Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 12 stycznia 2025 16:16
  • Data zakończenia: 12 stycznia 2025 16:26

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która z dokumentacji funkcji odpowiada przedstawionemu kodowi źródłowemu?

Ilustracja do pytania
A. Dokumentacja 2
B. Dokumentacja 1
C. Dokumentacja 4
D. Dokumentacja 3
Dokumentacja 2 jest prawidłowa i precyzyjnie opisuje funkcję, jej parametry oraz wartość zwracaną. Zgodność dokumentacji z kodem jest kluczowa dla późniejszego utrzymania oraz rozszerzania aplikacji.

Pytanie 2

Jaki rodzaj licencji umożliwia dowolne zmienianie oraz rozpowszechnianie kodu źródłowego?

A. Licencja shareware
B. Licencja OEM
C. Licencja komercyjna
D. Licencja GNU GPL
Licencja komercyjna ogranicza możliwość modyfikacji kodu i zazwyczaj wymaga zakupu oprogramowania na określonych warunkach. Licencja shareware pozwala na testowanie oprogramowania przed zakupem, ale nie uprawnia do modyfikacji ani redystrybucji kodu. Licencja OEM (Original Equipment Manufacturer) jest związana z oprogramowaniem dostarczanym przez producenta sprzętu i ogranicza możliwość instalacji na innym urządzeniu lub modyfikacji kodu źródłowego.

Pytanie 3

W jakim przypadku należy umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej?

A. w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna
B. w sytuacji urazu pleców, gdy osoba jest świadoma
C. gdy wystąpi omdlenie i brak tętna
D. w przypadku urazu kręgosłupa
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej jest kluczowym krokiem w sytuacjach medycznych, zwłaszcza w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna i oddycha. Ta pozycja ma na celu zapewnienie drożności dróg oddechowych, co jest niezbędne, aby uniknąć zadławienia się własnymi wymiotami lub śliną. W sytuacji, gdy osoba traci przytomność, lecz nadal oddycha, ułożenie jej na boku minimalizuje ryzyko aspiracji i wspiera naturalne funkcje oddechowe. Ważne jest, aby przyjąć tę pozycję, ale również monitorować stan poszkodowanego, sprawdzając jego oddech i reakcje. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w takich sytuacjach kluczowe jest, aby osoba była w pełni zabezpieczona i nie mogła się przewrócić. Przykłady zastosowania tej techniki obejmują sytuacje, gdzie osoba straciła przytomność na skutek omdlenia związanego z nagłym spadkiem ciśnienia krwi lub innymi czynnikami. Wykorzystanie pozycji bocznej bezpiecznej jest standardem w pierwszej pomocy i jest szkolone w ramach kursów dla ratowników oraz medyków.

Pytanie 4

Kod funkcji "wykonaj()" przedstawiony powyżej weryfikuje, czy

Ilustracja do pytania
A. konkretny element (argument) jest obecny w tablicy liczb całkowitych
B. w tablicy liczb całkowitych znajdują się jedynie wartości 4, 15, -2, 9, 202
C. konkretny element (argument) przypada w zakresie od 0 do 4
D. wszystkie elementy w tablicy odpowiadają wartości konkretnego elementu (argument)
Funkcja 'wykonaj()' sprawdza, czy określony element (argument) znajduje się w tablicy zawierającej liczby całkowite. Algorytm przeszukuje tablicę iteracyjnie, porównując element wejściowy z każdym elementem tablicy, co pozwala na efektywne odnalezienie wartości, jeśli istnieje.

Pytanie 5

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Nagłówek HTTP
B. Tabela w bazie danych
C. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
D. Plik graficzny
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 6

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. system alarmowy przeciwpożarowy
B. punkt remote release
C. przełącznik zasilania
D. rozdzielnię elektryczną
Tablica rozdzielcza to raczej coś z elektryką, a nie z alarmami pożarowymi. Wyłącznik prądu to też element związany z bezpieczeństwem elektrycznym, ale nie ma nic wspólnego z alarmami pożarowymi. Stanowisko zdalnego uwalniania jest częścią systemów bezpieczeństwa, ale znowu – to nie to, o co chodzi w przypadku alarmów pożarowych.

Pytanie 7

Jaki rodzaj testów można scharakteryzować przedstawionym opisem?

