Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 4 kwietnia 2025 10:14
  • Data zakończenia: 4 kwietnia 2025 10:34

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dystans, jaki może pokonać pojazd między przeglądami okresowymi

A. może być przedłużony o 25%
B. wynosi zawsze 20 tys. km
C. jest taki sam dla aut o dmc. do 3,51
D. jest określony przez producenta
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że wiesz, jak ważne jest trzymanie się zaleceń producenta dotyczących przeglądów. To, co mówiłeś, ma sens, bo każdy producent ustala maksymalny przebieg, po którym pojazd powinien iść na przegląd. Wiesz, że to nie jest jednoznaczne dla wszystkich aut? Samochody osobowe i ciężarówki mogą się różnić pod względem tych interwałów, bo różnie się je eksploatuje. Regularne przeglądy są kluczowe, bo mogą uratować nas przed poważnymi awariami i wydatkami w przyszłości. No i co najważniejsze, jak auto jest w dobrym stanie, to i bezpieczeństwo na drodze jest większe. Trzymanie się tych zasad to świetny sposób, żeby mieć spokojną głowę, jeżdżąc samochodem.

Pytanie 2

W tabeli przedstawiono cennik usług blacharskich. Ile zapłaci klient za naprawę nadwozia samochodu, w którym należy usunąć 5 pojedynczych małych wgnieceń oraz wstawić 2 progi oraz nadkole wewnętrzne?

Usługa blacharskaCena brutto [zł]
Usuwanie pojedynczego małego wgniecenia150,00
Wstawienie progu120,00
Wstawienie nadkola wewnętrznego80,00
Wstawienie nadkola zewnętrznego120,00
Wstawienie zderzaka120,00
Prostowanie felgi stalowej30,00
Prostowanie felgi aluminiowej50,00
Piaskowanie2000,00
Godzina pracy roboczej80,00

A. 1 070,00 zł
B. 5 950,00 zł
C. 750,00 zł
D. 470,00 zł
Odpowiedź 1 070,00 zł jest prawidłowa, ponieważ dokładne obliczenie kosztów naprawy wymaga uwzględnienia opłat za konkretne usługi blacharskie. W cenniku, usunięcie pojedynczego małego wgniecenia kosztuje określoną kwotę, a w przypadku pięciu wgnieceń należy pomnożyć tę kwotę przez pięć. Dodatkowo, wstawienie progów oraz nadkola wewnętrznego także wiąże się z dodatkowymi kosztami. Po zsumowaniu wszystkich tych wydatków uzyskujemy całkowitą kwotę 1 070,00 zł. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży blacharskiej, gdzie precyzyjne kalkulacje są kluczowe dla wyceny usług. Używanie cenników oraz systemów kalkulacyjnych jest standardem, który pozwala na transparentność kosztów dla klientów oraz zarządzanie finansami warsztatów blacharskich.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Podczas przeprowadzania codziennej obsługi auta, zwykle pomija się kontrolę

A. funkcjonowania świateł zewnętrznych pojazdu
B. stanu poziomu paliwa w zbiorniku
C. estetyki karoserii samochodu
D. zawartości toksycznych składników spalin
Odpowiedź dotycząca pominięcia sprawdzenia zawartości składników szkodliwych spalin w codziennej obsłudze pojazdu jest prawidłowa, ponieważ standardowe procedury kontrolne koncentrują się na aspektach, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i funkcjonalność pojazdu. Skontrolowanie działania świateł zewnętrznych, poziomu paliwa oraz czystości karoserii jest istotne dla zapewnienia bezpiecznej jazdy, natomiast analiza spalin należy do bardziej zaawansowanych procedur diagnostycznych, które są zalecane w określonych interwałach serwisowych. W praktyce, regularne przeglądy techniczne, które są wymagane przepisami prawa, powinny obejmować ocenę emisji spalin, co ma na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz zapewnienie zgodności z normami ekologicznymi, takimi jak EURO. Zatem pominięcie tego kroku podczas codziennej obsługi nie wpływa na bieżące bezpieczeństwo jazdy, ale powinno być monitorowane w ramach ogólnego zarządzania emisjami pojazdu.

Pytanie 6

Oblicz, jaki będzie łączny brutto koszt naprawy układu wydechowego pojazdu. Cena netto całego układu wydechowego wynosi 250,00 zł, czas wymiany to 1,5 godziny, stawka netto za jedną roboczogodzinę to 80,00 zł, a podatek VAT wynosi 23%. Klientowi udzielono zniżki w wysokości 5%.

A. 410,00 zł
B. 455,10 zł
C. 370,00 zł
D. 432,35 zł
Żeby policzyć całkowity koszt naprawy układu wydechowego, musisz wziąć pod uwagę kilka ważnych rzeczy. Na początku mamy koszt samego układu, który wynosi 250 zł. Potem, czas wymiany to 1,5 godziny, a stawka za roboczogodzinę to 80 zł. Więc koszt robocizny obliczamy, mnożąc czas przez stawkę: 1,5 godz. razy 80 zł, co daje 120 zł. Dodajemy to do kosztu układu, czyli 250 zł + 120 zł = 370 zł. Teraz trzeba dodać VAT, który wynosi 23%. Podatek wyniesie 370 zł razy 0,23, co daje 85,10 zł, więc łączny koszt brutto wynosi 370 zł + 85,10 zł = 455,10 zł. Ale pamiętaj, klient dostaje rabat 5% na koszt netto. To z 370 zł daje 18,50 zł, więc po rabacie końcowa kwota to 370 zł - 18,50 zł = 351,50 zł. Po dodaniu VAT-u do tej rabatowanej kwoty: 351,50 zł razy 0,23 daje 80,85 zł, więc łączny koszt brutto wynosi 351,50 zł + 80,85 zł = 432,35 zł. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami i powinny być stosowane przy wycenach w motoryzacji.

