Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 19:24
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 19:37

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Podczas tworzenia upominków dla dzieci z materiałów plastycznych na mikołajki, opiekunka szczególnie rozwija u dzieci umiejętności w obszarze

A. motoryki małej
B. percepcji słuchowej
C. percepcji czuciowej
D. motoryki dużej
Wykonywanie upominków z materiałów plastycznych z dziećmi stymuluje przede wszystkim motorykę małą, czyli zdolności związane z precyzyjnymi ruchami rąk oraz palców. Aktywności takie jak wycinanie, klejenie, formowanie, czy malowanie, angażują dzieci w użycie ich palców i dłoni, co przyczynia się do rozwijania koordynacji ruchowej oraz umiejętności manualnych. W kontekście edukacji przedszkolnej, rozwijanie motoryki małej ma kluczowe znaczenie, ponieważ wpływa na późniejsze umiejętności pisania i rysowania. Przykładem efektywnego podejścia jest stworzenie różnorodnych zadań, które wymuszają na dzieciach używanie różnych narzędzi, takich jak nożyczki, pędzle czy kleje. Aktywności te powinny być zgodne z wytycznymi dotyczącymi rozwoju dzieci, które wskazują na znaczenie zabaw manualnych w kształtowaniu umiejętności w zakresie samodzielności oraz kreatywności. Warto także zauważyć, że współpraca w grupie podczas tworzenia takich upominków sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych, co dodatkowo wzbogaca proces edukacji.

Pytanie 3

Sześciomiesięczne niemowlę, które rozwija się prawidłowo, jest w stanie

A. stać z pomocą
B. usiąść z pozycji leżącej bez wsparcia
C. stać samodzielnie
D. przekręcić się z brzuszka na plecy
Odpowiedź, że sześciomiesięczne niemowlę potrafi przekręcić się z brzuszka na plecy, jest prawidłowa, ponieważ jest to jeden z kluczowych etapów rozwoju motorycznego w tym okresie życia. W wieku sześciu miesięcy dzieci nabywają umiejętności pozwalające na ruchy rotacyjne, co jest istotnym krokiem w kierunku większej niezależności motorycznej. Przekręcanie się jest nie tylko oznaką rozwijającej się siły mięśniowej, ale także koordynacji ruchowej i świadomości ciała. Na tym etapie dzieci często zaczynają eksplorować swoje otoczenie, co sprzyja ich dalszemu rozwojowi sensorycznemu i poznawczemu. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe dla rodziców i opiekunów, którzy powinni stymulować rozwój dziecka przez zabawy zachęcające do ruchu, takie jak układanie zabawek w zasięgu, by zmotywować dziecko do przekręcania się. Warto również pamiętać, że każde dziecko rozwija się indywidualnie, ale te umiejętności są zgodne z ogólnymi normami rozwojowymi.

Pytanie 4

Głużenie to wydawanie przez dziecko

A. powtarzających się samogłoskowych dźwięków.
B. głosów nosowych przypominających n, m.
C. gardłowych tonów przypominających k, g, h.
D. powtarzających się sylab.
Głużenie to zjawisko, które polega na wymawianiu przez dziecko gardłowych dźwięków, takich jak k, g, h. Te dźwięki są typowe dla wczesnego etapu rozwoju mowy i stanowią ważny element w procesie nauki języka. W etapie glosowania, który występuje u niemowląt w wieku od 4 do 6 miesięcy, dzieci zaczynają eksperymentować z dźwiękami, co jest kluczowe dla późniejszego rozwoju mowy. Warto zauważyć, że gardłowe dźwięki są fundamentalne w nauce artykulacji i fonologii. W praktyce, rodzice mogą zachęcać dzieci do naśladowania tych dźwięków, co wspiera ich rozwój mowy. Zgodnie z teorią rozwoju językowego, im więcej dzieci słyszą różnorodnych dźwięków, tym lepiej rozwija się ich umiejętność komunikacji. Dlatego ważne jest, aby stymulować środowisko dźwiękowe, w którym dzieci mogą swobodnie wyrażać siebie i rozwijać swoje umiejętności językowe.

Pytanie 5

Kiedy należy zacząć myć zęby dziecku?

A. Po wyrżnięciu się pierwszego zęba stałego
B. Po wyrżnięciu wszystkich zębów stałych
C. Po wyrżnięciu się wszystkich zębów mlecznych
D. Po pojawieniu się pierwszego zęba mlecznego
Odpowiedź, że mycie zębów należy rozpocząć po wyrżnięciu się pierwszego zęba mlecznego, jest zgodna z aktualnymi zaleceniami stomatologów i organizacji zajmujących się zdrowiem jamy ustnej, takich jak Amerykańska Akademia Stomatologii Dziecięcej (AAPD). W momencie, gdy u dziecka pojawia się pierwszy ząb mleczny, jest to sygnał, że należy rozpocząć rutynową higienę jamy ustnej. Mycie zębów zapobiega rozwojowi próchnicy, która może pojawić się już przy pierwszych ząbkach, ze względu na obecność bakterii w jamie ustnej. Warto dodać, że zaleca się używanie pasty do zębów z fluorem, dostosowanej do wieku dziecka, co dodatkowo wzmacnia szkliwo i chroni przed próchnicą. W praktyce, rodzice powinni myć zęby dziecka co najmniej dwa razy dziennie, a także nauczyć je samodzielnego mycia zębów, gdy będzie to możliwe. Wczesne i regularne dbanie o zęby kształtuje właściwe nawyki w zakresie higieny jamy ustnej na całe życie.

Pytanie 6

Jeśli dziewięciomiesięczne dziecko siedzi krótko i niepewnie, pełzając przy wsparciu pod pachy, to jego rozwój psychomotoryczny jest

A. przyspieszony
B. harmonijny
C. opóźniony
D. nieharmonijny
Odpowiedź "opóźniony" jest prawidłowa, ponieważ rozwój psychomotoryczny niemowlęcia w wieku dziewięciu miesięcy powinien obejmować umiejętność samodzielnego siedzenia oraz pełzania bez podparcia. W tym okresie życia maluchy zazwyczaj potrafią już stabilnie siedzieć i zaczynają raczkować, co jest kluczowym etapem w ich rozwoju fizycznym oraz koordynacji ruchowej. Jeśli niemowlę siedzi jedynie krótko i niepewnie oraz pełza jedynie z pomocą dorosłych, wskazuje to na opóźnienia w nabywaniu tych umiejętności. Przykładem może być sytuacja, gdzie dziecko do osiągnięcia umiejętności siedzenia wymaga wsparcia, co jest odstępstwem od normy rozwojowej. Warto zauważyć, że opóźnienia rozwojowe mogą wpływać na dalszy rozwój dziecka, dlatego istotne jest, aby rodzice oraz opiekunowie zwracali uwagę na te wskaźniki i, w razie potrzeby, konsultowali się z lekarzem pediatrą lub terapeutą zajęciowym, aby zidentyfikować ewentualne problemy i podjąć odpowiednie działania. Wczesne interwencje mogą znacząco poprawić sytuację.

