Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 10 czerwca 2025 09:32
  • Data zakończenia: 10 czerwca 2025 09:52

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Identyfikator pojazdu samochodowego to

A. AH-6HK 1XYSJ001
B. LA2YZ23J9P4800003
C. DOT-207 M374 AS1
D. E6 43R-006735
W przypadku błędnych odpowiedzi, takich jak AH-6HK 1XYSJ001, DOT-207 M374 AS1 i E6 43R-006735, kluczowym problemem jest to, że nie spełniają one standardowych wymagań dotyczących numerów identyfikacyjnych pojazdów, które muszą składać się z 17 znaków alfanumerycznych. W pierwszej z wymienionych odpowiedzi, długość i format są nienormalne dla VIN, co może prowadzić do błędnych interpretacji przy rejestracji czy identyfikacji pojazdu. DOT-207 M374 AS1 wykorzystuje skróty, które są typowe dla oznaczeń technicznych, ale nie są zgodne z Międzynarodowymi standardami VIN. Trzecia odpowiedź, E6 43R-006735, również nie spełnia wymogów długości i struktury, co uniemożliwia prawidłową identyfikację pojazdu. Te wszystkie przykłady pokazują, jak ważne jest zrozumienie struktury i standardów numerów VIN, aby uniknąć poważnych konsekwencji, takich jak problemy z ubezpieczeniem lub rejestracją pojazdu. Nieprawidłowe interpretacje mogą prowadzić do znacznych trudności w obrocie pojazdami, a także mogą rodzić ryzyko prawne dla nabywców. Dlatego znajomość właściwego formatu i znaczenia VIN jest kluczowa dla wszystkich, którzy są związani z rynkiem motoryzacyjnym.

Pytanie 2

Podczas zleconej przez klienta wymiany klocków hamulcowych, mechanik zauważył, że elastyczny przewód hamulcowy jest pęknięty. W tej sytuacji powinien

A. poinformować klienta o potrzebie wymiany przewodu elastycznego
B. dokończyć realizację zlecenia, nie wykonując żadnych dodatkowych działań
C. wymienić przewód elastyczny na znacznie trwalszy metalowy
D. spróbować naprawić przewód przy użyciu kleju
Powiadomienie klienta o konieczności wymiany pękniętego elastycznego przewodu hamulcowego jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Przewody hamulcowe są elementami odpowiedzialnymi za przenoszenie ciśnienia hydraulicznego, które aktywuje hamulce. Ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym niewłaściwego działania hamulców, co może zagrażać zarówno życia kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku zauważenia pęknięcia, mechanik powinien niezwłocznie poinformować właściciela pojazdu o zaistniałej sytuacji oraz o konieczności wymiany przewodu. Dobrą praktyką jest również przedstawienie klientowi możliwości wymiany przewodu na elementy o wyższej jakości, które mogą zapewnić dłuższą trwałość i lepsze parametry użytkowe. Zgodnie z normami bezpieczeństwa i najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, każdy mechanik powinien dążyć do tego, aby klient był świadomy wszelkich zagrożeń związanych z użytkowaniem pojazdu, które mogą wystąpić w wyniku zaniedbań serwisowych.

Pytanie 3

Jak powinny być traktowane akumulatory samochodowe?

A. przekazane do recyklingu
B. przechowywane w magazynie
C. zregenerowane i sprzedane ponownie
D. odesłane do dystrybutora lub producenta
Odpowiedź 'oddać do recyklingu' jest prawidłowa, ponieważ akumulatory samochodowe zawierają substancje toksyczne, takie jak ołów, kwas siarkowy czy inne metale ciężkie, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Recykling akumulatorów pozwala na bezpieczne usunięcie tych materiałów oraz odzyskanie cennych surowców, które mogą być ponownie wykorzystywane w produkcji nowych akumulatorów. Proces recyklingu oparty jest na standardach, takich jak regulacje unijne dotyczące gospodarki odpadami, które nakładają obowiązek na producentów oraz sprzedawców akumulatorów zapewnienia właściwego ich utylizowania. Praktyczne przykłady to punkty zbiórki, które są dostępne w sklepach motoryzacyjnych oraz warsztatach, gdzie można oddać zużyty akumulator. Upewnia to, że akumulatory są przetwarzane w sposób zgodny z obowiązującymi normami, minimalizując ryzyko zanieczyszczenia środowiska oraz zagrożenia zdrowia ludzi.

Pytanie 4

Zakup nowego auta w salonie wymaga od kupującego zgłoszenia tego faktu

A. w urzędzie skarbowym
B. w wydziale ruchu drogowego
C. w wydziale komunikacji
D. w stacji kontroli pojazdów
Zakup nowego samochodu w salonie wiąże się z obowiązkiem zgłoszenia tej transakcji w wydziale komunikacji. To tam rejestruje się pojazdy, co jest niezbędne do uzyskania numerów rejestracyjnych oraz dowodu rejestracyjnego. Proces rejestracji pojazdu zazwyczaj wymaga dostarczenia dokumentów, takich jak umowa kupna-sprzedaży, dowód tożsamości oraz dokument potwierdzający ubezpieczenie OC. Niezarejestrowanie pojazdu w odpowiednim terminie może prowadzić do konsekwencji prawnych, w tym kar finansowych. Szczególnie istotne jest, aby nowi właściciele zdawali sobie sprawę, że rejestracja powinna być dokonana w określonym terminie, który w Polsce wynosi 30 dni od daty zakupu. Dzięki prawidłowej rejestracji, właściciel pojazdu ma także możliwość uniknięcia problemów na drodze, takich jak kontrole policyjne lub dodatkowe opłaty. Wydział komunikacji jest także miejscem, gdzie można uzyskać informacje na temat przepisów dotyczących ruchu drogowego oraz obowiązkowych badań technicznych dla pojazdów.

Pytanie 5

Na tabliczce identyfikacyjnej pojazdu brakuje

A. model
B. numer świadectwa homologacji
C. dopuszczalna masa całkowita
D. numer VIN
Model pojazdu nie pojawia się na tabliczce znamionowej, dlatego ta odpowiedź jest ok. Ta tabliczka to taki ważny dokument, który zawiera same istotne informacje o pojeździe, jak na przykład numer VIN, maksymalna masa całkowita albo numer homologacji. VIN to taki unikalny numer, który pozwala zidentyfikować samochód i jego historię. Masa całkowita to maksymalna waga, jaką może mieć pojazd razem z ładunkiem, co jest super istotne, żeby zapewnić bezpieczeństwo na drodze i trzymać się przepisów. Numer homologacji z kolei mówi o tym, że auto spełnia różne normy prawne i techniczne. Poza tym, z racji tego, że jest tyle różnych modeli i wersji aut, informacje o modelu znajdują się głównie w dokumentach i systemach elektronicznych, a nie na tabliczce. Z mojego doświadczenia wiem, że znajomość tych rzeczy jest really ważna nie tylko dla właścicieli, ale też dla serwisów i instytucji zajmujących się rejestracją.

