Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 13:06
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 13:11

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z poniższych algorytmów sortowania charakteryzuje się średnią złożonością obliczeniową O(n log n)?

A. Sortowanie przez wybór
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Sortowanie przez wstawianie
D. Sortowanie szybkie (QuickSort)
QuickSort to naprawdę jeden z najlepszych sposobów na sortowanie. W zasadzie chodzi o to, że dzielimy naszą tablicę na dwie części, z pomocą takiego specjalnego elementu, który nazywamy pivotem. W praktyce działa to tak, że mamy część mniejszą i większą od tego pivota, a potem każdą z tych części sortujemy jeszcze raz, tak jakbyśmy powtarzali cały proces. Myślę, że to działa super, szczególnie na dużych zbiorach danych, i dlatego QuickSort jest naprawdę popularny w różnych programach i aplikacjach.

Pytanie 2

Który framework wspiera tworzenie dynamicznych interfejsów użytkownika przy użyciu TypeScript?

A. ASP.NET Core
B. Django
C. jQuery
D. Angular
Angular to popularny framework oparty na TypeScript, który umożliwia tworzenie dynamicznych i rozbudowanych interfejsów użytkownika. Jest rozwijany przez Google i używany do budowy aplikacji typu Single Page Applications (SPA), które cechują się płynnością działania i interaktywnością. Angular oferuje bogaty ekosystem narzędzi wspierających programistów, takich jak Angular CLI, który pozwala na szybkie generowanie komponentów, serwisów i modułów. Wsparcie dla TypeScript oznacza, że Angular pozwala na wykorzystywanie typów, interfejsów oraz zaawansowanych narzędzi do refaktoryzacji kodu, co przekłada się na większą czytelność i bezpieczeństwo aplikacji. Dzięki modularnej architekturze Angular wspiera tworzenie aplikacji, które są łatwe w utrzymaniu i skalowaniu. Jego dwukierunkowe wiązanie danych (two-way data binding) oraz możliwość dynamicznej aktualizacji widoków czynią go jednym z liderów na rynku frameworków frontendowych.

Pytanie 3

Jakie jest główne zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w klasie?

A. Dodawanie nowych obiektów do klasy
B. Tworzenie kopii pól obiektu w innej klasie
C. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych składowych klasy
D. Ograniczenie zakresu widoczności pól klasy
Funkcja zaprzyjaźniona umożliwia dostęp do prywatnych i chronionych składowych klasy, z którą jest zaprzyjaźniona. To mechanizm, który pozwala na utrzymanie hermetyzacji, jednocześnie umożliwiając wybranym funkcjom lub klasom bezpośredni dostęp do wewnętrznych danych innej klasy. Funkcje zaprzyjaźnione często są stosowane do operacji, które wymagają dostępu do wewnętrznych danych klasy, ale nie powinny być jej metodami, np. operacje arytmetyczne lub porównawcze na obiektach tej klasy.

Pytanie 4

Który element specyfikacji technicznej jest kluczowy dla określenia metod ochrony danych w aplikacji?

A. Plan zarządzania zadaniami
B. Opis architektury klient-serwer
C. Projekt interfejsu użytkownika
D. System zabezpieczeń aplikacji
System zabezpieczeń aplikacji to kluczowy element specyfikacji technicznej, który określa metody ochrony danych. Obejmuje on takie elementy jak szyfrowanie, kontrola dostępu, uwierzytelnianie oraz autoryzacja. Prawidłowo zaprojektowany system zabezpieczeń zapewnia ochronę przed atakami hakerskimi, nieautoryzowanym dostępem oraz utratą danych. W aplikacjach webowych i mobilnych systemy zabezpieczeń obejmują również techniki takie jak dwuskładnikowe uwierzytelnianie (2FA), zabezpieczenia API oraz regularne audyty bezpieczeństwa. Implementacja solidnych mechanizmów zabezpieczeń jest niezbędna, aby zapewnić zgodność z regulacjami prawnymi i zyskać zaufanie użytkowników.