Pytanie 7

Według obowiązujących zasad żywienia zdrowych niemowląt, od którego miesiąca życia niemowlę karmione sztucznie powinno mieć ograniczoną liczbę posiłków mlecznych do czterech?

A. Od siódmego.
B. Od trzeciego
C. Od piątego.
D. Od dziewiątego.
Zgodnie z aktualnymi zasadami żywienia niemowląt, zaleca się, aby dzieci karmione sztucznie zaczynały zmieniać sposób odżywiania od piątego miesiąca życia. W tym czasie organizm niemowlęcia jest lepiej rozwinięty i zdolny do przyjmowania pokarmów stałych, co pozwala na stopniowe ograniczenie liczby posiłków mlecznych do czterech dziennie. Praktyczne przykłady stosowania tej zasady obejmują wprowadzenie do diety niemowlęcia takich pokarmów jak puree warzywne czy owoce, co wspiera rozwój umiejętności żucia i trawienia. Badania potwierdzają, że stopniowe wprowadzenie nowych pokarmów sprzyja lepszemu akceptowaniu różnorodności smaków oraz składników odżywczych. Warto również zwrócić uwagę, że taka zmiana w sposobie żywienia jest zgodna z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz krajowych instytucji zajmujących się zdrowiem publicznym, które podkreślają znaczenie zrównoważonego wprowadzania pokarmów stałych w okresie rozwojowym dziecka.

Pytanie 8

Wysokość 3-letniego chłopca plasuje się na poziomie 25 centyla. Co oznacza ten wynik w odniesieniu do wieku metrykalnego?

A. 25% chłopców jest wyższych, a 75% jest niższych od badanego dziecka
B. 25% chłopców jest niższych, a 75% jest wyższych od badanego dziecka
C. 25 chłopców jest wyższych, a 75 jest niższych od badanego dziecka
D. 25 chłopców jest niższych, a 75 jest wyższych od badanego dziecka
Odpowiedzi, które nie są poprawne, pokazują, że coś nie tak zrozumiano w kwestii centyli i statystyki dotyczącej wzrostu dzieci. Mówienie, że 25 chłopców jest niższych lub wyższych od badanego dziecka, sugeruje, że myślimy o konkretnych liczbach, a to nie do końca pasuje do statystyki. Jak mówimy o wzroście dzieci, to zawsze chodzi o procenty, bo liczba dzieci w danym badaniu może się zmieniać. A już stwierdzenie, że 25% dzieci jest wyższych, a 75% niższych to kompletny błąd. To wszystko wprowadza w błąd i może prowadzić do złych wniosków na temat rozwoju dziecka. Takie nieporozumienia mogą wynikać z braku znajomości podstaw statystyki i źle interpretowanych danych. Dlatego ważne jest, żeby zarówno lekarze, jak i rodzice umieli dobrze czytać siatki centylowe i wiedzieli, że centyle to narzędzie do oceny wzrostu w całej populacji, a nie tylko w wybranej grupie. Zrozumienie tego jest kluczowe, by prawidłowo monitorować zdrowie i rozwój dzieci.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Aby rozwijać u dzieci w wieku trzech lat zdolność naśladowania codziennych działań, opiekunka powinna zorganizować zabawy

A. ruchowe
B. konstrukcyjne
C. twórcze
D. tematyczne
Zabawy tematyczne są kluczowym narzędziem w rozwijaniu umiejętności naśladowania u dzieci w trzecim roku życia, ponieważ pozwalają na wcielenie się w różnorodne role i sytuacje z życia codziennego. Dzieci na tym etapie rozwoju uczą się poprzez naśladownictwo, co jest podstawą ich rozwoju społecznego i emocjonalnego. Przykłady zabaw tematycznych mogą obejmować odgrywanie scenek z codziennych czynności, takich jak zakupy w sklepie, gotowanie w kuchni czy wizyty u lekarza. Takie aktywności nie tylko zachęcają do naśladowania dorosłych, ale także rozwijają umiejętności językowe, kreatywność oraz zdolność do współpracy w grupie. W praktyce, organizowanie takich zabaw pozwala dzieciom zrozumieć kontekst społeczny i kulturowy, w jakim funkcjonują, co jest zgodne z zaleceniami programów edukacyjnych dla najmłodszych, jak np. podstawy programowe MEN. Warto też zauważyć, że zabawy tematyczne sprzyjają samodzielności dzieci, ponieważ dają im możliwość podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów w bezpiecznym i wspierającym środowisku.

Pytanie 11

Zajęcia artystyczne, w trakcie których do gniecenia, ugniatania i rozdzielania na kawałki używa się plasteliny, nauczycielka może zaplanować w pracy z dziećmi najwcześniej

A. w IV kwartale 4. roku życia
B. w IV kwartale 1. roku życia
C. w IV kwartale 2. roku życia
D. w IV kwartale 3. roku życia
Wybór opcji IV kwartal 2. roku życia jako właściwej odpowiedzi jest uzasadniony rozwojem umiejętności manualnych dzieci w tym okresie. W drugim roku życia, dzieci zaczynają intensywnie eksplorować świat zmysłami, a ich zdolności motoryczne stają się bardziej wyrafinowane. Gniecenie, ugniatanie i rwanie plasteliny to działania, które wspierają rozwój małej motoryki, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju umiejętności rysunkowych i manualnych. W praktyce, opiekunka może zaplanować zajęcia, podczas których dzieci będą tworzyć proste formy, takie jak kulki czy wałki, co dodatkowo stymuluje ich kreatywność i wyobraźnię. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi edukacji wczesnoszkolnej, takie zabawy plastyczne są nie tylko formą ekspresji artystycznej, ale również sposobem na rozwijanie zdolności społecznych, gdyż dzieci często pracują w grupach, ucząc się współpracy i dzielenia się materiałami. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie pedagogiki, które zalecają włączenie różnorodnych form aktywności artystycznej od najmłodszych lat.