Pytanie 6

Przy wymianie uszczelki pod głowicą silnika zaleca się wykonanie

A. planowania głowicy
B. wymiany popychaczy zaworów
C. honowania cylindrów
D. docierania zaworów
Planowanie głowicy jest kluczowym etapem w wymianie uszczelki pod głowicą silnika. Celem tego procesu jest zapewnienie idealnej płaskiej powierzchni głowicy, co jest niezbędne do uzyskania prawidłowego uszczelnienia. Niewłaściwie zamontowana uszczelka pod głowicą, na przykład na nierównych powierzchniach, może prowadzić do nieszczelności, co z kolei skutkuje utratą mocy, przegrzewaniem silnika oraz poważnymi uszkodzeniami. Proces planowania polega na usunięciu cienkiej warstwy materiału z powierzchni głowicy za pomocą specjalistycznych narzędzi, co gwarantuje precyzyjne dopasowanie do cylindra. W praktyce, po planowaniu głowicy, konieczne może być również dopasowanie długości popychaczy zaworów, co jeszcze bardziej podkreśla znaczenie tego etapu. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej podkreślają, że planowanie głowicy powinno być przeprowadzane w warunkach warsztatowych przez wyspecjalizowane osoby, a pomiary grubości głowicy powinny być regularnie kontrolowane, aby uniknąć nadmiernego szlifowania, które może prowadzić do osłabienia struktury.

Pytanie 7

Nieregularne stuknięcia nasilańce przy wzroście prędkości obrotowej, słyszalne w okolicach cylindra, które mogą zniknąć po opóźnieniu zapłonu, mogą wskazywać

A. na zbyt duże luzy w układzie tłok-sworzeń tłokowy
B. na uszkodzone gniazdo zaworowe
C. na pęknięty pierścień tłoka
D. na spalanie stukowe w cylindrze
Odpowiedzi sugerujące nadmierne luce w układzie tłok-sworzeń tłokowy, uszkodzone gniazdo zaworowe lub pęknięty pierścień tłoka są błędne, ponieważ ich objawy różnią się diametralnie od symptomów spalania stukowego. Nadmierne luz w układzie tłok-sworzeń tłokowy może prowadzić do wibracji i hałasów, ale nie wywołuje typowych nieregularnych uderzeń związanych ze spalaniem. Z kolei uszkodzone gniazdo zaworowe, chociaż może powodować nieprawidłowe działanie silnika, objawia się innymi problemami, takimi jak spadek mocy, a niekoniecznie charakterystycznymi dla spalania stukowego dźwiękami. Pęknięty pierścień tłoka skutkuje utratą ciśnienia kompresji, co prowadzi do zmniejszenia osiągów silnika i zwiększonego zużycia oleju, a nie do nieregularnych uderzeń. Takie myślenie może prowadzić do błędnych diagnoz w warsztatach, co z kolei skutkuje nieefektywnym leczeniem problemu i zwiększonymi kosztami napraw. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z wymienionych problemów wymaga innego podejścia diagnostycznego i serwisowego, co powinno być oparte na szczegółowej analizie objawów oraz weryfikacji sytuacji w silniku.

Pytanie 8

Hamulce nadają się do naprawy, gdy maksymalna dopuszczalna różnica w siłach hamowania między prawą a lewą stroną jednej osi pojazdu wynosi

A. 20%
B. 30%
C. 25%
D. 15%
Odpowiedź 30% jest prawidłowa, ponieważ w branży motoryzacyjnej standardy bezpieczeństwa wymagają, aby różnica w sile hamowania pomiędzy lewą a prawą stroną jednej osi nie przekraczała 30%. Taki margines zapewnia odpowiednią stabilność pojazdu podczas hamowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Przykładowo, podczas nagłego hamowania, nierównomierna siła hamowania może prowadzić do poślizgu, co zwiększa ryzyko wypadków. Naprawa hamulców staje się niezbędna, gdy różnica ta jest większa, co może wskazywać na zużycie komponentów hamulcowych lub ich nieprawidłową kalibrację. Zgodnie z zaleceniami producentów oraz normami branżowymi, regularne kontrole i serwisowanie układu hamulcowego są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania i minimalizacji ryzyka awarii. Warto również pamiętać, że w przypadku samochodów wyścigowych, gdzie warunki hamowania są ekstremalne, tolerancje mogą być nawet bardziej rygorystyczne, co podkreśla znaczenie właściwego stanu technicznego hamulców.

Pytanie 9

W tabeli przedstawiono czynności przeglądu technicznego samochodu. W zamówieniu magazynowym należy zapisać następujące części i materiały eksploatacyjne niezbędne do wykonania przeglądu:

Sprawdzić stan i naprężenie paska napędowego urządzeń pomocniczych.
Tylne hamulce tarczowych – czyszczenie.
Przednie hamulce tarczowe – wymiana klocków i tarcz.
Opony - sprawdzenie głębokości bieżnika.
Opony - sprawdzenie ciśnienia, w razie potrzeby regulacja.
Silnik -wymiana oleju i filtra oleju.
Filtr przeciwpyłowy – wymiana.
System oświetlenia i klakson (w tym lampki wewnątrz i na tablicy rozdzielczej) – sprawdzenie działania.

A. tarcze hamulcowe przednie; klocki hamulcowe przednie, olej silnikowy, filtr oleju, filtr przeciwpyłowy.
B. tarcze hamulcowe przednie; klocki hamulcowe przednie, olej silnikowy, filtr oleju.
C. opony przednie; klocki hamulcowe przednie, olej silnikowy, filtr oleju.
D. klocki hamulcowe przednie, olej silnikowy, filtr przeciwpyłowy.
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne części i materiały eksploatacyjne wymagane do przeprowadzenia przeglądu technicznego samochodu, zgodnie z tabelą przedstawioną na załączonym zdjęciu. Wymiana tarcz i klocków hamulcowych przednich jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy, ponieważ hamulce są jednym z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za skuteczne zatrzymanie pojazdu. Ponadto, regularna wymiana oleju silnikowego i filtra oleju jest niezbędna dla utrzymania silnika w dobrej kondycji, co wpływa na jego wydajność oraz żywotność. Filtr przeciwpyłowy, choć często pomijany w codziennych czynnościach serwisowych, odgrywa ważną rolę w ochronie układu wentylacji i zapewnia prawidłowy przepływ powietrza, co jest istotne dla komfortu oraz zdrowia pasażerów. Przestrzeganie tych standardów eksploatacyjnych jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, co przyczynia się do dłuższego użytkowania pojazdu oraz minimalizacji ryzyka awarii.

Pytanie 10

Jakim gazem napełniony jest amortyzator gazowy?

A. Argonem
B. Helem
C. Powietrzem
D. Azotem
Amortyzatory gazowe są zazwyczaj wypełnione azotem, co ma na celu poprawę ich wydajności oraz trwałości. Azot jest gazem obojętnym chemicznie, co oznacza, że nie reaguje z materiałami używanymi w amortyzatorach, co przekłada się na ich długowieczność. Użycie azotu pozwala na uzyskanie stabilnego ciśnienia, co jest kluczowe w kontekście pracy amortyzatora. W przypadku aplikacji w pojazdach, azot zmniejsza ryzyko tworzenia się piany w oleju amortyzacyjnym, co mogłoby prowadzić do spadku efektywności tłumienia drgań. Amortyzatory napełnione azotem lepiej radzą sobie z ekstremalnymi warunkami, takimi jak zmiany temperatury czy intensywne obciążenia, co wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo. W praktyce standardy branżowe, takie jak ISO 9001, zalecają użycie gazów obojętnych w systemach hydro-pneumatycznych, co dodatkowo potwierdza przewagę azotu jako czynnika wypełniającego.

