Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 5 kwietnia 2025 11:43
  • Data zakończenia: 5 kwietnia 2025 11:47

Egzamin niezdany

Wynik: 3/40 punktów (7,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

W bluzce, która ma być poprawiona, zaszewki piersiowe są zszyte zbyt nisko. Który wymiar powinno się zmierzyć na sylwetce klientki, aby naprawić ten błąd?

A. ot
B. opx
C. XlXl
D. SySvXp
Wybór takich pomiarów jak ot, opx i XlXl to nie najlepszy pomysł. Każdy z tych pomiarów odnosi się do czegoś innego i nie dotyczy bezpośrednio umiejscowienia zaszewek piersiowych. Na przykład, ot, czyli obwód talii, nie ma nic wspólnego z wysokością zaszewek, bo dotyczy dolnej części sylwetki. OpX, czyli obwód piersi, jest fajnym pomiarem, ale jego rola to określenie szerokości bluzki w najszerszym miejscu, a nie pomoc w ustawieniu zaszewek. A XlXl, czyli długość rękawa, to już w ogóle nie ma związku z dopasowaniem w okolicy piersi. Wybierając złe pomiary, można łatwo nabrać się na błąd w szyciu, co kończy się niezadowoleniem klientów i marnowaniem materiałów. Każdy z tych pomiarów ma swoją specyfikę, i ich złe zastosowanie w kontekście zaszewek może prowadzić do odzieży, która nie spełnia oczekiwań dotyczących dopasowania i wyglądu.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Jaką maszynę najczęściej wykorzystuje się w procesie pakowania T-shirtów zarówno damskich, jak i męskich?

A. Maszynę łańcuszkową
B. 3-nitkowy overlock
C. 4-nitkowy overlock
D. Dwuigłową stębnówkę
Stębnówka dwuigłowa, chociaż używana w wielu procesach szycia, nie jest najbardziej efektywnym narzędziem do konfekcjonowania T-shirtów. Jej główną zaletą jest możliwość tworzenia dekoracyjnych szwów z wykorzystaniem dwóch nitek, ale nie zapewnia ona takiego samego poziomu elastyczności i wykończenia krawędzi jak overlock 4-nitkowy. Szycie T-shirtów wymaga dużej elastyczności szwów, co jest trudne do osiągnięcia przy użyciu stębnówki. Kolejną opcją, overlock 3-nitkowy, również nie spełnia wszystkich wymagań, ponieważ nie zapewnia tak solidnego wykończenia krawędzi jak model 4-nitkowy, co może prowadzić do strzępienia materiału w trakcie noszenia. Maszyny łańcuszkowe z kolei, które są świetne do szycia dekoracyjnych szwów na odzieży, nie nadają się do łączenia dużych kawałków materiału, co jest niezbędne przy produkcji odzieży. W rezultacie, wybór odpowiedniej maszyny do szycia jest kluczowy dla jakości finalnego produktu, a zastosowanie niewłaściwych narzędzi może prowadzić do problemów z trwałością i estetyką odzieży. W branży odzieżowej istnieją określone standardy dotyczące szycia, które promują użycie maszyn overlockowych do konfekcjonowania T-shirtów, a ignorowanie tych norm może skutkować nie tylko problemami jakościowymi, ale także finansowymi.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jakie z wymienionych urządzeń szwalniczych powinny być wykorzystane w procesie szycia klasycznych spodni z wełny?

A. Maszynę łańcuszkową, dziurkarkę, podszywarkę
B. Maszynę łańcuszkową, fastrygówkę, overlock
C. Guzikarkę, maszynę stębnową, obrębiarkę
D. Overlock, maszynę stębnową, ryglówkę
Wybór overlocka, maszyny stębnowej i ryglówki do konfekcjonowania klasycznych spodni wełnianych jest uzasadniony ich funkcjonalnością i zastosowaniem w branży odzieżowej. Overlock jest kluczowy do zabezpieczania krawędzi materiału, co zapobiega strzępieniu się tkaniny, a jednocześnie łączy ze sobą dwie warstwy materiału, co pozwala na uzyskanie estetycznego i trwałego szwu. Maszyna stębnowa służy do wykonania głównych szwów, które są niezbędne dla struktury i wytrzymałości spodni, takich jak szwy boczne czy szwy w nogawkach. Ryglówka natomiast, ze swoją specyfiką szycia, jest używana w miejscach narażonych na dużą eksploatację, takich jak pasy i zapięcia, co zapewnia dodatkowe wzmocnienie. Użycie tych maszyn jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej, gdzie dąży się do osiągnięcia wysokiej jakości wykończenia produktów. Dzięki temu, klasyczne spodnie wełniane nie tylko prezentują się atrakcyjnie, ale również są funkcjonalne i trwałe.

Pytanie 7

Przeróbka kamizelki bez podszewki polega na dostosowaniu jej do figury klientki oraz przyszyciu 4 guzików pobranych z magazynu zakładu. Koszt jednego guzika to 1,00 zł, a cena robocizny została oszacowana na 30,00 zł. Jaką kwotę należy zapłacić za wykonanie usługi?

A. 33,00 zł
B. 32,00 zł
C. 31,20 zł
D. 34,00 zł
Wygląda na to, że tu mogło być małe nieporozumienie. Często zdarza się, że ludzie mylą całkowity koszt z jego poszczególnymi elementami. Na przykład ktoś może pomyśleć, że wystarczy dodać koszt robocizny i cenę jednego guzika, co daje 31,00 zł, albo nie policzyć wszystkich guzików. W krawiectwie trzeba pamiętać, żeby uwzględniać wszystko, co kosztuje, bo inaczej można się pogubić i źle wycenić swoją pracę. Zdarza się też, że po prostu źle się pomnoży liczbę guzików, co prowadzi do błędnych wyników. Dobrze jest przemyśleć, jak wyceniamy nasze usługi i upewnić się, że wszystko, co kosztuje, zostało uwzględnione. To jest kluczowe, żeby klienci czuli, że są traktowani uczciwie i że mają do nas zaufanie.

