Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.07 - Wykonywanie przekazu reklamowego
  • Data rozpoczęcia: 16 maja 2025 15:26
  • Data zakończenia: 16 maja 2025 15:46

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na której ilustracji przedstawiono urządzenie służące do wycinania liter przestrzennych w materiałach typu styropian lub styrodur?

A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 2
C. Na ilustracji 4
D. Na ilustracji 3
Wybrałeś ilustrację, na której znajduje się urządzenie do wycinania liter przestrzennych, takie jak frezarka CNC do styropianu czy styroduru. To urządzenie jest kluczowe w branży reklamowej i dekoracyjnej, gdzie tworzy się efektowne napisy i logotypy. Dzięki technologii CNC, możemy uzyskać niesamowitą precyzję i powtarzalność, co jest trudne do osiągnięcia tradycyjnymi metodami ręcznymi. Frezarki CNC wyposażone są w specjalne głowice i narzędzia, które pozwalają na cięcie pod różnymi kątami i tworzenie złożonych kształtów. Ważnym aspektem stosowania takich maszyn jest także możliwość programowania, co znacznie przyspiesza proces produkcji i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich. Oprócz reklamy, tego typu urządzenia znajdują zastosowanie również w architekturze, przy tworzeniu modeli czy makiet. Zgodnie z dobrymi praktykami, zawsze powinniśmy dbać o bezpieczeństwo pracy, używając odpowiednich osłon i zabezpieczeń, a także regularnie serwisować maszynę, by zapewnić jej długą żywotność. Przykład: tworzenie liter przestrzennych na elewacje budynków, które są lekkie i odporne na warunki atmosferyczne, to właśnie jedno z popularnych zastosowań takich maszyn.

Pytanie 2

Które parametry techniczne musi spełniać reklama przygotowana do emisji w telewizji cyfrowej?

A. System NTSC, format obrazu 1:1
B. System PAL, format obrazu 9:16
C. System HDTV, format obrazu 16:9
D. System SECAM, format obrazu 4:3
Reklama telewizyjna w systemie HDTV to standard nowoczesnej emisji, który zapewnia wysoką jakość obrazu. System ten, w połączeniu z formatem 16:9, jest obecnie najpopularniejszym formatem nadawania w telewizji cyfrowej na całym świecie. Dlaczego to takie ważne? Otóż, format 16:9 jest bardziej dostosowany do ludzkiego pola widzenia, co zapewnia lepsze doświadczenie wizualne. To właśnie dzięki tym proporcjom obraz jest bardziej naturalny i wciągający dla widza. Co więcej, system HDTV, czyli telewizja wysokiej rozdzielczości, dostarcza obraz w rozdzielczościach znacznie przewyższających standardowe systemy takie jak PAL czy SECAM. Dzięki temu reklamy mogą zawierać więcej szczegółów, co jest kluczowe przy przedstawianiu produktów czy usług w sposób atrakcyjny i szczegółowy. W praktyce oznacza to, że każdy element reklamy, od koloru po ruch, jest bardziej wyraźny i realistyczny. Warto też wspomnieć, że stosowanie systemu HDTV i formatu 16:9 jest zgodne z międzynarodowymi standardami nadawania, co ułatwia dystrybucję treści na różnych rynkach. Z mojego doświadczenia wynika, że agencje reklamowe coraz częściej wybierają ten format, bo jest on bardziej przyszłościowy i zgodny z najnowszymi trendami technologicznymi.

Pytanie 3

Uniwersalny nawóz do roślin domowych reklamowany jest hasłem "Z nami zawsze wiosna". Jest to przykład mechanizmu perswazji

A. informacyjnej
B. emocjonalnej
C. ekonomicznej
D. nakłaniającej
Wybór odpowiedzi związanych z perswazją nakłaniającą, informacyjną czy ekonomiczną może być wynikiem pewnych nieporozumień dotyczących metod zastosowanych w reklamie. Perswazja nakłaniająca odnosi się bardziej do bezpośredniego przekonywania kogoś do wykonania konkretnej czynności, często bazując na argumentach logicznych, a nie emocjach. Z kolei perswazja informacyjna skupia się na dostarczaniu konkretnych faktów i danych dotyczących produktu, co w tym przypadku nie jest obecne, ponieważ hasło nie zawiera szczegółowych informacji o nawozie. Perswazja ekonomiczna, jak sama nazwa wskazuje, odwołuje się do ceny i wartości produktu, obiecując np. oszczędności lub większą wartość za pieniądze, co również nie jest elementem tego hasła reklamowego. Typowym błędem jest zakładanie, że każde reklamowe hasło musi dostarczać informacji o produkcie. W rzeczywistości, wiele skutecznych reklam bazuje na wywołaniu pewnych emocji, co jest zgodne z dobrą praktyką marketingową. Takie podejście pozwala firmom nawiązywać bardziej personalne relacje z konsumentami, które są trudniejsze do osiągnięcia przez same fakty czy liczby. Rozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego tworzenia i analizowania kampanii reklamowych w różnych branżach.")

Pytanie 4

W celu wykonania przedstawionej fotografii przy zastosowaniu obiektywu zmiennoogniskowego 18-55 mm odpowiednią wartością przysłony będzie

Ilustracja do pytania
A. f/11
B. f/2
C. f/16
D. f/22
Poprawna odpowiedź! Twój wybór jest prawidłowy i zgodny z wymaganiami egzaminacyjnymi.

Pytanie 5

Przekaz zawarty w sloganie reklamowym "DZIAŁA DO OŚMIU RAZY DŁUŻEJ!" skierowany jest do grupy konsumentów wyodrębnionej według kryterium

A. ekonomicznego
B. społecznego
C. geograficznego
D. demograficznego
Odpowiedź skoncentrowana na kryterium ekonomicznym jest trafna, ponieważ sformułowanie „DZIAŁA DO OŚMIU RAZY DŁUŻEJ!” bezpośrednio odnosi się do oszczędności finansowych. Produkt, który działa dłużej, nie wymaga częstego wymieniania, co przekłada się na mniejszą ilość zakupów i niższe koszty w dłuższej perspektywie. W marketingu często stosuje się takie podejście, aby przyciągnąć klientów szukających lepszej wartości za swoje pieniądze. Standardy branżowe podkreślają, że skuteczna komunikacja z klientem powinna uwzględniać ich potrzeby i oczekiwania, a jednym z najważniejszych czynników decyzyjnych jest właśnie cena i związane z nią oszczędności. To podejście jest również powszechnie stosowane w strategiach reklamowych, gdzie podkreśla się długoterminowe korzyści finansowe użytkowników, co z mojego doświadczenia jest często kluczowym argumentem, zwłaszcza w czasach niepewności ekonomicznej. W praktyce oznacza to, że konsumenci będą bardziej skłonni wybrać produkt, jeśli wiedzą, że inwestycja w niego przyniesie oszczędności w dłuższym okresie czasu. Przykładowo, baterie działające dłużej mogą być postrzegane jako bardziej opłacalne, mimo że początkowo mogą być droższe niż konkurencyjne produkty o krótszej żywotności. To podejście jest skuteczne, ponieważ odwołuje się do racjonalnych decyzji zakupowych klientów.

