Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 17 maja 2025 22:55
  • Data zakończenia: 17 maja 2025 23:14

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czy azotowanie stali prowadzi do

A. oczyszczenia wyrobu z tłuszczu
B. eliminacji negatywnych efektów hartowania
C. wzmocnienia powierzchni
D. zapobiegania korozji
Choć azotowanie stali może być mylone z innymi procesami obróbki, kluczowe jest zrozumienie, że żaden z wymienionych w pytaniu procesów nie jest związany z utwardzeniem powierzchni. Usunięcie szkodliwych skutków hartowania, jak na przykład naprężenia wewnętrzne, nie ma nic wspólnego z azotowaniem. Proces hartowania polega na szybkim chłodzeniu stali, co może wprowadzać niepożądane naprężenia, ale azotowanie nie jest techniką, która je eliminuje. Ochrona przed korozją jest również niepoprawnym skojarzeniem; azotowanie może podnieść odporność na zużycie, ale nie ma bezpośredniego wpływu na odporność stali na korozję, co jest bardziej związane z odpowiednim doborem materiałów i warstw ochronnych. Proces odtłuszczenia wyrobu, z kolei, jest etapem przygotowawczym, który ma na celu usunięcie zanieczyszczeń z powierzchni stali przed jakąkolwiek obróbką, ale nie jest bezpośrednio związany z azotowaniem. Typowym błędem myślowym jest utożsamienie azotowania z innymi procesami obróbczo-chemicznymi, co prowadzi do nieporozumień w kontekście ich zastosowań. Aby uniknąć tych nieporozumień, warto zgłębić różne techniki obróbcze i ich specyfikę, co pozwoli na lepsze zrozumienie właściwości materiałów i optymalizację procesów produkcyjnych.

Pytanie 2

Pojawiające się w zbiorniczku wyrównawczym systemu chłodzenia pęcherzyki powietrza mogą być efektem uszkodzenia

A. głowicy silnika
B. termostatu
C. pompy wody
D. nagrzewnicy
Wybór odpowiedzi dotyczącej głowicy silnika jako źródła pęcherzyków powietrza w układzie chłodzenia jest prawidłowy, ponieważ uszkodzenie uszczelek głowicy lub pęknięcia w samej głowicy mogą prowadzić do przedostawania się spalin lub powietrza do układu chłodzenia. Taki stan rzeczy powoduje wytwarzanie pęcherzyków powietrza w zbiorniczku wyrównawczym, co może prowadzić do przegrzewania silnika. W praktyce, w przypadku stwierdzenia nadmiernego ciśnienia w układzie chłodzenia lub nieprawidłowego działania termostatu, zaleca się przeprowadzenie diagnostyki głowicy silnika oraz układu uszczelek, aby wyeliminować potencjalne nieszczelności. W kontekście standardów branżowych, regularne kontrole stanu uszczelek i głowicy silnika są zalecane w celu zapobiegania poważnym awariom i kosztownym naprawom. Odpowiednia konserwacja i nadzór nad układem chłodzenia mogą znacznie zwiększyć trwałość silnika oraz bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

Pytanie 3

Który z wymienionych elementów spalin stanowi największe zagrożenie dla zdrowia i życia?

A. Tlen
B. Tlenek węgla
C. Para wodna
D. Dwutlenek węgla
Tlenek węgla (CO) jest bezbarwnym, bezwonnym gazem, który powstaje w wyniku niepełnego spalania paliw kopalnych, takich jak węgiel, ropa naftowa czy gaz ziemny. Jego obecność w spalinach jest szczególnie niebezpieczna, ponieważ jest silnym neurotoksynem i może powodować poważne problemy zdrowotne, takie jak zatrucia, uszkodzenia mózgu, a nawet śmierć. Tlenek węgla łączy się z hemoglobiną w krwi, tworząc karboksyhemoglobinę, co ogranicza zdolność krwi do transportu tlenu do organów i tkanek. W warunkach dużego stężenia CO, nawet krótki czas ekspozycji może prowadzić do utraty przytomności. Z tego względu, w kontekście przepisów dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, szczególną uwagę należy zwracać na systemy wentylacyjne oraz czujniki tlenku węgla w miejscach, gdzie występuje ryzyko jego akumulacji, takich jak garaże, piwnice czy pomieszczenia z piecami grzewczymi. Właściwe monitorowanie i kontrolowanie poziomu tlenku węgla to kluczowy element systemów zarządzania bezpieczeństwem w budynkach.

Pytanie 4

Jakie czynności należy wykonać, aby oddzielić oponę od tarczy koła podczas demontażu?

A. łyżką o długim ramieniu
B. siłownikiem mechanicznym lub pneumatycznym
C. ściągaczem hydraulicznym
D. w imadle
Odpowiedź dotycząca zastosowania siłownika mechanicznego lub pneumatycznego do oddzielenia opony od tarczy koła jest poprawna, ponieważ te narzędzia są specjalnie zaprojektowane do wykonywania zadań wymagających precyzyjnego i kontrolowanego działania. Siłowniki mechaniczne oraz pneumatyczne umożliwiają uzyskanie dużej siły przy stosunkowo niewielkim wysiłku, co czyni je idealnym rozwiązaniem do demontażu opon. W praktyce, zastosowanie takiego siłownika pozwala na równomierne rozłożenie siły, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia opony lub tarczy koła. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa i efektywności, zalecają korzystanie z takich narzędzi, aby zapewnić nie tylko efektywność, ale i bezpieczeństwo pracy. Przykładem zastosowania siłowników pneumatycznych jest ich wykorzystanie w warsztatach samochodowych, gdzie umożliwiają szybkie i efektywne demontaże, co w konsekwencji zwiększa wydajność pracy i redukuje czas przestoju pojazdów.

Pytanie 5

Aby odczytać kod błędu pojazdu z systemem OBDII / EOBD, konieczne jest użycie

A. diagnoskopu
B. oscyloskopu
C. spektrofotometru
D. woltomierza
Odpowiedź "diagnoskopu" jest poprawna, ponieważ diagnoskop to specjalistyczne urządzenie służące do komunikacji z systemem OBDII/EOBD, które jest standardem diagnostyki w nowoczesnych pojazdach. OBDII (On-Board Diagnostics II) to system monitorujący stan najważniejszych podzespołów samochodu, a także kontrolujący emisję spalin. Umożliwia on odczytanie kodów błędów, które są generowane przez komputer pokładowy w przypadku wystąpienia problemów z silnikiem lub innymi istotnymi komponentami. W praktyce użycie diagnoskopu pozwala mechanikom szybko zidentyfikować źródło problemu, co prowadzi do efektywniejszej diagnostyki i naprawy pojazdu. Przykładowo, w przypadku, gdy kontrolka silnika zaświeci się na desce rozdzielczej, diagnoskop umożliwi odczytanie kodu błędu, co pozwoli na szybkie podjęcie działań naprawczych. Stosowanie diagnoskopów jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, ponieważ przyspiesza proces diagnostyki i poprawia jakość usług serwisowych, redukując jednocześnie koszty naprawy.

