Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 14:29
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 14:46

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Termin "kontrola" nie jest tożsamy z pojęciem

A. rewizja
B. wizytacja
C. koordynacja
D. lustracja
Koordynacja jest procesem, który polega na synchronizacji działań różnych jednostek w organizacji w celu osiągnięcia wspólnego celu. W przeciwieństwie do kontroli, która koncentruje się na monitorowaniu i ocenie efektywności działań, koordynacja ma na celu zapewnienie, że wszystkie części organizacji działają w harmonii. Przykładem zastosowania koordynacji może być organizacja pracy zespołów projektowych, gdzie różne działy współpracują, aby dostarczyć produkt końcowy. Praktyki zarządzania projektami, takie jak metodyka Agile, kładą duży nacisk na koordynację zadań i komunikację między zespołami. W standardach ISO 9001, które dotyczą zarządzania jakością, koordynacja jest kluczowym elementem zapewniającym płynność procesów i efektywność działań. Dobrze zorganizowana koordynacja może prowadzić do zwiększenia wydajności, redukcji kosztów i poprawy satysfakcji klienta, co czyni ją niezbędnym aspektem skutecznego zarządzania.

Pytanie 2

Umowa dotycząca przeniesienia własności nieruchomości, sporządzona w zwykłej formie pisemnej

A. staje się nieważna tylko w razie odpowiedniego wyroku sądu.
B. staje się bezskuteczna jedynie w przypadku zakwestionowania jej ważności przez podmiot wskazany w przepisach.
C. jest bezwzględnie nieważna
D. jest ważna, ponieważ taka forma jest określona w przepisach dla tej umowy.
W przypadku umowy dotyczącej przeniesienia własności nieruchomości, istnieje powszechne przekonanie, że może ona być ważna, gdy tylko strony nie podważają jej ważności, co jest błędne. Oparcie się na podmiocie wskazanym w ustawie do podważania umowy nie ma zastosowania w sytuacjach związanych z nieruchomościami, gdyż brak odpowiedniej formy skutkuje nieważnością z mocy prawa. Warto zauważyć, że nie wystarczy to, że strony nie będą sprzeciwiać się umowie; jej ważność zależy wyłącznie od spełnienia formalnych wymogów. Podobnie twierdzenie, że umowa stanie się nieważna tylko w razie odpowiedniego orzeczenia sądu, jest mylące. Nawet bez orzeczenia sądowego, umowa zawarta w niewłaściwej formie nie wywołuje skutków prawnych. Ponadto, mówienie o bezwzględnej nieważności dobra, gdzie konieczne jest stosowanie rygorystycznych wymogów formalnych, jest kluczowe dla zrozumienia prawa cywilnego. W praktyce, dla każdej umowy dotyczącej nieruchomości, niezależnie od okoliczności, forma notarialna jest wymagana. Ignorowanie tego wymogu może prowadzić do nieodwracalnych konsekwencji prawnych oraz finansowych, dlatego tak ważne jest, aby zawsze stosować się do odpowiednich przepisów przy zawieraniu umów dotyczących nieruchomości.

Pytanie 3

Do wyłącznej kompetencji rady powiatu należy

A. realizacja budżetu powiatu
B. opracowanie projektu budżetu powiatu
C. uchwalanie budżetu powiatu
D. zarządzanie mieniem powiatu
Uchwalanie budżetu powiatu to kluczowy proces, który należy wyłącznie do kompetencji rady powiatu. Rada powiatu odpowiada za zatwierdzanie planu finansowego, który wpływa na wszystkie aspekty funkcjonowania powiatu. W ramach tego procesu rada analizuje projekt budżetu przedstawiony przez zarząd powiatu, ocenia jego zgodność z lokalnymi potrzebami oraz możliwościami finansowymi. Przykładowo, uchwalając budżet, rada uwzględnia wydatki na inwestycje w infrastrukturę, edukację, zdrowie oraz inne usługi publiczne. Dobre praktyki w zakresie uchwalania budżetu obejmują transparentność procesu, umożliwienie obywatelom wyrażania opinii oraz zapewnienie konsultacji społecznych. Rada powiatu, podejmując decyzje dotyczące uchwał budżetowych, powinna kierować się zasadą zrównoważonego rozwoju, co oznacza uwzględnianie zarówno krótko-, jak i długoterminowych potrzeb mieszkańców. Uchwała budżetowa jest dokumentem, który wyznacza kierunki działania powiatu na dany rok, a jej poprawne uchwalenie jest fundamentem dla efektywnego zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 4

Na podstawie informacji zamieszczonych w tabeli określ wartość dominanty przedstawionego szeregu strukturalnego.

Pracownicy przedsiębiorstwa
według przysługujących im urlopów wypoczynkowych.
Liczba dni
przysługującego urlopu
Liczba
pracowników
1410
1715
2035
2618
Ogółem78

A. 14
B. 17
C. 20
D. 26
Wybranie wartości 20 jako dominanty w przedstawionym szeregu strukturalnym jest poprawne, ponieważ dominanta to liczba, która występuje najczęściej w danym zbiorze danych. W analizowanej tabeli wartość 20 dni urlopu jest związana z największą liczbą pracowników, co wskazuje na jej przewagę w porównaniu do innych wartości. W kontekście zarządzania zasobami ludzkimi, zrozumienie, która liczba dni urlopu jest najczęściej przyznawana, jest istotne dla planowania polityki urlopowej oraz oceny zadowolenia pracowników. Na przykład, jeśli dominująca wartość to 20 dni, może to sugerować, że organizacja stosuje standardową politykę urlopową, co może być korzystne dla zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Analiza takich danych może również pomóc w identyfikacji trendów w korzystaniu z urlopów, co jest ważne dla planowania przyszłych potrzeb kadrowych i zwiększenia efektywności pracy zespołu. Warto również pamiętać, że w różnych branżach mogą występować różnice w standardach dotyczących dni urlopu, dlatego ważne jest, aby dostosować politykę do specyficznych potrzeb organizacji.

Pytanie 5

Na podstawie fragmentu klasyfikacji budżetowej ustal właściwą klasyfikację budżetową wydatku dotyczącego zakupu środków żywności przez sanatorium.

