Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 8 czerwca 2025 21:14
  • Data zakończenia: 8 czerwca 2025 21:34

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak określa się przedstawienie i ocenę sytuacji negocjacyjnej, które jest zgodne z rzeczywistością, bez wpływu własnych przekonań, emocji i interesów?

A. Obiektywizm
B. Egocentryzm
C. Altruizm
D. Subiektywizm
Obiektywizm to naprawdę ważna sprawa w negocjacjach. Chodzi o to, żeby patrzeć na sytuację tak, jak jest, a nie przez pryzmat własnych emocji czy preferencji. Dzięki temu można lepiej analizować fakty i dane, co ułatwia podejmowanie rozsądnych decyzji. W negocjacjach, gdzie każdy ma swoje interesy, obiektywizm pomaga budować zaufanie i lepiej się komunikować. Na przykład, w negocjacjach handlowych, jeśli wspólnie ocenimy wartość produktów na podstawie rynkowych standardów, to obie strony mogą być bardziej zadowolone z finalnej oferty. Warto unikać emocjonalnych wpływów i skupić się na konkretach, bo to może prowadzić do obopólnych korzyści. W negocjacjach psychologicznych obiektywizm zmniejsza szansę na konflikty i sprzyja szukaniu wspólnych rozwiązań, co jest zgodne z zasadami sprawiedliwości i transparentności.

Pytanie 2

Cena stanowi podstawę do obliczenia marży za pomocą metody "w stu"?

A. zakupu netto
B. sprzedaży brutto
C. sprzedaży netto
D. zakupu brutto
Wybór odpowiedzi dotyczącej zakupu netto, zakupu brutto lub sprzedaży brutto jest nieprawidłowy, ponieważ ignoruje kluczowe aspekty dotyczące obliczania marży. Zakup netto odnosi się do kosztów, które przedsiębiorstwo ponosi na nabycie produktów, natomiast zakup brutto uwzględnia również dodatkowe koszty, takie jak podatki czy transport, co nie jest bezpośrednio związane z marżą. Obliczanie marży na podstawie tych wartości nie oddaje rzeczywistej sytuacji finansowej firmy, ponieważ marża odnosi się do wyniku sprzedaży, a nie kosztów zakupu. Z kolei sprzedaż brutto, która obejmuje wszystkie przychody przed odjęciem jakichkolwiek kosztów, nie dostarcza informacji o rzeczywistej rentowności, ponieważ nie uwzględnia kosztów sprzedaży. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie, że wszystkie wartości sprzedaży powinny być używane do obliczeń marży, co prowadzi do błędnych wniosków i zniekształconego obrazu finansowego przedsiębiorstwa. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny stosować przy obliczeniach ceny sprzedaży netto, aby uzyskać najbardziej wiarygodne i przydatne dane do analizy efektywności finansowej.

Pytanie 3

Określając cenę towaru, należy uwzględnić wydatki związane m.in. z produkcją, dystrybucją, promocją itp. Jaką metodę się stosuje?

A. kosztową
B. popytową
C. rynkową
D. wiodącą
Odpowiedź kosztowa jest prawidłowa, ponieważ metoda ta skupiła się na analizie wszystkich kosztów związanych z produktem, takich jak koszty wytworzenia, dystrybucji i promocji. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa obliczają całkowity koszt wytworzenia produktu i następnie dodają marżę zysku, co pozwala na ustalenie ceny sprzedaży. Tego rodzaju podejście jest stosowane w wielu branżach, zwłaszcza w produkcji i handlu, gdzie zrozumienie kosztów jest kluczowe do zapewnienia rentowności. Metoda kosztowa jest zgodna z zasadami rachunkowości zarządczej, która zaleca monitorowanie kosztów i ich wpływu na wyniki finansowe. Przykładem zastosowania tej metody może być sytuacja, gdy firma produkująca meble oblicza koszty surowców, robocizny oraz transportu, aby ustalić cenę końcową swojego produktu, jednocześnie uwzględniając pożądany zysk. Warto zauważyć, że skuteczne zarządzanie kosztami pozwala firmom na elastyczne reagowanie na zmiany rynkowe i konkurencję.

Pytanie 4

W trakcie rozmowy handlowej zgodność między wypowiadanymi zdaniami a towarzyszącymi im ruchami ciała określa się mianem

A. pantomimiki
B. kongruencji
C. paralingwistyki
D. proksemiki
Odpowiedź „kongruencja” odnosi się do spójności między tym, co mówimy, a tym, co wyrażają nasze gesty i mimika. W kontekście rozmowy sprzedażowej, kongruencja jest kluczowa dla budowania zaufania i wiarygodności w oczach klienta. Przykładowo, jeśli sprzedawca mówi o swoim entuzjazmie dla produktu, ale jego mowa ciała jest zamknięta i niepewna, może to wzbudzić wątpliwości u odbiorcy. Kongruencja w komunikacji interpersonalnej wzmacnia przekaz i ułatwia porozumienie, co jest niezbędne w skutecznej sprzedaży. W praktyce, sprzedawcy powinni dążyć do synchronizacji swojego języka werbalnego z niewerbalnym, na przykład poprzez energiczne gesty, które podkreślają pozytywne aspekty oferty. Zgodnie z zasadami komunikacji interpersonalnej, zwrócenie uwagi na kongruencję pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klienta i efektywniejsze odpowiadanie na nie w toku rozmowy. W kontekście standardów sprzedaży, kongruencja jest często omawiana w ramach technik perswazji, które mają na celu zwiększenie efektywności interakcji.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Główną wadą reklamy w kinie, emitowanej przed rozpoczęciem filmu, jest