Pytanie 6

Realizując zamówienie na 100 000 sztuk ulotek reklamowych w formacie A5, należy zastosować

A. druk cyfrowy
B. druk offsetowy
C. tampondruk
D. fleksografię
Druk offsetowy to idealna technika dla dużych nakładów, takich jak 100 000 sztuk ulotek w formacie A5. Jest to technika druku pośredniego, co oznacza, że obraz nie jest przenoszony bezpośrednio na papier, lecz przez cylinder pośredni. Dzięki temu zdjęcia i grafiki są bardzo szczegółowe, a kolory żywe i dokładne. Offset jest niezastąpiony przy dużych zamówieniach, ponieważ koszty związane z przygotowaniem form drukarskich rozkładają się na dużą ilość kopii, co sprawia, że cena jednostkowa ulotki jest bardzo konkurencyjna. Druk offsetowy jest też szybki i wydajny, co pozwala na realizację dużych zamówień w krótkim czasie. W branży mówi się, że offset to 'złoty standard' dla druku komercyjnego, i moim zdaniem trudno się z tym nie zgodzić. Bardzo popularny jest w drukarniach na całym świecie, gdzie jest używany do produkcji nie tylko ulotek, ale również książek, czasopism czy opakowań. Dodatkowo, offset oferuje dużą elastyczność w doborze papieru i wykończenia, co pozwala lepiej dostosować produkt do indywidualnych potrzeb klienta.

Pytanie 7

Na której ilustracji przedstawiono slogan reklamowy zapisany pismem dwuelementowym szeryfowym?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 2
B. Na ilustracji 1
C. Na ilustracji 4
D. Na ilustracji 3
Wybór ilustracji 1 jako odpowiedzi jest absolutnie trafny. Pismo dwuelementowe szeryfowe charakteryzuje się obecnością szeryfów, czyli małych linii lub ozdobników na końcach liter. Powszechnie stosuje się je w drukach tradycyjnych, książkach czy czasopismach, ponieważ ułatwiają czytanie dłuższych tekstów. Szeryfy pomagają oku w płynnym przechodzeniu od litery do litery, co zwiększa komfort czytania. W przypadku ilustracji 1 wyraźnie widać takie elementy, co potwierdza poprawność wyboru. W praktyce, fonty szeryfowe są często wykorzystywane w materiałach drukowanych, a także w projektach wymagających elegancji i tradycji. Moim zdaniem, ważne jest, aby umieć rozróżniać różne typy pism, ponieważ każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowania. Zwróć uwagę, jak takie szczegóły mogą kompletnie zmienić odbiór przekazu wizualnego. Wiedza o typografii to coś więcej niż estetyka – to także funkcjonalność. Przy projektowaniu materiałów graficznych, wybór odpowiedniego kroju pisma ma kluczowe znaczenie dla skuteczności komunikacji.

Pytanie 8

W celu prawidłowej instalacji banera reklamowego na elewacji budynku należy

A. zastosować hot-stamping
B. wykonać bigowanie co 50 cm
C. zastosować oczkowanie banera
D. wydrukować go na matowym podłożu
Wybór niepoprawnych odpowiedzi często wynika z niezrozumienia techniki montażu banerów reklamowych. Wydrukowanie banera na matowym podłożu dotyczy bardziej kwestii wizualnych niż technicznych. Matowe podłoże może pomóc w uniknięciu odbić światła, ale nie wpływa na stabilność montażu. Bigowanie, czyli proces polegający na tworzeniu zagięć w materiale, stosuje się raczej w druku materiałów, które wymagają składania, jak ulotki czy foldery, nie zaś w przypadku banerów. Hot-stamping, z kolei, to technika zdobienia polegająca na tłoczeniu folii na gorąco, co dodaje efektownego wyglądu, ale nie jest związane z montażem banerów. Typowym błędem jest mylenie efektów estetycznych z technicznymi wymaganiami montażowymi. W kontekście reklamy zewnętrznej, najważniejsze jest, aby baner był trwały i odporny na warunki atmosferyczne, a nie jedynie dobrze wyglądał. Zrozumienie różnic między tymi pojęciami pozwala uniknąć kosztownych błędów i zapewnia skuteczność przekazu reklamowego.

Pytanie 9

Wiadomość e-mail wysyłaną do określonej grupy potencjalnych klientów firmy określa się terminem

A. newsletter
B. reklama AdWords
C. spam
D. reklama pop up
Odpowiedź newsletter jest właściwa, bo to właśnie w ten sposób najczęściej firmy komunikują się z grupą swoich potencjalnych klientów. Newslettery to regularne wiadomości e-mail, które mogą zawierać nowości o produktach, usługach, promocjach czy innych istotnych informacji dla odbiorców. Ich celem jest budowanie zaangażowania i relacji z klientami oraz potencjalnymi klientami. W branży marketingowej newslettery są uważane za jedno z bardziej efektywnych narzędzi do utrzymywania relacji z klientami, ponieważ pozwalają na bezpośredni kontakt i personalizację treści dla odbiorcy. Dzięki analityce można śledzić efektywność takich kampanii, co pozwala na optymalizację przekazu. Warto korzystać z najlepszych praktyk takich jak personalizacja treści, segmentacja odbiorców oraz testowanie różnych wersji wiadomości, aby maksymalizować zaangażowanie odbiorców. Dobrze zaprojektowany newsletter może znacznie wpłynąć na wizerunek firmy i wspierać sprzedaż poprzez budowanie trwałej relacji z klientem. Moim zdaniem, to potężne narzędzie, które warto dobrze zrozumieć i wykorzystywać w strategii marketingowej.

Pytanie 10

Do wykonania reklamy z wykorzystaniem folii OWV (One Way Vision) stosuje się technikę

A. termotransferu
B. druku solwentowego
C. fleksografii
D. druku offsetowego
Druk solwentowy to technika szeroko stosowana w reklamie zewnętrznej, głównie ze względu na swoje właściwości trwałości i odporności na warunki atmosferyczne. Folia OWV, czyli One Way Vision, to materiał perforowany, który umożliwia widoczność z jednej strony, co czyni ją idealną do zastosowania na witrynach sklepowych czy szybach pojazdów. Druk solwentowy polega na nanoszeniu tuszy solwentowych na powierzchnię folii, co pozwala na uzyskanie odpornego na blaknięcie obrazu. Najważniejsze jest to, że tusze solwentowe wnikają głęboko w strukturę folii, tworząc trwałe połączenie. To, moim zdaniem, jedna z największych zalet tej technologii. Dodatkowo, drukarki solwentowe są przystosowane do pracy na dużych formatach, co jest niezwykle istotne przy produkcji wielkoformatowych reklam. Branża reklamowa często stawia na tę technikę, ponieważ łączy ona w sobie ekonomiczność i jakość, spełniając przy tym standardy ekologiczne dzięki nowoczesnym rozwiązaniom zmniejszającym emisję szkodliwych substancji. Folia OWV, dzięki swoim właściwościom, znajduje zastosowanie w wielu kampaniach reklamowych, dając ciekawy efekt wizualny, jednocześnie zachowując intymność wewnątrz pomieszczeń.

Pytanie 11

Jaką łączną kwotę podatku VAT powinna wpisać agencja reklamowa na fakturze dla klienta, zakładając 23% stawkę podatku

Ilustracja do pytania
A. 1 150,00 zł
B. 575,00 zł
C. 230,00 zł
D. 345,00 zł
Podatek VAT to kluczowy element w każdej fakturze sprzedażowej, zwłaszcza gdy mówimy o działalności gospodarczej w Polsce, gdzie standardowa stawka wynosi 23%. Zrozumienie, jak obliczyć prawidłowo podatek VAT, to absolutna podstawa dla każdego, kto prowadzi własną firmę. W tym przypadku, mamy do czynienia z fakturą o wartości netto 5 000 zł. Aby obliczyć VAT, musimy pomnożyć tę kwotę przez stawkę VAT, czyli 23%. Obliczenie wygląda następująco: 5 000 zł * 0,23 = 1 150 zł. To właśnie tę kwotę należy umieścić na fakturze jako całkowitą kwotę podatku VAT. Ważne jest zrozumienie, że VAT jest doliczany do ceny netto, co oznacza, że całkowita kwota brutto będzie wynosić 6 150 zł. Wiedza ta jest nieoceniona przy wypełnianiu dokumentacji finansowej, przygotowaniu rozliczeń podatkowych oraz zapewnieniu zgodności z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Każda osoba prowadząca działalność powinna być świadoma, jak ważna jest poprawność takich obliczeń dla uniknięcia ewentualnych problemów z organami podatkowymi.

