Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 16 maja 2025 18:00
  • Data zakończenia: 16 maja 2025 18:27

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedsiębiorstwo transportowe posiada 4 zestawy drogowe o ładowności 18 ton każdy. Oblicz średni wskaźnik wykorzystania ładowności taboru przedsiębiorstwa, jeżeli pojazdy każdego dnia przewożą ładunki zgodnie z zestawieniem podanym w tabeli.

Zestaw drogowyŁadunek
118 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie 740 kg/pjł
210 skrzyniopalet o masie 500 kg/szt. i 10 skrzyniopalet o masie 800 kg/szt.
320 beczek o masie 400 kg/szt. i 5 skrzyń o masie 372 kg/szt.
418 000 litrów benzyny o masie 13 500 kg

A. 0,31
B. 0,69
C. 1,45
D. 0,76
Poprawna odpowiedź wynosi 0,69, co oznacza, że średnio wykorzystano 69% maksymalnej ładowności taboru. Aby obliczyć średni wskaźnik wykorzystania ładowności, należy podzielić sumę rzeczywistych mas przewożonych ładunków przez łączną maksymalną ładowność wszystkich zestawów drogowych. W tym przypadku mamy 4 zestawy o ładowności 18 ton każdy, co daje łączną maksymalną ładowność wynoszącą 72 tony. Jeśli suma przewożonych ładunków wynosi około 49,68 tony, to dzieląc tę wartość przez 72 tony, otrzymujemy wskaźnik 0,69. W praktyce, monitorowanie wskaźnika wykorzystania ładowności jest kluczowe w zarządzaniu flotą transportową, gdyż pozwala na optymalizację operacji i zwiększenie efektywności kosztowej. Właściwe wykorzystanie pojemności taboru przyczynia się do zmniejszenia kosztów przewozu oraz poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku transportowym, co jest zgodne z zasadami Lean Management oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 2

W Polsce regulacje dotyczące umowy spedycji znajdują się w Kodeksie

A. cywilnym
B. pracy
C. celnym
D. handlowym
Umowa spedycji nie jest regulowana przez Kodeks celny, który koncentruje się na przepisach dotyczących obrotu towarami i procedur celnych. Kodeks celny dotyczy ograniczeń w handlu międzynarodowym oraz zasad zwalniania towarów z cła, co nie ma bezpośredniego związku z regulowaniem umów spedycji jako takich. Również Kodeks pracy nie ma zastosowania w kontekście umowy spedycji, ponieważ reguluje on relacje między pracodawcami a pracownikami, a nie umowy o świadczenie usług transportowych. Kodeks handlowy, z drugiej strony, dotyczy działalności gospodarczej i przedsiębiorców, ale nie precyzuje szczegółowo zasad dotyczących umów spedycji, które są bardziej związane z umowami cywilnoprawnymi. W praktyce, osoby zajmujące się spedycją mogą mylić te kodeksy, co prowadzi do błędnych wniosków na temat obowiązujących przepisów. W kontekście spedycji, kluczowe jest zrozumienie, że umowy te są specyficznymi umowami cywilnymi z określonymi prawami i obowiązkami, które mogą być również regulowane przez dodatkowe przepisy takie jak Ustawa o przewozie towarów. Dlatego znajomość Kodeksu cywilnego jest niezbędna do prawidłowego zarządzania umowami spedycyjnymi.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Nadawca wysłał do transportu 800 opakowań zbiorczych na paletach. Maksymalna ilość opakowań zbiorczych na jednej palecie wynosi 8. Oblicz minimalną liczbę naczep potrzebnych do przeprowadzenia transportu, jeśli jedna naczepa może pomieścić maksymalnie 20 paletowych jednostek ładunkowych?

A. 3 naczepy
B. 2 naczepy
C. 4 naczepy
D. 5 naczep
Aby obliczyć minimalną liczbę naczep potrzebnych do przewozu 800 opakowań zbiorczych, zaczynamy od ustalenia, ile palet potrzeba. Skoro na jednej palecie może znajdować się maksymalnie 8 opakowań zbiorczych, to dzielimy 800 przez 8. Otrzymujemy zatem 100 palet. Następnie, mając już liczbę palet, musimy obliczyć, ile naczep jest wymagane, skoro do jednej naczepy można załadować 20 palet. Dzieląc 100 palet przez 20, uzyskujemy 5 naczep. Taki sposób obliczania jest typowy w logistyce, gdzie kluczowe jest planowanie transportu z uwzględnieniem ograniczeń przestrzennych. Praktycznym zastosowaniem takiego podejścia jest optymalizacja kosztów transportu i magazynowania, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży. Używając metod planowania, takich jak modelowanie procesów logistycznych, można efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw, co pozwala na zwiększenie wydajności operacyjnej.

Pytanie 5

Który z przedstawionych rozkładów czasu pracy kierowcy jest zgodny z aktualnymi regulacjami?

A. 4 godziny jazdy, 15 minut przerwy, 5 godzin jazdy, 30 minut odpoczynku, 11 godzin odpoczynku
B. 5 godzin jazdy, 45 minut odpoczynku, 4 godziny jazdy, 11 godzin odpoczynku
C. 4,5 godziny jazdy, 45 minut przerwy, 4,5 godziny jazdy, 11 godzin odpoczynku
D. 4 godziny jazdy, 20 minut przerwy, 4 godziny jazdy, 25 minut odpoczynku, 1 godzina jazdy, 11 godzin odpoczynku
Odpowiedź 1 jest zgodna z obowiązującymi przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców, które są ściśle regulowane przez normy unijne oraz krajowe. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006, kierowca może prowadzić pojazd przez maksymalnie 9 godzin dziennie, z możliwością wydłużenia do 10 godzin, jednak nie więcej niż dwa razy w tygodniu. Po każdej serii 4,5 godziny jazdy, kierowca jest zobowiązany do przerwy wynoszącej co najmniej 45 minut. Odpoczynek dzienny powinien wynosić minimum 11 godzin, który można skrócić do 9 godzin, ale tylko dwa razy w tygodniu. Przykład podany w odpowiedzi 1 ilustruje prawidłowy rozkład czasu pracy: 4,5 godziny jazdy, następnie 45 minut przerwy, a potem kolejne 4,5 godziny jazdy, co spełnia wymagania dotyczące przerwy oraz odpoczynku. Taki harmonogram zapewnia nie tylko zgodność z przepisami, ale również przyczynia się do bezpieczeństwa ruchu drogowego, minimalizując ryzyko zmęczenia kierowcy.

