Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 27 maja 2025 20:30
  • Data zakończenia: 27 maja 2025 20:48

Egzamin zdany!

Wynik: 38/40 punktów (95,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Kazimierz Maliniak otrzymał od pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony. W trakcie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia przysługuje mu czas wolny na poszukiwanie nowego zatrudnienia w wymiarze

A. 2 dni
B. 1 tygodnia
C. 1 dnia
D. 3 dni
Odpowiedź '3 dni' jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik ma prawo do zwolnienia na poszukiwanie pracy w wymiarze 2 dni roboczych w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony, które trwa przez co najmniej trzy miesiące. Pracodawca powinien umożliwić pracownikowi wykorzystanie przysługujących dni zwolnienia w dogodnym dla niego czasie, co pozwala na aktywne poszukiwanie nowego zatrudnienia. Przykład praktyczny: Kazimierz Maliniak, mając trzy dni zwolnienia, może je wykorzystać na rozmowy kwalifikacyjne, co zwiększa jego szanse na szybsze znalezienie nowego miejsca pracy. Zastosowanie takiego rozwiązania jest zgodne z ideą wspierania pracowników w trudnych momentach zawodowych, co wpisuje się w dobre praktyki HR, szczególnie w kontekście dbałości o dobrostan pracowników. Warto również pamiętać, że pracownik powinien zgłosić pracodawcy chęć skorzystania z takich dni z wyprzedzeniem, aby umożliwić odpowiednie zaplanowanie pracy zespołu.

Pytanie 2

Właściciel, który został pozbawiony rzeczywistego władztwa nad przedmiotem, ma prawo zwrócić się do osoby naruszającej jego własność z żądaniem

A. uzupełniającym
B. negatoryjnym
C. akcesoryjnym
D. windykacyjnym
Odpowiedź windykacyjna jest właściwa, ponieważ w polskim prawie cywilnym dotyczy sytuacji, w której właściciel rzeczy, pozbawiony władztwa nad nią, może domagać się jej zwrotu od osoby, która ją posiada bezprawnie. Roszczenie windykacyjne ma na celu ochronę prawa własności i umożliwia właścicielowi dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy doszło do naruszenia posiadania. Przykładem może być sytuacja, w której ktoś pożyczył od nas samochód i nie chce go oddać. Właściciel ma prawo wystąpić z roszczeniem windykacyjnym, aby przywrócić sobie faktyczne władztwo nad rzeczą. W praktyce oznacza to, że sąd może nakazać zwrot rzeczy właścicielowi oraz zabezpieczyć jego interesy. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, właściciel nie musi udowadniać, że posiadał rzecz, wystarczy, że wykaże swoje prawo do niej. Tego typu roszczenie jest zatem fundamentalnym narzędziem ochrony własności, które wspiera zasady porządku prawnego oraz stabilności obrotu prawnego.

Pytanie 3

Która instytucja ma wyłączne prawo do przygotowania projektu budżetu województwa?

A. Sejmik województwa
B. Marszałek województwa
C. Wojewoda
D. Zarząd województwa
Zarząd województwa jest organem wykonawczym, który posiada wyłączną kompetencję do opracowania projektu budżetu województwa. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, do zadań zarządu należy przygotowanie projektu budżetu oraz jego realizacja. To podejście wynika z praktyki decentralizacji władzy, gdzie zarząd ma na celu efektywne zarządzanie lokalnymi finansami. Przykładem może być proces tworzenia budżetu na konkretne zadania, takie jak modernizacja infrastruktury transportowej czy finansowanie programów zdrowotnych. Wzrastająca odpowiedzialność zarządów województw za lokalny rozwój sprawia, że ich rola w tym zakresie jest kluczowa. Praktyczne zastosowanie tej kompetencji przejawia się w uwzględnianiu potrzeb lokalnych społeczności w projekcie budżetu, co podkreśla znaczenie partycypacji obywatelskiej w procesach decyzyjnych. Warto również zaznaczyć, że zgodność z dobrymi praktykami budżetowymi, takimi jak transparentność i efektywność, jest niezbędna dla skutecznego zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 4

Zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze, organem spółdzielni odpowiedzialnym za nadzór i kontrolę działalności spółdzielni, jest

A. zarząd
B. rada nadzorcza
C. walne zgromadzenie
D. komisja rewizyjna
Rada nadzorcza jest kluczowym organem w strukturze spółdzielni, który odpowiada za nadzór i kontrolę nad całokształtem działalności spółdzielni. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie, że zarząd spółdzielni działa zgodnie z przyjętymi regulacjami oraz interesami członków. Rada nadzorcza monitoruje realizację uchwał walnego zgromadzenia i kontroluje skuteczność działań zarządu, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania spółdzielni. Przykładowo, w sytuacjach, gdy zarząd podejmuje decyzje dotyczące dużych inwestycji, rada nadzorcza ma obowiązek ocenić ich celowość i zgodność z polityką spółdzielni. Dobre praktyki w zakresie funkcjonowania rad nadzorczych podkreślają również znaczenie transparentności działań oraz regularnych raportów, które są niezbędne do utrzymania zaufania członków spółdzielni. Warto również zauważyć, że rada nadzorcza działa na podstawie przepisów zawartych w ustawie Prawo spółdzielcze, co dodatkowo umacnia jej rolę jako organu kontrolnego.

Pytanie 5

Który z poniższych środków dowodowych stanowi wsparcie i może być wykorzystany, gdy inne metody zostały wyczerpane, a sprawa nie może być rozwiązana?

A. Opinia biegłego.
B. Dokumenty.
C. Oględziny.
D. Przesłuchanie strony.
Przesłuchanie strony to środek dowodowy, który w polskim prawie procesowym ma charakter posiłkowy. Oznacza to, że jest stosowane w sytuacjach, gdy inne środki dowodowe zostały wyczerpane, a sprawa nie może być rozstrzygnięta na podstawie zebranych dowodów. Przesłuchanie stron ma na celu uzyskanie dodatkowych informacji, które mogą być istotne dla ustalenia stanu faktycznego. W praktyce, może to oznaczać sytuację, w której dokumenty lub inne dowody nie dostarczają wystarczającej podstawy do podjęcia decyzji. Na przykład, w sprawach cywilnych, gdy strony mają różne wersje zdarzeń, przesłuchanie ich może pomóc wyjaśnić niejasności i dostarczyć dodatkowego kontekstu. Umożliwia to sędziemu lepsze zrozumienie sytuacji oraz podjęcie bardziej świadomej decyzji. Ponadto, przesłuchanie stron jest zgodne z zasadą kontradyktoryjności, która podkreśla znaczenie aktywnego uczestnictwa stron w postępowaniu. W związku z tym, przesłuchanie jest nie tylko techniką dowodową, ale także ważnym elementem zapewniającym sprawiedliwość w procesie.

Pytanie 6

W jakim dokumencie pracodawca podaje informację o liczbie dni wykorzystanego urlopu wypoczynkowego przez pracownika w roku kalendarzowym, w którym nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę?

