Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 20 marca 2025 13:31
  • Data zakończenia: 20 marca 2025 13:50

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli określ, ile wyniósł w roku 2012 wskaźnik rentowności majątku przedsiębiorstwa.
Wybrane informacje z bilansu i rachunku zysków i strat przedsiębiorstwa FENIX

WyszczególnienieStan na 31.12. 2012
Aktywa400 000 zł
Należności40 000 zł
Zapasy80 000 zł
Przychody ze sprzedaży1 200 000 zł
Zysk netto60 000 zł

A. 10%
B. 20%
C. 5%
D. 15%
Z tego co widzę, to różne wskaźniki rentowności często mogą się mylić, ale żaden z podanych wyników, czyli 10%, 20% czy 5%, nie pasuje do naszych obliczeń dla rentowności majątku (ROA). Często problemy wynikają z tego, że nie do końca rozumie się pojęcia zysku netto i aktywów. Na przykład, jak zysk netto jest niski w porównaniu do aktywów, to można pomyśleć, że rentowność jest lepsza niż w rzeczywistości. Może się zdarzyć, że ktoś pomyli zysk netto z przychodami albo aktywa z innymi wskaźnikami, co prowadzi do dużych różnic. Ważne jest, żeby mieć jasne pojęcia o tym, jak działa bilans firmy i jak się generują zyski. Bez tego trudno zrobić dobrą analizę. W praktyce, pominięcie dokładności w obliczeniach może skutkować złymi decyzjami inwestycyjnymi, co pokazuje, jak ważne jest krytyczne myślenie w finansach.

Pytanie 2

Podczas postępowania administracyjnego zeznawał biegły. Jaką formę powinna przyjąć ta czynność w celu jej utrwalenia?

A. Oświadczenia
B. Protokołu
C. Notatki służbowej
D. Adnotacji
W czasie rozprawy administracyjnej, przesłuchanie biegłego powinno zostać utrwalone w formie protokołu, co jest zgodne z zasadami dobrego zarządzania dokumentacją prawną. Protokół stanowi formalny zapis przebiegu rozprawy, zawierający wszystkie istotne informacje, w tym dane identyfikacyjne biegłego, treść zeznań oraz wszelkie pytania i odpowiedzi. Dzięki temu, protokół pełni funkcję dowodową, umożliwiając późniejsze odwołania i analizy sprawy. Protokół powinien być sporządzony niezwłocznie po zakończeniu czynności oraz akceptowany przez osoby biorące w nich udział, co pozwala na uniknięcie nieporozumień dotyczących zawartych w nim informacji. W praktyce, odpowiednio sporządzony protokół jest kluczowym dokumentem w postępowaniach administracyjnych, ponieważ zapewnia przejrzystość i rzetelność procedur. Dodatkowo, zgodnie z ustawą o postępowaniu administracyjnym, protokoły powinny być archiwizowane, co umożliwia ich późniejsze wykorzystanie w celach dowodowych lub kontrolnych.

Pytanie 3

Wezwany przez organ administracji publicznej do złożenia zeznań ma obowiązek stawić się osobiście, gdy mieszka

A. w państwach spoza Unii Europejskiej.
B. w gminie sąsiedniej z gminą, w której trwa postępowanie administracyjne.
C. w innej gminie niż ta, w której prowadzone jest postępowanie administracyjne i która ma sąsiedztwo z nią.
D. w państwach Unii Europejskiej.
Nieprawidłowe odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących obowiązków osób wezwanych przez organy administracji publicznej. W przypadku opcji wskazujących na zamieszkanie w kraju poza Unią Europejską lub w krajach Unii Europejskiej, należy zauważyć, że prawo administracyjne nie przewiduje takich okoliczności jako zwolnienia z obowiązku stawienia się na wezwanie. Osoby przebywające za granicą, które są wezwane do złożenia zeznań w kraju, mogą mieć możliwość składania dokumentów w formie pisemnej, jednak osobiste stawienie się w gminie sąsiadującej z miejscem postępowania wciąż może być wymagane w niektórych przypadkach. Ponadto, odpowiedzi sugerujące, że wezwanie nie dotyczy osób zamieszkujących w gminie, która graniczy z gminą prowadzącą postępowanie, są mylące. Właściwa interpretacja przepisów prawa administracyjnego wskazuje, że osobiste stawienie się jest obligatoryjne dla świadków i innych osób, które mogą dostarczyć istotne informacje w możliwościach postępowania. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe, aby uniknąć pomyłek, które mogą prowadzić do nieuzasadnionych konsekwencji prawnych oraz problemów z koordynacją postępowań administracyjnych. W praktyce, osoby wezwane powinny być świadome obowiązków wynikających z przepisów prawa oraz zalecanych procedur postępowania, co pozwala na lepszą współpracę z organami administracyjnymi.

Pytanie 4

Aby zapobiec nieszczęśliwym wypadkom w biurowych przestrzeniach, należy

A. zamykać szuflady biurek, zwłaszcza te najniżej ulokowane nad podłogą
B. sięgać po dokumenty z wyższej półki, stojąc na krześle obrotowym
C. wchodząc do tych pomieszczeń, energicznie otwierać drzwi
D. starannie wypastować schodowe stopnie, aby zapewnić równą powierzchnię
Zamkniecie szuflad biurek, szczególnie tych znajdujących się najniżej nad podłogą, jest kluczowym działaniem, które ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w pomieszczeniach biurowych. Otwarta szuflada może stać się przeszkodą, co zwiększa ryzyko potknięcia się lub upadku, zwłaszcza w zatłoczonych biurach, gdzie poruszamy się między biurkami i innymi meblami. Przykładowo, w sytuacji, gdy ktoś przypadkowo uderzy w otwartą szufladę, może to prowadzić do poważnych urazów. Dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa, takie jak regularne przypominanie pracownikom o zamykaniu szuflad, mogą znacząco przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wypadków. Warto również zwrócić uwagę na standardy BHP (Bezpieczeństwa i Higieny Pracy), które zalecają, aby przestrzeń robocza była wolna od zbędnych przeszkód, co obejmuje również otwarte szuflady. W ten sposób nie tylko chronimy siebie, ale także naszych współpracowników.

