Pytanie 1
Jaką minimalną ilość klatek na sekundę należy osiągnąć, aby uzyskać efekt płynnego ruchu?
Wynik: 20/40 punktów (50,0%)
Wymagane minimum: 20 punktów (50%)
Jaką minimalną ilość klatek na sekundę należy osiągnąć, aby uzyskać efekt płynnego ruchu?
Który program pozwala na stworzenie prezentacji, która jest wyświetlana slajdami i nie oferuje możliwości tworzenia skomplikowanych struktur?
Obraz, w którym walory zostały odwrócone, a kolory są dopełniające w porównaniu z oryginałem, to
Aby uzyskać panoramiczne zdjęcie z kilku zdjęć cyfrowych, należy użyć polecenia Adobe Photoshop
Program, w którym tworzone są pliki FLA, to
Jakie są zalecenia przy wykonywaniu kopii zapasowych projektów multimedialnych?
Które z transformacji umożliwia zachowanie proporcji obrazu?
Dostosowanie pliku JPEG do wyświetlenia na stronie internetowej (przy zdefiniowanych wymiarach obrazu) wiąże się z wyborem
Jaki format zapisu prezentacji w programie PowerPoint powinieneś wybrać, aby plik z prezentacją otworzył się w trybie pełnoekranowego pokazu slajdów?
Jaki kolor reprezentuje zapis #00FF00?
Aby zwiększyć spójność układu strony internetowej za pomocą kompozycji rytmicznej, należy wykorzystać
Metoda segmentacji obrazu w Adobe Photoshopnie jest
Aby zarejestrować plik dźwiękowy w formie cyfrowej, należy wybrać odpowiedni program
Aby zmienić kolor tła witryny internetowej, należy określić atrybut
. Przykładem użycia atrybutu bgcolor może być zastosowanie go w tabelach do wyróżniania poszczególnych komórek lub wierszy, co poprawia czytelność danych. Należy jednak pamiętać, że w najnowszych standardach HTML, w tym HTML5, preferuje się używanie CSS do stylizacji stron, w tym zmiany koloru tła. Przykładowo, zamiast używać bgcolor, bardziej zaleca się zastosowanie stylu CSS: 'style="background-color: #ff0000;"', co zapewnia lepszą separację treści od prezentacji i umożliwia łatwiejszą modyfikację stylów w przyszłości.Pytanie 15Aby uzyskać efekt znaku wodnego w Corelu, należy skorzystać z narzędzia A. Obrysowanie B. Przezroczystość C. Zaznaczanie D. Obwiednia Wybór narzędzi 'Zaznaczenie', 'Obwiednia' oraz 'Obrys' w kontekście tworzenia znaku wodnego w Corel Draw jest mylny z kilku kluczowych powodów. Narzędzie 'Zaznaczenie' służy do wybierania obiektów w projekcie, co nie wpływa na ich właściwości wizualne ani na ich stopień przezroczystości. W rezultacie, samo zaznaczenie obiektu nie zmienia jego wyglądu ani nie wprowadza zamierzonego efektu znaku wodnego. Narzędzie 'Obwiednia' jest używane do tworzenia konturów wokół obiektów, co w rzeczywistości może przyciągać uwagę do samego znaku wodnego, a nie uczynić go bardziej subtelnym. Przy wstawianiu znaku wodnego, chodzi o to, aby był on niemal niezauważalny, a nie podkreślany przez wyraźne kontury. Z kolei 'Obrys' dodaje dodatkowe linie do obiektu, co może zwiększać jego widoczność w dokumencie, a więc także nie jest odpowiednie w przypadku znaków wodnych. W wielu projektach graficznych, stosowanie tych narzędzi w niewłaściwy sposób prowadzi do nadmiernego eksponowania znaków wodnych, co narusza standardy estetyki i profesjonalizmu w projektowaniu. Właściwe podejście do projektowania znaków wodnych wymaga zrozumienia, że ich głównym celem jest dyskretne oznaczenie treści, a nie ich uwypuklenie. Dlatego kluczowe jest wykorzystanie narzędzia 'Przezroczystość', które idealnie odpowiada na potrzeby związane z tworzeniem subtelnych i eleganckich znaków wodnych. Pytanie 16W programie Adobe Photoshop do selekcjonowania obszaru o nieregularnym konturze wykorzystuje się narzędzie A. zaznaczanie prostokątne B. zaznaczanie eliptyczne C. kadrowanie D. lasso Narzędzie lasso w Adobe Photoshop jest dedykowane do zaznaczania nieregularnych obszarów w obrazie. Umożliwia ono użytkownikowi ręczne rysowanie konturów wokół wybranego obszaru, co jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdzie tradycyjne narzędzia zaznaczania, takie jak prostokątne czy eliptyczne, nie są wystarczające. Dzięki lasso można precyzyjnie wyodrębnić skomplikowane kształty, takie jak zarysy postaci lub obiekty złożone z