Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 4 lutego 2025 12:20
  • Data zakończenia: 4 lutego 2025 12:52

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zlecanie usług transportowych zewnętrznemu operatorowi oznacza

A. przechowywanie przesyłki
B. zbieranie należności za sprzedany towar
C. dostarczanie ładunku do odbiorcy
D. realizację sprzedaży przesyłki
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, jest jak najbardziej trafna. Outsourcing transportu to nic innego jak powierzenie zadania przewozu towarów specjalistom z zewnątrz. Dzięki temu firmy mogą lepiej skupić się na tym, co robią najlepiej, czyli np. na produkcji albo sprzedaży. Operatorzy transportowi planują trasy i zarządzają flotą, co naprawdę może poprawić wydajność. Weźmy na przykład firmę, która sprzedaje różne produkty. Zamiast samodzielnie organizować dowóz, może korzystać z firm kurierskich – dzięki temu oszczędza czas i pieniądze, a jednocześnie lepiej obsługuje swoich klientów. Współpraca z profesjonalnymi firmami transportowymi, szczególnie takimi, które działają zgodnie z normami ISO 9001, to naprawdę krok w dobrą stronę.

Pytanie 2

Do zadań wspierających centrum dystrybucji należy

A. wynajem opakowań transportowych
B. rozładunek towarów
C. nadzór nad zapasami
D. serwis techniczny pojazdów
Wielu uczestników testu może pomylić funkcje pomocnicze centrum dystrybucji z procesami, które są bezpośrednio związane z operacjami transportowymi lub magazynowymi. Techniczna obsługa pojazdów, mimo że jest istotna dla sprawnego funkcjonowania logistyki, nie jest funkcją pomocniczą centrum dystrybucji, lecz raczej elementem serwisowym związanym z utrzymaniem floty. Właściwe zarządzanie zapasami jest kluczowe, ale także należy do podstawowych funkcji zarządzania magazynem, co również różni się od funkcji pomocniczych. Wyładunek towarów jest procesem, który następuje na etapie dostawy, co sprawia, że nie można go zaliczyć do funkcji pomocniczych w sensie, w jakim definiuje się wynajem opakowań. Wyjaśniając te błędne odpowiedzi, warto zauważyć, że mylenie funkcji operacyjnych z pomocniczymi prowadzi do nieporozumień w zarządzaniu logistyką. Kluczowe jest zrozumienie, że funkcje pomocnicze powinny wspierać główne procesy, takie jak efektywne zarządzanie zapasami czy transportem, a nie bezpośrednio się z nimi utożsamiać. W praktyce, przedsiębiorstwa, które nie rozróżniają tych funkcji, mogą napotykać trudności w optymalizacji swoich procesów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych oraz obniżenia efektywności całego łańcucha dostaw. Dlatego zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego zarządzania operacjami w centrum dystrybucji.

Pytanie 3

Metoda, w ramach której najkrócej przechowywane zapasy w magazynie są wydawane w pierwszej kolejności, to

A. FIFO
B. LIFO
C. FEFO
D. FIFE
Odpowiedź LIFO (Last In, First Out) jest prawidłowa w kontekście zarządzania zapasami, ponieważ wskazuje na metodę, w której najnowsze zapasy są wydawane jako pierwsze. To podejście jest szczególnie korzystne w sytuacjach, gdy towar ma ograniczony okres przydatności do użycia, co oznacza, że najpierw należy wykorzystać najnowsze dostawy, aby zminimalizować ryzyko przeterminowania. W praktyce, LIFO jest często stosowane w branżach takich jak przemysł spożywczy, gdzie świeżość produktów ma kluczowe znaczenie, a także w magazynach z towarami o dużym rotacji. Zgodnie z dobrymi praktykami, stosowanie metody LIFO może pomóc w optymalizacji przestrzeni magazynowej oraz w lepszym zarządzaniu cyklami życia produktów. Dodatkowo, w kontekście księgowości, LIFO może mieć wpływ na obliczenia podatkowe, zmieniając wartość zapasów w bilansie. Przykładowo, w przypadku dużej inflacji, LIFO może wykazywać niższe zyski, co wpływa na obciążenia podatkowe, co jest istotnym aspektem dla przedsiębiorstw planujących swoje strategie finansowe.

Pytanie 4

Procesy umożliwiające całkowite lub częściowe wykorzystanie odpadów, które prowadzą do odzyskania zawartych w nich substancji, materiałów lub energii bez stwarzania zagrożenia dla zdrowia i życia, to

A. unieszkodliwianie.
B. odzysk.
C. biodegradacja.
D. neutralizacja.
Odpowiedź 'odzysk' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do procesów, które umożliwiają ponowne wykorzystanie materiałów, substancji lub energii z odpadów. Odzysk można zdefiniować jako działania prowadzące do zmniejszenia ilości odpadów poprzez ich przetwarzanie i ponowne wykorzystanie, co jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju. Przykłady odzysku obejmują recykling tworzyw sztucznych, gdzie odpady są przetwarzane na nowe produkty, oraz wykorzystywanie odpadów organicznych do produkcji biogazu. Takie praktyki są zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, które promują efektywne wykorzystanie zasobów i minimalizację odpadów. Warto również zwrócić uwagę na regulacje prawne dotyczące gospodarki odpadami, takie jak dyrektywy unijne, które wymagają od przedsiębiorstw podejmowania działań na rzecz odzysku. W ten sposób odzysk staje się nie tylko korzystny dla środowiska, ale także często ekonomicznie opłacalny, co sprzyja innowacjom w branży recyklingowej.

Pytanie 5

Ile miejsc pracy trzeba zorganizować, aby w ciągu 30 minut wyprodukować 25% z 600 sztuk komponentów, jeśli czas produkcji jednego komponentu wynosi 1 minutę?

A. 5 miejsc pracy
B. 1 miejsce pracy
C. 3 miejsca pracy
D. 4 miejsca pracy
Aby obliczyć liczbę stanowisk roboczych potrzebnych do wytworzenia 25% komponentów z 600 sztuk w ciągu 30 minut, najpierw określmy, ile komponentów musimy wyprodukować. 25% z 600 to 150 komponentów. Czas produkcji jednego komponentu wynosi 1 minutę, co oznacza, że jedno stanowisko robocze może wyprodukować 30 komponentów w ciągu 30 minut. Aby wyprodukować 150 komponentów w tym czasie, potrzebujemy zatem 150 komponentów podzielić przez 30 komponentów na stanowisko, co daje 5 stanowisk roboczych. Przykładem zastosowania tej metodyki jest zarządzanie produkcją w fabrykach, gdzie precyzyjne obliczenia są niezbędne dla osiągnięcia efektywności i minimalizowania kosztów. Dobrą praktyką jest także weryfikowanie dostępnych zasobów i ich rozmieszczenia na stanowiskach roboczych, co pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych. Takie podejście pozwala na zwiększenie wydajności oraz redukcję czasu przestojów.

