Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 23 kwietnia 2025 22:03
  • Data zakończenia: 23 kwietnia 2025 22:37

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie liczby uczestników w pojedynczym ogniwie kanału dystrybucji wyróżnia się kanały

A. wąskie i szerokie
B. wąskie i długie
C. krótkie i szerokie
D. krótkie i długie
Wybór odpowiedzi związanych z "krótkimi i długimi" kanałami dystrybucji może prowadzić do nieporozumień w zakresie zrozumienia struktury dystrybucji. W praktyce, termin "krótkie" i "długie" nie odnosi się do liczby ogniw, lecz raczej do długości fizycznej drogi, jaką produkt musi pokonać, co może być mylące. Krótki kanał może sugerować, że produkt dostarczany jest szybko, ale niekoniecznie oznacza to, że jest ich mniej. Natomiast długi kanał, choć może wskazywać na wiele ogniw, nie przekłada się bezpośrednio na efektywność dystrybucji. Również błędne jest myślenie, że szerokość i wąskość kanałów dystrybucji można utożsamiać z szybkością lub zasięgiem. Szerokość odnosi się do liczby punktów sprzedaży i pośredników, co z kolei wpływa na dostępność produktów dla konsumentów. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego planowania strategii dystrybucji, aby uniknąć typowych błędów w podejmowaniu decyzji o sposobach dotarcia do klientów. Warto zatem zwracać uwagę na precyzyjne określenie terminów, aby skutecznie analizować sytuację na rynku i dostosować do niej działania marketingowe.

Pytanie 2

Jakie elementy wchodzą w skład obszaru portowego?

A. kanały oraz baseny portowe
B. nabrzeże portowe oraz jego zaplecze
C. część lądowa i wodna portu
D. wodny obszar podejścia do portu
Wybór odpowiedzi związanych z częścią wodną i lądową portu, basenami i kanałami portowymi, czy wodnym obszarem podejścia do portu wykazuje pewne nieporozumienia dotyczące definicji obszaru portu. Obszar portu, w kontekście zarządzania logistyką i operacjami, odnosi się przede wszystkim do funkcjonalnych terenów, które wspierają działalność portową. Część wodna i lądowa portu obejmuje wiele elementów, ale sama w sobie nie definiuje operacyjnego obszaru portowego. Baseny i kanały portowe są istotnymi częściami infrastruktury, ale ich funkcja jest bardziej związana z zapewnieniem dostępu do portu niż z jego operacyjnym zapleczem. Wodny obszar podejścia do portu jest ważny dla nawigacji, ale nie odnosi się bezpośrednio do aspektów operacyjnych, jakie zapewnia nabrzeże i jego zaplecze. Typowym błędem myślowym w tym przypadku jest skupienie się na fizycznej strukturze portu zamiast na jego funkcjonalności i operacjach, co prowadzi do niepełnego zrozumienia kluczowych elementów zarządzania portem. W praktyce, skuteczne zarządzanie portem wymaga zrozumienia, jak różne elementy infrastruktury współdziałają, aby wspierać procesy transportowe i logistyczne, co czyni nabrzeże portowe oraz jego zaplecze kluczowym obszarem działalności.

Pytanie 3

W 2006 roku firma odzieżowa wprowadziła na krajowy rynek 100 sztuk damskich płaszczy. W tym czasie poniosła wydatki związane z realizacją zamówień w wysokości 150 000 zł, w tym koszty transportu wynoszące 3 000 zł. Jak wysoki jest jednostkowy koszt usługi transportowej?

A. 10 zł
B. 20 zł
C. 30 zł
D. 40 zł
Aby obliczyć jednostkowy koszt usługi transportowej, należy podzielić całkowity koszt transportu przez liczbę dostarczonych sztuk towaru. W tym przypadku całkowity koszt transportu wynosi 3 000 zł, a dostarczono 100 sztuk płaszczy. Obliczenie wygląda następująco: 3 000 zł / 100 sztuk = 30 zł na sztukę. Taki sposób obliczeń jest standardową praktyką w branży odzieżowej i szeroko stosowaną metodą w logistyce. Zrozumienie i obliczenie jednostkowych kosztów transportu jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami firmy oraz optymalizacji procesów logistycznych. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą lepiej planować ceny swoich produktów, a także identyfikować obszary do redukcji kosztów, co jest istotne w osiąganiu konkurencyjności na rynku. To podejście ma również zastosowanie w różnych sektorach, gdzie analiza kosztów jednostkowych pomaga w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii cenowej i rentowności.

Pytanie 4

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. wykresówkę tachografu analogowego.
B. wydruk z tachografu cyfrowego.
C. kartę drogowa.
D. kartę kierowcy tachografu cyfrowego.
Wykresówka tachografu analogowego, jak przedstawiona na zdjęciu, jest kluczowym narzędziem w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz ich aktywności na drodze. Tarcza wykresowa jest zaprojektowana tak, aby rejestrować różne parametry, takie jak prędkość pojazdu, czas jazdy i odpoczynku, co jest zgodne z regulacjami prawnymi dotyczącymi transportu drogowego. Wykorzystywanie tachografów analogowych jest szczególnie istotne w kontekście przestrzegania norm dotyczących czasu pracy kierowców, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Przykładem zastosowania może być transport towarów, gdzie kierowcy muszą regularnie dostarczać wykresówki jako dowód przestrzegania przepisów. W branży transportowej istotne jest również zrozumienie, jak interpretować dane z wykresówki, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem pracy kierowców oraz minimalizowanie ryzyka naruszeń przepisów. Warto także zaznaczyć, że pomimo rosnącej popularności tachografów cyfrowych, wykresówki analogowe wciąż mają swoje miejsce, zwłaszcza w starszych pojazdach. Znajomość ich funkcji i sposobu działania jest niezbędna dla każdego profesjonalnego kierowcy oraz menedżera floty.

Pytanie 5

Zbiór działań organizacyjnych, wykonawczych oraz handlowych mających na celu transport ładunków z miejsc nadania do miejsc odbioru przy użyciu odpowiednich środków transportowych, to

A. proces transportowy
B. działania organizacyjne
C. system przewozowy
D. działania wykonawcze
Proces transportowy to złożony zbiór czynności, które obejmują wszystkie etapy przemieszczania ładunków od miejsca nadania do miejsca odbioru. Przykłady obejmują transport towarów drogą lądową, morską lub powietrzną, gdzie kluczowe jest właściwe zaplanowanie i wykonanie każdego etapu, by zapewnić efektywność i bezpieczeństwo transportu. Zgodnie z normami ISO 9001, zarządzanie procesami transportowymi powinno być zintegrowane z systemem zarządzania jakością, co pozwala na monitorowanie wydajności i ciągłe doskonalenie. Proces transportowy zawiera elementy planowania, organizowania, wykonywania oraz nadzorowania transportu, co umożliwia przedsiębiorstwom sprostanie wymaganiom klientów oraz przepisom prawa. Dobre praktyki w zakresie procesu transportowego obejmują stosowanie odpowiednich technologii do monitorowania przesyłek, takich jak systemy GPS oraz oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, co znacznie zwiększa przejrzystość i efektywność operacji.