Pytanie 12

Od kiedy należy zacząć dbać o higienę jamy ustnej u dziecka?

A. Po pojawieniu się kłów
B. Po pojawieniu się zębów trzonowych
C. Po pojawieniu się pierwszego zęba
D. Od pierwszych dni życia dziecka
Higiena jamy ustnej to naprawdę ważna sprawa i powinna być wprowadzana już od pierwszych dni życia dziecka. To coś, co przewidują zarówno Światowa Organizacja Zdrowia, jak i polskie towarzystwa stomatologiczne. Nawet zanim zęby się pojawią, warto zadbać o dziąsła. Można to robić, przemywając je miękką ściereczką czy gazikiem z wodą. To pozwala usunąć resztki jedzenia i bakterie, co może znacznie zmniejszyć ryzyko próchnicy w przyszłości. Takie wprowadzenie nawyków w odpowiednim momencie ułatwia potem naukę mycia zębów. Ważne jest, aby rodzice byli dobrym przykładem i rozmawiali ze swoimi dziećmi o tym, jak dbać o zdrowie jamy ustnej, w tym o wizytach u dentysty, kiedy pierwsze zęby wyjdą. Regularne kontrole mogą pomóc w odpowiednim monitorowaniu zębów i wczesnym wykrywaniu problemów zdrowotnych.

Pytanie 13

Aby ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka, należy zastosować

A. morfogram
B. siatkę centylową
C. skalę Apgar
D. inwentarz rozwojowy
Inwentarz rozwojowy to narzędzie, które umożliwia systematyczną ocenę rozwoju psychomotorycznego dziecka. Jest to zestaw pytań lub zadań, które pomagają specjalistom w identyfikacji osiągnięć rozwojowych na różnych płaszczyznach, takich jak motoryka, mowa, umiejętności społeczne czy poznawcze. Użycie inwentarzy rozwojowych jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie psychologii dziecięcej i pediatrii, gdzie regularne monitorowanie rozwoju ma kluczowe znaczenie dla wczesnej interwencji i wsparcia. Przykładowym inwentarzem jest Denver Developmental Screening Test, który pozwala na ocenę rozwoju dzieci od urodzenia do 6. roku życia. Inwentarze te są oparte na normach rozwojowych, co pozwala na porównanie indywidualnych osiągnięć dziecka z populacją. Właściwe zastosowanie inwentarzy rozwojowych przyczynia się do skutecznej diagnozy i planowania interwencji, co jest istotne w zapewnieniu dziecku optymalnych warunków do rozwoju.

Pytanie 14

Do kiedy powinno zarosnąć przednie ciemiączko u dziecka?

A. Przed końcem osiemnastego miesiąca życia
B. Przed końcem drugiego miesiąca życia
C. Przed końcem ósmego miesiąca życia
D. Przed końcem czwartego miesiąca życia
Ciemiączka to elastyczne przestrzenie między kośćmi czaszki noworodków, które umożliwiają ich wzrost oraz przejście przez kanał rodny podczas porodu. Przednie ciemiączko, znajdujące się na szczycie głowy, zazwyczaj zamyka się w wieku od 12 do 18 miesięcy. Umożliwia to prawidłowy rozwój mózgu oraz czaszki, ponieważ w tym okresie mózg dziecka intensywnie rośnie. Zamknięcie ciemiączka zbyt wcześnie może prowadzić do zaburzeń w kształcie czaszki (kraniostenozy) oraz problemów rozwojowych. Dlatego ważne jest, aby rodzice i opiekunowie monitorowali rozwój dziecka oraz regularnie konsultowali się z pediatrą, który oceni rozwój czaszki i mózgu. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości, takich jak zbyt wczesne zamknięcie ciemiączka, konieczne może być skierowanie do specjalisty. Wiedza na temat rozwoju ciemiączek pozwala również na lepsze zrozumienie etapów wzrostu i rozwoju dzieci, co jest kluczowe dla zapewnienia im zdrowej przyszłości.

Pytanie 15

Jakie materiały dydaktyczne powinno się wybierać do pracy z małymi dziećmi?

A. Małe i w odcieniach szarości
B. Duże z licznymi małymi elementami
C. Duże i w pełni kolorowe
D. Małe z dużą ilością szczegółowych elementów
Wybór dużych i kolorowych plansz dydaktycznych do pracy z małymi dziećmi jest zgodny z zasadami efektywnego uczenia się i rozwoju poznawczego. Duże plansze przyciągają uwagę dzieci, co jest kluczowe w procesie nauki, ponieważ młodsze dzieci mają ograniczoną zdolność do skupienia się na małych detalach. Kolorowe elementy stymulują wzrok oraz pobudzają ciekawość, co sprzyja eksploracji i angażowaniu dzieci w aktywności edukacyjne. Zgodnie z teorią wielokrotnej inteligencji Howarda Gardnera, różnorodność bodźców wizualnych jest niezbędna do angażowania różnych rodzajów inteligencji. W praktyce, kolorowe plansze mogą być wykorzystywane w grach edukacyjnych, które rozwijają umiejętności motoryczne oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Na przykład, plansze przedstawiające różne zwierzęta lub kształty mogą być używane do nauki nazw i dźwięków, co jednocześnie rozwija słownictwo i umiejętności językowe dzieci. Warto również zauważyć, że zgodność z estetyką i zasadami projektowania przestrzeni edukacyjnej podkreśla znaczenie kolorów w tworzeniu inspirującego środowiska do nauki.

Pytanie 16

Jaką substancję należy dodać do wody, w której kąpie się dziecko chore na ospę wietrzną?

