Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 11:24
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 11:37

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zadanie wymiany zużytych amortyzatorów powinno być zlecone warsztatowi

A. regeneracji
B. mechaniki pojazdowej
C. elektryki i elektroniki
D. diagnostyki pojazdów
Wymiana zużytych amortyzatorów jest kluczowym aspektem utrzymania prawidłowego stanu technicznego pojazdu. Amortyzatory mają za zadanie nie tylko absorbować wstrząsy, ale również utrzymywać stabilność pojazdu podczas jazdy, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Warsztaty mechaniki pojazdowej dysponują odpowiednią wiedzą i sprzętem, aby przeprowadzać zarówno diagnostykę, jak i wymianę tych komponentów. Przykładowo, użycie profesjonalnych narzędzi do demontażu i montażu amortyzatorów pozwala na uniknięcie uszkodzeń pozostałych elementów zawieszenia. Ponadto, mechanicy są w stanie ocenić stan pozostałych części układu zawieszenia, co jest istotne dla ogólnej sprawności pojazdu. Standardy takie jak ISO 9001 w zarządzaniu jakością w warsztatach mechanicznych również potwierdzają, że profesjonalna wymiana amortyzatorów powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowany personel, aby zapewnić najwyższą jakość usług i bezpieczeństwo pojazdu.

Pytanie 2

W silniku o ZI, który funkcjonuje poprawnie, jeśli brakuje specyfikacji od producenta, to na niskich obrotach ciśnienie oleju powinno wynosić przynajmniej

A. 0,05 MPa
B. 0,02 MPa
C. 0,20 MPa
D. 0,10 MPa
Wybór ciśnienia oleju poniżej 0,10 MPa, jak w przypadkach 0,05 MPa, 0,20 MPa, czy 0,02 MPa, może prowadzić do mylnych przekonań o właściwościach smarowania i pracy silnika. Ciśnienie oleju 0,05 MPa jest zdecydowanie zbyt niskie, co może skutkować niewystarczającym smarowaniem i przyspieszonym zużyciem wewnętrznych komponentów silnika. Z kolei wartość 0,20 MPa, mimo że wyższa niż standardowa, może sugerować nadmiar ciśnienia, co również może być niekorzystne dla pracy silnika i prowadzić do uszkodzeń uszczelek oraz innych elementów układu olejowego. W przypadku wartości ciśnienia oleju wynoszącej 0,02 MPa, mamy do czynienia z poważnym zagrożeniem dla funkcjonowania silnika, ponieważ takie ciśnienie nie zapewni odpowiedniego smarowania, co może prowadzić do zatarcia silnika. Powszechnym błędem jest nieprawidłowe postrzeganie roli ciśnienia oleju w pracy silnika – nie jest to tylko liczba wskazująca na prawidłowe smarowanie, ale również wskaźnik stanu technicznego i jakości oleju. Dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących ciśnienia oleju, zaleca się konsultację z dokumentacją techniczną producenta oraz regularne kontrole stanu oleju, co jest fundamentalne w utrzymaniu silnika w dobrym stanie.

Pytanie 3

Po zakończeniu naprawy systemu kierowniczego z asystą, a przed oddaniem auta klientowi, mechanik w pierwszej kolejności powinien

A. sprawdzić ciśnienie robocze w systemie wspomagania
B. wymienić płyn w układzie wspomagania
C. przeprowadzić test jazdy
D. ocenić stan opon
Mierzenie ciśnienia roboczego w układzie wspomagania, wymiana oleju czy sprawdzanie stanu opon, chociaż są to ważne czynności w utrzymaniu pojazdu, nie powinny być priorytetem przed oddaniem pojazdu klientowi po naprawie układu kierowniczego. Mierzenie ciśnienia roboczego jest istotne, jednak powinno być przeprowadzone w ramach regularnej konserwacji, a nie bezpośrednio po zakończeniu naprawy. Zwracając uwagę na wymianę oleju w układzie wspomagania, jest to proces, który może być konieczny, ale nie zawsze jest wymagany po każdej naprawie. W przypadku, gdy olej jest w dobrej kondycji, wymiana może być niepotrzebna. Co więcej, sprawdzenie stanu opon, chociaż również istotne dla bezpieczeństwa pojazdu, nie jest bezpośrednio związane z działaniem układu kierowniczego i wspomagania. Takie podejście może prowadzić do sytuacji, w której mechanik nie zwraca uwagi na kluczowe aspekty naprawy, co z kolei może skutkować nieodpowiednim funkcjonowaniem układu kierowniczego. Niezrozumienie, że jazda próbna jest finalnym krokiem w procesie naprawy, może prowadzić do błędnych decyzji w zakresie kolejności czynności serwisowych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu.

Pytanie 4

Do metali ciężkich, których użycie jest zabronione przez dyrektywę 2000/53/WE o recyklingu pojazdów, należą m.in.

A. rtęć, ołów, kadm, chrom sześciowartościowy
B. żelazo, glin, ołów, kadm
C. rtęć, ołów, żelazo, glin
D. rtęć, żelazo, glin, chrom sześciowartościowy
Odpowiedź 'rtęć, ołów, kadm, chrom sześciowartościowy' jest poprawna, ponieważ te metale ciężkie są ściśle regulowane przez dyrektywę 2000/53/WE, która dotyczy recyklingu pojazdów. Zgodnie z tą dyrektywą, ich obecność w konstrukcji pojazdów ma być ograniczona ze względu na ich toksyczność i negatywny wpływ na środowisko oraz zdrowie ludzi. Rtęć jest szczególnie niebezpieczna, ponieważ może akumulować się w organizmach żywych, prowadząc do poważnych problemów zdrowotnych. Ołów, kadm i chrom sześciowartościowy są równie szkodliwe i znane z ich właściwości rakotwórczych i neurotoksycznych. W praktyce oznacza to, że producenci pojazdów muszą stosować materiały alternatywne oraz wdrażać technologie recyklingu, które minimalizują obecność tych metali. W związku z tym, przestrzeganie dyrektywy jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, a także dla spełnienia wymogów prawnych i standardów branżowych, takich jak ISO 14001 dotyczących systemów zarządzania środowiskowego.

Pytanie 5

Na podstawie czego ustala się wartość odszkodowania powypadkowego?

A. określona suma ubezpieczenia
B. rozliczenie rocznej składki
C. wycena pojazdu
D. kosztorys naprawy
Rozważając inne podejścia do ustalania wartości odszkodowania, warto zauważyć, że rozliczenie składki rocznej nie ma bezpośredniego związku z wysokością odszkodowania. Składka ubezpieczeniowa jest jedynie opłatą za ochronę, a jej wysokość nie wpływa na to, jakie kwoty zostaną wypłacone w przypadku szkody. Podobnie określona suma ubezpieczenia, mimo że stanowi ważny element umowy ubezpieczeniowej, nie jest jedynym czynnikiem determinującym wysokość odszkodowania w przypadku szkód powypadkowych. Suma ubezpieczenia może czasami być niewystarczająca, szczególnie w przypadku dużych kosztów naprawy, co może prowadzić do nieporozumień. Warto również zwrócić uwagę na wycenę pojazdu, która jest procesem ustalania wartości rynkowej danego samochodu, ale nie odzwierciedla rzeczywistych kosztów naprawy. Ostatecznie, nieprawidłowe podejście do ustalania wartości odszkodowania może prowadzić do niedoszacowania szkód i niezadowolenia klientów, co potwierdza, jak istotne jest oparcie się na szczegółowym kosztorysie naprawy.

