Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 7 czerwca 2025 11:42
  • Data zakończenia: 7 czerwca 2025 11:43

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wzmożone zużycie wewnętrznych pasów bieżnika opony może być spowodowane

A. nieprawidłową zbieżnością kół
B. luzami w układzie kierowniczym
C. nieprawidłowym kątem nachylenia koła
D. zbyt niskim ciśnieniem w ogumieniu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Niewłaściwy kąt pochylenia koła, czyli kąt, pod jakim oś koła jest ustawiona w stosunku do pionu, ma kluczowe znaczenie dla równomierności zużycia opon. Jeśli kąt ten jest zbyt duży, wewnętrzna część bieżnika opon będzie intensywnie eksploatowana, co prowadzi do szybszego zużycia. W praktyce, skorygowanie kąta pochylenia może znacznie poprawić trwałość opon i komfort jazdy. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie i kalibracja geometrii zawieszenia, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów. Warto również korzystać z usług profesjonalnych warsztatów samochodowych, które dysponują odpowiednim sprzętem pomiarowym, aby zapewnić odpowiednie parametry kątów zawieszenia, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo i efektywność jazdy.

Pytanie 2

Czujnik rotacji nadwozia wokół osi pionowej stanowi część systemu

A. ESP
B. ASR
C. ABS
D. BAS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czujnik obrotu nadwozia wokół osi pionowej to naprawdę ważny element w układzie ESP, czyli Electronic Stability Program. Jego głównym celem jest zwiększenie stabilności pojazdu, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. Ten czujnik sprawdza, jak szybko nadwozie się obraca, co pomaga systemowi zorientować się, czy auto zaczyna się ślizgać lub traci kontrolę. Gdy ESP zauważy, że auto obraca się zbyt mocno w stosunku do kierunku jazdy, to system działa i reguluje siłę hamowania na poszczególnych kołach, co może przywrócić stabilność. Na przykład, kiedy mamy do czynienia ze śliską nawierzchnią, gdzie jedna strona samochodu traci przyczepność, to ESP może zmniejszyć moc na tym kole albo je przyhamować, żeby kierowca miał lepszą kontrolę. Dzięki tym czujnikom nowoczesne samochody naprawdę znacząco poprawiły swoje osiągi w zakresie bezpieczeństwa i stabilności, co jest super ważne dzisiaj.

Pytanie 3

Jaką sprawność jednego z elementów można ocenić poprzez pomiar zmiany jego rezystancji?

A. Cewki elektromagnetycznej
B. Diody prostowniczej
C. Czujnika hallotronowego
D. Czujnika temperatury silnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Czujnik temperatury silnika jest urządzeniem, które działa na zasadzie pomiaru rezystancji w odpowiedzi na zmieniającą się temperaturę. W praktyce, czujniki te najczęściej wykorzystują zjawisko zmiany rezystywności materiałów półprzewodnikowych, takich jak termistory. Gdy temperatura wzrasta, rezystancja termistora zmienia się, co pozwala na precyzyjny odczyt temperatury silnika. Takie rozwiązanie jest powszechnie stosowane w nowoczesnych systemach zarządzania silnikiem, gdzie dokładna kontrola temperatury jest kluczowa dla optymalizacji wydajności i minimalizacji emisji spalin. Standardy branżowe, takie jak ISO 26262, kładą duży nacisk na niezawodność czujników w kontekście bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów, co potwierdza znaczenie czujników temperatury w nowoczesnych układach elektronicznych. Zrozumienie i monitorowanie temperatury silnika są niezbędne dla prawidłowego działania pojazdu oraz jego długowieczności.

Pytanie 4

Wskaźnik EUSAMA dla amortyzatorów przedniej osi wynosi:
- lewy amortyzator 46%
- prawy amortyzator 75%

Jakie ustalenia powinien podjąć mechanik i jaką decyzję powinien podjąć?

A. Niesprawny lewy amortyzator, do wymiany lewy amortyzator
B. Oba amortyzatory uszkodzone, do wymiany oba
C. Niesprawny lewy amortyzator, do wymiany oba amortyzatory
D. Oba amortyzatory w dobrym stanie, zostawić

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wskaźnik EUSAMA, wskazujący na stan amortyzatorów, jest kluczowym parametrem oceny ich efektywności. W przedstawionym przypadku, amortyzator lewy osiąga tylko 46%, co oznacza, że jego zdolność do tłumienia drgań jest znacznie obniżona. Z kolei amortyzator prawy, z wynikiem 75%, jest w lepszym stanie, ale w praktyce, aby zapewnić równowagę i bezpieczeństwo pojazdu, oba amortyzatory powinny być wymienione. Nierównomierne działanie amortyzatorów może prowadzić do problemów z prowadzeniem pojazdu, zwiększonego zużycia opon oraz podwyższonego ryzyka wypadków. Wymiana obu amortyzatorów zapewni lepszą stabilność i kontrolę nad pojazdem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Regularne kontrole stanu amortyzatorów powinny stać się częścią rutynowej konserwacji, co pozwoli na wczesne wykrywanie problemów i unikanie poważniejszych usterek.

Pytanie 5

Jaka jest przybliżona wartość rezystancji włókna żarówki o parametrach 12 V/5W, działającej w obwodzie prądu stałego? P = U • I, U = I • R

A. 41,6 Ω
B. 28,8 Ω
C. 0,416 Ω
D. 2,4 Ω

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość rezystancji włókna żarówki o parametrach 12 V i 5 W można obliczyć, stosując wzory dotyczące mocy elektrycznej oraz podstawowe prawa Ohma. Znamy moc P, napięcie U oraz chcąc znaleźć rezystancję R, możemy skorzystać z wzoru P = U • I oraz U = I • R. Najpierw obliczamy natężenie prądu I: I = P / U = 5 W / 12 V = 0,4167 A. Następnie wykorzystujemy drugi wzór do obliczenia rezystancji: R = U / I = 12 V / 0,4167 A = 28,8 Ω. To obliczenie jest zgodne z przyjętymi normami w branży elektrycznej, gdzie dla lamp żarowych obliczenia te są kluczowe dla zapewnienia ich prawidłowego działania oraz bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być dobór odpowiednich rezystorów w układach oświetleniowych, co ma znaczenie przy projektowaniu instalacji elektrycznych.