wielu detali. W praktyce, narzędzie to jest wykorzystywane w retuszu zdjęć, montażu oraz tworzeniu kompozycji graficznych, gdzie zachodzi potrzeba manipulowania wybranymi elementami obrazu. Ponadto, Photoshop oferuje różne warianty narzędzia lasso, w tym lasso poligonowe i lasso magnetyczne, które dostosowują się do konturów obiektów, co zwiększa efektywność pracy. Umiejętność korzystania z narzędzia lasso jest zatem kluczowa dla każdego grafika, który chce osiągnąć wysoki poziom precyzji i jakości w swoich projektach graficznych. Pytanie 17Określ minimalną pojemność nośnika pamięci wymaganą do zapisania 200 fotografii o wielkości 5 000 kB oraz 100 zdjęć o rozmiarze 5 MB? A. 0,5 GB B. 2,0 GB C. 1,0 GB D. 1,5 GB Żeby obliczyć, ile pamięci potrzebujemy na 200 zdjęć po 5 000 kB i 100 zdjęć po 5 MB, najpierw przeróbmy jednostki na jedną. 5 000 kB to tak naprawdę 5 MB, więc mamy 200 zdjęć, co daje 200 razy 5 MB, czyli 1 000 MB. Do tego dochodzi jeszcze 100 zdjęć po 5 MB, co daje dodatkowe 500 MB. Łącznie mamy więc 1 000 MB + 500 MB, co daje 1 500 MB, a to jest 1,5 GB. Z tego wynika, że odpowiedź 1,5 GB jest jak najbardziej na miejscu, bo to najmniej, co potrzebujemy, żeby pomieścić wszystkie zdjęcia. W praktyce warto zawsze zostawić sobie trochę luzu na pliki tymczasowe i przyszłe potrzeby, a to jest zgodne z ogólnymi zasadami zarządzania pamięcią. Pytanie 18Który filtr w programie Adobe Flash należy zastosować, aby uzyskać efekt wygładzenia krawędzi i detali obiektu? A. Rozmycia B. Cienia C. Blasku D. Fazy Odpowiedź 'Rozmycia' jest prawidłowa, ponieważ ten filtr w programie Adobe Flash jest zaprojektowany w celu zmiękczenia krawędzi obiektów oraz ich szczegółów. Filtr rozmycia działa poprzez rozpraszanie pikseli wokół krawędzi, co skutkuje bardziej płynny i estetyczny wygląd obiektów. W praktyce, zastosowanie filtru rozmycia można zaobserwować podczas pracy nad animacjami, gdzie chcesz uzyskać efekt delikatnego tła, które nie odciąga uwagi od głównych elementów. Rozmycie jest często stosowane w grafikach, aby złagodzić ostrość, co może być szczególnie przydatne w projektach, gdzie ważne jest zachowanie równowagi między szczegółami a przestrzenią. Ponadto, wiele standardów branżowych sugeruje wykorzystanie rozmycia w kontekście optymalizacji wizualnej, aby poprawić jakość estetyczną grafik i animacji prezentowanych w różnych mediach. Warto również zaznaczyć, że filtr rozmycia można łączyć z innymi efektami, co umożliwia tworzenie bardziej złożonych wizualizacji. Pytanie 19Najlepszym sposobem na zademonstrowanie treści wykładu jest użycie A. multimedialnej aplikacji z autorskim interfejsem użytkownika B. pokazu z dużą ilością animacji C. pokazu w formie slide show D. multimedialnych interfejsów baz danych Wykorzystanie pokazu z dużą liczbą animacji w prezentacji wykładu może prowadzić do rozproszenia uwagi uczestników i zmniejszenia efektywności przekazu. Nadmiar efektów wizualnych, zwłaszcza jeśli są one zbyt skomplikowane lub intensywne, może odwracać uwagę od kluczowych informacji, które powinny być przekazywane. W kontekście dobrych praktyk prezentacyjnych, animacje powinny być stosowane z umiarem, aby wspierały, a nie zakłócały proces komunikacji. Również multimedialne aplikacje z autorskim interfejsem użytkownika mogą być w pewnych sytuacjach zbyt skomplikowane i wymagać od uczestników dodatkowego wysiłku w zrozumieniu obsługi, co ogranicza ich zaangażowanie w treść wykładu. W przypadku multimedialnych interfejsów baz danych, ich zastosowanie w kontekście wykładów może być nieodpowiednie, ponieważ skupiają się one na interakcji z danymi, a nie na prezentacji wiedzy czy przekazu informacji w sposób przystępny. Uczestnicy wykładów często oczekują klarownego, zorganizowanego przekazu, którego nie osiągnie się przy zastosowaniu skomplikowanych narzędzi. Dlatego kluczowe jest, aby wybierać metody prezentacji, które sprzyjają efektywnemu uczeniu się oraz angażują słuchaczy w konstruktywny sposób. Pytanie 20Aby przeprowadzić seryjną edycję zdjęć przeznaczonych do projektu strony internetowej, należy skorzystać