Pytanie 8

Uzyskiwanie modelowych form odzieży przez przypinanie materiału na właściwie przygotowanym manekinie lub sylwetce ludzkiej nazywa się modelowaniem

A. w oparciu o formę konstrukcyjną
B. przestrzennym
C. według siatki konstrukcyjnej
D. technologicznym
Modelowanie przestrzenne odzieży to proces, w którym materiał odzieżowy jest formowany na manekinie lub figurze ludzkiej, co pozwala na uzyskanie realnych kształtów i form odzieży. Praktyka ta ma swoje korzenie w tradycyjnych technikach krawieckich, gdzie rysowane na papierze wzory były przenoszone na materiał. W procesie modelowania przestrzennego można dostosować kształt odzieży do indywidualnych wymiarów ciała, co jest kluczowe w branży mody i odzieżowej. Na przykład, projektanci często korzystają z manekinów o różnych rozmiarach, aby stworzyć odzież, która dobrze leży na różnych sylwetkach. Współczesne podejścia do modelowania przestrzennego wykorzystują również technologie takie jak skanowanie 3D, co pozwala na jeszcze dokładniejsze odwzorowanie kształtów ludzkiego ciała. Przestrzenne modelowanie umożliwia także testowanie materiałów i ich zachowania w czasie, co może wpływać na finalny wybór tkanin i konstrukcji odzieży.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Oblicz, zużycie materiału do wykonania jednorzędowego żakietu z gładkiej tkaniny wełnianej o szerokości 140 cm dla klientki, której wymiary wynoszą:

obwód klatki piersiowej – 92 cm
obwód bioder – 96 cm
długość żakietu – 65 cm
długość rękawa – 58 cm

A. 188 cm
B. 135 cm
C. 123 cm
D. 207 cm
Jeśli wybrałeś złe odpowiedzi, to pewnie dlatego, że nie do końca zrozumiałeś, jak liczyć zużycie materiału. Odpowiedzi, które są dużo większe niż 135 cm, mogą wynikać z błędnego uwzględnienia długości żakietu czy rękawów. Często zdarza się, że ludzie zapominają dodać zapas materiału, co sprawia, że wychodzi im za mało. Dodatkowo nieodpowiednie proporcje przy dodawaniu zapasów mogą prowadzić do tego, że materiału jest za dużo. Różne style żakietów też mogą wymagać innej ilości materiału, co jeszcze bardziej to komplikuje. Często odpowiedzi są oparte na błędnych założeniach co do standardowych wymiarów, co nie uwzględnia, że każdy projekt może być inny. W krawiectwie ważne jest, żeby wszystko dobrze przemyśleć, bo inaczej marnujemy materiały, co tak naprawdę jest nie tylko nieopłacalne, ale też szkodliwe dla środowiska. Dlatego umiejętność prawidłowego liczenia zużycia materiału jest mega ważna dla każdego krawca.

Pytanie 12

Podaj metodę obliczenia ilości gładkiej tkaniny wełnianej o szerokości 150 cm, jaka będzie potrzebna do uszycia męskich spodni o długości 110 cm, dla klienta o wzroście 176 cm i obwodzie pasa 88 cm?

A. 110 cm + 10%
B. 110 cm + 20%
C. 176 cm + 20%
D. 176 cm + 10%
Wybór innych opcji wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące obliczania zużycia tkaniny. Odpowiedzi takie jak 176 cm + 20% sugerują, że całkowita długość ciała klienta jest kluczowym czynnikiem w procesie obliczania tkaniny. Jednakże, przy szyciu spodni, to długość nogawki, a nie całkowita wysokość, jest znacząca. Wysokość ciała ma wpływ na dopasowanie, ale przy obliczeniach materiałowych kluczowa jest długość nogawki, która w tym przypadku wynosi 110 cm. W dodatku, dodawanie zbyt wysokiego procentu, jak 20%, może prowadzić do nadmiernego zużycia materiału, co jest nieefektywne i zwiększa koszty produkcji. Ponadto, obliczenia te powinny uwzględniać standardowe praktyki branżowe, które zalecają dodawanie od 5% do 10% dla strat materiału. Wybór 176 cm + 10% czy 110 cm + 20% z kolei nie odnosi się do rzeczywistych wymagań materiałowych dla spodni, co może prowadzić do problemów w procesie produkcyjnym. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że kluczowe w obliczeniach jest odniesienie się do długości nogawki, a nie wysokości postaci, oraz stosowanie odpowiednich procentów, aby zminimalizować odpady i optymalizować koszty.

Pytanie 13

Na której linii przodu bluzki damskiej podstawowej umiejscowiona jest konstrukcyjna zaszewka piersiowa?

