Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 18:21
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 18:43

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podmiot, który nie zgadza się z postanowieniem Ministra Spraw Wewnętrznych odmawiającym jej wydania koncesji na prowadzenie działalności w zakresie usług ochrony osób i mienia, ma prawo

A. wnosić odwołanie do Prezesa Rady Ministrów
B. zwrócić się do Ministra Spraw Wewnętrznych z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy
C. złożyć skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego
D. wnioskować o odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego
Wybór niewłaściwych opcji, takich jak wnoszenie odwołania do samorządowego kolegium odwoławczego, składanie skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego czy wnoszenie odwołania do Prezesa Rady Ministrów, wskazuje na niepełne rozumienie procedur administracyjnych oraz hierarchii organów administracji publicznej. Samorządowe kolegium odwoławcze zajmuje się sprawami z zakresu samorządu terytorialnego, a nie decyzjami wydawanymi przez centralne organy administracji, takie jak Minister Spraw Wewnętrznych. Skarga kasacyjna jest środkiem prawnym, który przysługuje w postępowaniach sądowych, a nie administracyjnych, co powoduje, że nie może być zastosowana w opisywanym kontekście. Odwołanie do Prezesa Rady Ministrów z kolei jest możliwe w odniesieniu do decyzji wydanych przez inne organy, ale nie w sprawach koncesyjnych, gdzie właściwym organem jest Minister Spraw Wewnętrznych. Pojawiające się błędne wnioski mogą wynikać z braku znajomości procedur administracyjnych oraz nieprawidłowego interpretowania roli poszczególnych organów w procesie decyzyjnym. Warto dążyć do zrozumienia systemu organów oraz ich kompetencji, co ma kluczowe znaczenie dla skutecznego działania w zakresie prawa administracyjnego.

Pytanie 2

Jak nazywa się zorganizowany rynek, gdzie odbywa się licytacja różnorodnych towarów?

A. aukcja
B. wystawa
C. przetarg
D. giełda towarowa
Aukcja jest formą zorganizowanego rynku, na którym odbywa się licytacja niejednorodnych towarów, co oznacza, że każdy sprzedawany przedmiot może mieć unikalne cechy i wartość. Na aukcjach uczestnicy składają oferty, które mogą rosnąć w miarę postępu licytacji, co zwiększa konkurencję między kupującymi i potencjalnie podnosi cenę towaru. Przykłady zastosowania aukcji można znaleźć w różnych branżach, od sztuki po nieruchomości. Na przykład, aukcje sztuki, takie jak te organizowane przez renomowane domy aukcyjne, pozwalają na sprzedaż unikalnych dzieł, które nie mają ustalonej ceny rynkowej. W branży nieruchomości aukcje mogą być stosowane do sprzedaży domów w sytuacjach, gdy istnieje duże zainteresowanie i konkurencja, co może prowadzić do uzyskania wyższej ceny. Dobre praktyki na aukcjach obejmują jasne określenie zasad licytacji, transparentność w pozyskiwaniu informacji o przedmiotach oraz zapewnienie fair play dla wszystkich uczestników.

Pytanie 3

Do zadań samorządów należy promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa?

A. powiatowego i wojewódzkiego
B. gminnego i wojewódzkiego
C. gminnego i powiatowego
D. wiejskiego i gminnego
Wybór nieprawidłowych odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia struktury polskiego systemu samorządowego oraz jego kompetencji w zakresie rynku pracy. Samorządy gminne i wiejskie, choć odgrywają pewną rolę w lokalnych inicjatywach, nie mają pełnych kompetencji w zakresie promocji zatrudnienia, co jest kwestią o większym zasięgu, wymagającą współpracy na poziomie powiatowym i wojewódzkim. Gminy mogą koordynować lokalne działania, ale nie są odpowiedzialne za systemowe podejście do bezrobocia, które wymaga analizy danych regionalnych oraz wdrażania programów na większą skalę. Z kolei odpowiedź wskazująca na samorząd wojewódzki w parze z gminnym nie uwzględnia faktu, że to powiaty mają za zadanie realizację polityki zatrudnienia w sposób bezpośredni, a województwa pełnią rolę wspierającą i nadzorującą. Typowy błąd myślowy prowadzący do takich niepoprawnych wniosków to zrozumienie kompetencji jednostek administracyjnych jako równorzędnych, co jest niezgodne z hierarchią i podziałem obowiązków w polskim systemie administracyjnym. Kluczowe jest, aby osoby analizujące te zagadnienia miały świadomość podziału zadań oraz znaczenia współpracy między różnymi szczeblami samorządów dla efektywnej polityki zatrudnienia.

Pytanie 4

Jakie są źródła własnych dochodów powiatu?

A. przychody z podatku akcyzowego od firm działających na obszarze powiatu
B. wpływy z zysków przedsiębiorstw państwowych znajdujących się w granicach powiatu
C. dochody z majątku powiatu
D. opłaty celne
Dochody własne powiatu, w tym dochody z majątku powiatu, stanowią istotny element finansowania zadań publicznych na poziomie lokalnym. Dochody te obejmują wpływy z różnych lokalnych źródeł, takich jak wynajem nieruchomości, dzierżawa gruntów, czy dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez powiat. Przykładowo, jeśli powiat posiada nieruchomości komercyjne, dochody uzyskiwane z ich wynajmu mogą być przeznaczone na realizację inwestycji lokalnych, remonty infrastruktury czy wsparcie usług publicznych. W polskim systemie finansów publicznych, korzystne praktyki sugerują, że powiaty powinny dążyć do maksymalizacji przychodów z własnych źródeł, aby uniezależnić się od dotacji rządowych. Warto również zauważyć, że dochody z majątku powiatu mogą być przedmiotem planowania strategicznego, co oznacza, że powiaty powinny efektywnie zarządzać swoimi aktywami, aby zwiększać ich wartość oraz generować stabilne przychody.

