Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 09:54
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 10:24

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ilu sztuk wyrobu gotowego brakuje do realizacji prognozy sprzedaży?

MagazynZapas w szt.Prognoza sprzedaży w szt.
ML12040
ML21030
ML31030
MR10-
MF--

Ilustracja do pytania
A. 30 szt.
B. 70 szt.
C. 50 szt.
D. 120 szt.
Zrozumienie, dlaczego niektóre odpowiedzi są błędne, wymaga analizy podstawowych koncepcji związanych z zarządzaniem zapasami oraz prognozowaniem sprzedaży. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 70, 30 lub 120 sztuk, kluczowym błędem jest brak uwzględnienia prawidłowego podejścia do kalkulacji braków. Często błędne odpowiedzi pochodzą z mylnego założenia, że wystarczy podać jakąkolwiek wartość z dostępnych opcji, nie analizując rzeczywistych danych. Przykładowo, wybór 70 sztuk może wynikać z nieporozumienia dotyczącego sumy zapasów i prognozy, gdzie brakuje zrozumienia, że kluczowe jest ich właściwe zestawienie. Odpowiedź 30 sztuk z kolei może sugerować, że osoba nie uwzględnia pełnej prognozy sprzedaży lub myli zapasy ze sprzedażą. Z kolei wybór 120 sztuk jest całkowitym błędem, ponieważ sugeruje, że brakuje więcej wyrobów, niż wynosi prognozowana sprzedaż, co jest logicznie niemożliwe. Właściwe podejście do analizy danych jest kluczem w skutecznym zarządzaniu operacjami w firmach, dlatego warto systematycznie doskonalić umiejętności w zakresie analizy prognoz oraz zarządzania zapasami, aby unikać takich powszechnych błędów w przyszłości.

Pytanie 2

Koncepcja, w ramach której towary dostarczone do terminala, niemal bez składowania, są natychmiast sortowane, dzielone na mniejsze partie, a po połączeniu z innymi towarami są przekazywane do różnych odbiorców, nazywana jest

A. Flow Logistics
B. Business Logistics
C. Purchasing
D. Lean Management
Wybór Lean Management, Purchasing lub Business Logistics wskazuje na niepełne zrozumienie zakresu logistyki. Lean Management koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co jest ważnym aspektem zarządzania operacjami, ale nie odnosi się bezpośrednio do samego procesu logistycznego, jakim jest sortowanie i dystrybucja towarów. Podobnie, Purchasing skupia się na nabywaniu materiałów i produktów, co jest jednym z elementów zarządzania łańcuchem dostaw, jednak ignoruje dynamikę i przepływ produktów w terminalach. Natomiast Business Logistics obejmuje szerszy kontekst zarządzania transportem, magazynowaniem i dystrybucją, ale nie uwzględnia specyfiki natychmiastowego sortowania i łączenia towarów, które są kluczowe dla Flow Logistics. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi obejmują mylenie pojęć zarządzania procesami z efektywnością operacyjną oraz ograniczoną perspektywę na dynamikę łańcucha dostaw. Rzeczywistość logistyczna wymaga zrozumienia, że różne podejścia mają swoje specyficzne zastosowania i nie można ich traktować zamiennie bez uwzględnienia ich kontekstu operacyjnego.

Pytanie 3

Średnia wartość dostaw bądź przeciętna wartość sprzedaży, która podlega analizie i uśrednieniu, to

A. wartość średnia.
B. wahania sezonowe.
C. trend.
D. wahania losowe.
Wartość średnia, znana również jako średnia arytmetyczna, jest kluczowym wskaźnikiem używanym w analizach statystycznych, który pozwala podsumować dane i uzyskać ogólny obraz zjawiska. Oblicza się ją, sumując wszystkie wartości z danej próbki i dzieląc przez ich liczbę. W kontekście dostaw lub sprzedaży, wartość średnia pozwala na ocenę typowego poziomu obrotów w danym okresie, co jest istotne dla analizy wydajności firmy i podejmowania decyzji strategicznych. Przykładowo, firma może wykorzystać wartość średnią do oceny efektywności kampanii marketingowych, analizując, czy średnia wartość sprzedaży wzrosła w wyniku konkretnych działań. Dobrą praktyką jest także porównywanie wartości średniej z wartościami z wcześniejszych okresów, aby zidentyfikować tendencje oraz ocenić, czy występują jakiekolwiek zmiany w zachowaniach konsumenckich. Wartość średnia jest fundamentem wielu analiz statystycznych i jest szeroko stosowana w dziedzinach takich jak finanse, marketing czy logistykę, co czyni ją niezwykle cennym narzędziem w procesie podejmowania decyzji.

Pytanie 4

W porcie kontenerowym przyjęto ładunek drobnicowy w postaci 88 palet. Jak długo potrwa rozładunek towaru, jeśli do tego zadania wykorzystano 4 wózki widłowe, a cykl transportowy jednego wózka trwa 2 minuty?

A. 44 minuty
B. 11 minut
C. 88 minut
D. 22 minuty
Aby obliczyć czas rozładunku ładunku drobnicowego, należy najpierw wziąć pod uwagę całkowitą liczbę palet oraz liczbę wózków widłowych używanych do rozładunku. W tym przypadku mamy 88 palet oraz 4 wózki widłowe. Czas cyklu transportowego jednego wózka wynosi 2 minuty, co oznacza, że każdy wózek potrzebuje 2 minut na załadunek i transport jednej palety. Zatem każdy wózek może rozładować 30 palet w ciągu 60 minut (1 godzina), co w przeliczeniu na 4 wózki daje 120 palet w ciągu godziny. Z tego wynika, że dla 88 palet potrzebny czas wyniesie 88 palet / 120 palet na godzinę = 0,733 godziny, co daje 44 minuty. Efektywne wykorzystanie kilku wózków widłowych zwiększa szybkość procesu rozładunku i jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, które zalecają równoległe operacje, aby zminimalizować czas przestoju i zwiększyć wydajność. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być sytuacja w magazynach, gdzie równoczesne używanie kilku wózków znacznie przyspiesza procesy operacyjne.

Pytanie 5

Zadaniem funkcji potransakcyjnej w dystrybucji jest

A. realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji
B. nawiązywanie relacji handlowych
C. obsługa zamówień
D. zarządzanie zapasami
Realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji jest kluczowym elementem funkcji potransakcyjnej dystrybucji, ponieważ zapewnia konsumentom wsparcie i ochronę po dokonaniu zakupu. Gwarancja i rękojmia to zobowiązania, które sprzedawca lub producent przyjmuje na siebie, aby zapewnić, że produkt działa zgodnie z oczekiwaniami klientów. Dzięki tym funkcjom konsumenci czują się pewniej, co wpływa na ich zaufanie do marki oraz decyzje zakupowe. W praktyce, obsługa roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji wymaga ścisłej współpracy między działami sprzedaży, obsługi klienta oraz logistyki, aby sprawnie realizować proces zwrotu lub wymiany produktów. Warto zaznaczyć, że efektywne zarządzanie tymi obowiązkami może również poprawić wizerunek firmy na rynku, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do zwiększenia lojalności klientów oraz pozycji konkurencyjnej firmy. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie satysfakcji klienta jako kluczowego elementu procesów zarządzania jakością, a realizacja obowiązków z tytułu gwarancji jest integralną częścią tego procesu.

