Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 12 stycznia 2025 16:21
  • Data zakończenia: 12 stycznia 2025 16:49

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wskaż język programowania, który pozwala na stworzenie aplikacji mobilnej w środowisku Android Studio?

A. Swift
B. C++
C. Java
D. Objective-C
Java to jeden z podstawowych języków programowania używanych do tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Jest to język, który został stworzony przez firmę Sun Microsystems, a jego pierwsza wersja została wydana w 1995 roku. Java charakteryzuje się silnym typowaniem, obiektowością oraz wsparciem dla programowania wielowątkowego, co czyni go idealnym do tworzenia wydajnych aplikacji mobilnych. Android Studio, oficjalne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) dla Androida, oferuje pełne wsparcie dla Javy, w tym możliwość korzystania z bibliotek Android SDK. Dzięki temu programiści mogą łatwo tworzyć interfejsy użytkownika, zarządzać zasobami oraz implementować logikę aplikacji. Przykładowo, pisząc aplikację do zarządzania zadaniami, programista może użyć Javy do stworzenia klas modelujących zadania oraz do obsługi interfejsu graficznego z wykorzystaniem XML i Java. Ponadto, Java jest zgodna z zasadami programowania obiektowego, co pozwala na łatwe zarządzanie kodem i jego ponowne wykorzystanie. Warto również zaznaczyć, że Java jest wspierana przez dużą społeczność, co zapewnia bogaty ekosystem bibliotek oraz narzędzi, ułatwiających rozwój aplikacji na Androida.

Pytanie 2

W jakim przypadku należy umieścić poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej?

A. gdy wystąpi omdlenie i brak tętna
B. w przypadku urazu kręgosłupa
C. w sytuacji urazu pleców, gdy osoba jest świadoma
D. w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna
Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej jest kluczowym krokiem w sytuacjach medycznych, zwłaszcza w przypadku omdlenia, gdy osoba jest przytomna i oddycha. Ta pozycja ma na celu zapewnienie drożności dróg oddechowych, co jest niezbędne, aby uniknąć zadławienia się własnymi wymiotami lub śliną. W sytuacji, gdy osoba traci przytomność, lecz nadal oddycha, ułożenie jej na boku minimalizuje ryzyko aspiracji i wspiera naturalne funkcje oddechowe. Ważne jest, aby przyjąć tę pozycję, ale również monitorować stan poszkodowanego, sprawdzając jego oddech i reakcje. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji, w takich sytuacjach kluczowe jest, aby osoba była w pełni zabezpieczona i nie mogła się przewrócić. Przykłady zastosowania tej techniki obejmują sytuacje, gdzie osoba straciła przytomność na skutek omdlenia związanego z nagłym spadkiem ciśnienia krwi lub innymi czynnikami. Wykorzystanie pozycji bocznej bezpiecznej jest standardem w pierwszej pomocy i jest szkolone w ramach kursów dla ratowników oraz medyków.

Pytanie 3

Który z wymienionych składników wchodzi w skład podstawowego wyposażenia środowiska IDE?

A. Kompilator, edytor kodu, debugger
B. Edytor graficzny, przeglądarka kodu, narzędzia analityczne
C. Edytor tekstowy, przeglądarka internetowa, translator
D. Kompilator, serwer webowy, system kontroli wersji
Kompilator, edytor kodu i debugger to podstawowe narzędzia, które stanowią fundament każdego środowiska IDE (Integrated Development Environment). Kompilator tłumaczy kod źródłowy na pliki wykonywalne, edytor kodu umożliwia tworzenie i modyfikowanie kodu, a debugger pomaga w analizowaniu i eliminowaniu błędów. Współdziałanie tych narzędzi pozwala programiście na pełny cykl tworzenia aplikacji – od pisania kodu, przez testowanie, aż po finalne wdrożenie. Dzięki integracji tych narzędzi w jednym środowisku, praca staje się bardziej efektywna i intuicyjna.

Pytanie 4

Który z wymienionych parametrów dysku twardego ma największy wpływ na jego wydajność?

A. Prędkość obrotowa talerzy (RPM)
B. Pojemność dysku
C. Rodzaj złącza (SATA/PCIe)
D. Ilość pamięci podręcznej (Cache)
Pojemność dysku jest istotnym parametrem, ale nie wpływa bezpośrednio na jego szybkość działania. Większa pojemność oznacza, że na dysku można przechowywać więcej danych, jednak nie przyspiesza to operacji odczytu i zapisu. Wydajność jest bardziej związana z tym, jak szybko dane mogą być przesyłane do i z dysku, co nie jest bezpośrednio związane z jego pojemnością. Rodzaj złącza, takiego jak SATA czy PCIe, również ma swoje znaczenie, ale w przypadku dysków HDD to prędkość obrotowa jest kluczowa dla szybkości pracy. Złącza PCIe, które są znacznie szybsze od SATA, są bardziej relevantne w kontekście dysków SSD, gdzie czas dostępu i szybkość transferu są znacznie wyższe niż w przypadku talerzowych dysków HDD. Na koniec, ilość pamięci podręcznej (Cache) dysku, choć ma znaczenie w usprawnieniu operacji odczytu i zapisu, to jej wpływ jest marginalny w porównaniu do prędkości obrotowej. Cache działa jako bufor, ale nie zastąpi wyższej prędkości obrotowej talerzy, która decyduje o tym, jak быстро można uzyskać dostęp do danych przechowywanych na dysku.

