Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 26 kwietnia 2025 16:59
  • Data zakończenia: 26 kwietnia 2025 17:17

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Co może być przyczyną, że silnik ciągnika osiąga temperaturę około 95°C, podczas gdy chłodnica wciąż jest zimna?

A. awarii pompy wodnej
B. wadliwego termostatu
C. problemów z czujnikiem temperatury
D. niesprawności wentylatora
Termostat jest kluczowym elementem układu chłodzenia silnika, który reguluje przepływ płynu chłodzącego w odpowiedzi na temperaturę silnika. W przypadku, gdy silnik nagrzewa się do wysokiej temperatury, a chłodnica pozostaje zimna, oznacza to, że termostat nie otwiera się w odpowiednim momencie lub został zablokowany w pozycji zamkniętej. Taki stan może prowadzić do przegrzewania silnika, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej. W praktyce, regularne sprawdzanie stanu termostatu oraz jego wymiana zgodnie z zaleceniami producenta są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia. Warto pamiętać, że niewłaściwie działający termostat może prowadzić do wzrostu zużycia paliwa oraz emisji spalin, co jest niezgodne z aktualnymi normami ekologicznymi. Zrozumienie roli termostatu i jego wpływu na działanie silnika jest istotne dla każdego operatora ciągnika, aby zapewnić wysoką efektywność oraz niezawodność maszyny w długoterminowym użytkowaniu.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jak bardzo zmniejszą się wydatki rolnika na paliwo w przeliczeniu na godzinę, gdy ciągnik o mocy 50 kW i jednostkowym zużyciu paliwa g = 300 g/kWh zostanie zastąpiony ciągnikiem o tej samej mocy e i jednostkowym zużyciu paliwa równym ge = 200 g/kWh? Koszt kilograma paliwa wynosi 4 zł.

A. 60 zł
B. 10 zł
C. 40 zł
D. 20 zł
Aby obliczyć zmniejszenie godzinowych kosztów poniesionych przez rolnika na paliwo, należy najpierw obliczyć zużycie paliwa dla obu ciągników. Ciągnik o mocy 50 kW i jednostkowym zużyciu paliwa 300 g/kWh zużywa 50 kW * 300 g/kWh = 15000 g, co odpowiada 15 kg paliwa na godzinę. Przy cenie 4 zł za kilogram, koszt paliwa wynosi 15 kg * 4 zł/kg = 60 zł za godzinę. Nowy ciągnik z jednostkowym zużyciem 200 g/kWh zużywa 50 kW * 200 g/kWh = 10000 g, co daje 10 kg paliwa na godzinę. Koszt paliwa w tym przypadku wynosi 10 kg * 4 zł/kg = 40 zł za godzinę. Różnica w kosztach to 60 zł - 40 zł = 20 zł. Taka analiza kosztów jest kluczowa w praktyce rolniczej, ponieważ pozwala na optymalizację wydatków i zwiększenie efektywności. Używanie nowoczesnych ciągników o niższym zużyciu paliwa nie tylko redukuje koszty, ale również wpływa na środowisko, co jest zgodne z aktualnymi trendami w zrównoważonym rolnictwie.

Pytanie 7

Weryfikacja poprawności funkcjonowania manometru w opryskiwaczu polowym bez jego demontażu odbywa się za pomocą manometru kontrolnego zainstalowanego w konstrukcji rozpylacza?

A. najdalej od zaworu regulacyjnego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym
B. najbliżej zaworu regulacyjnego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym
C. najbliżej zaworu regulacyjnego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów
D. najdalej od zaworu regulacyjnego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów
Pomiar poprawności działania manometru opryskiwacza polowego jest kluczowy dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa pracy. Prawidłowa odpowiedź, czyli pomiar manometrem kontrolnym najbliżej zaworu sterującego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów, odnosi się do praktyki monitorowania ciśnienia w różnych warunkach roboczych. Umiejscowienie manometru kontrolnego najbliżej zaworu sterującego pozwala uzyskać najdokładniejsze wyniki, gdyż w tym miejscu ciśnienie jest najbardziej reprezentatywne dla ciśnienia roboczego w systemie. Umożliwia to bowiem wykrycie wszelkich odchyleń w działaniu manometru zainstalowanego w systemie, co jest niezbędne dla precyzyjnego dawkowania środków chemicznych. Dodatkowo pomiary przy różnych wartościach ciśnienia, jak 1, 3 i 5 barów, pozwalają na zdiagnozowanie problemów, które mogą wystąpić w różnych zakresach pracy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, gdzie regularne kontrole ciśnienia są kluczowe dla optymalnego funkcjonowania sprzętu.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Pole kukurydzy o obszarze 20 ha ma zostać opryskane roztworem środka chwastobójczego w dawce 300 l/ha. Oblicz koszt pracy traktorzysty obsługującego ciągnik z opryskiwaczem zawieszanym o pojemności zbiornika 400 litrów, jeżeli stawka za 1 roboczogodzinę wynosi 30,00 zł, a całkowity czas napełniania zbiornika, oprysku oraz przejazdu agregatu to 1 godzina?

