Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 29 maja 2025 01:14
  • Data zakończenia: 29 maja 2025 06:20

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki będzie całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego z czterocylindrowym silnikiem, polegającej na wymianie świec żarowych i akumulatora przez zakład, w którym koszt jednej roboczogodziny wynosi 100 zł brutto?

L.p.Nazwa częściCena 1 sztuki [zł]Czas wymiany 1 sztuki [h]
1Świeca żarowa50,000,25
2Akumulator250,000,20

A. 450 zł
B. 420 zł
C. 570 zł
D. 590 zł
Odpowiedź 570 zł jest poprawna, ponieważ dokładnie odzwierciedla całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego. Koszt ten składa się z dwóch głównych elementów: kosztów części oraz kosztu robocizny. W przypadku wymiany świec żarowych oraz akumulatora, niezbędne jest uwzględnienie zarówno ceny tych komponentów, jak i czasu pracy mechanika. Przy założeniu, że czas wymiany wynosi 5 godzin, a stawka za roboczogodzinę wynosi 100 zł, koszt robocizny wyniesie 500 zł (5 godzin x 100 zł). Dodatkowo, jeśli koszt świec żarowych wynosi 50 zł, a akumulatora 20 zł, całkowity koszt części (50 zł + 20 zł) wyniesie 70 zł. Sumując te wartości (500 zł + 70 zł), otrzymujemy 570 zł. Rachunki na naprawę powinny być prowadzone zgodnie z zasadami gospodarki finansowej, co pozwala nie tylko na dokładne oszacowanie kosztów, ale także na efektywne zarządzanie budżetem w długim okresie. Takie podejście do kosztorysowania jest standardem w branży, a odpowiednie dokumentowanie wydatków jest kluczowe dla przyszłych napraw i obliczeń kosztów.

Pytanie 2

Który element ciągnika można naprawić bez konieczności demontażu pokrywy podnośnika?

A. Rozdzielacz w układzie hydraulicznym
B. Zbiornik sprężonego powietrza
C. Zawór bezpieczeństwa cylindra hydraulicznego
D. Mechanizm różnicowy
Zarówno zawór bezpieczeństwa cylindra hydraulicznego, jak i rozdzielacz w układzie hydraulicznym odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu systemu hydraulicznego ciągnika. Zawór bezpieczeństwa jest odpowiedzialny za ochronę układu przed nadmiernym ciśnieniem, co oznacza, że wymaga dostępu do wnętrza podnośnika, aby prawidłowo go wymienić lub naprawić. Rozdzielacz, z kolei, jest kluczowym elementem, który kieruje płyn hydrauliczny do odpowiednich odbiorników w systemie, co również wiąże się z koniecznością demontażu pokrywy podnośnika dla zapewnienia odpowiedniego dostępu do jego komponentów. Mechanizm różnicowy, który jest integralną częścią napędu, również wymaga demontażu pokrywy, aby uzyskać dostęp do jego wewnętrznych elementów, takich jak zębatki czy łożyska. W kontekście serwisowania ciągników, ważne jest, aby zrozumieć, że niewłaściwe podejście do naprawy tych podzespołów może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu hydraulicznego oraz obniżenia efektywności pracy maszyny. Typowym błędem jest założenie, że wszystkie komponenty można serwisować bez demontażu pokrywy, co może skutkować ignorowaniem kluczowych procedur konserwacyjnych, które są zgodne z zaleceniami producentów oraz najlepszymi praktykami w branży. Takie podejście może prowadzić do nieefektywnej pracy ciągnika oraz zwiększenia ryzyka awarii.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Jaką głębokość powinny mieć narzędzia podczas pielenia uprawy rzędowej?

A. 2÷6 cm
B. 17÷21 cm
C. 12÷16 cm
D. 7÷11 cm
Odpowiedź 2÷6 cm jest jak najbardziej trafna. Głębokość pielenia ma naprawdę spore znaczenie, bo to wpływa na to, jak skutecznie pozbywamy się chwastów, a jednocześnie nie szkodzimy korzeniom naszych roślin. Dlatego właśnie pielenie w tym zakresie pozwala dotrzeć do chwastów w strefie, gdzie najczęściej rosną, ale nie rusza za bardzo gleby wokół upraw. To jest ważne, zwłaszcza przy delikatnych roślinach. Stosując narzędzia w tej głębokości, działamy zgodnie z tym, co mówią teraz agrotechnicy. Takie podejście ogranicza też potrzebę stosowania chemii, co jest na pewno na plus dla ochrony środowiska. Moim zdaniem to świetny przykład zrównoważonego rolnictwa.

Pytanie 5

Jakiego rodzaju płyn hamulcowy powinno się stosować do hamulców tarczowych, które są intensywnie używane i narażone na wysokie temperatury?

