Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 12 kwietnia 2025 20:52
  • Data zakończenia: 12 kwietnia 2025 20:54

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Najważniejszą informacją zapisywaną w zleceniu przyjęcia pojazdu do badań diagnostycznych jest

A. przebieg pojazdu.
B. numer nadwozia.
C. numer dowodu rejestracyjnego.
D. numer silnika.
Podczas analizy pozostałych odpowiedzi na pytanie, które zidentyfikowano jako niepoprawne, warto zauważyć, że numer dowodu rejestracyjnego, przebieg pojazdu i numer silnika, choć ważne, nie są kluczowe w kontekście przyjęcia pojazdu do badań diagnostycznych w porównaniu do numeru nadwozia. Numer dowodu rejestracyjnego jest istotny w kontekście legalności pojazdu na drodze, lecz nie dostarcza informacji o jego specyfice technicznej. W sytuacji, gdy pojazd wymaga szczegółowej analizy, opieranie się wyłącznie na numerze rejestracyjnym może prowadzić do poważnych błędów identyfikacyjnych. Przebieg pojazdu jest również ważnym wskaźnikiem, jednak nie jest unikalnym identyfikatorem. Przebieg może być manipulowany i nie zawsze jest odzwierciedleniem rzeczywistego stanu technicznego pojazdu. W przypadku numeru silnika, podobnie jak w przypadku numeru dowodu rejestracyjnego, jest to informacja, która może być użyteczna, ale może nie zawierać wszystkich istotnych danych potrzebnych do pełnej diagnostyki. Ponadto, w sytuacji, gdy pojazd ma zainstalowany silnik innego typu, numer ten może wprowadzać w błąd. Przykładowo, jeśli silnik został wymieniony w wyniku uszkodzenia, numer silnika nie będzie już odzwierciedlał oryginalnych danych pojazdu. Dlatego podczas przyjmowania pojazdu do badań diagnostycznych, kluczowym elementem jest prawidłowe wyznaczenie i zapisanie numeru nadwozia, które gwarantuje jednoznaczną identyfikację oraz pełną zgodność z dokumentacją techniczną pojazdu.

Pytanie 2

Cena jednego zaworu do silnika samochodu osobowego wynosi 25 zł. Koszt wymiany kompletu zaworów w silniku o oznaczeniu 1.8 16V wyniesie

A. 200 zł
B. 100 zł
C. 300 zł
D. 400 zł
Odpowiedzi, które proponują 100 zł, 200 zł i 300 zł, wynikają z błędnego zrozumienia liczby zaworów w silniku 1.8 16V. Często przy obliczeniach kosztów napraw lub wymiany części zamiennych, popełniane są błędy związane z nieprawidłowym oszacowaniem liczby wymaganych elementów. Na przykład, odpowiedź sugerująca 200 zł może wynikać z założenia, że w silniku znajduje się 8 zaworów zamiast 16, co jest typowym błędem w obliczeniach dotyczących silników 4-cylindrowych, gdzie każdy cylinder ma po dwa zawory. Podobne pomyłki, jak wyliczenie 100 zł, mogą wynikać z mylenia jednostkowej ceny zaworu z całkowitym kosztem wymiany całego kompletu. Również 300 zł może być wynikiem niepełnego uwzględnienia wszystkich wymaganych zaworów do wymiany. Niezrozumienie specyfikacji technicznych silnika oraz liczby potrzebnych części prowadzi do nieprawidłowych wniosków, co jest sprzeczne z zalecanymi praktykami w branży. W takich przypadkach kluczowe jest dokładne zapoznanie się z dokumentacją techniczną pojazdu oraz konsultacja z doświadczonym mechanikiem, aby uniknąć kosztownych pomyłek. Właściwe podejście do ustalania kosztów naprawy powinno bazować na precyzyjnych informacjach dotyczących konstrukcji silnika oraz specyfikacji używanych części zamiennych.

Pytanie 3

Czujnik spalania stukowego zamocowany jest

A. na bloku silnika.
B. na misce olejowej.
C. w głowicy.
D. na kolektorze wydechowym.
Zamocowanie czujnika spalania stukowego w innych lokalizacjach, takich jak miska olejowa, głowica czy kolektor wydechowy, może prowadzić do poważnych problemów w wykrywaniu detonacji. Miska olejowa, będąca częścią smarowania silnika, nie jest miejscem, gdzie mogłyby być efektywnie monitorowane drgania generowane przez spalanie. Umieszczony tam czujnik mógłby nie tylko nie rejestrować istotnych sygnałów, ale także być narażony na wpływ wibracji wynikających z ruchu tłoków, co wprowadzałoby dodatkowy szum i mogłoby prowadzić do fałszywych odczytów. Głowica silnika, choć może wydawać się odpowiednim miejscem, jest narażona na wysokie temperatury i ciśnienia, które mogą wpływać na żywotność czujnika oraz jego dokładność. Z kolei montaż czujnika na kolektorze wydechowym również nie jest rekomendowany, ponieważ w tym miejscu występują drgania o innym charakterze, które mogą być mylnie interpretowane przez czujnik, prowadząc do nieprawidłowych korekt w procesie spalania. Takie pomyłki w lokalizacji czujnika są typowymi błędami myślowymi, które wynikają z niezrozumienia funkcji tego elementu w kontekście całego systemu zarządzania silnikiem. Kluczowe jest zrozumienie, że precyzyjne lokalizowanie czujników jest nie tylko sprawą techniczną, ale również kluczowym elementem we wdrażaniu efektywnych rozwiązań w inżynierii motoryzacyjnej.

