Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 06:57
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 07:09

Egzamin zdany!

Wynik: 38/40 punktów (95,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką liczbę warstw zawiera model TCP/IP?

A. 2
B. 4
C. 5
D. 7
Model TCP/IP, znany również jako Internet Protocol Suite, składa się z czterech warstw: warstwy aplikacji, warstwy transportowej, warstwy internetowej oraz warstwy dostępu do sieci. Warstwa aplikacji zajmuje się interakcjami z użytkownikami oraz aplikacjami, implementując protokoły takie jak HTTP, FTP, SMTP. Warstwa transportowa zapewnia komunikację między aplikacjami, w tym protokoły TCP i UDP, które różnią się pod względem niezawodności i kontroli przepływu. Warstwa internetowa, reprezentowana głównie przez protokół IP, odpowiada za adresowanie i trasowanie pakietów danych w sieci. Ostatnia warstwa, warstwa dostępu do sieci, obejmuje protokoły odpowiedzialne za fizyczne przesyłanie danych przez różne media, jak Ethernet czy Wi-Fi. Zrozumienie tych warstw jest kluczowe dla projektowania i implementacji rozwiązań sieciowych, a także dla analizy standardów, takich jak RFC 791 dla IPv4 oraz RFC 2460 dla IPv6, które definiują zasady działania protokołów w warstwie internetowej.

Pytanie 2

W zestawieniu przedstawiono doświadczenie zawodowe członków zespołu IT. Osobą odpowiedzialną za stworzenie aplikacji front-end powinna być:

Ilustracja do pytania
A. Anna
B. Patryk
C. Ewa
D. Krzysztof
Do zbudowania aplikacji front-end najlepiej przydzielić Krzysztofa, który posiada największe doświadczenie w tej dziedzinie. Tworzenie interfejsu użytkownika wymaga znajomości technologii front-endowych, takich jak HTML, CSS i JavaScript, a także frameworków takich jak React czy Angular. Wykwalifikowany programista front-endowy zapewnia, że aplikacja będzie responsywna, intuicyjna i dostosowana do różnych urządzeń.

Pytanie 3

Jaką nazwę kontrolki powinno się umieścić w początkowej linii kodu, w miejscu <???, aby została ona wyświetlona w podany sposób?

Ilustracja do pytania
A. RatinoBar
B. Switch
C. Spinner
D. SeekBar
Switch to kontrolka używana w Androidzie do stworzenia elementu interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi przełączać się między dwoma stanami. Domyślnie stany te są identyfikowane jako włączone i wyłączone, co jest szczególnie przydatne w przypadku funkcji wymagających prostego wyboru binarnego, jak na przykład włączanie lub wyłączanie ustawień. Kod XML użyty w pytaniu zawiera atrybuty android:textOff i android:textOn, które są typowe dla klasy Switch i pozwalają zdefiniować tekst, jaki ma być wyświetlany w stanie wyłączonym i włączonym. W praktyce Switch jest często stosowany w aplikacjach mobilnych do kontroli ustawień użytkownika, co pozwala na łatwą i intuicyjną obsługę. Dobrymi praktykami jest używanie Switch w kontekście jednoznacznego wyboru, aby nie wprowadzać użytkownika w błąd. Warto również zadbać o dostępność i odpowiednie etykietowanie kontrolki, co zapewnia jej zrozumiałość dla wszystkich użytkowników.

Pytanie 4

Definicja konstruktora dla zaprezentowanej klasy w języku C++ może być sformułowana jak w

Ilustracja do pytania
A. Deklaracji 4
B. Deklaracji 3
C. Deklaracji 2
D. Deklaracji 1
Deklaracja 1 przedstawia poprawną definicję konstruktora w języku C++. Konstruktor jest specjalną metodą, która ma taką samą nazwę jak klasa i nie posiada wartości zwracanej. Służy do inicjalizacji obiektów klasy i może być przeciążany, co pozwala na tworzenie różnych wersji konstruktora.

