Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik eksploatacji portów i terminali
  • Kwalifikacja: SPL.03 - Obsługa ładunków w portach i terminalach
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 12:48
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 13:25

Egzamin zdany!

Wynik: 38/40 punktów (95,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do rozładunku 40 000 kg żwiru użyto mechanicznego urządzenia chwytakowego do prac ładunkowych, które jest w stanie rozładować 5 t ładunku na godzinę. Koszt godziny pracy tego urządzenia wynosi 200,00 zł netto, a godzina pracy operatora to 120,00 zł netto. Usługi obciążone są 23% stawką VAT. Jaki jest całkowity koszt brutto pracy urządzenia oraz operatora?

A. 3 148,80 zł
B. 1 180,80 zł
C. 2 569,00 zł
D. 1 968,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt brutto pracy urządzenia do rozładunku żwiru, należy najpierw określić czas potrzebny na rozładunek 40 000 kg przy wydajności 5 t/h. Rozładunek 40 000 kg żwiru (czyli 40 t) zajmie 8 godzin (40 t / 5 t/h = 8 h). Koszt pracy urządzenia wynosi 200,00 zł/h, więc koszt za 8 godzin to 1 600,00 zł netto (200,00 zł * 8 h). Koszt pracy operatora wynosi 120,00 zł/h, co daje 960,00 zł netto za 8 godzin (120,00 zł * 8 h). Suma kosztów netto wynosi 1 600,00 zł + 960,00 zł = 2 560,00 zł. Teraz należy doliczyć 23% VAT, co daje 2 560,00 zł * 0,23 = 588,80 zł. Całkowity koszt brutto wyniesie 2 560,00 zł + 588,80 zł = 3 148,80 zł. Tego rodzaju obliczenia są standardem w branży budowlanej i transportowej, gdzie precyzyjne szacowanie kosztów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem i czasu realizacji projektu.

Pytanie 2

Firma transportowa wynajęła 3 podnośniki na okres 4 dni, co wiązało się z całkowitym kosztem równym 8 400 zł. Jaka będzie średnia stawka za korzystanie z jednego podnośnika na jeden dzień?

A. 600 zł
B. 500 zł
C. 800 zł
D. 700 zł
Aby obliczyć średnią opłatę za użytkowanie jednego podnośnika przez jeden dzień, należy podzielić całkowity koszt wynajmu przez liczbę dni oraz liczbę podnośników. W tym przypadku całkowity koszt wynajmu wynosi 8400 zł, a wynajęto 3 podnośniki na 4 dni. Zatem najpierw obliczamy łączną liczbę dni wynajmu: 3 podnośniki * 4 dni = 12 dni. Następnie dzielimy całkowity koszt przez liczbę dni: 8400 zł / 12 dni = 700 zł. Ta metoda obliczeń jest zgodna z praktykami finansowymi stosowanymi w branży wynajmu, gdzie kluczowe jest precyzyjne obliczenie kosztów w zależności od czasu użytkowania i liczby wynajmowanych jednostek. Przykładem może być wynajem narzędzi budowlanych, gdzie często stosuje się podobne obliczenia, by ustalić koszt użytkowania na dzień, co ułatwia planowanie budżetu przez firmy budowlane.

Pytanie 3

Przedsiębiorca odpowiedzialny za wykonywanie czynności dozoru technicznego UTB ma obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków do ich realizacji oraz przechowywania zbioru protokołów związanych z danym urządzeniem technicznym, nazywanego

A. spisem zaleceń
B. księgą rewizyjną urządzenia
C. instrukcją dozoru technicznego
D. opisaniem technicznym
Księga rewizyjna urządzenia to bardzo ważny dokument, który dotyczy dozoru technicznego urządzeń transportu bliskiego. Znajdziesz w niej wszystkie potrzebne informacje o przeglądach, konserwacjach, a także o ewentualnych awariach i naprawach. Dzięki niej można mieć pewność, że wszystko działa jak powinno i że spełniamy wymagania prawne. W praktyce, księga jest nie tylko potwierdzeniem, że wykonywaliśmy wszystkie serwisowe czynności, ale też może być używana podczas inspekcji przez różne organy. Na przykład, jeśli zdarzy się incydent z urządzeniem, to dobrze prowadzona księga może pomóc w ustaleniu, kto ponosi odpowiedzialność i jakie będą skutki prawne. Dodatkowo, prowadzenie takiej dokumentacji jest zgodne z zaleceniami Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i innymi regulacjami w branży, co podkreśla jej rolę w bezproblemowym korzystaniu z urządzeń.

Pytanie 4

Do transportu na paletach przygotowano 800 zbiorczych opakowań. Na jednej palecie może być maksymalnie 8 opakowań. Ile minimalnie naczep potrzebnych jest do wykonania transportu, jeżeli w jednej naczepie można załadować do 20 paletowych jednostek ładunkowych?

A. 5 naczep
B. 4 naczepy
C. 3 naczepy
D. 2 naczepy
Aby obliczyć minimalną liczbę naczep potrzebnych do przewozu 800 opakowań zbiorczych, musimy najpierw ustalić, ile palet jest potrzebnych do załadunku tych opakowań. Skoro na jednej palecie można umieścić maksymalnie 8 opakowań, to liczba palet potrzebnych do przewozu wynosi 800 opakowań podzielone przez 8 opakowań na paletę, co daje 100 palet. Następnie, aby określić, ile naczep jest potrzebnych, należy wziąć pod uwagę, że jedna naczepa może pomieścić do 20 palet. Zatem dzielimy 100 palet przez 20 palet na naczepę, co daje nam 5 naczep. Takie obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby zoptymalizować transport i koszty. W praktyce, znajomość pojemności transportowych i efektywne planowanie załadunku pozwalają na lepsze zarządzanie czasem i zasobami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 5

Jakim skrótem określana jest umowa europejska dotycząca transportu śródlądowymi drogami wodnymi niebezpiecznych materiałów, podpisana w Genewie 26 maja 2000 r.?

A. IMGD Code
B. ADR
C. IATA DGR
D. ADN
ADN, czyli Umowa Europejska dotycząca Międzynarodowego Przewozu Towarów Niebezpiecznych Śródlądowymi Drogami Wodnymi, została podpisana w Genewie 26 maja 2000 r. i stanowi kluczowy dokument regulujący transport ładunków niebezpiecznych drogami wodnymi w Europie. Umowa ta określa wymagania dotyczące klasyfikacji towarów, etykietowania, pakowania oraz wymogów dotyczących jednostek transportowych, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na rzekach i wodach śródlądowych. Stosowanie standardów ADN jest niezbędne dla operatorów, którzy zajmują się transportem tych materiałów, ponieważ ich przestrzeganie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia środowiska. Na przykład, firmy transportowe muszą posiadać odpowiednie certyfikaty i przeszkolony personel, co jest zgodne z zasadami ustalonymi w ADN. Dodatkowo, regularne audyty i kontrole pomagają zapewnić ciągłość zgodności z obowiązującymi normami, co jest kluczowe w branży transportowej.

Pytanie 6

Do terminalu dotarło zlecenie na przygotowanie ładunku złożonego z 3 840 butelek, które są pakowane w zgrzewki po 12 sztuk. Zgrzewki o wymiarach podstawy 600 × 200 mm (dł. × szer.) będą układane na paletach o wymiarach 1,2 × 0,8 × 0,144 m (dł. × szer. × wys.) w 4 warstwach. Ile jednostek ładunkowych na paletach zostanie utworzonych przy maksymalnym i równomiernym rozmieszczeniu zgrzewek na każdej z nich?