A. W ocenie pracownika
B. W świadectwie zatrudnienia
C. W świadectwie pracy
D. W wypowiedzeniu warunków zatrudnienia
W świadectwie pracy, które jest dokumentem wystawianym pracownikowi po ustaniu stosunku pracy, pracodawca ma obowiązek zamieścić informacje o liczbie dni wykorzystanego urlopu wypoczynkowego. Jest to zgodne z obowiązującymi przepisami prawa pracy, które stanowią, że świadectwo pracy musi zawierać wszelkie istotne informacje dotyczące przebiegu zatrudnienia. Przykładowo, w sytuacji, gdy pracownik planuje rozpoczęcie nowego zatrudnienia, nowy pracodawca może wymagać potwierdzenia wykorzystania urlopu, co czyni świadectwo pracy kluczowym dokumentem. Dobrym przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy pracownik ubiega się o zasiłek dla bezrobotnych; w takim przypadku pełne informacje zawarte w świadectwie pracy są niezbędne do prawidłowego obliczenia ewentualnych świadczeń. Wskazanie liczby dni urlopu w tym dokumencie sprzyja również transparentności i zaufaniu między pracodawcą a pracownikiem, stanowiąc jednocześnie dowód na przestrzeganie przez pracodawcę przepisów prawa pracy.

Pytanie 7

Pełnomocnictwo nadane przez właściciela firmy, które obejmuje uprawnienia do działań sądowych i pozasądowych związanych z działalnością przedsiębiorstwa, to

A. promesa
B. prokura
C. przedstawicielstwo ustawowe
D. kuratela
Prokura to ciekawy rodzaj pełnomocnictwa, które daje osobie uprawnionej sporo swobody w działaniu w imieniu przedsiębiorcy. Generalnie, prokura pozwala na podejmowanie różnych działań związanych z prowadzeniem firmy, nie tylko tych przed sądem, ale też w codziennych sprawach. Co ważne, musi być to zrobione na piśmie według Kodeksu cywilnego. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na udzielenie prokury, to ta osoba może zająć się negocjowaniem umów czy reprezentowaniem firmy w sprawach prawnych. Jednak, co ciekawe, prokurent nie może robić wszystkiego, na przykład nie może decydować o likwidacji przedsiębiorstwa. To jest istotne, żeby chronić zarówno przedsiębiorcę, jak i inne osoby, które z nim współpracują. Prokura jest więc narzędziem, które nie tylko pomaga w zarządzaniu, ale też dba o interesy wszystkich zaangażowanych w działalność gospodarczą.

Pytanie 8

Bierne prawo do kandydowania w wyborach prezydenckich przysługuje osobie, która ma pełne prawa wyborcze do Sejmu i najpóźniej w dniu głosowania osiąga

A. 18 lat
B. 35 lat
C. 21 lat
D. 30 lat
Wiek 21 lat i 18 lat to typowe mylne wyobrażenia dotyczące minimalnych wymagań wiekowych dla kandydatów na prezydenta. W wielu krajach, w tym w Polsce, te wartości są często mylone z wymaganiami dotyczącymi aktywnego prawa wyborczego, które pozwala na głosowanie w wyborach. Jednakże bierne prawo wyborcze, które odnosi się do możliwości kandydowania, wymaga wyższego wieku, aby zapewnić, że kandydat ma wystarczające doświadczenie życiowe oraz zrozumienie złożoności spraw publicznych. Osoby w wieku 21 lat i 18 lat mogą być wprawdzie pełnoprawnymi obywatelami, ale ich brak doświadczenia i odpowiedzialności mogą stanowić przeszkodę w skutecznym pełnieniu roli prezydenta. Z kolei wiek 30 lat, chociaż bliższy rzeczywistym wymaganiom, nadal nie spełnia norm określonych w Konstytucji RP. Wprowadzenie takich wymagań wiekowych ma na celu zapewnienie stabilności politycznej oraz dojrzałości niezbędnej do reprezentowania interesów narodu na najwyższym szczeblu. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że bierne prawo wyborcze ma na celu nie tylko otwarcie drzwi dla młodszych kandydatów, ale także ochronę wartości demokratycznych poprzez promowanie kompetentnych liderów, którzy są w stanie podejmować odpowiedzialne decyzje.

Pytanie 9

Na podstawie przedstawionych przepisów, ustal, jaki akt administracyjny powinien zostać wydany przez organ administracji, gdy w trakcie prowadzenia postępowania administracyjnego zmarł ustawowy reprezentant strony.

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(...)
Art. 97. § 1. Organ administracji publicznej zawiesza postępowanie:
1) w razie śmierci strony lub jednej ze stron, jeżeli wezwanie spadkobierców zmarłej strony
albo zarządcy sukcesyjnego do udziału w postępowaniu nie jest możliwe i nie zachodzą
okoliczności, o których mowa w art. 30 § 5, a postępowanie nie podlega umorzeniu jako
bezprzedmiotowe (...);
2) w razie śmierci przedstawiciela ustawowego strony;
3) w razie utraty przez stronę lub przez jej ustawowego przedstawiciela zdolności do
czynności prawnych;
(...)
4) gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia
zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd;
(...)

A. Postanowienie o zawieszeniu postępowania.
B. Decyzję o zawieszeniu postępowania.
C. Decyzję o umorzeniu postępowania.
D. Postanowienie o umorzeniu postępowania.
Tak, postanowienie o zawieszeniu postępowania to jest właściwy wybór, kiedy w trakcie postępowania umiera przedstawiciel ustawowy. Zgodnie z przepisem, organ administracji ma obowiązek to zrobić. To ważne, żeby prawa i interesy strony były dobrze chronione, bo tak powinno być w administracji. W praktyce zawieszenie daje możliwość stronie na wskazanie kogoś nowego lub zrobienie innych potrzebnych rzeczy. Na przykład w sprawach spadkowych, super istotne jest, żeby nowe osoby mogły uczestniczyć w postępowaniu. Wydanie takiego postanowienia to więc dobre praktyki, które pomagają w zapewnieniu przejrzystości i sprawiedliwości w decyzjach administracyjnych.

Pytanie 10

Podmiot praw i obowiązków w obszarze stosunków majątkowych, którym jest organizacja lub instytucja, to

A. indywidualna osoba.
B. osoba prawna.
C. opiekun ustawowy,
D. podmiot nieposiadający osobowości prawnej.
Osoba prawna to zdefiniowany w prawie byt, który posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. To oznacza, że może być podmiotem praw i obowiązków, co jest istotne w kontekście stosunków majątkowych. Osoby prawne mogą podejmować działania prawne, zawierać umowy oraz posiadać majątek, co czyni je kluczowymi graczami w wielu dziedzinach, takich jak prawo cywilne, prawo handlowe czy prawo podatkowe. Przykłady osób prawnych to spółki, fundacje, stowarzyszenia czy instytucje publiczne. W praktyce oznacza to, że osoba prawna może występować w roli pozwanej lub powoda w sporach sądowych, a także ma obowiązek przestrzegania norm prawnych związanych z prowadzeniem działalności. Zrozumienie roli osób prawnych w strukturze prawnej jest kluczowe dla skutecznego zarządzania, ponieważ pozwala na lepsze planowanie prawne oraz minimalizowanie ryzyka związanego z odpowiedzialnością majątkową.

