Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 11 stycznia 2025 18:15
  • Data zakończenia: 11 stycznia 2025 18:25

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Błędy w interpretacji kodu stworzonego za pomocą React.js lub Angular można wykryć dzięki

A. konsoli przeglądarki internetowej
B. narzędziom zainstalowanym po stronie serwera aplikacji
C. kompilatorowi języka JavaScript
D. wbudowanemu debuggerowi w danym środowisku
Konsola przeglądarki to naprawdę super narzędzie do śledzenia błędów w JavaScript, a szczególnie przydatna jest, gdy piszemy coś w React.js albo Angular. Dzięki niej możesz łatwo sprawdzać logi i błędy, a nawet na żywo testować różne fragmenty swojego kodu. To naprawdę szybki sposób, żeby znaleźć problemy, bez potrzeby grzebania w całym kodzie aplikacji.

Pytanie 2

W jakiej fazie cyklu życia projektu informatycznego następuje integracja oraz testowanie wszystkich modułów systemu?

A. Faza wdrożenia
B. Faza analizy
C. Etap implementacji
D. Etap planowania
Planowanie to faza początkowa, w której określane są cele projektu, harmonogram i zasoby, ale nie jest to etap integracji systemu. Analiza skupia się na zbieraniu wymagań i definiowaniu specyfikacji technicznej, ale nie obejmuje łączenia modułów ani testowania gotowego produktu. Wdrożenie to końcowy etap cyklu życia projektu, który następuje po pełnej integracji i testowaniu – polega na uruchomieniu systemu w środowisku produkcyjnym i udostępnieniu go użytkownikom końcowym.

Pytanie 3

Jaką wartość przyjmie etykieta label po wykonaniu podanego kodu, gdy zostanie on uruchomiony po naciśnięciu przycisku w aplikacji?

Ilustracja do pytania
A. suma liczb z przedziału od 0 do 100
B. suma liczb parzystych z przedziału od 0 do 100
C. liczby z przedziału od 0 do 100
D. liczby parzyste z przedziału od 0 do 100
Kod oblicza i zapisuje sumę liczb parzystych z przedziału od 0 do 100. Pętla iteruje przez kolejne liczby i dodaje te, które spełniają warunek parzystości, zapewniając poprawne wyniki.

Pytanie 4

Jaki modyfikator umożliwia dostęp do elementu klasy z każdego miejsca w kodzie?

A. Public
B. Private
C. Static
D. Protected
Modyfikator 'Public' umożliwia dostęp do składowych klasy z dowolnego miejsca w programie, zarówno w ramach tej samej klasy, jak i poza nią. To najbardziej otwarty modyfikator dostępu, który pozwala na tworzenie interfejsów API, umożliwiających korzystanie z publicznych metod i właściwości przez inne klasy oraz moduły. W praktyce oznacza to, że publiczne metody są widoczne globalnie, co pozwala na ich wywoływanie bez ograniczeń. Jest to przydatne w przypadkach, gdy dana funkcjonalność musi być dostępna w różnych częściach programu lub aplikacji.

Pytanie 5

Która z wymienionych zasad jest istotna dla bezpiecznego użytkowania portali społecznościowych?

A. Zgłaszanie treści, które naruszają regulamin
B. Unikanie stosowania silnych haseł do konta
C. Regularne kontrolowanie ustawień prywatności
D. Udostępnianie jak największej ilości informacji osobowych
Udostępnianie jak największej ilości danych osobowych jest jedną z najniebezpieczniejszych praktyk w kontekście korzystania z portali społecznościowych. Takie działanie naraża użytkowników na różne formy cyberprzestępczości, w tym kradzież tożsamości czy oszustwa. Im więcej informacji osoba udostępnia, tym łatwiej dla przestępców zbudować profil potencjalnej ofiary i wykorzystać go do oszustw. Kolejnym błędem jest unikanie ustawiania silnych haseł do konta. Słabe hasła, które są łatwe do odgadnięcia lub uzyskania, stają się powodem wielu nieautoryzowanych dostępu do kont. Przykłady prostych haseł, jak '123456' czy 'hasło', są powszechnie używane przez wiele osób, co czyni je niezwykle podatnymi na ataki brute force. Wreszcie, zgłaszanie postów, które nie są zgodne z regulaminem, choć jest to działanie pozytywne, nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo użytkownika. Zgłaszanie niewłaściwych treści jest ważne dla utrzymania zdrowego środowiska w sieci, ale nie chroni użytkownika przed zagrożeniami związanymi z prywatnością i bezpieczeństwem danych. Wspólnie, te praktyki mogą prowadzić do poważnych naruszeń bezpieczeństwa i nie powinny być stosowane przez świadomych użytkowników portali społecznościowych.