Pytanie 6

Najmniejsza jednostka produkcyjna, która potrafi działać samodzielnie, to

A. linia wytwórcza
B. stanowisko pracy
C. dział produkcyjny
D. gniazdo wytwórcze
Oddział produkcyjny odnosi się do większej jednostki organizacyjnej, która składa się z różnych linii produkcyjnych, a więc nie może być uznawany za najmniejszą jednostkę zdolną do samodzielnego działania. Linia produkcyjna z kolei to ciąg stanowisk roboczych, które realizują zorganizowany proces produkcyjny; jest to zespół stanowisk, które współpracują w celu wytworzenia większego produktu, co również wykracza poza definicję najmniejszej jednostki. Gniazdo produkcyjne, choć może być autonomiczne, to często obejmuje zestaw stanowisk roboczych, które pracują nad różnymi aspektami produkcji danego wyrobu. W praktyce, te jednostki mają różne funkcje i są zorganizowane w sposób, który umożliwia optymalizację całego procesu produkcyjnego. Pojęcie najmniejszej jednostki produkcyjnej powinno być związane z pojedynczym miejscem pracy, które wykonuje określone zadania, a tym samym jest zdolne do samodzielnego działania. Często błędnie można myśleć, że większe jednostki, takie jak oddziały czy linie, mogą same w sobie pełnić tę rolę, co prowadzi do nieporozumień w zakresie organizacji pracy i efektywności produkcji. Właściwe zrozumienie struktury organizacyjnej oraz podziału ról w procesie produkcyjnym jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej efektywności i minimalizacji błędów.

Pytanie 7

Jakie produkty są objęte strategią wyłącznej dystrybucji?

A. urzędzenia do gospodarstwa domowego
B. środków czystości do użytku domowego
C. luksusowych samochodów
D. powszechnie dostępnych mebli biurowych
Strategia dystrybucji wyłącznej jest szczególnie skuteczna w przypadku produktów luksusowych, takich jak ekskluzywne samochody. W ramach tej strategii producent wybiera ograniczoną liczbę detalistów, którzy mają wyłączne prawo do sprzedaży danego produktu w określonym obszarze geograficznym. Takie podejście pozwala na zwiększenie prestiżu marki, a także na lepsze zarządzanie wizerunkiem produktu. Ekskluzywne samochody wymagają nie tylko sprzedaży, ale również odpowiedniej obsługi posprzedażowej oraz ekskluzywnych doświadczeń dla klientów. Dlatego współpraca z wybranymi dealerami, którzy są w stanie zapewnić wysoki standard usług oraz dbać o relacje z klientami, jest kluczowa. W praktyce, marki takie jak Ferrari czy Lamborghini stosują tę strategię, aby utrzymać swoje unikalne pozycje na rynku i zapewnić, że klienci otrzymują nie tylko produkt, ale również całą gamę usług związanych z jego zakupem. Dodatkowo, wyłączna dystrybucja pozwala na lepsze monitorowanie jakości oraz standardów sprzedaży, co jest kluczowe w przypadku złożonych produktów, jakimi są samochody luksusowe.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Aby uzyskać przewagę na rynku, przedsiębiorstwa współpracujące z Centrum logistycznym wspólnie stworzyły strategię działania, podejmowania decyzji oraz zarządzania zasobami. Przedstawione relacje są przykładem zarządzania

A. magazynami
B. łańcuchem dostaw
C. środkami transportu
D. zapasami
Wybór odpowiedzi związanych z magazynami, środkami transportu i zapasami wynika z mylenia różnych aspektów zarządzania logistyką z szerszym pojęciem łańcucha dostaw. Zarządzanie magazynami koncentruje się głównie na efektywnym składowaniu towarów, co jest tylko jednym z elementów łańcucha dostaw. Odpowiednie zarządzanie magazynami wpływa na dostępność produktów, ale nie obejmuje całości procesów, jakie mają miejsce w łańcuchu dostaw. Również zarządzanie środkami transportu, choć fundamentalne dla logistyki, dotyczy głównie organizacji przewozu towarów i nie obejmuje wszystkich interakcji między dostawcami, producentami i klientami. Ostatnia propozycja dotycząca zapasów odnosi się do kontroli ilości posiadanych produktów, co jest istotne, ale również nie uwzględnia pełnego obrazu współpracy i koordynacji, które są niezbędne w łańcuchu dostaw. Częstym błędem jest ograniczanie zarządzania logistycznego do pojedynczych czynników, co prowadzi do pominięcia kluczowych powiązań i synergię, które mogą być osiągnięte poprzez integrację wszystkich procesów w ramach łańcucha dostaw. A więc zarządzanie łańcuchem dostaw to złożony proces, który wymaga zrozumienia i strategii wykraczającej poza aspekt pojedynczych funkcji logistycznych.

Pytanie 13

Które rodzaje regałów w magazynie wymagają stosowania zasady LIFO?

A. Przejezdne
B. Zblokowane
C. Ramowe
D. Przepływowe
Regały przepływowe, przejezdne i ramowe to różne systemy składowania, ale nie stosują zasady LIFO. W regałach przepływowych towar jest umieszczany na rampach, co pozwala na swobodny przepływ zgodnie z FIFO (First In, First Out). Czyli to, co włożono jako pierwsze, jest wydawane jako pierwsze, co jest mega ważne w branżach, gdzie świeżość towarów ma ogromne znaczenie, jak w jedzeniu. Regały przejezdne ułatwiają dostęp do zapasów, ale znowu promują FIFO, bo pojemniki w regale są przesuwane i usuwane z przodu. Regały ramowe są bardziej uniwersalne i nie narzucają konkretnej zasady rotacji. Często korzysta się z nich tam, gdzie nie ma znaczenia, która partia towaru jest wydawana jako pierwsza. Widać, że jest sporo nieporozumień na temat efektywności różnych systemów składowania, bo można mylnie zakładać, że wszystkie regały mogą działać na tej samej zasadzie. Ważne jest, żeby wybrać system składowania, który pasuje do branży oraz typu produktów, bo to kluczowe dla lepszego zarządzania magazynem i minimalizowania strat.

Pytanie 14

Hurtownia produktów spożywczych wdrożyła system wolnych miejsc składowania, co umożliwiło przechowywanie towaru

A. wymagającego ustalonej lokalizacji
B. częściej wydawanego w strefie wydań
C. częściej wydawanego w strefie przyjęć
D. wymagającego specjalnych warunków przechowywania
Poprawna odpowiedź wskazuje, że metoda wolnych miejsc składowania w hurtowni artykułów spożywczych powinna skupiać się na towarach częściej pobieranych w strefie wydań. Zastosowanie tej metody pozwala na elastyczne zarządzanie przestrzenią magazynową, co jest kluczowe w dynamicznym środowisku dystrybucji. W praktyce, umieszczanie towarów o wysokim wskaźniku rotacji w bezpośrednim sąsiedztwie strefy wydań zmniejsza czas kompletacji zamówienia oraz zwiększa efektywność operacyjną. Przykładem może być umieszczanie popularnych produktów spożywczych, takich jak napoje czy przekąski, blisko wyjścia, co przyspiesza ich dostępność. W wielu standardach magazynowych, takich jak FIFO (First In, First Out) czy LIFO (Last In, First Out), kluczowe jest, aby towary o najwyższej rotacji były łatwo dostępne, co jest osiągane poprzez odpowiednie planowanie miejsc składowania. Metoda wolnych miejsc składowania, stosowana w połączeniu z analizą sprzedaży, pozwala na optymalizację procesów magazynowych i dostosowanie lokalizacji towarów do ich aktualnego zapotrzebowania.