A. Podkroju szyi
B. Talii
C. Środka przodu
D. Boku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zaszewka piersiowa, znana również jako zaszewka na biust, jest kluczowym elementem konstrukcji bluzek damskich, umiejscowionym w środkowej części przodu, co ma na celu dopasowanie odzieży do naturalnych linii ciała. Umiejscowienie zaszewki w tej lokalizacji sprzyja uzyskaniu odpowiedniego kształtu i konturu biustu, co jest istotne dla estetyki i komfortu noszenia. Przykładowo, bluzki z zaszewkami piersiowymi lepiej leżą na sylwetkach o różnych proporcjach, ponieważ umożliwiają modelowanie materiału w miejscach kluczowych dla sylwetki. W przemyśle odzieżowym standardem jest stosowanie zaszewek w bluzkach, co potwierdzają zasady konstrukcji odzieży i dobre praktyki w szyciu, które zalecają dostosowywanie kroju do anatomicznych szczegółów ciała. Zaszewki te mogą być różnie modyfikowane w zależności od stylu bluzki oraz materiału, co pozwala na większą swobodę projektowania i dostosowywania do potrzeb klientek.

Pytanie 14

Jaki materiał powinien być użyty na kaftaniki niemowlęce i dlaczego?

A. Bawełnę, z racji na wysoką higroskopijność
B. Wełnę, ze względu na 'ciepłe' odczucie przy dotyku
C. Poliester, z uwagi na jego uniwersalne cechy
D. Len, z powodu możliwości wygotowywania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bawełna jest najlepszym materiałem do produkcji kaftaników niemowlęcych ze względu na swoją wysoką higroskopijność, co oznacza, że skutecznie wchłania wilgoć. Niemowlęta są szczególnie wrażliwe na zmiany temperatury i komfort noszenia, dlatego materiał, który skutecznie odprowadza pot i wilgoć, jest kluczowy. Bawełna jest także miękka i delikatna, co sprawia, że jest wygodna dla delikatnej skóry dziecka. Dodatkowo, bawełna jest materiałem naturalnym, co zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii skórnych. W praktyce, bawełniane kaftaniki mogą być łatwo prane, co jest istotne w kontekście codziennej pielęgnacji niemowląt. Standardy dotyczące odzieży dziecięcej zalecają używanie materiałów, które są bezpieczne i komfortowe, a bawełna spełnia te kryteria, co czyni ją preferowanym wyborem w branży tekstylnej dla dzieci.

Pytanie 15

Co powoduje powstawanie nieregularnego ściegu stębnowego podczas szycia na maszynie?

A. Błędny transport materiału
B. Nieodpowiednie zamocowanie igły w uchwycie
C. Pozostałości nici górnej w chwytaczu
D. Uszkodzona dziura w płytce ściegowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Często, gdy ścieg stębnowy wychodzi nieregularnie, to znaczy, że coś poszło nie tak z transportem materiału. Kiedy szyjemy na maszynie, to materiał jest przesuwany przez specjalny mechanizm, w skład którego wchodzą zębatki i stopka dociskowa. Jak materiał nie jest dobrze przesuwany, to mogą się pojawić problemy, jak zbyt luźne albo napięte szwy. Na przykład, jeśli szyjemy z materiałów o różnej grubości, to cienki materiał może się przesuwać łatwiej niż gruby, co prowadzi do nierówności. Dlatego warto dostosować ustawienia maszyny i użyć odpowiedniej stopy dociskowej - to sprawdzona zasada szycia. Również, korzystanie z materiałów od zaufanych dostawców daje lepsze wyniki. A, nie zapomnij o regularnym serwisowaniu maszyny! To naprawdę ważne, żeby wszystko działało sprawnie i żeby ściegi były równe.

Pytanie 16

Klientka złożyła zamówienie na płaszcz rozkloszowany z rękawem raglanowym. W trakcie przyjmowania zamówienia wykonano pomiary krawieckie, uzyskując dane: opx — 88 cm, długość rękawa — 75 cm, długość płaszcza — 110 cm. Jaka jest norma zużycia tkaniny wełnianej o szerokości 1,50 m, potrzebna do uszycia zamówionego płaszcza?

A. 407,0 cm
B. 324,5 cm
C. 295,0 cm
D. 203,5 cm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Norma zużycia tkaniny na płaszcz rozkloszowany z rękawem raglanowym wynosi 324,5 cm. Aby obliczyć zużycie tkaniny, należy uwzględnić zarówno długość płaszcza, jak i długość rękawa, a także szerokość tkaniny. W przypadku tkaniny o szerokości 1,50 m, istotne jest, aby obliczenia były zgodne z praktyką krawiecką. W przypadku płaszcza, przyjmuje się, że zużycie tkaniny zależy od długości elementów oraz ich krzywizn. Dla wzoru na płaszcz rozkloszowany, należy również dodać zapasy na szwy oraz ewentualne podszewki. W tym przypadku zapotrzebowanie na tkaninę obejmuje dodatkowe 10-15% ze względu na trudności w cięciu i układaniu wzoru. Przykładowo, przy długości płaszcza 110 cm i długości rękawa 75 cm, a także zapotrzebowaniu na elementy dodatkowe, uzyskujemy łączną długość tkaniny wynoszącą 324,5 cm. Obliczenia te są zgodne z normami w branży odzieżowej i powinny być stosowane przy każdym zamówieniu na odzież szytą na miarę.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Dostosowanie sukni princeski zapinanej na guziki z tyłu obejmuje jej przystosowanie do figury oraz wszycie 5 guzików wzdłuż linii środka tyłu. Jak będzie wyglądać koszt usługi, jeżeli cena jednego guzika wynosi 1,20 zł, a wydatki na pracę ocenione zostały na 40,00 zł?

