Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 10:23
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 10:36

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką licencję muszą posiadać pliki, aby można je było legalnie pobrać za darmo z internetowych repozytoriów i zastosować, na przykład, w prezentacji marketingowej przedsiębiorstwa?

A. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY
B. Jedynie z domeny publicznej
C. CC BY SA NC
D. Copyright
Wybór jakiejkolwiek odpowiedzi, która nie obejmuje materiałów z domeny publicznej lub licencji CC BY, może prowadzić do naruszenia praw autorskich. Licencje takie jak 'Copyright' w rzeczywistości nie zezwalają na wykorzystanie utworów bez odpowiednich zezwoleń od właściciela praw. Wyobrażenie, że można wykorzystać materiały objęte prawami autorskimi bez zgody, jest nie tylko błędne, ale może również skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi. Wiele osób myli pojęcie 'domeny publicznej' z 'utworami dostępnymi w internecie', co jest fundamentalnym błędem. Nie wszystkie zasoby dostępne online są wolne do użytku. W przypadku odpowiedzi sugerujących licencję CC BY SA NC, istotne jest zrozumienie, że ta licencja ogranicza możliwość użycia materiałów w celach komercyjnych bez dodatkowych ustaleń. Takie błędne przekonania mogą prowadzić do niewłaściwego użycia materiałów i niepotrzebnych komplikacji prawnych. Kluczowym elementem w zakresie wykorzystania utworów jest znajomość i zrozumienie rodzajów licencji oraz ich ograniczeń, co jest niezbędne w każdej działalności związanej z wykorzystaniem treści w marketingu i promocji.

Pytanie 2

Najlepszym sposobem na korektę zdjęcia, które jest prześwietlone lub niedoświetlone, jest skorzystanie z programu Adobe Photoshop oraz użycie poleceń

A. próg oraz filtry fotograficzne
B. zaznaczenie eliptyczne oraz style warstwy
C. ekspozycja oraz jasność/kontrast
D. balans kolorów oraz barwa/nasycenie
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 'próg oraz filtry fotograficzne', 'zaznaczenie eliptyczne oraz style warstwy' czy 'balans kolorów oraz barwa/nasycenie', wskazuje na pewne nieporozumienia związane z procesem korekcji ekspozycji w Adobe Photoshop. Narzędzie 'próg' służy głównie do konwersji obrazu na czarno-biały oraz do analizy histogramu, a jego zastosowanie w kontekście korekcji ekspozycji jest niewłaściwe. Filtry fotograficzne mogą zmieniać właściwości obrazu, ale nie są one przeznaczone do precyzyjnej korekcji prześwietleń i niedoświetleń. Z kolei 'zaznaczenie eliptyczne' oraz 'style warstwy' to techniki stosowane do tworzenia selektywnych zmian na obrazach, a nie do globalnej korekcji tonalności. Użycie tych narzędzi w kontekście korekcji ekspozycji może prowadzić do chaosu tonalnego, którym użytkownik może stracić kontrolę nad ogólnym wyglądem zdjęcia. Natomiast 'balans kolorów oraz barwa/nasycenie' koncentruje się na modyfikacji kolorów w zdjęciu, co jest ważne, ale nie rozwiązuje problemów z jasnością i kontrastem, które są kluczowe w przypadku zdjęć źle naświetlonych. W efekcie, zastosowanie tych narzędzi może prowadzić do wprowadzenia nieodpowiednich zmian w obrazie, co skutkuje utratą naturalności i szczegółów, co jest szczególnie krytyczne w profesjonalnej fotografii.

Pytanie 3

Który z poniższych programów można wykorzystać do stworzenia gry planszowej w grafice wektorowej?

A. Adobe Dreamweaver
B. Adobe Photoshop
C. MS Paint
D. Inkscape
Adobe Photoshop, MS Paint i Adobe Dreamweaver mają swoje zastosowania, ale żaden z tych programów nie jest optymalnym wyborem do projektowania gier planszowych w grafice wektorowej. Photoshop to zaawansowane narzędzie do edycji grafiki rastrowej, co oznacza, że obrazy są tworzone z pikseli. Podczas gdy Photoshop może obsługiwać wektory, jego głównym przeznaczeniem jest praca z bitmapami, co nie jest idealne w kontekście gier planszowych, gdzie kluczowa jest możliwość skalowania grafik bez utraty jakości. MS Paint to podstawowy program do rysowania, ale jego możliwości są skromne i ograniczają się głównie do prostych projektów. Nie obsługuje on grafiki wektorowej i nie oferuje funkcji, które mogłyby wspierać bardziej skomplikowane zadania związane z projektowaniem gier. Z kolei Dreamweaver to edytor kodu, głównie używany w projektowaniu stron internetowych, a nie narzędzie do grafiki. Niezgodne z dobrymi praktykami są także próby używania programów, które nie są przystosowane do tworzenia i edytowania grafiki wektorowej, ponieważ może to prowadzić do problemów z jakością, elastycznością oraz czasem potrzebnym na wprowadzenie zmian w projekcie. Dlatego kluczowe jest, aby wybrać odpowiednie narzędzie, które spełnia wymagania specyfikacji projektu, a Inkscape w tym kontekście jest najbardziej odpowiednią opcją.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Która licencja Creative Commons pozwala na dystrybucję, prezentację i wykonanie utworu zarówno w celach komercyjnych, jak i niekomercyjnych, pod warunkiem zachowania jego oryginalnej formy?

A. Uznanie autorstwa - na tych samych warunkach (CC-BY-SA)
B. Uznanie autorstwa - bez utworów zależnych (CC-BY-ND)
C. Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne (CC-BY-NC)
D. Uznanie autorstwa (CC-BY)
Wybrane odpowiedzi nieprawidłowo interpretują zasady licencjonowania w ramach Creative Commons. Licencja Uznanie autorstwa - na tych samych warunkach (CC-BY-SA) pozwala na modyfikację utworów oraz ich komercyjne wykorzystanie, ale wymaga, aby nowe dzieła były także licencjonowane na tych samych zasadach. To oznacza, że każdy, kto wykorzysta utwór, musi zapewnić taką samą wolność innym, co może być mylące w kontekście zachowania oryginalnej formy. Z kolei licencja Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne (CC-BY-NC) wprowadza dodatkowe ograniczenia, które eliminują możliwość wykorzystania dzieła w celach komercyjnych, co jest sprzeczne z wymaganiem, aby licencja umożliwiała takie działanie. Ostatecznie, licencja Uznanie autorstwa (CC-BY) nie zawiera klauzuli dotyczącej braku utworów zależnych, co oznacza, że użytkownicy mogą swobodnie modyfikować utwory, co jest przeciwieństwem tego, co oferuje CC-BY-ND. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego wyboru licencji, aby zapewnić zgodność z intencjami twórcy i uniknąć naruszeń praw autorskich. Typowe błędy myślowe to utożsamianie wszystkich licencji Creative Commons jako równoważnych, co prowadzi do błędnych wniosków dotyczących ich zastosowań.