Pytanie 6

W samochodzie osobowym, aby zabezpieczyć koło przed samoczynnym odkręceniem, używa się

A. nakrętek samohamownych
B. podkładek płaskich
C. podkładek sprężystych
D. nakrętek z kołnierzem stożkowym
Nakrętki z kołnierzem stożkowym są stosowane w samochodach osobowych do zabezpieczenia kół przed odkręceniem, ponieważ ich konstrukcja zapewnia lepsze połączenie z powierzchnią felgi. Kołnierz stożkowy umożliwia równomierne rozłożenie siły docisku, co skutkuje lepszą stabilnością i zmniejsza ryzyko luzów. Dzięki temu, w przypadku wibracji, które mogą wystąpić podczas jazdy, nakrętki te lepiej trzymają się na miejscu. W praktyce to oznacza, że kierowcy mogą być spokojni o bezpieczeństwo jazdy, gdyż odpowiednio zainstalowane koła nie odkręcą się w trakcie eksploatacji. Stosowanie tego typu nakrętek jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz normami branżowymi, co podkreśla ich znaczenie w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania układu jezdnego. Ważne jest również, aby stosować odpowiedni moment dokręcania, co zapewnia optymalne działanie nakrętek z kołnierzem stożkowym.

Pytanie 7

Podczas instalacji nowej uszczelki pod głowicą, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. dokręcić śruby przy użyciu klucza oczkowego
B. dokręcić śruby głowicy w odpowiedniej sekwencji
C. sprawdzić ustawienie luzów zaworowych
D. sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach
Dokręcanie śrub głowicy w odpowiedniej kolejności jest kluczowym krokiem w montażu nowej uszczelki pod głowicą. Proces ten ma na celu zapewnienie równomiernego rozkładu sił na uszczelce, co w konsekwencji zapobiega jej nieszczelności i umożliwia prawidłowe działanie silnika. Dobre praktyki wskazują na zastosowanie sekwencji dokręcania, która zazwyczaj zaczyna się od śrub centralnych i przechodzi w stronę zewnętrznych, co pozwala na stopniowe i kontrolowane napięcie. Właściwe dokręcenie śrub zgodnie z zaleceniami producenta, które często są podane w dokumentacji technicznej lub książkach serwisowych, jest niezbędne dla zachowania integralności silnika. Niewłaściwe dokręcenie może prowadzić do przemieszczenia głowicy, co w efekcie skutkuje uszkodzeniem uszczelki, a nawet całej jednostki napędowej. Dlatego też przed przystąpieniem do dokręcania konieczne jest dokładne zapoznanie się z instrukcjami i użycie odpowiedniego klucza dynamometrycznego, aby stosować właściwy moment obrotowy. Przykładem może być dokręcanie głowicy w silnikach typu DOHC, gdzie precyzyjne napięcie jest kluczowe dla utrzymania właściwego ciśnienia sprężania.

Pytanie 8

Która z podanych metod łączenia elementów karoserii jest najczęściej wykorzystywana w procesie produkcji oraz nowoczesnych metodach naprawy?

A. Zgrzewanie
B. Lutowanie lutem twardym
C. Nitowanie
D. Lutowanie lutem miękkim
Lutowanie lutem twardym, nitowanie czy lutowanie lutem miękkim to różne metody łączenia, ale nie są one tak powszechne w produkcji nadwozi jak zgrzewanie. Lutowanie twarde wymaga wysokich temperatur, co może osłabić materiał przy lutowaniu. Jest to dość ryzykowne, szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo auta, gdzie mocne połączenia są kluczowe. Nitowanie może być mocne, ale wprowadza dodatkowe punkty osłabienia, które mogą wpłynąć na aerodynamikę i wygląd nadwozia. Lutowanie miękkie to już w ogóle nie to, bo nie daje wystarczającej wytrzymałości na duże obciążenia i dlatego nie nadaje się do motoryzacji. Generalnie, przy wyborze metody łączenia trzeba kierować się wymaganiami wytrzymałościowymi i normami branżowymi. Dlatego w praktyce zgrzewanie to najsolidniejsza opcja, jeśli chodzi o trwałość i bezpieczeństwo połączeń w nowoczesnych nadwoziach.

Pytanie 9

Korzystając z tabeli, określ zakres wymiaru grubości półpanewki dla drugiego wymiaru naprawczego

Oznaczenie wymiaruNr katalogowy półpanewki (górnej lub dolnej)Grubość ścianki półpanewki (mm)Średnica wewnętrzna panewki po zamontowaniu (mm)
N000Produkcyjny0050/50-312/02.000+0.020-0.03060.00+0.079-0.040
N0251 naprawa0050/50-349/02.125+0.020-0.03059.75+0.079-0.040
N0502 naprawa0050/50-393/02.250+0.020-0.03059.50+0.079-0.040
N0753 naprawa0050/50-392/02.375+0.020-0.03059.25+0.079-0.040
N1004 naprawa0050/50-385/02.500+0.020-0.03059.00+0.079-0.040
N1255 naprawa0050/50-386/02.625+0.020-0.03058.75+0.079-0.040

A. 2,020-2,030 mm
B. 2,355-2,405 mm
C. 2,220-2,230 mm
D. 2,105-2,155 mm
Zakres wymiaru grubości półpanewki dla drugiego wymiaru naprawczego, wynoszący od 2,220 mm do 2,230 mm, jest wynikiem precyzyjnych obliczeń opartych na odchyłkach nominalnych. W praktyce oznacza to, że wytwarzane elementy muszą mieścić się w tych granicach, aby zapewnić odpowiednią funkcjonalność i trwałość w układzie mechanicznym. W branży motoryzacyjnej oraz w inżynierii mechanicznej, przestrzeganie precyzyjnych wymiarów jest kluczowe dla zapewnienia niezawodności komponentów. Na przykład, zbyt mała grubość półpanewki może skutkować nieodpowiednim dopasowaniem części, co prowadzi do zwiększonego tarcia i potencjalnego uszkodzenia. Z kolei zbyt duża grubość może generować nadmierne naprężenia, co także wpływa negatywnie na żywotność podzespołów. Dlatego istotne jest korzystanie z aktualnych standardów i norm, takich jak ISO, które definiują tolerancje wymiarowe i jakościowe dla tego typu elementów. Dzięki temu produkowane komponenty są nie tylko zgodne z wymaganiami, ale również optymalizują procesy produkcyjne i redukują koszty eksploatacji.

Pytanie 10

Aby ocenić skuteczność hamulców w pojeździe na podstawie pomiaru siły hamowania, jakie urządzenie powinno być użyte?

A. manometr o zakresie pomiarowym 0 do 10 MPa
B. urządzenie rolkowe
C. czujnik nacisku
D. opóźnieniomierz
Poprawna odpowiedź to urządzenie rolkowe, które jest powszechnie stosowane do oceny skuteczności działania hamulców w pojazdach. Urządzenie to umożliwia pomiar siły hamowania poprzez symulację warunków rzeczywistej jazdy, co pozwala na dokładne określenie efektywności układu hamulcowego. W praktyce, podczas badania, pojazd jest umieszczany na rolkach, które naśladują opór toczenia. Dzięki zastosowaniu takiego urządzenia możliwe jest uzyskanie precyzyjnych danych dotyczących siły hamowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Standardy branżowe, takie jak ISO 3888, podkreślają znaczenie testów hamulców w kontekście homologacji pojazdów. Użycie urządzenia rolkowego pozwala również na identyfikację problemów z układem hamulcowym, takich jak nierównomierne działanie lub zużycie komponentów. W kontekście regularnych przeglądów technicznych, wykorzystanie takiego sprzętu jest niezbędne dla zapewnienia, że pojazd spełnia normy bezpieczeństwa.