A. R3
B. DOT-5
C. DA-1
D. DOT-3
Płyn hamulcowy DOT-5 jest odpowiedni do zastosowań w warunkach wysokiego obciążenia i podwyższonej temperatury. Jego główną zaletą jest to, że jest płynem silikonowym, który nie wchłania wilgoci, co czyni go idealnym wyborem do systemów hamulcowych narażonych na ekstremalne warunki. Dzięki temu, że nie absorbuje wody, nie traci swoich właściwości w wyniku korozji czy degradacji, co jest szczególnie ważne w przypadku hamulców tarczowych, które mogą nagrzewać się do bardzo wysokich temperatur podczas intensywnego użytkowania. W praktyce, znajomość specyfikacji płynów hamulcowych, jak np. normy SAE J1703 czy J1704, jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności układów hamulcowych. Płyn DOT-5 znajduje szerokie zastosowanie w sportach motorowych oraz w pojazdach, gdzie wymagana jest wysoka odporność na temperaturę, co pozwala na dłuższe użytkowanie bez potrzeby wymiany płynu, przeciwdziałając problemom takim jak utrata ciśnienia w układzie hamulcowym.

Pytanie 6

Przygotowując do głównej naprawy samobieżną maszynę rolniczą, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. poddać ją myciu i czyszczeniu
B. przeprowadzić demontaż zewnętrznych osłon oraz przekładni
C. wykonać weryfikację wstępną
D. spuścić oleje i inne płyny eksploatacyjne
Przeprowadzenie weryfikacji wstępnej zanim maszyna zostanie umyta i wyczyszczona jest podejściem, które może prowadzić do błędnych wniosków. Weryfikacja wstępna ma na celu ocenę stanu technicznego maszyny, jednak zanieczyszczone powierzchnie mogą skutkować niewłaściwą oceną stanu komponentów. Na przykład, brudne elementy mogą maskować widoczne uszkodzenia, co prowadzi do tego, że nieusunięte zanieczyszczenia będą mogły spowodować dalsze kłopoty w trakcie pracy maszyny. Demontaż zewnętrznych osłon i przekładni jest również niewłaściwym pierwszym krokiem, ponieważ może to prowadzić do dodatkowych uszkodzeń, gdyż brud i pył mogą dostać się do wnętrza maszyny, co negatywnie wpłynie na jej działanie. Natomiast spuszczenie olejów i innych płynów eksploatacyjnych przed myciem może prowadzić do sytuacji, w której niewłaściwe usunięcie płynów stwarza ryzyko skażenia środowiska. Standardy przemysłowe zalecają, aby zawsze najpierw oczyścić maszynę, co nie tylko ułatwia dalsze prace, ale także zapewnia bezpieczeństwo i efektywność operacyjną w dłuższej perspektywie. Dlatego kluczowe jest, aby najpierw zadbać o czystość maszyny, zanim przejdziemy do bardziej zaawansowanych procedur konserwacyjnych.

Pytanie 7

Ciągnik o ogólnej sprawności η = 0,6 powinien współpracować z agregatem uprawowym wymagającym 18 kW mocy użytecznej (na zaczepie). Jaką moc efektywną (silnika) powinien mieć ten ciągnik, aby zapewnić nadwyżkę rzędu 10-15%?

A. 30 kW
B. 34 kW
C. 20 kW
D. 18 kW
Obliczenia dotyczące mocy silnika ciągnika, który ma współpracować z agregatem wymagającym 18 kW, są dość istotne. Musisz pamiętać o sprawności silnika, która w tym przypadku wynosi 0,6. To znaczy, że z całej mocy silnika, tylko 60% jest wykorzystywane do pracy z agregatem. Więc żeby znaleźć moc potrzebną, dzielisz moc użyteczną przez sprawność. Wychodzi 30 kW. Ale to nie koniec, bo trzeba dodać zapas mocy, co w tym przypadku wynosi 15%. Więc, jeśli pomnożysz 30 kW przez 1,15, dostajesz 34,5 kW. To jest ta moc, którą potrzebujesz, żeby ciągnik mógł efektywnie współpracować z agregatem, zwłaszcza w trudniejszych warunkach. Przy odpowiedniej mocy nie tylko sprzęt będzie działał sprawniej, ale też dłużej posłuży w codziennej pracy.

Pytanie 8

Pług do podorywki w uprawach pożniwnych można zastąpić

A. broną talerzową
B. wałem pierścieniowym
C. wałem kolczastym
D. broną zębata
Brana talerzowa to naprawdę świetne narzędzie, które sprawdza się w uprawach pożniwnych, zwłaszcza zamiast pługa podorywkowego. Jej konstrukcja pozwala na skuteczne mieszanie resztek roślinnych z glebą, co fajnie poprawia jej strukturę i żyzność. Na przykład, gdy uprawiasz zboża, brona talerzowa szybko niszczy chwasty i dobrze napowietrza glebę. To b. ważne, żeby uzyskać wyższe plony. Talerze w tej bronie działają trochę jak noże – tną i rozdrabniają, więc są super w trudnych warunkach, np. na gliniastych glebach. Jak stosujesz brony talerzowej zgodnie z tym, co mówią agronomowie i normy, to w sumie poprawiasz jakość upraw. A przy okazji, możesz mniej używać herbicydów, co jest teraz na czasie, bo wszyscy mówią o zrównoważonym rolnictwie.

