Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 10 stycznia 2025 22:25
  • Data zakończenia: 10 stycznia 2025 22:34

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Kadrowanie obrazu stanowi proces

A. wyodrębniania obiektu
B. korekcji kolorów obrazu
C. zmiany formatu pliku
D. eliminacji linii
Kadrowanie obrazu to mega ważna rzecz, gdy zajmujemy się edycją grafiki. Chodzi o to, żeby zaznaczyć i wyciąć te kawałki zdjęcia, które nie są potrzebne, a jednocześnie skupić uwagę na tym, co najważniejsze. Przykładowo, w portrecie dobrze jest, gdy twarz modela jest na środku, bo to sprawia, że zdjęcie robi większe wrażenie. W fotografii znajomość zasad, jak reguła trzech, też się przydaje - polega to na podziale obrazu na dziewięć części, a kluczowe elementy umieszczamy tam, gdzie się te linie krzyżują. Dzięki temu zdjęcia wyglądają lepiej i bardziej przemyślanie. A w filmach? Kadrowanie też ma tu spore znaczenie, bo ujęcia muszą pasować do opowiadanej historii. Tak więc, wiedza o dobrym kadrowaniu to w dzisiejszych czasach podstawa dla każdego, kto chce robić coś ciekawego w branży kreatywnej, bo to naprawdę robi różnicę w efekcie wizualnym.

Pytanie 4

Najmniej przestrzeni na dysku zajmie ten sam cyfrowy obraz zapisany w formacie

A. RAW
B. TIFF
C. PSD
D. JPEG
Wybór formatu TIFF do zapisu obrazów nie jest optymalnym rozwiązaniem, gdyż ten format nie tylko zachowuje wysoką jakość, ale także generuje znacznie większe pliki. TIFF jest często używany w profesjonalnej obróbce obrazów, archiwizacji i publikacjach, gdzie priorytetem jest jakość obrazu ponad wszystko. Przy zapisie zdjęć w tym formacie, nie następuje kompresja stratna, co skutkuje dużymi rozmiarami plików, które mogą być problematyczne w przechowywaniu i przesyłaniu. Z kolei format PSD, używany głównie w programie Adobe Photoshop, również wiąże się z dużymi rozmiarami plików, ponieważ przechowuje wszystkie warstwy, efekty oraz informacje o edycji, co czyni go niepraktycznym do codziennego użytku. Z kolei zapis w formacie RAW, który zachowuje wszystkie dane z matrycy aparatu, również skutkuje dużymi plikami. Format RAW jest wykorzystywany przez fotografów, którzy potrzebują maksymalnej elastyczności w postprodukcji, ale także wiąże się z koniecznością używania specjalistycznego oprogramowania do edycji. Wybierając niewłaściwy format, można napotkać problemy związane z przechowywaniem, przesyłaniem oraz czasem ładowania, co może znacząco wpłynąć na efektywność pracy. Dlatego ważne jest, aby dobierać formaty plików w zależności od konkretnego zastosowania i wymagań dotyczących jakości oraz rozmiaru.

Pytanie 5

Podaj nazwę pliku, w którym zapisano ścieżkę dźwiękową przeznaczoną do użycia w prezentacji multimedialnej?

A. *.pdf
B. *.ai
C. *.svg
D. *.wav
Odpowiedź *.wav jest poprawna, ponieważ jest to format pliku audio powszechnie używany do przechowywania wysokiej jakości dźwięku. Pliki w formacie WAV są uncompressed, co oznacza, że zachowują pełną jakość oryginalnego nagrania, co czyni je idealnym wyborem dla prezentacji multimedialnych. W przypadku projektów, w których dźwięk odgrywa kluczową rolę, jak na przykład w prezentacjach edukacyjnych, filmach czy grach, wykorzystanie formatu WAV pozwala na uzyskanie najlepszej jakości dźwięku. Dodatkowo, wiele programów do tworzenia prezentacji, takich jak Microsoft PowerPoint, obsługuje pliki WAV, co ułatwia integrację dźwięku z wizualnymi materiałami. Z perspektywy branżowej, stosowanie standardowych formatów plików, takich jak WAV, jest dobre praktyką, ponieważ zapewnia kompatybilność z różnymi systemami operacyjnymi i odtwarzaczami dźwięku, co jest kluczowe w kontekście dostępu i prezentacji treści multimedialnych.

Pytanie 6

W kontekście animacji komputerowej, zgrupowanie kilku elementów na jednej warstwie spowoduje

A. minimalizowanie widocznych krawędzi wypełnienia
B. że będą poruszały się jakby były ze sobą połączone
C. przekształcenie kształtów w symbol graficzny
D. zmianę obiektów w symbole
Odpowiedź, że elementy umieszczone na jednej warstwie będą poruszały się tak, jakby były sklejone, jest poprawna, ponieważ w animacji komputerowej warstwy działają jak grupy obiektów. Gdy kilka elementów znajduje się na tej samej warstwie, ich ruch jest synchronizowany, co pozwala na uzyskanie efektu spójnej animacji. Przykładem może być animacja postaci, gdzie wszystkie elementy, takie jak ręce, nogi i głowa, są umieszczone na tej samej warstwie, co pozwala na ich jednoczesne poruszanie. Dobrą praktyką jest grupowanie ze sobą obiektów powiązanych, aby ułatwić ich animację i uniknąć niepotrzebnych komplikacji. Warto również pamiętać, że w programach do animacji, takich jak Adobe After Effects czy Blender, wykorzystanie warstw może znacząco przyspieszyć proces tworzenia skomplikowanych animacji, co jest istotne w profesjonalnej produkcji. Ponadto, zrozumienie zasady działania warstw jest kluczowe dla efektywnego zarządzania złożonymi projektami animacyjnymi.

Pytanie 7

Jaki kolor reprezentuje zapis #00FF00?