A. roztworu nadmanganianu potasu
B. naparu rumianku
C. krochmalu
D. fizjologicznego roztworu soli kuchennej
Roztwór nadmanganianu potasu jest powszechnie zalecany do kąpieli dzieci z ospą wietrzną, ponieważ działa dezynfekująco i przeciwzapalnie. Manganian potasu, będący silnym środkiem utleniającym, pomaga w redukcji świądu oraz zapobiega powikłaniom związanym z nadkażeniem bakteryjnym, które może wystąpić w wyniku drapania zmian skórnych. Kąpiele w takim roztworze mogą również przynieść ulgę w objawach choroby, a jego stosowanie jest zgodne z zaleceniami wielu pediatrów. Przygotowując kąpiel, należy rozpuścić odpowiednią ilość nadmanganianu potasu w wodzie, aż uzyskamy jasno różowy roztwór, który jest bezpieczny dla skóry. Takie praktyki są częścią standardów opieki zdrowotnej dotyczących pielęgnacji dzieci z chorobami wirusowymi i są z powodzeniem stosowane w wielu placówkach medycznych.

Pytanie 17

Co powinna zrobić opiekunka w przypadku atopowego zapalenia skóry u niemowlaka?

A. myć dziecko w wodzie z emolientami
B. kąpać dziecko w wodzie z dodatkiem szarego mydła
C. stosować miejscowe kortykosteroidy zaraz po wystąpieniu wysypki
D. przygotować ciepłe okłady na obszary objęte wysypką
Mycie dziecka w wodzie z dodatkiem emolientów jest zalecaną metodą w przypadku atopowego zapalenia skóry (AZS), szczególnie u niemowląt. Emolienty to substancje, które nawilżają skórę, tworząc na jej powierzchni okluzyjną warstwę, która zapobiega utracie wody i poprawia barierę lipidową skóry. Woda z emolientami łagodzi podrażnienia, redukuje swędzenie i wspomaga proces gojenia. Zastosowanie emolientów w wodzie do kąpieli jest zgodne z wytycznymi dermatologicznymi oraz standardami pielęgnacji skóry u dzieci z AZS. Przykłady emolientów to oleje roślinne, masła, jak masło shea, oraz specjalistyczne preparaty dostępne w aptekach. Należy unikać dodatków jak mydło, które może wysuszać skórę i nasilać objawy. Warto również pamiętać, że kąpiele powinny być krótkie i odbywać się w letniej wodzie, co również zmniejsza ryzyko podrażnień. Praktyka ta nie tylko przynosi ulgę, ale również jest kluczowa w codziennej pielęgnacji dzieci z AZS, co podkreślają liczne badania kliniczne.

Pytanie 18

Opiekunka, zajmując się dzieckiem z anginą, powinna mieć na uwadze, żeby dostarczać mu

A. małą ilość płynów
B. dużą ilość jedzenia
C. dużą ilość płynów
D. małą ilość jedzenia
Podawanie dużej ilości płynów chorym na anginę jest kluczowe z kilku powodów. Angina, będąca zapaleniem migdałków, często wiąże się z bólem gardła, a odpowiednia hydratacja może znacznie złagodzić dyskomfort. Płyny pomagają również w rozrzedzeniu wydzieliny, co ułatwia oddychanie i połykanie. Warto zwrócić uwagę na rodzaj płynów – najlepiej sprawdzają się ciepłe napoje, takie jak herbata z miodem, które działają kojąco na podrażnione gardło. Zgodnie ze standardami opieki zdrowotnej, zaleca się, aby dzieci z infekcjami górnych dróg oddechowych piły co najmniej 1,5 do 2 litrów płynów dziennie, aby uniknąć odwodnienia. Dodatkowo, odpowiednie nawodnienie wspiera układ immunologiczny, co jest istotne w walce z infekcją. W praktyce opiekunowie powinni monitorować ilość płynów przyjmowanych przez dziecko, a w przypadku trudności w piciu warto rozważyć podawanie płynów przez słomkę lub w formie lodów, co może być bardziej atrakcyjne dla małych pacjentów.

Pytanie 19

Mała, różowa, grudkowata wysypka na całym ciele, powiększenie węzłów chłonnych w okolicy potylicznej oraz umiarkowanie podwyższona temperatura ciała są typowymi objawami

A. półpaśca
B. różyczki
C. świnki
D. odry
Różyczka, to wirusowa infekcja, która objawia się taką różową wysypką, często małą i grudkowatą, obejmującą całe ciało. Zazwyczaj towarzyszą jej powiększone węzły chłonne, zwłaszcza z tyłu głowy, a czasem też gorączka. Ważne jest, żeby wiedzieć, że różyczka jest bardzo zaraźliwa, dlatego lekarze muszą na bieżąco pilnować, jak się rozprzestrzenia, szczególnie wśród kobiet w ciąży. Szczepienia to kluczowa sprawa, bo dzięki nim udało się znacznie ograniczyć liczbę chorych. Moim zdaniem, dobrze byłoby, gdyby więcej ludzi wiedziało, jakie są objawy i zagrożenia związane z różyczką, ponieważ to pomogłoby w szybszym rozpoznawaniu i leczeniu.

Pytanie 20

Jak powinni postępować opiekunowie 3-letniego dziecka, które odczuwa lęk przed zasypianiem w ciemności?

A. Trzymać dziecko za rękę aż do momentu zaśnięcia
B. Zostawić w pokoju dziecka lampkę, która nie rzuca cienia
C. Pozostać w zasięgu wzroku dziecka do chwili zaśnięcia
D. Zostawić w pokoju dziecka zapalone główne światło
Zostawienie w pokoju dziecka lampki, która świeci, ale nie rzuca cienia, to naprawdę świetny sposób na walkę z lękiem przed ciemnością. Takie delikatne światło, które nie jest zbyt intensywne, pomaga dzieciom poczuć się bezpieczniej i jednocześnie nie przeszkadza im w zasypianiu. Ciepła barwa światła działa uspokajająco. Wspomnę, że w przedszkolach często używają lampek, które można przyciemnić, co jest super, bo można dostosować jasność do tego, co dziecko akurat potrzebuje. Dobrze jest stosować lampy LED, są oszczędne i nie grzeją się za mocno. Dzięki takim lampkom można stworzyć fajne i komfortowe miejsce do spania, co wspiera rozwój dzieci.

Pytanie 21

Która metoda nie będzie skuteczna w sytuacji wystąpienia napadów złości u dziecka w wieku dwóch lat?