Pytanie 11

Który z poniższych elementów służy do redukcji wibracji w układzie zawieszenia?

A. Półosie napędowe
B. Sworzeń kulowy
C. Amortyzator
D. Wahacz
Sworzeń kulowy, choć jest istotnym elementem układu zawieszenia, nie pełni funkcji tłumienia wibracji. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie ruchomego połączenia między różnymi częściami zawieszenia, co pozwala na płynne obracanie i zmianę kąta ustawienia kół. Błędem byłoby oczekiwanie, że element ten wpłynie na komfort jazdy w sposób, w jaki robi to amortyzator. Wahacz, z kolei, jest elementem, który łączy koło z nadwoziem pojazdu, zapewniając odpowiedni ruch koła względem karoserii. Choć wahacze są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania zawieszenia, ich rola skupia się na kontrolowaniu geometrii zawieszenia, a nie na tłumieniu drgań. Półosie napędowe są odpowiedzialne za przenoszenie mocy z silnika na koła, co jest zupełnie inną funkcją niż redukcja wibracji w zawieszeniu. Często mylone są z elementami zawieszenia ze względu na umiejscowienie, jednak ich rola jest związana z napędem, a nie z komfortem jazdy. Typowym błędem jest przypisywanie im funkcji amortyzujących, co wynika z braku zrozumienia ich podstawowego zadania w układzie przeniesienia napędu. Właściwe rozróżnienie funkcji poszczególnych komponentów zawieszenia jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy problemów i efektywnej naprawy pojazdów samochodowych.

Pytanie 12

W trakcie diagnozowania systemu zawieszenia przy użyciu urządzenia typu "szarpak diagnostyczny", zauważono nadmierny luz koła w kierunku pionowym. Który z elementów nie ma na to wpływu?

A. Sworzeń wahacza
B. Łożyska piasty koła przedniego
C. Końcówka drążka kierowniczego
D. Tuleja wahacza
Nadmierny luz koła w płaszczyźnie pionowej jest zjawiskiem, które może wynikać z uszkodzenia lub zużycia różnych komponentów układu zawieszenia, a błędne odpowiedzi na to pytanie można zrozumieć poprzez analizę wpływu poszczególnych elementów. Sworzeń wahacza jest kluczowym elementem, który łączy wahacz z nadwoziem pojazdu. Jeśli sworzeń jest uszkodzony lub ma zbyt dużą luz, może to prowadzić do nieprawidłowego ustawienia koła, co skutkuje jego nadmiernym luźnym ruchem w płaszczyźnie pionowej. Podobnie, łożyska piasty koła przedniego są odpowiedzialne za prawidłowe obracanie się koła; zużycie lub uszkodzenie tych łożysk skutkuje luzem, który odczuwany jest na kole. Tuleja wahacza z kolei ma istotny wpływ na stabilność zawieszenia i redukcję luzów. Uszkodzona tuleja może powodować, że koło nie jest poprawnie utrzymywane w swojej pozycji, co przekłada się na nadmierny luz. Problemem, który często prowadzi do błędnych wniosków, jest mylenie funkcji różnych elementów układu zawieszenia; końcówka drążka kierowniczego, mimo że odgrywa istotną rolę w sterowaniu, nie ma wpływu na pionowe ruchy koła. Zrozumienie specyfiki poszczególnych komponentów oraz ich wpływu na zachowanie pojazdu jest kluczowe dla właściwej diagnostyki i naprawy układów zawieszenia.

Pytanie 13

Ciśnienie podciśnienia to ciśnienie, które jest

A. wyższe od ciśnienia atmosferycznego
B. równe ciśnieniu atmosferycznemu
C. niższe od ciśnienia atmosferycznego
D. równe ciśnieniu atmosferycznemu na poziomie morza
Podciśnienie to stan, w którym ciśnienie w danym obszarze jest mniejsze od ciśnienia atmosferycznego, co oznacza, że siła wywierana przez powietrze na powierzchnię jest niższa niż w otaczającym środowisku. Jest to istotny koncept w wielu dziedzinach, takich jak inżynieria, meteorologia czy medycyna. Przykładowo, w systemach HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja) wykorzystuje się podciśnienie do efektywnego transportu powietrza i filtracji. W przemyśle spożywczym podciśnienie stosuje się w procesach pakowania, aby wydłużyć trwałość produktów przez eliminację tlenu. Również w medycynie, podciśnienie jest używane w urządzeniach do odsysania, które wspomagają usuwanie płynów z ran. Rozumienie podciśnienia i jego zastosowań jest kluczowe dla efektywnego projektowania systemów oraz zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w różnych branżach. Wiedza na temat różnicy między ciśnieniem atmosferycznym a podciśnieniem jest zatem fundamentem dla wielu zastosowań inżynieryjnych i technologicznych.

Pytanie 14

W pojeździe z silnikiem wysokoprężnym przeprowadzono pomiar emisji spalin uzyskując następujące wyniki: CO – 0,4g/km; NOx – 0,19g/km; PM – 0,008g/km; HC-0,03g/km; HC+NOx – 0,28g/km. Na podstawie dopuszczalnych wartości przedstawionych w tabeli, można pojazd zakwalifikować do grupy spełniającej co najwyżej normę

Dopuszczalne wartości emisji spalin w poszczególnych normach EURO
dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym
emisja
[g/km]
EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5EURO 6
CO3,1610,640,50,50,5
HC-0,150,060,050,050,05
NOx-0,550,50,250,180,08
HC+NOx1,130,70,560,30,230,17
PM0,140,080,050,0090,0050,005

A. EURO 6
B. EURO 3
C. EURO 5
D. EURO 4
Prawidłowa odpowiedź to EURO 4, ponieważ wszystkie zmierzone wartości emisji spalin mieszczą się w dopuszczalnych limitach dla tej normy. Normy EURO są regulacjami prawnymi, które określają maksymalne poziomy emisji zanieczyszczeń do atmosfery dla pojazdów silnikowych. Każda norma ma swoje specyfikacje dotyczące różnych substancji, takich jak tlenek węgla (CO), tlenki azotu (NOx), cząstki stałe (PM) oraz węglowodory (HC). W kontekście normy EURO 4, dopuszczalne limity dla CO wynoszą 0,5 g/km, dla NOx 0,25 g/km, dla PM 0,025 g/km oraz dla HC 0,1 g/km. Zatem, pojazd spełnia te normy, ponieważ jego emisje są niższe od wskazanych wartości. Zastosowanie norm EURO w praktyce ma na celu redukcję zanieczyszczenia powietrza i ochronę zdrowia publicznego, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnącej liczby pojazdów na drogach.

Pytanie 15

Jakim narzędziem dokonuje się pomiaru zużycia otworu tulei cylindrowej?