A. Czerwony
B. Zielony
C. Czarny
D. Biały
Zarówno czerwony, czarny, jak i biały są kolorami, które nie odpowiadają kodowi HEX #00FF00. Czerwony (#FF0000) jest uzyskiwany, gdy maksymalna wartość przypisana jest do czerwonego, a pozostałe kolory mają wartość zerową. Dlatego nie może być uznawany za odpowiedni zamiennik zielonego. Czarny (#000000) oznacza brak koloru, podczas gdy biały (#FFFFFF) oznacza pełne wypełnienie wszystkich kolorów w równych proporcjach. Często mylone może być przypisywanie kolorów na podstawie ich wyglądu, a nie na podstawie wartości RGB, co prowadzi do nieporozumień. Wartości kodów HEX są ścisłe i precyzyjne, a zrozumienie tej zasady jest kluczowe w kontekście projektowania. W przemyśle graficznym i webowym standardy kolorystyczne, takie jak RGB oraz ich reprezentacje w postaci HEX, są niezwykle istotne dla odwzorowania zamierzonych efektów wizualnych. Stosowanie kolorów powinno być zgodne z zasadami harmonii kolorystycznej, co oznacza, że wybór koloru powinien być przemyślany i oparty na jego kontekście oraz emocjach, jakie ma wywołać. Ignorowanie tych zasad prowadzi nie tylko do błędów estetycznych, ale także do braku spójności w komunikacji wizualnej.

Pytanie 8

Adobe Premiere to oprogramowanie do edycji plików

A. wideo
B. audio
C. audio i wideo
D. grafiki 3D
Wybór odpowiedzi dotyczącej jedynie edycji audio lub wideo nie uwzględnia pełnego zakresu funkcji, jakie oferuje Adobe Premiere Pro. Program ten łączy w sobie zaawansowane możliwości edycji dźwięku i obrazu, co czyni go bardziej wszechstronnym narzędziem niż sugerują to niektóre odpowiedzi. Odpowiedzi skupiające się tylko na audio lub wideo nie doceniają koncepcji produkcji multimedialnej, w której oba te elementy są ze sobą ściśle powiązane. Zrozumienie, że skuteczna edycja wideo wymaga również umiejętności manipulacji dźwiękiem, jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości produkcji. Wiele osób popełnia błąd, myśląc, że edycja wideo ogranicza się tylko do pracy z obrazem, nie uwzględniając, że dźwięk jest równie istotny dla doświadczenia widza. W praktyce, profesjonalne filmy wymagają zarówno starannie dobranych ujęć, jak i precyzyjnie zsynchronizowanych efektów dźwiękowych, co jest standardem w wysokiej jakości produkcjach. Dlatego ignorowanie aspektu audio w kontekście Adobe Premiere Pro prowadzi do niedokładnego zrozumienia potencjału tego oprogramowania oraz jego zastosowań w branży medialnej.

Pytanie 9

W projekcie prezentacji autor ma prawo umieścić zdjęcie z koncertu

A. tylko po dokonaniu odpowiednich zmian na zdjęciu
B. po uzyskaniu zgody osób umieszczonych na zdjęciu koncertowym
C. po otrzymaniu zgody od organizatora koncertu
D. bez uzyskania zgody osób widocznych na zdjęciu koncertowym
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych oraz prawie do wizerunku, osoby znajdujące się na zdjęciach mają prawo decydować o tym, czy ich wizerunek może być wykorzystywany publicznie. W przypadku zdjęć z koncertu, gdzie w tle mogą pojawić się inne osoby, ich zgoda jest kluczowa. Praktyczne zastosowanie tej zasady można zaobserwować w branży fotograficznej, gdzie profesjonalni fotografowie często uzyskują podpisane zgody modela na wykorzystanie zdjęć. Warto również zaznaczyć, że w niektórych krajach istnieją przepisy dotyczące tzw. "prawo do prywatności", które jeszcze bardziej restrykcyjnie regulują kwestie związane z publikacją wizerunku osób bez ich zgody. Dlatego, aby mieć pewność, że publikacja zdjęcia nie narusza praw osób trzecich, zawsze należy uzyskać ich zgodę przed użyciem zdjęcia w jakiejkolwiek formie, w tym w prezentacjach czy materiałach promocyjnych.

Pytanie 10

Jaki format danych jest używany do przechowywania plików wideo oraz transmisji telewizji cyfrowej?

A. XviD
B. DivX
C. MP3
D. MPEG-2
MPEG-2 jest standardem kodowania wideo, który został zaprojektowany z myślą o przesyłaniu danych wideo oraz audio w telewizji cyfrowej oraz w formatach płyt DVD. Jako standard międzynarodowy (ISO/IEC 13818), MPEG-2 wykorzystuje algorytmy kompresji, które efektywnie redukują rozmiar plików multimedialnych przy zachowaniu akceptowalnej jakości obrazu i dźwięku. W praktyce, MPEG-2 jest wykorzystywany w systemach nadawczych, takich jak DVB (Digital Video Broadcasting), co czyni go kluczowym elementem w infrastrukturze telewizji cyfrowej. W przypadku transmisji telewizyjnych, standard ten umożliwia jednoczesne przesyłanie wielu kanałów audio i wideo, co zwiększa efektywność wykorzystania pasma. Dodatkowo, MPEG-2 stał się podstawą dla bardziej zaawansowanych formatów, takich jak MPEG-4, który wprowadza jeszcze większą efektywność kompresji. Dobrą praktyką w branży jest stosowanie MPEG-2 w przypadkach, gdy wymagane są wysokiej jakości transmisje na żywo lub archiwizacja materiałów wideo.

Pytanie 11

Który z poniższych paneli <u><strong>nie jest</strong></u> obecny w programie do edycji grafiki rastrowej?