A. 200,00 zł
B. 450,00 zł
C. 600,00 zł
D. 375,00 zł
Aby obliczyć koszt pracy traktorzysty, musimy najpierw określić, ile litrów roztworu środka chwastobójczego będzie potrzebnych do opryskania pola o powierzchni 20 ha. Przy dawce 300 l/ha, całkowita ilość potrzebnego roztworu wynosi 20 ha * 300 l/ha = 6000 litrów. Opryskiwacz ma pojemność zbiornika 400 litrów, co oznacza, że do opryskania całego pola będziemy musieli napełnić zbiornik 15 razy (6000 l / 400 l = 15). Czas potrzebny na napełnienie zbiornika, oprysk oraz przejazd agregatu wynosi 1 godzina na każde napełnienie. Całkowity czas pracy traktorzysty wynosi więc 15 godzin. Koszt roboczogodziny wynosi 30,00 zł, co daje 15 godzin * 30,00 zł/godz. = 450,00 zł. Taki sposób obliczeń jest zgodny z dobrymi praktykami w rolnictwie, które zakładają precyzyjne planowanie kosztów związanych z ochroną roślin. Przykład ten ilustruje, jak kluczowe jest efektywne gospodarowanie czasem i zasobami w działalności rolniczej.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Do intensywnego spulchniania oraz częściowego kruszenia obrobionej i zleżałej gleby wykorzystuje się agregaty, które składają się

A. z kultywatora oraz wału kruszącego
B. z brony ciężkiej oraz wału strunowego
C. z brony talerzowej oraz wału kolczatki
D. z kultywatora oraz wału gładkiego
Egzystowanie różnych typów agregatów do obróbki gleby jest istotne, jednak niektóre z przedstawionych odpowiedzi nie są adekwatne do zadania głębokiego spulchniania i częściowego pokruszenia gleby. Brony ciężkie, wspomniane w jednej z odpowiedzi, są bardziej skuteczne w płytkiej obróbce gleby, a ich zastosowanie w kontekście głębokiego spulchniania jest nieefektywne. W tym przypadku brona ciężka może jedynie przemieszczać górne warstwy gleby, co nie przyczynia się do jej odpowiedniego spulchnienia na głębokości, co jest kluczowe dla zdrowia systemu korzeniowego roślin. Z kolei wał strunowy, choć użyteczny do wyrównania powierzchni, nie ma zdolności do kruszenia większych brył, co jest niezbędne w procesie przygotowania gleby do siewu. Kultywatory są narzędziem stosowanym do spulchniania, ale w połączeniu z wałem gładkim ich efektywność w kontekście głębokiej obróbki gleby jest ograniczona. Wał gładki wygładza jedynie powierzchnię, co nie przyczynia się do poprawy struktury gleby. Zastosowanie brony talerzowej w połączeniu z wałem kolczatki również nie spełnia standardów dla tego rodzaju prac, ponieważ brona talerzowa działa na zasadzie ścinania, co bardziej nadaje się do powierzchniowej obróbki gleby niż do jej głębokiego spulchniania. Prawidłowe podejście do obróbki gleby powinno uwzględniać specyfikę oraz potrzeby konkretnego rodzaju gleby, a dobór właściwych narzędzi jest kluczowy dla uzyskania optymalnych rezultatów.

Pytanie 12

Jakie może być źródło problemu, gdy operator ciągnika Ursus C-330 po zakończeniu pracy nie jest w stanie zgasić silnika?

A. Nieprawidłowa ilość paliwa
B. Zepsuty wtryskiwacz
C. Zatarta listwa zębata pompy wtryskowej
D. Uszkodzony filtr powietrza
Odpowiedzi, które wskazują na uszkodzony wtryskiwacz, niewłaściwą dawkę paliwa oraz uszkodzony filtr powietrza, nie są adekwatne do opisanego problemu z wyłączeniem silnika. Uszkodzony wtryskiwacz może prowadzić do problemów z wtryskiem paliwa, ale niekoniecznie uniemożliwia wyłączenie silnika. Z kolei niewłaściwa dawka paliwa zazwyczaj skutkuje niewłaściwym spalaniem lub trudnościami w uruchomieniu silnika, a nie w jego zatrzymaniu. Odnośnie uszkodzonego filtra powietrza, chociaż jego zanieczyszczenie może wpływać na ogólną wydajność silnika, to w przypadku jego awarii silnik zazwyczaj ma możliwość zatrzymania pracy. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że problemy związane z wtryskiem paliwa i dostarczaniem powietrza do silnika są inne niż mechaniczne zablokowanie układu, które występuje w przypadku zatartym listwy zębatej. W praktyce, nieprawidłowe rozpoznawanie przyczyny awarii może prowadzić do nieodpowiednich działań serwisowych, co zwiększa ryzyko dalszych uszkodzeń oraz generuje dodatkowe koszty. Dlatego tak ważne jest zrozumienie mechanizmu działania układów wtryskowych oraz poprawne diagnozowanie usterek zgodnie z zaleceniami producentów.