Pytanie 9

Który sklep oferuje najniższą cenę zakupu części do naprawy brony talerzowej, polegającej na wymianie 5 talerzy gładkich, 5 uzębionych, jednej tulei oraz 10 nakładek?

L.p.Cena jednostkowa brutto [zł]
Sklep
A.
Sklep
B.
Sklep
C.
Sklep
D.
1Talerz gładki170,00160,00180,00170,00
2Talerz użebiony160,00180,00160,00170,00
3Tuleja60,0040,0050,0040,00
4Nakładka12,0010,0015,0010,00

A. C.
B. D.
C. A.
D. B.
Wybór innego sklepu niż A w tej sytuacji może wynikać z niepoprawnej analizy cenowej lub braku szczegółowego zrozumienia oferty poszczególnych dostawców. Często zdarza się, że przy pierwszym spojrzeniu na ceny wydaje się, że inne sklepy mogą oferować atrakcyjne promocje, jednak po dokładnym przeliczeniu kosztów całkowitych, takie podejście prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, sklep B i sklep D oferują koszt zakupu na poziomie 1840,00 zł, co, mimo że jest zbliżoną kwotą, jest wyraźnie droższe niż oferta sklepu A. Przeoczenie takich szczegółów w analizie zakupowej może być wynikiem typowych błędów myślowych, takich jak skupienie się wyłącznie na pojedynczych cenach bez uwzględnienia pełnej kalkulacji kosztów. Dobrą praktyką jest ocena całkowitych kosztów naprawy oraz porównanie ofert w kontekście jakości produktów. Warto także uwzględnić, że wybór droższej opcji niekoniecznie oznacza lepszą jakość. Dlatego tak istotne jest, aby przed dokonaniem zakupu przeanalizować wszystkie dostępne informacje i wyciągnąć racjonalne wnioski, co może zaowocować wymiernymi oszczędnościami w przyszłości.

Pytanie 10

W oparciu o informacje podane w tabeli, roczne koszty poniesione na paliwo dla ciągnika, który przepracuje 300 mth w pracach polowych i 400 mth w transporcie, wynosi

Zużycie paliwa w pracach polowych [l/mth]4,0
Zużycie paliwa w transporcie [l/mth]6,0
Cena 1 litra paliwa [zł]5,0

A. 14 000 zł
B. 18 000 zł
C. 20 000 zł
D. 12 000 zł
Dobrze, że obliczenia dotyczące kosztów paliwa dla ciągnika wychodzą z rzetelnych danych. Z tego, co widzę, ciągnik pracuje 300 mth na polu i 400 mth w transporcie. Kluczowe jest to, że w polu paliwa schodzi 1200 litrów, a w transporcie 2400 litrów. To daje nam w sumie 3600 litrów. Przy cenie 5 zł za litr, mamy całkowity koszt na poziomie 18 000 zł. Takie kalkulacje to podstawa w rolnictwie, bo pozwalają lepiej zarządzać budżetem. Umiejętność liczenia kosztów eksploatacji maszyn, w tym paliwa, jest mega ważna dla każdego w tej branży, bo przydaje się przy planowaniu przyszłych wydatków. Regularnie warto tego typu rzeczy przeliczać, żeby monitorować, jak wszystko działa.

Pytanie 11

Do jakich prac najlepiej nadaje się nośnik narzędzi?

A. ciężkich prac uprawowych
B. prac w międzyrzędziach
C. współpracy z maszynami przyczepianymi
D. prac transportowych
Wybór odpowiedzi dotyczący prac transportowych, współpracy z maszynami przyczepianymi czy ciężkich prac uprawowych jest błędny i wynika z nieporozumienia w zakresie funkcji nośnika narzędzi. Prace transportowe wymagają odmiennych pojazdów, które są zaprojektowane do przewożenia ciężkich ładunków na dłuższe dystanse. Takie maszyny, jak ciągniki lub specjalistyczne przyczepy, są zbudowane z myślą o dużych obciążeniach, co nie ma zastosowania w kontekście precyzyjnych prac w międzyrzędziach. Podobnie, współpraca z maszynami przyczepianymi odnosi się do narzędzi, które są przystosowane do pełnienia innych ról, na przykład do orki lub siewu, które nie uwzględniają delikatności pracy w bliskim sąsiedztwie roślin. Ponadto, ciężkie prace uprawowe wymagają sprzętu, który jest skonstruowany do intensywnego użytkowania w trudnych warunkach glebowych, co nie jest spójne z koncepcją nośnika narzędzi. Takie pomyłki mogą wynikać z braku zrozumienia różnorodności dostępnych maszyn rolniczych oraz ich specyfiki w kontekście różnych zastosowań. Kluczowe jest, by zrozumieć, że różne maszyny pełnią różne funkcje, a dobór odpowiedniego sprzętu do konkretnego zadania jest niezbędny dla efektywności działań w rolnictwie.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Przyczyną zacięcia hamulców, mimo puszczenia pedału, jest