Pytanie 11

Na stacji kontroli pojazdów wykonano okresowe badania techniczne 4 samochodów osobowych, ciągnika rolniczego i 2 przyczep ciężarowych rolniczych do 1,5 t dmc. Oblicz całkowity koszt badań dla wszystkich pojazdów.

Rodzaj pojazduCena brutto [zł]
Samochód osobowy,98,00
Motocykl, ciągnik rolniczy62,00
Samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5t do 16t dmc153,00
Samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16t dmc, ciągnik samochodowy balastowy176,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5t dmc40,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5t do 6 t dmc50,00
Przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 6t dmc70,00

A. 534,00 zł
B. 554,00 zł
C. 439,00 zł
D. 695,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt badań technicznych dla pojazdów, należy zrozumieć zasady wyceny oraz procedury związane z kontrolą techniczną. W tym przypadku mamy do czynienia z 4 samochodami osobowymi, 1 ciągnikiem rolniczym oraz 2 przyczepami ciężarowymi rolniczymi do 1,5 t dmc. Koszt badań technicznych dla każdego z tych typów pojazdów jest ustalany na podstawie cennika obowiązującego w stacji kontroli. Zgodnie z tymi zasadami, należy pomnożyć liczbę pojazdów przez odpowiednią stawkę. Po obliczeniach otrzymujemy 4 x 98,00 zł (samochody osobowe) + 1 x 150,00 zł (ciągnik rolniczy) + 2 x 88,00 zł (przyczepy) co daje 392,00 zł + 150,00 zł + 176,00 zł = 718,00 zł. Należy jednak uwzględnić, że niektóre pojazdy mogą być objęte zniżkami lub promocjami. W praktyce, znajomość cenników oraz przepisów dotyczących okresowych badań technicznych jest kluczowa dla właściwego zarządzania kosztami, a także dla zapewnienia zgodności z regulacjami prawnymi. Dobrą praktyką jest również regularne śledzenie zmian w przepisach oraz dostosowywanie swoich obliczeń do aktualnych stawek ustalanych przez odpowiednie organy.

Pytanie 12

Ustawienie kąta zapłonu w silniku ZI kontroluje się

A. kątomierzem
B. areometrem
C. multimetrem
D. lampą stroboskopową
Lampą stroboskopową kontroluje się ustawienie kąta zapłonu w silnikach ZI (zapłonowych) ze względu na jej zdolność do wizualizacji ruchu wirującego elementu, jakim jest wałek zapłonowy. Dzięki stroboskopowi można precyzyjnie określić moment zapłonu oraz jego synchronizację z cyklem pracy silnika. Lampa stroboskopowa emituje błyski światła, które iluzorycznie zatrzymują ruch wirującego elementu, co pozwala na dokładne ocenienie, czy kąt zapłonu mieści się w zalecanym zakresie określonym przez producenta. Poprawne ustawienie kąta zapłonu ma kluczowe znaczenie dla osiągów silnika, wpływa na efektywność spalania, a także na emisję spalin. W praktyce, podczas regulacji silników, mechanik ustawia silnik na odpowiednią prędkość obrotową i kieruje strumień światła lampy na znacznik na obudowie silnika, co umożliwia dokładne odczytanie kąta zapłonu. Warto podkreślić, że jest to standardowa procedura w diagnostyce silników spalinowych, która powinna być przeprowadzana zgodnie z wytycznymi producenta, aby zapewnić optymalną pracę jednostki napędowej.

Pytanie 13

Czynnikiem, który może zwiększać ryzyko uszkodzenia turbosprężarki jest

A. przegazowanie silnika natychmiast po jego uruchomieniu
B. częsta wymiana oleju w silniku
C. częsta wymiana płynu chłodniczego w silniku
D. niezgaszenie silnika tuż po intensywnej jeździe
Przegazowanie silnika zaraz po uruchomieniu może zwiększać ryzyko uszkodzenia turbosprężarki z kilku istotnych powodów. Turbosprężarki są wrażliwe na zmiany temperatury i ciśnienia, a ich konstrukcja wymaga, aby olej silnikowy był odpowiednio rozprowadzony przed rozpoczęciem intensywnej pracy. Kiedy silnik jest uruchamiany, olej musi w pierwszej kolejności dotrzeć do turbosprężarki, aby zminimalizować tarcie i zapewnić odpowiednie smarowanie. Przegazowanie silnika w tym momencie generuje wysokie obroty, co może prowadzić do zbyt dużego ciśnienia w układzie, a tym samym do wytworzenia niebezpiecznych warunków dla komponentów, które jeszcze nie osiągnęły optymalnej temperatury roboczej. Długotrwałe przegazowywanie w zimnym silniku może doprowadzić do zatarcia łożysk turbosprężarki, co w konsekwencji może prowadzić do jej awarii. Dlatego ważne jest, aby po uruchomieniu silnika dać mu chwilę na osiągnięcie stabilnej temperatury roboczej przed rozpoczęciem dynamicznej jazdy. Zgodnie z naukami branżowymi, zawsze należy przestrzegać zasad dotyczących prawidłowego uruchamiania silnika, co wpływa na długowieczność układu doładowania.

Pytanie 14

Którego procesu w przedsiębiorstwie usługowym motoryzacyjnym dotyczy planowanie działań serwisowych oraz ich rozwój?

A. Procesu podstawowego
B. Procesu zarządzania
C. Procesu kontrolnego
D. Procesu pomocniczego
Proces zarządzania w przedsiębiorstwie usługowym branży motoryzacyjnej obejmuje szereg działań związanych z planowaniem, organizowaniem, kierowaniem i kontrolowaniem zasobów w celu osiągnięcia określonych celów. W kontekście serwisu, planowanie działań jest kluczowe dla efektywnego zarządzania jakością usług oraz dostosowywania oferty do zmieniających się potrzeb klientów. Przykłady praktycznego zastosowania procesu zarządzania obejmują ustalanie harmonogramów przeglądów technicznych, alokację zasobów ludzkich oraz sprzętowych, a także monitorowanie efektywności świadczonych usług. Ważnym elementem jest również analiza danych dotyczących satysfakcji klientów oraz wydajności pracowników, co pozwala na ciągłe doskonalenie i adaptację strategii serwisowych. Standardy takie jak ISO 9001 oraz normy branżowe dotyczące jakości usług stanowią podstawę dla procesów zarządzania w tym obszarze, co potwierdza ich znaczenie dla uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku motoryzacyjnym.

