Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 14 stycznia 2025 16:22
  • Data zakończenia: 14 stycznia 2025 16:37

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która grupa typów zawiera wyłącznie typy złożone?

A. class, struct, float
B. char, struct, union
C. class, struct, union
D. unsigned, struct, float
Class, struct i union to typy złożone, które mogą przechowywać wiele różnych wartości i struktur danych. Klasy i struktury są podstawą programowania obiektowego, a unie (union) pozwalają na efektywne zarządzanie pamięcią poprzez współdzielenie miejsca w pamięci dla różnych typów danych.

Pytanie 2

Jakie rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie przy projektowaniu aplikacji, która ma funkcjonować na różnych systemach operacyjnych?

A. Wykorzystanie technik responsywnego projektowania interfejsu
B. Pełne dopasowanie aplikacji do systemu Windows
C. Koncentrowanie się wyłącznie na estetyce aplikacji
D. Opracowanie dedykowanego kodu dla każdej platformy
Tworzenie dedykowanego kodu dla każdej platformy jest czasochłonne i kosztowne, co znacznie wydłuża proces deweloperski. Skupienie się wyłącznie na Windows ogranicza zasięg aplikacji i wyklucza użytkowników innych systemów operacyjnych. Koncentracja tylko na wyglądzie aplikacji pomija kluczowe aspekty funkcjonalne i kompatybilność z różnymi urządzeniami, co może prowadzić do słabej użyteczności.

Pytanie 3

W środowisku do tworzenia aplikacji, gdzie przedstawiono menu, aby usunąć wszystkie pliki tymczasowe oraz wyniki projektu, należy wybrać opcję

Ilustracja do pytania
A. Clean Solution
B. Build Solution
C. Batch Build
D. Run Code Analysis on Solution
Opcja Clean Solution usuwa wszystkie pliki pośrednie i wyjściowe projektu, pozostawiając czysty kod źródłowy. Jest to przydatne przed ponownym kompilowaniem, aby uniknąć konfliktów i błędów wynikających z nieaktualnych plików.

Pytanie 4

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. przełącznik zasilania
B. system alarmowy przeciwpożarowy
C. punkt remote release
D. rozdzielnię elektryczną
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 5

Podaj wspólną cechę wszystkich kontrolek umieszczonych w ramce

Ilustracja do pytania
A. są w nich ustawione te same wartości domyślne
B. mają identyczny kolor czcionki
C. wszystkie są widoczne
D. mają tło w tym samym kolorze
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 6

Jakie znaczenie ma pojęcie "debugowanie" w kontekście programowania?

A. Wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym
B. Tworzenie nowych funkcjonalności aplikacji
C. Wyszukiwanie i usuwanie błędów w kodzie
D. Przygotowywanie dokumentacji kodu
Debugowanie to proces wyszukiwania i eliminowania błędów (bugów) w kodzie źródłowym programu. Polega na analizowaniu działania aplikacji linia po linii, śledzeniu wartości zmiennych, analizie stosu wywołań i wykrywaniu miejsc, w których program działa niezgodnie z oczekiwaniami. Debugowanie umożliwia programistom szybkie odnajdywanie błędów logicznych, składniowych oraz problemów z wydajnością aplikacji. Narzędzia takie jak Visual Studio, PyCharm, IntelliJ IDEA czy Chrome DevTools oferują zaawansowane funkcje debugowania, takie jak punkty przerwań (breakpoints), krokowe wykonywanie kodu i podgląd pamięci. Proces debugowania jest kluczowy w każdym etapie rozwoju oprogramowania, ponieważ znacząco wpływa na stabilność i jakość finalnego produktu.

Pytanie 7

Wskaż poprawny pod względem składniowym kod dla formatu JSON, który jest używany do wymiany danych między backendem a frontendem aplikacji.