Według działówWedług rozdziałówWedług paragrafów
801Oświata i wychowanie80101  Szkoły podstawowe.
80130  Szkoły zawodowe
80110  Gimnazja
80120  Licea ogólnokształcące
80123  Licea profilowane
324 Stypendia dla uczniów
401 Wynagrodzenia osobowe
      pracowników
404 Dodatkowe wynagrodzenie
      roczne
411 Składki na ubezpieczenia
      społeczne.
851Ochrona zdrowia85111  Szpitale ogólne
85115  Sanatoria
85121  Lecznictwo
      ambulatoryjne
85132  Inspekcja sanitarna
85136  Narodowy Fundusz
      Zdrowia
421 Zakup materiałów
      i wyposażenia
422 Zakup środków żywności
423 Zakup leków i materiałów
      medycznych
426 Zakup energii

A. Dział 851, rozdział 85115, paragraf 422.
B. Dział 851, rozdział 85115, paragraf 426.
C. Dział 851, rozdział 85115, paragraf 423.
D. Dział 851, rozdział 85111, paragraf 422.
Zakup środków żywności przez sanatorium jest klasyfikowany jako wydatek w "Dział 851 Ochrona zdrowia", "rozdział 85115 Sanatoria" oraz "paragraf 422 Zakup środków żywności". Wybór tej klasyfikacji oparty jest na tym, że sanatoria są instytucjami zajmującymi się ochroną zdrowia, co znajduje odzwierciedlenie w odpowiednim dziale. Należy również pamiętać, że paragraf 422 jest specyficznie przeznaczony na zakupy związane z żywnością, co jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania budżetem w jednostkach ochrony zdrowia. W praktyce, aby uniknąć nieprawidłowości w klasyfikacji wydatków, ważne jest, aby pracownicy odpowiedzialni za finanse w sanatoriach byli dobrze zaznajomieni z klasyfikacją budżetową oraz jej zastosowaniem. Prawidłowa klasyfikacja pozwala na efektywne planowanie budżetu oraz rozliczanie wydatków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu finansami publicznymi.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Jeśli dokonana czynność prawna narusza zasady współżycia społecznego, to zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego jest ona

A. nieważna
B. ważna
C. ważna, jeżeli została dokonana w formie aktu notarialnego
D. ważna, o ile została zatwierdzona przez sąd rejonowy
Czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego jest uznawana za nieważną na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, co znajduje odzwierciedlenie w art. 58. Zasady współżycia społecznego odzwierciedlają normy moralne, etyczne oraz społeczne, które są fundamentem funkcjonowania społeczeństwa. Przykładem może być umowa, która w sposób rażący narusza zasady uczciwej rywalizacji czy zasady lojalności w relacjach umownych. Tego typu czynności nie tylko są prawnie nieważne, ale także mogą prowadzić do negatywnych konsekwencji społecznych, destabilizując zaufanie w relacjach biznesowych i osobistych. W praktyce oznacza to, że każda umowa czy czynność prawna musi być zgodna z tymi zasadami, aby mogła być skuteczna. Prawo cywilne, jako system regulacji, ma na celu nie tylko ochronę indywidualnych interesów, ale również dbałość o dobro wspólne oraz harmonijne współżycie społeczne.

Pytanie 8

Powiatowe starostwo

A. wydaje akty administracyjne
B. przyjmuje uchwały dotyczące powiatu
C. realizuje uchwały rady powiatu
D. wsparcie dla zarządu w realizacji zadań powiatu
Wybór odpowiedzi sugerujących, że starostwo powiatowe wydaje decyzje administracyjne, wykonuje uchwały rady powiatu lub podejmuje uchwały w sprawach powiatu, prowadzi do licznych nieporozumień dotyczących funkcji i kompetencji tego organu. Starostwo powiatowe nie jest organem decyzyjnym w sensie wydawania decyzji administracyjnych; te zadania spoczywają na innych organach, takich jak wójt czy burmistrz. W kontekście wykonywania uchwał rady powiatu, starostwo może wspierać zarząd powiatu, jednak to zarząd jest odpowiedzialny za ich realizację. Podejmowanie uchwał również leży w gestii rady powiatu i nie należy mylić tego z działalnością starostwa. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie roli starostwa z funkcjami, które są przypisane innym organom samorządowym, co może prowadzić do mylnego postrzegania hierarchii administracyjnej. Zrozumienie podziału kompetencji w administracji publicznej jest kluczowe dla optymalizacji funkcjonowania lokalnych instytucji. Wiedza o tym, jakie role pełnią poszczególne organy, jest niezbędna do skutecznego działania i współpracy w ramach administracji publicznej, w zgodzie z ogólnymi zasadami zarządzania i dobrymi praktykami w tej dziedzinie.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Toner, który został użyty w drukarce laserowej, powinien być klasyfikowany jako odpad

A. komunalny
B. niebezpieczny
C. medyczny
D. obojętny
Zużyty toner z drukarki to coś, z czym trzeba uważać. To nie jest zwykły śmieć, bo zawiera chemikalia, które mogą być szkodliwe dla ludzi i środowiska. W tonerkach są cząsteczki na bazie węgla, a także inne substancje, które mogą wydzielać niebezpieczne opary. Dlatego ważne jest, żeby dobrze z tym postępować i nie wyrzucać ich tak po prostu. Lepiej oddać je do specjalnych punktów zbiórki albo firm, które się tym zajmują i wiedzą, jak to przetworzyć. Wiele firm ma swoje procedury, które są zgodne z lokalnymi zasadami dotyczącymi odpadów. To pomaga dbać o bezpieczeństwo naszych pracowników i środowiska. Moim zdaniem warto też zwrócić uwagę na normy, jak ISO 14001, bo to mówi o tym, jak zarządzać odpadami w sposób bardziej odpowiedzialny.

Pytanie 11

Wskaźnik określający stosunek zysku netto do ogólnych aktywów to

A. angazowanie majątku
B. obrót wierzytelnościami
C. rentowność majątku
D. kapitałowe zadłużenie
Wskaźnik rentowności majątku (ROA) jest kluczowym narzędziem analizy finansowej, który pozwala ocenić efektywność zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa. Oblicza się go, dzieląc zysk netto przez aktywa ogółem, co umożliwia inwestorom i menedżerom zrozumienie, jak dobrze firma wykorzystuje swoje zasoby do generowania zysków. Wysoka wartość ROA wskazuje na efektywne wykorzystanie aktywów, co jest często pożądane przez inwestorów, ponieważ sugeruje, że firma jest w stanie maksymalizować zyski przy danych nakładach majątkowych. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo osiąga zysk netto w wysokości 100 000 zł przy aktywach ogółem równych 1 000 000 zł, to jego ROA wynosi 10%. Dobrym standardem w branży jest dążenie do uzyskania ROA na poziomie 5-10%, co świadczy o zdrowej kondycji finansowej firmy. Zrozumienie tego wskaźnika wspiera decyzje strategiczne dotyczące inwestycji oraz zarządzania kapitałem.