Pytanie 15

Elementem, który należy poddać utylizacji po wykonaniu naprawy określonej w zamieszczonym zleceniu serwisowym samochodu, jest

Zlecenie serwisowe
Czynności do wykonania: wymiana linki hamulca ręcznego, akumulatora, świec zapłonowych i filtra powietrza, kontrola i ustawienie świateł

A. akumulator.
B. linka hamulca ręcznego.
C. świeca zapłonowa.
D. filtr powietrza.
Akumulator, będący kluczowym elementem układu elektrycznego w pojazdach, po jego wymianie powinien być poddany odpowiedniej utylizacji. Akumulatory zawierają substancje chemiczne, takie jak kwas siarkowy oraz ołów, które są szkodliwe dla środowiska. Właściwa utylizacja akumulatorów jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także ważnym elementem ochrony środowiska. W wielu krajach wprowadzono przepisy regulujące zbieranie i recycling zużytych akumulatorów. Zaleca się oddawanie starych akumulatorów do punktów zbiórki, które zajmują się ich przetwarzaniem. Utylizacja akumulatorów w odpowiednich warunkach pozwala na odzyskanie cennych surowców oraz zapobiega zanieczyszczeniu gleby i wód gruntowych. W praktyce, mechanicy powinni być świadomi lokalnych regulacji dotyczących gospodarki odpadami oraz stosować się do najlepszych praktyk branżowych, co przyczynia się do zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej.

Pytanie 16

Jaki dokument stanowi podstawę do realizacji przez serwis naprawy na prośbę klienta?

A. Zlecenie wstępne
B. Umowa o dzieło
C. Karta zlecenia
D. Umowa zlecenie
Karta zlecenia jest kluczowym dokumentem w procesie naprawy, gdyż zawiera szczegółowe informacje dotyczące usługi, jaką klient chce zlecić. To na jej podstawie serwis podejmuje działania, wycenia koszty oraz planuje harmonogram naprawy. Karta zlecenia powinna zawierać dane klienta, opis usterki, a także szczegóły dotyczące sprzętu lub urządzenia, które ma być naprawione. Przykładowo, w warsztacie samochodowym karta zlecenia może zawierać informacje o marce i modelu pojazdu, rodzaju usługi oraz przewidywanym czasie naprawy. Zastosowanie karty zlecenia jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, ponieważ umożliwia transparentność i uporządkowanie procesu naprawczego. Dobrze wypełniona karta zlecenia minimalizuje ryzyko nieporozumień i konfliktów z klientem, a także ułatwia dokumentację przebiegu naprawy, co jest istotne z punktu widzenia zarządzania jakością i obsługi klienta. Warto zauważyć, że w wielu branżach stosowanie takich dokumentów jest rekomendowane przez standardy ISO, co podkreśla ich znaczenie w profesjonalnym zarządzaniu procesami usługowymi.

Pytanie 17

Który z parametrów geometrycznych kół powinien być jako pierwszy regulowany w pojeździe?

A. Wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy
B. Pochylenie kół przedniej osi
C. Zbieżność kół tylnej osi
D. Zbieżność kół przedniej osi
Wybór niewłaściwych parametrów geometrii kół do regulacji jako pierwszych może wynikać z niepełnego zrozumienia ich wpływu na zachowanie pojazdu. Zbieżność kół osi tylnej, chociaż ważna, ma mniejsze znaczenie w kontekście ogólnej stabilności pojazdu w porównaniu do pochylenia kół osi przedniej. Regulacja zbieżności kół osi przedniej powinna nastąpić po ustawieniu pochylenia, ponieważ to pochylenie determinuje, jak opona styka się z nawierzchnią drogi przy różnych prędkościach i kątach skrętu. Wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy również jest kwestią, która powinna być rozważana po wprowadzeniu podstawowych ustawień pochylenia i zbieżności, ponieważ wpływa na kąt, pod jakim koła są ustawione podczas skrętu. Często myli się je z pochyleniem, co prowadzi do błędnych założeń, że te parametry można regulować w dowolnej kolejności. Jednakże, aby uzyskać maksymalną wydajność i bezpieczeństwo, proces regulacji powinien być przeprowadzany według ustalonej procedury, gdzie pochylenie kół ma kluczowe znaczenie dla ogólnych właściwości jezdnych pojazdu. Bez tej wiedzy mogą wystąpić problemy z prowadzeniem, zwiększone zużycie opon oraz nieprawidłowe działanie systemów zawieszenia.

Pytanie 18

Jak powinien postąpić pracownik serwisu z pozostałościami po wymianie zużytego oleju silnikowego?

A. Oddać go do utylizacji
B. Spalić go w piecu przystosowanym do oleju
C. Zneutralizować go przy pomocy sorbentu
D. Poddać go procesowi rafinacji
Oddanie zużytego oleju silnikowego do utylizacji jest kluczowym krokiem w zapewnieniu ochrony środowiska oraz przestrzeganiu przepisów dotyczących gospodarki odpadami. Zużyty olej silnikowy jest substancją niebezpieczną, która może zanieczyścić glebę i wody gruntowe, dlatego nie powinien być usuwany w sposób niekontrolowany, jak np. wylewanie go do kanalizacji czy na terenach zielonych. Utylizacja oleju odbywa się w zgodzie z regulacjami prawnymi i standardami branżowymi, które wymagają, aby odpady niebezpieczne były przetwarzane w specjalistycznych zakładach. W takich miejscach olej jest odpowiednio zbierany, przetwarzany, a następnie może być wykorzystywany ponownie, co przyczynia się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Przykładem dobrych praktyk jest przekazywanie zużytego oleju do stacji serwisowych lub punktów zbiórki, które dysponują odpowiednim sprzętem i wiedzą, aby przeprowadzić właściwą utylizację. Dzięki takim działaniom, pracownicy serwisu przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów naturalnych.

Pytanie 19

Aby dostosować poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika, specjalista z warsztatu winien użyć

A. mikrometru
B. miernika cyfrowego
C. wskaźnika zegarowego
D. suwmiarki
Suwmiarka to naprawdę fajne narzędzie pomiarowe, które często spotykamy w warsztatach mechanicznych. Używa się jej do dokładnego pomiaru różnych wymiarów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, a także głębokości. Kiedy regulujemy poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika, suwmiarka pozwala nam na precyzyjne zmierzenie odległości między pływakiem a dnem komory. I to jest mega ważne, bo jak poziom paliwa będzie za niski, to silnik może się źle zaopatrywać w paliwo, a jak za wysoki, to gaźnik może się zalać. W branży motoryzacyjnej suwmiarka to niemal standard – pomaga w zapewnieniu wysokiej jakości usług i bezpieczeństwa pojazdów. A dobrym przykładem, gdzie suwmiarka się przydaje, to kalibracja gaźnika w samochodach wyścigowych. Tam precyzyjne ustawienie poziomu paliwa naprawdę wpływa na osiągi auta.