A. zużycie bębnów hamulcowych
B. zużycie szczęk hamulcowych
C. zbyt mały luz jałowy pedału
D. zbyt duży luz jałowy pedału
Moim zdaniem, zbyt duży skok jałowy pedału hamulca sprawia, że pedał nie reaguje tak, jak powinien. Musisz mocniej naciskać, żeby aktywować hamulce, co może prowadzić do opóźnienia w ich działaniu. To nie jest przyczyną blokowania, ale może skutkować nieefektywnym hamowaniem. Jeśli mówimy o zużyciu szczęk hamulcowych, to to z kolei powoduje, że siła na bębny hamulcowe jest za mała, więc hamulce słabiej działają, ale to nie to samo, co blokowanie. Poza tym, zużyte bębny hamulcowe nie są bezpośrednio powiązane z zablokowaniem kół, a bardziej dotyczą obniżonej efektywności. Problemy z blokowaniem hamulców związane są zazwyczaj z mechanicznymi ustawieniami i skokiem jałowym, który jest kluczowy dla ich działania. Trzeba pamiętać, że odpowiednia konserwacja układu hamulcowego i sporadyczne sprawdzanie skoku jałowego oraz stanu szczęk hamulcowych są ważne dla bezpieczeństwa na drodze i efektywności działania samochodu.

Pytanie 14

Podczas montażu sworznia tłokowego łącząc tłok z korbowodem, co należy zrobić?

A. podgrzać zarówno tłok, jak i sworzeń tłokowy
B. ochłodzić tłok oraz sworzeń tłokowy
C. podgrzać tłok
D. podgrzać sworzeń tłokowy
Podgrzewanie tłoka przed montażem sworznia tłokowego jest kluczowym procesem, który ułatwia prawidłowe połączenie tych dwóch elementów. W momencie podgrzania, materiał tłoka rozszerza się, co pozwala na łatwiejsze wsunięcie sworznia. Taki zabieg minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno sworznia, jak i tłoka, który mógłby ulec deformacji w wyniku niewłaściwego montażu. Dobrą praktyką jest osiągnięcie temperatury około 80–100°C, co jest zgodne z normami i standardami w mechanice i inżynierii materiałowej. Po zakończeniu montażu, elementy schłodzą się do temperatury roboczej, co skutkuje ich właściwym dopasowaniem. Przykładem zastosowania tej metody jest produkcja silników spalinowych, gdzie precyzyjny montaż sworznia odnosi się do poprawy efektywności działania i zmniejszenia tarcia. Warto także pamiętać, że nieodpowiednie metody montażu mogą prowadzić do awarii, co podkreśla znaczenie przestrzegania najlepszych praktyk branżowych.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Urządzenia transportowe o ograniczonym zasięgu, przeznaczone do ciągłego przewożenia ciał stałych z stałą bądź zmienną szybkością, to

A. kolejki.
B. taczki dwukołowe.
C. przenośniki.
D. wózki obrotowe.
Kolejki, wózki obrotowe oraz taczki dwukołowe, mimo że są również środkami transportu, nie spełniają kryteriów określonych w pytaniu. Kolejki, mają charakter transportu masowego i są przeznaczone do przewozu pasażerów lub dużych ładunków na większe odległości, a ich działanie opiera się na ustalonym torze i nie charakteryzują się ciągłością w przemieszczaniu ciał stałych w małej skali. Wózki obrotowe są używane w specyficznych zastosowaniach, takich jak transport ręczny, jednak nie są przystosowane do ciągłego przemieszczenia materiałów w sposób zautomatyzowany, co czyni je mniej efektywnymi w kontekście przemysłowym. Taczki dwukołowe, z kolei, to narzędzia manualne, które wymagają aktywnego udziału użytkownika i nie oferują ciągłego transportu. Te środki transportu przypisane są do działań wymagających fizycznej pracy człowieka, co stoi w sprzeczności z automatyzacją i efektywnością, jaką oferują przenośniki. Powszechny błąd myślowy polega na utożsamianiu różnych rodzajów transportu z ich efektywnością i zastosowaniem w przemyśle, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat ich funkcji i zasadności użycia w procesach logistycznych.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Lista czynności związanych z ogólną kontrolą opryskiwacza polowego zawieszanego nie obejmuje weryfikacji

A. wydajności rozpylacza
B. szczelności zbiornika
C. kompletności osłon wirujących elementów opryskiwacza
D. pewności jego mocowania na układzie zawieszenia
Wybór odpowiedzi dotyczącej wydajności rozpylacza jako elementu, który nie wchodzi w zakres badania ogólnego opryskiwacza polowego zawieszanego, jest prawidłowy. Badanie ogólne opryskiwacza koncentruje się na ocenie stanu technicznego i bezpieczeństwa urządzenia przed jego użyciem. W ramach tych badań szczególną uwagę zwraca się na mocowanie opryskiwacza do układu zawieszenia, co jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa podczas pracy. Oprócz tego, niezbędne jest także sprawdzenie szczelności zbiornika, aby uniknąć wycieków substancji chemicznych, co może prowadzić do zanieczyszczeń środowiska. Kompletność osłon wirujących elementów jest równie istotna, ponieważ chroni operatora przed potencjalnymi urazami. Wydajność rozpylacza, chociaż istotna, jest zazwyczaj oceniana w innej fazie kontroli, bardziej związanej z kalibracją i efektywnością aplikacji środków ochrony roślin, co ma miejsce już po przeprowadzeniu wstępnych badań ogólnych.