Pytanie 6

Definicja konstruktora dla zaprezentowanej klasy w języku C++ może być sformułowana jak w

Ilustracja do pytania
A. Deklaracji 1
B. Deklaracji 3
C. Deklaracji 2
D. Deklaracji 4
Deklaracja 1 przedstawia poprawną definicję konstruktora w języku C++. Konstruktor jest specjalną metodą, która ma taką samą nazwę jak klasa i nie posiada wartości zwracanej. Służy do inicjalizacji obiektów klasy i może być przeciążany, co pozwala na tworzenie różnych wersji konstruktora.

Pytanie 7

Na podstawie treści zawartej w ramce, określ, który z rysunków ilustruje element odpowiadający klasie Badge zdefiniowanej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 4
B. Rysunek 2
C. Rysunek 3
D. Rysunek 1
Wybór Rysunku 2 jest poprawny ponieważ przedstawia on elementy badge zdefiniowane w bibliotece Bootstrap Badge to niewielkie oznaczenia wizualne zazwyczaj zawierające liczby lub krótkie informacje które można umieścić obok linków lub innych elementów interfejsu użytkownika W Bootstrapie badge są implementowane za pomocą klasy .badge i można je stosować na przykład do wskazywania liczby nowych wiadomości lub powiadomień w aplikacjach webowych Dzięki temu użytkownik ma natychmiastowy dostęp do ważnych informacji bez konieczności wykonywania dodatkowych działań Przykładem zastosowania badge może być ikonka koperty z liczbą nieprzeczytanych wiadomości w skrzynce odbiorczej Co więcej badge można stylować za pomocą dodatkowych klas kolorystycznych takich jak .bg-primary .bg-success itd co pozwala na dostosowanie ich wyglądu do stylistyki całej aplikacji To praktyczne narzędzie w tworzeniu intuicyjnych interfejsów użytkownika które poprawia użyteczność i estetykę strony internetowej Zastosowanie badge zgodnie z dobrymi praktykami projektowania UX/UI wspiera lepszą organizację i dostępność informacji w aplikacjach internetowych

Pytanie 8

W jaki sposób określa się wypadek związany z pracą?

A. Każde zdarzenie, które prowadzi do opóźnienia w wykonaniu obowiązków
B. Nagłe zdarzenie związane z pracą, powodujące uraz lub śmierć
C. Każdy incydent wynikający z działania osób trzecich
D. Każde zdarzenie, które wymaga interwencji technicznej w miejscu zatrudnienia
Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie związane z wykonywaną pracą, które powoduje uraz lub śmierć pracownika. Wypadki te mogą być wynikiem zaniedbań, nieprzestrzegania zasad BHP lub nieodpowiedniego zabezpieczenia stanowiska pracy. Przykładami wypadków przy pracy są upadki z wysokości, porażenia prądem, oparzenia chemiczne lub uszkodzenia ciała przez maszyny. Pracodawca jest zobowiązany do zgłaszania każdego wypadku przy pracy, prowadzenia dochodzenia w celu ustalenia przyczyn i wdrażania działań zapobiegających powtórzeniu się podobnych sytuacji. Wypadki przy pracy są jedną z głównych przyczyn absencji oraz roszczeń pracowniczych, dlatego prewencja i edukacja w zakresie BHP są niezwykle istotne.

Pytanie 9

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(12, 34)
B. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
C. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite
D. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
Wywołanie funkcji 'zamien' w formie zamien(&a, &b) jest poprawne, ponieważ przekazuje adresy zmiennych jako argumenty, co pozwala na modyfikację ich wartości w funkcji. Jest to standardowa technika używana w języku C++ do przekazywania parametrów przez wskaźniki lub referencje.

Pytanie 10

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE w odniesieniu do aplikacji mobilnych?