Pytanie 6

Jaki dokument stanowi podstawę do realizacji przez serwis naprawy na prośbę klienta?

A. Umowa zlecenie
B. Zlecenie wstępne
C. Umowa o dzieło
D. Karta zlecenia
Karta zlecenia jest kluczowym dokumentem w procesie naprawy, gdyż zawiera szczegółowe informacje dotyczące usługi, jaką klient chce zlecić. To na jej podstawie serwis podejmuje działania, wycenia koszty oraz planuje harmonogram naprawy. Karta zlecenia powinna zawierać dane klienta, opis usterki, a także szczegóły dotyczące sprzętu lub urządzenia, które ma być naprawione. Przykładowo, w warsztacie samochodowym karta zlecenia może zawierać informacje o marce i modelu pojazdu, rodzaju usługi oraz przewidywanym czasie naprawy. Zastosowanie karty zlecenia jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, ponieważ umożliwia transparentność i uporządkowanie procesu naprawczego. Dobrze wypełniona karta zlecenia minimalizuje ryzyko nieporozumień i konfliktów z klientem, a także ułatwia dokumentację przebiegu naprawy, co jest istotne z punktu widzenia zarządzania jakością i obsługi klienta. Warto zauważyć, że w wielu branżach stosowanie takich dokumentów jest rekomendowane przez standardy ISO, co podkreśla ich znaczenie w profesjonalnym zarządzaniu procesami usługowymi.

Pytanie 7

Do standardowych obowiązków kierownika serwisu, który zatrudnia od 5 do 10 pracowników, należy

A. opracowywanie wynagrodzeń dla pracowników
B. przygotowywanie kosztorysów
C. prowadzenie dokumentacji finansowej
D. utrzymywanie relacji z klientami
Utrzymywanie kontaktu z klientem to kluczowe zadanie kierownika serwisu, które ma bezpośredni wpływ na satysfakcję klientów oraz na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Dobry kontakt z klientem umożliwia nie tylko zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań, ale także szybkie reagowanie na ewentualne problemy czy reklamacje. Przykładowo, kierownik serwisu powinien regularnie organizować spotkania z klientami, aby zbierać feedback oraz proponować możliwe usprawnienia w świadczonych usługach. Zgodnie z najlepszymi praktykami w zarządzaniu relacjami z klientem (CRM), utrzymanie długoterminowych relacji opartych na zaufaniu i komunikacji jest kluczowe. Tego rodzaju podejście sprzyja lojalności klientów oraz zwiększa szanse na rekomendacje, co jest istotne w branży usługowej. Warto również pamiętać, że efektywne korzystanie z narzędzi CRM może wspierać kierownika serwisu w monitorowaniu interakcji z klientami oraz w analizowaniu danych, co z kolei pozwala na bardziej strategiczne podejście do zarządzania relacjami.

Pytanie 8

Podczas oddawania klientowi samochodu po naprawie, pracownik serwisu powinien

A. zezwolić klientowi zjechać z podnośnika najazdowego
B. poprosić mechanika wykonującego naprawę o potwierdzenie prawidłowości wykonanych prac
C. przedstawić zakres wykonanych prac
D. wprowadzić w zleceniu serwisowym dane właściciela pojazdu
Omówienie zakresu wykonanych prac jest kluczowym elementem procesu przekazywania pojazdu klientowi po naprawie. Taki krok nie tylko buduje zaufanie między serwisem a klientem, ale także pozwala na jasne przedstawienie wszelkich działań, które zostały podjęte w celu naprawy. Klient powinien być w pełni informowany o tym, co zostało zrobione, jakie części zostały wymienione oraz jakie są zalecenia dotyczące dalszej eksploatacji pojazdu. Takie podejście opiera się na standardach dobrej praktyki w branży, które podkreślają znaczenie komunikacji i przejrzystości w relacjach z klientem. Przykładowo, jeśli wykonano wymianę oleju silnikowego, warto omówić, jakie oleje były użyte oraz jakie są ich korzyści dla silnika. Również omawiając wykonane prace, można zwrócić uwagę na zalecane okresy przeglądów lub inne czynności, które klient powinien przeprowadzać, aby dbać o pojazd w przyszłości. Informowanie klienta o wszystkich aspektach naprawy zwiększa jego satysfakcję i prawdopodobieństwo powrotu do serwisu, co jest korzystne zarówno dla klienta, jak i dla firmy.

Pytanie 9

Który z wymienionych materiałów, wykorzystywanych w konstrukcji samochodów i podlegających recyklingowi, jest klasyfikowany jako odpad niebezpieczny?

A. Ołów
B. Tworzywa sztuczne
C. Szkło
D. Kompozyt
Ołów to taki materiał, który w budowie samochodów jest naprawdę ważny, bo ma specyficzne właściwości. Znajduje swoje miejsce w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, które są kluczowe dla elektryczności w autach. Ale z drugiej strony, ołów jest toksyczny i może być niebezpieczny dla zdrowia ludzi i środowiska. Dlatego przy recyklingu takich akumulatorów trzeba być ostrożnym i przestrzegać różnorakich standardów, jak te z ISO oraz przepisy dotyczące odpadów niebezpiecznych. Odpady z ołowiem muszą być zbierane, transportowane i przetwarzane w odpowiedni sposób, żeby nie zanieczyszczać środowiska. W praktyce, recykling ołowiu pozwala na odzyskanie tego surowca, co zmniejsza potrzebę pozyskiwania nowych materiałów, a przy tym ogranicza niebezpieczne skutki dla zdrowia i natury.

Pytanie 10

Do codziennej obsługi pojazdu należy przeprowadzenie kontroli

A. ustawienia świateł drogowych
B. luzów łożysk kół
C. działania świateł mijania
D. temperatury krzepnięcia płynu chłodniczego silnika
Działania świateł mijania są kluczowym elementem codziennej obsługi pojazdu, ponieważ zapewniają one odpowiednią widoczność w trudnych warunkach oświetleniowych, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Kontrola ich działania powinna być regularnie przeprowadzana, aby upewnić się, że zarówno przednie, jak i tylne światła działają poprawnie. W praktyce oznacza to nie tylko weryfikację, czy żarówki są sprawne, ale także, czy światła są odpowiednio ustawione. Nieprawidłowe ustawienie świateł mijania może prowadzić do oślepienia innych kierowców lub do niewystarczającej widoczności drogi. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w sprawne światła, a ich stan techniczny powinien być regularnie kontrolowany, np. przed dłuższą podróżą. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie poziomu zużycia żarówek oraz ich czystości, ponieważ brudne reflektory mogą znacznie zmniejszyć efektywność oświetlenia. Warto również pamiętać o tym, że w niektórych pojazdach istnieje możliwość automatycznego włączania świateł mijania w zależności od warunków atmosferycznych, co dodatkowo podnosi komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 11