Pytanie 6

W metodzie MRP, ilość wymaganych materiałów ustalana jest na podstawie

A. potrzeb netto, zapasów w magazynie, w transporcie oraz zapasów zarezerwowanych.
B. potrzeb netto, struktury asortymentowej oraz wymaganych zapasów zabezpieczających.
C. potrzeb brutto, planu produkcji oraz aktualnych zasobów dostępnych.
D. potrzeb brutto, struktury produktu oraz bieżącego stanu zapasów dostępnych.
Odpowiedź wskazująca na potrzebę brutto, strukturę wyrobu oraz aktualny stan zapasów dysponowanych jest prawidłowa, ponieważ w metodzie MRP (Material Requirements Planning) kluczowe jest zrozumienie, jakie surowce i materiały są niezbędne do zrealizowania planu produkcji. Potrzeby brutto to całkowite zapotrzebowanie na materiały, które uwzględnia zarówno zamówienia klientów, jak i prognozowane zapotrzebowanie. Struktura wyrobu z kolei pozwala na zrozumienie, jakie komponenty są potrzebne do wytworzenia danego produktu końcowego. Aktualny stan zapasów dysponowanych jest istotny, ponieważ umożliwia ocenę, ile materiałów już posiadamy, co jest niezbędne do określenia, ile dodatkowych zasobów należy zamówić. W praktyce, ta wiedza pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych, redukcję kosztów magazynowania i efektywniejsze zarządzanie łańcuchem dostaw. Przykładowo, przedsiębiorstwo, które stosuje MRP, może w odpowiednim czasie zrealizować zamówienia, unikając opóźnień i nadwyżek materiałowych. W branży produkcyjnej jest to kluczowe dla zachowania konkurencyjności i efektywności operacyjnej.

Pytanie 7

Na podstawie przedstawionego cennika oblicz koszt składowania 8 pustych kontenerów 20 ft i 6 pełnych kontenerów 40 ft w kontrolowanej temperaturze przez 4 dni.

Cennik
Koszt składowania jednego pustego kontenera 20 ft: 30,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pustego kontenera 40 ft: 40,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 20 ft: 45,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 40 ft: 60,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 20 ft w kontrolowanej temperaturze: 70,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 40 ft w kontrolowanej temperaturze: 85,00 zł/dzień

A. 2 640,00 zł
B. 600,00 zł
C. 3 000,00 zł
D. 750,00 zł
W przypadku udzielenia odpowiedzi, która nie jest poprawna, warto przyjrzeć się konstrukcji całego procesu obliczania kosztów składowania. Nieprawidłowe podejście może wynikać z braku zrozumienia, jak różne czynniki wpływają na koszty. Na przykład, odpowiedzi, które sugerują znacznie niższe kwoty, mogą być skutkiem pominięcia istotnych elementów, takich jak czas składowania, różnice w typach kontenerów czy ich załadunek. Często występującym błędem jest zakładanie, że pusty kontener kosztuje mniej, nie uwzględniając przy tym opłat stałych związanych z przestrzenią magazynową. Warto także zaznaczyć, że w branży logistycznej ceny składowania są regulowane przez szereg czynników, w tym lokalizację, sezonowość oraz popyt na usługi składowania. Zrozumienie tych mechanizmów oraz umiejętność analizy cenników to kluczowe umiejętności w codziennej pracy specjalistów z zakresu logistyki. W efekcie, nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z powierzchownego podejścia do analizy kosztów, co prowadzi do błędnych wniosków.

Pytanie 8

Kategoria produktów o małym udziale w ogólnej wielkości popytu na produkcję lub sprzedaż, generująca niskie przychody, to w klasyfikacji analizy asortymentu wyrobów

A. grupa A
B. grupa B
C. grupa C
D. grupa Y
Grupa C to taka kategoria wyrobów, które nie mają zbyt dużego znaczenia w ogólnym zapotrzebowaniu, a przez to przynoszą niskie obroty. Jak mówią zasady analizy ABC, produkty można podzielić na różne grupy w zależności od ich wartości oraz wpływu na wyniki firmy. Choć wyroby grupy C nie są zbyt wartościowe, to wcale nie są bez znaczenia – mogą spełniać specyficzne potrzeby klientów. Dobrym przykładem na to jest zarządzanie zapasami. Firmy mogą zdecydować się na zmniejszenie lub wręcz wycofanie tych produktów, żeby móc lepiej skupić się na tym, co przynosi większy zysk. Warto dodać, że klasyfikacja ABC jest popularna w logistyce i zarządzaniu zapasami, bo pomaga lepiej planować i oszczędzać. Fajnie jest regularnie sprawdzać te klasyfikacje, żeby dostosować ofertę do zmieniającego się rynku.

Pytanie 9

Dla artykułów, których długość znacząco przewyższa inne wymiary gabarytowe i wynosi więcej niż 1,2 m, tworzy się jednostki ładunkowe

A. pakietowe
B. kontenerowe
C. mikrojednostki
D. paletowe
Jednostki kontenerowe, owszem, są używane w transporcie morskim czy lądowym, ale nie pasują do towarów dłuższych niż 1,2 metra. Kontenery są zazwyczaj robione z myślą o większych ilościach standardowych towarów, a nie pojedynczych, długich przedmiotach. Mikrojednostki to w ogóle termin, który nie jest za bardzo znany w logistyce, więc może wprowadzać w błąd. Dla małych przesyłek lepiej stosuje się inne formy pakowania, jak paczki, które nie są do końca odpowiednie dla bardzo długich rzeczy. Jednostki paletowe z kolei to standardowe palety, ale i one nie są idealne dla długich towarów, bo mogą wystawać poza krawędzie, co grozi uszkodzeniem i zmniejsza stabilność. Musisz zrozumieć, że pakietowe jednostki ładunkowe są kluczowe przy transporcie rzeczy o specyficznych wymiarach, a branżowe standardy są jasne co do tego, jak prawidłowo je pakować i transportować.

Pytanie 10

W czasie inwentaryzacji w magazynie odkryto:
− brak 120 szt. konfitury truskawkowej po 2,50 zł/szt.,
− nadwyżkę 90 szt. konfitury wiśniowej po 2,60 zł/szt.
Komisja inwentaryzacyjna postanowiła zrekompensować niedobór konfitury truskawkowej nadwyżką konfitury wiśniowej. Wartość rekompensaty zgodnie z zasadą mniejsza ilość – niższa cena wyniesie?

A. 234,00 zł
B. 225,00 zł
C. 312,00 zł
D. 300,00 zł
Wartość kompensaty obliczana na podstawie niewłaściwych danych prowadzi do błędnych wyników. W analizowanym przypadku, niepoprawne odpowiedzi często wynikają z błędnej interpretacji zasady "mniejsza ilość – niższa cena". Niektórzy mogą pomylić sposób obliczania wartości kompensaty i starać się zsumować wartości jednostkowe obu produktów bez uwzględnienia ich ilości. Na przykład, przyjmowanie wartości 312,00 zł może wynikać z błędnego założenia, że obie wartości należy zsumować (300,00 zł + 234,00 zł), co jest nieprawidłowe, ponieważ kompensacja nie polega na dodawaniu, lecz na porównywaniu mniejszych wartości. Z kolei odpowiedzi takie jak 234,00 zł błędnie opierają się na samej wartości nadwyżki konfitury wiśniowej, pomijając aspekt niedoboru. Kluczowe jest, aby przy takich obliczeniach zawsze kierować się zasadą, że dla kompensacji bierzemy pod uwagę ilość, która jest mniejsza oraz cenę, która jest niższa. Ignorowanie tych zasad prowadzi do błędnych konkluzji i może skutkować nieefektywnym zarządzaniem zapasami, co w dłuższej perspektywie wpływa na rentowność przedsiębiorstwa. W praktyce kluczowe jest, aby podczas inwentaryzacji nie tylko dokładnie zliczać zapasy, ale również stosować odpowiednie metody ich wyceny i kompensacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania magazynem.