Pytanie 6

Zaświecenie lampki kontrolnej ABS podczas jazdy informuje kierowcę

A. o włączeniu układu ABS
B. że pojazd ma zamontowany układ ABS
C. o dezaktywacji układu ABS
D. o zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lampka kontrolna ABS zaświeca się w momencie, gdy układ ABS (Anti-lock Braking System) ulega dezaktywacji. W sytuacji, gdy układ przestaje działać, może to oznaczać, że system wykrył usterkę, co obniża efektywność hamowania, zwłaszcza w trakcie poślizgu. W praktyce, kierowca powinien natychmiast zwrócić uwagę na to ostrzeżenie i niezwłocznie udać się do serwisu w celu diagnostyki i ewentualnej naprawy systemu. Warto wiedzieć, że układ ABS ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, ponieważ zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, co pozwala na zachowanie kontroli nad pojazdem. Zgodnie z normami bezpieczeństwa, regularne kontrole systemu hamulcowego, w tym układu ABS, są niezbędne dla zapewnienia optymalnych warunków jazdy.

Pytanie 7

Przygotowując zapotrzebowanie na części zamienne, jakie informacje należy uwzględnić?

A. przebieg pojazdu w km
B. numer VIN pojazdu
C. data pierwszej rejestracji pojazdu
D. kraj, w którym zakupiono pojazd

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który zawiera informacje o jego pochodzeniu, specyfikacji technicznej oraz historii. Podanie numeru VIN jest kluczowe podczas sporządzania zapotrzebowania na części zamienne, ponieważ umożliwia precyzyjne dopasowanie części do konkretnego modelu i wersji pojazdu. Dzięki temu można uniknąć pomyłek związanych z doborem niewłaściwych komponentów, co jest nie tylko praktyką zgodną z zasadami efektywnego zarządzania flotą, ale również istotnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów. Przykład praktyczny to sytuacja, w której warsztat samochodowy może szybko zamówić odpowiednie części zamienne do pojazdu klienta, minimalizując czas przestoju i zwiększając satysfakcję klienta. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zalecają dokładne sprawdzanie numeru VIN przed zamówieniem jakiejkolwiek części, co znacznie poprawia efektywność operacyjną.

Pytanie 8

W temperaturze +25 °C gęstość elektrolitu w akumulatorze w pełni naładowanym powinna wynosić

A. 1,28 g/cm3
B. 1,20 g/cm3
C. 1,24 g/cm3
D. 1,16 g/cm3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Gęstość elektrolitu akumulatora w pełni naładowanego powinna wynosić 1,28 g/cm³ w temperaturze +25 °C. Taki poziom gęstości wskazuje na odpowiednią równowagę chemiczną w reakcji, która zachodzi w akumulatorze kwasowo-ołowiowym. Gęstość elektrolitu jest kluczowym wskaźnikiem stanu naładowania akumulatora; im wyższa gęstość, tym większa ilość kwasu siarkowego w roztworze, co z kolei przekłada się na wyższą pojemność energetyczną akumulatora. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest nieocenione w kontekście monitorowania stanu akumulatorów w pojazdach i różnych urządzeniach. Utrzymywanie właściwej gęstości elektrolitu wpływa na żywotność akumulatora, jego efektywność oraz bezpieczeństwo eksploatacji. Zgodnie z normami branżowymi, regularne sprawdzanie gęstości elektrolitu jest zalecane w celu wczesnego wykrywania problemów z naładowaniem i unikania uszkodzeń akumulatora.

Pytanie 9

Podczas załączenia przekaźnika świateł mijania w pojeździe samochodowym, może on osiągać zbyt wysoką temperaturę pracy. Co może być przyczyną tej awarii?

A. częściowe rozładowanie akumulatora
B. nieprawidłowe podłączenie przekaźnika
C. brak połączenia z masą
D. zwarcie międzyzwojowe cewki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zwarcie międzyzwojowe w cewce przekaźnika świateł mijania to jedna z głównych przyczyn, dlaczego ten element się przegrzewa. Jak do tego dojdzie, to prąd, który płynie przez cewkę, skacze do góry i zaczyna się robić naprawdę gorąco. To nie jest tylko problem dla przekaźnika, ale też dla innych części elektryki w aucie. Przykład? Uszkodzony przekaźnik może spalić instalację, co w ekstremalnych sytuacjach może prowadzić do pożaru. W praktyce, żeby znaleźć takie zwarcie, trzeba użyć multimetru do sprawdzenia oporu cewki. Z tego co wiem, każdy przekaźnik powinno się testować na zwarcia podczas kontroli, by uniknąć takich kłopotów w przyszłości.

Pytanie 10

Przed przystąpieniem do prac blacharskich w pojeździe samochodowym koniecznie należy

A. usunąć zbiornik paliwa
B. odłączyć oświetlenie
C. odłączyć klemy akumulatora
D. wyłączyć zapłon

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odłączenie klem akumulatora przed rozpoczęciem prac blacharskich to kluczowy krok w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas obróbki pojazdu. Głównym celem tego działania jest zapobieganie przypadkowemu uruchomieniu układów elektrycznych, co mogłoby prowadzić do zwarć, iskier lub innych niebezpiecznych sytuacji. Przykładowo, w przypadku pracy z narzędziami metalowymi istnieje ryzyko, że narzędzie może przypadkowo dotknąć biegunów akumulatora, co może skutkować poważnymi uszkodzeniami lub nawet pożarem. Dobre praktyki branżowe wskazują na to, że zawsze należy rozpocząć prace od odłączenia źródła zasilania, aby chronić zarówno osobę pracującą, jak i sam pojazd. Warto również zwrócić uwagę na to, że po odłączeniu klem akumulatora można zminimalizować ryzyko uszkodzenia elektroniki samochodowej, co w nowoczesnych pojazdach jest bardzo istotne.

Pytanie 11

Na desce rozdzielczej pojawiła się informacja o awarii systemu poduszek powietrznych. Jakim urządzeniem przeprowadza się diagnostykę tego systemu?

A. Testerem diagnostycznym systemu OBD
B. Amperomierzem cęgowym
C. Oscyloskopem elektronicznym
D. Multimetrem uniwersalnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tester diagnostyczny systemu OBD (On-Board Diagnostics) jest narzędziem, które pozwala na interakcję z systemami elektronicznymi pojazdu, w tym z układem poduszek powietrznych. Umożliwia odczyt i kasowanie kodów błędów, co jest kluczowe w diagnozowaniu usterek. W przypadku problemów z poduszkami powietrznymi, tester OBD dostarcza szczegółowych informacji o stanie układów, wykrywając nieprawidłowości, takie jak uszkodzenia czujników czy problemy z połączeniami elektrycznymi. Stosowanie testera OBD jest zgodne z najlepszymi praktykami diagnostycznymi, co zapewnia efektywność i dokładność w identyfikacji problemów. Warto podkreślić, że umiejętność korzystania z tego narzędzia jest niezbędna dla specjalistów zajmujących się naprawą samochodów, pozwalając na szybkie i precyzyjne działania w sytuacjach awaryjnych.