Kalibrację analizatora spalin powinno się przeprowadzać przy użyciu gazów wzorcowych co najmniej raz na

A. 24 miesiące
B. 6 miesięcy
C. 12 miesięcy
D. 18 miesięcy
Wybór nierealistycznych interwałów kalibracji, takich jak 12, 18 czy 24 miesiące, może prowadzić do poważnych konsekwencji w kontekście dokładności pomiarów i zgodności z regulacjami środowiskowymi. Przede wszystkim, zwiększony czas między kalibracjami naraża na ryzyko, że analizator może nie działać zgodnie z założeniami, co prowadzi do fałszywych wyników. Fałszywe dane mogą z kolei skutkować niedostosowaniem procesów przemysłowych do aktualnych norm emisji, co prowadzi do potencjalnych kar finansowych oraz negatywnych skutków dla środowiska. W praktyce, wiele regulacji, w tym te określone przez lokalne organy ochrony środowiska oraz standardy branżowe, jasno określa, że instrumenty pomiarowe, takie jak analizatory spalin, powinny być kalibrowane co najmniej co 6 miesięcy. Zbyt rzadkie kalibracje mogą wpływać na jakość produkcji i zagrażać zdrowiu publicznemu, zwłaszcza w kontekście branż, które emitują zanieczyszczenia. Ponadto, brak regularnej kalibracji może skutkować awarią sprzętu, co pociąga za sobą dodatkowe koszty napraw oraz przestojów w produkcji. Należy zatem unikać myślenia, które opiera się na założeniu, że dłuższe interwały kalibracji są wystarczające, ponieważ rzeczywistość pokazuje, że dokładność pomiarów jest kluczowa dla utrzymania standardów jakości i bezpieczeństwa.

Pytanie 12

Wzmożone ciśnienie powietrza w pneumatycznym systemie pojazdu może być wywołane

A. zatykiem zaworu odwadniającego
B. nieprawidłowo dostosowanym zaworem regulacji ciśnienia
C. zablokowaniem hamulca bezpieczeństwa
D. usterką siłownika hamulca
Odpowiedź dotycząca nieprawidłowo wyregulowanego zaworu regulacji ciśnienia jest poprawna, ponieważ zawory te odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia w układzie pneumatycznym pojazdu. Zawór regulacji ciśnienia odpowiada za kontrolowanie ilości powietrza dostarczanego do systemu, co jest istotne dla zapewnienia optymalnej pracy układów hamulcowych i innych urządzeń pneumatycznych. Niewłaściwe ustawienie tego zaworu może prowadzić do nadmiernego ciśnienia, co w konsekwencji może zagrażać integralności całego systemu. Przykładem może być sytuacja, gdy zawór jest ustawiony zbyt wysoko, co skutkuje nadmiernym obciążeniem siłowników hamulcowych, co może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, zalecają regularne kontrolowanie i kalibrację zaworów regulacyjnych, aby zapewnić ich prawidłowe działanie i tym samym bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Dlatego tak ważne jest, aby technicy i mechanicy regularnie przeprowadzali inspekcje i utrzymanie tych elementów w odpowiednim stanie, co przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa i sprawności pojazdu.

Pytanie 13

Aby skutecznie przeprowadzić pomiar ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien zapewnić prędkość obrotową wału wynoszącą co najmniej

A. 50-70 obr/min
B. 80-90 obr/min
C. 20-40 obr/min
D. 100-110 obr/min
Aby uzyskać dokładne pomiary ciśnienia sprężania w silniku, należy zapewnić odpowiednią prędkość obrotową wału, która wynosi co najmniej 100-110 obr/min. Ta prędkość jest kluczowa, ponieważ przy niskich obrotach silnik może nie osiągnąć pełnego ciśnienia sprężania, co prowadzi do błędnych wyników. W praktyce, zbyt wolne obroty mogą skutkować niedostatecznym otwarciem zaworów, co wpływa na dokładność pomiaru. Standardowe procedury diagnostyczne, takie jak te zawarte w dokumentacji serwisowej producentów, często wskazują na 100-110 obr/min jako minimalne wymaganie do uzyskania wiarygodnych danych. Ponadto, zapewniając odpowiednią prędkość obrotową, zmniejszamy ryzyko zapowietrzenia układu, co również może negatywnie wpłynąć na pomiar. Przykładowo, w samochodach osobowych i ciężarowych, diagnostyka sprężania powinna być przeprowadzana w takich warunkach, aby zminimalizować błędy i uzyskać rzetelne wskazania, co jest niezwykle ważne w kontekście oceny stanu technicznego jednostki napędowej.

Pytanie 14

W trakcie corocznego przeglądu okresowego pojazdu powinno się zawsze, niezależnie od jego przebiegu, wymienić filtr.

A. oleju
B. przeciwpyłkowy
C. płynu chłodzącego
D. paliwa
Wybór niewłaściwego filtra do wymiany podczas przeglądu okresowego może prowadzić do poważnych konsekwencji dla funkcjonowania pojazdu. Filtr paliwa, choć również istotny, nie jest elementem, który należy wymieniać corocznie, niezależnie od przebiegu. Wymiana filtra paliwa jest zazwyczaj zalecana co 30 000 do 50 000 km, w zależności od warunków eksploatacji i jakości paliwa. Ignorowanie tych zaleceń może prowadzić do zatykania się filtra, co w rezultacie wpłynie na wydajność silnika i jego osiągi. Filtr płynu chłodzącego również nie wymaga corocznej wymiany, a jego zmiana jest związana z kontrolą stanu płynu chłodzącego oraz objawami takimi jak przegrzewanie się silnika. Z kolei filtr przeciwpyłkowy, odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza w kabinie, również nie wymaga tak częstej wymiany – standardowo sugeruje się jego zmianę co 15 000 do 20 000 km. Takie podejście do wymiany filtrów może prowadzić do niepotrzebnych wydatków oraz niewłaściwego gospodarowania zasobami w pojazdach. Dlatego istotne jest, aby kierowcy stosowali się do wytycznych producenta zarówno w zakresie wymiany oleju, jak i filtrów, aby zapewnić optymalne działanie pojazdu oraz jego długowieczność.

Pytanie 15

Aby sporządzić kosztorys naprawy po wypadku, stosuje się oprogramowanie

A. Auto VIN
B. Infoexpert
C. Audatex
D. AutoCad
Korzystanie z programów takich jak Auto VIN, AutoCad czy Infoexpert w kontekście kosztorysowania napraw powypadkowych jest niewłaściwe, ponieważ każdy z tych programów ma inne przeznaczenie i funkcjonalność. Auto VIN jest narzędziem, które służy głównie do identyfikacji pojazdów na podstawie numeru VIN, co nie ma bezpośredniego związku z kosztorysowaniem napraw. Program ten nie dostarcza istotnych informacji dotyczących kosztów czy specyfikacji części zamiennych, które są kluczowe przy tworzeniu wycen powypadkowych. AutoCad, z drugiej strony, to program do projektowania graficznego, który jest wykorzystywany głównie w inżynierii i architekturze. Jego zastosowanie w kontekście napraw samochodów jest ograniczone i raczej nie odnosi się do standardowych praktyk kosztorysowych. Infoexpert jest narzędziem do zarządzania dokumentacją, które również nie posiada funkcji istotnych dla procesu kosztorysowania napraw. Typowe błędy myślowe przy wyborze tych programów wynikają z mylenia ich funkcji z rzeczywistymi potrzebami branży motoryzacyjnej. Właściwe podejście do tworzenia kosztorysów polega na wykorzystaniu dedykowanych systemów, które oferują bazę danych dla części zamiennych, stawki robocizny oraz możliwość dokładnej analizy kosztów, co w przypadku Audatex jest realizowane w pełni.