A. niemożność osiągnięcia wysokiej częstotliwości kontaktów z reklamą
B. możliwość zignorowania reklamy przez większą część widzów
C. bardzo niska skuteczność zapamiętywania komunikatu reklamowego
D. nagromadzenie spotów reklamowych
Odpowiedzi wskazujące na możliwość ominięcia reklamy przez większość odbiorców, zagęszczenie spotów reklamowych oraz na bardzo niską zapamiętywalność komunikatu reklamowego są oparte na błędnych założeniach dotyczących skuteczności reklamy kinowej. Chociaż teoretycznie istnieje ryzyko, że niektórzy widzowie mogą być mniej zainteresowani reklamami, w rzeczywistości reklama w kinie ma tendencję do przyciągania uwagi, gdyż widzowie są zobowiązani do ich oglądania przed seansem. W praktyce, reklama kinowa często charakteryzuje się wyższym wskaźnikiem zaangażowania niż reklamy wyświetlane w mediach, gdzie użytkownicy mogą łatwo przewinąć lub zignorować reklamy. Zagęszczenie spotów reklamowych również nie jest główną wadą, ponieważ w kinie spoty są starannie wyselekcjonowane, aby nie przytłaczać widzów oraz zachować ich uwagę. Co więcej, zapamiętywalność komunikatu reklamowego w kinie może być nawet wyższa, dzięki unikalnemu doświadczeniu związanym z oglądaniem filmu na dużym ekranie. Kluczowym błędem myślowym jest zatem niedocenianie wartości i potencjału reklamy kinowej jako efektywnego medium marketingowego, które umożliwia przekazywanie komunikatów w sposób bardziej immersyjny i angażujący dla widza.

Pytanie 8

Na podstawie tabeli wybierz cenę reklamowej podkładki pod myszkę, przy której zysk ze sprzedaży będzie najwyższy.

Koszt produkcji, złCena, złWielkość sprzedaży, szt.
1,802,001 000
2,003,00800
4,005,00700
5,507,00400

A. 3,00 zł
B. 5,00 zł
C. 2,00 zł
D. 7,00 zł
Poprawna odpowiedź to 3,00 zł, ponieważ przy tej cenie osiągnięto najwyższy zysk całkowity wynoszący 800 zł. W kontekście strategii cenowej, ustalanie ceny produktu na poziomie, który maksymalizuje zyski, jest kluczowym elementem działalności każdej firmy, która pragnie być konkurencyjna na rynku. Warto zauważyć, że optymalna cena powinna być wynikiem analizy kosztów produkcji, popytu, a także cen konkurencji. Ustalając cenę produktu, należy uwzględnić nie tylko jego wartość dla klienta, ale również koszty. Wyznaczanie ceny na 3,00 zł sugeruje, że przedsiębiorstwo znalazło równowagę między dostępnością dla konsumentów a zyskownością. Zgodnie z zasadami ekonomii, sprzedawanie produktów po cenach niższych niż ich wartość rynkowa może skutkować obniżeniem postrzeganej wartości marki. Dla porównania, przy cenach 2,00 zł oraz 5,00 zł i 7,00 zł osiągnięto znacznie niższe zyski, co wskazuje na konieczność starannego przemyślenia strategii cenowej podczas planowania wprowadzenia nowego produktu na rynek.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Który z podanych programów pozwala na stworzenie bazy danych klientów, w której możliwe jest automatyczne wyszukiwanie kontrahentów?

A. ABC Amber Text Converter
B. Adobe Reader
C. Microsoft Office Publisher
D. Microsoft Office Access
Microsoft Office Access to aplikacja, która służy do zarządzania danymi, umożliwiająca tworzenie i zarządzanie bazami danych. Dzięki Access użytkownicy mogą łatwo stworzyć bazę danych klientów, która pozwala na automatyczne wyszukiwanie kontrahentów. Program ten oferuje intuicyjny interfejs, który wspiera użytkowników w projektowaniu formularzy, zapytań oraz raportów. Typowym zastosowaniem Accessa jest tworzenie systemów zarządzania relacjami z klientami (CRM), gdzie kluczowe informacje o kontrahentach są przechowywane w jednej bazie, co pozwala na ich szybkie wyszukiwanie i analizę. Access obsługuje również zaawansowane funkcje filtrowania oraz sortowania danych, co znacząco usprawnia proces wyszukiwania. W praktyce, przedsiębiorstwa mogą zintegrować Access z innymi aplikacjami pakietu Microsoft Office, co zwiększa efektywność pracy. Dodatkowo, Access wspiera standardy zarządzania bazami danych, takie jak SQL, co umożliwia użytkownikom pisanie bardziej złożonych zapytań oraz optymalizację operacji na danych.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Agencja reklamowa dokonała analizy otoczenia przedsiębiorstwa, uwzględniając konkurencję, siłę przetargową nabywców oraz odbiorców, a także potencjalne pojawienie się nowych firm w branży oraz substytutów. Jaką metodę analizy zastosowano?

A. SWOT
B. Portfelową
C. PEST
D. Pięciu sił Portera
Analiza SWOT, PEST oraz portfelowa to metody, które różnią się od modelu pięciu sił Portera. Analiza SWOT skupia się na wewnętrznych mocnych i słabych stronach organizacji oraz zewnętrznych szansach i zagrożeniach, co czyni ją bardziej zindywidualizowaną i mało przydatną w kontekście analizy ogólnych sił rynkowych. W przypadku analizy PEST, jej głównym celem jest ocena wpływu czynników politycznych, ekonomicznych, społecznych i technologicznych na działalność firmy, co nie obejmuje bezpośrednio konkurencji oraz specyfiki branży. Z drugiej strony, analiza portfelowa koncentruje się na ocenie pozycji strategicznej produktów lub jednostek biznesowych w ramach portfela firmy, ale nie dostarcza narzędzi do analizy sił wpływających na rynek. Typowym błędem jest mylenie tych metod, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Zrozumienie odmiennych celów i aplikacji tych metod jest kluczowe dla skutecznej analizy konkurencyjności oraz podejmowania strategicznych decyzji w biznesie. Właściwe zastosowanie analizy pięciu sił Portera pozwala na dokładniejsze zrozumienie dynamiki rynkowej i skrupulatną ocenę potencjalnych zagrożeń i możliwości w danym sektorze.