Ilustracja do pytania
A. testy wydajnościowe
B. testy jednostkowe
C. testy funkcjonalne
D. testy zgodności
Testy funkcjonalne (functional testing) oceniają, czy aplikacja działa zgodnie z założeniami, testując jej poszczególne funkcjonalności. Są kluczowym etapem w procesie testowania oprogramowania, ponieważ potwierdzają poprawność implementacji.

Pytanie 8

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
B. Do usuwania zmian w repozytorium
C. Do zakładania nowego repozytorium
D. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
Polecenie 'git merge' służy do łączenia zmian z jednej gałęzi (branch) z inną. Najczęściej używane jest do scalenia gałęzi deweloperskich (feature branches) z gałęzią główną (main lub master). Git merge pozwala na integrację nowych funkcji z głównym kodem projektu, co jest kluczowe w pracy zespołowej. W przypadku konfliktów, Git wymaga ręcznego rozwiązania ich przed zakończeniem procesu scalania. Umożliwia to zachowanie porządku w kodzie i unikanie błędów, które mogłyby wyniknąć z niezgodnych zmian.

Pytanie 9

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. jedynie jeden element o treści Harry Potter
B. taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy
C. wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
D. tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.

Pytanie 10

Który z wymienionych elementów NIE stanowi części instrukcji dla użytkownika programu?

A. Opis metody instalacji aplikacji
B. Opis testów jednostkowych
C. Instrukcje dotyczące obsługi poszczególnych funkcji aplikacji
D. Rozwiązywanie problemów związanych z użytkowaniem aplikacji
Instrukcja użytkownika programu zawiera opisy dotyczące sposobu instalacji aplikacji, konfiguracji oraz obsługi poszczególnych funkcji. Jest to kluczowy dokument pomagający użytkownikom w szybkim wdrożeniu się w pracę z oprogramowaniem. Zawiera również sekcje dotyczące rozwiązywania typowych problemów oraz wskazówki, jak efektywnie korzystać z narzędzi i funkcji aplikacji. Instrukcja użytkownika może być dostępna w formie elektronicznej (PDF, strony WWW) lub papierowej, a jej celem jest uproszczenie procesu wdrażania oraz ograniczenie liczby zgłoszeń do działu wsparcia technicznego. Dokumentacja tego typu stanowi również ważny element budowania pozytywnego doświadczenia użytkownika (UX).

Pytanie 11

W zamieszczonym fragmencie kodu Java wskaż nazwę zmiennej, która może przechować wartość 'T'

int zm1;
float zm2;
char zm3;
boolean zm4;

A. zm3
B. zm1
C. zm2
D. zm4
W przedstawionym kodzie zmienna 'zm3' jest zdolna przechowywać wartość 'T', co sugeruje, że jest to typ znakowy (char) lub string o odpowiedniej długości. To standardowa praktyka przy przechowywaniu pojedynczych znaków w języku Java.

Pytanie 12

Które z wymienionych stanowi przykład zagrożenia fizycznego w miejscu pracy?

A. Obciążenie psychiczne
B. Nieodpowiednie relacje w zespole
C. Brak ergonomicznych miejsc pracy
D. Promieniowanie UV
Przeciążenie psychiczne jest zagrożeniem psychospołecznym, a nie fizycznym – dotyczy zdrowia psychicznego i samopoczucia pracownika. Złe relacje w zespole są również zagrożeniem psychospołecznym, prowadzącym do konfliktów i obniżenia efektywności pracy. Brak ergonomicznych stanowisk pracy to zagrożenie ergonomiczne, które może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak bóle pleców czy nadgarstków, ale nie jest klasyfikowane jako zagrożenie fizyczne. Zagrożenia fizyczne dotyczą głównie czynników środowiskowych wpływających bezpośrednio na ciało pracownika.

Pytanie 13

Który z frameworków bazuje na budowaniu komponentów przy użyciu języka JavaScript?

A. React.js
B. ASP.NET Core
C. Node.js
D. Django
Node.js to środowisko uruchomieniowe JavaScript, które działa po stronie serwera i umożliwia tworzenie aplikacji backendowych, a nie komponentów frontendowych. Django to framework do budowy aplikacji webowych w Pythonie i nie jest oparty na komponencie w JavaScript. ASP.NET Core to framework wykorzystywany do budowy aplikacji w języku C# i nie ma związku z tworzeniem komponentów w JavaScript.

Pytanie 14

Które z wymienionych atrybutów klasy mogą być dostępne wyłącznie w obrębie tej klasy oraz jej klas potomnych?