Pytanie 6

Wskaż poprawny sposób zapisu akapitów tekstu w języku HTML.
</p>Drugi akapit.</p/>

A.

Pierwszy akapit.

Drugi akapit.

B.

Pierwszy akapit.

Drugi akapit.

C.

Pierwszy akapit.

Drugi akapit.

D.

Pierwszy akapit.

Wiele z przedstawionych odpowiedzi zawiera błędy w konstruowaniu znaczników HTML, co prowadzi do błędnej interpretacji przez przeglądarki. W niepoprawnych zapisach, takich jak

Pierwszy akapit.

Drugi akapit.

zauważalny jest problem z zamykaniem znaczników. Ostatni znacznik

powinien być zamknięty przy użyciu

, co jest kluczowym elementem składni HTML. Jeśli zamykamy znacznik

za pomocą

, jest to syntaktycznie niepoprawne. W HTML nie ma możliwości samodzielnego zamykania znaczników otwierających, co prowadzi do błędnego układu dokumentu. Przykładem może być sytuacja, gdy podczas tworzenia strony internetowej pomijamy poprawne zamknięcie znaczników, co skutkuje chaotycznym i nieprzewidywalnym renderowaniem tekstu. Takie błędy nie tylko wpływają na estetyczne aspekty prezentacji treści, ale także mogą obniżać wyniki SEO, ponieważ wyszukiwarki analizują strukturę dokumentu. Dodatkowo, zrozumienie znaczenia odpowiedniej struktury w HTML jest kluczowe dla tworzenia dostępnych treści w sieci. Błędy te pokazują typowe pułapki, w które mogą wpadać programiści, szczególnie nowicjusze, którzy mogą przyjąć, że otwieranie i zamykanie znaczników jest bardziej elastyczne niż w rzeczywistości.


Pytanie 7

Krzywe Beziera pozwalają na stworzenie

A. wektorowego obiektu
B. inteligentnego obiektu
C. gradientowej mapy
D. cyfrowego obrazu
Krzywe Beziera są fundamentalnym narzędziem w grafice wektorowej, pozwalającym na tworzenie gładkich krzywych i kształtów. Te krzywe są definiowane przez punkty kontrolne, które wpływają na kształt i kierunek krzywej, co czyni je niezwykle elastycznymi. W praktyce, krzywe Beziera są szeroko stosowane w programach do projektowania graficznego, takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, gdzie umożliwiają artystom precyzyjne modelowanie kształtów i linii. Dzięki swoim właściwościom, krzywe te pozwalają na skalowanie obiektów bez utraty jakości, co jest kluczowe w projektowaniu grafiki wektorowej. Ponadto, krzywe Beziera są również wykorzystywane w animacjach komputerowych oraz interfejsach użytkownika, gdzie płynne przejścia i animacje są istotne dla doświadczeń użytkowników. Przykładem praktycznego zastosowania krzywych Beziera mogą być ścieżki w programach do edycji grafiki, które pozwalają na dynamiczne tworzenie i modyfikowanie obiektów wektorowych w oparciu o zmiany w punktach kontrolnych.

Pytanie 8

Aby umieścić na stronie internetowej z tłem w kolorze kremowym logo firmy w postaci czerwono-czarnej grafiki na białym tle, należy najpierw przeskalować logo, a następnie

A. ustawić kanał alfa na kolory czerwony lub czarny i zapisać plik w formacie PNG
B. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
C. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie JPG lub TIFF
D. wystarczy zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
Zrozumienie odpowiednich technik i formatów graficznych jest kluczowe dla efektywnego projektowania wizualnego. Ustawienie przezroczystości na biały kolor tła w kontekście logo, które ma być umieszczone na stronie z kremowym tłem, jest niezwykle istotne, ponieważ białe tło logo może nie tylko wprowadzać harmonię w kompozycji, ale także wprowadzać niepożądane efekty wizualne. W przypadku zapisu plików w formacie JPG lub TIFF, niezależnie od ustawień przezroczystości, te formaty nie obsługują przezroczystości w taki sposób, jak PNG czy GIF89a. JPG kompresuje obraz stratnie, co może prowadzić do utraty jakości, a TIFF, mimo że jest formatem wysoce jakościowym, nie jest idealny do użytku w sieci. Ustawienie kanału alfa na kolory czerwony lub czarny, jak sugeruje jedna z niepoprawnych odpowiedzi, jest również mylne, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistej potrzeby dopasowania koloru tła i nie zapewnia odpowiedniej przejrzystości. Zastosowanie nieodpowiednich formatów i ustawień może prowadzić do problemów z wyświetlaniem grafiki na różnych urządzeniach, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników. W branży projektowania graficznego, zrozumienie różnic pomiędzy formatami graficznymi, a także ich zastosowań, jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości w projektach wizualnych.

Pytanie 9

Użycie zdjęcia objętego licencją by-nc-nd do celów prezentacyjnych umożliwia

A. pokazywanie zdjęcia z identyfikacją autora i linkiem do źródła
B. pokazywanie zdjęcia bez podania nazwy autora
C. zmianę zdjęcia bez zgody twórcy
D. pokazywanie zdjęcia z podaniem nazwy autora
Koncepcje zawarte w odpowiedziach, które sugerują modyfikowanie zdjęcia bez zgody autora lub prezentowanie go bez wskazania źródła, są sprzeczne z zasadami ochrony praw autorskich. Licencja by-nc-nd wyraźnie zabrania wprowadzania zmian w utworze, co oznacza, że każda próba modyfikacji zdjęcia stanowi naruszenie praw autora. Tego rodzaju myślenie często wynika z nieznajomości prawa autorskiego lub błędnego zrozumienia zasad licencjonowania. W przypadku prezentacji zdjęcia, brak podania autora jest również poważnym uchybieniem, ponieważ narusza zasady uznania twórczości. Dążenie do korzystania z zasobów wizualnych bez dokładnego wskazania ich źródła oraz autora prowadzi do dezinformacji oraz ignorowania podstawowych reguł etyki twórczej. Ponadto, zawężenie koncepcji do wyłącznie komercyjnych aspektów użytkowania zdjęcia pomija szerszy kontekst, w jakim prace te są wykorzystywane, a także ignoruje fakt, że prawo do uznania autorstwa jest fundamentalnym elementem ochrony twórczości. Warto zwrócić uwagę na konkretne przykłady, gdzie brak przestrzegania tych zasad doprowadził do sporów prawnych oraz negatywnych konsekwencji dla osób korzystających z cudzych utworów. Niezrozumienie tych zasad może skutkować poważnymi problemami związanymi z prawem autorskim.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Techniki animacji ruchu obiektów 3D wzdłuż ścieżki nie obejmują animacji