Pytanie 12

Jakie oznaczenie odnosi się do oleju stosowanego w przekładniach?

A. DOT 3
B. G12PLUS
C. GL-5 85W90
D. API 5W30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oznaczenie GL-5 85W90 dotyczy oleju przekładniowego i jest zgodne z międzynarodowymi standardami dotyczącymi smarów stosowanych w układach przeniesienia napędu. Klasa API GL-5 wskazuje na oleje, które są przeznaczone do użytku w obciążonych układach mechanicznych, takich jak przekładnie z różnymi typami obciążeń. Specyfikacja 85W90 oznacza, że olej ma właściwości odpowiednie zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, co czyni go wszechstronnym wyborem dla wielu pojazdów. W praktyce, stosowanie olejów przekładniowych oznaczonych jako GL-5 pomaga w zapewnieniu odpowiedniej ochrony przed zużyciem i korozją, co jest kluczowe dla zachowania efektywności i długości życia przekładni. Używanie olejów o odpowiednich specyfikacjach stanowi standardową praktykę w przemyśle motoryzacyjnym, a producenci zalecają ich stosowanie, aby zapobiegać uszkodzeniom mechanicznym.

Pytanie 13

Wsparcie połączenia koła z wałkiem rozrządu, bez elementów ustalających ich położenie, w trakcie wymiany paska rozrządu wymaga zastosowania

A. szczelinomierza
B. narzędzia do blokowania wałka rozrządu
C. czujnika zegarowego
D. narzędzia do blokowania koła rozrządu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na użycie narzędzia do blokowania wałka rozrządu jest poprawna, ponieważ podczas wymiany paska rozrządu kluczowe jest zapewnienie, że wałek rozrządu oraz wałek korbowy znajdują się w odpowiednich położeniach. Narzędzie do blokowania wałka rozrządu jest zaprojektowane specjalnie w celu unieruchomienia wałka w określonej pozycji, co zapobiega jego niezamierzonemu obracaniu się podczas demontażu lub montażu paska. Przestrzeganie tego standardu jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowej synchronizacji silnika, co wpływa na jego wydajność i trwałość. Przykładem zastosowania takiego narzędzia może być procedura wymiany paska rozrządu w silnikach, gdzie niewłaściwe ustawienie wałków może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak zderzenie zaworów z tłokami. W związku z tym, stosowanie narzędzi rekomendowanych przez producentów oraz przestrzeganie procedur serwisowych jest kluczowe dla bezpieczeństwa i funkcjonowania jednostki napędowej.

Pytanie 14

Co należy zrobić w razie oblania ręki elektrolitem w celu udzielenia pierwszej pomocy?

A. powinno się polać oblane miejsce spirytusem
B. trzeba polewać oblane miejsce zimną wodą przez kilka minut
C. należy nałożyć na oblałe miejsce opatrunek nasączony wodą utlenioną
D. należy posmarować oblałe miejsce tłustym kremem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polewanie oblanego miejsca zimną wodą przez kilka minut to naprawdę najskuteczniejsza metoda pierwszej pomocy, jaką można zastosować, gdy skóra miała kontakt z elektrolitem. Ta zimna woda nie tylko lepiej usuwa chemikalia z ciała, ale również strefa poparzenia się schładza, co łagodzi ból i zapobiega dalszym uszkodzeniom skóry. W praktyce ważne jest, żeby nie stosować żadnych tłustych substancji, przykładowo tłustego kremu, bo one mogą zatrzymać elektrolity na skórze, co z pewnością nie poprawi sytuacji. Z tego, co czytałem w różnych materiałach, w takich przypadkach należy działać szybko – polewanie wodą powinno trwać co najmniej 10-20 minut, żeby naprawdę zminimalizować skutki chemiczne. Dobrze jest też pamiętać, że gdy ktoś obleje się silnymi kwasami lub zasadami, to najczęściej potrzebne jest dalsze leczenie medyczne, więc lepiej nie bagatelizować sprawy.

Pytanie 15

Co należy zrobić, gdy skóra dłoni ma kontakt z elektrolitem?

A. zneutralizować elektrolit 3% roztworem kwasu borowego
B. nałożyć na ranę tłusty krem
C. przepłukać skórę dużym strumieniem wody
D. włożyć dłoń do naczynia z wodą destylowaną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź opiera się na zasadach pierwszej pomocy w przypadku kontaktu skóry z substancjami chemicznymi, w tym elektrolitami. Spłukanie skóry silnym strumieniem wody jest kluczowe, ponieważ woda działa jako czynnik rozcieńczający i może pomóc w usunięciu resztek elektrolitu z powierzchni skóry. W sytuacjach, gdy kontakt z substancją chemiczną następuje, szybkie działanie jest niezbędne, aby zminimalizować potencjalne uszkodzenia tkanek. Woda, szczególnie w dużych ilościach, wspiera proces eliminacji szkodliwych substancji, co jest zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz standardami bezpieczeństwa pracy. Praktycznym przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja w laboratoriach chemicznych, gdzie dostęp do wody w sytuacjach awaryjnych jest obowiązkowy. Ponadto, należy pamiętać, aby działać możliwie najszybciej, co może znacząco wpłynąć na późniejsze konsekwencje zdrowotne.

Pytanie 16

Oprogramowaniem komputerowym oferującym dokumentację techniczną z opcją wyboru modułów zawierających informacje w zakresie konstrukcji, eksploatacji i naprawy różnych podzespołów pojazdów jest

A. VAG-COM
B. CDIF
C. VCDSu
D. ESI[tronic]

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
ESI[tronic] to zaawansowane oprogramowanie diagnostyczne stworzone przez firmę WERKSTATT i przeznaczone dla warsztatów samochodowych. Oferuje ono kompleksową dokumentację techniczną oraz możliwość wyboru modułów zawierających szczegółowe informacje dotyczące budowy, obsługi i naprawy różnych zespołów pojazdów. Dzięki ESI[tronic], technicy mają dostęp do szczegółowych schematów elektrycznych, instrukcji napraw, procedur diagnostycznych i aktualizacji dotyczących przepisów serwisowych. Program ten jest zgodny z normami branżowymi i wspiera techników w ich codziennej pracy, zwiększając efektywność diagnostyki oraz jakości świadczonych usług. Na przykład, użytkownicy ESI[tronic] mogą korzystać z funkcji skanowania, które automatycznie identyfikuje błędy w systemach pojazdu, co pozwala na szybkie i precyzyjne diagnozowanie usterek.