Pytanie 11

Do zadań osób zajmujących się zarządzaniem stanami magazynowymi należy między innymi

A. organizowanie działalności produkcyjnej w firmie
B. monitorowanie odpowiedniego poziomu zapasów w magazynie
C. określanie zapotrzebowania na materiały do procesów produkcyjnych
D. rozliczanie wynagrodzeń pracowników firmy
Zarządzanie stanem magazynowym to bardzo ważna rzecz dla każdego, kto zajmuje się zapasami. Musimy mieć odpowiedni poziom zapasów, żeby produkcja mogła działać bez przerwy i żeby klienci byli zadowoleni. W praktyce dobrze sprawdzają się różne systemy do zarządzania magazynem, które pomagają analizować jakie mamy zapasy, jak szybko się sprzedają i co będzie potrzebne w przyszłości. Na przykład, jeśli coś się nie sprzedaje, można pomyśleć o zmniejszeniu zamówień, żeby nie zamrażać kasy w towarach, które się nie ruszają. Dobre metody zarządzania zapasami, jak Just-in-Time (JIT) czy analiza ABC, mogą naprawdę pomóc w optymalizacji magazynów, co przekłada się na mniejsze koszty i lepszą efektywność. No i regularne przeglądy zapasów oraz sprawdzanie, jak to wygląda z rotacją, są również mega ważne, żeby szybko znaleźć problemy i coś z tym zrobić.

Pytanie 12

Przedstawiony harmonogram czasu pracy kierowców ilustruje liczbę kursów realizowanych przez przedsiębiorstwo logistyczne w ciągu dnia. Wyznacz trasę kierowcy IV zakładając, że każdy z kierowców spędza jednakową liczbę godzin za kierownicą.

Trasa
-X-
220 km
Trasa
-Y-
280 km
Trasa
-Z-
160 km
Trasa
-L-
340 km
Trasa
-K-
440 km
Trasa
-M-
440 km
Średnia prędkość
pojazdu na
trasie
w km/h
Kierowca I———Kierowca IKierowca I——————80
———Kierowca II——————Kierowca II———80
Kierowca III———Kierowca IIIKierowca III——————80
——————————————————Kierowca IV

A. Trasa Z
B. Trasa K
C. Trasa J
D. Trasa Y
Wybór innej trasy, takiej jak trasa J, Z czy K, może wydawać się na pierwszy rzut oka logiczny, jednak nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest całkowity dystans do pokonania przez kierowcę IV. Trasa J, z długością 440 km, oznacza, że kierowca ten spędził już znaczną część swojego czasu za kierownicą, a pozostaje mu do zrealizowania dodatkowe 280 km. Wybierając trasę Z lub K, można by założyć, że te trasy są jednocześnie krótsze lub dłuższe, co nie odpowiada założeniu równych godzin pracy. Ignorując ten fakt, można narazić się na naruszenie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, co jest szczególnie istotne w branży transportowej. Ponadto, nieprawidłowy wybór trasy może prowadzić do opóźnień, zwiększenia kosztów oraz zmniejszenia efektywności operacyjnej. Warto pamiętać, że w logistyce kluczowe jest nie tylko zrealizowanie zlecenia, ale również zrobienie tego w sposób zgodny z przepisami oraz najlepszymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na bezpieczeństwo kierowców oraz terminowość realizacji zleceń.

Pytanie 13

W ciągu jednej godziny przyzakładowa oczyszczalnia ścieków ma zdolność do oczyszczenia 1 000 litrów wody z zanieczyszczeń poprodukcyjnych. Ile litrów wody jest w stanie oczyścić ta oczyszczalnia w ciągu tygodnia, jeśli pracuje przez 20 godzin każdego dnia?

A. 168 000 litrów
B. 20 000 litrów
C. 140 000 litrów
D. 70 000 litrów
Oczyszczalnia, która daje radę oczyścić 1 000 litrów wody na godzinę, naprawdę robi wrażenie. Jak policzymy, to przez 20 godzin na dobę przez 7 dni, to wychodzi sporo oczyszczonej wody. W jeden dzień ta oczyszczalnia potrafi oczyścić 20 000 litrów (czyli 1 000 litrów na godzinę razy 20 godzin). Jak to pomnożymy przez 7 dni w tygodniu, to mamy 140 000 litrów (20 000 litrów razy 7 dni). Fajnie, że takie rzeczy się robi, bo to ważne dla ochrony środowiska. Oczyszczalnie mają kluczowe znaczenie, żeby zmniejszać negatywne skutki przemysłu na nasze wody. Jeżeli utrzymamy dobry standard oczyszczania, to nie tylko spełnimy normy prawne, ale też poprawimy jakość wód gruntowych i powierzchniowych, co jest istotne dla przyszłości naszych regionów.

Pytanie 14

System łączący komunikację głosową oraz świetlną, w którym po uruchomieniu zlecenia miejsce składowania jest oznaczane ruchomym światłem, a informacja o liczbie przedmiotów do pobrania jest przekazywana przez słuchawki, określany jest jako

A. Pick-by-Frame
B. Pick-Remote-Key
C. Pick-by-Point
D. Pick-by-Light
Odpowiedź 'Pick-by-Point' jest prawidłowa, ponieważ ten system łączony komunikacji głosowej i świetlnej rzeczywiście zaznacza miejsce magazynowania za pomocą ruchomego punktu świetlnego oraz przekazuje informacje o liczbie artykułów do pobrania przez słuchawki. W praktyce, Pick-by-Point jest wykorzystywany w magazynach i centrach dystrybucyjnych, gdzie precyzyjne i szybkie lokalizowanie produktów jest kluczowe. Dzięki zastosowaniu tego systemu, pracownicy mogą zmniejszyć czas potrzebny na odnalezienie towarów, co zwiększa efektywność operacji magazynowych. System ten jest zgodny z najlepszymi praktykami w dziedzinie logistyki, które zalecają automatyzację procesów oraz minimalizację błędów ludzkich. Przykładem zastosowania może być linia produkcyjna, gdzie operatorzy korzystają z systemu Pick-by-Point do szybkiego zbierania części do montażu, dzięki czemu proces produkcji staje się bardziej zorganizowany i efektywny. Dodatkowo, integracja z systemami zarządzania magazynem usprawnia monitorowanie stanów magazynowych i prognozowanie potrzeb.

Pytanie 15

Którą z metod zarządzania wydaniami magazynowymi powinno się wdrożyć w mleczarni, kierując się zasadą 'pierwsze traci ważność, pierwsze opuszcza magazyn'?

A. FEFO
B. LOFO
C. LIFO
D. HIFO
FEFO (First Expired, First Out) to zasada stosowana w obrocie towarami, która zakłada, że najpierw z magazynu usuwane są te produkty, które mają najkrótszy okres przydatności do spożycia. W kontekście mleczarni, gdzie daty ważności produktów są kluczowe, stosowanie metody FEFO jest niezbędne dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Przykładowo, w przypadku jogurtów czy serów, które szybko tracą swoje właściwości odżywcze, wycofanie produktów z najbliższą datą ważności minimalizuje ryzyko ich przeterminowania. Przy zastosowaniu tej metody, pracownicy magazynu muszą być świadomi dat ważności i organizować produkty w taki sposób, aby te o krótszym okresie przydatności były łatwo dostępne. Warto również wspomnieć, że stosowanie zasady FEFO współczesne standardy zarządzania magazynem i bezpieczeństwem żywności, takie jak HACCP, nakładają obowiązek monitorowania dat ważności, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej metody w branży mleczarskiej.

Pytanie 16

W ciągu 50 s wózek widłowy, zarówno z ładunkiem, jak i bez, pokonuje przeciętnie 100 m. W trakcie wybranego cyklu wózek transportuje jedną paletę, czas, w którym wózek widłowy podejmuje ładunek, wynosi 5 s, a odległość do strefy regałowej to 50 m. Czas podnoszenia i odkładania palety na regał wynosi 15 s, a czas opuszczania wideł to 10 s. Ile czasu zajmie przemieszczenie 3 palet?