A. Mikser
B. Kanały
C. Próbki
D. Ścieżki
Mikser to element, który nie jest typowym panelem w programach do obróbki grafiki rastrowej. W takich programach, jak Adobe Photoshop czy GIMP, użytkownicy najczęściej korzystają z paneli takich jak Ścieżki, Kanały oraz Próbki, które umożliwiają bardziej zaawansowane manipulacje obrazem. Mikser, jako pojęcie, może być bardziej związany z obróbką dźwięku lub w kontekście miksowania różnych warstw, jednak nie jest to standardowy termin używany w kontekście grafiki rastrowej. W praktyce, znajomość różnych paneli i ich zastosowań jest kluczowa, ponieważ umożliwia efektywne zarządzanie warstwami, kolorami oraz innymi parametrami obrazu, co jest istotne w profesjonalnym procesie edycji graficznej. Zrozumienie różnicy między tymi terminami pomaga użytkownikom lepiej orientować się w narzędziach i funkcjach dostępnych w popularnych programach do edycji grafiki.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Najlepszym sposobem na korektę zdjęcia, które jest prześwietlone lub niedoświetlone, jest skorzystanie z programu Adobe Photoshop oraz użycie poleceń

A. ekspozycja oraz jasność/kontrast
B. zaznaczenie eliptyczne oraz style warstwy
C. próg oraz filtry fotograficzne
D. balans kolorów oraz barwa/nasycenie
Odpowiedź 'ekspozycja oraz jasność/kontrast' jest poprawna, ponieważ te dwa narzędzia w Adobe Photoshop są kluczowe w procesie korekcji zdjęć, które są prześwietlone lub niedoświetlone. Polecenie 'ekspozycja' pozwala na dostosowanie ogólnej jasności obrazu, co jest istotne, gdy zdjęcie było zrobione w zbyt jasnych warunkach, co prowadzi do utraty szczegółów w jasnych obszarach. Dodatkowo, użycie narzędzia 'jasność/kontrast' umożliwia dalsze precyzyjne dostosowanie tonalności zdjęcia, co pozwala na poprawę detali zarówno w ciemnych, jak i jasnych partiach obrazu. Na przykład, w przypadku zdjęcia krajobrazu, które zostało zrobione w słoneczny dzień, stosując te narzędzia, możemy przywrócić detale w chmurach oraz w cieniach drzew, co znacząco poprawia całkowity wygląd zdjęcia. W kontekście standardów branżowych, stosowanie tych narzędzi wpisuje się w praktyki poprawy jakości obrazu, co jest kluczowe w fotografii komercyjnej oraz artystycznej.

Pytanie 14

Aby stworzyć film z podkładem dźwiękowym, należy korzystać z programu Adobe

A. InDesign
B. Illustrator
C. Fireworks
D. Premiere
Adobe Premiere Pro jest profesjonalnym oprogramowaniem do montażu wideo, które oferuje wszechstronne możliwości pracy z dźwiękiem. Umożliwia użytkownikom m.in. dodawanie, edytowanie i miksowanie ścieżek dźwiękowych, co jest kluczowe w procesie postprodukcji filmowej. Program obsługuje różne formaty dźwięku oraz umożliwia korzystanie z zaawansowanych efektów dźwiękowych i filtrów, które mogą znacząco poprawić jakość finalnego materiału. Dzięki integracji z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak After Effects, użytkownicy mogą w prosty sposób wprowadzać animacje i efekty wizualne, co pozwala na tworzenie bardziej złożonych projektów. Dobre praktyki w branży filmowej obejmują m.in. dokładne dopasowanie ścieżki dźwiękowej do obrazu oraz stosowanie odpowiednich technik miksowania, co zwiększa ogólną jakość produkcji. Użytkownicy powinni również zwrócić uwagę na organizację projektu oraz na wykorzystanie skrótów klawiszowych, co znacznie przyspiesza pracę i zwiększa efektywność.

Pytanie 15

Podczas projektowania layoutu witryny internetowej powinno się zapewnić

A. dużą liczbę elementów animowanych na stronie głównej
B. niestandardowe typy czcionek
C. wysoką jakość rozdzielczości obrazów
D. prosty i czytelny układ strony
Dobrze zaprojektowana strona internetowa ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o to, jak użytkownicy ją odbierają. Kiedy layout jest prosty i przejrzysty, znacznie łatwiej jest znaleźć to, czego się szuka. Warto pamiętać, że powinna się dostosowywać do różnych urządzeń – wszyscy korzystamy z telefonów i tabletów, więc responsywność to podstawa. Moim zdaniem, fajnie jest na przykład używać siatki do organizacji treści, bo to sprawia, że wszystko wygląda schludnie. Gdy na stronie jest zbyt wiele informacji, użytkownicy mogą się czuć zagubieni, więc lepiej trzymać się zasady, że mniej znaczy więcej. A jeszcze, jak chcemy, żeby strona była dostępna dla każdego, to warto zapoznać się z zasadami WCAG – to naprawdę daje do myślenia, jak ważna jest użyteczność dla osób z różnymi potrzebami.

Pytanie 16

W jakich formatach można zapisać projekt statycznego banera lub billboardu przeznaczonego do użytku w internecie?

A. SVG oraz WMF
B. PNG oraz TIFF
C. PDF oraz EPS
D. JPEG oraz GIF
Wybór innych formatów, takich jak PNG, TIFF, PDF, EPS, SVG i WMF, nie jest najlepszym rozwiązaniem dla projektów statycznych banerów czy billboardów przeznaczonych do internetu. Format PNG (Portable Network Graphics) jest znany z obsługi przezroczystości i kompresji bezstratnej, co czyni go odpowiednim dla grafik z dobrze zdefiniowanymi krawędziami, jednak jego rozmiar pliku jest zazwyczaj większy niż w przypadku JPEG, co może wpływać na czas ładowania. TIFF (Tagged Image File Format) natomiast jest formatem stosowanym głównie w profesjonalnej fotografii i druku, charakteryzującym się bardzo wysoką jakością, ale nie jest typowo używany w internecie z powodu dużych rozmiarów plików. PDF i EPS są formatami przeznaczonymi do druku i edytowania grafiki wektorowej, co również nie jest ich optymalnym zastosowaniem w sieci, gdzie istotne są szybkość ładowania i wsparcie dla przeglądarek. SVG (Scalable Vector Graphics) to format wektorowy, idealny do skali bez utraty jakości, jednak nie jest powszechnie stosowany do statycznych banerów reklamowych w kontekście internetu. WMF (Windows Metafile Format) to format stworzony przez Microsoft, również nieprzeznaczony do szerokiego użytku w internecie. Projektanci często mylą zastosowanie tych formatów, co prowadzi do błędnych decyzji przy tworzeniu grafik online. Ważne jest, aby wybierać formaty, które optymalizują zarówno jakość, jak i rozmiar pliku, aby uzyskać najlepsze wyniki w kampaniach internetowych.