Ilustracja do pytania
A. Kod2
B. Kod4
C. Kod3
D. Kod1
Kod1 niestety jest błędny. W JSON klucze i wartości muszą być w podwójnych cudzysłowach, a nie w pojedynczych. Pojedyncze cudzysłowy tutaj nie działają i będą powodować błąd podczas próby parsowania. Kod3 to nie JSON, tylko przykład XML, który używa znaczników do oznaczania danych, ale w kontekście JSON nie pasuje. Kod4 z kolei przypomina bardziej zapis w jakimś języku programowania, na przykład C. Używasz składni, której parsery JSON nie rozpoznają, bo brakuje nawiasów klamrowych i podwójnych cudzysłowów. Często błędy w JSON wynikają z niewłaściwego użycia znaków interpunkcyjnych i złego formatowania, co może prowadzić do problemów z działaniem aplikacji. Dlatego naprawdę warto zadbać o poprawną składnię JSON, żeby wszystko działało bez zarzutów.

Pytanie 8

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Model spiralny
B. Model wodospadowy (waterfall)
C. Metodyki zwinne (Agile)
D. Model prototypowy
Model kaskadowy, znany też jako waterfall, jest trochę inny. Działa sekwencyjnie, więc każda faza projektu musi się skończyć, zanim zaczniemy następną – nie ma tu miejsca na iteracje. Z kolei model prototypowy polega na tworzeniu próbnych wersji aplikacji, ale też nie skupia się na iteracyjnym dostarczaniu funkcjonalności. A model spiralny łączy w sobie aspekty prototypowania i podejścia kaskadowego, przy czym iteracje są długie i bardziej cykliczne, a nie krótkie i dynamiczne, jak w Agile.

Pytanie 9

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych
B. Podział kodu na funkcje i procedury
C. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
D. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów
Programowanie obiektowe polega na rozwiązywaniu problemów poprzez modelowanie ich za pomocą klas i obiektów. Klasy definiują strukturę i zachowanie obiektów, które są instancjami tych klas. Obiekty przechowują stan (dane) w polach i realizują funkcjonalność poprzez metody. Programowanie obiektowe pozwala na odwzorowanie rzeczywistych systemów, dziedziczenie cech, polimorfizm oraz hermetyzację danych, co prowadzi do bardziej modułowego i skalowalnego kodu. Przykłady języków obiektowych to C++, Java i Python.

Pytanie 10

Teoria wyznaczania celów definiuje właściwie sformułowany cel jako SMART, od pierwszych liter słów: specyficzny, Mierzalny, Ambitny, Realny oraz Terminowy. Wskaź, który cel wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie dla pracownika?

A. Ambitny
B. Terminowy
C. Mierzalny
D. Specyficzny
Cel ambitny (Achievable) w kontekście teorii SMART oznacza taki, który wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie, ale jednocześnie jest osiągalny. Cele ambitne motywują pracowników do działania i podnoszenia swoich kwalifikacji, co prowadzi do rozwoju zawodowego.

Pytanie 11

W języku C# szablon List umożliwia korzystanie z listy. Z definicji obiektu kolekcji wynika, że jego elementami mogą być:

Ilustracja do pytania
A. liczby rzeczywiste
B. elementy typu List
C. elementy o nieokreślonym typie
D. liczby całkowite
Inicjalizacja listy w C# (List) wskazuje, że jej elementami są liczby całkowite (int). Szablony (generics) w C# umożliwiają tworzenie list o określonym typie, co zapobiega błędom podczas dodawania elementów. Listy w C# są dynamiczne, co oznacza, że ich rozmiar może być zmieniany w trakcie działania programu, a elementy mogą być dowolnie dodawane lub usuwane.

Pytanie 12

Która z właściwości przycisków typu Radio-button opisanych w przedstawionym fragmencie dokumentacji jest poprawna?

Ilustracja do pytania
A. Etykieta (label) może być umieszczona wyłącznie po przycisku radio-button
B. Przyciski radio-button są organizowane w elemencie o nazwie
C. Wartość właściwości value grupy radio przechowuje tekst etykiety dla każdego radio-button
D. Właściwość labelPosition może przyjmować jedną z dwóch opcji
Właściwość 'labelPosition' przyjmuje jedną z dwóch wartości, co pozwala na ustawienie pozycji etykiety po lewej lub prawej stronie przycisku radio-button. Jest to kluczowa funkcjonalność, która wpływa na układ i dostępność interfejsu użytkownika.

Pytanie 13

Które z wymienionych działań, które są częścią procesu kreowania prostej galerii zdjęć w formie aplikacji mobilnej, powinno być realizowane przez zespół?