Pytanie 5

Na jakim etapie cyklu życia projektu tworzony jest szczegółowy opis wymagań funkcjonalnych oraz niefunkcjonalnych?

A. Weryfikacja
B. Analiza
C. Wdrożenie
D. Planowanie
Implementacja to proces tworzenia kodu na podstawie wymagań, ale same wymagania powstają w fazie analizy. Testowanie to etap weryfikacji poprawności aplikacji, a nie moment zbierania wymagań. Planowanie koncentruje się na budżecie i harmonogramie, ale nie obejmuje dogłębnego opisu funkcjonalności i niefunkcjonalnych aspektów produktu.

Pytanie 6

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
B. Zachować stałą temperaturę w biurze
C. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
D. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 7

Który z objawów może sugerować zawał serca?

A. Ból brzucha po spożyciu posiłku
B. Gorączka oraz dreszcze
C. Spadek nastroju
D. Intensywny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki
Silny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki to klasyczny objaw zawału serca (ostrego zespołu wieńcowego). Ból ten często pojawia się nagle, jest intensywny, gniotący lub piekący i może towarzyszyć mu duszność, zawroty głowy, zimne poty i nudności. Zawał serca wynika z zablokowania jednej z tętnic wieńcowych, co prowadzi do niedokrwienia mięśnia sercowego. Szybka reakcja i wezwanie pomocy medycznej mogą uratować życie i zminimalizować uszkodzenia serca. Każda minuta jest kluczowa – nie należy czekać na ustąpienie objawów, lecz natychmiast zadzwonić na numer alarmowy 112 lub udać się do najbliższego szpitala.

Pytanie 8

Który z wymienionych elementów interfejsu użytkownika jest charakterystyczny dla aplikacji działającej na komputerze?

A. Routing
B. Przycisk (Button)
C. Strona HTML
D. API REST
Przycisk, czyli ten mały element, co go klikamy w aplikacjach, to naprawdę ważna część interfejsu. Używamy go, żeby coś zainicjować, na przykład zapisać dane czy wywołać jakąś funkcję. Fajnie, że można go dowolnie ustawiać – zmieniać wygląd, rozmiar, a nawet to, jak się zachowuje. Dzięki temu pasuje do każdej aplikacji. W dzisiejszych programach, jak WPF, te przyciski mogą mieć różne kolorowe ikony albo nawet animacje, co sprawia, że aplikacja wygląda super. Generalnie, bez przycisków użytkownik by się w aplikacji nie połapał, bo to dzięki nim możemy nawigować, zatwierdzać formularze czy otwierać nowe okna dialogowe.

Pytanie 9

Która z wymienionych bibliotek pozwala na obsługę zdarzeń związanych z myszą w aplikacjach desktopowych?

A. TensorFlow
B. Django
C. Numpy
D. Qt
Qt to jedna z najpopularniejszych bibliotek, która umożliwia obsługę zdarzeń myszy i klawiatury w aplikacjach desktopowych. Dzięki Qt możliwe jest tworzenie interaktywnych aplikacji, które reagują na kliknięcia, przesunięcia kursora oraz inne zdarzenia generowane przez urządzenia wejściowe. Qt oferuje obszerną dokumentację i gotowe klasy, takie jak QPushButton, QLabel czy QSlider, które mogą nasłuchiwać zdarzeń i dynamicznie zmieniać stan aplikacji. Co więcej, Qt pozwala na implementację niestandardowych zdarzeń i tworzenie zaawansowanych interfejsów graficznych, które są w pełni interaktywne i responsywne.

Pytanie 10

Które z wymienionych narzędzi nie znajduje zastosowania w tworzeniu aplikacji desktopowych?