Pytanie 5

W jakiej topologii sieciowe wszystkie urządzenia są bezpośrednio powiązane z każdym innym?

A. Topologia pierścienia
B. Topologia magistrali
C. Topologia gwiazdy
D. Topologia siatki
Topologia siatki to jedna z najbardziej wydajnych i wszechstronnych struktur sieciowych, w której każde urządzenie (węzeł) jest połączone bezpośrednio z każdym innym węzłem. Tego typu topologia zapewnia wysoką dostępność i odporność na awarie, ponieważ awaria jednego połączenia nie wpływa na komunikację pozostałych węzłów. W praktyce ma to zastosowanie w dużych, zaawansowanych sieciach komputerowych, takich jak sieci miejskie (MAN) czy sieci szerokopasmowe. Istnieją dwie główne formy topologii siatki: siatka pełna, gdzie każde urządzenie ma bezpośrednie połączenia z wszystkimi innymi, oraz siatka częściowa, gdzie nie wszystkie węzły są ze sobą bezpośrednio połączone, ale komunikacja jest możliwa przez inne węzły. Topologia siatki, z uwagi na swoje zalety, jest często wykorzystywana w standardach sieciowych, takich jak Ethernet, oraz w systemach rozproszonych, gdzie kluczowe są niezawodność i efektywność przesyłania danych. Dodatkowo, w kontekście Internetu rzeczy (IoT), topologia siatki umożliwia efektywne zarządzanie dużą liczbą urządzeń, co jest kluczowe w inteligentnych miastach i automatyzacji domowej.

Pytanie 6

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Nadzorowanie postępu realizacji
B. Tworzenie interfejsu użytkownika
C. Opracowywanie diagramów przepływu
D. Przeprowadzanie analizy statystycznej
Tworzenie diagramów przepływu to funkcja wspierająca dokumentację i analizę procesów, ale nie jest podstawowym narzędziem monitorowania postępów prac. Projektowanie interfejsu użytkownika dotyczy tworzenia atrakcyjnych wizualnie i funkcjonalnych aplikacji, lecz nie odnosi się bezpośrednio do zarządzania projektami. Analiza statystyczna to ważny element podejmowania decyzji na podstawie danych, jednak jej celem jest przetwarzanie informacji, a nie zarządzanie zadaniami i postępem projektu.

Pytanie 7

Jaki rodzaj ataku hakerskiego polega na bombardowaniu serwera ogromną ilością żądań, co prowadzi do jego przeciążenia?

A. Phishing
B. Man-in-the-Middle
C. SQL Injection
D. DDoS
Atak DDoS (Distributed Denial of Service) polega na zasypywaniu serwera dużą ilością zapytań, co prowadzi do jego przeciążenia i unieruchomienia. W tym rodzaju ataku, hakerzy wykorzystują sieć skompromitowanych komputerów, znanych jako botnety, aby wysłać ogromne ilości nieautoryzowanych żądań do docelowego serwera w krótkim czasie. Celem DDoS jest spowodowanie, że serwer nie jest w stanie odpowiedzieć na prawidłowe zapytania od autentycznych użytkowników, co skutkuje awarią usługi. Przykłady ataków DDoS obejmują SYN Flood, UDP Flood oraz HTTP Flood, gdzie każdy z tych typów wykorzystuje różne protokoły i metody do zablokowania normalnego ruchu. Standardy takie jak RFC 793 definiują protokół TCP, który może być narażony na ataki SYN Flood. Ważne jest, aby organizacje stosowały odpowiednie środki zabezpieczające, takie jak systemy detekcji intruzów (IDS), firewalle, oraz usługi ochrony DDoS, aby minimalizować ryzyko i skutki tych ataków.

Pytanie 8

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Zadbać o własne bezpieczeństwo
B. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
C. Sprawdzić, czy występuje krwawienie
D. Wezwać ambulans
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 9

Który z wymienionych algorytmów pracujących na tablicy jednowymiarowej ma złożoność obliczeniową O(n2)?