Pytanie 6

Jakie jest ograniczenie związane z ciągłą kontrolą zapasów?

A. konieczność regularnej inwentaryzacji rzeczywistych poziomów zapasów
B. posiadanie danych na temat aktualnych zapasów
C. brak potrzeby informatyzacji procesu magazynowego dla poprawy efektywności magazynu
D. brak bieżących informacji o poziomie zapasów
Wybór odpowiedzi dotyczącej potrzeby bieżącej inwentaryzacji rzeczywistych poziomów zapasów jest słuszny, ponieważ ciągła kontrola zapasów, mimo że przynosi wiele korzyści, wiąże się z koniecznością regularnego sprawdzania rzeczywistych stanów. Praktyka ta zapewnia aktualność danych, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania zapasami. W przypadku systemów just-in-time (JIT), gdzie minimalizuje się zapasy, bieżąca inwentaryzacja staje się niezbędna, aby uniknąć braków i nadmiaru towarów. Wiele organizacji stosuje technologie automatyzacji, jak skanery kodów kreskowych lub RFID, aby uprościć proces inwentaryzacji i uzyskać dokładniejsze dane. Zgodnie z najlepszymi praktykami, regularne przeglądy fizyczne zapasów oraz zastosowanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning) mogą wspierać efektywne zarządzanie zapasami, poprawiając ich rotację i optymalizując miejsca magazynowe.

Pytanie 7

Który z poniższych składników nie jest zintegrowany z elektronicznym systemem oprogramowania, który umożliwia całościowe zarządzanie dokumentami oraz procesami pracy w dystrybucji?

A. Zdalny oraz natychmiastowy dostęp do dokumentów
B. Proces produkcyjny wyrobu
C. Zwiększenie jakości obsługi klientów
D. Całkowite bezpieczeństwo przechowywanych informacji
Proces produkcyjny wyrobu nie jest bezpośrednio związany z elektronicznym systemem oprogramowania do zarządzania dokumentami i procesami pracy, ponieważ koncentruje się on na wytwarzaniu fizycznych produktów. Systemy te, takie jak zarządzanie dokumentami (DMS) czy systemy ERP, są zaprojektowane do wspierania procesów administracyjnych i informacyjnych, a nie bezpośredniego zarządzania produkcją. Przykładem zastosowania może być przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją, które implementuje DMS do archiwizacji i zarządzania dokumentami, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie informacjami i poprawę komunikacji w zespole. Oprogramowanie to skupia się na optymalizacji przepływu informacji, zapewnieniu bezpieczeństwa danych oraz umożliwieniu zdalnego dostępu do dokumentacji, co zwiększa wydajność operacyjną. Dobrą praktyką jest integracja różnych systemów w celu stworzenia spójnego środowiska, które pozwala na łatwe zarządzanie zarówno dokumentacją, jak i procesami biznesowymi.

Pytanie 8

Zalecana ilość farby potrzebna na pomalowanie jednego stołu wynosi 0,2 litra. Nie planuje się zapasu bezpieczeństwa. Ile litrów farby trzeba zamówić, aby zrealizować zamówienie na 100 sztuk stołów, mając w magazynie: farbę - 3 litry oraz 45 pomalowanych stołów?

A. 8 litrów
B. 9 litrów
C. 11 litrów
D. 20 litrów
Aby prawidłowo obliczyć ilość farby potrzebnej do pomalowania 100 sztuk stołów, należy najpierw ustalić całkowitą ilość farby wymaganej do tego zadania. Norma zużycia farby na jeden stół wynosi 0,2 litra, zatem do pomalowania 100 stołów potrzeba 20 litrów farby (100 sztuk * 0,2 litra/sztukę). Następnie, mając 3 litry farby w magazynie, musimy uwzględnić również stoły, które już zostały pomalowane. Ponieważ 45 stołów jest już gotowych, pozostało do pomalowania tylko 55 stołów (100 - 45). Dla tych 55 stołów potrzebujemy 11 litrów farby (55 sztuk * 0,2 litra/sztukę), ale po odjęciu 3 litrów dostępnych w magazynie, ostateczna ilość farby do zamówienia wynosi 8 litrów. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 9

W ciągu doby produkowanych jest 2000 odkurzaczy. Wszystkie komponenty są dostarczane z centralnego magazynu raz dziennie w liczbie 2100 sztuk (100 sztuk - zapas bezpieczeństwa). Jeżeli w trakcie dnia stwierdzono, że po złożeniu 1400 odkurzaczy 200 sztuk silników okazało się wadliwych, to pierwszą czynnością, którą należy wykonać, powinno być

A. analiza innych elementów w produkowanych odkurzaczach
B. wycofanie wysłanych partii z poprzednich dni w celu przeprowadzenia ponownej kontroli jakości
C. zamówienie z centralnego magazynu co najmniej 200 dodatkowych silników
D. wstrzymanie całkowitej produkcji dziennej do ustalenia przyczyn uszkodzenia silników
Podejmowanie decyzji na podstawie błędnych założeń co do jakości może skończyć się naprawdę źle, zarówno dla produkcji, jak i dla marki. Sprawdzenie innych części w odkurzaczach jest ważne, ale nie naprawi samego problemu z silnikami. Może się okazać, że reszta komponentów działa świetnie, ale jak silniki są do niczego, to żadna kontrola nie pomoże. Cofnięcie wysłanych przesyłek do sprawdzenia jakości z ostatnich dni też nie ma sensu, bo tylko namiesza w logistyce i podniesie koszty, a problem z aktualną produkcją zostanie. A jeśli ściągniemy dodatkowe silniki z magazynu, nie wiedząc, co jest nie tak z tymi, które już mamy, to znowu może być kłopot. W praktyce, próba szybkiej reakcji bez dokładnego zbadania sytuacji może nas zaprowadzić do tych samych błędów w przyszłości, co jest na pewno wbrew zasadom ciągłego doskonalenia. Każda niezgodność powinna być analizowana w kontekście całego systemu zarządzania jakością, żeby skutecznie unikać problemów i poprawiać standardy produkcji.

Pytanie 10

Który typ towaru nie powinien być przechowywany w magazynie otwartym?