A. Przygotowanie i konfiguracja repozytorium dla projektu
B. Stworzenie dokumentacji kodu aplikacji
C. Przygotowanie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia()
D. Wdrożenie funkcji dodajZdjecie()
Utworzenie dokumentacji kodu aplikacji jest zadaniem zespołowym, gdyż wymaga współpracy kilku osób, które muszą zrozumieć ogólną architekturę projektu oraz zasady, jakie powinny zostać zastosowane w dokumentacji. Dokumentacja kodu jest kluczowa dla przyszłej konserwacji i rozwoju aplikacji, a jej przygotowanie powinno obejmować nie tylko opis funkcji i klas, ale także konwencje nazewnictwa, style kodowania oraz strategie testowania. Przykładem może być zastosowanie standardu JSDoc, który pozwala na generowanie dokumentacji z komentarzy w kodzie, co ułatwia zrozumienie struktury i funkcjonowania aplikacji. Dobra dokumentacja zapewnia, że nowi członkowie zespołu będą mogli szybko odnaleźć się w projekcie. Zespołowa praca nad dokumentacją gwarantuje, że wszystkie aspekty projektu zostaną uwzględnione i odpowiednio udokumentowane, co jest niezbędne dla efektywności projektu.

Pytanie 14

Jakie jest główne zadanie portali społecznościowych?

A. Zarządzanie handlem produktami i usługami
B. Analiza rezultatów działalności gospodarczej
C. Tworzenie kopii zapasowych plików
D. Udostępnianie informacji i interakcja między użytkownikami
Główna funkcja portali społecznościowych polega na umożliwieniu użytkownikom tworzenia, udostępniania oraz wymiany treści, a także komunikacji w czasie rzeczywistym. Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram pozwalają na interakcję poprzez posty, komentarze, polubienia oraz wiadomości prywatne. Użytkownicy mogą dzielić się zdjęciami, filmami, artykułami lub osobistymi przemyśleniami, co sprzyja budowaniu społeczności i nawiązywaniu relacji. Funkcjonalności te są zgodne z najlepszymi praktykami UX/UI, które kładą nacisk na intuicyjność i łatwość obsługi. W kontekście SEO, portale społecznościowe są także ważne ze względu na możliwość generowania ruchu na zewnętrzne strony internetowe poprzez linki i udostępnienia. Przykładem może być wykorzystanie platformy Instagram do promocji produktów, gdzie użytkownicy mogą kliknąć w linki do sklepu. Takie działania zwiększają widoczność marki w Internecie oraz angażują odbiorców, co jest kluczowe dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 15

Które z wymienionych działań zwiększa bezpieczeństwo transakcji online?

A. Weryfikowanie certyfikatów SSL na stronach zajmujących się transakcjami
B. Udostępnianie informacji o karcie kredytowej w e-mailach
C. Zastosowanie publicznego Wi-Fi do logowania się na konto bankowe
D. Nieaktualizowanie oprogramowania przeglądarki
Sprawdzanie certyfikatów SSL na stronach transakcyjnych to jeden z najważniejszych kroków w zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji internetowych. Certyfikat SSL szyfruje dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem, chroniąc je przed przechwyceniem przez osoby trzecie. Adresy stron z certyfikatem SSL zaczynają się od 'https', co wskazuje na bezpieczne połączenie. Certyfikaty SSL zapewniają integralność danych i są podstawą dla każdej strony internetowej obsługującej płatności lub przechowującej dane użytkowników. Zignorowanie tej kwestii naraża użytkowników na ataki typu man-in-the-middle i phishing.

Pytanie 16

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
B. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
C. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
D. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 17

Które z wymienionych narzędzi najlepiej chroni dane na urządzeniach mobilnych?

A. Szyfrowanie danych na urządzeniu
B. Nieaktualne oprogramowanie
C. Hasło ustawione na urządzeniu
D. Zainstalowanie aplikacji rozrywkowych
Szyfrowanie danych na urządzeniu przenośnym to jedna z najskuteczniejszych metod zabezpieczania poufnych informacji. Szyfrowanie przekształca dane w formę, która jest nieczytelna dla osób nieposiadających odpowiedniego klucza deszyfrującego. Dzięki temu, nawet jeśli urządzenie zostanie zgubione lub skradzione, dane pozostają zabezpieczone przed nieautoryzowanym dostępem. Szyfrowanie to standardowa praktyka stosowana przez największe firmy technologiczne i jest zalecana we wszystkich urządzeniach przenośnych, takich jak laptopy i smartfony.

