Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 3 marca 2025 11:28
  • Data zakończenia: 3 marca 2025 11:34

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki materiał powinien być użyty na kaftaniki niemowlęce i dlaczego?

A. Bawełnę, z racji na wysoką higroskopijność
B. Poliester, z uwagi na jego uniwersalne cechy
C. Wełnę, ze względu na 'ciepłe' odczucie przy dotyku
D. Len, z powodu możliwości wygotowywania
Bawełna jest najlepszym materiałem do produkcji kaftaników niemowlęcych ze względu na swoją wysoką higroskopijność, co oznacza, że skutecznie wchłania wilgoć. Niemowlęta są szczególnie wrażliwe na zmiany temperatury i komfort noszenia, dlatego materiał, który skutecznie odprowadza pot i wilgoć, jest kluczowy. Bawełna jest także miękka i delikatna, co sprawia, że jest wygodna dla delikatnej skóry dziecka. Dodatkowo, bawełna jest materiałem naturalnym, co zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii skórnych. W praktyce, bawełniane kaftaniki mogą być łatwo prane, co jest istotne w kontekście codziennej pielęgnacji niemowląt. Standardy dotyczące odzieży dziecięcej zalecają używanie materiałów, które są bezpieczne i komfortowe, a bawełna spełnia te kryteria, co czyni ją preferowanym wyborem w branży tekstylnej dla dzieci.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Która z podanych przyczyn nie prowadzi do złamania igły podczas szycia?

A. Niewłaściwe nawinięcie nitki dolnej na szpuleczkę bębenka
B. Zbyt wysokie napięcie nitki górnej
C. Nieprawidłowe umiejscowienie bębenka w mechanizmie chwytacza
D. Zbyt cienka igła
Nawinięcie nitki dolnej nie ma wpływu na łamanie igły przy szyciu. To, jak jest nawinięta nitka, bardziej decyduje o tym, jak maszyna działa i jaka jest jakość ściegu. Gdy nitka jest dobrze nawinięta, wszystko powinno działać płynnie, bez zacięć. Jeżeli jednak nitka jest nawinięta źle, to mogą być problemy z podawaniem nitki do igły, ale nie powinno to złamać igły. W standardach szycia, takich jak ISO 2076, mówi się, że dobre nawinięcie bębenka jest ważne, ale nie ma to wpływu na wytrzymałość igły. Dobrze jest co jakiś czas sprawdzać igły i dopasowywać je do materiału, żeby zminimalizować ryzyko złamań.

Pytanie 6

Jaką maszynę do szycia trzeba użyć do przymocowania listewek kieszeniowych?

A. Kroszety
B. Podszywarkę
C. Fastrygówkę
D. Ryglówkę
Wybór niewłaściwej maszyny szwalniczej do mocowania listewek kieszeniowych może prowadzić do istotnych problemów z wytrzymałością i estetyką gotowego produktu. Kroszety, mimo że są wykorzystywane w różnych aplikacjach, nie są przeznaczone do szycia grubych materiałów w wymagających warunkach, jak to ma miejsce w przypadku mocowania kieszeni. To maszyny, które najczęściej stosuje się do delikatniejszych prac, jak szycie tkanin i koronek, co czyni je nieodpowiednimi do mocnych szwów wymaganych w kieszeniach. Z kolei podszywarki są zaprojektowane do szycia brzegów materiałów, co również nie sprawdzi się w przypadku mocowania kieszeni, gdzie kluczowe jest połączenie warstw materiałów w sposób gwarantujący ich trwałość. Fastrygówka, jak sama nazwa wskazuje, służy głównie do fastrygowania, czyli wstępnego łączenia tkanin w celu sprawdzenia dopasowania przed ostatecznym szyciem. Nie jest to maszyna, która mogłaby zastąpić ryglówkę w kontekście mocowania kieszeni, ponieważ szyte szwy muszą być mocne i trwałe, a fastrygówka nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej wytrzymałości. W praktyce, wybór odpowiedniej maszyny jest kluczowy dla zachowania jakości i funkcjonalności odzieży, a błędne decyzje mogą prowadzić do uszkodzeń gotowych produktów oraz niezadowolenia klientów.

Pytanie 7

Jaką tkaninę poddaje się folowaniu?