Pytanie 5

Radny rady miasta wniósł do komendanta wojewódzkiego policji skargę na działalność podległej mu komendy miejskiej policji. Załatwienie skargi wymaga zebrania dowodów, informacji i wyjaśnień. W jakim terminie powinien być zawiadomiony o sposobie załatwienia skargi?

Wyciąg z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
(...)
Art. 237. § 1. Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
§ 2. Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – także o stanie rozpatrzenia skargi, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej wniesienia albo przekazania.
(...)

A. Najpóźniej w terminie czternastu dni.
B. Nie później niż w ciągu miesiąca.
C. Niezwłocznie.
D. Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Odpowiedź "Najpóźniej w terminie czternastu dni" jest poprawna, ponieważ zgodnie z art. 237 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, instytucje powinny informować radnych oraz inne osoby, które wniosły skargę, o sposobie jej załatwienia w ciągu czternastu dni. Taki termin jest zgodny z zasadą sprawności postępowania administracyjnego i ma na celu zapewnienie, że osoby składające skargi są odpowiednio informowane o ich statusie. W praktyce oznacza to, że jeśli radny złożył skargę na działania policji, odpowiednia jednostka ma obowiązek nie tylko rozpatrzyć skargę, ale także dostarczyć informacji na temat postępów w jej rozpatrywaniu w wyznaczonym terminie. Ta zasada jest kluczowa dla transparentności administracji publicznej oraz dla budowania zaufania między obywatelami a instytucjami państwowymi. Czas ten może być kluczowy, zwłaszcza w sprawach wymagających szybkiej reakcji, takich jak bezpieczeństwo publiczne, gdzie odpowiednie działania muszą być podejmowane w odpowiednim czasie.

Pytanie 6

Pełna zdolność do działania w obrocie prawnym nabywana jest w momencie

A. ukończenia 13 roku życia
B. osiągnięcia 21 roku życia
C. uzyskania pełnoletności
D. narodzin
Pełna zdolność do czynności prawnych nabywana jest z chwilą uzyskania pełnoletności, co w Polsce oznacza osiągnięcie 18. roku życia. W momencie uzyskania pełnoletności osoba staje się pełnoprawnym uczestnikiem obrotu prawnego, co oznacza, że może samodzielnie podejmować decyzje prawne, takie jak zawieranie umów czy reprezentowanie siebie w sprawach sądowych. Przykładowo, osiągnięcie pełnoletności pozwala na samodzielne podpisywanie umów o pracę, umów cywilnoprawnych czy podejmowanie decyzji dotyczących zarządzania swoim majątkiem. Warto zwrócić uwagę, że przed osiągnięciem pełnoletności, osoba posiada ograniczoną zdolność do czynności prawnych, co oznacza, że może działać jedynie w pewnych okolicznościach, na przykład za zgodą rodzica lub opiekuna. Standardy w zakresie ochrony osób niepełnoletnich są ściśle regulowane przez Kodeks cywilny oraz Kodeks rodzinny i opiekuńczy, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa prawnego młodym ludziom. Dlatego zrozumienie tej kwestii jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w obrocie prawnym.

Pytanie 7

Jaką instytucją jest organ terenowej administracji rządowej?

A. prezydent miasta
B. wojewoda
C. Prezes Rady Ministrów
D. marszałek województwa
Wojewoda jest kluczowym organem terenowej administracji rządowej, który reprezentuje rząd w danym województwie. Jego podstawowe zadania obejmują koordynację działań administracji rządowej, nadzór nad realizacją polityki rządu oraz zarządzanie kryzysowe w sytuacjach nadzwyczajnych. Wojewoda odpowiada także za zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i porządku w województwie, co czyni go centralną postacią w administracji lokalnej. Przykładami jego kompetencji są nadzór nad instytucjami rządowymi, takimi jak policja, straż pożarna oraz inne służby publiczne. Działania wojewody są ściśle regulowane przez przepisy prawa, co zapewnia transparentność i odpowiedzialność w jego funkcjonowaniu. Standardy i dobre praktyki w administracji publicznej podkreślają znaczenie współpracy pomiędzy wojewodą a lokalnymi samorządami, co prowadzi do lepszego dostosowania polityki do potrzeb mieszkańców. Ponadto, wojewoda ma prawo wydawania decyzji administracyjnych, co czyni go kluczowym graczem w zarządzaniu sprawami regionu."

Pytanie 8

Jednostronnym, władczym oświadczeniem woli organu administracji publicznej, które określa status prawny konkretnego adresata w indywidualnie oznaczonej sprawie, jest

A. decyzja administracyjna
B. porozumienie administracyjne
C. kontrakt o zatrudnienie
D. umowa cywilna
Decyzja administracyjna to akt władczy, który ma za zadanie rozstrzyganie konkretnej sprawy dotyczącej indywidualnie oznaczonego adresata. W odróżnieniu od umowy czy ugody, decyzja administracyjna jest wydawana w ramach stosunku prawnego pomiędzy organem administracji publicznej a obywatelami lub innymi podmiotami prawa. Decyzje administracyjne są regulowane przez Kodeks postępowania administracyjnego, który szczegółowo określa zasady ich wydawania, doręczania oraz zaskarżania. Przykładem zastosowania decyzji administracyjnej jest przyznanie pozwolenia na budowę, które określa prawa i obowiązki inwestora. Właściwe stosowanie decyzji administracyjnych wymaga znajomości przepisów prawa oraz umiejętności interpretacji konkretnych sytuacji prawnych, co stanowi istotny element pracy organów administracji. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują rzetelne uzasadnianie decyzji oraz zapewnienie możliwości odwołania się od nich w odpowiednich terminach, co wpływa na transparentność i zaufanie obywateli do organów publicznych.