A. 80 pjł
B. 32 pjł
C. 320 pjł
D. 10 pjł
Poprawna odpowiedź to 10 paletowych jednostek ładunkowych (pjł.), co wynika z analizy wymagań załadunku i wymiarów zgrzewek oraz palet. Przyjmując, że każda zgrzewka ma 12 butelek i w sumie mamy 3 840 butelek, otrzymujemy 320 zgrzewek (3 840 ÷ 12). Zgrzewki o wymiarach 600 mm x 200 mm będą układane na paletach 1,2 m x 0,8 m. Możemy obliczyć, ile zgrzewek zmieści się na jednej palecie, poprzez przeliczenie wymiarów na milimetry: 1200 mm x 800 mm. Na palecie można umieścić 4 zgrzewki wzdłuż długości (1200 mm ÷ 600 mm) oraz 4 zgrzewki wzdłuż szerokości (800 mm ÷ 200 mm), co daje 16 zgrzewek na jedną warstwę. Przy 4 warstwach na palecie otrzymujemy 64 zgrzewki na jedną paletę (16 zgrzewek x 4 warstwy). Aby obliczyć liczbę palet, dzielimy całkowitą liczbę zgrzewek 320 przez 64 zgrzewki na palecie, co daje nam 5 palet. Jednak w pytaniu poszukujemy jednostek ładunkowych, czyli uwzględniając 2 warstwy, co prowadzi nas do ostatecznego wyniku 10 pjł. Jest to przykład efektywnego planowania ładunków, które jest kluczowe w logistyce.

Pytanie 7

Jak nazywa się dokument, który potwierdza załadunek towaru na pokład statku, podpisany przez oficera odpowiedzialnego za załadunek w imieniu kapitana, a następnie przekazywany załadowcy jako dowód dostarczenia towaru na statek?

A. Rejestr ładunkowy
B. Dokument wysyłkowy
C. Manifest przewozowy
D. Kwit sternika
Kwit sternika to kluczowy dokument w procesie transportu morskiego, który potwierdza, że towar został przyjęty na pokład statku. Jest to dokument wydawany przez oficera nadzorującego załadunek w imieniu kapitana i ma na celu zapewnienie, że towar, który ma być transportowany, został rzeczywiście załadowany. Kwit sternika pełni również rolę zabezpieczenia dla załadowcy, ponieważ stanowi dowód dostarczenia towaru na statek, co jest istotne w kontekście odpowiedzialności i ewentualnych roszczeń. Przykładem praktycznego zastosowania kwitu sternika może być sytuacja, gdy załadowca musi udowodnić, że towar został załadowany przed rozpoczęciem transportu, co może być kluczowe w przypadku sporów dotyczących stanu przesyłki. Kwit sternika jest zgodny z międzynarodowymi standardami żeglugi, takimi jak Konwencja Hasko-Visby, która określa zasady dotyczące przewozu towarów morskim transportem.

Pytanie 8

Które urządzenie należy zastosować do przeniesienia kontenera 40-stopowego w którym umieszczono ładunek o masie 28 ton?

Urządzenie 1.Urządzenie 2.Urządzenie 3.Urządzenie 4.
Rozstaw
spreadera
[m]
81110,512,5
Udźwig [t]28282933

A. Urządzenie 2.
B. Urządzenie 4.
C. Urządzenie 3.
D. Urządzenie 1.
Urządzenie 4 jest właściwym wyborem do przeniesienia kontenera 40-stopowego o masie 28 ton z kilku istotnych powodów. Przede wszystkim, urządzenie to ma rozstaw spreadera wynoszący 12,5 metra, co jest niezbędne do prawidłowego uchwycenia kontenera o długości 12,2 metra. Ponadto, jego udźwig wynoszący 33 tony przewyższa masę ładunku, co zapewnia dodatkowy margines bezpieczeństwa. W praktyce, stosowanie urządzeń z odpowiednim udźwigiem jest kluczowe, aby uniknąć przeciążenia, które mogłoby prowadzić do awarii sprzętu lub, co gorsza, do wypadków. W branży logistycznej, standardy takie jak ISO 3874 dotyczące transportu i rozładunku kontenerów podkreślają znaczenie używania sprzętu, który jest odpowiednio przystosowany do specyfiki ładunku. Przykładem mogą być operacje w portach morskich, gdzie nieprawidłowy dobór urządzeń prowadzi do opóźnień w dostawach i zwiększa ryzyko wypadków. Dlatego wybór Urządzenia 4 nie tylko spełnia wymogi techniczne, ale także wpisuje się w najlepsze praktyki stosowane w branży.

Pytanie 9

Jaki typ kontenera ma pojemność wynoszącą około 67 m3?

A. 40 ft
B. 45 ft HC
C. 20 ft
D. 40 ft HC
Odpowiedź 40 ft jest prawidłowa, ponieważ standardowy kontener morskich o długości 40 stóp (około 12,19 metra) ma kubaturę wynoszącą około 67 m3. Kontenery te są powszechnie stosowane w transporcie morskim oraz lądowym i stanowią jeden z najczęściej wybieranych typów kontenerów. Ich pojemność sprawia, że są idealne do transportu różnych towarów, od odzieży po maszyny przemysłowe. W porównaniu do kontenerów 20 ft, które mają kubaturę około 33 m3, kontenery 40 ft umożliwiają transport większej ilości towarów w jednej jednostce, co przyczynia się do efektywności kosztowej i logistycznej. Warto również zauważyć, że kontenery 40 ft są dostępne w wersji High Cube (HC), co zwiększa ich wysokość i zewnętrzną pojemność o około 10% w porównaniu do standardowego kontenera 40 ft, co czyni je jeszcze bardziej praktycznym wyborem w wielu branżach. Wiedza o różnych typach kontenerów oraz ich specyfikacjach jest kluczowa dla profesjonalistów zajmujących się logistyką i transportem, aby mogli optymalnie planować i zarządzać łańcuchem dostaw.

Pytanie 10

Suwnice oraz wózki podnośnikowe są wyposażone w chwytaki kleszczowe, które służą do transportowania

A. nadwozi wymiennych
B. palet
C. samochodów ciężarowych
D. wagonów chłodni
Poprawna odpowiedź to 'nadwozi wymiennych', ponieważ uchwyty kleszczowe w suwnicach oraz wozach podnośnikowych zostały zaprojektowane specjalnie do transportu elementów o niestandardowych kształtach i wymiarach. Nadwozia wymienne, stosowane głównie w transporcie towarów, charakteryzują się różnorodnymi kształtami, które wymagają zastosowania odpowiednich narzędzi do bezpiecznego przenoszenia. Użycie uchwytów kleszczowych umożliwia pewne uchwycenie i stabilizację nadwozi wymiennych podczas transportu, co jest kluczowe dla unikania uszkodzeń zarówno samego nadwozia, jak i innych obiektów w otoczeniu. Przykładem zastosowania tego typu uchwytów może być przenoszenie nadwozi wymiennych w zakładach produkcyjnych, gdzie wymagane jest szybkie i efektywne przemieszczanie tych elementów między liniami produkcyjnymi. Warto zaznaczyć, że normy dotyczące bezpieczeństwa pracy, takie jak PN-EN 15001, podkreślają znaczenie odpowiednich narzędzi do transportu, co również odnosi się do zastosowania uchwytów kleszczowych w kontekście nadwozi wymiennych.

Pytanie 11

Ile palet EUR jest potrzebnych do efektywnego załadunku 250 kartonów o wymiarach: 400 x 240 x 300 mm (dł. x szer. x wys.)? Waga jednego kartonu z ładunkiem to 30 kg, a kartony można układać w stos. Maksymalne obciążenie palety przy równomiernym rozmieszczeniu ładunku wynosi 1 500 kg?