Pytanie 17

Określ typ pliku, który umożliwia przechowywanie obrazów w najlepszej jakości.

A. JPG
B. RAW
C. PDF
D. PNG
Format RAW jest idealnym rozwiązaniem dla profesjonalnych fotografów, ponieważ umożliwia zachowanie zdjęć w najwyższej jakości. Pliki RAW przechowują dane obrazu w ich najczystszej formie, co oznacza, że nie są poddawane kompresji ani żadnym automatycznym korekcjom, jak ma to miejsce w przypadku formatów takich jak JPG. Dzięki temu użytkownicy mają pełną kontrolę nad procesem edycji, co pozwala na stosowanie bardziej zaawansowanych technik postprodukcji. Fotografowie mogą dostosować ekspozycję, balans bieli oraz inne parametry bez utraty jakości, co jest kluczowe w pracy nad profesjonalnymi projektami. Standardy takie jak Adobe Camera Raw oraz Capture One są powszechnie używane do edycji plików RAW, co pokazuje ich znaczenie w branży. Dodatkowo, format ten jest często preferowany w kontekście archiwizacji prac, gdyż jego wielkość plików jest rekompensowana przez jakość i elastyczność w późniejszej edycji.

Pytanie 18

Znaczniki w teście: <i>raz &lt;b&gt;dwa&lt;/b&gt; trzy</i> spowodują, że w wyświetleniu słowo <i>dwa</i> będzie

A. pochylone.
B. podwyższone.
C. obniżone.
D. pogrubione.
Wybór odpowiedzi dotyczący obniżenia lub podwyższenia tekstu jest nieprawidłowy, ponieważ nie odnosi się do właściwego działania znacznika <b>. Podwyższenie lub obniżenie tekstu w kontekście HTML oznaczałoby zastosowanie odpowiednich stylów CSS, takich jak `vertical-align` lub `line-height`, co nie jest związane z używaniem znaczników HTML. Z kolei wybranie odpowiedzi wskazującej na pochylony tekst, co sugerowałoby zastosowanie znacznika <i> lub <em>, jest również niepoprawne w kontekście pytania, ponieważ <b> nie ma żadnego wpływu na nachylenie tekstu. Pojęcia te często wprowadzają w błąd, prowadząc do mylnych wniosków, w szczególności u użytkowników, którzy dopiero poznają podstawy HTML i CSS. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, iż różne znaczniki mają różne funkcje i zastosowania, a ich mylenie może skutkować niepoprawnym przetwarzaniem i prezentacją treści. W praktyce, znajomość zastosowania odpowiednich znaczników HTML oraz stylów CSS jest niezbędna dla tworzenia dostępnych i estetycznych stron internetowych. Zrozumienie, jakie efekty wizualne każdy znacznik lub styl wywołuje, jest podstawą efektywnego projektowania i układu treści.

Pytanie 19

Jaki program jest przeznaczony do tworzenia modeli 3D?

A. Gimp
B. Blender
C. Ashampoo
D. IrfanView
IrfanView, Gimp oraz Ashampoo to programy, które nie są dedykowane do modelowania obiektów 3D, co jest kluczowym błędem w rozumieniu różnicy między oprogramowaniem do edycji grafiki rastrowej a tym, które zajmuje się modelem 3D. IrfanView to narzędzie do przeglądania i podstawowej edycji obrazów, co czyni je użytecznym dla użytkowników potrzebujących szybkiej i prostej manipulacji plikami graficznymi. Jego funkcjonalność nie obejmuje jednak tworzenia obiektów 3D, co jest fundamentalnym zadaniem dla programów modelarskich. Gimp, będący alternatywą dla Photoshopa, skoncentrowany jest na edycji grafiki 2D, oferując bogate narzędzia do malowania, retuszu i kompozycji obrazów. W kontekście modelowania 3D, Gimp nie ma zastosowania, ponieważ nie obsługuje formatu 3D ani nie umożliwia tworzenia przestrzennych obiektów. Ashampoo to z kolei firma znana głównie z oprogramowania do edycji wideo oraz zarządzania plikami multimedialnymi, a nie z narzędzi do modelowania 3D. Odpowiedzi te odzwierciedlają typowe nieporozumienia między różnymi kategoriami oprogramowania i ich przeznaczeniem. Kluczowe jest zrozumienie, że modelowanie 3D wymaga specjalistycznych narzędzi, które oferują odpowiednie funkcje, takie jak rzeźba, teksturowanie i animacja, czego brakuje w wymienionych programach.

Pytanie 20

Które z poniższych narzędzi umożliwia poprawę jakości nagrania dźwiękowego z mikrofonu, czyli eliminację zarejestrowanych zakłóceń w formie szumów i trzasków?