Pytanie 12

Który z wymienionych rodzajów podatków stanowi źródło dochodów budżetu państwowego?

A. Podatek od spadków i darowizn
B. Podatek od nieruchomości
C. Podatek od środków transportowych
D. Podatek od towarów i usług
Podatek od towarów i usług (VAT) jest jednym z najważniejszych źródeł dochodów budżetu państwa, odpowiadającym za znaczną część wpływów do budżetu w wielu krajach. Jest to podatek pośredni, który obciąża konsumpcję towarów i usług, co oznacza, że jest płacony przez finalnego konsumenta, a jego wysokość jest uzależniona od wartości nabywanych produktów. Przykładem zastosowania VAT jest sprzedaż detaliczna w sklepach, gdzie sprzedawcy dodają podatek do ceny sprzedaży, a następnie odprowadzają go do urzędów skarbowych. VAT ma również swoje regulacje unijne, co sprawia, że jest jednolitą formą opodatkowania w krajach członkowskich, co ułatwia handel międzynarodowy oraz zmniejsza ryzyko oszustw podatkowych. Z tego powodu, studiując system podatkowy, warto zrozumieć mechanizmy działania VAT oraz jego wpływ na gospodarkę, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie planowania finansowego i zarządzania budżetem.

Pytanie 13

Czy w aktach osobowych powinien znajdować się kwestionariusz osobowy?

A. w sekcji C
B. w sekcji D
C. w sekcji A
D. w sekcji B
Kwestionariusz osobowy jest dokumentem, który gromadzi kluczowe informacje dotyczące pracownika, takie jak dane personalne, wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz inne istotne informacje, które są niezbędne do prawidłowego zarządzania kadrami. Umieszczenie kwestionariusza w części A akt osobowych jest zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi oraz najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania dokumentacją pracowniczą. Dokumenty w części A powinny być zawsze dostępne dla osób odpowiedzialnych za HR, aby mogły one szybko i efektywnie weryfikować informacje o pracowniku, co jest niezbędne w przypadku procesu rekrutacji oraz oceny pracowniczej. Ponadto, zgodnie z Kodeksem pracy, część A akt osobowych zawiera dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy, co czyni ją kluczowym komponentem w procesie zatrudnienia. W praktyce, aby uniknąć potencjalnych problemów związanych z niezgodnościami w dokumentacji, organizacje powinny stosować jednolite zasady dotyczące archiwizacji oraz przechowywania kwestionariuszy osobowych, co zapewnia zgodność z odpowiednimi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami firmy.

Pytanie 14

Element redakcyjny aktu prawnego, wyodrębniony jako artykuł, punkt, paragraf lub litera, to

A. norma prawna
B. przepis prawny
C. preambuła
D. akt normatywny
Zrozumienie pojęć związanych z aktami normatywnymi jest kluczowe dla prawidłowej interpretacji przepisów prawa. Odpowiedzi, które wskazują na akt normatywny, normę prawną czy preambułę, mylnie definiują rolę jednostek redakcyjnych. Akt normatywny to ogólny termin obejmujący wszelkie akty prawne, natomiast przepis prawny to konkretna jednostka redakcyjna, co oznacza, że nie można tych pojęć stosować wymiennie. Norma prawna z kolei odnosi się do ogólnych zasad lub reguł, które powinny być przestrzegane, ale nie jest bezpośrednio związana z jednostką redakcyjną aktu prawnego. W kontekście prawa, preambuła ma zgoła inny cel – wprowadza w tematykę aktu normatywnego i określa jego cel oraz intencje, lecz nie zawiera przepisów, które mają charakter normatywny. Z tych powodów, wybór nieprawidłowej odpowiedzi może prowadzić do nieporozumień i trudności w praktycznym stosowaniu prawa. Kluczowe jest, aby w procesie nauki i analizy aktów prawnych dostrzegać różnice między tymi pojęciami, aby uniknąć błędnych interpretacji, co jest szczególnie istotne w kontekście odpowiedzialności prawnej i zgodności z przepisami.

Pytanie 15

Pani Joanna Nowak, będąca właścicielką mieszkania, udzieliła panu Janowi Stępniowi pełnomocnictwa do zawierania w jej imieniu umów najmu z lokatorami tego budynku oraz pobierania od nich czynszu. Jakie rodzaj pełnomocnictwa został udzielony?

A. pełnomocnictwo ogólne
B. pełnomocnictwo szczególne
C. pełnomocnictwo rodzajowe
D. prokura
Pełnomocnictwo szczególne to forma, która dotyczy jedynie konkretnej czynności prawnej, jak na przykład sprzedaż nieruchomości czy zawarcie umowy. W opisywanej sytuacji, pan Jan Stępień nie jest upoważniony jedynie do jednej, wyjątkowej czynności, ale do całej gamy działań związanych z wynajmem mieszkań i zarządzaniem nimi, co wykracza poza ramy pełnomocnictwa szczególnego. Pełnomocnictwo ogólne, z drugiej strony, obejmuje pełne uprawnienia do działania w imieniu mocodawcy we wszystkich sprawach, co również nie znajduje zastosowania w tym przypadku, ponieważ Pani Joanna Nowak jasno określiła zakres działania pełnomocnika na obszarze wynajmu mieszkań. Prokura, czyli szczególny rodzaj pełnomocnictwa udzielany przedsiębiorcom, również nie ma zastosowania w tym kontekście, gdyż dotyczy wyłącznie działalności gospodarczej i nie obejmuje prywatnych umów najmu. Typowym błędem w rozumieniu pełnomocnictw jest nieodróżnianie zakresu uprawnień pełnomocnika, co prowadzi do niewłaściwych wniosków o charakterze pełnomocnictwa. Każda z tych form pełnomocnictwa ma swoje miejsce i zastosowanie, jednak w przypadku Pani Joanny, właściwym rozwiązaniem było udzielenie pełnomocnictwa rodzajowego, co nie tylko ułatwia zarządzanie budynkiem, ale również chroni interesy mocodawcy oraz najemców.

Pytanie 16

Minister odpowiedzialny za sektor administracji rządowej podejmuje decyzje w formie rozporządzeń na podstawie szczegółowego pełnomocnictwa zawartego

A. w rozporządzeniu Rady Ministrów
B. w Konstytucji
C. w ustawie
D. w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów
Odpowiedź "w ustawie" jest prawidłowa, ponieważ minister kierujący działem administracji rządowej ma prawo do wydawania rozporządzeń jedynie na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie. Przede wszystkim, zasady dotyczące upoważnienia do wydawania rozporządzeń są określone w Konstytucji RP oraz w ustawach, które precyzują zakres kompetencji poszczególnych organów administracji. Przykładem tego może być Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, która określa szczegółowe zadania i odpowiedzialności ministerstw. Rozporządzenia wydawane przez ministra muszą być zgodne z ramami prawnymi, które ustanawia ustawa, co zapewnia ich legitymację i zgodność z prawem. W praktyce oznacza to, że minister nie może samodzielnie wprowadzać regulacji, które wykraczają poza uprawnienia przyznane mu przez ustawodawcę. Taka struktura zapewnia transparentność oraz kontrolę demokratyczną nad działaniami administracji rządowej.