Pytanie 5

Jeśli PKB wynosi 152 000 mln dolarów, a liczba mieszkańców danego kraju to 38 mln, to jakie jest PKB na jednego mieszkańca?

A. 4$
B. 4000$
C. 40$
D. 400$
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego podejścia do obliczeń oraz niesłusznych założeń dotyczących wartości PKB na mieszkańca. Wartości 4$, 400$ oraz 40$ są znacznie zaniżone w porównaniu do poprawnej odpowiedzi, co wskazuje na fundamentalne nieporozumienie dotyczące procesu obliczania PKB per capita. Możliwe, że odpowiedzi te mogły być wynikiem niepoprawnego podziału wartości PKB lub pomyłek w jednostkach miar. Na przykład, wartość 4$ mogła być wynikiem błędnego podzielenia lub pominięcia przelicznika milionów, co prowadzi do bardzo zaniżonego wyniku. Z kolei 400$ oraz 40$ również wskazują na pomyłki w obliczeniach, gdzie uczestnicy testu mogli zastosować niewłaściwe jednostki miar lub błędnie zinterpretować liczby. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, kluczowe jest zrozumienie jednostek, którymi operujemy, oraz staranne śledzenie kroków obliczeniowych. W ocenie gospodarki, granice, w których operujemy, mają znaczący wpływ na interpretację danych. Dlatego ważne jest, aby zawsze dokładnie przeliczać i zrozumieć wartości ekonomiczne, aby nie dopuścić do błędnych wniosków w analizach i decyzjach politycznych.

Pytanie 6

Kiedy wniosek o rozpoczęcie postępowania administracyjnego składa osoba, która nie jest w stanie lub nie potrafi złożyć podpisu, to

A. wniosek zostanie przyjęty bez podpisu
B. wniosek nie może być złożony
C. podpis składa pracownik przyjmujący wniosek
D. wniosek podpisuje osoba upoważniona przez wnioskodawcę
Podanie podpisuje osoba upoważniona przez składającego podanie jest odpowiedzią prawidłową, ponieważ zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, w przypadku osób, które nie są w stanie złożyć podpisu osobiście, istnieje możliwość wyznaczenia innej osoby, która może to zrobić w ich imieniu. Przykładem mogą być sytuacje, gdy osoba jest niepełnosprawna lub znajduje się w stanie zdrowia uniemożliwiającym jej samodzielne złożenie podpisu. W takich przypadkach, osoba upoważniona powinna przedłożyć dokument potwierdzający uprawnienie do działania w imieniu składającego podanie. To rozwiązanie zapewnia, że wszelkie formalności są dopełnione zgodnie z obowiązującym prawem, a także chroni interesy osób, które z różnych powodów nie mogą osobiście uczestniczyć w postępowaniach administracyjnych. W praktyce często stosuje się takie mechanizmy w instytucjach publicznych, gdzie dąży się do zapewnienia dostępu do usług każdego obywatela.

Pytanie 7

Jaką należność pracodawca może odebrać z pensji pracownika jedynie za jego pisemną zgodą?

A. Grzywnę nałożoną przez pracodawcę w myśl przepisów dotyczących odpowiedzialności porządkowej pracowników
B. Zaliczka finansowa przyznana pracownikowi
C. Składkę za przynależność do związku zawodowego
D. Kwotę pobieraną na podstawie tytułu wykonawczego w celu zaspokojenia świadczeń alimentacyjnych
Odpowiedź dotycząca składki z tytułu członkostwa w związku zawodowym jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa pracy, potrącenia z wynagrodzenia pracownika mogą być dokonywane wyłącznie za jego zgodą na podstawie pisemnej. Składka na związek zawodowy jest jednym z nielicznych przypadków, w których takie potrącenie może mieć miejsce. Pracownik ma prawo decydować o tym, czy chce, aby jego wynagrodzenie było pomniejszane o tę składkę. Przykładowo, jeżeli pracownik należy do związku zawodowego i wyrazi zgodę na potrącenie składki, pracodawca może to zrealizować. Ten proces jest zgodny z zasadami dobrowolności wynikającymi z członkostwa w organizacjach związkowych oraz zapewnia, że pracownik ma kontrolę nad swoimi finansami. Dzięki temu mechanizmowi pracownik może aktywnie uczestniczyć w życiu związku zawodowego, co ma znaczne znaczenie dla negocjacji warunków pracy i płacy.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Który z wymienionych organów sprawuje kontrolę nad gospodarką finansową powiatu?

A. Regionalna Izba Obrachunkowa
B. Prezes Rady Ministrów
C. Wojewoda
D. Samorządowe Kolegium Odwoławcze
Wojewoda, który jest tak jakby reprezentantem rządu w województwie, nie ma za bardzo wpływu na finanse powiatów. Jego zadania są bardziej związane z koordynowaniem działania administracji rządowej i polityki regionalnej. Gdyby ktoś myślał, że premier zajmuje się kontrolą pieniędzy samorządowych, to by się mylił. To może wynikać z tego, że nie wszyscy rozumieją, kto za co odpowiada w tej hierarchii. Samorządowe Kolegium Odwoławcze natomiast nie ma nic wspólnego z nadzorem finansowym, bo zajmuje się odwołaniami od decyzji samorządów. Ważne, żeby zrozumieć, że kontrola finansowa to złożona sprawa i potrzebna jest do tego odpowiednia wiedza i umiejętności, które mają instytucje takie jak RIO. Myląc to wszystko, można dojść do złych wniosków i mieć problemy z wydawaniem publicznych środków.