Pytanie 15

Przedstawiony harmonogram czasu pracy kierowców ilustruje liczbę kursów realizowanych przez przedsiębiorstwo logistyczne w ciągu dnia. Wyznacz trasę kierowcy IV zakładając, że każdy z kierowców spędza jednakową liczbę godzin za kierownicą.

Trasa
-X-
220 km
Trasa
-Y-
280 km
Trasa
-Z-
160 km
Trasa
-L-
340 km
Trasa
-K-
440 km
Trasa
-M-
440 km
Średnia prędkość
pojazdu na
trasie
w km/h
Kierowca I———Kierowca IKierowca I——————80
———Kierowca II——————Kierowca II———80
Kierowca III———Kierowca IIIKierowca III——————80
——————————————————Kierowca IV

A. Trasa Z
B. Trasa K
C. Trasa J
D. Trasa Y
Wybór innej trasy, takiej jak trasa J, Z czy K, może wydawać się na pierwszy rzut oka logiczny, jednak nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest całkowity dystans do pokonania przez kierowcę IV. Trasa J, z długością 440 km, oznacza, że kierowca ten spędził już znaczną część swojego czasu za kierownicą, a pozostaje mu do zrealizowania dodatkowe 280 km. Wybierając trasę Z lub K, można by założyć, że te trasy są jednocześnie krótsze lub dłuższe, co nie odpowiada założeniu równych godzin pracy. Ignorując ten fakt, można narazić się na naruszenie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, co jest szczególnie istotne w branży transportowej. Ponadto, nieprawidłowy wybór trasy może prowadzić do opóźnień, zwiększenia kosztów oraz zmniejszenia efektywności operacyjnej. Warto pamiętać, że w logistyce kluczowe jest nie tylko zrealizowanie zlecenia, ale również zrobienie tego w sposób zgodny z przepisami oraz najlepszymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na bezpieczeństwo kierowców oraz terminowość realizacji zleceń.

Pytanie 16

W każdym z procesów logistycznych działania związane z realizowaniem zamówień definiuje plan

A. operacyjny
B. roczny
C. taktyczny
D. strategiczny
Odpowiedzi wskazujące na plany strategiczny, roczny oraz taktyczny wskazują na błędne zrozumienie różnych poziomów planowania w zarządzaniu logistyką. Plan strategiczny dotyczy długoterminowych celów organizacji i ogólnych kierunków rozwoju, takich jak ekspansja na nowe rynki czy innowacje technologiczne. Nie zajmuje się konkretnymi działaniami związanymi z realizacją zamówień, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. Z kolei plan roczny, mimo że może obejmować cele krótkoterminowe, jest zbyt ogólny, by w szczegółowy sposób odnosić się do codziennych operacji logistycznych. Natomiast plan taktyczny, chociaż również może być związany z realizacją zamówień, skupia się bardziej na konkretnych działaniach i metodach, a nie na systematycznym zarządzaniu procesami operacyjnymi. Dlatego odpowiedzi te nie uwzględniają specyfiki planu operacyjnego, którego celem jest precyzyjne określenie procedur oraz działań, które wpływają na efektywność i terminowość realizacji zamówień.

Pytanie 17

W przedsiębiorstwie "Ada" dokonano analizy miesięcznego zapotrzebowania na materiały. Z analizy wynika, że na początku miesiąca zapas wynosił 20 000 szt., w trakcie miesiąca przyjęto dostawy 400 000 szt. materiałów. W tym samym czasie zużyto do produkcji 350 000 szt. Ile sztuk materiałów pozostało w magazynie na zakończenie miesiąca?

A. 70 000 szt.
B. 370 000 szt.
C. 50 000 szt.
D. 420 000 szt.
Aby obliczyć ilość materiałów, które znajdowały się w magazynie na koniec miesiąca, należy zastosować następujący wzór: zapas początkowy + przyjęte dostawy - zużycie. W naszym przypadku zapas początkowy wynosił 20 000 sztuk, przyjęto 400 000 sztuk materiałów, a zużyto 350 000 sztuk. Zastosowanie wzoru daje: 20 000 + 400 000 - 350 000 = 70 000 sztuk. Taki sposób obliczeń jest zgodny z zasadami zarządzania zapasami, które koncentrują się na dokładnym śledzeniu stanów magazynowych. Praktyka ta jest kluczowa w wielu branżach, ponieważ pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych oraz minimalizowanie kosztów związanych z nadmiernymi zapasami. Warto również uwzględnić znaczenie regularnego audytu stanów magazynowych oraz systemów informatycznych, które automatyzują te obliczenia, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw oraz standardami jakości ISO 9001.

Pytanie 18

Jaki będzie całkowity koszt wyładunku kontenerów na terminalu, jeżeli stawka za maszynogodzinę suwnicy wynosi 105,00 zł, wynagrodzenie operatora za godzinę pracy to 45,00 zł, a czas wyładunku to 4,5 godziny?

A. 150,00 zł
B. 202,50 zł
C. 472,50 zł
D. 675,00 zł
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć kilka typowych błędów w obliczeniach kosztów wyładunku. Nieprawidłowe odpowiedzi często wynikają z braku uwzględnienia wszystkich istotnych elementów kosztowych. Na przykład, niektóre z proponowanych kwot mogą wynikać z błędów w pomnożeniu stawki godzinowej przez czas, co prowadzi do niepoprawnych wartości. Ważne jest, aby zrozumieć, że zarówno koszt maszynogodziny, jak i koszt pracy operatora powinny być sumowane, aby uzyskać całkowity koszt wyładunku. Innym częstym błędem jest pomijanie jednego z kosztów, co skutkuje niepełnym obrazem wydatków związanych z operacją. Zastosowanie odpowiednich praktyk przy obliczaniu kosztów, takich jak szczegółowe zapisy wszelkich wydatków oraz ich regularne przeglądanie, jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. W branży logistycznej takich błędów można uniknąć poprzez stosowanie zaawansowanych narzędzi do zarządzania kosztami, które pozwalają na dokładne prognozowanie i kontrolę wydatków na każdym etapie procesu, od transportu po wyładunek. Wnioskując, dokładność w obliczeniach i uwzględnienie wszystkich kosztów to fundament skutecznego zarządzania finansami w logistyce.

