Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 13:59
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 14:08

Egzamin niezdany

Wynik: 14/40 punktów (35,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie jest poprawne określenie interfejsu (szablonu klasy) w języku Java?

Ilustracja do pytania
A. Definicja 3
B. Definicja 4
C. Definicja 2
D. Definicja 1
W pierwszej definicji interfejsu obecność zmiennej prywatnej i konstruktora jest niezgodna z zasadami definiowania interfejsów w języku Java. Interfejsy nie mogą zawierać żadnych konstruktorów, ponieważ nie są klasami i nie można ich instancjonować. Dodatkowo, zmienne w interfejsach są domyślnie publiczne, statyczne i finalne, co oznacza, że nie mogą być prywatne jak w tej definicji. Druga definicja popełnia podobne błędy przez deklarowanie prywatnej zmiennej i implementację metody wewnątrz interfejsu, co przed Java 8 było niemożliwe. Trzecia definicja zawiera metodę z ciałem, co w kontekście starszych wersji Javy nie jest zgodne z zasadami, choć od Java 8 można deklarować metody domyślne z ciałem, jednak w tej sytuacji nie jest to poprawne bez specyfikacji default. Błędnie przyjęte podejścia do definicji interfejsów mogą wynikać z niezrozumienia, że interfejsy służą jedynie do deklarowania metod i ewentualnie statycznych finalnych zmiennych, nie zaś do implementacji logiki. Prawidłowe zrozumienie roli interfejsów jest kluczowe dla wykorzystania ich w tworzeniu elastycznego i rozszerzalnego kodu. Błędy te podkreślają potrzebę dbałości o zgodność ze specyfikacją języka oraz znajomość jego wersji i nowości wprowadzanych w kolejnych iteracjach.

Pytanie 2

Która z poniższych właściwości odnosi się do sieci bezprzewodowej?

A. Jest bardziej narażona na zakłócenia w przesyłaniu danych
B. Wymaga zastosowania przewodów do łączenia urządzeń
C. Nie funkcjonuje w obszarach z dużą liczbą urządzeń
D. Nie potrzebuje zabezpieczeń, ponieważ jest domyślnie chroniona
Pierwsza odpowiedź sugeruje, że sieci bezprzewodowe wymagają użycia kabli do połączenia urządzeń, co jest nieprawdziwe. W rzeczywistości, sieci bezprzewodowe działają niezależnie od kabli, wykorzystując technologie takie jak Wi-Fi czy Bluetooth do komunikacji między urządzeniami bez fizycznego połączenia. Taka technologia pozwala na większą mobilność oraz elastyczność użytkowników, eliminując ograniczenia związane z kablami. Kolejnym nieprawidłowym stwierdzeniem jest to, że sieci bezprzewodowe nie wymagają zabezpieczeń, ponieważ są automatycznie chronione. W rzeczywistości, sieci bezprzewodowe są bardzo narażone na nieautoryzowany dostęp, co czyni implementację odpowiednich zabezpieczeń, takich jak WPA3, niezbędną do ochrony danych użytkowników. Ostatnia niepoprawna odpowiedź stwierdza, że sieci bezprzewodowe nie działają w miejscach z dużą liczbą urządzeń. W rzeczywistości, nowoczesne sieci bezprzewodowe są projektowane z myślą o dużym natężeniu ruchu i mogą obsługiwać wiele jednoczesnych połączeń dzięki technologiom takim jak MU-MIMO (Multi-User Multiple Input Multiple Output). To pozwala na równoczesną obsługę wielu użytkowników, co jest niezwykle ważne w obszarach o dużym zagęszczeniu, takich jak biura czy kawiarnie.

Pytanie 3

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
B. Wezwać ambulans
C. Zadbać o własne bezpieczeństwo
D. Sprawdzić, czy występuje krwawienie
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 4

Jakie jest podstawowe zadanie funkcji zaprzyjaźnionej w danej klasie?