A. Filtr dźwiękowy aplikacji GIMP
B. Filtr Echo w programie Adobe Audition
C. Odszumiacz w programie Audacity
D. Filtr dźwiękowy aplikacji Adobe Premiere
Odszumiacz w Audacity to naprawdę przydatne narzędzie, które działa na rzecz poprawy jakości nagrań dźwiękowych. Jego zadanie to wyłapanie i eliminacja niechcianych dźwięków, jak szumy tła czy trzaski, co na pewno pomaga w stworzeniu lepszego materiału audio. Program używa zaawansowanych algorytmów do analizy dźwięku, co pozwala na stworzenie profilu szumu, który potem jest usuwany z całej ścieżki nagrania. Na przykład, jeśli nagrywasz wywiad w głośnym miejscu, odszumiacz może naprawdę zmienić jakość twojego dźwięku na lepsze, co jest ważne, szczególnie przy produkcji podcastów czy filmów. Tylko pamiętaj, żeby nie przesadzić z redukcją szumów, bo można zniekształcić głos, a to z kolei jest sprzeczne z zasadami obróbki dźwięku w branży.

Pytanie 21

Technika stosowana w animacji, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny, to

A. rendering
B. modelowanie
C. morfing
D. głębia
Modelowanie, głębia i rendering to terminy, które mogą się wydawać podobne, ale nie mają nic wspólnego z morfingiem. Modelowanie to w zasadzie tworzenie kształtów w 3D, a nie ich zmiana jeden w drugi. Głębia dotyczy tego, jak postrzegamy odległość w obrazach 2D i 3D, więc też nie ma to związku z tym płynny proces. No a rendering to ostatni krok w produkcji grafiki, kiedy generujemy obraz z modelu 3D, ale to też nie ma nic wspólnego z morfingiem. Często ludzie mylą te pojęcia, myśląc, że się ze sobą łączą, a tak nie jest. Morfing jest wyjątkowy, bo wymaga zaawansowanych algorytmów do zmiany kształtów i zarządzania właściwościami obiektów, więc to zupełnie inna bajka niż standardowe modelowanie czy renderowanie.

Pytanie 22

W której z aplikacji, przy zapisywaniu pliku, trzeba wybrać wersję programu, aby umożliwić otwarcie dokumentu w starszych wersjach tej aplikacji?

A. CorelDraw
B. Adobe Lightroom
C. Paint
D. Adobe Photoshop
Wybór odpowiednich narzędzi i metod zapisywania plików w kontekście aplikacji graficznych jest kluczowym zagadnieniem, które wymaga zrozumienia specyfiki każdego z programów. Paint, będący prostą aplikacją do edycji graficznej, nie oferuje opcji wyboru wersji pliku podczas zapisywania, co ogranicza jego elastyczność w kontekście współpracy z innymi użytkownikami. Użytkownicy mogą nie mieć świadomości, że zapisywanie plików w formacie natywnym Paint (np. BMP) nie jest optymalne w przypadku bardziej zaawansowanych operacji i współdzielenia projektów z osobami korzystającymi z innych aplikacji. Podobnie Adobe Lightroom, mimo że jest potężnym narzędziem do edycji zdjęć, nie oferuje funkcji zapisu plików w różnych wersjach. Jego głównym celem jest zarządzanie zdjęciami i umożliwienie ich obróbki, jednak brak wsparcia dla różnych wersji plików ogranicza jego użyteczność w kontekście współpracy. Z kolei Adobe Photoshop, mimo że jest jednym z najpopularniejszych programów do edycji obrazów, również nie jest znany z opcji zapisu plików w różnych wersjach do starszych edycji. To ograniczenie może prowadzić do frustracji użytkowników próbujących otworzyć pliki w starszych wersjach programu, co skutkuje utratą czasu i zasobów. Właściwe zarządzanie wersjami plików jest kluczowe w pracy zespołowej, dlatego ważne jest, aby wybierać oprogramowanie, które umożliwia pełną kompatybilność w zakresie zapisu i otwierania dokumentów.

Pytanie 23

Graficzny projekt, który opiera się na tetradzie, oznacza, że użyto w nim kompozycji

A. trzech kolorów sąsiadujących ze sobą na kole kolorów
B. koloru czarnego, szarego oraz białego
C. czterech kolorów stworzonych z dwóch par kolorów dopełniających
D. jednego koloru i jego odcieni
Wybór trzech kolorów obok siebie na kole kolorów wskazuje na zastosowanie układu analogowego, a nie tetrady. Kolory te mają ze sobą bliski związek tonacyjny, co prowadzi do harmonijnego, ale mniej dynamicznego projektu. Z kolei wybór jednego koloru z jego odcieniami dotyczy monochromatycznej palety, która nadaje projektowi jednolity charakter, ale może być ograniczająca w kontekście różnorodności wizualnej. Co więcej, użycie koloru czarnego, szarego i białego odnosi się do palety neutralnej, która również nie wykorzystuje zasady tetrady. Wszelkie podejścia związane z tymi odpowiedziami mogą być stosowane w projektach graficznych, ale nie oddają one złożoności i dynamiki, jaką oferuje tetrada kolorów. To zrozumienie podstawowych zasad teorii kolorów jest kluczowe dla każdego projektanta. Często zdarza się, że projektanci mylą różne koncepcje kolorystyczne, co prowadzi do nieefektywnej komunikacji wizualnej. Aby uniknąć tego typu błędów, warto zainwestować czas w naukę i praktykowanie teorii koloru oraz eksperymentowanie z różnymi paletami barw, aby stworzyć bardziej złożone i interesujące projekty.

Pytanie 24

W projekcie graficznym tło powinno sięgać do

A. linii cięcia
B. prowadnicy
C. marginesu wewnętrznego
D. linii spadu
Linia spadu to obszar, który powinien być uwzględniony w projektach graficznych, szczególnie tych przeznaczonych do druku. Tło powinno sięgać co najmniej do linii spadu, aby zminimalizować ryzyko, że podczas cięcia materiału końcowego pojawią się białe krawędzie. Spad to dodatkowy margines wokół projektu, zazwyczaj wynoszący 3-5 mm, który zapewnia, że wszystkie elementy graficzne, takie jak kolory, obrazy czy tekstury, będą sięgały poza linię cięcia, co jest kluczowe dla estetyki finalnego produktu. W praktyce, jeśli projekt jest tworzony na pakiecie graficznym, takim jak Adobe Illustrator czy InDesign, istotne jest ustawienie linii spadu w opcjach dokumentu, co pozwala na precyzyjne dopasowanie wszystkich elementów tła. Stosowanie spadu zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi minimalizuje ryzyko nieestetycznych efektów w gotowym produkcie, takich jak zauważalne białe krawędzie, co mogłoby negatywnie wpłynąć na wrażenie odbiorcy.