A. Wyszukiwanie metodą binarną
B. Sortowanie szybkie
C. Wyświetlenie elementów
D. Sortowanie bąbelkowe
Sortowanie bąbelkowe to taki klasyczny algorytm, który ma złożoność O(n^2). Chociaż jest dość prosty w zrozumieniu, to nie za bardzo sprawdza się w większych zbiorach danych. Działa tak, że porównuje sąsiadujące ze sobą elementy i zamienia je miejscami, jeśli są w złej kolejności. Trochę to czasochłonne, ale warto znać ten algorytm, bo pokazuje podstawy sortowania.

Pytanie 10

Cytat przedstawia charakterystykę metodyki RAD. Pełne znaczenie tego skrótu można przetłumaczyć na język polski jako:

Ilustracja do pytania
A. środowisko szybkiego rozwoju aplikacji
B. środowisko refaktoryzacji aplikacji
C. prototypowanie wsparte testami jednostkowymi
D. zintegrowane środowisko programistyczne
RAD (Rapid Application Development) to metodyka szybkiego rozwoju aplikacji, kładąca nacisk na szybkie prototypowanie, minimalizację dokumentacji i bliską współpracę z klientem. Celem RAD jest skrócenie czasu potrzebnego na dostarczenie działającego oprogramowania poprzez iteracyjne tworzenie i testowanie prototypów. Taka metodologia jest często stosowana w dynamicznych projektach, gdzie wymagania mogą się zmieniać.

Pytanie 11

Która z wymienionych reguł należy do netykiety?

A. Unikanie używania dużych liter w komunikacji
B. Udostępnianie treści bez zgody właścicieli
C. Stosowanie nieformalnego języka w każdej rozmowie
D. Zaniechanie odpowiadania na wiadomości od innych użytkowników
Pierwsza odpowiedź, dotycząca ignorowania wiadomości od innych użytkowników, jest całkowicie sprzeczna z duchem netykiety. Efektywna komunikacja w środowisku online zakłada aktywne uczestnictwo oraz reagowanie na wiadomości, co sprzyja budowaniu relacji oraz wspólnoty. Ignorowanie wiadomości może prowadzić do frustracji i poczucia odrzucenia, co jest niezgodne z podstawowymi zasadami współżycia w internecie. Kolejny aspekt dotyczy używania nieformalnego języka w każdej rozmowie. Choć wiele platform internetowych sprzyja luźniejszej komunikacji, to nie każda sytuacja wymaga takiego podejścia. W kontekście profesjonalnym czy w bardziej formalnych dyskusjach, nieformalny język może być źródłem nieporozumień oraz braku szacunku. Użycie właściwego tonu oraz formy jest istotne, aby zachować właściwy kontekst dyskusji. Ostatnia z niepoprawnych odpowiedzi, dotycząca publikowania treści bez zgody autorów, narusza podstawowe zasady etyki w internecie, w tym prawa autorskie. Publikowanie cudzych treści bez zgody jest nie tylko niezgodne z netykietą, ale również może prowadzić do konsekwencji prawnych. Szacunek dla pracy innych użytkowników oraz ich własności intelektualnej jest fundamentem zdrowych interakcji w sieci. W związku z powyższym, każda z wymienionych odpowiedzi nie wpisuje się w zasady netykiety, a ich stosowanie może prowadzić do negatywnych skutków w komunikacji online.

Pytanie 12

Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

A. Wartość logiczną true lub false
B. Wiele wartości pod tym samym indeksem
C. Wiele wartości pod różnymi indeksami
D. Jedną wartość
Tablica jednowymiarowa przechowuje wiele wartości pod różnymi indeksami. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co pozwala na szybkie i efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. W programowaniu tablice jednowymiarowe są podstawą do implementacji algorytmów sortowania, wyszukiwania oraz przechowywania sekwencji danych. Tego rodzaju tablice są niezwykle użyteczne w organizowaniu danych o powtarzalnej strukturze, takich jak listy imion, wyniki testów czy współrzędne.

Pytanie 13

Jakie środowisko jest przeznaczone do tworzenia aplikacji mobilnych dla urządzeń Apple, wykorzystujące różne języki programowania, takie jak Java i Objective C?

A. React Native
B. Android Studio
C. XCode
D. NetBeans
Xcode to środowisko dedykowane do tworzenia aplikacji mobilnych na urządzenia Apple. Obsługuje języki takie jak Swift i Objective-C, co czyni go narzędziem pierwszego wyboru dla programistów iOS.

Pytanie 14

Jaką instrukcję należy wykorzystać do poprawnej deklaracji zmiennej typu string w C++?