Pytanie 17

Jaką nazwę nosi spółka, w której udziałowcami są komplementariusze oraz akcjonariusze?

A. komandytowo-akcyjna
B. komandytowa
C. akcyjna
D. partnerska
Spółka komandytowo-akcyjna łączy cechy dwóch typów spółek: komandytowej oraz akcyjnej. Wspólnikami w takiej spółce są komplementariusze, którzy odpowiadają za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, oraz akcjonariusze, którzy ograniczają swoją odpowiedzialność do wysokości wniesionych wkładów. Taki model organizacyjny jest szczególnie korzystny dla inwestorów, którzy pragną zaangażować się w działalność spółki, nie przyjmując na siebie pełnej odpowiedzialności za jej zobowiązania. Przykładem zastosowania spółki komandytowo-akcyjnej mogą być firmy, które chcą pozyskać kapitał na rozwój, oferując akcje inwestorom, podczas gdy kluczowe decyzje są podejmowane przez komplementariuszy. Taki układ sprzyja elastyczności w zarządzaniu oraz zwiększa atrakcyjność spółki w oczach inwestorów, jako że zapewnia im bezpieczeństwo finansowe. Zgodnie z polskim Kodeksem spółek handlowych, spółka komandytowo-akcyjna jest również często wybierana przez przedsiębiorstwa rodzinne oraz startupy, które planują szybki rozwój przy zachowaniu ograniczonej odpowiedzialności.

Pytanie 18

W kontekście prawa cywilnego, co nie jest traktowane jako rzecz?

A. krowa
B. budynek
C. grunt
D. utwór
Utwór, w rozumieniu prawa cywilnego, to dzieło literackie, muzyczne, plastyczne lub jakiekolwiek inne dzieło twórcze, które jest chronione prawem autorskim. Nie jest on rzeczową kategorią w sensie prawa cywilnego, ponieważ rzeczy to przedmioty materialne, które mogą być przedmiotem obrotu prawnego oraz mogą być przedmiotem własności. W praktyce, utwory są regulowane innymi przepisami, w tym ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wskazują na specyfikę ochrony praw twórców. Dla przykładu, każdy, kto stworzy powieść, ma prawo do jej ochrony i decydowania o jej wykorzystaniu, co różni się od regulacji dotyczących sprzedaży lub dzierżawy rzeczy materialnych, takich jak budynki czy grunty. Zrozumienie różnicy między utworem a rzeczą ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego stosowania przepisów prawa cywilnego w praktyce.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Który z wymienionych podmiotów, zgodnie z przytoczonym przepisem, sprawuje nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg przez wójta?

Wyciąg z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
(…)
Art. 258. § 1. Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawują:
1)ministrowie – gdy chodzi o skargi załatwiane przez ministerstwa i inne jednostki organizacyjne bezpośrednio podległe ministrowi;
2)właściwi rzeczowo ministrowie we współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej – gdy chodzi o skargi załatwiane przez organy administracji rządowej;
3)terenowe organy administracji rządowej – gdy chodzi o skargi załatwiane przez jednostki organizacyjne nadzorowane przez te organy;
4)organy wyższego stopnia oraz właściwe organy naczelne – gdy chodzi o skargi załatwiane przez pozostałe organy państwowe i organy państwowych jednostek organizacyjnych;
5)Prezes Rady Ministrów i wojewodowie – gdy chodzi o skargi załatwiane przez organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowe jednostki organizacyjne.
(…)

A. Prezes Rady Ministrów i wojewodowie.
B. Wyłącznie wojewoda.
C. Wyłącznie Prezes Rady Ministrów.
D. Właściwy w sprawie minister.
Odpowiedź "Prezes Rady Ministrów i wojewodowie" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 258 § 1 pkt 5 Kodeksu postępowania administracyjnego, nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg przez organy jednostek samorządu terytorialnego, takie jak wójt, sprawują zarówno Prezes Rady Ministrów, jak i wojewodowie. Taki podział odpowiedzialności ma na celu zapewnienie, że skargi obywateli są traktowane poważnie i rozpatrywane zgodnie z przepisami prawa. Praktycznym zastosowaniem tego przepisu jest możliwość odwołania się od decyzji wójta, co może pomóc w rozwiązywaniu problemów mieszkańców. Z perspektywy standardów administracyjnych ważne jest, aby organy samorządowe były odpowiedzialne przed wyższymi instytucjami, co wzmacnia zaufanie publiczne do administracji. Dobre praktyki w zakresie zarządzania skargami wymagają również, aby nadzór był stosowany w sposób systematyczny oraz transparentny, co zwiększa efektywność działania jednostek samorządu terytorialnego.

Pytanie 21

Struktura organizacyjna, w której każdy pracownik ma jednego bezpośredniego przełożonego, od którego otrzymuje zadania i przed którym odpowiada za ich realizację, określana jest jako struktura

A. liniowa
B. sztabowa
C. macierzowa
D. oddziałowa
Podejmując próbę zrozumienia struktur organizacyjnych, można natknąć się na modele, takie jak struktura macierzowa, sztabowa oraz oddziałowa, które różnią się zasadniczo od struktury liniowej. Struktura macierzowa łączy różne wymiary zadań, co może prowadzić do sytuacji, w której pracownicy raportują do więcej niż jednego przełożonego. Takie podejście, choć może sprzyjać współpracy w projektach między funkcjami, wprowadza także niejednoznaczność w odpowiedzialności, co może skutkować nieefektywnością i konfliktami. Struktura sztabowa z kolei, w której istnieje podział pomiędzy liniowe kierownictwo a wsparcie sztabowe, może generować złożoności w procesach decyzyjnych, co często wydłuża czas reakcji na zmiany. Natomiast struktura oddziałowa, oparta na decentralizacji, może prowadzić do problemów z koordynacją działań między różnymi jednostkami organizacyjnymi. W każdym z tych przypadków, nieprzemyślane wprowadzenie tych modeli może prowadzić do chaosu organizacyjnego. Zrozumienie, że każda struktura ma swoje miejsce, jest kluczowe w kontekście zarządzania, jednak dla prostoty komunikacji i efektywności operacyjnej struktura liniowa wydaje się najskuteczniejszym wyborem w wielu klasycznych organizacjach.

