Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 18:11
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 18:17

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W jaki sposób określa się wypadek związany z pracą?

A. Nagłe zdarzenie związane z pracą, powodujące uraz lub śmierć
B. Każdy incydent wynikający z działania osób trzecich
C. Każde zdarzenie, które prowadzi do opóźnienia w wykonaniu obowiązków
D. Każde zdarzenie, które wymaga interwencji technicznej w miejscu zatrudnienia
Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie związane z wykonywaną pracą, które powoduje uraz lub śmierć pracownika. Wypadki te mogą być wynikiem zaniedbań, nieprzestrzegania zasad BHP lub nieodpowiedniego zabezpieczenia stanowiska pracy. Przykładami wypadków przy pracy są upadki z wysokości, porażenia prądem, oparzenia chemiczne lub uszkodzenia ciała przez maszyny. Pracodawca jest zobowiązany do zgłaszania każdego wypadku przy pracy, prowadzenia dochodzenia w celu ustalenia przyczyn i wdrażania działań zapobiegających powtórzeniu się podobnych sytuacji. Wypadki przy pracy są jedną z głównych przyczyn absencji oraz roszczeń pracowniczych, dlatego prewencja i edukacja w zakresie BHP są niezwykle istotne.

Pytanie 2

Pierwszym krokiem w procesie tworzenia aplikacji jest

A. wybór zestawu typów i zmiennych dla aplikacji
B. opracowanie architektury systemu
C. analiza wymagań klienta
D. stworzenie przypadków testowych
Analiza wymagań klienta to kluczowy, pierwszy etap tworzenia aplikacji. Pozwala na określenie potrzeb, funkcjonalności i założeń systemu, co jest podstawą do dalszego projektowania architektury oraz implementacji.

Pytanie 3

W jakiej sytuacji wykorzystanie stosu będzie korzystniejsze niż lista podczas projektowania zestawu danych?

A. Gdy ważne jest szybkie znajdowanie elementów
B. Gdy dane muszą być uporządkowane
C. Gdy kolejność przetwarzania danych jest odwrócona (LIFO)
D. Gdy chcemy usunąć element z końca
Stos to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In First Out), co oznacza, że ostatni dodany element jest przetwarzany jako pierwszy. Jest to niezwykle efektywne rozwiązanie w przypadkach, gdy dane muszą być przetwarzane w odwrotnej kolejności niż były dodane. Stos jest szeroko wykorzystywany w implementacji algorytmów rekurencyjnych, obsłudze wywołań funkcji oraz w systemach zarządzania historią (np. w przeglądarkach internetowych lub edytorach tekstu). Stos zapewnia szybki dostęp do ostatnio dodanych danych i efektywne zarządzanie pamięcią, co czyni go niezastąpionym w wielu aplikacjach informatycznych.

Pytanie 4

W jaki sposób definiuje się konstruktor kopiujący w ramach klasy?

A. Inicjuje obiekt klasy na podstawie klasy dziedziczącej
B. Generuje nowy obiekt i usuwa wcześniejszy
C. Generuje nowy obiekt klasy bez przypisywania wartości
D. Tworzy nowy obiekt jako wierną kopię innego obiektu
Konstruktor kopiujący to specjalny typ konstruktora, który tworzy nowy obiekt będący dokładną kopią innego obiektu tej samej klasy. Jest to niezwykle przydatne, gdy chcemy zduplikować istniejący obiekt, zachowując jego stan i wartości wszystkich składowych. Konstruktor kopiujący przyjmuje jako argument referencję do obiektu tej samej klasy, co pozwala na kopiowanie zarówno podstawowych typów danych, jak i dynamicznie alokowanych zasobów. Jego zastosowanie jest kluczowe w sytuacjach, gdy musimy pracować z obiektami dynamicznymi lub kopiować obiekty zarządzające wskaźnikami, aby uniknąć problemów związanych z wielokrotnym zwalnianiem tej samej pamięci.