Pytanie 5

Aby zadeklarować pole, które będzie pełniło funkcję licznika instancji klasy, należy definicję takiego pola poprzedzić słowem kluczowym

A. static
B. virtual
C. operator
D. register
Słowo kluczowe 'static' w językach takich jak Java, C++ czy C# oznacza, że dane pole należy do klasy, a nie do konkretnego obiektu. Dzięki temu pole 'static' jest współdzielone przez wszystkie instancje klasy i może być wykorzystywane do śledzenia liczby obiektów utworzonych na podstawie tej klasy. Static to nieodzowny element przy implementacji liczników instancji.

Pytanie 6

Frameworki/biblioteki typowe dla aplikacji webowych to

A. jquery, Joomla!, Wordpress, android Studio, Xamarin
B. ASP.NET Core, jQuery, Joomla!, Wordpress, Angular
C. Visual Studio, Eclipse, angular, React.js, Node.js
D. ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
Frameworki i biblioteki typowe dla aplikacji webowych to ASP.NET Core, Django, Angular, React.js i Node.js. Umożliwiają one tworzenie dynamicznych aplikacji front-end i back-end, zapewniając szeroką funkcjonalność, skalowalność oraz obsługę nowoczesnych technologii webowych.

Pytanie 7

Programista może zastosować framework Angular w celu implementacji aplikacji

A. typu back-end
B. typu front-end
C. mobilnej
D. desktopowej
Angular to naprawdę fajny framework, stworzony przez Google, który głównie skupia się na tworzeniu aplikacji webowych po stronie klienta, czyli na front-endzie. Umożliwia programistom tworzenie dynamicznych i interaktywnych interfejsów użytkownika. Dzięki tej modularnej budowie, można łatwo zarządzać różnymi częściami aplikacji, co jest super przydatne. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że Angular świetnie nadaje się do aplikacji jednoekranowych (SPA), bo pozwala na ładowanie danych asynchronicznie. Przykładem może być aplikacja do zarządzania projektami, gdzie użytkownik może dodawać, edytować i usuwać zadania bez przeładowywania strony. Angular integruje się też z RxJS, co sprawia, że zarządzanie zdarzeniami i strumieniami danych staje się efektywniejsze. Warto również dodać, że Angular CLI pozwala szybko generować komponenty i inne elementy aplikacji, co przyspiesza cały proces tworzenia i pomaga utrzymać spójność projektu.

Pytanie 8

Wskaż przykład wypadku przy pracy

A. złe samopoczucie wywołane przewlekła chorobą pracownika, które nastąpiło w miejscu pracy
B. złamanie nogi podczas urlopu wypoczynkowego udzielonego przez pracodawcę
C. oparzenie ręki, które nastąpiło w czasie nieobowiązkowego doszkalania w czasie wolnym pracownika
D. uraz stawu skokowego, który nastąpił podczas bezpośredniej drogi do pracy
Jak dla mnie, to uraz stawu skokowego w drodze do pracy jak najbardziej można uznać za wypadek przy pracy. Wiesz, nawet jeśli to się wydarzy poza firmą, to jeśli szedłeś prosto do niej, to masz prawo do ochrony i świadczeń z ubezpieczenia. To ważne, żeby to wiedzieć.

Pytanie 9

Liczba A4 zapisana systemem heksadecymalnym ma postać binarną

A. 1011100
B. 10100010
C. 10100100
D. 1010100
Liczba A4 w systemie heksadecymalnym to 10100100 w systemie binarnym. Przekształcanie z systemu szesnastkowego na binarny polega na zamianie każdej cyfry na 4-bitowy odpowiednik.

Pytanie 10

Przedstawiony zapis w języku C# oznacza definicję klasy Car, która:

Ilustracja do pytania
A. jest klasą bazową (nie dziedziczy po żadnej klasie)
B. dziedziczy po Vehicle
C. jest zaprzyjaźniona z klasą Vehicle
D. korzysta z pól prywatnych klasy Vehicle
Klasa Car dziedziczy po klasie Vehicle w języku C#. Dziedziczenie pozwala na wykorzystanie funkcji i właściwości klasy bazowej (Vehicle) w klasie pochodnej (Car). Umożliwia to wielokrotne użycie kodu i rozszerzanie funkcjonalności bez konieczności powielania kodu. Jest to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego.