Pytanie 17

Korzystając z zamieszczonego cennika, oblicz całkowity koszt wymiany siłownika centralnego zamka w lewych przednich drzwiach oraz lewego reflektora?

Cennik
L.p.Wartość jednostkowa części (podzespołu)Cena [PLN]
1Prawy reflektor120,00
2Lewy reflektor130,00
3Tylna lampa zespolona (lewa lub prawa)80,00
4Zamek centralny z kompletem pilotów120,00
5Siłownik do zamka centralnego (przednie drzwi)50,00
6Siłownik do zamka centralnego (tylne drzwi)30,00
L.p.Czas wykonania usługi (roboczogodzina) 1)Roboczogodzina [rbg]
1Wymiana reflektora 2)1,20
2Wymiana tylnej lampy zespolonej 3)0,70
3Wymiana zamka centralnego z regulacją1,50
4Wymiana siłownika zamka centralnego 4)1,20
5Ustawianie i regulacja świateł0,30
1) Koszt 1 roboczogodziny wynosi 100,00 PLN
2) Ten sam czas usługi dla wymiany lewego lub prawego reflektora
3) Ten sam czas usługi dla wymiany lewej lub prawej tylnej lampy zespolonej
4) Ten sam czas usługi dla wymiany siłownika w przednich lub tylnych drzwiach pojazdu

A. 450,00 PLN
B. 720,00 PLN
C. 570,00 PLN
D. 420,00 PLN

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 450,00 PLN, co wynika z dokładnych obliczeń kosztów wymiany lewego reflektora oraz siłownika centralnego zamka w lewych przednich drzwiach. Koszt lewego reflektora wynosi 130,00 PLN, a koszt siłownika do zamka centralnego to 90,00 PLN. Dodatkowo, czas wymiany lewego reflektora wynosi 1,20 roboczogodziny, co przelicza się na 120,00 PLN za robociznę, natomiast czas wymiany siłownika zamka centralnego to 1,50 roboczogodziny, co przekłada się na 150,00 PLN. Suma tych kosztów daje całkowity koszt 490,00 PLN, który warto podzielić przez różne elementy, aby zrozumieć, jak poszczególne składniki wpływają na końcowy rachunek. W praktyce, znajomość kosztów części zamiennych oraz robocizny jest kluczowa w branży motoryzacyjnej, aby unikać nieprzyjemnych niespodzianek oraz planować budżet na naprawy. Tego rodzaju obliczenia są często wykorzystywane przez warsztaty samochodowe oraz osoby zajmujące się serwisowaniem pojazdów, zgodnie z dobrymi praktykami w zakresie kalkulacji kosztów usług.

Pytanie 18

Zakres działań związanych z serwisowaniem i diagnozowaniem zdemontowanej pompy paliwa na stanowisku pomiarowym obejmuje ocenę

A. wydajności pompy
B. zużycia łożysk
C. natężenia generowanego hałasu
D. filtra paliwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca wydajności pompy paliwa jest prawidłowa, ponieważ kluczowym aspektem diagnostyki zdemontowanej pompy jest ocena jej zdolności do przepompowywania paliwa w określonym czasie. Wydajność pompy jest istotna, ponieważ wpływa na prawidłowe działanie silnika pojazdu. Sprawdzanie wydajności polega na pomiarze ilości paliwa, które pompa jest w stanie dostarczyć w ciągu jednostki czasu pod określonym ciśnieniem. Standardy branżowe, takie jak SAE J1349, wskazują na znaczenie takich testów dla zapewnienia zgodności z wymaganiami producentów. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której niska wydajność pompy prowadzi do nierównej pracy silnika lub jego gaśnięcia, co może być przyczyną kosztownych napraw. Dlatego ocena wydajności jest kluczowym elementem diagnostyki, który powinien być przeprowadzany regularnie w ramach przeglądów technicznych.

Pytanie 19

Jak często przeprowadza się okresowe badanie techniczne dla samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej 12 000 kg?

A. co trzy lata
B. co sześć miesięcy
C. corocznie
D. co dwa lata

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Okresowe badanie techniczne samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) wynoszącej 12 000 kg wykonuje się corocznie. Jest to zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym, które nakładają obowiązek przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów w regularnych odstępach. Roczne badania techniczne mają na celu zapewnienie, że pojazdy są w odpowiednim stanie technicznym i spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska. Regularne kontrole pozwalają na wczesne wykrycie potencjalnych usterek, co z kolei może zminimalizować ryzyko wypadków drogowych. Przykładami badań, które są przeprowadzane podczas takich kontroli, są sprawdzenie układu hamulcowego, stanu opon, czy również systemu kierowniczego. Stosowanie się do tych wymogów jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa transportu drogowego oraz dbałości o stan techniczny floty pojazdów.

Pytanie 20

Symbole umieszczone na szybie reflektora HCR wskazują, że pojazd jest wyposażony w

A. halogenowe światła pozycyjne oraz drogowe
B. halogenowe światła mijania i drogowe
C. halogenowe światła pozycyjne oraz mijania
D. halogenowe światła mijania i dzienne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ oznaczenia na szybie reflektora HCR wskazują, że pojazd jest wyposażony w halogenowe światła mijania i drogowe. Reflektory te są zaprojektowane zgodnie z europejskimi normami ECE, które precyzują, jakie parametry świetlne powinny spełniać różne typy oświetlenia. Halogenowe światła mijania są używane do oświetlania drogi w warunkach nocnych bez oślepiania innych kierowców, podczas gdy światła drogowe zapewniają większy zasięg widzenia, co jest istotne w mniej oświetlonych obszarach. Użytkowanie obu tych rodzajów świateł jest regulowane przepisami, które nakładają na kierowców obowiązek dostosowania użycia świateł do warunków panujących na drodze. Przykład praktyczny: podczas jazdy w terenie zabudowanym, kierowca powinien używać świateł mijania, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu, natomiast na drogach poza miastem, gdzie nie ma innych pojazdów, można korzystać ze świateł drogowych dla lepszej widoczności.

Pytanie 21

Jakim z poniżej wymienionych narzędzi dokonuje się pomiaru pracy sondy lambda?