Pytanie 5

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. operator==
B. ~pracownik
C. pracownik
D. wypisz
Destruktor to specjalna metoda w języku C++ oznaczona tyldą przed nazwą klasy która jest wywoływana automatycznie w momencie usuwania obiektu danego typu z pamięci. Dlatego dodanie elementu diagnostycznego cout<<Obiekt został usunięty; jest najbardziej sensowne w destruktorze ponieważ pozwala na śledzenie momentu w którym obiekt przestaje istnieć. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami programistycznymi ponieważ pomaga w debugowaniu i zarządzaniu zasobami w programie. Warto zauważyć że destruktory są kluczowe w kontekście zarządzania pamięcią szczególnie gdy klasa dynamicznie alokuje zasoby. Wówczas destruktor powinien zawierać kod zwalniający te zasoby aby uniknąć wycieków pamięci. Dodawanie diagnostycznych komunikatów może pomóc programistom w identyfikacji potencjalnych błędów związanych z zarządzaniem cyklem życia obiektów i poprawić ogólną stabilność i czytelność kodu. Praktyka ta jest szczególnie ważna w dużych projektach gdzie ręczne śledzenie wszystkich obiektów byłoby trudne i czasochłonne. Warto stosować taką diagnostykę w połączeniu z nowoczesnymi narzędziami do profilowania i analizy pamięci co zwiększa efektywność procesu programistycznego.

Pytanie 6

Co to jest framework?

A. narzędzie przeznaczone do opracowywania, edytowania, testowania i uruchamiania oprogramowania
B. platforma programistyczna oferująca określone komponenty oraz narzucająca szkielet lub metodologię tworzenia aplikacji
C. zbiór procedur, danych oraz złożonych typów danych używanych w kodzie źródłowym aplikacji
D. oprogramowanie, które za pomocą metody drag and drop pozwala na stworzenie interfejsu aplikacji
Framework to platforma programistyczna, która dostarcza gotowe komponenty i narzuca określony sposób tworzenia aplikacji. Ułatwia rozwój oprogramowania, eliminując potrzebę pisania kodu od zera.

Pytanie 7

Jaką technologię stosuje się do powiązania aplikacji internetowej z systemem baz danych?

A. SQL
B. CSS
C. JavaScript
D. HTTP
SQL, czyli język do zarządzania danymi, to mega ważna rzecz, jeśli chodzi o relacyjne bazy danych. Dzięki niemu można tworzyć, modyfikować, a nawet usuwać tabele. To taki most, który łączy aplikacje webowe z bazą danych. Dzięki SQL programiści mogą łatwo przechowywać i przetwarzać różne informacje na serwerze. Przykłady? Można generować listy produktów, ogarniać użytkowników czy analizować dane z transakcji. Właściwie bez SQL-a nie dałoby się zbudować solidnych aplikacji, na przykład tych, które działają na MySQL, PostgreSQL czy Microsoft SQL Server. Chociaż pewnie o tym wiesz, ale warto to zaznaczyć.

Pytanie 8

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
B. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
C. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
D. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 9

W jakim języku programowania kod źródłowy musi być skompilowany do kodu maszynowego konkretnej architektury procesora przed jego uruchomieniem?

A. C++
B. Java
C. Perl
D. PHP
PHP i Perl to języki interpretowane, a nie kompilowane – kod jest wykonywany linia po linii. Java wymaga kompilacji, ale do kodu bajtowego, który następnie jest interpretowany przez maszynę wirtualną (JVM), a nie bezpośrednio do kodu maszynowego.

Pytanie 10

Zestaw operatorów, który został przedstawiony, należy do kategorii operatorów

Ilustracja do pytania
A. arytmetycznych
B. porównawczymi
C. przypisania
D. logicznymi
Operatory przypisania służą do nadawania wartości zmiennym (np. =, +=). Operatory logiczne (np. &&, ||) stosowane są w wyrażeniach warunkowych. Operatory porównania (np. >, <, ==) porównują dwie wartości i zwracają wynik logiczny (true/false).

Pytanie 11

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ na konsoli zobaczymy następujący tekst:

Ilustracja do pytania
A. dodawania: 5+5.12345=10.123450 Wynik
B. "%s dodawania: %d + %.2f=%f", "Wynik", a, b, w
C. "%s dodawania: %d + %.2f = %f", "Wynik", 5, 5.12345, 10.123450
D. Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450
Kod w C++ wyświetla 'Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450'. Formatowanie tekstu i liczb zmiennoprzecinkowych jest kluczowe dla poprawnego wyświetlania danych w konsoli.

Pytanie 12

Jaki kod może być związany z treścią wygenerowaną w trakcie działania programu Java?

Ilustracja do pytania
A. Kodu 4
B. Kodu 3
C. Kodu 2
D. Kodu 1
Kod 4 jest prawidłowym rozwiązaniem generującym przedstawioną treść. Prawidłowo wykorzystuje składnię i logikę języka Java, co skutkuje poprawnym działaniem programu i zgodnym wynikiem w konsoli.