Pytanie 11

Jakie elementy powinien zawierać harmonogram projektu?

A. Ramy czasowe i zasoby ludzkie
B. Tylko czas realizacji i budżet
C. Tylko etapy projektu
D. Etapy projektu, ramy czasowe, zasoby i zadania
Harmonogram projektu powinien zawierać etapy projektu, ramy czasowe, zasoby oraz zadania. Taka kompleksowa struktura umożliwia skuteczne zarządzanie projektem i pozwala na śledzenie postępów. Każdy etap harmonogramu powinien być dokładnie opisany, a zadania powinny być przypisane do odpowiednich członków zespołu. Uwzględnienie zasobów i ram czasowych pozwala na precyzyjne planowanie i minimalizuje ryzyko opóźnień. Harmonogram stanowi nieodłączny element projektów zarządzanych zarówno w modelu Waterfall, jak i Agile, dostarczając przejrzystość na każdym etapie realizacji.

Pytanie 12

Które z poniższych pól klasy można zainicjować przed utworzeniem obiektu?

A. Pole publiczne
B. Pole statyczne
C. Pole prywatne
D. Pole chronione
Pole statyczne można zainicjować przed utworzeniem obiektu klasy, ponieważ należy ono do samej klasy, a nie do jej instancji. Statyczne pola są inicjalizowane tylko raz, w momencie pierwszego użycia klasy lub jej statycznych metod. Dzięki temu można przechowywać dane wspólne dla wszystkich obiektów danej klasy, co jest kluczowe w optymalizacji pamięci i kodu. Przykładem może być licznik instancji klasy, który zwiększa swoją wartość za każdym razem, gdy tworzony jest nowy obiekt.

Pytanie 13

Który z poniższych frameworków jest typowy dla aplikacji desktopowych tworzonych w języku C#?

A. Spring
B. WPF (Windows Presentation Foundation)
C. React
D. Qt
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework firmy Microsoft, który jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#. WPF pozwala na projektowanie zaawansowanych interfejsów użytkownika (UI) z wykorzystaniem XAML (Extensible Application Markup Language), co umożliwia oddzielenie logiki aplikacji od warstwy prezentacyjnej. WPF wspiera grafikę wektorową, animacje oraz różne efekty wizualne, co czyni go idealnym narzędziem do budowy nowoczesnych, estetycznych aplikacji dla systemu Windows. Integracja z .NET i Visual Studio umożliwia szybkie tworzenie aplikacji oraz korzystanie z bogatych bibliotek i gotowych komponentów UI. WPF jest szczególnie ceniony za elastyczność, obsługę danych i możliwość tworzenia aplikacji responsywnych.

Pytanie 14

Przedstawiony fragment programu w języku C# generuje hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE określające własność tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Może zawierać małe i wielkie litery, cyfry oraz symbole.
B. Jest 8 znakowe lub dłuższe oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry.
C. Jest co najwyżej 7-znakowe, co wyznacza zmienna i.
D. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry.
Niektóre odpowiedzi błędnie sugerują, że hasło może zawierać mniej niż 8 znaków lub ogranicza się do liter i cyfr, co zmniejsza poziom bezpieczeństwa. Symbole dodatkowe i różna długość haseł wpływają na jego siłę, ale w tym przypadku skupiamy się na podstawowych zasadach budowy haseł.

Pytanie 15

Który język programowania jest szeroko stosowany do tworzenia aplikacji desktopowych?

A. PHP
B. JavaScript
C. HTML
D. C++
HTML to język znaczników używany do tworzenia stron internetowych, a nie aplikacji desktopowych. Choć HTML może być wykorzystany do budowy interfejsów w aplikacjach webowych, nie oferuje bezpośredniego wsparcia dla budowy natywnych aplikacji desktopowych. PHP jest językiem skryptowym, który działa po stronie serwera i jest głównie stosowany w aplikacjach webowych – jego zastosowanie w aplikacjach desktopowych jest ograniczone. JavaScript jest językiem programowania używanym głównie w przeglądarkach internetowych i rzadko stosowanym w budowie tradycyjnych aplikacji desktopowych, z wyjątkiem technologii takich jak Electron, które pozwalają na tworzenie aplikacji wieloplatformowych w oparciu o webowe technologie.