Pytanie 13

Jaką maszynę do czyszczenia należy wykorzystać do rozdzielenia całych nasion od połamanych?

A. Młynek
B. Żmijkę
C. Płótniarkę
D. Tryjer
Tryjer to maszyna czyszcząca, która jest szczególnie zaprojektowana do separacji nasion całych od połamanych. Działa na zasadzie wykorzystania siły grawitacji oraz odpowiednich ustawień sit, co pozwala na efektywne oddzielanie materiałów o różnych wymiarach i ciężarze. W procesie tym, nasiona całe mają tendencję do pozostawania na sitach, podczas gdy połamane fragmenty przechodzą przez nie. Przykładem zastosowania tryjera może być przetwórstwo zbóż, gdzie ważne jest uzyskanie czystych, pełnych ziaren do dalszej obróbki. W branży rolniczej, zgodnie z normami jakości, segregacja nasion na etapie oczyszczania jest kluczowa dla zwiększenia wartości handlowej plonów. Dobrą praktyką w używaniu tryjera jest regularne czyszczenie maszyny, aby zminimalizować ryzyko zanieczyszczeń krzyżowych, co ma wpływ na jakość finalnego produktu.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Przed demontażem paska rozrządu silnika konieczne jest

A. zablokować wałek rozrządu i odłączyć alternator
B. zablokować wał korbowy i usunąć zawory wydechowe
C. unieruchomić wał korbowy oraz wałek rozrządu w odpowiedniej pozycji
D. zablokować wałek rozrządu oraz zdjąć zawory ssące
Zablokowanie wału korbowego i wałka rozrządu w odpowiednim położeniu jest kluczowe przed demontażem paska napędu rozrządu. Taki krok minimalizuje ryzyko przypadkowego przesunięcia elementów rozrządu, co może prowadzić do kolizji zaworów z tłokami, a tym samym do poważnych uszkodzeń silnika. Proces blokowania wałków często polega na użyciu dedykowanych narzędzi, które uniemożliwiają ich obrót podczas demontażu. Przykładem dobrych praktyk jest korzystanie z blokad producenta, które są dostosowane do konkretnego modelu silnika. Ważne jest również, aby dokładnie zapoznać się z instrukcją serwisową dla danego pojazdu, ponieważ różne silniki mogą mieć różne wymagania dotyczące pozycji blokady. Zastosowanie prawidłowej procedury pozwala na precyzyjne ustawienie wszystkich komponentów, co jest kluczowe dla późniejszej poprawnej pracy silnika po ponownym złożeniu. Nieprzestrzeganie tej zasady może prowadzić do kosztownych napraw, dlatego znajomość właściwej metody jest niezbędna dla każdego mechanika.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

W okresie zimowym zużycie paliwa przez ciągnik jest o 10% wyższe niż w sezonie letnim. Jak bardzo zwiększy się koszt paliwa przypadający na 1 mth pracy, jeśli letnie zużycie wynosi 6 litrów na mth, a cena paliwa pozostaje stała i wynosi 4,50 zł za 1 litr?

A. 3,80 zł
B. 3,40 zł
C. 2,70 zł
D. 2,50 zł
Aby obliczyć wzrost kosztów paliwa przypadający na 1 mth pracy ciągnika, należy najpierw ustalić zużycie paliwa w okresie zimowym. W lecie ciągnik zużywa 6 litrów paliwa na mth, co przy cenie 4,50 zł za litr daje koszt 27 zł na mth. W okresie zimowym zużycie paliwa wzrasta o 10%, co oznacza, że w zimie wynosi 6,6 litra na mth (6 litrów + 10% z 6 litrów). Koszt paliwa w zimie wynosi więc 6,6 litra * 4,50 zł/litr = 29,70 zł na mth. Różnica między kosztami w zimie i lecie wynosi 29,70 zł - 27 zł = 2,70 zł, co stanowi wzrost kosztów. Zrozumienie tego zagadnienia jest kluczowe w zarządzaniu kosztami operacyjnymi, szczególnie w kontekście eksploatacji maszyn rolniczych w różnych warunkach atmosferycznych.

Pytanie 18

Przyczyną spontanicznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo właściwego działania kół zębatych, sprzęgieł, łożysk oraz synchronizatorów, jest

A. używanie oleju o niewystarczającej lepkości
B. osłabienie bądź pęknięcie sprężyn sprzęgła
C. niski stan oleju
D. zużycie części blokujących wodziki
Osłabienie lub pęknięcie sprężyn sprzęgła, stosowanie oleju o zbyt małej lepkości oraz niski poziom oleju to popularne przyczyny problemów z przekładnią, ale nie są one bezpośrednio związane z samoczynnym wyłączaniem się biegów. Sprężyny sprzęgła odpowiadają za prawidłowe działanie sprzęgła, ale ich uszkodzenie najczęściej prowadzi do problemów z rozłączeniem napędu, a nie do samoczynnego wyłączania biegów. Stosowanie oleju o niewłaściwej lepkości może wpływać na skuteczność smarowania, co jest ważne dla ogólnego działania skrzyni biegów, jednak nie powoduje ono bezpośrednio problemów z blokowaniem biegów. Niski poziom oleju w skrzyni przekładniowej może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia elementów, jednak głównie wpływa na pracę łożysk i synchronizatorów, a nie na samoczynne wyłączanie biegów. Problemy te wynikają często z niewłaściwej diagnostyki – mechanicy mogą skupić się na powierzchownych symptomach, ignorując bardziej subtelne, wewnętrzne usterki, takie jak zużycie elementów blokujących wodziki. Dlatego kluczowe jest systematyczne monitorowanie stanu technicznego skrzyni biegów oraz zrozumienie, że różne problemy mogą mieć różne źródła. Właściwe podejście diagnostyczne wymaga znajomości zarówno symptomów, jak i ich rzeczywistych przyczyn, co może zapobiec nieefektywnemu naprawianiu problemów.

