Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 09:54
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 10:24

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W strefie przechowywania w magazynie znajduje się 200 miejsc. Materiały są rozmieszczane zgodnie z klasyfikacją ABC, a liczba miejsc dla materiałów z grupy A, grupy B i grupy C wynosi odpowiednio

A. 100, 95 i 5 miejsc
B. 20, 30 i 150 miejsc
C. 40, 60 i 100 miejsc
D. 160, 30 i 10 miejsc
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na błędne zrozumienie podstaw klasyfikacji ABC oraz jej zastosowania w praktyce magazynowej. Odpowiedzi takie jak 100, 95 i 5 miejsc sugerują, że wszystkie materiały grupy A zajmują dominującą część przestrzeni, co przeczy zasadzie, która zakłada, że tylko niewielka część materiałów (około 20%) generuje największą wartość. Z kolei odpowiedzi 160, 30 i 10 miejsc oraz 20, 30 i 150 miejsc również nie spełniają wymogów, ponieważ suma miejsc przekracza 200 lub nie odzwierciedla prawidłowego podziału przestrzeni. Typowym błędem myślowym jest nadmierne przywiązanie do ilości miejsc przydzielonych do materiałów, zamiast skupienia się na ich wartości i znaczeniu dla całkowitego zarządzania zapasami. Efektywne zarządzanie magazynem opiera się na analizie rotacji materiałów i ich wartości, co prowadzi do optymalizacji kosztów i zwiększenia efektywności operacyjnej. Przykrym skutkiem stosowania niewłaściwych klasyfikacji może być zator w magazynie, co z kolei wpływa na czas realizacji zamówień i satysfakcję klientów. Aby uniknąć takich sytuacji, warto regularnie przeglądać i aktualizować przydziały miejsc w magazynie na podstawie analizy danych sprzedażowych oraz zapotrzebowania.

Pytanie 2

Firma zajmująca się produkcją wykorzystuje technologie produkcji opakowań zwrotnych, które oszczędzają materiały. Zakres działań, które podjęła w celu ochrony środowiska, obejmuje

A. dezaktywację opakowań
B. wielokrotne użycie opakowań
C. utylizację opakowań
D. spalanie opakowań
Wielokrotne wykorzystanie opakowań jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Dzięki tej praktyce możliwe jest znaczące zmniejszenie ilości odpadów oraz ograniczenie zużycia surowców naturalnych. Wykorzystywanie opakowań zwrotnych nie tylko zmniejsza negatywny wpływ na środowisko, ale także przynosi korzyści ekonomiczne, obniżając koszty produkcji i transportu. Przykładem mogą być firmy zajmujące się dystrybucją napojów, które stosują zwrotne butelki szklane lub plastikowe. Po ich użyciu, opakowania są zbierane, czyszczone i ponownie napełniane, co znacząco redukuje potrzebę produkcji nowych opakowań. Dodatkowo, zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym, wiele przedsiębiorstw dąży do implementacji rozwiązań, które umożliwiają maksymalne wykorzystanie materiałów i surowców, co jest ukierunkowane na długofalową ochronę środowiska.

Pytanie 3

Najdłuższy czas realizacji dostawy określa

A. zakup i produkcję na indywidualne zamówienie
B. produkcję na indywidualne zamówienie
C. montaż na indywidualne zamówienie
D. produkcję na zapas oraz dostarczanie z zapasu
Montaż na zamówienie, produkcja na zamówienie oraz produkcja na zapas i dostarczanie z zapasu to modele, które mają swoje specyficzne cechy i zastosowania, ale nie są odpowiednie do określenia najdłuższego cyklu dostawy. Montaż na zamówienie zazwyczaj polega na łączeniu wcześniej przygotowanych komponentów według specyfikacji klienta, co może ograniczać czas dostawy, ponieważ komponenty są zazwyczaj dostępne w magazynie lub produkowane wcześniej. Podobnie, produkcja na zamówienie również koncentruje się na dostosowaniu wyrobu do potrzeb klienta, jednak czas realizacji jest często krótszy niż w przypadku zakupu i produkcji na zamówienie, ponieważ może wykorzystywać już istniejące materiały. Z drugiej strony, produkcja na zapas i dostarczanie z zapasu prowadzi do posiadania zapasów gotowych produktów, co z reguły skraca czas realizacji dla klienta, ponieważ produkty są dostępne natychmiast. Typowym błędem myślowym w takich analizach jest skupienie się na pojedynczym aspekcie cyklu dostawy, zamiast uwzględnienia złożoności i interakcji między różnymi fazami procesu produkcyjnego i zakupowego. W praktyce, kluczowe jest zrozumienie, że różne modele mają swoje zastosowania w zależności od charakterystyki rynku, potrzeb klientów oraz strategii przedsiębiorstwa, a wybór niewłaściwego modelu może prowadzić do wydłużenia cyklu dostawy i obniżenia konkurencyjności firmy.

Pytanie 4

Ocena realizacji zadań logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości powinna być zgodna z

A. przepisami BHP
B. księgami rachunkowymi
C. przepisami prawa pracy
D. normą ISO
Ocena wykonywanych prac logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości musi być zgodna z normą ISO, ponieważ to właśnie te normy stanowią fundament dla zapewnienia wysokiej jakości usług oraz efektywności procesów. Normy ISO, takie jak ISO 9001, definiują wymagania dotyczące systemów zarządzania jakością, a ich przestrzeganie pozwala organizacjom na systematyczne doskonalenie procesów, w tym logistyki. Przykładowo, w branży logistycznej, normy te mogą obejmować aspekty takie jak zarządzanie ryzykiem, kontrola dokumentacji, czy poprawa komunikacji wewnętrznej. Dzięki zastosowaniu norm ISO, firmy mogą nie tylko spełniać wymagania klientów, ale również zwiększać swoją konkurencyjność na rynku. Dodatkowo, przestrzeganie tych norm ułatwia integrację z innymi systemami zarządzania, co jest kluczowe w kontekście zintegrowanego podejścia do jakości. Praktyczne zastosowanie norm ISO w logistyce pozwala na efektywne zarządzanie łańcuchami dostaw oraz optymalizację procesów, co prowadzi do redukcji kosztów i poprawy satysfakcji klienta.

Pytanie 5

Jaką metodę wydawania towarów należy zastosować, jeżeli pierwsze w kolejności mają być wydawane towary, które najpóźniej dotarły?

A. LIFO
B. FEFO
C. HIFO
D. FIFO
Metoda LIFO (Last In, First Out) polega na tym, że towary, które przybyły najpóźniej, są wydawane jako pierwsze. Takie podejście jest szczególnie przydatne w branżach, gdzie wartość towarów szybko się zmienia lub w przypadku produktów, które mogą się łatwo zestarzeć lub zdezaktualizować. Przykładem zastosowania LIFO mogą być magazyny z elektroniką, gdzie nowoczesne modele zastępują starsze, a zatem logiczne jest, aby najnowsze urządzenia były wydawane jako pierwsze. Ta metoda pomaga również w zachowaniu aktualności oferty produktowej i minimalizowaniu strat związanych z przestarzałym asortymentem. Warto zauważyć, że LIFO nie jest powszechnie stosowana w obrocie artykułami spożywczymi, gdzie preferuje się podejście FIFO (First In, First Out), ale w kontekście innych branż LIFO staje się kluczowym elementem strategii zarządzania zapasami. Stosowanie LIFO jest zgodne z wieloma standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie optymalizacji procesów magazynowania i dystrybucji w celu zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 6

Na podstawie danych podanych w tabeli oblicz całkowity koszt związany z uzupełnieniem i utrzymaniem zapasów.