A. RAD nie obsługuje interfejsu użytkownika
B. RAD pozwala na szybsze budowanie aplikacji dzięki narzędziom do wizualnego designu i automatycznego generowania kodu
C. RAD działa tylko na urządzeniach z systemem iOS
D. RAD koncentruje się wyłącznie na procesie debugowania aplikacji
RAD (Rapid Application Development) umożliwia szybsze tworzenie aplikacji mobilnych dzięki narzędziom do wizualnego projektowania i automatycznego generowania kodu. RAD koncentruje się na iteracyjnym podejściu do rozwoju oprogramowania, w którym prototypy są budowane i testowane w krótkich cyklach, co pozwala na szybkie dostosowywanie aplikacji do zmieniających się wymagań użytkowników. W kontekście aplikacji mobilnych, RAD skraca czas tworzenia poprzez graficzne narzędzia do budowy interfejsów, gotowe komponenty oraz integrację z backendem. Frameworki RAD, takie jak OutSystems, Mendix czy Flutter, pozwalają na szybkie wdrażanie i modyfikację aplikacji mobilnych, co znacząco zwiększa efektywność programistów.

Pytanie 11

Które słowo kluczowe w C++ służy do definiowania klasy nadrzędnej?

A. virtual
B. public
C. class
D. base
Słowo kluczowe 'public' nie definiuje klasy – określa jedynie modyfikator dostępu, umożliwiający dostęp do pól i metod z zewnątrz klasy. 'Virtual' służy do deklarowania metod wirtualnych i wskazuje, że dana metoda może być przesłonięta w klasie pochodnej. 'Base' nie jest słowem kluczowym w C++ – w niektórych językach programowania oznacza klasę bazową, ale nie jest używane do definiowania klasy w C++.

Pytanie 12

Jakie informacje zawiera zestaw instrukcji (ISA) danego procesora?

A. Metodę obsługi pamięci podręcznej
B. Instrukcje, które procesor jest w stanie wykonać
C. Układ połączeń między procesorem a innymi elementami
D. Typy danych, które są trzymane w pamięci
Zestaw instrukcji, znany jako ISA, to taki jakby słownik poleceń, które procesor potrafi zrozumieć i wykonać. To mega ważny element w projektowaniu komputerów, bo to właśnie od niego zależy, jak dobrze i szybko działa system. Mamy różne rodzaje instrukcji, na przykład te do wykonywania działań matematycznych, logicznych, czy do przenoszenia danych. Popularne zestawy jak x86 albo ARM pokazują, jak programy rozmawiają z procesorem. Jak zrozumiesz ISA, to będzie łatwiej pisać lepszy kod i dostosowywać aplikacje do różnych architektur. No i co ważne, ISA też mówi, jak procesor interpretuje te instrukcje i zarządza danymi, co ma ogromny wpływ na to, jak wydajnie wszystko działa.

Pytanie 13

Który z poniższych elementów UI umożliwia graficzną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji?

A. Przycisk opcji
B. Menu
C. Rozwijana lista
D. Obszar tekstowy
Pasek menu to kluczowy element interfejsu użytkownika, który umożliwia wizualną nawigację pomiędzy różnymi sekcjami aplikacji. Paski menu są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i mobilnych, ponieważ pozwalają na szybki dostęp do różnych funkcji oraz ustawień. Dzięki ich hierarchicznej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć potrzebne narzędzia i opcje, co zwiększa intuicyjność i wygodę korzystania z aplikacji.

Pytanie 14

Który z warunków logicznych weryfikuje, czy zmienna całkowita x jest dodatnią liczbą składającą się z dwóch cyfr i jest podzielna przez 4?

A. (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0)
B. (x > 9 && x < 100) || (x % 4 == 0)
C. (x > 0 && x < 100) || (x / 4 == 0)
D. (x > 9 || x < 100) && (x / 4 == 0)
Warunek (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0) sprawdza, czy zmienna x jest dodatnią liczbą dwucyfrową podzielną przez 4. Dzięki operatorom logicznym && programista może precyzyjnie określić, czy liczba mieści się w odpowiednim zakresie i spełnia wymagania dotyczące podzielności. Tego typu warunki są niezbędne przy filtrowaniu danych i walidacji użytkowych wejść.

Pytanie 15

Co należy do zadań interpretera?

A. ulepszanie większej części kodu, aby przyspieszyć jego wykonanie
B. przekładanie kodu na kod maszynowy
C. sprawdzanie składni całego programu przed jego uruchomieniem
D. wykonanie skryptu instrukcja po instrukcji
Interpreter wykonuje kod instrukcja po instrukcji, co oznacza, że analizuje i natychmiast uruchamia każdą linię programu. Takie podejście jest charakterystyczne dla języków takich jak Python, JavaScript czy PHP. Interpreter nie kompiluje całego programu na raz, co pozwala na szybkie testowanie i prototypowanie, ale może skutkować wolniejszym działaniem programu w porównaniu do skompilowanego kodu.