Pytanie 6

Przedstawione w tabeli etapy procesu przewozowego występują w transporcie

  • − przyjazd pociągu oraz precyzyjne ustawienie wagonów
  • − podniesienie i obrócenie wewnętrznej części wagonu
  • − wjazd ciągnika wraz z naczepą na obróconą platformę
  • − odczepienie ciągnika od naczepy
  • − obrót wewnętrznej części wagonu
  • − sformowanie składu
  • − odjazd pociągu

A. szynowo-drogowym.
B. wodno-lądowym.
C. drogowo-morskim.
D. kolejowo-morskim.
Odpowiedź 'szynowo-drogowym' jest poprawna, ponieważ etapy procesu przewozowego przedstawione w tabeli odnoszą się do transportu kombinowanego, w którym transport szynowy i drogowy są łączone w celu efektywnego przewozu towarów. W systemie tym, korzysta się z kolejowych środków transportu, takich jak pociągi, które przewożą ładunek na dłuższe dystanse, a następnie z transportu drogowego, który zapewnia dostarczenie ładunku do ostatecznego miejsca przeznaczenia. Przykładami zastosowania transportu szynowo-drogowego mogą być przewozy kontenerów, gdzie pociąg przewozi kontenery do terminala, a następnie ciężarówki dostarczają je do portów lub do klientów. Takie podejście nie tylko zwiększa efektywność transportu, ale również redukuje koszty i negatywny wpływ na środowisko, zgodnie z zaleceniami międzynarodowych standardów transportowych. W praktyce, organizacje transportowe coraz częściej wdrażają zintegrowane systemy zarządzania łańcuchem dostaw, które uwzględniają transport szynowo-drogowy jako optymalne rozwiązanie dla przewozu towarów.

Pytanie 7

Załadunek paletowych jednostek ładunkowych (pjł) do kontenera rozpoczął się o godzinie 8:00. Ładunek został rozmieszczony w kontenerze w dwóch warstwach, w każdej warstwie w liczbie zgodnej z przedstawionym rysunkiem. O której godzinie najwcześniej pojazd z kontenerem będzie mógł wyjechać w trasę, jeżeli załadunek 1 pjł trwa 2 minuty, a czas załadunku kontenera na środek transportu drogowego wynosi 10 minut?

Rozmieszczenie paletowych jednostek ładunkowych w kontenerze w jednej warstwie

Ilustracja do pytania
A. O godzinie 9:50
B. O godzinie 9:10
C. O godzinie 10:00
D. O godzinie 9:00
Odpowiedź 9:50 jest prawidłowa, bo załadunek zaczyna się o 8:00, a całość zajmuje 110 minut. Każda paleta potrzebuje 2 minut na załadunek i 10 minut na załadunek kontenera na transport. Jeśli załadunek odbywa się w dwóch warstwach, to najpierw musimy policzyć czas dla wszystkich palet. Przykładowo, jak mamy 4 palety w każdej warstwie, to będzie 2 minuty razy 8 palet, co daje 16 minut. Jak do tego dodamy 10 minut za kontener, to mamy 26 minut. Więc 8:00 plus 110 minut to naprawdę 9:50. Fajnie jest wiedzieć, jak długo trwa każdy etap załadunku, bo w logistyce to kluczowe, żeby wszystko szło zgodnie z planem.

Pytanie 8

Nadawca ładunku 4 stycznia 2021 r. złożył u przewoźnika reklamację w formie pisemnej. Na podstawie przedstawionego fragmentu rozporządzenia określ do kiedy najpóźniej przewoźnik musi poinformować nadawcę o odrzuceniu reklamacji.

Fragment rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego
§ 5.1. Reklamację składa się w formie pisemnej.(...)
§ 6.1. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.

2. Jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w § 5 ust. 1-4, przewoźnik wzywa reklamującego, aby usunął braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji.(...)
§ 10.Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.

A. 3 lutego 2021 r.
B. 14 stycznia 2021 r.
C. 15 lutego 2021 r.
D. 29 stycznia 2021 r.
Odpowiedź "3 lutego 2021 r." jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu, przewoźnik ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. W tym przypadku, reklamacja została złożona 4 stycznia 2021 r., co oznacza, że przewoźnik ma czas do 3 lutego 2021 r. na podjęcie decyzji. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy ma kluczowe znaczenie w branży transportowej, gdzie przestrzeganie terminów reklamacyjnych wpływa na zaufanie klientów oraz reputację firmy. W przypadku, gdy przewoźnik nie odpowie w wyznaczonym terminie, może to prowadzić do niekorzystnych skutków, takich jak utrata wiarygodności lub konieczność wypłaty odszkodowania. Dlatego tak ważne jest, aby zarówno nadawcy, jak i przewoźnicy dokładnie znali przepisy regulujące terminy odpowiedzi na reklamacje, co jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu transportem. Prawidłowe postępowanie w sytuacjach reklamacyjnych przyczynia się do efektywniejszego zarządzania procesami logistycznymi oraz budowania długotrwałych relacji z klientami.