A. Amperomierzem
B. Testerem diagnostycznym
C. Analizatorem spalin
D. Decybelomierzem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tester diagnostyczny jest kluczowym narzędziem w diagnostyce pojazdów, umożliwiającym monitorowanie i analizowanie pracy różnych czujników, w tym sondy lambda. Sonda lambda jest odpowiedzialna za pomiar stężenia tlenu w spalinach, co ma bezpośredni wpływ na proces spalania w silniku i, tym samym, na efektywność paliwową oraz emisję spalin. Tester diagnostyczny może odczytywać wartości napięcia wysyłane przez sondę lambda, co pozwala na szybkie stwierdzenie, czy działa ona prawidłowo. Przykładowo, w przypadku niewłaściwego działania sondy, tester może wykazać stałe napięcie, co sugeruje problem z regulacją mieszanki paliwowo-powietrznej. W praktyce, użycie testera diagnostycznego jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów, co czyni go standardowym narzędziem w warsztatach samochodowych.

Pytanie 22

Instalując kamerę do cofania w pojeździe, powinno się

A. zasilić ją bezpośrednio z akumulatora
B. podłączyć przewód sterujący do wiązki oświetlenia świateł pozycyjnych
C. zasilić ją z gniazda zapalniczki
D. podpiąć przewód sterowania pod wiązkę oświetlenia cofania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podłączenie przewodu od kamery cofania do wiązki świateł cofania to naprawdę ważna sprawa w instalacji. Dzięki temu kamera włączy się sama, gdy wrzucisz bieg wsteczny, co zdecydowanie ułatwia i zwiększa bezpieczeństwo manewrów. Wyobraź sobie, że cofasz w zatłoczonym miejscu – aktywna kamera daje ci lepszy ogląd tego, co dzieje się z tyłu. Fajnie jest też trzymać się zaleceń producenta przy podłączaniu, ponieważ to pomoże uniknąć ewentualnych zwarć czy uszkodzeń elektryki w samochodzie. Pamiętaj, żeby dobrze zabezpieczyć przewód, żeby nie był narażony na uszkodzenia. No i warto wspomnieć, że podłączając do wiązki oświetlenia cofania, wszystko działa zgodnie z przepisami drogowymi, co jest na plus.

Pytanie 23

Ktoś, kto posiadał samochód przed aktualnym właścicielem, jest zapisany w

A. dowodzie rejestracyjnym
B. homologacji
C. instrukcji obsługi
D. karcie pojazdu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Karta pojazdu jest kluczowym dokumentem związanym z rejestracją samochodu, w której odnotowywane są wszelkie istotne informacje dotyczące pojazdu, w tym historia jego właścicieli. W Polsce karta pojazdu jest wymaganym dokumentem, który towarzyszy samochodowi przez cały jego cykl życia. Zawiera ona takie dane jak marka, model, numer VIN, a także informacje o zmianach właścicieli. Przykładowo, podczas sprzedaży auta, nowy właściciel powinien otrzymać kartę pojazdu, aby mieć pełny przegląd historii pojazdu. Standardy zarządzania dokumentacją pojazdów, takie jak te określone w Ustawie Prawo o ruchu drogowym, jasno definiują znaczenie karty pojazdu i jej rolę w zapewnieniu odpowiedniej transparentności oraz legalności obrotu pojazdami. Dobra praktyka wymaga, aby każdy właściciel dbał o aktualizację tych informacji, co jest nie tylko ważne dla przyszłych transakcji, ale również dla celów ubezpieczeniowych i serwisowych.

Pytanie 24

Wydłużenie materiału w sposób proporcjonalny na skutek działania statycznej siły rozciągającej określa

A. prawo Pascala
B. prawo Joule'a
C. prawo Hooke'a
D. prawo Newtona

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawo Hooke'a opisuje zachowanie materiałów w odpowiedzi na obciążenie rozciągające, stwierdzając, że proporcjonalne wydłużenie materiału jest bezpośrednio związane z zastosowaną siłą rozciągającą. Wzór matematyczny, który to ilustruje, to F = k * x, gdzie F to siła, k to stała sprężystości materiału, a x to wydłużenie. Przykłady zastosowania prawa Hooke'a można znaleźć w inżynierii, gdzie projektanci muszą uwzględnić elastyczność materiałów, na przykład przy budowie mostów, które muszą wytrzymać obciążenia dynamiczne. W praktyce, znajomość tego prawa jest kluczowa dla oceny, jak materiały będą się zachowywać pod wpływem sił, co ma istotne znaczenie w kontekście bezpieczeństwa oraz efektywności strukturalnej projektów inżynieryjnych. Zastosowanie prawa Hooke'a w praktyce często prowadzi do innowacyjnych rozwiązań w zakresie wytrzymałości i trwałości konstrukcji.

Pytanie 25

Jakie oznaczenie w klasyfikacji jakościowej API odnosi się do oleju do przekładni?

A. GL-5
B. PK
C. CF-4
D. SM

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oznaczenie GL-5 w API to coś, co znajdziesz w olejach przekładniowych, zwłaszcza tych do najcięższych warunków. Te oleje są zaprojektowane tak, żeby dobrze działać w systemach, które potrzebują naprawdę wysokiej stabilności termicznej oraz odporności na utlenianie. Dzięki GL-5 oleje te dają dodatkową ochronę przed zużyciem, co jest ważne na przykład w przekładniach hipoidalnych, gdzie są ogromne obciążenia i intensywne tarcie. Używa się takich olejów w skrzyniach biegów w ciężarówkach czy SUV-ach. Jak ktoś wybiera olej przekładniowy zgodny z GL-5, to dba o optymalne smarowanie i wydajność, co ma kluczowe znaczenie przy długotrwałym użytkowaniu i ochronie mechanizmów. Zresztą, wiele firm motoryzacyjnych właśnie tego standardu wymaga, więc GL-5 to naprawdę ważna norma w branży olejów przekładniowych.

Pytanie 26

W trakcie badania spalin silnika ZI w pojeździe z katalizatorem uzyskano wynik CO = 0,18 %. Co to oznacza?

