Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 30 maja 2025 09:13
  • Data zakończenia: 30 maja 2025 09:33

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką minimalną ilość klatek na sekundę należy osiągnąć, aby uzyskać efekt płynnego ruchu?

A. 18
B. 24
C. 25
D. 12
Wybieranie innej wartości klatek na sekundę niż 25 może prowadzić do różnych nieporozumień związanych z tym, jak nasze oczy postrzegają ruch. Tak naprawdę, 18 fps może wydawać się okej w pewnych sytuacjach, ale zazwyczaj powoduje, że obraz zaczyna migotać i w ogóle nie jest płynny. 12 fps to już totalnie za mało, przez co oglądanie staje się dość męczące. Znajdując się w takiej sytuacji, można ograniczyć swój potencjał produkcyjny w przyszłości. 24 fps choć popularne w filmach, w interaktywnych środowiskach, jak gry, po prostu nie wystarcza, bo potrzebujemy więcej klatek, żeby wszystko działało bez problemu. A jak chodzi o transmisje na żywo, to przy 30 fps i wyżej można liczyć na naprawdę fluidne śledzenie szybkich akcji. Dlatego lepiej nie schodzić poniżej 25 fps, bo to się mija z tym, czego wymaga teraz branża, a jakość wizualna spada.

Pytanie 2

Który program pozwala na stworzenie prezentacji, która jest wyświetlana slajdami i nie oferuje możliwości tworzenia skomplikowanych struktur?

A. Adobe Dreamweaver
B. Power Point
C. Adobe Flash
D. Macromedia Director
PowerPoint jest programem stworzonym z myślą o tworzeniu prezentacji wizualnych, które są wyświetlane w formie slajdów. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi użytkownika, PowerPoint umożliwia łatwe dodawanie tekstów, obrazów oraz multimediów, co czyni go idealnym narzędziem do przedstawiania pomysłów w sposób klarowny i zorganizowany. Program ten jest szeroko stosowany w edukacji oraz biznesie, co świadczy o jego popularności i użyteczności. Przykładowo, nauczyciele mogą wykorzystać PowerPoint do tworzenia interaktywnych wykładów, a menedżerowie do prezentacji wyników finansowych lub strategii firmy. W kontekście standardów branżowych, PowerPoint wspiera formaty plików, które są powszechnie akceptowane i łatwe do udostępnienia, co jest niezwykle ważne w pracy zespołowej. Warto również zaznaczyć, że PowerPoint umożliwia współpracę w czasie rzeczywistym dzięki funkcjom chmurowym, co zwiększa efektywność pracy grupowej.

Pytanie 3

Obraz, w którym walory zostały odwrócone, a kolory są dopełniające w porównaniu z oryginałem, to

A. diapozytyw
B. slajd
C. negatyw
D. odbitka fotograficzna
Diapozytyw, slajd oraz odbitka fotograficzna to różne formy prezentacji obrazu, które nie dotyczą koncepcji negatywu i odwróconych walorów. Diapozytyw to obraz pozytywny, który jest uzyskiwany z negatywu; jego cechą charakterystyczną jest to, że odzwierciedla rzeczywiste kolory i jasność. W przeciwieństwie do negatywu, diapozytyw nie ma odwrotności barw i jest stosowany w analogowej prezentacji multimedialnej oraz w projektorach. Slajd, z kolei, odnosi się do pojedynczej klatki obrazu, często w formacie diapozytywu, i używany jest w kontekście prezentacji wizualnych. Odbitka fotograficzna jest natomiast procesem, w którym obraz z negatywu jest przenoszony na papier fotograficzny, tworząc finalny pozytyw. Warto zwrócić uwagę, że powyższe terminy są ze sobą powiązane, ale każde odnosi się do innego etapu obróbki obrazu. Błędne przyporządkowanie tych pojęć do negatywu wynika często z braku znajomości podstawowych pojęć w fotografii oraz mylenia terminologii związanej z obrazami pozytywnymi i negatywnymi. W edukacji fotograficznej kluczowe jest zrozumienie, jak te różne formaty współdziałają ze sobą, aby w pełni wykorzystać ich potencjał w praktyce.

Pytanie 4

Aby uzyskać panoramiczne zdjęcie z kilku zdjęć cyfrowych, należy użyć polecenia Adobe Photoshop

A. Wypaczanie marionetkowe
B. Scal do HDR Pro
C. Photomerge
D. Digimarc
W przypadku prób stworzenia panoramy z wykorzystaniem odpowiedzi takich jak Digimarc, Scal do HDR Pro czy Wypaczanie marionetkowe, można zauważyć fundamentalne nieporozumienia dotyczące ich funkcji w kontekście łączenia zdjęć. Digimarc to technologia służąca do umieszczania znaku wodnego w obrazie, co nie ma zastosowania w tworzeniu panoram. Skalowanie do HDR Pro jest procesem, który skupia się na łączeniu zdjęć o różnych ekspozycjach w celu uzyskania obrazu o dużym zakresie tonalnym, ale nie wykonuje panoram. Natomiast Wypaczanie marionetkowe odnosi się do techniki manipulacji obrazem, która pozwala na deformację i transformację wybranych obszarów, natomiast nie jest narzędziem do łączenia zdjęć w panoramę. Typowym błędem w myśleniu jest zakładanie, że wszystkie metody przetwarzania obrazu można stosować zamiennie, co prowadzi do nieefektywności procesów twórczych. Kluczowe w tym kontekście jest zrozumienie specyfiki dostępnych narzędzi oraz ich optymalnych zastosowań w praktyce fotograficznej. Wybór odpowiedniej metody przetwarzania zdjęć jest fundamentalny dla uzyskania wysokiej jakości wyników, a niewłaściwe podejście może prowadzić do frustracji i strat czasu.

Pytanie 5

Program, w którym tworzone są pliki FLA, to

A. Flash
B. Photoshop
C. InDesign
D. Bridge
Pliki FLA to coś, co działa głównie w Adobe Flash. To narzędzie świetnie nadaje się do robienia animacji, aplikacji internetowych i różnych multimediów. FLA jest formatem roboczym, więc trzymasz w nim wszystko, co potrzebne do projektu, jak grafiki, dźwięki, animacje i te skrypty ActionScript. Pracując w Flash, można korzystać z fajnych funkcji, jak warstwy czy symbole, co naprawdę ułatwia robienie skomplikowanych animacji. A jak już skończysz projekt, zmieniasz plik FLA na SWF, który z kolei da się łatwo wrzucić na stronę www. Moim zdaniem, umiejętność pracy z FLA jest naprawdę przydatna, szczególnie w branży gier, gdzie interaktywność to klucz do sukcesu. Warto się tym zainteresować, bo to otwiera wiele drzwi zawodowych.

Pytanie 6

Jakie są zalecenia przy wykonywaniu kopii zapasowych projektów multimedialnych?