A. Silne przytulanie, jeśli dziecko stwarza sytuację zagrażającą sobie lub innym.
B. Użycie tablicy gwiazdek w celu uniknięcia przyszłych epizodów
C. Ignorowanie napadów złości, jeżeli dziecko nie stanowi zagrożenia dla siebie lub innych.
D. Zainscenizowanie napadu złości, aby pokazać dziecku, jak to wygląda.
Odegranie napadu złości w celu zademonstrowania dziecku, jak postępuje, jest strategią, która nie sprawdzi się w przypadku dwuletniego dziecka. Dwuletnie dzieci znajdują się w fazie rozwoju, w której uczą się rozpoznawania i regulacji emocji, a naśladowanie dorosłych w kontekście intensywnych emocji, takich jak złość, może prowadzić do wzmocnienia niepożądanych zachowań. Dzieci w tym wieku często nie rozumieją jeszcze, że to, co widzą, jest kontrolowanym działaniem, a nie naturalną reakcją. Zamiast tego, efektywne podejście polega na modelowaniu zachowań, które pomagają w regulacji emocji, takich jak wprowadzenie technik oddechowych lub malowanie emocji na papierze. W praktyce, zamiast udawać napad złości, warto pokazać dziecku, jak można wyrazić swoje uczucia w sposób konstruktywny. Używanie zrozumiałych słów i emocji, które dziecko może nazwać, wspiera jego rozwój emocjonalny oraz zdolności komunikacyjne. W kontekście dobrych praktyk w wychowaniu dzieci, kluczowe jest tworzenie przestrzeni dla zdrowego wyrażania emocji oraz nauka ich zarządzania.

Pytanie 22

Jakie zaburzenie mowy charakteryzuje się wymową głosek: sz, ż, cz, dż, jako: s, z, c, dz?

A. Seplenienie
B. Jąkanie
C. Reranie
D. Rotacyzm
Seplenienie to zaburzenie mowy, które charakteryzuje się niewłaściwą wymową głoskowych dźwięków, takich jak sz, ż, cz, dż, które są artykułowane jako s, z, c, dz. Jest to powszechny problem, który może występować u dzieci, ale także u dorosłych, jeśli nie był wcześniej zdiagnozowany i leczony. W przypadku seplenienia, dźwięki syczane są wypowiadane w sposób zbliżony do dźwięków dentalnych, co wpływa na zrozumiałość mowy i może prowadzić do frustracji oraz obniżenia pewności siebie u osoby z tym zaburzeniem. W terapii mowy, która może być prowadzona przez logopedów, stosuje się różnorodne metody, takie jak ćwiczenia artykulacyjne, aby poprawić wymowę i przywrócić prawidłowe wzorce dźwiękowe. Warto również uwzględnić, że seplenienie ma różne formy, w tym seplenienie międzyzębowe, które jest najczęściej spotykane u dzieci. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że wczesna interwencja jest kluczowa dla skutecznego leczenia i minimalizacji potencjalnych problemów w przyszłości.

Pytanie 23

Głównym celem zabaw edukacyjnych organizowanych przez opiekunkę w żłobku jest przede wszystkim nauka

A. emisji głosu
B. czytania i pisania
C. przeliczania i liczenia
D. pożądanych zachowań
Wiesz, te zabawy tematyczne w żłobku to naprawdę fajna sprawa, bo pomagają dzieciom w rozwoju ich zachowań społecznych i emocjonalnych. Poprzez zabawę maluchy uczą się, jak współdziałać z innymi, radzić sobie z problemami i wyrażać to, co czują. Na przykład, jak bawią się w różne role, to tak jakby uczyły się norm społecznych i tego, co w danym towarzystwie jest akceptowane. Widać, że podejście "nauka przez zabawę" jest super skuteczne i popularne w wielu miejscach, a nawet w Unii Europejskiej promują takie metody w edukacji wczesnej. Trzeba też zauważyć, że te zabawy rozwijają kreatywność i umiejętności komunikacyjne, a to jest mega ważne później w życiu i edukacji.

Pytanie 24

Osoba prowadząca zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej powinna informować dzieci oraz ich opiekunów o negatywnych skutkach spożywania takich napojów, jak

A. woda mineralna
B. napoje gazowane
C. soki owocowe
D. woda przegotowana
Napoje gazowane to naprawdę nie jest dobry wybór, zwłaszcza dla dzieci. Zawierają mnóstwo cukru, sztucznych dodatków i konserwantów, co może negatywnie wpływać na ich zdrowie. Wiadomo, że nadmiar cukru prowadzi do otyłości i innych problemów jak próchnica, a dzieciaki po prostu powinny tego unikać. WHO zaleca, żeby ograniczać te cukry proste, a napoje gazowane są ich dużym źródłem. Edukacja o zdrowym odżywianiu powinna więc skupić się na tym, żeby rodzice i dzieci wiedzieli, jakie są zagrożenia. Lepiej zamiast napojów gazowanych podawać wodę lub soki owocowe, ale z umiarem, bo nawet soki mają dużo cukru. Warto też zachęcać dzieci do aktywności fizycznej. To wszystko pomaga rozwijać zdrowe nawyki.

Pytanie 25

Osoba opiekująca się dziećmi, która angażuje je w pantomimiczne historie, umożliwia przedstawienie zadania przy użyciu

A. krzyku
B. ruchu
C. recytacji
D. śpiewu
Odpowiedź "ruchu" jest prawidłowa, ponieważ pantomima opiera się na bezsłownym przedstawianiu treści poprzez gesty, mimikę i ruchy ciała. W opowieściach pantomimicznych, opiekunka wykorzystuje ruch, aby zobrazować historie, emocje i postacie, co angażuje dzieci i rozwija ich wyobraźnię. Przykładowo, podczas zabawy w pantomimę dzieci mogą odgrywać różne scenki, takie jak opisujące przygody zwierząt czy postaci z bajek, wykorzystując wyłącznie swoje ciała. Tego typu aktywności przyczyniają się nie tylko do kształtowania umiejętności komunikacyjnych, ale również wpływają na rozwój motoryki dużej oraz kreatywności. Warto również zwrócić uwagę na standardy pedagogiczne, które podkreślają znaczenie zabawy w procesie uczenia się – ruchowa forma nauki sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu przedstawianych treści. Przykładem dobrych praktyk w pracy z dziećmi jest wprowadzenie elementów pantomimy do codziennych zajęć, co nie tylko uczyni je bardziej interaktywnymi, ale również pomoże dzieciom w lepszym wyrażaniu siebie.