A. Z przędzy wiskozowej
B. Z przędzy poliestrowej
C. Z przędzy bawełnianej
D. Z przędzy wełnianej
Odpowiedzi, które dotyczą przędzy bawełnianej, wiskozowej oraz poliestrowej, nie są właściwe w kontekście procesu folowania. Tkaniny bawełniane, choć popularne w tekstyliach, cechują się inną strukturą włókien, która nie sprzyja folowaniu. Bawełna jest materiałem naturalnym, ale jej włókna są zbyt gładkie i nie posiadają odpowiedniej sprężystości, co ogranicza możliwości uzyskania efektu puszystości. W związku z tym, proces folowania nie przynosi oczekiwanych rezultatów dla tkanin bawełnianych. Z kolei przędza wiskozowa, będąca włóknem sztucznym, również nie nadaje się do folowania, ponieważ ma tendencję do absorbowania wilgoci i jest mniej trwała niż wełna. Ponadto, tkaniny poliestrowe, choć odporne na zagniecenia i łatwe w pielęgnacji, nie zapewniają optymalnych właściwości termicznych, które są kluczowe dla zastosowania folowania. Zrozumienie tych różnic jest istotne, aby nie podejmować błędnych decyzji podczas wyboru tkanin do określonych procesów technologicznych. Właściwe przypisanie technik do materiałów jest kluczowe w produkcji odzieży i artykułów tekstylnych, co wpływa na ich trwałość oraz funkcjonalność.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jakie urządzenie należy zastosować do finalnego prasowania damskich spodni?

A. agregatu prasowalniczego
B. prasy płaskiej
C. wytwornicy pary
D. manekina do prasowania
Użycie manekina do prasowania w procesie końcowego prasowania spodni damskich jest kluczowe dla uzyskania optymalnych rezultatów. Manekiny do prasowania są zaprojektowane tak, aby idealnie odwzorowywać kształt ciała, co pozwala na równomierne wygładzenie materiału oraz zachowanie odpowiednich form. Dzięki manekinom można uzyskać idealne wykończenie w trudno dostępnych miejscach, takich jak talia czy nogawki. Praktyczne zastosowanie manekinów polega na tym, że można je dostosować do różnych rozmiarów i sylwetek, co jest szczególnie istotne w przemyśle odzieżowym, gdzie różnorodność modeli jest ogromna. W standardach branżowych podkreśla się, że prasowanie na manekinie daje lepsze efekty estetyczne oraz spełnia wymagania jakościowe, co jest niezbędne w kontekście profesjonalnej produkcji odzieży. Ponadto, manekiny pozwalają na bardziej efektywne wykorzystanie pary, co przyczynia się do lepszego wygładzenia materiału bez ryzyka jego uszkodzenia.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Na której jednolitej tkaninie, wzory elementów odzieży, można układać jedynie w jednym kierunku?

A. Na drelichu
B. Na popelinie
C. Na sztruksie
D. Na batyście
Wybrane odpowiedzi, takie jak drelich, batysta czy popelina, mają różne właściwości, które wpływają na sposób układania szablonów do wyrobu odzieżowego. Drelich jest tkaniną o mocnej, wytrzymałej strukturze, która nie wymaga szczególnej orientacji przy układaniu elementów. Jego właściwości sprawiają, że można go stosować w różnych kierunkach, co może być mylnie interpretowane jako możliwość układania w dowolny sposób. Zastosowanie drelichu jest popularne w odzieży roboczej, ale nie ogranicza kierunku układania. Batysta, z kolei, jest lekką i przezroczystą tkaniną, która również nie ma wyraźnego kierunku ułożenia, co czyni ją elastyczną w projekcie. Dodatkowo, popelina, znana ze swojej gładkości i wytrzymałości, także nie wymusza na projektancie jednego kierunku, co może prowadzić do błędnych wniosków na temat jej układania. Warto zauważyć, że rozumienie specyfiki tkanin jest kluczowe dla projektantów odzieży, a nieprawidłowe przypisanie sztruksu do kategorii tkanin o swobodnym kierunku może prowadzić do problemów w finalnej produkcie. W praktyce, zrozumienie kierunku włosia i struktury tkaniny jest podstawą właściwego układania szablonów, co przekłada się na jakość i trwałość gotowych wyrobów odzieżowych.

Pytanie 12

Jaką ilość materiału bawełnianego o szerokości 150 cm będzie potrzebował krawiec do uszycia damskich spodni rybaczek o długości 80,0 cm, dla osoby o obwodzie bioder 96,0 cm?

A. 160 cm
B. 88 cm
C. 176 cm
D. 80 cm
Odpowiedzi 80 cm, 160 cm i 176 cm są błędne z paru powodów. Jak wybierzesz 80 cm, to może wyglądać na to, że to wystarczająca długość dla spodni o długości 80 cm. Ale nie bierzesz pod uwagę zapasów materiału na szwy i podłożenie, co jest kluczowe. Typowy zapas na szwy to jakieś 1-1,5 cm na stronę, więc w przypadku nóg spodni to może być dodatkowe 4-6 cm. Z kolei 160 cm to za dużo, bo powoduje marnowanie materiału i wyższe koszty. No i nadmiar tkaniny bywa niewygodny, więc nie ma sensu. Odpowiedź 176 cm jest jeszcze gorsza z tej samej przyczyny - robi jeszcze większe straty w materiale. Problem w tym, że nie rozumiesz zasad doboru tkaniny i źle liczysz, co powinno opierać się na dokładnych pomiarach i specyfice kroju. Jak szyjesz spodenki rybaczki, trzeba wszystko przemyśleć i zastosować zasady optymalizacji, co jest ważne w produkcji.