Pytanie 11

Jakie są źródła wpływów do budżetu państwowego?

A. z podatku rolnego
B. z opłaty targowej
C. z opłaty uzdrowiskowej
D. z podatku akcyzowego
Podatek akcyzowy to jedno z kluczowych źródeł dochodów budżetu państwa, stanowiący istotny element systemu podatkowego w Polsce. Jest to podatek pośredni, co oznacza, że jest naliczany na etapie sprzedaży towarów, takich jak alkohol, papierosy czy paliwa. Wysokość tego podatku jest określona w przepisach prawa i może być różna w zależności od rodzaju towaru. Dochody z podatku akcyzowego są ważne, ponieważ mają na celu nie tylko zasilenie budżetu państwa, ale także regulację konsumpcji towarów uznawanych za szkodliwe dla zdrowia lub środowiska. Przykładowo, wyższy podatek akcyzowy na papierosy może wpływać na zmniejszenie ich konsumpcji, co jest korzystne z perspektywy zdrowia publicznego. Warto również zauważyć, że dochody z akcyzy są często przeznaczane na konkretne cele, takie jak wsparcie systemu ochrony zdrowia czy inwestycje w infrastrukturę. Takie podejście wpisuje się w najlepsze praktyki zarządzania finansami publicznymi, gdzie środki z określonych podatków są kierowane na konkretne, zdefiniowane cele społeczne.

Pytanie 12

Organ administracji publicznej wstrzymał postępowanie administracyjne, na co wystąpiła strona, która złożyła wniosek o wszczęcie postępowania. Inne zainteresowane strony nie zgłosiły sprzeciwu. Dodatkowo organ stwierdził, że wstrzymanie postępowania nie narusza interesu ogółu. W przypadku, gdy w ciągu trzech lat od daty wstrzymania postępowania żadna ze stron nie poprosi o jego wznowienie, organ

A. uzna wniosek o wszczęcie postępowania za wycofany
B. umorzy postępowanie
C. pozostawi wniosek bez rozpatrzenia
D. wznawia postępowanie z urzędu
W sytuacji opisanej w pytaniu, organ administracji publicznej ma obowiązek uznać żądanie wszczęcia postępowania za wycofane, jeżeli przez trzy lata żadna ze stron nie wniosła o jego podjęcie. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, zawieszenie postępowania następuje w przypadku, gdy nie można go prowadzić, jednakże jeśli po trzech latach brak jest jakichkolwiek działań ze strony zainteresowanych, organ ma prawo przyjąć, że strona zrezygnowała z dalszego prowadzenia sprawy. W praktyce oznacza to, że w przypadku braku aktywności, administracja może znieść ciężar związany z niewłaściwie zainicjowanym postępowaniem. Taki proces jest zgodny z zasadą szybkości postępowania oraz efektywności działania organów publicznych, co jest fundamentalne w zarządzaniu sprawami administracyjnymi. Dodatkowo, umożliwia to organom lepsze zarządzanie zasobami oraz skoncentrowanie się na sprawach, które rzeczywiście wymagają uwagi. Przykładem może być sytuacja, w której strona zainteresowana zrezygnowała z dalszego prowadzenia sprawy na skutek zmian w sytuacji osobistej lub gospodarczej.

Pytanie 13

Jakie jest źródło regulacji dotyczących postępowania administracyjnego?

A. ustawa o administracji rządowej w województwie
B. ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich
C. Kodeks karny wykonawczy
D. ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest kluczowym aktem prawnym regulującym procesy egzekucji administracyjnej. Stanowi ona podstawę prawną dla organów administracji publicznej, które są odpowiedzialne za realizację decyzji administracyjnych. Ustawa ta precyzuje zasady, procedury oraz środki, które mogą być stosowane w celu egzekwowania obowiązków ciążących na obywatelach i podmiotach prawa. Przykładem zastosowania tej ustawy jest sytuacja, w której organ administracyjny musi wyegzekwować na przykład należności z tytułu podatków. W praktyce, zgodnie z ustawą, organ musi przeprowadzić odpowiednie czynności, takie jak nakaz zapłaty, a w przypadku braku reakcji ze strony dłużnika, może zastosować środki przymusu, takie jak zajęcie wynagrodzenia, rachunku bankowego czy nieruchomości. Warto zaznaczyć, że znajomość regulacji zawartych w tej ustawie jest niezbędna dla pracowników administracji publicznej, aby prawidłowo i skutecznie realizować swoje zadania związane z egzekucją administracyjną. Ponadto, ustawa ta jest zgodna z międzynarodowymi standardami ochrony praw obywateli, zapewniając jednocześnie efektywność działania administracji.

Pytanie 14

Akt prawny, który unieważnia wcześniej obowiązujący przepis, nazywamy przepisem

A. przyzwalającym
B. blankietowym
C. derogacyjnym
D. zakazującym
Przepis derogacyjny to taki, który uchyla lub znosi wcześniej obowiązujący przepis prawny. W polskim systemie prawnym jest to kluczowy element w procesie legislacyjnym, ponieważ zapewnia, że nowo wprowadzone regulacje nie kolidują z istniejącymi normami prawnymi. Przykładem może być sytuacja, gdy Sejm uchwala nową ustawę, która reguluje te same kwestie co poprzednia, ale w inny sposób. W takim przypadku nowa ustawa, jako przepis derogacyjny, automatycznie znosi stare przepisy, co jest istotne dla zapewnienia spójności i klarowności regulacji prawnych. W praktyce, przepisy derogacyjne są często stosowane w aktach prawnych, aby uniknąć niejasności prawnych i sprzeczności. Zrozumienie tego terminu jest niezbędne dla prawników i osób pracujących w obszarze regulacji, ponieważ wpływa na interpretację i zastosowanie prawa, a także na przygotowanie skutecznych dokumentów prawnych.

Pytanie 15

Zgodnie z ustawą regulującą egzekucję administracyjną, organem odpowiedzialnym za wdrażanie wszelkich środków egzekucyjnych w przypadku ściągania zobowiązań pieniężnych oraz zabezpieczania tychże należności, jest

A. naczelnik urzędu skarbowego
B. dyrektor oddziału ZUS
C. dyrektor izby celnej
D. wojewoda
Naczelnik urzędu skarbowego to taki kluczowy gracz w egzekucji należności w Polsce. Można powiedzieć, że ma do dyspozycji różne środki, które mogą pomóc w ściąganiu długów, co wynika z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Oprócz tego, że zajmuje się ściąganiem kasy od dłużników, to też zabezpiecza te należności. To bardzo ważne, bo stabilność finansowa jednostek samorządowych i innych instytucji publicznych w dużej mierze na tym opiera się. Działa na przykład poprzez zajmowanie wynagrodzeń czy kont bankowych. Przykład? Jeśli ktoś nie płaci podatków, naczelnik ma prawo przeprowadzić egzekucję, by zabezpieczyć interesy publiczne i ściągnąć to, co jest należne.

Pytanie 16

Kto może być pełnomocnikiem w postępowaniu administracyjnym?