Pytanie 26

Stosowanie metody polisensorycznej polega na

A. poznawaniu otaczającego świata jednym zmysłem
B. zabawie z użyciem kolorowego papieru
C. zabawie z użyciem masy solnej
D. poznawaniu otaczającego świata wszystkimi zmysłami
Praca metodą polisensoryczną polega na angażowaniu wszystkich zmysłów, co pozwala na pełniejsze poznanie świata i jego zjawisk. Ta metoda opiera się na założeniu, że wielozmysłowe doświadczenia są skuteczniejsze w przyswajaniu wiedzy, ponieważ angażują różne obszary mózgu, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zrozumieniu. Przykłady zastosowania tej metody obejmują zajęcia w przedszkolach, gdzie dzieci poznają różne materiały, tekstury, dźwięki i zapachy. W praktyce nauczyciele mogą organizować aktywności, które angażują dotyk, wzrok, słuch i węch, takie jak tworzenie prac plastycznych z różnych materiałów, słuchanie muzyki czy zabawy sensoryczne z wodą. Dobre praktyki w edukacji wskazują, że użycie różnych zmysłów w procesie dydaktycznym nie tylko ułatwia naukę, ale również rozwija kreatywność i zdolności interpersonalne dzieci, co jest zgodne z aktualnymi standardami pedagogicznymi.

Pytanie 27

Aby uniknąć sporów o zabawkę wśród 2-letnich dzieci, opiekunka powinna

A. umieszczać zabawki w miejscu, do którego dzieci mają trudny dostęp
B. izolować dzieci, które przejawiają agresję
C. zapewnić dzieciom dostęp do różnorodnych zabawek
D. zapewnić dzieciom ciągły dostęp do takich samych zabawek
Zapewnienie dzieciom stałego dostępu do identycznych zabawek jest kluczowym podejściem w zapobieganiu konfliktom między 2-letnimi dziećmi. W tym wieku dzieci często nie rozumieją jeszcze, czym jest dzielenie się, a posiadanie identycznych zabawek dla każdego dziecka zmniejsza ryzyko rywalizacji o jedną zabawkę. Przykładowo, jeśli w grupie bawi się troje dzieci, a każde z nich ma taką samą lalkę lub klocki, istnieje większa szansa, że dzieci będą mogły się skoncentrować na zabawie, zamiast walczyć o dostęp do konkretnego przedmiotu. Takie podejście jest zgodne z zasadami praktyki wczesnej edukacji, które podkreślają znaczenie interactywnej zabawy oraz współpracy w grupie. Umożliwia to również rozwijanie umiejętności społecznych poprzez wspólne zabawy, w których dzieci uczą się współdziałać i komunikować. Utrzymanie równych warunków sprzyja pozytywnemu doświadczeniu zabawy i minimalizuje frustracje, co jest istotne w tym wczesnym etapie rozwoju.

Pytanie 28

Aby ukołysać i usypiać małe dziecko, opiekunka powinna korzystać z utworów o rodzaju

A. kołysanki dziecięcej.
B. muzyki relaksacyjnej.
C. muzycznej bajki.
D. muzyki do tańca.
Kołysanka dziecięca jest formą muzyki, która została stworzona z myślą o usypianiu i uspokajaniu niemowląt. Jej charakterystyka opiera się na delikatnych melodiach, spokojnych rytmach i niskiej dynamice, co sprzyja relaksacji oraz wprowadza dziecko w stan snu. Przykłady takich utworów mogą obejmować tradycyjne polskie kołysanki, jak 'Aaa, kotki dwa' czy 'Kołysanka dla Oskarka'. Badania wykazują, że muzyka, która jest wolna i rytmicznie regularna, może zmniejszać poziom stresu u niemowląt, a także wpływać na ich rozwój emocjonalny. Warto podkreślić, że kołysanki często zawierają powtarzalne frazy, co może działać kojąco na zmysły dziecka. Zgodnie z zaleceniami specjalistów w dziedzinie pediatrii i psychologii dziecięcej, stosowanie kołysanek w codziennej rutynie usypiania jest uznawane za skuteczną praktykę, która nie tylko wspomaga zasypianie, ale również wzmacnia więź emocjonalną między opiekunem a dzieckiem.

Pytanie 29

Czym nie kierujemy się przy wyborze piosenki do pracy z małymi dziećmi?

A. poziom trudności melodii
B. znajomość wartości rytmicznej
C. dopasowanie tekstu do wieku dziecka
D. zakres skali głosowej
Znajomość wartości rytmicznej nie jest kryterium doboru piosenki w pracy z małymi dziećmi, ponieważ kluczowe aspekty wyboru utworów dla tej grupy wiekowej koncentrują się na innych elementach. Przede wszystkim, rozpiętość skali głosu oraz stopień trudności linii melodycznej są istotne, ponieważ małe dzieci często potrzebują prostych melodii, które są łatwe do zaśpiewania. Umożliwia to im aktywne uczestnictwo w zajęciach muzycznych, co z kolei wspiera rozwój ich umiejętności wokalnych. Dostosowanie treści słownej do wieku dziecka jest również kluczowe, ponieważ teksty piosenek powinny być zrozumiałe i adekwatne do poziomu rozwoju dziecka. Dobór odpowiednich utworów muzycznych powinien uwzględniać również kontekst kulturowy oraz preferencje dzieci, co pozwala na budowanie zaangażowania i zainteresowania muzyką. W praktyce, nauczyciele powinni korzystać z piosenek, które są proste, melodyjne i bliskie emocjonalnie dzieciom, co sprzyja ich integracji w grupie oraz rozwija umiejętności społeczne.

Pytanie 30

Zupa z dodatkiem wysokiej jakości masła nie powinna być podawana niemowlakom z nietolerancją

A. glutenu
B. białka mleka krowiego
C. glukozy
D. enzymu laktozy
Białko mleka krowiego to jeden z głównych alergenów pokarmowych, który może wywoływać reakcje nietolerancji u niemowląt. Wysokiej jakości masło, choć jest produktem pochodzenia mlecznego, zawiera białka, które mogą być szkodliwe dla dzieci z alergią na białko mleka krowiego. W praktyce, do diety niemowląt wprowadza się nowe pokarmy stopniowo, aby zidentyfikować potencjalne alergeny. W przypadku dzieci, które wcześniej miały reakcje alergiczne na produkty mleczne, zaleca się unikanie wszelkich produktów zawierających białko mleka krowiego, w tym masła. Zgodnie z zaleceniami specjalistów w dziedzinie żywienia dzieci, wprowadzenie masła do diety niemowlęcia powinno być starannie monitorowane i konsultowane z pediatrą. Dobrymi praktykami są również korzystanie z alternatywnych tłuszczów, takich jak oleje roślinne, które są bezpieczniejsze dla dzieci z nietolerancjami pokarmowymi. To podejście sprzyja zdrowemu wprowadzaniu różnorodnych składników odżywczych bez ryzyka dla zdrowia.