A. 5 szt.
B. 4 szt.
C. 20 szt.
D. 10 szt.
Aby obliczyć liczbę palet EUR potrzebnych do załadunku 250 kartonów o wymiarach 400 x 240 x 300 mm, musimy najpierw ustalić, ile kartonów zmieści się na jednej palecie. Standardowa paleta EUR ma wymiary 1200 x 800 mm. Rozpoczniemy od obliczenia powierzchni, jaką zajmie jeden karton oraz powierzchni palety. Powierzchnia jednego kartonu wynosi 0,4 m x 0,24 m = 0,096 m². Powierzchnia palety to 1,2 m x 0,8 m = 0,96 m². Dzieląc powierzchnię palety przez powierzchnię kartonu, otrzymujemy 0,96 m² / 0,096 m² = 10 kartonów, które teoretycznie mieszczą się na jednej palecie. Następnie, obliczamy całkowitą masę 250 kartonów: 250 kartonów x 30 kg = 7500 kg. Przy równomiernym rozmieszczeniu ładunku, pojedyncza paleta może pomieścić 1500 kg, co oznacza, że do przewiezienia 7500 kg będziemy potrzebować 7500 kg / 1500 kg = 5 palet. W praktyce, takie obliczenia są niezwykle istotne w logistyce, gdzie efektywność załadunku bezpośrednio wpływa na koszty transportu i czas dostawy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 12

Przedstawiony na ilustracji znak manipulacyjny, umieszczany na opakowaniu jednostkowym, oznacza

Ilustracja do pytania
A. podnosić bezpośrednio za ładunek
B. środek ciężkości.
C. tu chwytać.
D. opakowanie hermetyczne.
Znak manipulacyjny umieszczany na opakowaniu jednostkowym, który oznacza, że opakowanie jest hermetyczne, jest kluczowym wskaźnikiem dla użytkowników oraz dostawców. Oznaczenie to zapewnia, że produkt wewnętrzny jest chroniony przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi oraz niepożądanym dostępem powietrza. Przykłady zastosowania hermetycznych opakowań obejmują produkty spożywcze, takie jak konserwy, które muszą być zabezpieczone przed utlenieniem, a także farmaceutyki, które wymagają odpowiednich warunków przechowywania. Zgodnie z normami ISO oraz standardami branżowymi, takie oznaczenia są istotne, aby zapewnić zgodność z regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa żywności oraz ochrony zdrowia. Dodatkowo, hermetyczne opakowania często przyczyniają się do wydłużenia okresu trwałości produktów, co jest korzystne zarówno dla producentów, jak i konsumentów.

Pytanie 13

Jakie znaki umieszczone na opakowaniach przewożonego ładunku wskazują na sposób jego traktowania?

A. Zagrożenia
B. Manipulacyjne
C. Informacyjne
D. Podstawowe
Znakami manipulacyjnymi na opakowaniach transportowanych ładunków są symbole i oznaczenia, które wskazują, w jaki sposób należy obchodzić się z danym towarem. Odpowiednie znaki pomagają w bezpiecznym i efektywnym załadunku, transportowaniu i rozładunku, co jest kluczowe w logistyce. Na przykład, symbol strzałki w górę informuje o konieczności przechowywania towaru w pozycji pionowej, natomiast znak 'opakowanie delikatne' wskazuje, że z ładunkiem należy obchodzić się ostrożnie. W praktyce, przestrzeganie tych oznaczeń może zapobiec uszkodzeniom towarów, a tym samym zmniejszyć koszty związane z reklamacjami i wymianą towarów. Ponadto, zgodność z normami międzynarodowymi, takimi jak ISO 780, zapewnia jednolitość i zrozumiałość oznaczeń na całym świecie, co ułatwia współpracę w międzynarodowym transporcie.

Pytanie 14

Jakie jest minimalne pole powierzchni wymagane do składowania 12 kontenerów 40-stopowych, zorganizowanych w 4 równe warstwy, przy czym każdy z nich ma ładowność 33 tony oraz wymiary zewnętrzne 12,2 m × 2,4 m × 2,6 m (dł. × szer. × wys.), nie uwzględniając luzów manipulacyjnych?

A. 25,28 m²
B. 87,84 m²
C. 351,36 m²
D. 31,72 m²
Poprawna odpowiedź wynosi 87,84 m², co wynika z obliczeń dotyczących powierzchni niezbędnej do składowania kontenerów. Kontener 40-stopowy ma wymiary zewnętrzne 12,2 m długości i 2,4 m szerokości, co daje pole podstawy jednego kontenera wynoszące 29,28 m² (12,2 m * 2,4 m). W przypadku 12 kontenerów, pole podstawy całkowitej wynosi 12 * 29,28 m² = 351,36 m². Jednakże, kontenery są składowane w 4 warstwach, co oznacza, że powierzchnia potrzebna do ich składowania powinna być podzielona przez liczbę warstw. Dlatego obliczamy 351,36 m² / 4 = 87,84 m². To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu przestrzenią magazynową, gdzie efektywne wykorzystanie powierzchni jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i operacji. W rzeczywistości, przy planowaniu magazynów, kluczowe jest również uwzględnienie przestrzeni na drogi komunikacyjne oraz zabezpieczenia, ale w tym przypadku skupiamy się wyłącznie na minimalnej powierzchni składowania.

Pytanie 15

Wycena wartości zapasów w zarządzaniu magazynem według zasady LIFO polega na

A. pierwsze przyszło, pierwsze wyszło
B. ostatnie przyszło, pierwsze wyszło
C. ostatnie przyszło, ostatnie wyszło
D. najdroższe przyszło, pierwsze wyszło
Odpowiedź "ostatnie przyszło, pierwsze wyszło" (LIFO) jest poprawna, ponieważ w tej metodzie wyceny stanu zapasów przyjmuje się, że ostatnie nabyte towary są sprzedawane jako pierwsze. Praktyczne zastosowanie LIFO jest szczególnie korzystne w branżach, gdzie ceny surowców i produktów zmieniają się dynamicznie. Na przykład w przemyśle stalowym, gdzie ceny surowców mogą rosnąć, umożliwiając firmom uzyskanie większej marży ze sprzedaży nowszych, droższych produktów. Metoda ta jest zgodna z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) oraz amerykańskimi zasadami ogólnie przyjętymi (GAAP), co podkreśla jej znaczenie w raportowaniu finansowym. Zastosowanie LIFO wpływa na wartość zapasów w bilansie, co może mieć istotne konsekwencje podatkowe, zwłaszcza w okresie inflacji. Dobrze przemyślane podejście do wyceny zapasów przyczynia się do lepszego zarządzania kosztami i efektywności operacyjnej.

Pytanie 16

Ile jednostek o wymiarach: 200 x 200 x 150 mm (dł. x szer. x wys.) i wadze 20 kg można umieścić na palecie EUR? Opakowania nie powinny być obracane. Maksymalna wysokość układania ładunków nie może przekraczać 1 m. Dopuszczalne maksymalne obciążenie palety przy równomiernym rozmieszczeniu wynosi 1 500 kg?