KZ250 000 zł
LD365 dni
KU330 000 zł

A. 250 000 zł
B. 560 000 zł
C. 330 000 zł
D. 580 000 zł
Wybór innej kwoty jako całkowitego kosztu związanego z uzupełnieniem i utrzymaniem zapasów często wynika z błędnych założeń dotyczących struktury tych kosztów. Na przykład, wybierając kwotę 330 000 zł, można pomylić całkowity koszt z kosztami tylko utrzymania zapasów, co prowadzi do niepełnego obrazu sytuacji finansowej firmy. Koszty zakupu są równie istotne, a ich zignorowanie jest typowym błędem w analizie kosztów. Warto również zauważyć, że koszt 250 000 zł, który samodzielnie może wydawać się odpowiedni, w kontekście tylko kosztów zakupu nie uwzględnia pełnych wydatków związanych z funkcjonowaniem zapasów. Często w analizach finansowych pojawia się także problem z różnicowaniem kosztów bezpośrednich i pośrednich, co może prowadzić do niedoszacowania całkowitych wydatków. W prawdziwej praktyce biznesowej, całkowity koszt zapasów powinien uwzględniać nie tylko cenę zakupu, ale także wszystkie dodatkowe wydatki. W kontekście zarządzania zapasami, kluczowe jest zrozumienie, jak każdy z tych kosztów wpływa na ogólną rentowność przedsiębiorstwa oraz w jaki sposób mogą one być zoptymalizowane w celu redukcji wydatków oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Dlatego ważne jest, aby stosować kompleksowe podejście do analizy kosztów, aby uzyskać pełny obraz sytuacji finansowej i podejmować decyzje na podstawie rzetelnych danych.

Pytanie 7

Konwencja, która reguluje umowy dotyczące międzynarodowego transportu artykułów spożywczych szybko psujących się, nosi nazwę

A. AETR
B. ADR
C. ARD
D. ATP
Odpowiedź ATP jest prawidłowa, ponieważ konwencja ATP (Accord européen relatif au transport international des denrées périssables et au matériel de transport applicable) dotyczy międzynarodowego przewozu żywności szybko psujących się. Została podpisana w Genewie 1970 roku i ma na celu zapewnienie odpowiednich warunków transportu i przechowywania artykułów spożywczych, co jest kluczowe dla zachowania ich jakości oraz bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania tej konwencji jest transport świeżych owoców i warzyw, mięsa czy nabiału, które wymagają ściśle określonych warunków temperaturowych. Konwencja ATP nakłada na przewoźników i operatorów obowiązek używania odpowiednich środków transportu, które są w stanie utrzymać wymagane parametry, co przyczynia się do minimalizacji ryzyka zepsucia się towarów podczas transportu. Ważne jest, aby wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw byli świadomi wymagań ATP i stosowali się do nich, co jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego oraz jakości żywności.

Pytanie 8

Aby sprostać popytowi na dekoracje świąteczne podczas świąt, stosuje się zapas

A. cykliczny
B. zabezpieczający
C. sezonowy
D. nadmierny
Odpowiedź 'sezonowy' jest poprawna, ponieważ odnosi się do strategii zarządzania zapasami, która jest szczególnie istotna w kontekście sprzedaży produktów związanych z sezonowymi wydarzeniami, takimi jak święta. W okresie świątecznym popyt na ozdoby może znacznie wzrosnąć, co wymaga od firm zwiększenia zapasów tych produktów. Zapas sezonowy jest zaplanowany na określony czas i pozwala przedsiębiorstwom na wykorzystanie okazji, jakie niesie ze sobą sezonowe zwiększenie popytu. Przykładem mogą być sklepy detaliczne, które na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem zamawiają większe ilości ozdób choinkowych, aby zaspokoić oczekiwania klientów. Taki model zarządzania zapasami jest zgodny z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają elastyczne dostosowywanie poziomu zapasów do zmieniającego się popytu. Również w kontekście prognozowania sprzedaży i planowania operacyjnego, strategia ta jest kluczowa dla efektywnego zarządzania zasobami i minimalizowania nadmiaru zapasów po zakończeniu sezonu.

Pytanie 9

Firma odzieżowa przekazała do produkcji garniturów 2 500 mb tkaniny wełnianej. Jaki dokument został wystawiony w magazynie w momencie wydania materiałów do użycia?

A. Wz
B. Pz
C. Rw
D. Pw
Wybór dokumentów Pw, Pz lub Wz jako odpowiedzi na pytanie o dokument wystawiany w chwili wydania materiałów do produkcji świadczy o nieporozumieniu w zakresie funkcji poszczególnych dokumentów magazynowych. Dokument Pw (Przyjęcie Wewnętrzne) jest używany do rejestrowania przyjęcia towarów do magazynu, co oznacza, że odnosi się do sytuacji, w której materiał został dostarczony do przedsiębiorstwa, ale nie został jeszcze wykorzystany. W związku z tym nie jest to odpowiedni dokument na etapie wydania materiałów do produkcji. Z kolei dokument Pz (Przyjęcie Zewnętrzne) dotyczy procesów związanych z przyjęciem towarów z zewnątrz i jest stosowany w momencie, gdy surowce trafiają do magazynu. W kontekście wydania materiałów do produkcji jest całkowicie niewłaściwy. W przypadku dokumentu Wz (Wydanie Zewnętrzne), odnosi się on do sytuacji, w której materiały lub towary są wydawane poza przedsiębiorstwo, co również nie pasuje do kontekstu wydania materiałów do wewnętrznego zużycia produkcyjnego. Dla skutecznego zarządzania magazynem i produkcją istotne jest zrozumienie tych różnic oraz umiejętność przypisania odpowiednich dokumentów do właściwych procesów. Każdy z tych dokumentów ma swoją specyfikę i nieprawidłowe ich użycie może prowadzić do chaosu w ewidencji magazynowej oraz trudności w późniejszym raportowaniu i analizie kosztów.

Pytanie 10

Jaki rodzaj powiązań w łańcuchu dostaw przedstawiono na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Pośredni wieloetapowy.
B. Mieszany.
C. Bezpośredni.
D. Pośredni dwuetapowy.
Poprawna odpowiedź to "Pośredni wieloetapowy". W analizowanym łańcuchu dostaw widzimy, że producent (A) dostarcza swoje towary do centrum dystrybucyjnego (C), które pełni kluczową rolę w dalszej dystrybucji. Stamtąd produkty są przekazywane do różnych dystrybutorów (D1, D2, D3), którzy następnie zajmują się dostarczeniem ich do końcowych odbiorców (B1-B6). Taki model dystrybucji jest przykładem pośredniego łańcucha dostaw, ponieważ obejmuje więcej niż jeden poziom pośredników. W kontekście standardów branżowych, taki system pozwala na efektywniejsze zarządzanie zapasami i lepszą kontrolę nad procesami logistycznymi. W praktyce, wykorzystanie pośrednich łańcuchów dostaw pozwala na optymalizację kosztów transportu oraz elastyczność w reagowaniu na zmieniające się potrzeby rynku. W związku z tym, implementacja takiego modelu jest często zalecana w różnych branżach, od handlu detalicznego po przemysł produkcyjny.