Pytanie 10

Strona musi zostać poinformowana o dacie i miejscu przeprowadzenia dowodu z udziałem świadków, biegłych lub podczas oględzin przynajmniej na

A. trzy dni przed terminem
B. czternaście dni przed terminem
C. siedem dni przed terminem
D. miesiąc przed terminem
Wybór odpowiedzi związanych z krótszymi terminami, takimi jak "trzy dni przed terminem" czy "czternaście dni przed terminem", jest nieprawidłowy, ponieważ nie odzwierciedla wymaganych przepisów prawa. Kluczowym błędem przy wyborze tych odpowiedzi jest nieuwzględnienie potrzeby odpowiedniego przygotowania stron do postępowania dowodowego. W przypadku zaledwie trzech dni, strona nie ma wystarczająco dużo czasu na zebranie dowodów czy zorganizowanie obecności świadków. To może prowadzić do sytuacji, w której strona nie jest w stanie skutecznie bronić swoich interesów, co jest sprzeczne z zasadą równości stron w postępowaniu. Z drugiej strony, odpowiedź "miesiąc przed terminem" może wydawać się logiczna z perspektywy wcześniejszego powiadomienia, jednak prawo nie przewiduje tak długiego okresu, co może wprowadzać zamieszanie w regulacjach dotyczących postępowania cywilnego. Nieprzestrzeganie ściśle określonych terminów może prowadzić do nieważności dowodów lub innych niekorzystnych konsekwencji procesowych. Zrozumienie właściwych terminów oraz ich zastosowanie w praktyce jest niezbędne dla efektywnego zarządzania sprawami sądowymi oraz zabezpieczenia praw wszystkich stron uczestniczących w postępowaniu.

Pytanie 11

Część A akt osobowych pracownika, które są prowadzone przez pracodawcę, zawiera dokumenty

A. zgromadzone w związku z procesem ubiegania się o zatrudnienie
B. związane z nawiązaniem stosunku pracy i przebiegiem zatrudnienia pracownika
C. powiązane z zakończeniem zatrudnienia
D. dotyczące chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy
Akta osobowe pracownika stanowią kluczowy element dokumentacji personalnej i są regulowane przez przepisy prawa pracy. Część A akt osobowych rzeczywiście obejmuje dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, co obejmuje m.in. CV, listy motywacyjne oraz referencje. Te dokumenty są istotne, ponieważ stanowią dowód na kompetencje i kwalifikacje kandydata, co ma bezpośredni wpływ na proces rekrutacji. Zgromadzenie tych informacji jest zgodne z zasadami rzetelności oraz przejrzystości, które są fundamentem dobrych praktyk HR. W kontekście praktycznym, organizacje powinny mieć jasno określone procedury dotyczące przechowywania i zarządzania tymi dokumentami, aby zapewnić ich bezpieczeństwo oraz zgodność z przepisami o ochronie danych osobowych, takimi jak RODO. Utrzymywanie tych informacji w porządku ułatwia także przyszłe audyty oraz może być przydatne w sytuacjach związanych z ewentualnymi sporami pracowniczymi.

Pytanie 12

Osoba fizyczna zdobywa pełną zdolność do czynności prawnych w chwili

A. ukończenia 13. roku życia
B. w chwili narodzin
C. ukończenia 16. roku życia
D. uzyskania pełnoletności
Osoba fizyczna nabywa pełną zdolność do czynności prawnych w momencie uzyskania pełnoletności, co w Polsce następuje po ukończeniu 18. roku życia. Pełna zdolność do czynności prawnych oznacza możliwość samodzielnego podejmowania decyzji oraz zawierania umów, co jest kluczowe w codziennym życiu. Przykładem może być sytuacja, w której osoba pełnoletnia może samodzielnie kupić samochód, podpisać umowę o pracę czy zaciągnąć kredyt. Warto zaznaczyć, że przed osiągnięciem pełnoletności, osoba w wieku od 13 do 18 lat ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych, co oznacza, że może zawierać umowy tylko za zgodą przedstawicieli ustawowych, chyba że dotyczy to umów, które są zgodne z jej interesami i dotyczą drobnych spraw życia codziennego. Dobrą praktyką jest zrozumienie, że zdolność do czynności prawnych jest jednym z kluczowych elementów ochrony prawnej jednostki, a jej znajomość jest istotna dla wszystkich, którzy planują podejmować decyzje finansowe lub prawne.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

W Dzienniku Ustaw publikowane są między innymi

A. Konstytucja oraz uchwały Senatu
B. ustawy i uchwały Sejmu
C. ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz uchwały Sejmu dotyczące regulaminu Sejmu
D. ustawy i rozporządzenia wydane przez ministrów odpowiedzialnych za działy administracji rządowej
Dziennik Ustaw to oficjalny organ publikacyjny w Polsce, w którym ogłasza się akty prawne, w tym ustawy oraz rozporządzenia wydawane przez ministrów kierujących działami administracji rządowej. Ustawy, które są uchwalane przez Sejm, muszą być publikowane w Dzienniku Ustaw, aby weszły w życie, co jest kluczowe dla zapewnienia transparentności i legalności działania państwa. Przykładem może być ustawa o finansach publicznych, która reguluje zasady gospodarki finansowej państwa oraz samorządów. Rozporządzenia natomiast są aktami wykonawczymi, które konkretizują i implementują przepisy zawarte w ustawach. Ważne jest, aby wszystkie akty prawne były publikowane w tym źródle, ponieważ zapewnia to ich ogólnodostępność oraz umożliwia obywatelom zapoznanie się z obowiązującym prawem. W praktyce każdy akt prawny w Polsce, który ma charakter powszechnie obowiązujący, podlega publikacji w Dzienniku Ustaw, co stanowi fundament działania państwa prawa.

Pytanie 15

Rodzaj rynku, na którym funkcjonuje tylko jeden nabywca określonego towaru to

A. kartel.
B. monopson.
C. monopol.
D. oligopol.
Wybór monopolu, oligopolu lub kartelu jako formy rynku z jednym odbiorcą jest błędny z kilku powodów. Monopol odnosi się do sytuacji, w której istnieje tylko jeden dostawca danego dobra lub usługi, co oznacza, że nabywcy mają ograniczone możliwości wyboru. W przeciwieństwie do monopsonu, monopol nie koncentruje się na strukturze popytu, a raczej na kontroli podaży. Oligopol to rynek z kilkoma dużymi dostawcami, co prowadzi do współzawodnictwa między nimi, ale nadal nie odpowiada sytuacji z jednym odbiorcą. W oligopolu, nabywcy mają przynajmniej kilka opcji do wyboru, co zmienia dynamikę negocjacyjną. Kartel to forma współpracy między konkurentami, którzy starają się kontrolować rynek poprzez ustalanie cen lub podział rynku, co również różni się od monopsonu. Często błąd w rozumieniu monopsonu polega na myleniu go z monopolami i oligopolami, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Aby poprawnie zrozumieć te pojęcia, kluczowe jest rozróżnienie między rolą nabywców a dostawców oraz zrozumienie, jak te siły kształtują rynek. Znajomość tych zasad jest niezbędna, aby uniknąć typowych pułapek analitycznych i podejmować świadome decyzje zarówno w kontekście biznesowym, jak i ekonomicznym.