Pytanie 18

Które z poniżej wymienionych afirmacji najtrafniej charakteryzuje proces interpretacji kodu?

A. Generowanie bibliotek dynamicznych dla programu
B. Analiza struktury kodu przed tłumaczeniem
C. Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy w czasie rzeczywistym
D. Tworzenie pliku wykonywalnego
Interpretacja kodu to proces tłumaczenia kodu źródłowego na język maszynowy w czasie rzeczywistym, instrukcja po instrukcji. Jest to charakterystyczne dla języków takich jak Python, JavaScript i Ruby, które używają interpreterów. Dzięki temu program jest wykonywany od razu, bez konieczności wcześniejszego generowania pliku wykonywalnego. Zaletą interpretacji jest szybka analiza i możliwość natychmiastowego testowania kodu, co przyspiesza proces debugowania i prototypowania aplikacji.

Pytanie 19

Z jakiego obiektu można skorzystać, aby stworzyć kontrolkę wskazaną strzałką na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Box - dla biblioteki WPF; JField - dla biblioteki Swing
B. Windows - dla biblioteki WPF; JFrame - dla biblioteki Swing
C. TextBox - dla biblioteki WPF; JTextField - dla biblioteki Swing
D. Text - dla biblioteki WPF; JText - dla biblioteki Swing
TextBox w WPF oraz JTextField w Swing to kontrolki umożliwiające wprowadzanie tekstu przez użytkownika. Są one szeroko stosowane w aplikacjach desktopowych do tworzenia formularzy i interaktywnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 20

Do zadań widoku w architekturze MVVM (Model_View-Viewmodel) należy

A. przechowywanie ściągniętych i przetworzonych informacji
B. przekazywanie danych do widoku oraz wymiana informacji z modelem
C. obsługa interakcji użytkownika, stworzenie UI
D. zarządzanie logiką aplikacji - obejmuje wdrażanie algorytmów
Logika aplikacji – To zadanie modelu lub ViewModel. Udostępnianie danych – To rola ViewModel, a nie widoku. Przechowywanie danych – Jest związane z modelem, nie widokiem, który zajmuje się prezentacją danych użytkownikowi.

Pytanie 21

Który algorytm sortowania opiera się na metodzie "dziel i zwyciężaj"?

A. Sortowanie przez wybór
B. Sortowanie szybkie (QuickSort)
C. Sortowanie przez wstawianie
D. Sortowanie bąbelkowe
Sortowanie przez wybór polega na wyszukiwaniu najmniejszego elementu w każdej iteracji i umieszczaniu go na początku tablicy, co prowadzi do złożoności O(n²). Sortowanie bąbelkowe również działa w czasie O(n²) i nie wykorzystuje strategii dziel i zwyciężaj. Sortowanie przez wstawianie polega na stopniowym umieszczaniu elementów w odpowiedniej pozycji, ale nie dzieli tablicy na mniejsze części jak QuickSort, co sprawia, że jest mniej wydajne dla dużych zbiorów danych.

Pytanie 22

Jak oddziaływanie monotonnego środowiska pracy może wpłynąć na organizm człowieka?

A. Obniżenie koncentracji oraz zwiększone ryzyko popełniania błędów
B. Poprawa kondycji fizycznej
C. Wzrost poziomu motywacji
D. Zwiększenie odporności na stres
Kiedy w pracy ciągle powtarzamy te same czynności, to może nas to naprawdę zniechęcać. Zauważyłem, że takie monotonne środowisko potrafi sprawić, że gorzej się skupiamy i łatwiej popełniamy błędy. Jeśli pracownicy cały czas robią to samo bez żadnych zmian, to szybko tracą zapał i nie są zadowoleni z tego, co robią. Moim zdaniem, warto czasem zmieniać zadania, żeby wprowadzić trochę świeżości i wyzwań. Dobrze jest też organizować przerwy, bo to pomaga nabrać energii oraz zadbać o fajną atmosferę w pracy.