A. spalanie płynu chłodniczego
B. nadmierne spalanie oleju silnikowego
C. uszkodzenie katalizatora
D. prawidłowe spalanie mieszanki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wynik odczytu CO na poziomie 0,18% wskazuje na prawidłowe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku zapłonowym. Wartości te są zgodne z normami emisji spalin, które w przypadku silników wyposażonych w katalizatory powinny być utrzymywane na poziomie poniżej 0,5%. Osiągnięcie tak niskiego poziomu tlenku węgla oznacza, że proces spalania jest efektywny, a mieszanka paliwowa jest odpowiednio zbilansowana. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest regularne monitorowanie emisji spalin w samochodach, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów związanych z układem paliwowym lub katalizatorem. Standardy takie jak Euro 6 również nakładają odpowiednie wymagania dotyczące emisji, co czyni tę analizę kluczową dla środowiska oraz dla użytkowników pojazdów.

Pytanie 27

W tabeli przedstawiono zalecane czynności eksploatacyjne pojazdu samochodowego. Wybierz materiały eksploatacyjne do wykonania przeglądu serwisowego po 90 tys. km.

L.p.Czynnośćpo
30 tys. km
po
60 tys. km
po
90 tys. km
po
120 tys. km
1Wymiana olejuXXXX
2Wymiana filtra olejuXXXX
3Wymiana świec zapłonowychXX
4Wymiana filtra paliwaXXXX
5Wymiana filtra powietrzaXXXX
6Wymiana płynu chłodzącegoXX
7Wymiana rozrząduX
8Wymiana płynu hamulcowegoX

A. Olej, filtr oleju, filtr paliwa, filtr powietrza.
B. Olej, świece zapłonowe, płyn chłodzący, rozrząd.
C. Filtr oleju, świece zapłonowe, filtr paliwa, filtr powietrza.
D. Filtr oleju, płyn chłodzący, płyn hamulcowy, rozrząd.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, w której wskazano olej, filtr oleju, filtr paliwa oraz filtr powietrza jako materiały eksploatacyjne do wymiany przy przebiegu 90 tys. km, jest prawidłowa zgodnie z zaleceniami zawartymi w standardowych procedurach serwisowych. Wymiana oleju jest kluczowa, ponieważ zapewnia odpowiednie smarowanie silnika, co przekłada się na jego wydajność i żywotność. Filtr oleju, jako element odpowiedzialny za usuwanie zanieczyszczeń z oleju silnikowego, zapobiega jego degradacji oraz chroni silnik przed uszkodzeniami. Wymiana filtra paliwa jest istotna, ponieważ jego zanieczyszczenie może prowadzić do zaburzeń w pracy silnika, a także obniżenia jego mocy. Filtr powietrza, z kolei, odpowiada za oczyszczanie powietrza dostającego się do silnika, co jest niezbędne dla zachowania odpowiednich parametrów spalania i redukcji emisji spalin. Regularne przeprowadzanie tych czynności zgodnie z harmonogramem przeglądów skraca czas i koszty ewentualnych napraw w przyszłości, co jest zgodne z dobrymi praktykami w dziedzinie eksploatacji pojazdów.

Pytanie 28

Na schematach elektrycznych małymi literami alfabetu oznacza się

A. kolory przewodów
B. materiał izolacji
C. grubość przewodów
D. materiał przewodów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oznaczenia małymi literami na schematach elektrycznych służą do identyfikacji kolorów przewodów. Jest to standardowa praktyka w branży elektroinstalacyjnej, która pozwala na szybkie rozpoznawanie poszczególnych przewodów oraz zapewnia bezpieczeństwo podczas instalacji i konserwacji systemów elektrycznych. Na przykład, w Polsce zgodnie z normą PN-EN 60446, kolory przewodów są przypisane do określonych funkcji: brązowy dla fazy, niebieski dla neutralnego oraz zielono-żółty dla uziemienia. Umiejętność interpretacji tych oznaczeń jest kluczowa dla elektryków, ponieważ niewłaściwe podłączenie przewodów może prowadzić do poważnych usterek czy zagrożeń elektrycznych. Ponadto, dokładne oznaczenie kolorów przewodów na schematach jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również ważnym elementem w tworzeniu dokumentacji technicznej, co ułatwia przyszłe prace serwisowe oraz konserwacyjne.

Pytanie 29

Najmniejszą emisję gazów cieplarnianych generuje paliwo

A. benzyna o wysokiej liczbie oktanowej
B. diesel
C. mieszanka propan-butan
D. wodór

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wodór jest paliwem o najmniejszej emisji gazów cieplarnianych, ponieważ podczas jego spalania wytwarzana jest wyłącznie para wodna, co oznacza zerowy wpływ na efekt cieplarniany. W przeciwieństwie do tradycyjnych paliw kopalnych, takich jak benzyna czy olej napędowy, które emitują dwutlenek węgla oraz inne szkodliwe substancje, wodór stanowi ekologicznie czystsze źródło energii. Przykłady zastosowania wodoru obejmują ogniwa paliwowe w pojazdach, które oferują alternatywę dla samochodów spalinowych, a także wykorzystanie wodoru w przemyśle chemicznym. Rosnące zainteresowanie wodorem jako paliwem w ramach strategii dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju podkreśla jego rolę w przyszłości energetycznej. Warto również wspomnieć, że rozwój technologii produkcji wodoru, w tym elektroliza z wykorzystaniem energii odnawialnej, staje się kluczowym elementem transformacji energetycznej.

Pytanie 30

Silnik wyposażony w układ EDC to silnik

A. o zapłonie samoczynnym z elektronicznie sterowanym układem zasilania
B. o zapłonie iskrowym ze zmiennymi fazami rozrządu
C. ze zmiennymi fazami rozrządu
D. o zapłonie samoczynnym z elektronicznie sterowanym układem doładowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Silnik z układem EDC (Electronic Diesel Control) to silnik o zapłonie samoczynnym, który wykorzystuje elektronicznie sterowane systemy zasilania. Tego typu silniki są przystosowane do osiągania wysokiej efektywności paliwowej oraz niskiej emisji spalin, co jest kluczowe w kontekście współczesnych norm ekologicznych. Przykładowo, silniki wysokoprężne z systemem EDC umożliwiają precyzyjne dawkowanie paliwa, co pozytywnie wpływa na dynamikę pracy silnika oraz jego płynność. W praktyce oznacza to lepsze osiągi, a także mniejsze zużycie paliwa, co jest istotne dla użytkowników flot samochodowych oraz dla osób dbających o koszty eksploatacji pojazdu. Użycie elektronicznych układów zasilania wspiera również diagnostykę oraz optymalizację pracy silnika, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 31

Wykorzystując informacje zapisane w tabeli oblicz, jaki będzie całkowity koszt usunięcia usterki w systemie parktronic, jeżeli do wymiany są trzy tylne czujniki oraz wiązka elektryczna w zderzaku, a naprawa zajmie 3 godziny.