A. Drewno na podkładach przykryte folią
B. Gaz płynny w butlach
C. Cement w workach
D. Węgiel ułożony w stosach
Cement jest materiałem budowlanym, który powinien być składowany w sposób zapewniający jego ochronę przed wilgocią oraz innymi czynnikami atmosferycznymi. Magazynowanie cementu w workach na otwartej przestrzeni naraża go na działanie deszczu, śniegu oraz wysokiej wilgotności, co prowadzi do jego aglomeracji i utraty właściwości użytkowych. Zgodnie z normami branżowymi, cement powinien być przechowywany w suchych, zamkniętych pomieszczeniach lub na podestach, które chronią go przed bezpośrednim kontaktem z wodą. Przykładem dobrych praktyk jest składowanie cementu w przeznaczonych do tego magazynach, które są wentylowane i zabezpieczone przed wpływem warunków atmosferycznych. Dzięki odpowiedniemu magazynowaniu cement zachowuje swoje parametry techniczne, co jest kluczowe dla jakości budowy, a także dla bezpieczeństwa konstrukcji. Ponadto, magazynowanie cementu w odpowiednich warunkach wpływa na ekonomikę procesów budowlanych poprzez zmniejszenie odpadów materiałowych oraz kosztów związanych z reklamacjami i naprawami.

Pytanie 11

Jeśli liczba zamówień zrealizowanych w terminie rośnie, to procentowy wskaźnik zamówień zrealizowanych z opóźnieniem

A. maleje
B. ma charakter sezonowy
C. rośnie
D. jest stały
Odpowiedź, że procentowy wskaźnik zamówień zrealizowanych z opóźnieniem maleje, jest poprawna, ponieważ wzrost liczby zamówień realizowanych terminowo prowadzi do zmniejszenia odsetka zamówień, które nie spełniają tego kryterium. Przykładowo, jeśli firma przyjmuje 100 zamówień, z czego 80 jest realizowanych na czas, a 20 z opóźnieniem, wskaźnik realizacji na czas wynosi 80%. Jeśli firma poprawi swoją efektywność i teraz realizuje 90 zamówień na czas, a tylko 10 z opóźnieniem, wskaźnik ten wzrasta do 90%, a wskaźnik zamówień z opóźnieniem spada do 10%. W praktyce, organizacje dążą do minimalizacji opóźnień w dostawach, stosując zasady Lean Management oraz Six Sigma, co przekłada się na lepszą satysfakcję klientów oraz poprawę wyników finansowych. Analizując dane, menedżerowie powinni monitorować zarówno wskaźniki terminowości, jak i przyczyny opóźnień, aby wprowadzać usprawnienia procesów dostaw. Wzrost terminowości realizacji zamówień jest zatem kluczowym wskaźnikiem efektywności operacyjnej.

Pytanie 12

Dokumenty stosowane do transportu towarów w kolejnictwie to

A. list przewozowy CIM i list przewozowy SMGS
B. list przewozowy AWB oraz list przewozowy HAWB
C. list przewozowy CMR i karnet TIR
D. konosament morski oraz kwit sternika
List przewozowy CIM to ważny dokument, który reguluje, jak przewozić towary koleją w międzynarodowym ruchu. Opiera się na konwencji COTIF, w której mamy jasno opisane obowiązki przewoźników i nadawców, a także kto odpowiada za przesyłki. Z kolei list SMGS jest używany głównie w krajach byłego ZSRR i odnosi się do transportu kolejowego w tym regionie. Na przykład, jeśli przewozimy kontenery z Europy do Azji przez Rosję, to użycie tych listów jest standardem, bo to pomaga spełniać lokalne i międzynarodowe przepisy. Z mojego doświadczenia, zrozumienie tych dokumentów jest kluczowe dla osób pracujących w logistyce, bo to pomaga lepiej zarządzać transportem i optymalizować koszty.

Pytanie 13

Koszt produkcji jednej gry planszowej wynosi 5,00 zł. Producent ustalił jednostkową cenę sprzedaży netto na poziomie kosztu produkcji powiększonego o 30% zysk. Jaką kwotę brutto będzie miała faktura za sprzedaż 1 500 gier planszowych, jeśli obowiązuje 23% stawka VAT?

A. 6 457,50 zł
B. 9 750,00 zł
C. 7 507,50 zł
D. 11 992,50 zł
Aby obliczyć kwotę brutto za sprzedane 1 500 gier planszowych, należy najpierw ustalić jednostkowy koszt sprzedaży netto. Koszt wytworzenia jednej gry wynosi 5,00 zł, a producent dodaje 30% narzut zysku. Obliczamy to: 5,00 zł + (30% z 5,00 zł) = 5,00 zł + 1,50 zł = 6,50 zł. To jest cena netto za jedną grę. Następnie, aby obliczyć całkowity przychód netto ze sprzedaży 1 500 gier, mnożymy jednostkową cenę netto przez ilość sprzedanych gier: 6,50 zł * 1 500 = 9 750,00 zł. Teraz, aby uzyskać kwotę brutto, dodajemy VAT. Stawka VAT wynosi 23%, więc obliczamy: 9 750,00 zł * 23% = 2 242,50 zł. Finalna kwota brutto to 9 750,00 zł + 2 242,50 zł = 11 992,50 zł. W praktyce, znajomość obliczania cen brutto i netto jest kluczowa nie tylko dla sprzedawców, ale również dla księgowych, aby prawidłowo wystawiać faktury i obliczać zobowiązania podatkowe.

Pytanie 14

Którą z metod zarządzania wydaniami magazynowymi powinno się wdrożyć w mleczarni, kierując się zasadą 'pierwsze traci ważność, pierwsze opuszcza magazyn'?

A. LOFO
B. HIFO
C. FEFO
D. LIFO
FEFO (First Expired, First Out) to zasada stosowana w obrocie towarami, która zakłada, że najpierw z magazynu usuwane są te produkty, które mają najkrótszy okres przydatności do spożycia. W kontekście mleczarni, gdzie daty ważności produktów są kluczowe, stosowanie metody FEFO jest niezbędne dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Przykładowo, w przypadku jogurtów czy serów, które szybko tracą swoje właściwości odżywcze, wycofanie produktów z najbliższą datą ważności minimalizuje ryzyko ich przeterminowania. Przy zastosowaniu tej metody, pracownicy magazynu muszą być świadomi dat ważności i organizować produkty w taki sposób, aby te o krótszym okresie przydatności były łatwo dostępne. Warto również wspomnieć, że stosowanie zasady FEFO współczesne standardy zarządzania magazynem i bezpieczeństwem żywności, takie jak HACCP, nakładają obowiązek monitorowania dat ważności, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej metody w branży mleczarskiej.

Pytanie 15

Miesięczny koszt utrzymania magazynu o powierzchni 250 m2 wynosi 1 000 zł. Jaką wartość ma koszt jednostkowy utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 5 zł/m2
B. 1 zł/m2
C. 4 zł/m2
D. 2 zł/m2
Koszt jednostkowy utrzymania powierzchni magazynowej oblicza się, dzieląc całkowity koszt utrzymania magazynu przez jego powierzchnię. W tym przypadku całkowity koszt wynosi 1 000 zł miesięcznie, a powierzchnia magazynu to 250 m2. Zastosowanie wzoru: 1 000 zł / 250 m2 daje wynik 4 zł/m2. Taki sposób kalkulacji jest powszechnie stosowany w zarządzaniu magazynami oraz w logistyce, gdzie precyzyjne określenie kosztów utrzymania jest niezbędne do efektywnego planowania budżetu i alokacji zasobów. Przykładowo, przedsiębiorstwa zajmujące się dystrybucją towarów mogą wykorzystać ten wskaźnik do porównania efektywności kosztowej różnych lokalizacji magazynowych, co jest kluczowe dla optymalizacji kosztów operacyjnych. Ustalając koszt jednostkowy, firmy mogą również lepiej ocenić opłacalność inwestycji w nowe powierzchnie magazynowe oraz podjąć decyzje o ich rozbudowie lub redukcji. W praktyce, monitorowanie tych wskaźników pozwala na wczesne identyfikowanie obszarów wymagających poprawy i wdrażanie działań naprawczych.