Pytanie 16

Koszt regeneracji wału napędowego wynosi 250 zł netto, czas potrzebny na wymianę to 2 h. Stawka za roboczogodzinę to 100 zł netto. Podatek na części zamienne i usługi wynosi 23%. Jaki będzie łączny koszt (brutto) wymiany uszkodzonego wału napędowego?

A. 553,50 zł
B. 450,00 zł
C. 103,50 zł
D. 250,00 zł
Wybór błędnej odpowiedzi może wynikać z nieprawidłowego obliczenia kosztów lub pominięcia istotnych elementów składających się na całkowity koszt wymiany wału napędowego. Na przykład, wybór kwoty 450 zł może sugerować, że osoba ta nie uwzględniła podatku VAT, który jest kluczowym elementem w procesie kalkulacji kosztów w Polsce, gdzie standardowa stawka VAT wynosi 23%. Bez uwzględnienia tego podatku, całkowity koszt brutto pozostaje niekompletny. Odpowiedź 250 zł wskazuje tylko na koszt części, co świadczy o braku zrozumienia, że wymiana wału obejmuje również koszty pracy. Wreszcie, wybór 103,50 zł, który może być mylnie zinterpretowany jako koszt robocizny lub koszt podatku, w rzeczywistości nie odzwierciedla żadnego z istotnych elementów kosztowych. W branży motoryzacyjnej, precyzyjne obliczenia kosztów są niezbędne do zarządzania budżetem napraw i do prawidłowego informowania klientów o całości opłat. Dlatego zrozumienie, jak obliczać całkowity koszt wymiany, jest kluczowe dla każdego specjalisty zajmującego się naprawami samochodowymi.

Pytanie 17

W ramach codziennej obsługi samochodu należy

A. przeprowadzić kontrolę stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia
B. zwrócić uwagę, czy pod pojazdem nie występują ślady wycieków płynów eksploatacyjnych
C. sprawdzić jakość płynu hamulcowego
D. sprawdzić poprawność ustawienia świateł
Odpowiedź dotycząca sprawdzenia, czy pod samochodem nie ma śladów wycieków płynów eksploatacyjnych, jest kluczowa w kontekście codziennej obsługi pojazdu. Wyciek płynów, takich jak olej silnikowy, płyn chłodniczy czy płyn hamulcowy, może wskazywać na poważne problemy z układami mechanicznymi samochodu. Regularne sprawdzanie stanu technicznego pojazdu, w tym identyfikacja wycieków, zapobiega dalszym uszkodzeniom oraz potencjalnym awariom, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W praktyce, użytkownicy powinni regularnie parkować samochód na czystym podłożu i obserwować ewentualne plamy, co może być pierwszym krokiem w identyfikacji problemów. Zgodnie z zaleceniami producentów i dobrymi praktykami branżowymi, zaleca się przeprowadzanie tego typu kontroli przynajmniej raz w miesiącu, a także przed dłuższymi podróżami. Wykrycie wycieków na wczesnym etapie pozwala na skuteczną interwencję i może zaoszczędzić czas oraz koszty związane z naprawą poważniejszych uszkodzeń.

Pytanie 18

Po przeprowadzeniu naprawy, minimalny współczynnik skuteczności hamowania hamulca awaryjnego w samochodzie osobowym powinien wynosić

A. 10%
B. 15%
C. 25%
D. 20%
Odpowiedzi sugerujące niższe wartości współczynnika skuteczności hamowania, takie jak 20%, 15% czy 10%, nie spełniają kryteriów bezpieczeństwa i nie są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi. Współczynnik skuteczności hamowania poniżej 25% może być niewystarczający do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych, co może prowadzić do tragicznych konsekwencji. Przykłady nieprawidłowych wartości wpisują się w szerszy kontekst niedostatecznej wiedzy na temat funkcjonowania systemów hamulcowych. W rzeczywistości, skuteczność hamulców nie tylko wpływa na bezpieczeństwo, ale również na stabilność pojazdu podczas manewrów, co może prowadzić do poślizgów czy utraty kontroli nad pojazdem. Należy pamiętać, że standardy ISO oraz normy krajowe wyraźnie określają minimalne wartości, które powinny być spełnione przez systemy hamulcowe pojazdów. Stosowanie się do tych norm nie tylko poprawia bezpieczeństwo na drodze, ale również wpływa na zaufanie kierowców do technologii motoryzacyjnej. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że niższe wartości są wystarczające, co często wynika z braku zrozumienia dynamiki pojazdów oraz właściwości materiałów używanych w systemach hamulcowych. Niezrozumienie roli skuteczności hamowania w kontekście ogólnego bezpieczeństwa pojazdu może prowadzić do nieodpowiedzialnych decyzji dotyczących konserwacji i napraw, co z kolei zagraża życiu i zdrowiu użytkowników dróg.

Pytanie 19

Po wymianie lewego przedniego elastycznego przewodu hamulcowego w samochodzie, co powinien zrobić mechanik w pierwszej kolejności?

A. przeprowadzić jazdę testową
B. sprawdzić czas hamowania
C. sprawdzić moc hamowania
D. odpowietrzyć układ hamulcowy
Odpowietrzenie układu hamulcowego po wymianie giętkiego przewodu hamulcowego to bardzo ważna sprawa, jeśli chodzi o działanie hamulców. Jak wymieniasz ten przewód, to może się zdarzyć, że w układzie zostanie powietrze, co potem wpływa na skuteczność hamowania. Bezpieczeństwo w motoryzacji jest mega istotne, a regulacje mówią jasno – trzeba pozbyć się wszelkich pęcherzyków powietrza, żeby jeździć bezpiecznie. Można to zrobić na przykład przez naciśnięcie pedału hamulca i odkręcenie odpowietrznika. I tu ważne, żeby to robić systematycznie, żeby mieć pewność, że wszystko jest w porządku. Jeśli nie odpowietrzysz dobrze, to hamulce mogą być za słabe, co może prowadzić do poważnych problemów na drodze.