A. Public
B. Static
C. Protected
D. Private
Modyfikator `protected` pozwala na dostęp do pól i metod klasy w ramach tej samej klasy oraz w klasach dziedziczących. Jest to pośredni poziom dostępu między `private` i `public`. Pola `protected` są ukryte przed innymi klasami spoza hierarchii dziedziczenia, ale pozostają dostępne w klasach pochodnych. Dzięki temu dziedziczenie staje się bardziej elastyczne, umożliwiając klasom potomnym korzystanie z chronionych elementów klasy bazowej. Przykład w C++: `class Pojazd { protected: int predkosc; }`. Klasy dziedziczące po `Pojazd` mogą używać `predkosc`, ale obiekty nie mają bezpośredniego dostępu do tego pola.

Pytanie 15

W jakiej sytuacji wykorzystanie stosu będzie korzystniejsze niż lista podczas projektowania zestawu danych?

A. Gdy dane muszą być uporządkowane
B. Gdy kolejność przetwarzania danych jest odwrócona (LIFO)
C. Gdy ważne jest szybkie znajdowanie elementów
D. Gdy chcemy usunąć element z końca
Lista umożliwia liniowy dostęp do elementów i pozwala na dodawanie/usuwanie elementów w dowolnym miejscu, ale nie działa na zasadzie LIFO – dostęp do ostatniego elementu nie jest tak szybki jak w stosie. Kolejka działa zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out), co oznacza, że elementy są przetwarzane w kolejności ich dodania, co jest odwrotnością stosu. Tablica dwuwymiarowa to struktura służąca do przechowywania danych w formie macierzy, umożliwiająca indeksowany dostęp, ale nie wspiera bezpośrednio operacji LIFO ani FIFO.

Pytanie 16

Jak określa się proces, w trakcie którego klasa przejmuje właściwości innej klasy w programowaniu obiektowym?

A. Polimorfizm
B. Hermetyzacja
C. Abstrakcja
D. Dziedziczenie
Polimorfizm to zdolność obiektów do przyjmowania różnych form w zależności od kontekstu. Pozwala to na wywoływanie metod tej samej nazwy, ale o różnych implementacjach, w zależności od typu obiektu. Hermetyzacja odnosi się do ukrywania wewnętrznych detali implementacji klasy i udostępniania tylko niezbędnych interfejsów, co zapewnia większe bezpieczeństwo kodu. Abstrakcja to proces wydzielania najistotniejszych cech obiektu i ukrywania mniej istotnych szczegółów, co pozwala na tworzenie bardziej ogólnych modeli programistycznych. Choć wszystkie te cechy są ważne w OOP, tylko dziedziczenie pozwala klasie na przejęcie cech innej klasy.

Pytanie 17

Jaką funkcję pełni operator "|" w języku C++?

A. Bitowe "xor"
B. Operację przesunięcia bitów w prawo
C. Logiczne "lub"
D. Bitowe "lub"
Operator `||` to operator logiczny `OR`, który działa na wartościach logicznych i zwraca `true`, jeśli przynajmniej jeden z operandów jest prawdziwy, ale nie operuje na poziomie bitów. Operator `^` to operator `XOR` (exclusive or), który zwraca `1` tylko wtedy, gdy jeden z operandów ma wartość `1`, a drugi `0`. Operator `>>` to operator przesunięcia bitowego w prawo, który przesuwa bity liczby w prawo o określoną liczbę miejsc, co skutkuje podzieleniem liczby przez potęgę dwójki. Każdy z tych operatorów działa inaczej niż `|`, który jest operatorem bitowego `OR`.

Pytanie 18

Jakie jest źródło błędu w podanym kodzie przez programistę?

Ilustracja do pytania
A. pole autor jest niedostępne z tego poziomu
B. argumenty konstruktora powinny być przekazane podczas inicjacji obiektu
C. brak konstruktora w definicji klasy
D. inicjacja obiektu została błędnie zapisana
Błąd związany z polem 'autor' wynika z problemu dostępu do pól prywatnych w klasie. W programowaniu obiektowym, pola prywatne (oznaczone jako private) są dostępne tylko wewnątrz danej klasy i nie mogą być bezpośrednio modyfikowane lub odczytywane z zewnątrz. Aby umożliwić dostęp do takich pól, programista powinien utworzyć odpowiednie metody dostępowe – tzw. gettery i settery. Jest to przykład hermetyzacji (encapsulation), jednego z filarów programowania obiektowego, który pozwala na kontrolę nad tym, jak dane są przechowywane i modyfikowane. Hermetyzacja zwiększa bezpieczeństwo aplikacji i zapobiega przypadkowym zmianom wartości pól obiektu.