Pytanie 12

Z okazji jubileuszu firma produkcyjna zorganizowała dni otwarte dla swoich klientów w celu utrzymania jak najlepszych relacji. Które narzędzie promocji zostało zastosowane?

A. Public relations
B. Promocja sprzedaży
C. Reklama
D. Sponsoring
Public relations to jeden z kluczowych elementów strategii marketingowej, który koncentruje się na budowaniu i utrzymywaniu pozytywnych relacji z otoczeniem firmy. Dni otwarte, które firma zorganizowała, to klasyczny przykład działań PR. Pozwalają one klientom i innym interesariuszom na bezpośrednie doświadczenie kultury organizacyjnej, zrozumienie procesów produkcyjnych i nawiązanie osobistego kontaktu z pracownikami. W branży mówimy o tworzeniu pozytywnego wizerunku, co jest fundamentalne dla zbudowania zaufania i lojalności klientów. Praktyka pokazuje, że działania PR, takie jak dni otwarte, są efektywne, bo angażują emocje i budują relacje oparte na bezpośredniej interakcji. Moim zdaniem, jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zakotwiczenie marki w świadomości klientów. Daje też możliwość zbierania bezpośrednich opinii i feedbacku, co może być niezwykle cenne dla dalszego rozwoju produktów czy usług. Takie działania są często wspierane przez różnorodne materiały promocyjne, które pozostają w rękach klientów, przypominając im o wizycie i wzmacniając pozytywne skojarzenia z marką. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze zorganizowane dni otwarte mogą przynieść firmie nie tylko wzrost sprzedaży, ale także zwiększoną rozpoznawalność i obecność w mediach.

Pytanie 13

Który z wymienionych nośników reklamowych został przygotowany dla klienta jako plik z rozszerzeniemMP3?

A. Spot radiowy
B. Spot telewizyjny
C. Animacja komputerowa
D. Plakat wielkoformatowy
Spot radiowy to doskonały przykład zastosowania formatu MP3, który jest popularnym standardem kompresji dźwięku. MP3 jest szeroko stosowany w branży audio, zwłaszcza w radiu, dzięki swojej zdolności do utrzymania wysokiej jakości dźwięku przy stosunkowo małych rozmiarach plików. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie i przechowywanie dużej ilości materiału audio przy minimalnym obciążeniu sieci. Współcześnie większość stacji radiowych korzysta z plików MP3 do emisji reklam i audycji, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami. Oprócz tego, MP3 jest formatem zgodnym z większością urządzeń odtwarzających i aplikacji, co zwiększa jego uniwersalność. Branża reklamowa często wykorzystuje spoty radiowe w formacie MP3 do kampanii promocyjnych, ponieważ pozwalają one dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców w sposób elastyczny i efektywny kosztowo. Format MP3, dzięki swojej popularności, jest również wspierany przez wiele programów do edycji dźwięku, co ułatwia produkcję i modyfikację materiałów reklamowych. Dalsze eksplorowanie audio w reklamie, jak podcasty czy streaming, również bazuje na podobnych technologiach, co pokazuje, jak ważny jest wybór odpowiedniego formatu dla konkretnego medium.

Pytanie 14

Oblicz koszt jednostkowy ulotki na podstawie załączonych danych.

Liczba sztuk w partii: 440

Koszty:

− projekt - 230,00 zł

− przygotowanie do druku - 100,00 zł (za partię do 500 szt.)

− wydruk - 1,25 zł/szt.

A. 2,00 zł
B. 1,25 zł
C. 1,48 zł
D. 0,75 zł
Podczas obliczania kosztu jednostkowego ulotki kluczowym krokiem jest rozdzielenie kosztów stałych i zmiennych oraz dokładne wyliczenie wartości końcowej. W przypadku przedstawionych danych, błędne oszacowanie mogło wynikać z niewłaściwego przypisania kosztów stałych do każdej ulotki. Koszt projektu i przygotowania do druku wynosi łącznie 330 zł, co należy równomiernie rozłożyć na całą partię ulotek. Często popełnianym błędem jest nieuwzględnianie pełnych kosztów zmiennych, takich jak koszt druku zależny od liczby sztuk. W analizie tej partii, koszt jednej ulotki musi obejmować zarówno koszty stałe, jak i zmienne. Niedoszacowanie kosztu druku na sztukę (1,25 zł) lub pominięcie kosztów przygotowania często prowadzi do niewłaściwego wyniku. Przy 440 ulotkach, kluczowy jest podział kosztów stałych (330 zł) oraz dodanie kosztów zmiennych (1,25 zł x 440 sztuk). Właściwy wynik to 2,00 zł za ulotkę. Takie błędne podejście często wynika z nieuwzględnienia pełnych danych lub błędnej interpretacji kosztów stałych. Zrozumienie, jak dokładnie rozłożyć te koszty, jest kluczowe w unikaniu typowych błędów branżowych w kalkulacjach kosztowych.

Pytanie 15

Na rynek polski wchodzi nowa firma produkująca akcesoria do skateboardingu. Wskaż ilustrację, która zgodnie z zasadami tworzenia przekazu reklamowego będzie odpowiednią formą graficzną hasła przewodniego kierowanego do potencjalnych nabywców.

Ilustracja do pytania
A. Ilustracja 3
B. Ilustracja 1
C. Ilustracja 2
D. Ilustracja 4
Ilustracja 1 to doskonały przykład, jak skutecznie przekazać hasło reklamowe, szczególnie w kontekście skateboardingu. Wybór tego stylu graficznego jest zgodny z kulturą uliczną, która jest ściśle związana z tym sportem. Graffiti to sztuka uliczna, która od lat towarzyszy skateboardingowi, nadając mu niepowtarzalny klimat i podkreślając jego buntowniczy charakter. Tego typu estetyka jest dobrze odbierana przez młodych ludzi, którzy są głównymi odbiorcami produktów związanych z deskorolką. Moim zdaniem, taki styl nie tylko przyciąga wzrok, ale również buduje emocjonalne połączenie z grupą docelową. W reklamie chodzi o to, by komunikat nie tylko był widoczny, ale i zapadał w pamięć, a graffiti to osiąga. Dodatkowo, takie podejście zgodne jest z dobrymi praktykami w marketingu, które sugerują, aby styl wizualny był spójny z wartościami i zainteresowaniami grupy docelowej. Praktyczne zastosowanie takiego przekazu może również obejmować projekty materiałów reklamowych na eventach, które angażują społeczność deskarzy, co dodatkowo wzmacnia więzi z marką.

Pytanie 16

W celu zwrócenia uwagi czytelnika, nagłówek typu nowość w prasowym ogłoszeniu modułowym należy umieścić w pozycji numer

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 3
C. 2
D. 1
Umieszczenie nagłówka w pozycji numer 1 jest zgodne z zasadami projektowania grafiki i układu w reklamach modułowych. Pozycja ta, znajdująca się na górze strony, jest pierwszym miejscem, na które czytelnik zwraca uwagę podczas naturalnego skanowania tekstu od góry do dołu. Badania nad zachowaniem użytkowników pokazują, że górna część strony jest najczęściej oglądana, co czyni ją idealnym miejscem na przyciągnięcie uwagi czytelnika. W praktyce oznacza to, że kluczowe informacje, jak nowości czy promocje, powinny być umieszczone na samej górze, aby zmaksymalizować ich widoczność. W branży reklamowej często stosuje się zasadę trzech trójek: przyciągnij uwagę, zainteresuj treścią, zachęć do działania. Nagłówek w pozycji 1 doskonale spełnia tę pierwszą funkcję, co jest kluczowe dla skuteczności przekazu reklamowego.