Pytanie 11

Część zapasów znajdujących się na placu składowym została uszkodzona, za ten stan odpowiada

A. magazynier
B. kontroler jakości
C. zaopatrzeniowiec
D. planista
Magazynier jest osobą odpowiedzialną za nadzór nad stanem zapasów w magazynie, co obejmuje zarówno kontrolę ich jakości, jak i odpowiednie przechowywanie. To jego zadaniem jest zapewnienie, że towary są umieszczane i składowane w sposób, który minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia. W przypadku uszkodzeń, magazynier powinien być w stanie zidentyfikować przyczyny, takie jak niewłaściwe warunki składowania, błędy przy załadunku lub wyładunku, a także problemy z systemem transportowym wewnątrz magazynu. W praktyce oznacza to, że magazynierzy muszą przestrzegać procedur dotyczących obsługi towarów oraz norm branżowych, takich jak ISO 9001, które kładą nacisk na jakość zarządzania. Odpowiednie szkolenia i praktyki mogą znacząco wpłynąć na zmniejszenie strat związanych z uszkodzeniami. Na przykład, wdrożenie systemu FIFO (first in, first out) w magazynie może pomóc w minimalizacji ryzyka uszkodzeń towarów o krótszym terminie ważności, co jest kluczowe w branży spożywczej.

Pytanie 12

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. kod kreskowy EAN-13
B. etykietę RFID
C. etykietę SSCC
D. kod QR
Wybór kodu QR, etykiety SSCC czy kodu kreskowego EAN-13, jako odpowiedzi na to pytanie, wskazuje na pewne nieporozumienia w zakresie technologii identyfikacyjnych. Kod QR (Quick Response) to dwuwymiarowy kod wykorzystywany do przesyłania danych, głównie w postaci linków internetowych czy informacji kontaktowych. Choć jest popularny w marketingu i może być skanowany za pomocą smartfonów, nie posiada on właściwości bezkontaktowego odczytu, które są kluczowe dla funkcji etykiety RFID. Etykieta SSCC (Serial Shipping Container Code) to standard dotyczący identyfikacji jednostek transportowych, który często jest reprezentowany za pomocą kodów kreskowych, a nie technologii RFID. Natomiast kod kreskowy EAN-13, stosowany głównie w handlu detalicznym do oznaczania produktów, wymaga bezpośredniego widzenia i skanowania, co ogranicza jego zastosowanie w sytuacjach wymagających szybkiego i bezdotykowego odczytu. Wybierając te odpowiedzi, można nie zauważyć kluczowych różnic pomiędzy tymi technologiami a RFID, co prowadzi do mylnych wniosków. Zrozumienie różnic między tymi systemami jest niezbędne, aby skutecznie wdrażać odpowiednie technologie w różnych kontekstach przemysłowych.

Pytanie 13

Do procesu przeróbki odpadów, który odbywa się w sposób wtórny i rozłożony w czasie, zalicza się

A. sortowanie i separację
B. prasowanie i brykietowanie
C. rozdrabnianie
D. kompostowanie
Kompostowanie to proces biologicznego przetwarzania organicznych odpadów, który prowadzi do ich przekształcenia w wartościowy nawóz. Jest to przykład wtórnego i rozłożonego w czasie przetwarzania, ponieważ wymaga odpowiednich warunków, takich jak dostęp powietrza, wilgotność oraz odpowiednia temperatura. W praktyce kompostowanie pozwala na redukcję objętości odpadów organicznych, jednocześnie tworząc produkt, który wzbogaca glebę w substancje odżywcze. Takie podejście jest zgodne z zasadami gospodarki cyrkularnej oraz zasadami zrównoważonego rozwoju, które promują ponowne wykorzystanie zasobów. W wielu krajach wprowadzono standardy dotyczące kompostowania, które określają, jakie materiały mogą być kompostowane, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność procesu. Przykłady zastosowania kompostu obejmują ogrodnictwo, rolnictwo oraz rekultywację terenów zdegradowanych, co potwierdza jego znaczenie w procesach zarządzania odpadami.

Pytanie 14

Firma wdraża zasady dostaw w systemie Just in Time, dążąc do

A. zwiększenia wydatków na częste dostawy, przy jednoczesnym wzroście kosztów związanych z utrzymywaniem zapasów
B. zwiększenia wydatków na częste dostawy, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów związanych z utrzymywaniem zapasów
C. minimalizacji wydatków na częste dostawy, przy jednoczesnym wzroście kosztów związanych z utrzymywaniem zapasów
D. minimalizacji wydatków na częste dostawy, przy jednoczesnym wyeliminowaniu kosztów związanych z utrzymywaniem zapasów
Rozważając inne odpowiedzi, można zauważyć, że niektóre z nich wskazują na nieprawidłowe rozumienie koncepcji Just in Time. Na przykład, zwiększenie kosztów częstych dostaw przy jednoczesnym wzroście kosztów utrzymania zapasów jest sprzeczne z istotą JIT, która dąży do redukcji tych kosztów. Taki sposób myślenia może wynikać z błędnego założenia, że częste dostawy muszą wiązać się z wyższymi kosztami, co w rzeczywistości nie jest prawdą, jeśli dostawcy są odpowiednio wybrani, a proces dostaw zoptymalizowany. Również minimalizowanie kosztów dostaw przy wzroście kosztów utrzymania zapasów jest podejściem sprzecznym, ponieważ celem JIT jest zminimalizowanie obu tych kosztów jednocześnie. Nieefektywne zarządzanie zapasami, które prowadzi do ich nadmiernego gromadzenia, może skutkować wyższymi wydatkami na magazynowanie, co jest sprzeczne z filozofią JIT. Z drugiej strony, zwiększanie kosztów częstych dostaw przy jednoczesnym zmniejszaniu kosztów utrzymania zapasów nie uwzględnia, że JIT optymalizuje zarówno częstotliwość dostaw, jak i koszty składowania, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku. W praktyce, przedsiębiorstwa, które wdrażają JIT, powinny dążyć do równowagi między kosztami dostaw a kosztami magazynowania, stosując strategie takie jak dostawy na żądanie i technologie automatyzacji procesów logistycznych.

Pytanie 15

Podane w tabeli elementy infrastruktury punktowej są charakterystyczne dla

  • magazyn,
  • platforma przeładunkowa,
  • intermodalny terminal przeładunkowy,
  • pomieszczenie biurowe,
  • obiekt biurowy,
  • posterunek celny,
  • stacja tankowania pojazdów,
  • punkt technicznej obsługi pojazdów,
  • myjnia samochodowa,
  • obiekt gastronomiczny,
  • motel.

A. centrum logistycznego.
B. parku magazynowego.
C. punktu ładunkowego.
D. obiektu magazynowego.
Centrum logistyczne to złożony obiekt, który integruje różnorodne funkcje logistyczne, w tym magazynowanie, transport, przeładunek oraz obsługę celno-skarbową. Elementy infrastruktury punktowej, takie jak magazyn, platforma przeładunkowa, intermodalny terminal czy pomieszczenia biurowe, są kluczowe dla sprawnego funkcjonowania tego rodzaju obiektu. Przykładowo, intermodalny terminal przeładunkowy umożliwia efektywną wymianę towarów pomiędzy różnymi środkami transportu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistyki. Oprócz tego, usługi takie jak techniczna obsługa pojazdów oraz zapewnienie miejsc noclegowych dla kierowców znacząco zwiększają komfort pracy oraz efektywność operacyjną centrum. Standardy zarządzania logistyką, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jakości i efektywności w dostarczaniu usług, co czyni centrum logistyczne niezbędnym elementem w łańcuchu dostaw.