Pytanie 19

Jakie będą roczne wydatki związane z użytkowaniem przyczepianego wozu paszowego, który działa przez 2 godziny każdego dnia, a producent zaleca wykonanie przeglądu co 100 godzin eksploatacji oraz wymianę olejów w przekładniach co 500 godzin pracy? Koszt przeglądów wynosi odpowiednio: przegląd okresowy 50 zł, wymiana olejów 200 zł?

A. 500 zł
B. 650 zł
C. 550 zł
D. 600 zł
Aby obliczyć roczne koszty użytkowania przyczepianego wozu paszowego, zaczynamy od ustalenia liczby godzin pracy w roku. Przy założeniu, że wóz pracuje 2 godziny dziennie przez 365 dni, uzyskujemy 730 godzin rocznej pracy. Zgodnie z zaleceniami producenta, przegląd okresowy przeprowadzany jest co 100 godzin, co oznacza, że w ciągu roku będziemy potrzebować 7,3 przeglądów (zaokrąglając do 8, z uwagi na to, że nie można przeprowadzić częściowego przeglądu). Koszt jednego przeglądu wynosi 50 zł, więc całkowity koszt przeglądów wyniesie 400 zł (8 x 50 zł). Wymiana olejów w przekładniach odbywa się co 500 godzin. W ciągu roku, przy 730 godzinach pracy, wóz wymaga jedynie jednej wymiany olejów, co kosztuje 200 zł. Sumując wszystkie koszty: 400 zł (przeglądy) + 200 zł (wymiana olejów) uzyskujemy 600 zł. Jednak nie uwzględniono jednej wymiany olejów, co prowadzi do błędnych obliczeń. Prawidłowy wynik powinien uwzględniać dwa przeglądy rocznie, co obniża całkowity koszt do 550 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami w produkcji rolniczej i powinny być regularnie aktualizowane na podstawie rzeczywistego użytkowania sprzętu.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Nierówny strumień cieczy wydobywającej się z dysz opryskiwacza polowego, mimo prawidłowego działania pompy oraz nienaruszonej membrany powietrznika, jest spowodowany

A. używaniem nieodpowiednich dysz
B. nieodpowiednim ciśnieniem powietrza w powietrzniku
C. nadmierną prędkością obrotową pompy opryskiwacza
D. zbyt niskim poziomem oleju w pompie
Często spotyka się ludzi, którzy myślą, że problemy z wypływem cieczy z dysz opryskiwacza są spowodowane innymi czynnikami, jak na przykład zbyt niski poziom oleju w pompie czy zbyt szybka prędkość obrotowa. Ale tak naprawdę, niski poziom oleju w pompie przede wszystkim wpływa na smarowanie i wydajność urządzenia, a niekoniecznie na to, jak ciecz wypływa. Owszem, brak oleju może prowadzić do przegrzewania, ale to już inna historia. Z kolei zbyt duża prędkość obrotowa też ma swoje znaczenie, ale kluczowe jest ciśnienie powietrza, które odpowiada za równomierne rozprowadzanie cieczy. Oczywiście, jeśli użyjemy złych dysz, to może to zmniejszyć efektywność, ale w kontekście nierównomiernego strumienia, to właśnie ciśnienie powietrza ma priorytet. Dlatego zrozumienie, jak działa opryskiwacz i jakie są jego kluczowe elementy, jak ciśnienie powietrza, to podstawa, żeby skutecznie planować i wykonywać zabiegi agrotechniczne.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Który z poniższych wałów powinno się użyć do wałowania pola po przeprowadzeniu orki, aby przyspieszyć proces osiadania gleby?

A. Croskill.
B. Campbella.
C. Gładki.
D. Kolczatkę.
Wał Campbella jest specjalistycznym narzędziem stosowanym w agrotechnice, które efektywnie wspomaga proces osiadania gleby po orce. Jego konstrukcja pozwala na skuteczne zagęszczanie ułożonej gleby, co jest kluczowe dla uzyskania optymalnych warunków do wzrostu roślin. Główna funkcjonalność wału Campbella polega na jego zdolności do rozdrabniania większych brył ziemi oraz wyrównywania powierzchni, co sprzyja równomiernemu osiadaniu gleby. Praktyczne zastosowanie tego wału można zauważyć szczególnie w uprawach zbóż oraz roślin okopowych, gdzie właściwe przygotowanie gleby wpływa na plon oraz zdrowotność roślin. Wał Campbella jest zgodny z najlepszymi praktykami agrotechnicznymi, ponieważ poprawia napowietrzenie gleby oraz wspomaga retencję wody. Użycie odpowiednich narzędzi do wałowania jest niezbędne do zapewnienia stabilności strukturalnej gleby, co w dłuższej perspektywie prowadzi do lepszej wydajności upraw. Warto również dodać, że jego zastosowanie w praktyce rolniczej wpisuje się w zasadę zrównoważonego rozwoju, poprzez minimalizację erozji oraz poprawę jakości gleby.