A. 3 min 30 s
B. 6 min 30 s
C. 5 min
D. 4 min
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia poszczególnych elementów cyklu transportowego oraz pominięcia kluczowych faktów. Wiele osób może błędnie założyć, że czas transportu jednej palety można pomnożyć bez uwzględnienia cyklu transportowego, co prowadzi do zafałszowania wyników. W przypadku podanych odpowiedzi, często mylnie łączy się czas podjęcia ładunku z czasem transportu, nie biorąc pod uwagę, że wózek widłowy musi także wykonać operacje podnoszenia, opuszczania oraz dostosowywania się do warunków transportowych. Na przykład, niektórzy mogą założyć, że czas transportu jest jedynie wynikiem pokonanej odległości, co jest dużym uproszczeniem. Takie myślenie może prowadzić do znacznych opóźnień w procesach logistycznych. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie analizować każdy krok operacji oraz zrozumieć, jakie elementy wpływają na całkowity czas przemieszczenia ładunku. Zastosowanie metodyki analizy czasu pracy, takiej jak metoda MTM (Methods-Time Measurement), pozwala na bardziej precyzyjne określenie czasów cyklu i lepsze planowanie operacji w magazynie.

Pytanie 17

Jakie kryterium przy wyborze dostawcy powinno być kluczowe dla firmy, aby sprostać wymaganiom klienta w zakresie dostosowania terminu i metody dostawy, ilości partii oraz rodzaju towaru?

A. Elastyczność dostaw.
B. Wielkość dostaw.
C. Częstotliwość dostaw.
D. Kompletność dostaw.
Elastyczność dostaw jest kluczowym kryterium dla przedsiębiorców, którzy pragną skutecznie zaspokajać potrzeby swoich odbiorców. W dzisiejszym dynamicznym rynku, klienci oczekują, że dostawcy będą w stanie szybko reagować na zmieniające się wymagania, takie jak zmiany w wielkości zamówienia, terminach dostaw czy rodzajach asortymentu. Przykładem może być firma zajmująca się e-commerce, która musi być w stanie dostosować swoje dostawy do nagłych wzrostów popytu, na przykład w okresie świątecznym. Taka elastyczność pozwala na minimalizację ryzyka przestojów oraz zwiększenie satysfakcji klienta. Dobre praktyki branżowe, takie jak wdrażanie systemów zarządzania łańcuchem dostaw opartych na prognozach i analizie danych, mogą wspierać elastyczność dostaw. Firmy, które skutecznie zarządzają elastycznością, mają większe szanse na utrzymanie konkurencyjności na rynku.

Pytanie 18

Który wydatek związany z zarządzaniem magazynem należy do kosztów zmiennych dotyczących uzupełniania stanów magazynowych?

A. Wydatek spowodowany ubytkami naturalnymi zgromadzonych zapasów
B. Koszt transportu obliczany według stawki za każdy przejechany kilometr
C. Wydatek utraconych dochodów z każdej niesprzedanej jednostki brakującego towaru
D. Wydatek na ubezpieczenie zapasów przechowywanych w magazynie na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń
Koszt ubezpieczenia zapasów przechowywanych w magazynie na wypadek zdarzeń losowych jest klasyfikowany jako koszt stały, ponieważ nie zmienia się w zależności od poziomu zapasów ani od ich rotacji. Ubezpieczenie jest zazwyczaj ustalane na podstawie wartości zapasów i nie jest bezpośrednio związane z procesem uzupełniania zapasów, co czyni je kosztami, które są niezależne od wielkości zamówień. Koszt wynikający z ubytków naturalnych składowanych zapasów również należy do kosztów stałych. Ubytki naturalne to nieuniknione straty, które są związane z przechowywaniem towarów, ale nie są one uzależnione od działań związanych z uzupełnianiem zapasów. Koszt utraconych przychodów od każdej niesprzedanej jednostki brakującego zapasu koncentruje się na potencjalnych stratach, które są efektem niewłaściwego zarządzania zapasami, ale nie jest to koszt zmienny związany bezpośrednio z uzupełnianiem. Często błędnie zakłada się, że wszystkie koszty związane z zapasami są kosztami zmiennymi, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Rzeczywistość jest taka, że w każdym przypadku należy dokładnie klasyfikować koszty w zależności od ich charakterystyki i wpływu na działalność firmy, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 19

Dostosowanie zewnętrznych rozmiarów opakowań transportowych do wymiarów przestrzeni ładunkowej palet, wymiarów wewnętrznych kontenerów oraz objętości ładunkowej stosowanych środków transportu to

A. optymalne zagospodarowanie powierzchni magazynowej
B. odpowiednie zagospodarowanie granicy ładowności środków transportu
C. formowanie ładunku
D. koordynacja wymiarowa
Koordynacja wymiarowa jest kluczowym procesem w logistyce, który zapewnia, że zewnętrzne wymiary opakowań transportowych są odpowiednio dostosowane do wymiarów powierzchni ładunkowej palet, kontenerów oraz przestrzeni w środkach transportu. Głównym celem koordynacji wymiarowej jest optymalizacja przestrzeni ładunkowej, co przekłada się na zmniejszenie kosztów transportu oraz zwiększenie efektywności załadunku. Przykładem zastosowania koordynacji wymiarowej może być sytuacja, w której firma zajmująca się dystrybucją produktów spożywczych projektuje opakowania tak, aby idealnie pasowały do standardowych palet euro, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej, a tym samym redukcję liczby transportów. Dobrą praktyką w tym zakresie jest stosowanie norm takich jak ISO 3394, które definiują maksymalne wymiary i sposób rozmieszczenia towarów na paletach. W efekcie, prawidłowo przeprowadzona koordynacja wymiarowa prowadzi do oszczędności czasu i zasobów oraz poprawy jakości usług logistycznych.

Pytanie 20

Użycie przetworzonych olejów jako materiału do produkcji wysokiej jakości paliw określa się mianem

A. elektrolizą
B. spalaniem
C. recyklingiem
D. odparowywaniem
Wybór elektrolizy jako odpowiedzi jest nieadekwatny, ponieważ elektroliza odnosi się do procesu, w którym energia elektryczna jest wykorzystywana do rozdzielania związków chemicznych na ich składniki. Przykładem może być elektroliza wody, która rozdziela wodę na tlen i wodór, ale nie ma zastosowania w kontekście przetwarzania przepracowanych olejów do produkcji paliw. Kolejnym błędnym podejściem jest odparowywanie, które polega na usuwaniu cieczy z substancji poprzez jej zagotowanie i odparowanie. Proces ten może być stosowany w różnych dziedzinach, ale nie jest odpowiedni dla recyklingu olejów, gdyż nie pozwala na ich efektywne przetworzenie na paliwa. Spalanie, z drugiej strony, to proces, który prowadzi do utleniania materii organicznej, co skutkuje emisją zanieczyszczeń oraz utratą potencjalnych surowców. Takie podejście jest sprzeczne z ideą recyklingu, która zmierza do ponownego wykorzystania materiałów oraz minimalizacji odpadów. Zrozumienie tych procesów jest kluczowe dla właściwego podejścia do zarządzania odpadami oraz ochrony środowiska, co jest coraz bardziej istotne w obliczu kryzysu ekologicznego.