A. Kompilator
B. Edytor graficzny
C. Debugger
D. Przeglądarka internetowa
Przeglądarka internetowa nie jest narzędziem wykorzystywanym bezpośrednio w procesie tworzenia aplikacji desktopowych. Chociaż może służyć do przeszukiwania dokumentacji lub testowania aplikacji webowych, jej funkcjonalność nie wspiera bezpośredniego tworzenia aplikacji desktopowych. W tworzeniu aplikacji desktopowych kluczowe są narzędzia takie jak kompilatory, debugery i edytory kodu. Kompilatory przekształcają kod źródłowy na kod wykonywalny, debugery pozwalają na śledzenie błędów, a edytory kodu umożliwiają pisanie i edytowanie aplikacji.

Pytanie 11

W jednostce centralnej, za obliczenia na liczbach zmiennoprzecinkowych odpowiada

A. FPU
B. ALU
C. AU
D. IU
FPU, czyli jednostka zmiennoprzecinkowa, zajmuje się obliczeniami na liczbach, które mają część ułamkową. Dzięki niej komputer może szybko i dokładnie przeprowadzać różne skomplikowane operacje matematyczne, jak na przykład mnożenie czy pierwiastkowanie. Jest to naprawdę ważne w takich programach jak oprogramowanie inżynieryjne czy aplikacje graficzne, bo tam precyzja to podstawa, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 12

Wykorzystując React.js oraz Angular, stworzono funkcjonalnie równoważne kody źródłowe. Aby móc w metodzie handleSubmit pokazać zawartość kontrolki input w miejscu oznaczonym ???, należy odwołać się do atrybutu o nazwie

Ilustracja do pytania
A. nazwa1
B. nazwa4
C. nazwa2
D. nazwa3
Aby wyświetlić zawartość kontrolki input w metodzie handleSubmit, należy odwołać się do atrybutu nazwa1. W React.js przypisanie referencji do elementu za pomocą ref lub state umożliwia dostęp do wartości tego elementu.

Pytanie 13

Sposób deklaracji Klasa2 wskazuje, że

Ilustracja do pytania
A. Klasa1 jest dzieckiem Klasy2
B. Klasa2 stanowi klasę bazową
C. Klasa1 dziedziczy od Klasa2
D. Klasa2 dziedziczy od Klasa1
Deklaracja Klasa2 jako klasy dziedziczącej po Klasa1 oznacza, że Klasa2 przejmuje wszystkie publiczne i chronione (protected) pola oraz metody klasy bazowej (Klasa1). Dziedziczenie to jeden z filarów programowania obiektowego, który umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i rozszerzanie funkcjonalności istniejących klas. Dzięki temu Klasa2 może nie tylko korzystać z metod Klasa1, ale także nadpisywać je, co jest kluczowe dla implementacji polimorfizmu. Dziedziczenie pozwala na budowanie hierarchii klas, co prowadzi do lepszego zarządzania kodem i ułatwia jego skalowalność. Przykładem może być klasa Pojazd, z której dziedziczy klasa Samochod, rozszerzając jej funkcjonalność o dodatkowe cechy i metody specyficzne dla samochodów.

Pytanie 14

Jakie są różnice między typem łańcuchowym a typem znakowym?

A. Typ znakowy przechowuje pojedyncze znaki, a łańcuchowy ciągi znaków
B. Typ znakowy przechowuje dane logiczne, a łańcuchowy tekst
C. Typ łańcuchowy obsługuje liczby całkowite, a znakowy liczby zmiennoprzecinkowe
D. Typ łańcuchowy przechowuje pojedyncze znaki, a znakowy długie ciągi znaków
Typ znakowy (char) przechowuje pojedyncze znaki, natomiast typ łańcuchowy (string) przechowuje ciągi znaków. Różnica ta ma kluczowe znaczenie w programowaniu, ponieważ typ 'char' jest używany do operacji na pojedynczych literach, cyfrze lub symbolu, podczas gdy 'string' umożliwia przechowywanie i manipulowanie całymi wyrazami lub zdaniami. W wielu językach 'string' to bardziej złożona struktura danych, która zawiera tablicę znaków (array of characters), co pozwala na efektywną pracę z tekstem i budowanie interaktywnych aplikacji.