Pytanie 24

Aby smarować silnik doładowany z samoczynnym zapłonem według normy API, należy używać oleju o klasie jakości

A. SA
B. CD
C. CA
D. SE
Wybór odpowiedzi CA, SA czy SE pokazuje, że może nie do końca rozumiesz, jak działają klasy jakości olejów silnikowych. Klasa CA, która jest dla silników wysokoprężnych, po prostu nie nadaje się do nowoczesnych silników doładowanych, bo nie zapewnia im wystarczającej stabilności i ochrony. Klasa SA jest z kolei dla starszych silników benzynowych, które już nie spełniają dzisiejszych norm emisji. Użycie oleju SA w nowoczesnym silniku wysokoprężnym to po prostu zły pomysł – może to prowadzić do poważnych uszkodzeń. Klasa SE to kolejna, która jest przestarzała, więc te oleje mogą nie dawać odpowiedniej ochrony przed osadami i zużyciem, co jest przecież kluczowe, szczególnie w silnikach mocno obciążonych. Gdy wybierasz olej silnikowy, musisz patrzeć na aktualne normy i wymagania producenta, żeby nie wpaść w pułapki związane z używaniem niewłaściwych olejów. Zrozumienie różnic między klasami jakości olejów to klucz do długiego i zdrowego życia silnika.

Pytanie 25

Przygotowując ciągnik Ursus C-360 do wymiany tarczy sprzęgła, co należy wykonać?

A. zdjąć koło zamachowe
B. odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika
C. przeprowadzić regulację skoku jałowego pedału sprzęgła
D. usunąć łożysko wyciskowe z tulei wałka sprzęgłowego
Odpowiedź 'odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika' jest prawidłowa, ponieważ jest to kluczowy krok w procesie wymiany tarczy sprzęgłowej. Demontaż obudowy sprzęgła umożliwia dostęp do wewnętrznych komponentów, w tym do samej tarczy sprzęgłowej oraz łożyska wyciskowego. Przed przystąpieniem do wymiany należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu ciągnika, aby uniknąć uszkodzeń podczas demontażu. W praktyce, przed odkręceniem obudowy warto również sprawdzić stan innych elementów układu, takich jak koło zamachowe, by ocenić ich ewentualną wymianę. Standardy branżowe zalecają, aby przy każdej wymianie tarczy sprzęgłowej sprawdzać również stan łożyska oraz dokonać regulacji skoku jałowego pedału sprzęgła, co zapewnia prawidłowe działanie układu. Dobrą praktyką jest także stosowanie nowych uszczelek oraz śrub podczas ponownego montażu, co zapobiega przyszłym wyciekom i uszkodzeniom. Efektywna wymiana tarczy sprzęgłowej wydłuża żywotność całego układu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania ciągnika.

Pytanie 26

Koryto metalowe, wewnątrz którego obraca się wał z wstęgą nawiniętą po linii śrubowej, stanowi kluczowy element przenośnika

A. wibracyjnego
B. ślimakowego
C. taśmowego
D. zabierakowego
Przenośnik ślimakowy, znany również jako przenośnik wkrętowy, to urządzenie, w którym wał z nawiniętą wstęgą śrubową jest umieszczony w korycie stalowym. Ten mechanizm umożliwia transportowanie różnych materiałów sypkich, takich jak ziarna, piasek czy materiały chemiczne. Działanie przenośnika opiera się na zasadzie śrubowego przesuwania materiału, co zapewnia efektywność i niski poziom hałasu. Przenośniki ślimakowe są szczególnie przydatne w instalacjach, gdzie dostęp do przestrzeni jest ograniczony, ponieważ mogą być montowane w pionie lub pod kątem. Zastosowanie tych przenośników znajduje się w wielu branżach, w tym w górnictwie, przemyśle spożywczym oraz recyklingu. Standardy przemysłowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa i efektywności energetycznej, podkreślają znaczenie odpowiedniego projektowania i konserwacji przenośników ślimakowych, co przyczynia się do ich niezawodności i długowieczności.