Pytanie 17

W celu przygotowania fotografii reklamowej przeznaczonej do publikacji na stronie www należy uwzględnić

A. rozdzielczość 72 ppi, tryb kolorów RGB
B. rozdzielczość 600 ppi, tryb kolorów RGB
C. rozdzielczość 72 ppi, tryb kolorów Lab
D. rozdzielczość 96 ppi, tryb kolorów CMYK
Fotografia reklamowa przeznaczona do publikacji na stronie internetowej wymaga szczególnego przygotowania, aby zapewnić jej odpowiednią jakość i zgodność z technicznymi wymaganiami sieci. Rozdzielczość 72 ppi (pikseli na cal) jest standardem dla obrazów wyświetlanych na ekranie, ponieważ większość monitorów nie może wyświetlać wyższej rozdzielczości. Dlatego też obrazy przygotowane z tą rozdzielczością są wystarczająco ostre i jednocześnie nie zajmują zbyt dużo miejsca, co jest kluczowe dla szybkiego ładowania się strony. Z kolei tryb kolorów RGB (Red, Green, Blue) to standardowy schemat kolorów stosowany w urządzeniach elektronicznych takich jak monitory komputerowe, telewizory czy ekrany telefonów. Każdy piksel wyświetlany na ekranie jest wynikiem mieszania tych trzech kolorów. Jest to najwłaściwszy wybór dla treści online, ponieważ gwarantuje, że kolory będą dokładnie odwzorowane na większości urządzeń użytkowników. Dodatkowo, w kontekście projektowania grafiki dla internetu, takie podejście nie tylko spełnia techniczne wymagania, ale też wpływa na doświadczenie użytkownika, zapewniając szybkie wczytywanie i prawidłowy wygląd grafiki na różnych urządzeniach. Moim zdaniem, trzymanie się tych zasad to podstawa każdej dobrej praktyki w web designie oraz marketingu internetowym.

Pytanie 18

Reklama w którym medium przyniesie najlepsze rezultaty firmie odzieżowej, która chce pozyskać nowych nabywców na terenie całej Europy: ludzi młodych, energicznych, zapracowanych, ceniących sobie wygodę?

A. Outdoor
B. Prasa
C. Radio
D. Internet
Internet obecnie stanowi jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, szczególnie jeśli chodzi o docieranie do młodych, aktywnych i zapracowanych konsumentów. W przypadku firmy odzieżowej, która chce zdobyć nowych klientów w całej Europie, reklama internetowa jest najskuteczniejsza. Przede wszystkim, media społecznościowe, takie jak Instagram czy TikTok, są idealne do prezentacji modowych trendów i nowości, ponieważ użytkownicy tych platform często szukają inspiracji stylowych i nowinek modowych. Ponadto, kampanie reklamowe w Internecie mogą być dokładnie targetowane pod kątem demograficznym i behawioralnym, co pozwala dotrzeć do konkretnej grupy docelowej – młodych ludzi ceniących wygodę. Internet oferuje także możliwość szybkiego mierzenia efektywności kampanii poprzez narzędzia analityczne, co pozwala na bieżąco optymalizować działania marketingowe. Co więcej, w dobie rozwijającego się e-commerce, obecność marki w sieci jest nie tylko standardem, ale wręcz koniecznością, aby skutecznie konkurować na rynku. Kampanie SEO, influencer marketing czy reklamy w wyszukiwarkach to tylko niektóre z możliwości, które oferuje to medium. Warto również wspomnieć o dynamicznych reklamach Google, które potrafią dostosować przekaz do indywidualnych preferencji użytkownika, co znacząco zwiększa szanse na zakup.

Pytanie 19

Które medium powinien wybrać przedsiębiorca planujący emisję reklamy audio-wizualnej na terenie całej Polski?

A. Outdoor
B. Radio
C. Telewizję
D. Direct mail
Telewizja to medium, które ma niezwykle szeroki zasięg i możliwości, jeśli chodzi o emisję reklamy audio-wizualnej. Jest to szczególnie istotne, gdy przedsiębiorca planuje dotarcie do szerokiego grona odbiorców na terenie całego kraju. Telewizja pozwala na emisję treści, które łączą obraz z dźwiękiem, co znacząco zwiększa siłę przekazu w porównaniu do mediów opierających się tylko na jednym z tych elementów. Z mojego doświadczenia wynika, że telewizja to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi budowania świadomości marki. Jej wpływowość wynika z możliwości dotarcia do emocji widza, co jest trudniejsze do osiągnięcia za pomocą innych mediów. Standardy branżowe wskazują, że dobrze skonstruowana reklama telewizyjna potrafi utrzymywać uwagę odbiorcy i budować pozytywne skojarzenia z marką. Dodatkowo, telewizja oferuje różne formaty reklamowe, od tradycyjnych spotów po bardziej interaktywne formy, co daje szerokie pole do popisu kreatywnym marketerom. Przez wiele lat telewizja była i nadal jest jednym z głównych kanałów komunikacji masowej, co czyni ją idealnym wyborem dla przedsiębiorców planujących szeroko zakrojone kampanie reklamowe. Warto pamiętać, że profesjonalnie zrealizowana reklama telewizyjna to inwestycja, która może się zwrócić w postaci zwiększonej sprzedaży i rozpoznawalności marki.

Pytanie 20

Którą formę reklamy zgodnie z przedstawioną grafiką pracownik działu kreatywnego powinien zaproponować producentowi słodyczy, aby dobrze budowała świadomość marki w grupie młodych ludzi lubiących gry, chętnie korzystających z rozrywki i pozytywnie nastawionych do życia?

Ilustracja do pytania
A. Interstitial
B. Advergaming
C. Spotler
D. Teaser
Teaser to inna forma reklamy, która skupia się na wzbudzeniu ciekawości poprzez częściowe ujawnienie informacji o produkcie. Choć może być skuteczna w budowaniu napięcia przed premierą produktu, w przypadku młodych ludzi lubiących gry może nie wystarczyć. Spotler z kolei, to forma reklamy, która często pojawia się między kolejnymi segmentami treści, jak np. reklamy podczas oglądania filmów online. Jest to bardziej inwazyjna forma i może być postrzegana jako przerywająca rozrywkę. Interstitial to pełnoekranowe reklamy, które pojawiają się pomiędzy różnymi ekranami w aplikacjach lub stronach internetowych. Mogą być skuteczne w przyciąganiu uwagi, ale często są postrzegane jako irytujące, szczególnie gdy pojawiają się niespodziewanie. W kontekście młodych ludzi, którzy są przyzwyczajeni do płynnych i nieprzerwanych doświadczeń użytkownika, te formy mogą prowadzić do frustracji. Typowym błędem jest przyjęcie, że każda forma widocznej reklamy jest równie skuteczna we wszystkich grupach docelowych. W rzeczywistości, skuteczność zależy od dopasowania formy reklamy do stylu życia i preferencji odbiorców, co w przypadku młodych, technologicznie zaawansowanych osób, często oznacza bardziej subtelne i interaktywne podejścia, jak właśnie advergaming.

Pytanie 21

Którą funkcję, w zamieszczonym ogłoszeniu, pełni tekst: "Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo"?