Pytanie 9

Dokumenty z klauzulą "tajne" lub "poufne" są przechowywane

A. w specjalistycznej agencji
B. w archiwum
C. w kancelarii tajnej
D. w biurze
Kancelaria tajna to wyspecjalizowane jednostki odpowiedzialne za zarządzanie dokumentami o szczególnym znaczeniu, w tym tymi oznaczonymi jako 'tajne' lub 'poufne'. Przechowywanie takich dokumentów w kancelarii tajnej jest zgodne z normami bezpieczeństwa informacji, które wymagają odpowiedniego zabezpieczenia danych wrażliwych. Kancelarie te są wyposażone w systemy ochrony fizycznej i dostępu, co zapewnia, że tylko upoważnione osoby mają dostęp do tych informacji. Przykładem praktycznego zastosowania tych zasad może być działalność instytucji rządowych lub wojskowych, które muszą chronić informacje strategiczne. W takich przypadkach stosowane są procedury klasyfikacji, które regulują dostęp do dokumentów w zależności od ich stopnia tajności. Zgodność z tymi standardami jest kluczowa dla ochrony zarówno danych osobowych, jak i informacji o wysokiej wartości operacyjnej.

Pytanie 10

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością traci status osoby prawnej w momencie

A. tymczasowego aresztowania prezesa zarządu spółki
B. rozpoczęcia wobec spółki postępowania upadłościowego
C. braku udzielenia zarządowi spółki absolutorium
D. wykreślenia spółki z rejestru przedsiębiorców
Wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców oznacza formalne zakończenie jej istnienia jako podmiotu prawnego. Proces ten jest regulowany przez Kodeks spółek handlowych, który stanowi, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością traci osobowość prawną z chwilą jej wykreślenia. W praktyce oznacza to, że po zakończeniu procedury wykreślenia nie może ona już prowadzić działalności gospodarczej, ani podejmować jakichkolwiek działań prawnych. Warto zauważyć, że przed wykreśleniem spółki z rejestru konieczne są zazwyczaj ustalenia dotyczące spłat zobowiązań wobec wierzycieli. W przypadku gdy spółka posiada majątek, powinien on zostać zlikwidowany zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z kolei postępowania takie jak upadłość mogą prowadzić do likwidacji, ale nie są jednoznaczne z utratą osobowości prawnej, dopóki wykreślenie nie nastąpi. Również, po wykreśleniu, nie można podejmować działalności gospodarczej, co podkreśla znaczenie tego kroku w obiegu prawnym.

Pytanie 11

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, co do zasady, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności starosty w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, jest

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
Art. 229
Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
1) rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa — wojewoda, a w zakresie spraw finansowych — regionalna izba obrachunkowa;
2) organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej — wojewoda lub organ wyższego stopnia;
3) wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 — rada gminy;
4) zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 — rada powiatu;
5) zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 — sejmik województwa;
6) wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu — właściwy minister, a w innych sprawach — Prezes Rady Ministrów;
7) innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej — organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór
(...)

A. wojewoda.
B. minister właściwy do spraw administracji.
C. rada powiatu.
D. sejmik województwa.
Wybór odpowiedzi innej niż "wojewoda" opiera się na błędnych założeniach dotyczących podziału kompetencji organów administracyjnych. Rada powiatu, jako organ stanowiący, ma zbyt szeroki zakres odpowiedzialności, który nie obejmuje przeprowadzania szczegółowych analiz skarg dotyczących wykonywania zadań zleconych przez administrację rządową. Jej głównym zadaniem jest podejmowanie decyzji w zakresie polityki lokalnej oraz uchwał, co nie jest tożsame z rozpatrywaniem skarg. Sejmik województwa, z kolei, koncentruje się na kwestiach dotyczących samorządu województwa i ma ograniczone kompetencje w kontekście administracji rządowej. Minister właściwy do spraw administracji, chociaż ma szerszą perspektywę na administrację rządową, nie zajmuje się bezpośrednio skargami dotyczącymi indywidualnych decyzji starostów. Tego rodzaju mylenie ról organów administracyjnych jest powszechnym błędem, który może wynikać z niepełnego zrozumienia struktury administracji publicznej w Polsce. Kluczowe jest, aby świadomie analizować, które organy mają kompetencje do podejmowania decyzji w określonych sprawach, co jest istotne dla zachowania transparentności i efektywności działań administracyjnych. Zrozumienie tych zasad pozwala na właściwe korzystanie z przysługujących nam ścieżek odwoławczych oraz na skuteczniejsze bronić swoich praw w systemie administracyjnym.

Pytanie 12

Kto jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu zatrudnienia?

A. pracodawca
B. pracownik
C. inspektor Państwowej Inspekcji Pracy
D. kierownik działu BHP w firmie
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo i higienę pracy w zakładzie pracy spoczywa na pracodawcy, co wynika z przepisów Kodeksu pracy oraz innych regulacji dotyczących BHP. Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, co obejmuje zarówno odpowiednie wyposażenie miejsca pracy, jak i szkolenia dla pracowników. Na przykład, powinien przeprowadzać regularne oceny ryzyka oraz wdrażać działania prewencyjne, aby zminimalizować zagrożenia. Pracodawca powinien również dbać o dokumentację BHP, w tym prowadzenie rejestrów wypadków i szkoleń. Odpowiedzialność pracodawcy jest kluczowym elementem kultury bezpieczeństwa w organizacji, co potwierdzają najlepsze praktyki w zakresie zarządzania BHP, stosowane w renomowanych firmach na całym świecie. Pracodawcy, którzy skutecznie wdrażają polityki BHP, nie tylko zwiększają bezpieczeństwo pracowników, ale również poprawiają efektywność operacyjną oraz wizerunek firmy na rynku.