Pytanie 4

Podczas pomiaru ciśnienia sprężania stwierdzono w jednym cylindrze zbyt niską jego wartość. Zastosowanie próby olejowej nie spowodowało zmiany wartości ciśnienia sprężania. Taki wynik próby może świadczyć o uszkodzeniu

A. panewki sworznia tłokowego.
B. pierścieni tłokowych.
C. przylgni zaworów.
D. uszczelniaczy zaworów.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "przylgni zaworów" jest prawidłowa, ponieważ niskie ciśnienie sprężania w cylindrze silnika może wynikać z nieszczelności na przylgni zaworów, co prowadzi do utraty kompresji podczas cyklu sprężania. Przylgnięcie zaworów ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a ich nieszczelność może być efektem zużycia, osadów lub niewłaściwego montażu. Przeprowadzenie próby olejowej, polegającej na dodawaniu oleju do cylindra, ma na celu ustalenie, czy problem jest związany z pierścieniami tłokowymi. W przypadku, gdy ciśnienie nie wzrasta, najprawdopodobniej wskazuje to na uszkodzenie lub nieszczelność przylgni zaworów. W praktyce, monitorowanie stanu zaworów i ich przylgni jest kluczowe dla utrzymania wysokiej efektywności silnika, co znajduje odzwierciedlenie w standardach diagnostycznych, takich jak ISO 9001 w branży motoryzacyjnej. Regularne przeglądy i odpowiednia konserwacja mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom i zapewnić długotrwałą wydajność silnika.

Pytanie 5

Pęcherzyki gazu wydostające się na powierzchnię cieczy chłodzącej podczas pracy silnika świadczą o uszkodzeniu

A. uszczelki kolektora wylotowego.
B. chłodnicy.
C. uszczelki pod głowicą.
D. pompy cieczy chłodzącej.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to uszczelki pod głowicą, ponieważ pęcherzyki gazu wydobywające się z cieczy chłodzącej wskazują na możliwość przedostawania się spalin do układu chłodzenia. Uszczelka pod głowicą jest kluczowym elementem silnika, który zapobiega mieszaniu się oleju, płynu chłodzącego oraz spalin. W przypadku jej uszkodzenia, ciśnienie w komorze spalania może wpłynąć na układ chłodzenia, co prowadzi do pojawienia się pęcherzyków gazu. Zidentyfikowanie tego problemu jest istotne, ponieważ może prowadzić do dalszych uszkodzeń silnika, takich jak przegrzewanie lub zatarcie. W praktyce, jeśli zauważymy pęcherzyki w zbiorniku wlewowym cieczy chłodzącej, najczęściej wymagana jest wymiana uszczelki, co powinno być przeprowadzone zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić długotrwałość i efektywność działania silnika. Regularne kontrolowanie stanu uszczelki pod głowicą i układu chłodzenia to kluczowe działania w prewencji kosztownych napraw.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Konieczność okresowej wymiany płynu hamulcowego wynika przede wszystkim

A. z zanieczyszczenia płynu pyłem i osadami.
B. ze zmiany składu chemicznego płynu.
C. z zapowietrzenia się układu hamulcowego.
D. ze zwiększenia zawartości wody w płynie.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zwiększenie zawartości wody w płynie hamulcowym jest kluczowym powodem, dla którego konieczna jest jego okresowa wymiana. Płyn hamulcowy, szczególnie ten na bazie glikolu, ma zdolność absorpcji wilgoci z otoczenia. W miarę upływu czasu, woda, która dostaje się do układu, obniża temperaturę wrzenia płynu. To zjawisko może prowadzić do wystąpienia zjawiska 'wodnego wrzenia', co jest niebezpieczne, ponieważ podczas hamowania płyn może osiągnąć temperaturę wrzenia, co skutkuje utratą ciśnienia w układzie hamulcowym, a tym samym zmniejszeniem skuteczności hamowania. W praktyce, normy bezpieczeństwa, takie jak te określone przez DOT (Department of Transportation), zalecają sprawdzanie zawartości wody w płynie hamulcowym co dwa lata lub po przejechaniu określonego przebiegu. Regularna wymiana płynu hamulcowego pomaga utrzymać optymalną wydajność hamulców i zapewnia bezpieczeństwo na drodze. Dbanie o układ hamulcowy jest zatem fundamentalnym aspektem utrzymania pojazdu, który wpływa na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Odśrodkowy regulator prędkości obrotowej zastosowany jest