Pytanie 16

System łączący komunikację głosową oraz świetlną, w którym po uruchomieniu zlecenia miejsce składowania jest oznaczane ruchomym światłem, a informacja o liczbie przedmiotów do pobrania jest przekazywana przez słuchawki, określany jest jako

A. Pick-by-Light
B. Pick-by-Point
C. Pick-by-Frame
D. Pick-Remote-Key
Wybór odpowiedzi związanych z innymi systemami, takimi jak Pick-by-Light, Pick-by-Frame czy Pick-Remote-Key, może prowadzić do nieporozumień co do funkcji i zastosowań tych metod. System Pick-by-Light, mimo że także używa świateł do wskazywania lokalizacji, różni się od Pick-by-Point, ponieważ nie integruje komunikacji głosowej. W praktyce Pick-by-Light polega głównie na wizualizacji miejsca pobrania, co może ograniczać interakcję w sytuacjach, gdy konieczne są szczegółowe instrukcje dotyczące liczby pobieranych artykułów. Pick-by-Frame odnosi się do systemów, które wykorzystują ramy do organizacji produktów, jednak nie oferują one zintegrowanej komunikacji głosowej, co jest kluczowe dla efektywności procesów w środowiskach o dużym natężeniu pracy. Natomiast Pick-Remote-Key, który jest mniej znanym terminem, nie ma szerokiego zastosowania w kontekście nowoczesnych systemów magazynowych i jest bardziej związany z manualnym procesem zbierania zamówień, co obniża efektywność operacyjną. Zrozumienie różnic między tymi systemami jest kluczowe dla optymalizacji procesów magazynowych oraz unikania błędów, które mogą prowadzić do wzrostu kosztów i zmniejszenia wydajności pracy.

Pytanie 17

W jednej skrzynce znajduje się 20 butelek o objętości 0,2 litra. Klient złożył zamówienie na 100 litrów określonego napoju. Ile skrzynek z tym napojem powinno być dostarczonych do odbiorcy?

A. 25 skrzynek
B. 20 skrzynek
C. 400 skrzynek
D. 500 skrzynek
Aby obliczyć, ile skrzynek z napojem należy dostarczyć odbiorcy, należy najpierw przeliczyć, ile butelek mieści się w skrzynce oraz ile litrów napoju znajduje się w jednej butelce. W skrzynce znajduje się 20 butelek, z czego każda ma pojemność 0,2 litra. Zatem jedna skrzynka pomieści 20 * 0,2 L = 4 litry napoju. Klient zamówił 100 litrów, dlatego musimy podzielić całkowitą ilość zamówienia przez objętość napoju w jednej skrzynce: 100 L / 4 L = 25 skrzynek. To oznacza, że aby zrealizować zamówienie, dostawca musi dostarczyć 25 skrzynek. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby prawidłowo zorganizować transport i magazynowanie towarów. Posiadając taką wiedzę, można efektywnie planować dostawy i unikać nieporozumień z klientami.

Pytanie 18

Jakie środki transportu wykorzystuje się do przewozu ładunków na krótkie odległości?

A. dźwigowe, wózkowe, przenośnikowe
B. intermodalne, lotnicze, przewodowe
C. kolejowe, bezszynowe, przewodowe
D. multimodalne, nadziemne, powietrzne
Środki transportu dźwigowego, wózkowego i przenośnikowego są kluczowe w przewozie ładunków na niewielkie odległości, szczególnie w obiektach przemysłowych oraz magazynowych. Transport dźwigowy obejmuje urządzenia takie jak dźwigi i windy towarowe, które umożliwiają efektywne przenoszenie ciężkich ładunków pomiędzy różnymi poziomami. Wózki transportowe, zarówno ręczne, jak i elektryczne, pozwalają na łatwe przemieszczanie ładunków w obrębie zakładów. Przenośniki, takie jak taśmowe, kubełkowe czy rolkowe, są idealne do ciągłego transportu materiałów wzdłuż linii produkcyjnych lub w magazynach. Te środki transportu są zgodne z normami bezpieczeństwa i ergonomii, co zapewnia nie tylko efektywność, ale również minimalizuje ryzyko wypadków i urazów. Przykładowo, w magazynach zautomatyzowanych, przenośniki są standardowym rozwiązaniem, które umożliwia szybkie i bezpieczne przemieszczanie towarów, co wpływa na zwiększenie wydajności operacyjnej.

Pytanie 19

Dokument dołączony do zamówienia na dostawę towarów, który potwierdza wcześniej ustalone warunki dostaw oraz płatności, to

A. faktura proforma
B. specyfikacja
C. faktura konsularna
D. list towarzyszący
List towarzyszący to dokument, który jest przesyłany razem z towarem i zawiera szczegóły dotyczące zamówienia, takie jak potwierdzenie warunków dostawy oraz płatności. Jego głównym celem jest ułatwienie identyfikacji przesyłki, co jest szczególnie istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce list towarzyszący jest często używany w transakcjach handlowych, aby potwierdzić, że dostarczony towar odpowiada warunkom ustalonym w umowie. Może również zawierać informacje o numerze zamówienia, dacie wysyłki oraz danych kontaktowych dostawcy, co ułatwia późniejsze rozliczenia. W standardach branżowych, takich jak Incoterms, zwraca się również uwagę na znaczenie tego dokumentu, który jest kluczowy dla prawidłowego obiegu informacji w transakcjach międzynarodowych. Warto pamiętać, że list towarzyszący nie jest dokumentem finansowym, ale stanowi ważna część dokumentacji transportowej, więc jego prawidłowe sporządzenie ma istotne znaczenie dla obu stron transakcji, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 20

Jakie jest wskaźnik niezawodności dostaw, jeśli w ciągu miesiąca na 25 zrealizowanych dostaw materiałów do firmy cztery okazały się nieterminowe?