A. tylko adwokat lub radca prawny
B. osoba fizyczna mająca zdolność do dokonywania czynności prawnych
C. każda osoba fizyczna
D. wyłącznie osoba prawna
Pełnomocnikiem strony w postępowaniu administracyjnym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych, co oznacza, że musi być osobą dorosłą oraz nie może być ubezwłasnowolniona. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (KPA), pełnomocnictwo może być udzielone w różnych sprawach administracyjnych, w tym w postępowaniach dotyczących uzyskania zezwoleń, decyzji administracyjnych oraz innych formalności. W praktyce, wiele osób korzysta z pełnomocników, aby skuteczniej reprezentować swoje interesy w skomplikowanych procedurach, zwłaszcza w sprawach dotyczących prawa budowlanego, ochrony środowiska czy regulacji związanych z działalnością gospodarczą. Przykładowo, osoba fizyczna, która nie ma doświadczenia w sprawach administracyjnych, może udzielić pełnomocnictwa bliskiej osobie, która zna procedury, co znacznie zwiększa szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy. Ważne jest, aby pełnomocnictwo było sporządzone w formie pisemnej i zawierało dokładne określenie zakresu umocowania.

Pytanie 17

Z treści Art. 167 Kodeksu pracy wynika, że pracodawca ma prawo odwołać pracownika z urlopu jedynie w sytuacji, gdy jego obecność w firmie jest konieczna z powodu nieprzewidzianych okoliczności, które wystąpiły po rozpoczęciu urlopu.

A. gdy okoliczności wymagające obecności pracownika w firmie zaistniały podczas urlopu.
B. gdy tylko pracownik oraz współpracownicy wyrażą na to zgodę.
C. gdy tylko pracownik zgodzi się na to.
D. gdy okoliczności wymagające obecności pracownika w firmie pojawiły się przed urlopem.
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ zgodnie z artykułem 167 Kodeksu pracy, pracodawca ma prawo odwołać pracownika z urlopu jedynie w przypadku, gdy okoliczności wymagające jego obecności w zakładzie zaistniały w czasie trwania urlopu. To oznacza, że przyczyny, które skłaniają pracodawcę do podjęcia takiej decyzji, muszą być nieprzewidziane i wynikać z sytuacji, które powstały po rozpoczęciu urlopu. Przykładem może być nagła potrzeba obecności pracownika w biurze w związku z pilnym projektem, który wymaga jego udziału, lub sytuacja kryzysowa wymagająca natychmiastowego działania. W praktyce, powinniśmy pamiętać, że taka decyzja jest ograniczona przez przepisy prawa pracy, które mają na celu ochronę praw pracowników do wypoczynku. W związku z tym, pracodawca musi wykazać szczególną ostrożność w podejmowaniu decyzji o odwołaniu z urlopu, aby nie naruszyć praw pracowników oraz nie wywołać nieporozumień w zespole. Warto zaznaczyć, że w przypadku odwołania pracownika z urlopu, powinien on otrzymać stosowną rekompensatę, co również jest regulowane przepisami prawa pracy.

Pytanie 18

Osoba, która przez długi czas wykonuje pracę umysłową w pozycji siedzącej i nie przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz higieny pracy, naraża się na

A. niedotlenienie oraz obniżenie wydolności zarówno fizycznej, jak i umysłowej
B. choroby układu oddechowego
C. uszkodzenie słuchu oraz głuchotę
D. wysoki wydatek energetyczny
Praca umysłowa w pozycji siedzącej, zwłaszcza gdy nie przestrzega się zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak niedotlenienie oraz zmniejszenie wydolności fizycznej i umysłowej. Długotrwałe siedzenie ogranicza ruch, co negatywnie wpływa na krążenie krwi i może prowadzić do hipoksji, czyli niedotlenienia organizmu. Osoby pracujące w takich warunkach często doświadczają zmęczenia, obniżonej koncentracji oraz trudności w myśleniu analitycznym. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Polskiego Związku Pracodawców, zaleca się regularne przerwy w pracy siedzącej, co pozwala na zwiększenie wydolności organizmu. Przykładem dobrej praktyki jest wprowadzenie co godzinnych przerw na krótki spacer lub ćwiczenia rozciągające, co nie tylko zwiększa dotlenienie, ale również poprawia ogólną wydolność fizyczną i umysłową pracownika.

Pytanie 19

Pracodawca ma obowiązek umożliwić pracownikom po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego przynajmniej

A. 5 - minutową przerwę wliczaną do czasu pracy
B. 5 - minutową przerwę nie wliczaną do czasu pracy
C. 10 - minutową przerwę nie wliczaną do czasu pracy
D. 10 - minutową przerwę wliczaną do czasu pracy
Zgodnie z przepisami prawa pracy w Polsce, pracodawca ma obowiązek zadbania o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, zwłaszcza w kontekście pracy przy monitorach ekranowych. Pracownicy wykonujący tę pracę muszą mieć zapewnioną co najmniej 5-minutową przerwę po każdej godzinie pracy, a przerwa ta jest wliczana do czasu pracy. To oznacza, że czas, w którym pracownik odpoczywa, nie jest traktowany jako czas stracony, co jest korzystne z perspektywy wynagrodzenia. Przerwy są kluczowym elementem ergonomii pracy, pozwalają na regenerację wzroku oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia dolegliwości związanych z długotrwałym siedzeniem przy komputerze, takich jak bóle pleców czy syndrom suchego oka. W praktyce, takie przerwy mogą być wykorzystywane na krótkie ćwiczenia rozciągające, nawadnianie organizmu czy po prostu na odpoczynek od ekranu. Pracodawcy, którzy przestrzegają tych zasad, nie tylko spełniają wymogi prawne, ale również zwiększają efektywność i zadowolenie swoich pracowników.

Pytanie 20

Która z wymienionych kwestii może stanowić podstawę wniosku w postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków?

A. Naruszenie zasadności działania przez organ administracji
B. Długotrwałe rozpatrywanie spraw przez organ administracji
C. Niewłaściwe wykonywanie zadań przez organ administracji
D. Ulepszenie funkcjonowania organu administracji
Wiesz, wydaje mi się, że poprawa działania organu administracji to naprawdę ważny temat. Jak myślisz, te wnioski, które składamy, mają dużą moc. Właściwie chodzi o to, żeby nie tylko zobaczyć, gdzie leży problem, ale też wymyślić, jak to wszystko naprawić. Na przykład, jakby ktoś zaproponował szybszą obsługę klientów w urzędzie gminy - to mogłoby naprawdę pomóc i zmniejszyć czas oczekiwania. Z tego, co się orientuję, najlepiej, jak takie wnioski są poparte jakimiś konkretnymi danymi czy analizami, bo wtedy łatwiej o zmianę. W praktyce, jeżeli dobrze wdrożymy takie wnioski, to ludzie mogą zacząć bardziej ufać instytucjom publicznym, a to z kolei poprawi jakość usług, które dostajemy.