A. szczelinomierzem
B. liniałem krawędziowym
C. średnicówką mikrometryczną
D. suwmiarką
Średnicówka mikrometryczna jest narzędziem pomiarowym o wysokiej precyzji, które służy do pomiaru średnic otworów, tulei cylindrowych oraz innych elementów mechanicznych. Jej konstrukcja pozwala na dokonanie pomiarów z dokładnością do setnych lub nawet tysięcznych części milimetra. W przypadku tulei cylindrowej, gdzie precyzyjne dopasowanie elementów jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania maszyny, zastosowanie średnicówki mikrometrycznej jest najlepszym wyborem. Przykładowo, w produkcji silników samochodowych, gdzie tuleje cylindrowe muszą spełniać rygorystyczne normy, pomiar przy użyciu średnicówki mikrometrycznej zapewnia odpowiednią jakość i trwałość podzespołów. Dodatkowo, zgodnie z normami ISO, precyzyjne pomiary i sprawdzanie tolerancji wymiarowych są integralną częścią procesu kontrolnego w inżynierii mechanicznej, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi do pomiaru.

Pytanie 16

Wymiana zużytych wkładek ciernych w hamulcach tarczowych powinna zawsze odbywać się w parach?

A. w każdym typie zacisku
B. jedynie w zacisku pływającym
C. wyłącznie w zacisku przesuwnym
D. tylko w stałym zacisku
Wymiana zużytych wkładek ciernych hamulców tarczowych we wszystkich zaciskach jest kluczowym aspektem zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa systemu hamulcowego. W przypadku hamulców tarczowych, zarówno na przedniej, jak i tylnej osi, konieczność wymiany wkładek parami wynika z konieczności zachowania równowagi sił hamujących oraz zapobiegania nierównomiernemu zużyciu. Gdy jedna wkładka jest wymieniana, a druga pozostaje zużyta, może to prowadzić do przesunięcia punktu działania siły hamującej, co z kolei skutkuje pogorszeniem stabilności pojazdu podczas hamowania. W praktyce, aby utrzymać optymalne osiągi, producent pojazdu oraz specjaliści od układów hamulcowych zalecają wymianę wkładek zawsze w parach. Wymiana wkładek w komplecie pozwala również na lepsze dopasowanie parametrów pracy hamulca, co przekłada się na dłuższą żywotność pozostałych komponentów układu hamulcowego, takich jak tarcze hamulcowe. Ponadto, w przypadku pojazdów sportowych lub użytkowanych w warunkach ekstremalnych, takich jak jazda w terenie, konsekwentne podejście do wymiany wkładek w parach jest jeszcze bardziej istotne ze względu na wymagania dotyczące bezpieczeństwa i osiągów.

Pytanie 17

Wymiana klocków hamulcowych na tylnej osi w pojazdach z systemem Electronic Power Board lub Sensotronic Brake Control wiąże się z

A. wymianą płynu hamulcowego
B. dezaktywacją zacisków hamulcowych
C. odpowietrzeniem układu hamulcowego
D. jednoczesną wymianą tarcz i klocków hamulcowych
Dezaktywacja zacisków hamulcowych to naprawdę ważny krok, gdy wymieniamy klocki w autach z systemami jak Electronic Power Board czy Sensotronic Brake Control. Chodzi o to, żeby najpierw odłączyć zasilanie lub zresetować system, dzięki czemu możemy bez stresu zdemontować klocki, nie obawiając się o uszkodzenia. Na przykład, jeśli nie zastosujemy się do tego, to możemy przypadkiem zepsuć czujniki czy inne elementy regulacyjne. Dlatego zawsze warto zajrzeć do instrukcji serwisowej przed przystąpieniem do pracy. Dzięki temu mamy pewność, że wszystko zrobimy jak należy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i prawidłowego działania układu hamulcowego po wymianie. No i przestrzeganie dobrych praktyk serwisowych to podstawa, jeśli chcemy czuć się pewnie za kierownicą.

Pytanie 18

Jakie paliwo charakteryzuje się najniższą emisją gazów cieplarnianych?

A. Propan-butan
B. Wodór
C. Olej napędowy
D. Benzyna
Wodór jest uznawany za paliwo o najmniejszej emisji gazów cieplarnianych, gdyż jego spalanie wytwarza jedynie wodę jako produkt uboczny. W porównaniu do tradycyjnych paliw kopalnych, takich jak benzyna, olej napędowy czy propan-butan, które generują znaczące ilości dwutlenku węgla (CO2) oraz innych zanieczyszczeń, wodór oferuje czystsze rozwiązania energetyczne. W praktyce, wodór może być stosowany w ogniwach paliwowych, które zyskują na znaczeniu jako alternatywa dla silników spalinowych w pojazdach. Dodatkowo, wodór może być produkowany z różnych źródeł, w tym z energii odnawialnej, co sprawia, że jest on kluczowym elementem strategii dekarbonizacji sektora transportowego i energetycznego. Standardy, takie jak ISO 14687, definiują wymagania dotyczące jakości wodoru, co jest niezbędne dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa jego stosowania. W dążeniu do zminimalizowania wpływu na środowisko, wodór stanowi obiecującą opcję w kontekście zrównoważonego rozwoju oraz globalnych wysiłków na rzecz ograniczenia zmian klimatycznych.

Pytanie 19

Pedał hamulca, który nadmiernie się ugina przy kolejnych naciskach, wskazuje na

A. brak przyczepności opony do nawierzchni
B. zapowietrzenie układu hamulcowego
C. nadmierne zużycie bieżnika opon
D. zbyt wysoki poziom płynu hamulcowego
Zbyt miękki pedał hamulca, który rośnie przy kolejnych naciśnięciach, najprawdopodobniej wskazuje na zapowietrzenie układu hamulcowego. Zapowietrzenie oznacza, że w układzie hydraulicznym znajduje się powietrze, co powoduje, że ciśnienie generowane przez pompkę hamulcową nie jest w pełni przenoszone na tłoczki hamulców. W efekcie pedał hamulca staje się mniej responsywny i wymaga większego wciśnięcia. Aby skutecznie rozwiązać ten problem, należy przeprowadzić odpowietrzanie układu hamulcowego, co jest kluczowym krokiem w utrzymaniu bezpieczeństwa pojazdu. Według standardów branżowych, zaleca się regularne sprawdzanie stanu układu hamulcowego oraz okresowe wymiany płynu hamulcowego, co zapobiega osadzaniu się powietrza oraz zapewnia jego właściwe właściwości hydrauliczne. Przykładem dobrych praktyk jest również stosowanie odpowiednich narzędzi do odpowietrzania, takich jak zestawy podciśnieniowe, które umożliwiają szybką i skuteczną eliminację powietrza z systemu.

Pytanie 20

Do jakiego celu służy synchronizator używany w skrzyni biegów?