Pytanie 19

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Przycisk
B. Pasek narzędziowy
C. Dialog wyboru pliku
D. Pole tekstowe
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 20

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
B. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
C. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
D. Określają globalne stałe programu
Zmienne lokalne w metodach przechowują wartości tymczasowe i są usuwane po zakończeniu wykonywania metody, co odróżnia je od pól klasy, które istnieją tak długo, jak istnieje obiekt. Stałe globalne programu są dostępne z każdego miejsca w kodzie, ale nie są związane z konkretną instancją obiektu – ich wartość nie zmienia się dla różnych obiektów. Operacje wykonywane na obiektach są definiowane przez metody klasy, a nie przez pola – pola jedynie przechowują dane, natomiast metody określają zachowanie obiektów i umożliwiają interakcję z nimi.

Pytanie 21

Ile kilobajtów (KB) znajduje się w jednym megabajcie (MB)?

A. 1024
B. 1000
C. 10
D. 100
W informatyce jednostki pamięci są często używane do określenia pojemności danych. 1 megabajt (MB) równa się 1024 kilobajtom (KB) w systemie binarnym, który jest podstawowym systemem liczbowym używanym w komputerach. Wynika to z faktu, że komputery operują w systemie binarnym, gdzie wartości są potęgami liczby 2. Z definicji, 1 MB to 2 do potęgi 20 bajtów, co daje 1048576 bajtów. Kiedy dzielimy tę wartość przez 1024, otrzymujemy 1024 kilobajty. W praktyce, ta konwersja jest niezwykle istotna w kontekście zarządzania pamięcią oraz określania rozmiarów plików. Na przykład, przy pobieraniu plików z internetu, znając tę konwersję, można lepiej oszacować czas pobierania oraz zarządzanie przestrzenią dyskową. Warto również zauważyć, że niektóre systemy operacyjne i producenci sprzętu używają systemu dziesiętnego, w którym 1 MB to 1000 KB, co prowadzi do nieporozumień. Dlatego znajomość różnic między systemami binarnym i dziesiętnym jest kluczowa dla zrozumienia pojemności pamięci komputerowej i odpowiednich jednostek.

Pytanie 22

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Metoda szablonowa (Template method)
B. Kompozyt (Composite)
C. Fasada (Facade)
D. Singleton (Singleton)
Wzorzec projektowy Fasada (Facade) upraszcza interfejs do złożonego systemu poprzez dostarczenie jednolitego punktu dostępu do wielu podsystemów. Dzięki temu klienci mogą korzystać z funkcji systemu za pomocą prostego interfejsu, co zwiększa czytelność kodu i ułatwia jego utrzymanie. Fasada jest szczególnie przydatna w dużych aplikacjach, gdzie wiele modułów wymaga skomplikowanej konfiguracji lub współdziałania. Wprowadzenie fasady ukrywa złożoność wewnętrzną systemu, jednocześnie zapewniając dostęp do niezbędnych funkcjonalności. To rozwiązanie jest często stosowane w systemach z wieloma interfejsami API, w architekturze mikroserwisów oraz przy integracji zewnętrznych bibliotek.

Pytanie 23

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy bezpieczeństwa
B. Testy obciążeniowe
C. Testy funkcjonalne
D. Testy zgodności
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.

Pytanie 24

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje WPF?

A. Framework przeznaczony do budowy aplikacji stacjonarnych w systemie Windows
B. Framework przeznaczony do budowy aplikacji internetowych
C. Biblioteka do obróbki danych w Pythonie
D. Framework umożliwiający zarządzanie urządzeniami IoT
No dobra, WPF to framework, którego używamy, żeby robić aplikacje na Windowsa. Jest częścią platformy .NET i super się nadaje do tworzenia ładnych interfejsów z użyciem XAML, co jest takim językiem, który pozwala na zaprojektowanie interfejsu. Dzięki WPF możemy korzystać z fajnych animacji i ogólnie mieć niezłe wizualizacje. W dodatku, wspiera model MVVM, co ułatwia rozdzielenie logiki aplikacji od tego, co widzi użytkownik. Także w wielu firmach, gdzie potrzebna jest zaawansowana grafika, WPF jest chętnie wykorzystywane.