Pytanie 7

Informacja przekazana użytkownikom konkretnej serii pojazdów, dotycząca bezpłatnej naprawy usterki, to

A. pierwsza obsługa techniczna
B. akcja serwisowa
C. obsługa sezonowa
D. zerowa obsługa techniczna
Akcja serwisowa to termin używany w branży motoryzacyjnej do określenia działań podejmowanych przez producenta w celu naprawy, wymiany lub modyfikacji określonych elementów pojazdu, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników lub nie spełniają standardów jakości. Tego rodzaju działania są organizowane bezpłatnie dla właścicieli pojazdów i mają na celu zapewnienie, że wszystkie pojazdy spełniają wymagane normy. Przykładem może być kampania dotycząca wymiany wadliwych poduszek powietrznych, gdzie producent informuje właścicieli, że ustalony problem może dotyczyć ich pojazdów, a naprawa zostanie przeprowadzona w autoryzowanych serwisach bez opłat. Akcje serwisowe są zgodne z przepisami prawa oraz standardami branżowymi, które wymagają od producentów odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoich produktów. Oferują one również użytkownikom spokój ducha, wiedząc, że ich pojazdy są w pełni sprawne i bezpieczne na drodze.

Pytanie 8

Po zakończeniu naprawy pojazdu, klient powinien otrzymać

A. zużyte płyny eksploatacyjne
B. dane pracownika, który przeprowadzał naprawę
C. kartę zapotrzebowania na części
D. zużyte części po wymianie
Przekazanie zużytych płynów eksploatacyjnych po naprawie pojazdu jest praktyką, która może rodzić poważne problemy zarówno dla klienta, jak i dla warsztatu. Wiele z tych płynów, takich jak olej silnikowy czy płyn chłodniczy, są substancjami niebezpiecznymi i ich nieodpowiednie przechowywanie lub usuwanie może prowadzić do zanieczyszczenia środowiska. Z tego względu warsztaty powinny stosować się do rygorystycznych norm dotyczących utylizacji takich materiałów, a nie przekazywać je klientom. Karta zapotrzebowania na części, choć może być pomocna w procesie naprawy, nie jest dokumentem, który klient powinien otrzymać po zakończeniu usługi. Zamiast tego, jest to wewnętrzny dokument, który służy do zarządzania stanem magazynowym warsztatu, co nie odnosi się bezpośrednio do informacji, jakich klient wymaga. Informacje o pracowniku wykonującym naprawę mogą być cenne dla warsztatu, ale przekazywanie takich danych klientowi nie jest standardową praktyką, chyba że w przypadkach, gdy specyfika naprawy tego wymaga. Klienci bardziej zainteresowani są szczegółami dotyczącymi przeprowadzonych prac i wymienionych części, a nie informacjami o osobach odpowiedzialnych za naprawę. Dlatego ważne jest, aby warsztaty koncentrowały się na istotnych informacjach, które mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia świadczonych usług.

Pytanie 9

Kto podejmuje decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu?

A. komendant wojewódzki policji
B. wojewoda
C. burmistrz
D. starosta
Decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu podejmuje starosta, który jest organem administracji samorządowej na poziomie powiatowym. Starosta ma kompetencje w zakresie zarządzania ruchem drogowym oraz bezpieczeństwa na drogach w swoim powiecie. Przykładowo, w sytuacji, gdy pojazd stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu, starosta może podjąć decyzję o czasowym wycofaniu go z ruchu, aby zapewnić bezpieczeństwo. Zgłoszenie do starosty o czasowe wycofanie pojazdu może być dokonane na podstawie wniosków z inspekcji pojazdu lub w wyniku innych okoliczności, które wymagają takiej interwencji. W praktyce, tego rodzaju decyzje są podejmowane również w kontekście przeprowadzania remontów czy inspekcji drogowych, co podkreśla ważność roli starosty w zapewnieniu sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania ruchu drogowego w regionie.

Pytanie 10

Zanim rozpoczniesz diagnostykę przy użyciu metody Eusama, w pierwszej kolejności powinieneś zweryfikować

A. ciśnienie w oponach
B. indeks prędkości opon
C. rozmiary opon
D. głębokość profilu
Sprawdzanie ciśnienia w oponach przed przystąpieniem do diagnostyki metodą Eusama jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe ciśnienie może znacząco wpłynąć na wyniki pomiarów oraz bezpieczeństwo pojazdu. Odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia optymalne zachowanie pojazdu na drodze, wpływa na zużycie paliwa oraz wydłuża żywotność opon. Na przykład, zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego zużycia bieżnika, co w konsekwencji obniża efektywność hamowania i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego twardnienia opony, co negatywnie wpływa na przyczepność i komfort jazdy. W ramach standardów branżowych, regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach powinno być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, co jest podkreślane przez organizacje takie jak Tire Industry Association (TIA).

Pytanie 11

Odpady generowane w trakcie serwisowania pojazdów samochodowych powinny być

A. przekazywane klientowi po zakończeniu każdej naprawy oraz obsługi.
B. gromadzone w segregowanych pojemnikach.
C. systematycznie oddawane na wysypisko komunalne
D. sprzedawane w punktach zajmujących się skupem surowców wtórnych.
Przekazywanie odpadów użytkowych klientowi po każdej naprawie to rozwiązanie, które może prowadzić do wielu problemów. Klient, przyjmując odpady, staje się ich właścicielem, co wiąże się z odpowiedzialnością prawną za ich dalsze postępowanie. W praktyce, klienci rzadko mają odpowiednie środki do bezpiecznego składowania lub utylizacji tych odpadów, co może prowadzić do sytuacji niezgodnych z prawem, w tym nieprawidłowego pozbywania się odpadów. Sprzedaż odpadów w punktach skupu surowców wtórnych również jest kwestią problematyczną, ponieważ takie punkty mogą nie przyjmować wszystkich typów odpadów, a niektóre z nich, jak oleje czy chemikalia, wymagają specjalnego traktowania i nie mogą być po prostu sprzedawane. Oddawanie odpadów na wysypisko komunalne jest z kolei niewłaściwe, gdyż wiele z tych odpadów powinno być poddawanych recyklingowi lub innym formom utylizacji, a wysypiska są przeznaczone głównie dla odpadów organicznych i niebezpiecznych. Właściwe zarządzanie odpadami poprzez ich segregację jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska oraz zgodności z normami prawnymi, a niedopełnienie tych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi.