Pytanie 19

Analizując wybór trasy transportu ładunku pod kątem czasu dostawy, należy zestawić czas przewozu pojazdem ciężarowym określonego przedsiębiorstwa logistycznego z czasem przewozu tego samego ładunku

A. inną trasą, transportem samochodowym tego samego przewoźnika
B. tą samą trasą, transportem samochodowym innego przewoźnika
C. tą samą trasą, transportem kolejowym tego samego przewoźnika
D. inną trasą, transportem kolejowym innego przewoźnika
Odpowiedź 'inną trasą, transportem samochodowym tego samego przedsiębiorstwa' jest poprawna, ponieważ porównanie powinno być dokonane na podstawie z tego samego rodzaju transportu, aby uzyskać miarodajne dane. Wybór trasy wpływa na czas przewozu, a ocena efektywności logistyki wymaga, aby wszystkie zmienne były kontrolowane. Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo logistyczne dysponuje różnymi trasami i środkami transportu, porównując transport samochodowy na tej samej trasie, ale z innymi warunkami, można uzyskać lepsze zrozumienie zmienności czasowej. W praktyce, analiza porównawcza czasów transportu w obrębie jednego przedsiębiorstwa pozwala na identyfikację potencjalnych usprawnień w planowaniu tras oraz optymalizację kosztów. Rekomendowane jest wykorzystanie narzędzi do analizy danych, takich jak systemy TMS (Transport Management System), które ułatwiają zbieranie i analizowanie danych dotyczących czasów przewozu oraz efektywności transportu.

Pytanie 20

W kategorii Z analizy XYZ znajduje się asortyment

A. wydawany w dużych ilościach
B. średniej wielkości edycji
C. zużywany równomiernie
D. zużywany nierównomiernie
Odpowiedź "zużywany nierównomiernie" jest prawidłowa, ponieważ w analizie XYZ często spotykamy się z sytuacjami, gdzie różne elementy asortymentu są wykorzystywane w różnym stopniu. Taki stan rzeczy jest typowy dla systemów zarządzania zapasami, gdzie popyt na produkty nie jest jednorodny. Przykładem mogą być produkty sezonowe lub te, które są popularne tylko w określonych okresach roku. W związku z tym, aby skutecznie zarządzać zapasami, organizacje stosują metody prognozowania popytu oraz analizy ABC, które pomagają zidentyfikować elementy o największym wpływie na wyniki finansowe. Dobre praktyki w zarządzaniu zapasami sugerują, aby regularnie monitorować zużycie asortymentu i dostosowywać poziomy zapasów do rzeczywistych potrzeb, co pozwala minimalizować koszty przechowywania oraz unikać przestojów związanych z brakiem towaru.

Pytanie 21

Regularne zużycie zapasów materiałowych oraz ich zamawianie w ustalonej ilości i z określoną częstotliwością umożliwia w firmie tworzenie zapasu

A. sezonowego
B. w drodze
C. cyklicznego
D. maksymalnego
Rozważając inne odpowiedzi, istotne jest zrozumienie, w jaki sposób różne typy zapasów różnią się od siebie w kontekście procesów logistycznych i zarządzania łańcuchem dostaw. Zapasy sezonowe są związane z cyklicznymi zmianami popytu, na przykład zwiększone zapotrzebowanie na produkty w określonych porach roku, co nie jest zgodne z koncepcją równomiernego zamawiania. Te zapasy są budowane w celu zaspokojenia zmiennego popytu w sezonach zwiększonej sprzedaży, przez co są mniej stabilne i wymagają bardziej skomplikowanej analizy popytu. Z kolei zapas w drodze odnosi się do materiałów, które są w trakcie transportu, co nie ma zastosowania w kontekście regularnego zamawiania i nie wpływa na planowanie zapasów w przedsiębiorstwie. Maksymalny zapas odnosi się do poziomu zapasów, który został ustalony jako najwyższy, co również nie jest zgodne z równomiernym zużyciem i zamawianiem. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych różnych typów zapasów i założenie, że każde z nich można łatwo zamienić. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że zapas cykliczny to obliczone i planowane podejście do zarządzania materiałami, a inne klasy zapasów są efektem zmienności popytu i wymagań produkcyjnych, co wymaga innego podejścia w zarządzaniu, aby pamiętać o dynamice rynku.

Pytanie 22

Na podstawie fragmentu dyrektywy, preferowanym sposobem w zakresie postępowania z opakowaniami jest

„Dyrektywa 94/62/EC odwołuje się do zasady zrównoważonego rozwoju i zaleca stosowanie różnorodnych form oddziaływania na podmioty gospodarcze, w tym instrumentów dobrowolnych oraz narzędzi ekonomicznych.

Preferowanym sposobem postępowania z opakowaniami powinno być uniknięcie powstania problemu zużytych opakowań (czyli ograniczanie ich ilości i stosowanie opakowań wielokrotnego użytku), następnie odzysk zużytych opakowań bądź surowców, gospodarcze wykorzystanie, a na końcu inne sposoby zagospodarowania."

A. składowanie, recykling, ponowne wykorzystanie.
B. recykling, wielokrotne wykorzystanie, składowanie.
C. ograniczenie, odzysk, wykorzystanie, zagospodarowanie.
D. utylizacja, zagospodarowanie, przetwarzanie, odzysk.
Odpowiedź "ograniczenie, odzysk, wykorzystanie, zagospodarowanie" jest zgodna z dyrektywą 94/62/EC, która promuje hierarchię działań w zakresie opakowań. W pierwszej kolejności, kluczowe jest ograniczenie ilości odpadów poprzez stosowanie opakowań wielokrotnego użytku oraz zmniejszanie objętości i liczby opakowań. Kolejnym krokiem jest odzysk, który obejmuje procesy takie jak recycling czy kompostowanie, gdzie zużyte opakowania są przetwarzane w celu ponownego wykorzystania materiałów. Trzecim aspektem jest wykorzystanie, które odnosi się do użycia opakowań w nowych produktach lub procesach. Ostateczne zagospodarowanie dotyczy sytuacji, kiedy inne metody nie są już możliwe, a odpadki są usuwane w sposób zgodny z normami ochrony środowiska. Przykładem zastosowania tej hierarchii może być firma stosująca opakowania zwrotne, która nie tylko zmniejsza ilość odpadów, ale także promuje zrównoważony rozwój i oszczędność surowców.

Pytanie 23

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, przedstawiających stan zapasu magazynowego wyrobów gotowych i materiałów w przedsiębiorstwie, oblicz zapotrzebowanie netto tego przedsiębiorstwa na materiały niezbędne do realizacji zamówienia na 2 500 szt. długopisów, składających się z obudowy, sprężynki i wkładu.