Pytanie 20

Osoba nabywająca nowy pojazd powinna również otrzymać

A. instrukcję obsługi pojazdu
B. listę czynności konserwacyjnych
C. podręcznik naprawy samochodu
D. broszurę z częściami zamiennymi
Instrukcja obsługi pojazdu jest kluczowym dokumentem, który każdy klient powinien otrzymać przy zakupie nowego samochodu. Zawiera ona niezbędne informacje dotyczące obsługi i eksploatacji pojazdu, w tym opisy funkcji i elementów wyposażenia, a także istotne wskazówki dotyczące użytkowania. Dobrze przygotowana instrukcja obsługi pozwala na bezpieczne i efektywne korzystanie z auta, co jest szczególnie ważne dla nowych kierowców, którzy mogą nie być zaznajomieni z wszystkimi funkcjami nowoczesnych samochodów. Przykładowo, instrukcja może zawierać informacje na temat systemów bezpieczeństwa, takich jak ABS czy kontrola trakcji, co umożliwi kierowcy lepsze zrozumienie i wykorzystanie tych funkcji. Z perspektywy standardów branżowych, takie dokumenty powinny być zgodne z dyrektywami ISO oraz z lokalnymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i jakości, co zapewnia ich wysoką jakość i użyteczność.

Pytanie 21

Jakie są zasady przechowywania opon samochodowych?

A. w zadaszonych przestrzeniach, takich jak wiaty.
B. z dala od wszelkich substancji chemicznych, rozpuszczalników lub substancji ropopochodnych.
C. na placach.
D. w zamkniętych magazynach bez wentylacji.
Odpowiednia przechowalnia opon samochodowych jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ich długowieczność oraz bezpieczeństwo użytkowania. Odpowiedź, że opony należy przechowywać z dala od wszelkich substancji chemicznych, rozpuszczalników lub substancji ropopochodnych, jest prawidłowa, ponieważ takie substancje mogą powodować degradację gumy, co prowadzi do osłabienia struktury opony. W praktyce, opony powinny być przechowywane w suchych, chłodnych i ciemnych warunkach, z dala od źródeł ciepła oraz promieniowania UV. Dobrą praktyką jest również unikanie kontaktu opon z olejami, benzyną czy innymi substancjami ropopochodnymi, które mogą wchodzić w reakcję z materiałami, z których opony są wykonane. Warto także pamiętać o regularnym ich przeglądzie oraz odpowiedniej rotacji, aby zapewnić równomierne zużycie. Przechowywanie opon w odpowiednich warunkach jest zgodne z zaleceniami producentów oraz normami branżowymi, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 22

Podczas oceny jakości naprawy silnika, która obejmuje wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego w nowoczesnym pojeździe, należy przede wszystkim zweryfikować

A. funkcjonowanie systemu ogrzewania
B. ciśnienie w układzie chłodzenia
C. spalanie paliwa
D. błędy w sterowniku silnika
Odpowiedź na temat błędów w sterowniku silnika jest całkiem trafna. Czujnik temperatury cieczy chłodzącej to naprawdę kluczowy element w zarządzaniu silnikiem. Jak on działa, to wpływa na efektywność silnika, a nieprawidłowe odczyty mogą zepsuć nam całą mieszankę paliwowo-powietrzną. To z kolei może zwiększyć emisję spalin oraz spalić więcej paliwa, co nie jest fajne. Wyobraź sobie, że czujnik pokazuje złą temperaturę – wtedy sterownik nie dobiera odpowiednio czasu wtrysku paliwa. To może spowodować, że silnik ciężej zapali lub będzie chodził jak stary traktor na niskich obrotach. I nie zapominaj, że podczas diagnostyki dobrze jest sprawdzić kody błędów – one mogą dać nam dużo informacji. W branży zaleca się też, żeby regularnie kontrolować i kalibrować czujniki, bo to zapewnia lepszą wydajność silnika i przedłuża jego życie.

Pytanie 23

Stacje serwisowe autoryzowane w ramach firmowej sieci do realizacji napraw gwarancyjnych powinny korzystać z

A. oryginalnych komponentów ze znakiem producenta (OEM)
B. nowych części zamiennych od innych wytwórców (OES)
C. oryginalnych komponentów zamiennych producenta (OE)
D. części o zbliżonej jakości (PC/PT)
Odpowiedź 'oryginalnych części ze znakiem koncernu (OEM)' jest jak najbardziej trafna. Części OEM są produkowane przez tych samych ludzi, którzy stworzyli oryginały, więc ich jakość jest na najwyższym poziomie. Używanie takich części w autoryzowanych stacjach to standard, który naprawdę pomaga utrzymać samochód w dobrej formie. Na przykład, jak masz problem z silnikiem i trzeba wymienić coś jak pompa wody czy tłoki, to części OEM będą pasować jak ulał. Dzięki temu ryzyko, że coś się zepsuje, jest znacznie mniejsze. A co ważne, użycie oryginalnych części często wpływa na gwarancję, co jest istotne, żeby nie nabawić się kłopotów. W branży motoryzacyjnej, używanie części OEM to po prostu najlepsza praktyka, którą zaleca większość producentów, bo zapewnia bezpieczeństwo i długowieczność auta.

Pytanie 24

Częścią wyposażenia pojazdu, która nie podlega naprawie, jest

A. przekładnia kierownicza
B. pirotechniczny napinacz pasów
C. wał korbowy
D. kompresor układu klimatyzacji
Pirotechniczny napinacz pasów jest elementem wyposażenia pojazdu, który nie podlega regeneracji z powodu swojej konstrukcji i funkcji. Działa na zasadzie wykorzystania materiału pirotechnicznego, który w momencie kolizji uruchamia mechanizm napinający pasy bezpieczeństwa, zapewniając lepszą ochronę pasażerów. Po uruchomieniu napinacza jego elementy nie mogą być ponownie użyte, co oznacza, że po każdej aktywacji konieczna jest wymiana całego urządzenia. Z punktu widzenia bezpieczeństwa i standardów branżowych, takich jak normy ISO oraz regulacje dotyczące systemów pasów bezpieczeństwa, istotne jest, aby pirotechniczne napinacze były wymieniane po każdym użyciu. Nieprzestrzeganie tych standardów może prowadzić do poważnych konsekwencji w przypadku wypadku, ponieważ nieaktywny napinacz nie zapewni odpowiedniego zabezpieczenia. Dlatego użytkownicy powinni być świadomi, że pirotechniczne napinacze pasów wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany w przypadku ich uruchomienia.

Pytanie 25

Aby skutecznie wykonać pomiar ciśnienia sprężania w nagrzanym silniku, stan techniczny akumulatora oraz rozrusznika powinien umożliwić uzyskanie prędkości obrotowej wału wynoszącej przynajmniej

A. 80-90 obr/min
B. 100-110 obr/min
C. 20-40 obr/min
D. 50-70 obr/min
Odpowiedź 100-110 obr/min jest poprawna, ponieważ przy przeprowadzaniu pomiaru ciśnienia sprężania na rozgrzanym silniku, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej prędkości obrotowej wału silnika. Wartość ta jest istotna, ponieważ zbyt niska prędkość obrotowa może nie zapewnić pełnej kompresji powietrza w cylindrach, prowadząc do nieprecyzyjnych wyników pomiaru. Z kolei zbyt wysoka prędkość obrotowa może generować dodatkowe ciśnienie, co również wpłynie na dokładność pomiaru. W standardach technicznych, takich jak specyfikacje producentów silników, często podaje się wymagania dotyczące prędkości obrotowej dla prawidłowego przeprowadzania takich testów. Przykładowo, w profesjonalnych warsztatach mechanicznych oraz podczas diagnostyki silników, stosowanie odpowiednich narzędzi, takich jak manometry do pomiaru ciśnienia sprężania, jest kluczowe. Dzięki prawidłowej prędkości obrotowej możliwe jest uzyskanie wiarygodnych wyników, które pozwalają na ocenę stanu silnika oraz wykrycie potencjalnych usterek, takich jak nieszczelności zaworów, uszczelki pod głowicą czy zużycie pierścieni tłokowych.