Pytanie 25

Zasada programowania obiektowego, która polega na ukrywaniu elementów klasy tak, aby były one dostępne wyłącznie dla metod tej klasy lub funkcji zaprzyjaźnionych, to

A. polimorfizm
B. dziedziczenie
C. hermetyzacja
D. wyjątki
Hermetyzacja (enkapsulacja) to zasada programowania obiektowego polegająca na ukrywaniu wewnętrznych składowych klasy przed innymi klasami i udostępnianiu ich tylko poprzez publiczne metody (gettery i settery). Dzięki temu ogranicza się dostęp do danych i chroni je przed nieautoryzowaną modyfikacją, co zwiększa bezpieczeństwo i czytelność kodu.

Pytanie 26

Jakie rezultaty pojawią się po uruchomieniu poniższego kodu napisanego w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. Bazowa. Bazowa.
B. Bazowa. Pochodna.
C. Pochodna. Pochodna.
D. Pochodna. Bazowa.
Wyświetlenie 'Bazowa. Pochodna.' wskazywałoby, że tylko jedna z metod została nadpisana, co nie ma sensu w tym przypadku. Znacznik 'Bazowa. Bazowa.' to już totalny brak polimorfizmu, co zupełnie mija się z celem tego kodu. A 'Pochodna. Bazowa.' sugerowałoby, że mamy do czynienia z częściowym nadpisaniem metod, co też nie jest zgodne z tym, co mamy w kodzie.

Pytanie 27

Zaproponowany fragment kodu w Android Studio realizuje metodę nasłuchującą do obsługi wydarzenia

Ilustracja do pytania
A. zmiany stanu kontrolki Switch
B. zmiany w polu tekstowym
C. naciśnięcia przycisku
D. wybór daty
Metoda OnClickListener, to coś, co na pewno warto znać, gdy pracujesz z aplikacjami na Androida. Gdy użytkownik klika przycisk, wywoływana jest metoda onClick. I tu możesz zrobić różne rzeczy, jak na przykład przejść do innego ekranu, zapisać dane albo uruchomić jakąś akcję w tle. To jest dobry przykład wzorca projektowego zwanego Delegacja, który pomaga oddzielić to, co widzisz w interfejsie, od tego, co dzieje się w aplikacji. Dzięki temu łatwiej zarządzać kodem i wprowadzać zmiany. Fajnie jest, gdy logikę umieszczasz w osobnych metodach, bo wtedy testowanie całej aplikacji staje się prostsze. Przykłady? Możesz na przykład użyć OnClickListenera, żeby zrobić logowanie po kliknięciu przycisku lub wysłać formularz. Pamiętaj też, żeby unikać ciężkich operacji w metodzie onClick, żeby aplikacja działała płynnie.

Pytanie 28

W metodach klasy GoldCustomer dostępne są tylko pola

Ilustracja do pytania
A. GoldPoints
B. GoldPoints, Name, Id, Age
C. GoldPoints, Name
D. GoldPoints, Name, Id
W metodach klasy GoldCustomer widoczne są pola GoldPoints, Name i Id, co oznacza, że są one dziedziczone lub publiczne i mogą być bezpośrednio dostępne w obrębie tej klasy.

Pytanie 29

Jaką technologię stosuje się do powiązania aplikacji internetowej z systemem baz danych?

A. SQL
B. CSS
C. JavaScript
D. HTTP
SQL, czyli język do zarządzania danymi, to mega ważna rzecz, jeśli chodzi o relacyjne bazy danych. Dzięki niemu można tworzyć, modyfikować, a nawet usuwać tabele. To taki most, który łączy aplikacje webowe z bazą danych. Dzięki SQL programiści mogą łatwo przechowywać i przetwarzać różne informacje na serwerze. Przykłady? Można generować listy produktów, ogarniać użytkowników czy analizować dane z transakcji. Właściwie bez SQL-a nie dałoby się zbudować solidnych aplikacji, na przykład tych, które działają na MySQL, PostgreSQL czy Microsoft SQL Server. Chociaż pewnie o tym wiesz, ale warto to zaznaczyć.