Pytanie 13

Zaprezentowany fragment kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE dotyczące charakterystyki tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry
B. Jest maksymalnie 7-znakowe, co wynika z wartości zmiennej i
C. Może zawierać zarówno małe, jak i wielkie litery, cyfry oraz symbole
D. Ma co najmniej 8 znaków oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry
Algorytm generowania hasła w języku C# może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry, co zapewnia większe bezpieczeństwo hasła. Tworzenie haseł w taki sposób zwiększa ich odporność na ataki brute-force i umożliwia spełnienie wymagań dotyczących złożoności. Dobrze skonstruowane hasło powinno zawierać różne typy znaków, by maksymalnie utrudnić jego złamanie.

Pytanie 14

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia gwiazdy
B. Topologia pierścienia
C. Topologia siatki
D. Topologia magistrali
Topologia magistrali to jedna z podstawowych topologii sieci komputerowych, w której wszystkie urządzenia są podłączone do jednego kabla, zwanego magistralą. W tej konfiguracji dane przesyłane są w obu kierunkach na wspólnym przewodzie, a każde urządzenie musi odczytać dane i zidentyfikować, czy są one przeznaczone dla niego. Kluczową zaletą topologii magistrali jest jej prostota oraz niskie koszty instalacji, ponieważ wymaga mniej kabli niż inne topologie. Jest to jednak także jej największa wada - awaria jednego segmentu kabla może spowodować przerwanie komunikacji w całej sieci. Topologia magistrali jest często wykorzystywana w małych sieciach lokalnych oraz w systemach, gdzie nie ma potrzeby dużej niezawodności. Standardy, takie jak IEEE 802.3, definiują zasady działania sieci Ethernet korzystających z tej topologii. W praktyce, zastosowanie topologii magistrali można zaobserwować w starszych instalacjach sieciowych, gdzie budżet na infrastrukturę był ograniczony, a wymogi dotyczące skomplikowania sieci były minimalne.

Pytanie 15

Jakiego typu testy są stosowane do sprawdzania funkcjonalności prototypu interfejsu?

A. Testy interfejsu
B. Testy obciążeniowe
C. Testy efektywnościowe
D. Testy zgodności
Testy wydajnościowe są przeznaczone do analizy szybkości działania aplikacji, mierzenia czasu odpowiedzi oraz identyfikowania potencjalnych wąskich gardeł w kodzie lub serwerze, ale nie dotyczą graficznego interfejsu. Testy zgodności skupiają się na weryfikacji, czy aplikacja spełnia normy prawne, techniczne i branżowe, jednak nie analizują działania interfejsu użytkownika. Testy obciążeniowe badają, jak aplikacja radzi sobie z dużą liczbą użytkowników lub intensywnym przetwarzaniem danych, co jest istotne dla wydajności, ale nie dla weryfikacji funkcji prototypu interfejsu.

Pytanie 16

Jakie informacje zawiera dokumentacja realizacji projektu?

A. Strategia marketingowa aplikacji
B. Podręcznik użytkownika dla końcowych odbiorców aplikacji
C. Zestawienie błędów wykrytych w trakcie testów
D. Dane dotyczące faz wdrożenia aplikacji w środowisku produkcyjnym
Dokumentacja wdrożenia projektu zawiera informacje o etapach implementacji aplikacji w środowisku produkcyjnym. Obejmuje ona szczegółowe procedury instalacji, konfiguracji serwerów, zależności systemowych oraz sposób integracji aplikacji z innymi narzędziami. Tego rodzaju dokumentacja jest niezbędna dla zespołów DevOps i administratorów systemów, ponieważ umożliwia płynne przenoszenie aplikacji z etapu testowego do środowiska produkcyjnego. Zawiera również instrukcje dotyczące kopii zapasowych, planów awaryjnych oraz sposobów monitorowania aplikacji po wdrożeniu. Prawidłowo przygotowana dokumentacja wdrożeniowa minimalizuje ryzyko błędów i przyspiesza proces uruchamiania aplikacji na serwerach produkcyjnych.

Pytanie 17

Jaką rolę odgrywa pamięć operacyjna (RAM) w komputerowym systemie?