Pytanie 16

Zatrudnianie kobiet w pracach szczególnie trudnych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet jest

A. dopuszczalne na podstawie pisemnego wniosku pracownicy
B. możliwe, jeżeli lekarz na to zezwoli
C. zabronione i stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika
D. możliwe, jeśli związek zawodowy wyrazi na to zgodę
Dopuszczenie zatrudniania kobiet na stanowiskach, które wiążą się z pracą uciążliwą lub szkodliwą, na podstawie pisemnego wniosku pracownicy, nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawnych. Tego typu podejście sugeruje, że pracownica mogłaby świadomie decydować się na pracę w warunkach, które są szkodliwe dla jej zdrowia, co jest nie tylko nieetyczne, ale także łamie zasady ochrony praw pracowników. Podobnie, zgoda lekarza na pracę w szkodliwych warunkach nie wyłącza odpowiedzialności pracodawcy za zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. Lekarz może jedynie ocenić stan zdrowia pracownicy, ale nie ma prawa przekraczać granic, które wyznaczają przepisy prawa pracy, które absolutnie zabraniają takich praktyk. Wciąganie związków zawodowych w proces decyzyjny dotyczący zatrudniania kobiet w niebezpiecznych warunkach również nie stanowi usprawiedliwienia dla działań sprzecznych z prawem. Związki zawodowe mają na celu ochronę praw pracowników, a ich akceptacja na takie zatrudnienie byłaby sprzeczna z tym celem. Osoby podejmujące decyzje o zatrudnieniu kobiet w warunkach szkodliwych często kierują się błędnym rozumieniem przepisów lub lekceważące ich znaczenie, co może prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców.

Pytanie 17

Zgodnie z przytoczonym przepisem z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego w terminie 30 dni przed upływem terminu jego ważności powinna wystąpić osoba,

Wyciąg z Ustawy o dowodach osobistych
(…)
Art. 46. 1. Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:
1)upływu terminu ważności dowodu osobistego (…);
2)zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego;
3)zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
4)utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
(…)
5)przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
6)(uchylony)
7)(uchylony)
2. Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się:
1)co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego;
2)niezwłocznie – w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4.
3.(uchylony)
(…)

A. której dokument straci ważność w tym terminie.
B. u której uległa zmianie nazwa organu wydającego.
C. która zmieniła nazwisko.
D. której dokument uległ zniszczeniu.
Odpowiedź, która wskazuje na osobę, której dokument straci ważność w terminie 30 dni, jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, każdy obywatel ma obowiązek zadbać o aktualność swojego dowodu osobistego. W momencie, gdy ważność dowodu dobiega końca, wniosek o nowy dokument powinien być złożony w odpowiednim czasie, aby uniknąć sytuacji, w której osoba nie będzie mogła potwierdzić swojej tożsamości. Przykłady praktyczne obejmują sytuacje, w których obywatel planuje podróż zagraniczną, a jego dowód osobisty traci ważność wkrótce przed wyjazdem. W takiej sytuacji czas na złożenie wniosku jest kluczowy, aby nie napotkać komplikacji. Złożenie wniosku o nowy dowód osobisty na 30 dni przed upływem ważności dokumentu jest najlepszą praktyką, która zapewnia ciągłość w posiadaniu ważnego dokumentu tożsamości. Ponadto, znać należy obowiązujące standardy dotyczące procedur administracyjnych, które dotyczą wydawania dowodów osobistych, co ułatwia zrozumienie wymagań i terminów związanych z tym procesem.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jakie są kompetencje rady gminy?

A. ustalanie sposobu realizacji uchwał
B. zatrudnianie dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych
C. uchwalanie budżetu gminy
D. zarządzanie mieniem komunalnym
Uchwalanie budżetu gminy to jedna z kluczowych kompetencji rady gminy, która ma zasadnicze znaczenie dla zarządzania finansami lokalnymi. Budżet gminy jest dokumentem planistycznym, który określa dochody i wydatki na dany rok, a jego uchwalenie wymaga dokładnego przygotowania oraz analizy potrzeb społeczności lokalnej. Proces ten zazwyczaj obejmuje konsultacje z mieszkańcami, aby zapewnić, że wydatki są zgodne z ich oczekiwaniami i potrzebami. Przykładowo, rady gminy mogą organizować spotkania informacyjne, w których mieszkańcy mają możliwość zgłaszania swoich propozycji dotyczących inwestycji czy usług publicznych. Właściwe uchwały budżetowe są również zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, takimi jak ustawa o finansach publicznych, co zapewnia przejrzystość i odpowiedzialność w wydatkowaniu publicznych środków. Uchwalenie budżetu gminy wpływa na realizację wielu lokalnych projektów, takich jak budowa infrastruktury, wsparcie dla oświaty czy realizacja programów społecznych. Dzięki temu rada gminy odgrywa kluczową rolę w kreowaniu rozwoju lokalnej społeczności.

Pytanie 20

Który z poniższych organów stanowi organ niezależnej administracji rządowej w województwie?

A. Dyrektor Urzędu Statystycznego
B. Kurator oświaty
C. Komendant Wojewódzki Policji
D. Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny
Dyrektor Urzędu Statystycznego jest organem niezespolonej administracji rządowej w województwie, który pełni kluczową rolę w zbieraniu, analizowaniu i publikowaniu danych statystycznych. Jego działania są fundamentalne dla zarządzania oraz podejmowania decyzji na poziomie lokalnym i krajowym, gdyż dostarczają rzetelnych informacji o różnych aspektach życia społecznego, gospodarczego i demograficznego. Na przykład, dane te są wykorzystywane do monitorowania stanu zdrowia mieszkańców, planowania infrastruktury oraz oceny skuteczności różnorodnych programów rządowych. Standardy z zakresu statystyki publicznej, jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jakości i wiarygodności danych, co czyni tę instytucję niezbędną w systemie administracyjnym. W praktyce, Dyrektor Urzędu Statystycznego współpracuje z innymi organami administracji, zapewniając, że zebrane dane są zgodne z wymaganiami legislacyjnymi oraz standardami europejskimi, co w konsekwencji wpływa na poprawę jakości życia obywateli.