Pytanie 16

W tabeli przedstawiono doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do zbudowania aplikacji front-end powinien/powinna zostać przydzielony/przydzielona:

Ilustracja do pytania
A. Anna
B. Krzysztof
C. Patryk
D. Ewa
Do zbudowania aplikacji front-end najlepiej przydzielić Krzysztofa, który posiada największe doświadczenie w tej dziedzinie. Tworzenie interfejsu użytkownika wymaga znajomości technologii front-endowych, takich jak HTML, CSS i JavaScript, a także frameworków takich jak React czy Angular. Wykwalifikowany programista front-endowy zapewnia, że aplikacja będzie responsywna, intuicyjna i dostosowana do różnych urządzeń.

Pytanie 17

Jedną z chorób, która występuje u programistów na skutek długotrwałej pracy z myszą komputerową lub klawiaturą, chrakteryzującą się bólami, drętwieniem i zaburzeniami czucia w obszarze 1-3 palca ręki jest

A. kifoza
B. dyskopatia
C. zespół suchego oka
D. zespół cieśni kanału nadgarstka
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie występujące często u programistów i innych osób pracujących przy komputerze. Objawia się bólem, mrowieniem i drętwieniem palców, co wynika z ucisku nerwu pośrodkowego w nadgarstku. Długotrwałe korzystanie z klawiatury i myszy bez ergonomicznych przerw może prowadzić do tego schorzenia. Profilaktyka obejmuje ćwiczenia rozciągające, stosowanie ergonomicznych urządzeń oraz regularne przerwy w pracy.

Pytanie 18

Framework Angular został napisany w języku

A. Typescript
B. Postscript
C. PHP
D. C#
Angular został napisany w TypeScript, który jest nadzbiorem JavaScriptu i wprowadza statyczne typowanie. TypeScript pozwala na lepszą organizację kodu, co czyni Angular bardziej stabilnym i efektywnym narzędziem do tworzenia aplikacji webowych.

Pytanie 19

Które z poniższych działań można wykonać przy użyciu składnika statycznego klasy?

A. Dzielenie pól klasy pomiędzy klasy zaprzyjaźnione
B. Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdego obiektu
C. Przechowywanie wartości wspólnych dla wszystkich obiektów klasy
D. Wywołanie destruktora klasy bez jej usuwania
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości wspólne dla wszystkich instancji danej klasy. Oznacza to, że niezależnie od liczby utworzonych obiektów, istnieje tylko jedna kopia składowej statycznej, która jest współdzielona przez wszystkie instancje. Składowe statyczne są często wykorzystywane do przechowywania liczników, stałych wartości lub danych konfiguracyjnych. Metody statyczne mogą być wywoływane bezpośrednio na klasie, bez konieczności tworzenia obiektu, co czyni je niezwykle użytecznymi w przypadku funkcji narzędziowych.

Pytanie 20

Metodyka zwinna (ang. agile) polega na

A. opracowaniu testów dla całego przedsięwzięcia, a następnie implementowaniu kolejnych jego części
B. zaprojektowaniu całej aplikacji na początku trwania przedsięwzięcia i tworzeniu jej na przemian z testowaniem
C. podziale przedsięwzięcia na następujące po sobie etapy: projekt, programowania, testy, wraz z ciągłym szacowaniem ryzyka przedsięwzięcia
D. dekompozycji przedsięwzięcia na części, które są oddzielnie projektowane, wytwarzane i testowane w krótkich cyklach
Metodyka zwinna (agile) polega na podziale projektu na mniejsze części (iteracje), które są projektowane, implementowane i testowane w krótkich cyklach. Takie podejście pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się wymagania klientów i wprowadzanie poprawek na bieżąco. Agile promuje bliską współpracę z klientem, co minimalizuje ryzyko nieporozumień i zwiększa szanse na stworzenie produktu spełniającego jego oczekiwania. Zamiast czekać na zakończenie całego projektu, poszczególne części aplikacji są dostarczane i testowane stopniowo, co skraca czas wdrożenia i umożliwia szybkie wykrycie błędów. Popularnymi frameworkami bazującymi na Agile są Scrum i Kanban, które organizują pracę zespołu w iteracyjne sprinty lub zadania wizualizowane na tablicach Kanban.