Pytanie 14

Dobrze zadbany i estetyczny wygląd, właściwa prezentacja oraz wysoki poziom kultury obsługi to kluczowe aspekty rozmowy sprzedażowej

A. telefonicznej
B. listownej
C. e-mailowej
D. osobistej
Rozmowa sprzedażowa osobista to kluczowy element w budowaniu relacji z klientem. Zadbany i schludny wygląd sprzedawcy, odpowiednia prezentacja produktów oraz wysoka kultura obsługi są fundamentalne dla pozytywnego wrażenia, które może zadecydować o sukcesie transakcji. W kontekście rozmowy osobistej, sprzedawca ma możliwość bezpośredniego nawiązania kontaktu z klientem, co pozwala na skuteczniejsze zidentyfikowanie jego potrzeb i preferencji. Przykładem może być sytuacja, w której sprzedawca w sklepie odzieżowym doradza klientowi, co zwiększa szanse na sprzedaż. Dzięki osobistemu podejściu, można dostosować ofertę do specyficznych oczekiwań klienta. Ponadto, dobór odpowiedniego języka ciała oraz umiejętność aktywnego słuchania są kluczowe w tej formie interakcji. Standardy branżowe podkreślają, że osobista obsługa klienta powinna być przede wszystkim spersonalizowana i empatyczna, co jest trudne do osiągnięcia w innych formach komunikacji, takich jak e-mail czy telefon.

Pytanie 15

Końcowa wersja materiału wideo promującego sprzedaż odzieży sportowej, przygotowywana dla klienta pragnącego zaistnieć na rynku, to

A. sampling
B. animatic
C. casting
D. master
Wszystkie pozostałe odpowiedzi, takie jak 'casting', 'sampling' i 'animatic', dotyczą różnych etapów produkcji filmowej, które nie są związane z finalizacją projektu. Casting odnosi się do procesu wyboru aktorów lub prezentujących, co jest istotne na wcześniejszym etapie produkcji, ale nie ma wpływu na ostateczny kształt filmu reklamowego. Sampling odnosi się do tworzenia wzorców lub próbek, które mogą być używane do oceny jakości produkcji, ale znowu nie reprezentuje finalnej wersji. Animatic to surowa wersja filmu, która składa się z rysunków lub grafik oraz podstawowego dźwięku, służąca do wizualizacji scenariusza i koncepcji przed rozpoczęciem właściwej produkcji. Użycie tych terminów w kontekście pytania może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ sugerują one, że proces produkcji jest zakończony, co nie jest prawdą. Prawidłowe zrozumienie tych terminów jest kluczowe dla efektywnej komunikacji w zespole produkcyjnym oraz dla zapewnienia, że każdy etap projektu jest realizowany zgodnie z założeniami. Ignorowanie etapu masteringu w procesie produkcji może prowadzić do poważnych niedociągnięć w jakości finalnego produktu, co w branży reklamowej jest niedopuszczalne.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Kiedy firma zajmująca się reklamą pragnie, aby grafika reklamowa skutecznie przyciągała uwagę, powinna wykorzystać kolor

A. czarny
B. niebieski
C. żółty
D. zielony
Żółty kolor jest często stosowany w reklamie graficznej ze względu na swoje właściwości przyciągające uwagę. Znany jest z tego, że wzbudza pozytywne emocje, a także kojarzy się z energią i radością. Jego intensywność sprawia, że jest widoczny z dużej odległości, co czyni go idealnym do wykorzystania w reklamach, które mają za zadanie przekazać istotne informacje lub przyciągnąć klientów do konkretnego produktu. Przykłady zastosowania żółtego koloru można zobaczyć w kampaniach takich marek jak McDonald's, gdzie żółty jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej, przyciągającym uwagę zarówno dzieci, jak i dorosłych. Badania wykazują, że kolor żółty zwiększa pamięć i rozpoznawalność marki, co podkreśla jego znaczenie w strategiach marketingowych. Dobre praktyki w zakresie projektowania reklam graficznych zalecają stosowanie kontrastujących kolorów, aby zwiększyć czytelność komunikatu, a żółty w połączeniu z ciemniejszymi odcieniami może skutecznie podkreślić istotne elementy graficzne.

Pytanie 19

Myślenie „out of box” w obszarze marketingowej komunikacji definiowane jest jako

A. wdrożenie nietypowego, innowacyjnego rozwiązania technologicznego przy tworzeniu reklamy zewnętrznej
B. nowa metoda, która polega na realizacji projektu w formie warsztatów przez zespół kilku osób
C. innowacyjne myślenie związane z tworzeniem i wdrażaniem procesu komunikacji, które opiera się na doskonałej znajomości produktu lub konsumenta
D. instrument zintegrowanego procesu komunikacji, najczęściej wykorzystywane na festiwalach miejskich, targowiskach oraz wystawach
Odpowiedzi, które zakładają, że myślenie 'out of box' dotyczy narzędzi zintegrowanego procesu komunikacji czy technik warsztatowych, wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące istoty innowacyjności w marketingu. Wspomniane podejścia są zbyt wąskie i koncentrują się na konkretnych metodach, zamiast na szerszym koncepcie kreatywności, która jest kluczowa w procesie tworzenia efektywnej komunikacji marketingowej. Narzędzia zintegrowanego procesu komunikacji, choć ważne, nie definiują samej innowacyjności; są one bardziej technicznymi aspektami realizacji strategii, które powinny być dostosowane do specyfiki produktu i potrzeb konsumentów. Z kolei podejście oparte na technice warsztatowej, mimo że może sprzyjać kreatywności, nie jest tożsame z głębokim zrozumieniem rynku czy produktu. Skupienie się wyłącznie na technicznych aspektach procesu marketingowego prowadzi do pominięcia kluczowej kwestii, jaką jest zrozumienie zachowań konsumenckich oraz tworzenie wartości dodanej poprzez unikalne doświadczenia. W efekcie, myślenie 'out of box' powinno obejmować szerszy kontekst innowacyjności, który wykracza poza tradycyjne ramy i koncentruje się na unikalnych pomysłach i rozwiązaniach, które angażują konsumentów w sposób, który jest dla nich istotny.