A. usuwanie oryginalnych plików i przechowywanie tylko ukończonych projektów
B. przechowywanie materiałów cyfrowych nie częściej niż raz na miesiąc
C. tworzenie kopii jedynie plików natywnych, w których projekty zostały stworzone
D. jednoczesne zapisanie plików w chmurze oraz na dysku lokalnym
Odpowiedź, która sugeruje jednoczesne zapisanie plików w chmurze i na dysku lokalnym, jest poprawna, ponieważ stanowi najlepszą praktykę w zakresie tworzenia kopii zapasowych. Posiadanie dwóch kopii zapasowych w różnych lokalizacjach znacząco zwiększa bezpieczeństwo danych. W przypadku awarii sprzętu, uszkodzenia plików lub zagubienia danych, przynajmniej jedna z kopii będzie dostępna. Współczesne podejście do zarządzania danymi rekomenduje strategię 3-2-1, która mówi o trzech kopiach danych, przechowywanych na dwóch różnych nośnikach z jedną kopią w lokalizacji off-site, co w praktyce oznacza użycie zarówno lokalnego dysku, jak i chmury. Dzięki synchronizacji danych w chmurze można także uzyskać dostęp do projektów z różnych urządzeń, co zwiększa elastyczność pracy. Przykładami usług chmurowych, które mogą być wykorzystane do przechowywania danych, są Google Drive, Dropbox czy OneDrive. Taka strategia minimalizuje ryzyko utraty danych i zapewnia integralność projektów multimedialnych, co jest kluczowe w profesjonalnych środowiskach produkcyjnych.

Pytanie 7

Które z transformacji umożliwia zachowanie proporcji obrazu?

A. Wypaczenie
B. Skalowanie
C. Pochylenie
D. Perspektywa
Skalowanie jest techniką, która pozwala na zmianę rozmiaru obiektu w przestrzeni, zachowując jego proporcje. Oznacza to, że jeżeli powiększamy lub pomniejszamy obraz, wszystkie jego wymiary zmieniają się w tym samym stosunku, co zapobiega zniekształceniom. Przykładem zastosowania skalowania może być przygotowanie grafik do druku, gdzie istotne jest, aby proporcje obrazu pozostały nienaruszone, aby uniknąć rozmycia lub deformacji. W praktyce w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy GIMP, można ustawić opcję 'Zachowaj proporcje' podczas skalowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Ponadto, w kontekście stron internetowych, odpowiednie skalowanie obrazów zapewnia ich estetyczny wygląd na różnych urządzeniach, co jest kluczowe w designie responsywnym. Posiadanie umiejętności poprawnego skalowania jest więc istotne dla każdej osoby pracującej w obszarze grafiki komputerowej oraz web designu.

Pytanie 8

Dostosowanie pliku JPEG do wyświetlenia na stronie internetowej (przy zdefiniowanych wymiarach obrazu) wiąże się z wyborem

A. stopnia kompresji
B. trybu koloru
C. innego formatu pliku
D. palety kolorów
Optymalizacja pliku JPEG to proces, który w pierwszej kolejności koncentruje się na dostosowywaniu stopnia kompresji, aby osiągnąć zrównoważony wynik jakości obrazu i rozmiaru pliku. Często pojawiają się jednak nieporozumienia związane z innymi aspektami, które nie mają tak istotnego wpływu na optymalizację dla webu. Paleta kolorów, na przykład, odnosi się bardziej do formatów bitmapowych, jak GIF czy PNG, które korzystają z ograniczonej liczby kolorów. JPEG obsługuje pełen zakres kolorów i nie wymaga palety, co eliminuje możliwość jej optymalizacji w kontekście JPEG. Zmiana formatu pliku również nie jest optymalizacją, ponieważ koncentruje się na całkowitym przejściu do innego formatu, co nie tylko nie poprawia wydajności, ale może również prowadzić do utraty jakości, jeśli nie jest przeprowadzona z ostrożnością. Tryb koloru może mieć znaczenie w kontekście edycji graficznej, jednak w przypadku JPEG nie jest czynnikiem kluczowym dla optymalizacji plików do użytku internetowego. Użytkownicy mogą często mylić te aspekty z procesem optymalizacji, co prowadzi do suboptymalnych rozwiązań i nieefektywnego zarządzania zasobami multimedialnymi na stronach internetowych.

Pytanie 9

Jaki format zapisu prezentacji w programie PowerPoint powinieneś wybrać, aby plik z prezentacją otworzył się w trybie pełnoekranowego pokazu slajdów?

A. PPS lub PPSX
B. PPT lub PPTX
C. POT lub POTM
D. PPA lub PPAM
Formaty PPS i PPSX to specjalne typy plików prezentacji w programie Microsoft PowerPoint, które są zaprojektowane do natychmiastowego uruchamiania pokazu slajdów po otwarciu. Gdy użytkownik otworzy plik w formacie PPS, program PowerPoint automatycznie wchodzi w tryb pełnoekranowego pokazu slajdów, co jest szczególnie przydatne podczas prezentacji lub wystąpień publicznych. Format PPSX, z kolei, to jego nowsza wersja, korzystająca z formatu Open XML, który zapewnia lepszą kompresję i większą kompatybilność z nowoczesnymi systemami operacyjnymi. Używanie tych formatów pozwala uniknąć konieczności ręcznego przełączania się do trybu pokazu slajdów, co może być stresujące, zwłaszcza w sytuacjach, gdzie czas jest kluczowy. W praktyce, przed rozpoczęciem prezentacji warto upewnić się, że plik jest zapisany w formacie PPS lub PPSX, co zapewni płynny przebieg wystąpienia. Jest to standardowa praktyka w branży, która ułatwia życie nie tylko prezenterom, ale również organizatorom wydarzeń.

Pytanie 10

Jaki kolor reprezentuje zapis #00FF00?

A. Biały
B. Czarny
C. Czerwony
D. Zielony
Odpowiedź zielona (#00FF00) jest prawidłowa, ponieważ kod HEX #00FF00 oznacza kolor zielony w systemie kolorów RGB, gdzie pierwsza para cyfr (00) reprezentuje wartość czerwonego, druga para (FF) wartość zielonego, a ostatnia para (00) wartość niebieskiego. W praktyce, kolor zielony jest szeroko stosowany w projektowaniu graficznym, tworzeniu stron internetowych i w aplikacjach mobilnych. Jego intensywność i jasność mogą być dostosowywane przy użyciu różnych wartości HEX, co daje projektantom elastyczność w osiąganiu pożądanych efektów wizualnych. W standardach webowych, takich jak CSS, kolor zielony jest często używany jako kolor akcentujący lub tło, szczególnie w kontekście reprezentacji natury, zdrowia i zrównoważonego rozwoju. Wiedza o kolorach i ich kodach HEX jest niezbędna w pracy kreatywnych profesjonalistów, aby skutecznie komunikować przekazy wizualne i budować estetykę marki.