Pytanie 9

Analogowa tarcza tachografu jest używana do rejestrowania

A. średniej prędkości pojazdu
B. motogodzin pracy silnika pojazdu
C. czasu pracy kierowcy
D. średniego zużycia paliwa
Tarcza tachografu analogowego spełnia istotne funkcje w zakresie rejestrowania czasu pracy kierowcy. Wybór odpowiedzi dotyczących średniego zużycia paliwa, motogodzin pracy silnika czy średniej prędkości pojazdu jest niepoprawny, ponieważ te parametry nie są bezpośrednio rejestrowane przez tachograf. Tarcze te są zaprojektowane przede wszystkim do monitorowania czasu pracy kierowcy oraz jego odpoczynku, co jest kluczowe dla przestrzegania przepisów prawa dotyczących transportu drogowego. W przypadku średniego zużycia paliwa, informacja ta jest zazwyczaj zbierana przez inne systemy monitorujące, takie jak komputer pokładowy pojazdu lub systemy zarządzania flotą. Podobnie, motogodziny pracy silnika oraz średnia prędkość pojazdu są rejestrowane przez specjalistyczne urządzenia, ale nie są funkcją tachografu. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tachografu z innymi systemami pomiarowymi. W branży transportowej ważne jest, aby znać dokładnie funkcje poszczególnych urządzeń, ponieważ niezrozumienie ich zastosowania może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz obniżenia efektywności operacyjnej. Zrozumienie roli tachografu w kontekście regulacji dotyczących czasu pracy kierowcy jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania flotą oraz zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jakiego rodzaju działania są realizowane przez wyspecjalizowane jednostki po przekroczeniu przez pojazd wskazanego w instrukcji przebiegu lub czasu eksploatacji?

A. Czynności diagnostyczne
B. Główne naprawy
C. Okresowe usługi techniczne
D. Bieżące naprawy
Czynności, takie jak naprawy bieżące, naprawy główne oraz czynności kontrolne, są istotnymi aspektami utrzymania pojazdów, jednak nie są one równoważne z okresowymi obsługami technicznymi. Naprawy bieżące koncentrują się na rozwiązywaniu problemów, które pojawiają się na bieżąco, często reagując na awarie. To podejście jest mniej systematyczne i nie zapewnia z góry określonej kontroli nad stanem technicznym pojazdu. W przeciwieństwie do tego, naprawy główne dotyczą bardziej skomplikowanych usterek, które wymagają znacznych zasobów i wkładu czasu. Zazwyczaj są one rezultatem zaniedbania regularnych prac konserwacyjnych, co może prowadzić do nieprzewidzianych kosztów oraz przestojów. Czynności kontrolne, choć niezbędne, nie zastępują pełnych przeglądów technicznych, gdyż nie obejmują na przykład wymiany płynów eksploatacyjnych czy regulacji układów. Dlatego kluczowe jest, aby pamiętać, że okresowe obsługi techniczne są zaplanowanym i kompleksowym podejściem do utrzymania pojazdów, które ma na celu nie tylko ich efektywność, ale również bezpieczeństwo użytkowników. Zaniedbanie tych standardowych praktyk może prowadzić do poważnych konsekwencji, a nawet wypadków drogowych.

Pytanie 12

Ile procent przewozów jest realizowanych na czas, gdy w firmie transportowej, która dysponuje bazą 20 samochodów ciężarowych, pięć z nich nie wykonuje przewozów zgodnie z umową?

A. 75%
B. 90%
C. 25%
D. 50%
Aby obliczyć procent przewozów wykonywanych terminowo, należy najpierw ustalić liczbę samochodów, które wykonują przewozy zgodnie z umową. W tym przypadku przedsiębiorstwo dysponuje 20 samochodami, z czego 5 nie wykonuje przewozów zgodnie z umową. Oznacza to, że 15 samochodów działa zgodnie z ustalonymi normami. Procent przewozów terminowych można obliczyć, dzieląc liczbę samochodów wykonujących przewozy zgodnie z umową (15) przez całkowitą liczbę samochodów (20) i mnożąc przez 100. Wyliczenie to daje następujący wynik: (15/20) * 100 = 75%. Ta wiedza jest niezbędna w branży transportowej, gdzie monitorowanie i ocena wydajności floty są kluczowe dla utrzymania wysokich standardów usług. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe powinny regularnie analizować wskaźniki wydajności, aby dostosowywać strategię operacyjną i zapewniać zgodność z oczekiwaniami klientów oraz standardami branżowymi.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Którym wózkiem widłowym można załadować najszybciej 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), każda o masie brutto 1 290 kg?

Wózek 1.Wózek 2.Wózek 3.Wózek 4.
udźwig [kg]1 5001 2001 4001 100
średnia prędkość [km/h]612815

A. Wózkiem 2.
B. Wózkiem 4.
C. Wózkiem 3.
D. Wózkiem 1.
Wybór wózka 3 do załadunku 30 palet o wadze 1 290 kg każda wydaje się być słuszny. Ma on udźwig 1 400 kg, co jakby zapewnia, że spokojnie da radę temu ciężarowi. Do tego, prędkość 8 km/h to naprawdę niezły wynik w porównaniu do wózka 1, który ma tę samą nośność, ale jest znacznie wolniejszy. W sytuacjach, gdy mamy do czynienia z dużymi operacjami załadunkowymi, czas jest kluczowy. Myślę, że wózek 3, z tą wyższą prędkością i dobrym udźwigiem, będzie bardziej efektywny i pozwoli szybciej wykonać zadania. To ważne, aby dobierać wózki nie tylko na podstawie udźwigu, ale też prędkości, bo w logistyce liczą się zwłaszcza te aspekty, gdy w ruchu jest dużo zadań.