Pytanie 20

Podczas negocjacji żadna ze stron nie podjęła prób ustępstw na rzecz drugiej strony. W związku z tym obie strony przyjęły typ negocjacji

A. miękkich
B. twardych
C. opartych na mediacjach
D. opartych na kompromisie
Negocjacje twarde to podejście, w którym obie strony dążą do maksymalizacji swoich zysków, często przyjmując stanowisko, które nie zakłada ustępstw. W przypadku omawianej sytuacji, brak prób ustąpienia na rzecz przeciwnika jednoznacznie wskazuje na podejście twarde, gdzie każda ze stron skupia się na osiągnięciu swoich celów, nawet kosztem relacji czy długofalowych efektów współpracy. Przykładem takich negocjacji mogą być sytuacje przetargowe, w których uczestnicy rywalizują o zlecenie, starając się ubiegać o jak najwyższe stawki i najkorzystniejsze warunki dla siebie, co zazwyczaj odbywa się bez jakichkolwiek ustępstw. W praktyce, techniki negocjacji twardych często kończą się impasem, gdyż każda strona jest zbyt zaabsorbowana dążeniem do swoich celów, co z kolei może prowadzić do konfliktów i negatywnych relacji. Warto również zauważyć, że w kontekście negocjacji twardych niezwykle ważne jest zrozumienie, że takie podejście może być skuteczne w krótkim okresie, jednak w dłuższej perspektywie może zaszkodzić trwałym relacjom biznesowym oraz reputacji negocjatorów.

Pytanie 21

Oblicz koszt dotarcia do grupy docelowej reklamy (CPP) po 10 emisjach reklamy, przy kosztach każdej emisji wynoszących 1 000 zł oraz intensywności kampanii po 10-tej emisji równej 500.

A. 20 zł
B. 10 zł
C. 50 zł
D. 5 zł
Wybór błędnej odpowiedzi często wynika z nieprawidłowego zrozumienia, jak oblicza się koszt dotarcia do audytorium reklamy (CPP). Na przykład, wybór odpowiedzi 5 zł mógłby sugerować, że respondent pomylił całkowity koszt z intensywnością kampanii, myśląc, że wystarczy podzielić 1 000 zł przez 500. Jednakże, nie uwzględnia to faktu, że koszt odnosi się do wszystkich emisji, a nie pojedynczej. Z kolei odpowiedź 10 zł mogłaby wynikać z błędnego założenia, że wystarczy podzielić całkowity koszt przez 1 000 zamiast przez całkowitą intensywność kampanii. Takie myślenie może prowadzić do nieprawidłowych wniosków i złej oceny efektywności kampanii. Z kolei odpowiedź 50 zł może wynikać z założenia, że intensywność kampanii jest zbyt niska, co pomija kluczowy element analizy kosztów w marketingu. Koszt dotarcia do audytorium jest podstawowym wskaźnikiem, który pozwala na ocenę opłacalności działań marketingowych. Aby uniknąć takich błędów, warto zawsze dokładnie przeliczyć wszystkie parametry i zastosować poprawne wzory, co pozwoli na bardziej świadome podejmowanie decyzji w przyszłości.

Pytanie 22

Copywriter dostał zlecenie od firmy medycznej na stworzenie treści reklamowej skierowanej do lekarzy. Jaki styl powinien zastosować w tej treści?

A. Potoczny
B. Dziennikarski
C. Publiczny
D. Naukowy
Wybór stylu naukowego w przekazie reklamowym skierowanym do lekarzy jest szczególnie uzasadniony. Lekarze jako profesjonaliści oczekują precyzyjnych, rzetelnych i opartych na dowodach informacji. Styl naukowy charakteryzuje się używaniem terminologii medycznej oraz prezentowaniem danych w sposób obiektywny i analityczny. Przykładem może być przygotowanie materiału promocyjnego dotyczącego nowego leku, gdzie ważne jest przedstawienie wyników badań klinicznych, mechanizmu działania substancji czynnej oraz potencjalnych skutków ubocznych. Warto również pamiętać, że w kontekście etyki reklamowej w branży medycznej, komunikacja powinna być zgodna z obowiązującymi regulacjami prawnymi oraz standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie transparentności i rzetelności. Zastosowanie stylu naukowego nie tylko zwiększa wiarygodność przekazu, ale także ułatwia lekarzom podejmowanie świadomych decyzji dotyczących leczenia ich pacjentów.