Pytanie 11

Aby zwiększyć spójność układu strony internetowej za pomocą kompozycji rytmicznej, należy wykorzystać

A. akcent.
B. kontrast.
C. dysharmonię.
D. powtórzenia.
Kontrast, akcent i dysharmonia, choć istotne w różnych kontekstach projektowania, nie są odpowiednimi narzędziami dla wzmocnienia spójności kompozycji strony internetowej poprzez zastosowanie rytmu. Kontrast jest niezbędny do wyróżniania elementów na stronie i zwiększania czytelności, ale nadmierny kontrast może prowadzić do chaosu wizualnego. Użytkownicy mogą czuć się przytłoczeni informacjami, co obniża ich zdolność do przyswajania treści, a w efekcie prowadzi do frustracji. Akcent, z kolei, służy do zwracania uwagi na określone elementy, ale wykorzystanie go bez odpowiednich powtórzeń może prowadzić do dezinformacji, gdzie użytkownicy nie będą w stanie zrozumieć hierarchii informacji. Dysharmonia, w ogóle, jest terminem, który raczej odnosi się do braku harmonii w kompozycji, co jest sprzeczne z celem wzmocnienia spójności. Użycie dysharmonijnych elementów może skutkować wizualnym zamieszaniem, co odwraca uwagę od głównego przekazu strony. Dlatego kluczowym błędem w myśleniu jest założenie, że te trzy elementy mogą w jakikolwiek sposób przyczynić się do wzmocnienia rytmicznej kompozycji, gdy w rzeczywistości są one źródłem niejednoznaczności i chaosu w odbiorze wizualnym.

Pytanie 12

Metoda segmentacji obrazu w Adobe Photoshopnie jest

A. na linii przycinania
B. realizowana narzędziem do cięcia na kawałki
C. tworzona automatycznie
D. oparta na warstwach
Zarówno odpowiedzi dotyczące przycinania na ścieżkach, opartej na warstwach, jak i generowanej automatycznie mogą prowadzić do nieporozumień, jeśli chodzi o metodologię dzielenia obrazu w Adobe Photoshop. Przycinanie na ścieżkach opiera się na tworzeniu zamkniętych kształtów, które definiują obszary do wycięcia. Użytkownicy często mylą tę technikę z narzędziem cięcie na plasterki, nie zdając sobie sprawy, że przycinanie na ścieżkach jest bardziej złożonym procesem, który pozwala na precyzyjne kształtowanie obszarów obrazu przy użyciu ścieżek wektorowych. Z kolei podejście oparte na warstwach umożliwia pracę z różnymi elementami obrazu jako odrębnymi jednostkami, co również nie jest związane z cięciem na plasterki. Automatyczne generowanie plików, na przykład poprzez eksportowanie warstw do plików PNG lub JPEG, jest procesem, który może wydawać się podobny, ale nie jest bezpośrednio związany z techniką cięcia na plasterki. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do takich niepoprawnych wniosków, jest mylenie funkcji narzędzi graficznych z ich zastosowaniami w różnych kontekstach. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych metod ma swoje specyficzne zastosowania i powinna być wykorzystywana zgodnie z wymaganiami projektu.

Pytanie 13

Aby zarejestrować plik dźwiękowy w formie cyfrowej, należy wybrać odpowiedni program

A. iTunes
B. CDBurner
C. Audacity
D. Bridge
Audacity to popularny, darmowy program do edycji i nagrywania dźwięku, który idealnie nadaje się do zarejestrowania cyfrowego pliku dźwiękowego. Oferuje funkcje wielościeżkowe, co umożliwia nagrywanie wielu źródeł dźwięku jednocześnie oraz edytowanie istniejących nagrań. W Audacity można łatwo dodawać efekty dźwiękowe, takie jak pogłos czy kompresja, co pozwala na profesjonalną obróbkę materiału audio. Program wspiera import i eksport w wielu formatach, w tym WAV, MP3 i OGG, co czyni go wszechstronnym narzędziem do pracy z dźwiękiem. W praktyce, Audacity jest często wykorzystywane przez podcasterów, muzyków i twórców wideo do nagrywania i edytowania ścieżek dźwiękowych, co czyni go standardem w branży produkcji audio. Jego otwarty kod źródłowy oraz społeczność użytkowników gwarantują ciągły rozwój oraz dostęp do wielu wtyczek rozszerzających możliwości programu, co dodatkowo podkreśla jego zalety w porównaniu do innych aplikacji. W kontekście cyfrowego nagrywania dźwięku, Audacity jest niekwestionowanym liderem, który odpowiada na potrzeby zarówno amatorów, jak i profesjonalistów.

Pytanie 14

Aby zmienić kolor tła witryny internetowej, należy określić atrybut

A. tbody
B. style
C. colgroup
D. bgcolor
Atrybut bgcolor jest specyficznie przeznaczony do definiowania koloru tła elementów HTML, co czyni go właściwym narzędziem do zmiany tła strony internetowej. Historia tego atrybutu sięga czasów, kiedy zaczęto rozwijać HTML, a jego zastosowanie jest szczególnie widoczne w tagach takich jak , czy
. Przykładem użycia atrybutu bgcolor może być zastosowanie go w tabelach do wyróżniania poszczególnych komórek lub wierszy, co poprawia czytelność danych. Należy jednak pamiętać, że w najnowszych standardach HTML, w tym HTML5, preferuje się używanie CSS do stylizacji stron, w tym zmiany koloru tła. Przykładowo, zamiast używać bgcolor, bardziej zaleca się zastosowanie stylu CSS: 'style="background-color: #ff0000;"', co zapewnia lepszą separację treści od prezentacji i umożliwia łatwiejszą modyfikację stylów w przyszłości.
Pytanie 15

Aby uzyskać efekt znaku wodnego w Corelu, należy skorzystać z narzędzia

A. Obrysowanie
B. Przezroczystość
C. Zaznaczanie
D. Obwiednia
Wybór narzędzi 'Zaznaczenie', 'Obwiednia' oraz 'Obrys' w kontekście tworzenia znaku wodnego w Corel Draw jest mylny z kilku kluczowych powodów. Narzędzie 'Zaznaczenie' służy do wybierania obiektów w projekcie, co nie wpływa na ich właściwości wizualne ani na ich stopień przezroczystości. W rezultacie, samo zaznaczenie obiektu nie zmienia jego wyglądu ani nie wprowadza zamierzonego efektu znaku wodnego. Narzędzie 'Obwiednia' jest używane do tworzenia konturów wokół obiektów, co w rzeczywistości może przyciągać uwagę do samego znaku wodnego, a nie uczynić go bardziej subtelnym. Przy wstawianiu znaku wodnego, chodzi o to, aby był on niemal niezauważalny, a nie podkreślany przez wyraźne kontury. Z kolei 'Obrys' dodaje dodatkowe linie do obiektu, co może zwiększać jego widoczność w dokumencie, a więc także nie jest odpowiednie w przypadku znaków wodnych. W wielu projektach graficznych, stosowanie tych narzędzi w niewłaściwy sposób prowadzi do nadmiernego eksponowania znaków wodnych, co narusza standardy estetyki i profesjonalizmu w projektowaniu. Właściwe podejście do projektowania znaków wodnych wymaga zrozumienia, że ich głównym celem jest dyskretne oznaczenie treści, a nie ich uwypuklenie. Dlatego kluczowe jest wykorzystanie narzędzia 'Przezroczystość', które idealnie odpowiada na potrzeby związane z tworzeniem subtelnych i eleganckich znaków wodnych.