Pytanie 13

Jaką metodę wykorzystuje się do modelowania podstawowych form spodni?

A. spatialną
B. w oparciu o siatkę konstrukcyjną
C. w oparciu o formę konstrukcyjną
D. odzieżową
Modelowanie form spodni na podstawie formy konstrukcyjnej, przestrzennego czy konfekcyjnego wprowadza szereg nieścisłości, które mogą prowadzić do niewłaściwego dopasowania odzieży. Forma konstrukcyjna odnosi się do wstępnych kształtów materiałów, które mogą nie uwzględniać indywidualnych wymiarów sylwetki. Chociaż może być przydatna w przypadku prostych modeli, jej zastosowanie w bardziej skomplikowanych formach, takich jak spodnie, może skutkować niedopasowaniem i brakiem komfortu noszenia. Z kolei metoda przestrzenna, koncentrująca się na ogólnych proporcjach, nie dostarcza wystarczających informacji na temat detali, które są kluczowe przy modelowaniu odzieży. Nie można zapominać o metodzie konfekcyjnej, która skupia się na produkcji masowej i może pomijać indywidualne różnice w sylwetce konsumentów. Te podejścia mogą prowadzić do błędnych założeń, takich jak zakładanie jednego uniwersalnego rozmiaru, co jest sprzeczne z aktualnymi trendami do personalizacji odzieży. W efekcie, korzystając z tych metod, projektanci narażają się na ryzyko tworzenia produktów, które nie spełniają oczekiwań klientów pod względem dopasowania i komfortu, co w dłuższej perspektywie może negatywnie wpłynąć na reputację marki i jej sprzedaż.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Przy przeróbce damskiej kamizelki z lnu, aby nadać jej styl safari, co powinno się zrobić?

A. naszyć kieszenie na przód kamizelki
B. naszyć aplikacje na przody
C. doszyć baskinkę do dolnej części kamizelki
D. doszyć riuszki do krawędzi kamizelki
Naszycie kieszeni na przód kamizelki jest kluczowym elementem stylu safari, który charakteryzuje się praktycznością i wygodą. Styl ten inspirowany jest odzieżą wykorzystywaną w terenach tropikalnych, gdzie funkcjonalność jest równie ważna jak estetyka. Dodanie kieszeni nie tylko zwiększa praktyczność ubrania, ale również wpisuje się w ogólny wygląd inspirowany stylem safari. Wykorzystując różne rodzaje kieszeni, takie jak naszywane lub wpuszczane, można nadać kamizelce nie tylko unikalny styl, ale również zwiększyć jej funkcjonalność, co jest szczególnie ważne w kontekście odzieży outdoorowej. Dobrze uszyte kieszenie powinny być odpowiednio zabezpieczone, aby zapewnić trwałość i estetykę. Warto również zwrócić uwagę na materiały, z których wykonane są kieszenie – powinny one korespondować z resztą kamizelki, aby utrzymać spójność stylistyczną. W kontekście standardów branżowych, dodawanie kieszeni do ubrań jest powszechnie stosowaną praktyką, szczególnie w odzieży wierzchniej, co dodatkowo podkreśla ich znaczenie w modzie.

Pytanie 17

Jakie z wymienionych środków ochrony osobistej stosuje się, aby zabezpieczyć krojczy przed skaleczeniem?

A. Ruchome osłony noża taśmowego
B. Izolacja kabli zasilających krajarkę
C. Sprawne systemy odpylające
D. Podwieszenie przewodów elektrycznych nad stołami krojczymi
Izolacja przewodów doprowadzających prąd do krajarki, sprawne urządzenia odpylające oraz podwieszenie przewodów elektrycznych nad stołami krojczymi to działania, które, choć istotne w kontekście bezpieczeństwa w miejscu pracy, nie odnoszą się bezpośrednio do zabezpieczania operatora przed skaleczeniem podczas krojenia. Izolacja przewodów jest kluczowa dla zapobiegania porażeniom elektrycznym, jednak nie chroni przed mechanicznymi urazami, które mogą wystąpić w wyniku kontaktu z ostrymi narzędziami. Sprawne urządzenia odpylające są istotne dla utrzymania czystości i zdrowego środowiska pracy, ale ich rola w kontekście ochrony przed skaleczeniem jest marginalna, związana jedynie z eliminacją pyłków, które mogłyby wpływać na warunki pracy. Podwieszenie przewodów elektrycznych nad stołami krojczymi może poprawić porządek w przestrzeni roboczej, lecz nie ma związku z bezpośrednią ochroną przed urazami mechanicznymi. Kluczowe jest, by zabezpieczenia w miejscu pracy odpowiadały na konkretne zagrożenia, jakie mogą wystąpić w danym środowisku. Dlatego też, stosowanie ruchomych osłon noża taśmowego jest najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji, gdyż skutecznie chroni pracowników przed potencjalnym niebezpieczeństwem związanym z obsługą maszyn krojczych.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jakie jest rozmiar dodatku na szew w kołnierzyku bluzki wykonanej z tkaniny bawełnianej?