A. obrazów rastrowych
B. parametrów cieniowania obiektu
C. obiektów wektorowych
D. parametrów źródeł światła
Animowanie obrazów rastrowych nie jest techniką animacji ruchu obiektów 3D po ścieżce, ponieważ obrazy rastrowe są statycznymi obrazami składającymi się z pikseli, które nie mają trójwymiarowej geometrii ani atrybutów, które można by animować w przestrzeni 3D. Techniki te zazwyczaj dotyczą obiektów 3D, takich jak modele geometryczne, które mogą poruszać się w przestrzeni wzdłuż zdefiniowanej ścieżki. Przykładem może być animacja pojazdu poruszającego się po torze na scenie 3D, gdzie można określić jego trajektorię, prędkość i kierunek. W praktyce, standardy branżowe, takie jak Autodesk Maya czy Blender, oferują narzędzia do tworzenia i edytowania takich animacji, co pozwala na uzyskanie realistycznych efektów wizualnych. Warto znać te techniki, aby efektywnie tworzyć animacje, które są integralną częścią współczesnych produkcji filmowych, gier oraz wizualizacji architektonicznych.

Pytanie 12

Charakterystyczną cechą sekwencyjnej prezentacji multimedialnej są

A. slajdy wyświetlane w ustalonej kolejności
B. slajdy umożliwiające dowolność przejść pomiędzy sobą
C. wprowadzone przyciski interakcyjne
D. wstawione różnorodne, liczne wątki akcji
Sekwencyjna prezentacja multimedialna cechuje się uporządkowanym układem slajdów, które pojawiają się w ustalonej kolejności. Taki system jest istotny dla zapewnienia logicznego przebiegu materiału, co ułatwia jego przyswajanie przez odbiorcę. Zachowanie sekwencji pomaga w utrzymaniu ciągłości narracji, co jest szczególnie użyteczne w edukacji, gdzie konstrukcja wiedzy powinna opierać się na stopniowym wprowadzaniu nowych informacji. Przykładem zastosowania sekwencyjnej prezentacji może być szkolenie online, gdzie każdy slajd dotyczy innego aspektu tematu. W branży multimedialnej istnieją standardy, takie jak SCORM, które promują organizację treści w sposób sekwencyjny, co sprzyja efektywnemu uczeniu się poprzez eliminację chaosu informacyjnego. Dbanie o strukturalność prezentacji jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu materiałów edukacyjnych, które powinny być przemyślane i zorganizowane, aby maksymalizować zaangażowanie i zrozumienie uczestników.

Pytanie 13

Które z opcji w programie Adobe Photoshop pozwala na dodanie efektu cienia?

A. Warstwa/styl warstwy
B. Warstwa/obiekty inteligentne
C. Warstwa/nowa warstwa wypełnienia
D. Warstwa/nowa warstwa dopasowania
Odpowiedź 'Warstwa/styl warstwy' jest poprawna, ponieważ styl warstwy w programie Adobe Photoshop pozwala na dodawanie różnorodnych efektów do wybranej warstwy, w tym efektu cienia. Efekt cienia jest jednym z najczęściej używanych stylów, który nadaje głębi i przestrzenności obiektom w projekcie. Aby zastosować cień, należy wybrać warstwę, na którą chcemy nałożyć efekt, a następnie w menu 'Warstwa' przejść do opcji 'Styl warstwy' i wybrać 'Cień' lub 'Cień zewnętrzny'. Można dostosować różne parametry, takie jak kąt, rozmycie, odległość oraz przezroczystość, co pozwala na uzyskanie pożądanego rezultatu. Praktyczne zastosowanie efektu cienia sprawia, że obiekty stają się bardziej wyraziste i atrakcyjne wizualnie, co jest istotne w projektowaniu graficznym, reklamie oraz w tworzeniu interfejsów użytkownika. Efekty te powinny być stosowane z umiarem, aby nie przytłoczyć kompozycji, przestrzegając najlepszych praktyk w zakresie projektowania graficznego.

Pytanie 14

Który z modeli kolorów jest najczęściej używany do określania różnic w kolorach?

A. HSB
B. CIEXYZ
C. CIELab
D. CMYK
Odpowiedzi CMYK, CIEXYZ i HSB mają swoje zastosowanie w modelowaniu kolorów, ale nie są najlepszymi wyborami, jeśli chodzi o wyznaczanie różnic barw. Model CMYK, to głównie do druku. Jego głównym celem jest oddanie kolorów na papierze, a nie do oceniania różnic kolorystycznych. Więc mimo, że dobrze się spisuje w druku, nie jest najlepszy do analizowania, jak my widzimy różnice kolorów. CIEXYZ też ma swoje ograniczenia, bo jak się przyjrzeć, to nie zawsze dobrze oddaje to, jak postrzegamy kolory. A HSB, no to bardziej do edycji obrazów w cyfrowym świecie, więc też nie za bardzo pasuje do naukowego badania różnic barwnych. Użycie niewłaściwego modelu do oceniania kolorów może prowadzić do błędów w interpretacji i kiepskich wyników, co w produkcji może mieć duże konsekwencje. Warto więc wiedzieć, które modele są najlepsze do analizy kolorów w konkretnych sytuacjach.

Pytanie 15

Który z aspektów prezentacji multimedialnej wspiera prowadzącego podczas wystąpienia oraz ułatwia widzowi zapamiętywanie treści?