L.p.Wartość jednostkowa części (podzespołu)Wartość [PLN]
1.Czujnik parkowania30,00
2.Wiązka elektryczna120,00
L.p.Wykonana usługa (czynność)
1.Kasowanie błędów za pomocą testera50,00
2.Roboczogodzina pracy mechanika50,00

A. 360,00 PLN
B. 410,00 PLN
C. 250,00 PLN
D. 200,00 PLN

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby uzyskać całkowity koszt usunięcia usterki w systemie parktronic, prawidłowo uwzględniono zarówno koszty części, jak i robocizny. Koszt wymiany trzech czujników parkowania wynosi 90,00 PLN, co jest zgodne z typowymi cenami rynkowymi. Wymiana wiązki elektrycznej to 120,00 PLN, a te dwie pozycje razem dają 210,00 PLN. Ponadto, koszt robocizny za trzy godziny pracy mechanika, wynoszący 150,00 PLN, jest zgodny z normami branżowymi, które zakładają średni koszt pracy mechanika na poziomie 50,00 PLN za godzinę. Zsumowanie wszystkich kosztów: 90,00 PLN + 120,00 PLN + 150,00 PLN daje 360,00 PLN. Takie podejście do kalkulacji kosztów jest standardem w branży motoryzacyjnej, gdzie szczegółowe wyliczenia pomagają w precyzyjnym oszacowaniu wydatków związanych z naprawą. W praktyce, znajomość takich kosztów pozwala właścicielom pojazdów lepiej planować budżet na konserwację i naprawy swoich pojazdów, a także uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek związanych z wydatkami.

Pytanie 32

W układzie klimatyzacji pojawia się problem z niewystarczającym chłodzeniem. Diagnostykę należy zacząć od sprawdzenia

A. układu sterowania dmuchawą
B. przełącznika programatora nagrzewania
C. czujnika temperatury parownika
D. poślizgu paska klinowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Układ sterowania dmuchawą to naprawdę ważna część całego systemu klimatyzacji w samochodzie. To on dba o to, żeby powietrze w kabinie było odpowiednio regulowane, co przekłada się na to, jak dobrze działa chłodzenie. Jeśli klimatyzacja nie chłodzi tak, jak powinna, może to być przez problemy z dmuchawą, która nie dostarcza wystarczającej ilości zimnego powietrza. Czasem zdarza się, że wentylator jest zablokowany albo uszkodzony, przez co wnętrze samochodu nie jest odpowiednio schładzane. W takiej sytuacji najpierw warto sprawdzić ustawienia dmuchawy i to, jak działa. Nie można też zapominać o filtrach powietrza – jeśli są brudne, mogą ograniczać przepływ i wpływać na wydajność klimatyzacji. Dobrze jest od czasu do czasu skontrolować wszystkie elementy dmuchawy, zanim przejdziemy do bardziej skomplikowanych napraw.

Pytanie 33

Rodzaj ubezpieczenia, które zapewnia wypłatę odszkodowania za naprawę samochodu w sytuacji, gdy sprawca szkody jest nieznany, to

A. Auto Casco
B. NW
C. Assistance
D. OC

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Auto Casco' jest prawidłowa, ponieważ jest to ubezpieczenie, które obejmuje szkody w pojeździe ubezpieczonego, niezależnie od tego, czy sprawca zdarzenia jest znany. W przypadku braku sprawcy, Auto Casco pozwala na wypłatę odszkodowania na pokrycie kosztów naprawy, co jest szczególnie istotne w sytuacjach, gdy sprawca uciekł z miejsca zdarzenia lub gdy szkoda powstała w wyniku działania sił natury. Przykładowo, jeżeli Twój samochód zostanie uszkodzony na parkingu przez inny pojazd, którego kierowca nie zostawił danych kontaktowych, Auto Casco umożliwia Ci uzyskanie zwrotu kosztów naprawy. W praktyce wiele osób decyduje się na wykupienie Auto Casco z uwagi na dodatkowe korzyści, takie jak możliwość skorzystania z samochodu zastępczego czy pokrycie kosztów kradzieży.

Pytanie 34

Jak sprawdza się sygnał wyjściowy MAP czujnika częstotliwościowego?

A. używając amperomierza
B. przy użyciu oscyloskopu
C. z wykorzystaniem omomierza
D. za pomocą woltomierza

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'oscyloskopu' jest prawidłowa, ponieważ oscyloskop jest narzędziem, które umożliwia wizualizację sygnałów elektrycznych w czasie rzeczywistym. Sygnał wyjściowy MAP sensora częstotliwościowego może mieć różne kształty i częstotliwości, a oscyloskop pozwala na ich szczegółową analizę. Dzięki oscyloskopowi można zaobserwować amplitudę, częstotliwość oraz kształt sygnału, co jest niezbędne do oceny działania sensora. Jako przykład, w aplikacjach motoryzacyjnych, oscyloskop jest często używany do diagnozowania pracy czujników MAP, co pozwala na szybką identyfikację problemów z układami sterowania silnikiem. W branży inżynieryjnej stosowanie oscyloskopów jest zgodne z najlepszymi praktykami, ponieważ zapewnia dokładność pomiarów i umożliwia ścisłą kontrolę jakości sygnałów elektrycznych.

Pytanie 35

Do działań diagnostycznych układu zapłonowego nie wlicza się

A. wymiany cewki wysokiego napięcia
B. zmierzenia kąta wyprzedzenia zapłonu
C. sprawdzenia przewodów wysokiego napięcia
D. analizy stanu świec zapłonowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymiana cewki wysokiego napięcia nie jest czynnością diagnostyczną, lecz naprawczą. Cewka wysokiego napięcia jest elementem, który generuje wysokie napięcie potrzebne do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika. W przypadku usterek związanych z zapłonem, takich jak brak iskry czy trudności w uruchomieniu silnika, wymiana cewki jest często konieczna. Diagnostyka układu zapłonowego obejmuje natomiast takie działania jak kontrola przewodów wysokiego napięcia, pomiar kąta wyprzedzenia zapłonu oraz ocena stanu świec zapłonowych. Te czynności pozwalają na zidentyfikowanie i zrozumienie problemów w układzie zapłonowym, zanim podejmie się decyzję o wymianie jakiegokolwiek elementu. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie odpowiedniej diagnostyki przed dokonaniem jakichkolwiek napraw, co podkreśla rolę wymiany jako ostatniego kroku w procesie naprawczym.