A. w rzędowej pompie wtryskowej.
B. w przeponowej pompie paliwa silnika z zapłonem iskrowym.
C. w pompie tłoczkowej niskiego ciśnienia.
D. w pompie paliwowej wysokiego ciśnienia w układzie Common Rail.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rzędowa pompa wtryskowa jest kluczowym elementem systemu zasilania silników diesla, a zastosowanie odśrodkowego regulatora prędkości obrotowej w tej konstrukcji ma na celu zapewnienie optymalnej wydajności i precyzyjnego dawkowania paliwa. Odśrodkowy regulator działa na zasadzie wykorzystania siły odśrodkowej, co przekłada się na automatyczne dostosowanie dawki paliwa w zależności od prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu, pompa wtryskowa może dostarczać odpowiednią ilość paliwa w zależności od aktualnych warunków pracy, co wpływa na oszczędność paliwa, redukcję emisji spalin oraz poprawę osiągów silnika. W praktyce, takie rozwiązania są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają zastosowanie regulacji w systemach wtryskowych w celu zwiększenia efektywności energetycznej i zmniejszenia wpływu na środowisko. Przykładem może być nowoczesna technologia Common Rail, w której dokładne dawkowanie paliwa jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej sprawności silnika.

Pytanie 10

Do elementów mechanizmu zwrotniczego w zawieszeniu pojazdu ze sztywną przednią osią zalicza się

A. przekładnię kierowniczą.
B. drążek podłużny.
C. koło kierownicy.
D. koła pojazdu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Drążek podłużny jest kluczowym elementem mechanizmu zwrotniczego w zawieszeniu pojazdu ze sztywną przednią osią. Jego główną funkcją jest przenoszenie sił i momentów z układu kierowniczego na koła pojazdu, co umożliwia precyzyjne sterowanie. Drążki podłużne są projektowane w taki sposób, aby zapewnić stabilność i kontrolę nad pojazdem, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. W praktyce zastosowanie drążków podłużnych obejmuje pojazdy osobowe, ciężarowe oraz terenowe, gdzie istotna jest niezawodność i precyzja działania. Zgodnie z normami branżowymi, drążki podłużne powinny być wykonane z materiałów o wysokiej wytrzymałości, aby wytrzymały dynamiczne obciążenia i wibracje. Właściwe ustawienie drążków podłużnych ma kluczowe znaczenie dla geometrii zawieszenia, co wpływa na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Ich regularna kontrola i serwisowanie są rekomendowane w celu zminimalizowania zużycia i zapewnienia optymalnej wydajności układu kierowniczego.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Klasyczny układ przeniesienia napędu składa się

A. ze skrzyni biegów, wału, piast.
B. ze sprzęgła, skrzyni biegów, półosi i piast kół.
C. ze sprzęgła, skrzyni biegów, wału, przekładni głównej, mechanizmu różnicowego, półosi i piast kół.
D. z silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klasyczny układ przeniesienia napędu w autach to naprawdę ważny temat. W skrócie, to taki system, który przenosi moment obrotowy z silnika na koła. Składa się z paru kluczowych elementów, takich jak sprzęgło, skrzynia biegów, wał napędowy, przekładnia główna, mechanizm różnicowy, półosie i piasty kół. Sprzęgło to ten element, który pozwala na rozłączenie silnika, co jest szczególnie przydatne przy zmianie biegów. Skrzynia biegów z kolei dostosowuje prędkość silnika do prędkości jazdy, co jest mega ważne, żeby auto działało oszczędnie i miało dobre osiągi. Wał napędowy przenosi tę moc do kół – w autach z napędem tylnym do tylnych, a w 4x4 do wszystkich. Przekładnia główna i mechanizm różnicowy są kluczowe, żeby koła mogły obracać się w odpowiednich prędkościach, szczególnie w zakrętach. Półosie i piasty kół zamieniają ten moment obrotowy na ruch kół. W codziennej jeździe na pewno doceniasz, jak ważne jest, żeby każdy z tych elementów działał jak należy, bo to zapewnia bezpieczeństwo i komfort. Te układy są zgodne z normami ISO, co daje pewność ich niezawodności i efektywności.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Zlecenie przyjęcia pojazdu przez serwis w celu naprawy zawiera