Pytanie 16

Kolor Pale Green w modelu RGB przedstawia się jako RGB(152, 251, 152). Jaki jest szesnastkowy kod tego koloru?

A. 98 FB 98
B. A0 FE A0
C. 98 FE 98
D. A0 FB A0
Kolor 'Pale Green' w systemie RGB ma wartości (152, 251, 152). W zapisie szesnastkowym odpowiada to #98FB98. Jest to istotne przy projektowaniu interfejsów i stron internetowych, gdzie kolory są definiowane w formacie hex. Prawidłowe przeliczanie wartości RGB na hex jest kluczowe w zapewnieniu spójnej kolorystyki.

Pytanie 17

Który z wymienionych mechanizmów umożliwia ograniczenie dostępu do wybranych sekcji aplikacji webowej?

A. Mechanizm renderowania treści
B. Formularze dynamiczne
C. Pliki CSS statyczne
D. System logowania i kontroli dostępu
System logowania i kontroli dostępu to kluczowy mechanizm, który pozwala na ograniczenie dostępu do niektórych części aplikacji webowej. Logowanie umożliwia uwierzytelnienie użytkowników i przypisanie im odpowiednich ról, co definiuje poziom dostępu do zasobów. Dzięki mechanizmom autoryzacji możliwe jest kontrolowanie, które funkcje lub sekcje aplikacji są dostępne dla poszczególnych użytkowników. Kontrola dostępu może być realizowana za pomocą tokenów JWT (JSON Web Token), sesji lub kluczy API, co zapewnia dodatkowe warstwy zabezpieczeń. Wdrożenie takich systemów jest nieodzowne w aplikacjach webowych oferujących różne poziomy funkcjonalności, takich jak panele administracyjne, portale użytkowników czy aplikacje bankowe. Odpowiednie zarządzanie uprawnieniami jest fundamentem bezpieczeństwa aplikacji.

Pytanie 18

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
B. Automatycznie wywołać funkcję throw
C. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
D. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
Aby zdefiniować własny wyjątek w języku C++, należy stworzyć klasę dziedziczącą po standardowej klasie 'std::exception' lub jednej z jej pochodnych. Klasa ta może zawierać własne metody i pola, dostosowując obsługę błędów do specyficznych potrzeb aplikacji. Dziedziczenie z 'std::exception' umożliwia korzystanie z funkcji takich jak 'what()', która zwraca opis błędu. Dzięki temu programista może precyzyjnie określić typ i przyczynę wyjątku, co prowadzi do bardziej czytelnego i łatwiejszego w utrzymaniu kodu. Tworzenie własnych wyjątków jest szczególnie przydatne w dużych projektach, gdzie występuje potrzeba kategoryzacji i obsługi różnych typów błędów w zależności od ich źródła.

Pytanie 19

Który z wymienionych typów danych należy do typu logicznego?

A. float
B. bool
C. int
D. char
Typ danych 'bool' (boolean) jest typem logicznym, który przechowuje jedną z dwóch wartości: 'true' lub 'false'. Typy logiczne są nieodłącznym elementem programowania, ponieważ umożliwiają implementację warunków i pętli sterujących przepływem programu. Typ 'bool' znajduje zastosowanie w praktycznie każdym języku programowania, w tym C++, Java, Python i C#. Operacje logiczne, takie jak 'AND', 'OR' i 'NOT', opierają się na wartościach typu 'bool', co czyni je podstawą dla algorytmów decyzyjnych i strukturalnych. Zastosowanie typów logicznych zwiększa czytelność kodu i pozwala na efektywne zarządzanie warunkami logicznymi.

Pytanie 20

Który z wymienionych algorytmów sortowania jest najskuteczniejszy w przypadku dużych zbiorów danych w przeważającej liczbie sytuacji?

A. Sortowanie przez wstawianie
B. Sortowanie bąbelkowe
C. Sortowanie szybkie (QuickSort)
D. Sortowanie przez zliczanie
QuickSort to algorytm sortowania, który jest najbardziej efektywny dla dużych zbiorów danych, osiągając średnią złożoność obliczeniową O(n log n). Wykorzystuje strategię 'dziel i zwyciężaj', co pozwala na szybkie podzielenie tablicy na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem. Dzięki temu QuickSort jest wyjątkowo szybki, nawet w przypadku dużych i losowo rozłożonych zbiorów danych. Jego zaletą jest niskie zużycie pamięci oraz możliwość sortowania w miejscu (in-place), co oznacza, że nie wymaga dodatkowej przestrzeni poza rekurencyjnym stosowaniem wywołań. Algorytm ten jest szeroko stosowany w aplikacjach bazodanowych, systemach operacyjnych i analizie danych.