A. 44,60 zł
B. 40,00 zł
C. 46,00 zł
D. 41,20 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 46,00 zł, co wynika z dokładnego obliczenia kosztów związanych z przeróbką sukni princeski. Aby obliczyć całkowity koszt usługi, należy dodać koszty robocizny oraz wartość przyszywanych guzików. Koszt robocizny wynosi 40,00 zł. Z kolei cena za jeden guzik to 1,20 zł, a w tym przypadku trzeba przyszyć 5 guzików. Dlatego koszt guzików wynosi 5 * 1,20 zł = 6,00 zł. Sumując te wartości: 40,00 zł (robocizna) + 6,00 zł (guziki) = 46,00 zł. W praktyce, w branży krawieckiej, takie obliczenia są istotne dla określenia finalnej ceny usługi. Warto również pamiętać, że przy ustalaniu cen dobrze jest uwzględnić dodatkowe koszty, takie jak materiały eksploatacyjne, co pozwala na transparentność i rzetelność w ofertach. Dobrą praktyką jest również informowanie klientów o składowych ceny, co zwiększa ich zaufanie i satysfakcję z usług.

Pytanie 19

Aby naszyć skórzane łatki na dziecięcych dżinsach, które przetarły się na wysokości kolan, należy: brakujące elementy zastąpić skórzanymi.

A. wykończyć brzegi łatek overlockiem, nafastrygować i nastębnować łatki na przody nogawek
B. rozpruć szwy wewnętrzne i zewnętrzne, wyciąć część nogawek przednich, uzupełnić
C. spruć obręby, rozpruć szwy wewnętrzne oraz zewnętrzne, nastębnować łatki, zszyć i wykończyć nogawki
D. rozpruć kawałki szwów wewnętrznych, nałożyć i nastębnować łatki, zszyć oraz wykończyć szwy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zgodnie z zasadami naprawy odzieży, aby skutecznie naszyć skórzane łatki na przetarcia w dżinsowych spodniach dziecięcych, istotne jest rozprucie szwów wewnętrznych, co umożliwia wygodne i precyzyjne umiejscowienie łatki. Następnie, po nałożeniu łatki, jej przyszycie za pomocą ściegu stębnowego zapewnia trwałość połączenia. Stębnówka jest preferowana w tym przypadku, ponieważ oferuje mocniejsze i bardziej elastyczne połączenie, co jest kluczowe przy użytkowaniu odzieży dziecięcej, która jest narażona na intensywne ruchy i naprężenia. Po zakończeniu szycia, wykończenie szwów zapobiega ich strzępieniu, co dodatkowo zwiększa żywotność naprawionego elementu. Przykładem dobrych praktyk może być stosowanie wysokiej jakości nici oraz skórzanych łatek, które są odporne na zużycie i dobrze współpracują z materiałem dżinsowym. Taka metodologia nie tylko wydłuża czas użytkowania odzieży, ale również zyskuje estetykę, co jest istotne w przypadku ubrań dziecięcych, gdzie wygląd ma znaczenie.

Pytanie 20

Aby pozbyć się śladów szwów oraz załamań, które powstały podczas przeróbki odzieży, należy wykończyć wyrób

A. zdekatyzować
B. sprasować
C. odprasować
D. zaprasować

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'odprasować' jest prawidłowa, ponieważ proces ten polega na wygładzaniu tkanin za pomocą żelazka, co pozwala na usunięcie śladów szwów oraz załamań powstałych przy przeróbce odzieży. Właściwe odprasowanie jest kluczowe w procesach krawieckich, ponieważ zapewnia estetyczny wygląd wyrobów. Stosując odpowiednie temperatury i techniki prasowania, można skutecznie wygładzić zagniecenia, co jest szczególnie istotne w przypadku cienkich i delikatnych materiałów. Przykładowo, dla tkanin bawełnianych należy ustawić żelazko na wyższa temperaturę, podczas gdy dla materiałów syntetycznych, takich jak poliester, warto używać niższej temperatury z użyciem pary, aby uniknąć ich uszkodzenia. Dobre praktyki branżowe zalecają również użycie ochronnych materiałów do prasowania, takich jak chusty lub specjalne pokrowce, które zapobiegają przypaleniu tkanin. Prasowanie jest więc nie tylko elementem estetyki, ale również zapewnienia trwałości i jakości wyrobu.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Ocena ogólnej estetyki odzieży, właściwego rozmieszczenia dziurek oraz staranności prasowania to elementy weryfikacji

A. gotowego wyrobu odzieżowego
B. form i wykrojów
C. wykonania elementów odzieży
D. międzyoperacyjnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprawdzanie ogólnej estetyki ubioru, prawidłowego rozmieszczenia dziurek oraz staranności prasowania to kluczowe elementy kontroli gotowego wyrobu odzieżowego. W kontekście produkcji odzieży, gotowy wyrób odnosi się do finalnych produktów, które są przeznaczone do sprzedaży. Kontrola jakości na tym etapie zapewnia, że wszystkie elementy, takie jak odpowiednie wykończenie szwów, symetria wzorów oraz ogólna estetyka, spełniają standardy branżowe. Przykładem może być analiza odzieży pod kątem zgodności z wymaganiami klientów dotyczącymi estetyki, co obejmuje zarówno techniczne aspekty wykonania, jak i wizualne wrażenia. Przykładowo, w wysokiej jakości odzieży formalnej, bardzo ważne jest, aby dziurki na guziki były precyzyjnie rozmieszczone, co wpływa na całościowy wygląd garnituru. W kontekście standardów, organizacje takie jak ISO (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna) dostarczają wytycznych dotyczących kontroli jakości produktów odzieżowych, co pomaga w zapewnieniu, że gotowe wyroby są zgodne z oczekiwaniami rynku.