A. Dodawanie nowych instancji do klasy
B. Ograniczenie widoczności atrybutów klasy
C. Generowanie kopii pól obiektu w innej klasie
D. Umożliwienie funkcji dostępu do prywatnych atrybutów klasy
Funkcja zaprzyjaźniona umożliwia dostęp do prywatnych i chronionych składowych klasy, z którą jest zaprzyjaźniona. To mechanizm, który pozwala na utrzymanie hermetyzacji, jednocześnie umożliwiając wybranym funkcjom lub klasom bezpośredni dostęp do wewnętrznych danych innej klasy. Funkcje zaprzyjaźnione często są stosowane do operacji, które wymagają dostępu do wewnętrznych danych klasy, ale nie powinny być jej metodami, np. operacje arytmetyczne lub porównawcze na obiektach tej klasy.

Pytanie 5

W metodach klasy GoldCustomer dostępne są tylko pola

Ilustracja do pytania
A. GoldPoints
B. GoldPoints, Name, Id
C. GoldPoints, Name
D. GoldPoints, Name, Id, Age
W metodach klasy GoldCustomer widoczne są pola GoldPoints, Name i Id, co oznacza, że są one dziedziczone lub publiczne i mogą być bezpośrednio dostępne w obrębie tej klasy.

Pytanie 6

Który z wymienionych elementów może stanowić część menu w aplikacji desktopowej?

A. MenuItem
B. Canvas
C. CheckBox
D. ScrollBar
CheckBox to komponent, który umożliwia wybór jednej lub wielu opcji, ale nie jest częścią systemu menu – zwykle znajduje się w formularzach lub ustawieniach aplikacji. ScrollBar to element interfejsu umożliwiający przewijanie treści w oknie aplikacji, ale nie jest elementem menu. Canvas to kontener do rysowania elementów graficznych i obiektów, ale nie pełni funkcji w kontekście tworzenia menu aplikacji desktopowych.

Pytanie 7

Podstawowym celem środowisk IDE takich jak: IntelliJ IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku:

A. C#
B. Python
C. Java
D. C++
Eclipse i NetBeans mogą wspierać inne języki (np. C/C++), ale ich głównym przeznaczeniem jest Java. PyCharm jest natomiast środowiskiem dedykowanym programowaniu w Pythonie, a Visual Studio jest najczęściej używane do C# i .NET, a nie do Javy.

Pytanie 8

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
B. dobra reputacja, przekora, porywczość
C. intuicja, cierpliwość, asertywność
D. asertywność, pesymizm, buta
Lojalność i uczciwość są ważne, ale nie zawsze decydują o skuteczności negocjatora. Nieśmiałość i porywczość mogą prowadzić do niepowodzeń w negocjacjach, a pesymizm utrudnia budowanie relacji opartych na zaufaniu i pozytywnym nastawieniu.

Pytanie 9

Jakie jest zastosowanie iteratora w zbiorach?

A. Do zmiany rodzaju zbioru w trakcie działania aplikacji
B. Do generowania kopii zbiorów
C. Do usuwania elementów ze zbioru
D. Do iterowania po elementach zbioru
Tworzenie kopii kolekcji to operacja duplikacji danych i nie wymaga iteratorów. Usuwanie elementów z kolekcji może być realizowane przy pomocy iteratora, ale nie jest to jego główna funkcja. Zmiana typu kolekcji to operacja, która często wymaga konwersji lub transformacji, ale iterator nie służy do zmiany typów danych, a jedynie do iteracji po elementach kolekcji.

Pytanie 10

Jakie narzędzie można wykorzystać do stworzenia mobilnej aplikacji cross-platform w języku C#?

A. platformę Xamarin
B. środowisko Android Studio
C. środowisko XCode
D. bibliotekę React Native
React Native jest oparty na JavaScript, a Xcode to narzędzie do natywnego programowania na iOS. Android Studio służy do tworzenia aplikacji na Androida, ale nie jest narzędziem cross-platformowym dla C#.