Pytanie 21

Oświadczenie woli organu administracji publicznej, które ma charakter jednostronny i władczy, oparte na powszechnie obowiązujących przepisach prawnych oraz adresowane do konkretnej osoby w celu uregulowania jej sytuacji prawnej, to

A. akt normatywny
B. ugoda
C. akt administracyjny
D. porozumienie administracyjne
Akt administracyjny to coś w stylu jednostronnego oświadczenia, które wydaje organ administracji publicznej. Zasadniczo chodzi o to, że w oparciu o prawo, organ podejmuje decyzje, postanowienia czy inne dokumenty, które bezpośrednio wpływają na prawa i obowiązki osób fizycznych lub prawnych. Na przykład, decyzja o przyznaniu pozwolenia na budowę nie tylko mówi, że masz prawo budować, ale także nakłada na ciebie nowe obowiązki jako inwestora. Ważne jest, żeby zrozumieć, że akt administracyjny ma moc prawną, która wynika z przepisów. To pozwala mu kształtować sytuację prawną. Warto też wiedzieć, że te akty są regulowane przez Kodeks postępowania administracyjnego, który dokładnie opisuje, jak się je wydaje i jakie mają skutki prawne. Moim zdaniem, zrozumienie tego wszystkiego jest kluczowe, żeby dobrze interpretować działania administracji i wiedzieć, co zrobić, gdy chcemy się odwołać lub złożyć skargę.

Pytanie 22

Elżbieta Górecka jest właścicielką psa, który często sam opuszcza teren posesji. W czasie jednej z "ucieczek" pies skoczył na sąsiadkę, niszcząc jej drogie spodnie. W tej sytuacji za szkodę wyrządzoną przez psa Elżbieta Górecka ponosi odpowiedzialność na zasadzie

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
Art. 431
§ 1. Kto zwierzę chowa albo się nim posługuje, obowiązany jest do naprawienia wyrządzonej przez nie szkody niezależnie od tego, czy było pod jego nadzorem, czy też zabłąkało się lub uciekło, chyba że ani on, ani osoba, za którą ponosi odpowiedzialność, nie ponoszą winy.
(…)

A. przyczynienia się do szkody.
B. ryzyka.
C. winy w wyborze.
D. winy w nadzorze.
Odpowiedź "winy w nadzorze" jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem cywilnym, właściciel zwierzęcia odpowiada za wszelkie szkody, które wynikały z braku właściwego nadzoru nad zwierzęciem. W sytuacji, gdy pies Elżbiety Góreckiej samodzielnie opuszcza teren posesji i wyrządza szkodę sąsiadce, właścicielka ponosi odpowiedzialność, ponieważ nie zapewniła wystarczającego nadzoru nad swoim pupilem. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której właściciel psa, opuszczając dom, nie zamyka bramy lub nie zabezpiecza terenu, co umożliwia psu ucieczkę. W takim przypadku, pomimo braku intencji wyrządzenia szkody, właściciel może być pociągnięty do odpowiedzialności. Warto zaznaczyć, że odpowiedzialność na zasadzie winy w nadzorze ma na celu ochronę poszkodowanych, a także działa jako środek zapobiegawczy, motywując właścicieli do lepszego dbania o swoje zwierzęta, co jest zgodne z zasadą społecznej współżycia.

Pytanie 23

Jeśli strony umowy cywilnoprawnej osiągnęły zgodę co do wszystkich jej warunków, to umowa została zawarta w trybie

A. aukcyjnym
B. przetargowym
C. negocjacyjnym
D. ofertowym
Odpowiedź ''negocjacyjnym'' jest prawidłowa, ponieważ umowa cywilnoprawna jest zawierana w wyniku osiągnięcia porozumienia pomiędzy stronami co do wszystkich jej postanowień. W trakcie negocjacji, strony mają możliwość swobodnego formułowania warunków umowy, co pozwala na dostosowanie jej do ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Przykładem zastosowania tego podejścia może być umowa sprzedaży, gdzie sprzedawca i kupujący negocjują cenę, terminy dostawy oraz inne szczegóły transakcji. Dobre praktyki w zakresie negocjacji obejmują aktywne słuchanie, zrozumienie potrzeb drugiej strony, a także dążenie do uzyskania rozwiązania korzystnego dla obu stron. Negocjacje mogą przybrać różne formy, od nieformalnych rozmów po bardziej strukturalne podejścia, takie jak mediacje czy arbitraż. Ważne jest, aby każda umowa, która jest wynikiem takich negocjacji, była dokładnie spisana, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 24

Kiedy kończy się wspólność majątkowa w przypadku ustania lub unieważnienia małżeństwa?

A. Z dniem pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu wyroku sądu
B. Z dniem pierwszego stycznia następnego roku po ogłoszeniu wyroku sądu
C. Z dniem wskazanym w wyroku sądu, który ją znosi
D. Z dniem wyznaczonym przez jednego z małżonków
Odpowiedź, że wspólność ustawowa przestaje trwać z dniem oznaczonym w wyroku sądu, który ją znosi, jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, sąd ma prawo określić datę ustania wspólności w swoim wyroku. W praktyce oznacza to, że małżonkowie mogą mieć różne daty ustania wspólności, co jest istotne w kontekście podziału majątku. Na przykład, jeśli sąd orzeka rozwiązanie małżeństwa z datą 15 lipca, to od tego dnia wspólność majątkowa przestaje obowiązywać, co wpływa na sposób, w jaki majątek jest dzielony. Praktyczne znaczenie tej daty polega na tym, że od tego momentu każde z małżonków może samodzielnie zarządzać swoim majątkiem, co może mieć istotne konsekwencje podatkowe oraz dotyczące odpowiedzialności za długi. Dodatkowo, w kontekście podziału majątku, ważne jest, aby małżonkowie dokumentowali stan posiadania na dzień ustania wspólności, co ułatwia późniejsze rozliczenia. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe nie tylko dla prawidłowego podziału majątku, ale także dla zabezpieczenia swoich interesów finansowych.

Pytanie 25

Jeżeli klient hotelu z powodu własnej nieuwagi poślizgnął się w prysznicu hotelowym i złamał rękę, to

A. hotel nie ponosi odpowiedzialności, ponieważ nie można mu przypisać winy
B. hotel odpowiada wobec klienta za szkody deliktowe
C. hotel odpowiada wobec klienta za szkody kontraktowe
D. mamy do czynienia ze zbiegiem odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej
Fajnie, że wybrałeś opcję, że hotel nie ponosi winy. To właściwe podejście, bo odpowiedzialność deliktowa rzeczywiście wymaga pokazania, kto jest winny za sytuację. Jeśli gość w hotelu miał jakiś wypadek przez własne niedopatrzenie, to nie można zrzucać winy na hotel, o ile spełniał normy bezpieczeństwa. Odpowiedzialność kontraktowa działa w inny sposób - tu mówimy o naruszeniu umowy, a w tej sytuacji takiego naruszenia nie było. Wyobraź sobie gościa, który widząc, że podłoga jest śliska, wchodzi pod prysznic bez przemyślenia ryzyka. Wtedy hotel nie ma za co odpowiadać, bo wykonał swoje zadania związane z bezpieczeństwem. Dobrze, że to rozumiesz, bo w praktyce sądy często badają takie przypadki, sprawdzając, czy poszkodowany sam przyczynił się do swojego nieszczęścia, a to kluczowe w ocenianiu odpowiedzialności deliktowej.