Pytanie 26

Po przeprowadzeniu naprawy systemu hamulcowego diagnosta zweryfikował hamulec roboczy pojazdu przy użyciu urządzenia rolkowego. Jaka jest minimalna wartość procentowa wskaźnika efektywności hamowania, która potwierdzi prawidłowość wykonanego serwisu?

A. 50%
B. 30%
C. 70%
D. 10%
Wybór wartości poniżej 50% na pewno nie jest dobrym pomysłem, bo to nie spełnia wymogów skuteczności hamowania. Tego typu odpowiedzi, jak 10% czy 30%, mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Na przykład 10% to praktycznie brak hamowania, więc pojazd nie zatrzyma się w porę, co jest niebezpieczne. 30% też nie jest wystarczające, bo w sytuacji awaryjnej, to i tak za mało, żeby skutecznie wyhamować. Z kolei 70% z pozoru wygląda lepiej, ale w branży motoryzacyjnej to już trochę za mało, bo trzeba wtedy pilnować, by wszystko działało sprawnie. Ważne jest, żeby nie bagatelizować minimalnej skuteczności hamowania, bo to ma duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 27

Obecność jednocześnie takich symptomów jak: zmniejszenie mocy silnika, stuki wewnętrzne silnika, nadmierne zużycie oleju w połączeniu z dymieniem są charakterystycznymi problemami systemu

A. korbowo-tłokowego silnika
B. rozrządu silnika
C. kadłuba i głowicy
D. wylotowego
Odpowiedź wskazująca na układ korbowo-tłokowy silnika jest prawidłowa, ponieważ wspomniane objawy są typowe dla problemów związanych z tym układem. Spadek mocy silnika może być spowodowany niewłaściwą pracą tłoków oraz korbowodów, które odpowiadają za przenoszenie energii z procesu spalania na ruch obrotowy wału korbowego. Stuki wewnętrzne mogą świadczyć o uszkodzeniu łożysk lub niewłaściwej geometrii układu korbowo-tłokowego, co prowadzi do niepoprawnej pracy silnika. Nadmierne zużycie oleju oraz dymienie wskazują na możliwe uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych lub pierścieni tłokowych, co jest bezpośrednio związane z układem korbowo-tłokowym. Zrozumienie tych objawów jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki silnika, a ich identyfikacja może pomóc w uniknięciu poważniejszych uszkodzeń oraz kosztownych napraw. W praktyce mechanicy często wykonują testy kompresji oraz analizy spalin, które pozwalają na wczesne wykrycie problemów związanych z tym układem, zgodnie z najlepszymi praktykami diagnostycznymi.

Pytanie 28

Pedał hamulca wykazuje cechę "miękkości", a jego wielokrotne naciśnięcie powoduje podniesienie go, natomiast stały nacisk skutkuje jego opadaniem. Jakie mogą być przyczyny tego zjawiska?

A. nieszczelność w obrębie układu hamulcowego
B. użycie niewłaściwego typu płynu hamulcowego
C. zużycie tarcz lub bębnów hamulcowych
D. zużycie elementów ciernych
Nieszczelność układu hamulcowego to istotny problem, który może prowadzić do nieprawidłowego działania systemu hamulcowego. Kiedy układ hamulcowy jest nieszczelny, płyn hamulcowy może wyciekać, co powoduje spadek ciśnienia w układzie. W rezultacie pedał hamulca staje się 'miękki', a jego nacisk na tłoczki hamulcowe nie jest wystarczający do skutecznego hamowania. Kilkukrotne naciśnięcie pedału może spowodować, że powietrze dostanie się do układu, co chwilowo zwiększa jego twardość, jednak stały nacisk skutkuje dalszym spadkiem ciśnienia i obniżaniem się pedału. W praktyce, nieszczelności mogą występować w różnych miejscach, na przykład w przewodach hamulcowych, cylindrach czy pompie hamulcowej. Regularne przeglądy układu hamulcowego i kontrola stanu płynu hamulcowego są kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa pojazdu. Postępowanie zgodnie z normami branżowymi oraz zaleceniami producentów pojazdów jest niezbędne dla utrzymania sprawności układu hamulcowego.

Pytanie 29

Doradca obsługuje jednego klienta, podczas gdy w kolejce oczekują jeszcze trzej klienci. W tym samym momencie dzwoni telefon. Dzwoni przełożony doradcy serwisowego i wzywa go. Co powinien uczynić doradca?

A. Poinformować przełożonego o sytuacji i zapytać, czy spotkanie może odbyć się później
B. Zaniedbać wszystko i udać się do biura przełożonego.
C. Odebrać telefon i oznajmić, że nie może przybyć.
D. Dokończyć obsługę klienta, przeprosić następnych i pójść do biura przełożonego.
Odpowiedź, w której doradca informuje zwierzchnika o zaistniałej sytuacji i pyta, czy spotkanie może odbyć się później, jest prawidłowa, ponieważ uwzględnia zarówno potrzeby klienta, jak i wymogi służbowe. W sytuacji, gdy doradca obsługuje klienta, priorytetem powinno być zakończenie tej interakcji, aby nie pozostawić klienta w punkcie, gdzie czuje się zignorowany. Komunikacja z przełożonym jest kluczowa, ale równie ważne jest poszanowanie czasu i oczekiwań innych klientów. Dobrą praktyką w obsłudze klienta jest stosowanie zasad zarządzania czasem i priorytetami. Przykładowo, jeśli doradca ma możliwość umówienia spotkania z przełożonym na późniejszy termin, zyskuje czas na dokończenie rozmowy z klientem, co podnosi jakość obsługi. Takie podejście wspiera również budowanie relacji z klientami, co jest niezwykle istotne w branży usługowej, gdzie lojalność klienta jest kluczowa dla sukcesu firmy.