Pytanie 11

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. przełącznik zasilania
B. system alarmowy przeciwpożarowy
C. punkt remote release
D. rozdzielnię elektryczną
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 12

Zaprezentowany kod zawiera pola danej klasy. Które pole (pola) mogą być osiągnięte z poziomu głównego programu poprzez odwołanie się w formie nazwaObiektu.nazwaPola?

Ilustracja do pytania
A. p1
B. wyłącznie p3, p4, p5
C. jedynie p3
D. p3 i p4
To pole p3 jest publiczne, co oznacza, że możesz je użyć w programie głównym, wywołując nazwaObiektu.p3. Fajne jest to, że pola prywatne i chronione są niewidoczne poza klasą, więc musisz użyć odpowiednich metod, takich jak gettery i settery, żeby się do nich dostać.

Pytanie 13

Z podanej definicji pola licznik można wywnioskować, iż

Ilustracja do pytania
A. pole nie może być zmieniane w kodzie klasy
B. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy i nie może być zmieniana
C. pole jest związane z określoną instancją klasy i jego wartość jest unikalna tylko dla tej instancji
D. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy
Pole charakterystyczne dla jednej instancji klasy oznacza, że jest to pole niestatyczne (instancyjne). Jeśli pole nie może być modyfikowane, jest oznaczone jako final (w Java) lub const (w C#), co nie jest równoznaczne z polem statycznym. Brak możliwości modyfikacji nie oznacza współdzielenia wartości przez wszystkie instancje klasy.

Pytanie 14

W jaki sposób procesor nawiązuje komunikację z pamięcią podręczną (cache)?

A. Poprzez linie danych w magistrali systemowej
B. Używając wyłącznie pamięci RAM
C. Za pomocą systemu przerwań
D. Bezpośrednio, omijając mostki systemowe
Komunikacja między procesorem a pamięcią podręczną nie odbywa się poprzez system przerwań, ponieważ przerwania są mechanizmem umożliwiającym procesorowi reagowanie na zdarzenia zewnętrzne, a nie transfer danych między pamięcią a procesorem. Przerwania są używane głównie do komunikacji z urządzeniami peryferyjnymi, które informują procesor o konieczności przetworzenia danych, a nie do bezpośredniej interakcji z pamięcią podręczną. Ponadto stwierdzenie, że procesor komunikuje się z pamięcią podręczną, wykorzystując jedynie pamięć RAM, jest błędne, ponieważ pamięć RAM i pamięć podręczna to różne typy pamięci, o różnych szybkościach i funkcjach. Pamięć podręczna jest znacznie szybsza i działa jako pośrednik między procesorem a wolniejszą pamięcią RAM, co oznacza, że procesor nie korzysta z pamięci RAM do komunikacji z pamięcią podręczną. Warto również zaznaczyć, że komunikacja bezpośrednia z pominięciem mostków systemowych jest niepraktyczna i technicznie niemożliwa. Mostki systemowe są niezbędne do zarządzania ruchem danych między różnymi komponentami w architekturze komputerowej, a ich pominięcie mogłoby prowadzić do chaosu w komunikacji oraz znacznie obniżyć wydajność systemu.

Pytanie 15

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Singleton (Singleton)
B. Fasada (Facade)
C. Kompozyt (Composite)
D. Metoda szablonowa (Template method)
Wzorzec Kompozyt (Composite) umożliwia traktowanie pojedynczych obiektów i ich grup w jednakowy sposób, co ułatwia zarządzanie hierarchicznymi strukturami. Metoda szablonowa (Template Method) definiuje szkielet algorytmu w klasie bazowej, pozwalając podklasom na dostosowanie poszczególnych kroków. Singleton to wzorzec zapewniający istnienie tylko jednej instancji klasy, co jest użyteczne w zarządzaniu zasobami systemowymi, ale nie służy do upraszczania interfejsu do złożonego systemu.

Pytanie 16

Jaką jednostkę zaleca się stosować przy projektowaniu interfejsu aplikacji?