Pytanie 26

Dochody budżetu państwowego pochodzą z wpływów z podatku

A. z działalności cywilnoprawnych
B. z dziedziczenia i darowizn
C. z pojazdów mechanicznych
D. z gier
Odpowiedź "od gier" jest prawidłowa, ponieważ wpływy z podatku od gier stanowią istotny element dochodów budżetu państwa. Podatek ten jest naliczany od gier hazardowych, które są regulowane przez przepisy prawa. W Polsce system podatkowy dotyczący gier hazardowych obejmuje różne formy, jak np. zakłady bukmacherskie, gry kasynowe czy loterie. Przykładem zastosowania tego podatku może być finansowanie programów społecznych, ochrony zdrowia czy działalności kulturalnej, co pokazuje, jak wpływy te są reinwestowane w rozwój społeczeństwa. Dodatkowo, zgodnie z dobrą praktyką zarządzania finansami publicznymi, transparentność i efektywność w poborze tego podatku są kluczowe dla zapewnienia stabilności dochodów budżetowych. Odpowiednie organy nadzoru regularnie monitorują ten sektor, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa finansowego państwa.

Pytanie 27

Jakie ciało jest odpowiedzialne za przyjęcie statutu spółdzielni?

A. Zarząd
B. Komisja rewizyjna
C. Walne Zgromadzenie
D. Dyrektor zarządu
Walne Zgromadzenie jest organem najwyższej władzy w spółdzielni, które ma uprawnienia do uchwalania statutu oraz podejmowania kluczowych decyzji dotyczących działalności spółdzielni. Statut spółdzielni określa jej cele, zasady działania, prawa i obowiązki członków oraz organy zarządzające. Uchwalenie statutu przez Walne Zgromadzenie jest zgodne z zasadami demokratycznego funkcjonowania spółdzielni, gdzie każdy członek ma prawo do uczestnictwa w podejmowaniu decyzji. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której spółdzielnia postanawia zmienić zasady przyjmowania nowych członków. W takim przypadku konieczne jest zwołanie Walnego Zgromadzenia, które poprzez głosowanie podejmie decyzję o wprowadzeniu zmian do statutu. Zgodnie z ustawą o spółdzielniach, zmiany w statucie muszą być zatwierdzone właśnie przez to zgromadzenie, co potwierdza jego kluczową rolę w strukturze zarządzania spółdzielnią. Dobre praktyki w zakresie tworzenia i zmiany statutu wskazują na potrzebę przejrzystości i zaangażowania wszystkich członków w ten proces, aby zapewnić zgodność z ich interesami i potrzebami.

Pytanie 28

Wezwany przez organ administracji publicznej do złożenia zeznań ma obowiązek stawić się osobiście, gdy mieszka

A. w gminie sąsiedniej z gminą, w której trwa postępowanie administracyjne.
B. w innej gminie niż ta, w której prowadzone jest postępowanie administracyjne i która ma sąsiedztwo z nią.
C. w państwach Unii Europejskiej.
D. w państwach spoza Unii Europejskiej.
Odpowiedź, że osoba wezwana przez organ administracji publicznej do złożenia zeznań jest zobowiązana do osobistego stawienia się, gdy zamieszkuje w gminie sąsiadującej z gminą, w której toczy się postępowanie administracyjne, jest poprawna. Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, takie regulacje mają na celu zapewnienie efektywności postępowania oraz ułatwienie organom administracji dostępu do świadków, którzy mogą dostarczyć istotne informacje. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której osoba zamieszkująca gminę, która graniczy z inną gminą, jest wezwani do złożenia zeznań w sprawie dotyczącej lokalnych wydarzeń. W takim przypadku, aby nie utrudniać toku postępowania, prawo zobowiązuje tę osobę do osobistego stawienia się, co sprzyja lepszemu wyjaśnieniu sprawy. Z perspektywy praktycznej, dobrze jest znać swoje prawa oraz obowiązki w kontekście postępowań administracyjnych, ponieważ może to wpłynąć na sposób, w jaki będziemy się przygotowywać do takiego wezwania oraz jakie informacje będziemy musieli dostarczyć organom administracyjnym. Dobrą praktyką jest również, aby osoby wezwana do złożenia zeznania zapoznały się z przepisami obowiązującymi w ich gminie, co pozwoli uniknąć nieporozumień i niepotrzebnych komplikacji.

Pytanie 29

Minimalna temperatura w biurach podczas godzin pracy nie powinna wynosić mniej niż

A. 12 °C
B. 16 °C
C. 14 °C
D. 18 °C
Temperatura pomieszczeń biurowych w godzinach pracy nie może być niższa niż 18 °C, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa pracy oraz zaleceniami instytucji zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy. Utrzymanie tej temperatury jest kluczowe dla zapewnienia komfortu pracowników oraz ich efektywności. Zbyt niska temperatura w biurze może prowadzić do obniżenia wydajności, a także zwiększenia ryzyka zachorowań, co w konsekwencji wpływa na atmosferę w miejscu pracy. Przykładowo, w międzynarodowych standardach, takich jak ISO 7730, zwraca się uwagę na znaczenie temperatury dla dobrostanu pracowników. Rekomendacje te opierają się na badaniach, które wykazały, że optymalna temperatura zwiększa koncentrację oraz motywację, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do lepszych wyników organizacji. W praktyce, organizacje powinny regularnie monitorować temperaturę w biurach, aby zapewnić odpowiednie warunki pracy, inwestując w nowoczesne systemy klimatyzacji i wentylacji.

Pytanie 30

Informacją niejawną, która nie jest tajemnicą państwową, uzyskaną w związku z działaniami służbowymi, której nieuprawnione ujawnienie mogłoby wyrządzić szkodę dla interesów państwowych, interesu publicznego lub prawnie chronionego interesu obywateli, jest informacja oznaczana klauzulą

A. tajne
B. ściśle tajne
C. zastrzeżone
D. poufne
Wybór odpowiedzi 'ściśle tajne' nie jest poprawny, ponieważ ta klauzula odnosi się do informacji, których ujawnienie mogłoby wywołać poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa. Informacje oznaczone jako 'ściśle tajne' mają najwyższy poziom ochrony, co nie jest adekwatne w przypadku informacji niejawnej, która nie stanowi tajemnicy państwowej, a jej ujawnienie nie wiąże się z tak dużym ryzykiem. Podobnie, odpowiedź 'tajne' odnosi się do informacji, które mogą być szkodliwe dla interesów państwowych, jednak również nie osiągają tego samego poziomu bezpieczeństwa, co 'poufne', które dotyczy informacji mniej wrażliwych. Klauzula 'zastrzeżone' stosowana jest w kontekście informacji, które nie są objęte klasyfikacją tajności, ale wymagają ochrony z różnych powodów, na przykład komercyjnych lub administracyjnych. Pomieszanie tych terminów prowadzi do nieprawidłowej interpretacji przepisów dotyczących ochrony informacji. W praktyce, znajomość różnic między tymi klauzulami jest niezwykle istotna, aby zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi oraz efektywne zarządzanie informacjami w organizacjach. Właściwa klasyfikacja informacji jest kluczowa dla ochrony interesów każdego obywatela, a także dla zapewnienia bezpieczeństwa państwowego.