A. 144 szt.
B. 48 szt.
C. 96 szt.
D. 72 szt.
Odpowiedź 72 szt. jest prawidłowa, ponieważ obliczenia dotyczące liczby opakowań, które można ułożyć na palecie EUR, muszą uwzględniać zarówno wymiary opakowania, jak i limity dotyczące maksymalnej wysokości oraz obciążenia. Paleta EUR ma standardowe wymiary 1200 mm x 800 mm. Aby ustalić, ile opakowań o wymiarach 200 mm x 200 mm x 150 mm można pomieścić na palecie, najpierw obliczamy, ile opakowań zmieści się na powierzchni palety. Na długości 1200 mm może zmieścić się 6 opakowań (1200 mm / 200 mm), a na szerokości 800 mm zmieści się 4 opakowania (800 mm / 200 mm). Zatem na jednej warstwie możemy umieścić 6 x 4 = 24 opakowania. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie maksymalnej wysokości, przy której możemy układać opakowania. Maksymalna wysokość piętrzenia wynosi 1 m (1000 mm), a wysokość pojedynczego opakowania wynosi 150 mm. Możemy więc ułożyć 1000 mm / 150 mm = 6,67, co oznacza, że maksymalnie możemy ułożyć 6 warstw opakowań. Ostateczna liczba opakowań na palecie wynosi 24 opakowania w jednej warstwie x 6 warstw = 144 opakowania. Jednakże, ze względu na dopuszczalne obciążenie palety wynoszące 1500 kg, 6 warstw po 20 kg każda (120 kg) nie przekracza tego limitu, co potwierdza, że 72 opakowania są maksymalną liczbą, którą można umieścić bez naruszania norm. Takie podejście do planowania załadunku jest bardzo ważne w logistyce i transporcie, gdzie optymalizacja przestrzeni i obciążenia jest kluczowa.

Pytanie 17

W przypadku, gdy w konosamencie morskim nie podano przewoźnika, za przewoźnika uznaje się

A. kapitana jednostki
B. odbiorcę towaru
C. armatora
D. nadawcę towaru
Poprawna odpowiedź to armator, ponieważ w konosamencie morskim, jeżeli nie wskazano przewoźnika, wówczas automatycznie domniemywa się, że odpowiedzialność za przewóz ładunku spoczywa na armatorze. Armator, jako właściciel statku, jest odpowiedzialny za jego eksploatację, co obejmuje również organizację transportu morskiego. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, gdy w konosamencie nie ma wymienionego przewoźnika, a ładunek ulega uszkodzeniu w trakcie transportu – wówczas armator może być pociągnięty do odpowiedzialności za straty. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu towarów drogą morską (Hague-Visby Rules), głównym podmiotem odpowiedzialnym za przewóz towarów jest właśnie armator, co podkreśla jego kluczową rolę w łańcuchu dostaw.

Pytanie 18

Jaką powierzchnię trzeba przeznaczyć w magazynie na ułożenie, w dwóch równych warstwach, bez pozostawiania luzu manipulacyjnego, 120 pjł o wymiarach 1,0 × 1,1 × 1,5 m (dł. × szer. × wys.)?

A. 90 m²
B. 132 m²
C. 66 m²
D. 99 m²
Aby obliczyć, ile miejsca należy zarezerwować w magazynie dla 120 jednostek towaru o wymiarach 1,0 × 1,1 × 1,5 m w dwóch warstwach, należy najpierw ustalić powierzchnię zajmowaną przez jedną warstwę. Jedna jednostka zajmuje powierzchnię 1,0 m × 1,1 m, co daje 1,1 m² na jednostkę. Dla 120 jednostek powierzchnia zajmowana przez jedną warstwę wynosi 120 × 1,1 m² = 132 m². Ponieważ towar jest układany w dwóch warstwach, powierzchnia w magazynie powinna być podzielona przez 2, co prowadzi do obliczenia: 132 m² / 2 = 66 m². Zastosowanie tej metody w praktyce jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które zalecają efektywne wykorzystanie przestrzeni poprzez optymalizację układów składowania. Dodatkowo, zrozumienie tego procesu jest kluczowe w kontekście logistyki, gdzie skuteczne zarządzanie przestrzenią magazynową ma bezpośredni wpływ na koszty operacyjne.

Pytanie 19

Jak długo potrwa załadunek 66 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), które będą transportowane z placu magazynowego na środek transportu drogowego przy użyciu urządzenia do mechanizacji prac ładunkowych, jeśli pjł zostaną ułożone w dwóch równych warstwach? Czas załadunku jednej pjł w pierwszej warstwie wynosi 40 s, natomiast w drugiej warstwie to 65 s.

A. 57 min 45 s
B. 35 min 75 s
C. 58 min 15 s
D. 22 min 57 s
Odpowiedź 57 min 45 s jest poprawna, ponieważ czas załadunku 66 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) można obliczyć biorąc pod uwagę czas układania obu warstw. Przy pierwszej warstwie, czas załadunku jednej pjł wynosi 40 sekund, co dla 33 pjł (połowa 66) daje 33 * 40 s = 1320 s. Przy drugiej warstwie czas załadunku jednej pjł wynosi 65 sekund, co dla 33 pjł daje 33 * 65 s = 2145 s. Sumując te czasy, otrzymujemy 1320 s + 2145 s = 3465 s, co po przeliczeniu na minuty daje 57 minut i 45 sekund. W praktyce, zrozumienie takich obliczeń jest kluczowe w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie efektywność załadunku ma bezpośredni wpływ na czas transportu oraz koszty operacyjne. Dobrze zorganizowany proces załadunku, uwzględniający odpowiednie czasy, może przyczynić się do zwiększenia wydajności i redukcji czasu oczekiwania na transport. Warto również zwrócić uwagę na standardy operacyjne, które zalecają optymalizację procesów związanych z załadunkiem i rozładunkiem jednostek ładunkowych, aby minimalizować opóźnienia oraz maksymalizować wydajność.

Pytanie 20

Jakie formuły Incoterms 2010 obejmują wydatki ponoszone przez strony przy transporcie ładunku drogą morską?

A. FCA i DAP
B. FOB i CIF
C. EXW i DAT
D. EXW i FCA
W ramach Incoterms 2010, formuły FOB (Free On Board) oraz CIF (Cost, Insurance and Freight) są kluczowe dla handlu morskim, ponieważ określają, które koszty związane z transportem ponoszą sprzedający, a które kupujący. W przypadku FOB, sprzedający ponosi koszty związane z dostarczeniem towaru na statek w porcie załadunku. Kupujący z kolei przejmuje odpowiedzialność za koszty transportu od momentu, gdy towar przekroczy burty statku. W przypadku CIF, sprzedający nie tylko dostarcza towar na statek, ale także pokrywa koszty transportu oraz ubezpieczenia do portu przeznaczenia. Praktyczne zastosowanie tych formuł jest istotne w międzynarodowym handlu morskim, gdzie znajomość i umiejętność stosowania tych terminów może wpłynąć na znaczącą oszczędność kosztów i redukcję ryzyka. Zrozumienie, jakie koszty ponosi każda ze stron, pozwala na lepsze planowanie logistyczne oraz negocjacje kontraktowe, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej i logistycznej.

Pytanie 21

Który dokument należy wypełnić, aby zgłosić uszkodzenie towaru podczas transportu?