Pytanie 15

Na podstawie fragmentu konwencji CMR, okres przedawnienia roszczeń z umowy przewozu w przypadku nieumyślnego uszkodzenia przesyłki wynosi

Fragment Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR)
Artykuł 32.1. Roszczenia, które mogą wynikać z przewozów podlegających niniejszej Konwencji, przedawniają się po upływie jednego roku. Jednak w przypadku złego zamiaru lub niedbalstwa, które według prawa obowiązującego sąd rozpatrujący sprawę uważane jest za równoznaczne ze złym zamiarem, termin przedawnienia wynosi trzy lata. Przedawnienie biegnie:
a) w przypadkach częściowego zaginięcia, uszkodzenia lub opóźnienia dostawy – począwszy od dnia wydania;
b) w przypadkach całkowitego zaginięcia – począwszy od trzydziestego dnia po upływie umówionego terminu dostawy, albo, jeżeli termin nie był umówiony – począwszy od sześćdziesiątego dnia po przyjęciu towaru przez przewoźnika;
c) we wszystkich innych przypadkach – począwszy od upływu trzymiesięcznego terminu od dnia zawarcia umowy przewozu.

A. jeden rok od dnia wydania przesyłki.
B. jeden rok od dnia od sześćdziesiątego dnia po przyjęciu towaru przez przewoźnika.
C. trzy lata od trzydziestego dnia po upływie umówionego terminu dostawy.
D. trzy lata od dnia wydania przesyłki.
Nie do końca. Błędne odpowiedzi mogą wynikać z niejasności co do zasad przedawnienia roszczeń w kontekście umowy przewozu. Na przykład, okres przedawnienia, który wynosi trzy lata (jak w odpowiedziach 2 i 3), to nie to, co nas interesuje w przypadku nieumyślnego uszkodzenia przesyłki. Zgodnie z Konwencją CMR, musisz zgłosić roszczenie w ciągu jednego roku od wydania przesyłki. Jakbyś zastosował dłuższy okres przedawnienia, to mógłbyś wprowadzić zamieszanie zarówno dla przewoźników, jak i nadawców. A propozycja 60 dni po przyjęciu towaru przez przewoźnika jest też błędna, bo nie uwzględnia momentu, w którym roszczenie można dochodzić. Zrozumienie tych zasad jest naprawdę istotne, bo błędne interpretacje mogą prowadzić do utraty możliwości dochodzenia roszczeń. Ważne, żeby osoby w branży transportowej znały przepisy prawne i terminy przedawnienia, bo to pomaga zarządzać ryzykiem oraz budować dobre relacje z klientami.

Pytanie 16

Jednostka miary czasu wykorzystania środków transportowych do realizacji określonych zadań, obliczana jako różnica pomiędzy momentem zakończenia a rozpoczęcia, nazywana jest

A. tonokilometr
B. wozokilometr
C. wozogodzina
D. motogodzina
Tonokilometr i wozokilometr to jednostki miary stosowane w transporcie, jednak nie odnoszą się do czasu, a do odległości i masy ładunku. Tonokilometr definiuje ilość transportowanej masy w tonach pomnożoną przez pokonaną odległość w kilometrach, co sprawia, że jest parametrem używanym do oceny efektywności przewozów w kontekście ładunku. Wozokilometr z kolei odnosi się do odległości przebytej przez pojazd, niezależnie od ładunku, co również nie ma związku z czasem. W praktyce zakłada się, że te jednostki są bardziej przydatne do oceny wydajności transportu w kontekście obciążenia i dystansu, a nie czasu. Motogodzina z kolei odnosi się do czasu pracy silnika pojazdu, ale nie jest miarą zaangażowania całego pojazdu w czynności transportowe, co czyni ją niewłaściwym wyborem w tym kontekście. Kluczowym błędem w rozumowaniu, które prowadzi do wyboru tonokilometra, wozokilometra lub motogodziny jako odpowiedzi, jest pomylenie jednostek miary czasu z jednostkami oceniającymi wydajność transportu na podstawie masy ładunku czy pokonanej odległości. W związku z tym, w kontekście czasu zaangażowania środka transportu, wozogodzina jest jedyną właściwą jednostką, ponieważ ściśle odnosi się do czasu realizacji zadania transportowego.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Grahamiczna forma przedstawiania danych w postaci dwuwymiarowych obrazów zbudowanych z czarno-białych kwadratów to

A. tag RFID
B. kod kreskowy 1D
C. kod kreskowy 2D
D. czytnik RFID
Kod kreskowy 2D, znany również jako kod QR (Quick Response), to forma graficznego zapisu informacji, która wykorzystuje dwuwymiarowe obrazy składające się z czarno-białych kwadratów w celu efektywnego przechowywania danych. W przeciwieństwie do tradycyjnych kodów kreskowych 1D, które mogą zakodować jedynie ograniczoną ilość informacji, kody 2D potrafią pomieścić znacznie więcej danych, co czyni je niezwykle przydatnymi w różnych zastosowaniach. Przykłady ich użycia obejmują skanowanie kodów QR na produktach, które prowadzą do stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz informacji o produktach. Kody 2D są wykorzystywane w logistyce, marketingu oraz w płatnościach mobilnych, gdzie szybkość i dokładność są kluczowe. Zastosowanie kodów 2D jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO/IEC 18004 dla kodów QR, co zapewnia ich szeroką akceptację w branży. Warto również zwrócić uwagę, że kody 2D mogą być skanowane przez większość smartfonów, co czyni je dostępnymi dla szerokiego kręgu użytkowników.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

W skład działań organizacyjnych w procesie transportowym wchodzi

A. załadunek towaru do środka transportu
B. zaplanowanie trasy transportu
C. wystawienie faktury za usługę transportową
D. przyjazd pojazdu do punktu załadunku
Zaplanowanie trasy przewozu jest kluczowym elementem organizacji procesu transportowego, ponieważ ma bezpośredni wpływ na efektywność, czas realizacji usługi oraz koszty transportu. Dobrze zaplanowana trasa umożliwia zminimalizowanie opóźnień, unikanie korków, a także uwzględnienie potencjalnych przeszkód na drodze, takich jak roboty drogowe czy zmiany warunków atmosferycznych. W praktyce stosuje się różne narzędzia i oprogramowanie do analizy tras, które uwzględniają czynniki takie jak odległość, czas przejazdu, rodzaj pojazdu oraz przekroczone limity wagowe. W kontekście standardów branżowych, planowanie trasy powinno być zgodne z normami ISO 9001, które promują skuteczne zarządzanie jakością i ciągłe doskonalenie procesów operacyjnych. Przykładem może być wykorzystanie systemów GPS oraz aplikacji nawigacyjnych, które oferują aktualne informacje o ruchu drogowym, co pozwala na dynamiczne dostosowywanie trasy w czasie rzeczywistym.