A. bool name = "Jan"
B. float name = "Jan"
C. int name = "Jan"
D. string name = "Jan"
Ta deklaracja 'string name = "Jan"' to naprawdę dobry sposób na zdefiniowanie zmiennej łańcuchowej w C++. Wiesz, 'string' to typ danych, 'name' to nazwa tej zmiennej, a 'Jan' to wartość, która jest jej przypisana. Typ 'string' jest częścią bibliotekii daje nam wiele możliwości, gdy pracujemy z tekstem. Możemy łączyć, porównywać i modyfikować różne łańcuchy znaków bez większego problemu. To jest mega ważne w aplikacjach, które mają do czynienia z danymi tekstowymi, interfejsami użytkownika czy analizą danych, które wprowadzamy.

Pytanie 15

Programem służącym do monitorowania błędów oraz organizacji projektów jest:

A. Jira
B. Bugzilla
C. Git
D. Jasmine
Jira to świetne narzędzie, które pomaga w śledzeniu błędów i zarządzaniu projektami. Dzięki niemu można łatwo prowadzić dokumentację i organizować zadania w zespole. Dlatego wiele zespołów IT wybiera właśnie to rozwiązanie, bo ułatwia pracę i poprawia komunikację.

Pytanie 16

Kod w bibliotece React.js oraz w frameworku Angular, który został zaprezentowany, ma na celu wyświetlenie

Ilustracja do pytania
A. tylko napisu BTN_1
B. wartości 0 po naciśnięciu przycisku
C. liczby kliknięć przycisku
D. wyłącznie przycisku oraz obsłużenie zdarzenia click, które ono generuje
Kod w bibliotece React.js i Angular wyświetla liczbę kliknięć przycisku. Każde kliknięcie zwiększa wartość licznika, co jest standardowym przypadkiem użycia w interaktywnych aplikacjach webowych.

Pytanie 17

Który z przedstawionych poniżej przykładów ilustruje prawidłową deklarację zmiennej typu całkowitego w języku C++?

A. char liczba;
B. bool liczba;
C. int liczba;
D. float liczba;
W języku C++ zmienna typu całkowitego jest deklarowana za pomocą słowa kluczowego `int`. Przykładowa poprawna deklaracja to `int liczba;`, co oznacza, że `liczba` jest zmienną, która może przechowywać wartości całkowite, takie jak 1, 42 lub -15. Deklarowanie zmiennych w C++ pozwala na statyczne typowanie, co oznacza, że każda zmienna ma określony typ i nie może przechowywać wartości innego typu. Dzięki temu kod jest bardziej przejrzysty i mniej podatny na błędy związane z niezgodnością typów.

Pytanie 18

Szablon MojaTablica oferuje funkcjonalność tablicy z indeksami oraz elementami różnych typów. W oparciu o pokazany kod, który wykorzystuje ten szablon do tworzenia tablicy asocjacyjnej, wskaż definicję, która posługuje się szablonem do zainicjowania tablicy, gdzie indeksami są liczby całkowite, a elementami są napisy?

Ilustracja do pytania
A. int tab2 = new MojaTablica()
B. MojaTablica tab2 = MOjaTablica()
C. MojaTablica tab2 = new MojaTablica()
D. int tab2[] = new MojaTablica()
Aby utworzyć tablicę asocjacyjną w oparciu o szablon, należy zainicjalizować ją przy użyciu właściwej składni: MojaTablica tab2 = new MojaTablica();. Tego typu deklaracja tworzy obiekt tablicy, gdzie klucze są liczbami całkowitymi, a wartości przechowywane w tablicy to napisy. Tablice asocjacyjne to potężne narzędzie pozwalające na szybkie wyszukiwanie i przechowywanie danych, bazujące na unikalnych kluczach, co umożliwia efektywne zarządzanie złożonymi strukturami danych.

Pytanie 19

Jednym z elementów, które mają zostać zaimplementowane w aplikacji, jest możliwość cofnięcia ostatnich działań do 20 operacji wstecz (undo). Struktura danych, która jest odpowiednia do tego celu i pozwala na dostęp tylko do ostatnio dodanego elementu, to:

A. stos
B. kolejka
C. tablica
D. drzewo
Stos to struktura danych, która działa na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatni dodany element jest pierwszym, który zostaje usunięty. Ta cecha sprawia, że stos jest idealnym rozwiązaniem dla funkcjonalności cofania operacji, ponieważ pozwala na skuteczne zarządzanie historią działań użytkownika. W przypadku aplikacji, która wymaga cofania ostatnich 20 operacji, stos może przechowywać te operacje, dodając nowe elementy na szczyt, a następnie usuwając je z tej samej pozycji. Przykładem zastosowania stosu w praktyce może być edytor tekstu, w którym użytkownik może cofać swoje ostatnie zmiany. Gdy użytkownik wykonuje operację, taka jak dodanie lub usunięcie tekstu, ta operacja jest umieszczana na stosie. Jeśli użytkownik wybiera opcję cofnięcia, ostatnia operacja jest usuwana z góry stosu, co przywraca wcześniejszy stan dokumentu. Warto również zauważyć, że wiele języków programowania oferuje wbudowane klasy lub biblioteki do zarządzania stosami, co ułatwia jego implementację. Stos jest nie tylko efektywny w kontekście czasowym, ale także pamięciowym, co czyni go doskonałym wyborem dla tego typu aplikacji.