Pytanie 21

Wykorzystanie regałów przejezdnych torowych w obszarze składowania umożliwia zredukowanie nadmiaru

A. korytarzy roboczych
B. dróg magazynowych
C. rzędów regałowych
D. kolumn regałowych
Zastosowanie regałów przejezdnych torowych w strefie składowania ma na celu zwiększenie efektywności wykorzystania przestrzeni magazynowej. Dzięki ich konstrukcji i mechanizmowi przesuwania, można zredukować liczbę korytarzy roboczych, które są niezbędne w tradycyjnych regałach. Reguła ta jest szczególnie istotna w kontekście składowania towarów o dużych wymaganiach przestrzennych, jak palety czy kontenery. Oszczędzając na przestrzeni korytarzy roboczych, można zwiększyć gęstość składowania, co pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnej powierzchni. Przykładem praktycznego zastosowania regałów przejezdnych mogą być magazyny wysokiego składowania, gdzie każde centymetr powierzchni ma ogromne znaczenie. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, takie rozwiązania wspierają nie tylko efektywność operacyjną, ale również bezpieczeństwo pracowników, zmniejszając ryzyko wypadków związanych z manewrowaniem w wąskich korytarzach. Warto również zauważyć, że regały przejezdne mogą być dostosowane do różnych rodzajów produktów, co czyni je elastycznym rozwiązaniem dla zróżnicowanych potrzeb magazynowych.

Pytanie 22

Który wózek widłowy powinien zastosować magazynier w celu umieszczenia paletowej jednostki ładunkowej w gnieździe regałowym na wysokości 1,9 metra?

Ilustracja do pytania
A. Wózek 1.
B. Wózek 4.
C. Wózek 2.
D. Wózek 3.
Wózek widłowy numer 3 został zaprojektowany z myślą o efektywnej pracy na wysokościach, co czyni go idealnym rozwiązaniem do umieszczania paletowych jednostek ładunkowych w gniazdach regałowych na wysokości 1,9 metra. Posiada odpowiednie podnośniki teleskopowe oraz stabilne ramię, które umożliwiają precyzyjne podnoszenie i umieszczanie ładunków na dużych wysokościach. Zastosowanie wózka wysokiego składowania nie tylko zwiększa efektywność operacji magazynowych, ale także podnosi bezpieczeństwo pracy. Wózki tego typu są zgodne z normami ISO dotyczącymi bezpiecznego manewrowania wózkami widłowymi w wąskich alejkach oraz na wysokościach. Dobrą praktyką jest również regularne serwisowanie wózków, co zapewnia ich niezawodność i długowieczność. Przykładem praktycznej aplikacji może być magazyn, w którym wózek widłowy numer 3 umożliwia łatwe i szybkie składowanie towarów, minimalizując ryzyko uszkodzenia ładunków oraz poprawiając organizację przestrzeni magazynowej.

Pytanie 23

Ustal koszt przewozu 15 palet wody mineralnej z zakładu produkcyjnego do odbiorcy oddalonego o 350 km, jeżeli firma transportowa ma następujący cennik przewozów:

1 – 5 palet: 1,50 zł/km
6 – 10 palet: 1,70 zł/km
11 – 15 palet: 2,00 zł/km
16 – 25 palet: 2,30 zł/km

A. 595 zł
B. 700 zł
C. 805 zł
D. 525 zł
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 700 zł. To wynika z cennika przewozów, który mówi, że dla transportu 15 palet wody mineralnej na 350 km stawka wynosi 2,00 zł za km. Czyli, jak to policzymy, 350 km razy 2,00 zł za kilometr daje nam 700 zł. Moim zdaniem, znajomość takich cenników to podstawa, kiedy myślimy o logistyce. Firmy transportowe mają różne stawki w zależności od tego, ile palet przewozimy i jak długo. Dobrze jest o tym pamiętać, planując koszty. Czasami można też negocjować stawki, zwłaszcza gdy mamy większe zamówienia. Z własnego doświadczenia widzę, że to może się naprawdę opłacić. Takie umiejętności są mega ważne w transportowej branży.

Pytanie 24

Ile minimalnie wozów podsiębiernych, które transportują jeden kontener, powinien mieć terminal kontenerowy, zdolny do obsługi 60 kontenerów w ciągu godziny, przy założeniu, że średni czas pracy wozu podsiębiernego (podjazd po kontener, załadunek, transport, rozładunek) wynosi 5 minut?

A. 12 wozów podsiębiernych
B. 4 wozy podsiębierne
C. 10 wozów podsiębiernych
D. 5 wozów podsiębiernych
Zrozumienie ile wozów podsiębiernych potrzebujemy jest bardzo ważne dla optymalizacji operacji w terminalu kontenerowym. Jeśli ktoś pisze, że wystarczy 10, 4 czy 12 wozów, to znaczy, że źle pojmuje jak działa czas cyklu oraz jak to wpływa na obsługę kontenerów. Na przykład, mając 10 wozów, moglibyśmy ogarnąć 120 kontenerów na godzinę, co jest za dużo w stosunku do potrzeb i marnotrawi zasoby. Z kolei 4 wozy to tylko 48 kontenerów na godzinę, co jest za mało i wprowadza opóźnienia. Natomiast 12 wozów to totalny nadmiar, który generuje niepotrzebne koszty. Ogólnie rzecz biorąc, liczba wozów powinna być dostosowana do aktualnych potrzeb, biorąc pod uwagę czas cyklu i ewentualne awarie. Właściwe podejście to analizowanie cyklu operacyjnego i elastyczne dostosowywanie floty do zmieniających się potrzeb, co jest zgodne z tym, co się robi w logistyce.

Pytanie 25

Jaki układ technologiczny magazynu przedstawiono na schemacie?

Ilustracja do pytania
A. Workowy ze wspólną strefą przyjęć – wydań.
B. Przelotowy.
C. Kątowy.
D. Workowy z oddzielnymi strefami przyjęć i wydań.
Podane odpowiedzi, które wskazują na inne typy układów magazynowych nie uwzględniają istotnych cech oraz funkcji, jakie powinien mieć magazyn zintegrowany. Układ kątowy, który sugeruje jeden z uczestników, charakteryzuje się oddzielnym rozmieszczeniem stref, co nie sprzyja efektywnemu przepływowi towarów. Powoduje to znaczne opóźnienia w operacjach przyjęcia i wydania, co stoi w sprzeczności z zasadami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Z kolei odpowiedź przywołująca układ przelotowy zakłada ciągły przepływ towarów przez magazyn, jednak nie odnosi się do specyfiki magazynu workowego, który wymaga zorganizowanej strefy do przyjęć i wydania towarów. Nieodpowiednie jest także myślenie o magazynie workowym z oddzielnymi strefami przyjęć i wydań, ponieważ w praktyce takie podejście wydłuża czas operacji i zwiększa ryzyko pomyłek. Przy efektywnym zarządzaniu magazynem, dobór odpowiedniego układu jest kluczowy dla osiągnięcia wysokiej wydajności i zminimalizowania kosztów operacyjnych. Właściwe zarządzanie przestrzenią magazynową oraz przepływem towarów powinno opierać się na analizie wymagań operacyjnych i zastosowaniu sprawdzonych rozwiązań, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 26

Zespół jednostek handlowych, stworzony w celu magazynowania, przewozu oraz dla identyfikacji i monitorowania w łańcuchu dostaw, to jednostka

A. produkcyjna
B. ładunkowa
C. handlowa
D. logistyczna
Odpowiedź "logistyczna" jest prawidłowa, ponieważ termin ten odnosi się do procesów związanych z przechowywaniem, transportem i zarządzaniem przepływem towarów w łańcuchu dostaw. Jednostka logistyczna, nazywana również jednostką ładunkową, jest kluczowym elementem w logistyce, umożliwiającym efektywne zarządzanie towarami na różnych etapach dostawy. Przykłady jednostek logistycznych to palety, kontenery czy paczki, które są używane do grupowania produktów, co pozwala na ich łatwiejszą identyfikację oraz śledzenie w trakcie transportu. W praktyce, zastosowanie jednostek logistycznych zgodnie z normami, takimi jak ISO 9001, pozwala na zwiększenie efektywności operacji logistycznych oraz minimalizację ryzyka błędów w dostawach. W kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, umiejętność identyfikacji i wykorzystania jednostek logistycznych jest niezbędna dla zapewnienia transparentności i efektywności w procesach dostawczych, co jest kluczowe dla zadowolenia klientów oraz optymalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 27