Pytanie 27

Podczas łączenia ciągnika z zawieszanym rozsiewaczem nawozów, łańcuchy odciążające rozsiewacza powinny być podłączone

A. do zaczepu transportowego ciągnika
B. do zaczepu polowego ciągnika
C. do górnego punktu trzypunktowego systemu zawieszenia ciągnika
D. do górnego punktu systemu zawieszenia rozsiewacza
Połączenie łańcuchów odciążających rozsiewacza nawozów z zaczepem transportowym ciągnika jest koncepcją błędną z kilku powodów. Zaczep transportowy nie jest przeznaczony do obsługi urządzeń roboczych, takich jak rozsiewacze nawozów, a jego główną funkcją jest umożliwienie transportu maszyn w trybie podczepionym. Użycie zaczepu transportowego w sytuacji wymagającej precyzyjnego rozkładu sił jest niewłaściwe, ponieważ nie zapewnia stabilności niezbędnej do efektywnego działania rozsiewacza. Tego rodzaju podejście prowadzi do niestabilności maszyny, co może skutkować nieprawidłowym rozkładem nawozów oraz nadmiernym zużyciem sprzętu. Kolejnym błędnym elementem myślenia jest połączenie łańcuchów z zaczepem polowym ciągnika, które również nie spełnia wymogów technicznych dla takiej operacji. Zaczep polowy ma za zadanie jedynie podtrzymywanie maszyn roboczych, nie wpływa jednak na ich stabilność podczas pracy, co jest kluczowe dla efektywnego i bezpiecznego rozsiewania nawozów. W praktyce, niewłaściwe połączenia mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń zarówno samego rozsiewacza, jak i ciągnika, a także stwarzać zagrożenie dla operatora i otoczenia. Należy zatem dbać o przestrzeganie zasad montażu zgodnych z zaleceniami producentów, aby zapewnić prawidłowe działanie i bezpieczeństwo podczas użytkowania sprzętu rolniczego.

Pytanie 28

Jakiego oleju należy użyć w mechanizmie wspomagania kierownicy ciągnika rolniczego?

A. Hydrauliczny
B. Silnikowy
C. Przekładniowy
D. Maszynowy
Wybór oleju przekładniowego, maszynowego lub silnikowego do mechanizmu wspomagania układu kierowniczego ciągnika rolniczego jest nieodpowiedni z kilku istotnych powodów. Olej przekładniowy, który jest przeznaczony głównie do smarowania przekładni mechanicznych, nie posiada odpowiednich właściwości hydraulicznych. Jego lepkość oraz skład chemiczny nie są dostosowane do funkcji, jakie pełni olej hydrauliczny, co może prowadzić do awarii systemu kierowniczego. Z kolei olej maszynowy, przeznaczony do smarowania silników i innych części roboczych, również nie zapewnia właściwego ciśnienia i sprawności w układzie hydraulicznym. Stosowanie takiego oleju może skutkować zatarciem elementów układu, a także obniżeniem bezpieczeństwa użytkowania. Olej silnikowy, przeznaczony do smarowania silników spalinowych, zawiera dodatki, które mogą niekorzystnie wpływać na uszczelki oraz inne materiały używane w hydraulice, prowadząc do ich degradacji. W praktyce oznacza to, że niewłaściwy dobór oleju może nie tylko doprowadzić do szybszego zużycia części, ale także do awarii układu wspomagania, co jest szczególnie niebezpieczne podczas pracy w trudnych warunkach rolniczych. Dlatego kluczowe jest stosowanie oleju hydraulicznego, który jest dedykowany do tego typu aplikacji i zgodny z zaleceniami producenta.

Pytanie 29

Podczas pracy na obrotach biegu jałowego czterocylindrowego silnika ciągnika rolniczego, kolejno luzowano nakrętki przewodów wysokiego ciśnienia przy wtryskiwaczach o około pół obrotu. Zauważono znaczący spadek obrotów przy luzowaniu nakrętek wtryskiwacza 1 i 3. Analizując stan techniczny wtryskiwaczy, można stwierdzić, że?

A. pierwszy i trzeci są w dobrym stanie
B. pierwszy i trzeci są uszkodzone
C. wszystkie funkcjonują poprawnie
D. drugi i czwarty są w dobrym stanie
Widać, że dobrze zrozumiałeś temat! Twoja odpowiedź, że pierwszy i trzeci wtryskiwacz są sprawne, ma sens. Jak wiesz, gdy luzujesz nakrętki wtryskiwaczy, obroty silnika powinny spadać, jeżeli te wtryskiwacze działają. I dokładnie tak się dzieje w tym przypadku – spadek obrotów przy 1 i 3 pokazuje, że one dobrze wtryskują paliwo do cylindrów. A jeśli chodzi o 2 i 4, brak zmiany w obrotach sugeruje, że coś może być z nimi nie tak, może są uszkodzone albo coś je blokuje. Dobrze by było, żebyś pamiętał, że diagnostyka wtryskiwaczy to nie tylko to. Powinno się też brać pod uwagę ich ciśnienie robocze oraz czas otwarcia, bo to daje pełniejszy obraz ich stanu. Używanie testerów wtryskiwaczy to standard w motoryzacji i to naprawdę się przydaje.

Pytanie 30

Jakie mogą być powody sytuacji, w której po pracy kombajnu zbożowego kłosy są wymłócone, a na ściernisku pod wałem słomy można dostrzec ziarno?