A. 1,5 cm
B. 0,5 cm
C. 2,5 cm
D. 0,1 cm
Dodatki na szew w kołnierzu bluzki wykonanej z tkaniny bawełnianej są kluczowym elementem konstrukcyjnym odzieży, wpływającym na estetykę i trwałość wyrobu. Odpowiednia wielkość dodatku, która wynosi 0,5 cm, zapewnia wystarczającą przestrzeń na wykonanie szwu, co z kolei pozwala na precyzyjne wykończenie krawędzi kołnierza. Zbyt małe dodatki mogą prowadzić do osłabienia struktury szwu, powodując, że brzegi mogą się rozrywać, co negatywnie wpływa na jakość wykonania. W praktyce, standardowe dodatki na szew w odzieży damskiej, szczególnie w bluzkach, często wynoszą od 0,5 cm do 1 cm, co jest zgodne z ogólnie przyjętymi normami w krawiectwie. Użycie odpowiedniej wielkości dodatku na szew jest niezbędne także w kontekście późniejszej konserwacji odzieży, ponieważ zapewnia większą elastyczność podczas prania i użytkowania. Wiedza na temat prawidłowego doboru dodatków na szew jest istotna nie tylko dla krawców, ale także dla projektantów mody, którzy chcą tworzyć trwałe i funkcjonalne produkty.

Pytanie 20

Jaką tkaninę wybierzesz do uszycia damskiego płaszcza na zimę?

A. Pikę
B. Flausz
C. Flanelę
D. Welur
Welur, choć może wydawać się atrakcyjnym wyborem ze względu na swoją miękkość i elegancki wygląd, ma ograniczenia w kontekście użytkowania zimowego. Jest to materiał, który nie zapewnia wystarczającej izolacji termicznej, co może prowadzić do odczuwania zimna w chłodniejsze dni. Flanelka, z kolei, jest tkaniną o cieplejszej strukturze, ale jej zastosowanie w płaszczach zimowych może być ograniczone ze względu na brak odpowiedniej odporności na działanie wody oraz utratę kształtu pod wpływem wilgoci. Pikę, z kolei, jest tkaniną bardziej techniczną, stosowaną głównie w odzieży sportowej lub casualowej, a jej właściwości nie są przystosowane do zimowego ubioru, co może prowadzić do problemów z komfortem. Wybór niewłaściwej tkaniny do płaszcza zimowego może skutkować nie tylko dyskomfortem termicznym, ale także niewłaściwym dopasowaniem do zmieniających się warunków pogodowych. Właściwe zrozumienie charakterystyki tkanin i ich zastosowania jest kluczowe, aby uniknąć błędów przy wyborze materiałów, co jest istotne w kontekście branży odzieżowej, gdzie wymagania klientów są coraz wyższe.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Do produkcji jakiego elementu odzieży powinno się wykorzystać podszewki: kolanówkę oraz kieszeniówkę?

A. Spodni wełnianych
B. Marynarki bawełnianej
C. Spódnicy elanobawełnianej
D. Żakietu lnianego
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że każda z nich jest związana z odzieżą, która nie wymaga zastosowania podszewki w takim samym stopniu jak spodnie wełniane. Żakiet lniany, choć często podszewkowany, nie wymaga specyficznych elementów, takich jak kolanówka, ponieważ nie jest noszony w warunkach, które generują duże obciążenia w obrębie kolan. W przypadku marynarki bawełnianej, choć także może być podszewkowana, jej konstrukcja nie wymaga tak intensywnych wzmocnień jak w przypadku spodni, gdzie kolanówka ma zdefiniowaną funkcję ochronną. Spódnica elanobawełniana z kolei, jako odzież, która nie ma tak ogromnych wymagań dotyczących wsparcia w okolicy kolan, również nie wymaga stosowania kolanówki. Typowe błędne myślenie, które prowadzi do wyboru tych odpowiedzi, wynika z niedostatecznego zrozumienia specyfiki wymagań dotyczących różnych rodzajów odzieży. Kluczowe jest, aby przy projektowaniu wyrobów odzieżowych uwzględniać ich przeznaczenie oraz rodzaj materiału, z jakiego są wykonane, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Użytkownicy często mylą zastosowanie podszewki, co prowadzi do niepoprawnych wniosków odnośnie do jej funkcji i roli w różnych rodzajach odzieży.