z panelu programu Adobe Photoshop o nazwie A. Kompozycje warstw B. Operacje C. Duplikowanie źródła D. Style Odpowiedzi "Powielanie źródła", "Style" oraz "Kompozycje warstw" nie są odpowiednie w kontekście seryjnej obróbki fotografii. Powielanie źródła odnosi się do procesu kopiowania pewnych elementów lub warstw w dokumencie, co nie ma zastosowania w automatyzacji przetwarzania wielu zdjęć. Osoby, które wybierają tę odpowiedź, często mylą proces kopiowania z bardziej skomplikowanymi operacjami edycyjnymi. Style w Photoshopie służą do nakładania gotowych efektów na warstwy, co może być użyteczne w poprawie estetyki pojedynczego obrazu, ale nie wspiera automatyzacji seryjnej obróbki. Użytkownicy mogą sądzić, że style pozwolą na szybką edycję wielu zdjęć, jednak w rzeczywistości wymagają one manualnego zastosowania na każdym z nich. Kompozycje warstw zaś pozwalają na organizację i zarządzanie warstwami w projekcie, co również nie ma związku z automatyzacją obróbki. Osoby wybierające tę odpowiedź mogą nie dostrzegać, że kompozycje warstw koncentrują się na wyglądzie docelowego obrazu, a nie na jego seryjnym przetwarzaniu. W efekcie, wybór tych odpowiedzi wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji każdego z paneli i narzędzi dostępnych w Photoshopie oraz ich zastosowania w kontekście zarządzania dużymi zbiorami zdjęć. Pytanie 21Aby stworzyć strony internetowe dla firmowej witryny, która elastycznie przystosowuje się do różnych rozdzielczości ekranu i dobrze prezentuje się oraz działa na różnych urządzeniach, takich jak komputer stacjonarny, tablet czy smartfon, konieczne jest użycie A. języka XML i oddzielnych wersji strony dla różnych typów urządzeń B. Responsive Web Design C. całkowitego generowania stron w Flashu D. języka XHTML i struktury opartej na tabelach Responsive Web Design (RWD) to podejście do projektowania stron internetowych, które umożliwia ich płynne dostosowywanie się do różnych rozdzielczości ekranów i urządzeń. Kluczowym elementem RWD jest elastyczna siatka, która wykorzystuje jednostki względne, takie jak procenty, zamiast jednostek stałych, co pozwala na automatyczne dostosowanie elementów strony do wymiarów ekranu. Przykłady zastosowania RWD obejmują techniki takie jak media queries, które umożliwiają stosowanie różnych stylów CSS w zależności od rozmiaru wyświetlacza. Dzięki temu użytkownicy korzystający z komputerów stacjonarnych, tabletów czy smartfonów mają zapewnione optymalne doświadczenia na stronie. Współczesne standardy, takie jak HTML5 i CSS3, w pełni wspierają RWD, co czyni je najlepszą praktyką w projektowaniu nowoczesnych witryn. Korzystając z RWD, programiści mogą zredukować czas i wysiłek związany z tworzeniem osobnych wersji witryny dla różnych urządzeń, co przekłada się na niższe koszty utrzymania i aktualizacji witryny. Pytanie 22Jakiego efektu należy użyć w programie Audacity, aby podnieść głośność dźwięku? A. Zmień wysokość B. Echo C. Stretch D. Wzmocnij Wybór 'Wzmocnienia' to naprawdę trafna decyzja. To przecież coś, co bezpośrednio zwiększa głośność dźwięku w Audacity. Działa tak, że podnosi poziom amplitudy audio, przez co dźwięk staje się wyraźniejszy i głośniejszy. Możesz to zastosować w różnych częściach nagrania, co jest super, bo można dostosować głośność tam, gdzie jest to potrzebne. Na przykład, jak masz fragmenty, które są ciche, to wzmocnienie może zbalansować całość nagrania. Tylko pamiętaj, żeby nie przekroczyć 0 dB, bo inaczej dźwięk zacznie zniekształcać – coś, co nazywa się clippingiem. Warto stosować wzmocnienie rozsądnie i korzystać z narzędzi do analizy poziomów, jak wskaźniki poziomu wyjścia, żeby upewnić się, że końcowy miks jest głośny, ale też czysty. Wzmocnienie naprawdę może poprawić jakość nagrań i podnieść ich słyszalność bez utraty charakteru dźwięku. Pytanie 23Proces polegający na zamianie obrazu wektorowego na obraz rastrowy to A. rasteryzacja B. wektoryzacja C. kalibracja D. trasowanie Wektorowanie to proces odwrotny do rasteryzacji, polegający na konwersji obrazów rastrowych na wektory. Oznacza to, że wektoryzacja