Pytanie 21

Postanowienie stanowi akt administracyjny wydany przez organ w trakcie postępowania administracyjnego, który

A. może być wydane bez podstawy prawnej w sytuacji dotyczącej zwrotu kosztów postępowania
B. nie decyduje o meritum sprawy, chyba że przepisy kodeksu postępowania administracyjnego mówią inaczej
C. zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, nigdy nie może być ogłoszone stronie ustnie
D. zawsze skierowane jest do stron postępowania, a nigdy do uczestników postępowania
Pierwsza odpowiedź sugeruje, że postanowienie może być wydane bez podstawy prawnej, co jest niezgodne z zasadami praworządności i funkcjonowaniem systemu administracyjnego. Każde działanie administracji publicznej musi opierać się na przepisach prawa. Wydanie postanowienia bez podstawy prawnej narusza zasadę legalności, która stanowi fundament działalności administracyjnej. Przykład błędu myślowego w tym przypadku to przekonanie, że w sytuacjach wyjątkowych, jak zwrot kosztów postępowania, można odstąpić od obowiązujących norm prawnych. W rzeczywistości każda decyzja musi mieć swoje uzasadnienie prawne, nawet w kontekście zwrotu kosztów. Kolejna koncepcja wskazana w odpowiedziach sugeruje, że postanowienie nie może być ustnie ogłoszone, co jest błędne, gdyż kodeks przewiduje możliwość ustnego ogłoszenia postanowień w pewnych sytuacjach. Ostatnia odpowiedź wskazuje na nieprawidłowe rozumienie adresatów postanowienia, które mogą być kierowane zarówno do stron, jak i uczestników postępowania. Typowym błędem w rozumieniu tej kwestii jest pomylenie pojęć stron i uczestników postępowania, co może prowadzić do nieprawidłowego stosowania przepisów. Mylenie tych terminów może skutkować niewłaściwym podejściem do praktyki administracyjnej, co jest szczególnie istotne w kontekście ochrony praw obywateli.

Pytanie 22

Kto posiada prawo do powołania oraz odwołania wojewody?

A. Sejm
B. Prezes Rady Ministrów
C. Rada Ministrów
D. Prezydent RP
Odpowiedź 'Prezes Rady Ministrów' jest prawidłowa, ponieważ to właśnie on jest odpowiedzialny za powoływanie i odwoływanie wojewodów. Wojewoda, jako przedstawiciel rządu w terenie, pełni kluczową rolę w zarządzaniu administracją publiczną w danym województwie. Prezes Rady Ministrów może powołać wojewodę na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, która precyzuje zasady funkcjonowania administracji rządowej w regionach. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest zrozumienie, w jaki sposób struktura władzy wykonawczej wpływa na lokalne zarządzanie oraz jak decyzje podejmowane na szczeblu centralnym oddziałują na społeczności lokalne. Ponadto, zrozumienie tej procedury jest kluczowe dla analizy politycznych i administracyjnych zmian, które mogą wpływać na rozwój regionalny oraz implementację polityki rządowej na poziomie lokalnym.

Pytanie 23

Dla Poznania ogłoszono zagrożenie powodziowe. Kiedy wejdzie w życie zarządzenie Prezydenta Miasta o zakazie wstępu na wały przeciwpowodziowe, zgodnie z zamieszczonym przepisem?

Wyciąg z ustawy
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych

(...)

Art. 4.1. Akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy.
(...)

3. Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie trzech dni od dnia ich ogłoszenia.
W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów z dniem ich ogłoszenia.
(...)

A. Po upływie trzech dni od dnia wydania zarządzenia.
B. Po upływie trzech dni od dnia ogłoszenia zarządzenia.
C. Z dniem ogłoszenia zarządzenia.
D. W dniu wydania zarządzenia.
Odpowiedź "Z dniem ogłoszenia zarządzenia" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w art. 4.3. ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, istnieje możliwość, aby przepisy porządkowe weszły w życie z dniem ich ogłoszenia w uzasadnionych przypadkach, takich jak zagrożenie powodziowe. Przykładem zastosowania tej regulacji mogą być sytuacje kryzysowe, które wymagają natychmiastowego działania, by zapewnić bezpieczeństwo publiczne. W praktyce oznacza to, że w sytuacjach, gdzie istnieje realne niebezpieczeństwo dla mieszkańców, takie jak nadchodząca powódź, władze mają prawo do podjęcia szybkich decyzji, które są niezwłocznie komunikowane społeczności. W ten sposób mieszkańcy są informowani o potencjalnych zagrożeniach i mogą podjąć odpowiednie środki ostrożności, co jest kluczowe w kontekście zarządzania kryzysowego. Struktura prawna i procedury związane z ogłaszaniem zarządzeń mają na celu nie tylko ochronę życia ludzkiego, ale również efektywne zarządzanie zasobami samorządowymi w trudnych warunkach.

Pytanie 24

Który z wymienionych organów pełni funkcję wykonawczą w samorządzie województwa?

A. Sejmik województwa
B. Marszałek województwa
C. Wojewoda
D. Zarząd województwa
Zarząd województwa jest organem wykonawczym samorządu województwa, odpowiadającym za realizację uchwał Sejmiku województwa oraz zarządzanie sprawami województwa. To właśnie zarząd podejmuje decyzje operacyjne i koordynuje działania w zakresie polityki regionalnej, rozwoju gospodarczego czy ochrony środowiska. W skład zarządu wchodzą marszałek województwa oraz członkowie zarządu, którzy mają przypisane konkretne zadania. Przykłady działania zarządu obejmują wdrażanie programów regionalnych, organizację inwestycji publicznych oraz współpracę z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego. Dobrą praktyką w pracy zarządu jest konsultowanie decyzji z mieszkańcami i uwzględnianie ich potrzeb w procesie decyzyjnym, co przyczynia się do lepszego rozwoju regionów i większej efektywności zarządzania. Współczesne zarządzanie w samorządzie województwa opiera się na zasadach transparentności, efektywności oraz partycypacji społecznej, co stanowi fundament dobrej administracji publicznej.