Pytanie 20

Który z dokumentów stosowanych w metodologii Agile zawiera listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według ich ważności?

A. Diagram Gantta
B. Backlog sprintu
C. Product backlog
D. Harmonogram projektu
Product backlog to dokument zawierający listę funkcjonalności produktu uporządkowanych według priorytetów. Jest to jedno z głównych narzędzi w metodykach Agile, szczególnie w Scrumie, gdzie backlog stanowi podstawę do planowania sprintów. Zawiera on wszystkie elementy, które muszą zostać zaimplementowane, w tym nowe funkcje, poprawki błędów oraz zadania techniczne. Priorytety są ustalane przez właściciela produktu (Product Ownera) i dostosowywane na bieżąco w zależności od zmieniających się wymagań i potrzeb biznesowych. Dzięki backlogowi zespół może skupić się na dostarczaniu najważniejszych funkcji, co pozwala na szybkie reagowanie na feedback i rozwój aplikacji zgodnie z oczekiwaniami klienta.

Pytanie 21

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
B. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
C. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
D. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 22

Jakie ma znaczenie operator "==" w języku C++?

A. Przypisanie wartości do zmiennej
B. Zwiększenie wartości zmiennej o 1
C. Porównanie dwóch wartości
D. Negacja logiczna
Operator `==` w języku C++ oraz w wielu innych językach programowania, takich jak Java, Python czy JavaScript, jest używany do porównywania dwóch wartości. Jeśli wartości są równe, zwracana jest wartość logiczna `true`, w przeciwnym razie `false`. Operator ten jest niezbędny w instrukcjach warunkowych i pętlach, umożliwiając programowi podejmowanie decyzji na podstawie porównań. Przykładem użycia jest `if (a == b)`, co oznacza: jeśli zmienna `a` jest równa zmiennej `b`, wykonaj określony blok kodu.

Pytanie 23

Użycie modyfikatora abstract w definicji metody w klasie wskazuje, że

A. dziedziczenie po tej klasie jest niedozwolone
B. klasa ta stanowi podstawę dla innych klas
C. klasy pochodne nie mogą implementować tej metody
D. trzeba zaimplementować tę metodę w tej klasie
Modyfikator 'abstract' w definicji klasy oznacza, że klasa ta jest bazowa dla innych klas i nie można jej instancjonować bezpośrednio. Taka klasa zawiera co najmniej jedną metodę abstrakcyjną, którą muszą zaimplementować klasy pochodne.

Pytanie 24

Jakie jest podstawowe zadanie konstruktora w klasie?

A. Inicjalizacja obiektu w momencie jego tworzenia
B. Usuwanie instancji obiektów
C. Nadanie wartości polom obiektu po jego zniszczeniu
D. Wprowadzenie nowej metody do już istniejącej klasy
Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana podczas tworzenia nowego obiektu. Jego głównym zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu oraz przygotowanie go do użytku. Konstruktor ma tę samą nazwę co klasa i nie zwraca żadnej wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`. Dzięki konstruktorom programista może automatycznie ustawić początkowe wartości, co zwiększa czytelność kodu i eliminuje potrzebę ręcznego przypisywania wartości każdemu nowemu obiektowi.

Pytanie 25

Które z wymienionych atrybutów klasy mogą być dostępne wyłącznie w obrębie tej klasy oraz jej klas potomnych?

A. Public
B. Static
C. Private
D. Protected
Pola `public` są dostępne z każdego miejsca w programie, co narusza zasadę ukrywania implementacji. `Private` ogranicza dostęp tylko do metod tej samej klasy, co oznacza, że klasy pochodne nie mogą korzystać z prywatnych pól i metod klasy bazowej. `Static` oznacza, że pole lub metoda należy do klasy, a nie do jej instancji, co nie jest związane z kontrolą dostępu. Tylko `protected` zapewnia dostęp do pól i metod w klasach dziedziczących, zachowując jednocześnie pewien poziom ochrony przed nieautoryzowanym dostępem z zewnątrz.

Pytanie 26

Co należy zrobić w sytuacji silnego krwawienia z rany?