Pytanie 12

Po przeprowadzonej naprawie systemu zawieszenia należy zrealizować czynności kontrolne

A. metodą drgań wymuszonych
B. na stanowisku rolkowym
C. urządzeniem typu szarpak
D. na płycie najazdowej
Kontrola układu zawieszenia na stanowisku rolkowym może wydawać się atrakcyjną alternatywą, jednak nie oddaje pełnego obrazu jego działania. Stanowisko rolkowe jest bardziej odpowiednie do testowania hamulców i nie zapewnia odpowiednich warunków do oceny reakcji zawieszenia na dynamiczne obciążenia, jak to ma miejsce w rzeczywistych scenariuszach drogowych. Ponadto, używanie płyty najazdowej, choć przydatne do oceny geometrii zawieszenia, również nie dostarcza pełnej informacji o jego pracy pod obciążeniem. Metoda drgań wymuszonych, z kolei, może wydawać się zaawansowana, ale w praktyce nie dostarcza jednoznacznych wyników dotyczących rzeczywistego zachowania zawieszenia w warunkach drogowych. Często mylące jest myślenie, że każda z tych metod może zastąpić użycie szarpaka. Takie podejście może prowadzić do niewłaściwych napraw i zaniechań, co skutkuje obniżeniem bezpieczeństwa pojazdu. Właściwe testowanie układów zawieszenia wymaga precyzyjnych narzędzi, które mogą symulować rzeczywiste warunki eksploatacyjne, co jest kluczowe w zapewnieniu ich efektywności oraz bezpieczeństwa użytkowania.

Pytanie 13

Dokument, który określa przewidywany koszt realizacji usługi, to

A. kosztorys naprawy
B. paragon fiskalny
C. karta normowania czasu pracy
D. faktura VAT
Kosztorys naprawy to dokument, który precyzyjnie określa przewidywane koszty związane z wykonaniem określonej usługi, w tym przypadku naprawy. Obejmuje on szczegółowy wykaz kosztów materiałów, robocizny oraz innych wydatków, które mogą wystąpić w trakcie realizacji projektu. Zastosowanie kosztorysu jest kluczowe w kontekście zarządzania projektami, ponieważ pozwala na dokładne planowanie budżetu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży budowlanej i remontowej. Przykłady zastosowania kosztorysu obejmują przygotowanie oferty dla klienta, gdzie precyzyjnie wskazujemy, jakie usługi i materiały są uwzględnione w proponowanej cenie. Ponadto, kosztorys stanowi istotny dokument w procesie rozliczeń między wykonawcą a zamawiającym. W sytuacjach spornych, kosztorys może służyć jako punkt odniesienia do ustalenia rzeczywistych kosztów. Z punktu widzenia regulacji prawnych, dobrze sporządzony kosztorys może również być wymagany przez przepisy dotyczące zamówień publicznych, co podkreśla jego znaczenie w branży.

Pytanie 14

Dla pojazdu osobowego wyposażonego w silnik na benzynę, który spełnia normę EURO 4, maksymalna dozwolona zawartość CO w emisji spalin wynosi

A. 2,5 g/km
B. 0,8 g/km
C. 0,5 g/km
D. 1,0 g/km
Zgodnie z normą emisji spalin EURO 4 dla silników benzynowych, maksymalna dopuszczalna zawartość tlenku węgla (CO) wynosi 1,0 g/km. Normy te mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu spalin na środowisko oraz zdrowie publiczne. W praktyce oznacza to, że samochody osobowe spełniające tę normę muszą być wyposażone w systemy oczyszczania spalin, takie jak katalizatory, które skutecznie redukują emisję CO. Wprowadzenie norm EURO miało ogromny wpływ na rozwój technologii silników spalinowych, a także na konstrukcję samochodów, które stały się bardziej przyjazne dla środowiska. Warto zaznaczyć, że dla dalszego rozwoju branży motoryzacyjnej w kierunku zrównoważonego rozwoju, nowe technologie, takie jak silniki hybrydowe i elektryczne, są również wdrażane, aby jeszcze bardziej ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Przykłady pojazdów, które spełniają tę normę to wiele popularnych modeli osobowych, które są dostępne na rynku.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Jakim dokumentem potwierdzającym naprawę pojazdu w ASO jest?

A. zlecenie serwisowe
B. faktura VAT
C. paragon niefiskalny
D. zlecenie naprawy
Faktura VAT jest dokumentem, który potwierdza dokonanie sprzedaży usług lub towarów, w tym przypadku naprawy pojazdu, oraz jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT. W branży motoryzacyjnej faktura VAT jest kluczowym elementem procesu rozliczeniowego, ponieważ stanowi dowód zarówno dla klienta, jak i dla urzędów skarbowych. Dzięki niej klient może ubiegać się o zwrot części kosztów, jeśli naprawa była związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przykładowo, jeśli firma transportowa naprawia swój pojazd, faktura VAT staje się podstawą do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z eksploatacją floty. Dodatkowo, faktura VAT musi spełniać określone wymogi formalne, takie jak numer NIP sprzedawcy i nabywcy, datę sprzedaży oraz szczegółowy opis wykonanych usług, co czyni ją dokumentem zgodnym z przepisami prawa podatkowego.

Pytanie 17

Najlepszym sposobem połączenia blach karoseryjnych nadwozia samochodu ułożonych na zakładkę jest metoda

A. zgrzewania
B. nitowania
C. lutowania
D. spawania
Zgrzewanie to naprawdę najpopularniejsza metoda, jeśli chodzi o łączenie blach karoseryjnych, zwłaszcza jak są na zakładkę. Łatwo to sobie wyobrazić – nagrzewamy miejsca, gdzie blachy się stykają, do temperatury, w której zaczynają topnieć, a potem przyciskamy je razem pod dużym ciśnieniem. To daje mocne i estetyczne połączenie, co w przypadku samochodów ma spore znaczenie. W przemyśle motoryzacyjnym, zgrzewanie to codzienność, zwłaszcza przy masowej produkcji, bo czas grywa tu ogromną rolę. Można to robić na kilka sposobów, jak zgrzewanie punktowe czy tarciowe, w zależności od tego, co akurat potrzeba. Dobrze jest też wiedzieć, że zgodnie z normami ISO, zgrzewanie zapewnia świetne właściwości mechaniczne i odporność na rdzewienie, co ma duże znaczenie dla trwałości i bezpieczeństwa aut.