A. Umożliwienie tworzenia kopii zapasowej danych użytkownika
B. Tymczasowe magazynowanie danych i instrukcji dla procesora
C. Trwałe przechowywanie systemu operacyjnego
D. Zarządzanie transferem danych pomiędzy urządzeniami wejścia/wyjścia
Pamięć operacyjna, znana jako RAM (Random Access Memory), odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu systemu komputerowego. Jej głównym zadaniem jest tymczasowe przechowywanie danych i instrukcji, które są niezbędne dla procesora w trakcie wykonywania programów. Kiedy uruchamiamy aplikację, jej kod oraz dane są ładowane z pamięci masowej (np. dysku twardego) do pamięci RAM, co umożliwia szybki dostęp do nich przez procesor. Dzięki dużej prędkości działania pamięć operacyjna znacząco przyspiesza procesy obliczeniowe, ponieważ operacje na danych przechowywanych w RAM są wielokrotnie szybsze niż na danych znajdujących się na dysku twardym. Współczesne komputery często wyposażone są w kilka gigabajtów pamięci RAM, co pozwala na efektywne zarządzanie wieloma uruchomionymi aplikacjami jednocześnie. Standardy takie jak DDR4 i DDR5 określają nie tylko wydajność, ale również szybkość przesyłania danych, co ma kluczowe znaczenie w kontekście wydajności systemu komputerowego. W efekcie, pamięć operacyjna jest niezbędna do płynnego działania systemu operacyjnego oraz aplikacji, a jej pojemność i szybkość mają bezpośredni wpływ na ogólną wydajność komputera.

Pytanie 18

Jakie elementy powinny być zawarte w instrukcji dla użytkownika danej aplikacji?

A. Harmonogram realizacji projektu
B. Wyjaśnienie struktur danych wykorzystywanych w kodzie
C. Opis instalacji, konfiguracji oraz obsługi oprogramowania
D. Informacje o narzędziach programistycznych zastosowanych w procesie tworzenia aplikacji
W instrukcji użytkownika aplikacji warto, żeby był opis tego, jak zainstalować, skonfigurować i korzystać z programu. Taka dokumentacja, pisana krok po kroku, pomaga użytkownikowi przejść przez wszystkie etapy, od pobrania oprogramowania, przez instalację, aż po to, żeby w pełni wykorzystać wszystkie funkcje. Dobrze, żeby były tam też info o wymaganiach systemowych, sposobach radzenia sobie z problemami czy aktualizacjach oprogramowania. Moim zdaniem, taka dokładna instrukcja jest mega ważna, bo zmniejsza szanse na napotkanie kłopotów podczas korzystania z aplikacji i sprawia, że łatwiej jest wdrożyć ją w pracy. Jak użytkownicy mają porządnie napisaną instrukcję, to są bardziej zadowoleni i szybciej przyzwyczajają się do nowego narzędzia.

Pytanie 19

Jaki rodzaj licencji umożliwia dowolne zmienianie oraz rozpowszechnianie kodu źródłowego?

A. Licencja shareware
B. Licencja OEM
C. Licencja GNU GPL
D. Licencja komercyjna
Licencja GNU GPL (General Public License) pozwala na swobodne modyfikowanie i rozpowszechnianie kodu źródłowego, pod warunkiem, że wszelkie zmiany i modyfikacje są również udostępniane na tych samych zasadach. Jest to jedna z najbardziej znanych licencji open-source, która gwarantuje wolność użytkownikom oprogramowania w zakresie jego analizy, modyfikacji oraz redystrybucji. Licencja ta promuje współpracę i transparentność w świecie oprogramowania, umożliwiając społeczności wspólny rozwój projektów i eliminując ograniczenia wynikające z licencji zamkniętych.

Pytanie 20

Która z wymienionych metod jest najodpowiedniejsza do wizualizacji procesu podejmowania decyzji?

A. Drzewo decyzyjne
B. Pseudokod
C. Schemat blokowy
D. Lista kroków
Schemat blokowy to jedna z najlepszych metod wizualnego przedstawienia procesu decyzyjnego. Umożliwia graficzne odwzorowanie przepływu operacji i decyzji, co czyni go niezwykle przydatnym narzędziem w analizie i projektowaniu algorytmów. Dzięki użyciu różnych kształtów (np. prostokątów dla operacji, rombów dla decyzji) schemat blokowy pozwala jasno i czytelnie przedstawić logikę działania programu lub systemu. Jest szeroko stosowany w inżynierii oprogramowania, zarządzaniu projektami oraz nauczaniu podstaw algorytmiki. Pozwala zidentyfikować potencjalne błędy i optymalizować procesy jeszcze przed rozpoczęciem implementacji.

Pytanie 21

Która grupa typów zawiera wyłącznie typy złożone?