A. Tematy zagadnień i powiązane z nimi hasła.
B. Zestawienie kontrastowe tekstu.
C. Wielka ilość obrazów.
D. Zestawienie kontrastowe tła.
Tematy zagadnień i związane z nimi hasła są kluczowym elementem skutecznej prezentacji multimedialnej, ponieważ pełnią rolę przewodnika zarówno dla prowadzącego, jak i dla widzów. Dzięki jasno określonym tematom, uczestnicy prezentacji mogą łatwiej zrozumieć strukturę i cel wystąpienia, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu informacji. Użycie haseł związanych z omawianymi zagadnieniami pozwala na skupienie uwagi na najważniejszych punktach oraz na ich kontekście. W praktyce, prowadzący mogą zastosować technikę powtarzania haseł kluczowych w trakcie prezentacji, co jeszcze bardziej utrwala w pamięci widzów omawiane treści. Warto również zwrócić uwagę na standardy projektowania prezentacji, takie jak zasady komunikacji wizualnej, które sugerują, że ograniczenie liczby haseł do maksymalnie trzech na slajd zwiększa ich zapamiętywalność. Wykorzystanie tematycznych haseł w sposób przemyślany i konsekwentny podnosi jakość prezentacji i wspiera proces uczenia się uczestników.

Pytanie 16

Filmowanie w zbliżeniu odnosi się do ujęcia

A. popiersia danej osoby.
B. osoby od szyi w górę.
C. całej sylwetki.
D. osoby od pasa w górę.
Odpowiedzi, które wskazują na filmowanie całej postaci, popiersia osoby lub osoby od pasa w górę, nie są właściwe w kontekście definicji filmowania w zbliżeniu. Filmowanie całej postaci często określane jest jako ujęcie pełne, które ma na celu ukazanie zarówno postaci, jak i jej otoczenia. Choć takie ujęcie może być użyteczne w różnych sytuacjach, nie służy do szczegółowej analizy emocji postaci. Kolejny błąd to interpretacja popiersia jako zbliżenia. Popiersie obejmuje tylko górną część ciała, co nie koncentruje się wystarczająco na detalach twarzy. W praktyce filmowej, popiersie nie oddaje pełnego wrażenia, jakie można osiągnąć za pomocą zbliżenia, ponieważ nie ukazuje całego kontekstu emocjonalnego, który jest istotny dla widza. Ujęcie od pasa w górę z kolei, choć bliskie, również nie jest klasyfikowane jako zbliżenie, ponieważ nie dostarcza wystarczających szczegółów dotyczących wyrazu twarzy. Te odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego wrażenia, że zbliżenie to po prostu każda forma bliskiego ujęcia, co jest nieprecyzyjne. W rzeczywistości zbliżenie jest techniką, która ma na celu wywołanie bliskości emocjonalnej i intymności, co można osiągnąć tylko poprzez skoncentrowanie się na twarzy bohatera.

Pytanie 17

Który z formatów pozwala na zapis obrazu oraz dźwięku?

A. AVI
B. WAV
C. MP3
D. MIDI
Format MP3 jest powszechnie znanym formatem audio, który stosuje stratną kompresję, co oznacza, że zmniejsza jakość dźwięku, aby uzyskać mniejsze rozmiary plików. Jego głównym zastosowaniem jest przechowywanie muzyki i innych nagrań dźwiękowych, ale nie obsługuje on wideo. Dlatego nie może być uznawany za format do zapisu zarówno obrazu, jak i dźwięku. Z kolei MIDI (Musical Instrument Digital Interface) to protokół komunikacyjny używany do przesyłania informacji o nutach i instrumentach między urządzeniami muzycznymi, a nie format pliku audio. MIDI nie zawiera nagrań dźwiękowych, lecz jedynie informacje o tym, jak dźwięk powinien być odtwarzany. Format WAV, choć może przechowywać dźwięk wysokiej jakości bez strat, również nie obsługuje wideo. WAV jest najczęściej stosowany w profesjonalnych nagraniach audio i produkcji dźwięku, ale jego ograniczenie do jednego strumienia dźwiękowego sprawia, że nie nadaje się do zapisu multimedialnego. Wybór niewłaściwego formatu może prowadzić do błędów w projekcie, jak brak synchronizacji audio-wideo, co jest kluczowe w produkcji multimedialnej. Zrozumienie różnic między tymi formatami jest istotne dla prawidłowej obsługi mediów w różnych aplikacjach.

Pytanie 18

Adobe Flash nie tworzy animacji dla elementów

A. grafiki
B. dźwięku
C. www
D. klipu filmowego
Wybór klipu filmowego, grafiki czy dźwięku jako elementów, które Adobe Flash animuje, jest zrozumiały, ale nie uwzględnia pełnego kontekstu użycia technologii Flash w przemyśle internetowym. Klipy filmowe, czyli osadzone filmy w formacie Flash, rzeczywiście mogą być animowane, ale nie są to obiekty internetowe, jak strony www czy ich elementy. Podobnie jest z grafiką, która może być częścią animacji stworzonych przy użyciu Flash, jednak nie jest to podejście preferowane w kontekście tworzenia nowoczesnych stron internetowych. Dźwięk również może być użyty w animacjach Flash, ale znowu, nie odnosi się to do animowania elementów www. Problematyczne jest także to, że technologia Flash została wycofana na rzecz bardziej uniwersalnych i bezpieczniejszych standardów, takich jak HTML5, które obsługują zarówno multimedia, jak i animacje bez konieczności korzystania z pluginów czy zewnętrznych narzędzi. Z tego powodu, mylenie tych elementów z animacjami www może prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat przyszłości technologii webowych oraz ich implementacji. Warto zatem zrozumieć, że współczesny rozwój technologii internetowych skłania się ku rozwiązaniom, które są bardziej zgodne z otwartymi standardami, co zwiększa dostępność i kompatybilność w przemyśle webowym.

Pytanie 19

Jakiego rodzaju przetwornik jest odpowiedzialny za konwersję analogowego sygnału audio na format cyfrowy?