Pytanie 20

Opony po użyciu samochodów ciężarowych powinny

A. być składowane w magazynach
B. być bezwzględnie poddane regeneracji
C. zostać bezwzględnie oddane do utylizacji
D. zostać oddane do utylizacji lub regeneracji
Zużyte opony samochodów ciężarowych stanowią istotny problem ekologiczny, dlatego ich właściwe zarządzanie jest kluczowe. Odpowiedź wskazująca na konieczność oddania opon do utylizacji lub regeneracji jest prawidłowa, ponieważ obie te metody są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Utylizacja opon polega na ich przetworzeniu w sposób, który minimalizuje negatywny wpływ na otoczenie, na przykład poprzez ich spalanie w piecach przemysłowych, gdzie mogą być używane jako paliwo niskokaloryczne. Regeneracja z kolei to proces, w którym opony są naprawiane i dostosowywane do ponownego użycia, co znacznie wydłuża ich żywotność i zmniejsza zapotrzebowanie na nowe surowce. W praktyce, firmy zajmujące się transportem drogowym powinny współpracować z wyspecjalizowanymi firmami utylizacyjnymi i regeneracyjnymi, które posiadają odpowiednie certyfikaty i spełniają normy ekologiczne. Dodatkowo, istnieją regulacje prawne, takie jak dyrektywa unijna dotycząca gospodarki odpadami, które nakładają obowiązek odpowiedzialnego zarządzania odpadami, w tym oponami. Właściwe postępowanie z zużytymi oponami przyczynia się do ochrony środowiska oraz oszczędności zasobów naturalnych.

Pytanie 21

Elementem samochodowym, którego moduł sterujący nie podlega naprawie, jest

A. wtryskiwacz piezoelektryczny
B. wtryskiwacz elektromagnetyczny
C. przekładnia kierownicza
D. pompa wtryskowa
Wtryskiwacz piezoelektryczny jest komponentem, w którym element sterujący, będący kluczowym dla jego działania, nie jest przeznaczony do regeneracji. W przeciwieństwie do tradycyjnych wtryskiwaczy, które mogą być naprawiane lub regenerowane, wtryskiwacze piezoelektryczne są projektowane jako jednostki, które wymagają wymiany w całości po wystąpieniu awarii. Technologia piezoelektryczna wykorzystuje materiały, które zmieniają kształt pod wpływem napięcia elektrycznego, co pozwala na bardzo precyzyjne sterowanie czasem wtrysku paliwa. W praktyce oznacza to, że wtryskiwacze te umożliwiają lepszą kontrolę nad procesem spalania, co przekłada się na wyższą efektywność silników i niższe emisje spalin. Mimo że ich koszt może być wyższy niż tradycyjnych rozwiązań, ich zalety w zakresie wydajności sprawiają, że są powszechnie stosowane w nowoczesnych silnikach Diesla i benzynowych, szczególnie w pojazdach o wysokiej wydajności.

Pytanie 22

Który dokument wydany w serwisie samochodowym stanowi podstawę do złożenia reklamacji?

A. Protokół kontroli prac
B. Zlecenie warsztatowe
C. Rachunek - faktura
D. Zlecenie wstępne
Rachunek - faktura jest kluczowym dokumentem w procesie reklamacyjnym w serwisie samochodowym, ponieważ stanowi formalne potwierdzenie wykonania usługi oraz jej kosztów. Zgodnie z przepisami prawa, to właśnie faktura jest dowodem zakupu, który klient może przedłożyć w przypadku zgłaszania reklamacji. Umożliwia ona identyfikację wykonanej usługi, oraz jej daty, co jest niezbędne do oceny zasadności reklamacji. W praktyce, reklamacje oparte na rachunku - fakturze są łatwiejsze do rozpatrzenia, ponieważ dokument ten jasno określa zakres usług, zastosowane części oraz ich ceny. Ważnym aspektem jest również to, że faktura powinna zawierać dane identyfikacyjne serwisu oraz klienta, co ułatwia wszelką komunikację w przypadku sporu. Warto zaznaczyć, że zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, klienci powinni przechowywać faktury przez określony czas, aby móc w razie potrzeby skorzystać z przysługujących im praw reklamacyjnych. W przypadku serwisów samochodowych, zaleca się, aby faktura była wystawiana w dwóch egzemplarzach – jeden dla klienta, a drugi dla serwisu, co dodatkowo zabezpiecza proces reklamacyjny.

Pytanie 23

Producent określił przeglądy okresowe pojazdu co 20 000±500 km oraz nie rzadziej niż raz na rok. Klient udał się do warsztatu, aby ustalić termin następnego przeglądu okresowego, a jego pojazd ma przebieg 38 300 km i ostatni przegląd został wykonany dokładnie 7 miesięcy temu. Kiedy powinien odbyć się kolejny przegląd?

A. za trzy miesiące
B. na 3 lata od daty zakupu auta
C. za pięć miesięcy lub przy przebiegu 40 000±500 km
D. po przejechaniu dodatkowych 2 700 km
Odpowiedź "za pięć miesięcy lub przy stanie licznika 40 000±500 km" jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia zarówno czas, jak i przebieg, zgodnie z zaleceniami producenta. Zgodnie z danymi, pojazd klienta ma obecnie przebieg 38 300 km, a ostatni przegląd odbył się 7 miesięcy temu. Producent przewiduje przeglądy co 20 000 km lub przynajmniej raz w roku. W tym przypadku, jeżeli klient przejedzie kolejne 1 700 km, osiągnie 40 000 km, co zobowiązuje do przeglądu, niezależnie od terminu. Dodatkowo, przegląd powinien być zaplanowany co 12 miesięcy, co oznacza, że klient powinien również rozważyć przegląd w ciągu 5 miesięcy, aby zmieścić się w rocznym cyklu. W dobrych praktykach w zakresie utrzymania pojazdów ważne jest, aby nie tylko przestrzegać przepisów producenta, ale również monitorować stan techniczny pojazdu i dostosować harmonogram przeglądów, aby zapewnić jego optymalną wydajność i bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 24

Po zakończeniu naprawy systemu kierowniczego z asystą, a przed oddaniem auta klientowi, mechanik w pierwszej kolejności powinien

A. ocenić stan opon
B. przeprowadzić test jazdy
C. sprawdzić ciśnienie robocze w systemie wspomagania
D. wymienić płyn w układzie wspomagania
Przeprowadzenie jazdy próbnej po zakończeniu naprawy układu kierowniczego z układem wspomagania jest kluczowym krokiem, który pozwala na zweryfikowanie poprawności wykonanych prac oraz funkcjonowania naprawionych elementów. Podczas jazdy próbnej mechanik może ocenić, czy układ kierowniczy działa płynnie, czy nie występują jakiekolwiek nieprawidłowości, takie jak hałasy czy opór podczas manewrowania. To także moment, aby sprawdzić ogólną sprawność pojazdu, w tym reakcję na skręty oraz stabilność podczas jazdy. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, jazda próbna jest standardową procedurą po każdej naprawie, co pozwala na wykrycie ew. problemów na wczesnym etapie. W przypadku wykrycia jakichkolwiek usterek, mechanik ma możliwość dokonania dodatkowych regulacji czy korekt. Warto także podkreślić, że jazda próbna stanowi istotny element zapewnienia bezpieczeństwa zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, co jest fundamentalnym założeniem w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 25

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, ponowne wykorzystanie jest zabronione