Pytanie 23

Zapisany fragment w C# wskazuje na definicję klasy Car, która

Ilustracja do pytania
A. jest przywiązana do klasy Vehicle
B. dziedziczy po Vehicle
C. stanowi klasę bazową (nie dziedziczy z żadnej klasy)
D. używa prywatnych pól klasy Vehicle
W przedstawionym kodzie w języku C# mamy definicję klasy Car, która dziedziczy po klasie Vehicle. Dziedziczenie to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego, pozwalający jednej klasie przejąć właściwości i metody innej klasy. W praktyce oznacza to, że klasa Car automatycznie zyskuje dostęp do metod i właściwości publicznych oraz chronionych klasy Vehicle, co umożliwia ponowne użycie kodu i zwiększa jego przejrzystość. Dziedziczenie jest kluczowe w projektowaniu skalowalnych systemów, gdzie umożliwia tworzenie bardziej specyficznych klas na podstawie klas ogólnych, co jest zgodne z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself). Przykładowo, jeżeli klasa Vehicle zawiera metody takie jak Start() i Stop(), klasa Car może je wykorzystać bez konieczności ponownego definiowania. Dobre praktyki w programowaniu obiektowym zalecają wykorzystywanie dziedziczenia do tworzenia hierarchii klas, które logicznie odwzorowują relacje „jest-a” pomiędzy obiektami w systemie. Ważne jest też unikanie zbyt głębokiego dziedziczenia, co może prowadzić do skomplikowanego i trudnego w utrzymaniu kodu. Zrozumienie dziedziczenia jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania wzorców projektowych, takich jak wzorzec projektowy Adapter czy Dekorator.

Pytanie 24

Algorytmy, które są wykorzystywane do rozwiązywania problemów przybliżonych lub takich, które nie mogą być opisane za pomocą algorytmu dokładnego, na przykład w prognozowaniu pogody czy identyfikacji nowych wirusów komputerowych, to algorytmy.

A. heurystyczne
B. iteracyjne
C. rekurencyjne
D. liniowe
Algorytmy heurystyczne są metodami rozwiązywania problemów, które są stosowane w sytuacjach, gdy nie ma jednoznacznego algorytmu dokładnego lub gdy problem jest zbyt skomplikowany, aby można go było rozwiązać w rozsądnym czasie. Przykłady zastosowań algorytmów heurystycznych obejmują przewidywanie pogody, gdzie różne modele atmosferyczne mogą być łączone w celu uzyskania lepszej prognozy, oraz rozpoznawanie nowych wirusów komputerowych, gdzie algorytmy heurystyczne pozwalają na identyfikację wzorców i anomalii w zachowaniu oprogramowania. Algorytmy te różnią się od tradycyjnych algorytmów liniowych, które działają na podstawie z góry określonych kroków oraz algorytmów rekurencyjnych, które polegają na rozwiązywaniu problemu poprzez dzielenie go na mniejsze podproblemy. Heurystyki są bardziej elastyczne, ponieważ pozwalają na zastosowanie intuicji i doświadczenia w procesie rozwiązywania. W praktyce algorytmy heurystyczne często łączą różne podejścia, aby uzyskać wyniki, które są wystarczająco dobre w krótkim czasie, co czyni je idealnymi do zastosowania w dynamicznie zmieniających się dziedzinach, takich jak analiza danych i sztuczna inteligencja.

Pytanie 25

Co to jest automatyzacja testowania procesów?

A. Kompilowaniem kodu w celu zwiększenia efektywności
B. Sprawdzaniem poprawności działania aplikacji na urządzeniach przenośnych
C. Integracją testów w środowisku deweloperskim
D. Używaniem narzędzi oraz skryptów do wykonywania testów w sposób automatyczny bez udziału człowieka
Automatyzacja procesu testowania to zastosowanie narzędzi, skryptów i technologii do przeprowadzania testów oprogramowania w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ciągłej ingerencji człowieka. Automatyzacja pozwala na szybkie i wielokrotne uruchamianie testów regresyjnych, co znacząco zwiększa efektywność testowania, redukuje czas potrzebny na wykrycie błędów i umożliwia jednoczesne testowanie wielu funkcji. Narzędzia takie jak Selenium, JUnit czy TestNG pozwalają na tworzenie skryptów testowych, które automatycznie weryfikują poprawność działania aplikacji na różnych urządzeniach i w różnych środowiskach. Automatyzacja testów to nie tylko oszczędność czasu, ale także wyższa dokładność i powtarzalność testów, co minimalizuje ryzyko przeoczenia krytycznych błędów.