WyszczególnienieZapas magazynowy [szt.]
Długopis100
Obudowa1 500
Sprężynka1 200
Wkład2 000

A. Obudowa - 900 szt., sprężynka - 1 200 szt., wkład - 400 szt.
B. Obudowa - 2 400 szt., sprężynka - 2 400 szt., wkład - 2 400 szt.
C. Obudowa - 1 000 szt., sprężynka - 1 300 szt., wkład - 500 szt.
D. Obudowa - 2 500 szt., sprężynka - 2 500 szt., wkład - 2 500 szt.
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że zrozumiałeś, jak obliczyć zapotrzebowanie na materiały do produkcji długopisów. Ważne jest, żeby wiedzieć, jak różnią się zapasy w magazynie od tego, co potrzebujemy do zrealizowania zamówienia. Patrząc na dane, mamy 1 500 obudów, 1 200 sprężynek i 2 000 wkładów, a zapotrzebowanie to odpowiednio 900, 1 200 i 400 sztuk. To świetny przykład, jak ważne jest planowanie produkcji i zarządzanie zapasami. Dzięki dobrym obliczeniom możemy lepiej kontrolować łańcuch dostaw i uniknąć przestojów w produkcji. Przy takim podejściu firma ma więcej szans, żeby zaspokoić potrzeby klientów i trzymać odpowiednie stany magazynowe.

Pytanie 24

Stawka za godzinę pracy pracownika magazynu wynosi 12,00 zł, a koszt użytkowania wózka to 10,00 zł za 20 minut. Przewidywany czas na wyładunek środka transportu to 6 godzin. Jaki będzie łączny koszt wyładunku?

A. 72,00 zł
B. 432,00 zł
C. 132,00 zł
D. 252,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wyładunku, należy uwzględnić zarówno koszty pracy pracownika, jak i koszty związane z używaniem wózka. Pracownik magazynu zarabia 12,00 zł za godzinę, a czas pracy wynosi 6 godzin. Zatem koszt pracy pracownika wynosi: 12,00 zł/godz. * 6 godz. = 72,00 zł. Koszt pracy wózka wynosi 10,00 zł za 20 minut, co oznacza, że w ciągu jednej godziny (60 minut) koszt ten wynosi: (60 min / 20 min) * 10,00 zł = 30,00 zł. Całkowity koszt używania wózka przez 6 godzin to: 30,00 zł/godz. * 6 godz. = 180,00 zł. Teraz sumujemy koszty: 72,00 zł (pracownik) + 180,00 zł (wózek) = 252,00 zł. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdzie efektywne planowanie kosztów pracy wpływa na rentowność operacji. Właściwe ustalanie stawek za pracę oraz kontrolowanie kosztów sprzętu są standardami, które przyczyniają się do optymalizacji procesów magazynowych.

Pytanie 25

Tabela przedstawia cennik usług przewozowych. Na jego podstawie ustalono, że wartość netto usługi przewozu 10 t artykułów głęboko mrożonych na odległość 100 km wynosi

CENY JEDNOSTKOWE NETTO w PLN
Rodzaj towaruWaga ładunkuStawka za 1 km ładowny
1. Towary neutralne1 000 – 2 999 kgPLN 1,90
3 000 – 5 999 kgPLN 2,10
6 000 – 14 999 kgPLN 2,40
15 000 – 24 000 kgPLN 2,80
2. Towar niebezpieczne
oraz wymagające
kontrolowanej temperatury
1 000 – 2 999 kgPLN 2,40
3 000 – 5 999 kgPLN 2,70
6 000 – 14 999 kgPLN 2,90
15 000 – 24 000 kgPLN 3,10

A. 290 zł.
B. 240 zł
C. 310 zł
D. 280 zł
Odpowiedź 290 zł jest poprawna, ponieważ aby obliczyć wartość netto usługi przewozu, należy zwrócić uwagę na stawkę za przewóz 1 km dla danej kategorii towarów oraz ich wagę. W tym przypadku dla artykułów głęboko mrożonych o wadze 10 ton na dystansie 100 km stawka wynosi 2,90 PLN za kilometr. Obliczenia dokonujemy więc mnożąc 2,90 PLN przez 100 km, co daje łączną wartość 290 PLN. Mnożenie stawek przez odległość jest standardową praktyką w logistyce, a precyzyjne ustalanie kosztów przewozu jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania budżetem w każdej firmie zajmującej się transportem. Przykładowo, umiejętność obliczania kosztów transportu pomaga w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru przewoźnika oraz optymalizacji tras przewozu, co może prowadzić do oszczędności i zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 26

Kod kreskowy EAN-13 wykorzystujemy do identyfikacji opakowań przy pomocy numeru GTIN

A. operacyjnych
B. konsumpcyjnych
C. dostawczych
D. przesyłkowych
Odpowiedzi transportowe, magazynowe oraz logistyczne nie są poprawne, ponieważ nie oddają one rzeczywistego zastosowania numeru GTIN w kontekście EAN-13. Opakowania transportowe są używane do transportu grupy produktów, natomiast kod EAN-13 służy do identyfikacji pojedynczych produktów detalicznych. Mimo że opakowania magazynowe i logistyczne mogą być objęte innymi systemami identyfikacji, jak kody QR czy inne rozwiązania logistyczne, to jednak ich zastosowanie nie jest zgodne z przeznaczeniem GTIN. Właściwa identyfikacja produktów konsumenckich ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania zapasami oraz sprzedaży. Użycie GTIN w kontekście opakowań transportowych lub magazynowych może prowadzić do nieporozumień i błędów w systemach zarządzania, ponieważ te rodzaje opakowań mogą nie zawierać specyficznych danych o produktach, które są niezbędne do skutecznego zarządzania w handlu detalicznym. Z tego powodu, nie należy mylić kontekstu użycia kodu EAN-13, który w rzeczywistości odnosi się bezpośrednio do detalicznych jednostek sprzedaży, z innymi typami opakowań, które mogą być używane w logistyce czy magazynowaniu.

Pytanie 27

Zakład przyjął zamówienie na 96 sztuk głowic do silników. Produkcja zamówionych głowic na jednej linii produkcyjnej w jednej zmianie dziennie zajmie 48 dni. Ile dni potrwa produkcja, jeśli zostanie uruchomiona druga linia produkcyjna, a prace na obu liniach będą prowadzone na trzech zmianach?

A. 8 dni
B. 6 dni
C. 7 dni
D. 5 dni
Produkcja głowic do silników na jednej linii i jednej zmianie zajmowała 48 dni. Oznacza to, że na jednej linii produkcyjnej można wyprodukować 2 głowice dziennie, co daje w sumie 96 głowic w ciągu 48 dni. Po uruchomieniu drugiej linii produkcyjnej oraz zwiększeniu liczby zmian do trzech, obliczenia wskazują, że możliwości produkcyjne wzrosną. Każda linia produkcyjna na trzech zmianach może wyprodukować 6 głowic dziennie (2 głowice na zmianę x 3 zmiany). Łącznie obie linie będą produkować 12 głowic dziennie (6 głowic z każdej linii). Zatem, aby wyprodukować 96 głowic, potrzeba 8 dni (96 głowic / 12 głowic dziennie). W praktyce, takie podejście do organizacji produkcji jest zgodne z zasadami Lean Manufacturing, które promują efektywność i minimalizację strat, co można osiągnąć poprzez zwiększenie zdolności produkcyjnych i optymalizację procesów.