Pytanie 25

Dokument inicjujący postępowanie cywilne o charakterze procesowym, nazywany jest

A. wnioskiem
B. skargami
C. pozwem
D. apelacjami
Odpowiedzi "skarga", "apelacja" i "wniosek" są troszkę mylące w tym kontekście. Skarga to jakby protest wobec decyzji, ale nie otwiera ona nowego postępowania. Apelacja to odwołanie się od wyroku, a nie rozpoczęcie sprawy, więc to też nie to. Co do wniosku, to może być używane w różnych sytuacjach, na przykład jak chcesz zabezpieczyć dowody, ale to też nie jest to samo, co pozew. Myślę, że tu może być problem z odróżnianiem, co które pismo robi i do jakiego celu służy. Warto to ogarnąć, bo zrozumienie tych różnic jest bardzo ważne, jak chcesz się poruszać po świecie prawa.

Pytanie 26

Która z wymienionych stron nie ma uprawnienia do złożenia skargi kasacyjnej?

A. Rzecznik patentowy
B. Strona
C. Radca prawny
D. Adwokat
Odpowiedź "Strona" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, to właśnie strona postępowania ma prawo wnieść skargę kasacyjną. Inne podmioty, takie jak adwokaci, rzecznicy patentowi oraz radcowie prawni, mogą reprezentować stronę i sporządzać skargę kasacyjną w jej imieniu, ale to strona jest podmiotem, który ma legitymację do działania w tym zakresie. Przykładowo, w sprawach cywilnych, osobą, która składa skargę kasacyjną, jest ta, która brała udział w postępowaniu przed sądem apelacyjnym, a zatem miała bezpośredni interes prawny. Ważne jest, aby zrozumieć, że rolą przedstawicieli prawnych jest wspieranie stron w postępowaniach, a nie zastępowanie ich w zakresie przysługujących praw procesowych.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Inkorporacja to proces polegający na

A. zniesieniu normy prawnej
B. połączeniu rozproszonych przepisów w jedną całość bez modyfikacji ich treści
C. odebraniu normie prawnej mocy obowiązującej
D. opracowywaniu kodeksu
Inkorporacja oznacza zebranie rozproszonych przepisów w jeden zbiór bez zmiany ich treści. Praktyczne zastosowanie inkorporacji można znaleźć w procesach legislacyjnych, gdzie istnieje potrzeba uporządkowania przepisów prawnych. Przykładem może być tworzenie zbiorów aktów prawnych, takich jak kodeksy, które mają na celu ułatwienie dostępu do obowiązujących regulacji. W takiej sytuacji inkorporacja pozwala na systematyzację przepisów, co sprzyja ich lepszemu zrozumieniu i stosowaniu. W kontekście dobrych praktyk legislacyjnych, inkorporacja jest istotnym elementem zapewniającym przejrzystość i dostępność prawa, co realizuje cele związane z ochroną praw obywateli oraz efektywnością systemu prawnego. Warto również zauważyć, że inkorporacja nie prowadzi do zmiany treści przepisów, co odróżnia ją od innych procesów legislacyjnych, takich jak nowelizacja czy uchwała, gdzie treść przepisów ulega modyfikacji.

Pytanie 29

Kto jest zobowiązany do opłacania składek na Fundusz Pracy?

A. pracodawcy oraz pracownicy w równych częściach
B. w pełni pracownicy
C. wyłącznie pracodawcy
D. pracodawcy w 75%, a pracownicy w 25%
Wszystkie inne odpowiedzi wskazują na nieporozumienia dotyczące konstrukcji systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce. Uznanie, że pracownicy opłacają składki na Fundusz Pracy w całości, jest błędne, ponieważ to pracodawcy są ustawowo zobowiązani do ich odprowadzania. Takie myślenie prowadzi do dezinformacji w zakresie odpowiedzialności finansowej w kontekście zatrudnienia. Z kolei sugestia, że pracodawcy i pracownicy dzielą się kosztami składek w częściach równych, również nie znajduje pokrycia w przepisach. Takie podejście może wynikać z nieznajomości zasad funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych, gdzie to pracodawca jako płatnik składek ma na celu zabezpieczenie swoich pracowników w różnych sytuacjach zawodowych. Warto również zauważyć, że błędne jest myślenie, iż współudział pracowników w składkach mógłby być wprowadzony jako forma wsparcia; jednakże w rzeczywistości składki na Fundusz Pracy są całkowicie obciążeniem dla pracodawcy. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla właściwego postrzegania ról i odpowiedzialności w kontekście rynku pracy oraz dla realizacji polityki zatrudnienia w Polsce.

Pytanie 30

W postępowaniu administracyjnym jako dowód należy uwzględnić

A. wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem
B. wyłącznie dokumenty, zeznania świadków oraz oględziny
C. jedynie dokumenty, zeznania świadków, oględziny oraz ekspertyzy biegłych
D. wszystko, co może pomóc w wyjaśnieniu sprawy
W postępowaniu administracyjnym kluczowe jest, aby dopuszczać do dowodów wszelkie materiały, które mogą przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, o ile nie są sprzeczne z prawem. Odpowiedź ta odzwierciedla zasadę swobodnej oceny dowodów, która jest fundamentem działania organów administracji publicznej. Przykładem może być sytuacja, w której strona przedstawia nagranie audio jako dowód w sprawie, które może rzucić nowe światło na okoliczności zdarzenia. Takie podejście pozwala na szersze spojrzenie na sprawę i uwzględnienie różnorodnych perspektyw. W praktyce administracyjnej istotne jest także zastosowanie zasady równości stron, co oznacza, że każda strona ma prawo do przedstawienia swoich dowodów. Dopuszczenie szerokiego wachlarza dowodów sprzyja bardziej sprawiedliwemu i kompleksowemu rozpatrzeniu sprawy. Warto również zauważyć, że ograniczenia w dopuszczeniu dowodów powinny być jasno określone, aby uniknąć naruszeń praw obywatelskich oraz zapewnić przejrzystość działania administracji. Tego rodzaju podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie administracji publicznej, które promują efektywność i uczciwość.

Pytanie 31

Strona zamieszkuje w powiecie głogowskim, zaś nieruchomość nabyła w powiecie kłodzkim. Który organ jest miejscowo właściwy do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę domu na tej działce, zgodnie z cytowanym przepisem?