Pytanie 30

Na podstawie treści zawartej w ramce, określ, który z rysunków ilustruje element odpowiadający klasie Badge zdefiniowanej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 3
B. Rysunek 2
C. Rysunek 1
D. Rysunek 4
Wybór Rysunku 2 jest poprawny ponieważ przedstawia on elementy badge zdefiniowane w bibliotece Bootstrap Badge to niewielkie oznaczenia wizualne zazwyczaj zawierające liczby lub krótkie informacje które można umieścić obok linków lub innych elementów interfejsu użytkownika W Bootstrapie badge są implementowane za pomocą klasy .badge i można je stosować na przykład do wskazywania liczby nowych wiadomości lub powiadomień w aplikacjach webowych Dzięki temu użytkownik ma natychmiastowy dostęp do ważnych informacji bez konieczności wykonywania dodatkowych działań Przykładem zastosowania badge może być ikonka koperty z liczbą nieprzeczytanych wiadomości w skrzynce odbiorczej Co więcej badge można stylować za pomocą dodatkowych klas kolorystycznych takich jak .bg-primary .bg-success itd co pozwala na dostosowanie ich wyglądu do stylistyki całej aplikacji To praktyczne narzędzie w tworzeniu intuicyjnych interfejsów użytkownika które poprawia użyteczność i estetykę strony internetowej Zastosowanie badge zgodnie z dobrymi praktykami projektowania UX/UI wspiera lepszą organizację i dostępność informacji w aplikacjach internetowych

Pytanie 31

Który z wymienionych przykładów przedstawia typ rekordowy?

A. float w języku C
B. int w języku Python
C. struct w języku C++
D. bool w języku Java
Typ 'struct' w języku C++ jest przykładem typu rekordowego, który pozwala na grupowanie zmiennych różnego typu pod jedną nazwą. Struktury pozwalają na przechowywanie powiązanych danych, np. informacji o pracowniku (imię, nazwisko, wiek) w jednym obiekcie. Struktury są kluczowe w programowaniu proceduralnym i obiektowym, umożliwiając efektywne zarządzanie danymi złożonymi. Typy rekordowe pozwalają na budowanie bardziej złożonych i zorganizowanych aplikacji, co zwiększa ich czytelność i ułatwia zarządzanie kodem.

Pytanie 32

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Model prototypowy
B. Metodyki zwinne (Agile)
C. Model wodospadowy (waterfall)
D. Model spiralny
Model kaskadowy, znany też jako waterfall, jest trochę inny. Działa sekwencyjnie, więc każda faza projektu musi się skończyć, zanim zaczniemy następną – nie ma tu miejsca na iteracje. Z kolei model prototypowy polega na tworzeniu próbnych wersji aplikacji, ale też nie skupia się na iteracyjnym dostarczaniu funkcjonalności. A model spiralny łączy w sobie aspekty prototypowania i podejścia kaskadowego, przy czym iteracje są długie i bardziej cykliczne, a nie krótkie i dynamiczne, jak w Agile.

Pytanie 33

W jednostce centralnej, za obliczenia na liczbach zmiennoprzecinkowych odpowiada

A. FPU
B. ALU
C. AU
D. IU
IU to jednostka, która ma do czynienia z liczbami całkowitymi, a nie zmiennoprzecinkowymi. ALU, czyli jednostka arytmetyczno-logiczna, wykonuje różne podstawowe operacje, ale nie jest stworzona do pracy z liczbami zmiennoprzecinkowymi. A AU to jednostka, która przechowuje wyniki, ale sama nie oblicza skomplikowanych rzeczy na liczbach zmiennoprzecinkowych.

Pytanie 34

Jakie zadanie wykonuje debugger?

A. Przekładanie kodu źródłowego na język maszynowy
B. Umożliwianie analizy działania programu krok po kroku
C. Identyfikowanie błędów składniowych podczas kompilacji
D. Generowanie pliku wykonywalnego programu
Tłumaczenie kodu źródłowego na język maszynowy to zadanie kompilatora, a nie debuggera. Wykrywanie błędów składniowych odbywa się podczas procesu kompilacji lub analizy statycznej, ale debugger zajmuje się błędami występującymi w trakcie wykonywania programu. Tworzenie pliku wykonywalnego jest funkcją kompilatora, nie debuggera. Debugger nie generuje kodu – jego zadaniem jest monitorowanie i analizowanie kodu, który już został skompilowany lub interpretowany.