A. mm
B. pt
C. px
D. dp
mm – Milimetry nie są skalowane w zależności od rozdzielczości ekranu. px – Piksle są zależne od rozdzielczości, co może prowadzić do nieproporcjonalnych interfejsów. pt – Punkty to jednostki stosowane w typografii, a nie w projektowaniu mobilnym.

Pytanie 17

Jakie narzędzie wspiera tworzenie aplikacji desktopowych?

A. WPF
B. Xamarin
C. Symfony
D. Angular
Symfony to framework PHP do tworzenia aplikacji webowych, a nie desktopowych. Xamarin służy do tworzenia aplikacji mobilnych na platformy iOS i Android. Angular to framework JavaScript do tworzenia aplikacji front-endowych, głównie webowych, a nie desktopowych.

Pytanie 18

Jakie pola powinny być umieszczone w klasie nadrzędnej w strukturze dziedziczenia?

A. Pola, które są charakterystyczne jedynie dla pojedynczej klasy pochodnej
B. Pola, które są tylko prywatne
C. Pola, które są wykorzystywane tylko w funkcjach statycznych
D. Pola, które są wspólne dla wszystkich klas pochodnych
Pola specyficzne dla jednej klasy pochodnej nie powinny znajdować się w klasie bazowej, ponieważ zwiększałoby to złożoność i naruszało zasadę separacji odpowiedzialności. Prywatne pola są ukryte i nie są dziedziczone przez klasy pochodne – są dostępne wyłącznie w ramach klasy, w której zostały zdefiniowane. Pola używane wyłącznie w metodach statycznych nie muszą znajdować się w klasie bazowej, ponieważ są to elementy niezależne od instancji klasy i są przypisane do samej klasy, a nie jej obiektów.

Pytanie 19

W jakiej sytuacji wykorzystanie stosu będzie korzystniejsze niż lista podczas projektowania zestawu danych?

A. Gdy chcemy usunąć element z końca
B. Gdy dane muszą być uporządkowane
C. Gdy kolejność przetwarzania danych jest odwrócona (LIFO)
D. Gdy ważne jest szybkie znajdowanie elementów
Lista umożliwia liniowy dostęp do elementów i pozwala na dodawanie/usuwanie elementów w dowolnym miejscu, ale nie działa na zasadzie LIFO – dostęp do ostatniego elementu nie jest tak szybki jak w stosie. Kolejka działa zgodnie z zasadą FIFO (First In First Out), co oznacza, że elementy są przetwarzane w kolejności ich dodania, co jest odwrotnością stosu. Tablica dwuwymiarowa to struktura służąca do przechowywania danych w formie macierzy, umożliwiająca indeksowany dostęp, ale nie wspiera bezpośrednio operacji LIFO ani FIFO.

Pytanie 20

Jaki jest kluczowy zamysł wzorca "Kompozyt" (Composite)?

A. Określenie interfejsu komunikacji pomiędzy składnikami systemu
B. Danie możliwości dynamicznej zmiany zachowania obiektu
C. Stworzenie jednej klasy do zarządzania wieloma obiektami tego samego rodzaju
D. Umożliwienie klientom obsługi obiektów oraz ich zbiorów w spójny sposób
Wzorzec Kompozyt (Composite) pozwala na obsługę zarówno pojedynczych obiektów, jak i ich grup w jednolity sposób. Jest to szczególnie przydatne w przypadku hierarchicznych struktur danych, takich jak drzewa. Dzięki temu klienci mogą traktować pojedynczy element i grupę elementów identycznie, co upraszcza kod i eliminuje potrzebę pisania oddzielnych metod dla różnych poziomów hierarchii. Composite często znajduje zastosowanie w systemach GUI (graficzne interfejsy użytkownika), gdzie komponenty interfejsu (np. przyciski, panele, okna) mogą być organizowane w zagnieżdżone struktury.