A. 16%
B. 19%
C. 84%
D. 119%
Podczas rozwiązywania problemu związanego z miernikiem niezawodności dostaw, kluczowe jest zrozumienie, na czym polega terminowość dostaw i jak ją obliczyć. Odpowiedzi, które wskazują na wartości powyżej 84%, mylnie interpretują relację między liczbą dostaw terminowych a całością dostaw. Należy zwrócić uwagę, że wskaźnik niezawodności nie może przekraczać 100%, ponieważ odnosi się do proporcji dostaw, które dotarły na czas. Liczby 119% oraz 19% są wynikiem błędnych obliczeń lub niepoprawnych założeń. W przypadku 119% można zauważyć typowy błąd myślowy, polegający na nieprawidłowym zrozumieniu podstawowego wzoru na obliczenie wskaźnika. Z kolei 19% sugeruje, że liczba dostaw terminowych jest dramatycznie zaniżona, co nie znajduje odzwierciedlenia w podanych danych. Wskazuje to na nieprecyzyjne podejście do analizy danych lub ich niewłaściwe zrozumienie. W praktyce, aby poprawnie ocenić niezawodność dostaw, należy starannie analizować dane, z uwzględnieniem nie tylko liczby dostaw, ale także ich terminowości oraz potencjalnych przyczyn opóźnień. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie kluczowe znaczenie ma dokładna analiza wskaźników wydajności.

Pytanie 21

System HACCP stosowany jest w zakładach zajmujących się produkcją i dystrybucją artykułów spożywczych. Celem wdrożenia tego systemu jest zapewnienie

A. przywództwa cenowego rynku dóbr i usług
B. wzajemnie korzystnych relacji z dostawcami na rynku
C. bezpieczeństwa zdrowotnego oferowanej żywności
D. podejmowania decyzji na podstawie faktów
System HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) jest międzynarodowym standardem, który koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności poprzez identyfikację, ocenę i kontrolowanie zagrożeń związanych z bezpieczeństwem żywności. Wdrożenie tego systemu w przedsiębiorstwie spożywczym polega na przeprowadzeniu analizy zagrożeń, co pozwala na zlokalizowanie potencjalnych punktów krytycznych, które mogą wpływać na jakość i bezpieczeństwo produktów. Przykładowo, w zakładzie przetwarzającym mięso, kluczowym krokiem będzie monitorowanie temperatury przechowywania, aby zapobiec rozwojowi patogenów. Wdrożenie HACCP nie tylko chroni konsumentów przed zagrożeniami zdrowotnymi, ale także pozwala na spełnienie wymagań prawnych oraz uzyskanie certyfikatów jakości, co zwiększa konkurencyjność firmy na rynku. Praktyczne stosowanie zasad HACCP przyczynia się do większej przejrzystości procesów produkcyjnych i wzmacnia zaufanie klientów do marki, co jest niezbędne w branży spożywczej.

Pytanie 22

Podstawą realizacji usługi spedycyjnej jest

A. zamówienie
B. umowa kupna
C. oferta sprzedaży
D. zlecenie spedycyjne
Podstawą do wykonania usługi spedycyjnej jest zlecenie spedycyjne, które stanowi formalny dokument inicjujący proces przewozu towarów. Zlecenie spedycyjne zawiera kluczowe informacje, takie jak szczegóły dotyczące towaru, miejsca załadunku i rozładunku, terminy oraz wymagania dotyczące transportu. W praktyce, na podstawie zlecenia spedycyjnego, spedytor podejmuje działania organizacyjne, koordynując transport z odpowiednimi przewoźnikami oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w proces logistyczny. W branży spedycyjnej stosuje się również normy takie jak INCOTERMS, które określają zasady odpowiedzialności stron w transporcie. Poprawne zrozumienie i wykorzystanie zlecenia spedycyjnego jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw.

Pytanie 23

Jak określamy pojemność statku handlowego?

A. toną
B. tonażem
C. masą
D. objętością
Odpowiedzi toną, objętością i masą są błędne, ponieważ nie odzwierciedlają one właściwego pojęcia dotyczącego pojemności statku handlowego. Toną to jednostka masy, która nie odnosi się bezpośrednio do pojemności statków. Oznacza to, że mówiąc o tonie, skupiamy się na wadze ładunku, a nie na jego objętości, co jest kluczowe w kontekście transportu morskiego. Objaw takie jak objętość jest miarą przestrzeni zajmowanej przez przedmioty, lecz w kontekście statków handlowych nie oddaje ono istoty pojemności, która jest bardziej złożona i uwzględnia kształt oraz konstrukcję kadłuba. Masa, z kolei, odnosi się do ilości materii w obiekcie, co również nie ma bezpośredniego związku z pojemnością statku. Typowym błędem myślowym jest mylenie jednostek miary i ich zastosowania w kontekście pojemności. W przemyśle morskim precyzyjne zrozumienie terminologii, takiej jak tonaż, jest niezbędne, aby podejmować świadome decyzje dotyczące transportu, logistyki i zarządzania flotą. Użycie niewłaściwych terminów może prowadzić do nieporozumień i błędów w ocenie zdolności przewozowych statków, co w konsekwencji wpływa na efektywność operacyjną i koszty. Dlatego kluczowe jest, aby rozumieć, że tonaż jest specyficznym terminem technicznym, który wyraźnie definiuje zdolności transportowe statków, a inne pojęcia mogą prowadzić do mylnych interpretacji.

Pytanie 24

W ciągu miesiąca (30 dni) magazyn poniósł stałe wydatki w wysokości 45 000,00 zł oraz zmienne wydatki w wysokości 75 000,00 zł. Jaka jest dzienna jednostkowa kwota kosztów magazynowania zapasu, jeśli w magazynie średnio znajduje się 20 000 szt. zapasu?

A. 0,20 zł
B. 6,00 zł
C. 2,25 zł
D. 0,13 zł
Wiem, że wiele osób może się pomylić przy obliczeniach kosztów magazynowania, co często prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, jeżeli tylko weźmiesz pod uwagę koszty zmienne, czyli te 75 000 zł, i podzielisz to przez 20 000 sztuk, to wyjdzie Ci 3,75 zł na sztukę, co jest dużym błędem, bo nie uwzględnia kosztów stałych. Koszty stałe, takie jak 45 000 zł, są mega ważne, bo bez nich nie masz pełnego obrazu wydatków na magazyn. Takie rzeczy mogą później prowadzić do złych decyzji finansowych i problemów z budżetem. Dobrze jest zawsze pamiętać, by uwzględnić wszystkie koszty, bo to naprawdę pomaga w lepszym zarządzaniu finansami w magazynie.

Pytanie 25

Zapasami, które są tworzone z powodu ryzyka wystąpienia nieoczekiwanych zdarzeń w celu utrzymania ciągłości produkcji, są zapasy

A. bieżące
B. cykliczne
C. nadmierne
D. bezpieczeństwa
Zapasy bezpieczeństwa to zapasy gromadzone celem ochrony przed nieprzewidzianymi okolicznościami, takimi jak opóźnienia w dostawach surowców czy nagłe wzrosty popytu. Ich głównym celem jest zapewnienie ciągłości produkcji, co jest kluczowe w wielu branżach, w tym w przemyśle motoryzacyjnym czy elektronicznym. Przykładem zastosowania zapasów bezpieczeństwa może być sytuacja, gdy producent samochodów gromadzi dodatkowe części zamienne na wypadek opóźnień w dostawach z fabryk. W standardach zarządzania zapasami, takich jak metoda Just-In-Time (JIT), zapasy bezpieczeństwa odgrywają istotną rolę, ponieważ pozwalają zminimalizować ryzyko przestojów produkcyjnych. Dobrą praktyką jest regularna analiza poziomów zapasów bezpieczeństwa oraz dostosowywanie ich do zmieniających się warunków rynkowych, co pozwala na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 26

Wózek widłowy transportujący jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł) przebywa dystans 300 m z prędkością 15 km/h. Jaki będzie czas pracy wózka obsługującego 200 pjł na tym samym odcinku?