Pytanie 24

Do tkanin wykonanych z materiałów, które można prasować na mokro w temperaturze nieprzekraczającej 200°C, należy zaliczyć

A. len
B. wełnę
C. naturalny jedwab
D. bawełnę
Prasowanie tkanin z bawełny, wełny i jedwabiu naturalnego na mokro w temperaturze do 200°C może prowadzić do niepożądanych skutków. Bawełna wykazuje dużą odporność na wysokie temperatury i może być prasowana w wyższych temperaturach, jednak nie ma potrzeby stosowania mokrego prasowania, które może osłabić włókna. Dla wełny, prasowanie na mokro jest ryzykowne, ponieważ może prowadzić do filcowania i zniekształcenia materiału. Wełna wymaga delikatnego podejścia, a prasowanie na sucho w niskiej temperaturze jest bardziej odpowiednie. Z kolei jedwab naturalny, będący bardzo delikatnym włóknem, wymaga szczególnej troski; prasowanie na mokro w zbyt wysokiej temperaturze może spowodować trwałe uszkodzenie tkaniny, a także utratę jej połysku. Warto również dodać, że często mylnie uważa się, iż wyższa temperatura zawsze przynosi lepsze efekty w prasowaniu. W rzeczywistości, każdy materiał ma swoje specyficzne wymagania dotyczące temperatury i wilgotności, a ich ignorowanie prowadzi do uszkodzenia włókien. Dlatego ważne jest, aby przed przystąpieniem do prasowania zapoznać się z zaleceniami producenta oraz standardami prasowania dla danej tkaniny, aby uniknąć typowych błędów i zapewnić sobie długotrwałą jakość materiałów.

Pytanie 25

W jakim celu nanosi się punkty montażowe na wykrój rękawa oraz na wykroje przodu i tyłu?

A. Oznaczenia krawędzi i narożników rękawa oraz przodu i tyłu
B. Oznaczenia dodatku konstrukcyjnego na rękawie oraz przodzie i tyłu
C. Wyznaczania nitki osnowy na rękawie oraz przodzie i tyle
D. Prawidłowego połączenia rękawa z przodem i tyłem
Zaznaczanie dodatku konstrukcyjnego na rękawie, przodzie i tyle oraz oznaczanie krawędzi i naroża rękawa, przodu i tyłu to koncepcje, które nie oddają rzeczywistego celu punktów montażowych. Dodatek konstrukcyjny, choć istotny w szyciu, nie jest bezpośrednio powiązany z precyzyjnym łączeniem poszczególnych elementów odzieży. Zazwyczaj dodatki konstrukcyjne są istotne dla określenia miejsca, w którym następuje szycie, ale nie mają one bezpośredniego wpływu na dopasowanie, które jest kluczowe dla funkcji montażu. Podobnie, zaznaczanie krawędzi i naroży, choć przydatne w kontekście ogólnej orientacji w wykroju, nie spełnia roli punktów montażowych, które mają za zadanie zapewnić prawidłową alignację poszczególnych części odzieży. Wyznaczanie nitki osnowy na rękawie oraz przodzie i tyle jest inną techniką, która odnosi się do kierunku tkania i stabilności materiału, ale nie ma bezpośredniego wpływu na proces montażu. Rozumienie tych pojęć jest kluczowe, aby unikać typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do niewłaściwego szycia, wpływając na ogólną jakość i estetykę odzieży. W praktyce, każdy etap produkcji odzieży powinien być oznaczony zgodnie z zaleceniami, aby zapewnić, że wszystkie elementy współpracują ze sobą w sposób harmonijny, co jest kluczowe dla uzyskania efektywnego i estetycznie zrealizowanego wyrobu.

Pytanie 26

W produkcji miarowo-usługowej, kluczowym czynnikiem do określenia normy zużycia tkaniny wełnianej na wykonanie sukni wizytowej jest:

A. wzrost i obwody klientki, szerokość tkaniny, cena usługi
B. wzrost i obwody klientki, fason odzieży, szerokość i wzór tkaniny
C. wzrost, fason odzieży, szerokość i rodzaj tkaniny, cena usługi
D. wzrost, szerokość tkaniny, cena usługi
Wybór odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich istotnych elementów związanych z obliczeniem normy zużycia tkaniny, może prowadzić do wielu nieprawidłowości. Odpowiedzi, które skupiają się tylko na wzroście i obwodach klientki, nie uwzględniają wymogu dopasowania fasonu odzieży, co jest kluczowe, aby osiągnąć zamierzony efekt stylistyczny oraz komfort noszenia. Fason wpływa na ilość materiału potrzebnego do wykonania danego modelu, a jego pominięcie może skutkować zbyt dużym lub zbyt małym zużyciem tkaniny. Dodatkowo, niektóre odpowiedzi sugerują, że cena usługi ma znaczenie w kontekście obliczania normy zużycia tkaniny, co jest mylnym podejściem. Cena jest aspektem, który dotyczy kosztów produkcji, ale nie wpływa na rzeczywistą ilość materiału, którą należy przygotować. Właściwe podejście zakłada, że należy brać pod uwagę zarówno szerokość tkaniny, jak i jej wzór, co jest kluczowe w kontekście efektywności wykorzystania materiału oraz zachowania estetyki odzieży. Przykłady błędnego myślenia obejmują pomijanie elementów dostosowujących projekt do indywidualnych cech klienta, co w branży mody może prowadzić do niezadowolenia końcowego użytkownika oraz wyższych kosztów związanych z przeróbkami lub zwrotami. Przestrzeganie standardów oraz najlepszych praktyk w zakresie projektowania odzieży jest niezwykle ważne, aby zapewnić wysoką jakość i satysfakcję klientów.

Pytanie 27

Zmiana bluzki ukazanej na ilustracji, mająca na celu dopasowanie jej do talii figury, wymaga odszycia zaszewek

Ilustracja do pytania
A. pionowych w przodzie i w tyle
B. od linii boku w przodzie
C. od linii ramienia w przodzie
D. barkowych w tyle
Wybór zaszewek barkowych w tyle nie jest odpowiedni w przypadku, gdy celem jest dopasowanie bluzki w talii. Zaszewek barkowych używa się głównie do modelowania linii ramion i dekoltu, a nie do kształtowania talii. Odszycie takich zaszewek może wpłynąć na komfort noszenia, jednak nie ma wpływu na dopasowanie w dolnych partiach bluzki. Z kolei zaszewki od linii boku w przodzie są również niewłaściwe, ponieważ skupiają się na bocznych partiach odzieży, a nie na talji. Tego rodzaju zaszewki mogą pomóc w poprawie dopasowania w obszarze bioder, ale nie dostosują bluzki do sylwetki w talii. W przypadku zaszewek od linii ramienia w przodzie, ich zastosowanie ogranicza się do obszaru ramion, co również w żaden sposób nie wpływa na kształt talii. W praktyce, niewłaściwe odszycie zaszewek może prowadzić do nieestetycznych marszczeń i niedopasowania odzieży, co jest częstym błędem wśród początkujących krawców. Zrozumienie, gdzie i jak powinny być umiejscowione zaszewki, jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnego dopasowania. Dlatego warto zwrócić uwagę na odpowiednie techniki krawieckie, aby uniknąć tych powszechnych pułapek.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jaką maksymalną grubość materiału można wykorzystać, gdy do rozkroju użyto krajarki z nożem tarczowym o kształcie wielokątnym?

A. 70 mm
B. 240 mm
C. 300 mm
D. 40 mm
Wiesz, co jest ciekawe? Wysokość materiału, który możemy pociąć na krajarkach z nożem tarczowym wielokątnym, nie powinna przekraczać 40 mm. To trochę ograniczenie, ale ma swoje uzasadnienie. Noże tego typu są zaprojektowane do cięcia cienkich rzeczy, jak papier czy tektura. Mówiąc prościej, jeśli chcemy dobrze i precyzyjnie pociąć, to nie możemy przesadzać z wysokością. W branży opakowaniowej to bardzo ważne, bo dokładny rozkrój materiałów wpływa na jakość końcowego produktu. A, żeby wszystko działało jak należy, musimy używać odpowiednich narzędzi i trzymać się norm. To naprawdę wpływa na bezpieczeństwo i efektywność. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze jest znać te zasady, bo one są kluczowe.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jaką maszynę do szycia wykorzystuje się do połączenia części z jeansu w operacji technologicznej przedstawionej na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Stębnówkę łańcuszkową jednoigłową
B. Stębnówkę łańcuszkową trzyigłową
C. Stębnówkę płaską dwuigłową
D. Stębnówkę płaską jednoigłową
Wybór stębnówki płaskiej jednoigłowej na pierwszy rzut oka może wydawać się poprawny, jednak ma on istotne ograniczenia w kontekście szycia jeansu. Stębnówka płaska jednoigłowa, chociaż powszechnie stosowana w przemyśle odzieżowym, zazwyczaj nie zapewnia wystarczającej wytrzymałości na szwy, które są niezbędne w przypadku grubego materiału, jakim jest jeans. Ta maszyna wykonuje tylko jeden szew na raz, co może prowadzić do osłabienia struktury łączenia elementów odzieżowych. Z tego powodu, jest ona rzadziej używana w produkcji odzieży dżinsowej, gdzie wymagana jest większa odporność na różne obciążenia. Stębnówka łańcuszkowa jednoigłowa również nie jest najlepszym wyborem, ponieważ jej konstrukcja oparta na szwie łańcuszkowym, chociaż elastyczna, nie oferuje takiej samej wytrzymałości jak szew stębnówkowy. Ponadto, łańcuszkowe połączenia są bardziej podatne na rozrywanie, co w przypadku jeansu, który jest narażony na duże siły, może prowadzić do szybszego zużycia. W przypadku stębnówki łańcuszkowej trzyigłowej można zauważyć, że wieloigłowe maszyny są bardziej skomplikowane i wymagają większej precyzji w obsłudze, a ich zastosowanie w jeansie niekoniecznie przekłada się na wytrzymałość, a raczej na dekoracyjność szwu. Dlatego wybór odpowiedniej maszyny do szycia jeansu wymaga zrozumienia zarówno właściwości materiału, jak i techniki szycia, co w konsekwencji może prowadzić do błędów w produkcji, powodując osłabienie jakości finalnego produktu.