Pytanie 15

Co to jest dokumentacja instruktażowa programu?

A. Zbiorem szczegółów technicznych dotyczących kodu źródłowego
B. Instrukcją opisującą, jak używać funkcji programu
C. Dokumentem przedstawiającym plany rozwoju oprogramowania
D. Kolekcją testów jednostkowych oraz ich wyników
Instrukcja wyjaśniająca, jak korzystać z funkcji programu, to podstawowy element dokumentacji pomocy programu. Tego rodzaju dokumentacja jest skierowana do użytkowników końcowych i zawiera opisy interfejsu, funkcji oraz dostępnych narzędzi. Instrukcja użytkownika może obejmować zrzuty ekranu, filmy instruktażowe oraz FAQ (często zadawane pytania), co ułatwia szybkie wdrożenie w obsługę aplikacji. Celem dokumentacji pomocy jest nie tylko wyjaśnienie podstawowych funkcji programu, ale także zwiększenie komfortu użytkownika i minimalizacja problemów związanych z obsługą oprogramowania. Przejrzysta i dobrze napisana instrukcja wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników, redukując liczbę zgłoszeń do działu wsparcia technicznego.

Pytanie 16

Która z operacji logicznych zwróci wartość "true", gdy obie zmienne są sobie równe?

A. x == y
B. x != y
C. x && y
D. x || y
Operator `==` w języku C++ i wielu innych językach programowania (np. Python, Java, JavaScript) służy do porównywania dwóch wartości. Zwraca `true`, jeśli obie wartości są sobie równe, oraz `false`, jeśli są różne. Przykład: `if (x == y)` sprawdza, czy zmienna `x` jest równa zmiennej `y`. Operator ten jest kluczowy w instrukcjach warunkowych oraz pętlach, gdzie konieczne jest porównywanie wartości w celu podejmowania decyzji na podstawie wyniku tego porównania.

Pytanie 17

Które z wymienionych sformułowań najlepiej definiuje oprogramowanie typu ransomware?

A. Oprogramowanie stosowane do realizacji ataków DDoS
B. Złośliwe aplikacje wyświetlające reklamy
C. Oprogramowanie uniemożliwiające dostęp do danych w celu wymuszenia zapłaty
D. Programy zbierające prywatne dane bez zgody użytkownika
Oprogramowanie typu ransomware to rodzaj złośliwego oprogramowania, które ma na celu zablokowanie dostępu do danych użytkownika, a następnie wymuszenie okupu w zamian za ich przywrócenie. Ransomware działa na zasadzie szyfrowania plików na zainfekowanym urządzeniu, co uniemożliwia użytkownikowi korzystanie z danych. Po dokonaniu szyfrowania, ofiara otrzymuje wiadomość z żądaniem okupu, zazwyczaj w kryptowalutach, które mają na celu anonimowość transakcji. Przykłady ransomware to oprogramowanie takie jak WannaCry oraz Petya, które spowodowały globalne ataki, skutkując znacznymi stratami finansowymi dla wielu organizacji. Zgodnie z definicjami i standardami, takimi jak NIST (National Institute of Standards and Technology), ransomware jest klasyfikowane jako jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji. Warto również zauważyć, że ransomware rozwija się, a jego twórcy stosują różne techniki, aby zwiększyć skuteczność ataków, takie jak wykorzystywanie luk w oprogramowaniu oraz phishing, aby zainfekować systemy użytkowników.

Pytanie 18

Jak nazywa się wzorzec projektowy, do którego odnosi się ta definicja?