Pytanie 16

Zaopatrzenie linii produkcyjnej w materiały odbywa się w regularnych cyklach przez

A. w równych odstępach czasu
B. w miarę potrzeb bezpośrednio na linię produkcyjną
C. na żądanie
D. po zakończeniu procesu produkcji
Zaopatrywanie linii produkcyjnej w materiały w regularnych odstępach czasu to naprawdę ważna praktyka. Dzięki temu produkcja idzie płynnie, a ryzyko przestojów przez brak surowców spada. Kiedy mamy ustalony harmonogram dostaw, możemy lepiej zarządzać zapasami, co jest zgodne z metodami lean management i just-in-time. Na przykład w przemyśle motoryzacyjnym dostawcy części do aut dostarczają elementy do fabryk według ściśle określonych terminów, co świetnie synchronizuje się z procesem montażu. Różne cykle dostaw pomagają też przewidywać potrzeby materiałowe, co jest kluczowe dla zarządzania magazynami i utrzymania efektywności. Jak dla mnie, dobre zarządzanie zapasami w tym modelu pomaga też zredukować koszty składowania materiałów oraz zmniejsza ryzyko, że zapasy się zestarzeją. Te praktyki są naprawdę istotne w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 17

Proces tworzenia jednostkowej jednostki ładunkowej z jednostki zbiorczej nazywamy

A. składowaniem
B. przyjmowaniem
C. skompletowaniem
D. komisjonowaniem
Przyjmowanie, skompletowanie i składowanie to terminy, które są często mylone z komisjonowaniem, ale mają istotnie różne znaczenia w kontekście logistyki i zarządzania magazynem. Przyjmowanie odnosi się do procesu, w którym towary są odbierane w magazynie. To kluczowy etap, który obejmuje sprawdzenie stanu przesyłki, weryfikację zgodności z dokumentami oraz wprowadzenie towarów do systemu magazynowego. Błędem jest myślenie, że przyjmowanie jest tym samym co komisjonowanie, ponieważ przyjmowanie dotyczy jedynie inboundu, podczas gdy komisjonowanie odnosi się do wydania towarów. Skompletowanie, z kolei, może być mylnie używane w kontekście zbierania produktów, ale nie odnosi się bezpośrednio do procesu dostosowywania jednostkowej jednostki ładunkowej do zamówienia klienta. Słowo "skompletowanie" bardziej wskazuje na zakończenie jakiegoś procesu, a nie na czynność zbierania towarów. Składowanie to proces przechowywania towarów w magazynie, który nie ma nic wspólnego z ich wydawaniem. W kontekście logistyki, zrozumienie różnic między tymi terminami jest kluczowe, ponieważ nieprawidłowe użycie może prowadzić do nieefektywności w operacjach magazynowych i zamówieniach klientów. Dlatego ważne jest, aby poprawnie interpretować i stosować te pojęcia, co przyczynia się do optymalizacji procesów logistycznych oraz poprawy ogólnej wydajności magazynu.

Pytanie 18

Wydatki związane z zatrudnieniem pracowników w magazynie oraz amortyzacją sprzętu magazynowego są klasyfikowane jako koszty

A. uzupełniania zapasów
B. przesycenia zapasami
C. niedoboru zapasów
D. utrzymania zapasów
Wybór odpowiedzi związanej z nadmiarem zapasów wskazuje na nieporozumienie dotyczące klasyfikacji kosztów w kontekście zarządzania magazynem. Koszty nadmiaru zapasów dotyczą sytuacji, w której przedsiębiorstwo posiada zbyt duże ilości towarów, co może prowadzić do problemów finansowych, jak np. zwiększone koszty przechowywania czy ryzyko przestarzałości produktów. Utrzymanie zapasów, w przeciwieństwie do nadmiaru zapasów, skupia się na wydatkach związanych z efektywnym zarządzaniem posiadanymi zapasami i zapewnieniu ich dostępności. Odnosząc się do braku zapasów, można zauważyć, że koszty te dotyczą utraty sprzedaży i potencjalnych niezadowolonych klientów, co również jest inną kategorią wydatków. Uzupełnianie zapasów odnosi się do działań mających na celu przywrócenie poziomu zapasów do optymalnego stanu, co wiąże się z innymi kosztami, takimi jak zamówienia i transport. Właściwe zrozumienie różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami oraz minimalizacji kosztów w organizacji. Dlatego istotne jest, aby nie mylić tych kategorii kosztów, gdyż mogą one prowadzić do nieadekwatnych strategii finansowych i operacyjnych.

Pytanie 19

W celu przetransportowania partii towaru do jednego odbiorcy zaplanowano użycie czterech pojazdów. Z tego powodu nadawca ma wystawić

A. cztery listy przewozowe
B. jeden list przewozowy
C. dwa listy przewozowe
D. trzy listy przewozowe
Wybór niewłaściwej liczby listów przewozowych w kontekście przewozu ładunków może prowadzić do poważnych nieporozumień i trudności w zarządzaniu transportem. Na przykład, wybór tylko jednego lub dwóch listów przewozowych dla czterech pojazdów sugeruje, że wszystkie pojazdy transportują ten sam ładunek w tym samym czasie, co jest rzadkością w praktyce logistycznej. W rzeczywistości, każdy pojazd zazwyczaj ma różne trasy, ładunki i terminy dostaw. Użycie jednego listu przewozowego w takim przypadku nie zapewnia odpowiedniego śledzenia poszczególnych transportów, co może prowadzić do utraty informacji w razie jakichkolwiek problemów, takich jak opóźnienia czy uszkodzenia ładunku. Ponadto, w sytuacji, gdy każdy pojazd przewozi różne partie ładunku, jeden list przewozowy może nie zawierać wszystkich wymaganych informacji dla każdego z tych transportów. Takie podejście jest również niezgodne z wymogami prawnymi, które przewidują jasne określenie warunków przewozu dla każdego transportu. W branży transportowej przestrzeganie procedur oraz standardów dokumentacji jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i uniknięcia problemów związanych z odpowiedzialnością przewoźnika. Dlatego, stosowanie czterech listów przewozowych w tej sytuacji jest nie tylko zgodne z normami, ale również niezbędne dla prawidłowego zarządzania i monitorowania każdego transportu z osobna.

Pytanie 20

Zaplanuj liczbę środków transportu na miesiąc luty wiedząc, że dostępność pojazdu wynosi 20 dni w miesiącu, średni czas transportu 5 dni, a średnia ładowność 5 ton.

MiesiącZapotrzebowanie przewozu
[w tonach]
Styczeń1500
Luty1800
Marzec2100

A. 85 pojazdów,
B. 90 pojazdów.
C. 55 pojazdów.
D. 93 pojazdy.
Wybór niepoprawnej liczby pojazdów może wynikać z błędnego zrozumienia zasady funkcjonowania transportu oraz zasad planowania logistycznego. Często błędem jest niepełne uwzględnienie dostępności pojazdów, co prowadzi do niedoszacowania ich liczby. Przykładowo, jeśli ktoś wybierze odpowiedź, która jest znacznie poniżej obliczonej potrzeby, może to wynikać z założenia, że każdy pojazd może wykonać więcej niż jeden transport w danym okresie, co jest mylnym wnioskiem. W rzeczywistości, przy założeniu 5 dni na transport, jeden pojazd może wykonać tylko 4 transporty w ciągu 20 dni. Niezrozumienie ładowności również może być przyczyną błędnych wyborów, gdyż zbyt niska liczba pojazdów nie pozwala na efektywne przewożenie zadanej ilości towaru. W kontekście praktyki logistycznej, niedoszacowanie potrzeb fleetowych może prowadzić do opóźnień w dostawach oraz zwiększenia kosztów związanych z priorytetowym transportem lub wynajmem dodatkowych pojazdów. Kluczowym jest stosowanie metodyki opartej na danych oraz uwzględnienie wszystkich zmiennych w planowaniu, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które często prowadzą do błędnych decyzji w zarządzaniu flotą transportową.