Pytanie 16

W programie Adobe Photoshop do selekcjonowania obszaru o nieregularnym konturze wykorzystuje się narzędzie

A. zaznaczanie prostokątne
B. zaznaczanie eliptyczne
C. kadrowanie
D. lasso
Narzędzie lasso w Adobe Photoshop jest dedykowane do zaznaczania nieregularnych obszarów w obrazie. Umożliwia ono użytkownikowi ręczne rysowanie konturów wokół wybranego obszaru, co jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdzie tradycyjne narzędzia zaznaczania, takie jak prostokątne czy eliptyczne, nie są wystarczające. Dzięki lasso można precyzyjnie wyodrębnić skomplikowane kształty, takie jak zarysy postaci lub obiekty złożone z wielu detali. W praktyce, narzędzie to jest wykorzystywane w retuszu zdjęć, montażu oraz tworzeniu kompozycji graficznych, gdzie zachodzi potrzeba manipulowania wybranymi elementami obrazu. Ponadto, Photoshop oferuje różne warianty narzędzia lasso, w tym lasso poligonowe i lasso magnetyczne, które dostosowują się do konturów obiektów, co zwiększa efektywność pracy. Umiejętność korzystania z narzędzia lasso jest zatem kluczowa dla każdego grafika, który chce osiągnąć wysoki poziom precyzji i jakości w swoich projektach graficznych.

Pytanie 17

Określ minimalną pojemność nośnika pamięci wymaganą do zapisania 200 fotografii o wielkości 5 000 kB oraz 100 zdjęć o rozmiarze 5 MB?

A. 0,5 GB
B. 2,0 GB
C. 1,0 GB
D. 1,5 GB
Żeby obliczyć, ile pamięci potrzebujemy na 200 zdjęć po 5 000 kB i 100 zdjęć po 5 MB, najpierw przeróbmy jednostki na jedną. 5 000 kB to tak naprawdę 5 MB, więc mamy 200 zdjęć, co daje 200 razy 5 MB, czyli 1 000 MB. Do tego dochodzi jeszcze 100 zdjęć po 5 MB, co daje dodatkowe 500 MB. Łącznie mamy więc 1 000 MB + 500 MB, co daje 1 500 MB, a to jest 1,5 GB. Z tego wynika, że odpowiedź 1,5 GB jest jak najbardziej na miejscu, bo to najmniej, co potrzebujemy, żeby pomieścić wszystkie zdjęcia. W praktyce warto zawsze zostawić sobie trochę luzu na pliki tymczasowe i przyszłe potrzeby, a to jest zgodne z ogólnymi zasadami zarządzania pamięcią.

Pytanie 18

Który filtr w programie Adobe Flash należy zastosować, aby uzyskać efekt wygładzenia krawędzi i detali obiektu?

A. Rozmycia
B. Cienia
C. Blasku
D. Fazy
Odpowiedź 'Rozmycia' jest prawidłowa, ponieważ ten filtr w programie Adobe Flash jest zaprojektowany w celu zmiękczenia krawędzi obiektów oraz ich szczegółów. Filtr rozmycia działa poprzez rozpraszanie pikseli wokół krawędzi, co skutkuje bardziej płynny i estetyczny wygląd obiektów. W praktyce, zastosowanie filtru rozmycia można zaobserwować podczas pracy nad animacjami, gdzie chcesz uzyskać efekt delikatnego tła, które nie odciąga uwagi od głównych elementów. Rozmycie jest często stosowane w grafikach, aby złagodzić ostrość, co może być szczególnie przydatne w projektach, gdzie ważne jest zachowanie równowagi między szczegółami a przestrzenią. Ponadto, wiele standardów branżowych sugeruje wykorzystanie rozmycia w kontekście optymalizacji wizualnej, aby poprawić jakość estetyczną grafik i animacji prezentowanych w różnych mediach. Warto również zaznaczyć, że filtr rozmycia można łączyć z innymi efektami, co umożliwia tworzenie bardziej złożonych wizualizacji.

Pytanie 19

Najlepszym sposobem na zademonstrowanie treści wykładu jest użycie

A. multimedialnej aplikacji z autorskim interfejsem użytkownika
B. pokazu z dużą ilością animacji
C. pokazu w formie slide show
D. multimedialnych interfejsów baz danych
Wykorzystanie pokazu z dużą liczbą animacji w prezentacji wykładu może prowadzić do rozproszenia uwagi uczestników i zmniejszenia efektywności przekazu. Nadmiar efektów wizualnych, zwłaszcza jeśli są one zbyt skomplikowane lub intensywne, może odwracać uwagę od kluczowych informacji, które powinny być przekazywane. W kontekście dobrych praktyk prezentacyjnych, animacje powinny być stosowane z umiarem, aby wspierały, a nie zakłócały proces komunikacji. Również multimedialne aplikacje z autorskim interfejsem użytkownika mogą być w pewnych sytuacjach zbyt skomplikowane i wymagać od uczestników dodatkowego wysiłku w zrozumieniu obsługi, co ogranicza ich zaangażowanie w treść wykładu. W przypadku multimedialnych interfejsów baz danych, ich zastosowanie w kontekście wykładów może być nieodpowiednie, ponieważ skupiają się one na interakcji z danymi, a nie na prezentacji wiedzy czy przekazu informacji w sposób przystępny. Uczestnicy wykładów często oczekują klarownego, zorganizowanego przekazu, którego nie osiągnie się przy zastosowaniu skomplikowanych narzędzi. Dlatego kluczowe jest, aby wybierać metody prezentacji, które sprzyjają efektywnemu uczeniu się oraz angażują słuchaczy w konstruktywny sposób.

Pytanie 20

Aby przeprowadzić seryjną edycję zdjęć przeznaczonych do projektu strony internetowej, należy skorzystać z panelu programu Adobe Photoshop o nazwie

A. Kompozycje warstw
B. Operacje
C. Duplikowanie źródła
D. Style
Odpowiedzi "Powielanie źródła", "Style" oraz "Kompozycje warstw" nie są odpowiednie w kontekście seryjnej obróbki fotografii. Powielanie źródła odnosi się do procesu kopiowania pewnych elementów lub warstw w dokumencie, co nie ma zastosowania w automatyzacji przetwarzania wielu zdjęć. Osoby, które wybierają tę odpowiedź, często mylą proces kopiowania z bardziej skomplikowanymi operacjami edycyjnymi. Style w Photoshopie służą do nakładania gotowych efektów na warstwy, co może być użyteczne w poprawie estetyki pojedynczego obrazu, ale nie wspiera automatyzacji seryjnej obróbki. Użytkownicy mogą sądzić, że style pozwolą na szybką edycję wielu zdjęć, jednak w rzeczywistości wymagają one manualnego zastosowania na każdym z nich. Kompozycje warstw zaś pozwalają na organizację i zarządzanie warstwami w projekcie, co również nie ma związku z automatyzacją obróbki. Osoby wybierające tę odpowiedź mogą nie dostrzegać, że kompozycje warstw koncentrują się na wyglądzie docelowego obrazu, a nie na jego seryjnym przetwarzaniu. W efekcie, wybór tych odpowiedzi wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji każdego z paneli i narzędzi dostępnych w Photoshopie oraz ich zastosowania w kontekście zarządzania dużymi zbiorami zdjęć.