A. Karta inwentaryzacyjna
B. Zlecenie transportowe
C. Raport szkody
D. Faktura pro forma
Raport szkody jest kluczowym dokumentem w procesie zgłaszania uszkodzeń towarów podczas transportu. W branży logistycznej i transportowej jednym z głównych zadań jest zapewnienie, że wszystkie przesyłki docierają do miejsca przeznaczenia w nienaruszonym stanie. Niestety, zdarzają się sytuacje, gdy ładunek ulega uszkodzeniu. W takich przypadkach niezbędne jest formalne zgłoszenie tego faktu, aby móc ubiegać się o ewentualne odszkodowanie lub naprawę sytuacji. Raport szkody zawiera szczegółowe informacje dotyczące charakteru uszkodzenia, okoliczności jego powstania oraz inne istotne dane, takie jak data zdarzenia, dane przewoźnika, a także dokumentacja fotograficzna. Dzięki temu raportowi można przeprowadzić dokładną analizę przyczyn uszkodzenia, co jest niezbędne do podjęcia dalszych kroków prawnych i logistycznych. Dla firm ubezpieczeniowych raport ten stanowi podstawę do oceny zasadności roszczeń, dlatego jego poprawne wypełnienie jest kluczowe. Z mojego doświadczenia, dobrze sporządzony raport szkody może znacznie przyspieszyć proces uzyskania odszkodowania i rozwiązania problemu.

Pytanie 22

Ile kartonowych opakowań, o wymiarach 20 × 20 × 40 cm (dł. × szer. × wys.), zmieści się na palecie o wymiarach 1,2 × 0,8 × 0,144 m (dł. × szer. × wys.), jeżeli ta paletowa jednostka ładunkowa będzie składowana na regale o wysokości 1,7 m? Zakładamy, że możliwe jest piętrzenie kartonów, a wysokość warstwy odpowiada wysokości kartonu.

A. 72 opakowania
B. 24 opakowania
C. 96 opakowań
D. 80 opakowań
Aby obliczyć, ile opakowań kartonowych zmieści się na palecie, należy najpierw określić wymiary opakowania i palety. Opakowanie ma wymiary 20 cm × 20 cm × 40 cm, co przekłada się na 0,2 m × 0,2 m × 0,4 m w jednostkach metrycznych. Paleta ma wymiary 1,2 m × 0,8 m × 0,144 m. Obliczając powierzchnię palety, uzyskujemy 1,2 m × 0,8 m = 0,96 m². Powierzchnia jednego kartonu wynosi 0,2 m × 0,2 m = 0,04 m². Następnie, dzielimy powierzchnię palety przez powierzchnię jednego kartonu: 0,96 m² / 0,04 m² = 24 kartony na jednej warstwie. Wysokość palety wynosi 0,144 m, a wysokość jednego kartonu to 0,4 m, co oznacza, że na wysokości 1,7 m możemy ułożyć 4 warstwy (1,7 m / 0,4 m = 4,25, zaokrąglamy w dół do 4). W rezultacie całkowita liczba opakowań to 24 kartony na warstwę × 3 warstwy = 72 opakowania. Zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce i magazynowaniu, gdzie optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej ma znaczenie dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 23

Objętość naczepy to 100 m3, a objętość jednostkowa ładunku wynosi 4 m3/t. Jaki jest współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej, gdy masa ładunku wynosi 20 t?

A. 0,5
B. 0,8
C. 0,4
D. 0,6
Współczynnik wypełnienia przestrzeni ładunkowej oblicza się jako stosunek objętości ładunku do objętości naczepy. W tym przypadku objętość naczepy wynosi 100 m³, a masa ładunku to 20 t. Objętość właściwa ładunku wynosi 4 m³/t, co oznacza, że całkowita objętość ładunku wynosi 20 t * 4 m³/t = 80 m³. Dlatego współczynnik wypełnienia można obliczyć jako 80 m³ / 100 m³ = 0,8. W praktyce, odpowiedni współczynnik wypełnienia jest niezwykle istotny dla efektywności transportu. W branży logistycznej dąży się do maksymalizacji tego współczynnika, aby zmniejszyć koszty transportu i zwiększyć rentowność operacyjną. Optymalne wypełnienie naczepy nie tylko zwiększa efektywność transportu, ale również przyczynia się do redukcji emisji CO2 na jednostkę ładunku, co jest zgodne z obowiązującymi standardami ochrony środowiska.

Pytanie 24

Maksymalnie do którego dnia powinno się przechowywać agrest w magazynie w warunkach zgodnych z parametrami określonymi w tabeli, jeśli został on przyjęty do magazynu 5 czerwca?

Warunki chłodniczego składowania owoców
wg Międzynarodowego Instytutu Chłodnictwa
Rodzaj owocówTemperatura
[°C]
Wilgotność względna
[%]
Przewidywany okres
składowania
Agrest0902 do 3 tygodni
Arbuzy2 do 485 do 902 do 3 tygodni
Banany1,5 do 169010 do 20 dni
Cytryny zielone11 do 14,585 do 903 do 6 tygodni
Cytryny żółte0 do 4,585 do 903 do 6 tygodni
Grapefruity10 do 15,585 do 906 miesięcy

A. Do 19 czerwca.
B. Do 26 czerwca.
C. Do 15 czerwca.
D. Do 30 czerwca.
Odpowiedź "Do 26 czerwca" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z wytycznymi Międzynarodowego Instytutu Chłodnictwa, agrest może być przechowywany w odpowiednich warunkach chłodniczych maksymalnie przez 21 dni. Przyjęcie agrestu do magazynu 5 czerwca oznacza, że jego maksymalny termin przechowywania kończy się 26 czerwca. Znajomość tego typu standardów jest niezwykle istotna w praktyce zarządzania magazynem, szczególnie w sektorze spożywczym, gdzie odpowiednie przechowywanie surowców ma kluczowe znaczenie dla zachowania ich świeżości oraz jakości. Przechowywanie owoców w odpowiednich warunkach chłodniczych minimalizuje ryzyko psucia się produktów, co przekłada się na oszczędności finansowe oraz zwiększenie satysfakcji klientów. Ważne jest także, aby regularnie monitorować temperaturę i wilgotność w magazynie, aby zapewnić, że owoce są przechowywane w optymalnych warunkach. Warto również zaznaczyć, że nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do strat materiałowych oraz poważnych konsekwencji zdrowotnych. W kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, przestrzeganie terminów przechowywania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 25

W magazynach technologia RFID umożliwia identyfikację produktów przy użyciu

A. lasera
B. fal radiowych
C. internetu
D. przewodów światłoczułych
Technologia RFID (Radio Frequency Identification) jest innowacyjnym rozwiązaniem stosowanym do identyfikacji towarów w magazynach przy użyciu fal radiowych. Systemy RFID składają się z tagów, które są umieszczane na przedmiotach, oraz czytników, które odczytują informacje z tych tagów za pomocą fal radiowych. W praktyce, dzięki wykorzystaniu fal radiowych, możliwe jest szybkie i bezdotykowe skanowanie dużej ilości towarów, co znacznie zwiększa efektywność zarządzania zapasami. Na przykład, w magazynach e-commerce RFID umożliwia błyskawiczne aktualizowanie stanów magazynowych, co pozwala na szybszą realizację zamówień. Zastosowanie tej technologii sprzyja również minimalizacji błędów ludzkich, gdyż proces identyfikacji towarów odbywa się automatycznie. Standardy takie jak EPCglobal i ISO/IEC 18000 definiują normy dla RFID, co zapewnia interoperacyjność między różnymi systemami i producentami. Dzięki tym standardom, firmy mogą wdrażać rozwiązania RFID zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 26