A. kopię dowodu rejestracyjnego.
B. opis zgłaszanej usterki.
C. opis pozycji cennika.
D. kopię świadectwa homologacji pojazdu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opis zgłaszanej usterki jest kluczowym elementem zlecenia przyjęcia pojazdu do serwisu, ponieważ dostarcza technikom niezbędnych informacji na temat problemu, który występuje z pojazdem. Umożliwia to szybsze zdiagnozowanie usterki i podjęcie odpowiednich działań naprawczych. Przykładowo, jeśli kierowca zgłasza, że samochód nie uruchamia się, to ten opis pomoże serwisantowi skoncentrować się na systemie zapłonowym lub akumulatorze. Dobre praktyki w branży serwisowej zakładają, że każdy zlecenie powinno zawierać szczegółowy opis problemu, co nie tylko przyspiesza proces naprawy, ale również minimalizuje ryzyko błędów. Warto także zaznaczyć, że dokładny opis usterki może wpłynąć na późniejsze decyzje dotyczące kosztów naprawy oraz ewentualnych roszczeń gwarancyjnych. Dzięki takiemu podejściu serwis jest w stanie zapewnić wysoką jakość usług oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 18

Przyczyną nadmiernego zużycia jednej z opon od strony zewnętrznej, może być

A. niewłaściwy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
B. za wysokie ciśnienie w oponie.
C. niewłaściwe wyważenie koła.
D. niewłaściwy kąt pochylenia koła.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Niewłaściwy kąt pochylenia koła (zwany także kątem pochylenia lub kątem camber) ma istotny wpływ na zużycie opon. Kąt pochylenia powinien być dostosowany do specyfikacji producenta, aby zapewnić prawidłowy kontakt opony z nawierzchnią drogi. Jeśli kąt pochylenia jest zbyt duży w kierunku wewnętrznym (negative camber), zewnętrzna krawędź opony będzie się intensywnie ścierać, co prowadzi do jej nadmiernego zużycia. Odpowiednie ustawienie tego kąta ma kluczowe znaczenie dla stabilności pojazdu oraz jego trakcji, szczególnie w zakrętach. Przykładowo, w wyścigach samochodowych, gdzie maksymalna przyczepność jest kluczowa, często stosuje się dodatni kąt pochylenia, aby zminimalizować zużycie i poprawić osiągi. Aby zapewnić prawidłowe ustawienie, można skorzystać z usług specjalistycznych warsztatów, które dysponują odpowiednim sprzętem pomiarowym, co jest zgodne z ogólnymi standardami branżowymi dotyczącymi geometrii zawieszenia.

Pytanie 19

W trakcie przeglądu okresowego pojazdu okazało się, że należy wymienić olej silnikowy oraz klocki hamulcowe w cenie 120,00 zł komplet. Koszt 4 l oleju wraz z filtrem olejowym wyniósł 160,00 zł, a robocizny 320,00 zł. Łączny koszt usługi z 10% upustem wyniósł

A. 600,00 zł
B. 560,00 zł
C. 480,00 zł
D. 540,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć łączny koszt usługi po uwzględnieniu zniżki, należy zsumować wszystkie koszty związane z wymianą oleju oraz klocków hamulcowych. Koszt wymiany klocków hamulcowych wynosi 120,00 zł, a koszt oleju silnikowego i filtra to 160,00 zł. Koszt robocizny wynosi 320,00 zł. Łączny koszt usługi przed zniżką wynosi 120,00 zł + 160,00 zł + 320,00 zł = 600,00 zł. Następnie należy obliczyć 10% zniżkę, co daje 60,00 zł. Po odjęciu zniżki od pierwotnego kosztu, otrzymujemy 600,00 zł - 60,00 zł = 540,00 zł. Przykład ten ilustruje ważność znajomości procedur przeglądów okresowych oraz umiejętności kalkulacji kosztów, co jest kluczowe w profesjonalnym zarządzaniu pojazdami. W praktyce, wiele warsztatów stosuje podobne podejście do kalkulacji kosztów usług, aby zapewnić transparentność i zrozumiałość dla klienta, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 20

Który typ łożyska tocznego wymaga regulacji luzu montażowego?

A. Skośne.
B. Oporowe.
C. Promieniowe.
D. Stożkowe.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Łożyska stożkowe to taki ciekawy typ łożysk tocznych, który naprawdę różni się od innych. Musisz je regulować, bo mają specyficzne cechy, przez co ich konstrukcja jest bardziej skomplikowana. Inaczej niż łożyska promieniowe, które przenoszą obciążenie tylko w jednym kierunku, te stożkowe radzą sobie zarówno z obciążeniami promieniowymi, jak i osiowymi. Tego się nie da lekceważyć, bo przy niewłaściwej regulacji luzu montażowego może być nieciekawie. Zbyt mały luz to ryzyko przegrzania i szybkiego zużycia, a zbyt duży luz z kolei może narobić hałasu. Przykładowo, w kołach samochodowych te łożyska są kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a odpowiednia regulacja luzu jest tu bardzo istotna. Na dodatek, w normach ISO 492 i ISO 281 można znaleźć fajne wskazówki dotyczące dobierania i regulacji tych luzów, co jest ważne w branży motoryzacyjnej i maszynowej, żeby sprzęt działał długo i bezawaryjnie.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Oceniając jakość naprawy układu wtryskowego silnika o zapłonie samoczynnym, należy sprawdzić