Pytanie 23

Firma zajmuje się sprzedażą produktów promocyjnych przy użyciu strategii zbierania śmietanki. Dlatego jej działania marketingowe powinny być ukierunkowane na konsumentów, którzy są

A. nabywcami artykułów codziennego użytku
B. bardzo wrażliwi na ceny
C. mało wrażliwi na ceny
D. nabywcami niewielkich ilości produktów
Wybór odpowiedzi dotyczących konsumentów "bardzo wrażliwych na cenę" jest błędny, ponieważ sugeruje, że strategia zbierania śmietanki może być skuteczna w obszarze, gdzie klienci kierują się głównie ceną. Tacy konsumenci zwykle poszukują najniższej możliwej ceny, co stoi w sprzeczności z ideą wprowadzania produktów po wyższej cenie. Przyjmowanie strategii skierowanej do tej grupy mogłoby prowadzić do niepowodzenia, ponieważ niska cena produktu nie przyciągnie klientów, którzy są gotowi zapłacić więcej za jakość czy unikalność. Innym błędem jest wybór opcji wskazującej na nabywców małych ilości towarów. Zbieranie śmietanki zazwyczaj dotyczy produktów, które są pożądane w większych ilościach przez klientów gotowych zapłacić więcej, co zapewnia większe zyski. Konsumenci regularnie nabywający towary codziennego użytku są z kolei bardziej podatni na oferty konkurencji, co również nie sprzyja strategii zbierania śmietanki. Właściwe zrozumienie segmentu docelowego, jego potrzeb oraz preferencji cenowych jest kluczowe dla sukcesu każdej strategii marketingowej. Często dochodzi do pomyłek w definiowaniu grupy docelowej, co może prowadzić do nieefektywnego alokowania zasobów marketingowych i strat finansowych.

Pytanie 24

Który wskaźnik wskazuje na koszt uzyskania jednego kliknięcia w reklamę, obliczany jako proporcja liczby kliknięć do całkowitych wydatków na kampanię?

A. CPP
B. CPT
C. CTR
D. CPC
Wybór CPT jako odpowiedzi może być mylący, ponieważ ten wskaźnik odnosi się do Cost Per Thousand Impressions, co oznacza koszt uzyskania tysiąca wyświetleń reklamy, a nie kliknięć. W praktyce oznacza to, że CPT jest użyteczny w kontekście kampanii, które mają na celu zwiększenie widoczności marki, a niekoniecznie generowanie ruchu na stronie. Odpowiedź CPP, czyli Cost Per Point, jest używana w telewizji i do pomiaru efektywności kampanii reklamowych w oparciu o procentowy zasięg populacji, co czyni ją nieistotną w kontekście reklamy internetowej. Z kolei CTR, czyli Click-Through Rate, to wskaźnik, który mierzy procent osób, które kliknęły w reklamę w stosunku do liczby jej wyświetleń. Choć CTR jest istotny dla oceny zainteresowania reklamą, to nie określa kosztu pojedynczego kliknięcia, co jest kluczowe w kontekście zadania. Typowym błędem w rozumieniu tych wskaźników jest utożsamianie ich ze sobą, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących efektywności kampanii. Każdy z tych wskaźników ma swoje miejsce w strategii marketingu online, ale kluczowe jest zrozumienie ich różnic oraz specyficznych zastosowań.

Pytanie 25

Koszt produkcji plakatu w formacie A4 wynosi 2,00 zł, a planowany zysk firmy to 5% wydatków. Jaką cenę netto należy ustalić na sprzedaż?

A. 2,20 zł
B. 1,90 zł
C. 2,10 zł
D. 3,00 zł
Aby obliczyć cenę zbytu netto plakatu o formacie A4, należy uwzględnić zarówno koszty produkcji, jak i planowany zysk przedsiębiorstwa. Koszt wyprodukowania plakatu wynosi 2,00 zł. Zysk, który wynika z 5% poniesionych kosztów, obliczamy mnożąc koszt przez 0,05: 2,00 zł * 0,05 = 0,10 zł. Następnie, dodajemy tę kwotę do kosztu produkcji, co daje 2,00 zł + 0,10 zł = 2,10 zł. Dobrą praktyką w przedsiębiorstwie jest dokładne kalkulowanie kosztów oraz marży zysku, aby zapewnić rentowność operacyjną. Ustalając cenę zbytu, przedsiębiorcy powinni również brać pod uwagę rynek, konkurencję oraz wartości dodane, które mogą wpływać na postrzeganą wartość produktu. W ten sposób można skutecznie zarządzać ceną i zyskami firmy.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Koszt wydruku 100 ulotek z wykorzystaniem drukarki laserowej wynosi 11,70 zł. Jaką cenę powinno się umieścić w cenniku za wydruk 300 ulotek, jeśli różnica w cenach za wydrukowanie 200 i 100 oraz 300 i 200 ulotek wynosi 5,85 zł?

A. 5,85 zł
B. 17,55 zł
C. 23,40 zł
D. 35,10 zł
Wybór innej kwoty jako odpowiedzi na to pytanie może wynikać z nieporozumienia dotyczącego zastosowanej logiki obliczeń. Na przykład, odpowiedź 5,85 zł może sugerować, że różnica ta powinna być bezpośrednio traktowana jako koszt druku dla 300 ulotek, co jest błędne. W rzeczywistości, 5,85 zł odnosi się do dodatkowych kosztów związanych z przeskokiem z 100 do 200 ulotek i z 200 do 300 ulotek, a nie jest to cena za pojedynczą jednostkę druku, co może prowadzić do mylnych wniosków. Odpowiedź 17,55 zł, choć bliska poprawnej wartości, nie uwzględnia faktu, że dotyczy jedynie kosztu druku 200 ulotek, a nie 300. Co więcej, kwota 35,10 zł opiera się na mylnym założeniu, że koszty narastają w sposób liniowy, co nie jest zgodne z przedstawionymi danymi. W branży druku, koszty często rosną w wyniku zmian w produkcji, takich jak częstotliwość zamówienia i skala produkcji. Zrozumienie tej dynamiki jest kluczowe dla precyzyjnego planowania i przewidywania kosztów, a także dla podejmowania świadomych decyzji finansowych. Stosowanie właściwych metod obliczeniowych pozwala uniknąć błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na rentowność projektów druku.

Pytanie 28

W jakiej metodzie reklamowej używa się rakli?