Pytanie 28

Cechą transportu jest zapewnienie, że towar zostanie dostarczony do odbiorcy w ustalonym przez nabywcę i sprzedawcę usług przewozowych czasie, co nazywamy

A. regularnością dostawy
B. częstotliwością dostawy
C. terminowością dostawy
D. szybkością dostawy
Częstotliwość dostawy odnosi się do liczby dostaw w określonym czasie, co nie jest równoznaczne z pewnością dostarczenia towaru w ustalonym terminie. Regularność dostawy sugeruje, że dostawy odbywają się w ustalonych odstępach czasowych, ale nie gwarantuje to, że towar dotrze dokładnie na czas. Szybkość dostawy natomiast skupia się na czasie, jaki zajmuje transport, ale nie uwzględnia aspektu, czy dostawa nastąpi w umówionym terminie. Wszystkie te aspekty mogą wpływać na ogólne zadowolenie klientów, lecz nie są one bezpośrednio związane z pojęciem terminowości. W praktyce, pomylenie tych terminów może prowadzić do nieporozumień oraz niezadowolenia klientów, gdyż mogą oni oczekiwać, że częste czy szybkie dostawy automatycznie są terminowe. Kluczowe jest zrozumienie, że terminowość to nie tylko kwestia dostarczenia towarów, lecz także spełnienia oczekiwań klientów związanych z czasem dostawy. W kontekście profesjonalnych praktyk logistycznych, terminowość jest często mierzona poprzez wskaźniki KPI, które umożliwiają monitorowanie i poprawę efektywności procesów dostawczych. Dbanie o terminowość w dostawach powinno być priorytetem dla każdej organizacji, aby uniknąć negatywnych skutków związanych z niezadowoleniem klientów oraz strat finansowych.

Pytanie 29

W zakładzie szlifierskim przetwarzane są tuleje cylindryczne. Na wyprodukowanie 100 sztuk produktów potrzebne jest 192 roboczo-godzin. Ile dni roboczych należy zaplanować na wykonanie 100 sztuk tulei, jeśli dysponujemy 2 szlifierkami, a praca odbywa się na dwie zmiany po 8 godzin każda?

A. 5 dni
B. 7 dni
C. 8 dni
D. 6 dni
Poprawna odpowiedź to 6 dni roboczych, ponieważ obliczenia opierają się na dostępnych zasobach i czasie produkcji. Na wykonanie 100 sztuk tulei cylindrowych potrzeba 192 roboczo-godzin. Mając dostępne 2 szlifierki oraz możliwość pracy na dwie zmiany po 8 godzin każda, całkowity czas pracy wynosi 16 godzin dziennie. Aby obliczyć liczbę dni roboczych potrzebnych do zrealizowania 192 roboczo-godzin, dzielimy 192 przez 16. Otrzymujemy wynik 12 dni roboczych. Jednakże, musimy wziąć pod uwagę, że czas pracy w szlifierni może być różny w zależności od zastosowanej technologii oraz organizacji procesu produkcyjnego. W praktyce, optymalizacja czasu produkcji, jak i efektywne wykorzystanie dostępnych maszyn, są kluczowe dla zwiększenia wydajności. Dobrze zorganizowane stanowisko pracy oraz odpowiednie planowanie cyklu produkcyjnego mogą przyczynić się do skrócenia czasu realizacji zamówień. Warto zaznaczyć, że stosowanie metod zarządzania produkcją, takich jak Lean Manufacturing, pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i skracanie czasu realizacji produkcji.

Pytanie 30

Koszt utrzymania magazynu wynosi 4 zł/m2. Jaką kwotę trzeba będzie przeznaczyć na utrzymanie magazynu, jeśli w niedalekiej przyszłości planowany jest wzrost kosztów o 15%?

A. 5,30 zł
B. 4,15 zł
C. 4.60 zł
D. 6,15 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 4,60 zł za m2, co wynika z obliczenia wzrostu kosztów utrzymania magazynu o 15%. Aby uzyskać nowy koszt, należy pomnożyć początkowy koszt (4 zł/m2) przez 1,15 (co oznacza 100% kosztów plus 15% wzrostu). Wzór obliczeń wygląda następująco: 4 zł * 1,15 = 4,60 zł. Taka analiza kosztów jest kluczowa w zarządzaniu operacjami, ponieważ pozwala na prognozowanie wydatków i planowanie budżetu. W praktyce, przedsiębiorstwa często muszą dostosowywać swoje modele kosztowe w odpowiedzi na zmiany w rynku, takie jak wzrost cen materiałów czy zmiany w regulacjach. Regularne przeglądanie i aktualizacja kosztów operacyjnych jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania finansami, co umożliwia skuteczniejsze podejmowanie decyzji i optymalizację wydatków.

Pytanie 31

Harmonogram produkcji powstaje na podstawie planu

A. zaopatrzenia materiałowego
B. obciążenia możliwości przedsiębiorstwa
C. budżetowego
D. sprzedaży
Plan produkcji jest kluczowym elementem zarządzania operacyjnego w przedsiębiorstwie i powinien być oparty na realnych prognozach sprzedaży. To właśnie analiza popytu na produkty pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów produkcyjnych oraz na minimalizację kosztów związanych z nadprodukcją lub niedoborem. Oparcie planu produkcji na prognozach sprzedaży umożliwia precyzyjne dostosowanie procesu produkcyjnego do potrzeb rynku, co jest zgodne z zasadami lean management oraz z praktykami zarządzania łańcuchem dostaw. Przykładowo, jeśli prognozy wskazują na wzrost sprzedaży konkretnego produktu, przedsiębiorstwo może zainwestować w zwiększenie mocy produkcyjnych lub zoptymalizować procesy, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. Dobra praktyka to także regularne weryfikowanie prognoz w odniesieniu do rzeczywistych wyników sprzedaży, co pozwala na szybką reakcję na zmieniające się warunki rynkowe i dostosowanie planu produkcji do aktualnych potrzeb.

Pytanie 32

Wybór środka transportu, zabezpieczenie ładunku oraz przygotowanie dokumentacji przewozowej to działania

A. operacyjne mające miejsce przed przewozem
B. zarządzające odbywające się przed przewozem
C. operacyjne realizowane w trakcie procesu transportowego
D. zarządzające zachodzące w trakcie procesu transportowego
Wybór odpowiedzi sugerujących, że czynności te są wykonawcze występujące w trakcie procesu transportowego lub organizacyjne występujące w jego trakcie, prowadzi do nieporozumienia dotyczącego etapów procesu transportowego. Proces transportowy dzieli się na kilka kluczowych etapów: organizację, realizację oraz kontrolę. Czynności takie jak wybór środka transportu, ubezpieczenie ładunku oraz sporządzanie dokumentów przewozowych są częścią etapu organizacyjnego, który ma miejsce przed samym przewozem. W praktyce, działania wykonawcze odnosiłyby się do czynności, które są realizowane już w trakcie dostarczania towaru, takie jak załadunek, transport czy rozładunek. Pominięcie znaczenia etapu organizacyjnego może prowadzić do nieefektywnych decyzji, takich jak niewłaściwy wybór środka transportu, co może skutkować opóźnieniami, dodatkowymi kosztami lub problemami z bezpieczeństwem ładunku. Koncentracja na organizacji przed przewozem jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w operacjach logistycznych i transportowych. Właściwe przygotowania przyczyniają się do płynności całego procesu, a także pomagają w zapewnieniu zgodności z przepisami prawa, co jest niezbędne w każdej branży transportowej.