A. emisję tlenków azotu
B. występowanie kodów usterek typu P
C. występowanie kodów usterek typu B
D. emisję dwutlenku węgla

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Występowanie kodów usterek typu P jest kluczowe przy ocenie jakości naprawy układu wtryskowego silnika o zapłonie samoczynnym, ponieważ kody te odnoszą się do problemów związanych z układem paliwowym i emisjami spalin. Kody usterek typu P (Powertrain) wskazują na problemy z silnikiem lub jego osprzętem, a ich interpretacja jest niezbędna do zdiagnozowania i naprawy usterek. Przykładowo, kod P0401 może wskazywać na niską sprawność recyrkulacji spalin, co może prowadzić do zwiększonej emisji szkodliwych substancji. Zrozumienie i odpowiednia analiza tych kodów pozwala na szybką lokalizację problemu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami diagnostyki w motoryzacji. Ponadto, diagnostyka komputerowa, w tym odczyt kodów usterek, jest standardem w nowoczesnym serwisie samochodowym, co czyni ją niezbędnym narzędziem dla mechaników, aby prawidłowo ocenić stan techniczny pojazdu.

Pytanie 23

Który z wymienionych sposobów łączenia elementów nadwozia jest najczęściej stosowany w procesie produkcyjnym i nowoczesnych metodach naprawczych?

A. Zgrzewanie.
B. Lutowanie lutem miękkim.
C. Lutowanie lutem twardym.
D. Nitowanie.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgrzewanie to jedna z najczęściej używanych metod łączenia elementów nadwozia w produkcji samochodów i w naprawach. W skrócie, chodzi o to, że materiały są miejscowo topione, co daje naprawdę mocne i trwałe połączenia. W auto przemyśle zgrzewanie jest na czołowej pozycji, bo jest szybkie i efektywne pod względem kosztów. Moim zdaniem to super, że można łączyć blachy o różnych grubościach, bo w nowoczesnych konstrukcjach nadwozi to naprawdę ważne. Przestrzegają też norm ISO i SAE, co zapewnia, że połączenia są zgodne z tym, co powinno być. Tak naprawdę zgrzewanie można spotkać nie tylko w fabrykach, ale i w warsztatach naprawczych. Zgrzewanie punktowe to chyba najpopularniejsza metoda, a jej zaleta to minimalne odkształcenia materiału, co jest istotne dla integralności pojazdu.

Pytanie 24

Lampą stroboskopową można dokonać pomiaru

A. zbieżności kół.
B. ustawienia świateł.
C. ciśnienia sprężania.
D. kąta wyprzedzenia zapłonu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lampy stroboskopowe są nieocenionym narzędziem w diagnostyce pojazdów, szczególnie do pomiaru kąta wyprzedzenia zapłonu. Działanie lampy stroboskopowej opiera się na zjawisku, które pozwala na wizualizację ruchomych punktów w czasie, w tym przypadku wałka rozrządu lub koła zamachowego. Dzięki synchronizacji błysków lampy z obrotami silnika można określić, czy kąt wyprzedzenia zapłonu jest zgodny z wartościami podanymi przez producenta pojazdu. Użycie lampy stroboskopowej pozwala na precyzyjne ustawienie zapłonu, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, jego wydajności oraz emisji spalin. W praktyce, podczas diagnostyki, technik ustawia lampę stroboskopową w odpowiedniej pozycji, a następnie obserwuje, w którym miejscu znacznik na obudowie silnika jest wyznaczony przez błysk lampy. W przypadku odchyleń, mechaniczną regulację można przeprowadzić w celu optymalizacji pracy silnika. Standardy branżowe, takie jak te określone przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie precyzyjnego pomiaru i ustawienia kąta zapłonu dla zapewnienia efektywności operacyjnej silników spalinowych.

Pytanie 25

Glikol etylenowy jest głównym składnikiem

A. oleju silnikowego.
B. płynu do spryskiwaczy.
C. płyn do wspomagania.
D. płynu chłodzącego.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Glikol etylenowy jest kluczowym składnikiem płynu chłodzącego, który odgrywa fundamentalną rolę w utrzymaniu optymalnej temperatury silnika w pojazdach. Jego główną funkcją jest zapobieganie zamarzaniu płynu w niskich temperaturach oraz ochrona przed przegrzaniem w wysokich temperaturach. Ponadto, glikol etylenowy wykazuje właściwości antykorozyjne, co jest istotne w kontekście długotrwałego użytkowania systemu chłodzenia. Dzięki tym właściwościom, płyn chłodzący z glikolem etylenowym jest zgodny z normami SAE (Society of Automotive Engineers), co zapewnia jego wysoką jakość oraz bezpieczeństwo stosowania w różnych warunkach eksploatacyjnych. W praktyce, stosowanie płynów chłodzących zawierających glikol etylenowy zmniejsza ryzyko uszkodzeń silnika przez zamarzanie lub przegrzewanie, co w efekcie przyczynia się do wydłużenia żywotności pojazdu i poprawy jego wydajności.