Wykorzystanie strategii Just in Time (czyli dokładnie na czas) pozwala między innymi na zarządzanie

A. promocją
B. zapasami
C. reklamą
D. pracownikami
Strategia Just in Time (JIT) jest kluczowym podejściem w zarządzaniu zapasami, które skupia się na minimalizacji ilości towarów przechowywanych w magazynach i dostosowywaniu produkcji do rzeczywistego popytu. Dzięki JIT organizacje mogą redukować koszty związane z przechowywaniem, a także zmniejszać ryzyko przestarzałych produktów. Implementacja JIT wymaga ścisłej współpracy z dostawcami, aby zapewnić, że materiały i komponenty są dostarczane dokładnie w momencie, gdy są potrzebne w procesie produkcyjnym. Przykładem zastosowania tej strategii może być branża motoryzacyjna, w której producenci, tacy jak Toyota, wykorzystują JIT do optymalizacji łańcucha dostaw. Stosując JIT, firmy mogą zwiększyć elastyczność produkcji i lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów, co jest szczególnie istotne w dynamicznie rozwijających się rynkach.

Pytanie 28

Firma oferująca zróżnicowane usługi logistyczne, zazwyczaj w postaci pakietów zawierających między innymi: usługi transportowe, obsługę terminali, dystrybucję oraz magazynowanie, a także powiązane usługi informacyjne i finansowe, określana jest mianem przedsiębiorstwa

A. spedycyjnym
B. transportowym
C. kurierskim
D. logistycznym
Zarówno odpowiedzi "spedycyjnym", "kurierskim", jak i "transportowym" są niepoprawne, ponieważ nie oddają one w pełni charakteru przedsiębiorstwa logistycznego. Przedsiębiorstwo spedycyjne skupia się głównie na organizacji transportu towarów, co oznacza, że jego rola ogranicza się do koordynacji procesów związanych z przewozem. Jednakże, nie obejmuje ono kompleksowych działań związanych z magazynowaniem czy obsługą terminalową, które są nieodłącznymi elementami logistyki. Odpowiedź dotycząca przedsiębiorstwa kurierskiego jest również myląca, ponieważ usługi kurierskie koncentrują się na szybkiej dostawie paczek, co nie obejmuje pełnego zakresu usług logistycznych. Wreszcie, termin "transportowym" odnosi się głównie do samego przewozu, ignorując inne kluczowe aspekty, takie jak zarządzanie zapasami czy dystrybucja. Rozumienie różnic pomiędzy tymi kategoriami jest kluczowe dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw oraz optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny dążyć do integracji wszystkich tych funkcji, aby poprawić efektywność operacyjną oraz spełnić oczekiwania klientów na rynku globalnym.

Pytanie 29

Powierzchnia składowa magazynu wynosi nominalnie 895 m2. Po umiejscowieniu regałów, łączna powierzchnia składowa zajęta przez magazyn wyniosła 823,4 m2. Jaki wskaźnik wykorzystania powierzchni składowej osiągnie ten magazyn?

A. 1,09
B. 0,08
C. 0,14
D. 0,92
Jednym z głównych błędów w obliczeniach wskaźnika wykorzystania powierzchni składowej jest mylenie pojęcia wykorzystania z dostępnością powierzchni. Odpowiedzi, które wskazują na wartości takie jak 0,14, 1,09 czy 0,08, wynikają z nieprawidłowych założeń lub błędów w obliczeniach. Na przykład, wartość 1,09 sugeruje, że magazyn wykorzystuje więcej powierzchni, niż jest dostępne, co jest fizycznie niemożliwe. Tego rodzaju podejście pokazuje nieporozumienie dotyczące podstawowych zasad przy obliczaniu wskaźników wydajności. W kontekście zarządzania magazynem, ważne jest, aby skoncentrować się na rzeczywistych danych operacyjnych i ich analizie. Aby prawidłowo obliczyć wskaźnik, należy zawsze używać właściwych wartości nominalnych, a także mieć na uwadze, że wskaźnik powinien być niższy lub równy 1. Niektórzy mogą koncentrować się na pojedynczych aspektach wydajności, pomijając kluczowe elementy, takie jak optymalizacja procesów magazynowych. Niezrozumienie tych zasad prowadzi do błędnych wniosków i może negatywnie wpłynąć na strategię zarządzania magazynem oraz na efektywność operacyjną całego przedsiębiorstwa.

Pytanie 30

Aby wyprodukować zamówione 5 000 sztuk skrzyń, potrzebne jest 2 500 m2 płyty. W magazynie jest dostępnych 1 000 m2, a w trakcie produkcji znajduje się jeszcze 800 m2. Ile należy zamówić płyty, aby zrealizować planowaną produkcję?

A. 700 m2
B. 500 m2
C. 1200 m2
D. 1500 m2
Wybierając odpowiedzi inne niż 700 m2, pojawiają się typowe błędy myślowe związane z analizą dostępnych zasobów i planowaniem produkcji. Na przykład, wybór 500 m2 może sugerować, że nie uwzględniono całkowitych wymagań produkcyjnych, co prowadzi do niedoszacowania potrzeb. Ustalając, że potrzeba jedynie 1200 m2, można dojść do wniosku, iż w toku produkcji znajdująca się płyta jest wystarczająca, ignorując fakt, że jest jej za mało, co skutkowałoby brakiem materiałów lub opóźnieniami. Z kolei wskazanie 1500 m2 jako potrzebnej ilości może wynikać z błędnego zrozumienia całkowitych zapasów, co z kolei prowadzi do nadmiernych zamówień, a tym samym zwiększenia kosztów operacyjnych. Istotne jest zrozumienie, że optymalne zarządzanie materiałami opiera się na dokładnych obliczeniach oraz realistycznym oszacowaniu zapotrzebowania, co jest kluczowe w praktykach zarządzania łańcuchem dostaw. Dlatego kluczowe jest, aby przy podejmowaniu decyzji o zamówieniach materiałów kierować się zarówno aktualnymi danymi o stanie zapasów, jak i rzeczywistymi potrzebami produkcyjnymi.

Pytanie 31

Zbiór firm współdziałających w procesie dostarczania towarów od producentów do różnych odbiorców to

A. sieć dystrybucji
B. kanał dystrybucji
C. centrum logistyczne
D. węzeł logistyczny
Sieć dystrybucji to złożony system współpracy pomiędzy różnymi podmiotami, który ma na celu efektywne dostarczanie towarów od producentów do końcowych odbiorców. W skład tej sieci wchodzą różne elementy, takie jak producenci, hurtownicy, detaliczni sprzedawcy oraz różne formy transportu. Przykładem zastosowania sieci dystrybucji może być branża spożywcza, gdzie produkty od rolników są transportowane do centrów dystrybucyjnych, a następnie dostarczane do supermarketów. Efektywne zarządzanie siecią dystrybucji pozwala na optymalizację kosztów, skrócenie czasu dostaw oraz zaspokojenie potrzeb klientów. W praktyce przedsiębiorstwa stosują różne technologie i systemy informatyczne, takie jak ERP, do monitorowania oraz zarządzania pracą sieci, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, jak np. wymiana danych elektronicznych (EDI). Właściwe zrozumienie i zarządzanie siecią dystrybucji jest kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku.