Pytanie 31

Pracownicy są zobowiązani do odbywania regularnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. To szkolenie pracownicy przeprowadzają

A. w czasie pracy, na koszt pracodawcy
B. poza godzinami pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
C. poza godzinami pracy, na koszt pracodawcy
D. w czasie pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
Pracownicy muszą brać udział w szkoleniach BHP, które odbywają się w godzinach pracy i są opłacane przez pracodawcę. Zgodnie z Kodeksem pracy, to pracodawca ma obowiązek zapewnienia szkoleń, żeby zagwarantować bezpieczeństwo i zdrowie ludzi w pracy. Takie szkolenia są naprawdę ważne, bo pomagają pracownikom zrozumieć zagrożenia oraz nauczyć się, jak unikać wypadków i co robić, gdy wydarzy się coś złego. Na przykład, można na nich nauczyć się zasad udzielania pierwszej pomocy, jak korzystać z użycia sprzętu ochronnego albo jakie są procedury ewakuacyjne. Ważne, żeby szkolenia odbywały się w czasie pracy, bo wtedy wszyscy mogą się skupić na nauce, a nie martwić się o dodatkowe zajęcia po pracy. Taka organizacja wspiera też dobrą atmosferę w firmie i pokazuje, że pracodawca dba o swoich ludzi.

Pytanie 32

W trakcie użytkowania pralki automatycznej doszło do awarii urządzenia. W następstwie tej awarii użytkownik pralki doznał porażenia prądem elektrycznym. Według opinii biegłego, pralkę automatyczną, która była przyczyną wypadku użytkownika, ze względu na swą niedostateczną jakość, uznano za produkt niebezpieczny. Użytkownik pralki postanowił wystąpić do producenta pralki o wypłatę odszkodowania za powstałą szkodę. Okazało się, że w umowie kupna-sprzedaży pralki zawarto klauzulę, zwalniającą producenta pralki od ponoszenia odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez ten produkt. Zgodnie z przytoczonymi przepisami Kodeksu cywilnego zastrzeżenie takie

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
Art. 58. § 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
§ 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.
§ 3. Jeżeli nieważnością jest dotknięta tylko część czynności prawnej, czynność pozostaje w mocy co do pozostałych części, chyba że z okoliczności wynika, iż bez postanowień dotkniętych nieważnością czynność nie zostałaby dokonana.
(…)
Art. 4491. § 1. Kto wytwarza w zakresie swojej działalności gospodarczej (producent) produkt niebezpieczny, odpowiada za szkodę wyrządzoną komukolwiek przez ten produkt.
§ 2. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także zwierzęta i energię elektryczną.
§ 3. Niebezpieczny jest produkt niezapewniający bezpieczeństwa, jakiego można oczekiwać, uwzględniając normalne użycie produktu. O tym, czy produkt jest bezpieczny, decydują okoliczności z chwili wprowadzenia go do obrotu, a zwłaszcza sposób zaprezentowania go na rynku oraz podane konsumentowi informacje o właściwościach produktu. Produkt nie może być uznany za niezapewniający bezpieczeństwa tylko dlatego, że później wprowadzono do obrotu podobny produkt ulepszony.
(…)
Art. 4493. Odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie można wyłączyć ani ograniczyć.
(…)

A. jest nieważne.
B. powoduje nieważność zawartej umowy.
C. jest skuteczne wobec każdego nabywcy produktu.
D. jest skuteczne wobec stron umowy.
Twoja odpowiedź jest poprawna, ponieważ klauzula w umowie, która zwalnia producenta pralki od odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez produkt niebezpieczny, jest faktycznie nieważna zgodnie z Kodeksem cywilnym. Zgodnie z art. 4491 § 1, producent odpowiada za szkodę, a zgodnie z art. 4491 § 3, odpowiedzialności tej nie można wyłączyć ani ograniczyć poprzez umowę. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli w umowie pojawi się klauzula zwalniająca z odpowiedzialności, nie ma ona mocy prawnej, gdyż jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami. Przykładem zastosowania tego przepisu mogą być sytuacje, w których klienci decydują się na zakup produktów, które mają potencjalnie niebezpieczne właściwości, takie jak sprzęt AGD. Klienci powinni być świadomi, że w przypadku uszkodzenia zdrowia lub mienia, mogą domagać się odszkodowania od producenta, niezależnie od zapisów umowy, co chroni ich prawa konsumenckie i zapewnia większe bezpieczeństwo.

Pytanie 33

W przypadku gdy nieruchomość znajduje się na obszarze dwóch organów, rozstrzyganie spraw jej dotyczących przypada

A. organowi, na terenie którego jest zameldowany właściciel tej nieruchomości
B. organowi, na którego obszarze usytuowana jest większa część nieruchomości
C. organowi, w którym mieszka właściciel tej nieruchomości
D. każdemu organowi, na obszarze którego znajduje się część tej nieruchomości
Odpowiedź wskazująca na organ, na którego obszarze znajduje się większa część nieruchomości, jest poprawna ze względu na zasady jurysdykcji administracyjnej w Polsce. Ustawa o samorządzie gminnym oraz przepisy dotyczące podziału kompetencji organów administracji publicznej wskazują, że w przypadku nieruchomości położonej na terenach właściwości kilku organów, decydujące znaczenie ma lokalizacja największej części nieruchomości. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której działka graniczy z dwoma gminami. Jeżeli większa część tej działki znajduje się w jednej z gmin, to właśnie ten organ będzie odpowiedzialny za wszelkie decyzje dotyczące inwestycji, zagospodarowania przestrzennego czy wydawania pozwoleń. Taka zasada zapewnia klarowność oraz jednoznaczność w rozstrzyganiu spraw administracyjnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu nieruchomościami.

Pytanie 34

Zgodnie z ustawą o systemie edukacji, zakładanie oraz prowadzenie publicznych szkół ponadgimnazjalnych należy do kompetencji własnych

A. gminy
B. powiatu
C. województwa
D. ministra odpowiedzialnego za sprawy oświaty i wychowania
Zakładanie i prowadzenie publicznych szkół ponadgimnazjalnych, zgodnie z ustawą o systemie oświaty, jest jednym z zadań własnych powiatów. Oznacza to, że odpowiedzialność za organizację szkół średnich, w tym ich tworzenie, finansowanie i nadzór, spoczywa na władzach powiatowych. Powiaty, jako jednostki samorządu terytorialnego, dysponują możliwościami dostosowywania oferty edukacyjnej do lokalnych potrzeb, co pozwala na lepsze zaspokojenie oczekiwań społeczności. Przykładowo, powiat może zdecydować o utworzeniu profilu edukacyjnego w konkretnej szkole, bazując na analizie rynku pracy i potrzeb młodzieży. Dzięki temu mogą się rozwijać różnorodne kierunki kształcenia, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu oświatą, które podkreślają znaczenie lokalnych uwarunkowań w planowaniu ofert edukacyjnych.