Pytanie 22

Organ administracji publicznej nie zrealizował sprawy w czasie określonym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz nie poinformował strony o przyczynie opóźnienia. Która z zasad postępowania administracyjnego została naruszona?

A. Zasada obiektywnej prawdy
B. Zasada szybkości i prostoty postępowania
C. Zasada aktywnego uczestnictwa stron w postępowaniu
D. Zasada budowania zaufania
Zasada szybkości i prostoty postępowania jest jednym z fundamentalnych aspektów Kodeksu postępowania administracyjnego, który ma na celu zapewnienie efektywności i płynności w działaniu organów administracji publicznej. Naruszenie tej zasady następuje, gdy organ nie tylko nie podejmuje działań w ustawowym terminie, ale także nie informuje strony o przyczynach zwłoki. W praktyce oznacza to, że strona postępowania nie jest dostatecznie informowana o stanie sprawy, co może prowadzić do frustracji oraz braku zaufania do organów administracyjnych. Przykładowo, w sytuacji, gdy obywatel składa wniosek o wydanie zezwolenia, a organ nie podejmuje decyzji w terminie i nie informuje go o przyczynach opóźnienia, nie tylko narusza zasadę szybkości, ale również wpływa negatywnie na transparentność postępowania. Zgodnie z dobrymi praktykami, organ powinien regularnie komunikować się z zainteresowaną stroną, dostarczając informacji o postępie sprawy, co sprzyja efektywnemu zarządzaniu postępowaniem administracyjnym i wzmacnia zaufanie do instytucji publicznych.

Pytanie 23

Kto w Rzeczypospolitej Polskiej zajmuje się wydawaniem paszportów?

A. starosta
B. wójt
C. wojewoda
D. marszałek województwa
Odpowiedzi wójt, starosta oraz marszałek województwa nie są właściwe w kontekście wydawania paszportów w Polsce. Wójt, jako organ gminy, zajmuje się sprawami lokalnymi i nie ma kompetencji w zakresie wydawania dokumentów paszportowych. Jego odpowiedzialności koncentrują się głównie na administracji gminnej, takich jak zarządzanie infrastrukturą, edukacją czy socjalną pomocą. Z kolei starosta, który działa na poziomie powiatu, również nie ma uprawnień do wydawania paszportów. Jego rolą jest zarządzanie sprawami powiatowymi, co obejmuje m.in. nadzór nad instytucjami publicznymi w powiecie, lecz nie ma on kompetencji w zakresie dokumentów paszportowych, które są zarezerwowane dla wojewodów. Marszałek województwa, jako organ samorządu wojewódzkiego, odpowiada za realizację działań związanych z rozwojem regionu oraz współpracą między powiatami, jednak również nie ma uprawnień do wydawania paszportów. W związku z tym, odpowiedzi te są przykładem typowych błędów myślowych, polegających na przekonaniu, że organy o niższym szczeblu administracyjnym mogą wydawać ważne dokumenty państwowe, podczas gdy w rzeczywistości kompetencje te są ściśle określone przez prawo i przypisane do wojewody jako głównego organu odpowiedzialnego za wydawanie paszportów w Polsce.

Pytanie 24

Najważniejszym aktem prawnym w Polsce jest

A. umowa międzynarodowa
B. kodeks
C. rozporządzenie
D. konstytucja
Konstytucja jest najważniejszym aktem normatywnym w Polsce, ponieważ stanowi fundament całego porządku prawnego w państwie. Została uchwalona w 1997 roku i reguluje najistotniejsze kwestie dotyczące organizacji władzy, praw obywateli oraz zasady funkcjonowania instytucji publicznych. Konstytucja ma najwyższą moc prawną, co oznacza, że żadne akty prawne niższego rzędu, takie jak ustawy, rozporządzenia czy akty prawa miejscowego, nie mogą być z nią sprzeczne. Przykładowo, w przypadku konfliktu między ustawą a konstytucją, sądy mają obowiązek stosować przepisy konstytucyjne, a nie ustawowe. Dodatkowo, konstytucja jest przedmiotem ochrony ze strony Trybunału Konstytucyjnego, który ma za zadanie kontrolować zgodność ustaw z jej postanowieniami. W praktyce, znajomość konstytucji jest kluczowa dla każdego obywatela, ponieważ określa jego prawa i obowiązki, a także ramy funkcjonowania demokratycznego państwa prawa.

Pytanie 25

Kto ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikającą z wydania przez sąd prawomocnego orzeczenia, które było niezgodne z prawem?

A. kontraktową
B. deliktową
C. administracyjną
D. porządkową
Jak to widzę, odpowiedzialność za szkodę, która powstaje przez błędne orzeczenie sądowe, to tak zwana odpowiedzialność deliktowa. Oznacza to, że jeśli sąd wydaje wyrok, który jest niezgodny z prawem, a jedna ze stron ponosi przez to szkodę, to ma prawo domagać się naprawienia tej szkody. Na przykład, wyobraź sobie sytuację, gdzie sąd decyduje o czymś w sprawie cywilnej, a jego decyzja jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami. W takim przypadku osoba, która ucierpiała, może złożyć roszczenie i starać się o naprawienie szkody. Przykłady z praktyki pokazują, że w takich sprawach, sądy mogą być zobowiązane do zadośćuczynienia, a wszystko to opiera się na przepisach Kodeksu cywilnego oraz zasadach odpowiedzialności deliktowej.

Pytanie 26

Kto posiada prawo do powołania oraz odwołania wojewody?

A. Sejm
B. Rada Ministrów
C. Prezes Rady Ministrów
D. Prezydent RP
Odpowiedź 'Prezes Rady Ministrów' jest prawidłowa, ponieważ to właśnie on jest odpowiedzialny za powoływanie i odwoływanie wojewodów. Wojewoda, jako przedstawiciel rządu w terenie, pełni kluczową rolę w zarządzaniu administracją publiczną w danym województwie. Prezes Rady Ministrów może powołać wojewodę na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, która precyzuje zasady funkcjonowania administracji rządowej w regionach. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest zrozumienie, w jaki sposób struktura władzy wykonawczej wpływa na lokalne zarządzanie oraz jak decyzje podejmowane na szczeblu centralnym oddziałują na społeczności lokalne. Ponadto, zrozumienie tej procedury jest kluczowe dla analizy politycznych i administracyjnych zmian, które mogą wpływać na rozwój regionalny oraz implementację polityki rządowej na poziomie lokalnym.