Pytanie 26

Odpowietrzanie układu hamulcowego przeprowadzić należy

A. zaczynając od najdalszego koła od pompy hamulcowej.
B. zaczynając od najbliższego koła od pompy hamulcowej.
C. przeciwnie do kierunku wskazówek zegara.
D. zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowietrzanie układu hamulcowego należy przeprowadzać zaczynając od najdalszego koła od pompy hamulcowej, ponieważ w takim układzie powietrze, które ma tendencję do gromadzenia się w najdalszych częściach systemu, zostanie usunięte w pierwszej kolejności. Ta metoda zapewnia, że wszelkie zanieczyszczenia i powietrze są eliminowane w sposób efektywny, co umożliwia uzyskanie pełnej efektywności hamowania. Standardowe praktyki w branży motoryzacyjnej wskazują, że odpowiednie odpowietrzenie układu hamulcowego nie tylko poprawia jego wydajność, ale także zwiększa bezpieczeństwo pojazdu. W wielu warsztatach korzysta się z instrukcji producenta, które zazwyczaj zalecają tę metodę. Przykładowo, przy odpowietrzaniu układu hamulcowego w samochodach osobowych, technicy często rozpoczynają od tylnego koła po przeciwnej stronie od pompy, aby uniknąć ponownego wprowadzenia powietrza do systemu. Prawidłowo wykonane odpowietrzanie skutkuje sztywniejszym pedale hamulca oraz lepszą reakcją na nacisk.

Pytanie 27

W trakcie montażu nowego łańcucha rozrządu należy również wymienić

A. olej silnikowy.
B. obudowę napędu łańcuchowego.
C. napinacze rolkowe.
D. koła łańcuchowe.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymiana kół łańcuchowych podczas montażu nowego łańcucha rozrządu jest kluczowym elementem zapewnienia prawidłowej pracy silnika. Koła łańcuchowe pełnią zasadniczą rolę w przekazywaniu ruchu z wału korbowego na wałek rozrządu, co wpływa na synchronizację pracy silnika. Z biegiem czasu koła te mogą ulegać zużyciu, co prowadzi do nieprawidłowego napięcia łańcucha, a w konsekwencji do uszkodzeń silnika. Standardy w branży motoryzacyjnej, takie jak zalecenia producentów pojazdów, często wskazują na wymianę kół łańcuchowych w momencie zmiany łańcucha rozrządu. Przykładem może być sytuacja w silnikach VAG, gdzie producent zaleca wymianę zarówno łańcucha, jak i kół w celu uniknięcia kosztownych napraw w przyszłości. Regularna konserwacja i wymiana tych elementów są kluczowe dla utrzymania optymalnej wydajności silnika oraz jego niezawodności w długim okresie użytkowania.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Do odczytu i interpretacji błędów zapisanych w pamięci sterownika pracy silnika należy zastosować

A. czytnik kodów błędów.
B. komputerowy zestaw diagnostyczny.
C. klucz serwisowy.
D. multimetr.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Komputerowy zestaw diagnostyczny to zaawansowane narzędzie wykorzystywane w diagnostyce silników, które umożliwia odczyt i interpretację błędów zapisanych w pamięci sterownika. Tego typu zestawy są standardem w warsztatach samochodowych i są niezbędne do skutecznej diagnostyki nowoczesnych pojazdów, które są coraz bardziej skomputeryzowane. Dzięki nim można uzyskać szczegółowe informacje o stanie różnych układów pojazdu, co pozwala na szybką identyfikację problemów oraz dokładne określenie koniecznych napraw. Na przykład, przy użyciu takiego zestawu diagnostycznego można odczytać kody błędów związane z systemem zarządzania silnikiem, a także monitorować parametry pracy silnika w czasie rzeczywistym. Zestawy te często oferują także funkcje takie jak testowanie komponentów, przeprowadzanie kalibracji oraz resetowanie błędów, co czyni je niezastąpionym narzędziem dla profesjonalnych mechaników. Warto również zauważyć, że korzystanie z komputerowego zestawu diagnostycznego jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, zalecanymi przez producentów pojazdów.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Czynność, której nie trzeba koniecznie wykonywać przed przystąpieniem do badań diagnostycznych, to

A. jazda próbna.
B. demontaż kół pojazdu.
C. oględziny układów pojazdu.
D. rozmowa z właścicielem pojazdu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Demontaż kół pojazdu nie jest czynnością, która jest konieczna przed przystąpieniem do badań diagnostycznych. W praktyce wiele badań, takich jak analiza stanu układów hamulcowych, zawieszenia czy diagnostyka silnika, można przeprowadzić bez konieczności demontażu kół. Standardy diagnostyczne, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie przeprowadzania inspekcji w sposób systematyczny i efektywny, co pozwala na zminimalizowanie niepotrzebnych czynności. Dobrym przykładem może być sytuacja, w której diagnostyk, korzystając z urządzeń skanujących, może ocenić stan pojazdu bez potrzeby demontowania kół, co oszczędza czas i zasoby. Ponadto, demontaż kół wiąże się z pewnym ryzykiem uszkodzenia elementów zawieszenia oraz zwiększa możliwość wystąpienia błędów w diagnostyce, co podkreśla, że ta czynność powinna być wykonywana tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne i uzasadnione.