A. opon.
B. szyb.
C. akumulatorów.
D. klocków i szczęk hamulcowych.
Zgodnie z obowiązującym prawem, ponowne użycie klocków i szczęk hamulcowych jest zabronione ze względu na kwestie bezpieczeństwa oraz standardy eksploatacyjne pojazdów. Klocki i szczęki hamulcowe są kluczowymi elementami układu hamulcowego, który odpowiada za zatrzymywanie pojazdu. Ich skuteczność oraz niezawodność muszą być na najwyższym poziomie, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników dróg. Ponowne użycie tych komponentów może prowadzić do obniżenia ich właściwości hamujących, co w rezultacie zwiększa ryzyko wypadków. Przykładem dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej jest zalecenie stosowania nowych części zamiennych, które spełniają normy producentów oraz przepisy prawa. W kontekście tego zagadnienia, istotnym elementem jest również systematyczne przeprowadzanie inspekcji oraz wymiany klocków i szczęk hamulcowych zgodnie z zaleceniami producentów oraz przepisami prawa, co pozwala na utrzymanie integralności układu hamulcowego oraz bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 26

Na organizację miejsca pracy nie oddziałuje

A. narzędzie, z którego korzysta pracownik
B. indywidualne preferencje pracownika
C. układ przestrzenny miejsca pracy
D. postawa, w jakiej mechanik realizuje najwięcej zadań
Odpowiedź 'upodobanie osobiste pracownika' jest prawidłowa, ponieważ organizacja stanowiska pracy powinna opierać się na obiektywnych kryteriach związanych z ergonomią, bezpieczeństwem oraz efektywnością wykonywanych zadań. Upodobania osobiste mogą wpływać na komfort, ale nie determinują w sposób bezpośredni organizacji stanowiska. Ważne jest, aby stanowisko pracy było dostosowane do potrzeb i wymagań specyficznych dla danego zawodu, a nie do osobistych preferencji. Na przykład, w przypadku mechanika, kluczowe znaczenie ma odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni roboczej, aby zapewnić łatwy dostęp do narzędzi i materiałów, co przekłada się na wydajność pracy. Ergonomiczne podejście do projektowania stanowisk pracy, zgodne z normami ISO 9241, zakłada, że stanowisko powinno być dostosowane do zadań, a nie indywidualnych upodobań. Przy odpowiednim projektowaniu można zredukować ryzyko urazów i zwiększyć komfort pracy, co jest kluczowe dla zdrowia pracowników.

Pytanie 27

Co zawiera dokumentacja konstrukcyjna?

A. normy czasu realizacji
B. wymagania techniczne dotyczące naprawy
C. rysunki złożeniowe komponentów i zespołów
D. wykaz wszystkich operacji w procesie technologicznym
Dokumentacja konstrukcyjna odgrywa kluczową rolę w procesie projektowania oraz produkcji podzespołów i zespołów. Rysunki złożeniowe są fundamentalnym elementem tej dokumentacji, ponieważ ilustrują szczegółowy sposób, w jaki poszczególne części są ze sobą powiązane i złożone. Takie rysunki dostarczają niezbędnych informacji dotyczących wymiarów, tolerancji, materiałów oraz metod montażu, co jest zgodne z normami ISO 128, które regulują zasady rysunku technicznego. Przykładem zastosowania rysunków złożeniowych może być proces produkcji maszyn, gdzie rysunki te są wykorzystywane zarówno w fazie projektowania, jak i w trakcie montażu, co pozwala na uniknięcie błędów i zapewnienie wysokiej jakości końcowego produktu. Dobre praktyki branżowe wymagają, aby dokumentacja była aktualizowana w miarę wprowadzania zmian w projektach, co pozwala na zachowanie zgodności z wymaganiami technicznymi oraz normami jakościowymi.

Pytanie 28

Przyczyną niewystarczającego skoku jałowego pedału hamulca jest

A. zapowietrzenie obwodu hydraulicznego
B. płyn hamulcowy z zbyt dużą ilością wody
C. zużycie klocków hamulcowych
D. zapieczenie tłoczków hamulcowych
Zapieczenie tłoczków hamulcowych jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów ze skokiem jałowym pedału hamulca. Kiedy tłoczki nie poruszają się swobodnie w swoich gniazdach, może to prowadzić do zmniejszenia skoku pedału, co z kolei wpływa na efektywność hamowania. Tłoczki hamulcowe powinny mieć możliwość pełnego wychylenia, aby zapewnić odpowiednią siłę hamowania. W praktyce, zapieczenie tłoczków może być spowodowane zanieczyszczeniami, korozją lub niewłaściwym smarowaniem. Regularne przeglądy układu hamulcowego, w tym kontrola stanu tłoczków, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Dobrą praktyką jest stosowanie odpowiednich środków czyszczących oraz smarów w czasie konserwacji, co może znacznie wydłużyć żywotność układu hamulcowego i zapewnić prawidłowe działanie pedału. Ponadto, warto pamiętać o regularnej wymianie płynu hamulcowego, aby uniknąć problemów związanych z wilgocią, która także może wpływać na działanie tłoczków.

Pytanie 29

Jakim symbolem oznacza się dowód wydania materiałów eksploatacyjnych z magazynu do celów wewnętrznych?

A. Mm
B. Pz
C. Rw
D. Wz
Odpowiedź 'Rw' to 'Rozchód wewnętrzny', co jest akurat tym, czego szukamy, gdy mówimy o wydawaniu materiałów z magazynu do użytku wewnętrznego. W praktyce, ten dokument to coś, co naprawdę ułatwia życie w zarządzaniu zapasami. Dlaczego? Bo pozwala na jasne udokumentowanie, co i do kogo zostało przekazane, co ma znaczenie, zwłaszcza przy audytach. Jak na przykład w firmach, gdzie materiały idą do różnych działów produkcyjnych. Dzięki 'Rw' łatwiej jest monitorować, co się zużywa, co może pomóc w planowaniu przyszłych zamówień i unikaniu nadmiaru w magazynie. I warto dodać, że używanie odpowiednich symboli w dokumentacji to naprawdę dobry zwyczaj, który wpływa na efektywność pracy w firmie.

Pytanie 30

Jaki jest główny cel stosowania klimatyzacji w pojazdach?

A. Poprawa aerodynamiki pojazdu
B. Zwiększenie mocy silnika poprzez chłodzenie powietrza dolotowego
C. Zmniejszenie zużycia paliwa poprzez lepszą kontrolę temperatury
D. Zapewnienie komfortu termicznego
Klimatyzacja w pojazdach ma na celu przede wszystkim zapewnienie komfortu termicznego dla pasażerów. W gorące dni, wnętrze samochodu może bardzo szybko się nagrzewać, co wpływa na komfort jazdy. Klimatyzacja pozwala na utrzymanie przyjemnej temperatury wewnątrz pojazdu, niezależnie od warunków panujących na zewnątrz. Utrzymanie odpowiedniej temperatury przekłada się nie tylko na komfort, ale również na bezpieczeństwo. Zbyt wysoka temperatura może prowadzić do zmęczenia kierowcy, co zwiększa ryzyko wypadków. Zastosowanie klimatyzacji jest standardem w nowoczesnych pojazdach, co jest zgodne z oczekiwaniami konsumentów i standardami branżowymi. Dodatkowo, klimatyzacja może również pomóc w szybkim usuwaniu pary z szyb w wilgotne dni, co poprawia widoczność i bezpieczeństwo. Dzięki zaawansowanym technologiom, współczesne systemy klimatyzacji są coraz bardziej wydajne energetycznie, co oznacza, że ich wpływ na zużycie paliwa jest minimalizowany.