A. class, struct, float
B. unsigned, struct, float
C. class, struct, union
D. char, struct, union
Class, struct i union to typy złożone, które mogą przechowywać wiele różnych wartości i struktur danych. Klasy i struktury są podstawą programowania obiektowego, a unie (union) pozwalają na efektywne zarządzanie pamięcią poprzez współdzielenie miejsca w pamięci dla różnych typów danych.

Pytanie 22

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje użycie systemu informatycznego w działalności gospodarczej?

A. System sterowania ruchem miejskim
B. System wentylacji
C. System nawigacji GPS
D. E-sklep
E-sklep, jako przykład zastosowania systemu informatycznego w działalności biznesowej, reprezentuje złożony ekosystem technologiczny, który umożliwia przedsiębiorstwom sprzedaż produktów i usług w Internecie. E-sklepy wykorzystują różnorodne technologie, takie jak systemy zarządzania treścią (CMS), bazy danych oraz systemy płatności, co pozwala na efektywne zarządzanie ofertą, realizację zamówień oraz obsługę klienta. Przykładem może być platforma Shopify, która oferuje funkcjonalności umożliwiające łatwe tworzenie i zarządzanie sklepem online. E-sklepy są zgodne z różnymi standardami, takimi jak PCI DSS, które zapewniają bezpieczeństwo transakcji płatniczych. Dzięki integracji z systemami analitycznymi, właściciele e-sklepów mogą śledzić zachowania użytkowników, co pozwala na optymalizację oferty oraz strategii marketingowej. Tego rodzaju rozwiązania informatyczne fundamentalnie zmieniają sposób, w jaki przedsiębiorstwa prowadzą działalność i komunikują się z klientami, czyniąc procesy bardziej wydajnymi i zautomatyzowanymi.

Pytanie 23

Którą funkcję w C++ można zastosować do dynamicznego przydzielania pamięci dla tablicy?

A. malloc()
B. free()
C. sizeof()
D. delete[]
Funkcja 'malloc()' w języku C i C++ służy do dynamicznego alokowania pamięci dla tablic i innych struktur danych. Jest to kluczowa funkcja pozwalająca na przydzielenie określonej ilości bajtów w czasie wykonywania programu, co zwiększa elastyczność zarządzania pamięcią. Używając 'malloc()', programista może utworzyć tablicę o zmiennym rozmiarze, który nie musi być znany w czasie kompilacji. Dynamiczne alokowanie pamięci jest powszechnie stosowane w aplikacjach wymagających dużych ilości danych lub wtedy, gdy konieczne jest efektywne wykorzystanie zasobów systemowych.

Pytanie 24

Podstawowym celem środowisk IDE takich jak: IntelliJ IDEA, Eclipse, NetBeans jest programowanie w języku:

A. Java
B. Python
C. C++
D. C#
IntelliJ IDEA, Eclipse i NetBeans to środowiska programistyczne (IDE) stworzone przede wszystkim z myślą o programowaniu w języku Java. Każde z nich oferuje wsparcie dla kompilacji, debugowania oraz narzędzi do budowy aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Popularność Javy w środowisku korporacyjnym sprawia, że te IDE są powszechnie używane do tworzenia dużych systemów i aplikacji biznesowych.

Pytanie 25

Dokumentacja, która została przedstawiona, dotyczy algorytmu sortowania

Ilustracja do pytania
A. bąbelkowe
B. przez wstawianie
C. szybkie (Quicksort)
D. przez wybór
Przedstawiona dokumentacja opisuje algorytm sortowania bąbelkowego (Bubble Sort), który działa poprzez wielokrotne porównywanie sąsiednich elementów i zamianę ich miejscami, jeśli są w złej kolejności. Algorytm ten ma prostą implementację, ale charakteryzuje się niską efektywnością dla dużych zbiorów danych (złożoność O(n^2)).