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(...)
Art. 21. § 1. Właściwość miejscową organu administracji publicznej ustala się:
1) w sprawach dotyczących nieruchomości –według miejsca jej położenia; jeżeli nieruchomość położona jest na obszarze właściwości dwóch lub więcej organów, orzekanie należy do organu, na którego obszarze znajduje się większa część nieruchomości;
2) w sprawach dotyczących prowadzenia zakładu pracy – według miejsca, w którym zakład pracy jest, był lub ma być prowadzony;
3) w innych sprawach – według miejsca zamieszkania (siedziby) w kraju, a w braku zamieszkania w kraju – według miejsca pobytu strony lub jednej ze stron; jeżeli żadna ze stron nie ma w kraju zamieszkania (siedziby) lub pobytu – według miejsca ostatniego ich zamieszkania (siedziby) lub pobytu w kraju.
(...)

A. Starosta Kłodzki.
B. Wojewoda Dolnośląski.
C. Starosta Głogowski.
D. Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Odpowiedź "Starosta Kłodzki" jest jak najbardziej słuszna. Wszystko zgodnie z tym, co mówi art. 21 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. To miejsce, gdzie znajduje się działka, jest najważniejsze, a nie to, gdzie mieszka inwestor. W tym przypadku, skoro działka leży w powiecie kłodzkim, to wiadomo, że Starosta Kłodzki jest odpowiednim organem. To oznacza, że wszelkie sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na budowę będą zajmować się właśnie Starostwo Kłodzkie. Dobrze jest też pamiętać, że każdy inwestor powinien dobrze znać lokalne przepisy, bo te mogą się różnić w zależności od miejsca. Dzięki temu unikniesz opóźnień i kłopotów prawnych przy budowie.

Pytanie 32

Wyegzekwowanie z kont bankowych może stanowić metodę egzekucyjną w ramach administracyjnego egzekwowania obowiązku

A. zwrócenia rzeczy
B. opóźnienia mieszkania
C. rozbiórki obiektu
D. uiszczenia podatku
Egzekucja z rachunków bankowych jest jednym z najczęściej stosowanych środków egzekucyjnych w przypadkach, gdy chodzi o ściąganie zobowiązań publicznoprawnych, takich jak podatki. W polskim systemie prawnym, administracyjne egzekucje obowiązków, takich jak zapłata podatku, opierają się na przepisach ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W momencie, gdy dłużnik nie reguluje swoich zobowiązań podatkowych, organ administracji skarbowej ma prawo podjąć działania egzekucyjne, które mogą obejmować zajęcie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której przedsiębiorca nie wpłaca zryczałtowanego podatku dochodowego. Po wydaniu decyzji o egzekucji, organ może zlecić bankowi zajęcie określonej kwoty, co skutkuje natychmiastowym pomniejszeniem salda rachunku dłużnika. Tego typu działania są zgodne z zasadami efektywności egzekucji, które mają na celu zabezpieczenie należności publicznych oraz ochronę interesów budżetu państwa.

Pytanie 33

W ramach jakiego postępowania organ administracji publicznej oficjalnie potwierdza konkretne fakty lub stan prawny?

A. Postępowania dotyczące nakładania kar pieniężnych
B. Postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń
C. Postępowania związane z sporami o właściwość
D. Postępowania w kwestii skarg i wniosków
Postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń to procedury administracyjne, w ramach których organy publiczne urzędowo potwierdzają określone fakty lub stan prawny. Takie zaświadczenia mogą dotyczyć wielu aspektów, takich jak potwierdzenie stanu cywilnego, zatrudnienia, czy odbycia określonych szkoleń. W praktyce, zaświadczenie ma na celu dostarczenie zainteresowanej stronie dokumentu, który poświadcza prawdziwość danych, co jest często wymagane w procedurach ubiegania się o różne świadczenia lub pozwolenia. Wydawanie zaświadczeń jest regulowane przepisami prawa administracyjnego, które zapewniają, że proces ten przebiega zgodnie z zasadami przejrzystości i obiektywności. W teorii i praktyce administracji publicznej, taki dokument ma również znaczenie dowodowe, a jego posiadanie może być kluczowe w kontekście ochrony praw obywateli oraz realizacji ich obowiązków. Standardy dobrych praktyk w tej dziedzinie wymagają, aby organy administracji działały nie tylko efektywnie, ale również rzetelnie, dbając o zgodność z prawem oraz o interesy stron postępowania.

Pytanie 34

Nie posiada mocy prawnej

A. prezentacja towarów w miejscu sprzedaży z widoczną ceną
B. złożenie propozycji sprzedaży
C. zaproszenie do zawarcia umowy
D. zaakceptowanie oferty z warunkiem zmiany jej treści
Zaproszenie do zawarcia umowy to działanie, które ma na celu zachęcenie drugiej strony do złożenia oferty, jednak samo w sobie nie stanowi zobowiązania prawnego. W praktyce oznacza to, że osoba lub podmiot przedstawiający zaproszenie nie jest zobowiązany do zawarcia umowy na warunkach zaproponowanych przez drugą stronę. Przykładem mogą być ogłoszenia o sprzedaży, gdzie sprzedawca informuje o chęci sprzedaży towaru, ale nie ma obowiązku sprzedaży, jeśli oferta kupującego nie spełnia jego oczekiwań. W ramach standardów prawnych, takie zaproszenia są regularnie używane w transakcjach handlowych, co pozwala na elastyczność w negocjacjach. Kluczowym aspektem jest to, że zaproszenie do zawarcia umowy nie wywołuje skutków prawnych, które byłyby związane z przyjęciem oferty, co jest istotne dla stron w procesie zawierania umów. Osoby zajmujące się obrotem prawnym powinny być świadome tej różnicy, aby unikać niewłaściwych wniosków dotyczących wzajemnych zobowiązań.