Pytanie 21

Który z wymienionych przykładów ilustruje projektowanie interfejsu zgodnego z zasadami user experience (UX)?

A. Brak opcji cofnięcia już wykonanej akcji
B. Zastosowanie jedynie jednego koloru w całym interfejsie
C. Przycisk umieszczony w przypadkowym miejscu aplikacji
D. Użycie czytelnych czcionek i intuicyjnego układu elementów
Przycisk umieszczony w losowym miejscu aplikacji narusza zasady UX, ponieważ dezorientuje użytkowników i utrudnia korzystanie z aplikacji. Zastosowanie tylko jednego koloru sprawia, że interfejs jest monotonny i mniej czytelny, co może negatywnie wpłynąć na percepcję użytkownika. Brak możliwości cofnięcia akcji prowadzi do frustracji i poczucia braku kontroli nad aplikacją, co jest sprzeczne z zasadami dobrej praktyki UX.

Pytanie 22

Jaką strukturę danych obrazuje zamieszczony kod w języku C#?

Ilustracja do pytania
A. stos
B. listę
C. tablicę jednowymiarową
D. tablicę dwuwymiarową
Tablica jednowymiarowa jest definiowana przy użyciu pojedynczych nawiasów kwadratowych. Stos to struktura danych typu LIFO, która działa inaczej niż tablica. Lista to dynamiczna kolekcja, która różni się od tablicy pod względem elastyczności i sposobu przechowywania danych.

Pytanie 23

Co to jest framework?

A. platforma programistyczna oferująca określone komponenty oraz narzucająca szkielet lub metodologię tworzenia aplikacji
B. oprogramowanie, które za pomocą metody drag and drop pozwala na stworzenie interfejsu aplikacji
C. narzędzie przeznaczone do opracowywania, edytowania, testowania i uruchamiania oprogramowania
D. zbiór procedur, danych oraz złożonych typów danych używanych w kodzie źródłowym aplikacji
Zbiór podprogramów – To raczej biblioteka, a nie framework. Drag and drop – Dotyczy narzędzi projektowania interfejsów, nie frameworków. Narzędzie do testowania – Testowanie to inna dziedzina, która nie jest bezpośrednio związana z definicją frameworka.

Pytanie 24

W programie desktopowym stworzono rozwijaną listę oraz przypisano cztery funkcje do obsługi zdarzeń tej kontrolki. Jaki komunikat pojawi się po dokonaniu wyboru w tej liście?

Ilustracja do pytania
A. Zdarzenie 2
B. Zdarzenie 4
C. Zdarzenie 1
D. Zdarzenie 3
Inne zdarzenia mogą być wywoływane przy inicjalizacji listy (np. 'Zdarzenie 3'), ale nie są związane bezpośrednio z wyborem elementu. 'Zdarzenie 4' i 'Zdarzenie 2' mogą odnosić się do usuwania elementu lub innych operacji na liście, które nie następują podczas standardowego wyboru.

Pytanie 25

Jak przedstawia się liczba dziesiętna 255 w systemie szesnastkowym?

A. EF
B. 100
C. FF
D. FE
Odpowiedzi FE, 100 oraz EF są błędne, ponieważ nie odpowiadają poprawnej konwersji liczby 255 do systemu szesnastkowego. Przyjrzyjmy się każdej z tych opcji. Zapis FE odpowiada liczbie 254 w systemie dziesiętnym. Otrzymujemy to, wykonując konwersję z systemu szesnastkowego, gdzie F to 15 i E to 14. Zatem FE = 15*16^1 + 14*16^0 = 240 + 14 = 254. To pokazuje, że ta odpowiedź jest niepoprawna, ponieważ nie odzwierciedla liczby 255. Z kolei zapis 100 w systemie szesnastkowym odpowiada liczbie 256 w systemie dziesiętnym, co można obliczyć jako 1*16^2 + 0*16^1 + 0*16^0 = 256. Ta odpowiedź jest również błędna, ponieważ jest większa od 255. Na koniec, zapis EF odpowiada liczbie 239 w systemie dziesiętnym. Dzieje się tak, ponieważ E to 14, a F to 15, co daje nam 14*16^1 + 15*16^0 = 224 + 15 = 239. W rezultacie, żadna z tych odpowiedzi nie jest poprawna, a każda z nich ilustruje różne aspekty systemu szesnastkowego i jego zastosowań, które mogą być mylące, zwłaszcza dla osób początkujących w temacie konwersji systemów liczbowych.