Pytanie 21

Optymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej w nowoczesnym obiekcie składowym przyczynia się do rozwoju jego

A. szerokości.
B. powierzchni.
C. długości.
D. wysokości.
Wykorzystanie przestrzeni składowania w magazynie jest kluczowe dla efektywności, jednak nie wszystkie podejścia są poprawne. Odpowiedzi wskazujące na powierzchnię, szerokość lub długość są nieadekwatne, ponieważ nie uwzględniają istotnej roli wysokości w organizacji przestrzeni. Powierzchnia magazynu odnosi się do podłogi, a jej zwiększenie niekoniecznie skutkuje lepszym wykorzystaniem przestrzeni, gdyż nie wykorzystuje się w pełni potencjału pionowego. W kontekście nowoczesnych magazynów, gdzie koszt wynajmu i utrzymania przestrzeni jest znaczny, kluczowe jest maksymalne wykorzystanie wysokości. Zmiana szerokości lub długości obiektu nie wpływa na ilość towarów, które można składować na danej wysokości. Powiększenie długości może prowadzić do problemów z dostępnością i efektywnością, ponieważ dłuższe korytarze mogą wydłużać czas potrzebny na transport towarów. Typowym błędem jest myślenie, że zwiększenie rozmiaru magazynu w płaszczyźnie poziomej automatycznie poprawi jego wydajność. W rzeczywistości efektywność magazynu zależy od umiejętności zarządzania dostępną przestrzenią w każdym wymiarze, z naciskiem na pionowe składowanie, co jest potwierdzone przez liczne badania i analizy przypadków w branży logistycznej.

Pytanie 22

Jakiej maksymalnej wielkości rezerwacji możemy dokonać przy następujących możliwych stanach składowych zapasu?

Zapas magazynowyZapas w transporcieZapas zabezpieczający
100 szt.50 szt.10 szt.

A. 40 szt.
B. 150 szt.
C. 110 szt.
D. 160 szt.
Maksymalna wielkość rezerwacji to kluczowy element w zarządzaniu zapasami, a błędne podejście do obliczeń może prowadzić do poważnych problemów w operacjach. Liczby takie jak 150, 110 czy 40 sztuk mogą wydawać się sensowne, ale są wynikiem nieprawidłowego zrozumienia metodologii obliczeń. Zbyt często mylone jest pojęcie zapasu dostępnego z maksymalną ilością, jaką można zarezerwować. W rzeczywistości, aby obliczyć rezerwacje, należy wziąć pod uwagę sumę wszystkich składowych zapasów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Na przykład, jeśli zignorujemy zapas w transporcie, otrzymujemy znacznie zaniżoną wartość rezerwacji, co może prowadzić do sytuacji, w których nie możemy sprostać popytowi klientów. W branży produkcyjnej, brak odpowiedniej ilości zapasów może skutkować przestojami w produkcji, co wpływa na całą linię dostaw. Należy także pamiętać, że zapas zabezpieczający jest nieodłącznym elementem każdej strategii zarządzania zapasami, mającym na celu minimalizację ryzyka niedoborów. Dlatego, aby skutecznie zarządzać zapasami, kluczowe jest stosowanie poprawnej metodologii obliczeń i zrozumienie, jakie składniki wpływają na całkowitą dostępność towarów.

Pytanie 23

Jak nazywa się system informatyczny, który łączy zarządzanie procesem produkcji z wykorzystaniem systemów typu CAx?

A. CIM
B. EPS
C. ECR
D. CRM
Wybór systemów CRM, EPS lub ECR jako alternatywnych rozwiązań do CIM wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji i zakresu tych systemów. CRM, czyli Customer Relationship Management, koncentruje się na zarządzaniu relacjami z klientami i wspieraniu sprzedaży, co nie ma bezpośredniego wpływu na procesy produkcyjne. Systemy CRM są niezbędne dla działów marketingu i sprzedaży, ale nie zajmują się integrowaniem aspektów produkcji, co czyni je nieodpowiednimi w kontekście pytania. Z kolei EPS, czyli Enterprise Production System, to podejście, które może obejmować różne procesy w przedsiębiorstwie, jednak nie skupia się na pełnej automatyzacji i integracji, jakie oferuje CIM. Wreszcie, ECR, czyli Efficient Consumer Response, dotyczy głównie strategii zarządzania łańcuchem dostaw i nie ma związku z zarządzaniem procesami produkcyjnymi. Wybór tych systemów ukazuje typowe błędne myślenie związane z klasyfikacją narzędzi informatycznych, gdzie nie wszystkie z nich są odpowiednie do realizacji celów produkcyjnych, co podkreśla potrzebę zrozumienia specyfiki i zastosowania różnych typów systemów w kontekście ich funkcji.

Pytanie 24

Pracownik magazynu zajmujący się obsługą komory chłodniczej jest zobowiązany do używania środków ochrony indywidualnej w postaci

A. ochraniaczy na kolana
B. ochraniaczy słuchowych
C. ochraniaczy na twarz
D. rękawic ochronnych
Rękawice ochronne są niezbędnym środkiem ochrony indywidualnej dla pracowników obsługujących komory chłodnicze, ponieważ zapewniają one ochronę przed zimnem oraz potencjalnymi zagrożeniami mechanicznymi i chemicznymi. W środowisku chłodniczym, niskie temperatury mogą prowadzić do odmrożeń, a odpowiednie rękawice zapobiegają tym urazom, zapewniając odpowiednią izolację termiczną. Ponadto, rękawice chronią dłonie przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą wystąpić podczas przenoszenia ciężkich lub ostrych przedmiotów. Wybierając rękawice, warto zwrócić uwagę na materiały, z których są wykonane, upewniając się, że są odpowiednie do pracy w niskich temperaturach oraz że oferują odpowiednią odporność na przecieranie. Zgodnie z wytycznymi BHP, wszystkie środki ochrony indywidualnej powinny być regularnie kontrolowane i wymieniane w razie zużycia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo pracowników. Przykładem mogą być rękawice termiczne, które często mają dodatkowe właściwości ochronne, takie jak odporność na przecięcia czy substancje chemiczne, co czyni je jeszcze bardziej uniwersalnym rozwiązaniem w trudnych warunkach magazynowych.

Pytanie 25

Nowoczesna firma zajmująca się drobiarstwem usytuowana w regionie Podlasia korzysta z usług firmy logistycznej. W tym rejonie występuje słaba infrastruktura kolejowa. Zakładając, że codzienny transport schłodzonego drobiu wynosi 30 europalet, a odbiorcami są duże sieci handlowe rozlokowane w różnych częściach kraju; określ, który element infrastruktury transportowej będzie miał kluczowe znaczenie w logistycznej obsłudze tego obszaru?

A. Samochody o małej i dużej ładowności
B. Samochody o dużej ładowności i kolej
C. Samochody specjalne i kolej
D. Samochody specjalne i o dużej ładowności
Wybór odpowiedzi "samochody specjalne i o dużej ładowności" jest całkowicie trafny. Wiesz, w transporcie schłodzonego drobiu liczy się nie tylko to, żeby sam przewóz był, ale też jak to wszystko jest zorganizowane. Dobre pojazdy, takie jak chłodnie czy furgony, pozwalają na dostarczenie towaru w odpowiedniej temperaturze, a to jest mega ważne, bo przecież chcemy, żeby wszystko było świeże i bezpieczne. A jak mamy dużą ładowność, to możemy przewozić więcej towaru na raz, co jest istotne, szczególnie gdy chodzi o duże sieci sklepów w różnych częściach kraju. W praktyce, firmy zajmujące się dostawami żywności często korzystają z systemów monitorowania temperatury, żeby mieć pewność, że spełniają wymagania sanitarno-epidemiologiczne. W miejscach, gdzie infrastruktura kolejowa nie jest najlepiej rozwinięta, to właśnie te samochody stają się kluczowe. Dzięki nim transport jest bardziej elastyczny, a czas dostaw się skraca, co ma ogromne znaczenie, gdy mówimy o produktach spożywczych.