Pytanie 32

Oddzielenie opony od tarczy koła podczas demontażu wykonuje się

A. w imadle.
B. siłownikiem mechanicznym lub pneumatycznym.
C. łyżką z długim ramieniem.
D. ściągaczem hydraulicznym.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca zastosowania siłownika mechanicznego lub pneumatycznego do oddzielenia opony od tarczy koła jest poprawna, ponieważ te narzędzia są specjalnie zaprojektowane do wykonywania zadań wymagających precyzyjnego i kontrolowanego działania. Siłowniki mechaniczne oraz pneumatyczne umożliwiają uzyskanie dużej siły przy stosunkowo niewielkim wysiłku, co czyni je idealnym rozwiązaniem do demontażu opon. W praktyce, zastosowanie takiego siłownika pozwala na równomierne rozłożenie siły, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia opony lub tarczy koła. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa i efektywności, zalecają korzystanie z takich narzędzi, aby zapewnić nie tylko efektywność, ale i bezpieczeństwo pracy. Przykładem zastosowania siłowników pneumatycznych jest ich wykorzystanie w warsztatach samochodowych, gdzie umożliwiają szybkie i efektywne demontaże, co w konsekwencji zwiększa wydajność pracy i redukuje czas przestoju pojazdów.

Pytanie 33

W wyniku przeprowadzonej próby olejowej w czasie pomiaru ciśnienia sprężania w silniku z zapłonem iskrowym stwierdzono wzrost ciśnienia w cylindrze o 0,4 MPa względem pomiaru bez oleju. Najbardziej prawdopodobny zakres uszkodzeń silnika to nieszczelność

A. układu tłok-cylinder.
B. zaworu wylotowego.
C. zaworu dolotowego.
D. uszczelki pod głowicą.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wzrost ciśnienia sprężania o 0,4 MPa w czasie pomiaru olejowego wskazuje na problemy z nieszczelnością w układzie tłok-cylinder. Olej wprowadzany do cylindra działa jako uszczelniacz, co tymczasowo poprawia ciśnienie, a jego wzrost sugeruje, że uszczelki lub same tłoki mają trudności z właściwym sealowaniem. W praktyce, nieszczelności w układzie tłok-cylinder są częstym problemem w silnikach spalinowych i mogą prowadzić do znacznych strat mocy oraz zwiększonego zużycia paliwa. W standardach diagnostyki silników, takie objawy są często łączone z testami kompresji i próby olejowe są jedną z metod weryfikacji stanu silnika. Warto regularnie monitorować stan układu tłok-cylinder, aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom. Dobre praktyki obejmują również zastosowanie odpowiednich olejów silnikowych oraz regularną kontrolę stanu uszczelek i tłoków, co może znacznie przedłużyć żywotność silnika.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Do pomiaru spadku napięcia podczas rozruchu na akumulatorze należy użyć woltomierza o zakresie pomiarowym

A. 20 V AC
B. 2 V DC
C. 2 V AC
D. 20 V DC

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 20 V DC to trafny wybór. Kiedy mierzysz spadek napięcia na akumulatorze, który działa w trybie stałoprądowym, to woltomierz musi być przystosowany do napięcia stałego (DC). Wartość 20 V powinna być wystarczająca do uchwycenia typowych spadków napięcia, które mogą wystąpić podczas uruchamiania silnika. W praktyce, warto zmierzyć napięcie przed uruchomieniem i w trakcie rozruchu, żeby upewnić się, że akumulator działa jak należy. Jeśli wskazania spadają poniżej 12 V, to raczej coś jest nie tak. W branży mamy standardy, jak SAE J537, które podkreślają, jak ważne jest monitorowanie napięcia akumulatora, żeby zapobiegać różnym awariom w systemach elektrycznych pojazdu. Z kolei prawidłowe pomiary to klucz do diagnostyki i planowania konserwacji akumulatorów – bez tego ciężko będzie utrzymać efektywność zasilania.