Pytanie 27

Całość praw i obowiązków majątkowych osoby zmarłej, które w momencie jej śmierci przechodzą na spadkobierców, to

A. spadek.
B. dziedziczenie.
C. zapis.
D. zachowek.
Spadek to ogół praw i obowiązków majątkowych, które z chwilą śmierci osoby zmarłej przechodzą na jej spadkobierców. Obejmuje on nie tylko aktywa, takie jak nieruchomości czy środki na kontach bankowych, ale również pasywa, czyli długi i zobowiązania finansowe. W praktyce oznacza to, że spadkobiercy stają się właścicielami majątku, ale również muszą zmierzyć się z ewentualnymi długami zmarłego. Dlatego przed przyjęciem spadku warto dokładnie ocenić jego wartość oraz związane z nim zobowiązania. Dobre praktyki w zakresie dziedziczenia sugerują, aby przed podjęciem decyzji o przyjęciu spadku przeprowadzić audyt majątku oraz konsultację z prawnikiem. W sytuacji, kiedy długi przewyższają wartość aktywów, spadkobiercy mają prawo do odrzucenia spadku, co chroni ich przed finansowymi konsekwencjami. Warto również zwrócić uwagę na przepisy dotyczące dziedziczenia ustawowego oraz testamentowego, ponieważ mogą one wpływać na sposób podziału majątku pomiędzy spadkobierców.

Pytanie 28

Wojewódzki Sąd Administracyjny podjął decyzję kończącą postępowanie w danej sprawie. Jaki środek zaskarżenia przysługuje stronie?

A. Zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego
B. Zażalenie do Sądu Najwyższego
C. Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego
D. Skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego
Odpowiedź 'Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego mogą być zaskarżane wyłącznie w formie skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skarga kasacyjna jest środkiem odwoławczym, który ma na celu kontrolę zgodności z prawem orzeczeń sądów administracyjnych. Przykładowo, jeśli strona uznaje, że postanowienie sądu administracyjnego narusza przepisy prawa, ma prawo złożyć skargę kasacyjną, co pozwala na ponowne rozpatrzenie sprawy przez wyższy organ. Warto podkreślić, że skarga kasacyjna może być wniesiona tylko w określonych przypadkach, takich jak naruszenie prawa materialnego lub procesowego. Taki sposób zaskarżania jest zgodny z zasadą dwuinstancyjności postępowania administracyjnego, co ma na celu zapewnienie rzetelności i sprawiedliwości orzekania w sprawach administracyjnych.

Pytanie 29

Czym nie jest źródło prawa administracyjnego?

A. Konstytucja
B. akt prawa miejscowego
C. instrukcja
D. ustawa
Instrukcja jako źródło prawa administracyjnego jest odpowiedzią prawidłową, ponieważ nie ma ona charakteru normatywnego. Źródła prawa administracyjnego obejmują normy prawne, które mają moc obowiązującą, jak konstytucja, ustawy, a także akty prawa miejscowego. Instrukcje, będące dokumentami o charakterze wewnętrznym, regulują jedynie sposób wykonywania obowiązków w ramach danej instytucji, nie tworząc jednak powszechnie obowiązujących norm prawnych. Przykładem mogą być instrukcje wydawane przez organy administracji publicznej, które mają na celu usystematyzowanie określonych działań, ale nie mogą być traktowane jako źródło prawa. W praktyce zrozumienie różnicy między źródłami prawa a dokumentami operacyjnymi jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej oraz dla osób zajmujących się prawem administracyjnym, co potwierdzają standardy w obszarze zarządzania dokumentacją w instytucjach publicznych.

Pytanie 30

Wydolność przedsiębiorstwa w zakresie terminowego spłacania bieżących zobowiązań jest oceniana na podstawie wskaźnika

A. zadłużenia
B. rentowności majątku
C. obrotowości
D. płynności finansowej
Wskaźnik płynności finansowej jest kluczowym narzędziem oceny zdolności jednostki gospodarczej do terminowego regulowania bieżących zobowiązań. Płynność oznacza zdolność firmy do posiadania wystarczających środków finansowych, aby sprostać zobowiązaniom, które wygasają w krótkim okresie. W praktyce, wskaźniki płynności, takie jak wskaźnik bieżący (current ratio) czy wskaźnik szybkiej płynności (quick ratio), umożliwiają analizę relacji pomiędzy aktywami obrotowymi a zobowiązaniami krótkoterminowymi. Na przykład, wskaźnik bieżący wylicza się jako stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań bieżących. Wartości poniżej 1 mogą sygnalizować problemy z płynnością, co może prowadzić do trudności w regulowaniu płatności i negatywnych konsekwencji dla reputacji firmy. W branży finansowej, utrzymanie odpowiedniej płynności jest często przedmiotem audytów i analiz, ponieważ nieprzewidziane problemy z płynnością mogą zagrażać stabilności finansowej całej organizacji.

Pytanie 31

Który organ jest odpowiedzialny za wydanie pozwolenia na budowę?

A. starosta
B. inspektor nadzoru budowlanego
C. wójt
D. marszałek województwa
Wójt, marszałek województwa i inspektor nadzoru budowlanego to różne osoby, które mają różne zadania w administracji. Wójt zarządza gminą, ale nie wydaje pozwoleń na budowę w sprawach, które wymagają decyzji powiatowej. Marszałek województwa zajmuje się sprawami regionalnymi i koordynuje większe inwestycje, ale też nie wydaje decyzji lokalnych. Inspektor nadzoru budowlanego sprawdza, czy wszystko jest zrobione zgodnie z przepisami, ale jego rola to bardziej kontrola, a nie wydawanie pozwoleń. Często ludzie mylą te funkcje, co prowadzi do błędnych odpowiedzi. Wiedza o tym, kto co robi, jest kluczowa do ukończenia inwestycji budowlanych. Gdy się pomyli odpowiednią osobę, można wpaść w tarapaty i musieć czekać na załatwienie spraw, co lepiej mieć na uwadze i lepiej zrozumieć prawo budowlane.