Pytanie 26

Urządzeniem przedstawionym na rysunku jest

Ilustracja do pytania
A. żuraw.
B. suwnica.
C. obrotnica.
D. układnica.
Zarówno żuraw, obrotnica, jak i układnica, to urządzenia dźwigowe, ale różnią się one zasadniczo od suwnicy bramowej. Żuraw to maszyna budowlana, która jest używana do podnoszenia i przenoszenia ładunków, często w pionie. W przeciwieństwie do suwnicy, żurawie nie są projektowane do pracy wzdłuż torów, co ogranicza ich zastosowanie w terminalach kontenerowych, gdzie kluczowa jest mobilność i efektywność. Obrotnica to urządzenie, które służy do obracania pojazdów lub ładunków, co jest zupełnie innym procesem niż podnoszenie i przemieszczanie kontenerów. Układnica, z kolei, to maszyna służąca do składowania i pobierania ładunków w magazynach, co również różni się od funkcji suwnicy. Często mylenie tych urządzeń wynika z braku zrozumienia ich specyficznych zastosowań. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że suwnice bramowe są dedykowane do dużych operacji przeładunkowych, co czyni je nieodłącznym elementem nowoczesnej logistyki portowej. Nieprawidłowe uznanie innych rodzajów urządzeń za suwnice może prowadzić do poważnych błędów w planowaniu operacyjnym oraz nieefektywności w zarządzaniu ładunkami.

Pytanie 27

Planowanie w strategii logistycznej DRP dotyczy

A. zapotrzebowania produkcji
B. zapotrzebowania dystrybucji
C. zasobów produkcyjnych
D. zasobów firmy
Odpowiedź 'zapotrzebowania dystrybucji' jest poprawna, ponieważ strategia logistyczna DRP (Distribution Requirements Planning) koncentruje się na planowaniu wymagań związanych z dystrybucją towarów. Celem DRP jest zapewnienie, że odpowiednia ilość produktów znajduje się w odpowiednich lokalizacjach w odpowiednim czasie. W praktyce, DRP pozwala na efektywne zarządzanie zapasami, co jest kluczowe dla zminimalizowania kosztów magazynowania oraz zapobiegania brakowi towarów. Przykładem zastosowania DRP może być firma zajmująca się sprzedażą detaliczną, która musi przewidywać zapotrzebowanie na produkty w różnych lokalizacjach sklepów. Używając DRP, może planować i koordynować dostawy między centralnym magazynem a poszczególnymi sklepami, co pozwala na zredukowanie przestojów i zwiększenie satysfakcji klienta. W branży logistycznej, wdrożenie DRP wspiera działania zgodne z standardami zarządzania łańcuchem dostaw, takimi jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), co przyczynia się do optymalizacji procesów i lepszego dostosowania do dynamicznych warunków rynkowych.

Pytanie 28

Jakie oprogramowanie informatyczne stosuje kody kreskowe w procesie dystrybucji?

A. Efficient Consumer Response
B. Supply Chain Management
C. Customer Relationship Management
D. Automatic Data Capture
Wybór odpowiedzi związanych z Customer Relationship Management (CRM), Supply Chain Management (SCM) oraz Efficient Consumer Response (ECR) może prowadzić do nieporozumień dotyczących funkcji i zastosowania tych systemów. CRM jest systemem skoncentrowanym na zarządzaniu relacjami z klientami, który zbiera i analizuje dane dotyczące interakcji z klientami oraz ich preferencji, aby poprawić jakość obsługi i zwiększyć lojalność. Chociaż CRM może korzystać z informacji o produktach, nie obsługuje bezpośrednio procesu dystrybucji kodów kreskowych. SCM natomiast zarządza całym łańcuchem dostaw, w tym planowaniem, realizacją zamówień oraz zarządzaniem zapasami, ale również nie jest dedykowanym systemem do zbierania danych w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, ECR to koncepcja mająca na celu zwiększenie efektywności odpowiedzi na potrzeby konsumentów poprzez lepsze zarządzanie zapasami i procesami sprzedaży. Choć wszystkie te systemy są istotne w kontekście zarządzania przepływem informacji i produktów, to jednak nie skupiają się na automatycznym zbieraniu danych opartych na kodach kreskowych, co jest kluczowym aspektem ADC. Typowym błędem jest mylenie samego gromadzenia danych z bardziej złożonymi systemami zarządzania, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat funkcji i zastosowania tych narzędzi.

Pytanie 29

Część magazynu, która stanowi jego największą jednostkę oraz obejmuje przestrzeń przechowawczą dla zgromadzonych zapasów, określana jest jako strefa

A. kompletowania
B. składowania
C. wydań
D. przyjęć
Odpowiedź 'składowania' jest prawidłowa, ponieważ strefa składowania w magazynie rzeczywiście stanowi jego największą część, w której przechowywane są zapasy. Strefa ta jest kluczowa dla efektywnego zarządzania magazynem, ponieważ odpowiednia organizacja przestrzeni składowania wpływa na szybkość kompletacji zamówień oraz kontrolę stanów magazynowych. W praktyce, strefa składowania może być podzielona na różne sekcje, gdzie umieszczane są różne grupy produktów, co pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni oraz ułatwia dostęp do towaru. Dobre praktyki w zakresie składowania obejmują m.in. stosowanie systemu FIFO (First In, First Out), co zapewnia, że starsze produkty są wydawane jako pierwsze, minimalizując ryzyko przeterminowania. Ponadto, zastosowanie odpowiednich technologii, jak zarządzanie za pomocą systemów WMS (Warehouse Management System), pozwala na dokładne śledzenie lokalizacji towarów w strefie składowania, co podnosi efektywność operacyjną magazynu.

Pytanie 30

Do systemów regałowych, których elementy konstrukcyjne są dostosowane do specyficznych właściwości składowanych produktów oraz technologii magazynowania, kwalifikują się regały

A. wspornikowe
B. przejezdne
C. specjalizowane
D. przepływowe
Regały specjalizowane to konstrukcje, które są projektowane i budowane z myślą o specyficznych wymaganiach składowania różnych rodzajów asortymentu. Ich celem jest maksymalizacja przestrzeni magazynowej oraz optymalizacja procesów składowania i wydawania towarów. Przykładami regałów specjalizowanych są regały na palety, regały do składowania produktów o nietypowych wymiarach czy regały przeznaczone do składowania materiałów sypkich. W praktyce, regały te są często wykorzystywane w branżach, takich jak logistyka, przemysł spożywczy czy budowlany, gdzie różnorodność składowanego asortymentu wymaga elastycznych rozwiązań. Dobrze zaprojektowane regały specjalizowane mogą znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną, umożliwiając łatwy dostęp do towarów oraz poprawiając bezpieczeństwo pracy. W zgodzie z normami ISO 9001, które dotyczą systemów zarządzania jakością, odpowiedni dobór regałów przyczynia się do poprawy organizacji pracy w magazynach.

Pytanie 31

Zjawisko, które polega na określeniu jednostkowego, technicznego kosztu produkcji gotowego wyrobu oraz produktu w trakcie wytwarzania, nazywa się

A. kompletowanie
B. rywalizacja
C. kalkulacja
D. spożycie
Kalkulacja to proces, w którym określamy jednostkowy koszt wytworzenia wyrobu gotowego oraz produktu niezakończonego. Jest to kluczowy element zarządzania finansami w przedsiębiorstwie, pozwalający na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących cen, rentowności oraz optymalizacji procesów produkcyjnych. Kalkulacja kosztów umożliwia oszacowanie, ile zasobów (czas, surowce, praca) jest potrzebnych do wytworzenia danego produktu, co z kolei pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz kontrolę wydatków. Przykładowo, przedsiębiorstwo produkujące meble może wykorzystać kalkulację do ustalenia kosztów materiałów, pracy i pośrednich wydatków związanych z produkcją jednego krzesła. Dzięki temu może określić cenę sprzedaży, która zapewni pokrycie kosztów oraz zysk. Dobre praktyki w zakresie kalkulacji obejmują stosowanie odpowiednich metod, takich jak kalkulacja pełna lub kalkulacja zmienna, oraz regularne aktualizowanie danych kosztowych w celu uwzględnienia zmieniających się warunków rynkowych. Poznanie i umiejętność stosowania kalkulacji kosztów jest więc niezbędne dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem.