A. wyrównanie prędkości obrotowych załączanych elementów
B. modyfikacja prędkości kół napędowych
C. ograniczenie momentu obrotowego przekazywanego na koła
D. ochrona załączonego biegu przed rozłączeniem
Synchronizator w skrzyni biegów odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu płynności zmiany biegów przez wyrównanie prędkości obrotowych załączanych elementów, co pozwala na ich bezproblemowe połączenie. W momencie zmiany biegu, synchronizator synchronizuje prędkości obrotowe wałka napędowego i koła zębatego, eliminując ryzyko uszkodzenia elementów skrzyni biegów oraz zwiększając komfort jazdy. Przykładami zastosowania są manualne skrzynie biegów w samochodach osobowych, gdzie kierowca zmienia biegi, a synchronizatory zapewniają, że nie występują zgrzyty ani inne nieprzyjemne dźwięki związane z niewłaściwym połączeniem. Rozwiązania te oparte są na standardach inżynierii mechanicznej, które podkreślają znaczenie precyzyjnego dopasowania elementów mechanicznych oraz poprawnego doboru materiałów. W praktyce, odpowiednio zaprojektowane synchronizatory zmniejszają zużycie elementów układu napędowego, co przekłada się na dłuższą żywotność pojazdu oraz niższe koszty eksploatacji.

Pytanie 21

Silnik z zapłonem iskrowym, w którym olej silnikowy przedostaje się przez nieszczelności do komory spalania, generuje z rury wydechowej dym o odcieniu

A. czerwonym
B. czarnym
C. niebieskim
D. białym
Silnik z zapłonem iskrowym, w którym olej silnikowy przenika do komory spalania, emituje dym o niebieskim zabarwieniu. To zjawisko jest wynikiem spalania oleju, który zawiera w sobie substancje smarne i dodatki chemiczne. Kiedy olej dostaje się do komory spalania, jego spalanie prowadzi do powstania charakterystycznych, niebieskich spalin. Niebieski dym jest często sygnałem, że silnik może mieć problemy z uszczelnieniem, co może prowadzić do dalszych uszkodzeń, jeśli nie zostanie naprawione. W praktyce, wykrycie niebieskiego dymu w spalinach silnika powinno skłonić właściciela pojazdu do natychmiastowej diagnostyki, aby zidentyfikować przyczynę wycieku oleju. Można to osiągnąć za pomocą testów ciśnienia kompresji, analizy oleju oraz inspekcji wizualnej uszczelek i pierścieni tłokowych. W motoryzacji, stosowanie odpowiednich standardów, jak SAE dla olejów silnikowych, jest kluczowe dla utrzymania silnika w dobrym stanie oraz minimalizowania emisji spalania oleju.

Pytanie 22

Jakie paliwo generuje najniższe wydobycie gazów cieplarnianych?

A. Olej napędowy
B. Wodór
C. Propan-butan
D. Benzyna
Wodór jest uważany za paliwo o najmniejszej emisji gazów cieplarnianych, ponieważ podczas jego spalania powstaje jedynie para wodna, co oznacza, że nie generuje on dwutlenku węgla ani innych szkodliwych substancji. To czyni go bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem w kontekście dekarbonizacji transportu i przemysłu. Wodór może być wykorzystywany w ogniwach paliwowych, które przekształcają energię chemiczną bezpośrednio w energię elektryczną, z wysoką efektywnością. Przykłady zastosowania wodoru obejmują transport publiczny w postaci autobusów na ogniwa paliwowe oraz samochody, takie jak Toyota Mirai, które są już dostępne na rynku. W kontekście standardów branżowych, rozwijają się nowe wytyczne dotyczące produkcji i wykorzystania wodoru, takie jak normy ISO 14687 dotyczące czystości wodoru, co jest kluczowe dla zapewnienia jego skutecznego wykorzystania w różnych aplikacjach. W miarę postępu technologii, wodór może odegrać kluczową rolę w przejściu na zrównoważone źródła energii, przyczyniając się do ograniczenia globalnych emisji gazów cieplarnianych.

Pytanie 23

W trakcie jazdy próbnej zaobserwowano drgania w kierownicy samochodu w określonym zakresie prędkości. W takiej sytuacji najpierw należy

A. wyważyć koła
B. wymienić łączniki stabilizatora
C. wymienić łożyska kół
D. wymienić końcówki drążków kierowniczych
Drgania na kierownicy podczas jazdy próbnej są często wynikiem niewłaściwego wyważenia kół. Wyważenie kół polega na równomiernym rozłożeniu masy całego koła, co zapewnia stabilność pojazdu w czasie jazdy. Jeśli koła są niewyważone, mogą występować drgania, które są odczuwalne w kierownicy, szczególnie przy określonych prędkościach. Problemy te mogą prowadzić nie tylko do nieprzyjemnych odczuć podczas prowadzenia, ale również do szybszego zużycia opon oraz podzespołów zawieszenia. W praktyce, wyważenie kół powinno być wykonywane po każdej wymianie opon lub gdy zauważysz oznaki drgań. Używa się do tego specjalistycznego sprzętu, który precyzyjnie mierzy nierównomierność masy i pozwala na dodanie odpowiednich ciężarków. Standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), zalecają regularne sprawdzanie wyważenia kół jako elementu zapewniającego bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 24

Gdy zauważysz zbyt niską temperaturę pracy silnika (cieczy chłodzącej), w pierwszej kolejności powinieneś skontrolować

A. sprawność termostatu
B. działanie wentylatora
C. temperaturę zamarzania cieczy chłodzącej
D. funkcjonowanie pompy cieczy
Działanie termostatu jest kluczowym elementem zarządzania temperaturą silnika. Termostat reguluje przepływ cieczy chłodzącej w obiegu, co pozwala na szybkie osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej silnika. Gdy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, co pozwala na szybkie nagrzanie się jednostki napędowej. W momencie, gdy temperatura osiągnie odpowiedni poziom, termostat otwiera się, umożliwiając przejście cieczy chłodzącej przez chłodnicę. Dzięki temu silnik nie przegrzewa się, a temperatura pozostaje w zalecanym zakresie. Przykładowo, w standardowych silnikach spalinowych temperatura pracy powinna wynosić od 80 do 100 stopni Celsjusza. Niewłaściwe działanie termostatu, tj. jego zablokowanie w pozycji otwartej lub zamkniętej, może prowadzić do zbyt niskiej lub zbyt wysokiej temperatury silnika, co może skutkować poważnymi uszkodzeniami. W praktyce, każda diagnostyka powinna zaczynać się od weryfikacji działania termostatu, co jest zgodne z zaleceniami producentów oraz standardami branżowymi.

Pytanie 25

Refraktometr typu "trzy w jednym" w diagnostyce pojazdów jest wykorzystywany do oceny

A. płynu chłodzącego
B. oleju w silniku
C. paliwa diesla
D. grubości powłoki lakierniczej
Refraktometr 'trzy w jednym' jest narzędziem stosowanym w diagnostyce samochodowej do oceny płynów eksploatacyjnych, w tym płynu chłodzącego. Jego działanie opiera się na pomiarze współczynnika załamania światła, który jest specyficzny dla różnych substancji. W kontekście płynu chłodzącego, refraktometr umożliwia ocenę stężenia glikolu etylenowego lub propylenu, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej ochrony przed zamarzaniem i przegrzewaniem silnika. Właściwy poziom stężenia płynu chłodzącego jest niezbędny do utrzymania optymalnej temperatury pracy silnika oraz zapobiegania uszkodzeniom wewnętrznym. Przykładowo, niedostateczne stężenie może prowadzić do zamarzania płynu w niskich temperaturach, co może skutkować poważnymi uszkodzeniami jednostki napędowej. Dlatego regularne kontrole płynu chłodzącego za pomocą refraktometru są zgodne z najlepszymi praktykami konserwacyjnymi w branży motoryzacyjnej, co pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych problemów i ich skuteczne rozwiązanie.