A. 2 godziny 30 minut
B. 4 godziny
C. 4 godziny 30 minut
D. 2 godziny
Odpowiedź '4 godziny' jest poprawna, ponieważ czas pracy wózka widłowego można obliczyć na podstawie znanych parametrów. Wózek widłowy pokonuje 300 metrów z prędkością 15 km/h. Najpierw przeliczmy prędkość na metry na godzinę: 15 km/h to 15000 metrów na godzinę. Aby obliczyć czas potrzebny na pokonanie 300 metrów, stosujemy wzór: czas = odległość / prędkość. Wstawiając wartości: czas = 300 m / 15000 m/h = 0,02 h, co odpowiada 1,2 minutom. W przypadku 200 paletowych jednostek ładunkowych, musimy pomnożyć czas na jedną jednostkę przez 200: 1,2 minuty x 200 = 240 minut, co przekłada się na 4 godziny. W praktyce, znajomość takich obliczeń jest istotna w logistyce, gdzie czas transportu wpływa na efektywność operacyjną. Wózki widłowe są kluczowym elementem procesów magazynowania, a ich optymalizacja pozwala na zwiększenie wydajności i redukcję kosztów operacyjnych.

Pytanie 27

Sztauplan to strategia rozmieszczenia ładunku

A. w samolocie
B. na statku
C. w wagonie kolejowym
D. w samochodzie
Sztauplan to kluczowy dokument w procesie transportu morskiego, który definiuje sposób rozłożenia ładunku na statku. Jego głównym celem jest zapewnienie optymalnej stabilności jednostki pływającej oraz bezpieczeństwa w trakcie rejsu. Właściwe rozmieszczenie ładunku wpływa na środek ciężkości statku, co jest istotne dla jego manewrowości i odporności na warunki morskie. Przykładem praktycznego zastosowania sztauplanu może być transport kontenerów, gdzie każdy kontener musi być rozmieszczony z uwzględnieniem jego wagi oraz rozkładu ładunków w celu zminimalizowania ryzyka przechyłów i uszkodzeń. Dobre praktyki w zakresie sztauplanu obejmują również stosowanie standardów takich jak SOLAS (Międzynarodowa Konwencja o Bezpieczeństwie Życia na Morzu), które nakładają obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i stanu ładunku. Dobrze przygotowany sztauplan uwzględnia także warunki pogodowe oraz specyfikę trasy, co pozwala na efektywne i bezpieczne operacje transportowe.

Pytanie 28

Które typy regałów w magazynie wymagają zastosowania zasady LEFO?

A. Ramowe
B. Zblokowane
C. Przejezdne
D. Przepływowe
Regały ramowe, przepływowe i przejezdne, mimo że są popularnymi rozwiązaniami w magazynach, nie wymuszają stosowania zasady LEFO. Regały ramowe, które są bardzo uniwersalne, nie mają z góry ustalonej kolejności wydawania towarów, co skutkuje tym, że najstarsze produkty mogą być zastępowane nowymi, co w praktyce prowadzi do ryzyka przeterminowania. Zastosowanie regałów ramowych wiąże się z dowolnym dostępem do produktów, co może sprzyjać bałaganowi w zarządzaniu datami ważności. Regały przepływowe, które są projektowane tak, aby umożliwić automatyczny ruch produktów w kierunku wydania, mogą wspierać zasadę FEFO (First Expired, First Out), ale ich konstrukcja nie jest dostosowana do wymuszania zasady LEFO, ponieważ w pierwszej kolejności wydawane są pozycje o najkrótszym terminie ważności, a nie najstarsze w ogóle. Regały przejezdne natomiast, chociaż efektywne w wykorzystaniu przestrzeni, również nie wymuszają wydawania najstarszych produktów jako pierwszych, co może prowadzić do problemów z terminowością. Jako wnioski, nieprawidłowe jest zakładanie, że zastosowanie tych systemów magazynowych automatycznie wymusza przestrzeganie zasady LEFO, co może prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami oraz ryzyk związanych z przestarzałymi towarami.

Pytanie 29

Przedsiębiorstwo montuje samochody osobowe z elementów dostarczanych przez podwykonawców zewnętrznych. Nie ma ono zapasów produkcji w toku ani ustalonych poziomów zapasów bezpieczeństwa. Posługując się danymi z poniższej tabeli ustal, ile silników powinno zamówić przedsiębiorstwo, aby zrealizować zamówienie na 250 samochodów osobowych.

Pozycja zapasówLiczba
w szt.
Ogumienie do samochodów1200
Układy hamulcowe do samochodów250
Gotowe samochody150
Silniki samochodowe17

A. 83 szt.
B. 17 szt.
C. 233 szt.
D. 100 szt.
Odpowiedź to 83 sztuki. Żeby zrealizować zamówienie na 250 aut, firma musi wziąć pod uwagę, co ma na stanie. W tej sytuacji mają 150 gotowych samochodów i 17 silników. Najpierw trzeba obliczyć, ile jeszcze brakuje. Z liczby zamówionych aut (250) odejmujemy te już gotowe (150), co daje nam 100 brakujących samochodów. Później, z tych 100 samochodów, mamy już 17 silników, więc potrzebujemy jeszcze 83 silników, które trzeba zamówić. W praktyce dobrze mieć na uwadze, by nie wydawać za dużo na produkcję, a prognozowanie zapotrzebowania i optymalizacja łańcucha dostaw są kluczowe. W branży często korzysta się z zasad just-in-time, które pomagają lepiej zarządzać zapasami, redukując koszty i unikając nadmiernych zapasów.

Pytanie 30

Jeśli zapas transportowy wynosi 50 szt., zapas zarezerwowany 70 szt., a zapas w magazynie 100 szt., to jaki jest zapas dostępny?