A. D/A
B. C/A
C. A/D
D. DAC
Wybór odpowiedzi C/A, D/A i DAC odzwierciedla nieporozumienie dotyczące funkcji przetworników w kontekście konwersji sygnałów. Przetwornik C/A (cyfrowo-analogowy) ma odwrotną funkcję niż przetwornik A/D; konwertuje sygnał cyfrowy na analogowy, co jest przydatne w odtwarzaniu dźwięku z plików cyfrowych. W systemach audio, C/A jest niezbędny do przekształcenia sygnału, aby mógł być odtwarzany przez głośniki, co czyni go istotnym, ale nie w kontekście pytania. Z kolei D/A i DAC to terminy, które również odnoszą się do przetworników cyfrowo-analogowych, co dodatkowo potwierdza, że odpowiedzi te są mylne w kontekście przekształcania sygnałów. Kluczowa jest zrozumienie różnicy pomiędzy przetwornikami A/D a C/A. W praktyce, błąd polegający na myleniu tych typów przetworników może prowadzić do niewłaściwego doboru sprzętu w systemach audio, co wpływa na jakość dźwięku oraz efektywność obiegu sygnału. Aby uniknąć takich pomyłek, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami działania tych urządzeń oraz ich zastosowaniami w praktyce, zwracając szczególną uwagę na wymagania dotyczące jakości sygnału i specyfikacje techniczne.

Pytanie 20

Jakie produkty można stworzyć korzystając z programu Adobe Dreamweaver?

A. Arkusze kalkulacyjne
B. Druki reklamowe
C. Aplikacje internetowe
D. Zrastrowane ilustracje
Adobe Dreamweaver to naprawdę fajne narzędzie, które pomaga w tworzeniu stron internetowych i aplikacji. Można w nim programować w HTML, CSS, a nawet JavaScript, co daje dużą swobodę w projektowaniu. Osobiście uważam, że duży plus to jego opcje wizualne, bo można wprowadzać zmiany bez konieczności grzebania w kodzie non-stop. Przykładem, gdzie Dreamweaver się sprawdza, są interaktywne formularze, które są niezbędne w wielu stronach. A do tego integracja z bazami danych, co znacznie ułatwia życię, szczególnie przy dynamicznej treści. Nie zapominajmy też o standardach, jak W3C, które są wspierane przez program. Dzięki temu, mamy pewność, że nasze projekty są zgodne i wyglądają jak należy. To narzędzie jest znane w naszej branży, więc warto je znać i się nim posługiwać.

Pytanie 21

Znaczniki w teście: raz <b>dwa</b>trzy spowodują, że w wyświetlaniu słowo dwa będzie

A. pochylone
B. pogrubione
C. obniżone
D. podwyższone
Wybór odpowiedzi, które wskazują na podwyższenie, pochylenie lub obniżenie tekstu, opiera się na mylnym rozumieniu funkcji znaczników HTML. W rzeczywistości, znaczniki takie jak lub są wykorzystywane do uzyskania efektu kursywy lub podkreślenia, co może wprowadzać zamieszanie w kontekście typografii. Powszechnym błędem w myśleniu jest przekonanie, że zmiana wielkości czcionki lub nachylenie tekstu ma związek z pogrubieniem. Pogrubienie to efekt wizualny osiągany poprzez odpowiednie formatowanie, a nie zmianę rozmiaru czy kątów tekstu. Doświadczeni projektanci stron internetowych oraz deweloperzy znają znaczenie jednoznacznego stosowania znaczników w zależności od zamierzonego efektu wizualnego oraz semantycznego. Ignorowanie tych zasad prowadzi do niespójności w prezentacji informacji, co może wpłynąć na doświadczenie użytkownika oraz na indeksowanie treści przez wyszukiwarki. Użycie odpowiednich znaczników zgodnie z ich zamierzonymi funkcjami jest kluczowe w kontekście dostępności oraz SEO, dlatego ważne jest, aby zrozumieć podstawowe różnice między nimi.

Pytanie 22

Programem, który nie służy do projektowania stron internetowych jest

A. HotDog.
B. Pajączek.
C. Microsoft Expression Web.
D. Adobe Photoshop.
Adobe Photoshop jest programem graficznym, który służy do edycji i obróbki zdjęć oraz tworzenia grafiki rastrowej. Choć jest to narzędzie niezwykle potężne w kontekście projektowania elementów wizualnych, takich jak obrazy i projekty layoutów, nie jest to program przeznaczony bezpośrednio do tworzenia stron internetowych. W praktyce, projektanci często wykorzystują Photoshop do stworzenia wizualnych prototypów stron, ale do rzeczywistego budowania i publikowania stron internetowych potrzebne są inne narzędzia, takie jak edytory HTML czy systemy zarządzania treścią (CMS). Dobre praktyki w branży obejmują wykorzystanie Photoshopa do tworzenia grafik, a następnie użycie odpowiednich narzędzi, takich jak HTML, CSS lub JavaScript, aby stworzyć w pełni funkcjonalną stronę internetową. Dzięki takiemu podejściu można zadbać o to, aby strona była nie tylko atrakcyjna wizualnie, ale również zoptymalizowana pod kątem wydajności i dostępności.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Aby umieścić profesjonalne zdjęcia produktów w prezentacji multimedialnej o charakterze handlowym, powinno się skorzystać z

A. grafik wektorowych
B. wyszukiwarki infografik
C. stron z clipartami
D. zbiorów stockowych
Galerię stockową można zdefiniować jako zasób, który oferuje wysokiej jakości zdjęcia, ilustracje i inne multimedia, które są dostępne do wykorzystania w projektach komercyjnych. W przypadku profesjonalnych fotografii produktów, galerie stockowe stanowią idealne rozwiązanie, ponieważ dostarczają materiałów o wysokiej rozdzielczości, które są zgodne z wymaganiami estetycznymi i technicznymi. Przykłady znanych galerii stockowych to Shutterstock, Adobe Stock i Getty Images. Dzięki nim można uzyskać dostęp do szerokiego asortymentu zdjęć, które można wykorzystać w prezentacjach multimedialnych, reklamach, czy ofertach handlowych, co znacząco podnosi ich profesjonalny charakter. Warto także zaznaczyć, że korzystanie z materiałów stockowych ułatwia uzyskanie licencji na wykorzystywanie zdjęć, co jest zgodne z prawem autorskim, eliminując ryzyko naruszenia praw własności intelektualnej. Dlatego wybór galerii stockowych jest zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi, zwłaszcza gdy zależy nam na wysokiej jakości wizualnej w komunikacji marketingowej.