Pytanie 21

Właściciel maszyny rolniczej jest zobowiązany do złożenia pojazdu do okresowego przeglądu technicznego?

A. przed upływem terminu wskazanego w dowodzie rejestracyjnym
B. po każdym serwisie P-4 i P-5 oraz po wykonaniu głównych napraw
C. po upłynięciu daty wskazanej w dowodzie rejestracyjnym
D. po wykorzystaniu ustalonej przez producenta liczby motogodzin
Właściwe podejście do okresowego badania technicznego ciągnika rolniczego polega na jego przedstawieniu przed upływem terminu określonego w dowodzie rejestracyjnym. To kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo użytkowania pojazdu i jego zgodność z obowiązującymi normami prawnymi. W przypadku ciągników, które są intensywnie eksploatowane, regularne przeglądy są niezbędne, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić optymalną wydajność. Zgodnie z polskim prawem, każdy właściciel pojazdu ma obowiązek dbać o jego stan techniczny, co obejmuje również terminowe przeprowadzanie badań okresowych. Należy również pamiętać, że odpowiednie przeglądy i badania są zgodne z zaleceniami producentów, którzy często określają konkretne harmonogramy przeglądów w zależności od modelu i zastosowania ciągnika, co potwierdza znaczenie regularności w tych działaniach. Dbanie o terminowe przeglądy nie tylko wydłuża żywotność pojazdu, ale również wpływa na bezpieczeństwo użytkowników i otoczenia.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Rozdrabniacz bijakowy, stosowany do przygotowania pasz, napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 10 kW, przetwarza ziarno z efektywnością 800 kg/h. Oblicz koszt energii elektrycznej potrzebnej do rozdrobnienia 8 000 kg ziarna, jeśli cena 1 kWh wynosi 0,50 zł?

A. 15,00 zł
B. 50,00 zł
C. 25,00 zł
D. 40,00 zł
Wybór innej odpowiedzi często bierze się z tego, że można coś źle zrozumieć przy obliczeniach dotyczących energii. Czasami wydaje się, że rozdrabniacz działa szybciej niż w rzeczywistości. I przez to można źle policzyć. Mamy tu taką sytuację, że przy wydajności 800 kg/h łatwo obliczyć, że do przetworzenia 8 000 kg ziarna potrzebne jest 10 godzin. Warto też pamiętać, że zdarza się pomylić jednostki przy przeliczeniach między mocą a energią. Mocy w kW nie można po prostu wziąć i pomnożyć bez zrozumienia, że czas też musi być w godzinach, żeby dostaliśmy energię w kWh. Koszt energii to potem jest to, co zużyjemy, pomnożone przez cenę za 1 kWh. Jak w tym popełnimy błąd, to mogą wyjść duże różnice w kosztach, co przy długoterminowym planowaniu jest naprawdę ważne. Wiedza o tym, jak to działa, pomaga lepiej zarządzać wydajnością i kosztami w produkcji.

Pytanie 24

Jeśli filtr oleju silnikowego montowany jest od dołu w pozycji pionowej, to przed jego przykręceniem

A. napełnia się go olejem silnikowym
B. podgrzewa się go w ciepłej wodzie
C. napełnia się go naftą lub benzyną ekstrakcyjną
D. przeprowadza się kontrolę jego szczelności
Zalewanie filtra oleju silnikowego olejem przed jego zainstalowaniem jest kluczowym krokiem, który ma na celu zapewnienie odpowiedniego smarowania elementów silnika od momentu jego uruchomienia. Wypełnienie filtra olejem pozwala na uniknięcie początkowego okresu pracy na sucho, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń silnika. W praktyce, jest to zgodne z zaleceniami producentów, którzy podkreślają znaczenie tego kroku w instrukcjach obsługi. Dzięki temu filtr od razu zacznie prawidłowo pracować, co prowadzi do skuteczniejszego oczyszczania oleju oraz zwiększa żywotność całego układu. Warto również zauważyć, że niektóre filtry są zaprojektowane tak, aby zawierały olej w swojej budowie, co dodatkowo minimalizuje ryzyko uszkodzeń. Dobre praktyki w zakresie konserwacji pojazdów wskazują, że przed każdą wymianą oleju, należy również wymienić filtr, co zapewnia optymalną pracę silnika.