Pytanie 21

Aby stworzyć strony internetowe dla firmowej witryny, która elastycznie przystosowuje się do różnych rozdzielczości ekranu i dobrze prezentuje się oraz działa na różnych urządzeniach, takich jak komputer stacjonarny, tablet czy smartfon, konieczne jest użycie

A. języka XML i oddzielnych wersji strony dla różnych typów urządzeń
B. Responsive Web Design
C. całkowitego generowania stron w Flashu
D. języka XHTML i struktury opartej na tabelach
Responsive Web Design (RWD) to podejście do projektowania stron internetowych, które umożliwia ich płynne dostosowywanie się do różnych rozdzielczości ekranów i urządzeń. Kluczowym elementem RWD jest elastyczna siatka, która wykorzystuje jednostki względne, takie jak procenty, zamiast jednostek stałych, co pozwala na automatyczne dostosowanie elementów strony do wymiarów ekranu. Przykłady zastosowania RWD obejmują techniki takie jak media queries, które umożliwiają stosowanie różnych stylów CSS w zależności od rozmiaru wyświetlacza. Dzięki temu użytkownicy korzystający z komputerów stacjonarnych, tabletów czy smartfonów mają zapewnione optymalne doświadczenia na stronie. Współczesne standardy, takie jak HTML5 i CSS3, w pełni wspierają RWD, co czyni je najlepszą praktyką w projektowaniu nowoczesnych witryn. Korzystając z RWD, programiści mogą zredukować czas i wysiłek związany z tworzeniem osobnych wersji witryny dla różnych urządzeń, co przekłada się na niższe koszty utrzymania i aktualizacji witryny.

Pytanie 22

Jakiego efektu należy użyć w programie Audacity, aby podnieść głośność dźwięku?

A. Zmień wysokość
B. Echo
C. Stretch
D. Wzmocnij
Wybór 'Wzmocnienia' to naprawdę trafna decyzja. To przecież coś, co bezpośrednio zwiększa głośność dźwięku w Audacity. Działa tak, że podnosi poziom amplitudy audio, przez co dźwięk staje się wyraźniejszy i głośniejszy. Możesz to zastosować w różnych częściach nagrania, co jest super, bo można dostosować głośność tam, gdzie jest to potrzebne. Na przykład, jak masz fragmenty, które są ciche, to wzmocnienie może zbalansować całość nagrania. Tylko pamiętaj, żeby nie przekroczyć 0 dB, bo inaczej dźwięk zacznie zniekształcać – coś, co nazywa się clippingiem. Warto stosować wzmocnienie rozsądnie i korzystać z narzędzi do analizy poziomów, jak wskaźniki poziomu wyjścia, żeby upewnić się, że końcowy miks jest głośny, ale też czysty. Wzmocnienie naprawdę może poprawić jakość nagrań i podnieść ich słyszalność bez utraty charakteru dźwięku.

Pytanie 23

Proces polegający na zamianie obrazu wektorowego na obraz rastrowy to

A. rasteryzacja
B. wektoryzacja
C. kalibracja
D. trasowanie
Wektorowanie to proces odwrotny do rasteryzacji, polegający na konwersji obrazów rastrowych na wektory. Oznacza to, że wektoryzacja przekształca pikselowy obraz w reprezentację opartą na matematycznych równaniach, co w praktyce pozwala na uzyskanie skalowalnych grafik, które nie tracą jakości przy powiększaniu. Kalibracja odnosi się natomiast do procesu ustawiania parametrów urządzeń, takich jak monitory czy skanery, aby zapewnić dokładność odwzorowania kolorów i detali, a więc nie ma bezpośredniego związku z konwersją formatu obrazu. Trasowanie to termin często używany w kontekście wyznaczania ścieżek, na przykład w odniesieniu do trasowania sygnałów w sieciach komputerowych lub trasowania w kontekście drukowania. Te koncepcje mogą być mylone, ponieważ wszystkie dotyczą przetwarzania obrazów lub sygnałów, jednak skupiają się na różnych aspektach. Najczęstszym błędem jest błędne kojarzenie pojęć, gdyż wiele osób może myśleć, że wszystkie procesy przetwarzania grafiki są ze sobą powiązane w sposób bezpośredni, co prowadzi do nieporozumień i trudności w zrozumieniu ich zastosowań. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych procesów pełni inną rolę w szerokim zakresie przetwarzania danych graficznych.

Pytanie 24

Jakie sformułowanie najlepiej opisuje grafikę wektorową?

A. Podczas skalowania grafiki następuje zwiększenie intensywności kolorów
B. Podczas powiększania obrazów występuje degradacja jakości
C. Podczas skalowania grafiki następuje zmniejszenie intensywności kolorów
D. Podczas powiększania obrazów nie ma degradacji jakości
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących natury grafiki wektorowej. Po pierwsze, stwierdzenie, że przy powiększaniu obrazów występuje utrata jakości, odnosi się do grafiki rastrowej, w której obrazy są zbudowane z pikseli. Powiększanie takiego obrazu prowadzi do rozmycia i utraty szczegółów, ponieważ piksele stają się widoczne. Taka sytuacja nie ma miejsca w przypadku grafiki wektorowej, która, jak już wspomniano, opiera się na wektorialnych danych matematycznych, co pozwala na zachowanie ostrości i wyrazistości obrazu niezależnie od jego rozmiaru. Drugą niepoprawną koncepcją jest przekonanie, że przy skalowaniu grafiki zmniejsza się nasycenie barw. Nasycenie kolorów jest związane z ich reprezentacją w systemach barw i nie ma bezpośredniego związku z wielkością obrazu. W rzeczywistości, grafika wektorowa pozwala na zachowanie pełnego nasycenia barw, co jest kluczowe w projektach graficznych, które wymagają precyzyjnego odwzorowania kolorów. Warto również zauważyć, że wiele osób może mylić grafikę wektorową z rastrową, co prowadzi do nieporozumień i błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi dwoma typami grafiki, aby skuteczniej dobierać metody projektowania do konkretnych potrzeb i zastosowań.

Pytanie 25

Rastrowy obraz cyfrowy jest zbudowany

A. z pikseli
B. z krzywych
C. ze ścieżek
D. z węzłów
Cyfrowy obraz rastrowy składa się z pikseli, które są najmniejszymi jednostkami obrazu. Każdy piksel ma przypisaną wartość koloru, co pozwala na tworzenie złożonych obrazów. W praktyce, obrazy rastrowe są powszechnie używane w fotografii cyfrowej, grafice komputerowej oraz w publikacjach internetowych. Standardy, takie jak JPEG, PNG czy TIFF, definiują sposoby przechowywania i kompresji obrazów rastrowych. Warto zauważyć, że jakość obrazu zależy od liczby pikseli, a im więcej pikseli, tym większa rozdzielczość i jakość końcowego obrazu. Techniki takie jak interpolacja pikseli są stosowane, aby poprawić jakość obrazu przy jego powiększaniu. W praktycznych zastosowaniach, zrozumienie struktury rastrowej jest kluczowe przy edycji zdjęć oraz tworzeniu grafik, które muszą być dostosowane do różnych rozmiarów wyświetlania.