Ilustracja do pytania
A. Dekorator
B. Fasada
C. Kompozyt
D. Prototyp
Wzorzec projektowy Fasada jest jednym z kluczowych wzorców strukturalnych używanych w inżynierii oprogramowania. Jego głównym celem jest uproszczenie i ujednolicenie interakcji z złożonym systemem poprzez wystawienie uproszczonego i uporządkowanego interfejsu programistycznego. Fasada ukrywa złożoność systemu, zapewniając jednolity punkt dostępu do zestawu funkcji lub klas. W praktyce fasada jest używana do tworzenia prostych interfejsów dla bardziej złożonych bibliotek lub systemów, co ułatwia ich użycie przez programistów. Na przykład w systemie bankowym fasada może zintegrować różne usługi jak autoryzacja płatności, zarządzanie kontami i generowanie wyciągów, oferując jeden interfejs do ich obsługi. Fasada wspiera dobre praktyki poprzez promowanie niskiej zależności i wysokiej spójności. Zmiany w wewnętrznym działaniu systemu są mniej widoczne na zewnątrz, co zwiększa elastyczność systemu. Fasada jest zgodna z zasadą projektowania SOLID, zwłaszcza z zasadą pojedynczej odpowiedzialności, umożliwiając lepsze zarządzanie kodem i jego utrzymanie. Jej użycie jest powszechne w systemach złożonych, gdzie upraszczanie interfejsów jest kluczowe dla efektywności programistycznej i skalowalności systemu.

Pytanie 19

Jaką cechą odznacza się framework w porównaniu do biblioteki?

A. Framework oferuje funkcje użyteczne w konkretnej dziedzinie problemu
B. Framework zapewnia API do szerszego zestawu funkcji
C. Framework stanowi zbiór funkcji, które programista ma możliwość wykorzystania
D. Framework określa strukturę aplikacji i zapewnia jej fundament
Framework dostarcza gotowy szkielet aplikacji i narzuca architekturę, zgodnie z którą programista musi budować swoją aplikację. Oferuje zestaw narzędzi i komponentów, które upraszczają rozwój oprogramowania, przy jednoczesnym ograniczeniu swobody działania. Dzięki frameworkowi, programista nie musi tworzyć aplikacji od podstaw – dostaje narzędzia, które integrują się ze sobą, co przyspiesza proces developmentu i zapewnia spójność aplikacji.

Pytanie 20

Jednym z rodzajów testów funkcjonalnych, które można przeprowadzić na aplikacji webowej, jest ocena

A. poziomu optymalizacji kodu aplikacji
B. bezpieczeństwa aplikacji
C. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
D. wydajności aplikacji
Testy funkcjonalne w aplikacji webowej są super ważne, bo sprawdzają, czy wszystko działa jak należy. Mówiąc prościej, chodzi o to, żeby zobaczyć, czy wszystkie elementy na stronie są wyświetlane prawidłowo, jak przyciski i formularze. To też dotyczy tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z różnymi częściami strony. Moim zdaniem, dobrze przeprowadzone testy mogą naprawdę poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 21

Która funkcja z biblioteki jQuery w JavaScript służy do naprzemiennego dodawania oraz usuwania klasy z elementu?

A. .bingClass()
B. .changeClass()
C. .switchClass()
D. .toggleClass()
Metoda .toggleClass() w jQuery jest mega przydatna, bo pozwala na dodawanie lub usuwanie klasy CSS w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można fajnie urozmaicić interakcje na stronie i dodać różne efekty wizualne, co na pewno przyciąga uwagę użytkowników.

Pytanie 22

Podaj wspólną cechę wszystkich kontrolek umieszczonych w ramce

Ilustracja do pytania
A. mają tło w tym samym kolorze
B. wszystkie są widoczne
C. są w nich ustawione te same wartości domyślne
D. mają identyczny kolor czcionki
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 23

Który z wymienionych algorytmów sortujących posiada średnią złożoność obliczeniową równą O(n log n)?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez wstawianie
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie przez wybór
QuickSort to naprawdę jeden z najlepszych sposobów na sortowanie. W zasadzie chodzi o to, że dzielimy naszą tablicę na dwie części, z pomocą takiego specjalnego elementu, który nazywamy pivotem. W praktyce działa to tak, że mamy część mniejszą i większą od tego pivota, a potem każdą z tych części sortujemy jeszcze raz, tak jakbyśmy powtarzali cały proces. Myślę, że to działa super, szczególnie na dużych zbiorach danych, i dlatego QuickSort jest naprawdę popularny w różnych programach i aplikacjach.