Pytanie 33

Szablon krawiecki to model, w którym uwzględniono

A. punkty montażowe i konstrukcyjne
B. dodatki do szwów i podwinięć
C. dodatki technologiczne i konstrukcyjne
D. linie konturowe i pomocnicze
Odpowiedź "dodatki na szwy i podwinięcia" jest prawidłowa, ponieważ szablon odzieżowy jest dokumentem, który pozwala na precyzyjne wykonanie odzieży, uwzględniając wszystkie detale związane z uszyciem i wykończeniem. Dodatki na szwy i podwinięcia są kluczowymi elementami, które zapewniają odpowiednią szerokość szwów, umożliwiają ich bezpieczne wykończenie oraz wpływają na estetykę gotowego produktu. Przykładami mogą być dodawane zapasy materiału na szwy, które są niezbędne do prawidłowego zszycia elementów odzieży, a także podwinięcia, które umożliwiają estetyczne wykończenie krawędzi tkaniny. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej, każdy szablon powinien uwzględniać te dodatki, aby uniknąć późniejszych problemów przy szyciu i wykańczaniu odzieży. Zastosowanie poprawnych dodatków na szwy i podwinięcia ma również bezpośredni wpływ na trwałość odzieży oraz komfort jej noszenia, co jest niezwykle istotne dla klientów. Dlatego wiedza na temat właściwego uwzględniania tych elementów w szablonach jest niezbędna dla każdego projektanta odzieży.

Pytanie 34

Aby stworzyć podstawowy krój damskiej spódnicy, konieczne są pomiary ciała oznaczone symbolami:

A. ZWo, ou, obt
B. ZWo, obt, ot
C. ZTv, ZKo, ot
D. ZTv, TB, obt
Kiedy analizujemy błędne odpowiedzi, można zauważyć, że niektóre z podanych kombinacji pomiarów nie spełniają podstawowych wymagań konstrukcyjnych dla spódnicy damskiej. Na przykład, w odpowiedziach, które zawierają ZTv lub ZKo, brakuje kluczowych wymiarów, takich jak obwód talii i bioder, które są fundamentalne dla formy odzieży. ZTv często odnosi się do wymiarów związanych z długością, co nie jest wystarczające w kontekście projektowania spódnicy. Brak obwodu talii w niektórych odpowiedziach może prowadzić do błędów w dopasowaniu, co jest jednym z najczęstszych problemów w krawiectwie. Niektóre błędne odpowiedzi mogą sugerować, że projektant powinien skupić się na długości odzieży, co jest mylnym podejściem, ponieważ proporcje sylwetki mają kluczowe znaczenie w procesie konstrukcji. Właściwe pomiary to również podstawa do tworzenia wykrojów, które zapewniają komfort i estetykę. Typowym błędem jest również ignorowanie indywidualnych różnic w sylwetkach, co może prowadzić do błędnych wniosków na temat potrzebnych wymiarów. Dlatego tak ważne jest posiadanie odpowiednich umiejętności w zakresie interpretacji pomiarów oraz znajomości standardów, które umożliwiają skuteczne projektowanie odzieży.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Kurtka przeciwdeszczowa z ortalionu to element odzieży zrealizowany

A. z tkaniny wełnianej
B. z włókniny przeszywanej
C. z materiału powlekanego
D. z dzianiny wełnianej
Ortalionowa kurtka przeciwdeszczowa jest wyrobem odzieżowym wykonanym z włókniny przeszywanej, co czyni ją doskonałym rozwiązaniem w trudnych warunkach atmosferycznych. Włóknina przeszywana, będąca materiałem kompozytowym, łączy w sobie zalety różnych włókien, co wpływa na jej odporność na wodę oraz wiatroszczelność. W praktyce, kurtki te są często stosowane przez osoby aktywne na świeżym powietrzu, w tym turystów, biegaczy i rowerzystów, którzy potrzebują odzieży ochronnej w deszczowych warunkach. Dzięki swojej konstrukcji, ortalionowa kurtka zapewnia również odpowiednią oddychalność, co jest kluczowe w przypadku intensywnej aktywności fizycznej. Warto podkreślić, że standardy jakości w branży odzieżowej, takie jak ISO 13934-1 dotyczące wytrzymałości tkanin, są często stosowane w produkcji tego typu odzieży, co gwarantuje jej wysoką jakość i funkcjonalność.