Pytanie 13

Strona złożyła wniosek o wszczęcie postępowania oraz dołączyła wszystkie niezbędne dokumenty, na podstawie których można rozwiązać daną sprawę. W jakim terminie organ administracji publicznej powinien zająć się sprawą, która nie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego?

A. Nie później niż w ciągu miesiąca od daty wszczęcia postępowania
B. Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty wszczęcia postępowania
C. W ciągu trzech dni od daty wszczęcia postępowania
D. Niezwłocznie
Wybór odpowiedzi 'Niezwłocznie' jest całkiem trafny, jeśli chodzi o administrację publiczną. Z przepisów wynika, że organ musi zająć się sprawą bez zbędnego czekania, jeśli wszystko jest w porządku z dokumentami. W praktyce oznacza to, że jeśli ktoś złożył wszystkie wymagane papiery, to organ powinien jak najszybciej podjąć decyzję. Na przykład, jeżeli obywatel wnosi o pozwolenie na budowę, mając do dyspozycji pełną dokumentację, to organ powinien działać od razu. Gdyby tego nie zrobił, mogłoby to skutkować problemami, a nawet skargami. Prawo kładzie nacisk na to, żeby administracja działała sprawnie i w terminie, bo to przekłada się na efektywność całego systemu.

Pytanie 14

Największa odległość z dowolnego punktu w budynku, w którym może przebywać człowiek, do najbliższej gaśnicy, nie powinna przekraczać

A. 20 m
B. 10 m
C. 30 m
D. 40 m
Wybór odległości 10 m, 20 m lub 40 m jest niezgodny z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa pożarowego. Odpowiedzi wskazujące na 10 m i 20 m jako maksymalną dopuszczalną odległość są nieadekwatne w kontekście obiektów o różnym przeznaczeniu. Choć w niektórych sytuacjach, takich jak małe biura czy pomieszczenia o niewielkiej powierzchni, krótsze odległości mogą być wskazane, nie uwzględniają one szerszego kontekstu, w którym chodzi o bezpieczeństwo w obiektach o dużym ryzyku pożaru. Z drugiej strony, wybór 40 m jako maksymalnej odległości jest również błędny, ponieważ przekracza ustalone normy, które mogą prowadzić do opóźnienia w reakcji na zagrożenie. W praktyce, każda minuta jest na wagę złota w sytuacjach kryzysowych, dlatego normy precyzyjnie określają maksymalne odległości, aby zminimalizować czas dotarcia do sprzętu gaśniczego. Kluczowym błędem jest zatem niedostateczne zrozumienie zasadności tych norm oraz ich zastosowania w różnych kontekstach, co może prowadzić do nieodpowiedniego planowania przestrzeni w obiektach publicznych i przemysłowych.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Normy określone w aktach prawnych wydawanych przez władze wskazane w Konstytucji są normami

A. duchowymi
B. prawnymi
C. etycznymi
D. socjalnymi
Normy zawarte w przepisach stanowionych przez określone w Konstytucji władze są normami prawnymi, ponieważ regulują zachowania jednostek w społeczeństwie i mają charakter ogólnobindujący. Prawo, jako system norm, jest tworzony przez organy państwowe, takie jak parlament czy rząd, które są upoważnione do stanowienia prawa w danym kraju. Przykładem mogą być kodeksy, ustawy lub rozporządzenia, które nakładają obowiązki oraz przyznają prawa obywatelom. Normy prawne różnią się od norm moralnych, które są subiektywne i oparte na indywidualnych wartościach oraz przekonaniach. Ponadto, normy religijne odnoszą się do zasad wiary i praktyk duchowych, nie mając charakteru prawnie egzekwowalnego. Normy obyczajowe są natomiast zbiorem przyjętych zwyczajów, które choć wpływają na zachowania społeczne, nie mają mocy prawnej. W praktyce znajomość norm prawnych jest kluczowa dla funkcjonowania jednostek w społeczeństwie oraz zapewnienia ładu i sprawiedliwości.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Kwota netto zakupionego towaru wynosi 3 000 zł, a stawka VAT to 7%. Jaką sumę musi zapłacić klient za zakupiony towar?

A. 3021 zł
B. 2790 zł
C. 3210 zł
D. 2979 zł
Aby obliczyć całkowity koszt nabycia towaru, należy uwzględnić wartość netto oraz podatek VAT. Wartość netto wynosi 3 000 zł, a stawka VAT to 7%. Obliczamy wartość VAT, mnożąc wartość netto przez stawkę VAT: 3 000 zł * 0,07 = 210 zł. Następnie dodajemy tę wartość do wartości netto: 3 000 zł + 210 zł = 3 210 zł. W ten sposób całkowita kwota, jaką zapłaci klient za nabyty towar, wynosi 3 210 zł. Zastosowanie poprawnego obliczenia VAT jest kluczowe w codziennym funkcjonowaniu firm, aby uniknąć problemów z organami podatkowymi oraz zapewnić prawidłowe księgowanie transakcji. Znajomość zasad dotyczących VAT-u jest niezbędna na każdym etapie obrotu towarami i usługami, co jest zgodne z obowiązującymi standardami rachunkowości i praktykami branżowymi.