Pytanie 31

Jakie zęby pojawiają się u dziecka jako pierwsze?

A. Górne siekacze
B. Dolne trzonowe
C. Dolne siekacze
D. Górne trzonowe
Dolne siekacze są pierwszymi zębami, które wyrzynają się u dzieci, zazwyczaj pomiędzy 6 a 10 miesiącem życia. Zwykle proces ten zaczyna się od pojawienia się dolnych jedynek, czyli siekaczy centralnych, które pełnią kluczową rolę w rozwoju mowy i funkcjach żucia. Wyrzynanie się tych zębów jest istotnym momentem w życiu dziecka, ponieważ umożliwia mu eksplorację różnych tekstur pokarmów oraz przyczynia się do rozwoju umiejętności motorycznych. W praktyce, właściwa pielęgnacja tych zębów, w tym ich czyszczenie i monitorowanie przez dentystę, jest fundamentalna dla zapobiegania próchnicy oraz innych problemów stomatologicznych. Zgodnie z zaleceniami Amerykańskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej, rodzice powinni rozpocząć higienę jamy ustnej już po pojawieniu się pierwszego zęba, co jest zgodne z ogólnymi standardami zachowania zdrowia zębów wśród najmłodszych.

Pytanie 32

Jaką metodę ochrony przed kleszczami podczas spaceru powinno się zastosować u 28-miesięcznego malucha?

A. Zawsze noś dziecko w nosidełku lub w specjalnej chuście
B. Ubierz dziecko w odzież z długim rękawem oraz długie spodnie
C. Transportuj dziecko tylko w wózku
D. Ubierz dziecko w ciemne kolory
Odpowiedź, że trzeba założyć dziecku ubrania z długim rękawem oraz długie spodnie, to najlepszy sposób na ochronę przed kleszczami. Małe dzieci są bardziej narażone na ukąszenia, bo często biegają w trawie czy w krzewach. Długie rękawy i spodnie działają jak bariera, co może zmniejszyć ryzyko kontaktu skóry z kleszczem. Warto też pomyśleć o tym, że tkaniny o gęstym splocie mogą jeszcze bardziej utrudnić kleszczom dotarcie do skóry. Z mojego doświadczenia, syntetyczne materiały takie jak poliester lepiej się sprawdzają, bo są bardziej odporne na przekłucia niż bawełna. Fajnie by było, jakby ubrania były jasne – wtedy łatwiej zauważyć kleszcze. Po spacerze zawsze dobrze jest dokładnie obejrzeć dziecko, zwłaszcza za uszami, w zgięciach nóg czy na głowie. Przydatne są też repelenty dla dzieci, które mogą zmniejszyć ryzyko ukąszeń, ale zawsze lepiej skonsultować to z pediatrą.

Pytanie 33

Opiekunka może stworzyć stemple do działalności plastycznej z dziećmi, wycinając wzory nożykiem.

A. w talerzyku jednorazowym
B. w masie solnej
C. w surowym ziemniaku
D. w suchym chlebie
Wybór surowego ziemniaka jako materiału do wykonania stempli do prac plastycznych jest uzasadniony jego strukturą i łatwością obróbki. Ziemniak, dzięki swojej mięsistej konsystencji, umożliwia precyzyjne wycinanie wzorów, a jego gładka powierzchnia zapewnia dobre odbicie dla farb czy tuszy. Jest to materiał naturalny, łatwo dostępny i bezpieczny w użyciu dla dzieci, co sprawia, że idealnie nadaje się do edukacyjnych zajęć plastycznych. Zastosowanie stempli z ziemniaka w pracach twórczych rozwija motorykę małą u dzieci, pozwala na eksperymentowanie z kolorami oraz kształtami, a także wprowadza element zabawy w naukę. Dodatkowo, technika ta jest szeroko stosowana w wielu metodach edukacyjnych, takich jak Montessori, gdzie podkreśla się znaczenie nauki przez doświadczenie. Warto również zaznaczyć, że stemplowanie to nie tylko zabawa, ale również doskonały sposób na rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci.

Pytanie 34

Dbając o skórę głowy niemowlaka z ciemieniuchą, obszary pokryte łuskami powinno się:

A. natrzeć pioktaniną, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać grzebieniem
B. zapudrować, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać miękką szczotką
C. nałożyć oliwkę, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać miękką szczotką
D. nałożyć oliwkę, przykryć bawełnianą czapeczką, wyczesać grzebieniem
Odpowiedź, która wskazuje na posmarowanie oliwką, osłonięcie bawełnianą czapeczką oraz wyczesanie miękką szczotką jest prawidłowa, ponieważ te kroki stanowią skuteczną metodę pielęgnacji skóry głowy niemowlęcia z ciemieniuchą. Oliwka nawilża i zmiękcza łuski, co ułatwia ich usunięcie. Bawełniana czapeczka pomaga utrzymać wilgoć, co wspiera proces gojenia. Zastosowanie miękkiej szczotki jest kluczowe, aby delikatnie wyczesać luźne łuski bez podrażniania wrażliwej skóry głowy dziecka. Warto również pamiętać, że regularne czyszczenie i pielęgnacja skóry głowy niemowlęcia może zapobiegać dalszemu powstawaniu ciemieniuchy oraz wspierać zdrowy rozwój skóry. Zgodnie z zaleceniami pediatrów, te praktyki powinny być wykonywane zarówno w celach higienicznych, jak i dla komfortu dziecka, co jest szczególnie istotne w pierwszych miesiącach życia.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Temperatura powietrza na zewnątrz, przy której nie powinno się wychodzić na spacer z niemowlęciem mającym 3 miesiące, wynosi

A. +5°C
B. 0°C
C. -20°C
D. -10°C
Odpowiedź -10°C na spacer z 3-miesięcznym maluszkiem jest całkiem trafna. Niemowlaki w tym wieku mają dość słabą zdolność do utrzymywania ciepłoty ciała, co sprawia, że są bardziej narażone na zimno i hipotermię. Ogólnie przyjęte zasady mówią, że jak temperatura spada poniżej -10°C, to lepiej nie ryzykować i ograniczyć spacery na zewnątrz. Fajnie jest się też zająć odpowiednim ubraniem malucha, czyli dać mu kilka warstw ciepłych ubrań, które ochronią go przed zimnym powietrzem. I może warto spojrzeć na lokalne przepisy i eksperckie rady pediatrów na temat spacerów zimowych z małymi dziećmi. Z mojego doświadczenia, lepiej być ostrożnym i nie przeceniać ich odporności na zimno.