Ilustracja do pytania
A. Nagłówka
B. Obietnicy reklamy
C. Hasła
D. Treści zasadniczej
To pytanie jest klasycznym przykładem zastosowania nagłówka w komunikacji reklamowej. Główna funkcja nagłówka to przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zachęcenie go do dalszego zapoznania się z treścią ogłoszenia. W tym przypadku, pytanie 'Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo?' działa jako skuteczny chwyt marketingowy. Odpowiednia konstrukcja nagłówka jest kluczowa, ponieważ w ciągu kilku sekund decyduje, czy odbiorca zainteresuje się ofertą. W branży reklamowej często stosuje się techniki takie jak zadawanie pytań, które bezpośrednio odnoszą się do problemów odbiorców. Dobre praktyki wskazują na używanie języka, który jest zrozumiały i bezpośrednio trafia do emocji potencjalnego klienta. W tym nagłówku zastosowano zarówno element problemu, jak i obietnicy rozwiązania, co jest standardem w skutecznych kampaniach. Nagłówki pełnią strategiczną rolę w przekazie reklamowym, ponieważ są pierwszym elementem, który odbiorca widzi, i to one determinują pierwsze wrażenie.

Pytanie 22

Którą technikę należy zastosować w celu wykonania nadruku na kubku o nieregularnym kształciez wykorzystaniem gumowego stempla?

A. Tampondruku
B. Rotograwiury
C. Druku offsetowego
D. Druku cyfrowego
Tampondruk to technika, która świetnie sprawdza się w przypadku nadruków na nieregularnych powierzchniach. Dzięki zastosowaniu miękkiego, elastycznego tamponu, który jest w stanie idealnie dopasować się do rozmaitych kształtów, nadruk jest precyzyjny i dokładny. W przypadku kubków, które mogą mieć różne kształty i wypukłości, tampondruk naprawdę robi robotę. Technika ta jest często stosowana w branży reklamowej do personalizacji przedmiotów. Standardy w tampondruku nakazują stosowanie odpowiednich farb, które nie tylko zapewniają trwałość nadruku, ale też są bezpieczne dla użytkowników, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku produktów mających kontakt z żywnością. W branży przyjęło się, że tampondruk jest jedną z najbardziej wszechstronnych metod druku ze względu na możliwość pracy z różnymi materiałami, takimi jak ceramika, szkło, czy metal. Kluczowym aspektem jest tutaj także możliwość druku w trudnodostępnych miejscach, co w przypadku innych technik mogłoby być problematyczne. Moim zdaniem, warto również zwrócić uwagę na to, że tampondruk pozwala na osiągnięcie wysokiej jakości detali, co jest jego dodatkowym plusem.

Pytanie 23

Do elementów tworzących księgę znaku nie zalicza się

A. niedopuszczalnych modyfikacji
B. paserów formatowania
C. użytej typografii
D. alternatywnej wersji znaku
W kontekście księgi znaku, typografia odgrywa kluczową rolę, ponieważ określa wizualny styl komunikacji marki. Wybranie odpowiednich fontów jest esencją spójności wizualnej, co czyni ich obecność w księdze znaku konieczną. Bez jasno zdefiniowanej typografii, marka może stracić na spójności i profesjonalizmie. Alternatywne wersje znaku to kolejne istotne narzędzie. Pomagają one w adaptacji logotypu do różnych sytuacji i nośników. Może to obejmować wersje monochromatyczne lub o zmienionym formacie, co pozwala na elastyczność w użytkowaniu znaku. Jest to szczególnie ważne w dobie różnorodnych mediów, gdzie jeden rodzaj znaku może nie pasować do wszystkich przypadków. Kolejnym ważnym elementem są niedopuszczalne modyfikacje. Określają one, co jest zabronione w kontekście zmiany znaku, co chroni jego integralność i unikalność. Bez tego elementu, każdy mógłby dowolnie modyfikować logotyp, co prowadziłoby do chaosu w identyfikacji wizualnej. Typowe błędy myślowe mogą wynikać z niezrozumienia funkcji księgi znaku czy też z mylenia narzędzi technicznych, takich jak pasery, z elementami kreatywnymi. Pasery formatowania są narzędziami poligraficznymi, służącymi do precyzyjnego przycinania i składania materiałów. Nie są związane z tożsamością wizualną marki, dlatego nie znajdziemy ich w księdze znaku. Zrozumienie różnicy między elementami technicznymi a kreatywnymi pozwala lepiej korzystać z narzędzi brandingowych.

Pytanie 24

Do zadań działu kreatywnego w agencji reklamowej należy

A. analiza kosztów kampanii reklamowej
B. tworzenie scenariuszy radiowych na potrzeby kampanii reklamowej
C. zakup czasu antenowego w telewizji
D. wykonywanie badań skuteczności reklamy
Tworzenie scenariuszy radiowych na potrzeby kampanii reklamowej to kluczowe zadanie w dziale kreatywnym agencji reklamowej. Dział kreatywny jest sercem każdej kampanii, ponieważ odpowiada za tworzenie koncepcji i treści, które przyciągną uwagę odbiorców. W praktyce scenariusze radiowe są ważnym elementem strategii reklamowej, ponieważ muszą być zarówno interesujące, jak i skuteczne w przekazywaniu kluczowych informacji. Wymaga to zrozumienia specyfiki medium radiowego, umiejętności tworzenia angażujących dialogów i dźwięków, które przyciągną uwagę odbiorców. Standardy branżowe w tym zakresie obejmują kreatywność, oryginalność oraz umiejętność dostosowania przekazu do określonej grupy docelowej. Dodatkowo, scenarzyści muszą współpracować z działem produkcji, aby zapewnić, że ostateczny produkt będzie zarówno skuteczny, jak i zgodny z założeniami kreatywnymi. W mojej opinii, umiejętność pisania scenariuszy to sztuka, która wymaga nie tylko talentu, ale i doświadczenia oraz znajomości trendów w branży reklamowej. Doskonałe scenariusze mogą znacznie zwiększyć skuteczność kampanii, co widać po licznych przykładach z praktyki rynkowej.

Pytanie 25

Producent środka piorącego wprowadza na rynek nową linię produktów. Grupę docelową stanowią osoby o wysokich dochodach, mieszkające samotnie od niedawna w dużym mieście. Produkt będzie sprzedawany jedynie w ekskluzywnych drogeriach. Który z poniższych przykładów definiuje BIG IDEĘ kampanii reklamowej dla tego produktu w postaci ESP?

A. Bez brudu, bez kamienia
B. Opakowanie, które wykorzystasz ponownie
C. Zapach twojego dzieciństwa
D. Najbielsza biel na rynku
Analizując błędne odpowiedzi, warto zrozumieć, że wszystkie one koncentrują się na funkcjonalnych aspektach produktu, co nie pasuje do koncepcji ESP. 'Najbielsza biel na rynku' jest klasycznym przykładem USP (Unique Selling Proposition), który skupia się na praktycznej korzyści, ale nie buduje emocjonalnej więzi. To podejście mogłoby działać w segmencie masowym, gdzie klienci szukają konkretnych wyników. 'Bez brudu, bez kamienia' również odnosi się do praktycznych aspektów, które mogą być ważne dla szerokiego grona odbiorców, ale nie dla nich jest ta kampania. Osoby o wysokich dochodach często oczekują czegoś więcej niż tylko czystości — chcą wyjątkowych doświadczeń. 'Opakowanie, które wykorzystasz ponownie' odzwierciedla rosnący trend zrównoważonego rozwoju, ale niekoniecznie rezonuje z emocjami. Choć ekologiczność może być ważna dla niektórych konsumentów, w tej grupie docelowej większe znaczenie mogą mieć luksus i emocjonalne zaangażowanie. Błędem myślowym jest więc skupianie się wyłącznie na funkcjonalności, gdyż nowoczesny marketing, szczególnie skierowany do segmentu premium, często bazuje na wartościach emocjonalnych i budowaniu trwałych relacji z marką.

Pytanie 26

Którą z aplikacji komputerowych można wykorzystać do zwizualizowania mapy myśli w formie prezentacji multimedialnej?