Pytanie 19

Gość pensjonatu doznał pogryzienia przez psa, który należał do innego klienta pensjonatu. Przyczyną tego incydentu było niedostateczne pilnowanie psa przez jego właściciela. Kto ponosi odpowiedzialność za powstałe szkody?

A. osoba prowadząca pensjonat według zasad odpowiedzialności kontraktowej
B. właściciel psa według zasad odpowiedzialności kontraktowej
C. właściciel psa według zasad odpowiedzialności deliktowej
D. osoba prowadząca pensjonat według zasad odpowiedzialności deliktowej
Właściciel psa jest odpowiedzialny za szkody, które jego zwierzę może wyrządzić innym osobom, jeśli działał nieostrożnie. W polskim prawie cywilnym mówimy tutaj o odpowiedzialności deliktowej, która dotyczy sytuacji, gdy ktoś wyrządza krzywdę innym. Kiedy pies kogoś pogryzie, ważne jest, żeby udowodnić, że właściciel nie pilnował swojego pupila. Przykładem może być sytuacja, gdy poszkodowany idzie do sądu po odszkodowanie za szkody, które poniósł. Zauważ, że w sprawach cywilnych odpowiedzialność deliktowa może wystąpić bez konieczności istnienia umowy między stronami, co różni ją od odpowiedzialności kontraktowej, gdzie mamy do czynienia z naruszeniem warunków umowy. Fajnie jest też wspomnieć, że odpowiedzialność deliktowa wymaga, aby właściciele dbali o swoje zwierzęta i przestrzegali zasad w miejscach publicznych.

Pytanie 20

Zdarzenie, które nie prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania, to

A. niemożność świadczenia
B. rozwiązanie umowy
C. śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia majątkowego
D. śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia ściśle osobistego
Śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia ściśle osobistego prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania z uwagi na jego osobisty charakter. Ponadto rozwiązanie umowy jest sytuacją, gdzie strony dobrowolnie decydują o zakończeniu obowiązków wynikających z umowy, co również nie skutkuje automatycznym przejęciem zobowiązań przez inne osoby. Niemożność świadczenia, rozumiana jako brak możliwości wykonania zobowiązania z przyczyn niezależnych od dłużnika, również prowadzi do jego wygaśnięcia, ponieważ umowa nie może być zrealizowana. Często mylone są różnice pomiędzy zobowiązaniami majątkowymi a osobistymi. Użytkownicy mogą sądzić, że śmierć dłużnika automatycznie kończy wszystkie zobowiązania, co nie jest zgodne z prawem. Zobowiązania osobiste, takie jak umowy o pracę lub umowy zlecenia, wygasają w momencie śmierci dłużnika, ponieważ wiążą się z osobą dłużnika. Warto zrozumieć, że w przypadkach długów spadkowych, spadkobiercy są zobowiązani do regulowania długów zmarłego, co odzwierciedla zasady dziedziczenia obowiązków majątkowych. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla spadkobierców i osób mających do czynienia ze zobowiązaniami zmarłych dłużników.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Źródłem umocowania pełnomocnika jest

A. oświadczenie woli
B. ustawa
C. rozporządzenie
D. uchwała
Oświadczenie woli jest kluczowym elementem ustanowienia pełnomocnika, ponieważ to właśnie na podstawie takiego oświadczenia dochodzi do nawiązania stosunku pełnomocnictwa. Pełnomocnik działa w imieniu mocodawcy, a jego uprawnienia są ściśle określone w oświadczeniu woli, które może mieć formę pisemną, ustną lub nawet elektroniczną. Przykładem może być sytuacja, gdy osoba A udziela pełnomocnictwa osobie B do reprezentowania jej w sprawach dotyczących zakupu nieruchomości. Bez wyraźnego oświadczenia woli, pełnomocnik nie miałby podstaw do działania w imieniu mocodawcy. W praktyce, dobrze sformułowane oświadczenie woli pomoże uniknąć nieporozumień oraz sporów dotyczących zakresu pełnomocnictwa. Dobrą praktyką jest również zachowanie dowodu na udzielenie pełnomocnictwa, co może być istotne w przypadku sporu. Przywołując przepisy Kodeksu cywilnego, art. 95 wskazuje, że pełnomocnik działa w granicach udzielonego mu umocowania oraz że mocodawca odpowiada za działania pełnomocnika w ramach tego umocowania.

Pytanie 23

Według przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcą jest

A. adwokat wykonujący zawód w kancelarii adwokackiej
B. samorządowy zakład budżetowy
C. nauczyciel zatrudniony na umowę o pracę
D. spółka cywilna
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na nieprecyzyjne rozumienie definicji przedsiębiorcy w kontekście polskiego prawodawstwa. Spółka cywilna, choć formalnie może być uznawana za podmiot gospodarczy, nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ponieważ nie ma osobowości prawnej i sama w sobie nie prowadzi działalności - to jej wspólnicy są osobami fizycznymi, które muszą spełniać definicję przedsiębiorcy. Nauczyciel zatrudniony na podstawie umowy o pracę również nie jest przedsiębiorcą, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz wykonuje pracę w ramach stosunku pracy, co wyklucza go z definicji przedsiębiorcy. Samorządowy zakład budżetowy to jednostka organizacyjna, która nie prowadzi działalności gospodarczej dla zysku, lecz działa na podstawie budżetu państwowego, co nie spełnia warunków bycia przedsiębiorcą. Czym innym jest rola adwokata, który, świadcząc usługi prawne w ramach kancelarii, działa jako niezależny przedsiębiorca. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, obejmują mylenie statusu zawodowego z przedsiębiorczością oraz niedostateczne zrozumienie przepisów prawnych dotyczących działalności gospodarczej, co jest niezwykle istotne w kontekście wykonywania różnorodnych zawodów regulowanych prawem."