Pytanie 18

Do zasadniczych zadań w obszarze gospodarki magazynowej części zamiennych nie należy

A. pakowanie materiałów i komponentów
B. utrzymywanie zapasów części na określonym poziomie
C. analiza kosztów funkcjonowania magazynu
D. kompletowanie zestawów
Analiza kosztów działalności magazynu, jako zadanie, jest kluczowym aspektem zarządzania finansami w każdym przedsiębiorstwie, ale nie jest bezpośrednio związana z podstawowymi funkcjami gospodarki magazynowej części zamiennych. Główne zadania magazynu części zamiennych koncentrują się na efektywnym zarządzaniu zapasami, co obejmuje konfekcjonowanie materiałów, utrzymanie zapasów na odpowiednim poziomie oraz kompletowanie zestawów. Przykładowo, konfekcjonowanie materiałów polega na dostosowywaniu produktów do specyficznych zamówień lub zestawów, co zwiększa efektywność operacyjną. Utrzymywanie zapasów na pewnym poziomie jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji i minimalizacji przestojów. Z kolei kompletowanie zestawów pozwala na szybkie reagowanie na potrzeby klientów, co jest niezwykle istotne w branży, gdzie czas realizacji zamówienia ma kluczowe znaczenie. Dlatego analiza kosztów, choć ważna, nie jest jednym z podstawowych zadań operacyjnych w kontekście gospodarki magazynowej.

Pytanie 19

Który z wymienionych materiałów, wykorzystywanych w konstrukcji samochodów i podlegających recyklingowi, jest klasyfikowany jako odpad niebezpieczny?

A. Ołów
B. Szkło
C. Tworzywa sztuczne
D. Kompozyt
Ołów to taki materiał, który w budowie samochodów jest naprawdę ważny, bo ma specyficzne właściwości. Znajduje swoje miejsce w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, które są kluczowe dla elektryczności w autach. Ale z drugiej strony, ołów jest toksyczny i może być niebezpieczny dla zdrowia ludzi i środowiska. Dlatego przy recyklingu takich akumulatorów trzeba być ostrożnym i przestrzegać różnorakich standardów, jak te z ISO oraz przepisy dotyczące odpadów niebezpiecznych. Odpady z ołowiem muszą być zbierane, transportowane i przetwarzane w odpowiedni sposób, żeby nie zanieczyszczać środowiska. W praktyce, recykling ołowiu pozwala na odzyskanie tego surowca, co zmniejsza potrzebę pozyskiwania nowych materiałów, a przy tym ogranicza niebezpieczne skutki dla zdrowia i natury.

Pytanie 20

Planowanie operacji magazynowych nie obejmuje

A. oceny wydatków związanych z działalnością magazynową
B. ustalenia ilości zamawianych komponentów
C. kontroli kosztów stałych usług (prąd, woda)
D. selekcji dostawców
Weryfikacja kosztów stałych serwisu, takich jak prąd czy woda, nie jest elementem planowania działalności magazynowej, ponieważ te aspekty dotyczą ogólnych kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa, a nie specyficznych działań związanych z zarządzaniem zapasami. Planowanie magazynowe koncentruje się przede wszystkim na efektywnym zarządzaniu stanami magazynowymi, co obejmuje określenie liczby kupowanych części, wybór źródeł zakupu oraz analizę kosztów działalności magazynowej. Na przykład, w firmach zajmujących się logistyką, planowanie może obejmować określenie optymalnych poziomów zapasów, które minimalizują koszty przechowywania, a jednocześnie zapewniają dostępność produktów. Praktyki takie jak Just-in-Time (JIT) również podkreślają znaczenie optymalizacji stanów magazynowych oraz zintegrowanej współpracy z dostawcami, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacyjnej. W związku z tym, kosztów eksploatacyjnych związanych z mediami, jak prąd czy woda, nie należy włączać do procedur planowania magazynowego, co potwierdzają standardy branżowe, takie jak ISO 9001, które skupiają się na zarządzaniu jakością procesów biznesowych.

Pytanie 21

Jakim symbolem oznacza się dowód wydania materiałów eksploatacyjnych z magazynu do celów wewnętrznych?

A. Pz
B. Rw
C. Wz
D. Mm
Odpowiedź 'Rw' to 'Rozchód wewnętrzny', co jest akurat tym, czego szukamy, gdy mówimy o wydawaniu materiałów z magazynu do użytku wewnętrznego. W praktyce, ten dokument to coś, co naprawdę ułatwia życie w zarządzaniu zapasami. Dlaczego? Bo pozwala na jasne udokumentowanie, co i do kogo zostało przekazane, co ma znaczenie, zwłaszcza przy audytach. Jak na przykład w firmach, gdzie materiały idą do różnych działów produkcyjnych. Dzięki 'Rw' łatwiej jest monitorować, co się zużywa, co może pomóc w planowaniu przyszłych zamówień i unikaniu nadmiaru w magazynie. I warto dodać, że używanie odpowiednich symboli w dokumentacji to naprawdę dobry zwyczaj, który wpływa na efektywność pracy w firmie.

Pytanie 22

Użycie układu OBD II w pojeździe umożliwia pracownikowi zyskanie dostępu do informacji

A. z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu
B. z analizatora spalin na stacji diagnostycznej
C. z archiwum wizyt serwisowych oraz rodzajów przeprowadzanych napraw
D. z tachografu pojazdu
Odpowiedź wskazująca, że skorzystanie z układu OBD II (On-Board Diagnostics II) pozwala na odczyt danych z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu, jest prawidłowa. OBD II to standard, który został wprowadzony w celu umożliwienia monitorowania stanu silnika oraz systemów emisji spalin w pojazdach osobowych. Dzięki temu mechanicy oraz technicy mogą szybko i skutecznie uzyskać dostęp do informacji diagnostycznych, takich jak kody błędów, parametry pracy silnika, a także dane dotyczące emisji. Przykładowo, przy użyciu odpowiedniego interfejsu OBD II oraz aplikacji diagnostycznych, można odczytać kody usterek, które informują o problemach z systemem spalania lub emisji. Standard ten jest powszechnie stosowany w branży motoryzacyjnej, co pozwala na łatwiejsze naprawy i diagnostykę pojazdów, a także współpracę między różnymi producentami i warsztatami. Umożliwia to również monitorowanie efektywności pojazdu, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska oraz oszczędności paliwa.