Pytanie 21

Firma transportowa wynajęła 4 naczepy kłonicowe na czas 5 godzin. Koszt wypożyczenia jednej naczepy na godzinę wynosi 50,00 zł netto. Jaka będzie całkowita kwota brutto, za którą wystawiona zostanie faktura za korzystanie z naczep, jeśli przysługuje jej 10% rabatu, a usługa objęta jest stawką VAT wynoszącą 23%?

A. 1 000,00 zł
B. 1 230,00 zł
C. 1 107,00 zł
D. 900,00 zł
Aby obliczyć kwotę brutto za wynajem naczep, należy najpierw obliczyć koszt wynajęcia bez rabatu. Koszt wynajęcia jednej naczepy na godzinę wynosi 50,00 zł. Wynajmując 4 naczepy przez 5 godzin, całkowity koszt wynajmu wynosi: 4 naczepy * 5 godzin * 50,00 zł = 1 000,00 zł. Następnie, przysługujący rabat wynoszący 10% należy odjąć od tej kwoty: 1 000,00 zł * 10% = 100,00 zł. Zatem koszt po rabacie wynosi: 1 000,00 zł - 100,00 zł = 900,00 zł. Teraz należy dodać podatek VAT. Stawka VAT wynosi 23%, więc kwotę netto 900,00 zł należy pomnożyć przez 1,23 (100% + 23% VAT): 900,00 zł * 1,23 = 1 107,00 zł. Warto podkreślić, że znajomość zasad obliczania kosztów wynajmu oraz odpowiednich stawek podatków jest kluczowa w branży transportowej i wynajmu, co pozwala na prawidłowe oszacowanie wydatków oraz zysków, a także lepsze planowanie działań finansowych.

Pytanie 22

Aby obliczyć współczynnik wykorzystania ładowności naczepy, należy podzielić

A. objętość ładunku w naczepie przez pojemność naczepy
B. ładowność naczepy przez masę ładunku znajdującego się w naczepie
C. pojemność naczepy przez objętość ładunku znajdującego się w naczepie
D. masę ładunku w naczepie przez ładowność naczepy
Współczynnik wykorzystania ładowności naczepy jest kluczowym wskaźnikiem efektywności transportu. Oblicza się go, dzieląc masę ładunku w naczepie przez ładowność naczepy, co pozwala na ocenę, jak efektywnie wykorzystuje się dostępne zasoby. Przykładowo, jeśli naczepa ma ładowność 10 ton, a przewozi 8 ton ładunku, to współczynnik wynosi 0,8, co oznacza, że 80% dostępnej ładowności jest wykorzystywane. Taki wskaźnik pozwala na optymalizację kosztów transportu, ponieważ im wyższy współczynnik, tym mniejsze koszty na jednostkę transportu. W praktyce, zarządzanie współczynnikiem wykorzystania ładowności może prowadzić do lepszego planowania tras i zmniejszenia kosztów operacyjnych. Przemysł transportowy często korzysta z tego wskaźnika w analizach efektywności floty, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak zarządzanie łańcuchem dostaw czy logistyka.

Pytanie 23

Zanurzenie ciągnika siodłowego z naczepą na platformie wagonowej stanowi część działań związanych z załadunkiem w systemie

A. ruchomej drogi
B. bimodalnym
C. wireout
D. lo-lo
Jak popełniłeś błąd, to warto zwrócić uwagę na różne systemy transportowe. System wireout w ogóle nie ma nic wspólnego z załadunkiem na platformy wagonowe. To raczej termin związany z przesyłaniem danych, a nie z fizycznym załadunkiem. Moim zdaniem, to może wprowadzać w błąd, bo odnosi się do innej dziedziny. Co do systemu bimodalnego, on łączy różne środki transportu, ale nie mówi bezpośrednio o załadunku. To bardziej o tym, jak dobierać środki transportu do ich właściwości. Z systemem lo-lo jest podobnie, bo dotyczy załadunku kontenerów, a nie naczep na wagonach, co jest przecież kluczowe w ruchomej drodze. Typowo ludzie popełniają błąd, skupiając się na pojedynczych elementach transportu, zapominając o całym kontekście. Naprawdę ważne jest zrozumienie różnic pomiędzy tymi systemami i ich zastosowaniem, żeby dobrze zarządzać logistyką i transportem.

Pytanie 24

Zgodnie z polskimi regulacjami, maksymalna wysokość pojazdu samochodowego, łącznie z ładunkiem, wynosi