Pytanie 37

W trakcie prasowania odzieży z włókien, funkcję parowania należy deaktywować w żelazku parowo-elektrycznym

A. poliestrowych
B. poliamidowych
C. wełnianych
D. bawełnianych
Prasowanie tkanin takich jak bawełna, wełna czy poliester z wykorzystaniem funkcji parowania jest właściwe, ponieważ te materiały są bardziej odporne na działanie wysokiej temperatury oraz wilgoci. Bawełna, będąca włóknem naturalnym, dobrze znosi parę wodną i wysoką temperaturę, co pozwala na efektywne usuwanie zagnieceń. Wełna, z kolei, również korzysta na zastosowaniu pary, co umożliwia jej odświeżenie i wygładzenie, jednak należy unikać zbyt wysokich temperatur, aby nie spalić materiału. Poliester, jako włókno syntetyczne, jest mniej wrażliwy na parę, ale ważne jest ustawienie odpowiedniej temperatury, aby uniknąć odkształceń. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie materiały można prasować w ten sam sposób. Właściwe dobranie temperatury i metody prasowania do konkretnego rodzaju tkaniny jest kluczowe w procesie konserwacji odzieży. W przypadku poliamidów, ze względu na ich charakterystykę, stosowanie pary może prowadzić do uszkodzenia materiału. Dlatego tak istotne jest, aby znać właściwości różnych włókien przy stosowaniu technik prasowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży tekstylnej.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jakie urządzenia powinno się zastosować do finalizacji damskiego żakietu uszytego z wełny?

A. Krajarka ręczna, żelazko elektryczno-parowe
B. Automat do wykrawania, podszywarka
C. Dziurkarka odzieżowa, guzikarka
D. Prasa do klejenia, dziurkarka bieliźniana
No, wybór automatu wykrawającego i podszywarki do wykończenia żakietu damskiego z wełny to nie jest najlepszy pomysł. Te maszyny robią zupełnie coś innego. Automat wykrawający to sprzęt do masowego wycinania tkanin, bardziej na początku, a nie na etapie wykończenia. To wtedy trzeba się skupić na detalach, jak guziki czy dziurki. Jak użyjesz automatu wykrawającego w tym kontekście, to możesz naprawdę zgubić te kluczowe detale, które są potrzebne, żeby żakiet dobrze wyglądał i działał. Podszywarka też jest ważna, ale ona bardziej podkłada tkaniny, a nie wykańcza szczegóły jak guzik czy dziurki. Dziurkarka odzieżowa za to jest niezbędna, bo wycina właśnie te otwory, co jest kluczowe dla estetyki i funkcji żakietu. Jak wybierasz maszyny do wykończenia, to warto pomyśleć, czy są odpowiednie do tego, co trzeba zrobić i czy spełniają standardy jakości. Niekiedy, lekceważący wybór maszyn może obniżyć jakość końcowego produktu, co wpływa na to, jak klienci oceniają markę. Pamiętaj, że odpowiednie maszyny to kluczowy element w produkcji wysokiej jakości odzieży.

Pytanie 40

Wybierając materiał na suknię dla osoby wysokiej i szczupłej, należy dążyć do wizualnego poszerzenia i skrócenia figury. Taki efekt można osiągnąć, stosując tkaniny o

A. poprzecznych paskach
B. podłużnych prążkach
C. wzorach w rozmyciu
D. drobnych motywach kwiatowych
Poprzeczne pasy to doskonały wybór dla wysokich i szczupłych sylwetek, ponieważ ich poziome linie optycznie poszerzają ramiona i biodra. Takie tkaniny działają na zasadzie wizualnego rozładowania długości sylwetki, co skutkuje uzyskaniem bardziej proporcjonalnego wyglądu. W praktyce, jeśli projektujesz suknię dla osoby o takiej figurze, warto zwrócić uwagę na dobór szerokości pasów oraz ich kolorystyki — szerokie, kontrastowe pasy mogą działać bardziej wyraziście, podczas gdy węższe, zbliżone do koloru tkaniny będą dawały delikatniejszy efekt. Dodatkowo, użycie poprzecznych pasów w strefach, które chcemy uwydatnić, na przykład w okolicach talii, może jeszcze bardziej podkreślić kobiecą sylwetkę. To podejście jest zgodne z zasadami stylizacji, które podkreślają znaczenie harmonii proporcji ciała w modzie.