Pytanie 23

Na liczbę zatrudnionych pracowników w serwisie nie oddziałuje

A. możliwości związane z realizacją usług
B. dostępność specjalistycznych narzędzi
C. model wynagradzania pracowników
D. standard techniki oraz technologii
Forma wynagradzania pracowników nie ma bezpośredniego wpływu na liczbę zatrudnionych w serwisie, ponieważ liczba pracowników jest najczęściej determinowana przez zapotrzebowanie na usługi oraz zdolności operacyjne przedsiębiorstwa. Praktyki branżowe sugerują, że odpowiednia liczba pracowników powinna być dostosowana do wymagań rynkowych oraz specyfiki zadań, które muszą być zrealizowane. Warto zwrócić uwagę, że wynagrodzenie może wpływać na satysfakcję i retencję pracowników, ale nie przekłada się bezpośrednio na ich liczbę. Przykładowo, w serwisach, które intensywnie korzystają z technologii, może być konieczne zatrudnienie mniejszej liczby wysoko wykwalifikowanych specjalistów, co nie ma związku z formą wynagradzania. Standardy zarządzania zasobami ludzkimi wskazują, że kluczowe jest dopasowanie liczby pracowników do struktury organizacyjnej oraz strategii firmy, co pozwala na efektywne realizowanie usług.

Pytanie 24

Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż częstotliwość wymiany świec zapłonowych w pojeździe Chevrolet Cruz J300 wyposażonym w silnik 1,4 Turbo.

Wyciąg z instrukcji obsługi samochodów Chewrolet
OpisSpark M300Aveo T300Cruze J300
Wymienić filtr przeciwpyłkowyco 15 000 km / 1 rokco 60 000 km / 2 lataco 45 000 km / 2 lata
Wymienić filtr powietrzaco 60 000 km / 4 lataco 60 000 km / 4 lataco 60 000 km / 4 lata
Wymienić świece zapłonoweco 30 000 km / 2 lataco 60 000 km / 4 lata1,6 Euro IV – co 30 000 km / 2 lata
1,6 Euro V/1,8 – co 60 000 km / 4 lata
1,4 Turbo – co 60 000 km / 4 lata
Wymienić przewody zapłonoweExc ESC –
co 45 000 km / 3 lata
Nie dotyczy1,6 Euro IV – co 45 000 km / 3 lata

A. Co 60 000 km / 4 lata.
B. Co 60 000 km / 2 lata.
C. Co 30 000 km / 2 lata.
D. Co 30 000 km / 4 lata.
Odpowiedź wskazująca na wymianę świec zapłonowych co 60 000 km lub co 4 lata dla pojazdu Chevrolet Cruz J300 z silnikiem 1,4 Turbo jest poprawna, ponieważ odzwierciedla zalecenia producenta dotyczące konserwacji silników. Wymiana świec zapłonowych jest kluczowym elementem utrzymania silnika w dobrym stanie, ponieważ wpływa na efektywność spalania i ogólną wydajność silnika. Regularna wymiana świec zapłonowych pozwala na uniknięcie problemów z zapłonem, co może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji. Przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują planowanie przeglądów technicznych pojazdu oraz utrzymanie harmonogramu konserwacji, co jest zalecane przez producentów samochodów oraz mechaników. W praktyce, właściciele pojazdów powinni zawsze odwoływać się do dokumentacji lub przeglądów technicznych, aby upewnić się, że ich pojazd jest serwisowany zgodnie z zaleceniami, co w dłuższej perspektywie zapewnia ich bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 25

Strategia rynkowa, która opiera się na współpracy w sektorze motoryzacyjnym w celu podniesienia jakości i efektywności usług nie jest

A. car fleet management
B. tworzenie stowarzyszeń
C. coobranding
D. budowa dróg komunikacyjnych
W kontekście strategii rynkowych w branży motoryzacyjnej, odpowiedzi takie jak car fleet management, coobranding czy tworzenie stowarzyszeń mają solidne podstawy i są przykładami współpracy, która ma na celu poprawę jakości i efektywności. Car fleet management, jako element zarządzania flotą, obejmuje współpracę między firmami w celu optymalizacji użytkowania pojazdów, co przekłada się na obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności operacyjnej. Coobranding to z kolei strategia, w której dwa lub więcej brandów współpracuje w celu wspólnego promowania produktów lub usług, co może zwiększać zasięg rynkowy i przyciągać nowych klientów. Tworzenie stowarzyszeń natomiast sprzyja współpracy w zakresie wymiany wiedzy, doświadczeń i zasobów, co jest istotne dla rozwoju całej branży. Typowym błędem myślowym jest zatem utożsamianie budowy dróg z strategią współpracy, co prowadzi do pominięcia kluczowych aspektów biznesowych i relacyjnych w zarządzaniu nowoczesnymi usługami motoryzacyjnymi. To podejście ignoruje fakt, że infrastruktura, choć niezbędna, nie stanowi samej strategii rynkowej, a raczej tło, na którym te strategie mogą być realizowane. W efekcie, zrozumienie roli współpracy w branży motoryzacyjnej jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania i konkurowania na dzisiejszym rynku.