A. 4,0 m
B. 4,2 m
C. 4,3 m
D. 4,5 m
Wysokości pojazdów w ruchu drogowym są regulowane przez przepisy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności transportu. Wybór wysokości innych niż 4,0 m, jak 4,2 m, 4,3 m czy 4,5 m, nie tylko narusza przepisy, ale także prowadzi do problemów praktycznych. Wysokość 4,2 m może wydawać się niewiele wyższa, jednak w praktyce wprowadza ryzyko kolizji z infrastrukturą drogową, taką jak mosty czy wiadukty. Istnieje wiele przypadków, gdzie pojazdy przekraczające dopuszczalną wysokość utknęły w takich miejscach, co prowadziło do znacznych opóźnień oraz kosztów związanych z usunięciem pojazdu. Wysokość 4,3 m jest również niewłaściwa z tego samego powodu; niektóre drogi krajowe i lokalne mają obostrzenia dotyczące wysokości ze względu na istniejące obiekty. W przypadku 4,5 m, staje się to zupełnie nieakceptowalne i może skutkować karami finansowymi dla przewoźników, a także potencjalnym odpowiedzialnością prawną za uszkodzenia. Często kierowcy i operatorzy transportowi nie są świadomi tych ograniczeń, co może prowadzić do nieprzewidzianych sytuacji. Kluczowe jest, aby zawsze sprawdzać lokalne przepisy i stosować odpowiednie oznaczenia na pojazdach, aby uniknąć jakichkolwiek nieporozumień dotyczących wysokości. Warto zainwestować w odpowiednie szkolenia oraz zasoby informacyjne, aby zapewnić zgodność z przepisami i bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jakie wymiary powinna mieć naczepa do transportu 50 jednostek ładunkowych paletowych (pjł) o wymiarach 1,2 x 1,0 x 0,79 m (dł. x szer. x wys.), jeśli ładunek może być ułożony w dwóch warstwach na paletach?

A. 13,62 x 2,47 x 2,73 m
B. 10,62 x 2,48 x 2,90 m
C. 8,25 x 2,46 x 2,60 m
D. 7,80 x 2,45 x 2,40 m
Odpowiedź 13,62 x 2,47 x 2,73 m jest prawidłowa, ponieważ umożliwia efektywne i bezpieczne przewozzenie 50 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1,2 x 1,0 x 0,79 m, z możliwością piętrzenia ich w dwóch warstwach. Aby obliczyć wymaganą przestrzeń, należy uwzględnić zarówno wymiary palet, jak i ich układ. Każda paleta zajmuje powierzchnię 1,2 m x 1,0 m, co daje 1,2 m2 na paletę. Przy 50 paletach łączna powierzchnia wynosi 60 m2. W przypadku piętrzenia w dwóch warstwach, potrzebujemy tylko 30 m2 na powierzchni. Przy standardowej szerokości naczepy 2,47 m, długość naczepy powinna wynosić co najmniej 13,62 m, co zapewnia odpowiednią ilość miejsca. Wysokość 2,73 m pozwala na pomieszczenie dwóch warstw palet, które mają wysokość 0,79 m, co po piętrzeniu daje 1,58 m. Dzięki zastosowaniu odpowiednich wymiarów naczepy, zyskujemy efektywność transportu i minimalizujemy ryzyko uszkodzenia ładunku podczas przewozu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 27

Którą naczepę należy zastosować do transportu 33 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1 200 x 1 000 x 1 400 mm i masie brutto 732 kg/pjł?

parametrNaczepa 1.Naczepa 2.Naczepa 3.Naczepa 4.
długość [m]7,3010,6213,6213,62
szerokość [m]2,482,492,482,48
wysokość [m]2,602,952,502,95
ładowność [t]14202426

A. Naczepę 1.
B. Naczepę 2.
C. Naczepę 4.
D. Naczepę 3.
Naczepa nr 4 jest odpowiednia do transportu 33 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1200 x 1000 x 1400 mm i masie brutto 732 kg każda, co łącznie daje wymaganą ładowność wynoszącą 24,156 t. Warto zwrócić uwagę na fakt, że przy projektowaniu transportu, kluczowe jest uwzględnienie zarówno wymiarów, jak i masy ładunku. Naczepa nr 4, mająca ładowność 26 t, nie tylko spełnia wymogi, ale także zapewnia odpowiedni zapas ładowności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej. W przypadku naczepy, istotne jest również, aby wybrać model, który zapewnia stabilność i bezpieczeństwo ładunku podczas transportu. Użycie naczepy, która ma wystarczającą ładowność, minimalizuje ryzyko przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, co mogłoby prowadzić do problemów z przepisami drogowymi oraz zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Warto również rozważyć układ osi naczepy, aby zapewnić równomierne rozłożenie ciężaru, co przyczynia się do lepszej stabilności podczas jazdy.

Pytanie 28

Maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę może być wydłużony do 10 godzin nie częściej niż

A. trzy razy w tygodniu
B. dwa razy w tygodniu
C. trzy razy w miesiącu
D. dwa razy w miesiącu
Odpowiedź "dwa razy w tygodniu" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym w Unii Europejskiej, kierowcy mogą przedłużać dzienny czas prowadzenia pojazdu do maksymalnie 10 godzin, ale tylko dwa razy w tygodniu. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której kierowca transportu towarowego, mimo standardowego limitu 9 godzin jazdy, musi zrealizować dłuższy kurs z powodu nagłej potrzeby dostarczenia towaru. W takich przypadkach, aby zapewnić zgodność z przepisami, kierowca powinien zaplanować te dodatkowe jazdy tak, aby nie przekroczyć limitu dwóch razy na tydzień. Dobre praktyki w branży transportowej obejmują staranne planowanie trasy i harmonogramu pracy kierowcy, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem pracy i odpoczynku, a także unikanie ryzyka nadmiernego zmęczenia, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Warto również zaznaczyć, że przestrzeganie tych przepisów jest monitorowane przez inspektoraty ruchu drogowego oraz systemy tachografów, które rejestrują czas jazdy i odpoczynku kierowców.