Pytanie 32

Średnie zapotrzebowanie miesięczne wynosi 100 kg. W pierwszym tygodniu zapotrzebowanie osiągnęło 110 kg, a w drugim 90 kg. Wskaźniki sezonowości dla tych tygodni przedstawiają się odpowiednio

A. 1,5 dla pierwszego, 0,8 dla drugiego
B. 0,5 dla pierwszego, 1,2 dla drugiego
C. 1,1 dla pierwszego, 0,9 dla drugiego
D. 0,8 dla pierwszego, 1,3 dla drugiego
W analizowanych odpowiedziach pojawiają się różne błędy w kalkulacji wskaźników sezonowości, które wynikają z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad ich obliczania. Wskaźnik sezonowości powinien odzwierciedlać stosunek rzeczywistego popytu do popytu średniego. W przypadku wartości takich jak 0,8 dla pierwszego tygodnia, sugeruje to, że popyt był o 20% niższy od średniej, co jest sprzeczne z danymi, gdyż rzeczywisty popyt wyniósł 110 kg, a nie 80 kg. W drugiej odpowiedzi, gdzie wskaźnik wynosi 0,9 dla drugiego tygodnia, to również jest nieprawidłowe, ponieważ rzeczywisty popyt wynosił 90 kg, co oznacza, że był on równy 90% średniego popytu, a nie odzwierciedlał zmiany w sezonowości. Kolejną powszechną pomyłką jest przyjęcie wartości wskaźnika wykraczających poza zakres 0,5-1,5, co jest typowe dla branż, gdzie wahania sezonowe są umiarkowane. Prawidłowa interpretacja danych dotyczących popytu jest kluczowa dla podejmowania decyzji w zakresie zarządzania zapasami oraz prognozowania, dlatego istotne jest zawsze dokładne przeliczenie wskaźników sezonowości w oparciu o rzeczywiste dane.

Pytanie 33

W magazynie ustalono limit ubytków naturalnych na poziomie 1,5% wartości rocznego obrotu magazynowego w roku poprzedzającym rok, na który zostaje ustalony limit ubytków. Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli wartość niedoborów mieszczących się w granicach normy ubytków naturalnych w 2019 r. wyniosła

Zestawienie rocznych obrotów magazynowych
WyszczególnienieRok 2017Rok 2018Rok 2019Rok 2020
Obrót magazynowy360 tys. zł340 tys. zł420 tys. zł480 tys. zł

A. 7 200,00 zł
B. 5 100,00 zł
C. 5 400,00 zł
D. 6 300,00 zł
Wybór innej odpowiedzi może świadczyć o niepełnym zrozumieniu zasad ustalania limitów ubytków naturalnych oraz ich wpływu na zarządzanie zapasami. Wyniki, takie jak 6 300,00 zł, 5 400,00 zł czy 7 200,00 zł, mogą być wynikiem błędnego oszacowania rocznego obrotu magazynowego lub niewłaściwego zastosowania procentowego ograniczenia. Kluczowym typem błędu jest pomijanie historycznych danych, które stanowią istotny fundament dla wiarygodnych obliczeń. Ustalając limity, ważne jest, aby przeanalizować roczny obrót magazynowy z roku poprzedniego, zrozumieć przyczyny ubytków oraz wdrożyć odpowiednie mechanizmy kontrolne. Wiele firm, które stosują niewłaściwe podejścia do ustalania limitów, może napotkać trudności w efektywnym zarządzaniu zapasami, co prowadzi do niepotrzebnych strat finansowych. Dlatego tak istotne jest oparcie się na danych i praktykach branżowych, które rekomendują szczegółową analizę oraz monitoring ubytków w czasie rzeczywistym, co pozwala na szybką interwencję w przypadku nieprawidłowości.

Pytanie 34

Jakie elementy wchodzą w skład obszaru portowego?

A. kanały oraz baseny portowe
B. część lądowa i wodna portu
C. nabrzeże portowe oraz jego zaplecze
D. wodny obszar podejścia do portu
Wybór odpowiedzi związanych z częścią wodną i lądową portu, basenami i kanałami portowymi, czy wodnym obszarem podejścia do portu wykazuje pewne nieporozumienia dotyczące definicji obszaru portu. Obszar portu, w kontekście zarządzania logistyką i operacjami, odnosi się przede wszystkim do funkcjonalnych terenów, które wspierają działalność portową. Część wodna i lądowa portu obejmuje wiele elementów, ale sama w sobie nie definiuje operacyjnego obszaru portowego. Baseny i kanały portowe są istotnymi częściami infrastruktury, ale ich funkcja jest bardziej związana z zapewnieniem dostępu do portu niż z jego operacyjnym zapleczem. Wodny obszar podejścia do portu jest ważny dla nawigacji, ale nie odnosi się bezpośrednio do aspektów operacyjnych, jakie zapewnia nabrzeże i jego zaplecze. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest skupienie się na fizycznej strukturze portu zamiast na jego funkcjonalności i operacjach, co prowadzi do niepełnego zrozumienia kluczowych elementów zarządzania portem. W praktyce, skuteczne zarządzanie portem wymaga zrozumienia, jak różne elementy infrastruktury współdziałają, aby wspierać procesy transportowe i logistyczne, co czyni nabrzeże portowe oraz jego zaplecze kluczowym obszarem działalności.

Pytanie 35

Korzystając z danych zawartych w tabelach, wskaż warunki przechowywania jaj w pomieszczeniach magazynowych.

Wymagania dotyczące wilgotności względnej powietrza podczas przechowywania towarów
Optymalna wilgotność względna powietrzaRodzaj towaru
85 ÷ 90%kwiaty, świeże owoce i warzywa,
mrożonki owocowe i warzywne, ryby
65 ÷ 80%jaja, miód
60 ÷ 70%mąka, cukier, sól, zboże, suszone owoce, papier,
drewno
50%żelazo, wyroby metalowe, deski


Wymagania dotyczące temperatury powietrza podczas przechowywania towarów
Temperatura przechowywaniaRodzaj towaru
20°Cmąka, cukier, sól
15°Coleje jadalne, deski
4°C ÷ 10°Cmargaryna, mleko
3°C ÷ 10°Cmasło, smalec, jaja
0°C ÷ 10°Cowoce, warzywa
-18°C ÷ -26°Cmrożone mięso wieprzowe, drób, ryby

A. Temperatura 0°C ÷ 10°C, wilgotność względna 60 ÷ 70%
B. Temperatura 4°C ÷ 10°C, wilgotność względna 65 ÷ 85%
C. Temperatura 3°C ÷ 10°C, wilgotność względna 65 ÷ 80%
D. Temperatura 3°C ÷ 10°C, wilgotność względna 85 ÷ 90%
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z danymi zawartymi w tabelach, optymalne warunki przechowywania jaj obejmują temperaturę od 3°C do 10°C oraz wilgotność względną powietrza na poziomie 65% do 80%. Te parametry są kluczowe, aby zapewnić świeżość i jakość jaj, minimalizując ryzyko psucia się oraz rozwoju patogenów. W praktyce, utrzymanie właściwej temperatury jest istotne z punktu widzenia zapobiegania kondensacji wody na powierzchni jaj, co mogłoby prowadzić do ich zanieczyszczenia. Wilgotność powyżej 80% może sprzyjać rozwojowi pleśni oraz bakterii, natomiast zbyt niska wilgotność może prowadzić do utraty wody przez jaja, co negatywnie wpływa na ich jakość. Dobre praktyki branżowe sugerują regularne monitorowanie i kontrolowanie tych warunków w pomieszczeniach magazynowych, co jest zgodne z normami HACCP, zapewniającymi bezpieczeństwo żywności.