Pytanie 25

Wyświetlenie tekstu na wszystkich komputerach, niezależnie od zainstalowanych fontów, jest możliwe dzięki uruchomieniu w programie graficznym polecenia

A. Automatyzuj
B. Przekształć kontur w obiekt
C. Debuguj
D. Przekształć w krzywe
Odpowiedź "Przekształć w krzywe" jest na pewno dobra, bo ta funkcja w programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, pozwala zamienić tekst na obiekty wektorowe. Dzięki temu, niezależnie od tego, jakie czcionki są zainstalowane na komputerze, na którym otworzysz plik, tekst będzie wyglądał tak, jak zaplanował to projektant. Jak zamienisz tekst w krzywe, to nie musisz się martwić, że coś się zepsuje, gdy czcionka nie jest dostępna na danym urządzeniu. To jest bardzo ważne, szczególnie przy przygotowywaniu plików do druku, bo wtedy masz pewność, że wszystkie elementy graficzne będą odwzorowane poprawnie, a jakość druku się nie pogorszy. Właściwie to przekształcanie tekstu w krzywe to standardowa rzecz przed eksportem plików do pdf-a. Dzięki temu masz pewność, że wszystko będzie działać na różnych systemach operacyjnych. To jest właściwa praktyka, żeby zabezpieczyć swoje projekty przed nieoczekiwanymi problemami z czcionkami.

Pytanie 26

Norma cyfrowego zapisu dźwięku na płycie CD bazuje na kodowaniu o częstotliwości próbkowania oraz rozdzielczości wynoszącej odpowiednio

A. 64,1 kHz / 18 bitów na próbkę
B. 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę
C. 44,1 kHz / 16 bitów na próbkę
D. 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę
Standard cyfrowego zapisu dźwięku na płycie kompaktowej, znany jako CD Audio, opiera się na częstotliwości próbkowania 44,1 kHz oraz rozdzielczości 16 bitów na próbkę. Oznacza to, że dźwięk jest próbkowany 44 100 razy na sekundę, co zapewnia odpowiednią jakość dźwięku, mieszczącą się w zakresie słyszalnym dla ludzkiego ucha, wynoszącym od 20 Hz do 20 kHz. Rozdzielczość 16 bitów oznacza, że każda próbka dźwięku jest reprezentowana przez 65 536 możliwych wartości, co pozwala na uzyskanie szerokiego zakresu dynamiki i minimalizację zniekształceń. Ta konfiguracja stała się standardem w branży muzycznej i jest wykorzystywana w produkcji płyt CD, co czyni ją niezwykle istotną dla zachowania jakości dźwięku. W praktyce, zastosowanie tego standardu umożliwia odtwarzanie muzyki w wysokiej jakości na różnych urządzeniach audio, od prostych odtwarzaczy CD po zaawansowane systemy audiofilskie, co przyczynia się do powszechnej akceptacji tego formatu.

Pytanie 27

Jakiej wielkości będzie Plik BMP o wymiarach 800 x 600 zapisany w 24-bitowej głębi kolorów?

A. 1,2 MB
B. 1,4 MB
C. 400 kB
D. 980 kB
Odpowiedzi zawierające wartości 980 kB, 1,2 MB oraz 400 kB są niepoprawne ze względu na błędne kalkulacje dotyczące rozmiaru pliku BMP. W przypadku pliku o rozdzielczości 800 x 600 pikseli i 24-bitowym kolorze, niektóre osoby mogą błędnie zinterpretować sposób obliczania rozmiaru pliku, pomijając kluczowe elementy, takie jak nagłówki czy nieprawidłowo przeliczając bajty na kilobajty lub megabajty. Typowym błędem jest także przyjęcie, że BMP można skompresować do mniejszych rozmiarów, co nie jest prawdziwe w kontekście tego formatu, gdyż jest on z natury nieskompresowany. Warto zwrócić uwagę, że przy konwersji jednostek z bajtów na kilobajty, używamy nie 1000, lecz 1024, co może prowadzić do dalszych nieporozumień. Ponadto, niektórzy mogą zafałszować swoje obliczenia, nie uwzględniając poprawnego rozrachunku z nagłówkami pliku BMP, które mają wpływ na całkowity rozmiar. Dobrze jest znać struktury plików graficznych oraz ich specyfikacje, aby właściwie ocenić wymagania dotyczące przestrzeni dyskowej w praktycznych aplikacjach graficznych.

Pytanie 28

Wskaż poprawny sposób zapisu akapitów tekstu w języku HTML.<br> &lt;/p&gt;Drugi akapit.&lt;/p/&gt;