Pytanie 33

Wydatki związane z amortyzacją wózka jezdniowego powinny być klasyfikowane jako koszty

A. międzyokresowe
B. stałe
C. zmienne
D. zamówienia
Zrozumienie klasyfikacji kosztów w przedsiębiorstwie, w tym kosztów amortyzacji, jest kluczowe dla skutecznego zarządzania finansami. Wybór niewłaściwej kategorii kosztów, takich jak międzyokresowe, zmienne czy zamówienia, może prowadzić do poważnych błędów w analizach finansowych. Koszty międzyokresowe dotyczą wydatków, które są ponoszone w jednym okresie, a rozliczane w kolejnych, co nie jest zastosowaniem w przypadku amortyzacji, która jest przypisywana do kosztów w miarę upływu czasu. Z kolei koszty zmienne są ściśle związane z poziomem produkcji lub sprzedaży, co również nie ma zastosowania do amortyzacji, ponieważ jest to koszt stały, niezależny od tych zmiennych. Kategoryzowanie amortyzacji jako kosztów zamówienia również jest nieprawidłowe, ponieważ koszty zamówienia dotyczą wydatków związanych z zakupem towarów lub usług, a nie z użytkowaniem już posiadanych środków trwałych. Błędne przypisanie kosztów amortyzacji do innych kategorii może prowadzić do niepoprawnych obliczeń rentowności, co w rezultacie może wpływać na strategie podejmowane przez menedżerów w zakresie inwestycji czy optymalizacji kosztów. Właściwe zrozumienie i klasyfikacja kosztów są kluczowe dla analizy finansowej, zgodności z obowiązującymi zasadami rachunkowości i efektywnego planowania budżetowego.

Pytanie 34

Firma korzystająca z MRP jest firmą planującą zapotrzebowanie

A. materiałowe
B. logistyczne
C. magazynowe
D. operacyjne
Odpowiedź "materiałowe" jest prawidłowa, ponieważ MRP (Material Requirements Planning) to system, który koncentruje się na planowaniu potrzeb materiałowych w przedsiębiorstwie. MRP pomaga w zapewnieniu, że odpowiednie ilości materiałów są dostępne w odpowiednim czasie do produkcji, co minimalizuje przestoje i nadmiar zapasów. Przykładowo, w branży produkcyjnej MRP pozwala na precyzyjne określenie, ile surowców potrzebnych jest do realizacji zamówień klientów oraz kiedy należy je zamówić, aby uniknąć przestojów w produkcji. Dzięki zastosowaniu MRP, przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoim łańcuchem dostaw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie efektywności operacyjnej. Dodatkowo, MRP wspiera procesy podejmowania decyzji w zakresie zakupu surowców, co jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i zwiększenia konkurencyjności na rynku.

Pytanie 35

Zakład produkcyjny wytwarza codziennie 50 sztuk wyrobu X, którego skład obejmuje: 2 elementy Y oraz 3 elementy Z. Określ częstotliwość regularnych dostaw od dostawców elementów Y i Z, przy założeniu, że jednorazowa dostawa elementu Y wynosi 200 sztuk, a elementu Z 600 sztuk?

A. Co 2 dni element Y i co 4 dni element Z
B. Co 4 dni element Y i Z
C. Co 4 dni element Y i co 12 dni element Z
D. Co 16 dni element Y i Z
Wybór innych odpowiedzi wynika z braku zrozumienia podstawowych zasad zarządzania zapasami oraz potrzeb produkcyjnych. Na przykład, sugerowanie, że element Y można dostarczać co 16 dni, ignoruje codzienne zapotrzebowanie na ten element. Przy takich zasadach dostaw, przedsiębiorstwo mogłoby napotkać braki, co prowadzi do przestojów w produkcji, a to jest sprzeczne z podstawowymi zasadami efektywności operacyjnej. Rozważając inne alternatywy, takie jak dostawa zarówno elementów Y, jak i Z co 4 dni, również prowadzi do nieefektywności, ponieważ nie uwzględnia różnych cykli zapotrzebowania obu elementów. W praktyce, każda grupa elementów powinna być traktowana niezależnie w kontekście potrzeb produkcyjnych. Kluczowe jest, aby dostawy były dostosowane do rzeczywistego zużycia, co pozwoli na utrzymanie optymalnego poziomu zapasów. Niezrozumienie tej zasady prowadzi do typowych błędów związanych z nieefektywnym zarządzaniem zapasami, co w dłuższej perspektywie może wpływać negatywnie na całkowite koszty operacyjne oraz zdolność przedsiębiorstwa do zaspokajania potrzeb rynku.

Pytanie 36

O ergonomii wózka widłowego, nabytego do transportu elektrycznego, świadczy przede wszystkim to, że pojazd zapewnia

A. szybką i stabilną pracę w trudnych warunkach
B. długotrwałe użytkowanie, pełny serwis po upływie okresu gwarancyjnego
C. osiągnięcie kompromisu między wydajnością a niskim zużyciem energii
D. łatwe wsiadanie i wysiadanie z pojazdu oraz zamkniętą, ogrzewaną kabinę
Analiza dostępnych odpowiedzi ujawnia pewne nieporozumienia dotyczące ergonomiczności wózków widłowych. Odpowiedzi koncentrują się na cechach technicznych i wydajnościowych, które chociaż mogą być istotne dla ogólnej funkcjonalności urządzenia, nie oddają istoty ergonomii. Na przykład, długotrwałe użytkowanie i pełny serwis w okresie pogwarancyjnym są ważne z perspektywy trwałości i wsparcia technicznego, jednak nie odnoszą się bezpośrednio do komfortu operatora. Podobnie, szybka i stabilna praca w trudnych warunkach jest niewątpliwie korzystna, ale nie wpływa na to, jak wygodne jest korzystanie z wózka w dłuższej perspektywie. Co więcej, osiągnięcie równowagi między wydajnością a niskim zużyciem energii to aspekt związany z efektywnością operacyjną, lecz również nie jest kluczowym czynnikiem ergonomii. Komfort użytkownika i bezpieczeństwo powinny być priorytetem, a nie tylko aspekty techniczne. Właściwe podejście do projektowania wózków widłowych powinno koncentrować się na zaspokajaniu potrzeb operatorów, co zapewnia nie tylko lepsze doświadczenia w pracy, ale także zmniejsza ryzyko urazów i poprawia ogólną wydajność. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do podejmowania decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie i efektywność pracy operatorów.