przekształca pikselowy obraz w reprezentację opartą na matematycznych równaniach, co w praktyce pozwala na uzyskanie skalowalnych grafik, które nie tracą jakości przy powiększaniu. Kalibracja odnosi się natomiast do procesu ustawiania parametrów urządzeń, takich jak monitory czy skanery, aby zapewnić dokładność odwzorowania kolorów i detali, a więc nie ma bezpośredniego związku z konwersją formatu obrazu. Trasowanie to termin często używany w kontekście wyznaczania ścieżek, na przykład w odniesieniu do trasowania sygnałów w sieciach komputerowych lub trasowania w kontekście drukowania. Te koncepcje mogą być mylone, ponieważ wszystkie dotyczą przetwarzania obrazów lub sygnałów, jednak skupiają się na różnych aspektach. Najczęstszym błędem jest błędne kojarzenie pojęć, gdyż wiele osób może myśleć, że wszystkie procesy przetwarzania grafiki są ze sobą powiązane w sposób bezpośredni, co prowadzi do nieporozumień i trudności w zrozumieniu ich zastosowań. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych procesów pełni inną rolę w szerokim zakresie przetwarzania danych graficznych. Pytanie 24Jakie sformułowanie najlepiej opisuje grafikę wektorową? A. Podczas skalowania grafiki następuje zwiększenie intensywności kolorów B. Podczas powiększania obrazów występuje degradacja jakości C. Podczas skalowania grafiki następuje zmniejszenie intensywności kolorów D. Podczas powiększania obrazów nie ma degradacji jakości Wszystkie niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących natury grafiki wektorowej. Po pierwsze, stwierdzenie, że przy powiększaniu obrazów występuje utrata jakości, odnosi się do grafiki rastrowej, w której obrazy są zbudowane z pikseli. Powiększanie takiego obrazu prowadzi do rozmycia i utraty szczegółów, ponieważ piksele stają się widoczne. Taka sytuacja nie ma miejsca w przypadku grafiki wektorowej, która, jak już wspomniano, opiera się na wektorialnych danych matematycznych, co pozwala na zachowanie ostrości i wyrazistości obrazu niezależnie od jego rozmiaru. Drugą niepoprawną koncepcją jest przekonanie, że przy skalowaniu grafiki zmniejsza się nasycenie barw. Nasycenie kolorów jest związane z ich reprezentacją w systemach barw i nie ma bezpośredniego związku z wielkością obrazu. W rzeczywistości, grafika wektorowa pozwala na zachowanie pełnego nasycenia barw, co jest kluczowe w projektach graficznych, które wymagają precyzyjnego odwzorowania kolorów. Warto również zauważyć, że wiele osób może mylić grafikę wektorową z rastrową, co prowadzi do nieporozumień i błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi dwoma typami grafiki, aby skuteczniej dobierać metody projektowania do konkretnych potrzeb i zastosowań. Pytanie 25Rastrowy obraz cyfrowy jest zbudowany A. z pikseli B. z krzywych C. ze ścieżek D. z węzłów Cyfrowy obraz rastrowy składa się z pikseli, które są najmniejszymi jednostkami obrazu. Każdy piksel ma przypisaną wartość koloru, co pozwala na tworzenie złożonych obrazów. W praktyce, obrazy rastrowe są powszechnie używane w fotografii cyfrowej, grafice komputerowej oraz w publikacjach internetowych. Standardy, takie jak JPEG, PNG czy TIFF, definiują sposoby przechowywania i kompresji obrazów rastrowych. Warto zauważyć, że jakość obrazu zależy od liczby pikseli, a im więcej pikseli, tym większa rozdzielczość i jakość końcowego obrazu. Techniki takie jak interpolacja pikseli są stosowane, aby poprawić jakość obrazu przy jego powiększaniu. W praktycznych zastosowaniach, zrozumienie struktury rastrowej jest kluczowe przy edycji zdjęć oraz tworzeniu grafik, które muszą być dostosowane do różnych rozmiarów wyświetlania. Pytanie 26Jakie są korzyści wynikające ze standardu MP3? A. wysoki poziom kompresji B. użycie metody kompresji stratnej C. usunięcie z sygnału niskich tonów D. usunięcie z sygnału wysokich tonów Wybór odpowiedzi dotyczący wyeliminowania niskich lub wysokich dźwięków jako zalety standardu MP3 jest mylny. Format MP3, jako kompresja stratna, nie polega na całkowitym usuwaniu konkretnych częstotliwości, ale raczej na eliminacji dźwięków, które są mniej