Pytanie 26

Jakie są korzyści wynikające ze standardu MP3?

A. wysoki poziom kompresji
B. użycie metody kompresji stratnej
C. usunięcie z sygnału niskich tonów
D. usunięcie z sygnału wysokich tonów
Wybór odpowiedzi dotyczący wyeliminowania niskich lub wysokich dźwięków jako zalety standardu MP3 jest mylny. Format MP3, jako kompresja stratna, nie polega na całkowitym usuwaniu konkretnych częstotliwości, ale raczej na eliminacji dźwięków, które są mniej istotne dla percepcji słuchowej. Odpowiedzi sugerujące, że MP3 wycina niskie lub wysokie dźwięki, mogą prowadzić do błędnego zrozumienia procesu kompresji. Kompresja stratna polega na tym, że algorytmy analizują, które dźwięki są słyszalne i które można usunąć bez zauważalnego wpływu na jakość dźwięku. Eliminowanie niskich dźwięków może prowadzić do zniekształceń w muzyce, a tym samym do utraty istotnych elementów brzmienia. Z kolei wyeliminowanie wysokich dźwięków może zubożyć jakość nagrań, co jest sprzeczne z celem kompresji, który ma na celu zachowanie jak najwyższej jakości dźwięku przy mniejszym rozmiarze pliku. Metoda kompresji stratnej jest zatem bardziej złożona i wymaga zrozumienia, jak działa percepcja dźwięku. Ostatecznie, duży stopień kompresji, który jest istotną zaletą MP3, odnosi się do umiejętności redukcji rozmiaru pliku z minimalnym wpływem na jakość, co jest kluczowe w kontekście przechowywania i dystrybucji muzyki w erze cyfrowej.

Pytanie 27

Na jednowarstwowym nośniku Blu-ray maksymalny rozmiar zapisywanego pliku wynosi

A. 25 GB
B. 1,4 GB
C. 700 MB
D. 4,7 GB
Odpowiedzi 4,7 GB, 1,4 GB i 700 MB to pojemności nośników, które są naprawdę małe w porównaniu do Blu-ray. To może prowadzić do nieporozumień, jeśli chodzi o przechowywanie danych. DVD z pojemnością 4,7 GB było popularne, ale w dzisiejszych czasach to już nie wystarcza. Potem mamy 1,4 GB, co jest typowe dla nośników CD, które w sumie już dawno wyszły z użycia. Odpowiedz 700 MB odnosi się do CD-R, co też jest niewystarczające, gdy chcemy przechowywać filmy w HD czy bardziej wymagające gry. To wszystko może się wydawać skomplikowane, ale zrozumienie tych różnic jest ważne, żeby dobrze zarządzać danymi. Po prostu ważne, żeby wiedzieć, jakie formaty są najlepsze do różnych zadań, a to pomoże w praktycznym wykorzystaniu tych technologii.

Pytanie 28

Przygotowując multimedialną prezentację na potrzeby mediów cyfrowych, warto pamiętać o

A. użyciu wielu kolorów
B. wyborze prostej czcionki, bez ozdobnych elementów
C. dodaniu efektów specjalnych
D. umieszczeniu dużej ilości tekstu
Wybór prostej czcionki, pozbawionej ozdobników, jest kluczowy dla zachowania czytelności treści w prezentacjach multimedialnych. Prosta czcionka, taka jak Arial czy Helvetica, jest łatwiejsza do odczytania, co jest niezwykle istotne, zwłaszcza w warunkach prezentacji, gdzie audytorium może nie mieć możliwości zbliżenia się do ekranu. Badania wykazują, że czcionki bezszeryfowe są bardziej czytelne na ekranach elektronicznych, co czyni je preferowanym wyborem w kontekście mediów cyfrowych. Oprócz tego, stosowanie prostych czcionek ułatwia skupienie uwagi widza na treści merytorycznej, a nie na ozdobnych elementach. W praktyce, projektując prezentację, warto upewnić się, że rozmiar czcionki jest wystarczający (minimum 24 punkty), aby tekst był widoczny z daleka. Ponadto, należy brać pod uwagę kontrast kolorystyczny między tłem a tekstem, aby zapewnić maksymalną czytelność. Dobre praktyki wskazują również na unikanie zbyt dużej ilości tekstu na slajdach, co również poprawia odbiór informacji.

Pytanie 29

Elementy wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki oraz wskazówki używane w projektach multimedialnych mają na celu

A. przemieszczanie się po strukturze projektu
B. ukazanie struktury treści oraz organizacji komunikatu
C. zademonstrowanie możliwych interakcji
D. wyróżnienie kluczowych informacji
Środki wyrazu, takie jak słowa kluczowe, nagłówki i wskazówki, pełnią kluczową rolę w komunikacji wizualnej i multimedialnej, koncentrując się na zaakcentowaniu najważniejszych informacji. Właściwe użycie tych elementów pozwala na wyodrębnienie kluczowych idei i faktów, co umożliwia odbiorcom szybsze przyswajanie treści. Na przykład, stosowanie wyraźnych nagłówków w prezentacjach czy dokumentach multimedialnych pomaga w kierunkowaniu uwagi widza na istotne punkty, co jest zgodne z zasadą „Złotej Reguły” w projektowaniu informacji, która zaleca, aby najważniejsze informacje były najbardziej widoczne. Ponadto, dobre praktyki w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI) oraz doświadczeń użytkownika (UX) podkreślają znaczenie hierarchii wizualnej, gdzie akcentowanie kluczowych informacji poprzez kontrast, wielkość czcionki czy kolor jest kluczowe dla efektywności komunikacji. Zrozumienie i stosowanie tych zasad jest niezbędne w projektowaniu skutecznych materiałów edukacyjnych oraz w tworzeniu angażujących doświadczeń interaktywnych.

Pytanie 30

Jakie znaczenie ma poniższa deklaracja kodu CSS:

li span {font-size: 10pt; color:green;} ?

A. Tylko tekst w obrębie wszystkich znaczników span znajdujących się w znacznikach l będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
B. Tekst znajdujący się we wszystkich znacznikach l oraz wszystkich znacznikach span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
C. Tekst w każdym z znaczników span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
D. Jedynie tekst znajdujący się w obrębie wszystkich znaczników l oraz tych wewnątrz znaczników span będzie miał rozmiar 10 pt i kolor zielony
Analizując dostępne odpowiedzi, wiele z nich błędnie interpretuje zakres zastosowania reguły CSS. Na przykład, mówienie, że 'tekst wewnątrz wszystkich znaczników l i oraz wszystkich znaczników span będzie wielkości 10 pt i zielonego koloru' nie uwzględnia faktu, że reguła dotyczy tylko spanów wewnątrz li. Ponadto, pomylenie selektora z ogólnymi znacznikami
  • prowadzi do nieporozumień, ponieważ reguła nie zmienia stylu wszystkich znaczników
  • , ale tylko tych, które zawierają . Właściwości CSS są w rzeczywistości stosowane na podstawie hierarchii zagnieżdżonych elementów, co oznacza, że niepoprawne jest stosowanie stylów do rodziców, kiedy reguła dotyczy tylko ich dzieci. Innym typowym błędem jest stwierdzenie, że styl dotyczy 'wszystkich znaczników span', co jest błędne, ponieważ reguła odnosi się tylko do tych spanów zagnieżdżonych w li. Aby uniknąć takich nieporozumień, ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jak działają selektory CSS i jak specyfikacja CSS wpływa na dziedziczenie i kaskadowość stylów. Właściwe zrozumienie zasięgu selektorów pozwala na efektywniejsze pisanie stylów i lepsze zarządzanie prezentacją treści na stronach internetowych.