Pytanie 26

W frameworkach do budowy aplikacji mobilnych lub desktopowych znajduje zastosowanie wzorzec MVVM, oznaczający Model-View-ViewModel. Te podejście do programowania oznacza, że

A. interfejs użytkownika oraz logika aplikacji są oddzielone
B. interfejs użytkownika i logika aplikacji są umieszczone w jednym pliku
C. kontrolki i widoki interfejsu użytkownika są zintegrowane z logiką aplikacji
D. w aplikacji obecny jest jedynie interfejs użytkownika
Wzorzec MVVM, czyli Model-View-ViewModel, jest jednym z kluczowych podejść w architekturze aplikacji, szczególnie w kontekście aplikacji mobilnych i desktopowych. Zakłada on wyraźne rozdzielenie logiki aplikacji (Model) od warstwy prezentacji (View), z pomocą komponentu ViewModel, który działa jako mediator. Dzięki temu programiści mogą łatwiej zarządzać kodem, testować poszczególne komponenty oraz wprowadzać zmiany w interfejsie użytkownika bez wpływu na logikę aplikacji. Przykładem zastosowania MVVM jest framework WPF (Windows Presentation Foundation), w którym dane są wiązane do kontrolek w interfejsie użytkownika, co pozwala na automatyczną aktualizację widoków w przypadku zmian w modelu. Standardy takie jak Data Binding w WPF oraz Reactive Programming w Xamarin i Avalonia, pokazują, jak MVVM ułatwia rozwój aplikacji poprzez separację odpowiedzialności, co prowadzi do większej przejrzystości kodu i łatwości w jego utrzymywaniu.

Pytanie 27

Który z podanych terminów najlepiej odnosi się do składnika statycznego w klasie?

A. Metoda z dostępem ograniczonym tylko do tej samej klasy
B. Pole lub metoda, która jest przypisana do klasy, a nie do jej instancji
C. Zmienna lokalna wewnątrz danej klasy
D. Funkcja, która wywołuje destruktor danej klasy
Składnik statyczny klasy to pole lub metoda, która należy do klasy jako całości, a nie do konkretnego obiektu. Oznacza to, że istnieje tylko jedna kopia składnika statycznego współdzielona przez wszystkie obiekty tej klasy. Przykład w C++: `class Licznik { public: static int liczbaObiektow; }`. Zmienna `liczbaObiektow` przechowuje liczbę utworzonych instancji klasy i jest wspólna dla wszystkich obiektów. Składniki statyczne są często używane do implementacji liczników, zarządzania zasobami lub przechowywania danych globalnych w obrębie klasy.

Pytanie 28

Który z wymienionych elementów interfejsu użytkownika jest charakterystyczny dla aplikacji działającej na komputerze?

A. Strona HTML
B. API REST
C. Routing
D. Przycisk (Button)
Przycisk, czyli ten mały element, co go klikamy w aplikacjach, to naprawdę ważna część interfejsu. Używamy go, żeby coś zainicjować, na przykład zapisać dane czy wywołać jakąś funkcję. Fajnie, że można go dowolnie ustawiać – zmieniać wygląd, rozmiar, a nawet to, jak się zachowuje. Dzięki temu pasuje do każdej aplikacji. W dzisiejszych programach, jak WPF, te przyciski mogą mieć różne kolorowe ikony albo nawet animacje, co sprawia, że aplikacja wygląda super. Generalnie, bez przycisków użytkownik by się w aplikacji nie połapał, bo to dzięki nim możemy nawigować, zatwierdzać formularze czy otwierać nowe okna dialogowe.

Pytanie 29

Jaki modyfikator dostępu umożliwia dostęp do pól klasy tylko za pomocą jej metod?

A. Public
B. Protected
C. Private
D. Static
Modyfikator `private` w językach takich jak C++, Java i C# pozwala na ograniczenie dostępu do pól i metod klasy, umożliwiając ich wykorzystanie wyłącznie w obrębie tej samej klasy. Pola `private` są ukryte przed innymi klasami i mogą być modyfikowane lub odczytywane jedynie poprzez metody publiczne (gettery i settery). Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; public: void ustawSaldo(double s) { saldo = s; } }`. Dzięki temu mechanizmowi dane są chronione przed nieautoryzowanymi zmianami, co zwiększa bezpieczeństwo aplikacji i minimalizuje ryzyko błędów.

Pytanie 30

Podaj wspólną cechę wszystkich kontrolek umieszczonych w ramce

Ilustracja do pytania
A. mają identyczny kolor czcionki
B. są w nich ustawione te same wartości domyślne
C. mają tło w tym samym kolorze
D. wszystkie są widoczne
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 31

Którego nagłówka używamy w C++ do obsługi plików?