Pytanie 23

Aby zwęzić klasyczne męskie spodnie z materiału wełnianego na wysokości pasa o 3 cm, należy

A. zwęzić spodnie razem z paskiem w miejscu szwu siedzeniowego
B. skrócić pasek, a nadmiar spodni naddać
C. pogłębić zaszewki z tyłu oraz skrócić pasek
D. zwęzić spodnie w szwach bocznych i skrócić pasek

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'zwęzić spodnie wraz z paskiem na linii szwu siedzeniowego' jest poprawna, ponieważ zwężenie spodni w tym miejscu pozwala na jednoczesne dostosowanie ich obwodu w pasie i na linii bioder, co jest kluczowe dla estetyki i komfortu noszenia. Zmiana ta zapewnia, że spodnie dobrze układają się na sylwetce, eliminując zbędny luz, który może wpływać na ogólny wygląd. W praktyce, podczas zwężania spodni w szwie siedzeniowym, ważne jest, aby zachować równomierne proporcje, unikając powstawania fałd czy prześwitów. Ta technika jest zgodna z branżowymi standardami szycia odzieży, gdzie istotne jest, aby wszelkie zmiany były subtelne i nie wpływały negatywnie na funkcjonalność odzieży. Pozwala to również na zachowanie oryginalnych linii konstrukcyjnych spodni. Przykładem zastosowania tej metody może być przeróbka spodni garniturowych, gdzie precyzyjne dopasowanie ma kluczowe znaczenie dla formalnego wyglądu. Dzięki tej technice, uzyskuje się harmonijną sylwetkę, co jest szczególnie ważne w przypadku odzieży eleganckiej.

Pytanie 24

Jakie akcesoria krawieckie można wykorzystać w męskiej marynarce?

A. Kamelę, kieszeniówkę, wkładki do usztywniania kołnierzy
B. Bougram, rękawówkę, taśmę paskową typu gurt
C. Płótno krawieckie, kieszeniówkę, listewki celuloidowe
D. Włosiankę, rękawówkę, filc podkołnierzowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór włosianki, rękawówki i filcu podkołnierzowego jako dodatków krawieckich do marynarki męskiej jest uzasadniony ich funkcjonalnością i zastosowaniem w produkcji odzieży formalnej. Włosianka, znana również jako włoska wstawka, jest wykorzystywana do usztywnienia i nadania odpowiedniego kształtu klapom marynarki, co jest kluczowe dla jej eleganckiego wyglądu. Rękawówka służy do stabilizacji rękawów, zapewniając im odpowiednią formę oraz komfort noszenia. Filc podkołnierzowy jest materiałem, który skutecznie wspiera kołnierz, co jest istotne w kontekście estetyki i trwałości produktu. Przykładem zastosowania tych dodatków jest produkcja garniturów, gdzie precyzyjne użycie odpowiednich materiałów wpływa na ostateczną jakość i wygodę noszenia. Zastosowanie tych elementów odzwierciedla najlepsze praktyki krawieckie, które dbają o zarówno estetykę, jak i funkcjonalność odzieży. Warto również zauważyć, że stosowanie materiałów o odpowiedniej gramaturze i elastyczności w procesie krawieckim ma kluczowe znaczenie dla zachowania formy i kształtu odzieży w czasie eksploatacji.

Pytanie 25

Co może być przyczyną usterek w maszynie stębnowej, gdy nić górna przerywa się w trakcie szycia?

A. uszkodzone krawędzie sprężynki regulacyjnej w bębenku
B. nieprawidłowe nawleczenie bębenka mechanizmu chwytacza
C. nieprawidłowe zamocowanie igły w uchwycie
D. niewłaściwy nacisk stopki na zszywane warstwy materiału

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Niewłaściwe zamocowanie igły w uchwycie jest kluczowym problemem, który może prowadzić do zrywania nici górnej podczas szycia. Prawidłowe umiejscowienie igły w uchwycie jest niezbędne dla właściwego działania maszyny stębnowej. Jeśli igła jest zamocowana zbyt luźno, może się przesuwać, co prowadzi do niewłaściwego prowadzenia nici. Dodatkowo, zły kąt nachylenia igły może powodować, że nić nie przechodzi prawidłowo przez szczelinę w uchwycie, co również skutkuje zrywaniem. Standardy branżowe wskazują, że igły powinny być zamocowane zgodnie z instrukcją producenta maszyny, a ich końcówki muszą być w odpowiedniej pozycji względem bębna i stopki. W praktyce, aby uniknąć tego problemu, należy regularnie sprawdzać mocowanie igły oraz w razie potrzeby wymieniać igły, aby dostosować je do rodzaju szytego materiału. Używanie odpowiednich narzędzi do zakupu igieł i ich prawidłowe mocowanie może znacznie poprawić jakość szycia i zredukować ryzyko zrywania nici.

Pytanie 26

Jakie narzędzie wykorzystuje się do przymocowywania wkładów usztywniająco-wzmacniających od wewnętrznej strony tkaniny?

A. podszywarka
B. ryglówka
C. szczepiarka
D. pikówka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pikówka jest narzędziem stosowanym w procesie mocowania wkładów usztywniająco-wzmacniających na wewnętrznej stronie materiału. Umożliwia ona precyzyjne przymocowanie wkładów do tkaniny, co jest istotne w kontekście zapewnienia ich stabilności oraz funkcjonalności. Pikówka działa na zasadzie przeszycia, które tworzy mocny związek pomiędzy wkładem a materiałem, co jest kluczowe w produkcji odzieży oraz akcesoriów. Użycie pikówki jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają stosowanie odpowiednich technik szycia dla uzyskania trwałych i estetycznych efektów. Przykładem zastosowania pikówki może być wszywanie wkładek w kołnierze koszul, gdzie wymagana jest zarówno stabilność, jak i elastyczność. Dzięki zastosowaniu pikówki, produkowane wyroby mają lepsze właściwości użytkowe, co zwiększa ich wartość na rynku. Dodatkowo, dobrze wykonane mocowanie przy użyciu pikówki pozwala na swobodę ruchów, co jest istotne w odzieży przeznaczonej do aktywności fizycznej.