  • Pytanie 31

    Który z poniższych zapisów znaczników w języku XHTML jest poprawny?

    A.
    B.
    C.
    D.
    Odpowiedźjest poprawna, ponieważ XHTML (Extensible Hypertext Markup Language) jest językiem znaczników, który jest surową wersją HTML 5. XHTML jest wrażliwy na wielkość liter, co oznacza, że wszystkie znaczniki muszą być pisane małymi literami. To podejście wynika z faktu, że XHTML opiera się na XML, który ma ścisłe zasady dotyczące składni, w tym konieczność używania małych liter dla nazw znaczników. Użycie odpowiedniej składni pozwala na lepszą interoperacyjność między różnymi przeglądarkami internetowymi oraz zapewnia zgodność z standardami W3C. Przykładowe zastosowanie poprawnego znacznika to:Przykład, co jest podstawą budowy dokumentu XHTML. Używanie poprawnych znaczników jest kluczowe dla uzyskania odpowiednich wyników w interpretacji przez przeglądarki oraz dla poprawnego działania technologii wspierających, takich jak CSS i JavaScript.

    Pytanie 32

    W modelu RGB wartość 255 (R255; G255; B255) odpowiada kolorowi

    A. zielonemu
    B. błękitnemu
    C. białemu
    D. czarnemu
    W modelu RGB, wartości składowych R (czerwony), G (zielony) i B (niebieski) mogą przyjmować wartości od 0 do 255. Kiedy wszystkie trzy składowe osiągają maksymalną wartość 255 (R255; G255; B255), powstaje kolor biały. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest projektowanie graficzne, gdzie kolory są łączone za pomocą różnych wartości RGB, co pozwala na uzyskanie pełnej palety barw. W praktyce, w aplikacjach takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, zrozumienie modelu RGB jest kluczowe dla tworzenia harmonijnych zestawień kolorystycznych. Model RGB jest również standardem w telewizji i monitorach komputerowych. Dobrą praktyką jest testowanie różnych konfiguracji kolorów na przykład w oprogramowaniu do edycji zdjęć, co pozwala na wizualizację, jak kombinacje barw wpływają na postrzeganie obrazu.

    Pytanie 33

    Zgodnie z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL utwór można

    A. zmienić i wykorzystać w prezentacji
    B. użyć w prezentacji, lecz nie można go zmieniać
    C. sprzedać po wykorzystaniu w prezentacji
    D. użyć w prezentacji o charakterze komercyjnym
    Wszystkie pozostałe odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących możliwości korzystania z utworów objętych licencją CC BY-NC-ND 3.0 PL. W przypadku modyfikacji utworu, licencja wyraźnie stwierdza, że jest to niedozwolone. W związku z tym, sugerowanie, że można zmodyfikować utwór oraz wykorzystać go w prezentacji, jest niezgodne z zasadami tej licencji. W praktyce takie podejście może prowadzić do naruszenia praw autorskich, co ma poważne konsekwencje prawne. Dodatkowo, pomysł na wykorzystywanie utworów w celach komercyjnych, jak w odpowiedzi dotyczącej prezentacji komercyjnej, również jest błędny, ponieważ licencja ta wyraźnie ogranicza korzystanie do celów niekomercyjnych. Warto zrozumieć, że licencje takie jak CC BY-NC-ND są stworzone, aby chronić twórców i ich prawa, a nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do dezinformacji w zakresie stosowania praw autorskich. Często pojawiającym się błędem myślowym jest utożsamianie licencji Creative Commons z pełną dowolnością w korzystaniu z utworów, co jest nieprawdziwe. Zrozumienie szczegółowych warunków licencji, takich jak CC BY-NC-ND, jest kluczowe, aby właściwie nawigować w obszarze twórczości i ochrony praw autorskich.

    Pytanie 34

    Plik animacji w programie Adobe Flash nie zawiera się

    A. klatek
    B. animacji kształtu
    C. kanałów
    D. warstw
    Wybierając odpowiedzi dotyczące klatek, warstw i animacji kształtu, można wprowadzić się w błąd, sądząc, że wszystkie te elementy są równie istotne jak kanały. Klatki są fundamentalnym elementem animacji, ponieważ definiują poszczególne momenty w czasie, co pozwala na tworzenie sekwencji ruchu. Warstwy w Adobe Flash to z kolei narzędzie do organizacji różnych elementów w projekcie, co znacznie ułatwia edytowanie i zarządzanie skomplikowanymi animacjami. Animacje kształtu wprowadzają dodatkowy wymiar do animacji, umożliwiając tworzenie bardziej płynnych i kreatywnych efektów poprzez transformacje graficzne. Cała ta struktura stanowi system, który pozwala na wykorzystanie zasobów w sposób bardziej efektywny, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie projektowania animacji. Warto zauważyć, że błędne przekonanie o obecności kanałów może wynikać z doświadczenia w innych programach graficznych, gdzie kanały odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu kolorami lub przezroczystością. Dlatego, zrozumienie różnic między tymi systemami jest kluczowe dla skutecznej pracy w świecie animacji i grafiki komputerowej.

    Pytanie 35

    Jakie znaczenie ma akronim HTML?

    A. Kaskadowe arkusze stylów
    B. Hierarchiczna struktura danych
    C. Hipertekstowy język znaczników
    D. Zewnętrzne arkusze stylów
    HTML, czyli Hipertekstowy Język Znaczników, to podstawowy język służący do tworzenia stron internetowych. Jego celem jest strukturalne definiowanie treści, co pozwala przeglądarkom internetowym prawidłowo interpretować i wyświetlać zawartość. HTML pozwala na użycie znaczników (tagów), które definiują różne elementy, takie jak nagłówki, akapity, linki, obrazy czy formularze. Przykładem zastosowania HTML może być stworzenie prostego dokumentu, w którym zastosujemy znacznik

    do stworzenia tytułu strony oraz

    do wprowadzenia tekstu. Ponadto HTML wspiera elementy semantyczne, co poprawia dostępność treści oraz wspiera SEO, co jest kluczowe w tworzeniu nowoczesnych stron internetowych. Standardy HTML są zarządzane przez World Wide Web Consortium (W3C), co gwarantuje ich zgodność i powszechne uznanie w branży.