Osoba posiadająca uprawnienia do obsługi wózka jezdniowego to ktoś, kto

A. ma ukończone 18 lat i brała udział w kursie dla operatorów wózków jezdniowych
B. ma ukończone 18 lat i zdobyła uprawnienia operatora lub dysponuje imiennym zezwoleniem do obsługi wózka wydanym przez pracodawcę
C. ma ukończone 21 lat i wzięła udział w kursie na operatora wózka jezdniowego
D. ma ukończone 17 lat i dysponuje prawem jazdy
Odpowiedź, która wskazuje, że operator wózka jezdniowego musi ukończyć 18 lat oraz uzyskać odpowiednie uprawnienia lub posiadać imienne zezwolenie od pracodawcy, jest zgodna z aktualnymi przepisami prawa dotyczącymi obsługi wózków jezdniowych. Osoby, które osiągnęły ten wiek, mogą przystąpić do kursów, które kończą się egzaminem, niezbędnym do uzyskania uprawnień operatora. W Polsce, zgodnie z Ustawą o systemie oświaty oraz regulacjami dotyczącymi sprzętu transportowego, operatorzy muszą przejść szkolenie teoretyczne oraz praktyczne, które obejmuje obsługę wózków jezdniowych, zasady bezpieczeństwa oraz praktyczne manewry. Przykład: osoba, która ukończyła 18 lat i zdobyła certyfikat po szkoleniu, jest uprawniona do pracy na stanowisku operatora wózka i może skutecznie zarządzać transportem wewnętrznym w magazynach czy na budowach, co zwiększa efektywność i bezpieczeństwo pracy. Dodatkowo, imienne zezwolenie wystawione przez pracodawcę jest ważnym dokumentem, który potwierdza umiejętności pracownika i spełnienie wymogów prawa pracy.

Pytanie 27

Jak nazywa się jednostka ładunkowa określana skrótem UTI (Intermodal Transport Unit)?

A. pojazd ciężarowy
B. wagon towarowy
C. nadwozie wymienne
D. ciągnik siodłowy z naczepą
Nadwozie wymienne, znane również jako kontener lub jednostka ładunkowa, to kluczowy element w transporcie intermodalnym, który umożliwia łatwe i efektywne przemieszczanie towarów. Jako UTI (Intermodal Transport Unit) jest przystosowane do transportu różnymi środkami transportu, takimi jak samochody ciężarowe, pociągi czy statki, bez potrzeby przeładunku towarów. Przykładem zastosowania nadwozia wymiennego mogą być kontenery morskie, które są standardem w globalnym handlu. Stosowanie takich jednostek ładunkowych przyczynia się do zwiększenia efektywności łańcucha dostaw oraz redukcji kosztów transportu. W branży logistycznej istnieje wiele norm, takich jak ISO 668, które regulują wymiary i specyfikacje kontenerów, co zapewnia ich kompatybilność z różnymi systemami transportowymi. Dobrze zaprojektowane nadwozia wymienne mogą również pomóc w zabezpieczeniu ładunków przed uszkodzeniem oraz działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych, co jest istotne w kontekście transportu międzynarodowego.

Pytanie 28

Numer seryjny jednostki logistycznej (transportowej lub magazynowej) przyznawany przez organizację GS1 to

A. GTIN
B. GS
C. SSCC
D. UN
Seryjny Numer Jednostki Logistycznej, czyli SSCC, to taki unikalny numer, który dostaje każda jednostka w transporcie albo magazynie. Jest naprawdę ważny, bo dzięki niemu łatwiej śledzić towary w łańcuchu dostaw. Z tego, co wiem, ten numer jest zgodny z międzynarodowymi standardami GS1, co oznacza, że można nim skutecznie zarządzać i monitorować przepływ produktów. Myślę, że to spore ułatwienie, bo dzięki SSCC można błyskawicznie skanować kody kreskowe, co przyspiesza przyjęcia i wysyłki. Co więcej, SSCC jest też istotny, jeśli chodzi o zwroty, bo pozwala szybko zidentyfikować jednostkę, która wraca do magazynu. Dlatego znajomość standardów GS1 dotyczących SSCC to must-have, jeśli chcesz ogarnąć logistykę i mieć wszystko pod kontrolą.

Pytanie 29

Ładunki o długości 45 m oraz masie około 60 ton można przewozić na naczepie

A. standardowej
B. dłużycowej tzw. "Lang"
C. typu "Mega"
D. o podłodze obniżonej typu "Jambo"
Wybór naczepy standardowej do transportu ładunku o długości 45 m i wadze 60 ton jest błędny, ponieważ standardowe naczepy mają ograniczenia wymiarowe i wagowe, które nie pozwalają na przewóz tak dużych ładunków. Typowe naczepy standardowe są dostosowane do transportu towarów o bardziej typowych wymiarach, a ich maksymalna długość zazwyczaj wynosi około 13,6 m. W przypadku przewozu ładunków o tak dużych gabarytach, jak wymienione, naczepy standardowe nie zapewniają odpowiedniej stabilności ani nośności, co zwiększa ryzyko wypadków drogowych. Naczepy o podłodze obniżonej typu "Jambo" są przeznaczone do transportu ładunków o dużej wysokości, jednakże również nie są przystosowane do przewozu 45-metrowych ładunków. Naczepy typu "Mega" oferują więcej przestrzeni wewnętrznej, ale ich maksymalne parametry długości i nośności również nie są wystarczające do przewozu wymienionych ładunków. W rezultacie, wybór niewłaściwego rodzaju naczepy prowadzi do naruszenia przepisów transportowych, co może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi. Kluczowe w transporcie ładunków o nietypowych wymiarach jest stosowanie odpowiednich naczep zgodnych z ich specyfiką, co zapewnia bezpieczeństwo oraz efektywność przewozu.

Pytanie 30

Jak długo potrwa załadunek 34 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) na naczepę, jeżeli jeden wózek widłowy obsługuje 1 pjł, a średni czas cyklu pracy wózka wynosi 5 minut, przy równoczesnym wykorzystaniu 2 wózków widłowych?

A. 5 godz. 40 minut
B. 2 godz. 50 minut
C. 1 godz. 25 minut
D. 1 godz. 8 minut
Prawidłowa odpowiedź to 1 godz. 25 minut. Aby obliczyć czas załadunku 34 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przy użyciu dwóch wózków widłowych, należy najpierw ustalić czas potrzebny na obsługę jednej pjł. Średni cykl transportu pracy wózka wynosi 5 minut, co oznacza, że każdy wózek jest w stanie obsłużyć jedną pjł w tym właśnie czasie. Przy zastosowaniu dwóch wózków czas załadunku ulega skróceniu, ponieważ oba wózki mogą równocześnie pracować. W związku z tym, całkowity czas na załadunek 34 pjł można obliczyć w następujący sposób: 34 pjł * 5 minut = 170 minut. Następnie, dzielimy ten czas przez liczbę wózków: 170 minut / 2 wózki = 85 minut, co odpowiada 1 godz. 25 minut. W praktyce, tego typu obliczenia są niezwykle ważne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwalają na optymalizację procesów i minimalizowanie czasu przestoju. Przy planowaniu załadunków warto również uwzględnić czynniki takie jak czas transportu, dostępność sprzętu oraz koordynacja działań w celu zapewnienia efektywności.

Pytanie 31

Firma musi zorganizować przestrzeń do magazynowania maksymalnie 22 skrzyń oraz 4 beczek. Skrzynie, które zajmują po 1,2 m² powierzchni, mogą być układane w dwóch warstwach. Beczki, wymagające 1,4 m² każda, nie mogą być piętrzone. Jaka minimalna powierzchnia magazynowa, bez uwzględniania luzów manipulacyjnych, jest konieczna do spełnienia tych wymagań?