Pytanie 35

Szablon MojaTablica oferuje funkcjonalność tablicy z indeksami oraz elementami różnych typów. W oparciu o pokazany kod, który wykorzystuje ten szablon do tworzenia tablicy asocjacyjnej, wskaż definicję, która posługuje się szablonem do zainicjowania tablicy, gdzie indeksami są liczby całkowite, a elementami są napisy?

Ilustracja do pytania
A. int tab2 = new MojaTablica()
B. MojaTablica tab2 = MOjaTablica()
C. MojaTablica tab2 = new MojaTablica()
D. int tab2[] = new MojaTablica()
Aby utworzyć tablicę asocjacyjną w oparciu o szablon, należy zainicjalizować ją przy użyciu właściwej składni: MojaTablica tab2 = new MojaTablica();. Tego typu deklaracja tworzy obiekt tablicy, gdzie klucze są liczbami całkowitymi, a wartości przechowywane w tablicy to napisy. Tablice asocjacyjne to potężne narzędzie pozwalające na szybkie wyszukiwanie i przechowywanie danych, bazujące na unikalnych kluczach, co umożliwia efektywne zarządzanie złożonymi strukturami danych.

Pytanie 36

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
B. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
C. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
D. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
Stwierdzenie, że dialog modalny działa w tle, jest błędne – dialog modalny jest zawsze na pierwszym planie i blokuje interakcję z innymi oknami aplikacji. Niemodalny dialog to ten, który działa w tle i nie wymaga natychmiastowej reakcji użytkownika. Określenie, że dialog modalny pozwala na interakcję z innymi oknami aplikacji, to nieporozumienie – to właśnie dialog niemodalny umożliwia taką interakcję. Stwierdzenie, że dialog modalny jest ograniczony tylko do aplikacji konsolowych, jest błędne – dialogi modalne są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i graficznych, a nie w aplikacjach konsolowych, gdzie interakcja odbywa się głównie za pomocą tekstu.

Pytanie 37

Programem służącym do monitorowania błędów oraz organizacji projektów jest:

A. Git
B. Jasmine
C. Jira
D. Bugzilla
Git to system kontroli wersji, a nie coś do zarządzania projektami. Bugzilla to narzędzie do śledzenia błędów, ale brakuje mu funkcji, które oferuje pełne zarządzanie projektem. Jasmine to framework do testów jednostkowych w JavaScript, więc nie nadaje się do zarządzania projektami ani do śledzenia błędów w zespole.

Pytanie 38

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
B. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie
C. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
D. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
Inne zasady WCAG, takie jak obsługa klawiatury czy zrozumiałość treści, dotyczą odpowiednio nawigacji i struktury informacji. Elementy percepcyjne koncentrują się na warstwie wizualnej i słuchowej, umożliwiając użytkownikom z różnymi ograniczeniami percepcyjnymi dostęp do pełnej funkcjonalności strony.

Pytanie 39

Czym jest klasa w programowaniu obiektowym?

A. wskaźnik
B. zmienna
C. instrukcja
D. typ danych
Klasa w programowaniu obiektowym jest typem danych, który pozwala na definiowanie własnych struktur zawierających pola (dane) i metody (funkcjonalność). Klasy są podstawą paradygmatu obiektowego i umożliwiają tworzenie obiektów, które są instancjami danej klasy. Klasa definiuje szablon dla obiektów, określając ich zachowanie i właściwości.

Pytanie 40

Jakie znaczenie ma określenie "klasa zaprzyjaźniona" w kontekście programowania obiektowego?

A. Klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów innej klasy
B. Klasa, która nie ma możliwości zawierania metod statycznych
C. Klasa, która może być dziedziczona przez inne klasy
D. Klasa, w której wszystkie komponenty są publiczne
Klasa zaprzyjaźniona (ang. 'friend class') to klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych składowych innej klasy, dzięki specjalnej deklaracji 'friend' wewnątrz tej klasy. Jest to kluczowe narzędzie w programowaniu obiektowym, które umożliwia ściślejszą współpracę między klasami, jednocześnie zapewniając hermetyzację kodu w miejscach, gdzie jest to wymagane. Używanie klas zaprzyjaźnionych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zależnościami między klasami, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Klasy zaprzyjaźnione są często stosowane w bibliotekach standardowych i frameworkach, pozwalając na eleganckie rozwiązania problemów związanych z ukrywaniem implementacji i udostępnianiem tylko niezbędnych fragmentów kodu innym komponentom systemu.