Pytanie 21

Które narzędzie programistyczne służy do tłumaczenia kodu źródłowego do postaci zrozumiałej dla komputera, sprawdza wszystkie instrukcje kodu, czy nie występują w nich błędy, a następnie tworzy wykonywalny moduł?

A. dekompilator
B. kompilator
C. interpreter
D. debugger
Kompilator to narzędzie, które tłumaczy kod źródłowy na kod maszynowy lub bajtowy, umożliwiając jego późniejsze wykonanie przez komputer. Kompilator analizuje cały kod przed jego uruchomieniem, identyfikując błędy składniowe i logiczne, co pozwala na generowanie pliku wykonywalnego.

Pytanie 22

Który rodzaj pamięci RAM należy wybrać do wydajnego komputera gamingowego?

A. DDR3
B. DDR5
C. DDR4
D. LPDDR4
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.

Pytanie 23

Którego kodu może dotyczyć przedstawiona treść wygenerowana podczas uruchomienia programu Java>

Ilustracja do pytania
A. Kodu 4
B. Kodu 1
C. Kodu 2
D. Kodu 3
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 24

Jaka jest dziesiętna wartość liczby binarnej 1010?

A. 10
B. 14
C. 8
D. 12
Liczba binarna 1010 to wartość dziesiętna, która wynosi 10. Aby dokonać konwersji liczby binarnej na system dziesiętny, należy zrozumieć, że każda cyfra w systemie binarnym reprezentuje potęgę liczby 2, zaczynając od prawej strony, gdzie najniższa pozycja ma wartość 2^0. W przypadku 1010, mamy następujące pozycje: 1 * 2^3 (co daje 8), 0 * 2^2 (co daje 0), 1 * 2^1 (co daje 2) oraz 0 * 2^0 (co daje 0). Sumując te wartości: 8 + 0 + 2 + 0, otrzymujemy 10. W praktyce konwersja z systemu binarnego na dziesiętny jest niezwykle przydatna w programowaniu i elektronice, gdzie liczby binarne są powszechnie stosowane. Przykładowo, w obliczeniach komputerowych oraz w projektowaniu układów cyfrowych, znajomość tych konwersji jest kluczowa. Odnosi się to również do standardów, takich jak IEEE 754, które definiują reprezentację liczb zmiennoprzecinkowych w formatach binarnych.

Pytanie 25

Przedstawiony symbol przedstawia

Ilustracja do pytania
A. domenę publiczną
B. prawo cytatu
C. Creative Commons
D. prawa autorskie
Przedstawiony symbol reprezentuje domenę publiczną, co oznacza, że utwór nie jest objęty prawami autorskimi i może być swobodnie używany przez każdego. Takie oznaczenie jest często stosowane do dzieł, które przeszły do domeny publicznej po wygaśnięciu ochrony prawnej.

Pytanie 26

Strategia budowania algorytmu poprzez podział na dwa lub więcej mniejszych podproblemów tak długo, aż fragmentu staną się proste do bezpośredniego rozwiązania jest metodą:

A. najkrótszej ścieżki
B. komiwojażera
C. dziel i zwyciężaj
D. heurystyczną
Metoda 'dziel i zwyciężaj' polega na podziale problemu na mniejsze podproblemy, aż do osiągnięcia najprostszych przypadków, które można łatwo rozwiązać. To podejście jest stosowane w algorytmach takich jak Merge Sort czy QuickSort.