Pytanie 24

Przedstawiony fragment dotyczy funkcji resize w języku C++. Ta funkcja obniży długość elementu string, gdy wartość parametru

Ilustracja do pytania
A. c jest mniejsza od aktualnej długości łańcucha
B. n jest mniejsza od aktualnej długości łańcucha
C. c jest większa od aktualnej długości łańcucha
D. n jest większa od aktualnej długości łańcucha
Funkcja resize zmniejsza długość elementu string, gdy wartość parametru n jest mniejsza niż bieżąca długość łańcucha. Pozwala to na skrócenie ciągu znaków, zachowując jedynie jego część początkową.

Pytanie 25

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
B. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie
C. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
D. Dodawanie nowych instancji do klasy
Funkcja zaprzyjaźniona umożliwia dostęp do prywatnych i chronionych składowych klasy, z którą jest zaprzyjaźniona. To mechanizm, który pozwala na utrzymanie hermetyzacji, jednocześnie umożliwiając wybranym funkcjom lub klasom bezpośredni dostęp do wewnętrznych danych innej klasy. Funkcje zaprzyjaźnione często są stosowane do operacji, które wymagają dostępu do wewnętrznych danych klasy, ale nie powinny być jej metodami, np. operacje arytmetyczne lub porównawcze na obiektach tej klasy.

Pytanie 26

Która metoda wyszukiwania potrzebuje posortowanej listy do prawidłowego działania?

A. Wyszukiwanie sekwencyjne
B. Wyszukiwanie liniowe
C. Wyszukiwanie z hashem
D. Wyszukiwanie binarne
Wyszukiwanie liniowe (sekwencyjne) działa niezależnie od tego, czy tablica jest posortowana, ale ma złożoność O(n), co czyni je mniej efektywnym dla dużych zbiorów danych. Wyszukiwanie z hashem (hashing) nie wymaga posortowania tablicy, ponieważ działa na zasadzie mapowania kluczy do wartości i ma złożoność O(1) w najlepszym przypadku. Przeszukiwanie sekwencyjne (Linear Search) działa liniowo i nie wykorzystuje sortowania, co sprawia, że jest mniej wydajne dla dużych tablic.

Pytanie 27

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
B. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
C. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
D. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 28

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia gwiazdy
B. Topologia pierścienia
C. Topologia magistrali
D. Topologia siatki
Topologia magistrali to jedna z podstawowych topologii sieci komputerowych, w której wszystkie urządzenia są podłączone do jednego kabla, zwanego magistralą. W tej konfiguracji dane przesyłane są w obu kierunkach na wspólnym przewodzie, a każde urządzenie musi odczytać dane i zidentyfikować, czy są one przeznaczone dla niego. Kluczową zaletą topologii magistrali jest jej prostota oraz niskie koszty instalacji, ponieważ wymaga mniej kabli niż inne topologie. Jest to jednak także jej największa wada - awaria jednego segmentu kabla może spowodować przerwanie komunikacji w całej sieci. Topologia magistrali jest często wykorzystywana w małych sieciach lokalnych oraz w systemach, gdzie nie ma potrzeby dużej niezawodności. Standardy, takie jak IEEE 802.3, definiują zasady działania sieci Ethernet korzystających z tej topologii. W praktyce, zastosowanie topologii magistrali można zaobserwować w starszych instalacjach sieciowych, gdzie budżet na infrastrukturę był ograniczony, a wymogi dotyczące skomplikowania sieci były minimalne.

Pytanie 29

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu <??? aby został on wyświetlony w podany sposób?