A. 18,8 m²
B. 20,2 m²
C. 35,6 m²
D. 32,0 m²
Aby obliczyć minimalną powierzchnię magazynu, należy uwzględnić powierzchnię potrzebną do składowania skrzyń oraz beczek. Każda skrzynia zajmuje 1,2 m², a maksymalnie można składować 22 skrzynie, które będą piętrzone w dwóch warstwach. Oznacza to, że efektywnie wykorzystujemy przestrzeń, składając skrzynie w sposób, który wymaga tylko jednej warstwy na powierzchni. W związku z tym, całkowita powierzchnia zajmowana przez skrzynie wynosi: 22 skrzynie * 1,2 m² = 26,4 m². Jeśli skrzynie są piętrzone, to fizycznie zajmują one tylko 13,2 m² (26,4 m² / 2). Następnie, każda z 4 beczek zajmuje 1,4 m², co daje łącznie 5,6 m². Łączna powierzchnia potrzebna na skrzynie i beczki wynosi: 13,2 m² + 5,6 m² = 18,8 m². Zgodnie z zasadami organizacji przestrzeni magazynowej, kluczowe jest maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni, co pozwala na efektywne składowanie towarów przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa pracy. Dobrze zorganizowana przestrzeń magazynowa ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji procesów logistycznych oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 32

Załadunek kontenerów na pokład statku rozpocznie się o godzinie 9.00 i będzie realizowany przez dwa urządzenia załadunkowe pracujące równocześnie, z wydajnością 8 kontenerów na godzinę każde. Po każdej dwóch godzinach pracy nastąpi 30-minutowa przerwa techniczna. Kiedy zakończy się załadunek 48 kontenerów na statek?

A. 16.30
B. 16.00
C. 11.30
D. 12.30
Wybór godzin 16.00, 11.30 czy 16.30 w kontekście załadunku kontenerów na statek jest nieprawidłowy na wielu poziomach. Odpowiedzi te wynikają z błędnego zrozumienia wydajności urządzeń załadunkowych oraz nieprawidłowego oszacowania czasu pracy przy uwzględnieniu przerw. W przypadku 16.00, nie uwzględniono, że załadunek 48 kontenerów powinien zająć znacznie mniej czasu, biorąc pod uwagę moc załadunkową. Odpowiedź 11.30 sugeruje, że załadunek mógłby się zakończyć w ciągu 2,5 godziny bez przerwy, co jest nierealistyczne i niezgodne z opisanymi warunkami pracy. Wreszcie, odpowiedź 16.30 nie uwzględnia, że po trzech godzinach z przerwą można zakończyć taką operację znacznie wcześniej. Typowym błędem jest także pomijanie przerw technicznych, co wpływa na całkowity czas operacji. Kluczowe jest zrozumienie, że planowanie w logistyce wymaga dokładnego szacowania wydajności oraz uwzględnienia wszelkich możliwych przerw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania operacjami w transporcie i logistyce.

Pytanie 33

Jakie informacje nie są zawarte w dokumencie dotyczącym obrotu magazynowego?

A. Daty związane z operacjami magazynowymi
B. Jednostki pomiarowe
C. Wysokości podatku VAT
D. Identyfikatory magazynu
Dokument obrotu magazynowego, taki jak dokument przyjęcia towaru, dokument wydania towaru czy dokument przesunięcia, ma na celu rejestrowanie ruchów towarów w magazynie i zarządzanie stanami magazynowymi. Kluczowymi elementami są daty operacji i magazynowej, które informują o czasie dokonania transakcji oraz o tym, w którym magazynie dany towar się znajduje. Oznaczenie magazynu jest istotne w kontekście logistyki, ponieważ pozwala na precyzyjne zlokalizowanie towarów. Jednostki miary również są niezbędne, aby określić ilość towaru w sposób zrozumiały i jednoznaczny. Wysokość podatku VAT natomiast nie jest elementem dokumentów obrotu magazynowego, ponieważ te dokumenty koncentrują się przede wszystkim na fizycznym ruchu towarów, a nie na aspektach finansowych, które mogą być rejestrowane w osobnych dokumentach księgowych. W praktyce, zrozumienie struktury dokumentacji magazynowej jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami oraz dla utrzymania zgodności z przepisami prawnymi.

Pytanie 34

Która z poniższych czynności jest najważniejsza podczas planowania rozmieszczenia towarów w magazynie?

A. Zastosowanie najnowszej technologii RFID
B. Zmniejszenie liczby towarów na paletach
C. Optymalizacja wykorzystania przestrzeni
D. Zwiększenie liczby pracowników
Optymalizacja wykorzystania przestrzeni w magazynie jest kluczowym elementem w logistyce i zarządzaniu magazynem. W praktyce oznacza to maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów, co może prowadzić do znacznych oszczędności kosztów i zwiększenia efektywności operacyjnej. Optymalizacja przestrzeni obejmuje takie działania jak strategiczne rozmieszczanie towarów, stosowanie odpowiednich systemów regałów oraz wdrażanie technologii ułatwiających zarządzanie zapasami. Dzięki temu można zminimalizować puste przestrzenie, co z kolei pozwala na składowanie większej ilości towarów na tej samej powierzchni. W branży portowej i terminalowej, gdzie przestrzeń często jest ograniczona, takie podejście jest wręcz niezbędne. Dobre praktyki obejmują także regularną analizę danych dotyczących przepływu towarów, co pozwala na bieżąco dostosowywać strategię rozmieszczania towarów. W efekcie, optymalizacja wykorzystania przestrzeni nie tylko zwiększa pojemność magazynu, ale również przyspiesza procesy kompletacji i wysyłki towarów, co jest kluczowe w kontekście obsługi ładunków.

Pytanie 35

Na terminalu należy ustawić 100 skrzyń, każda o powierzchni 20 m2, które będą rozmieszczone w czterech poziomach, oraz 20 palet o powierzchni 1 m bez możliwości piętrzenia. Jaką minimalną powierzchnię należy zapewnić dla składowanych towarów?

A. 520 m2
B. 2 000 m2
C. 2 020 m2
D. 500 m2
Poprawna odpowiedź wynosi 520 m2. Aby obliczyć wymaganą powierzchnię dla składowanych ładunków, należy uwzględnić zarówno skrzynie, jak i palety. Mamy 100 skrzyń, z których każda zajmuje 20 m2. Łączna powierzchnia zajmowana przez skrzynie wynosi więc: 100 skrzyń x 20 m2/skrzyni = 2000 m2. Jednak skrzynie są spiętrzone w czterech warstwach, co oznacza, że ​​zajmują one jedynie 1/4 tej powierzchni w poziomie, co daje: 2000 m2 / 4 = 500 m2. Następnie dodajemy powierzchnię zajmowaną przez palety. Mamy 20 palet, z których każda ma powierzchnię 1 m2, co łącznie daje 20 m2. Zatem całkowita minimalna powierzchnia to: 500 m2 + 20 m2 = 520 m2. Zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w logistyce oraz przy planowaniu przestrzeni magazynowej, gdzie efektywne wykorzystanie powierzchni ma istotne znaczenie dla kosztów operacyjnych oraz organizacji pracy. W branży transportowej i magazynowej często korzysta się z takich obliczeń, aby optymalizować układ składowania towarów, co z kolei przyczynia się do zwiększenia wydajności procesów. Zastosowanie norm takich jak EN 15635 dotyczących składowania towarów jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w magazynach.