Pytanie 36

Zapas przechowywany w firmie, który jest wynikiem analizy ryzyka pojawienia się prognoz spekulacyjnych na rynku, to zapas

A. zabezpieczający
B. promocyjny
C. asekuracyjny
D. cykliczny
Odpowiedzi takie jak 'promocyjny', 'zabezpieczający' czy 'cykliczny' nie oddają właściwie charakteru zapasów gromadzonych w celu ochrony przed ryzykiem spekulacyjnym. Zapasy promocyjne są tworzony głównie w celu wsparcia działań marketingowych i zwiększenia sprzedaży w okresach promocji, a nie jako zabezpieczenie przed ryzykiem. Z kolei zapas zabezpieczający, chociaż w pewnym stopniu odnosi się do tematu bezpieczeństwa, jest zazwyczaj używany w kontekście eliminowania ryzyka braków związanych z niepewnością popytu lub czasem dostawy, a nie spekulacji rynkowej. Natomiast zapas cykliczny odnosi się do regularnych zjawisk popytowych, takich jak sezonowość, i jest obliczany na podstawie przewidywanego popytu w określonym okresie. Powoduje to mylenie koncepcji, gdzie zapas asekuracyjny jest stosowany przede wszystkim w kontekście niepewności i ryzyka, podczas gdy inne rodzaje zapasów odpowiadają na konkretne, przewidywalne potrzeby w działalności firmy. Kluczowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie różnych typów zapasów bez uwzględnienia ich funkcji oraz kontekstu rynkowego, co prowadzi do nieprawidłowego definiowania strategii zarządzania zapasami.

Pytanie 37

Na którym rysunku przedstawiono stojak do składowania towaru w beczkach?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Na rysunku C. widać naprawdę fajny stojak do składowania beczek. Został zaprojektowany tak, żeby było bezpiecznie i efektywnie. Takie stojaki to norma w magazynach i w przemyśle, szczególnie tam, gdzie trzeba przechowywać różne cieczy, jak chemikalia czy oleje. Te wgłębienia w stojaku pomagają utrzymać beczki w poziomie, przez co zmniejsza się ryzyko, że się stoczą. To z kolei chroni pracowników i mienie. Dobrze zaprojektowane systemy składowania spełniają określone standardy BHP i normy ISO, co jest istotne, gdy chodzi o przechowywanie niebezpiecznych substancji. Poza tym, takie stojaki pomagają lepiej wykorzystać przestrzeń w magazynie, co w logistyce jest kluczowe. Nie zapomnij, że dobre składowanie to też szybszy transport i łatwiejszy załadunek, a to wpływa na cały proces operacyjny w firmie.

Pytanie 38

Selekcja i pobieranie materiałów zgodnie z zamówieniami realizowane jest w obszarze

A. kompletacji
B. przyjęć
C. przechowywania
D. wydań
Odpowiedzi 'przyjęć', 'wydań' oraz 'przechowywania' wskazują na nieprawidłowe zrozumienie procesów magazynowych. Strefa przyjęć jest miejscem, gdzie towary są odbierane od dostawców, a ich dokładne przyjęcie do systemu magazynowego stanowi pierwszy krok w łańcuchu dostaw. To tutaj odbywa się kontrola jakości, weryfikacja zgodności z zamówieniem oraz etykietowanie towarów. Strefa wydań natomiast dotyczy momentu, w którym skompletowane zamówienia są przygotowywane do wysyłki. To tutaj produkty opuszczają magazyn i są przekazywane klientom lub na dalsze etapy transportu. W obszarze przechowywania natomiast towary są składowane do momentu, gdy zostaną skompletowane lub wydane. Wszystkie te strefy mają swoje wyraźne funkcje i nie obejmują bezpośrednio procesu kompletacji. Typowym błędem jest mylenie tych etapów, co może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu zapasami oraz opóźnień w realizacji zamówień. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych etapów ma swoją specyfikę i znaczenie w całym procesie logistycznym. Efektywne zarządzanie każdą z tych stref jest istotne dla optymalizacji kosztów operacyjnych i poprawy jakości usług świadczonych klientom.

Pytanie 39

Termin planowanego przyjęcia towarów w lokalnym centrum dystrybucji ustala się, gdy stan magazynowy towarów będzie

A. taki sam jak zapas zabezpieczający
B. taki sam jak zapas początkowy
C. wyższy niż zapas zabezpieczający
D. taki sam jak zapas obrotowy
Odpowiedzi, które wskazują na inne poziomy zapasu, są oparte na nieprawidłowym zrozumieniu roli zapasu zabezpieczającego w procesie zarządzania zapasami. Wybór równania zapasu początkowego jako podstawy do ustalenia terminu przyjęcia towarów pomija kluczowy aspekt, jakim jest dynamiczna natura popytu i podaży. Zapasy początkowe mogą nie być wystarczające do zaspokojenia bieżących potrzeb, szczególnie w kontekście zmieniających się warunków rynkowych. Drugą nieadekwatną odpowiedzią jest wskazanie zapasu obrotowego, który odnosi się do towarów, które są regularnie sprzedawane i wymieniane, a jego poziom nie uwzględnia zapasów, które mają na celu zabezpieczenie przed ryzykiem. W przypadku zapasu zabezpieczającego, jego celem jest zapewnienie ciągłości operacyjnej w przypadku nieprzewidzianych okoliczności, co czyni go kluczowym elementem strategii zarządzania zapasami. Ostatnia propozycja, opierająca się na poziomie zapasu zabezpieczającego, wskazuje na kluczową rolę, jaką odgrywa ten zapas w kontekście długoterminowym, jednak wskazanie na równy zapasowi zabezpieczającemu nie oddaje pełnego obrazu sytuacji. Ustalając terminy przyjęcia towarów, przedsiębiorstwa powinny więc korzystać z analizy danych historycznych, prognoz popytu oraz uwzględniać czynniki ryzyka, co stanowi element dobrych praktyk w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. W przeciwnym razie, firmy narażają się na ryzyko przestojów oraz niezadowolenia klientów z powodu braku towaru.

Pytanie 40

Na podstawie cennika usług magazynowych oblicz, ile wyniesie całkowity koszt wynajęcia 350 m2 powierzchni budynków magazynowych zamkniętych i 300 m2 powierzchni placów składowych otwartych na okres dwóch miesięcy.

PowierzchniaMagazyny
zamknięte
Magazyny
półotwarte
Magazyny
otwarte
1 m² - 250 m²20 zł/m²/miesiąc15 zł/m²/miesiąc8 zł/m²/miesiąc
251 m² - 500 m²19 zł/m²/miesiąc14 zł/m²/miesiąc7 zł/m²/miesiąc
501 m² - 750 m²18 zł/m²/miesiąc13 zł/m²/miesiąc6 zł/m²/miesiąc
751 m² - 1000 m²17 zł/m²/miesiąc12 zł/m²/miesiąc5 zł/m²/miesiąc

A. 17 500 zł
B. 8 750 zł
C. 10 850 zł
D. 21 700 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z błędnego zrozumienia podstawowych zasad obliczania kosztów wynajmu powierzchni magazynowych. Często problemem jest pomijanie kluczowych elementów, takich jak różnice w stawkach za wynajem różnych typów powierzchni. Na przykład, stawka za magazyny zamknięte może różnić się od stawki za place składowe, co prowadzi do nieprawidłowych obliczeń, jeśli zostanie przyjęta jednolita stawka dla obu typów powierzchni. Innym typowym błędem jest nieuwzględnienie długości okresu wynajmu; jeśli zostaną przyjęte tylko jednostkowe stawki miesięczne bez pomnożenia przez liczbę miesięcy, końcowy koszt może być znacznie zaniżony. Również, jeżeli dokonuje się zaokrągleń w obliczeniach, co może skutkować błędami w końcowej kwocie. Tego rodzaju problemy ilustrują, jak ważne jest dokładne zapoznanie się z cennikiem oraz staranna analiza wszystkich warunków wynajmu. W praktyce, skuteczne zarządzanie magazynami i placami składowymi wymaga nie tylko umiejętności matematycznych, ale także zrozumienia różnorodnych czynników wpływających na koszty, co jest niezbędne do optymalizacji wydatków operacyjnych i efektywnego gospodarowania zasobami.