A. W druku cyfrowym
B. W sitodruku
C. W tłoczeniu
D. W grawerowaniu laserowym
Tłoczenie, grawerowanie laserowe oraz druk cyfrowy to techniki, które różnią się od sitodruku pod względem metodologii i zastosowania narzędzi. Tłoczenie polega na wytwarzaniu wklęsłych lub wypukłych wzorów na powierzchni materiału poprzez zastosowanie dużego ciśnienia, często w połączeniu z formami metalowymi. Rakla nie jest stosowana w tym procesie, ponieważ technika ta opiera się na mechanicznych formach i nie wymaga przesuwania farby. Grawerowanie laserowe to proces, w którym wykorzystuje się wiązkę lasera do wycinania lub rysowania wzorów na różnych materiałach, takich jak drewno, szkło czy metal. W tym przypadku narzędziem jest laser, a nie rakla, co eliminuje jej rolę w tym procesie. Druk cyfrowy z kolei jest techniką, która polega na bezpośrednim przenoszeniu obrazu z komputera na medium za pomocą drukarek, eliminując potrzebę użycia tradycyjnych form. W drukowaniu cyfrowym z użyciem rakli nie ma zastosowania, ponieważ proces ten nie wymaga przesuwania farby przez sito, co jest kluczowe w sitodruku. Typowym błędem myślowym jest mylenie technik druku i ich narzędzi, co może prowadzić do nieporozumień. Zrozumienie różnic między tymi metodami oraz ich zastosowaniem w praktyce jest kluczowe dla prawidłowego wyboru techniki w zależności od projektu.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jaką metodą reklamową należy się posłużyć, kierując reklamę do osób, które naśladują zachowania innych?

A. Sprawdzianu naukowego
B. Owczego pędu
C. Rekomendacji
D. Demonstrowania działania
Rekomendacje jako technika reklamowa opierają się na bezpośrednich sugestiach od zaufanych osób, co może być skuteczne, ale niekoniecznie dotyczy naśladowania zachowań innych. Rekomendacje są często ograniczone do indywidualnych opinii, co nie wykorzystuje pełni potencjału owczego pędu. Z kolei demonstracja działania koncentruje się na pokazywaniu, jak produkt działa, co jest bardziej techniczne i nie uwzględnia aspektu społecznego, który jest kluczowy w owczym pędzie. Demonstracja może przyciągać uwagę, ale nie zawsze prowadzi do naśladowania. Sprawdzian naukowy to podejście, które bazuje na dowodach naukowych i testach, a jego zastosowanie w reklamie nie jest bezpośrednio związane z promowaniem naśladowania. Często prowadzi to do błędnego myślenia, że klienci kierują się jedynie faktami, a nie wpływem społecznym. W rzeczywistości, wiele decyzji zakupowych jest podejmowanych pod wpływem obserwacji innych ludzi i ich zachowań, co czyni owczy pęd bardziej odpowiednią strategią. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego marketingu, który skutecznie angażuje społeczność i wykorzystuje dynamikę grupową do zwiększenia sprzedaży.

Pytanie 31

W dokumencie reklamowym dostarczonym przez klienta do agencji znalazł się opis grupy docelowej, który brzmi: kobiety w wieku 40-49 lat uprawiające sport. Co to oznacza w kontekście kampanii reklamowej?

A. wszystkie kobiety, które angażują się w sport
B. wszystkie kobiety, które są w wieku 40-49 lat oraz wszystkie kobiety, które uprawiają sport
C. te kobiety w wieku 40-49 lat, które podejmują aktywność fizyczną
D. wszystkich kobiet w przedziale wiekowym 40-49 lat
Dobra robota! Wybrałeś odpowiedź, która naprawdę trafnie określa grupę docelową kampanii reklamowej. W briefie klient jasno napisał, że chodzi o kobiety w wieku 40-49 lat, które są aktywne sportowo, co tak naprawdę łączy te obie cechy. W marketingu ważne jest, żeby skupić się na takich detalach, bo to pozwala lepiej dopasować komunikację do potrzeb tej grupy. Na przykład, w kampanii promującej odzież sportową można by podkreślić funkcjonalność i styl, co dla tych kobiet jest istotne. Fajnie, że zauważyłeś, jak kluczowe jest zrozumienie profilu odbiorcy, bo to podstawowa zasada skutecznych strategii marketingowych. Dzięki temu można uniknąć marnowania pieniędzy na nieefektywne reklamy!

Pytanie 32

Jakie zestawienie kolorów powinno znaleźć się w reklamie produktu spożywczego, by wzbudzić w kliencie poczucie głodu?

A. Czerwonego oraz żółtego
B. Żółtego oraz zielonego
C. Niebieskiego oraz białego
D. Beżowego oraz brązowego
Niektóre połączenia kolorów, takie jak niebieski i biały, żółty i zielony, czy beżowy i brązowy, mogą wydawać się na pierwszy rzut oka odpowiednie, jednak w kontekście wywoływania apetytu nie sprawdzają się. Niebieski kolor często kojarzony jest z zimnem i dystansem, co nie sprzyja tworzeniu pozytywnych skojarzeń z jedzeniem. W rzeczywistości, niebieski jest kolorem, który na ogół tłumi apetyt, co czyni go mniej skutecznym w reklamach żywnościowych. Żółty i zielony mogą sugerować świeżość, jednak zbyt duża dominacja zieleni może również budzić skojarzenia ze zdrowym jedzeniem, co nie zawsze jest atrakcyjne dla konsumentów poszukujących przyjemności w jedzeniu. Beżowy i brązowy, pomimo że są neutralne i ciepłe, mogą kojarzyć się z monotonią i brakiem wyrazistości, co również jest niekorzystne w kontekście reklamowania żywności. Wybierając kolory, marketerzy powinni pamiętać o psychologii kolorów i ich wpływie na emocje konsumentów. Kluczowe jest, aby zastosować kolory, które wzbudzają pozytywne odczucia związane z jedzeniem i które potrafią przyciągnąć wzrok. To podejście opiera się na badaniach nad percepcją wizualną oraz reakcjami emocjonalnymi, które kolory budzą w odbiorcach.