A. Prezi
B. Notepad++
C. GIMP
D. Audacity
GIMP, Audacity i Notepad++ to programy, które pełnią zupełnie inne funkcje niż tworzenie prezentacji multimedialnych. GIMP to zaawansowane oprogramowanie do edycji grafiki rastrowej. Jego głównym przeznaczeniem jest retusz zdjęć i tworzenie grafiki cyfrowej, co wyklucza go z typowego użytku w tworzeniu prezentacji. Często błędnie zakłada się, że każda aplikacja graficzna nadaje się do tworzenia slajdów, co jest sporym uproszczeniem. Audacity z kolei służy do nagrywania i edycji dźwięku. Jest to świetne narzędzie do tworzenia podcastów czy edycji ścieżek dźwiękowych, ale nie ma żadnych funkcji związanych z tworzeniem prezentacji wizualnych. Notepad++ to edytor tekstu i kodu źródłowego. Pomaga w pisaniu kodu i jest jednym z ulubionych narzędzi programistycznych, ale nie posiada funkcji do tworzenia ani edycji prezentacji. Często myli się narzędzia do edycji treści z narzędziami do prezentacji, co jest typowym błędem wynikającym z nieznajomości specyfiki każdego z tych programów. Wybór odpowiedniego narzędzia do zadania jest kluczowy i wymaga zrozumienia jego funkcjonalności i ograniczeń. Zachęcam do głębszego zapoznania się z możliwościami każdego z tych programów, co pozwoli uniknąć takich pomyłek w przyszłości.

Pytanie 27

Które stoisko targowe z przedstawionych na ilustracji będzie najatrakcyjniejsze dla zwiedzających

A. Nr 1
B. Nr 2
C. Nr 3
D. Nr 4
Wybór innych stoisk niż nr 1 może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących tego, co naprawdę przyciąga odwiedzających. Częstym błędem jest skupianie się wyłącznie na wielkości stoiska, zakładając, że większa przestrzeń automatycznie oznacza większe zainteresowanie. Prawda jest taka, że kluczem jest sposób zagospodarowania przestrzeni. Niekiedy mniejsze stoiska, które koncentrują się na szczegółach i interakcji z klientem, przyciągają więcej uwagi niż te rozległe, ale chaotycznie zorganizowane. Kolejnym błędem jest niedocenienie znaczenia estetyki i spójności w aranżacji. Stoiska, które nie mają jasno określonego stylu lub koloru, mogą być trudne do zauważenia i zapamiętania dla zwiedzających. Ważne jest, by stoisko było nie tylko widoczne, ale też angażujące, co często można osiągnąć poprzez zastosowanie technologii cyfrowych i interaktywnych elementów. Ponadto, niektóre osoby mogą mylnie zakładać, że głośne i krzykliwe prezentacje przyciągną uwagę. Jednak w rzeczywistości subtelniejsze podejścia, które oferują realną wartość i wciągające doświadczenia, są bardziej skuteczne. Z perspektywy standardów branżowych, najlepsze praktyki wskazują na potrzebę zrozumienia swojej docelowej grupy odbiorców i dostosowania prezentacji do ich oczekiwań oraz potrzeb, co często jest pomijane w mniej skutecznych rozwiązaniach wystawienniczych.

Pytanie 28

Smycz reklamowa Liczba Cena jednostkowa brutto Typ A do 100 szt. 10,00 zł powyżej 100 szt. 8,50 zł Typ B do 100 szt. 9,00 zł powyżej 100 szt. 6,50 zł Typ C do 100 szt. 8,50 zł powyżej 100 szt. 6,00 zł Ile zapłaci klient za zakup 120 szt. smyczy reklamowych typu B?

A. 1 080,00 zł
B. 1 020,00 zł
C. 780,00 zł
D. 720,00 zł
W przypadku odpowiedzi, które nie są poprawne, można zauważyć wspólne błędy w sposobie myślenia. Jeśli ktoś wybrał kwotę 720,00 zł, mógł pomyśleć, że cena jednostkowa dla 120 sztuk to 6,00 zł, co jest błędnym założeniem, bo ta cena dotyczy smyczy typu C. To typowy błąd wynikający z ignorowania szczegółów dostarczonych w tabeli. Wybór 1 020,00 zł mógł wynikać z błędnego zastosowania ceny jednostkowej 8,50 zł dla smyczy typu B poniżej 100 sztuk. Tymczasem przy zakupie 120 sztuk obowiązuje niższa cena. To pokazuje, jak ważne jest dokładne czytanie informacji i zrozumienie, jakie progi cenowe mają zastosowanie w danym przypadku. Natomiast wybór 1 080,00 zł sugeruje, że ktoś mógł wziąć pod uwagę błędną cenę jednostkową 9,00 zł, która również nie ma zastosowania przy ilości powyżej 100 sztuk. Wszystkie te błędy wynikają z nieuwagi i nieumiejętności prawidłowego rozumienia danych. W praktyce biznesowej, takie niedokładności mogą prowadzić do znacznych strat finansowych, dlatego warto zawsze dokładnie analizować dostępne informacje przed podjęciem decyzji.

Pytanie 29

Głównym celem reklamy społecznej jest

A. budowanie marki firmy
B. zmiana zachowań odbiorców
C. budowanie lojalności wśród nabywców
D. poprawa wyników sprzedaży
Reklama społeczna różni się znacznie od innych form reklamy, takich jak budowanie marki czy poprawa wyników sprzedaży, które były wymienione jako potencjalne odpowiedzi. W przypadku budowania marki firmy, celem jest zwiększenie rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu biznesowego. Firmy często inwestują w marketing brandingowy, aby wyróżnić się na rynku i zbudować więź z klientami. Z kolei poprawa wyników sprzedaży to typowy cel reklamy komercyjnej, której zadaniem jest zwiększenie popytu na produkty lub usługi poprzez zachęcanie do zakupu. Reklama tego typowego rodzaju używa różnych technik, takich jak promocje czy zniżki, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Budowanie lojalności wśród nabywców to kolejna strategia marketingowa, której celem jest stworzenie trwałej relacji z klientami poprzez programy lojalnościowe czy angażujące kampanie. Te podejścia są często mylone z reklamą społeczną, ponieważ niektóre firmy stosują podobne techniki w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednakże, głównym celem reklamy społecznej jest zmiana zachowań, a nie bezpośrednia korzyść finansowa. Często spotykamy się z błędnym przekonaniem, że wszystkie formy reklamy działają na tych samych zasadach, co prowadzi do myślenia, że cele reklamy społecznej i komercyjnej są zbieżne, co w rzeczywistości jest dalekie od prawdy. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, że reklama społeczna stawia na wartości społeczne, a nie na zysk.

Pytanie 30

Konsultant: Dzień dobry, dzwonię do pana z księgarni internetowej X-BOOK.Klient: Dzień dobry.Konsultant: Kontaktuję się, ponieważ jest Pan naszym stałym klientem i mam do zaoferowania nową, bogato ilustrowaną publikacje podróżniczą o Japonii. Jako Pana osobisty doradca klienta zauważyłem, że interesują Pana publikację podróżnicze oraz o krajach azjatyckich.Klient: Tak, bardzo interesuje mnie taka tematyka. Konsultant: W takim razie przybliżę panu treść tej publikacji.Klient: Poproszę. Które działanie promocyjne przestawia zamieszczony fragment rozmowy telefonicznej konsultanta telefonicznego z klientem?

A. Promocja sprzedaży
B. Sponsoring
C. Sprzedaż osobista
D. Public relations
Sprzedaż osobista to jedna z najstarszych i najbardziej efektywnych form promocji bezpośredniej. Polega na bezpośrednim kontakcie między sprzedawcą a klientem, co umożliwia dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb. W tym przypadku konsultant działa jako osobisty doradca klienta, co jest kluczowym elementem sprzedaży osobistej. Dzięki takiemu podejściu można budować bardziej trwałe relacje z klientem, co z kolei przekłada się na lojalność i większe prawdopodobieństwo zakupu. W praktyce, sprzedaż osobista wymaga od sprzedawcy umiejętności interpersonalnych oraz zrozumienia potrzeb klienta. Moim zdaniem, jest to forma promocji, która najlepiej sprawdza się przy bardziej złożonych produktach, jak np. publikacje podróżnicze, gdzie klient może potrzebować dodatkowych informacji. Zachęcam do zwrócenia uwagi na znaczenie personalizacji oferty, co jest obecnie kluczowym trendem w marketingu.