istotne dla percepcji słuchowej. Odpowiedzi sugerujące, że MP3 wycina niskie lub wysokie dźwięki, mogą prowadzić do błędnego zrozumienia procesu kompresji. Kompresja stratna polega na tym, że algorytmy analizują, które dźwięki są słyszalne i które można usunąć bez zauważalnego wpływu na jakość dźwięku. Eliminowanie niskich dźwięków może prowadzić do zniekształceń w muzyce, a tym samym do utraty istotnych elementów brzmienia. Z kolei wyeliminowanie wysokich dźwięków może zubożyć jakość nagrań, co jest sprzeczne z celem kompresji, który ma na celu zachowanie jak najwyższej jakości dźwięku przy mniejszym rozmiarze pliku. Metoda kompresji stratnej jest zatem bardziej złożona i wymaga zrozumienia, jak działa percepcja dźwięku. Ostatecznie, duży stopień kompresji, który jest istotną zaletą MP3, odnosi się do umiejętności redukcji rozmiaru pliku z minimalnym wpływem na jakość, co jest kluczowe w kontekście przechowywania i dystrybucji muzyki w erze cyfrowej. Pytanie 27Na jednowarstwowym nośniku Blu-ray maksymalny rozmiar zapisywanego pliku wynosi A. 25 GB B. 1,4 GB C. 700 MB D. 4,7 GB Odpowiedzi 4,7 GB, 1,4 GB i 700 MB to pojemności nośników, które są naprawdę małe w porównaniu do Blu-ray. To może prowadzić do nieporozumień, jeśli chodzi o przechowywanie danych. DVD z pojemnością 4,7 GB było popularne, ale w dzisiejszych czasach to już nie wystarcza. Potem mamy 1,4 GB, co jest typowe dla nośników CD, które w sumie już dawno wyszły z użycia. Odpowiedz 700 MB odnosi się do CD-R, co też jest niewystarczające, gdy chcemy przechowywać filmy w HD czy bardziej wymagające gry. To wszystko może się wydawać skomplikowane, ale zrozumienie tych różnic jest ważne, żeby dobrze zarządzać danymi. Po prostu ważne, żeby wiedzieć, jakie formaty są najlepsze do różnych zadań, a to pomoże w praktycznym wykorzystaniu tych technologii. Pytanie 28Przygotowując multimedialną prezentację na potrzeby mediów cyfrowych, warto pamiętać o A. użyciu wielu kolorów B. wyborze prostej czcionki, bez ozdobnych elementów C. dodaniu efektów specjalnych D. umieszczeniu dużej ilości tekstu Wybór prostej czcionki, pozbawionej ozdobników, jest kluczowy dla zachowania czytelności treści w prezentacjach multimedialnych. Prosta czcionka, taka jak Arial czy Helvetica, jest łatwiejsza do odczytania, co jest niezwykle istotne, zwłaszcza w warunkach prezentacji, gdzie audytorium może nie mieć możliwości zbliżenia się do ekranu. Badania wykazują, że czcionki bezszeryfowe są bardziej czytelne na ekranach elektronicznych, co czyni je preferowanym wyborem w kontekście mediów cyfrowych. Oprócz tego, stosowanie prostych czcionek ułatwia skupienie uwagi widza na treści merytorycznej, a nie na ozdobnych elementach. W praktyce, projektując prezentację, warto upewnić się, że rozmiar czcionki jest wystarczający (minimum 24 punkty), aby tekst był widoczny z daleka. Ponadto, należy brać pod uwagę kontrast kolorystyczny między tłem a tekstem, aby zapewnić maksymalną czytelność. Dobre praktyki wskazują również na unikanie zbyt dużej ilości tekstu na slajdach, co również poprawia odbiór informacji. Pytanie 29Elementy wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki oraz wskazówki używane w projektach multimedialnych mają na celu A. przemieszczanie się po strukturze projektu B. ukazanie struktury treści oraz organizacji komunikatu C. zademonstrowanie możliwych interakcji D. wyróżnienie kluczowych informacji Środki wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki i wskazówki, pełnią kluczową rolę w komunikacji wizualnej i multimedialnej, koncentrując się na zaakcentowaniu najważniejszych informacji. Właściwe użycie tych elementów pozwala na wyodrębnienie kluczowych idei i faktów, co umożliwia odbiorcom szybsze przyswajanie treści. Na przykład, stosowanie wyraźnych nagłówków w prezentacjach czy dokumentach multimedialnych pomaga w kierunkowaniu uwagi widza na istotne punkty, co jest zgodne z zasadą „Złotej Reguły” w projektowaniu informacji, która zaleca, aby najważniejsze informacje były najbardziej widoczne. Ponadto, dobre praktyki