Pytanie 25

Pierwszym krokiem przed wypełnieniem ubytków w powłoce lakierniczej na powierzchni maszyny rolniczej powinno być

A. przeprowadzenie odrdzewiania
B. pomalowanie farbą podkładową
C. nałożenie zaprawki
D. wypełnienie nierówności szpachlą
Odrdzewianie jest kluczowym krokiem w procesie renowacji powłok lakierniczych na maszynach rolniczych. Rdza, jeśli nie zostanie usunięta, może prowadzić do dalszych uszkodzeń i osłabienia struktury metalu, co z kolei może skutkować poważnymi kosztami napraw. Proces odrdzewiania polega na usunięciu korozji za pomocą mechanicznych lub chemicznych metod, takich jak szlifowanie, szczotkowanie lub zastosowanie preparatów chemicznych. Dobrą praktyką jest również ocena głębokości rdzy i, w razie potrzeby, zastosowanie inhibitorów korozji, aby zapobiec nawrotom. Po zakończeniu odrdzewiania, powierzchnię należy dokładnie oczyścić z pyłu i resztek, co pozwoli na lepszą przyczepność kolejnych warstw: zaprawki i farby podkładowej. To podejście jest zgodne z zaleceniami standardów jakości, które podkreślają znaczenie przygotowania powierzchni w procesie malarskim, co zapewni długotrwałe efekty i estetykę wykończenia.

Pytanie 26

W celu usunięcia chwastów z plantacji buraka cukrowego o powierzchni 25 ha wykonano trzy opryski środkiem chemicznym w dawce 2 kg/ha każdy. Jakie będą koszty zakupu tego środka chemicznego dla pełnej ochrony plantacji, biorąc pod uwagę, że cena za 1 kg środka wynosi 68,00 zł?

A. 3 400,00 zł
B. 408,00 zł
C. 5 100,00 zł
D. 10 200,00 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, ważne jest zrozumienie podstawowych zasad obliczania kosztów związanych z ochroną roślin. Wiele osób może błędnie zakładać, że wystarczy pomnożyć powierzchnię przez ilość środka na ha, co prowadzi do niepełnych obliczeń. Niekiedy może wystąpić pokusa, aby dodać tylko koszt pojedynczego oprysku bez uwzględnienia liczby wykonanych oprysków. Na przykład, obliczając 25 ha × 2 kg/ha, osoba może pomyśleć, że wynik to 50 kg, co jest prawdą tylko dla jednej aplikacji, a nie całkowitej ilości potrzeba na 3 aplikacje. Innym typowym błędem jest pominięcie ceny za kg w końcowym rachunku. Bez uwzględnienia, że całkowity koszt to nie tylko ilość środka, ale również jego cena, można dojść do wniosku, że koszt zakupu jest znacznie niższy. W kontekście praktycznym, znajomość tych zasad ma kluczowe znaczenie, ponieważ nieprawidłowe obliczenia mogą prowadzić do niewystarczającej ochrony roślin bądź niepotrzebnych wydatków. Dobre praktyki dotyczące planowania zabiegów agrotechnicznych wymagają nie tylko prawidłowego obliczenia ilości środków, ale także monitorowania kosztów, aby efektywnie zarządzać budżetem produkcyjnym.

Pytanie 27

Jaki będzie całkowity koszt przewozu 80 ton zboża do punktu skupu przy użyciu zestawu ciągnik oraz dwie przyczepy ośmiotonowe, jeżeli koszt wynajmu zestawu wynosi 120 zł/h, a jeden kurs trwa 1,5 godziny? Jeśli transport przekracza 50 ton, przewoźnik oferuje 5% rabatu na tę usługę?

A. 840 zł
B. 798 zł
C. 900 zł
D. 855 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt transportu 80 ton zboża można obliczyć w kilku krokach. Po pierwsze, należy ustalić liczbę kursów potrzebnych do przewiezienia całego załadunku. Ponieważ każda z dwóch przyczep ma 8 ton ładowności, zestaw może przewieźć 16 ton na jeden kurs. Zatem, aby przetransportować 80 ton, potrzeba 5 kursów (80 ton / 16 ton na kurs). Czas wykonania jednego kursu wynosi 1,5 godziny, co oznacza, że 5 kursów zajmie 7,5 godziny (5 kursów x 1,5 godziny). Koszt wynajmu zestawu to 120 zł na godzinę, więc całkowity koszt wyniesie 900 zł (7,5 godziny x 120 zł). Jednakże, ponieważ przewożona ilość przekracza 50 ton, przysługuje 5% rabatu. Obliczając rabat, otrzymujemy 900 zł - 5% z 900 zł, co daje 855 zł. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie uwzględnienie rabatów oraz precyzyjne kalkulacje czasu transportu są kluczowe dla efektywności kosztowej.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