Pytanie 21

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu <??? aby został on wyświetlony w podany sposób?

Ilustracja do pytania
A. Spinner
B. Switch
C. SeekBar
D. RatingBar
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 22

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Wezwać ambulans
B. Zadbać o własne bezpieczeństwo
C. Sprawdzić, czy występuje krwawienie
D. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 23

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę bazową?

A. Klasa, która zawsze zawiera metody wirtualne
B. Klasa, która dziedziczy z klasy pochodnej
C. Klasa, która zapewnia wspólne atrybuty i metody dla klas pochodnych
D. Klasa, która nie może być dziedziczona
Klasa bazowa to klasa, która dostarcza wspólne pola i metody dla klas pochodnych. Definiuje ogólną funkcjonalność, która może być rozszerzana lub modyfikowana przez klasy dziedziczące. Dzięki temu programowanie obiektowe umożliwia wielokrotne wykorzystanie kodu, co prowadzi do jego większej modularności i czytelności. Klasa bazowa często zawiera metody wirtualne, które mogą być nadpisywane przez klasy pochodne, co pozwala na dostosowanie funkcjonalności do konkretnych potrzeb. Przykładem jest klasa 'Pojazd', która posiada metody takie jak 'Jedz()' czy 'Zatrzymaj()', a klasy pochodne, np. 'Samochód' lub 'Rower', rozszerzają tę funkcjonalność.

Pytanie 24

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ na konsoli zobaczymy następujący tekst:

Ilustracja do pytania
A. "%s dodawania: %d + %.2f = %f", "Wynik", 5, 5.12345, 10.123450
B. "%s dodawania: %d + %.2f=%f", "Wynik", a, b, w
C. Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450
D. dodawania: 5+5.12345=10.123450 Wynik
Kod w C++ wyświetla 'Wynik dodawania: 5+5.12=10.123450'. Formatowanie tekstu i liczb zmiennoprzecinkowych jest kluczowe dla poprawnego wyświetlania danych w konsoli.

Pytanie 25

Podana deklaracja zmiennych w języku JAVA zawiera

Ilustracja do pytania
A. jedną zmienną typu tekstowego, jedną rzeczywistą, jedną całkowitą, jedną znakową oraz jedną logiczną
B. dwie zmienne typu tekstowego, dwie całkowite oraz jedną logiczną
C. dwie zmienne o typie strukturalnym
D. jedną zmienną typu tekstowego, dwie całkowite, jedną znakową i jedną logiczną
Deklaracja obejmuje jedną zmienną typu napisowego (String), dwie typu całkowitego (int), jedną znakowego (char) oraz jedną logiczną (boolean). Takie zróżnicowanie pozwala na przechowywanie różnych rodzajów danych w jednej klasie lub metodzie.

Pytanie 26

Które z wymienionych działań, które są częścią procesu kreowania prostej galerii zdjęć w formie aplikacji mobilnej, powinno być realizowane przez zespół?

A. Przygotowanie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia()
B. Wdrożenie funkcji dodajZdjecie()
C. Przygotowanie i konfiguracja repozytorium dla projektu
D. Stworzenie dokumentacji kodu aplikacji
Utworzenie dokumentacji kodu aplikacji jest zadaniem zespołowym, gdyż wymaga współpracy kilku osób, które muszą zrozumieć ogólną architekturę projektu oraz zasady, jakie powinny zostać zastosowane w dokumentacji. Dokumentacja kodu jest kluczowa dla przyszłej konserwacji i rozwoju aplikacji, a jej przygotowanie powinno obejmować nie tylko opis funkcji i klas, ale także konwencje nazewnictwa, style kodowania oraz strategie testowania. Przykładem może być zastosowanie standardu JSDoc, który pozwala na generowanie dokumentacji z komentarzy w kodzie, co ułatwia zrozumienie struktury i funkcjonowania aplikacji. Dobra dokumentacja zapewnia, że nowi członkowie zespołu będą mogli szybko odnaleźć się w projekcie. Zespołowa praca nad dokumentacją gwarantuje, że wszystkie aspekty projektu zostaną uwzględnione i odpowiednio udokumentowane, co jest niezbędne dla efektywności projektu.

Pytanie 27

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. long long, long double
B. int, short, long
C. bool char, string
D. float, double
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.