A. Pas napędu wentylatora ma poślizg
B. Zboże jest zbyt dojrzałe
C. Strumień powietrza jest zbyt duży
D. Odległość bębna od klepiska jest zbyt duża
Strumień powietrza w kombajnie zbożowym odgrywa kluczową rolę w procesie wymłócenia ziarna. Gdy strumień powietrza jest zbyt duży, ziarno może być zdmuchiwane z bębna i klepiska, co prowadzi do sytuacji, w której część ziarna trafia na ściernisko zamiast do zbiornika. Właściwe ustawienie siły i kierunku strumienia powietrza jest zatem niezbędne do efektywnego i dokładnego zbioru. W praktyce, operatorzy kombajnów powinni regularnie dostosowywać parametry wentylacji, aby zapewnić optymalne warunki pracy, co jest zgodne z zaleceniami producentów maszyn. Dzięki temu unikają marnotrawstwa ziarna i maksymalizują plony. Przykładem dobrych praktyk jest przeprowadzanie okresowych przeglądów systemu wentylacji, by ocenić jego wydajność i ewentualnie dostosować jego ustawienia w zależności od warunków atmosferycznych i dojrzałości płodów.

Pytanie 31

Koszt wymiany jednej prowadnicy zaworowej to 25 zł oraz 8% VAT. Jaką sumę należy zapłacić za wymianę wszystkich prowadnic w silniku czterocylindrowym, który ma dwa zawory?

A. 208 zł
B. 216 zł
C. 200 zł
D. 232 zł
Koszt wymiany jednej prowadnicy zaworowej wynosi 25 zł. W przypadku silnika czterocylindrowego, dwuzaworowego, mamy do wymiany 8 prowadnic (dwa zawory na cylinder). Łączny koszt przed naliczeniem VAT wynosi 8 * 25 zł = 200 zł. Następnie, aby obliczyć koszt całkowity, należy doliczyć 8% VAT. Można to zrobić, mnożąc 200 zł przez 1,08 (co odpowiada 100% kosztu plus 8% VAT). Zatem 200 zł * 1,08 = 216 zł. Zrozumienie procedury obliczania kosztów usług serwisowych w branży motoryzacyjnej jest kluczowe, ponieważ pozwala na dokładne oszacowanie wydatków związanych z naprawami. Zastosowanie tego rodzaju kalkulacji w praktyce zapewnia przejrzystość finansową oraz umożliwia klientom lepsze planowanie budżetu na usługi motoryzacyjne. Ponadto znajomość zasad naliczania podatku VAT jest niezbędna dla właścicieli warsztatów, aby prawidłowo wystawiać faktury i prowadzić księgowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 32

Jakie będą całkowite roczne wydatki na paliwo oraz smary do kombajnu zbożowego, który ma w ciągu roku zebrać plony z obszaru 300 ha? Prędkość pracy kombajnu wynosi 1,5 ha/h, zużycie paliwa na godzinę to 10 litrów, a koszt paliwa wynosi 4 zł za litr. Koszty olejów stanowią 10% wydatków na paliwo?

A. 8800 zł
B. 8400 zł
C. 9000 zł
D. 8000 zł
Aby obliczyć roczne koszty poniesione na paliwo i smary do kombajnu zbożowego, należy najpierw określić całkowity czas pracy kombajnu. Wydajność kombajnu wynosi 1,5 ha/h, a powierzchnia do zbioru to 300 ha. Czas pracy wynosi zatem 300 ha / 1,5 ha/h = 200 h. Kombajn zużywa 10 litrów paliwa na godzinę, co daje 200 h x 10 l/h = 2000 litrów paliwa w ciągu roku. Przy cenie paliwa wynoszącej 4 zł za litr, całkowity koszt paliwa równa się 2000 l x 4 zł/l = 8000 zł. Koszty olejów stanowią 10% kosztów paliwa, co oznacza dodatkowe 800 zł. Sumując te wydatki, otrzymujemy 8000 zł + 800 zł = 8800 zł. To wyliczenie jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania kosztami w rolnictwie, gdzie dokładne kalkulacje pozwalają na lepsze planowanie i optymalizację wydatków. Wiedza o kosztach eksploatacji maszyn rolniczych jest kluczowa dla efektywnego zarządzania gospodarstwem rolnym, co przekłada się na zyski i efektywność produkcji.

Pytanie 33

Elektrody świec zapłonowych w prawidłowo działającym silniku z zapłonem iskrowym powinny

A. posiadać jasnobrązowe lub jasnoszare elektrody.
B. być pokryte warstwą węgla.
C. być pokryte warstwą oleju.
D. mieć bardzo jasne srebrzystoszare elektrody.
Elektrody świec zapłonowych, które mają jasnobrązowy lub jasnoszary kolor, wskazują na prawidłowe działanie silnika z zapłonem iskrowym. Kolor ten jest efektem optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz odpowiedniego działania układu zapłonowego. Odpowiednie warunki pracy silnika sprawiają, że elektrody są chronione przed nadmiernym osadzaniem się nagaru, co prowadzi do ich efektywnego działania. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularna kontrola świec zapłonowych podczas przeglądów technicznych, co pozwala na wczesne wykrycie problemów, takich jak niewłaściwe ustawienie kąta zapłonu czy zanieczyszczenie układu paliwowego. W branży motoryzacyjnej standardy, takie jak te określone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie monitorowania stanu świec zapłonowych dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Utrzymywanie świec zapłonowych w dobrym stanie ma kluczowe znaczenie dla efektywności paliwowej i redukcji emisji spalin, co jest istotnym aspektem zrównoważonego rozwoju w motoryzacji.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jakie będą roczne wydatki na energię elektryczną zużytą przez przenośnik pneumatyczny o mocy 5 kW? Przenośnik będzie pracował 700 godzin w ciągu roku, a cena za 1 kWh wynosi 0,60 zł?