Pytanie 33

Który dział w agencji reklamowej zajmuje się między innymi tworzeniem scenariuszy reklamowych, koncepcji ogłoszeń, ulotek oraz plakatów?

A. Produkcji
B. Kreatywnego
C. Mediów
D. Koordynacji
Pracownicy działu kreatywnego w agencji reklamowej są odpowiedzialni za tworzenie różnorodnych materiałów reklamowych, w tym scenariuszy spotów reklamowych, projektów ogłoszeń, ulotek oraz plakatów. Ich głównym zadaniem jest generowanie pomysłów i koncepcji, które przyciągną uwagę odbiorców i skutecznie przekażą zamierzony komunikat. Praktyczne przykłady działania działu kreatywnego obejmują opracowywanie kampanii reklamowych, w których kluczowe jest zrozumienie docelowej grupy odbiorców oraz trendów rynkowych. Współpraca w tym dziale często przebiega w zespołach złożonych z copywriterów, grafików i strategów marketingowych, co pozwala na uzyskanie synergii pomiędzy słowem a obrazem, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi. Dział kreatywny odgrywa zatem kluczową rolę w budowaniu wizerunku marki i przyciąganiu klientów poprzez innowacyjne rozwiązania reklamowe.

Pytanie 34

Aby zidentyfikować elementy kulturowe wpływające na wybory zakupowe, konieczna jest analiza danych

A. o sytuacji finansowej klientów
B. o wieku oraz etapie życia klientów
C. o otoczeniu, w którym działają klienci
D. o zawodach, które wykonują klienci
Analiza danych dotyczących wieku i etapu życia nabywców, sytuacji ekonomicznej oraz zawodów, choć istotna, nie obejmuje pełnego spektrum czynników kulturowych, które mają znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Wiek i etap życia mogą wpływać na preferencje konsumenckie, ale nie odzwierciedlają kulturowych uwarunkowań, które często są kluczowe dla zrozumienia zachowań nabywców. Sytuacja ekonomiczna, choć istotna z punktu widzenia możliwości zakupowych, nie wyjaśnia, dlaczego klienci wybierają konkretne produkty czy marki w kontekście ich kultury. Również analiza zawodów może dostarczyć informacji o dochodach i preferencjach, jednak nie przekłada się na głębsze zrozumienie wpływu kulturowych wartości na zachowania zakupowe. Typowe błędy to ograniczanie się do jednego wymiaru analizy, co prowadzi do niepełnych wniosków. Rzeczywiste decyzje zakupowe są wynikiem złożonej interakcji wielu czynników, a kultura odgrywa kluczową rolę w tej dynamice. Zaniedbanie analizy kontekstu kulturowego może prowadzić do nietrafionych strategii marketingowych, które nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby i oczekiwania klientów.

Pytanie 35

Agencja reklamowa planuje stworzyć bazę danych dla swoich klientów. Jakie oprogramowanie komputerowe powinno być w tym celu użyte?

A. Aplikacja graficzna
B. Arkusz kalkulacyjny
C. Program do edycji tekstu
D. Program do prezentacji
Arkusz kalkulacyjny to oprogramowanie idealne do tworzenia i zarządzania bazami danych, w tym bazami klientów. Dzięki swojej strukturze, pozwala na przechowywanie danych w formie tabel, co ułatwia organizację, filtrowanie oraz analizowanie informacji. W arkuszu kalkulacyjnym można tworzyć różne kolumny, które będą odpowiadać za konkretne atrybuty klientów, jak np. imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu czy historia zakupów. Umożliwia to nie tylko łatwe wprowadzanie danych, ale także ich modyfikację i aktualizację. Przykładowo, agencja reklamowa może używać arkusza kalkulacyjnego do zbierania informacji o kampaniach marketingowych, śledzenia efektywności działań czy analizy preferencji klientów. Dodatkowo, arkusze kalkulacyjne oferują różne narzędzia analityczne, takie jak tabele przestawne czy wykresy, co pozwala na wizualizację danych i lepsze zrozumienie rynku. Z perspektywy dobrych praktyk, korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych stanowi standard w wielu branżach, co czyni je wszechstronnym narzędziem w codziennym zarządzaniu danymi.

Pytanie 36

Co jest używane do tworzenia, modyfikowania prostych baz danych oraz do ich analizy?

A. arkusz kalkulacyjny
B. edytor tekstu
C. program do grafiki wektorowej
D. program do prezentacji multimedialnych
Arkusz kalkulacyjny to potężne narzędzie do tworzenia, edytowania i analizowania baz danych, szczególnie w kontekście danych liczbowych i analitycznych. Dzięki funkcjom takim jak tabele przestawne, funkcje statystyczne oraz możliwość tworzenia wykresów, arkusze kalkulacyjne pozwalają na efektywne zarządzanie danymi i ich analizy. Przykładowo, w programach takich jak Microsoft Excel czy Google Sheets, użytkownicy mogą łatwo wprowadzać dane, a następnie je przetwarzać, tworząc wizualizacje oraz raporty, co jest niezwykle przydatne w biznesie, finansach i nauce. Dobre praktyki obejmują organizowanie danych w odpowiednich kolumnach i wierszach, stosowanie odpowiednich formatów dat oraz liczb, a także zabezpieczanie danych przed przypadkowymi zmianami. Arkusze kalkulacyjne są również zintegrowane z różnymi systemami baz danych, co umożliwia import i eksport danych, co jest istotne w pracy z dużymi zbiorami danych.