Pytanie 25

Aby ułatwić interpretację treści w publikacji online, w zgodzie z zasadami typografii internetowej, w jednej linii może znajdować się

A. 37 znaków
B. 95 znaków
C. 25 znaków
D. 55 znaków
Odpowiedzi "25 znaków", "37 znaków" oraz "95 znaków" nie są poprawne z perspektywy typografii internetowej. Odpowiedź z wartością 25 znaków jest zbyt krótka, co może prowadzić do rozdrobnienia tekstu, a tym samym obniżenia jego spójności i czytelności. Takie podejście sprawia, że czytelnik może mieć trudności z przyswajaniem informacji, ponieważ zbyt mała liczba znaków w linii zmusza do częstszego skanowania wzrokiem, co w rezultacie może powodować zmęczenie. Z kolei 37 znaków jest również niewystarczające, aby tekst był odpowiednio płynny i angażujący; nie daje to czytelnikowi możliwości zanurzenia się w treści. Zbyt krótka długość linii ogranicza również kontekst, który może być przekazywany w danym zdaniu, co jest niezbędne do pełnego zrozumienia tematu. Odpowiedź "95 znaków" z drugiej strony przekracza optymalny zakres, co może prowadzić do tzw. efektu zmęczenia wzroku. Długie linie tekstu są znacznie trudniejsze do śledzenia w linii wzroku, co może prowadzić do zgubienia kontekstu oraz zmniejszenia efektywności przyswajania treści. Warto zwrócić uwagę na badania, które sugerują, że idealna długość linii powinna wahać się od 50 do 75 znaków, co wspiera tezę, że odpowiedzi podane w pytaniu nie spełniają standardów typografii internetowej, które kładą nacisk na czytelność i komfort czytania. Niezrozumienie tej zasady może prowadzić do nieefektywnych publikacji i frustracji użytkowników.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

W modelu koloru RGBA litera A oznacza

A. składową jasności.
B. kanał przezroczystości.
C. składową intensywności.
D. poziom nasycenia koloru.
Odpowiedź wskazująca, że litera 'A' w modelu RGBA oznacza kanał przezroczystości, jest jak najbardziej poprawna. Model RGBA jest rozszerzeniem modelu RGB, który dodaje dodatkowy kanał (Alpha) do reprezentacji kolorów. Składnik ten określa stopień przezroczystości danego piksela. Wartość kanału alpha waha się od 0 (całkowita przezroczystość) do 255 (całkowita nieprzezroczystość w modelu 8-bitowym). Dzięki temu projektanci i programiści mogą tworzyć złożone efekty wizualne, takie jak nakładanie obrazów i tworzenie różnorodnych efektów przejrzystości w grafikach komputerowych oraz w aplikacjach webowych. Przykładem zastosowania może być grafika w formacie PNG, który wspiera przezroczystość, pozwalając na tworzenie elementów UI z zaokrąglonymi rogami lub cieniami. W kontekście dobrych praktyk projektowania interfejsów użytkownika, umiejętne wykorzystanie kanału alpha przyczynia się do estetyki i funkcjonalności aplikacji, umożliwiając twórcom kontrolowanie, jak elementy współgrają ze sobą w złożonych układach wizualnych.

Pytanie 29

Proces digitalizacji dźwięku polega na

A. generowaniu sygnału cyfrowego
B. konwersji sygnału cyfrowego na analogowy
C. konwersji sygnału analogowego na cyfrowy
D. generowaniu sygnału analogowego
Wszystkie przedstawione alternatywy dotyczące digitalizacji dźwięku mylnie definiują ten proces. Zmiana sygnału cyfrowego na analogowy to proces odwrotny do digitalizacji, nazywany konwersją DA (Digital to Analog), który polega na przekształceniu danych cyfrowych z powrotem na formę analogową, co jest niezbędne, by dźwięk mógł być odtwarzany przez głośniki. Tworzenie sygnału analogowego odnosi się do generowania dźwięku w formie fal, co jest procesem analogowym, który nie ma związku z digitalizacją. Również zmiana sygnału cyfrowego, czyli konwersja z jednego formatu cyfrowego na inny, jak na przykład z WAV do MP3, nie jest procesem digitalizacji; dotyczy to przetwarzania i kompresji już zdigitalizowanego dźwięku. Te nieporozumienia często wynikają z mylnych założeń, że digitalizacja to ogólny termin opisujący wszelkie operacje związane z dźwiękiem, podczas gdy w rzeczywistości odnosi się wyłącznie do konwersji z formy analogowej na cyfrową. W branży audio, zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej pracy z dźwiękiem, a stosowanie poprawnych terminów oraz procedur jest podstawą profesjonalizmu.

Pytanie 30

Jakim symbolem oznacza się nośnik DVD, który jest jedynie do odczytu?

A. RW
B. RAM
C. R
D. ROM
Odpowiedzi R, RW i RAM są niepoprawne, ponieważ każda z nich odnosi się do innego rodzaju nośników lub typów pamięci, które różnią się zasadniczo od płyt DVD-ROM. Odpowiedź R, oznaczająca "Recordable", dotyczy nośników, które można zapisać tylko raz, co oznacza, że po nagraniu danych nie można ich usunąć ani modyfikować. Z tego powodu płyty R nie są jedynie do odczytu, a ich zawartość jest nietrwała w dłuższej perspektywie czasowej, co czyni je mniej odpowiednimi do przechowywania niezawodnych danych. Odpowiedź RW oznacza "ReWritable" i odnosi się do nośników, które można wielokrotnie zapisywać, co sprawia, że są odpowiednie dla użytkowników, którzy chcą mieć możliwość edytowania swojej zawartości. Tego typu nośniki są bardziej elastyczne, lecz nie spełniają kryteriów nośników do odczytu. Ostatnia z opcji, RAM, oznacza "Random Access Memory", co jest typem pamięci ulotnej, używanej w komputerach do tymczasowego przechowywania danych. Pamięć RAM jest używana do przechowywania danych, z którymi komputer aktualnie pracuje, a nie do trwałego przechowywania informacji. Widać zatem, że każda z tych odpowiedzi wprowadza w błąd, ponieważ nie odnosi się bezpośrednio do nośników zaprojektowanych specjalnie do odczytu, jak DVD-ROM. Kluczowym błędem myślowym jest pomylenie różnych typów nośników i pamięci, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat ich funkcji i zastosowania.