Pytanie 27

Metoda poszukiwań w tablicach posortowanych, która polega na podzieleniu tablicy na kilka bloków i wyszukaniu liniowym tylko w tym bloku, w którym docelowy element może się znajdować, w języku angielskim nosi nazwę

A. Jump search.
B. Ternary search.
C. Exponential search.
D. Binary search.
Jump Search to metoda wyszukiwania w posortowanych tablicach, polegająca na przeskakiwaniu o określoną liczbę elementów. Jeśli przeskok prowadzi do wartości większej niż szukana, wyszukiwanie kontynuowane jest liniowo od poprzedniego przeskoku. Jest to bardziej efektywne niż liniowe przeszukiwanie, ale mniej efektywne niż wyszukiwanie binarne.

Pytanie 28

Które narzędzie pozwala na testowanie API aplikacji webowych?

A. Node.js
B. Microsoft Excel
C. Blender
D. Postman
Postman to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do testowania API aplikacji webowych. Umożliwia wysyłanie żądań HTTP, testowanie endpointów oraz monitorowanie odpowiedzi serwera. Dzięki Postmanowi programiści mogą w łatwy sposób analizować dane przesyłane między frontendem a backendem, co jest kluczowe w trakcie budowania nowoczesnych aplikacji opartych na architekturze REST lub GraphQL. Narzędzie oferuje możliwość automatyzacji testów, co przyspiesza proces wykrywania błędów i zwiększa jakość dostarczanych aplikacji. Postman pozwala także na tworzenie skryptów pre-request i testowych, umożliwiając weryfikację poprawności danych oraz sprawdzanie integralności aplikacji na różnych etapach jej rozwoju.

Pytanie 29

Zmienna typy logicznego może przyjąć wartości:

A. trzy dowolne naturalne
B. true, false
C. 1, -1
D. 0 oraz dowolną całkowitą
Typ logiczny (boolean) może przyjąć jedynie dwie wartości: true (prawda) i false (fałsz). Jest to fundamentalna zasada w programowaniu, ponieważ zmienne logiczne są podstawą operacji warunkowych, pętli oraz sterowania przepływem programu. W językach takich jak C++, Java, Python i wielu innych, wartości logiczne pozwalają na budowanie złożonych struktur decyzyjnych. Dzięki nim programista może precyzyjnie kontrolować, które fragmenty kodu zostaną wykonane, co jest kluczowe w implementacji algorytmów oraz walidacji danych.

Pytanie 30

Które z poniższych typów sortowania jest najbardziej efektywne dla dużych zbiorów danych w większości przypadków?

A. Sortowanie bąbelkowe
B. Sortowanie przez zliczanie
C. Sortowanie przez wstawianie
D. Sortowanie szybkie (QuickSort)
QuickSort to algorytm sortowania, który jest najbardziej efektywny dla dużych zbiorów danych, osiągając średnią złożoność obliczeniową O(n log n). Wykorzystuje strategię 'dziel i zwyciężaj', co pozwala na szybkie podzielenie tablicy na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem. Dzięki temu QuickSort jest wyjątkowo szybki, nawet w przypadku dużych i losowo rozłożonych zbiorów danych. Jego zaletą jest niskie zużycie pamięci oraz możliwość sortowania w miejscu (in-place), co oznacza, że nie wymaga dodatkowej przestrzeni poza rekurencyjnym stosowaniem wywołań. Algorytm ten jest szeroko stosowany w aplikacjach bazodanowych, systemach operacyjnych i analizie danych.

Pytanie 31

Który z poniższych elementów jest kluczowy w architekturze klient-serwer?

A. Scentralizowane przechowywanie danych
B. Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta
C. Wyłącznie komunikacja synchroniczna
D. Brak podziału na funkcje klienta i serwera
Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta oznacza model przetwarzania lokalnego, co nie jest główną cechą architektury klient-serwer. Brak podziału na funkcje klienta i serwera narusza podstawową ideę tego modelu, który zakłada rozdzielenie ról pomiędzy te dwie jednostki. Wyłącznie komunikacja synchroniczna ogranicza elastyczność aplikacji i może prowadzić do opóźnień w przetwarzaniu danych.

Pytanie 32

Co określa zestaw instrukcji (ISA) procesora?