Pytanie 37

Z którym dostawcą zakład powinien nawiązać współpracę, biorąc pod uwagę podane kryteria doboru wraz z wagami oraz przydzielone punkty w skali od 1 do 6, gdzie 1 punkt oznacza najniższą, a 6 punktów najwyższą ocenę?

DostawcaKryteria doboru
Jakość produktu
(waga 0,3)
Cena produktu
(waga 0,3)
Wielkość dostawy
(waga 0,2)
Forma płatności
(waga 0,2)
A.3644
B.4533
C.5443
D.6351

A. C.
B. D.
C. A.
D. B.
Dostawca A jest najlepszym wyborem z punktu widzenia analizy wielokryterialnej, uzyskując najwyższą sumę ważoną punktów wynoszącą 4,3, co wskazuje na jego przewagę w kontekście przyjętych kryteriów. Współpraca z dostawcą, który osiąga wysokie oceny w różnych aspektach, jest kluczowa dla efektywności operacyjnej zakładu. Przykładowo, jeśli kryteria obejmują jakość dostarczanych produktów, terminowość dostaw oraz wsparcie posprzedażowe, to dostawca z najlepszymi ocenami w tych kategoriach przyczynia się do minimalizacji ryzyka przestoju produkcyjnego, co jest zgodne z zasadami lean managementu. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe, które podkreślają znaczenie współpracy z dostawcami o stabilnej reputacji, co w konsekwencji wpływa na jakość finalnych produktów lub usług oferowanych przez zakład. W kontekście strategii zakupowej, wybór dostawcy A może nie tylko poprawić wyniki finansowe, ale także zwiększyć konkurencyjność na rynku.

Pytanie 38

Korzystając z informacji zawartych w tabeli określ kraj pochodzenia produktu, na którym umieszczono przedstawiony kod kreskowy EAN.

Kraj producenta według prefiksu
380 Bułgaria
383 Słowenia
385 Chorwacja
400, 401, 402... do 440 Niemcy
45 i 49 Japonia
46 Rosja
470 Kurdystan
471 Tajwan
474 Estonia
476 Azerbejdżan
475 Łotwa
477 Litwa
478 Uzbekistan
479 Sri Lanka
482 Ukraina
484 Mołdawia
485 Armenia
486 Gruzja
487 Kazachstan
489 Hongkong
50 Wielka Brytania
520 Grecja
528 Liban
529 Cypr
530 Albania
531 Macedonia
535 Malta
539 Irlandia
560 Portugalia
569 Islandia
57 Dania
590 Polska
594 Rumunia
599 Węgry
600 i 601 RPA
609 Mauritius
611 Maroko
613 Algieria
616 Kenia
618 Wybrzeże Kości Słoniowej
619 Tunezja
621 Syria
622 Egipt
624 Libia
625 Jordania
626 Iran
627 Kuwejt
628 Arabia Saudyjska
629 Emiraty Arabskie
64 Finlandia
690, 691, 692, 693, 694, 695, 699 Chiny
70 Norwegia
73 Szwecja
742 Honduras
743 Nikaragua
744 Kostaryka
750 Meksyk
754-755 Kanada
759 Wenezuela
76 Szwajcaria
770 Kolumbia
777 Boliwia
779 Argentyna
780 Chile
784 Paragwaj
786 Ekwador
789 Brazylia
80, 81, 82 i 83 Włochy
84 Hiszpania
850 Kuba
858 Słowacja
859 Czechy

Ilustracja do pytania
A. Grecja.
B. Iran.
C. Niemcy.
D. Chiny.
Odpowiedź 'Niemcy' jest poprawna, ponieważ prefiksy kodów kreskowych EAN przypisane do różnych krajów są ściśle zdefiniowane. W przypadku prefiksów od '400' do '440', są one przypisane do Niemiec. Oznacza to, że każdy produkt z takim kodem kreskowym pochodzi od niemieckiego producenta. W praktyce, znajomość kodów kreskowych jest niezwykle ważna w handlu międzynarodowym, ponieważ pozwala na identyfikację pochodzenia produktów, co ma kluczowe znaczenie w kontekście jakości, bezpieczeństwa oraz zgodności z przepisami. Wykorzystując tę wiedzę, można lepiej zarządzać łańcuchem dostaw oraz podejmować świadome decyzje zakupowe. Warto również zwrócić uwagę, że organizacje takie jak GS1 są odpowiedzialne za nadawanie prefiksów krajowych, co zapewnia globalną spójność i zaufanie do systemu kodów kreskowych.

Pytanie 39

Naruszenie zasad BHP dotyczących ręcznego transportu ciężarów, które przekraczają ustalone limity, może prowadzić do urazów.

A. kręgosłupa
B. kończyn górnych
C. głowy
D. kończyn dolnych
Nieprzestrzeganie przepisów BHP podczas ręcznego przemieszczania ciężarów o masie przekraczającej ustalone normy rzeczywiście może prowadzić do poważnych urazów, w szczególności kręgosłupa. Kręgosłup jest strukturą anatomiczną, która jest szczególnie narażona na przeciążenia, szczególnie gdy ciężar jest źle podnoszony lub przenoszony. Właściwe techniki podnoszenia, takie jak utrzymywanie ciężaru blisko ciała oraz uginanie kolan zamiast pleców, są kluczowe w zapobieganiu urazom. W standardach BHP, takich jak normy PN-N-18002 oraz PN-N-18001, podkreśla się znaczenie szkoleń w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy. Przykładowo, pracownicy magazynów powinni być regularnie szkoleni w zakresie technik bezpiecznego podnoszenia. Mity dotyczące podnoszenia ciężarów, takie jak przekonanie, że można podnosić ciężkie przedmioty bez odpowiedniego przygotowania, mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym przewlekłych bóli pleców i urazów kręgosłupa.

Pytanie 40

Jakie oprogramowanie informatyczne stosuje kody kreskowe w procesie dystrybucji?

A. Supply Chain Management
B. Customer Relationship Management
C. Automatic Data Capture
D. Efficient Consumer Response
Automatic Data Capture (ADC) to system informatyczny, który umożliwia automatyczne zbieranie danych z otoczenia, w tym danych zawartych w kodach kreskowych. Kody kreskowe są szeroko stosowane w różnych branżach, w tym w logistyce, handlu detalicznym i magazynowaniu, ponieważ umożliwiają szybkie i dokładne wprowadzanie danych do systemów informatycznych. Przykładem zastosowania ADC jest skanowanie kodów kreskowych produktów w sklepie, co pozwala na natychmiastowe zarejestrowanie transakcji w systemie POS (Point of Sale) oraz zaktualizowanie stanów magazynowych. Dzięki standardom takim jak GS1, które definiują zasady tworzenia i stosowania kodów kreskowych, firmy mogą zapewnić interoperacyjność systemów i zwiększyć efektywność operacyjną. ADC przyczynia się do redukcji błędów ludzkich, przyspiesza procesy inwentaryzacji oraz umożliwia szybsze i bardziej precyzyjne zarządzanie danymi w łańcuchu dostaw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.