Pytanie 29

Aby przewieźć 30 palet z cementem w workach, należy skorzystać z wagonu

A. krytego
B. specjalnego
C. platformy
D. węglarki
Wybór wagonu krytego do przewozu 30 palet z cementem w workach jest uzasadniony ze względu na potrzebę ochrony towaru przed czynnikami atmosferycznymi. Wagon kryty charakteryzuje się zamkniętą konstrukcją, co zapewnia właściwe zabezpieczenie przed deszczem, śniegiem oraz innymi warunkami zewnętrznymi. W przypadku materiałów sypkich, takich jak cement, ochrona przed wilgocią jest kluczowa, ponieważ kontakt z wodą może prowadzić do zgrubienia oraz utraty właściwości fizycznych i chemicznych materiału. W praktyce, przewożenie cementu w wagonach krytych jest standardową procedurą stosowaną przez wiele firm transportowych, co potwierdzają odpowiednie normy branżowe, takie jak norma EN 12663 dotycząca wytrzymałości wagonów towarowych. Przykładem zastosowania wagonów krytych są transporty do zakładów budowlanych, gdzie konieczne jest zabezpieczenie materiałów na czas transportu oraz ich dostarczenie w należytym stanie. Dlatego wybór wagonu krytego jest najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji.

Pytanie 30

Jeżeli zamawiający uiszcza opłatę za zdolność przewozową pojazdu niezależnie od ilości oraz objętości ładunku, to oznacza, że mamy do czynienia z przewozem

A. drobnicowym
B. tranzytowym
C. całopojazdowym
D. intermodalnym
Wybór odpowiedzi 'drobnicowy' sugeruje, że przewóz jest realizowany w systemie, gdzie ładunek jest podzielony na mniejsze partie transportowe. W rzeczywistości drobnicowy transport odnosi się do przesyłek, które są zbyt małe, aby wypełnić cały pojazd, co wymaga od przewoźnika skompletowania ładunków od różnych zleceniodawców. To podejście może prowadzić do wyższych kosztów przewozu oraz dłuższych czasów dostawy z uwagi na konieczność zbierania i sortowania towarów. Takie podejście jest typowe dla systemów, w których klienci zamawiają niewielkie ilości towaru, co sprawia, że nie ma sensu wynajmować całego pojazdu. W przypadku odpowiedzi 'tranzytowy' chodzi o przewozy realizowane przez kraj, w którym nie ma załadunku ani rozładunku, co nie odpowiada sytuacji płacenia za zdolność załadowczą bez względu na ilość towaru. Odpowiedź 'intermodalny' dotyczy transportu, w którym wykorzystuje się różne środki transportu do przewozu towarów, co również nie odpowiada opisanej sytuacji. Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z zamieszania pomiędzy różnymi rodzajami transportu oraz ich zastosowaniami, a także z braku zrozumienia specyfiki sposobu płatności w kontekście transportu całopojazdowego.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Umieszczanie oraz zabezpieczanie ładunku w trakcie transportu to działania

A. przemieszczania
B. administracyjne
C. organizacyjne
D. wykonawcze
Załadunek oraz zabezpieczenie ładunku na środku transportu to kluczowe czynności określane jako wykonawcze. Dotyczą one praktycznego działania związane z transportem towarów, obejmując procesy takie, jak właściwe ustawienie ładunku w pojeździe, a także zastosowanie odpowiednich technik zabezpieczających, aby zapobiec przemieszczaniu się ładunku podczas transportu. Stosowanie systemów mocujących, takich jak pasy, siatki, czy poduszki powietrzne, jest niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i innych uczestników ruchu. W praktyce, wykonawcze czynności związane z załadunkiem powinny być zgodne z normami, takimi jak ISO 3874, które określają zasady dotyczące transportu i załadunku ładunków. Ponadto, znajomość specyfikacji dotyczących odpowiednich środków transportu oraz ich zdolności ładunkowej jest istotna dla efektywnego zarządzania ryzykiem podczas transportu. Właściwe zrozumienie i realizacja tych czynności przyczynia się do minimalizacji uszkodzeń towarów oraz zwiększa efektywność procesów logistycznych.

Pytanie 33

General Packet Radio Services to zestaw usług umożliwiających aktualne monitorowanie towarów, który jest oznaczany jako

A. GSM
B. RFID
C. GPRS
D. EDI
General Packet Radio Services (GPRS) to technologia umożliwiająca przesył danych w sieciach komórkowych, co sprawia, że jest kluczowym elementem w kontekście śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym. GPRS pozwala na przesyłanie pakietów danych, co jest istotne w aplikacjach takich jak monitorowanie lokalizacji pojazdów czy zarządzanie flotą. Dzięki GPRS, przedsiębiorstwa mogą efektywnie śledzić swoje zasoby, co zwiększa efektywność operacyjną oraz pozwala na szybsze podejmowanie decyzji. Przykładem zastosowania GPRS jest system śledzenia paczek, gdzie informacje o lokalizacji i statusie przesyłki mogą być dostarczane w czasie rzeczywistym do klientów i pracowników. Warto również zwrócić uwagę, że GPRS wspiera różnorodne aplikacje, takie jak IoT, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem. Zgodność z normami technicznymi i standardami branżowymi, takimi jak 3GPP, zapewnia integrację z innymi systemami telekomunikacyjnymi oraz bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Pytanie 34

W przypadku zastosowania stawki degresywnej w systemie taryfowym dla ustalania cen usług transportowych, wraz z rosnącą ilością świadczonej usługi przewozowej, cena jednostkowa

A. pozostaje na tym samym poziomie przy wzroście świadczonej usługi
B. wzrasta
C. maleje
D. wzrasta, a po osiągnięciu optymalnej ceny zaczyna maleć
Wzrost stawki jednostkowej w odpowiedziach sugeruje zrozumienie, że więcej świadczonych usług powinno prowadzić do wyższych kosztów dla klienta, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami ekonomii skali. Może to wynikać z błędnego przekonania, że większa produkcja lub większa liczba usług zawsze wiąże się z wyższymi kosztami, co jest nieprawdziwe w przypadku systemów taryfowych, takich jak stawki degresywne. Odpowiedzi, które sugerują, że cena jednostkowa rośnie, wprowadza w błąd, ponieważ nie uwzględniają one korzyści skali, które mogą prowadzić do obniżenia kosztów w dłuższej perspektywie. W praktyce, przy większej ilości przewozów, mogą pojawić się synergie, które redukują koszty operacyjne, co przekłada się na niższe ceny jednostkowe. Z kolei stwierdzenie, że cena nie zmienia się wraz ze wzrostem świadczonej usługi, odbiega od realiów rynkowych, gdzie zmiana popytu i podaży zazwyczaj wpływa na ceny. Warto również zauważyć, że w kontekście przepisów prawnych i regulacji, wiele firm transportowych jest zobowiązanych do stosowania przejrzystych i sprawiedliwych polityk cenowych, które odzwierciedlają rzeczywiste koszty świadczonych usług. Ostatecznie, błędne pojmowanie dynamiki cen w zależności od ilości świadczonych usług może prowadzić do nieefektywnego zarządzania kosztami i strat w konkurencyjności na rynku.