Pytanie 36

Który z uszkodzonych komponentów nie może być przywrócony do stanu pierwotnego?

A. Sprężarka do systemu klimatyzacji
B. Alternator z wbudowanym regulatorem napięcia
C. Rozrusznik
D. Cewka zapłonowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cewka zapłonowa jest kluczowym elementem systemu zapłonowego silnika spalinowego, odpowiedzialnym za generowanie wysokiego napięcia niezbędnego do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. W przypadku uszkodzenia cewki zapłonowej, z reguły konieczna jest jej wymiana, ponieważ nie podlega regeneracji. Regeneracja cewki zapłonowej jest mało praktyczna, biorąc pod uwagę jej konstrukcję oraz funkcję, jaką pełni. W praktyce, jeżeli cewka ulegnie uszkodzeniu, objawiającym się problemami z zapłonem, należy zainwestować w nową część, aby zapewnić prawidłową pracę silnika. Wybierając części zamienne, warto kierować się standardami jakości, takimi jak OEM, co gwarantuje niezawodność i długotrwałość działania. Wiedza o tym, które elementy mogą być regenerowane, a które należy wymieniać, jest niezbędna w codziennej pracy mechanika.

Pytanie 37

Jakim urządzeniem przeprowadza się pomiar ciągłości połączeń?

A. woltomierzem
B. watomierzem
C. omomierzem
D. amperomierzem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'omomierzem' jest prawidłowa, ponieważ omomierz jest specjalistycznym narzędziem służącym do pomiaru oporu elektrycznego, co jest kluczowe przy ocenie ciągłości połączeń elektrycznych. Pomiar ciągłości polega na sprawdzeniu, czy prąd może swobodnie przepływać przez dany obwód czy przewód, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa instalacji elektrycznych. W praktyce, podczas wykonywania pomiarów w instalacjach, takich jak w instalacjach oświetleniowych czy zasilających, omomierz pozwala na szybką identyfikację potencjalnych uszkodzeń czy przerwań w obwodzie. W branży elektrycznej, standardy takie jak IEC 61010 wskazują na konieczność przeprowadzania pomiarów ciągłości dla zapewnienia prawidłowego działania oraz bezpieczeństwa, co czyni omomierz niezbędnym narzędziem w pracy elektryka.

Pytanie 38

Klema pirotechniczna jest komponentem, który odpowiada za

A. zablokowanie pasów bezpieczeństwa w czasie kolizji
B. zwiększenie efektywności akumulatora przy rozruchu
C. wystrzał poduszek powietrznych
D. odłączenie akumulatora w trakcie kolizji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klema pirotechniczna to element systemu bezpieczeństwa w samochodach, który odgrywa kluczową rolę w przypadku kolizji. Jej głównym zadaniem jest odłączenie akumulatora, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka pożaru i zwarcia elektrycznego w wyniku uszkodzeń mechanicznych. W momencie wypadku, sygnał z systemu poduszek powietrznych uruchamia mechanizm, który odłącza zasilanie z akumulatora. Przykładem zastosowania jest systemy w nowoczesnych pojazdach, które muszą spełniać normy bezpieczeństwa, takie jak Euro NCAP, gdzie wymagane jest zaawansowane podejście do ochrony pasażerów. Użycie klem pirotechnicznych jest zgodne z dobrymi praktykami inżynieryjnymi, które dążą do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Pytanie 39

W warsztacie średnio w ciągu dnia przeprowadza się cztery wymiany oleju 10W40. W trzech pojazdach wymienia się żarówki typu H7, a w pięciu żarówki H4. Warsztat działa sześć dni w tygodniu. Jakie jest tygodniowe zapotrzebowanie na te materiały?

A. 24 bańki oleju 10W40, 36 żarówek H7 i 60 żarówek H4
B. 15 baniek oleju 10W40, 48 żarówek H7 i 60 żarówek H4
C. 20 baniek oleju 10W40, 30 żarówek H7 i 50 żarówek H4
D. 18 baniek oleju 10W40, 50 żarówek H7 i 80 żarówek H4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na zapotrzebowanie 24 bańki oleju 10W40, 36 żarówek H7 i 60 żarówek H4 jest poprawna, ponieważ wszystkie obliczenia opierają się na rzeczywistych operacjach warsztatowych. Warsztat wykonuje średnio cztery wymiany oleju dziennie, co w skali tygodnia (przy 6 dniach roboczych) daje 24 wymiany, co odpowiada 24 bańkom oleju 10W40. W przypadku wymiany żarówek, w każdym dniu wymienia się 3 żarówki H7, co w tygodniu daje 18 żarówek H7. Z kolei pięć żarówek H4 dziennie przekłada się na 30 żarówek H4 w skali tygodnia. Przy tym, jako dobry standard praktyczny, w warsztatach zaleca się utrzymywanie zapasów materiałów eksploatacyjnych, aby zminimalizować przestoje w pracy, co sprawia, że te wartości są kluczowe w planowaniu zaopatrzenia. Praktyczne zastosowanie takich obliczeń zapewnia płynność operacyjną warsztatu i pozwala na efektywne zarządzanie zapasami.

Pytanie 40

W trakcie diagnozowania systemu oświetleniowego w samochodzie osobowym zidentyfikowano przepalenie żarówki świateł mijania, uszkodzenie żarówki kierunkowskazów w tylnej lampie oraz awarię włącznika świateł stop. Aby naprawić te usterki, konieczne jest zakupienie

A. dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów, dwóch żarówek świateł stop oraz włącznika świateł stop
B. dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop
C. dwóch żarówek świateł mijania, dwóch żarówek świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop
D. dwóch żarówek świateł mijania, dwóch żarówek świateł kierunkowskazów, dwóch żarówek świateł stop oraz włącznika świateł stop

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wymaga zakupu dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop. Zgodnie z zasadami diagnostyki i naprawy oświetlenia w pojazdach osobowych, konieczne jest wymienienie zapalonych elementów, aby zapewnić pełną funkcjonalność świateł. Praktycznie oznacza to, że przy przepaleniu żarówki świateł mijania wymagane są dwie nowe żarówki, jednak dla świateł kierunkowskazów wystarczy jedna nowa żarówka, ponieważ tylko jeden z nich jest uszkodzony. Ponadto, jeśli włącznik świateł stop jest uszkodzony, jego wymiana jest niezbędna, aby zapewnić działanie świateł hamowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Standardy bezpieczeństwa w motoryzacji nakładają na kierowców obowiązek dbania o prawidłowe działanie świateł w pojeździe.