A. 120 szt.
B. 80 szt.
C. 50 szt.
D. 220 szt.
W przypadku błędnych odpowiedzi, kluczowym zagadnieniem jest zrozumienie definicji zapasu dysponowanego oraz zasady jego obliczania. Odpowiedzi sugerujące wartości 50 sztuk, 120 sztuk lub 220 sztuk są oparte na mylnych założeniach dotyczących tego, co obejmuje zapas dysponowany. Odpowiedź 50 sztuk, która wskazuje tylko na zapas w transporcie, ignoruje inne istotne elementy jak rezerwacja i zapas magazynowy. Natomiast 120 sztuk, bazująca na błędnym dodawaniu wszystkich dostępnych zapasów, nie uwzględnia, że zapas dysponowany ma na celu określenie zasobów faktycznie dostępnych do realizacji zamówień. Odpowiedź 220 sztuk, będąca całkowitą sumą wszystkich trzech wartości, również jest błędna, ponieważ nie uwzględnia dynamiki zarządzania zapasami związanej z czasem, w którym zapasy są dostępne. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie zapasy są w pełni dostępne, co może prowadzić do niewłaściwego zarządzania i planowania produkcji. W praktyce, zarządzanie zapasami powinno opierać się na realistycznych prognozach i analizach, które uwzględniają aktualny stan zapasów oraz zmieniające się potrzeby rynku. Zrozumienie różnicy między zapasem w transporcie a zapasem dysponowanym jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw i maksymalizacji efektywności operacyjnej.

Pytanie 31

Jakie są wymiary palety typu EUR?

A. 1200x900x144 mm
B. 1000x800x144 mm
C. 1200x800x144 mm
D. 1200x1200x144 mm
Paleta EUR, czyli ta popularna paleta europejska, ma wymiary 1200x800x144 mm. To jest najczęściej spotykany typ palety w Europie, co sprawia, że jest mega ważna w logistyce i transporcie. Zgadza się z normą UIC 435-2, co oznacza, że pasuje do różnych systemów transportowych i magazynowych. Palety EUR używa się do przewozu przeróżnych towarów, od jedzenia po materiały budowlane. Robi się je najczęściej z drewna albo plastiku, co zapewnia dobrą nośność i ułatwia załadunek. Dzięki tym standardowym wymiarom, palety EUR można sensownie układać w magazynach i kontenerach, co pomaga lepiej wykorzystać przestrzeń. Warto też dodać, że te palety często krążą między firmami, co jest korzystne dla środowiska i zmniejsza odpady. Ogólnie mówiąc, wybór palety EUR to jak trafienie w dziesiątkę w logistycznych sprawach.

Pytanie 32

Z punktu widzenia zasięgu, infrastrukturę lotniskową tworzą porty

A. centralny, regionalne, wojskowe
B. cywilne, wojskowe, towarowe
C. cywilne, lokalne, towarowe
D. centralny, regionalne, lokalne
Porty lotnicze dzielą się na różne kategorie w zależności od ich zasięgu i funkcji, a najważniejszym podziałem jest klasyfikacja na porty centralne, regionalne i lokalne. Porty centralne to główne węzły komunikacyjne, które obsługują duże ilości pasażerów oraz lotów międzynarodowych, a ich infrastruktura jest dostosowana do obsługi dużych samolotów i intensywnego ruchu. Przykładem mogą być porty takie jak Lotnisko Chopina w Warszawie. Porty regionalne pełnią kluczową rolę w łączeniu mniejszych miejscowości z siecią lotniczą, oferując połączenia do centralnych portów. Na przykład, regionalne lotnisko w Gdańsku zapewnia połączenia do Warszawy. Porty lokalne natomiast są zazwyczaj mniejsze i obsługują mniej ruchu, często skupiając się na lotach krajowych lub lokalnych, co jest istotne dla społeczności lokalnych i turystyki. Każdy z tych typów portów ma swoje normy i wymagania dotyczące infrastruktury, co podkreśla znaczenie ich klasyfikacji dla efektywnego zarządzania ruchem lotniczym.

Pytanie 33

Firma otrzymała zlecenie na 64 sztuke skuterów. W magazynie znajduje się 72 koła do skuterów. W celu zrealizowania zamówienia, firma powinna zamówić

A. 56 kół
B. 8 kół
C. 64 koła
D. 72 koła
Aby zrealizować zamówienie na 64 skutery, firma musi uwzględnić, że każdy skuter wymaga dwóch kół, co daje łącznie 128 kół. Zapas magazynowy wynosi 72 koła, więc różnica między potrzebną liczbą kół a aktualnym zapasem to 128 - 72 = 56 kół. Dlatego firma musi zamówić dodatkowe 56 kół, aby móc zrealizować zamówienie na skuterów. W praktyce, zarządzanie zapasami i planowanie produkcji to kluczowe elementy w logistyce, które pozwalają na efektywne zaspokajanie potrzeb klientów i minimalizację kosztów. W branży motoryzacyjnej i transportowej, zastosowanie technik takich jak Just in Time (JIT) pomaga w utrzymaniu optymalnych poziomów zapasów, co pozwala na uniknięcie nadmiernych kosztów związanych z magazynowaniem oraz przestarzałymi materiałami.

Pytanie 34

Procesy umożliwiające całkowite lub częściowe wykorzystanie odpadów, które prowadzą do odzyskania zawartych w nich substancji, materiałów lub energii bez stwarzania zagrożenia dla zdrowia i życia, to

A. biodegradacja.
B. odzysk.
C. unieszkodliwianie.
D. neutralizacja.
Odpowiedź 'odzysk' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do procesów, które umożliwiają ponowne wykorzystanie materiałów, substancji lub energii z odpadów. Odzysk można zdefiniować jako działania prowadzące do zmniejszenia ilości odpadów poprzez ich przetwarzanie i ponowne wykorzystanie, co jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju. Przykłady odzysku obejmują recykling tworzyw sztucznych, gdzie odpady są przetwarzane na nowe produkty, oraz wykorzystywanie odpadów organicznych do produkcji biogazu. Takie praktyki są zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, które promują efektywne wykorzystanie zasobów i minimalizację odpadów. Warto również zwrócić uwagę na regulacje prawne dotyczące gospodarki odpadami, takie jak dyrektywy unijne, które wymagają od przedsiębiorstw podejmowania działań na rzecz odzysku. W ten sposób odzysk staje się nie tylko korzystny dla środowiska, ale także często ekonomicznie opłacalny, co sprzyja innowacjom w branży recyklingowej.

Pytanie 35

Części do montażu ciągłego komputerów najczęściej są transportowane na Imię produkcyjną potokową za pomocą

A. ręcznych wózków widłowych
B. przenośników rolkowych
C. uniwersalnych wózków widłowych
D. przenośników taśmowych
Przenośniki taśmowe to kluczowy element w systemach produkcji potokowej, szczególnie w kontekście montażu komputerów. Główną zaletą przenośników taśmowych jest ich zdolność do ciągłego transportu komponentów na linii produkcyjnej, co znacząco zwiększa efektywność oraz redukuje czas przestojów. Dzięki zastosowaniu taśm, można łatwo dostarczać różne części, takie jak płyty główne czy karty graficzne, w sposób uporządkowany i zminimalizowany do niezbędnego kontaktu manualnego. Przenośniki taśmowe są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które promują automatyzację procesów oraz optymalizację przepływu materiałów. Dodatkowo, ich konstrukcja umożliwia łatwą integrację z systemami zarządzania produkcją, co dalej podnosi poziom kontroli i monitorowania procesów. W przypadku montażu komputerów, gdzie precyzja i szybkość są kluczowe, przenośniki taśmowe odgrywają niezastąpioną rolę w zapewnieniu płynności operacji produkcyjnych.