Pytanie 26

Zlecenie serwisowe dotyczące naprawy pojazdu powinno w pierwszej kolejności zawierać

A. łączną kwotę do zapłaty
B. opis uszkodzenia
C. nazwy wymienionych części
D. poszerzenie zakresu naprawy
Opis uszkodzenia stanowi kluczowy element zlecenia serwisowego naprawy pojazdu, ponieważ to właśnie ten element dostarcza serwisowi niezbędnych informacji do zdiagnozowania problemu. W praktyce, dokładny opis uszkodzenia pozwala mechanikom zrozumieć, co się wydarzyło oraz jakie czynności naprawcze mogą być wymagane. Na przykład, jeśli klient zgłasza, że samochód ma problemy z hamulcami, ważne jest, aby zlecenie zawierało szczegóły dotyczące objawów, takie jak hałas, drgania czy opóźniona reakcja. Takie informacje pozwalają na szybsze i bardziej precyzyjne określenie przyczyny usterek. Ponadto, standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jasnej komunikacji w procesach serwisowych, co wpływa na jakość świadczonych usług oraz satysfakcję klientów. Praktyczne podejście do sporządzania zlecenia serwisowego powinno zawsze zaczynać się od opisu problemu, aby zapewnić efektywność i skuteczność naprawy, a także zminimalizować ryzyko wystąpienia nieporozumień między serwisem a klientem.

Pytanie 27

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego, istotne jest, aby w magazynie autoryzowanego serwisu uzupełnić przede wszystkim zapasy

A. oleju silnikowego
B. płynu hamulcowego
C. oleju przekładniowego
D. cieczy chłodzącej
Ciecz chłodząca odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu optymalnej temperatury pracy silnika, zwłaszcza w warunkach zimowych. Utrzymanie odpowiedniego stanu cieczy chłodzącej w pojeździe jest istotne dla zapobiegania przegrzewaniu się silnika oraz zamarzaniu płynu w niskich temperaturach. Standardy branżowe sugerują, że przed nadejściem zimy należy sprawdzić, czy mieszanka etylenu glikolu i wody w systemie chłodzenia ma odpowiednie proporcje, aby obniżyć temperaturę zamarzania. W praktyce, warto także przeprowadzić konserwację układu chłodzenia, co może obejmować czyszczenie chłodnicy oraz sprawdzenie stanu węży i złączy. Dobrą praktyką jest także monitorowanie poziomu cieczy chłodzącej, aby w razie potrzeby uzupełnić ją w odpowiednim czasie. Dbanie o właściwy stan cieczy chłodzącej nie tylko zwiększa żywotność silnika, ale także poprawia efektywność spalania paliwa i zmniejsza emisję spalin, co jest zgodne z obecnymi normami ekologicznymi.

Pytanie 28

Zatwierdzenie zlecenia serwisowego przez klienta oraz serwisanta

A. wyraża zgodę na szeroki zakres napraw
B. stanowi potwierdzenie realizacji usługi
C. potwierdza zawarcie umowy cywilno-prawnej
D. oznacza akceptację wykorzystania danych osobowych klienta
Podczas oceny odpowiedzi dotyczących zlecenia obsługi naprawy przez klienta i serwisanta, warto zwrócić uwagę na różne aspekty jego interpretacji. Wiele osób może sądzić, że podpisanie zlecenia oznacza zawarcie umowy cywilno-prawnej. Choć zlecenie jest formalnym dokumentem, który potwierdza wykonanie usługi, zawarcie umowy cywilno-prawnej ma szerszy kontekst i nie każda sytuacja serwisowa wypełnia wymogi prawne umowy, takie jak oferta, akceptacja i wzajemne zobowiązania. Ponadto, niektóre osoby mogą pomylić podpis z zgodą na wykorzystanie danych osobowych klienta. W rzeczywistości, takie wykorzystanie danych osobowych wymaga odrębnej zgody, która musi być wyraźnie zadeklarowana przez klienta, a nie domyślnie przyjęta przez złożenie podpisu na zleceniu. Kolejnym typowym błędem myślowym jest mylenie podpisu z akceptacją dowolnego zakresu naprawy. W rzeczywistości zakres naprawy powinien być jasno określony w zleceniu, a podpis potwierdza jedynie fakt, że wykonano usługi zgodnie z ustaleniami. Takie nieścisłości mogą prowadzić do nieporozumień i sporów, dlatego kluczowe jest zrozumienie, że podpis na zleceniu ma konkretne znaczenie i nie jest równoważny z innymi, bardziej rozbudowanymi formami umowy lub zgody.

Pytanie 29

W przypadku, gdy numer VIN jest nieczytelny z powodu korozji, kto ma uprawnienia do jego ponownego nadania?

A. Komenda Wojewódzka Policji
B. Minister Transportu
C. Inspekcja Transportu Drogowego
D. Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego
Wydział Komunikacji w Urzędzie Miejskim odpowiada za rejestrację pojazdów oraz wydawanie nowych numerów VIN, zwłaszcza gdy oryginalny numer jest niewidoczny przez rdzę albo inne uszkodzenia. Cała ta procedura jest dokładnie opisana w polskim prawie, które mówi, kto za co odpowiada w kontekście rejestracji aut. W praktyce, żeby dostać nowy numer VIN, osoba musi złożyć odpowiedni wniosek w Wydziale Komunikacji i pokazać dokumenty, które potwierdzą tożsamość i sytuację prawną pojazdu. Zazwyczaj trzeba też załączyć ekspertyzę techniczną, która potwierdza, że stary numer VIN jest nieczytelny. Jak dla mnie, to bardzo dobre podejście, bo wszystko jest przejrzyste i zgodne z prawem, przez co zmniejsza się ryzyko nadużyć. Dodatkowo, Wydział Komunikacji może współpracować z innymi instytucjami, jak Policja czy Inspekcja Transportu Drogowego, żeby zapewnić, że wszystko jest w porządku.

Pytanie 30

Który z poniższych programów komputerowych jest przeznaczony do opracowywania kosztorysu naprawy po wypadku?

A. Autodata
B. Eurotax
C. Warsztat
D. AutoCAD
Odpowiedzi, które wskazałeś, są niepoprawne z kilku powodów. Autodata to oprogramowanie, które dostarcza informacji technicznych oraz danych dotyczących napraw pojazdów, ale nie jest specjalnie zaprojektowane do sporządzania kosztorysów napraw powypadkowych. Służy przede wszystkim jako źródło wiedzy dla mechaników, którzy chcą zapoznać się z procedurami naprawczymi i danymi technicznymi, ale nie zawiera funkcji wyceny, co czyni je nieadekwatnym narzędziem w kontekście kosztorysowania. Warsztat to ogólny termin odnoszący się do miejsca, gdzie dokonuje się napraw, ale nie jest programem komputerowym, więc również nie może być odpowiedzią na pytanie o oprogramowanie do sporządzania kosztorysów. AutoCAD z kolei jest programem do projektowania 2D i 3D, szeroko stosowanym w architekturze i inżynierii, ale nie ma zastosowania w kontekście wyceny napraw motoryzacyjnych. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru niewłaściwej odpowiedzi, to mylenie funkcji programów oraz niezrozumienie ich specyfiki. Ważne jest, aby posiadać wiedzę na temat dedykowanych narzędzi, takich jak Eurotax, które są dostosowane do konkretnego celu, jakim jest wycena kosztów napraw powypadkowych.