Pytanie 32

W firmie zatrudnionych jest 5 pracowników. Oblicz, jaka jest średnia wartość kosztów związanych z zatrudnieniem jednego pracownika w ciągu roku, jeśli całkowite roczne wydatki na wynagrodzenia z dodatkami osiągają 150 000 zł?

A. 30 000 zł
B. 20 000 zł
C. 25 000 zł
D. 35 000 zł
Żeby obliczyć, ile średnio kosztuje zatrudnienie jednego pracownika w ciągu roku, trzeba podzielić całkowite roczne wydatki na pracowników przez liczbę pracowników. W tym przypadku mamy roczne koszty wynoszące 150 000 zł oraz 5 pracowników. Jak zrobimy obliczenie: 150 000 zł dzielone przez 5 to 30 000 zł, czyli średni koszt zatrudnienia jednego pracownika to 30 000 zł. To, co się liczy w firmach, to kontrolowanie wydatków na wynagrodzenia, żeby lepiej planować budżet. Pamiętaj, że do tych kosztów nie wlicza się tylko pensji zasadniczej, ale też inne opłaty, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne i różne fundusze dla pracowników. Obliczenie średnich kosztów zatrudnienia jest ważne, bo pomaga w analizie rentowności i podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu, co w efekcie pozwala lepiej zarządzać zespołem i wydatkami.

Pytanie 33

W jakim modelu organizacji transportu jeden pojazd w trakcie pojedynczej trasy dostarcza towar do kilku odbiorców, a po zrealizowaniu dostawy do ostatniego, wraca pusty do miejsca załadunku?

A. Sztafetowym
B. Promienistym
C. Wahadłowym
D. Obwodowym
Model obwodowy organizacji procesu transportowego charakteryzuje się tym, że jeden pojazd podczas jednej trasy dostarcza ładunek do wielu odbiorców, a po zakończeniu dostaw wraca pusty do punktu załadunku. Jest to efektywne podejście, szczególnie w kontekście dystrybucji towarów w miastach, gdzie warunki drogowe oraz czas dostawy są kluczowe. Przykładem zastosowania modelu obwodowego może być dostarczanie paczek przez firmy kurierskie, które odwiedzają szereg klientów w danym rejonie, dostarczając przesyłki w optymalnej kolejności. Taki model pozwala nie tylko na efektywne wykorzystanie floty, ale również na zminimalizowanie kosztów transportu oraz zmniejszenie emisji spalin, co jest zgodne z rosnącymi standardami ekologicznymi w branży logistycznej. W praktyce, projektując trasy dostaw w modelu obwodowym, warto stosować systemy zarządzania transportem (TMS), które umożliwiają optymalizację tras i harmonogramów dostaw.

Pytanie 34

Podczas procesów wytwórczych konieczne jest zachowanie określonego przez przepisy poziomu przejrzystości powietrza w danym zakładzie. Zgromadzone gazy oraz inne substancje są usuwane przez

A. wentylatory
B. nawilżacze
C. odwilżacze
D. klimatyzatory
Klimatyzatory, odwilżacze i nawilżacze mają swoje specyficzne funkcje, które mogą być mylone z zadaniami wentylatorów, jednak nie są one właściwymi rozwiązaniami na opisaną sytuację. Klimatyzatory są zaprojektowane głównie do regulacji temperatury oraz wilgotności powietrza, a ich głównym celem jest zapewnienie komfortu termicznego, co niekoniecznie przekłada się na oczyszczanie powietrza z zanieczyszczeń. Choć klimatyzatory mogą pomóc w usuwaniu niektórych zanieczyszczeń, ich zastosowanie w kontekście usuwania nagromadzonych gazów jest niewystarczające. Odwilżacze z kolei są urządzeniami, które służą do redukcji wilgotności w powietrzu, co może być istotne w pewnych warunkach, ale nie mają wpływu na usuwanie szkodliwych substancji. Nawilżacze są skierowane na zwiększenie wilgotności powietrza, co może być korzystne w warunkach zbyt suchego powietrza, ale również nie rozwiązują problemu zanieczyszczenia powietrza. Dlatego też, poleganie na tych urządzeniach w kontekście zapewnienia przejrzystości powietrza w zakładzie produkcyjnym jest błędne. Kluczowe jest zrozumienie, że wentylatory są jedynymi urządzeniami, które skutecznie usuwają zanieczyszczenia i należy je stosować w odpowiednich systemach wentylacji, aby zapewnić bezpieczne i zdrowe środowisko pracy zgodne z normami branżowymi.

Pytanie 35

Jak wiele opakowań o wymiarach 30'20'15 cm można zmieścić w kartonie zbiorczym o wymiarach 60'45'40 cm?

A. 6 opakowań
B. 10 opakowań
C. 12 opakowań
D. 8 opakowań
Wiele osób może pomylić się w obliczeniach związanych z maksymalną liczbą opakowań, co często wynika z niepełnego uwzględnienia różnych orientacji opakowań oraz błędnych założeń dotyczących przestrzeni. W przykładzie, jeśli ktoś obliczył, że zmieści się 6 lub 8 opakowań, mogło to być spowodowane założeniem, że opakowania muszą być układane w jednej, stałej orientacji, co ogranicza możliwości wykorzystania dostępnej przestrzeni. Zastosowanie algorytmów do optymalizacji przestrzeni ładunkowej jest kluczowe w logistyce i transporcie. Ważne jest również zrozumienie, że w obliczeniach geometrycznych należy brać pod uwagę nie tylko same wymiary, ale również właściwości materiałów opakowaniowych oraz ich układ w kontenerze. Często występuje też błąd myślowy polegający na pomijaniu jednego z wymiarów opakowania lub niewłaściwym zaokrąglaniu wyników, co prowadzi do błędnych wniosków. Aby uniknąć tych pułapek, warto stosować metodyczne podejście do analizy przestrzeni ładunkowej, a także regularnie aktualizować wiedzę na temat narzędzi wspierających optymalizację, takich jak oprogramowanie symulacyjne czy modele matematyczne. W kontekście logistyki, efektywne wykorzystanie przestrzeni ma ogromne znaczenie, gdyż przekłada się na oszczędności w kosztach transportu i magazynowania.

Pytanie 36

Które z poniższych elementów wchodzą w skład infrastruktury kolejowej punktowej?