Pytanie 36

Firma transportowa "Smyk" posiada następujący cennik przewozu: 1-10 palet: 2,00 zł/km, 11-21 palet: 2,50 zł/km. Jaką kwotę musi uiścić firma za przewóz 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 240 zł
B. 270 zł
C. 300 zł
D. 250 zł
Odpowiedź 300 zł jest poprawna z uwagi na zastosowanie odpowiedniego cennika przewozu w firmie "Smyk". Przewóz 19 palet mieści się w przedziale 11-21 palet, co oznacza, że stawka za kilometr wynosi 2,50 zł. Obliczenia kosztów przewozu wykonuje się, mnożąc stawkę za kilometr przez długość trasy. W tym przypadku, długość trasy z Poznania do Bydgoszczy wynosi 120 km. Dlatego całkowity koszt przewozu wynosi: 120 km * 2,50 zł/km = 300 zł. Analizując standardy branżowe, takie jak efektywność kosztowa i optymalizacja tras, należy pamiętać, że dokładne obliczenia kosztów są kluczowe dla rentowności operacji transportowych. Ustalanie odpowiednich stawek w zależności od ilości przewożonych palet jest praktyką, która pozwala przewoźnikom dostosować swoje oferty do potrzeb klientów, jednocześnie maksymalizując swoje zyski.

Pytanie 37

Jakie urządzenia magazynowe wykorzystuje się do transportu oraz układania materiałów przechowywanych na specjalnych regałach w magazynach o wysokim składowaniu?

A. Depaletyzator
B. Układnicę magazynową
C. Przenośnik taśmowy
D. Paletyzator
Układnica magazynowa to zaawansowane urządzenie, które odgrywa kluczową rolę w procesach magazynowania, zwłaszcza w magazynach wysokiego składowania. Jej głównym przeznaczeniem jest automatyczne transportowanie i układanie materiałów na regałach stworzonych specjalnie do przechowywania towarów. Układnice wykorzystują nowoczesne technologie, takie jak systemy sterowania, które zapewniają precyzyjne pozycjonowanie i szybki ruch w pionie oraz poziomie. Dzięki temu możliwe jest optymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej oraz przyspieszenie procesów załadunku i rozładunku. Przykładem zastosowania układnic mogą być magazyny logistyki e-commerce, gdzie automatyzacja procesów składowania ma ogromne znaczenie dla wydajności operacyjnej. Warto również wspomnieć, że układnice są zgodne z normami automatyzacji magazynowej, zapewniając bezpieczeństwo i efektywność operacji. Dobre praktyki w branży zalecają ich użycie tam, gdzie istnieje potrzeba intensywnego zarządzania dużymi ilościami towarów, co znacząco zwiększa rentowność i efektywność całego łańcucha dostaw.

Pytanie 38

System organizacji dostaw materiałów w procesie produkcyjnym, oparty na przekazywaniu informacji o potrzebie zainicjowania przepływu materiałów, zapisanej na tzw. karcie to

A. kanban
B. partia na partię
C. outsourcing
D. lean manufacturing
Wybór błędnych odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia różnych systemów zarządzania procesami produkcyjnymi. Przykładowo, koncepcja "partia na partię" odnosi się do tradycyjnego modelu produkcji, gdzie materiały są produkowane w dużych partiach, co może prowadzić do nadmiernych zapasów i długiego czasu oczekiwania na realizację zamówień. Ten model nie jest elastyczny i nie odpowiada szybko na zmiany w popycie. Outsourcing to strategia, w której organizacja zleca produkcję lub usługi zewnętrznym dostawcom. Chociaż outsourcing może obniżyć koszty, nie jest to system zarządzania materiałami, a raczej podejście do zarządzania zasobami i produkcją. Ponadto lean manufacturing, choć dąży do eliminacji marnotrawstwa i zwiększenia efektywności, nie opiera się na systemie kart kanban, lecz na szerszych praktykach, które obejmują całość organizacji. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru tych odpowiedzi, to mylenie różnych systemów zarządzania, co skutkuje niewłaściwą identyfikacją narzędzi i metod, które najlepiej pasują do złożonych wymagań współczesnej produkcji.

Pytanie 39

Jak obliczyć procent wykorzystania powierzchni składowej magazynu, który jest przystosowany do przechowywania 20 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), gdy średnia liczba składowanych pjł wynosi 15 000?

A. 75%
B. 57%
C. 43%
D. 133%
Obliczenie procentu wykorzystania powierzchni składowej magazynu polega na zastosowaniu prostego wzoru: (liczba składowanych jednostek ładunkowych / maksymalna liczba jednostek ładunkowych) * 100%. W naszym przypadku, mamy 15 000 paletowych jednostek ładunkowych składowanych w magazynie przystosowanym do 20 000 pjł. Zatem obliczenie wygląda następująco: (15 000 / 20 000) * 100% = 75%. Zrozumienie tego wskaźnika jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przestrzenią w magazynie. Procent wykorzystania powierzchni składowej pozwala na ocenę, jak efektywnie jest wykorzystywana przestrzeń magazynowa. Umożliwia również podejmowanie decyzji o ewentualnych inwestycjach w zwiększenie pojemności lub optymalizacji procesów składowania. W praktyce, wiedza ta jest wykorzystywana do planowania logistyki, inwestycji w nowe urządzenia składowe oraz oceny jego wydajności na tle konkurencji. Utrzymanie optymalnego wykorzystania powierzchni magazynowej jest niezbędne dla redukcji kosztów operacyjnych oraz zwiększenia efektywności całego łańcucha dostaw.

Pytanie 40

Dokumentem używanym do potwierdzenia transferu towarów lub materiałów między własnymi magazynami jest dokument

A. WZ
B. PZ
C. MM
D. PW
Dokument MM, czyli dokument magazynowy, to kluczowy element w procesie zarządzania logistyką, który służy do poświadczenia przemieszczenia towarów lub materiałów pomiędzy własnymi magazynami. Użycie dokumentu MM jest szczególnie istotne w przypadku inwentaryzacji, gdyż pozwala na dokładne śledzenie ruchów magazynowych, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi w zakresie zarządzania zapasami i logistyki. Przykładem jego zastosowania może być sytuacja, gdy firma transportuje produkty z jednego magazynu do innego w celu optymalizacji przestrzeni magazynowej lub dostosowania się do zmieniającego się popytu. W takich przypadkach dokument MM pozwala na precyzyjne udokumentowanie tego przemieszczenia, co nie tylko ułatwia kontrolę stanu magazynowego, ale także może mieć istotne znaczenie w kontekście audytów wewnętrznych oraz zewnętrznych. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami ISO związanymi z zarządzaniem jakością, prowadzenie rzetelnej dokumentacji magazynowej jest kluczowe dla utrzymania standardów jakości i efektywności operacyjnej.