Pytanie 26

Zacisk hamulca stanowi część systemu hamulcowego

A. tarczowego
B. elektromagnetycznego
C. bębnowego
D. taśmowego
Zacisk hamulcowy to mega ważny element w układzie hamulcowym tarczowym, który jest teraz bardzo popularny w autach. Jego główna rola to przytrzymywanie i dociskanie klocków hamulcowych do tarczy, co w rezultacie tworzy siłę hamującą. Kiedy kierowca wciska pedał hamulca, ciśnienie hydrauliczne wędruje do zacisków, co sprawia, że tłoczki przesuwają się i dociskają klocki do obracającej się tarczy. Tak to działa, a efektem jest skuteczne hamowanie. Z mojego doświadczenia, warto regularnie sprawdzać stan klocków hamulcowych i poziom płynu hamulcowego, bo to wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Ostatnio w autach często pojawiają się systemy ABS, które współpracują z układem tarczowym, żeby nie blokować kół i stabilizować pojazd podczas hamowania. Warto wiedzieć, że układ tarczowy jest lepszy w sytuacjach, gdzie potrzebne jest mocne hamowanie i lepsze chłodzenie, dlatego często można go spotkać w sportowych i osobowych autach.

Pytanie 27

Przy odkręcaniu korka zbiornika chłodnicy istnieje ryzyko

A. zmiażdżenia dłoni.
B. termicznego poparzenia ciała.
C. uszkodzenia płuc.
D. poparzenia ręki kwasem.
Podczas odkręcania korka chłodnicy, istnieje ryzyko termicznego poparzenia ciała, co jest związane z wysoką temperaturą płynu chłodniczego znajdującego się w układzie. Płyn chłodniczy, który krąży w silniku, osiąga znaczne wartości temperatury, często przekraczające 90 stopni Celsjusza. Gdy korek jest odkręcany, ciśnienie w układzie zostaje zniesione, co może prowadzić do gwałtownego uwolnienia pary wodnej oraz gorącego płynu, co stanowi bezpośrednie zagrożenie dla skóry. W związku z tym, przy odkręcaniu korka chłodnicy, zaleca się stosowanie odpowiednich procedur bezpieczeństwa, takich jak noszenie rękawic ochronnych oraz okularów przeciwsłonecznych. Ważne jest również, aby przed przystąpieniem do tej czynności odczekać, aż silnik wystygnie, co zminimalizuje ryzyko oparzeń. W branży motoryzacyjnej, przestrzeganie standardów BHP oraz stosowanie się do zaleceń producenta pojazdu jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas pracy z układami chłodzenia.

Pytanie 28

Proporcja objętości cylindra powyżej tłoka w pozycjach DMP oraz GMP definiuje

A. długość skoku tłoka
B. ciśnienie sprężonego powietrza
C. objętość jednego skoku silnika
D. stopień sprężania
Stopień sprężania jest kluczowym parametrem w silnikach spalinowych, określającym stosunek objętości cylindra w położeniu dolnym martwym (DMP) do objętości cylindra w położeniu górnym martwym (GMP). Jest to fundamentalny wskaźnik, który wpływa na wydajność silnika oraz jego moc. Wysoki stopień sprężania przyczynia się do efektywniejszego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co prowadzi do zwiększenia mocy wyjściowej silnika. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest tuning silników, gdzie inżynierowie często dążą do optymalizacji stopnia sprężania, aby poprawić osiągi pojazdu. Wartością standardową w silnikach benzynowych wynosi 9:1 do 12:1, podczas gdy w silnikach diesla może wynosić od 14:1 do 25:1, co podkreśla różnice w technologiach silnikowych. Przy projektowaniu silników, zrozumienie i kontrolowanie stopnia sprężania jest niezbędne dla osiągnięcia pożądanej dynamiki i efektywności paliwowej, co wpisuje się w egzekwowane standardy emisji oraz wydajności energetycznej.

Pytanie 29

Powierzchnię uszczelniającą głowicy, która uległa deformacji, naprawia się w wyniku

A. napawania
B. planowania
C. galwanizacji
D. klejenia
Napawanie, będące procesem łączenia metali poprzez dodawanie materiału w postaci spoiwa, nie jest odpowiednią metodą do naprawy powierzchni uszczelniającej głowicy, ponieważ wymaga znacznego podgrzewania, co może prowadzić do dalszych deformacji. W kontekście naprawy silników, napawanie używane jest głównie do odtwarzania zużytych elementów, takich jak wały korbowe czy zębatki, a nie do usuwania odkształceń w krytycznych powierzchniach uszczelniających. Klejenie również nie jest właściwym rozwiązaniem w tym przypadku, ponieważ uszczelki muszą tworzyć idealnie gładką i sztywną powierzchnię, a klej nie zapewnia wystarczającej trwałości i odporności na wysokie temperatury oraz ciśnienia panujące w silniku. Z kolei galwanizacja, proces polegający na pokrywaniu powierzchni metalowych warstwą innego metalu, stosowana jest głównie w celu ochrony przed korozją, a nie do korygowania deformacji. Tego typu błędne decyzje mogą prowadzić do poważnych problemów w działaniu silnika, takich jak przecieki czy zacieranie się elementów, co w konsekwencji pociąga za sobą kosztowne naprawy. Zrozumienie, jak i kiedy stosować odpowiednie metody naprawcze, jest kluczowe dla zachowania integralności i wydajności silnika.

Pytanie 30

Najistotniejszą informacją, która jest rejestrowana w zleceniu przyjęcia pojazdu do diagnostyki, stanowi

A. numer dowodu rejestracyjnego
B. przebieg pojazdu
C. numer silnika
D. numer nadwozia
Podczas analizy pozostałych odpowiedzi na pytanie, które zidentyfikowano jako niepoprawne, warto zauważyć, że numer dowodu rejestracyjnego, przebieg pojazdu i numer silnika, choć ważne, nie są kluczowe w kontekście przyjęcia pojazdu do badań diagnostycznych w porównaniu do numeru nadwozia. Numer dowodu rejestracyjnego jest istotny w kontekście legalności pojazdu na drodze, lecz nie dostarcza informacji o jego specyfice technicznej. W sytuacji, gdy pojazd wymaga szczegółowej analizy, opieranie się wyłącznie na numerze rejestracyjnym może prowadzić do poważnych błędów identyfikacyjnych. Przebieg pojazdu jest również ważnym wskaźnikiem, jednak nie jest unikalnym identyfikatorem. Przebieg może być manipulowany i nie zawsze jest odzwierciedleniem rzeczywistego stanu technicznego pojazdu. W przypadku numeru silnika, podobnie jak w przypadku numeru dowodu rejestracyjnego, jest to informacja, która może być użyteczna, ale może nie zawierać wszystkich istotnych danych potrzebnych do pełnej diagnostyki. Ponadto, w sytuacji, gdy pojazd ma zainstalowany silnik innego typu, numer ten może wprowadzać w błąd. Przykładowo, jeśli silnik został wymieniony w wyniku uszkodzenia, numer silnika nie będzie już odzwierciedlał oryginalnych danych pojazdu. Dlatego podczas przyjmowania pojazdu do badań diagnostycznych, kluczowym elementem jest prawidłowe wyznaczenie i zapisanie numeru nadwozia, które gwarantuje jednoznaczną identyfikację oraz pełną zgodność z dokumentacją techniczną pojazdu.