Pytanie 27

Które elementy odzieży powinny być wykończone podszewką, zazwyczaj z jedwabiu wiskozowego, w tkaną strukturę szerokich białych oraz wąskich czarnych pasków?

A. Nogawek spodni
B. Przodów żakietów
C. Rękawów
D. Kieszeni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podszewka jest kluczowym elementem wykończenia odzieży, który ma na celu zwiększenie komfortu noszenia oraz estetyki wyrobu. W przypadku rękawów, zastosowanie podszewki z jedwabiu wiskozowego, tkaną w szerokie białe i wąskie czarne paski, ma szczególne uzasadnienie. Rękawy, jako elementy, które często mają bezpośredni kontakt ze skórą, powinny być wykonane z materiałów, które są zarówno przyjemne w dotyku, jak i oddychające. Jedwab wiskozowy charakteryzuje się miękkością oraz dobrymi właściwościami termoregulacyjnymi, co sprawia, że jest idealnym wyborem na podszewkę. Dodatkowo, odpowiedni dobór kolorów i wzorów podszewki może przyczynić się do atrakcyjności wizualnej wyrobu, co jest szczególnie ważne w przypadku formalnych żakietów czy płaszczy. W praktyce, dobre praktyki w branży odzieżowej zalecają stosowanie podszewki w rękawach, aby zminimalizować tarcie i poprawić komfort noszenia przy jednoczesnym zachowaniu estetyki."

Pytanie 28

Przyczyną zniszczenia nitek tkaniny podczas szycia bluzki damskiej z naturalnego jedwabiu jest

A. zbyt mocny docisk stopki
B. błędne umiejscowienie igły
C. niedostateczne naprężenie nici
D. nieprawidłowe ustawienie chwytacza

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zbyt duży docisk stopki jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do uszkodzenia nitek materiału podczas szycia, szczególnie w przypadku delikatnych tkanin, takich jak jedwab naturalny. Wysokie ciśnienie wywierane przez stopkę może powodować, że materiał jest nadmiernie naciskany, co skutkuje jego naciągnięciem i zniekształceniem. Jedwab charakteryzuje się niską odpornością na rozrywanie, więc wszelkie nieodpowiednie ustawienia mogą prowadzić do przetarcia lub zerwania nici. Zastosowanie odpowiedniego docisku stopki jest zgodne z zaleceniami producentów maszyn do szycia, którzy często sugerują używanie specjalnych stopek do tkanin delikatnych. Stosowanie lekkiego docisku oraz odpowiedniej techniki szycia, takiej jak użycie podkładu lub tkaniny o niższej gramaturze, może znacząco poprawić jakość szycia. Warto również zwrócić uwagę na dobór nici i igły, które są dostosowane do typu materiału, co dodatkowo zminimalizuje ryzyko uszkodzenia. Takie praktyki są zgodne z najlepszymi standardami w przemyśle odzieżowym.

Pytanie 29

Jakim symbolem oznacza się pomiar długości łuku przodu przez piersi?

A. SyTy
B. XlXl
C. SySvXpTp
D. SySvXp

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'SySvXpTp' jest poprawna, ponieważ ten symbol jest szeroko uznawany w branży medycznej i stanowi standardowy sposób oznaczania pomiaru łuku długości przodu przez piersi. W praktyce klinicznej pomiar ten jest kluczowy dla określenia odpowiedniego rozmiaru biustonoszy oraz dla oceny postawy ciała pacjenta. Zastosowanie odpowiednich symboli w dokumentacji medycznej ułatwia komunikację między specjalistami oraz zapewnia spójność informacji. Na przykład, w przypadku doboru odpowiednich protez piersi, dokładny pomiar łuku długości przodu przez piersi może pomóc w optymalizacji ich kształtu i rozmiaru, co z kolei zwiększa komfort pacjentek. Warto również zwrócić uwagę na normy ISO dotyczące pomiarów antropometrycznych, które podkreślają znaczenie precyzyjnych pomiarów w ocenie zdrowia pacjentów oraz w projektowaniu odpowiednich pomocy medycznych.

Pytanie 30

Jednym z powodów powstawania marszczeń na szwach, które mogą wystąpić podczas szycia maszyną szwalniczą, jest

A. niewłaściwie dobrana igła
B. wyłączony mechanizm posuwu materiału
C. źle dobrane nici
D. nierównomierne przesuwanie tkaniny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kiedy szyjemy, ważne jest, żeby materiał przesuwał się równo, bo inaczej nasze szwy mogą być marszczone i to wygląda po prostu nieestetycznie. Na przykład, gdy pracujemy z grubymi tkaninami, to nierówny posuw może być spowodowany tym, że materiał stawia opór. Dlatego dobrze jest ustawić maszynę tak, żeby ząbki transportowe dobrze prowadziły materiał. Fajnie jest też używać odpowiednich stopek, bo to naprawdę może pomóc. I pamiętaj, nawet najlepsze nici i igły nie załatwią sprawy, jeśli materiał nie będzie przesuwany równomiernie. Żeby szycie było na poziomie, potrzebujemy nie tylko dobrego sprzętu, ale też umiejętności, żeby go dobrze wykorzystać. Regularne sprawdzanie mechanizmów posuwu to klucz do sukcesu, zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z różnorodnymi materiałami.