Pytanie 31

Wskaż minimalną odległość oczu pracownika od ekranu monitora komputerowego, która spełnia wymagania przepisów BHP.

A. 350÷700 mm
B. 400÷750 mm
C. 550÷900 mm
D. 250÷450 mm
Nieodpowiednia odległość wzroku od ekranu może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, które nie są od razu oczywiste. Odpowiedzi 250-450 mm oraz 350-700 mm są zbyt bliskie, co może zmuszać oczy do nadmiernego wysiłku, prowadząc do zmęczenia i podrażnienia. Krótsze dystanse zwiększają ryzyko rozwoju zespołu suchego oka, a także innych dolegliwości związanych z długotrwałym wpatrywaniem się w ekran. Często wynika to z błędnego przekonania, że bliżej znaczy lepiej, ale w przypadku pracy z monitorem, to właśnie umiar jest kluczem do zdrowia. Z kolei odpowiedź 550-900 mm jest zbyt daleka, co może powodować trudności w czytaniu małych znaków, prowadząc do niekomfortowego mrużenia oczu i nieprawidłowej postawy ciała. To również może skutkować napięciem mięśniowym w szyi i karku. Warto zrozumieć, że prawidłowa odległość to taka, która pozwala na komfortowe widzenie bez potrzeby pochylania się ani nadmiernego odsuwania. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak ważna jest ergonomia w miejscu pracy, i dostosowanie sprzętu do naszych potrzeb, aby uniknąć długotrwałych problemów zdrowotnych.

Pytanie 32

W którym stylu negocjacji strony skupiają się na rozwiązaniu problemów, dążą do porozumienia korzystnego dla każdej ze stron, skupiają się na interesach a nie na stanowiskach oraz ulegają zasadnym argumentom a nie presji?

A. Rzeczowym
B. Rywalizacyjnym
C. Twardym
D. Miękkim
Odpowiedź miękka w negocjacjach często wiąże się z ustępstwami i próbą unikania konfliktu za wszelką cenę. Choć może wydawać się podejściem pokojowym, często prowadzi do sytuacji, w której jedna ze stron czuje się niedoceniona lub sfrustrowana. Takie podejście może skutkować brakiem równowagi w relacjach i długoterminowo prowadzić do problemów. Styl twardy, z kolei, opiera się na założeniu, że każda ze stron chce uzyskać jak najwięcej dla siebie, nawet kosztem drugiej. To podejście często prowadzi do konfliktów i może zniszczyć potencjalnie korzystne relacje biznesowe. W końcu, styl rywalizacyjny skupia się na wygranej jednej ze stron i nie uwzględnia interesów drugiej strony, co może prowadzić do sytuacji typu 'wygrana-przegrana'. Częstym błędem jest myślenie, że takie podejścia zapewniają szybką i efektywną wygraną, podczas gdy w rzeczywistości mogą one zniszczyć zaufanie i współpracę. Warto pamiętać, że w negocjacjach nie chodzi jedynie o osiągnięcie swojego celu, ale o budowanie długoterminowych relacji opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu.

Pytanie 33

W trakcie pracy zespołu pracowników działu kreatywnego jeden z nich nieustannie komentuje pomysły pozostałych słowami "To się nie uda". Jego postawa jest przykładem zachowania

A. mobilizującego
B. pasywnego
C. destrukcyjnego
D. asertywnego
Odpowiedzi niezwiązane z destrukcyjnym zachowaniem wskazują na różne typy postaw, które mogą być mylone ze sobą, zwłaszcza w kontekście dynamiki zespołu. Pasywne zachowanie charakteryzuje się brakiem aktywnego uczestnictwa i unikania konfliktów, ale nie jest bezpośrednio związane z negatywną krytyką pomysłów innych. Często osoby pasywne mogą unikać wyrażania swoich opinii, a ich postawa raczej nie wpływa na morale zespołu w sposób destrukcyjny, choć może prowadzić do braku zaangażowania. Asertywność, z kolei, to umiejętność wyrażania swoich myśli i opinii w sposób otwarty i szczery, z poszanowaniem innych. Asertywne zachowanie jest zwykle pozytywne i sprzyja zdrowej komunikacji w zespole. Z kolei postawa mobilizująca, jak sama nazwa wskazuje, polega na inspirowaniu i zachęcaniu innych do działania, co jest zgoła odmiennym podejściem niż krytyka czy podważanie pomysłów innych. Często błędne zrozumienie tych pojęć prowadzi do myślenia, że każde wyrażanie opinii to asertywność lub że brak sprzeciwu to pasywność. Rozróżnienie tych terminów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zespołem i zrozumienia ich wpływu na dynamikę grupy. Warto w takim przypadku zastanowić się, jakie są rzeczywiste intencje i skutki działań poszczególnych członków zespołu.

Pytanie 34

Dwukierunkowa, czerwona strzałka umieszczona w przedstawionym logo, to element graficzny określany jako

Ilustracja do pytania
A. logotyp
B. motto
C. claim
D. sygnet
Odpowiedź dotycząca sygnetu jest jak najbardziej prawidłowa. W świecie grafiki i projektowania logo, sygnet to ta część, która jest ikoną czy symbolem w logo. Działa jak wizualny skrót myślowy. W przypadku logo, które analizujemy, ta dwukierunkowa, czerwona strzałka pełni właśnie taką rolę. Jest to element, który można by wykorzystać nawet bez towarzyszącego tekstu, a i tak rozpoznawalność marki by pozostała. Praktyczne zastosowanie sygnetu można zauważyć w wielu znanych markach, gdzie symbol staje się głównym nośnikiem przekazu, jak choćby w logo Nike z charakterystycznym „swooshem”. Sygnety często są projektowane tak, by były łatwe do zapamiętania i uniwersalne w zastosowaniach, od wizytówek po wielkie billboardy. Dobre praktyki w tworzeniu sygnetów mówią, że powinny one być proste, ale jednocześnie na tyle wyraziste, by szybko kojarzyły się z marką. Sam sygnet może być używany w różnych kontekstach, co dodaje mu elastyczności w marketingu marki.

Pytanie 35

Który zestaw odpowiedzi charakteryzuje budowę zamieszczonego logo?

Ilustracja do pytania
A. X: sygnet, Y: tagline
B. X: logotyp, Y: sygnet
C. X: tagline, Y: logotyp
D. X: sygnet, Y: logotyp
Niepoprawne zrozumienie budowy logo często wynika z zamieszania między elementami graficznymi a tekstowymi oraz ich funkcjami. W kontekście logo, sygnet i logotyp pełnią różne role, które są kluczowe dla jego skuteczności. Sygnet, jako element graficzny, działa na zasadzie symbolu, który w prosty sposób reprezentuje markę. W przypadku omawianego logo, sygnet 'ck' jest przykładem takiego symbolu, który może być używany samodzielnie. Z kolei logotyp, oznaczony jako Y, to tekstowa część logo, która umożliwia łatwą identyfikację nazwy organizacji. W przypadku odpowiedzi, gdzie X jest określany jako logotyp, lub Y jako sygnet, dochodzi do mylnego przypisania ról tych elementów. Takie błędy często wynikają z braku zrozumienia podstaw projektowania graficznego, gdzie każdy element ma swoją specyficzną funkcję. W dobrych praktykach projektowych zawsze dąży się do harmonijnego połączenia tych elementów, co zwiększa czytelność i zapamiętywalność logo. Kluczem jest zrozumienie, że sygnet to nie tylko ozdoba, ale przede wszystkim wizualny skrót myślowy, podczas gdy logotyp pełni rolę wyjaśniającą oraz informacyjną.