Pytanie 31

Aby poprawić standardy obsługi i naprawy samochodów, kierownik serwisu powinien przede wszystkim

A. zwiększyć płace zatrudnionych
B. zatrudnić dodatkowych pracowników
C. skrócić czasy realizacji obsługi i napraw
D. wysłać pracowników na specjalistyczne kursy
Wysyłanie pracowników na szkolenia specjalistyczne to kluczowy krok w poprawie jakości obsługi i napraw pojazdów samochodowych. Inwestycja w rozwój kompetencji pracowników bezpośrednio przekłada się na ich umiejętność rozwiązywania problemów i jakości świadczonych usług. Szkolenia mogą obejmować nowe technologie w diagnostyce, obsłudze systemów elektronicznych, a także techniki naprawy. Dzięki temu pracownicy będą lepiej przygotowani do radzenia sobie z nowymi wyzwaniami na rynku motoryzacyjnym. Warto również odwołać się do standardów branżowych, takich jak ISO 9001, które podkreślają znaczenie ciągłego doskonalenia. Przykładem może być wyspecjalizowane szkolenie w zakresie nowoczesnych systemów napędu, co z kolei pozwoli na lepszą obsługę hybrydowych i elektrycznych pojazdów. W ten sposób nie tylko zwiększamy efektywność pracy, ale także poprawiamy satysfakcję klientów, co jest kluczowe w kontekście konkurencyjności na rynku.

Pytanie 32

Inspekcja techniczna pojazdu z instalacją gazową, wyprodukowanego w 2000 roku, powinna zostać zrealizowana w stacji kontroli pojazdów w terminie co

A. jeden rok
B. pół roku
C. trzy lata
D. dwa lata
Prawidłowa odpowiedź to jeden rok, co jest zgodne z przepisami dotyczącymi badań technicznych pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniem w sprawie badań technicznych pojazdów, pojazdy z instalacją gazową, niezależnie od ich wieku, muszą przechodzić badania techniczne co 12 miesięcy. Jest to wymóg mający na celu zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników takich pojazdów oraz ochronę środowiska. Regularne badania pozwalają na wczesne wykrycie ewentualnych usterek, co może zapobiec poważnym awariom czy wręcz wypadkom. Dobrą praktyką jest także okresowe przeglądanie dokumentacji technicznej pojazdu, aby upewnić się, że wszystkie elementy instalacji gazowej są zgodne z wymaganiami producenta i przepisami prawa. Warto również pamiętać, że oprócz badania technicznego, właściciele pojazdów z instalacjami gazowymi powinni regularnie kontrolować stan techniczny instalacji oraz przeprowadzać odpowiednie serwisowanie, aby zapewnić ich prawidłowe działanie oraz bezpieczeństwo użytkowania.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Po odnowieniu układu tłokowo-korbowego silnika w pojeździe, najpierw należy przeprowadzić pomiar

A. ciśnienia sprężania
B. ciśnienia pompy olejowej
C. temperatury otwarcia termostatu
D. mocy silnika
Pomiar ciśnienia sprężania jest kluczowym elementem diagnostyki silnika po regeneracji układu tłokowo-korbowego. Ciśnienie sprężania dostarcza informacji na temat stanu cylindrów oraz uszczelnień, a także kondycji pierścieni tłokowych. Optymalne ciśnienie sprężania jest istotne dla prawidłowego działania silnika, ponieważ wpływa na efektywność spalania mieszanki paliwowej oraz na moc generowaną przez silnik. W praktyce, wartości ciśnienia sprężania powinny mieścić się w określonych przez producenta granicach, co pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych usterek. Regularne pomiary ciśnienia sprężania mogą pomóc w identyfikacji problemów, takich jak uszkodzone pierścienie, nieszczelności zaworów czy uszkodzenia głowicy cylindra. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, konieczne są dalsze badania oraz ewentualna interwencja naprawcza, co jest zgodne z zaleceniami branżowymi i standardami diagnostyki silników.

Pytanie 35

Aby skutecznie wykonać pomiar ciśnienia sprężania w nagrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien umożliwić uzyskanie prędkości obrotowej wału wynoszącej przynajmniej

A. 100-110 obr/min
B. 20-40 obr/min
C. 80-90 obr/min
D. 50-70 obr/min
Odpowiedź 100-110 obr/min jest poprawna, ponieważ przy przeprowadzaniu pomiaru ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej prędkości obrotowej wału silnika. Wartość ta jest istotna, ponieważ zbyt niska prędkość obrotowa może nie zapewnić pełnej kompresji powietrza w cylindrach, prowadząc do nieprecyzyjnych wyników pomiaru. Z kolei zbyt wysoka prędkość obrotowa może generować dodatkowe ciśnienie, co również wpłynie na dokładność pomiaru. W standardach technicznych, takich jak specyfikacje producentów silników, często podaje się wymagania dotyczące prędkości obrotowej dla prawidłowego przeprowadzania takich testów. Przykładowo, w profesjonalnych warsztatach mechanicznych oraz podczas diagnostyki silników, stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak manometry do pomiaru ciśnienia sprężania, jest kluczowe. Dzięki prawidłowej prędkości obrotowej możliwe jest uzyskanie wiarygodnych wyników, które pozwalają na ocenę stanu silnika oraz wykrycie potencjalnych usterek, takich jak nieszczelności zaworów, uszczelki pod głowicą czy zużycie pierścieni tłokowych.