Pytanie 26

Jakie jest najważniejsze właściwość algorytmów szyfrowania symetrycznego?

A. Szyfrowanie wyłącznie tekstowych plików
B. Zastosowanie identycznego klucza do szyfrowania oraz deszyfrowania
C. Zastosowanie odmiennych kluczy do szyfrowania i deszyfrowania
D. Funkcjonowanie bez użycia klucza
Algorytmy asymetryczne działają inaczej, bo wykorzystują różne klucze do szyfrowania i deszyfrowania, jak np. RSA. To totalnie różni je od algorytmów symetrycznych. No i są też algorytmy, które nie potrzebują klucza, takie jak hashowanie (MD5, SHA), które robią unikalne skróty danych, ale nie da się ich odwrócić. A jeśli chodzi o szyfrowanie plików tekstowych, to to tylko mały kawałek tego, co algorytmy symetryczne potrafią, bo mogą szyfrować właściwie wszystkie dane, bez względu na to, w jakim formacie są.

Pytanie 27

Jakie jest oznaczenie komentarza wieloliniowego w języku Java?

A. <!-- ... -->
B. /* ... */
C. """ ... """
D. // ... //
Komentarze <!-- ... --> są używane w HTML, a nie w Javie. // ... // to jednowierszowe komentarze, nie wieloliniowe. """ ... """ to sposób oznaczania komentarzy wieloliniowych w Pythonie, a nie w Javie.

Pytanie 28

Do form komunikacji werbalnej zalicza się

A. pozycja ciała
B. gestykulacja
C. wyraz twarzy
D. mówienie
Mówienie jest formą komunikacji werbalnej, która obejmuje przekazywanie informacji za pomocą słów. Jest to podstawowy sposób wyrażania myśli, instrukcji i emocji w bezpośredniej interakcji z innymi osobami.

Pytanie 29

Która z wymienionych cech dotyczy klasy statycznej?

A. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
B. Może zawierać wyłącznie statyczne pola i metody
C. Może być dziedziczona przez klasy potomne
D. Nie może zawierać ani zmiennych, ani metod
Klasa statyczna to klasa, która może zawierać tylko statyczne pola i metody. Tego rodzaju klasy są często wykorzystywane do implementacji narzędziowych funkcji, które nie wymagają tworzenia instancji obiektu. Klasy statyczne są typowe dla języków takich jak C# czy Java, gdzie mogą one pełnić rolę kontenerów na metody pomocnicze (np. klasa 'Math' w C#). Główną zaletą klas statycznych jest to, że można je wywoływać bez konieczności tworzenia instancji, co znacząco upraszcza kod i zwiększa jego czytelność. Klasy statyczne zapewniają również bezpieczeństwo w dostępie do danych, ponieważ eliminują ryzyko przypadkowego zmodyfikowania instancji obiektu.

Pytanie 30

Jaki rodzaj testów można scharakteryzować przedstawionym opisem?

Ilustracja do pytania
A. testy funkcjonalne
B. testy zgodności
C. testy jednostkowe
D. testy wydajnościowe
Testy wydajnościowe oceniają szybkość i stabilność aplikacji pod obciążeniem. Testy jednostkowe sprawdzają działanie pojedynczych fragmentów kodu (np. funkcji). Testy kompatybilności oceniają, czy aplikacja działa poprawnie na różnych urządzeniach lub systemach operacyjnych.

Pytanie 31

Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie zabezpieczyć dane na komputerze?