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) jest zarządzana w systemie informatycznym przez

A. wójta
B. wojewodę
C. ministra właściwego do spraw gospodarki
D. ministra odpowiedzialnego za sprawy wewnętrzne
Odpowiedź 'minister właściwy do spraw gospodarki' jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, to właśnie ten minister odpowiada za prowadzenie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) w systemie teleinformatycznym. CEIDG to kluczowy element polskiego systemu gospodarczego, który ma na celu usprawnienie procesu rejestracji i funkcjonowania przedsiębiorstw. Minister właściwy do spraw gospodarki realizuje zadania związane z nadzorem nad tym systemem, a także zapewnia jego aktualizację i rozwój. W praktyce oznacza to, że wszelkie zmiany legislacyjne dotyczące działalności gospodarczej są wprowadzane do CEIDG przez ten resort. Dobre praktyki w zakresie ewidencji działalności gospodarczej wskazują na konieczność centralizacji informacji, co umożliwia łatwy dostęp do danych zarówno dla przedsiębiorców, jak i instytucji publicznych. W związku z tym, ministerstwo odgrywa zasadniczą rolę nie tylko w utrzymaniu systemu, ale także w promowaniu przedsiębiorczości i innowacyjności, co jest kluczowe dla rozwoju gospodarczego kraju.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Który z wymienionych organów pełni funkcję organu podatkowego odpowiedzialnego za podatek rolny?

A. Prezydent miasta
B. Dyrektor izby skarbowej
C. Minister odpowiedzialny za sprawy finansowe
D. Naczelnik urzędu skarbowego
Wybór dyrektora izby skarbowej, ministra właściwego do spraw finansów lub naczelnika urzędu skarbowego jako organów odpowiedzialnych za podatek rolny wynika z powszechnych nieporozumień dotyczących kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych instytucji w systemie podatkowym. Dyrektor izby skarbowej odpowiada za kontrolę oraz nadzór nad działalnością urzędów skarbowych, a jego zasięg kompetencyjny skupia się na kwestiach dotyczących podatków dochodowych oraz VAT, a nie podatków lokalnych, takich jak podatek rolny. Również minister właściwy do spraw finansów zajmuje się szerokim zakresem polityki fiskalnej na poziomie krajowym, ale nie ma kompetencji do bezpośredniego zarządzania podatkami lokalnymi, co obejmuje również podatek rolny. Z kolei naczelnik urzędu skarbowego, chociaż odpowiedzialny za egzekucję przepisów podatkowych, nie ma władzy do ustalania stawek podatku rolnego, ponieważ ta decyzja leży w gestii organów lokalnych, takich jak prezydent miasta czy wójt. Wiele osób myli te role, co prowadzi do błędnych założeń dotyczących odpowiedzialności w systemie podatkowym i może skutkować nieprawidłowym wypełnieniem obowiązków podatkowych przez rolników oraz inne podmioty zajmujące się działalnością rolniczą.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Kiedy ustaje wspólność majątkowa z mocy prawa w sytuacji ustania lub unieważnienia małżeństwa?

A. Od pierwszego stycznia następnego roku po ogłoszeniu wyroku sądu
B. Od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu wyroku sądu
C. Od dnia określonego przez jednego z małżonków
D. Od dnia wskazanego w orzeczeniu sądu, które ją znosi
Odpowiedzi sugerujące, że wspólność majątkowa ustaje z dniem 1-go następnego miesiąca po ogłoszeniu wyroku sądu lub z dniem 1-go stycznia następnego roku po ogłoszeniu wyroku, opierają się na błędnym zrozumieniu przepisów dotyczących podziału majątku. W rzeczywistości, wspólność majątkowa nie kończy się automatycznie ani nie jest uzależniona od konkretnego terminu kalendarzowego, lecz od daty określonej w wyroku sądu. Ustalenie dnia zakończenia wspólności jest kluczowe, ponieważ od tego momentu małżonkowie nie są już współwłaścicielami nabytych w trakcie małżeństwa aktywów. Przyjęcie, że wspólność ustaje w miesiąc po ogłoszeniu wyroku, może prowadzić do nieporozumień w zakresie podziału majątku, a także do potencjalnych konfliktów prawnych, gdyż w tym czasie mogą wystąpić sytuacje, które wpływają na wartość wspólnego majątku. Ważne jest, aby małżonkowie zdawali sobie sprawę, że decyzje podejmowane po ogłoszeniu wyroku mogą znacząco wpłynąć na ich sytuację finansową. Znajomość właściwego terminu oraz związanych z nim obowiązków prawnych jest niezbędna w procesie rozwiązywania spraw majątkowych po zakończeniu małżeństwa.

Pytanie 30

Zarząd województwa stanowi organ

A. centralnej administracji rządowej
B. terytorialnej administracji rządowej
C. wykonawczym samorządu województwa
D. stanowiącym samorządu województwa
Wybór odpowiedzi dotyczących terenowej administracji rządowej lub centralnej administracji rządowej wskazuje na nieporozumienie związane z podziałem kompetencji w polskim systemie administracyjnym. Zarząd województwa jest organem samorządowym, co oznacza, że działa na rzecz lokalnej społeczności, a nie jako przedstawiciel rządu. Terenowa administracja rządowa zajmuje się realizacją polityki rządowej w obrębie jednostek terytorialnych, ale nie ma kompetencji do podejmowania lokalnych decyzji samorządowych. Również centralna administracja rządowa jest odpowiedzialna za kwestie ogólnokrajowe, a jej działania nie obejmują bezpośredniego zarządzania sprawami województw. W związku z tym, błędne jest postrzeganie zarządu województwa jako część rządowej administracji; jego głównym celem jest reprezentowanie i realizowanie interesów mieszkańców województwa na poziomie lokalnym. Niezrozumienie tego podziału może prowadzić do niedoceniania roli samorządu w systemie politycznym, co jest istotne dla społeczności lokalnych, które powinny mieć autonomię w podejmowaniu decyzji dotyczących ich rozwoju. Istotne jest również, aby pamiętać, że samorząd wojewódzki ma własne organy, takie jak sejmik, które podejmują decyzje na poziomie legislacyjnym, podczas gdy zarząd jest odpowiedzialny za ich realizację.

