Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 3 kwietnia 2025 15:32
  • Data zakończenia: 3 kwietnia 2025 15:55

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W współczesnych silnikach benzynowych stopień kompresji to mniej więcej

A. 6:1
B. 1:11
C. 1:6
D. 11:1
Stopień sprężania 11:1 w nowoczesnych silnikach benzynowych to teraz norma w motoryzacji. Dzięki temu silniki lepiej wykorzystują paliwo, co sprawia, że mają większą moc, a jednocześnie zużywają mniej paliwa. Wyższy stopień sprężania poprawia też spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co wpływa na lepszą efektywność energetyczną. Można tu podać przykłady silników sportowych, które wykorzystują nowinki technologiczne, takie jak bezpośredni wtrysk paliwa czy zmienna geometria dolotu, żeby osiągnąć lepsze wyniki przy mniejszej emisji spalin. Warto pamiętać, że silniki z wyższym stopniem sprężania potrzebują paliwa o dużej liczbie oktanowej, co zapewnia stabilne spalanie i zmniejsza ryzyko detonacji. To naprawdę ważne, żeby przestrzegać tych zasad, bo pozwalają one na uzyskanie najlepszych rezultatów w motoryzacji.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Symbol znajdujący się na oponie 145/50 wskazuje szerokość opony

A. w calach oraz wskaźnik profilu w milimetrach
B. w milimetrach oraz wskaźnik profilu w %
C. w calach oraz wskaźnik profilu w %
D. w milimetrach oraz wskaźnik profilu w milimetrach
Dobrze zauważyłeś, że symbol na oponie 145/50 mówi o szerokości opony w milimetrach i wskaźniku profilu w %, co jest naprawdę istotne. To znaczy, że szerokość opony to 145 mm, a ten 50 oznacza, że wysokość profilu to 50% z tej szerokości, czyli 72,5 mm. Zrozumienie tych oznaczeń jest ważne, bo odpowiednie opony mają ogromny wpływ na to, jak jeździmy - zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i komfortu. Jak dobierasz nowe opony, warto wiedzieć, co oznaczają te liczby, żeby dobrze wybrać. Dzięki temu będziesz mieć lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania, co na pewno jest na plus na drodze.

Pytanie 6

Częścią mechaniczną układu hamulcowego jest

A. cylinderek hamulcowy
B. dźwignia hamulca ręcznego
C. korektor siły hamowania
D. zbiornik płynu hamulcowego
Zbiornik płynu hamulcowego, korektor siły hamowania i cylinderek hamulcowy to ważne części układu hamulcowego, ale za dużo tu fachowego języka! Myślę, że można to powiedzieć w prostszy sposób, żeby było jaśniej.

Pytanie 7

Oznaczenie 7 1/2 J x 15 umieszczone na obręczy koła samochodowego wskazuje na obręcz

A. wypukłą o szerokości 7,5 cala, średnicy 15 cali, z obrzeżem J
B. wklęsłą o szerokości 7,5 cala, średnicy 15 cali, z obrzeżem J
C. wklęsłą o szerokości 15 cali, średnicy 7,5 cala, z obrzeżem J
D. wypukłą o szerokości 15 cali, średnicy 7,5 cala, z obrzeżem J
Wszystkie inne odpowiedzi są oparte na błędnych interpretacjach oznaczeń obręczy. Jeśli chodzi o szerokość i średnicę, trzeba pamiętać, że szerokość obręczy zawsze musi być większa od średnicy. To dosyć istotne w inżynierii pojazdów. Szerokość 15 cali w kontekście obręczy byłaby mega nietypowa, bo standardowe szerokości w samochodach osobowych zazwyczaj nie przekraczają 10 cali. Wprowadzenie takich błędnych danych może prowadzić do problemów z dobraniem opon, co z kolei może skutkować nieprawidłowym prowadzeniem auta i większym ryzykiem wypadków. Poza tym, pojęcie obrzeża J jest kluczowe, ale w błędnych odpowiedziach nie jest zrozumiane. To oznaczenie ma wpływ na to, jak opona przylega do obręczy, co jest bardzo ważne dla stabilności i bezpieczeństwa. W praktyce brak znajomości tych parametrów może zaprowadzić do złego wyboru części, co potem wpłynie na wydajność i komfort jazdy. Dlatego warto dobrze znać te oznaczenia i wiedzieć, jak je stosować w inżynierii motoryzacyjnej.