Pytanie 31

Do narzędzi warsztatowych nie wliczamy

A. prasy.
B. podnośnika hydraulicznego.
C. kanału najazdowego.
D. miernika.
Kanał najazdowy nie jest uważany za urządzenie warsztatowe, ponieważ pełni funkcję infrastrukturalną, a nie narzędziową. Jego głównym zastosowaniem jest umożliwienie dostępu do pojazdów w celu ich serwisowania lub naprawy. W odróżnieniu od urządzeń takich jak prasy, mierniki czy podnośniki hydrauliczne, które są narzędziami wykorzystywanymi bezpośrednio w procesach obróbczych, kanał najazdowy jest strukturą, która wspiera pracę w warsztacie. Przykładowo, gdy mechanik chce wymienić olej w silniku pojazdu, korzysta z kanału najazdowego, aby uzyskać lepszy dostęp do spodu pojazdu. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie infrastruktury w kontekście jakości usług, jednak sama infrastruktura nie jest klasyfikowana jako narzędzie produkcyjne ani warsztatowe. Dobre praktyki w warsztatach samochodowych zakładają właściwe zagospodarowanie przestrzeni roboczej, gdzie kanały najazdowe są integralnym elementem, ale nie są uznawane za urządzenia robocze.

Pytanie 32

Podczas zmiany opony na urządzeniu przeznaczonym do demontażu, mechanikowi mogą zagrażać

A. uszkodzenie słuchu
B. uszkodzenie ciała energią sprężonego powietrza
C. poparzenie dłoni
D. poparzenie oczu
Odpowiedź dotycząca uszkodzenia ciała energią sprężonego powietrza jest prawidłowa, ponieważ podczas wymiany opony, szczególnie w warsztatach mechanicznych, używa się narzędzi pneumatycznych, które mogą generować znaczną siłę. Sprężone powietrze, jeśli nie jest stosowane prawidłowo, może powodować niebezpieczne sytuacje, takie jak wystrzał opony czy niekontrolowane uwolnienie energii. Przykładowo, jeśli mechanik nieprawidłowo obsługuje klucze pneumatyczne lub nie stosuje odpowiednich technik zabezpieczających, może dojść do poważnych obrażeń ciała. Dlatego ważne jest stosowanie się do procedur bezpieczeństwa, takich jak używanie odpowiedniego sprzętu ochronnego oraz regularne szkolenie personelu. W branży motoryzacyjnej, normy BHP oraz wytyczne dotyczące korzystania z narzędzi pneumatycznych powinny być przestrzegane, co pozwala minimalizować ryzyko kontuzji związanych z energią sprężonego powietrza.

Pytanie 33

Przekładnia ślimakowo-kulkowa wykorzystywana jest w systemie

A. hamulcowym
B. napędowym
C. kierowniczym
D. zawieszenia
Przekładnia ślimakowo-kulkowa jest szczególnie wykorzystywana w układach kierowniczych ze względu na swoją zdolność do precyzyjnego przenoszenia ruchu oraz zapewnienia odpowiedniego momentu obrotowego. Działa na zasadzie ślimaka i kulki, co pozwala na płynne przejście ruchu obrotowego na liniowy. Taki mechanizm jest kluczowy w systemach kierowniczych, gdzie precyzja i kontrola są niezbędne dla bezpieczeństwa pojazdu. Przykładem zastosowania przekładni ślimakowo-kulkowej jest układ kierowniczy w samochodach sportowych, gdzie wymagana jest szybsza i bardziej responsywna reakcja na ruchy kierownicy. Ponadto, przekładnie te są często wykorzystywane w nowoczesnych układach kierowniczych z napędem elektrycznym, co zwiększa ich znaczenie w kontekście współczesnych technologii motoryzacyjnych. W branży motoryzacyjnej standardem jest dążenie do minimalizacji luzów w układzie kierowniczym, a przekładnia ślimakowo-kulkowa, dzięki swojej konstrukcji, efektywnie spełnia te wymagania.

Pytanie 34

Woda używana do mycia aut w myjni musi być odprowadzana

A. bezpośrednio do kanalizacji deszczowej
B. bezpośrednio do systemu kanalizacji komunalnej
C. do wykopu w ziemi na zewnątrz myjni
D. do separatorów ściekowych
Odpowiedzi sugerujące odprowadzanie wody do kanalizacji ścieków komunalnych, wykopu w ziemi czy kanalizacji burzowej są niepoprawne z kilku kluczowych powodów. Odprowadzanie wody z myjni samochodowej bezpośrednio do kanalizacji ścieków komunalnych jest niewłaściwe, ponieważ woda ta zawiera substancje chemiczne, które mogą negatywnie wpływać na system oczyszczania ścieków oraz jakość wody w odbiornikach. Zanieczyszczenia mogą przekraczać dopuszczalne normy, co stawia pod znakiem zapytania zgodność z regulacjami ochrony środowiska. Przeniesienie odpowiedzialności za oczyszczanie zanieczyszczonej wody na system komunalny jest nieetyczne i może skutkować wysokimi karami finansowymi. Odprowadzanie wody do wykopu w ziemi poza pomieszczeniem myjni również budzi poważne wątpliwości, ponieważ może prowadzić do bezpośredniego zanieczyszczenia gleb i wód gruntowych, co jest zabronione przepisami ochrony środowiska. Natomiast kierowanie ścieków do kanalizacji burzowej jest kolejnym błędem, gdyż nie jest ona przystosowana do odbioru zanieczyszczonych wód, co może prowadzić do ich wypływu do rzek czy jezior, zagrażając lokalnym ekosystemom. Kluczowe jest, aby myjnie samochodowe stosowały odpowiednie technologie, takie jak separatorów ściekowych, które zgodnie z normami środowiskowymi, skutecznie usuwały zanieczyszczenia przed ich odprowadzeniem.

Pytanie 35

Numer VIN (Vehicle Identification Number) pojazdu jest zbudowany

A. z 14 znaków
B. z 18 znaków
C. z 17 znaków
D. z 10 znaków
Numer identyfikacyjny pojazdu VIN (Vehicle Identification Number) rzeczywiście składa się z 17 znaków. Jest to międzynarodowy standard, który został wprowadzony w 1981 roku, aby umożliwić jednoznaczną identyfikację pojazdów. Struktura VIN zawiera różnorodne informacje, takie jak producent, typ pojazdu, miejsce produkcji, rok produkcji oraz unikalny numer seryjny. Przykładowo, pierwsze trzy znaki VIN przedstawiają WMI (World Manufacturer Identifier), który identyfikuje producenta i jego lokalizację. Kolejne pięć znaków to VDS (Vehicle Descriptor Section), który określa cechy pojazdu, takie jak jego model, silnik oraz inne parametry techniczne. Ostatnie dziewięć znaków to VIS (Vehicle Identifier Section), który jest unikalnym numerem pojazdu. Dzięki tej standaryzacji możliwe jest łatwe śledzenie historii pojazdów, co jest kluczowe w kontekście wymiany informacji pomiędzy producentami, dealerami oraz organami rejestracyjnymi.