Pytanie 32

Prawo do rozpatrywania określonego rodzaju spraw administracyjnych przez organ administracji publicznej wynika z jego kompetencji

A. miejscowej
B. delegacyjnej
C. rzeczowej
D. instancyjnej
Prawo do załatwienia danej sprawy administracyjnej przez organ administracji publicznej wynika z jego właściwości rzeczowej, co oznacza, że dana jednostka administracyjna jest uprawniona do podejmowania decyzji w określonym zakresie tematycznym. Właściwość rzeczowa jest kluczowym elementem w strukturze administracji publicznej, ponieważ określa, który organ ma kompetencje do rozpatrywania konkretnej sprawy. Przykładem może być sytuacja, w której tylko gmina może wydawać decyzje w zakresie zagospodarowania przestrzennego, podczas gdy wojewoda jest odpowiedzialny za sprawy związane z planowaniem regionalnym. To rozdzielenie zadań jest zgodne z zasadą subsydiarności oraz efektywnego zarządzania, które są fundamentalnymi zasadami w administracji publicznej. W praktyce, właściwość rzeczowa pozwala na efektywne przekazywanie informacji i zadań pomiędzy różnymi organami, co przyczynia się do lepszego funkcjonowania administracji oraz zaspokajania potrzeb obywateli.

Pytanie 33

Z przedstawionych przepisów wynika, że Senat może uchwalić poprawki do ustawy budżetowej w terminie

Wyciąg z Konstytucji RP
(…)
Art. 222.
Rada Ministrów przedkłada Sejmowi najpóźniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego projekt ustawy budżetowej na rok następny. W wyjątkowych przypadkach możliwe jest późniejsze przedłożenie projektu.
Art. 223.
Senat może uchwalić poprawki do ustawy budżetowej w ciągu 20 dni od dnia przekazania jej Senatowi.
Art. 224.
1.Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje w ciągu 7 dni ustawę budżetową albo ustawę o prowizorium budżetowym przedstawioną przez Marszałka Sejmu. (...)
2.W przypadku zwrócenia się Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy budżetowej albo ustawy o prowizorium budżetowym przed jej podpisaniem, Trybunał orzeka w tej sprawie nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku w Trybunale.
(…)

A. 30 dni od dnia otrzymania ustawy.
B. 7 dni od dnia otrzymania ustawy.
C. 2 miesięcy od dnia otrzymania ustawy.
D. 20 dni od dnia otrzymania ustawy.
Poprawna odpowiedź wskazuje, że Senat ma 20 dni na uchwalenie poprawek do ustawy budżetowej, co wynika z Art. 223 Konstytucji RP. Ten przepis ma na celu zapewnienie efektywności i terminowości pracy legislacyjnej, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu budżetowego. Przykładowo, gdy ustawa budżetowa trafia do Senatu, czas ten pozwala na przeprowadzenie analizy oraz wprowadzenie niezbędnych zmian, które mogą wynikać z obserwacji i opinii ekspertów, a także z potrzeb lokalnych społeczności. Efektywne zarządzanie tym okresem jest niezbędne, aby Senat mógł w pełni wykorzystać swoje kompetencje w zakresie tworzenia prawa, a także by zapewnić, że finalna wersja budżetu jest zgodna z oczekiwaniami i potrzebami obywateli. Zrozumienie tej procedury jest kluczowe dla każdego, kto pragnie aktywnie uczestniczyć w życiu publicznym oraz rozumieć mechanizmy rządzenia w Polsce.

Pytanie 34

Jak powinno się zaksięgować fakturę VAT za sprzedaż towarów, wiedząc, że wartość netto wynosiła 20 000 zł, VAT do zapłaty 4 600 zł, a całkowita wartość brutto 24 600 zł?

A. Dt "Rozrachunki z dostawcami" 24 600; Ct "VAT należny" 4 600; Ct "Sprzedaż towarów" 20 000
B. Dt "Rozrachunki z dostawcami" 24 600; Ct "VAT naliczony" 4 600; Ct "Sprzedaż towarów" 20 000
C. Dt "Rozrachunki z dostawcami" 24 600; Ct "VAT naliczony" 4 600; Ct "Wartość sprzedanych towarów wg ceny zakupu" 20 000
D. Dt "Rozrachunki z odbiorcami" 24 600; Ct "VAT należny" 4 600; Ct "Sprzedaż towarów" 20 000
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ poprawnie odzwierciedla sposób księgowania transakcji sprzedaży towarów, uwzględniając zarówno wartość netto, jak i VAT należny. Księgowanie na koncie "Rozrachunki z odbiorcami" w kwocie 24 600 zł odnosi się do całkowitej wartości sprzedaży brutto, co jest zgodne z zasadami rachunkowości, które nakazują ujęcie łącznej wartości transakcji. Księgowanie VAT należnego w kwocie 4 600 zł na koncie "VAT należny" jest również poprawne, ponieważ zobowiązuje sprzedawcę do odprowadzenia tego podatku do urzędów skarbowych. Wartość sprzedaży netto, która wynosi 20 000 zł, jest prawidłowo księgowana na koncie "Sprzedaż towarów". W praktyce księgowej takie podejście jest zgodne z krajowymi standardami rachunkowości i zapewnia przejrzystość oraz prawidłowość w dokumentacji finansowej, co jest kluczowe w kontekście audytów i kontroli skarbowych. Dobrą praktyką jest także regularne monitorowanie i weryfikowanie poprawności takich zapisów, aby uniknąć nieścisłości. Na przykład, w przypadku dokonania korekt lub reklamacji, odpowiednie konta również muszą zostać uaktualnione, co umożliwia utrzymanie dokładnych danych finansowych.

Pytanie 35

Według obowiązujących przepisów Kodeksu pracy pracodawca ma możliwość zawarcia z kandydatem do zatrudnienia następujących typów umów o pracę:

A. na czas określony, na czas nieokreślony i na zastępstwo
B. na czas określony, na czas nieokreślony i na okres próbny
C. na czas określony, na okres próbny i na zastępstwo
D. na czas określony, na czas nieokreślony oraz na czas wykonywania określonej pracy
Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca może zawrzeć umowę o pracę na czas określony, na czas nieokreślony oraz na okres próbny. Umowa na czas nieokreślony jest najbardziej stabilną formą zatrudnienia, która zapewnia pracownikowi trwałość zatrudnienia, co jest korzystne zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Umowa na czas określony jest stosowana w przypadkach, gdy charakter pracy wymaga elastyczności, na przykład w sytuacjach, gdy zatrudniany pracownik jest potrzebny do realizacji konkretnego projektu czy zastąpienia innego pracownika. Z kolei umowa na okres próbny, jako forma testowania umiejętności pracownika, pozwala pracodawcom ocenić, czy dany kandydat spełnia ich oczekiwania przed podjęciem decyzji o dłuższym zatrudnieniu. Przykładowo, pracodawca może zdecydować się na zatrudnienie pracownika na czas określony na pełnienie obowiązków podczas okresu wzmożonego zapotrzebowania na usługi firmy, co jest standardem w branżach sezonowych. W każdym z tych przypadków, kluczowe jest, aby umowy były zgodne z obowiązującymi przepisami oraz odpowiednio sformułowane, aby zabezpieczyć interesy obu stron.