Ilustracja do pytania
A. Spinner
B. Switch
C. SeekBar
D. RatingBar
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 30

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. ~pracownik
B. wypisz
C. pracownik
D. operator==
Destruktor to specjalna metoda w języku C++ oznaczona tyldą przed nazwą klasy która jest wywoływana automatycznie w momencie usuwania obiektu danego typu z pamięci. Dlatego dodanie elementu diagnostycznego cout<<Obiekt został usunięty; jest najbardziej sensowne w destruktorze ponieważ pozwala na śledzenie momentu w którym obiekt przestaje istnieć. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami programistycznymi ponieważ pomaga w debugowaniu i zarządzaniu zasobami w programie. Warto zauważyć że destruktory są kluczowe w kontekście zarządzania pamięcią szczególnie gdy klasa dynamicznie alokuje zasoby. Wówczas destruktor powinien zawierać kod zwalniający te zasoby aby uniknąć wycieków pamięci. Dodawanie diagnostycznych komunikatów może pomóc programistom w identyfikacji potencjalnych błędów związanych z zarządzaniem cyklem życia obiektów i poprawić ogólną stabilność i czytelność kodu. Praktyka ta jest szczególnie ważna w dużych projektach gdzie ręczne śledzenie wszystkich obiektów byłoby trudne i czasochłonne. Warto stosować taką diagnostykę w połączeniu z nowoczesnymi narzędziami do profilowania i analizy pamięci co zwiększa efektywność procesu programistycznego.

Pytanie 31

Który z poniższych przykładów stanowi aplikację mobilną wykorzystującą bazę danych?

A. Aplikacja wyświetlająca lokalny czas
B. Aplikacja do robienia zdjęć
C. Aplikacja gromadząca listę kontaktów użytkownika
D. Aplikacja kalkulator
Aplikacja przechowująca listę kontaktów użytkownika korzysta z bazy danych do przechowywania, odczytywania i zarządzania danymi. Tego typu aplikacje mobilne muszą efektywnie zarządzać dużą ilością danych i zapewniać ich szybki dostęp. Bazy danych, takie jak SQLite czy Firebase, są szeroko stosowane w aplikacjach mobilnych, umożliwiając przechowywanie kontaktów, wiadomości, notatek i innych informacji użytkownika. Dzięki bazom danych możliwe jest także synchronizowanie danych pomiędzy urządzeniami i przechowywanie ich w chmurze.

Pytanie 32

Jaką złożoność obliczeniową posiada podany algorytm?

Ilustracja do pytania
A. O(n log n)
B. O(n)
C. O(n2)
D. O(1)
Złożoność obliczeniowa tego algorytmu to O(n). To znaczy, że jak dodajemy więcej elementów, to czas działania algorytmu rośnie w liniowy sposób. To jest całkiem fajne, bo sprawdza się w wielu praktycznych sytuacjach.

Pytanie 33

Jak najlepiej przełożyć oczekiwania klienta na dokumentację techniczną dla programistów?

A. Opracowując wizualne makiety bez dokładnych opisów
B. Tworząc szczegółowy dokument z funkcjami oraz wymaganiami technicznymi
C. Rozmawiając wyłącznie z zespołem programistów
D. Pomijając szczegółowe wymagania techniczne
Sporządzenie szczegółowego dokumentu z funkcjami i wymaganiami technicznymi to najlepszy sposób na przełożenie wymagań klienta na specyfikację techniczną. Dokumentacja techniczna jest podstawą do stworzenia aplikacji zgodnej z oczekiwaniami klienta i pozwala na precyzyjne określenie zakresu prac. Zawiera ona opisy funkcjonalności, diagramy architektury, wymagania dotyczące wydajności oraz harmonogram wdrożenia, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień podczas realizacji projektu.