A. Nie używać kopii zapasowych
B. Przechowywać dane na niezabezpieczonych nośnikach przenośnych
C. Dzielić się hasłami do plików z współpracownikami
D. Systematycznie aktualizować oprogramowanie i wykonywać kopie zapasowe
Regularne aktualizowanie oprogramowania oraz tworzenie kopii zapasowych to kluczowe działania zapewniające bezpieczeństwo danych na komputerze. Aktualizacje łatają luki w zabezpieczeniach i eliminują błędy, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. Kopie zapasowe chronią dane przed utratą spowodowaną awarią sprzętu, atakiem ransomware lub przypadkowym usunięciem. Najlepszą praktyką jest przechowywanie kopii zapasowych w różnych miejscach – lokalnie i w chmurze – co dodatkowo zwiększa poziom zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi sytuacjami.

Pytanie 32

Definicja konstruktora dla zaprezentowanej klasy w języku C++ może być sformułowana jak w

Ilustracja do pytania
A. Deklaracji 4
B. Deklaracji 1
C. Deklaracji 3
D. Deklaracji 2
Deklaracja 2 może zawierać błędną składnię lub brak odpowiedniej definicji, co prowadzi do błędów kompilacji. Deklaracja 3 może używać nieprawidłowych modyfikatorów dostępu. Deklaracja 4 może zawierać błędne parametry lub brak wymaganej inicjalizacji zmiennych, co czyni ją niepoprawną jako konstruktor.

Pytanie 33

Jak oddziaływanie monotonnego środowiska pracy może wpłynąć na organizm człowieka?

A. Obniżenie koncentracji oraz zwiększone ryzyko popełniania błędów
B. Zwiększenie odporności na stres
C. Wzrost poziomu motywacji
D. Poprawa kondycji fizycznej
Fajnie, że zauważasz, że monotonia w pracy może zmniejszać motywację. Monotonne zadania, zamiast dawać energię, raczej ją zabierają. W sumie to, żeby poprawić swoją formę, trzeba się ruszać i nie tylko siedzieć przy biurku. Natomiast na stres najlepsze są treningi relaksacyjne – monotonia nie załatwia sprawy, a wręcz przeciwnie, zwiększa frustrację.

Pytanie 34

Cytat przedstawia charakterystykę metodyki RAD. Pełne znaczenie tego skrótu można przetłumaczyć na język polski jako:

Ilustracja do pytania
A. prototypowanie wsparte testami jednostkowymi
B. środowisko szybkiego rozwoju aplikacji
C. zintegrowane środowisko programistyczne
D. środowisko refaktoryzacji aplikacji
Refaktoryzacja aplikacji to proces poprawy struktury kodu bez zmiany jego funkcjonalności. Zintegrowane środowiska programistyczne (IDE) to narzędzia do tworzenia kodu, ale nie są tożsamy z metodologią RAD. Prototypowanie wsparte testami jednostkowymi to podejście pokrewne, ale nie oddaje istoty RAD, który stawia na szybkie iteracje.

Pytanie 35

Wskaż poprawny komentarz jednoliniowy, który można dodać w linii 3 w miejscu znaków zapytania, aby był zgodny ze składnią i opisywał operację przeprowadzoną w tej linii?

Ilustracja do pytania
A. # wyswietlenie elementu tablicy
B. // wyswietlenie elementu tablicy
C. # wypełnienie elementu tablicy
D. // wypełnienie elementu tablicy
Odpowiedź // wyswietlenie elementu tablicy jest poprawna, ponieważ komentarze jednoliniowe w języku C# rozpoczynają się od dwóch ukośników: //. W tym przypadku linia Console.WriteLine(i); odpowiedzialna jest za wyświetlenie elementu tablicy na konsoli. Komentarz ten poprawnie opisuje, co robi dana linia kodu, co jest dobrą praktyką w programowaniu, ponieważ ułatwia zrozumienie funkcji kodu innym programistom lub nawet nam samym w przyszłości. Komentarze są szczególnie przydatne, gdy kod jest skomplikowany i wymaga wyjaśnień. Warto zawsze stosować komentarze, by opisywały one istotne fragmenty kodu, co znacząco zwiększa jego czytelność i utrzymywalność. Praktyka dodawania takich opisów jest zgodna z zasadami czystego kodu, które promują czytelność i zrozumiałość. Dzięki takim komentarzom osoby przeglądające kod mogą szybko zorientować się, jakie funkcje pełnią poszczególne jego fragmenty, co usprawnia proces debugowania i dalszego rozwoju oprogramowania.