Pytanie 31

Kreskówka, logo, grafika clipart oraz obrazek o wysokiej rozdzielczości to określenia

A. filtrów artystycznych programu GIMP
B. efektów przejść pomiędzy poszczególnymi slajdami w programie PowerPoint
C. metod trasowania mapy bitowej w programie CorelDRAW
D. efektów dźwiękowych programu Audacity
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na mylne podejście do klasyfikacji grafik w kontekście ich użycia w różnych programach graficznych. Efekty dźwiękowe w programie Audacity dotyczą przetwarzania dźwięku, a nie grafiki, co nie ma związku z rysunkami kreskowymi czy logotypami. W kontekście grafiki komputerowej, dźwięk nie odgrywa żadnej roli w tworzeniu wizualnych elementów, co sprawia, że ta odpowiedź jest nieadekwatna. Kolejne pomyłki dotyczą filtrów artystycznych w programie GIMP, który jest narzędziem do edycji obrazów, ale nie koncentruje się na metodach trasowania czy konwersji bitmap do wektorów. Filtry artystyczne służą do stylizacji istniejących obrazów, a nie do tworzenia wektorów z bitmap, co znacząco różni się od tematu trasowania. Z kolei efekty przejść w PowerPoint dotyczą dynamiki prezentacji i nie mają nic wspólnego z tworzeniem ani edytowaniem grafik. Główne błędy myślowe w tych odpowiedziach polegają na myleniu kategorii i funkcji różnych programów graficznych oraz nieodpowiednim przypisywaniu technik do konkretnych zadań, co prowadzi do nieporozumień w zakresie zastosowań i metod pracy z grafiką.

Pytanie 32

W animowanych reklamach nie dopuszcza się umieszczania animacji, która

A. proponuje nagrody za klikanie.
B. ma czas trwania krótszy niż 30 sekund.
C. zawiera nazwy kilku marek.
D. przekracza 50 KB.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na zakaz oferowania nagród za klikanie w reklamach animowanych, jest zgodny z aktualnymi zasadami i regulacjami, które mają na celu ochronę konsumentów oraz zapewnienie uczciwych praktyk reklamowych. Praktyki te są szczególnie ukierunkowane na zapobieganie manipulacji użytkowników w celu zwiększenia klikalności reklam. Oferowanie nagród za klikanie to forma zachęty, która może prowadzić do nieuczciwych praktyk, takich jak fałszywe kliknięcia czy oszustwa. W branży reklamowej coraz częściej zwraca się uwagę na transparentność i etykę w komunikacji marketingowej, co podkreślają różnorodne standardy, w tym wytyczne IAB (Interactive Advertising Bureau). Przykładem może być kampania, która zamiast oferować nagrody, stawia na wartość merytoryczną treści reklamowej, co sprzyja budowaniu długotrwałych relacji z klientami oraz pozytywnego wizerunku marki. Właściwe podejście do reklamy powinno zawsze respektować zasady uczciwości i nie wprowadzać w błąd użytkowników, co ma kluczowe znaczenie dla reputacji każdej firmy.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

AVI to format przechowywania

A. wyłącznie ścieżek audio
B. wyłącznie ścieżek wideo
C. ścieżek dźwiękowych oraz obrazów wideo
D. szablonu witryny internetowej
Format AVI (Audio Video Interleave) jest jednym z najpopularniejszych formatów plików multimedialnych używanych do przechowywania zarówno ścieżek audio, jak i wideo. Został opracowany przez firmę Microsoft w 1992 roku jako część technologii Multimedia Windows. AVI umożliwia synchronizację dźwięku i obrazu, co czyni go idealnym wyborem dla różnych aplikacji, takich jak odtwarzanie filmów, prezentacje multimedialne czy produkcja wideo. Dzięki swojej elastyczności, AVI wspiera różne kodeki audio i wideo, co pozwala na dostosowanie jakości i rozmiaru plików w zależności od potrzeb użytkownika. Przykładowo, pliki AVI można wykorzystać w programach do edycji wideo, takich jak Adobe Premiere Pro, gdzie można łączyć różne ścieżki audio i wideo w jednym projekcie. W praktyce, użytkownicy często stosują AVI do archiwizacji materiałów wideo, ze względu na jego powszechność oraz wsparcie w wielu odtwarzaczach multimedialnych i systemach operacyjnych. Warto również zauważyć, że w kontekście standardów branżowych, AVI jest często porównywany z nowszymi formatami, takimi jak MP4, które oferują lepszą kompresję, ale AVI nadal pozostaje istotnym formatem w wielu zastosowaniach multimedialnych.

Pytanie 35

Graficzny projekt, który opiera się na tetradzie, oznacza, że użyto w nim kompozycji

A. jednego koloru i jego odcieni
B. czterech kolorów stworzonych z dwóch par kolorów dopełniających
C. koloru czarnego, szarego oraz białego
D. trzech kolorów sąsiadujących ze sobą na kole kolorów
Wybór trzech kolorów obok siebie na kole kolorów wskazuje na zastosowanie układu analogowego, a nie tetrady. Kolory te mają ze sobą bliski związek tonacyjny, co prowadzi do harmonijnego, ale mniej dynamicznego projektu. Z kolei wybór jednego koloru z jego odcieniami dotyczy monochromatycznej palety, która nadaje projektowi jednolity charakter, ale może być ograniczająca w kontekście różnorodności wizualnej. Co więcej, użycie koloru czarnego, szarego i białego odnosi się do palety neutralnej, która również nie wykorzystuje zasady tetrady. Wszelkie podejścia związane z tymi odpowiedziami mogą być stosowane w projektach graficznych, ale nie oddają one złożoności i dynamiki, jaką oferuje tetrada kolorów. To zrozumienie podstawowych zasad teorii kolorów jest kluczowe dla każdego projektanta. Często zdarza się, że projektanci mylą różne koncepcje kolorystyczne, co prowadzi do nieefektywnej komunikacji wizualnej. Aby uniknąć tego typu błędów, warto zainwestować czas w naukę i praktykowanie teorii koloru oraz eksperymentowanie z różnymi paletami barw, aby stworzyć bardziej złożone i interesujące projekty.

Pytanie 36

Który typ obiektywu zapewnia fotografowi największe możliwości pracy z wąskim kadrem?

A. Obiektyw rybie oko
B. Teleobiektyw
C. Obiektyw standardowy
D. Obiektyw szerokokątny
Wybór obiektywu szerokokątnego do uchwycenia wąskiego kadru jest nieodpowiedni, ponieważ obiektywy te mają krótką ogniskową, co prowadzi do szerokiego pola widzenia. To oznacza, że rejestrują one znacznie większy obszar niż obiektyw tele, co skutkuje rozmyciem głównego tematu w kadrze. W praktyce, szerokokątne obiektywy są zazwyczaj wykorzystywane w architekturze, krajobrazach czy fotografii wnętrz, gdzie kluczowe jest uchwycenie szerokiego kontekstu, a nie skupienie się na szczegółach. Ponadto, obiektywy rybie oko, które są formą szerokokątnego, generują charakterystyczne zniekształcenia, co dodatkowo utrudnia skoncentrowanie wzroku na konkretnym obiekcie. Z kolei obiektyw standardowy, o ogniskowej zbliżonej do ludzkiego pola widzenia, jest bardziej uniwersalnym narzędziem, które nie pozwala na efektywne operowanie wąskim kadrem, jak to czyni teleobiektyw. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie obiektywy mogą spełniać tę samą rolę – należy pamiętać, że odpowiedni wybór obiektywu zależy od zamierzonego efektu artystycznego oraz specyfiki fotografowanej sceny. W fotografii istotne jest zrozumienie, jak różne parametry obiektywów wpływają na rezultat końcowy, co pozwoli uniknąć pułapek w doborze sprzętu.