Pytanie 30

Po zakończeniu wymiany skraplacza oraz osuszacza powietrza w systemie klimatyzacyjnym pojazdu należy

A. sprawdzić szczelność układu
B. wydać pojazd klientowi i przyjąć kolejny samochód
C. napełnić układ dwutlenkiem węgla
D. przepłukać układ olejem napędowym
Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji po wymianie skraplacza z osuszaczem powietrza jest kluczowym krokiem w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania systemu. Po wymianie tych podzespołów istnieje ryzyko, że mogą pojawić się nieszczelności, które prowadzą do utraty czynnika chłodniczego oraz obniżenia efektywności klimatyzacji. W praktyce sprawdzanie szczelności można przeprowadzić za pomocą metody ciśnieniowej, stosując azot jako gaz testowy. Po napełnieniu układu azotem, wynikiem analizy może być stwierdzenie ewentualnych wycieków, co następnie pozwala na ich lokalizację oraz naprawę. Standardem w branży jest stosowanie urządzeń do detekcji nieszczelności, które umożliwiają szybkie zlokalizowanie problemu. Przykładem może być zastosowanie detektorów ultradźwiękowych, które wykrywają dźwięki wycieków, co jest niezwykle efektywne w diagnostyce układów klimatyzacyjnych. Zignorowanie tego kroku może prowadzić do poważnych uszkodzeń systemu, zwiększonego zużycia energii oraz kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 31

Olej silnikowy po zużyciu powinien być

A. oddany do utylizacji
B. spalany w piecu CO w warsztacie
C. wykorzystany do konserwacji na przykład drewna
D. oczyszczony i znowu użyty w silniku
Zużyty olej silnikowy to coś, co trzeba traktować poważnie. Zawiera różne szkodliwe substancje, które mogą być niebezpieczne dla środowiska. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest oddać go do utylizacji. Takie postępowanie jest zgodne z przepisami, a także dobrze wpisuje się w to, co powinniśmy robić jako odpowiedzialni kierowcy. Olej można przetwarzać w specjalnych zakładach, które zajmują się jego recyklingiem. Dzięki temu można ponownie wykorzystać surowce, co jest korzystne. Właściwe zarządzanie takim olejem jest kluczowe, by zmniejszyć zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych. Wszyscy, którzy mają do czynienia z olejem silnikowym, powinni wiedzieć, jak się z nim obchodzić, żeby nie zaszkodzić naszemu środowisku.

Pytanie 32

Konserwację oraz obsługę maszyn i urządzeń ASO, które nie podlegają Urzędowi Dozoru Technicznego, powinno się realizować na podstawie

A. postanowień Państwowej Inspekcji Pracy
B. wytycznych inspektora BHP
C. dokumentacji techniczno-ruchowej
D. ustaleń społecznego inspektora pracy
Wybór odpowiedzi dotyczących decyzji Państwowej Inspekcji Pracy jako podstawy do obsługi i konserwacji maszyn jest mylny, ponieważ inspekcja ta koncentruje się głównie na przestrzeganiu przepisów prawa pracy, a nie bezpośrednio na standardach eksploatacji maszyn. Chociaż decyzje tej instytucji mogą wpływać na politykę bezpieczeństwa w miejscu pracy, nie dostarczają one szczegółowych wytycznych dotyczących procedur konserwacyjnych czy obsługowych. Z kolei zalecenia inspektora BHP, mimo że są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, również nie zastępują potrzeby korzystania z dokumentacji techniczno-ruchowej. Inspektorzy BHP mogą wskazywać na ryzyka związane z użytkowaniem maszyn, ale nie są odpowiedzialni za szczegółowe instrukcje dotyczące ich konserwacji. Wreszcie, ustalenia społecznego inspektora pracy są zazwyczaj oparte na opiniach pracowników i mogą nie mieć mocy prawnej do regulowania kwestii technicznych związanych z obsługą maszyn. W praktyce, poleganie na tych alternatywnych źródłach wiedzy może prowadzić do niepełnej lub niespójnej realizacji procedur konserwacyjnych, co z kolei może skutkować zwiększonym ryzykiem awarii sprzętu oraz zagrożeniem dla bezpieczeństwa pracy. Warto podkreślić, że zaniechanie stosowania dokumentacji techniczno-ruchowej może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno finansowych, jak i zdrowotnych, dlatego kluczowe jest przestrzeganie standardów i najlepszych praktyk w zakresie konserwacji maszyn.

Pytanie 33

Ile paliwa powinien zamówić pracownik serwisu na okres 14 dni dla 20 samochodów, biorąc pod uwagę, że przeciętne zużycie paliwa wynosi 5,5 l/100 km, a średni dzienny przebieg to 200 km?

A. 1540 l
B. 2150 l
C. 3225 l
D. 3080 l
Aby obliczyć całkowite zapotrzebowanie na paliwo dla 20 pojazdów na 14 dni, najpierw musimy obliczyć dzienne zużycie paliwa każdego pojazdu. Przy średnim zużyciu 5,5 l/100 km oraz średnim przebiegu 200 km, obliczamy to w następujący sposób: 200 km * (5,5 l/100 km) = 11 l dziennie na pojazd. Następnie, dla 20 pojazdów, zużycie wyniesie 20 * 11 l = 220 l dziennie. Na 14 dni zużycie wyniesie 220 l * 14 dni = 3080 l. Takie kalkulacje są istotne w zarządzaniu flotą, ponieważ pozwalają na dokładne planowanie zakupów paliwa, minimalizację kosztów oraz efektywne zarządzanie budżetem operacyjnym. Stosowanie takich obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce i zarządzaniu flotą, co przyczynia się do lepszego wykorzystania zasobów.

Pytanie 34

Podczas wymiany klocków hamulcowych zleconej przez klienta, mechanik odkrył uszkodzony elastyczny przewód hamulcowy. W związku z tym powinien

A. poinformować klienta o potrzebie rozszerzenia zlecenia
B. spróbować naprawić przewód wykorzystując metodę klejenia
C. zrealizować zlecenie, nie podejmując żadnych dodatkowych działań
D. wymienić przewód elastyczny, zastępując go bardziej wytrzymałym metalowym
W sytuacji, gdy mechanik podczas wymiany klocków hamulcowych zauważył pęknięty elastyczny przewód hamulcowy, powinien powiadomić klienta o konieczności rozszerzenia zlecenia. Elastyczne przewody hamulcowe są kluczowymi elementami systemu hamulcowego, które zapewniają właściwe działanie układu. Ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata ciśnienia w układzie hamulcowym, co w rezultacie może doprowadzić do awarii hamulców. Standardy branżowe, takie jak te ustalone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers) czy ISO (International Organization for Standardization), podkreślają konieczność regularnych kontroli oraz wymiany uszkodzonych komponentów, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Warto zauważyć, że informowanie klienta o dodatkowych naprawach jest nie tylko etyczne, ale także profesjonalne, ponieważ pomagamy w utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie technicznym. Dbanie o bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego mechanika, a podejmowanie decyzji zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi jest kluczowe.

Pytanie 35

Pracownik BOK, który przyjmuje samochód na przegląd gwarancyjny nie rejestruje w formularzu zlecenia

A. przebiegu
B. występowania uszkodzeń karoserii
C. stopnia zużycia klocków hamulcowych
D. numeru rejestracyjnego
Odpowiedź dotycząca stopnia zużycia klocków hamulcowych jest prawidłowa, ponieważ podczas przeglądu gwarancyjnego pracownik BOK nie jest zobowiązany do szczegółowego odnotowywania tego parametrów. Zazwyczaj w ramach przeglądów gwarancyjnych koncentruje się na aspektach, które mogą wpływać na zachowanie pojazdu w kontekście gwarancji producenta, a nie na standardowych kontrolach stanu technicznego, takich jak zużycie klocków hamulcowych. W dokumentacji przeglądu kluczowe są informacje dotyczące stanu pojazdu, które mogą wpływać na gwarancję, a zużycie klocków hamulcowych jest na ogół monitorowane w inny sposób - na przykład, podczas regularnych przeglądów serwisowych. Ważne jest również, aby pamiętać, że w praktyce zakładów mechanicznych, ocena stanu klocków hamulcowych jest wykonywana podczas rutynowych przeglądów, a nie podczas gwarancyjnych, co podkreśla różnice w podejściu do dokumentacji. Dlatego też, umiejętność rozróżnienia, które elementy są istotne w kontekście przeglądów gwarancyjnych, jest kluczowa dla pracowników BOK.