Pytanie 26

W zestawieniu zaprezentowano doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do stworzenia aplikacji front-end powinien/powinna zostać wyznaczony/a

PracownikZnajomość technologii lub programów
AnnaInkscape, Corel Draw
KrzysztofAngular
PatrykHTML, CSS
EwaDjango, .NET

A. Patryk
B. Ewa
C. Anna
D. Krzysztof
Anna zna programy graficzne jak Inkscape czy Corel Draw, które są spoko do tworzenia grafiki wektorowej, ale nie nadają się do budowy aplikacji front-end. Te narzędzia bardziej są w rękach grafików, którzy robią ilustracje i projekty wizualne, więc to nie do końca pasuje do front-endu, gdzie liczy się programowanie interakcji i logiki. Patryk ogarnia HTML i CSS, co jest podstawą do stawiania stron, ale niestety to nie wystarczy do budowy nowoczesnych aplikacji front-end. Musi znasz również frameworki JavaScript, takie jak Angular, React czy Vue.js, żeby aplikacja była interaktywna i by dało się z danymi lepiej zarządzać. Ewa ma umiejętności w Django i .NET, które są używane po stronie serwera. Django to framework w Pythonie, a .NET obsługuje różne języki, w tym C#. Te technologie są super do backendu, ale do front-endu już nie bardzo. Dlatego Ewa może być świetna w budowie serwerowej części aplikacji, ale nie w tworzeniu interfejsu użytkownika. Zrozumienie różnic między backendem a frontendem jest kluczowe, bo jeśli wybierzesz niewłaściwą osobę do zadania, mogą być kłopoty z integracją i wydajnością aplikacji. Dlatego ważne, żeby do front-endu był ktoś z odpowiednim doświadczeniem, tak jak Krzysztof, który zna Angulara.

Pytanie 27

Która z wymienionych cech dotyczy klasy statycznej?

A. Może być dziedziczona przez klasy potomne
B. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
C. Może zawierać wyłącznie statyczne pola i metody
D. Nie może zawierać ani zmiennych, ani metod
Klasa, która nie może zawierać zmiennych ani metod, jest w rzeczywistości pusta i nie spełnia żadnych praktycznych funkcji. Dziedziczenie klas statycznych jest niemożliwe, ponieważ nie można ich instancjonować, co eliminuje potrzebę dziedziczenia. Klasy, które są automatycznie usuwane po zakończeniu programu, to standardowe klasy, a nie klasy statyczne – proces usuwania obiektów leży w gestii destruktorów i mechanizmu garbage collection.

Pytanie 28

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu

Ilustracja do pytania
A. RatingBar
B. Switch
C. SeekBar
D. Spinner
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 29

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. bibliotekę React Native
B. środowisko Android Studio
C. platformę Xamarin
D. środowisko XCode
Xamarin to platforma umożliwiająca tworzenie aplikacji mobilnych typu cross-platform w języku C#. Umożliwia programistom tworzenie aplikacji działających na Androidzie i iOS z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego. Xamarin integruje się z Visual Studio, co pozwala na efektywne budowanie aplikacji mobilnych w ekosystemie Microsoftu.

Pytanie 30

W systemie RGB kolor Pale Green przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. AO FB AO
B. AO FE AO
C. 98FB98
D. 98 FE98
Analizując odpowiedzi, które nie są poprawne, można zauważyć, że każda z nich zawiera błędy związane z konwersją wartości RGB do formatu szesnastkowego lub z nieprawidłowym układem cyfr. Przykładowo, pierwsza odpowiedź AO FB AO nie jest zgodna z formatem szesnastkowym, ponieważ zawiera litery, które nie odpowiadają wartościom RGB (0-255). Odpowiedź ta nie jest skonstruowana z poprawnych grup heksadecymalnych. Kolejna odpowiedź, 98 FE98, pomimo że wykorzystuje poprawne wartości, nie odpowiada pełnej reprezentacji koloru, ponieważ brakuje w niej wartości niebieskiej, co prowadzi do niepełnej i błędnej reprezentacji kolorystycznej. Trzecia odpowiedź AO FE AO również błądzi w tej samej kwestii, co pierwsza, wskazując na komponenty, które nie istnieją w dozwolonym zakresie dla kolorów RGB. W kontekście projektowania i standardów webowych, takie błędy mogą prowadzić do nieprawidłowego wyświetlania kolorów w różnych przeglądarkach oraz na różnych urządzeniach. Dlatego tak istotne jest, aby przy konwersji kolorów zachować poprawność techniczną oraz używać odpowiednich wartości w formacie szesnastkowym.