Pytanie 28

Wskaż termin, który w języku angielskim odnosi się do "testów wydajnościowych"?

A. performance testing
B. unit testing
C. security testing
D. integration testing
Testy wydajnościowe, czyli performance testing, to coś, co naprawdę warto mieć na uwadze. Dzięki nim możemy sprawdzić, jak nasza aplikacja działa pod dużym obciążeniem i jak szybko odpowiada na różne żądania. Moim zdaniem, to kluczowy aspekt, zwłaszcza jeśli planujemy, żeby nasza aplikacja miała wielu użytkowników. W końcu, nikt nie lubi czekać, aż coś się załaduje!

Pytanie 29

Który z wymienionych składników charakteryzuje się typowym wystąpieniem w diagramie Gantta?

A. Oś czasu oraz przedziały czasowe dla zadań
B. Model relacji pomiędzy tabelami w bazie danych
C. Wykaz użytkowników w systemie
D. Wykaz błędów w projekcie
Diagram Gantta zawiera oś czasu i zakresy czasowe dla zadań, co pozwala na wizualizację całego harmonogramu projektu. Każde zadanie jest reprezentowane jako pasek na wykresie, którego długość odzwierciedla czas trwania zadania. Diagram ten jest szczególnie pomocny w zarządzaniu złożonymi projektami, gdzie istnieje wiele współzależnych zadań. Dzięki diagramowi Gantta można łatwo określić, które zadania są krytyczne dla terminowego zakończenia projektu oraz jakie są dostępne bufory czasowe. Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w zarządzaniu projektami.

Pytanie 30

Jakie jest zadanie interpretera?

A. optymalizacja większej części kodu, aby przyspieszyć jego wykonanie
B. analiza składni całego programu przed jego uruchomieniem
C. wykonywanie skryptu krok po kroku
D. tłumaczenie kodu na kod maszynowy
Interpreter to takie narzędzie, które wykonuje kod linijka po linijce. Działa to tak, że odczytuje program napisany w języku wysokiego poziomu, weryfikuje co tam w nim siedzi i od razu realizuje polecenia, co sprawia, że można fajnie testować kod. Na przykład w Pythonie można łatwo sprawdzić różne fragmenty kodu, co jest mega pomocne przy pisaniu i poprawianiu oprogramowania. Wiesz, od kompilatora różni się tym, że kompilator przetwarza cały kod od razu, tworząc kod maszynowy, który później działa na komputerze. Dzięki temu interpreter jest bardziej elastyczny, można szybko przetestować nowe pomysły, ale z drugiej strony, czasami nie działa tak efektywnie jak skompilowane programy, bo każda linia kodu jest analizowana na bieżąco. Więc w przypadku dużych i wymagających aplikacji lepiej sprawdzają się kompilatory, ale interpreter to skarb, zwłaszcza w nauce i prototypowaniu.

Pytanie 31

Jakie zagrożenie związane z użytkowaniem cyberprzestrzeni ma wpływ na zdrowie fizyczne?

A. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji
B. Problemy z kręgosłupem wynikające z długotrwałego siedzenia
C. Depresja spowodowana cyberprzemocą
D. Uzależnienie od gier komputerowych
Wiesz, problemy z kręgosłupem przez zbyt długie siedzenie to naprawdę coś, na co trzeba zwrócić uwagę. To może prowadzić do bólu pleców, a nawet do wad postawy. Dobrze, że o tym mówimy! Fajnie jest robić przerwy na rozciąganie czy parę ćwiczeń. I pamiętaj, że ergonomiczne biurko i krzesło, które dobrze podpiera plecy, to klucz do zdrowia przy pracy z komputerem.

Pytanie 32

Co to jest wskaźnik w języku C?

A. Zmienna przechowująca wartość logiczną
B. Typ danych do zapisywania tekstów
C. Zmienna przechowująca adres pamięci
D. Funkcja do dynamicznej alokacji pamięci
Zmienne przechowujące wartości logiczne to typ bool (np. true/false) i nie mają związku z wskaźnikami. Funkcje dynamicznie alokujące pamięć, takie jak malloc(), zwracają adresy, ale same nie są wskaźnikami. Typ danych do przechowywania tekstów w C to tablica znaków (char[]) lub wskaźnik do char, ale to nie to samo co wskaźnik w sensie ogólnym, który może wskazywać na dowolny typ danych.

Pytanie 33

Jakie z wymienionych narzędzi pozwala na jednoczesne korzystanie z systemów BIN, DEC i HEX?