Pytanie 35

Koszty wytwarzania, które nie mają związku z poziomem produkcji, to koszty

A. krańcowymi
B. zmiennymi
C. całkowitymi
D. stałymi
Koszty stałe to takie wydatki, które nie zmieniają się w zależności od wielkości produkcji. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy firma produkuje 100 czy 1000 jednostek produktu, koszty te pozostają na tym samym poziomie. Przykładami kosztów stałych mogą być czynsz za wynajem biura, wynagrodzenia pracowników administracyjnych oraz amortyzacja sprzętu. Znajomość kosztów stałych jest kluczowa dla analizy rentowności przedsiębiorstwa, ponieważ pozwala to na dokładne prognozowanie wydatków i planowanie budżetu. W praktyce wiele firm stosuje analizy kosztów stałych i zmiennych, aby zrozumieć, w jaki sposób zmiana poziomu produkcji wpłynie na ich rentowność. Dobrze zrozumiane koszty stałe pozwalają również na podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących cen, co jest ważne w kontekście konkurencyjności na rynku.

Pytanie 36

Podatkiem, który nie zalicza się do dochodów budżetu państwa, jest

A. akcyzowy.
B. od gier.
C. od towarów i usług.
D. od środków transportowych.
Podatek od środków transportowych rzeczywiście nie jest dochodem budżetu państwa, ponieważ jest on lokalnym daniem, które jest pobierane przez gminy lub powiaty. Ten podatek odnosi się do posiadania pojazdów silnikowych i jest często wykorzystywany do finansowania lokalnych inwestycji w infrastrukturę drogową. Na przykład, środki z tego podatku mogą być przeznaczane na budowę i remont dróg, co ma bezpośredni wpływ na jakość transportu w danym regionie. W praktyce, każdy posiadacz pojazdu jest zobowiązany do jego opłacenia, co czyni go ważnym źródłem dochodów dla jednostek samorządowych. Warto również zwrócić uwagę, że podatek od środków transportowych nie jest regulowany przez przepisy krajowe na tym samym poziomie co VAT czy akcyza, które są dochodami budżetu państwa, co podkreśla jego lokalny charakter.

Pytanie 37

Jaką jednostkę samorządu terytorialnego obciążono obowiązkiem dostarczania mieszkańcom energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu?

A. Gmina
B. Województwo
C. Sołectwo
D. Powiat
Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce, mającą na celu zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie wielu usług publicznych, w tym zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną oraz gaz. W ramach swoich kompetencji gmina odpowiada za organizację i nadzór nad systemami energetycznymi, wdrażając lokalne strategie rozwoju energetycznego, które mogą obejmować zarówno odnawialne źródła energii, jak i tradycyjne dostawy. Przykładem może być gmina, która realizuje projekty mające na celu instalację paneli słonecznych w budynkach użyteczności publicznej, co nie tylko zwiększa efektywność energetyczną, ale także wpływa na obniżenie kosztów energii dla mieszkańców. W praktyce gminy często współpracują z przedsiębiorstwami energetycznymi oraz innymi instytucjami, aby zapewnić ciągłość dostaw i jakość usług. Oparte na przepisach prawa lokalnego, gminy są odpowiedzialne za planowanie przestrzenne, co obejmuje również uwzględnienie potrzeb związanych z infrastrukturą energetyczną na swoim terenie.

Pytanie 38

Jan Kowalski jest zarejestrowany w Warszawie, jednak od pewnego czasu mieszka i pracuje w Krakowie. W trakcie letniego wypoczynku w Kołobrzegu postanowił kupić nieruchomość w pobliskiej gminie Rymań. Który organ będzie właściwy miejscowo w sprawach związanych z tą nieruchomością?

A. miejsca stałego zamieszkania strony
B. miejsca stałego zameldowania strony
C. miejsca położenia nieruchomości
D. miejsca wakacyjnego pobytu strony
Odpowiedź wskazująca, że organem właściwym w sprawach dotyczących nabycia nieruchomości jest organ według miejsca położenia nieruchomości, jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Zgodnie z Kodeksem cywilnym oraz ustawą o gospodarce nieruchomościami, wszystkie sprawy związane z obrotem nieruchomościami powinny być prowadzone przez organy administracji publicznej właściwe dla lokalizacji danej nieruchomości. Przykładem może być sytuacja, gdy inwestor zamierza nabyć działkę budowlaną w określonej gminie – wówczas wszystkie formalności dotyczące tego zakupu, w tym uzyskanie pozwolenia na budowę, muszą być realizowane przez odpowiedni organ gminy, na której terenie znajduje się ta działka. Taka praktyka zapewnia, że decyzje są podejmowane z uwzględnieniem lokalnych warunków, przepisów i planów zagospodarowania przestrzennego, co jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju terenów i ochrony interesów mieszkańców.

Pytanie 39

Na jakiej podstawie nawiązywany jest stosunek pracy?

A. Umowa agencyjna
B. Umowa zlecenia
C. Umowa o pracę
D. Umowa o dzieło
Umowa o pracę jest podstawowym dokumentem regulującym stosunek pracy między pracownikiem a pracodawcą. Przepisy Kodeksu pracy jasno definiują, że umowa o pracę ustala prawa i obowiązki obu stron, obejmując m.in. wynagrodzenie, czas pracy, miejsce pracy oraz obowiązki pracownika. Umowa ta może być zawarta na czas nieokreślony, określony lub na okres próbny, co pozwala na elastyczność w zatrudnieniu. Przykład zastosowania umowy o pracę można zobaczyć w wielu przedsiębiorstwach, gdzie pracownicy są zatrudniani na podstawie takich umów, co zapewnia im stabilność oraz określone zabezpieczenia, jak płatny urlop czy wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych. Dobre praktyki w zakresie zatrudnienia zalecają spisywanie umowy o pracę na piśmie, co ułatwia rozwiązanie ewentualnych sporów w przyszłości. Właściwe zrozumienie tego dokumentu jest kluczowe dla pracowników, aby znali swoje prawa i obowiązki.

Pytanie 40

Organ administracji ma obowiązek poinformować o wszczęciu postępowania

A. organ nadrzędny
B. wyłącznie strony, które nie wnosiły o wszczęcie postępowania
C. wszystkie strony postępowania oraz proponowanych świadków
D. wszystkie osoby, które są stronami w sprawie
Zgodnie z ogólnymi zasadami postępowania administracyjnego, organ administracji jest zobowiązany do zawiadomienia wszystkich stron postępowania o wszczęciu postępowania. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy strona sama wnosiła o wszczęcie sprawy, czy też została do niej wezwana, obowiązek informacyjny dotyczy każdej osoby, która ma status strony w danym postępowaniu. Dzieje się tak, aby zapewnić równość stron oraz możliwość aktywnego uczestnictwa w procesie administracyjnym. Przykładem może być sytuacja, w której jedna ze stron wnosi odwołanie od decyzji administracyjnej – w takim przypadku wszystkie strony biorące udział w sprawie muszą być informowane o dalszych krokach, co pozwala im na zajęcie stanowiska oraz obronę swoich interesów. Dobrym przykładem jest również praktyka w sprawach dotyczących prawa budowlanego, gdzie wszystkie zainteresowane osoby, w tym sąsiedzi, powinni być powiadomieni o wszczęciu postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę, aby mogły zgłaszać ewentualne zastrzeżenia czy uwagi. Taka transparentność jest kluczowa dla zapewnienia sprawiedliwości i efektywności działania administracji publicznej.