Pytanie 36

W odniesieniu do nieruchomości, właściwość miejscowa organu administracyjnego ustalana jest na podstawie

A. adresu zameldowania właściciela nieruchomości
B. siedziby sądu, który prowadzi księgę wieczystą dla danej nieruchomości
C. adresu zamieszkania właściciela nieruchomości
D. lokalizacji nieruchomości
Właściwość miejscowa organu administracji w sprawach dotyczących nieruchomości ustala się na podstawie miejsca jej położenia, co jest zgodne z zasadami prawa administracyjnego. Oznacza to, że organ administracji, który rozpatruje sprawy związane z nieruchomościami, powinien mieć kompetencje w zakresie terytorialnym odpowiadającym lokalizacji danej nieruchomości. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której właściciel działki budowlanej w Warszawie składa wniosek o pozwolenie na budowę. W takim przypadku właściwym organem do rozpatrzenia wniosku będzie urząd miasta Warszawy, ponieważ to tam znajduje się nieruchomość. Taki sposób ustalania właściwości miejscowej ma na celu zapewnienie, że organ administracji posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie w specyfice lokalnych przepisów oraz warunków, a także ułatwia kontakt obywatela z administracją. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, każda sprawa powinna być rozpatrywana przez organ właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotu sprawy, co potwierdza znaczenie tego kryterium w praktyce administracyjnej.

Pytanie 37

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, określ wartość środkową (medianę) kosztów.

Koszty (w zł)Liczba przedsiębiorstw
30 0002
40 0004
50 0003
60 0001
x10

A. 50 000 zł
B. 60 000 zł
C. 30 000 zł
D. 40 000 zł
Wiesz co, poprawna odpowiedź to 40 000 zł. Mediana to taka wartość, która dzieli nasze dane na pół, więc najpierw musimy wszystkie koszty uporządkować. Jak mamy parzystą liczbę danych, to mediana to średnia z dwóch środkowych wartości. Jeśli mamy np. 10 wartości, to piątą i szóstą trzeba wziąć pod uwagę. Tu obie te wartości to 40 000 zł, więc mamy naszą medianę. Mediana jest super, bo lepiej pokazuje, co się dzieje z danymi, szczególnie jak mamy jakieś skrajne wartości. W praktyce, to przydaje się w różnych analizach, np. przy ocenianiu kosztów czy dochodów. Dzięki medianie możemy lepiej zrozumieć, jak kształtują się nasze rynki, a to pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

Pytanie 38

Wniosek o stronę nie jest warunkiem rozpoczęcia postępowania w danej sprawie

A. o przyznanie świadczenia dla osób bez pracy.
B. o nałożenie kary finansowej za nielegalne wycinki drzew.
C. o przyznanie wsparcia na mieszkanie.
D. o wydanie dokumentu tożsamości.
Odpowiedzi dotyczące przyznania zasiłku dla bezrobotnych, wydania dowodu osobistego oraz przyznania dodatku mieszkaniowego są błędne z punktu widzenia wymagań dotyczących wszczynania postępowań administracyjnych. W przypadku zasiłku dla bezrobotnych, wnioski są składane przez osoby fizyczne, które chcą uzyskać wsparcie finansowe. Tu kluczowe znaczenie ma żądanie strony, bowiem bez złożonego wniosku, organ nie ma podstaw do wszczęcia postępowania. Z kolei przy wydawaniu dowodu osobistego, również niezbędne jest złożenie stosownego wniosku przez obywatela. Dowód osobisty to dokument potwierdzający tożsamość, który wydawany jest na podstawie wniosku, co podkreśla rolę obywatela w procesie. W podobny sposób, przyznanie dodatku mieszkaniowego opiera się na żądaniu osoby ubiegającej się o wsparcie, co oznacza, że bez formalnego wniosku procedura nie zostanie uruchomiona. Te przykłady pokazują, jak w polskim systemie prawnym kluczową rolę odgrywa inicjatywa ze strony petenta, co jest zgodne z zasadami prawa administracyjnego, które określają, że organy administracyjne muszą działać w oparciu o wnioski obywateli, a nie z urzędowej inicjatywy.

Pytanie 39

Który z podanych podatków stanowi źródło dochodów gminy?

A. Podatek od gier.
B. Podatek akcyzowy.
C. Podatek leśny.
D. Podatek od towarów i usług.
Podatek leśny jest jednym z podatków, który stanowi źródło dochodów własnych gminy. Jest on pobierany od właścicieli gruntów leśnych i ma na celu nie tylko generowanie przychodów, ale także zachowanie i ochronę zasobów leśnych. Gminy mogą wykorzystywać te środki na różnorodne cele, w tym na finansowanie działań związanych z ochroną środowiska, zrównoważonym rozwojem oraz wsparciem lokalnych inicjatyw. Warto zaznaczyć, że zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, podatek leśny jest jednym z podatków, które gminy mogą ustalać samodzielnie, co daje im większą elastyczność w zarządzaniu finansami lokalnymi. Przykładowo, środki z podatku leśnego mogą być przeznaczone na poprawę infrastruktury gminnej, takie jak drogi dojazdowe do lasów czy edukację ekologiczną mieszkańców, co wpisuje się w ogólne cele zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 40

W strukturze organizacyjnej samorządu terytorialnego kluczową rolę pełnią rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa. Rada gminy to instytucja, która

A. uchwala statut gminy
B. uchwala budżet powiatu
C. wybiera samorząd powiatu
D. zarządza mieniem wojewódzkim
Rada gminy odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego. Jej głównym zadaniem jest uchwalanie statutu gminy, który stanowi podstawowy akt prawny regulujący organizację i funkcjonowanie gminy. Statut określa m.in. strukturę organów gminy, zasady działania i kompetencje poszczególnych jednostek. Prawidłowe uchwalanie statutu jest istotne dla zapewnienia transparentności i efektywności działań gminnych. W praktyce oznacza to, że rada gminy, składająca się z radnych wybranych przez mieszkańców, ma bezpośredni wpływ na lokalne życie społeczne, gospodarcze i kulturalne. Przykładem zastosowania tego mechanizmu może być wprowadzenie regulacji dotyczących zagospodarowania przestrzennego, które ma bezpośredni wpływ na rozwój infrastruktury i ochronę środowiska w danej gminie. Kluczowe jest, aby decyzje podejmowane przez radę były zgodne z obowiązującym prawem oraz odpowiadały na potrzeby społeczności lokalnej, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu publicznym.