Pytanie 36

Któremu pracownikowi agencji reklamy należy powierzyć opracowanie hasła reklamowego dla klienta?

A. Account managerowi
B. Copywriterowi
C. Księgowemu
D. Grafikowi
Copywriter to specjalista od tworzenia treści reklamowych, więc opracowanie hasła reklamowego to jego chleb powszedni. Copywriterzy doskonale znają zasady pisania perswazyjnego, które mają na celu przyciągnąć uwagę odbiorców i wzbudzić w nich pożądane emocje. Aby dobrze przygotować hasło, copywriter musi zrozumieć specyfikę marki i jej grupę docelową, a następnie wykorzystać swoją wiedzę do stworzenia przekazu, który będzie zarówno oryginalny, jak i skuteczny. W praktyce oznacza to, że copywriterzy często pracują nad kilkoma wersjami hasła, które są następnie testowane i optymalizowane. Dobre hasła reklamowe są krótkie, zapadają w pamięć i oddają sedno marki lub produktu. Moim zdaniem, kluczem do sukcesu w tej dziedzinie jest umiejętność zrozumienia psychologii konsumenta i zastosowanie odpowiednich technik retorycznych. W branży powszechnie uznaje się, że dobrze napisane hasło może znacząco wpłynąć na efektywność kampanii reklamowej, dlatego zadanie to powierza się copywriterom, którzy są w tym ekspertami.

Pytanie 37

Ile wyniesie cena brutto wykonania reklamy, jeżeli jej cena netto wynosi 40 000,00 zł a stawka VAT 23%?

A. 49 200,00 zł
B. 30 800,00 zł
C. 42 300,00 zł
D. 9 200,00 zł
Policzmy razem: kiedy mamy cenę netto, a chcemy obliczyć cenę brutto, musimy dodać do niej wartość podatku VAT. W Polsce, standardowa stawka VAT wynosi 23%. Czyli, aby obliczyć cenę brutto, mnożymy cenę netto przez 1,23. W naszym przypadku, cena netto to 40 000,00 zł. Mnożymy tę kwotę przez 1,23 i otrzymujemy 49 200,00 zł. To proste! Dzięki takiemu podejściu zyskujemy pewność, że wszystkie opłaty są uwzględnione. Moim zdaniem, to bardzo praktyczne podejście, które warto znać. W branży zawsze warto mieć na uwadze dodatkowe koszty, jakie mogą się pojawić przy rozliczeniach. Takie umiejętności są nieocenione, zwłaszcza w zarządzaniu finansami firmowymi. Warto także pamiętać, że w niektórych branżach stawki VAT mogą się różnić, ale standardowe 23% to dobry punkt wyjścia. Dobrze jest też wiedzieć, jak takie kalkulacje wyglądają, ponieważ to pomaga w negocjacjach i planowaniu budżetu. W końcu każda złotówka się liczy, prawda?

Pytanie 38

Agencja reklamowa opracowała dla klienta cennik banerów reklamowych. Oblicz brakującą cenę brutto.

Ilustracja do pytania
A. 12,30 zł
B. 11,23 zł
C. 10,23 zł
D. 13,20 zł
Cena brutto to cena netto powiększona o podatek VAT. W tym przypadku cena netto wynosi 10,00 zł za 1 m², a stawka VAT to 23%. Aby obliczyć cenę brutto, należy pomnożyć cenę netto przez 1,23 (czyli dodać 23% do ceny netto). Obliczenie wygląda następująco: 10,00 zł * 1,23 = 12,30 zł. Tak więc cena brutto za 1 m² wynosi 12,30 zł. To podejście jest standardem w branży, zapewniającym przejrzystość i zgodność z przepisami podatkowymi. W praktyce, wiedza ta przydaje się każdemu, kto zajmuje się sprzedażą czy zakupem towarów i usług, gdyż pozwala na prawidłowe kalkulacje cenowe i unikanie niespodzianek związanych z kwestiami podatkowymi. Dobrze jest zawsze pamiętać, że VAT jest podatkiem dodawanym do ceny netto, a jego wysokość jest określana przepisami prawa, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorców rozliczających się z urzędem skarbowym.

Pytanie 39

Przygotowana reklama w wersji elektronicznej została przekazana klientowi do akceptacji jako plik z rozszerzeniem MP3. Który z wymienionych nośników reklamowych został przygotowany dla klienta?

A. Spot radiowy
B. Plakat wielkoformatowy
C. Spot telewizyjny
D. Animacja komputerowa
Plik MP3 to format audio, który jest szeroko stosowany do przechowywania i dystrybucji muzyki oraz nagrań dźwiękowych. Kiedy mówimy o reklamach, MP3 jest najczęściej używane do spotów radiowych, ponieważ radio opiera się wyłącznie na przekazie audio, bez wsparcia wizualnego. Spot radiowy to forma reklamy, która musi być przekonująca tylko za pomocą dźwięku, więc użycie formatu MP3 jest tu w pełni uzasadnione. Przygotowanie reklamy w formacie MP3 pozwala na łatwą edycję, miksowanie oraz przesyłanie plików przez internet do różnych stacji radiowych. W branży reklamowej jest to standardowa praktyka, zwłaszcza gdy chodzi o szybkie wprowadzanie zmian czy dostosowanie spotu do różnych stacji i ich wymagań technicznych. Pliki MP3 są również kompaktowe, co ułatwia ich przechowywanie i przesyłanie. Moim zdaniem, z praktycznego punktu widzenia, stosowanie MP3 w produkcji spotów radiowych nie tylko przyspiesza proces twórczy, ale również umożliwia subtelne dostosowywanie tonacji i jakości dźwięku do specyfiki audytorium. To pokazuje, jak technologia audio rewolucjonizuje działania marketingowe, zwiększając ich zasięg i skuteczność.

Pytanie 40

W briefie reklamowym zawarto informacje dotyczące przygotowania projektu ulotek składanych w harmonijkę. Wskaż czynność, którą należy zastosować aby zrealizować zlecenie.

A. Kalandrowanie
B. Oczkowanie
C. Perforowanie
D. Bigowanie
Jeśli spojrzymy na inne wymienione czynności, łatwo zauważyć, dlaczego nie są one odpowiednie dla tego zadania. Zacznijmy od oczkowania. To proces polegający na wykonywaniu otworów w materiale, zwykle w celu umieszczenia metalowych oczek, co ułatwia późniejsze zawieszenie lub przymocowanie. W ulotkach składanych w harmonijkę oczkowanie nie jest wymagane, ponieważ nie mają one na celu być zawieszane lub mocowane w sposób trwały. Perforowanie, z kolei, to technika tworzenia małych otworów w linii, które ułatwiają odrywanie części papieru. Jest to przydatne w przypadku kuponów czy biletów, ale nie przy składaniu ulotek. Perforowanie mogłoby skutkować uszkodzeniem ulotki przy próbie jej złożenia. Kalandrowanie to proces wygładzania i nadawania połysku papierowi przez przepuszczanie go przez zestaw walców. Choć kalandrowanie poprawia estetykę i dotykową jakość materiału, nie wpływa na jego zdolność do składania, co jest kluczowe w przypadku harmonijek. Wybór niewłaściwej techniki często wynika z błędnego zrozumienia procesów, które są bardziej związane z obróbką powierzchni niż z funkcjonalnością produktu końcowego. Zrozumienie mechaniki i celów każdej z tych technik pozwala uniknąć typowych błędów myślowych, które prowadzą do niewłaściwych wyborów w praktyce poligraficznej.