Pytanie 31

Oblicz wydatki na wykonanie spodni o długości 100 cm dla obwodu bioder (obt) 90 cm, zakładając, że cena 1 m materiału o szerokości 140 cm wynosi 50,00 zł, koszt usługi to 30,00 zł, a koszty zakładowe to 10,00 zł, natomiast wydatki na dodatki wynoszą 15,00 zł?

A. 130,00 zł
B. 120,00 zł
C. 110,00 zł
D. 100,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć całkowity koszt wykonania spodni, należy uwzględnić wszystkie składowe, które wchodzą w skład ceny. Koszt tkaniny na 100 cm spodni można obliczyć, przeliczywszy cenę za metr tkaniny z szerokością 140 cm, która wynosi 50,00 zł. Ponieważ 1 m tkaniny to 100 cm, więc na uszycie spodni potrzebujemy 1 m tkaniny, co daje koszt 50,00 zł. Koszt wykonania usługi to dodatkowe 30,00 zł, a koszty zakładowe wynoszą 10,00 zł. Dodatkowo, koszt dodatków, takich jak zamki, guziki czy nici, wynosi 15,00 zł. Sumując wszystkie te koszty: 50,00 zł (tkanina) + 30,00 zł (usługa) + 10,00 zł (koszty zakładowe) + 15,00 zł (dodatki), otrzymujemy 110,00 zł. Taki sposób podejścia do obliczeń jest zgodny z dobrymi praktykami w branży odzieżowej, gdzie dokładność w kosztorysowaniu jest kluczowa dla zachowania rentowności produkcji.

Pytanie 32

W produkcji miarowo-usługowej, kluczowym czynnikiem do określenia normy zużycia tkaniny wełnianej na wykonanie sukni wizytowej jest:

A. wzrost i obwody klientki, szerokość tkaniny, cena usługi
B. wzrost, fason odzieży, szerokość i rodzaj tkaniny, cena usługi
C. wzrost i obwody klientki, fason odzieży, szerokość i wzór tkaniny
D. wzrost, szerokość tkaniny, cena usługi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór wzrostu i obwodów klientki, fasonu odzieży oraz szerokości i wzoru tkaniny jako podstawy do obliczenia normy zużycia tkaniny wełnianej na wykonanie sukni wizytowej jest zasadne z kilku powodów. Wzrost oraz obwody klientki są kluczowe, ponieważ pozwalają na dokładne dopasowanie odzieży, co jest niezbędne dla jej estetyki i komfortu noszenia. Fason odzieży wpływa na to, jak dużo materiału będzie potrzebne – różne kroje, takie jak sukienki obcisłe czy luźne, wymagają różnej ilości tkaniny. Szerokość tkaniny również ma duże znaczenie, ponieważ standardowe szerokości, na przykład 140 cm czy 160 cm, determinują, ile kawałków materiału można uzyskać z jednego metra. Wzór tkaniny jest istotny szczególnie w kontekście dopasowania wzoru do cięcia – właściwe umiejscowienie wzorów jest kluczowe dla estetyki gotowego produktu. Te elementy są zgodne z dobrymi praktykami w branży mody, gdzie precyzyjne pomiary oraz zrozumienie materiałów są kluczowe dla jakości wykonania odzieży.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Zleceniodawczyni poprosiła o uszycie płaszcza wełnianego z materiałów dostępnych w punkcie usługowym. Do wykonania produktu zużyto 1,80 m wełny w cenie 100,00 zł za 1 m oraz 1,5 m podszewki w cenie 8,00 zł za 1 m. Jakie będą koszty tkaniny oraz podszewki niezbędne do realizacji tego zlecenia?

A. 208,00 zł
B. 192,00 zł
C. 108,00 zł
D. 188,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć całkowity koszt tkaniny i podszewki do uszycia płaszcza, należy pomnożyć ilości materiałów przez ich ceny. W tym przypadku zużyto 1,80 m wełny w cenie 100,00 zł za 1 m, co daje koszt 180,00 zł. Dodatkowo wykorzystano 1,5 m podszewki w cenie 8,00 zł za 1 m, co daje koszt 12,00 zł. Suma tych kosztów wynosi 180,00 zł + 12,00 zł = 192,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w branży odzieżowej, ponieważ pozwalają dokładnie oszacować wydatki na materiały, co wpływa na wycenę usługi oraz rentowność produkcji. W praktyce, znajomość kosztów materiałów pozwala na lepsze planowanie budżetu oraz kontrolowanie wydatków. Dobrym zwyczajem jest także prowadzenie szczegółowej dokumentacji kosztów, aby móc w przyszłości analizować wydajność i efektywność procesów produkcyjnych.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Aby przerobić spódnicę wykonaną z czterech klinów z rozmiaru 164/100/72 na rozmiar 164/96/68, trzeba wykonać zwężenie

A. szwy boczne z obu stron po 1,0 cm
B. szwy boczne z obu stron po 0,5 cm
C. wszystkie szwy z obu stron po 1,0 cm
D. wszystkie szwy z obu stron po 0,5 cm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'każdy szew obustronnie po 0,5 cm' jest prawidłowa, ponieważ przy przejściu z rozmiaru 164/100/72 na 164/96/68 zmiana obwodu w pasie wynosi 4 cm (100 cm - 96 cm), a w biodrach 4 cm (72 cm - 68 cm). Przerabiając spódnicę uszytą z czterech klinów, zmiany te powinny być rozłożone na wszystkie szwy w równy sposób, aby zachować symetrię i estetykę. Zmniejszenie o 0,5 cm na każdym szwie obustronnie (czyli o 1 cm na szew) sumuje się do 4 cm w obwodzie, co odpowiada wymaganym zmianom. W praktyce, takie podejście pozwala na zachowanie struktury klinów, co jest kluczowe dla ich prawidłowego układania i komfortu noszenia. Standardy krawieckie zalecają równomierne zwężanie materiału, aby uniknąć deformacji kształtu odzieży, co jest szczególnie istotne w przypadku spódnic, gdzie linia bioder i talii musi pozostać w harmonii z całością sylwetki.