Pytanie 36

Olej napędowy "zimowy" jest stosowany w celu

A. eliminuje nadmierne dymienie silnika w niskich temperaturach
B. minimalizowania zużycia paliwa w warunkach niskiej temperatury
C. zapobiega tworzeniu się kryształków lodu z wody w nim obecnej
D. zapobiega zablokowaniu filtra paliwa przez parafiny, które mogą się z niego wytrącać
Nieprawidłowe odpowiedzi dotyczące ograniczenia nadmiernego dymienia silnika, przeciwdziałania powstawaniu kryształków lodu z wody w paliwie oraz ograniczenia zużycia paliwa w niskich temperaturach mogą prowadzić do nieporozumień. Ograniczenie dymienia silnika nie jest bezpośrednio związane z rodzajem oleju napędowego, a bardziej z jego jakością oraz stanem silnika. Silniki nowoczesne są projektowane tak, aby minimalizować emisję szkodliwych substancji, a nadmierne dymienie może być spowodowane innymi czynnikami, jak niewłaściwe ustawienia wtrysku paliwa czy zużycie silnika. Z kolei tworzenie kryształków lodu z wody w paliwie to zjawisko, które występuje w przypadku zanieczyszczonego lub wilgotnego paliwa, a olej zimowy nie jest bezpośrednim rozwiązaniem tego problemu. Dobrą praktyką jest regularne kontrolowanie jakości paliwa oraz stosowanie filtrów, które eliminują wodę z układu paliwowego. Jeśli chodzi o zużycie paliwa w warunkach niskich temperatur, to olej napędowy nie ma bezpośredniego wpływu na efektywność spalania w zimie, lecz czynniki takie jak temperatura otoczenia, waga pojazdu oraz styl jazdy mają znacznie większe znaczenie. Rozpoznanie właściwych praktyk dotyczących użytkowania paliw w trudnych warunkach jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów.

Pytanie 37

Po przeprowadzonym napełnieniu układu płynem hamulcowym należy zrealizować odpowietrzanie, które zaczynamy od

A. dowolnego koła tylnej osi
B. dowolnego koła przedniej osi
C. koła tylnej osi najdalej od pompy hamulcowej
D. koła przedniej osi najbliższego do pompy hamulcowej
Odpowietrzenie układu hamulcowego powinno zaczynać się od koła tylnej osi, które jest najdalsze od pompy hamulcowej. Taki sposób odpowietrzania ma na celu usunięcie powietrza, które mogło dostać się do układu podczas wymiany płynu hamulcowego. Powietrze w układzie hamulcowym może powodować obniżenie efektywności hamowania, gdyż jest kompresowalne, w przeciwieństwie do płynu hamulcowego. W praktyce, rozpoczynając odpowietrzanie od najdalszego koła, zapewniamy, że wszelkie pęcherzyki powietrza będą mogły być skutecznie usunięte, zanim przejdziemy do bliższych kół. W większości pojazdów oznacza to, że odpowietrzanie zaczynamy od tylnego prawego koła, następnie przechodzimy do tylnego lewego, a potem do przedniego prawego i na końcu przedniego lewego. Taka procedura jest zgodna z zaleceniami wielu producentów i standardami branżowymi, co gwarantuje prawidłowe działanie układu hamulcowego.

Pytanie 38

Mechanik zajmujący się naprawą pojazdu powinien informować o problemach technicznych

A. osobie odpowiedzialnej za magazyn.
B. pracownikowi księgowości.
C. działowi kadr.
D. swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
Zgłaszanie problemów technicznych do magazyniera, księgowej czy kadrowej jest nieadekwatne do sytuacji, ponieważ te osoby nie mają kompetencji ani odpowiednich uprawnień do podejmowania decyzji dotyczących naprawy pojazdów. Magazynier jest odpowiedzialny za zarządzanie zapasami części zamiennych, a nie za ocenę stanu technicznego pojazdów. Przekazywanie informacji o problemach technicznych do księgowej, która zajmuje się finansami, również nie ma sensu, gdyż nie jest to jej obszar odpowiedzialności. W przypadku kadrowej, jej zadania koncentrują się na zarządzaniu personelem i dokumentacją kadrową, co nie ma bezpośredniego związku z technicznymi aspektami naprawy pojazdów. Prawidłowe zgłaszanie problemów technicznych jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa i jakości pracy w warsztacie. Mechanicy powinni wiedzieć, że właściwa komunikacja z przełożonym jest nie tylko zgodna z zasadami efektywnego zarządzania, ale również przyczynia się do szybkiego rozwiązywania problemów, co minimalizuje ryzyko awarii i poprawia ogólną wydajność procesu naprawy. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych wniosków, to nieznajomość struktury organizacyjnej w warsztacie oraz mylne przekonanie, że każdy pracownik może zgłaszać problemy, do kogo mu się podoba, co w rezultacie prowadzi do chaosu i nieefektywności.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Do naprawy elementu odpowiedzialnego za ładowanie akumulatora powinien być wyznaczony

A. diagnosta
B. mechanik
C. elektromechanik
D. elektryk
Odpowiedź 'elektromechanik' jest poprawna, ponieważ to specjalista, który łączy wiedzę z zakresu elektrotechniki i mechaniki. W kontekście naprawy podzespołów ładowania akumulatora, elektromechanik posiada umiejętności nie tylko w zakresie zrozumienia układów elektrycznych, ale także w zakresie mechaniki, co jest kluczowe przy diagnozowaniu i naprawie problemów związanych z ładowaniem akumulatorów. Przykładowo, elektromechanik jest w stanie zidentyfikować usterki w alternatorze, które mogą wpływać na właściwe ładowanie akumulatora, oraz przeprowadzić niezbędne naprawy. W standardach branżowych, takich jak te określone przez organizacje zajmujące się certyfikowaniem umiejętności technicznych, kładzie się silny nacisk na interdyscyplinarne podejście do diagnozowania i naprawy urządzeń, co czyni elektromechanika idealnym kandydatem do tego zadania. Dodatkowo, elektromechanik jest zazwyczaj zaznajomiony z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, co pozwala na korzystanie z nowoczesnych narzędzi diagnostycznych oraz przestrzeganie dobrych praktyk w zakresie bezpieczeństwa podczas pracy z układami elektrycznymi i mechanicznymi.