Pytanie 36

Kierownik serwisu powinien wstrzymać pracownikowi dokonywany pomiar zadymienia spalin, jeśli

A. zauważył zamontowaną dekoracyjną końcówkę wydechu
B. stwierdził brak dokumentacji pojazdu
C. stwierdził nieszczelność w układzie wydechowym
D. zauważył otwartą pokrywę silnika pojazdu
Stwierdzenie nieszczelności układu wydechowego podczas pomiaru zadymienia spalin jest kluczowym powodem do przerwania takiego pomiaru. Nieszczelności w układzie wydechowym mogą prowadzić do nieprawidłowych wyników pomiarów, ponieważ mogą wpływać na rzeczywistą emisję spalin i ich skład. Gdy układ wydechowy jest nieszczelny, część spalin może uciekać do atmosfery, co wprowadza zamieszanie w wynikach testu. Przykładem może być sytuacja, w której podczas testowania pojazdu ze stwierdzoną nieszczelnością pomiar wykazuje niskie stężenie zanieczyszczeń, co w rzeczywistości może nie odzwierciedlać rzeczywistej emisji pojazdu. Standardy branżowe, takie jak normy Euro dotyczące emisji spalin, podkreślają znaczenie dokładnych i rzetelnych pomiarów, aby zapewnić zgodność z przepisami ochrony środowiska. W praktyce, przed przystąpieniem do jakichkolwiek pomiarów, zaleca się przeprowadzenie inspekcji układu wydechowego, żeby zminimalizować ryzyko fałszywych wyników.

Pytanie 37

W celu określenia prędkości przepływu powietrza podczas testowania działania przepływomierza zazwyczaj wykorzystuje się komputer diagnostyczny, ale można także użyć

A. anemometru
B. rotometru
C. areometru
D. wakuometru
Rotometr, areometr i wakuometr to urządzenia o zupełnie innych zasadach działania i zastosowaniach. Rotometr służy do pomiaru przepływu płynów, wykorzystując zasadę dostosowywania się pływaka do przepływu cieczy, co czyni go nieodpowiednim do pomiaru prędkości powietrza. Niezrozumienie tego faktu może prowadzić do nieprawidłowych wniosków, ponieważ użytkownicy mogą mylić różne formy przepływu i ich pomiar. Areometr jest narzędziem stosowanym do pomiaru gęstości cieczy, co również wyklucza go z zastosowań w pomiarze prędkości przepływu powietrza. Natomiast wakuometr mierzy ciśnienie w układach próżniowych, co nie ma bezpośredniego odniesienia do prędkości przepływu powietrza. Wybór niewłaściwego narzędzia pomiarowego jest typowym błędem, który często wynika z niepełnego zrozumienia specyfiki pomiarów oraz funkcji poszczególnych urządzeń. W praktyce, aby uzyskać dokładne wyniki pomiarów prędkości powietrza, należy korzystać z anemometrów, które są specjalnie zaprojektowane do tych zastosowań, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi w kontekście branżowych standardów i dobrych praktyk.

Pytanie 38

Informacja przekazana użytkownikom konkretnej serii pojazdów, dotycząca bezpłatnej naprawy usterki, to

A. akcja serwisowa
B. pierwsza obsługa techniczna
C. zerowa obsługa techniczna
D. obsługa sezonowa
Zerowa obsługa techniczna odnosi się do sytuacji, w której pojazd nie jest objęty żadnym programem przeglądów ani serwisów. To podejście nie tylko naraża użytkowników na potencjalne problemy z pojazdem, ale także może prowadzić do poważnych usterek, które mogłyby zostać wykryte podczas rutynowej kontroli. Obsługa sezonowa natomiast dotyczy przeglądów i konserwacji, które są wykonywane w określonych porach roku, np. przed sezonem zimowym. To podejście jest ważne, ale nie odnosi się do akcji serwisowych, które są inicjowane w odpowiedzi na konkretne problemy techniczne. Pierwsza obsługa techniczna odnosi się do wstępnych przeglądów pojazdu po zakupie, ale nie ma związku z naprawą usterek związanych z bezpieczeństwem. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest mylenie ogólnych obowiązkowych przeglądów z akcjami serwisowymi, które mają konkretne uzasadnienie i są realizowane w odpowiedzi na identyfikowane problemy fabryczne. Takie nieścisłości mogą prowadzić do błędnych interpretacji wymogów serwisowych i zagrażają bezpieczeństwu użytkowników pojazdów.

Pytanie 39

Aby właściwie zidentyfikować pojazd samochodowy i zamówić części zamienne do jego naprawy, należy podać

A. numer nadwozia/podwozia
B. markę, model oraz datę pierwszej rejestracji
C. markę, model oraz moc silnika
D. rok produkcji i markę auta
Numer nadwozia, znany również jako VIN (Vehicle Identification Number), jest unikalnym identyfikatorem przypisanym do każdego pojazdu. To 17-znakowy kod, który zawiera informacje o producencie, modelu, roku produkcji i miejscu produkcji pojazdu. W kontekście zamawiania części zamiennych, VIN jest niezwykle ważny, ponieważ umożliwia precyzyjne dopasowanie części do danego modelu. Na przykład, dwa pojazdy tego samego modelu mogą mieć różnice w wersjach silnikowych, wyposażeniu czy nawet w specyfikacjach regionalnych. Użycie numeru nadwozia pozwala uniknąć pomyłek, które mogą prowadzić do zakupu nieodpowiednich części. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, zawsze zaleca się podawanie VIN podczas zamówień związanych z częściami samochodowymi, co znacznie ułatwia proces naprawy i konserwacji pojazdów.

Pytanie 40

Jakie czynności należą do zadań doradcy serwisowego?

A. zbieranie części z magazynu
B. przeprowadzanie obsługi serwisowej
C. rozmawianie z klientem na temat zakresu naprawy
D. wykonywanie napraw
Rozmowa z klientem o tym, co trzeba naprawić, to naprawdę ważna część pracy doradcy serwisowego. Dobrze jest, gdy doradca zbiera info o problemie zgłaszanym przez klienta, a potem wyjaśnia, co konkretnie będzie naprawiane i jak to się odbędzie. Dzięki temu klient czuje się pewniej i lepiej rozumie, czego może się spodziewać. Warto też zapisywać, co ustalono podczas rozmowy, bo może to się przydać później. Z mojej perspektywy, gdy mamy klarowną komunikację, to wszystkim jest łatwiej, a klient jest bardziej zadowolony. ISO też zwraca na to uwagę – jasność w komunikacji jest kluczowa, żeby nie było nieporozumień i żeby wszystko działało sprawnie.