Pytanie 36

Pierwszym krokiem w procesie tworzenia aplikacji jest

A. wybór zestawu typów i zmiennych dla aplikacji
B. analiza wymagań klienta
C. stworzenie przypadków testowych
D. opracowanie architektury systemu
Analiza wymagań klienta to kluczowy, pierwszy etap tworzenia aplikacji. Pozwala na określenie potrzeb, funkcjonalności i założeń systemu, co jest podstawą do dalszego projektowania architektury oraz implementacji.

Pytanie 37

W zamieszczonym fragmencie kodu Java wskaż nazwę zmiennej, która może przechować wartość 'T'

Ilustracja do pytania
A. zm4
B. zm2
C. zm1
D. zm3
Zmienne 'zm1' i 'zm2' mogą przechowywać liczby lub inne typy danych, które nie są zgodne z pojedynczym znakiem. 'zm4' może być zdefiniowana jako typ logiczny (boolean) lub inny, który nie obsługuje znaków, co czyni ją nieodpowiednią do przechowywania wartości 'T'.

Pytanie 38

Jakie z wymienionych czynności może zagrażać cyfrowej tożsamości?

A. Tworzenie unikalnych oraz mocnych haseł
B. Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail
C. Cykliczna zmiana haseł do kont
D. Aktywacja uwierzytelniania dwuskładnikowego
Klikanie w podejrzane linki w wiadomościach e-mail to jedno z najczęstszych źródeł infekcji i naruszenia cyfrowej tożsamości. Cyberprzestępcy często wykorzystują phishing, czyli technikę polegającą na wysyłaniu fałszywych wiadomości, które wyglądają na autentyczne. Kliknięcie w link może prowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub przekierowania na stronę wyłudzającą dane logowania. Aby uniknąć tego zagrożenia, zaleca się sprawdzanie adresu nadawcy, unikanie otwierania załączników z nieznanych źródeł i korzystanie z filtrów antyphishingowych.

Pytanie 39

Jakie zdarzenie jest wywoływane, gdy kliknięta zostaje myszą nieaktywna kontrolka lub okno?

A. blur
B. validating
C. focus
D. keyup
Zdarzenie 'focus' jest generowane, gdy nieaktywne okno lub kontrolka zostanie kliknięta i przejdzie do stanu aktywnego. Oznacza to, że element uzyskuje fokus, co pozwala na interakcję z użytkownikiem, np. wpisywanie danych do pola tekstowego. Jest to powszechne w formularzach i aplikacjach, gdzie ważne jest śledzenie aktywnego komponentu.

Pytanie 40

Programista aplikacji mobilnych pragnie zmienić swoją ścieżkę kariery na Full-Stack Developera. Wskaż kurs, który powinien wybrać, żeby to osiągnąć?

A. Raster and Vector Graphics with Adobe
B. Mastering Cross-platform Developping
C. Complete JavaScript React, SQL, Node.js Cource
D. Ultimate C# Serier from Beginner to Advanced
Kurs 'Complete JavaScript React, SQL, Node.js Course' obejmuje naukę pełnego stosu technologii webowych, umożliwiając przejście z roli developera mobilnego na stanowisko Full-Stack Developer. Kurs ten pokrywa zarówno frontend (React), jak i backend (Node.js, SQL), co jest kluczowe dla pracy full-stack.