A. <p>Pierwszy akapit.</p> <p>Drugi akapit.</p>
B. <p>Pierwszy akapit.<p> <p>Drugi akapit.<p>
C. </p>Pierwszy akapit.</p/>
D. <p>Pierwszy akapit.<p/> <p>Drugi akapit.<p/>
Wiele z przedstawionych odpowiedzi zawiera błędy w konstruowaniu znaczników HTML, co prowadzi do błędnej interpretacji przez przeglądarki. W niepoprawnych zapisach, takich jak <p>Pierwszy akapit.<p> <p>Drugi akapit.<p> zauważalny jest problem z zamykaniem znaczników. Ostatni znacznik <p> powinien być zamknięty przy użyciu </p>, co jest kluczowym elementem składni HTML. Jeśli zamykamy znacznik <p> za pomocą <p/>, jest to syntaktycznie niepoprawne. W HTML nie ma możliwości samodzielnego zamykania znaczników otwierających, co prowadzi do błędnego układu dokumentu. Przykładem może być sytuacja, gdy podczas tworzenia strony internetowej pomijamy poprawne zamknięcie znaczników, co skutkuje chaotycznym i nieprzewidywalnym renderowaniem tekstu. Takie błędy nie tylko wpływają na estetyczne aspekty prezentacji treści, ale także mogą obniżać wyniki SEO, ponieważ wyszukiwarki analizują strukturę dokumentu. Dodatkowo, zrozumienie znaczenia odpowiedniej struktury w HTML jest kluczowe dla tworzenia dostępnych treści w sieci. Błędy te pokazują typowe pułapki, w które mogą wpadać programiści, szczególnie nowicjusze, którzy mogą przyjąć, że otwieranie i zamykanie znaczników jest bardziej elastyczne niż w rzeczywistości.

Pytanie 29

Co oznacza głębia kolorów w obrazie cyfrowym?

A. ilość pikseli, które trzeba dodać do obrazu, by obniżyć kontrast kolorów pomiędzy obiektem a tłem
B. liczbę bitów pamięci przydzielonych do pojedynczego piksela obrazu w celu zapisania danych o jego kolorze
C. tryb kolorystyczny, w jakim obraz został zapisany
D. rozdzielczość obrazu przedstawiona jako liczba pikseli przypadających na cal
Głębia kolorów nie jest związana z liczbą pikseli, które można dodać do obrazu, w celu zmniejszenia kontrastu barw. Pojęcie to jest mylące, ponieważ kontrast barw i liczba pikseli to różne aspekty obrazowania. Liczba pikseli odnosi się do rozdzielczości obrazu, a nie jego barw. Rozdzielczość, z kolei, definiowana jest jako liczba pikseli na jednostkę powierzchni, takie jak piksele na cal (PPI). Wyższa rozdzielczość skutkuje większą ilością szczegółów, ale nie ma bezpośredniego wpływu na głębię kolorów. Również, zrozumienie trybu koloru, w którym obraz został zapisany, nie powinno być mylone z głębią kolorów. Tryb koloru, jak RGB czy CMYK, określa sposób, w jaki kolory są reprezentowane, ale nie mówi nic o liczbie bitów użytych do opisania każdego piksela. W przypadku głębi kolorów, istotne jest, aby zrozumieć, że chodzi o ilość bitów, które przypisuje się do każdego piksela w celu zarejestrowania informacji o kolorze, co bezpośrednio wpływa na jakość i dokładność odwzorowania kolorów w obrazach cyfrowych.

Pytanie 30

W jakich formatach można zapisać film wideo razem z dźwiękiem?

A. MPEG, PSD
B. MOV, JPEG
C. AVI, SWF
D. AVI, WAV
Odpowiedzi, które zaznaczyłeś, są nie do końca trafione. Format MOV rzeczywiście jest do wideo, ale JPEG to zupełnie inna bajka, bo on tylko kompresuje obrazy i nie ma dźwięku. Więc kombinacja tych dwóch formatów do zapisu pliku wideo z dźwiękiem nie zadziała. Co do AVI i WAV, to WAV to sam audio, więc ani rusz uzyskać wideo z jego pomocą. AVI jest super do wideo, ale bez dźwięku z WAV to nic nie da w tej kombinacji. AVI i SWF to strzał w dziesiątkę, bo SWF obsługuje i wideo, i dźwięk. Jeśli chodzi o MPEG i PSD, to PSD to pliki z Photoshopa, a nie do wideo. MPEG daje radę z połączeniem wideo i audio, ale PSD nie. Często ludzie mylą te wszystkie formaty, co prowadzi do nieporozumień na temat ich funkcji. Ważne, żeby znać różnice między nimi, żeby jakość multimediów była odpowiednia.

Pytanie 31

Aby zminimalizować odblaski z lśniących powierzchni, warto podczas robienia zdjęć użyć filtru

A. UV
B. polaryzacyjnego
C. szarego
D. połówkowego
Filtr polaryzacyjny jest niezbędnym narzędziem w fotografii, szczególnie w sytuacjach, gdy chcemy zredukować odblaski z błyszczących powierzchni, takich jak woda, szkło czy metal. Działa na zasadzie filtrowania światła spolaryzowanego, co pozwala na eliminację niechcianych refleksów, a także na zwiększenie nasycenia kolorów i kontrastu zdjęć. Przykładowo, fotografując krajobrazy nad wodą, filtr polaryzacyjny nie tylko potrafi usunąć odbicia słońca z powierzchni wody, ale także uwydatnia głębię koloru nieba. W praktyce, korzystając z filtra polaryzacyjnego, należy pamiętać o jego właściwej orientacji. Aby uzyskać optymalne rezultaty, warto obracać filtr w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, dostosowując jego ustawienia do kąta padania światła. W branży fotograficznej filtr ten jest standardowym elementem wyposażenia, polecanym przez profesjonalistów, co świadczy o jego skuteczności i uniwersalności w różnych warunkach oświetleniowych.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jakiego modelu kolorów używa się podczas skanowania zdjęć?

A. CMYK
B. RGB
C. Skala szarości
D. Czarno-biały
Tryb barw RGB (Red, Green, Blue) jest szeroko stosowany w skanowaniu fotografii, ponieważ jest to model koloru adytywnego, co oznacza, że kolory są tworzone poprzez dodawanie światła o różnych długościach fal. Skanery i aparaty cyfrowe zazwyczaj wykorzystują ten model, ponieważ najlepiej odzwierciedla sposób, w jaki ludzkie oko postrzega kolory, bazując na trzech podstawowych barwach. Przy skanowaniu fotografii RGB umożliwia uzyskanie szerokiej gamy kolorów i detali, co jest kluczowe dla zachowania jakości obrazu. Dodatkowo, pliki zapisane w formacie RGB są łatwo przetwarzane w programach graficznych, co jest istotne w kontekście edytowania, poprawiania i publikowania zdjęć. Standardy takie jak sRGB czy Adobe RGB są powszechnie akceptowane w branży, zapewniając spójność kolorystyczną podczas skanowania oraz obróbki graficznej. W praktyce, wybór RGB przy skanowaniu zdjęć jest nie tylko normą, ale również najlepszą praktyką w celu uzyskania najwyższej jakości wyników.