W trakcie demontażu koła jezdnego, po podniesieniu ciągnika rolniczego, należy

A. posługiwać się kluczem dynamometrycznym
B. zabezpieczyć pojazd podporami
C. odkręcać nakrętki w ściśle określonej kolejności
D. zapewnić osobę do asekuracji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabezpieczenie pojazdu podporami jest kluczowym krokiem w procesie demontażu koła jezdnego ciągnika rolniczego. Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac konserwacyjnych lub naprawczych, istotne jest, aby ciągnik był stabilny i nie stwarzał ryzyka przewrócenia się. Użycie podpór zapewnia, że pojazd nie opadnie ani nie przesunie się w trakcie pracy, co jest szczególnie istotne przy cięższych maszynach, gdzie niewłaściwe zabezpieczenie może prowadzić do poważnych wypadków. Przykładowo, podczas wymiany kół w ciągniku rolniczym, warto zastosować podpory hydrauliczne, które są odpowiednie do danego obciążenia pojazdu. Zgodnie z normami BHP, zawsze powinno się używać podpór przystosowanych do danego typu maszyny, a przed ich użyciem warto dokładnie sprawdzić ich stan techniczny. Prawidłowe zabezpieczenie pojazdu nie tylko chroni pracownika, ale również może zapobiec uszkodzeniom sprzętu.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Prawidłowa sekwencja działań przy łączeniu maszyny zawieszanej z ciągnikiem obejmuje precyzyjne zbliżenie się tyłem do maszyny, a następnie w jakiej kolejności?

A. wyłączeniu biegu, połączeniu górnego łącznika, dolnych cięgien, złączy instalacji hydraulicznej, wału przegubowego
B. wyłączeniu biegu, połączeniu dolnych cięgien, wału przegubowego, górnego łącznika, złączy instalacji hydraulicznej
C. unieruchomieniu ciągnika, połączeniu dolnych cięgien, górnego łącznika, wału przegubowego, złączy instalacji hydraulicznej
D. wyłączeniu biegu, połączeniu wału przegubowego, dolnych cięgien, górnego łącznika, złączy instalacji hydraulicznej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź opiera się na kluczowych zasadach bezpieczeństwa i efektywności podczas łączenia maszyny zawieszanej z ciągnikiem. Proces ten zaczyna się od unieruchomienia ciągnika, co jest niezbędne dla zapewnienia stabilności oraz minimalizacji ryzyka wypadków. Po unieruchomieniu, następnym krokiem jest połączenie cięgien dolnych, co zapewnia odpowiednie wsparcie dla maszyny i stabilizację podczas pracy. Następnie należy zainstalować łącznik górny, który jest kluczowy dla połączenia maszyny z ciągnikiem w taki sposób, aby umożliwić prawidłowe działanie hydrauliki oraz innych mechanizmów. Po tych krokach, ważne jest połączenie wału przegubowego, który przenosi napęd między ciągnikiem a maszyną, co jest krytyczne dla efektywności operacyjnej. Na koniec należy podłączyć złącza instalacji hydraulicznej, co umożliwia prawidłowe funkcjonowanie systemów hydraulicznych maszyny. Przestrzeganie tej kolejności jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej i maszynowej oraz zapewnia bezpieczeństwo użytkownika i prawidłowe działanie sprzętu.

Pytanie 34

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + koszty przechowywania i ubezpieczenia) ciągnika kosztującego
100 000 zł, przy założeniu, że będzie użytkowany przez 20 lat, a miesięczne wydatki na przechowywanie i ubezpieczanie wynoszą 100 zł?

A. 6200 zł
B. 5100 zł
C. 7000 zł
D. 5000 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby policzyć, ile kosztuje rocznie utrzymanie ciągnika, trzeba wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Przede wszystkim amortyzację, ale też koszty garażowania i ubezpieczenia. Jeśli mamy ciągnik za 100 000 zł i zakładamy, że posłuży nam przez 20 lat, to amortyzacja wynosi 5 000 zł rocznie. Dzieje się tak, bo dzielimy cenę zakupu przez czas eksploatacji (czyli 100 000 zł / 20 lat). Później dodajemy koszty garażu i ubezpieczenia. Miesięcznie kosztuje nas to 100 zł, co daje rocznie 1 200 zł (100 zł x 12). Jak to wszystko zsumujemy, to wyjdzie nam 6 200 zł rocznie (5 000 zł za amortyzację + 1 200 zł za inne koszty). Taki sposób obliczeń jest naprawdę przydatny w zarządzaniu kosztami i pomaga lepiej planować wydatki związane z inwestycją.