Pytanie 37

Która z technik artystycznych dostarczy dwuletniemu dziecku wielu bodźców dotykowych?

A. Wyklejanie plasteliną.
B. Malowanie wałkiem.
C. Malowanie farbami.
D. Wycinanki witrażowe.
Wyklejanie plasteliną jest techniką, która dostarcza dwuletniemu dziecku szeroką gamę bodźców dotykowych, co jest kluczowe dla ich rozwoju sensorycznego. Plastelina, jako materiał plastyczny, ma wyjątkową teksturę, która zachęca dzieci do eksploracji i manipulacji. Dzieci w tym wieku uczą się poprzez dotyk, a modelowanie plasteliny angażuje ich zmysły, rozwija motorykę małą oraz koordynację ręka-oko. Przy użyciu plasteliny, dziecko może formować różne kształty, co sprzyja kreatywności i wyobraźni. Ta technika jest również zgodna z założeniami pedagogiki wczesnoszkolnej, które podkreślają znaczenie zabawy w nauce. W praktyce, wyklejanie plasteliną można łączyć z różnymi tematami edukacyjnymi, jak np. tworzenie zwierząt, przedmiotów codziennego użytku czy postaci z bajek, co dodatkowo angażuje dzieci w proces twórczy. Tego rodzaju aktywności sprzyjają nie tylko rozwojowi zdolności manualnych, ale także kształtowaniu wrażliwości artystycznej u najmłodszych.

Pytanie 38

Zaburzenia komunikacji, ograniczenia w interakcjach społecznych, powtarzające się zachowania rytualne oraz towarzyszące problemy zdrowotne. Opis ten dotyczy dysfunkcji u dziecka z zaburzeniem

A. dyskalkulii
B. autyzmu
C. albinizmu
D. dysgrafii
Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które charakteryzuje się szerokim zakresem trudności w obszarze interakcji społecznych, komunikacji oraz wzorców zachowań. Opisane w pytaniu objawy, takie jak upośledzenie interakcji społecznych i problemy z mową oraz językiem, są kluczowymi cechami tego zaburzenia. Dzieci z autyzmem często wykazują powtarzalne zachowania oraz mają trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Przykłady zastosowania tej wiedzy w praktyce obejmują terapie behawioralne, które pomagają dzieciom rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne. W kontekście standardów terapeutycznych, podejścia takie jak analiza zachowania (ABA) są szeroko stosowane do wspierania dzieci z autyzmem. Ważne jest także, aby rodzice i pedagodzy byli świadomi współistniejących problemów medycznych, które mogą występować u dzieci z autyzmem, takich jak zaburzenia snu czy problemy trawienne, co może wpływać na ich codzienne funkcjonowanie. Wiedza na temat autyzmu oraz umiejętność identyfikacji objawów są kluczowe dla wczesnej interwencji i wsparcia.

Pytanie 39

Według obecnie obowiązujących Zasad żywienia zdrowych niemowląt, decyzja dotycząca ilości spożywanego przez dziecko jedzenia należy do

A. lekarza pediatry.
B. dziecka.
C. dietetyka.
D. matki.
Decyzja dotycząca ilości zjadanego przez niemowlę pokarmu jest najważniejsza, ponieważ to dziecko najlepiej zna swoje potrzeby. Zgodnie z aktualnymi Zasadami żywienia zdrowych niemowląt, rodzice powinni dawać swoim dzieciom możliwość samoregulacji, co oznacza, że niemowlęta powinny mieć swobodę w regulowaniu ilości przyjmowanego pokarmu. Te zasady opierają się na badaniach wskazujących, że niemowlęta, które są karmione na żądanie, lepiej regulują swoje potrzeby energetyczne i prawidłowo rozwijają się. Przykładem takiej sytuacji jest karmienie piersią, gdzie dziecko wskazuje, kiedy jest głodne, a matka odpowiada na te sygnały. W praktyce oznacza to, że rodzice powinni obserwować reakcje swojego dziecka, takie jak jego zachowanie podczas karmienia, co pozwala na lepsze dostosowanie diety i ilości pokarmu do indywidualnych potrzeb malucha. Wiedza ta jest zgodna z rekomendacjami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, które podkreślają znaczenie odpowiedniego odżywiania w pierwszych miesiącach życia.

Pytanie 40

Aby zmotywować dzieci, opiekunka powinna wykorzystać

A. prezentację
B. dramę
C. narrację
D. wykład
Drama jako forma aktywizacji dzieci ma na celu rozwijanie ich kreatywności, umiejętności interpersonalnych i zdolności do wyrażania emocji. Umożliwia dzieciom wchodzenie w różne role, co sprzyja empatii i zrozumieniu różnorodnych perspektyw. W praktyce, wykorzystanie dramy może obejmować zabawy w odgrywanie ról, improwizację i scenki, które angażują dzieci w aktywny sposób. Dzięki tego rodzaju aktywności, dzieci nie tylko uczą się poprzez działanie, ale również rozwijają umiejętności komunikacyjne i kooperacyjne. W kontekście edukacyjnym, dobra praktyka wskazuje, że drama jest efektywnym narzędziem w nauczaniu, ponieważ angażuje różne style uczenia się i pozwala na przyswajanie wiedzy przez przeżywanie doświadczeń. Warto także zaznaczyć, że w ramach metodyki pracy z dziećmi, takie podejście jest zgodne z zasadami kształtowania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności społecznych, co czyni je szczególnie wartościowym w ramach nowoczesnych programów edukacyjnych.