w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI) oraz doświadczeń użytkownika (UX) podkreślają znaczenie hierarchii wizualnej, gdzie akcentowanie kluczowych informacji poprzez kontrast, wielkość czcionki czy kolor jest kluczowe dla efektywności komunikacji. Zrozumienie i stosowanie tych zasad jest niezbędne w projektowaniu skutecznych materiałów edukacyjnych oraz w tworzeniu angażujących doświadczeń interaktywnych. Pytanie 30Jakie znaczenie ma poniższa deklaracja kodu CSS: li span {font-size: 10pt; color:green;} ? A. Tylko tekst w obrębie wszystkich znaczników span znajdujących się w znacznikach l będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony B. Tekst znajdujący się we wszystkich znacznikach l oraz wszystkich znacznikach span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony C. Tekst w każdym z znaczników span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony D. Jedynie tekst znajdujący się w obrębie wszystkich znaczników l oraz tych wewnątrz znaczników span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony Analizując dostępne odpowiedzi, wiele z nich błędnie interpretuje zakres zastosowania reguły CSS. Na przykład, mówienie, że 'tekst wewnątrz wszystkich znaczników l i oraz wszystkich znaczników span będzie wielkości 10 pt i zielonego koloru' nie uwzględnia faktu, że reguła dotyczy tylko spanów wewnątrz li. Ponadto, pomylenie selektora z ogólnymi znacznikami Pytanie 31Który z poniższych zapisów znaczników w języku XHTML jest poprawny? A. B. C. D. Odpowiedź Pytanie 32W modelu RGB wartość 255 (R255; G255; B255) odpowiada kolorowi A. zielonemu B. błękitnemu C. białemu D. czarnemu W modelu RGB, wartości składowych R (czerwony), G (zielony) i B (niebieski) mogą przyjmować wartości od 0 do 255. Kiedy wszystkie trzy składowe osiągają maksymalną wartość 255 (R255; G255; B255), powstaje kolor biały. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest projektowanie graficzne, gdzie kolory są łączone za pomocą różnych wartości RGB, co pozwala na uzyskanie pełnej palety barw. W praktyce, w aplikacjach takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, zrozumienie modelu RGB jest kluczowe dla tworzenia harmonijnych zestawień kolorystycznych. Model RGB jest również standardem w telewizji i monitorach komputerowych. Dobrą praktyką jest testowanie różnych konfiguracji kolorów na przykład w oprogramowaniu do edycji zdjęć, co pozwala na wizualizację, jak kombinacje barw wpływają na postrzeganie obrazu. Pytanie 33Zgodnie z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL utwór można A. zmienić i wykorzystać w prezentacji B. użyć w prezentacji, lecz nie można go zmieniać C. sprzedać po wykorzystaniu w prezentacji D. użyć w prezentacji o charakterze komercyjnym Wszystkie pozostałe odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących możliwości korzystania z utworów objętych licencją CC BY-NC-ND 3.0 PL. W przypadku modyfikacji utworu, licencja wyraźnie stwierdza, że jest to niedozwolone. W związku z tym, sugerowanie, że można zmodyfikować utwór oraz wykorzystać go w prezentacji, jest niezgodne z zasadami tej licencji. W praktyce takie podejście może prowadzić do naruszenia praw autorskich, co ma poważne konsekwencje prawne. Dodatkowo, pomysł na wykorzystywanie utworów w celach komercyjnych, jak w odpowiedzi dotyczącej prezentacji komercyjnej, również jest błędny, ponieważ licencja ta wyraźnie ogranicza korzystanie do celów niekomercyjnych. Warto zrozumieć, że licencje takie jak CC BY-NC-ND są stworzone, aby chronić twórców i ich prawa, a nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do dezinformacji w zakresie stosowania praw autorskich. Często pojawiającym się błędem myślowym jest utożsamianie licencji Creative Commons z pełną dowolnością w korzystaniu z utworów, co jest nieprawdziwe. Zrozumienie szczegółowych warunków licencji, takich jak CC BY-NC-ND, jest kluczowe, aby właściwie nawigować w obszarze twórczości i ochrony praw autorskich. Pytanie 34Plik animacji w programie Adobe Flash nie zawiera się A. klatek B. animacji kształtu C. kanałów D. warstw Wybierając odpowiedzi