Pytanie 31

Najważniejszym kryterium przy wyborze części zamiennej jest

A. producent części
B. numer VIN uszkodzonego elementu
C. numer VIN pojazdu
D. pojemność jednostki napędowej
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który zawiera istotne informacje o jego specyfikacji, w tym rok produkcji, producenta oraz model. W kontekście doboru części zamiennych, znajomość numeru VIN pojazdu jest kluczowa, ponieważ umożliwia precyzyjne określenie, które części są kompatybilne z danym pojazdem. Przykładowo, dwa pojazdy tego samego modelu mogą mieć różne wersje silnika lub różne wyposażenie, co może wpływać na rodzaj części, które trzeba wymienić. Korzystając z numeru VIN, warsztaty i sprzedawcy części mogą szybko uzyskać informacje z systemów katalogowych, co pozwala na uniknięcie pomyłek i gwarantuje, że zamawiana część będzie odpowiednia. Dodatkowo, standardy branżowe jasno wskazują, że użycie numeru VIN jest najlepszą praktyką przy doborze części zamiennych, co jest szczególnie ważne przy naprawach gwarancyjnych, gdzie właściwość zastosowanej części ma kluczowe znaczenie dla utrzymania gwarancji.

Pytanie 32

Do zadań skanera systemu OBD należy identyfikacja defektów wpływających na

A. zbyt wysoką emisję szkodliwych substancji w spalinach
B. nadmierną konsumpcję oleju silnikowego
C. wzrost mocy jednostki napędowej
D. zwiększenie poziomu hałasu generowanego przez silnik
Wybór odpowiedzi związanych z nadmiernym zużyciem oleju, hałasem z silnika albo zwiększoną mocą jest nie do końca trafny. Wszystko to nie odnosi się bezpośrednio do tego, co robi skaner OBD, bo jego główny cel to monitorowanie emisji spalin. Nadmierne zużycie oleju może mieć różne przyczyny, na przykład uszkodzone uszczelniacze czy pierścienie tłokowe, ale nie jest bezpośrednio związane z diagnostyką emisji. Emisja hałasu nie jest też podstawowym parametrem, który skanery OBD sprawdzają; hałas bardziej dotyczy mechaniki silnika, a nie jego emisji. Poza tym, skanery OBD nie mają na celu zwiększenia mocy silnika – one po prostu diagnozują problemy, które mogą wpływa na działanie silnika oraz systemy kontrolujące emisję. Takie odpowiedzi pokazują zrozumienie funkcji skanera OBD, które powinno skupić się na ekologii pojazdu.

Pytanie 33

Strategia rynkowa oparta na kooperacji w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności świadczonych usług nie jest

A. coobranding
B. budowa dróg komunikacyjnych
C. zarządzanie flotą samochodową
D. powoływanie stowarzyszeń
Odpowiedzi takie jak car fleet management, tworzenie stowarzyszeń oraz coobranding są rzeczywiście przykładami strategii rynkowych opartych na współpracy w branży motoryzacyjnej. Zarządzanie flotą pojazdów to podejście, które pozwala firmom na efektywne wykorzystywanie zasobów transportowych poprzez współpracę, co prowadzi do obniżenia kosztów operacyjnych i poprawy jakości usług. W ramach tego podejścia firmy mogą dzielić się danymi, co pozwala na optymalizację tras i lepsze zarządzanie czasem pracy kierowców. Tworzenie stowarzyszeń z kolei ma na celu zintegrowanie różnych graczy na rynku, co sprzyja wymianie doświadczeń i wiedzy, a także wspólnemu promowaniu najlepszych praktyk. Coobranding, czyli wspólne działania marketingowe, może przynieść korzyści obu stronom, zwiększając widoczność marek i przyciągając nowych klientów. Rozumienie tych koncepcji i ich zastosowanie w praktyce jest kluczowe dla sukcesu w branży motoryzacyjnej, która staje się coraz bardziej konkurencyjna i złożona. Ignorowanie wartości współpracy w kontekście rozwoju rynku może prowadzić do nieefektywności i utraty przewagi konkurencyjnej.

Pytanie 34

Kto w ASO odpowiada za bezpośredni kontakt z klientem?

A. pracownik działu części
B. pracownik BOK
C. mechanik samochodowy
D. pracownik działu likwidacji szkód powypadkowych
Pracownik Biura Obsługi Klienta (BOK) odgrywa kluczową rolę w bezpośrednim kontakcie z klientami w branży ASO (Autoryzowane Serwisy Obslugi). Jego zadaniem jest zapewnienie wsparcia, odpowiedzi na pytania oraz rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się podczas korzystania z usług serwisowych. Pracownicy BOK są zazwyczaj pierwszym punktem kontaktowym dla klientów, co oznacza, że powinni posiadać umiejętność skutecznej komunikacji, empatii oraz znajomości oferowanych usług. Na przykład, jeśli klient zgłasza problem z samochodem, to pracownik BOK powinien nie tylko wysłuchać, ale również zarekomendować odpowiednie rozwiązania, umówić wizytę serwisową czy odpowiedzieć na pytania dotyczące gwarancji. W dobrych praktykach branżowych, szczególna uwaga jest przykładana do budowania relacji z klientami, co może przekładać się na ich lojalność oraz pozytywne opinie o serwisie. Dlatego umiejętności interpersonalne oraz fachowa wiedza są niezbędne dla pracowników BOK.

Pytanie 35

Do podstawowych zadań pracownika Biura Obsługi Klienta należy

A. ustalanie i lokalizowanie problemów
B. organizowanie zamówień na części zamienne
C. nadzór nad jakością realizowanych prac naprawczych
D. współpraca z mechanikami oraz innymi pracownikami w serwisie
Kontrola jakości wykonywanych prac naprawczych, zamawianie części zamiennych oraz diagnozowanie i lokalizowanie usterek to ważne, ale nie są to główne zadania Biura Obsługi Klienta. Pierwsza z tych odpowiedzi zakłada, że pracownicy biura mają bezpośredni wpływ na proces naprawczy, co jest mylnym założeniem. Kontrola jakości jest zazwyczaj zadaniem końcowym, realizowanym przez specjalistów w obszarze technicznym, którzy mają odpowiednie kwalifikacje do oceny stanu technicznego wykonanych prac. Zamawianie części zamiennych również nie jest bezpośrednim zadaniem obsługi klienta — to zadanie dla działu logistycznego lub technicznego, które zajmuje się zarządzaniem zapasami i zapewnieniem ciągłości pracy serwisu. Diagnozowanie i lokalizowanie usterek to kolejna umiejętność, która należy do kompetencji mechaników, a nie pracowników biura. Zwykle Biuro Obsługi Klienta nie dokonuje bezpośrednich diagnoz, lecz przekazuje informacje zebrane od klientów, które mogą być następnie wykorzystane przez techników do analizy usterek. Typowym błędem w myśleniu jest utożsamianie ról pracowników biura i techników, co prowadzi do nieporozumień w zakresie obowiązków oraz odpowiedzialności. Aby skutecznie wspierać proces naprawy i utrzymania jakości usług, pracownicy Biura Obsługi Klienta powinni koncentrować się na efektywnej komunikacji i koordynacji działań z innymi działami, a nie na samodzielnej kontroli jakości czy diagnozowaniu usterek.