A. stacje graniczne o dwóch i więcej torach, szlaki
B. sieć stacji, urządzenia przeładunkowe, magazyny
C. stacje graniczne, trasy, szlaki, odstępy
D. drogi szynowe, urządzenia do przeładunku, magazyny
Wszystkie pozostałe odpowiedzi nie odnoszą się do rzeczywistych elementów infrastruktury kolejowej punktowej, co może prowadzić do mylnych interpretacji i nieporozumień. Stacje graniczne, magistrale, szlaki i odstępy dotyczą bardziej ogólnej infrastruktury kolejowej, a nie specyficznych elementów punktowych. Na przykład, magistrale odnoszą się do głównych linii kolejowych, które łączą różne regiony, a nie do samych stacji czy urządzeń przeładunkowych. Odpowiedzi sugerujące drogi szynowe oraz urządzenia przeładunkowe, jako jedyne elementy punktowe, również są mylące. Drogi szynowe to infrastruktura transportowa, która nie jest uważana za punktową, lecz liniową, a same urządzenia przeładunkowe to tylko część większego systemu. Kolejnym błędem myślowym jest skupienie się na stacjach granicznych dwu- i wielotorowych, które, mimo że mają znaczenie w kontekście sieci kolejowej, nie odzwierciedlają pełnego zakresu infrastruktury punktowej. Kluczowe jest zrozumienie, że infrastruktura kolejowa punktowa dotyczy specyficznych miejsc, które wykonują funkcje obsługi pasażerów i towarów, a nie jedynie organizacji ruchu kolejowego. Dla efektywnego działania systemu transportowego, ważne jest wiedzieć, jak te różne elementy współdziałają, co jest podstawą do optymalizacji procesów transportowych.

Pytanie 37

Przedsiębiorstwo ALFA 15 czerwca o godzinie 7:00 rano rozpoczęło proces produkcji wyrobu X, pobierając z magazynu wszystkie niezbędne surowce. Korzystając z informacji zawartych w tabeli, określ maksymalnie do kiedy należy dokupić i dostarczyć nowe surowce, aby utrzymać ciągłość procesu produkcji wyrobu gotowego?

Etapy produkcji wyrobu X z czasem trwania poszczególnych operacji
Indeks operacjiOpis operacjiCzas trwania operacji
APrzyjęcie surowców z magazynu30 min
BObróbka wstępna materiału4 godz. 45 min
CObróbka zasadnicza48 godz.
DMontaż15 godz.
EPrzygotowanie wyrobu gotowego do wydania3 godz. 15 min
FWydanie wyrobu gotowego do magazynu30 min

A. Do 18 czerwca do godziny 7:00
B. Do 19 czerwca do godziny 7:00
C. Do 17 czerwca do godziny 7:00
D. Do 16 czerwca do godziny 7:00
Analizując inne odpowiedzi, możemy zauważyć szereg nieprawidłowych interpretacji dotyczących terminów dostawy surowców. Wybór daty 16 czerwca do godziny 7:00 sugeruje, że surowce powinny być dostarczone tuż po zakończeniu produkcji pierwszej partii. Jest to błędne, ponieważ produkcja wymaga ciągłości, a czas potrzebny na dostarczenie nowych surowców oraz ich ewentualne przygotowanie do produkcji nie został uwzględniony. Z kolei odpowiedź wskazująca 19 czerwca do godziny 7:00 jest całkowicie niewłaściwa, ponieważ przekracza czas zakończenia obecnego cyklu produkcyjnego, przez co prowadziłoby to do przestojów. Odpowiedź 17 czerwca również nie jest trafna, gdyż dostarczenie surowców w tym terminie również nie zapewnia ciągłości procesu, gdyż produkcja zakończy się wcześniej, a czas na przygotowanie nowych surowców nie został uwzględniony. Te błędne odpowiedzi ilustrują typowe pomyłki związane z planowaniem w produkcji, takie jak ignorowanie czasu potrzebnego na dostawę oraz przygotowanie materiałów. Aby uniknąć tych błędów, przedsiębiorstwa powinny wdrażać dokładne analizy czasowe oraz zabezpieczenia w postaci buforów czasowych, co jest praktyką zalecaną w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 38

Aby uzyskać przewagę na rynku, przedsiębiorstwa współpracujące z Centrum logistycznym wspólnie stworzyły strategię działania, podejmowania decyzji oraz zarządzania zasobami. Przedstawione relacje są przykładem zarządzania

A. zapasami
B. środkami transportu
C. magazynami
D. łańcuchem dostaw
Wybór odpowiedzi związanych z magazynami, środkami transportu i zapasami wynika z mylenia różnych aspektów zarządzania logistyką z szerszym pojęciem łańcucha dostaw. Zarządzanie magazynami koncentruje się głównie na efektywnym składowaniu towarów, co jest tylko jednym z elementów łańcucha dostaw. Odpowiednie zarządzanie magazynami wpływa na dostępność produktów, ale nie obejmuje całości procesów, jakie mają miejsce w łańcuchu dostaw. Również zarządzanie środkami transportu, choć fundamentalne dla logistyki, dotyczy głównie organizacji przewozu towarów i nie obejmuje wszystkich interakcji między dostawcami, producentami i klientami. Ostatnia propozycja dotycząca zapasów odnosi się do kontroli ilości posiadanych produktów, co jest istotne, ale również nie uwzględnia pełnego obrazu współpracy i koordynacji, które są niezbędne w łańcuchu dostaw. Częstym błędem jest ograniczanie zarządzania logistycznego do pojedynczych czynników, co prowadzi do pominięcia kluczowych powiązań i synergię, które mogą być osiągnięte poprzez integrację wszystkich procesów w ramach łańcucha dostaw. A więc zarządzanie łańcuchem dostaw to złożony proces, który wymaga zrozumienia i strategii wykraczającej poza aspekt pojedynczych funkcji logistycznych.

Pytanie 39

Do funkcji logistyki w obszarze dystrybucji przed dokonaniem transakcji nie zalicza się

A. zbieranie oraz przekazywanie danych o rynku
B. promocja towarów i przedsiębiorstw
C. obsługa zamówień
D. nawiązywanie relacji handlowych oraz ustalanie warunków umów
Obsługa zamówień to proces, który ma miejsce po zakończeniu fazy przedtransakcyjnej, a więc nie jest uważana za funkcję przedtransakcyjną w logistyce. Przedtransakcyjne funkcje logistyki dystrybucji obejmują działania takie jak nawiązywanie kontaktów handlowych, negocjowanie warunków umowy, zbieranie i przekazywanie informacji rynkowych oraz promocja produktów. Na przykład, w przypadku nawiązywania kontaktów handlowych, firmy często uczestniczą w targach i konferencjach, gdzie mogą identyfikować potencjalnych klientów oraz dostawców. Zbieranie informacji rynkowych pomaga firmom lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów i dostosować ofertę do zmieniających się warunków rynkowych. Promocja produktów i firm z kolei jest kluczowym działaniem, które pozwala na zwiększenie świadomości marki i generowanie popytu. Te działania są kluczowe dla sukcesu firmy przed rozpoczęciem transakcji, podczas gdy obsługa zamówień to już element realizacji transakcji, który koncentruje się na przetwarzaniu zamówień klientów oraz zapewnieniu odpowiedniej logistyki dostaw.

Pytanie 40

Konosament jest globalnym dokumentem wykorzystywanym w transporcie

A. lotniczym
B. kolejowym
C. morskim
D. drogowym
Wybór transportu lotniczego, kolejowego czy drogowego, jeśli chodzi o konosament, jest trochę nie na miejscu. Każdy z tych rodzajów transportu ma swoje własne zasady i dokumenty. Na przykład w transporcie lotniczym zamiast konosamentu używa się listu przewozowego, który działa podobnie, ale jest dostosowany do lotów. Jest też Konwencja montrealska z 1999 roku, która to reguluje. W transporcie kolejowym mamy list przewozowy CMR, który znów jest dopasowany do kolejowych zasad. A w przypadku transportu drogowego to kluczowy dokument, czyli list przewozowy CMR, związany z konwencją CMR z 1956 roku. Konosament jest konkretny dla transportu morskiego, więc jeśli spróbujemy go używać w innych środkach transportu, możemy się wplątać w jakieś problemy. Zrozumienie tych różnic w dokumentach dla różnych rodzajów transportu to klucz do sprawnej logistyki. Bo jeśli źle przypiszemy dokumenty, to mogą się pojawić opóźnienia, dodatkowe koszty i różne prawne zawirowania.