dotyczące klatek, warstw i animacji kształtu, można wprowadzić się w błąd, sądząc, że wszystkie te elementy są równie istotne jak kanały. Klatki są fundamentalnym elementem animacji, ponieważ definiują poszczególne momenty w czasie, co pozwala na tworzenie sekwencji ruchu. Warstwy w Adobe Flash to z kolei narzędzie do organizacji różnych elementów w projekcie, co znacznie ułatwia edytowanie i zarządzanie skomplikowanymi animacjami. Animacje kształtu wprowadzają dodatkowy wymiar do animacji, umożliwiając tworzenie bardziej płynnych i kreatywnych efektów poprzez transformacje graficzne. Cała ta struktura stanowi system, który pozwala na wykorzystanie zasobów w sposób bardziej efektywny, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie projektowania animacji. Warto zauważyć, że błędne przekonanie o obecności kanałów może wynikać z doświadczenia w innych programach graficznych, gdzie kanały odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu kolorami lub przezroczystością. Dlatego, zrozumienie różnic między tymi systemami jest kluczowe dla skutecznej pracy w świecie animacji i grafiki komputerowej. Pytanie 35Jakie znaczenie ma akronim HTML? A. Kaskadowe arkusze stylów B. Hierarchiczna struktura danych C. Hipertekstowy język znaczników D. Zewnętrzne arkusze stylów HTML, czyli Hipertekstowy Język Znaczników, to podstawowy język służący do tworzenia stron internetowych. Jego celem jest strukturalne definiowanie treści, co pozwala przeglądarkom internetowym prawidłowo interpretować i wyświetlać zawartość. HTML pozwala na użycie znaczników (tagów), które definiują różne elementy, takie jak nagłówki, akapity, linki, obrazy czy formularze. Przykładem zastosowania HTML może być stworzenie prostego dokumentu, w którym zastosujemy znacznik do stworzenia tytułu strony orazdo wprowadzenia tekstu. Ponadto HTML wspiera elementy semantyczne, co poprawia dostępność treści oraz wspiera SEO, co jest kluczowe w tworzeniu nowoczesnych stron internetowych. Standardy HTML są zarządzane przez World Wide Web Consortium (W3C), co gwarantuje ich zgodność i powszechne uznanie w branży. Pytanie 36Technika stosowana w animacji, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny, to A. głębia B. morfing C. rendering D. modelowanie Modelowanie, głębia i rendering to terminy, które mogą się wydawać podobne, ale nie mają nic wspólnego z morfingiem. Modelowanie to w zasadzie tworzenie kształtów w 3D, a nie ich zmiana jeden w drugi. Głębia dotyczy tego, jak postrzegamy odległość w obrazach 2D i 3D, więc też nie ma to związku z tym płynny proces. No a rendering to ostatni krok w produkcji grafiki, kiedy generujemy obraz z modelu 3D, ale to też nie ma nic wspólnego z morfingiem. Często ludzie mylą te pojęcia, myśląc, że się ze sobą łączą, a tak nie jest. Morfing jest wyjątkowy, bo wymaga zaawansowanych algorytmów do zmiany kształtów i zarządzania właściwościami obiektów, więc to zupełnie inna bajka niż standardowe modelowanie czy renderowanie. Pytanie 37Która właściwość obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od modyfikacji wprowadzanych podczas jego korekcji kolorystycznej? A. Tonacja obrazu B. Tryb koloru C. Rozkład jasności na obrazie D. Odwzorowanie kolorów Kiedy mówimy o odwzorowaniu barw, tonacji obrazu i rozkładzie jasności, to wszystko jest ze sobą powiązane. Odwzorowanie barw to tak naprawdę to, jak kolory w obrazie pasują do rzeczywistych kolorów, a ich zmiana to efekt użycia różnych filtrów i narzędzi. Tonacja obrazu? To, jak manipulujesz jasnością i kontrastem, i też się zmienia w trakcie korekcji barwnej, co wpływa na to, jak oglądamy zdjęcie. Rozkład jasności pokazuje, jak jasne lub ciemne są różne fragmenty obrazu - zmienia się to podczas korekcji z powodu zmian w oświetleniu i kontrastach, co z kolei wpływa na postrzeganą głębię. Często jest błąd w myśleniu, że te rzeczy są od siebie niezależne, a tu się mylisz! One są ze sobą bardzo związane, a zmiany w jednym parametrze zawsze wpływają na inne. To ważne, żeby to ogarnąć, bo profesjonalna edycja zdjęć czy postprodukcja wideo wymaga zrozumienia tych