A. Nałożyć elastyczny bandaż bez ucisku
B. Poczekać, aż krwawienie ustanie samoistnie
C. Założyć opatrunek uciskowy oraz unieść kończynę powyżej poziomu serca
D. Przepłukać ranę wodą utlenioną i zostawić do wyschnięcia
Przemycie rany wodą utlenioną i pozostawienie jej do wyschnięcia jest odpowiednie dla drobnych skaleczeń, ale nie skuteczne przy silnym krwotoku, ponieważ nie zatrzymuje aktywnego krwawienia. Nałożenie bandaża elastycznego bez ucisku może być pomocne w przypadku obrzęków, ale nie zapobiega utracie krwi. Czekanie na samoistne ustanie krwawienia to błąd, który może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, w tym wstrząsu hipowolemicznego i śmierci z powodu nadmiernej utraty krwi.

Pytanie 27

Jaką rolę pełni debugger w trakcie programowania?

A. Do kontrolowania wersji kodu źródłowego
B. Do automatycznego generowania dokumentacji projektu
C. Do wykrywania błędów w czasie działania programu
D. Do konwersji kodu źródłowego na język maszynowy
Debugger to takie narzędzie, które pomaga programistom w znajdowaniu błędów i śledzeniu, co się dzieje z programem, kiedy go uruchamiamy. Można go zatrzymać w dowolnym momencie, co nazywamy breakpoints, i wtedy można zobaczyć, jakie zmienne mają jakie wartości. Dzięki temu można łatwiej dostrzegać błędy logiczne czy składniowe. Wydaje mi się, że to naprawdę ważne narzędzie w pracy każdego programisty, bo ułatwia życie!

Pytanie 28

Jaki komponent środowiska IDE jest niezbędny do tworzenia aplikacji webowych?

A. Narzędzie do tworzenia grafiki
B. Debugger, edytor kodu, integracja z systemem kontroli wersji
C. Zarządzanie bazami danych
D. Emulator urządzeń mobilnych
Debugger, edytor kodu oraz integracja z systemem kontroli wersji to kluczowe elementy środowiska IDE, które umożliwiają efektywną pracę nad aplikacjami webowymi. Debugger pozwala na wykrywanie i naprawianie błędów w czasie rzeczywistym, edytor kodu umożliwia szybkie pisanie i modyfikowanie kodu, a integracja z systemem kontroli wersji (np. Git) pozwala śledzić zmiany i współpracować w zespołach programistycznych. Te narzędzia stanowią podstawę pracy każdego dewelopera webowego.

Pytanie 29

Która metoda wyszukiwania potrzebuje posortowanej listy do prawidłowego działania?

A. Wyszukiwanie sekwencyjne
B. Wyszukiwanie z hashem
C. Wyszukiwanie liniowe
D. Wyszukiwanie binarne
Wyszukiwanie binarne wymaga posortowanej tablicy do działania, co pozwala na dzielenie tablicy na pół przy każdym kroku, redukując liczbę operacji do O(log n). Algorytm ten działa poprzez porównanie poszukiwanego elementu ze środkowym elementem tablicy – jeśli element jest mniejszy, wyszukiwanie kontynuuje w lewej części tablicy, a jeśli większy, w prawej. Dzięki tej efektywności, wyszukiwanie binarne jest szeroko stosowane w bazach danych, systemach plików oraz aplikacjach, które operują na dużych zbiorach danych. Wyszukiwanie binarne jest prostym, ale potężnym algorytmem, który znacząco skraca czas przeszukiwania dużych zbiorów.

Pytanie 30

Który z poniższych aspektów najlepiej definiuje działanie e-sklepu?

A. System obsługi koszyka oraz realizacji zamówień
B. Dostęp do bazy danych klientów
C. Zarządzanie serwerem e-mail
D. Mechanizm generowania grafiki 3D
System zarządzania koszykiem i realizacją zamówień to kluczowy element każdej aplikacji e-commerce (sklepu internetowego). Umożliwia użytkownikom dodawanie produktów do koszyka, zarządzanie ich ilością, a następnie finalizację transakcji poprzez proces realizacji zamówienia i płatności. Tego typu funkcjonalność wymaga integracji z bazą danych oraz systemami płatności online, co zapewnia bezpieczeństwo i wygodę użytkownika. Systemy koszyków zakupowych często oferują zaawansowane funkcje, takie jak kupony rabatowe, kody promocyjne czy integracje z magazynami i systemami logistycznymi. Realizacja zamówienia obejmuje procesy takie jak autoryzacja płatności, generowanie faktur oraz śledzenie zamówień, co jest podstawą funkcjonowania nowoczesnych platform e-commerce.

Pytanie 31

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
B. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
C. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie
D. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
Inne zasady WCAG, takie jak obsługa klawiatury czy zrozumiałość treści, dotyczą odpowiednio nawigacji i struktury informacji. Elementy percepcyjne koncentrują się na warstwie wizualnej i słuchowej, umożliwiając użytkownikom z różnymi ograniczeniami percepcyjnymi dostęp do pełnej funkcjonalności strony.

Pytanie 32

Jakie informacje zawiera zestaw instrukcji (ISA) danego procesora?