A. Schemat połączeń między procesorem a innymi komponentami
B. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
C. Rodzaje danych przechowywanych w pamięci
D. Sposób zarządzania pamięcią podręczną
Zestaw instrukcji, znany jako ISA, to taki jakby słownik poleceń, które procesor potrafi zrozumieć i wykonać. To mega ważny element w projektowaniu komputerów, bo to właśnie od niego zależy, jak dobrze i szybko działa system. Mamy różne rodzaje instrukcji, na przykład te do wykonywania działań matematycznych, logicznych, czy do przenoszenia danych. Popularne zestawy jak x86 albo ARM pokazują, jak programy rozmawiają z procesorem. Jak zrozumiesz ISA, to będzie łatwiej pisać lepszy kod i dostosowywać aplikacje do różnych architektur. No i co ważne, ISA też mówi, jak procesor interpretuje te instrukcje i zarządza danymi, co ma ogromny wpływ na to, jak wydajnie wszystko działa.

Pytanie 33

Który z poniższych mechanizmów pozwala na ograniczenie dostępu do niektórych części aplikacji webowej?

A. Dynamiczne formularze
B. Statyczne pliki CSS
C. System logowania i kontroli dostępu
D. Mechanizm renderowania treści
System logowania i kontroli dostępu to kluczowy mechanizm, który pozwala na ograniczenie dostępu do niektórych części aplikacji webowej. Logowanie umożliwia uwierzytelnienie użytkowników i przypisanie im odpowiednich ról, co definiuje poziom dostępu do zasobów. Dzięki mechanizmom autoryzacji możliwe jest kontrolowanie, które funkcje lub sekcje aplikacji są dostępne dla poszczególnych użytkowników. Kontrola dostępu może być realizowana za pomocą tokenów JWT (JSON Web Token), sesji lub kluczy API, co zapewnia dodatkowe warstwy zabezpieczeń. Wdrożenie takich systemów jest nieodzowne w aplikacjach webowych oferujących różne poziomy funkcjonalności, takich jak panele administracyjne, portale użytkowników czy aplikacje bankowe. Odpowiednie zarządzanie uprawnieniami jest fundamentem bezpieczeństwa aplikacji.

Pytanie 34

Programista popełnił błąd w przedstawionym kodzie. Na czym ten błąd polega?

Ilustracja do pytania
A. brak konstruktora w definicji klasy
B. pole autor jest niedostępne z tego poziomu
C. w inicjacji obiektu powinny być przekazane argumenty konstruktora
D. inicjacja obiektu jest nieprawidłowo zapisana
Błąd związany z polem 'autor' wynika z problemu dostępu do pól prywatnych w klasie. W programowaniu obiektowym, pola prywatne (oznaczone jako private) są dostępne tylko wewnątrz danej klasy i nie mogą być bezpośrednio modyfikowane lub odczytywane z zewnątrz. Aby umożliwić dostęp do takich pól, programista powinien utworzyć odpowiednie metody dostępowe – tzw. gettery i settery. Jest to przykład hermetyzacji (encapsulation), jednego z filarów programowania obiektowego, który pozwala na kontrolę nad tym, jak dane są przechowywane i modyfikowane. Hermetyzacja zwiększa bezpieczeństwo aplikacji i zapobiega przypadkowym zmianom wartości pól obiektu.

Pytanie 35

Do jakiej kategorii należy typ danych "array"?

A. Typ logiczny
B. Złożony typ danych
C. Prosty typ danych
D. Typ wskaźnikowy
Tablica ('array') jest przykładem złożonego typu danych, który pozwala na przechowywanie wielu wartości tego samego typu pod wspólną nazwą. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co umożliwia szybkie i efektywne operacje na dużych zbiorach danych. Tablice są szeroko wykorzystywane w programowaniu do przechowywania list, macierzy i innych struktur, gdzie konieczne jest przechowywanie dużych ilości danych tego samego rodzaju. Dzięki tablicom można zorganizować dane w sposób uporządkowany, co ułatwia ich przetwarzanie, sortowanie i wyszukiwanie.