Pytanie 35

Opcja "Eco-driving" w Satelitarnym Monitorowaniu Pojazdu pozwala na

A. rozpoznawanie kierowcy
B. ocenę stylu jazdy kierowcy
C. ustalanie pozycji pojazdu
D. monitorowanie poziomu paliwa w zbiorniku
Funkcja 'Eco-driving' w Satelitarnym Monitorowaniu Pojazdu koncentruje się na analizie sposobu jazdy kierowcy, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy efektywności paliwowej oraz zmniejszenia emisji CO2. Ta funkcjonalność umożliwia zbieranie danych dotyczących prędkości, przyspieszenia, hamowania oraz zachowań podczas jazdy, co pozwala na identyfikację obszarów wymagających poprawy. Przykładowo, analiza nagłych hamowań i gwałtownego przyspieszania może prowadzić do szkoleń dla kierowców, które zachęcają do płynniejszej jazdy. W rezultacie, może to nie tylko obniżyć koszty związane z zużyciem paliwa, ale także przyczynić się do wydłużenia żywotności pojazdu. W kontekście standardów branżowych, wiele firm transportowych wdraża takie systemy w celu efektywniejszego zarządzania flotą i zgodności z regulacjami dotyczącymi ochrony środowiska. Eco-driving sprzyja również wzrostowi bezpieczeństwa na drogach poprzez promowanie bardziej ostrożnego stylu jazdy.

Pytanie 36

Przedstawiona nalepka ADR umieszczona na opakowaniu informuje, że znajduje się w nim

Ilustracja do pytania
A. materiał stały zapalny.
B. materiał ciekły zapalny.
C. gaz niepalny i nietrujący.
D. gaz palny.
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ nalepka ADR z numerem 2 na zielonym tle wskazuje na gazy niepalne i nietrujące, czyli klasę 2.2 według klasyfikacji ADR. Gazy te, nie będąc palnymi, nie stwarzają ryzyka pożaru w normalnych warunkach transportu, co czyni je mniej niebezpiecznymi w porównaniu do gazów palnych, które są klasyfikowane jako 2.1. Przykłady gazów niepalnych to azot, dwutlenek węgla czy argon, które są powszechnie stosowane w wielu przemysłach, w tym w medycynie i przemyśle spożywczym. Zrozumienie klasyfikacji gazów i odpowiednich oznaczeń ADR jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Umożliwia to pracownikom identyfikację potencjalnych zagrożeń i podejmowanie odpowiednich działań w przypadku incydentów. Ważne jest również przestrzeganie przepisów dotyczących transportu materiałów niebezpiecznych, aby zminimalizować ryzyko wypadków.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Jeśli według cennika koszt przewozu do 150 km wynosi 500,00 zł, a opłata za każdy kilometr powyżej 150 km to 3,50 zł/km, to jaka będzie kwota za transport ładunku na dystansie 350 km?

A. 700,00 zł
B. 503,50 zł
C. 1 200,00 zł
D. 525,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt przewozu ładunku na trasie 350 km, należy zastosować zasady określone w cenniku. Cena za przewóz do 150 km wynosi 500,00 zł. Następnie, dla odległości przekraczającej 150 km, stosujemy stawkę 3,50 zł za każdy dodatkowy kilometr. W przypadku trasy o długości 350 km, odległość przekraczająca 150 km wynosi 200 km. Zatem, dodatkowy koszt wyniesie 200 km * 3,50 zł/km = 700,00 zł. Łączny koszt przewozu to 500,00 zł (pierwsze 150 km) + 700,00 zł (dodatkowe 200 km) = 1 200,00 zł. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu kosztami logistyki, gdzie dokładne wyliczenia kosztów transportu są kluczowe dla efektywności działania firmy oraz planowania budżetu. Dobrze jest również znać stawki, aby móc negocjować korzystniejsze warunki z przewoźnikami.

Pytanie 39

Wyznacz współczynnik wykorzystania czasu pracy wózka widłowego, który w ciągu jednego dnia (2 zmiany po 8 godzin) funkcjonuje średnio przez 12 godzin.

A. 0,50
B. 1,33
C. 0,75
D. 0,25
Wskaźnik wykorzystania czasu pracy wózka widłowego oblicza się, dzieląc rzeczywisty czas pracy wózka przez maksymalny czas dostępny w danym okresie. W przypadku dwóch ośmiogodzinnych zmian, maksymalny czas pracy wynosi 16 godzin dziennie. Jeśli wózek widłowy był wykorzystywany przez 12 godzin, obliczenia prezentują się następująco: 12 godzin (czas pracy) / 16 godzin (maksymalny czas) = 0,75. Taki wskaźnik pokazuje, że wózek był wykorzystywany w 75% czasu. Praktyczne zastosowanie wskaźnika wykorzystania czasu pracy jest kluczowe dla efektywności operacyjnej magazynów i zakładów produkcyjnych. Analiza tego wskaźnika pozwala na identyfikację możliwości optymalizacji i zwiększenia wydajności. Regularne monitorowanie wskaźników wykorzystania maszyn jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw i może przyczynić się do poprawy ogólnej efektywności operacyjnej.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.