A. Microsoft Word
B. Przeglądarka grafów
C. GIMP
D. Kalkulator systemowy
Kalkulator systemowy to narzędzie, które umożliwia użytkownikom pracę z różnymi systemami liczbowymi, takimi jak system dziesiętny (DEC), binarny (BIN) oraz szesnastkowy (HEX). Jego funkcjonalność pozwala na konwersję wartości liczbowych pomiędzy tymi systemami, co jest niezwykle przydatne w kontekście programowania, inżynierii komputerowej oraz nauk przyrodniczych. Dzięki kalkulatorowi systemowemu, użytkownicy mogą wprowadzać liczby w jednym systemie, a następnie uzyskiwać ich odpowiedniki w pozostałych systemach, co znacznie ułatwia analizę danych. Na przykład, wpisując liczbę w systemie binarnym, można natychmiast zobaczyć jej reprezentację w systemie dziesiętnym i szesnastkowym, co jest kluczowe w zadaniach związanych z konwersją kodów czy obliczeniami w architekturze komputerowej. Ponadto, kalkulatory systemowe często zawierają funkcje umożliwiające przeprowadzanie bardziej skomplikowanych operacji, takich jak dodawanie czy odejmowanie w różnych systemach liczbowych, co czyni je nieocenionym narzędziem w programowaniu i obliczeniach naukowych. Narzędzia te są zgodne z powszechnie przyjętymi standardami, takimi jak IEEE 754 dla reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych, co zapewnia ich wysoką dokładność i niezawodność w obliczeniach.

Pytanie 34

Zamieszczony kawałek kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż prawdziwe stwierdzenie dotyczące cech tego hasła?

Ilustracja do pytania
A. Może zawierał małe i wielkie litery oraz cyfry
B. Ma maksymalną długość 7 znaków, co ustala zmienna i
C. Może zawierać małe oraz wielkie litery, cyfry i znaki specjalne
D. Ma 8 znaków lub więcej i zawiera małe oraz wielkie litery, a także cyfry
Fragment programu w języku C# generuje hasło, które zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry. W kodzie widzimy, że zmienna pulaZnakow zawiera wszystkie małe litery alfabetu, wszystkie wielkie litery oraz cyfry od 0 do 9. Zmienna dlPuli przechowuje długość ciągu znaków, co umożliwia losowe wybieranie znaków z pełnego zakresu dostępnych znaków. W pętli for odbywa się iteracja 8 razy, co oznacza, że każde generowane hasło ma długość 8 znaków. Każdy znak jest losowo wybierany z puli, co zapewnia różnorodność i brak uprzedzeń w doborze znaków. Warto również zwrócić uwagę na praktyczne użycie klasy Random, która jest standardem w przypadkowej generacji danych w C#. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami, gdzie hasła powinny mieć różnorodne znaki, co zwiększa ich siłę i trudność złamania. Dobrym pomysłem jest również dodanie symboli specjalnych dla jeszcze większego bezpieczeństwa, co można łatwo zaimplementować modyfikując pule dostępnych znaków.

Pytanie 35

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
B. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
C. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
D. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 36

Który z wymienionych wzorców projektowych jest najbardziej odpowiedni do uproszczenia interfejsu złożonego systemu?

A. Kompozyt (Composite)
B. Singleton (Singleton)
C. Fasada (Facade)
D. Metoda szablonowa (Template method)
Wzorzec Kompozyt (Composite) umożliwia traktowanie pojedynczych obiektów i ich grup w jednakowy sposób, co ułatwia zarządzanie hierarchicznymi strukturami. Metoda szablonowa (Template Method) definiuje szkielet algorytmu w klasie bazowej, pozwalając podklasom na dostosowanie poszczególnych kroków. Singleton to wzorzec zapewniający istnienie tylko jednej instancji klasy, co jest użyteczne w zarządzaniu zasobami systemowymi, ale nie służy do upraszczania interfejsu do złożonego systemu.

Pytanie 37

Która z wymienionych aplikacji stanowi przykład prostego rozwiązania mobilnego?

A. Aplikacja do analizy danych finansowych
B. Aplikacja do monitorowania użycia pamięci RAM
C. Aplikacja z rozbudowanym systemem zarządzania projektami
D. Aplikacja typu zegar
Aplikacja typu zegar to jeden z najprostszych przykładów aplikacji mobilnej. Jej podstawowa funkcjonalność polega na wyświetlaniu aktualnego czasu oraz alarmów, a dodatkowo może zawierać funkcje takie jak minutnik czy stoper. Tego rodzaju aplikacje charakteryzują się niewielką liczbą funkcji, przejrzystym interfejsem i minimalnym zapotrzebowaniem na zasoby sprzętowe. Dzięki swojej prostocie, aplikacje typu zegar są doskonałym przykładem na to, jak przy użyciu niewielkiej liczby komponentów można stworzyć przydatne narzędzie dla użytkownika.