Pytanie 31

Zakładanie ośrodka kultury jako gminnej jednostki organizacyjnej jest wyłączną kompetencją

A. starosty
B. rady gminy
C. wójta
D. rady powiatu
Odpowiedź "rady gminy" jest poprawna, ponieważ zgodnie z polskim prawodawstwem, w szczególności z ustawą o samorządzie gminnym, to rada gminy jest organem odpowiedzialnym za tworzenie gminnych jednostek organizacyjnych, w tym ośrodków kultury. Rada gminy podejmuje uchwały dotyczące organizacji i funkcjonowania takich instytucji, co ma na celu zapewnienie dostępu mieszkańców do różnorodnych form kultury i sztuki. Przykładem może być uchwała dotycząca powołania gminnego ośrodka kultury, która określa jego zadania, strukturę organizacyjną oraz źródła finansowania. Rady gminy współpracują również z lokalnymi organizacjami pozarządowymi oraz inicjatywami społecznymi, co sprzyja rozwojowi kultury w społeczności lokalnej. Dobrą praktyką jest również monitorowanie działalności ośrodków kultury, co pozwala na ich bieżące dostosowywanie do potrzeb mieszkańców.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Osoba pracująca, która w celu podniesienia swoich umiejętności zawodowych przystępuje do egzaminu weryfikującego kwalifikacje w danym zawodzie, ma prawo do urlopu szkoleniowego w wysokości

A. 26 dni
B. 20 dni
C. 21 dni
D. 6 dni
Odpowiedzi, które wskazują inne wartości niż 6 dni, opierają się na błędnych zrozumieniach przepisów dotyczących urlopu szkoleniowego. Przykładowo, odpowiedzi 21 dni, 20 dni oraz 26 dni są zbyt wysokie w kontekście przepisów prawa. W obszarze prawa pracy, normy dotyczące urlopów szkoleniowych są jasno określone, a nadmierne wartości mogą prowadzić do mylnego przekonania o możliwościach, jakie przysługują pracownikom. Takie nieprecyzyjne rozumienie przepisów może skutkować błędnym planowaniem działań rozwojowych w firmach, gdzie menedżerowie mogą nieprawidłowo oszacować dostępność pracowników oraz ich potrzeby związane z kształceniem. Ponadto, błędne odpowiedzi mogą wskazywać na brak znajomości procedur związanych z organizacją szkoleń oraz niewłaściwe interpretacje związane z zapotrzebowaniem na dodatkowe dni urlopu, co jest niezgodne z aktualnymi standardami prawa pracy. Właściwe zrozumienie przepisów dotyczących urlopu szkoleniowego jest kluczowe, aby móc skutecznie zarządzać zasobami ludzkimi oraz wspierać rozwój zawodowy pracowników.

Pytanie 34

Jeśli fundacja nie jest ustanawiana w testamencie, oświadczenie woli o jej powołaniu powinno być złożone w formie

A. ustnej
B. pisemnej, pod rygorem nieważności
C. aktu notarialnego
D. pisemnej z urzędowo poświadczonymi podpisami
Ustanowienie fundacji, zgodnie z przepisami prawa cywilnego, wymaga szczególnej formy, aby było prawnie skuteczne. Odpowiedź 'aktu notarialnego' jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem cywilnym, ustanowienie fundacji musi odbywać się w formie aktu notarialnego. Akt ten jest dokumentem sporządzonym przez notariusza, który zapewnia, że wola fundatora została wyrażona w sposób prawnie wiążący. Przykładowo, fundator, chcąc założyć fundację, musi udać się do notariusza, gdzie sporządzany jest akt notarialny zawierający zarówno cel fundacji, jak i zasady jej działalności. Warto podkreślić, że forma notarialna jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także zabezpiecza interesy fundatora oraz beneficjentów, gdyż notariusz ma obowiązek zweryfikować tożsamość fundatora oraz jego zdolność do dokonania takiej czynności. Dobre praktyki wskazują, że tak sformalizowana procedura pozwala uniknąć późniejszych sporów prawnych związanych z interpretacją woli fundatora i zasad funkcjonowania fundacji.

Pytanie 35

Robert Kowalczuk wynajął od Anety Marzec 10 hektarów ziemi na uprawę pszenicy. W tej sytuacji mamy do czynienia z zobowiązaniem powstałym

A. z konstytutywnego orzeczenia sądu
B. z czynności prawnej
C. z bezpodstawnego wzbogacenia
D. z aktu administracyjnego
Odpowiedzi, które wskazują na akt administracyjny, bezpodstawne wzbogacenie lub konstytutywne orzeczenie sądu, opierają się na niepoprawnych podstawach prawnych. Akt administracyjny jest związany z działaniami organów administracji publicznej i nie dotyczy bezpośrednio stosunków cywilnoprawnych między osobami. W kontekście dzierżawy, brak jest działania administracyjnego, które miałoby wpływ na tę umowę. Bezpodstawne wzbogacenie odnosi się do sytuacji, w której jedna strona wzbogaca się kosztem drugiej, bez podstawy prawnej, co w przypadku umowy dzierżawy nie ma miejsca, gdyż obie strony zawierają umowę dobrowolnie, na zasadzie wzajemnych ustaleń. Natomiast konstytutywne orzeczenie sądu dotyczy sytuacji, gdzie sąd ustanawia lub zmienia stan prawny, co nie ma zastosowania w tym przypadku, ponieważ dzierżawa jest umową cywilnoprawną, a nie efektem działania sądu. Błędem myślowym w tych odpowiedziach jest brak zrozumienia podstawowych zasad dotyczących różnych typów zobowiązań oraz różnic między prawem administracyjnym a cywilnym.