Pytanie 37

Zszycie szwu środkowego tyłu (siedzeniowego) w klasycznych spodniach, uwzględniając jego wzmocnienie, powinno być wykonane

A. dwa razy ściegiem stębnowym jednoigłowym jednonitkowym i wykończyć lamówką
B. dwa razy ściegiem stębnowym prostym jednoigłowym dwunitkowym i obrzucić overlockiem
C. jeden raz ściegiem jednoigłowym dwunitkowym i obrzucić overlockiem
D. jeden raz ściegiem stębnowym prostym jednoigłowym jednonitkowym i wykończyć lamówką

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wzmocnienie szwu środkowego tyłu w spodniach klasycznych jest kluczowe dla ich trwałości i estetyki. Odpowiedź wskazująca na zszycie tego szwu dwa razy ściegiem stębnowym prostym jednoigłowym dwunitkowym oraz obrzucenie overlockiem jest prawidłowa, ponieważ zapewnia odpowiednie wzmocnienie oraz zabezpieczenie brzegów tkaniny przed strzępieniem. Stębnówka dwunitkowa charakteryzuje się większą wytrzymałością w porównaniu do jednoigłowej jednojednostkowej, co jest istotne w miejscach najbardziej narażonych na rozciąganie i zużycie. Obrzucenie overlockiem dodatkowo zapewnia estetyczny wygląd wewnętrznych szwów, a także minimalizuje ryzyko uszkodzenia tkaniny. Przykłady zastosowania tego rodzaju szwu można znaleźć w odzieży roboczej oraz w eleganckich spodniach, gdzie estetyka i funkcjonalność są równie ważne. Stosowanie dwunitkowego ściegu stębnowego w połączeniu z overlockiem jest zgodne z najlepszymi praktykami w szyciu odzieży, które rekomendują stosowanie technik zwiększających odporność na uszkodzenia i zapewniających długotrwałość wyrobów odzieżowych.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Do wszywania podszewki w damskim żakiecie powinna być używana maszyna

A. fastrygówkę
B. pikówkę
C. stębnówkę
D. renderówkę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stębnówka, jako maszyna do szycia, jest kluczowym narzędziem w procesie wszywania podszewki w żakiecie damskim. Jej główna funkcjonalność polega na wykonywaniu prostych, mocnych szwów, co jest niezbędne do zapewnienia trwałości i estetyki wykończenia. Używanie stębnówki pozwala na precyzyjne łączenie materiałów, co jest szczególnie istotne w żakietach, gdzie podszewka musi być starannie wszyta, aby nie tworzyły się zniekształcenia czy marszczenia. Standardy branżowe wskazują, że dla odzieży o wysokiej jakości, która ma estetycznie wyglądać i dobrze leżeć, wykorzystanie maszyn stębnówkowych jest podstawą. Ponadto, stębnówki są dostosowane do różnych rodzajów tkanin, co umożliwia ich wszechstronne zastosowanie w krawiectwie. Dobre praktyki w szyciu sugerują, aby przed właściwym szyciem wykonać próbne szwy na skrawkach materiału, co pozwala na regulację ustawień maszyny i uniknięcie błędów w finalnym wyrobie.

Pytanie 40

Spódnica bazowa, zapinana z tyłu na zamek błyskawiczny i wykończona paskiem, jest zbyt luźna w pasie o 2 cm oraz w biodrach o 4 cm. Aby dopasować spódnicę do sylwetki klientki, należy:

A. odpruć pasek, zwężyć spódnicę w szwach bocznych na odcinku od linii bioder do linii dołu, wszyć pasek do spódnicy
B. odpruć pasek, pogłębić zaszewki z przodu i z tyłu, skroić pasek, wszyć pasek do spódnicy
C. odpruć pasek z tyłu spódnicy, wypruć zamek błyskawiczny, zwęzić spódnicę w szwie środkowym z tyłu, wszyć zamek oraz pasek do spódnicy
D. odpruć pasek, zwężyć spódnicę w szwach bocznych na całej długości, skrócić pasek i wszyć do spódnicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest w porządku. Chodzi o to, żeby odpruć pasek, zwęzić spódnicę w szwach bocznych i skrócić pasek, a potem go wszyć z powrotem. To jest super sposób na dopasowanie spódnicy, bo nie zmienia jej krój i proporcje. Na przykład, jeśli spódnica jest za szeroka w pasie, to zwężenie w szwach bocznych bardzo pomaga. Dzięki temu spódnica wciąż wygląda dobrze i nie traci swojej sylwetki. No i skracając pasek, musisz zadbać, żeby pasował do nowego rozmiaru, bo to ważne dla wygody i wyglądu całej odzieży. Fajnie jest też dobrze wykończyć szwy, żeby materiał się nie strzępił. To przedłuża życie ubrania i sprawia, że lepiej się nosi.