Pytanie 34

Algorytm przedstawiony powyżej może zostać zaimplementowany w języku Java z wykorzystaniem instrukcji:

Ilustracja do pytania
A. if
B. try
C. while
D. switch
Instrukcja 'while' w Javie działa tak, że powtarza blok kodu, aż warunek, który podasz, będzie prawdziwy. To jedna z podstawowych rzeczy w programowaniu i super przydaje się, kiedy nie wiesz z góry, ile razy coś ma się powtórzyć. Na przykład, możesz to wykorzystać, gdy szukasz czegoś w danych albo gdy chcesz, żeby coś wydarzyło się wielokrotnie, jak obsługa kliknięć na stronie.

Pytanie 35

Którą funkcję w C++ można zastosować do dynamicznego przydzielania pamięci dla tablicy?

A. free()
B. malloc()
C. delete[]
D. sizeof()
Funkcja 'malloc()' w języku C i C++ służy do dynamicznego alokowania pamięci dla tablic i innych struktur danych. Jest to kluczowa funkcja pozwalająca na przydzielenie określonej ilości bajtów w czasie wykonywania programu, co zwiększa elastyczność zarządzania pamięcią. Używając 'malloc()', programista może utworzyć tablicę o zmiennym rozmiarze, który nie musi być znany w czasie kompilacji. Dynamiczne alokowanie pamięci jest powszechnie stosowane w aplikacjach wymagających dużych ilości danych lub wtedy, gdy konieczne jest efektywne wykorzystanie zasobów systemowych.

Pytanie 36

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. w sytuacji omdlenia i braku tętna
B. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
C. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
D. gdy osoba omdleje, ale oddycha
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 37

W językach C++ bądź C# termin virtual można wykorzystywać w kontekście

A. funkcji zaprzyjaźnionych
B. metod klasy
C. destruktorów
D. atrybutów klasy
W językach C++ i C# słowo kluczowe 'virtual' można stosować do metod klasy, co umożliwia ich nadpisanie w klasach pochodnych. Pozwala to na implementację polimorfizmu, co jest kluczowym elementem programowania obiektowego.

Pytanie 38

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced
B. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
C. Raster and Vector Graphics with Adobe
D. Mastering Cross-platform Developping
Kurs 'Complete JavaScript React, SQL, Node.js Course' obejmuje naukę pełnego stosu technologii webowych, umożliwiając przejście z roli developera mobilnego na stanowisko Full-Stack Developer. Kurs ten pokrywa zarówno frontend (React), jak i backend (Node.js, SQL), co jest kluczowe dla pracy full-stack.

Pytanie 39

Jakie ma znaczenie operator "==" w języku C++?

A. Porównanie dwóch wartości
B. Przypisanie wartości do zmiennej
C. Negacja logiczna
D. Zwiększenie wartości zmiennej o 1
Operator `==` w języku C++ oraz w wielu innych językach programowania, takich jak Java, Python czy JavaScript, jest używany do porównywania dwóch wartości. Jeśli wartości są równe, zwracana jest wartość logiczna `true`, w przeciwnym razie `false`. Operator ten jest niezbędny w instrukcjach warunkowych i pętlach, umożliwiając programowi podejmowanie decyzji na podstawie porównań. Przykładem użycia jest `if (a == b)`, co oznacza: jeśli zmienna `a` jest równa zmiennej `b`, wykonaj określony blok kodu.

Pytanie 40

Która z metod zarządzania projektami stawia na przejrzystość oraz wizualizację bieżących zadań?

A. Kanban
B. Agile
C. Scrum
D. Waterfall
Kanban to metodologia zarządzania projektami, która kładzie nacisk na transparentność i wizualizację pracy w toku (work in progress). Tablica Kanban, podzielona na kolumny oznaczające różne etapy realizacji zadań, pozwala na bieżąco śledzić postęp prac i identyfikować ewentualne blokady. Transparentność procesów umożliwia zespołowi optymalizację przepływu zadań i minimalizację zaległości. W Kanbanie ważna jest elastyczność i możliwość dostosowywania liczby zadań w toku (WIP), co pozwala na uniknięcie przeciążenia zespołu i zwiększenie produktywności.