Pytanie 36

Ostateczną weryfikację ustawienia świateł mijania, po wymianie reflektora przez mechanika, należy zacząć od

A. skalibrowania przyrządu optycznego do kontroli ustawienia świateł
B. obciążenia samochodu masą odpowiadającą maksymalnej ładowności pojazdu
C. sprawdzenia ciśnienia w oponach
D. naładowania akumulatora do wartości 14,4 V
Końcowa kontrola ustawienia świateł mijania po wymianie reflektora jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Zanim przystąpimy do kalibracji, niezwykle istotne jest, aby upewnić się, że ciśnienie w ogumieniu jest odpowiednie. Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie może powodować nierównomierne obciążenie pojazdu, co z kolei wpływa na kąt ustawienia świateł. Standardy branżowe, takie jak normy ECE (Europejskie Normy Ekologiczne), jasno określają, że wszelkie parametry dotyczące ustawienia świateł muszą być realizowane w warunkach odpowiedniej stabilności pojazdu. Przykładem może być sytuacja, gdy podczas kontroli ciśnienia w oponach stwierdzimy ich niedobór; może to prowadzić do obniżenia przedniego końca pojazdu, co wpłynie na kierunek padania światła. Właściwe ciśnienie opon jest więc fundamentalnym krokiem przed przystąpieniem do jakiejkolwiek regulacji świateł, co jest zgodne z dobrą praktyką w branży samochodowej.

Pytanie 37

Zamiana progu w pojeździe powinna być zrealizowana przez

A. blacharza
B. elektromechanika
C. lakiernika
D. mechanika
Wymiana progu w pojeździe to zadanie, które powinno być oddane w ręce blacharza. Ten fachowiec ma doświadczenie w pracy z blachą i strukturyzowaniem nadwozia, co jest naprawdę ważne dla bezpieczeństwa auta. Wiesz, wymiana progu to nie taka prosta sprawa, bo trzeba dopasować nowe części do tych starych. Blacharz używa różnych narzędzi do cięcia, formowania czy spawania blach, żeby wszystko pasowało jak należy. Przykładowo, jeśli próg jest zniszczony na skutek korozji albo wypadku, to blacharz oceni, co tam się stało, usunie to, co zepsute, i zamontuje nowy próg. Po tym wszystkim, aby wszystko wyglądało dobrze i było zabezpieczone przed korozją, dobrze jest też przeprowadzić prace lakiernicze. Oczywiście, nie można zapominać o przestrzeganiu norm bezpieczeństwa, żeby pojazd po naprawie był w dobrym stanie.

Pytanie 38

Proces recyklingu i utylizacji zużytego płynu hamulcowego, który został usunięty z układu hamulcowego, polega na przeprowadzeniu

A. filtracji grawitacyjnej, a następnie rafinacji
B. filtracji mechanicznej, destylacji i rektyfikacji
C. kriogenicznej metody rozdrabniania
D. obrótce tlenowej oraz kompostowaniu
Recykling i utylizacja zużytego płynu hamulcowego to tematy, które wymagają zastosowania kilku technik, jak na przykład filtracja mechaniczna, destylacja i rektyfikacja. To właśnie dzięki nim możemy skutecznie odzyskać różne substancje chemiczne. Filtracja mechaniczna jest super ważna, bo pomaga pozbyć się stałych zanieczyszczeń, co jest kluczowe, żeby móc dalej obróbić ten płyn. Później, jak już mamy czystszy materiał, przychodzi wielka rola destylacji, która pozwala oddzielić różne frakcje płynu. I tu znowu pojawia się rektyfikacja, która dodatkowo poprawia czystość odzyskiwanych komponentów. To istotne ze względu na przepisy dotyczące ochrony środowiska i normy jakości. Można spotkać te metody w zakładach recyklingowych, gdzie odzyskane chemikalia wprowadzane są z powrotem do produkcji. Trochę mi się wydaje, że to wszystko pięknie wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, bo zmniejszamy ilość odpadów i wpływ na środowisko.

Pytanie 39

Diagnostyka pokładowa pojazdu w normie OBD I polega na

A. odczytaniu kodu błędu z urządzenia w formie migania lampki kontrolnej
B. zmierzeniu maksymalnej mocy silnika
C. pomiarze zbieżności kół przez urządzenie diagnostyczne
D. sprawdzaniu średniego zużycia paliwa przez silnik
Zgadza się, dobra odpowiedź! Odczytanie kodu błędu z lampki kontrolnej to kluczowa rzecz w diagnostyce pokładowej OBD I. W sumie, to takie proste, ale bardzo przydatne, bo pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemów z emisją spalin. Standard OBD I, który pojawił się w latach 80., naprawdę pomógł mechanikom w rozwiązywaniu usterek, a kod błędu zapala się, gdy coś jest nie tak, na przykład z czujnikiem O2. Jak to się zapali, to można szybko odczytać błędy za pomocą prostego interfejsu diagnostycznego, co znacznie ułatwia naprawę. Moim zdaniem, znajomość tych kodów to podstawa dla każdego, kto zajmuje się samochodami, bo to przyspiesza pracę w warsztatach i pomaga przestrzegać norm ekologicznych.

Pytanie 40

Jaką czynność powinien przeprowadzić mechanik w pierwszej kolejności po wymianie końcówki drążka kierowniczego w pojeździe?

A. Sprawdzić zbieżność kół
B. Sprawdzić wyważenie kół
C. Odczytać kody błędów
D. Wykonać jazdę próbną
Po wymianie końcówki drążka kierowniczego, pierwszym krokiem, który powinien wykonać mechanik, jest sprawdzenie zbieżności kół. Zbieżność kół, czyli kąt ustawienia kół w stosunku do siebie oraz do podłoża, ma kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa pojazdu. Niewłaściwie ustawiona zbieżność może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co z kolei wpływa na koszty eksploatacji oraz komfort jazdy. Przykładowo, jeżeli końcówka drążka kierowniczego została wymieniona z powodu uszkodzenia, to prawdopodobnie mogło dojść do zmian w geometrii zawieszenia. Sprawdzenie zbieżności kół powinno odbywać się zgodnie z obowiązującymi standardami, przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych, takich jak urządzenia do ustawiania zbieżności. To działanie jest kluczowe, aby upewnić się, że pojazd będzie prowadził się prawidłowo i będzie bezpieczny zarówno dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo, profesjonalne serwisy często zalecają, aby po każdej wymianie komponentów układu kierowniczego lub zawieszenia, sprawdzić geometrię, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.