Pytanie 35

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli określ częstotliwość wymiany oleju w układzie hydraulicznym kombajnu zbożowego

CzynnośćCzęstotliwość [mth]
502005001000
Smarowanie pompy wodnejX
Wymiana płynu chłodniczegoX
Wymiana oleju w układzie smarowania silnikaX
Wymiana oleju w układzie hydraulicznymX

A. 1 000 mth
B. 500 mth
C. 200 mth
D. 50 mth

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymiana oleju w układzie hydraulicznym kombajnu co 1 000 motogodzin to naprawdę dobra praktyka, zgodna z tym, co mówią producenci i doświadczeni rolnicy. Odpowiedni olej hydrauliczny jest kluczowy dla sprawnego działania całego systemu. Jak się go nie wymienia regularnie, można narazić się na różne problemy, a olej po 1 000 mth może już nie działać jak należy. To oznacza większe tarcie i szybsze zużycie elementów hydraulicznych. Regularne sprawdzanie stanu oleju i trzymanie się planu wymiany to podstawa, jeśli chce się dobrze zarządzać maszynami. Nie zapominaj też, żeby zwracać uwagę na jakość oleju i wszelkie dodatki – to może naprawdę poprawić jego działanie. Inwestycja w dobry olej i trzymanie się zaleceń producenta jest kluczem do długiej i efektywnej pracy maszyny.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Smar grafitowy jest stosowany przede wszystkim do smarowania

A. łożysk tocznych
B. łożysk ślizgowych
C. przekładni łańcuchowych
D. zacisków akumulatorów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Smar grafitowy jest idealnym rozwiązaniem do smarowania przekładni łańcuchowych ze względu na swoje unikalne właściwości smarne i odporność na wysokie temperatury. Grafit, jako materiał stały, nie tylko redukuje tarcie, ale również oferuje doskonałą ochronę przed korozją i zużyciem. Dzięki wysokiej lepkości, smar grafitowy przylega do powierzchni, co jest szczególnie istotne w przypadkach, gdy systemy łańcuchowe działają w trudnych warunkach, takich jak narażenie na wodę czy zanieczyszczenia. Jego zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym jest powszechne, a zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, stosowanie smarów grafitowych w przekładniach łańcuchowych minimalizuje ryzyko awarii oraz wydłuża żywotność komponentów. Dodatkowo, smar ten jest również stosowany w różnych aplikacjach, takich jak wózki widłowe czy maszyny budowlane, co potwierdza jego wszechstronność i skuteczność. Warto zaznaczyć, że smar grafitowy spełnia normy ISO dotyczące smarów przemysłowych, co zapewnia jego wysoką jakość i efektywność w zastosowaniu.

Pytanie 38

Na glebach zwięzłych o wysokiej spoistości oraz do orki trwałych użytków zielonych zaleca się użycie pługa

A. z odkładnicą śrubową lub półśrubową
B. z korpusami talerzowymi
C. z dołączoną lekką broną zębową
D. z przedpłużkiem oraz pogłębiaczem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'z odkładnicą śrubową lub półśrubową' jest prawidłowa, ponieważ te rodzaje odkładnic są idealne do orki głębokiej na glebach zwięzłych o dużej spoistości. Odkładnice śrubowe charakteryzują się wysoką efektywnością w przekraczaniu oporu gleby, co jest kluczowe w przypadku gleb o dużej gęstości. Efektywnie rozprzestrzeniają one urobek na boki, co wspomaga proces odwracania gleby i poprawia warunki dla późniejszej uprawy. W praktyce, zastosowanie takiego pługa na trwałych użytkach zielonych zminimalizuje ryzyko blokowania się narzędzia w glebie oraz zwiększy wydajność orki. Standardy branżowe, takie jak Rekomendacje Dobrej Praktyki Rolniczej, podkreślają znaczenie doboru odpowiednich narzędzi do specyfiki gleby, co wpływa na jakość upraw i zdrowie ekosystemu. Warto również zauważyć, że stosowanie odkładnic śrubowych minimalizuje erozję gleby, co jest istotnym elementem zrównoważonego rolnictwa.

Pytanie 39

Podczas przygotowania ciągnika do przeprowadzenia testu szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika przy użyciu pomiaru ciśnienia oleju, należy ocenić stan techniczny pompy, a następnie

A. całkowicie otworzyć przepustnicę, jeśli silnik jest w nią wyposażony
B. zmienić olej w silniku
C. podgrzać silnik do temperatury operacyjnej
D. usunąć wszystkie wtryskiwacze

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rozgrzewanie silnika do temperatury eksploatacyjnej jest kluczowym krokiem w przygotowaniu ciągnika do oceny szczelności łożysk ślizgowych wału korbowego silnika. Silniki spalinowe najlepiej działają w określonym zakresie temperatur, co ma wpływ na lepkość oleju, właściwości uszczelniające oraz wydajność systemu smarowania. Zimny olej ma wyższą lepkość, co może prowadzić do nieprawidłowych odczytów ciśnienia oleju oraz utrudnienia w pracy pompy olejowej. Przykładem zastosowania tej praktyki jest proces diagnostyki silników w ciągnikach rolniczych, gdzie prawidłowe ciśnienie oleju jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniego smarowania i ochrony przed zużyciem. Ponadto, przeszkoleni mechanicy powinni przestrzegać standardów branżowych, takich jak normy SAE dotyczące olejów silnikowych, aby zapewnić optymalne działanie i długowieczność silnika. Właściwe przygotowanie, w tym osiągnięcie odpowiedniej temperatury, pozwala na dokładniejsze pomiary i ocenę stanu technicznego wału korbowego.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.