Pytanie 38

W jaki sposób można zmniejszyć liczbę danych zbieranych przez aplikacje mobilne?

A. Używać aplikacji bez sprawdzania ich źródła
B. Weryfikować i regulować uprawnienia aplikacji w ustawieniach
C. Udostępniać aplikacjom wszystkie niezbędne informacje
D. Nie blokować aplikacjom dostępu do lokalizacji oraz kontaktów
Dostosowanie uprawnień aplikacji w ustawieniach swojego telefonu to naprawdę dobry sposób na ograniczenie tego, co aplikacje mogą o nas wiedzieć. Wiele z nich, jak np. te do robienia zdjęć, prosi o dostęp do lokalizacji czy kontaktów, ale nie zawsze jest to potrzebne. Warto co jakiś czas sprawdzić, czy jakieś aplikacje nie mają za dużo uprawnień. Dzięki temu lepiej zabezpieczymy swoją prywatność i zmniejszymy ryzyko, że nasze dane wyciekną. Lepiej też unikać aplikacji z nieznanych źródeł, bo mogą one zbierać więcej informacji, niż byśmy chcieli.

Pytanie 39

Wskaż poprawny komentarz jednoliniowy, który można dodać w linii 3 w miejscu znaków zapytania, aby był zgodny ze składnią i opisywał operację przeprowadzoną w tej linii?

Ilustracja do pytania
A. // wypełnienie elementu tablicy
B. // wyswietlenie elementu tablicy
C. # wyswietlenie elementu tablicy
D. # wypełnienie elementu tablicy
Odpowiedź // wyswietlenie elementu tablicy jest poprawna, ponieważ komentarze jednoliniowe w języku C# rozpoczynają się od dwóch ukośników: //. W tym przypadku linia Console.WriteLine(i); odpowiedzialna jest za wyświetlenie elementu tablicy na konsoli. Komentarz ten poprawnie opisuje, co robi dana linia kodu, co jest dobrą praktyką w programowaniu, ponieważ ułatwia zrozumienie funkcji kodu innym programistom lub nawet nam samym w przyszłości. Komentarze są szczególnie przydatne, gdy kod jest skomplikowany i wymaga wyjaśnień. Warto zawsze stosować komentarze, by opisywały one istotne fragmenty kodu, co znacząco zwiększa jego czytelność i utrzymywalność. Praktyka dodawania takich opisów jest zgodna z zasadami czystego kodu, które promują czytelność i zrozumiałość. Dzięki takim komentarzom osoby przeglądające kod mogą szybko zorientować się, jakie funkcje pełnią poszczególne jego fragmenty, co usprawnia proces debugowania i dalszego rozwoju oprogramowania.

Pytanie 40

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę Figura oraz klasę Prostokąt, która po niej dziedziczy, zawierającą określone pola i konstruktory. Wskaż najprostszą implementację sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokąt

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 1
C. Kod 4
D. Kod 3
Kod 1 jest prawidłowy ponieważ zapewnia implementację abstrakcyjnych metod Pole i Obwod z klasy Figura co jest wymagane dla każdej klasy dziedziczącej po klasie abstrakcyjnej W Javie kiedy klasa dziedziczy po klasie abstrakcyjnej musi zaimplementować wszystkie jej abstrakcyjne metody Kod 1 definiuje metodę Pole która oblicza pole prostokąta jako iloczyn długości boków a i b oraz metodę Obwod która oblicza obwód jako sumę dwóch razy długości a i dwóch razy długości b Jest to zgodne z konwencjami programowania obiektowego które promują enkapsulację i polimorfizm Kod odnosi się bezpośrednio do konkretnego zastosowania jakim jest obliczanie parametrów prostokąta co jest częstym przypadkiem w programowaniu graficznym oraz w aplikacjach matematycznych Implementacja metod w ten sposób zapewnia prostotę oraz czytelność kodu co jest zgodne z dobrymi praktykami w inżynierii oprogramowania Ponadto dzięki poprawnej implementacji można z powodzeniem rozszerzać funkcjonalność obiektową programu umożliwiając jego łatwiejsze modyfikowanie i rozwijanie w przyszłości