A. Układ połączeń między procesorem a innymi elementami
B. Metodę obsługi pamięci podręcznej
C. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
D. Typy danych, które są trzymane w pamięci
Rodzaje danych, które są trzymane w pamięci, nie są bezpośrednio powiązane z zestawem instrukcji procesora. ISA skupia się bardziej na tym, co procesor może zrobić, a nie na tym, jak dane są zorganizowane w pamięci. Przechowywanie danych to bardziej kwestia zarządzania pamięcią, a nie samej architektury instrukcji. A jeśli chodzi o pamięć podręczną, to już całkiem inna sprawa, bo to dotyczy tego, jak przechowujemy i uzyskujemy dostęp do danych. W tym przypadku mówi się o algorytmach i strategiach, które działają w architekturze procesora, ale nie są częścią zestawu instrukcji. I jeszcze schemat połączeń między procesorem a innymi częściami komputera też nie wchodzi w skład ISA. To już dotyczy całej architektury systemu i tego, jak różne elementy, jak pamięć czy urządzenia wejścia/wyjścia, współpracują ze sobą. Wszystko to jest istotne dla działania systemu komputerowego, ale nie definiuje zestawu instrukcji, który jest kluczowy, żeby procesor mógł przetwarzać dane i robić obliczenia.

Pytanie 33

W aplikacji mobilnej, aby określić warianty grafiki w zależności od wielkości ekranu, należy (uwaga: odpowiedzi wariantowe dla dwóch systemów - sugerować się systemem omawianym na zajęciach)

A. iOS: utworzyć katalogi hdpi, lhpi, xhpi i dodać do nich grafiki. Android: utworzyć katalogi 32x32, 64x64, 96x96 i dodać do nich grafiki
B. iOS: dodać do nazw plików sufiksy @2x, @3x. Android: umieścić grafikę w odpowiednich folderach drawable: -hdpi, -xhpi, xxhdpi
C. iOS: dodać do nazw sufiksy oznaczające rozdzielczość, np. 32ppi. Android: umieścić grafikę w odpowiednich katalogach: 32ppi, 64ppi, 96ppi
D. iOS: dodać do nazw sufiksy #2x, #3x. Android: dodać do nazw sufiks rozdzielczości: -32x32, -64x64, -96x96
Kiedy chcemy, żeby grafiki w aplikacjach mobilnych wyglądały dobrze na różnych ekranach, musimy zastosować odpowiednie strategie, które zależą od platformy. Na iOS używa się przyrostków @2x lub @3x, co oznacza, że grafiki są przygotowane dla ekranów Retina, które mają wyższą gęstość pikseli. Na Androidzie z kolei, grafiki umieszcza się w folderach drawable z takimi nazwami jak -hdpi, -xhdpi czy -xxhdpi. Dzięki temu system wie, jaką wersję grafiki wybrać w zależności od rozdzielczości urządzenia. Moim zdaniem, taki system pozwala na super jakość obrazów i lepszą wydajność aplikacji.

Pytanie 34

Który z warunków logicznych weryfikuje, czy zmienna całkowita x jest dodatnią liczbą składającą się z dwóch cyfr i jest podzielna przez 4?

A. (x > 9 || x < 100) && (x / 4 == 0)
B. (x > 0 && x < 100) || (x / 4 == 0)
C. (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0)
D. (x > 9 && x < 100) || (x % 4 == 0)
Warunek (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0) sprawdza, czy zmienna x jest dodatnią liczbą dwucyfrową podzielną przez 4. Dzięki operatorom logicznym && programista może precyzyjnie określić, czy liczba mieści się w odpowiednim zakresie i spełnia wymagania dotyczące podzielności. Tego typu warunki są niezbędne przy filtrowaniu danych i walidacji użytkowych wejść.

Pytanie 35

Jakie jest główne zadanie ochrony danych osobowych?

A. Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych
B. Gwarantowanie anonimowości dla internautów
C. Utrudnianie działalności organom ścigania
D. Zabezpieczenie danych osobowych przed nieautoryzowanym dostępem i ich wykorzystaniem
Ochrona danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem i wykorzystaniem to podstawowy cel ochrony danych osobowych. Zasady ochrony prywatności, takie jak RODO (GDPR), zapewniają użytkownikom prawo do kontroli nad swoimi danymi i decydowania, kto może je przetwarzać. Firmy i organizacje muszą wdrażać środki techniczne oraz organizacyjne, aby zabezpieczyć dane przed wyciekiem, kradzieżą i nadużyciami. Przestrzeganie tych zasad nie tylko chroni jednostki, ale również buduje zaufanie klientów do przedsiębiorstw.

Pytanie 36

Jakie operacje na plikach można uznać za podstawowe?