Pytanie 36

Jedną z możliwości testów funkcjonalnych wykonywanych na aplikacji webowej jest sprawdzenie

A. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
B. wydajności aplikacji
C. bezpieczeństwa aplikacji
D. stopnia optymalizacji kodu aplikacji
Testy funkcjonalne w aplikacji webowej są super ważne, bo sprawdzają, czy wszystko działa jak należy. Mówiąc prościej, chodzi o to, żeby zobaczyć, czy wszystkie elementy na stronie są wyświetlane prawidłowo, jak przyciski i formularze. To też dotyczy tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z różnymi częściami strony. Moim zdaniem, dobrze przeprowadzone testy mogą naprawdę poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 37

Która z poniższych cech najlepiej opisuje biblioteki dynamiczne?

A. Są ładowane w czasie kompilacji
B. Zawierają kod źródłowy programu
C. Są ładowane w czasie działania programu
D. Są statycznie dołączane do pliku wykonywalnego
Biblioteki dynamiczne, znane też jako DLL w Windows czy SO w Unix/Linux, ładują się do pamięci, gdy program działa. To super, bo dzięki temu aplikacja nie marnuje zasobów, a jak zajdzie potrzeba, to może z nich korzystać. Można też aktualizować te biblioteki bez potrzeby rekompilacji całego programu – to duża wygoda. Dzięki dynamicznemu ładowaniu kod może być współdzielony przez różne aplikacje, a to zmniejsza rozmiar plików i sprawia, że łatwiej się tym wszystkim zarządza.

Pytanie 38

Który z poniższych elementów należy uwzględnić przy projektowaniu zestawów danych?

A. Narzędzia do debugowania
B. Rodzaj użytego kompilatora
C. Długość kodu programu
D. Sposób alokacji pamięci dla danych
Sposób alokacji pamięci dla danych to kluczowy element projektowania zestawów danych, ponieważ wpływa na wydajność i efektywność programu. Dynamiczna alokacja pamięci pozwala na tworzenie struktur, których rozmiar jest zmienny i dostosowuje się w trakcie działania aplikacji. Dzięki temu programiści mogą optymalnie zarządzać zasobami systemowymi, unikając marnowania pamięci lub jej niedoboru. Wybór odpowiedniej metody alokacji, np. stosowanie wskaźników, dynamicznych tablic lub struktur danych takich jak lista czy mapa, pozwala na budowanie bardziej skalowalnych i elastycznych aplikacji.

Pytanie 39

Które z poniższych narzędzi nie jest wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji desktopowych?

A. Przeglądarka internetowa
B. Kompilator
C. Debugger
D. Edytor graficzny
Przeglądarka internetowa nie jest narzędziem wykorzystywanym bezpośrednio w procesie tworzenia aplikacji desktopowych. Chociaż może służyć do przeszukiwania dokumentacji lub testowania aplikacji webowych, jej funkcjonalność nie wspiera bezpośredniego tworzenia aplikacji desktopowych. W tworzeniu aplikacji desktopowych kluczowe są narzędzia takie jak kompilatory, debugery i edytory kodu. Kompilatory przekształcają kod źródłowy na kod wykonywalny, debugery pozwalają na śledzenie błędów, a edytory kodu umożliwiają pisanie i edytowanie aplikacji.

Pytanie 40

Jakie są podstawowe kroki resuscytacji krążeniowo-oddechowej?

A. 30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi
B. 20 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 5 wdechami ratowniczymi
C. 30 wdechów ratowniczych bez uciśnięć
D. 10 uciśnięć klatki piersiowej bez wdechów
30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi to standardowy protokół resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) zgodny z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC). Uciśnięcia wykonywane są na głębokość około 5-6 cm w tempie 100-120 uciśnięć na minutę. Po 30 uciśnięciach wykonuje się 2 wdechy ratownicze, które powinny być wykonywane z odpowiednią siłą, aby unieść klatkę piersiową poszkodowanego. Taka sekwencja jest podstawą pierwszej pomocy i może uratować życie osoby, u której doszło do zatrzymania akcji serca. Resuscytację należy kontynuować do momentu przybycia służb ratunkowych lub odzyskania przytomności przez poszkodowanego.