Pytanie 35

Art.114. W przypadku, gdy termin jest wyrażony w miesiącach lub latach, a jego ciągłość nie jest wymagana, przyjmuje się, że miesiąc ma trzydzieści dni, a rok trzysta sześćdziesiąt pięć dni. Z podanego przepisu Kodeksu cywilnego można wywnioskować, że termin jednego roku i sześciu miesięcy, przy braku wymogu ciągłości, minie po

A. 540 dni
B. 545 dni
C. 548 dni
D. 547 dni
Termin 1 roku i 6 miesięcy, zgodnie z przepisem art. 114 Kodeksu cywilnego, w sytuacji, gdy nie jest wymagana ciągłość terminu, liczy się w dniach jako 365 dni za rok oraz 180 dni za 6 miesięcy, co daje łącznie 545 dni. Praktyczne zastosowanie tej zasady można dostrzec w różnych dziedzinach, takich jak umowy cywilnoprawne, gdzie termin wykonania zobowiązań może być wyraźnie określany przez strony. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe, aby uniknąć sporów prawnych związanych z niewłaściwym obliczaniem terminów. Dobrą praktyką jest zawsze precyzyjne określenie terminów w umowach i dokumentach, aby zapewnić ich jasność oraz uniknąć nieporozumień. Ustawa ma na celu ułatwienie obliczania terminów w codziennych sytuacjach prawnych i jest stosowana w praktyce przez prawników oraz osoby zajmujące się obsługą prawną.

Pytanie 36

Do jakiego organu administracji publicznej należy złożyć odwołanie od wydanej decyzji administracyjnej?

A. Do organu, który podjął decyzję administracyjną
B. Bezpośrednio do organu odwoławczego
C. Do organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który podjął decyzję
D. Do organu, który podjął decyzję, za pośrednictwem organu odwoławczego
Jak dobrze wiesz, jeśli chcesz się odwołać od decyzji administracyjnej, powinieneś to zrobić za pośrednictwem organu, który wydawał pierwotną decyzję. To wynika z przepisów prawa, które mówią, że taki organ musi sprawdzić Twoje odwołanie i przekazać je dalej do organu odwoławczego. W praktyce, odwołanie powinno być napisane na papierze, żebyś mógł dokładnie przedstawić swoje argumenty i dowody. Na przykład, jeśli nie zgadzasz się z decyzją w sprawie pozwolenia na budowę, powinieneś złożyć swoje odwołanie do odpowiedniego organu, ale przez ten sam urząd, który podjął decyzję. Trzymanie się tej procedury nie tylko sprawia, że wszystko idzie sprawniej, ale też może przyspieszyć cały proces, bo pierwotny organ musi najpierw zająć się Twoim odwołaniem przed przekazaniem go dalej.

Pytanie 37

Normatywny akt prawny wydany na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie w celu jej realizacji to

A. rozporządzenie
B. zarządzenie
C. postanowienie
D. decyzja
Rozporządzenie jest aktem normatywnym wydanym na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie. Jego celem jest wykonanie przepisów ustawowych, co sprawia, że jest kluczowym narzędziem w systemie prawa administracyjnego. Rozporządzenia są wydawane przez organy władzy wykonawczej, co oznacza, że mają one na celu szczegółowe określenie zasad, procedur oraz norm, które są niezbędne do prawidłowego wdrożenia ustaw. Przykładami rozporządzeń mogą być przepisy dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy, które są wydawane w celu implementacji odpowiednich regulacji zawartych w ustawach. Dobrą praktyką jest, aby rozporządzenia były jasne, precyzyjne i dostępne dla obywateli, co pozwala na ich skuteczne stosowanie i minimalizuje ryzyko naruszeń prawa. Ponadto, rozporządzenia podlegają określonym procedurom konsultacyjnym, co zapewnia ich zgodność z obowiązującym prawem oraz ich społeczny odbiór.

Pytanie 38

Kto sprawuje władzę wykonawczą w Polsce?

A. Naczelny Sąd Administracyjny
B. Sejm
C. Prezydent RR
D. Senat
Władzę wykonawczą w Rzeczypospolitej Polskiej sprawuje Prezydent, a nie inne instytucje, takie jak Naczelny Sąd Administracyjny, Sejm czy Senat. Naczelny Sąd Administracyjny jest organem władzy sądowniczej, odpowiedzialnym za kontrolę legalności aktów administracyjnych oraz rozstrzyganie sporów dotyczących prawa administracyjnego. Jego funkcje są kluczowe dla zapewnienia, że decyzje administracyjne są zgodne z prawem, ale nie obejmują sprawowania władzy wykonawczej. Sejm to izba niższa parlamentu, która ma kompetencje legislacyjne i kontrolne, ale nie ma bezpośredniego wpływu na wykonanie prawa. Z kolei Senat, jako izba wyższa, także nie sprawuje władzy wykonawczej, a jego głównym zadaniem jest współpraca z Sejmem w procesie legislacyjnym oraz zatwierdzanie niektórych decyzji, jak np. mianowanie sędziów. Typowym błędem myślowym jest mylenie ról poszczególnych instytucji w systemie politycznym. Każda jednostka ma swoje określone kompetencje, a zrozumienie ich podziału jest kluczowe dla poprawnej analizy funkcjonowania państwa. Właściwe rozróżnienie władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej jest fundamentem demokratycznego porządku prawnego.

Pytanie 39

Wydolność przedsiębiorstwa w zakresie terminowego spłacania bieżących zobowiązań jest oceniana na podstawie wskaźnika

A. obrotowości
B. rentowności majątku
C. płynności finansowej
D. zadłużenia
Wskaźnik płynności finansowej jest kluczowym narzędziem oceny zdolności jednostki gospodarczej do terminowego regulowania bieżących zobowiązań. Płynność oznacza zdolność firmy do posiadania wystarczających środków finansowych, aby sprostać zobowiązaniom, które wygasają w krótkim okresie. W praktyce, wskaźniki płynności, takie jak wskaźnik bieżący (current ratio) czy wskaźnik szybkiej płynności (quick ratio), umożliwiają analizę relacji pomiędzy aktywami obrotowymi a zobowiązaniami krótkoterminowymi. Na przykład, wskaźnik bieżący wylicza się jako stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań bieżących. Wartości poniżej 1 mogą sygnalizować problemy z płynnością, co może prowadzić do trudności w regulowaniu płatności i negatywnych konsekwencji dla reputacji firmy. W branży finansowej, utrzymanie odpowiedniej płynności jest często przedmiotem audytów i analiz, ponieważ nieprzewidziane problemy z płynnością mogą zagrażać stabilności finansowej całej organizacji.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.