Pytanie 31

Która z poniższych struktur danych jest najbardziej odpowiednia do przechowywania unikalnych elementów?

A. Kolejka priorytetowa
B. Zbiór (Set)
C. Tablica
D. Sekwencja
Lista pozwala na dodawanie powtarzających się elementów, więc nie daje ci unikalności. Tablica działa podobnie, bo też trzyma duplikaty, bez jakiegoś mechanizmu, który by je automatycznie usuwał. Kolejka priorytetowa przechowuje rzeczy według określonej kolejności, ale tu znowu nie jest mowa o unikalności. Każda z tych struktur ma swoje zadania, ale żadna nie jest tak dobra jak zbiór, jeśli chodzi o trzymanie unikalnych danych. Dziwne, nie?

Pytanie 32

Jaka jest składnia komentarza jednoliniowego w języku Python?

A. !
B. ""
C. #
D. //
Komentarz jednoliniowy w Pythonie rozpoczyna się od znaku '#'. Wszystko, co następuje po tym znaku, jest ignorowane przez interpreter. Używanie komentarzy pomaga dokumentować kod, co zwiększa jego czytelność i ułatwia współpracę w zespołach programistycznych.

Pytanie 33

Cytat przedstawia charakterystykę metodyki RAD. Pełne znaczenie tego skrótu można przetłumaczyć na język polski jako:

Ilustracja do pytania
A. środowisko szybkiego rozwoju aplikacji
B. środowisko refaktoryzacji aplikacji
C. prototypowanie wsparte testami jednostkowymi
D. zintegrowane środowisko programistyczne
Refaktoryzacja aplikacji to proces poprawy struktury kodu bez zmiany jego funkcjonalności. Zintegrowane środowiska programistyczne (IDE) to narzędzia do tworzenia kodu, ale nie są tożsamy z metodologią RAD. Prototypowanie wsparte testami jednostkowymi to podejście pokrewne, ale nie oddaje istoty RAD, który stawia na szybkie iteracje.

Pytanie 34

Która z wymienionych aplikacji stanowi przykład prostego rozwiązania mobilnego?

A. Aplikacja typu zegar
B. Aplikacja do monitorowania użycia pamięci RAM
C. Aplikacja do analizy danych finansowych
D. Aplikacja z rozbudowanym systemem zarządzania projektami
Aplikacja typu zegar to jeden z najprostszych przykładów aplikacji mobilnej. Jej podstawowa funkcjonalność polega na wyświetlaniu aktualnego czasu oraz alarmów, a dodatkowo może zawierać funkcje takie jak minutnik czy stoper. Tego rodzaju aplikacje charakteryzują się niewielką liczbą funkcji, przejrzystym interfejsem i minimalnym zapotrzebowaniem na zasoby sprzętowe. Dzięki swojej prostocie, aplikacje typu zegar są doskonałym przykładem na to, jak przy użyciu niewielkiej liczby komponentów można stworzyć przydatne narzędzie dla użytkownika.

Pytanie 35

Która z metod zarządzania projektami jest najbardziej odpowiednia, gdy w początkowej fazie projektu zakres nie jest w pełni określony, wymagania mogą zmieniać się podczas realizacji, a także mogą wystąpić nowe potrzeby?

A. Model kaskadowy
B. PRINCE2
C. Agile
D. Model V
PRINCE2 to metodyka oparta na sztywnym planie projektowym, co ogranicza możliwość dynamicznych zmian. Model V jest liniowy i koncentruje się na testowaniu w kolejnych fazach projektu. Model kaskadowy zakłada realizację projektu etapami, co utrudnia wprowadzanie zmian po rozpoczęciu kolejnych faz.