Pytanie 36

Układ kontenerów na jednostce pływającej jest realizowany

A. od najcięższych do najlżejszych
B. według harmonogramu dostaw od nadawców
C. zgodnie z planem sztauerskim
D. w kolejności ich rozładunku
Odpowiedź "zgodnie z sztauplanem" jest właściwa, ponieważ sztauplan to dokument, który określa szczegółowy plan rozmieszczenia ładunków na statku. Jego celem jest zapewnienie odpowiedniej stabilności i bezpieczeństwa jednostki podczas rejsu. Sztauplan uwzględnia różne czynniki, takie jak ciężar, rozkład masy, rodzaj ładunku oraz warunki morskie. Praktyczne zastosowanie sztauplanu pozwala uniknąć niebezpieczeństw związanych z przeładowaniem lub nierównomiernym rozmieszczeniem ładunku, co może prowadzić do przewrócenia statku lub jego uszkodzenia. Na przykład, w przypadku frachtowców kontenerowych, sztauplan musi być dostosowany do wymagań dotyczących odpowiedniego rozmieszczenia kontenerów, tak aby zminimalizować ryzyko ich przemieszczenia podczas rejsu. Uwzględniając te aspekty, sztauplan jest kluczowym dokumentem w branży morskiej, a jego przestrzeganie jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak SOLAS (Międzynarodowa Konwencja o Bezpieczeństwie Życia na Morzu).

Pytanie 37

Wagony kolejowe przeznaczone do przewozu zwierząt mają wymiary: dł.15 m i szer. 2,5 m. Jaką minimalną liczbę wagonów należy zaplanować do załadunku 10 koni w wieku 10 miesięcy, gdy przewiduje się, że podróż będzie trwała powyżej 48 godzin? Obliczenia wykonaj na podstawie tabeli.

Wielkość powierzchni ładownej w środku transportu dla poszczególnych gatunków i przedziałów wiekowych zwierząt
Transport kolejowy
Dorosłe konie1,75 m2 (0,7 x 2,5 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (dla podróży do 48 godzin)1,2 m2 (0,6 x 2 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (dla podróży ponad 48 godzin)2,4 m2 (1,2 x 2 m)
Kucyki (poniżej 144 cm)1 m2 (0,6 x 1,8 m)
Źrebięta (0-6 miesięcy)1,4 m2 (1 x 1,4 m)

A. 2 wagony.
B. 3 wagony.
C. 1 wagon.
D. 4 wagony.
Poprawna odpowiedź to 1 wagon. Wagony kolejowe przeznaczone do przewozu zwierząt mają wymiary 15 m długości i 2,5 m szerokości. Kluczowym czynnikiem w obliczeniach jest zapewnienie odpowiedniej przestrzeni dla przewozu koni, szczególnie w przypadku długich podróży trwających ponad 48 godzin, gdzie należy zadbać o ich komfort i bezpieczeństwo. W przypadku koni, zaleca się, aby każde zwierzę miało do dyspozycji przynajmniej 2 m² powierzchni, co w tym przypadku oznacza, że jeden wagon może pomieścić 6 koni, przy założeniu, że są one odpowiednio rozmieszczone. Dla grupy 10 koni, potrzebujemy zatem co najmniej 2 wagony, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń. Jednak, biorąc pod uwagę wymagania dotyczące przewozu zwierząt oraz standardy, które nakładają na przewoźników obowiązek zapewnienia większej przestrzeni dla większej liczby zwierząt, odpowiednia liczba wagonów to 1, co oznacza, że w tym przypadku optymalizacja przestrzeni i komfortu dla koni została zachowana. Przykładem dobrych praktyk w transporcie zwierząt jest wpisanie do umowy przewozowej szczegółowych warunków transportu, w tym wymagań dotyczących liczby wagons i ich wymiarów, co wpływa na dobrostan przewożonych zwierząt.

Pytanie 38

Urządzenie chwytakowe do mechanizacji prac związanych z ładunkiem jest w stanie rozładować 400 ton ładunku w ciągu godziny. Jaką kwotę brutto wydamy na użytkowanie tego urządzenia do rozładunku 400 000 kg węgla, jeśli koszt godziny pracy wynosi 300,00 zł netto, a usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 3 690,00 zł
B. 300,00 zł
C. 369,00 zł
D. 3 000,00 zł
Odpowiedź 369,00 zł jest poprawna, ponieważ koszt brutto użycia chwytakowego urządzenia do mechanizacji prac ładunkowych obliczamy w kilku krokach. Po pierwsze, urządzenie rozładowuje 400 ton ładunku w ciągu jednej godziny, co oznacza, że 400 000 kg (czyli 400 ton) rozładujemy w dokładnie jedną godzinę. Koszt netto pracy tego urządzenia wynosi 300,00 zł za godzinę. Następnie, aby obliczyć koszt brutto, musimy doliczyć 23% VAT. Wzór na to obliczenie to: koszt brutto = koszt netto + (koszt netto * stawka VAT). Zatem: 300,00 zł + (300,00 zł * 0,23) = 300,00 zł + 69,00 zł = 369,00 zł. Zastosowanie tego rodzaju urządzenia w praktyce jest niezwykle efektywne i pozwala na znaczne przyspieszenie procesów logistycznych w branży budowlanej oraz transportowej, co jest zgodne z aktualnymi standardami branżowymi.

Pytanie 39

Jaką wartość ma współczynnik wypełnienia kontenera o objętości 73 m3, do którego załadowano 60 palet o wymiarach 1,2 x 0,8 x 1,1 m?

A. 1,08
B. 0,79
C. 0,92
D. 0,87
Współczynnik wypełnienia kontenera oblicza się poprzez podzielenie objętości załadunku przez objętość kontenera. W tym przypadku mamy 60 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1,2 m x 0,8 m x 1,1 m. Obliczając objętość jednej palety, otrzymujemy 1,056 m3 (1,2 * 0,8 * 1,1). Następnie, mnożąc przez 60 palet, otrzymujemy całkowitą objętość ładunku równą 63,36 m3. Teraz, aby obliczyć współczynnik wypełnienia, dzielimy objętość ładunku przez objętość kontenera: 63,36 m3 / 73 m3 = 0,87. Uzyskany wynik wskazuje na to, że kontener został efektywnie wykorzystany, co jest kluczowe w logistyce oraz transporcie, gdzie optymalizacja przestrzeni ładunkowej może prowadzić do znacznych oszczędności kosztów transportu. Dobrą praktyką w branży jest dążenie do maksymalizacji współczynnika wypełnienia, aby zmniejszać liczbę transportów oraz redukować emisję CO2. Zrozumienie tego zagadnienia jest istotne dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 40

Na terminalu należy ustawić 100 skrzyń, każda o wymiarach 20 m2, które są umieszczone w czterech warstwach oraz 20 palet, z których każda ma powierzchnię 1 m2, bez możliwości piętrzenia. Jaką minimalną powierzchnię trzeba zapewnić dla składowania tych ładunków?

A. 500 m2
B. 2 000 m2
C. 520 m2
D. 2 020 m2
Odpowiedź 520 m² jest poprawna, ponieważ uwzględnia zarówno wymaganą powierzchnię dla skrzyń, jak i dla palet. Skrzynie mają powierzchnię 20 m² każda, a ich liczba wynosi 100, co daje łączną powierzchnię wynoszącą 2000 m². Jednak skrzynie są dopuszczone do piętrzenia, co oznacza, że łączna powierzchnia zajmowana przez skrzynie w jednej warstwie wynosi dokładnie 500 m². Natomiast palety, które mają powierzchnię 1 m² każda i są przechowywane na jednej warstwie, wymagają 20 m². Zatem całkowita powierzchnia potrzebna do składowania wynosi 500 m² (skrzyń) + 20 m² (palet) = 520 m². W praktyce, podczas planowania składowania towarów, ważne jest, aby uwzględnić zasady dotyczące maksymalnego obciążenia oraz wydajności przestrzeni magazynowej, aby optymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię. Odpowiednia organizacja przestrzeni magazynowej przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa w miejscu pracy.