A. <fstream>
B. <stdio.h>
C. <fileio.h>
D. <iostream>
Nagłówek '<fstream>' w języku C++ jest używany do pracy z plikami, umożliwiając odczyt i zapis danych na dysku. Biblioteka fstream udostępnia klasy 'ifstream', 'ofstream' i 'fstream', które pozwalają na operacje wejścia i wyjścia plików. 'ifstream' służy do odczytu plików, 'ofstream' do zapisu, a 'fstream' umożliwia zarówno odczyt, jak i zapis. Praca z plikami jest kluczowa w wielu aplikacjach, od prostych narzędzi do przetwarzania danych po złożone systemy zarządzania plikami i bazami danych. Dzięki 'fstream' programiści mogą efektywnie zarządzać danymi na różnych poziomach aplikacji.

Pytanie 32

Jaki rodzaj ataku hakerskiego polega na bombardowaniu serwera ogromną ilością żądań, co prowadzi do jego przeciążenia?

A. Man-in-the-Middle
B. Phishing
C. DDoS
D. SQL Injection
Atak DDoS (Distributed Denial of Service) polega na zasypywaniu serwera dużą ilością zapytań, co prowadzi do jego przeciążenia i unieruchomienia. W tym rodzaju ataku, hakerzy wykorzystują sieć skompromitowanych komputerów, znanych jako botnety, aby wysłać ogromne ilości nieautoryzowanych żądań do docelowego serwera w krótkim czasie. Celem DDoS jest spowodowanie, że serwer nie jest w stanie odpowiedzieć na prawidłowe zapytania od autentycznych użytkowników, co skutkuje awarią usługi. Przykłady ataków DDoS obejmują SYN Flood, UDP Flood oraz HTTP Flood, gdzie każdy z tych typów wykorzystuje różne protokoły i metody do zablokowania normalnego ruchu. Standardy takie jak RFC 793 definiują protokół TCP, który może być narażony na ataki SYN Flood. Ważne jest, aby organizacje stosowały odpowiednie środki zabezpieczające, takie jak systemy detekcji intruzów (IDS), firewalle, oraz usługi ochrony DDoS, aby minimalizować ryzyko i skutki tych ataków.

Pytanie 33

Jakie oznaczenie posiada norma krajowa w Polsce?

A. IEC
B. PN
C. ISO
D. EN
Polska Norma, czyli PN, to taki nasz krajowy znak, który mówi, jakie powinny być standardy jakości i techniczne dla różnych produktów i usług w Polsce. Normy PN są dostosowane do tego, czego potrzebujemy na rynku, ale często są oparte na międzynarodowych normach, takich jak ISO czy europejskich EN. Choć wdrażanie tych norm jest dobrowolne, to w wielu branżach ich przestrzeganie jest wręcz konieczne, jeśli chcemy zdobyć odpowiednie certyfikaty jakości. Warto je znać, bo dzięki nim możemy czuć się bezpieczniej, a jakość produktów staje się lepsza. To też wspiera rozwój nowych technologii w Polsce.

Pytanie 34

Które z podejść do tworzenia aplikacji najlepiej uwzględnia przyszłe zmiany w funkcjonalności?

A. Skupienie się tylko na estetce aplikacji
B. Tworzenie bez wcześniejszej specyfikacji technicznej
C. Pisanie kodu bez jakiejkolwiek dokumentacji
D. Zastosowanie modularnej architektury aplikacji
Użycie modularnej architektury aplikacji to najlepsze podejście do projektowania systemów, które muszą uwzględniać przyszłe modyfikacje funkcjonalności. Modularność pozwala na podział aplikacji na mniejsze, niezależne komponenty, które mogą być rozwijane, testowane i aktualizowane niezależnie od siebie. Takie podejście zwiększa elastyczność, ułatwia zarządzanie kodem i pozwala na szybkie wdrażanie nowych funkcji bez konieczności ingerencji w cały system. Architektura modularna jest szczególnie przydatna w dużych projektach, gdzie zmiany są częste, a wymagania dynamicznie się zmieniają.

Pytanie 35

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
B. Eliminuje plik z repozytorium
C. Tworzy nową gałąź w repozytorium
D. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
Polecenie 'git pull' pobiera najnowsze zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym repozytorium. Jest to jedno z podstawowych poleceń w Git, pozwalające na synchronizację lokalnej kopii projektu z wersją przechowywaną w chmurze lub na serwerze. Dzięki 'git pull' programiści mogą na bieżąco aktualizować swoje repozytoria i unikać konfliktów, które mogłyby wyniknąć z pracy na nieaktualnej wersji kodu. Proces ten automatycznie łączy pobrane zmiany, co eliminuje konieczność ręcznego kopiowania plików lub komend.