A. Jedynie otwieranie oraz zamykanie plików
B. Usuwanie oraz tworzenie nowych plików
C. Zmiana rozszerzenia plików podczas działania programu
D. Otwieranie, zapisywanie, odczytywanie, zamykanie
Podstawowe operacje na plikach obejmują otwieranie, zapisywanie, odczytywanie i zamykanie. Te cztery operacje są fundamentem zarządzania plikami w programowaniu i pozwalają na efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. Otwarcie pliku umożliwia dostęp do jego zawartości, zapis pozwala na modyfikację lub tworzenie nowych plików, odczyt umożliwia pobieranie danych, a zamknięcie pliku zapewnia integralność danych i zwalnia zasoby systemowe. W wielu językach, takich jak C++, Java czy Python, operacje te są realizowane za pomocą dedykowanych funkcji i klas, co ułatwia ich implementację w kodzie.

Pytanie 37

W jakiej fazie cyklu życia projektu informatycznego następuje integracja oraz testowanie wszystkich modułów systemu?

A. Faza analizy
B. Etap implementacji
C. Faza wdrożenia
D. Etap planowania
Planowanie to faza początkowa, w której określane są cele projektu, harmonogram i zasoby, ale nie jest to etap integracji systemu. Analiza skupia się na zbieraniu wymagań i definiowaniu specyfikacji technicznej, ale nie obejmuje łączenia modułów ani testowania gotowego produktu. Wdrożenie to końcowy etap cyklu życia projektu, który następuje po pełnej integracji i testowaniu – polega na uruchomieniu systemu w środowisku produkcyjnym i udostępnieniu go użytkownikom końcowym.

Pytanie 38

Jakie sformułowanie najlepiej oddaje złożoność obliczeniową algorytmu quicksort?

A. jest zawsze mniejsza niż złożoność jakiegokolwiek innego algorytmu sortowania
B. jest większa niż złożoność sortowania bąbelkowego
C. jest większa niż O(n2)
D. jest różna w zależności od wyboru elementu dzielącego
Twierdzenie, że złożoność quicksort jest wyższa niż sortowania bąbelkowego, jest błędne – bubble sort ma złożoność O(n²) niezależnie od danych wejściowych, co czyni go jednym z najwolniejszych algorytmów. Quicksort nigdy nie ma złożoności wyższej niż O(n²) w najgorszym przypadku, co oznacza, że jest zawsze bardziej efektywny niż bubble sort. Twierdzenie, że quicksort zawsze jest szybszy niż jakikolwiek inny algorytm, jest nieprawdziwe – algorytmy takie jak counting sort lub radix sort mogą działać szybciej w określonych przypadkach. Ostateczna wydajność quicksort zależy od implementacji oraz charakterystyki danych wejściowych.

Pytanie 39

Na ilustracji pokazany jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy warunek n<7 będzie badany?

Ilustracja do pytania
A. 8
B. 7
C. 5
D. 6
Odpowiedź 4 jest prawidłowa ponieważ algorytm rozpoczyna od n równego 1 i zwiększa tę wartość o jeden w każdej iteracji aż do momentu gdy n stanie się równe 7 Wtedy warunek n mniejsze od 7 przestaje być spełniony co oznacza że warunek ten jest sprawdzany łącznie 6 razy tj dla n równych 1 2 3 4 5 i 6 Jest to typowa pętla kontrolna często spotykana w programowaniu gdzie warunek pętli decyduje o jej zakończeniu W praktyce takie podejście pozwala na efektywne zarządzanie liczbą iteracji i zapewnia klarowność kodu Co więcej użycie pętli z warunkiem końcowym jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania algorytmów gdyż minimalizuje ryzyko błędów logicznych poprzez jawne określenie końca pętli Ponadto zrozumienie mechanizmu działania pętli i jej warunków jest kluczowe dla optymalizacji algorytmów i efektywnego zarządzania zasobami co ma bezpośrednie przełożenie na wydajność aplikacji szczególnie w środowiskach wymagających dużej mocy obliczeniowej

Pytanie 40

Który z wymienionych typów testów najlepiej ocenia odporność aplikacji na intensywne obciążenie?

A. Testy bezpieczeństwa
B. Testy zgodności
C. Testy funkcjonalne
D. Testy obciążeniowe
Testy obciążeniowe to rodzaj testów, które sprawdzają, jak aplikacja radzi sobie z dużym ruchem użytkowników lub przetwarzaniem dużych ilości danych. Celem testów obciążeniowych jest wykrycie potencjalnych wąskich gardeł, identyfikacja problemów z wydajnością oraz określenie maksymalnej przepustowości aplikacji. Testy te są kluczowe dla aplikacji o wysokim natężeniu ruchu, takich jak sklepy internetowe czy systemy bankowe, gdzie stabilność pod obciążeniem jest krytyczna dla sukcesu.