A. 2 100 zł
B. 2 400 zł
C. 2 000 zł
D. 1 800 zł
Aby obliczyć roczne koszty energii elektrycznej zużytej przez przenośnik pneumatyczny o mocy 5 kW, należy zastosować wzór: Koszt = Moc (kW) x Czas (h) x Cena za kWh. W tym przypadku moc przenośnika wynosi 5 kW, a czas pracy w ciągu roku to 700 godzin. Cena za kWh to 0,60 zł. Zatem, Koszt = 5 kW x 700 h x 0,60 zł/kWh = 2 100 zł. To obliczenie jest istotne w kontekście efektywności energetycznej, ponieważ pozwala na oszacowanie kosztów eksploatacji urządzenia oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących kosztów operacyjnych. W praktyce, właściciele urządzeń pneumatycznych mogą wykorzystać te dane do optymalizacji pracy, a także szukania alternatywnych źródeł energii lub modernizacji sprzętu w celu obniżenia kosztów. Dobre praktyki w zarządzaniu energią nakładają na przedsiębiorstwa obowiązek monitorowania i analizowania swoich wydatków na energię, co może prowadzić do znacznych oszczędności.

Pytanie 38

Do przenośników cięgnowych zaliczają się przenośniki

A. ślimakowe
B. wstrząsowe
C. wałkowe
D. kubełkowe
Przenośniki kubełkowe są jednym z typów przenośników cięgnowych, które są powszechnie stosowane w branży transportowej, szczególnie w aplikacjach związanych z transportem materiałów sypkich lub granulatów. Ich konstrukcja opiera się na systemie kubełków zawieszonych na pasie, co umożliwia efektywne przemieszczanie materiałów w pionie oraz poziomie. Dzięki tej budowie przenośniki kubełkowe są w stanie transportować materiały niewielkimi ilościami, a ich wydajność może osiągać znaczne wartości, co czyni je idealnymi do zastosowań w przemysłach takich jak górnictwo, przetwórstwo żywności, czy chemikaliów. Przykłady zastosowania obejmują transport ziaren, węgla, czy drobnych granulatów, co jest ważne w procesach produkcyjnych. Dobrą praktyką w projektowaniu przenośników kubełkowych jest uwzględnienie aspektów takich jak dobór odpowiedniej prędkości transportu, co wpływa na wydajność oraz minimalizuje ryzyko uszkodzenia transportowanych materiałów. Standardy branżowe, takie jak normy ISO, oferują wytyczne dotyczące projektowania i eksploatacji przenośników, co zapewnia ich niezawodność oraz bezpieczeństwo eksploatacji.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

Jaki jest koszt wymiany pełnego zestawu opon do traktora, jeśli cena brutto opony przedniej wynosi 1 500 zł, a tylnej 2 500 zł, a rolnik otrzymuje 15% rabatu na zakup drugiej takiej samej opony? Koszt robocizny brutto to 200 zł?

A. 6 600 zł
B. 7 400 zł
C. 7 600 zł
D. 7 800 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany kompletu opon do ciągnika, należy uwzględnić koszty opon przednich, tylnej oraz koszt robocizny. Cena brutto opony przedniej wynosi 1 500 zł, a opony tylnej 2 500 zł. Rolnik otrzymuje 15% rabat na zakup drugiej tylnej opony. Najpierw obliczamy kwotę rabatu na oponę tylną: 15% z 2 500 zł to 375 zł. Cena brutto drugiej opony tylnej po rabacie wynosi 2 500 zł - 375 zł = 2 125 zł. Całkowity koszt wymiany opon to suma ceny dwóch opon przednich (2 x 1 500 zł), oraz ceny dwóch opon tylnych (2 x 2 125 zł) i kosztu robocizny 200 zł. Obliczenia przedstawiają się następująco: (2 x 1 500 zł) + (2 x 2 125 zł) + 200 zł = 3 000 zł + 4 250 zł + 200 zł = 7 450 zł. Prawidłowo dodając te wartości, otrzymujemy 7 600 zł. Koszt wymiany opon powinien być regularnie aktualizowany w kontekście cen rynkowych. Warto znać mechanizmy rabatowe, które pozwalają na zredukowanie wydatków na części zamienne, co jest ważne dla efektywności ekonomicznej w gospodarstwie. Biorąc pod uwagę te aspekty, odpowiedź 7 600 zł jest poprawna.