Pytanie 36

Wykorzystując React.js oraz Angular, stworzono funkcjonalnie równoważne kody źródłowe. Aby móc w metodzie handleSubmit pokazać zawartość kontrolki input w miejscu oznaczonym ???, należy odwołać się do atrybutu o nazwie

Ilustracja do pytania
A. nazwa3
B. nazwa1
C. nazwa4
D. nazwa2
Aby wyświetlić zawartość kontrolki input w metodzie handleSubmit, należy odwołać się do atrybutu nazwa1. W React.js przypisanie referencji do elementu za pomocą ref lub state umożliwia dostęp do wartości tego elementu.

Pytanie 37

Algorytmu Euklidesa, przedstawionego na schemacie, należy użyć do obliczenia.

Ilustracja do pytania
A. największego elementu w zbiorze liczb
B. Najmniejszej Wspólnej Wielokrotności
C. Największego Wspólnego Dzielnika
D. najmniejszej liczby pierwszej w danym zakresie
Algorytm Euklidesa to klasyczna metoda stosowana do wyznaczania największego wspólnego dzielnika (NWD) dwóch liczb całkowitych. Działa na zasadzie iteracyjnego odejmowania mniejszej liczby od większej aż do momentu, gdy obie liczby staną się równe. Wtedy ta wspólna wartość jest największym wspólnym dzielnikiem. Algorytm jest bardzo efektywny, nawet dla dużych liczb, co czyni go powszechnie stosowanym w praktycznych zastosowaniach, takich jak kryptografia czy optymalizacja komputerowa. W kryptografii, szczególnie w systemach kluczy publicznych, takich jak RSA, obliczanie NWD jest kluczowe dla generowania kluczy. Algorytm Euklidesa jest też podstawą dla bardziej zaawansowanych algorytmów, takich jak rozszerzony algorytm Euklidesa, który umożliwia obliczenie również współczynników liczbowych używanych w teoretycznych dowodach matematycznych. Jego implemetacja jest również często wykorzystywana w bibliotekach matematycznych języków programowania, co świadczy o jego uniwersalności i znaczeniu w dzisiejszej technologii.

Pytanie 38

W metodach klasy GoldCustomer dostępne są tylko pola

Ilustracja do pytania
A. GoldPoints, Name, Id, Age
B. GoldPoints, Name, Id
C. GoldPoints
D. GoldPoints, Name
W metodach klasy GoldCustomer widoczne są pola GoldPoints, Name i Id, co oznacza, że są one dziedziczone lub publiczne i mogą być bezpośrednio dostępne w obrębie tej klasy.

Pytanie 39

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Real-time translation of instructions
B. Executing code step by step
C. Generating an executable file
D. Detection of logical errors during program execution
Generowanie pliku wykonywalnego to jeden z najważniejszych kroków w kompilacji. Kiedy kod źródłowy zostaje przetworzony na język maszynowy, kompilator tworzy plik binarny, który można uruchomić na odpowiednim systemie operacyjnym. Taki plik jest samodzielny, więc nie trzeba go za każdym razem kompilować od nowa przy uruchamianiu. Dzięki kompilacji można też zoptymalizować kod, co jest mega ważne, zwłaszcza przy większych projektach. W przeciwieństwie do interpretacji, gdzie kod działa na bieżąco, kompilacja pozwala wyłapać błędy wcześniej i poprawić wydajność aplikacji. Moim zdaniem, to naprawdę spora zaleta!

Pytanie 40

Który z wymienionych mechanizmów pozwala na monitorowanie stanu użytkownika w trakcie sesji w aplikacji internetowej?

A. HTML Forms
B. CSS Selectors
C. HTTP Headers
D. Sesje (Sessions)
Sesje (sessions) to mechanizm wykorzystywany w aplikacjach webowych do śledzenia stanu użytkownika podczas sesji przeglądania. Sesje umożliwiają przechowywanie danych użytkownika na serwerze przez określony czas i identyfikowanie go za pomocą unikalnego identyfikatora (session ID), który jest zwykle przechowywany w ciasteczkach. Mechanizm sesji pozwala na implementację logowania, koszyków zakupowych oraz innych funkcji, które wymagają zachowania stanu między żądaniami HTTP. Sesje są kluczowe dla aplikacji wymagających autoryzacji i autentykacji, ponieważ umożliwiają śledzenie działań użytkownika bez konieczności wielokrotnego logowania. Zastosowanie sesji w aplikacjach zwiększa bezpieczeństwo i poprawia komfort użytkowania, a także umożliwia personalizację treści w czasie rzeczywistym.