wszystkich powiązań. Pytanie 38Jakie parametry rejestracji obrazu powinny być użyte, aby uzyskać poprawną reprodukcję kolorów oraz efekt rozmytego tła na zdjęciu robionym w oświetleniu żarowym? A. Przysłona 16, balans bieli ustawiony na 3200 K B. Przysłona 16, balans bieli ustawiony na 5500 K C. Przysłona 2, balans bieli ustawiony na 5500 K D. Przysłona 2, balans bieli ustawiony na 3200 K Ustawienie liczby przesłony na 16 z balansu bieli na 5500 K jest nieodpowiednie do warunków pracy przy oświetleniu żarowym. Liczba przesłony 16, która jest stosunkowo mała, jest używana w sytuacjach, gdy światło jest intensywne, co skutkuje głębszą głębią ostrości. W przypadku ciemniejszych warunków, takich jak te przy oświetleniu żarowym, zastosowanie tak małej wartości przesłony prowadzi do niedoświetlenia obrazu. Balans bieli na 5500 K odpowiada naturalnemu światłu dziennemu, czym skutkuje nieprawidłową reprodukcją barw, w szczególności w przypadku ciepłego światła żarowego. Ostatecznie, zastosowanie tych parametrów prowadzi do efektów, które nie oddają wiernie kolorów, a także nie umożliwiają uzyskania pożądanego efektu rozmytego tła. Warto zwrócić uwagę, że wiele osób popełnia błąd, myśląc, że wyższe wartości przesłony są zawsze lepsze. Taki sposób myślenia ignoruje fakt, że w fotografii kluczowe jest dostosowanie ustawień do specyficznych warunków oświetleniowych, co wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale i praktycznego doświadczenia w pracy z różnymi źródłami światła. Pytanie 39Jaką informację zawiera pierwszy znacznik HTML w strukturze strony www? A. Typ języka zastosowanego do budowy strony www B. Słowa kluczowe i opis witryny internetowej C. Dane dotyczące praw autorskich D. Nazwa strony www Pierwszy znacznik HTML w szkieletach stron internetowych, czyli deklaracja typu dokumentu (DOCTYPE), ma kluczowe znaczenie, ponieważ określa rodzaj języka używanego do stworzenia danej strony. Wprowadza przeglądarkę w odpowiedni tryb wyświetlania, dzięki czemu możemy korzystać z nowoczesnych funkcji HTML oraz CSS. Przykładowo, deklaracja informuje przeglądarki, że strona jest napisana w HTML5, co jest obecnie standardem w branży. Umożliwia to prawidłowe renderowanie elementów, a także korzystanie z wielu zaawansowanych funkcji, takich jak multimedia czy semantyczne znaczniki. Ważne jest, by zawsze stosować poprawny DOCTYPE, ponieważ jego brak może prowadzić do problemów z wyświetlaniem i działaniem strony. Ponadto, strona, która nie ma prawidłowo określonego typu dokumentu, może działać w tzw. trybie quirks, co zmienia sposób interpretacji CSS i HTML przez przeglądarki, a w efekcie może prowadzić do nieprzewidywalnych wyników. Pytanie 40Charakterystyczną cechą sekwencyjnej prezentacji multimedialnej są A. wstawione różnorodne, liczne wątki akcji B. wprowadzone przyciski interakcyjne C. slajdy wyświetlane w ustalonej kolejności D. slajdy umożliwiające dowolność przejść pomiędzy sobą Wszystkie pozostałe odpowiedzi dotyczą różnych aspektów interakcji w prezentacjach multimedialnych, które nie są charakterystyczne dla sekwencyjnej prezentacji. Zachowanie dowolności przejść między slajdami wprowadza element chaosu, który może zaburzyć logiczny przepływ informacji. W praktyce oznacza to, że uczestnik może poczuć się zagubiony w trakcie prezentacji, co prowadzi do zmniejszenia efektywności nauki. Różne wątki akcji mogą sugerować wielowątkowość i nieliniowość, co jest przeciwieństwem sekwencji, a ich zastosowanie często sprawdza się w bardziej zaawansowanych formach prezentacji, takich jak oprogramowanie interaktywne, które wymaga od użytkownika wyboru ścieżki. Przyciski akcji, choć dodają interaktywności, również mogą wprowadzać elementy nieprzewidywalności, które są niewskazane w kontekście sekwencyjnego podejścia. Prawidłowe projektowanie prezentacji multimedialnych powinno opierać się na zasadach, które sprzyjają łatwemu przyswajaniu wiedzy, takich jak jasna struktura i przewidywalna kolejność slajdów, co z kolei wpływa na zaangażowanie odbiorcy i ich zdolność do zrozumienia przekazywanych informacji. |