Pytanie 36

Czas wymiany uszczelki podgłowicowej w silniku wynosi 2,3 rbg, a całkowity koszt części zamiennych to 339,00 zł netto. Jaki jest całkowity koszt brutto naprawy (VAT 23%), przy założeniu, że cena za 1 rbg to 70,00 zł netto?

A. 500,00 zł
B. 600,00 zł
C. 615,00 zł
D. 595,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt naprawy, należy uwzględnić zarówno koszt pracy, jak i koszt części zamiennych. Czas wymiany uszczelki podgłowicowej wynosi 2,3 roboczogodziny (rbg), co przy stawce 70,00 zł netto za rbg daje 161,00 zł (2,3 rbg * 70,00 zł/rbg). Następnie dodajemy do tego koszt części zamiennych, który wynosi 339,00 zł netto. Łączny koszt netto naprawy wynosi więc 500,00 zł (161,00 zł + 339,00 zł). Aby uzyskać koszt brutto, musimy doliczyć VAT w wysokości 23%. Obliczamy VAT: 500,00 zł * 0,23 = 115,00 zł. Zatem całkowity koszt brutto wynosi 615,00 zł (500,00 zł + 115,00 zł). Tym samym, poprawna odpowiedź to 615,00 zł, co jest zgodne z praktykami w branży, gdzie zawsze należy uwzględniać VAT w kalkulacjach kosztów naprawy oraz usług. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla zarządzania finansami w warsztatach samochodowych oraz dla przejrzystości w kosztorysowaniu usług.

Pytanie 37

Z rejonu mostu napędowego dochodzi do uciążliwego hałasu, który wzrasta podczas pokonywania zakrętów. Który z poniższych elementów może być jego przyczyną?

A. Mechanizm różnicowy
B. Półoś napędowa
C. Przekładnia główna
D. Łożysko piasty koła
Łożysko piasty koła, przekładnia główna i półoś napędowa są także istotnymi elementami układu napędowego, ale ich funkcje są inne niż mechanizmu różnicowego. Łożyska piasty są odpowiedzialne za wsparcie koła i umożliwiają jego swobodny obrót. Hałas wydobywający się z łożyska piasty może być spowodowany zużyciem lub brakiem smaru, co prowadzi do nadmiernego luzu i wibracji. Hałas ten jest zazwyczaj bardziej wyraźny podczas jazdy prosto, a niekoniecznie w zakrętach, co jest kluczowym wskaźnikiem, że nie jest to źródło problemu opisanego w pytaniu. Przekładnia główna natomiast odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego z wału napędowego na mechanizm różnicowy. Problemy z przekładnią główną mogą prowadzić do hałasu, ale również są one często związane z nieprawidłowym ustawieniem lub zużyciem koła zębatego. Z kolei półoś napędowa, która łączy mechanizm różnicowy z kołami napędowymi, również może powodować hałas, zwłaszcza przy uszkodzeniach lub niewłaściwej instalacji, jednak hałas z niej wydobywający się niekoniecznie będzie się nasilał w zakrętach. Kluczowe jest właściwe zrozumienie, że różne źródła hałasu mogą sugerować różne problemy w układzie napędowym, a niepoprawne przypisanie źródła hałasu do konkretnego elementu może prowadzić do błędnych diagnoz i niewłaściwych napraw.

Pytanie 38

Aby zmierzyć luz zaworowy, konieczne jest posiadanie

A. szczelinomierza
B. mikrometru
C. głębokościomierza
D. passametra
Szczelinomierz to narzędzie niezbędne do pomiaru luzu zaworowego w silnikach spalinowych. Luz zaworowy odnosi się do przestrzeni między końcem zaworu a dźwignią zaworu (lub innym elementem napędu) i jest kluczowy dla prawidłowego działania silnika. Zbyt mały luz może prowadzić do zatarcia zaworów, natomiast zbyt duży luz może powodować nieprawidłowe działanie silnika i zwiększone zużycie paliwa. Szczelinomierz składa się z zestawu cienkich blaszek o różnych grubościach, które umożliwiają dokładne określenie luzu. Przykładowo, w silnikach o napędzie benzynowym, zaleca się regularne sprawdzanie luzu zaworowego co 10 000-15 000 km, co można wykonać właśnie przy pomocy szczelinomierza, zgodnie z zaleceniami producenta. Ponadto, znajomość i umiejętność stosowania szczelinomierza jest podstawowym elementem wyposażenia mechanika, co potwierdzają standardy branżowe i dobre praktyki w obsłudze silników.

Pytanie 39

Jak przeprowadza się pomiar ciśnienia oleju?

A. na zimnym silniku
B. zawsze po wymianie oleju w silniku
C. na rozgrzanym silniku
D. zawsze przed wymianą oleju w silniku
Pomiar ciśnienia oleju powinien być wykonywany na rozgrzanym silniku, ponieważ tylko w takich warunkach można uzyskać wiarygodne i miarodajne odczyty. Gdy silnik osiągnie optymalną temperaturę roboczą, olej staje się bardziej płynny, co umożliwia lepsze krążenie w układzie smarowania. Wysokie ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku świadczy o prawidłowym funkcjonowaniu pompy olejowej oraz o tym, że olej dotarł do wszystkich kluczowych elementów silnika, takich jak panewki, wał korbowy czy głowica cylindra. Pomiar ciśnienia oleju w takich warunkach pozwala na ocenę stanu technicznego silnika oraz na wczesne wykrycie potencjalnych problemów, takich jak zbyt niskie ciśnienie, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń komponentów silnika. Przykładowo, w silnikach spalinowych, ciśnienie oleju powinno mieścić się w określonym zakresie, zazwyczaj od 1,5 do 4 barów, w zależności od konstrukcji i producenta, co powinno być zawsze konsultowane z dokumentacją techniczną producenta.

Pytanie 40

Do elementów systemu bezpieczeństwa pasywnego zalicza się

A. zestaw głośnomówiący do telefonu
B. asystent parkowania
C. system stabilizacji toru jazdy
D. pas bezpieczeństwa z napinaczem pasa
Pas bezpieczeństwa z napinaczem pasa jest kluczowym elementem biernego systemu bezpieczeństwa w pojazdach. Jego głównym zadaniem jest ochrona pasażerów przed skutkami nagłych zatrzymań oraz kolizji. Napinacz pasa działa w momencie zdarzenia, automatycznie napinając pas, co minimalizuje luz, a tym samym zmniejsza ryzyko obrażeń ciała. Dzięki temu pasażer jest lepiej utrzymywany w swoim miejscu, co ogranicza ruch ciała podczas zderzenia. W praktyce, zgodnie z normami bezpieczeństwa, każdy nowoczesny pojazd powinien być wyposażony w pasy bezpieczeństwa z napinaczami, co potwierdzają regulacje takie jak ECE R16. Warto również zaznaczyć, że pasy z napinaczami są często stosowane w połączeniu z innymi systemami, takimi jak poduszki powietrzne, co znacznie zwiększa poziom ochrony pasażerów w przypadku wypadku. Ich zastosowanie jest nie tylko standardem, ale również kluczowym elementem odpowiedzialności producentów samochodów za bezpieczeństwo użytkowników.