Pytanie 36

Rodzaj rynku, w którym działa kilku mocnych producentów danego towaru, a nowym firmom trudno jest zdobyć dostęp, to

A. rywalizacja
B. kartel
C. monopol
D. oligopol
Oligopol to struktura rynku, na której istnieje ograniczona liczba silnych dostawców, co prowadzi do znaczącej interakcji między nimi. W oligopolu, powstawanie nowych przedsiębiorstw jest utrudnione z powodu wysokich kosztów wejścia, silnych barier rynkowych oraz dominacji kilku dużych graczy. Przykładem oligopolu mogą być rynki telekomunikacyjne czy naftowe, gdzie kilka firm kontroluje większość rynku, wpływając na ceny i dostępność produktów. Firmy w oligopolu często reagują na działania konkurencji, co może prowadzić do współpracy w zakresie cen lub strategii marketingowych. Zrozumienie oligopolu jest kluczowe dla analizy zachowań rynkowych, ponieważ może wpływać na innowacje, jakość produktów oraz strategie biznesowe, co jest zgodne z najlepszymi praktykami analizy rynku. Oligopol wprowadza również zagadnienia związane z regulacjami antymonopolowymi, mającymi na celu zapewnienie konkurencyjności na rynku.

Pytanie 37

Do jakiego organu administracji publicznej należy złożyć odwołanie od wydanej decyzji administracyjnej?

A. Bezpośrednio do organu odwoławczego
B. Do organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który podjął decyzję
C. Do organu, który podjął decyzję, za pośrednictwem organu odwoławczego
D. Do organu, który podjął decyzję administracyjną
Jak dobrze wiesz, jeśli chcesz się odwołać od decyzji administracyjnej, powinieneś to zrobić za pośrednictwem organu, który wydawał pierwotną decyzję. To wynika z przepisów prawa, które mówią, że taki organ musi sprawdzić Twoje odwołanie i przekazać je dalej do organu odwoławczego. W praktyce, odwołanie powinno być napisane na papierze, żebyś mógł dokładnie przedstawić swoje argumenty i dowody. Na przykład, jeśli nie zgadzasz się z decyzją w sprawie pozwolenia na budowę, powinieneś złożyć swoje odwołanie do odpowiedniego organu, ale przez ten sam urząd, który podjął decyzję. Trzymanie się tej procedury nie tylko sprawia, że wszystko idzie sprawniej, ale też może przyspieszyć cały proces, bo pierwotny organ musi najpierw zająć się Twoim odwołaniem przed przekazaniem go dalej.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Selekcja danych polega na

A. usuwaniu informacji niezbędnych
B. porządkowaniu informacji na te dobre i złe
C. wybieraniu jedynie potrzebnych informacji
D. łączaniu pojedynczych danych w zestawienia zbiorcze
Selekcja informacji polega na wybieraniu tylko tych danych, które są istotne dla określonego kontekstu lub celu. W dobie nadmiaru informacji, umiejętność selekcji staje się kluczowa, aby skutecznie przetwarzać oraz wykorzystywać wiedzę. Proces ten obejmuje analizę i ocenę dostępnych źródeł informacji, aby wyodrębnić te elementy, które wnoszą wartość do podejmowanych decyzji. W praktyce oznacza to, że podczas przygotowywania raportu lub prezentacji, specjalista ds. analizy danych może skoncentrować się jedynie na tych aspektach, które są bezpośrednio związane z analizowanym zagadnieniem, eliminując dane zbędne. Dobrą praktyką jest stosowanie metodologii takich jak filtracja danych, co pozwala na zredukowanie szumów informacyjnych. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie efektywnej komunikacji i umiejętności podejmowania decyzji na podstawie rzetelnych informacji, co dodatkowo podkreśla wartość selekcji informacji w pracy zawodowej.

Pytanie 40

Władze wykonawcze jednostki samorządu terytorialnego przygotowują oraz przedstawiają projekt uchwały budżetowej regionalnej izbie obrachunkowej w celu uzyskania opinii do dnia

A. 30 października roku poprzedzającego rok budżetowy
B. 30 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
C. 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy
D. 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
Odpowiedź '15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Ustawą o finansach publicznych, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć projekt uchwały budżetowej do regionalnej izby obrachunkowej do 15 listopada. Termin ten umożliwia regionalnym izbom obrachunkowym przeprowadzenie analizy i wydanie opinii na temat projektu budżetu, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego zarządzania finansami publicznymi. W praktyce, przestrzeganie tego terminu pozwala na odpowiednie dostosowanie budżetu w zależności od sugestii izby, a także na zapewnienie transparentności w procesie jego tworzenia. Przykładowo, jeśli projekt budżetu zostanie przedłożony w terminie, izba ma czas na konsultacje z organem wykonawczym, co może prowadzić do uwzględnienia istotnych kwestii społecznych lub ekonomicznych, które mogą wpłynąć na planowane wydatki. Taki proces jest zgodny z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania finansami publicznymi, które zalecają aktywne angażowanie różnych interesariuszy w proces budżetowy, co sprzyja lepszej alokacji zasobów publicznych.