Pytanie 36

Urządzenie do wyważania kół samochodowych jest wyposażeniem stanowiska do

A. badania układu hamulcowego samochodu.
B. badania ustawienia kół i osi samochodu.
C. sprawdzania zawieszenia samochodu.
D. demontażu i montażu ogumienia.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wyważanie kół w samochodach to naprawdę ważna sprawa, zwłaszcza przy demontażu i montażu opon. Dobrze wyważone koła pomagają w utrzymaniu stabilności auta na drodze. A jak wiadomo, stabilność to klucz do bezpieczeństwa! Jeśli koła są niewyważone, to mogą się szybciej zużywać opony, co też odbija się na komforcie jazdy. Mechanicy, używając wyważarek, potrafią zidentyfikować nierówności, które mogą prowadzić do drgań czy innych problemów podczas jazdy. Nie można też zapominać o standardach, jak te od FIA, które przypominają, jak ważne jest to precyzyjne wyważanie. Tak więc, warto robić to regularnie, najlepiej po każdym demontażu i montażu, żeby nie narażać się na jakieś nieprzyjemności na drodze. W warsztatach często łączy się to z geometrią zawieszenia, co sprawia, że cała obsługa pojazdu jest bardziej kompleksowa.

Pytanie 37

W jakiej kolejności należy dokręcać śruby mocujących głowicę silnika?

A. Po kolei, zaczynając od strony rozrządu.
B. Od prawej do lewej.
C. W dowolnej kolejności.
D. Zgodnie z zaleceniami producenta silnika.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dokręcanie śrub mocujących głowicę silnika zgodnie z zaleceniami producenta jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej szczelności i stabilności jednostki napędowej. Każdy silnik może mieć specyficzne wymagania dotyczące momentu obrotowego oraz kolejności dokręcania, co jest zazwyczaj określone w dokumentacji technicznej. Zastosowanie się do tych zaleceń pozwala na równomierne rozłożenie naprężeń na śrubach, co zminimalizuje ryzyko ich uszkodzenia oraz ewentualnych nieszczelności. Przykładowo, w silnikach z głowicą aluminiową często stosuje się sekwencyjne dokręcanie, aby uniknąć odkształceń materiału. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych awarii, takich jak uszkodzenie uszczelki pod głowicą, co z kolei generuje wysokie koszty naprawy. Dlatego zawsze należy konsultować się z instrukcją serwisową i stosować odpowiednie narzędzia, aby zapewnić, że śruby są dokręcone zgodnie z obowiązującymi normami i standardami branżowymi.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Woda wykorzystywana do mycia pojazdów w myjni samochodowej musi być odprowadzana

A. do seperatorów ściekowych.
B. bezpośrednio do kanalizacji ścieków komunalnych.
C. bezpośrednio do kanalizacji burzowej.
D. do wykopu w ziemi poza pomieszczeniem myjni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "do separatorów ściekowych" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska oraz zarządzania wodami, woda używana w myjniach samochodowych, która zawiera zanieczyszczenia chemiczne, takie jak detergenty, oleje czy inne substancje szkodliwe, powinna być odpowiednio przetwarzana przed jej odprowadzeniem do systemu wodno-kanalizacyjnego. Separatory ściekowe są urządzeniami zaprojektowanymi w celu oddzielania zanieczyszczeń od wody, co pozwala na ich bezpieczne usunięcie oraz minimalizowanie wpływu na środowisko. Przykładem zastosowania separatorów jest ich obecność w myjniach, które wykorzystują wodę pod ciśnieniem do czyszczenia samochodów, gdzie zanieczyszczenia mogą być znaczne. Prawidłowe korzystanie z separatorów jest nie tylko zgodne z przepisami, ale także sprzyja zrównoważonemu rozwojowi, chroniąc lokalne wody gruntowe oraz ekosystemy przed zanieczyszczeniem.

Pytanie 40

Oznaczenie silnika 16V oznacza

A. silnik widlasty szesnastocylindrowy.
B. silnik szesnastozaworowy.
C. silnik rzędowy szesnastocylindrowy.
D. silnik Wankla.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oznaczenie silnika 16V odnosi się do liczby zaworów w każdej głowicy cylindrów silnika, co w przypadku silników czterocylindrowych oznacza, że każdy cylinder ma po cztery zawory: dwa ssące i dwa wydechowe. Takie rozwiązanie pozwala na lepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną oraz efektywniejsze odprowadzanie spalin, co przekłada się na wyższą moc silnika oraz lepszą ekonomikę spalania. Silniki 16V są powszechnie stosowane w nowoczesnych pojazdach, co czyni je standardem w przemyśle motoryzacyjnym. Przykładem mogą być popularne jednostki napędowe w pojazdach marki Volkswagen czy Honda, które charakteryzują się dużą wydajnością i oszczędnością paliwa. Zastosowanie technologii 16V jest zgodne z dobrymi praktykami konstrukcyjnymi, które dążą do optymalizacji parametrów silnika. Warto również dodać, że silniki z większą liczbą zaworów mogą osiągać lepsze osiągi przy wyższych prędkościach obrotowych, co jest istotne w kontekście sportowego charakteru niektórych pojazdów.