Pytanie 37

Firma handlowa zamierza prowadzić kampanię reklamową jedynie za pośrednictwem nośników BTL. W związku z tym nie skorzysta z

A. insertów
B. uletek
C. billboardów
D. mailingu
Insertowanie materiałów reklamowych do gazet (insertów) jest formą reklamy, która może być stosowana zarówno w kampaniach ATL, jak i BTL. Chociaż insert nie jest bezpośrednio związany z billboardami, to można zauważyć, że wiele firm decyduje się na tę formę promocji, aby dotrzeć do konkretnych odbiorców. Użycie insertów w kampaniach BTL ma na celu dotarcie do skondensowanej grupy klientów, co jest zbieżne z ideą marketingu bezpośredniego. Z kolei mailing to kolejna forma BTL, a chodzi tu o przesyłanie ofert i newsletterów do bazy danych klientów. Ulotki są również typowym narzędziem BTL, które pozwala na bezpośrednie dotarcie do konsumentów w miejscach ich zbiorowisk, jak sklepy czy wydarzenia. Warto zauważyć, że błędne podejście do kampanii reklamowych polega często na myleniu konceptów ATL i BTL. Przykładem może być przyjęcie założenia, że każda forma reklamy musi dotyczyć wyłącznie jednego ze wspomnianych podejść, co może prowadzić do utraty możliwości synergetycznego wykorzystania różnych narzędzi. Dlatego kluczowe jest zrozumienie różnicy między tymi formami oraz wybór odpowiednich kanałów komunikacji w zależności od celów kampanii i charakterystyki grupy docelowej.

Pytanie 38

Do mediów klasyfikowanych jako ATL nie zalicza się

A. telewizja
B. radio
C. broszura
D. prasa
Wybór telewizji, prasy czy radia jako mediów typu ATL może wynikać z niepełnego zrozumienia różnicy między różnymi kategoriami mediów w kontekście marketingu. Media ATL są zaprojektowane z myślą o masowym dotarciu do odbiorców i budowaniu marki na szeroką skalę. Telewizja, jako jedno z najpotężniejszych narzędzi reklamowych, pozwala na dotarcie do milionów widzów w krótkim czasie, co sprawia, że jest idealna do kampanii, które mają na celu zwiększenie rozpoznawalności marki. Podobnie prasa i radio oferują szeroki zasięg, umożliwiając dotarcie do różnorodnych segmentów rynku. W przeciwnym razie broszura, jako materiał reklamowy, skupia się na bezpośredniej komunikacji i często jest wykorzystywana w bardziej lokalnych kampaniach. Często zdarza się, że marketerzy mylą pojęcia związane z różnymi rodzajami mediów, co prowadzi do błędnych założeń o strategiach komunikacyjnych. Kluczowe jest zrozumienie, że każda forma reklamy ma swoje miejsce w strategii marketingowej, a dobór odpowiednich narzędzi powinien być uzależniony od celów kampanii, grupy docelowej oraz budżetu. Właściwe rozróżnienie mediów ATL od BTL (Below The Line) i TTL (Through The Line) jest fundamentalne dla skutecznego planowania działań marketingowych.

Pytanie 39

Ile wyniosą koszty stałe agencji reklamowej według przedstawionego fragmentu rozliczenia?

Wyszczególnieniekoszt, zł
Zakup materiałów biurowych3 000,00
Zakup folii do produkcji reklam2 550,00
Usługi transportowe – przewóz reklamy wielkoformatowej150,00
Opłaty wynajmu lokalu3 000,00
Abonament telefoniczny200,00

A. 5 700,00 zł
B. 3 200,00 zł
C. 8 900,00 zł
D. 5 750,00 zł
Niepoprawna odpowiedź na pytanie o koszty stałe agencji reklamowej może wynikać z nieporozumienia dotyczącego definicji tych kosztów oraz ich klasyfikacji. Koszty stałe to wydatki, które nie zmieniają się niezależnie od poziomu działalności agencji, w przeciwieństwie do kosztów zmiennych, które rosną wraz z intensyfikacją pracy. Wybierając odpowiedzi takie jak 5 700,00 zł czy 5 750,00 zł, użytkownicy mogą mylić koszty stałe z całkowitymi wydatkami agencji, które mogą obejmować również koszty zmienne, takie jak wynagrodzenia dla pracowników zależne od liczby projektów. Odpowiedzi w przedziale 8 900,00 zł mogą być mylnie postrzegane jako podsumowanie wszystkich wydatków, jednak w rzeczywistości nie uwzględniają one kluczowego podziału na koszty stałe i zmienne. Często zdarza się również, że osoby analizujące takie rozliczenia nie zwracają uwagi na konkretne pozycje kosztowe, co prowadzi do błędnych oszacowań. W praktyce, aby uniknąć takich błędów, warto stosować analizy budżetowe oraz regularne przeglądy kosztów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu finansami w branży reklamowej.

Pytanie 40

Agencja reklamowa opracowała dla klienta cennik interesujących go banerów reklamowych.

Oblicz brakującą w cenniku cenę brutto.



Baner reklamowy lity (frontligh)Cena netto za 1 m²Stawka VATCena brutto za 1 m²
do 1 m²20,00 zł23%24,60 zł
1 m²÷5 m²15,00 zł23%18,45 zł
1 m²÷5 m²10,00 zł23%?

A. 10,23 zł
B. 13,20 zł
C. 11,23 zł
D. 12,30 zł
Odpowiedź 12,30 zł jest rzeczywiście prawidłowa! Chodzi o to, że cena brutto to cena netto powiększona o VAT, który w tym przypadku wynosi 23%. Więc żeby to policzyć, trzeba wziąć cenę netto, czyli 10,00 zł, i pomnożyć ją przez 1,23, co daje nam właśnie 12,30 zł. Tego typu obliczenia są naprawdę ważne w biznesie, zwłaszcza w reklamie, gdzie poprawne ceny mogą decydować o sukcesie projektu. Firmy muszą dobrze obliczać ceny netto i brutto, żeby być w porządku wobec klientów. Obliczenia VAT-u są też przydatne przy tworzeniu ofert czy cenników, bo zapobiegają późniejszym nieporozumieniom i problemom finansowym.