Pytanie 37

Jaki element konstrukcji odróżnia cyfrowy aparat fotograficzny od jego analogowego odpowiednika?

A. Wizjer
B. Mechanizm uruchamiania migawki
C. Obiektyw
D. Wyświetlacz LCD do przeglądania zdjęć
Obiektyw, wizjer oraz mechanizm spustu migawki to elementy, które występują zarówno w aparatach analogowych, jak i cyfrowych. Obiektyw jest kluczowym komponentem, który odpowiada za zbieranie światła i jego kierowanie na matrycę w aparatach cyfrowych lub na film w analogowych. Jego parametry, takie jak ogniskowa czy przysłona, mają ogromny wpływ na ostateczną jakość zdjęcia. Wizjer, chociaż jego konstrukcja różni się w aparatach analogowych i cyfrowych, również nie jest wyłącznym wyznacznikiem różnicy. W aparatach analogowych wizjer optyczny umożliwia podgląd sceny, podczas gdy w cyfrowych wizjer elektroniczny może wyświetlać obraz z matrycy. Mechanizm spustu migawki działa w taki sam sposób w obu typach aparatów, inicjując ekspozycję na światło. Jednakże analogowe aparaty fotograficzne nie posiadają funkcji podglądu zdjęć na żywo, co ogranicza wygodę użytkowania. W związku z tym, pomimo że obiektywy, wizjery i spusty migawki są niezbędnymi częściami aparatów, to nie są one elementami, które jednoznacznie określają przynależność do kategorii cyfrowej lub analogowej. Zrozumienie różnic w budowie i funkcjonalności aparatów jest kluczowe dla odpowiedniej ich klasyfikacji oraz wyboru optymalnego sprzętu do fotografii.

Pytanie 38

Który z wymienionych typów plików audio najlepiej nadaje się do publikacji w sieci?

A. WMA
B. MP4
C. MP3
D. WAV
MP3 to jeden z tych formatów audio, które praktycznie każdy zna. Jest super popularny, zwłaszcza w sieci. Jego największa zaleta? Dzięki kompresji dźwięku pliki są mniejsze, co sprawia, że łatwo je przesyłać i szybko ładują się na stronach. Z algorytmem stratnej kompresji MP3 da się osiągnąć niezłą jakość dźwięku, mimo że pliki są znacznie mniejsze niż te bezstratne, jak WAV. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że sporo platform muzycznych, takich jak Spotify czy Apple Music, używa MP3, żeby dać nam dostęp do ogromnej bazy utworów. Co ważne, MP3 działa na praktycznie wszystkich urządzeniach, co czyni go naprawdę uniwersalnym wyborem dla twórców treści. Warto pamiętać, że przy publikacjach internetowych liczy się nie tylko wybór formatu, ale też jakość dźwięku i czas ładowania – to wszystko wpływa na doświadczenie użytkowników.

Pytanie 39

Grafika cyfrowa stworzona w rozdzielczości 72 ppi powinna znaleźć zastosowanie w

A. wydruku plakatów w formacie A2
B. publikacji internetowej
C. wydruku przestrzennego 3D
D. publikacji książkowej
Odpowiedź 'publikacja internetowa' jest poprawna, ponieważ projekty graficzne zdigitalizowane w rozdzielczości 72 ppi (pikseli na cal) są odpowiednie do wykorzystania głównie w mediach elektronicznych. Rozdzielczość ta jest wystarczająca dla wyświetlania na ekranach komputerów, tabletów i smartfonów, gdzie obraz jest renderowany w pikselach. W przypadku publikacji internetowych, takich jak strony internetowe, blogi czy media społecznościowe, nie ma potrzeby stosowania wyższej rozdzielczości, ponieważ ekran nie potrafi wyświetlić większej liczby szczegółów. Standardowe praktyki branżowe wskazują, że dla druku, zwłaszcza w formacie książek lub plakatów, zaleca się wyższą rozdzielczość, zazwyczaj 300 ppi, aby zapewnić odpowiednią jakość i ostrość obrazu. Przykładem zastosowania 72 ppi mogą być grafiki na stronach internetowych czy banerach reklamowych, gdzie szybkość ładowania strony i estetyka są kluczowe. Ważne jest, aby projektanci rozumieli różnice w wymaganiach dotyczących rozdzielczości, aby dostarczyć odpowiednie pliki graficzne w zależności od medium, w którym będą one prezentowane.

Pytanie 40

Wskaż element, który pozwala na układanie bloków treści w odniesieniu do siebie na stronie www.

A.
B.
C.
D.
Odpowiedź
jest poprawna, ponieważ tag ten jest kluczowym elementem w HTML, który umożliwia grupowanie i pozycjonowanie bloków zawartości na stronie internetowej. Element
służy do tworzenia sekcji, które można stylizować i układać w pożądany sposób przy użyciu CSS. Przykładem zastosowania może być tworzenie układu z wieloma kolumnami lub sekcjami na stronie, gdzie poszczególne elementy można precyzyjnie kontrolować. Dobrą praktyką jest stosowanie
w połączeniu z odpowiednimi klasami CSS, co pozwala na lepsze zarządzanie stylem i responsywnością strony. W kontekście semantyki HTML,
jest neutralnym kontenerem, co oznacza, że nie ma własnego znaczenia semantycznego, ale w połączeniu z innymi elementami, takimi jak
,
czy
, może tworzyć zrozumiałą strukturę strony. Warto również pamiętać, że użycie
w odpowiedniej hierarchii DOM wspiera dostępność i indeksację przez wyszukiwarki, co jest istotne w SEO.
Strona wykorzystuje pliki cookies do poprawy doświadczenia użytkownika oraz analizy ruchu. Szczegóły