Pytanie 36

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
B. Text, UseWaitCursor, BackColor
C. Text, Cursor, BackColor
D. (Name), Cursor, BackgroundImage
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 37

W programie desktopowym stworzono rozwijaną listę oraz przypisano cztery funkcje do obsługi zdarzeń tej kontrolki. Jaki komunikat pojawi się po dokonaniu wyboru w tej liście?

Ilustracja do pytania
A. Zdarzenie 4
B. Zdarzenie 3
C. Zdarzenie 2
D. Zdarzenie 1
W momencie wyboru elementu z listy rozwijanej zostanie wyświetlone 'Zdarzenie 1', co wskazuje na przypisanie odpowiedniej funkcji obsługującej interakcję użytkownika z kontrolką.

Pytanie 38

Jaki jest podstawowy cel przystosowania aplikacji do publikacji w sklepie mobilnym?

A. Zapewnienie, że aplikacja działa jedynie w trybie offline
B. Dostosowanie aplikacji do wymogów platformy oraz regulacji sklepu
C. Zmniejszenie rozmiaru aplikacji poniżej 10 MB
D. Dostosowanie kodu aplikacji w celu zwiększenia jej wydajności
Dostosowanie aplikacji do wymagań platformy i przepisów sklepu mobilnego (np. Google Play lub App Store) to kluczowy krok w procesie publikacji aplikacji. Sklepy mobilne wymagają, aby aplikacje spełniały określone standardy dotyczące bezpieczeństwa, dostępności, wydajności oraz zgodności z wytycznymi interfejsu użytkownika. Proces ten obejmuje testowanie aplikacji pod kątem stabilności, optymalizację grafik i ikon, a także dostosowanie opisów i metadanych aplikacji, co zwiększa jej widoczność i atrakcyjność dla użytkowników. Przestrzeganie wytycznych App Store lub Google Play jest niezbędne, aby aplikacja mogła zostać zatwierdzona i udostępniona do pobrania.

Pytanie 39

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. zarządzanie zdarzeniami elementów
B. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
C. zarządzanie bazą danych
D. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
Obsługa bazy danych jest fundamentalną częścią warstwy back-end w aplikacjach internetowych. Backend odpowiada za przetwarzanie logiki biznesowej, przechowywanie i zarządzanie danymi, a także komunikację z bazą danych. Dane przesyłane z front-endu (interfejsu użytkownika) są walidowane i przetwarzane po stronie serwera, zanim trafią do bazy danych lub zostaną zwrócone użytkownikowi. W przypadku aplikacji dynamicznych, serwer pobiera informacje z bazy danych, przekształca je zgodnie z wymogami aplikacji i przesyła z powrotem na front-end. Właściwe zarządzanie danymi i bezpieczeństwo operacji na bazie danych to kluczowe zadania back-endu. Równie ważne jest zapobieganie wstrzykiwaniu SQL (SQL Injection) i zapewnienie integralności danych, co stanowi podstawę skalowalnych i bezpiecznych aplikacji.

Pytanie 40

Jakie oprogramowanie służy do monitorowania błędów oraz zarządzania projektami?

A. Bugzilla
B. Jira
C. Git
D. Jasmine
Jira to zaawansowane oprogramowanie do zarządzania projektami oraz śledzenia błędów, stworzone przez firmę Atlassian. Jest powszechnie stosowane w zespołach zajmujących się rozwijaniem oprogramowania, ale również znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak zarządzanie projektami, wsparcie techniczne oraz śledzenie zadań. Jira oferuje bogaty zestaw funkcji, które umożliwiają planowanie sprintów, monitorowanie postępów prac, zarządzanie backlogiem oraz raportowanie wydajności zespołu. Użytkownicy mogą tworzyć niestandardowe workflow, co pozwala dostosować procesy pracy do specyficznych potrzeb organizacji. Dzięki integracji z innymi narzędziami Atlassian, takimi jak Confluence czy Bitbucket, Jira jest elementem ekosystemu, który wspiera współpracę w zespołach. Przykładem zastosowania Jira może być zarządzanie cyklem życia produktu, gdzie zespół deweloperski wykorzystuje to narzędzie do śledzenia błędów, zarządzania wymaganiami oraz planowania wydań. Korzystanie z Jira wspiera podejście Agile, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania projektami.