    Pytanie 36

    Technika stosowana w animacji, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny, to

    A. głębia
    B. morfing
    C. rendering
    D. modelowanie
    Modelowanie, głębia i rendering to terminy, które mogą się wydawać podobne, ale nie mają nic wspólnego z morfingiem. Modelowanie to w zasadzie tworzenie kształtów w 3D, a nie ich zmiana jeden w drugi. Głębia dotyczy tego, jak postrzegamy odległość w obrazach 2D i 3D, więc też nie ma to związku z tym płynny proces. No a rendering to ostatni krok w produkcji grafiki, kiedy generujemy obraz z modelu 3D, ale to też nie ma nic wspólnego z morfingiem. Często ludzie mylą te pojęcia, myśląc, że się ze sobą łączą, a tak nie jest. Morfing jest wyjątkowy, bo wymaga zaawansowanych algorytmów do zmiany kształtów i zarządzania właściwościami obiektów, więc to zupełnie inna bajka niż standardowe modelowanie czy renderowanie.

    Pytanie 37

    Która właściwość obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od modyfikacji wprowadzanych podczas jego korekcji kolorystycznej?

    A. Tonacja obrazu
    B. Tryb koloru
    C. Rozkład jasności na obrazie
    D. Odwzorowanie kolorów
    Kiedy mówimy o odwzorowaniu barw, tonacji obrazu i rozkładzie jasności, to wszystko jest ze sobą powiązane. Odwzorowanie barw to tak naprawdę to, jak kolory w obrazie pasują do rzeczywistych kolorów, a ich zmiana to efekt użycia różnych filtrów i narzędzi. Tonacja obrazu? To, jak manipulujesz jasnością i kontrastem, i też się zmienia w trakcie korekcji barwnej, co wpływa na to, jak oglądamy zdjęcie. Rozkład jasności pokazuje, jak jasne lub ciemne są różne fragmenty obrazu - zmienia się to podczas korekcji z powodu zmian w oświetleniu i kontrastach, co z kolei wpływa na postrzeganą głębię. Często jest błąd w myśleniu, że te rzeczy są od siebie niezależne, a tu się mylisz! One są ze sobą bardzo związane, a zmiany w jednym parametrze zawsze wpływają na inne. To ważne, żeby to ogarnąć, bo profesjonalna edycja zdjęć czy postprodukcja wideo wymaga zrozumienia tych wszystkich powiązań.

    Pytanie 38

    Jakie parametry rejestracji obrazu powinny być użyte, aby uzyskać poprawną reprodukcję kolorów oraz efekt rozmytego tła na zdjęciu robionym w oświetleniu żarowym?

    A. Przysłona 16, balans bieli ustawiony na 3200 K
    B. Przysłona 16, balans bieli ustawiony na 5500 K
    C. Przysłona 2, balans bieli ustawiony na 5500 K
    D. Przysłona 2, balans bieli ustawiony na 3200 K
    Ustawienie liczby przesłony na 16 z balansu bieli na 5500 K jest nieodpowiednie do warunków pracy przy oświetleniu żarowym. Liczba przesłony 16, która jest stosunkowo mała, jest używana w sytuacjach, gdy światło jest intensywne, co skutkuje głębszą głębią ostrości. W przypadku ciemniejszych warunków, takich jak te przy oświetleniu żarowym, zastosowanie tak małej wartości przesłony prowadzi do niedoświetlenia obrazu. Balans bieli na 5500 K odpowiada naturalnemu światłu dziennemu, czym skutkuje nieprawidłową reprodukcją barw, w szczególności w przypadku ciepłego światła żarowego. Ostatecznie, zastosowanie tych parametrów prowadzi do efektów, które nie oddają wiernie kolorów, a także nie umożliwiają uzyskania pożądanego efektu rozmytego tła. Warto zwrócić uwagę, że wiele osób popełnia błąd, myśląc, że wyższe wartości przesłony są zawsze lepsze. Taki sposób myślenia ignoruje fakt, że w fotografii kluczowe jest dostosowanie ustawień do specyficznych warunków oświetleniowych, co wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale i praktycznego doświadczenia w pracy z różnymi źródłami światła.

    Pytanie 39

    Jaką informację zawiera pierwszy znacznik HTML w strukturze strony www?

    A. Typ języka zastosowanego do budowy strony www
    B. Słowa kluczowe i opis witryny internetowej
    C. Dane dotyczące praw autorskich
    D. Nazwa strony www
    Pierwszy znacznik HTML w szkieletach stron internetowych, czyli deklaracja typu dokumentu (DOCTYPE), ma kluczowe znaczenie, ponieważ określa rodzaj języka używanego do stworzenia danej strony. Wprowadza przeglądarkę w odpowiedni tryb wyświetlania, dzięki czemu możemy korzystać z nowoczesnych funkcji HTML oraz CSS. Przykładowo, deklaracja informuje przeglądarki, że strona jest napisana w HTML5, co jest obecnie standardem w branży. Umożliwia to prawidłowe renderowanie elementów, a także korzystanie z wielu zaawansowanych funkcji, takich jak multimedia czy semantyczne znaczniki. Ważne jest, by zawsze stosować poprawny DOCTYPE, ponieważ jego brak może prowadzić do problemów z wyświetlaniem i działaniem strony. Ponadto, strona, która nie ma prawidłowo określonego typu dokumentu, może działać w tzw. trybie quirks, co zmienia sposób interpretacji CSS i HTML przez przeglądarki, a w efekcie może prowadzić do nieprzewidywalnych wyników.

    Pytanie 40

    Charakterystyczną cechą sekwencyjnej prezentacji multimedialnej są

    A. wstawione różnorodne, liczne wątki akcji
    B. wprowadzone przyciski interakcyjne
    C. slajdy wyświetlane w ustalonej kolejności
    D. slajdy umożliwiające dowolność przejść pomiędzy sobą
    Wszystkie pozostałe odpowiedzi dotyczą różnych aspektów interakcji w prezentacjach multimedialnych, które nie są charakterystyczne dla sekwencyjnej prezentacji. Zachowanie dowolności przejść między slajdami wprowadza element chaosu, który może zaburzyć logiczny przepływ informacji. W praktyce oznacza to, że uczestnik może poczuć się zagubiony w trakcie prezentacji, co prowadzi do zmniejszenia efektywności nauki. Różne wątki akcji mogą sugerować wielowątkowość i nieliniowość, co jest przeciwieństwem sekwencji, a ich zastosowanie często sprawdza się w bardziej zaawansowanych formach prezentacji, takich jak oprogramowanie interaktywne, które wymaga od użytkownika wyboru ścieżki. Przyciski akcji, choć dodają interaktywności, również mogą wprowadzać elementy nieprzewidywalności, które są niewskazane w kontekście sekwencyjnego podejścia. Prawidłowe projektowanie prezentacji multimedialnych powinno opierać się na zasadach, które sprzyjają łatwemu przyswajaniu wiedzy, takich jak jasna struktura i przewidywalna kolejność slajdów, co z kolei wpływa na zaangażowanie odbiorcy i ich zdolność do zrozumienia przekazywanych informacji.