Pytanie 35

W trakcie realizacji publikacji multimedialnej w programach graficznych istnieje możliwość skonfigurowania automatycznego tworzenia kopii zapasowej

A. gdy rozdzielczość przekroczy 72 ppi
B. gdy rozmiar pliku graficznego przekroczy ustaloną wartość
C. w regularnych odstępach czasowych
D. za każdym razem po dodaniu nowego elementu graficznego do projektu
Inne odpowiedzi wskazują na błędne zrozumienie funkcji automatycznych kopii zapasowych w programach graficznych. Odpowiedź sugerująca aktywację kopii zapasowej po przekroczeniu rozdzielczości 72 ppi jest nieprawidłowa, ponieważ rozdzielczość ta dotyczy jakości obrazu, a nie szczegółowych ustawień dotyczących zabezpieczenia danych. Programy graficzne nie wiążą procesu tworzenia kopii zapasowych z parametrami technicznymi obrazu. Ponadto, stwierdzenie, że kopia zapasowa powinna być tworzona po każdym dodaniu nowego elementu graficznego, wskazuje na nieporozumienie dotyczące efektywności zarządzania. Chociaż niektórzy użytkownicy mogą preferować taką częstotliwość, może to prowadzić do znacznych opóźnień w pracy, zwłaszcza w przypadku dużych projektów. W kontekście tworzenia grafiki, lepszym rozwiązaniem jest stosowanie systemu automatycznych kopii zapasowych w ustalonych interwałach czasowych, co pozwala na zachowanie równowagi pomiędzy wydajnością a bezpieczeństwem danych. Co więcej, sugestia dotycząca uzależnienia tworzenia kopii zapasowych od przekroczenia granicznej wielkości pliku graficznego nie jest praktyczna ani zgodna z dobrymi praktykami, ponieważ rozmiar pliku nie powinien być czynnikiem inicjującym proces tworzenia kopii zapasowej. Takie podejście może prowadzić do sytuacji, w której kluczowe dane zostaną utracone z powodu braku odpowiedniej ochrony w momencie, gdy plik jeszcze nie przekroczył ustalonego limitu.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Który typ obiektywu zapewnia fotografowi największe możliwości pracy z wąskim kadrem?

A. Teleobiektyw
B. Obiektyw rybie oko
C. Obiektyw szerokokątny
D. Obiektyw standardowy
Wybór obiektywu szerokokątnego do uchwycenia wąskiego kadru jest nieodpowiedni, ponieważ obiektywy te mają krótką ogniskową, co prowadzi do szerokiego pola widzenia. To oznacza, że rejestrują one znacznie większy obszar niż obiektyw tele, co skutkuje rozmyciem głównego tematu w kadrze. W praktyce, szerokokątne obiektywy są zazwyczaj wykorzystywane w architekturze, krajobrazach czy fotografii wnętrz, gdzie kluczowe jest uchwycenie szerokiego kontekstu, a nie skupienie się na szczegółach. Ponadto, obiektywy rybie oko, które są formą szerokokątnego, generują charakterystyczne zniekształcenia, co dodatkowo utrudnia skoncentrowanie wzroku na konkretnym obiekcie. Z kolei obiektyw standardowy, o ogniskowej zbliżonej do ludzkiego pola widzenia, jest bardziej uniwersalnym narzędziem, które nie pozwala na efektywne operowanie wąskim kadrem, jak to czyni teleobiektyw. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie obiektywy mogą spełniać tę samą rolę – należy pamiętać, że odpowiedni wybór obiektywu zależy od zamierzonego efektu artystycznego oraz specyfiki fotografowanej sceny. W fotografii istotne jest zrozumienie, jak różne parametry obiektywów wpływają na rezultat końcowy, co pozwoli uniknąć pułapek w doborze sprzętu.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Aby uzyskać graficzny element wyrażający płynny i rytmiczny ruch, należy wykorzystać kształty

A. pionowe
B. poziome
C. o miękkich krawędziach
D. o ostrych krawędziach
Wybranie odpowiedzi związanych z kształtami pionowymi, ostrymi kątami lub poziomymi wskazuje na misunderstanding dotyczący sposobów wyrażania ruchu w grafice. Kształty pionowe mogą być postrzegane jako stabilne i statyczne, co nie sprzyja dynamice; w rzeczywistości wywołują wrażenie siły i wsparcia, ale nie ruchu. Kiedy projektanci korzystają z form pionowych, często przekazują treści związane z równowagą i mocą, co stoi w sprzeczności z zamiarem oddania płynności. Z kolei kształty o ostrych kątach są zazwyczaj kojarzone z agresywnością i twardością, co w kontekście ruchu może rodzić poczucie sztywności, a nie swobody. W projektach, które mają na celu przedstawienie ruchu, istotne jest unikanie takich form, które sugerują zatrzymanie lub ograniczenie dynamiki. Ponadto, poziome kształty, choć mogą budzić skojarzenia z równowagą, często są interpretowane jako statyczne i pasywne. Takie podejście do projektowania nie uwzględnia zasady, że aby wyrazić ruch, należy korzystać z kształtów, które mają organiczną, płynącą formę. Ostatecznie, wybór odpowiednich kształtów jest kluczowy i powinien być oparty na zrozumieniu psychologii percepcji oraz zasad projektowania wizualnego.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.