Pytanie 8

W przypadku, gdy pomimo kręcenia wałem korbowym za pomocą rozrusznika silnik nie uruchamia się, nie wymaga sprawdzenia

A. ustawienie rozrządu silnika
B. pompa paliwa
C. druga sonda lambda
D. ciśnienie sprężania
W przypadku, gdy silnik nie uruchamia się, istnieje wiele czynników, które mogą być przyczyną problemu, a odpowiedzi wskazujące na pompy paliwa, ustawienie rozrządu czy ciśnienie sprężania są zasadniczo istotne. Pompa paliwa jest kluczowym elementem układu zasilania, a jej awaria uniemożliwia dostarczenie paliwa do silnika, co skutkuje brakiem zapłonu. Ustawienie rozrządu jest równie ważne, ponieważ nieprawidłowe ustawienie rozrządu prowadzi do kolizji zaworów, co uniemożliwia efektywne działanie silnika. Ciśnienie sprężania to kolejny istotny czynnik, ponieważ niedostateczne sprężanie może wskazywać na problemy z uszczelkami, pierścieniami lub innymi elementami silnika, co skutkuje brakiem możliwości uruchomienia jednostki napędowej. Często błędne wnioski dotyczące sondy lambda wynika z nieznajomości jej roli w pracy silnika; sonda ta działa po uruchomieniu silnika i nie jest czynnikiem bezpośrednio wpływającym na zdolność do uruchomienia. Dlatego w sytuacjach, gdy silnik nie startuje, skupienie się na podstawowych komponentach, które są odpowiedzialne za dostarczenie paliwa, prawidłowe ciśnienie oraz synchronizację rozrządu, jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i naprawy silnika. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży oraz standardami diagnostyki pojazdowej.

Pytanie 9

Dzięki lampie stroboskopowej możliwe jest wykonanie pomiaru

A. zbieżności kół.
B. kąta wyprzedzenia zapłonu.
C. ustawień świateł.
D. ciśnienia sprężania.
Lampy stroboskopowe są nieocenionym narzędziem w diagnostyce pojazdów, szczególnie do pomiaru kąta wyprzedzenia zapłonu. Działanie lampy stroboskopowej opiera się na zjawisku, które pozwala na wizualizację ruchomych punktów w czasie, w tym przypadku wałka rozrządu lub koła zamachowego. Dzięki synchronizacji błysków lampy z obrotami silnika można określić, czy kąt wyprzedzenia zapłonu jest zgodny z wartościami podanymi przez producenta pojazdu. Użycie lampy stroboskopowej pozwala na precyzyjne ustawienie zapłonu, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, jego wydajności oraz emisji spalin. W praktyce, podczas diagnostyki, technik ustawia lampę stroboskopową w odpowiedniej pozycji, a następnie obserwuje, w którym miejscu znacznik na obudowie silnika jest wyznaczony przez błysk lampy. W przypadku odchyleń, mechaniczną regulację można przeprowadzić w celu optymalizacji pracy silnika. Standardy branżowe, takie jak te określone przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie precyzyjnego pomiaru i ustawienia kąta zapłonu dla zapewnienia efektywności operacyjnej silników spalinowych.

Pytanie 10

Stan naładowania akumulatora ustalamy za pomocą pomiaru

A. objętości elektrolitu
B. masy elektrolitu
C. gęstości elektrolitu
D. lepkości elektrolitu
Gęstość elektrolitu jest kluczowym wskaźnikiem stanu naładowania akumulatora, ponieważ zmienia się w zależności od stężenia kwasu siarkowego w roztworze. W miarę naładowania akumulatora gęstość elektrolitu wzrasta, co można zmierzyć za pomocą areometru. Przykładem praktycznego zastosowania tej metody jest regularne sprawdzanie stanu naładowania w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, które są powszechnie stosowane w pojazdach. Zgodnie z normami branżowymi, takich jak SAE J537, pomiar gęstości elektrolitu powinien być przeprowadzany, aby zapewnić odpowiednią konserwację i zapobiec uszkodzeniom akumulatora. Wartości gęstości elektrolitu mogą również różnić się w zależności od temperatury, dlatego istotne jest, aby pomiary były wykonywane w warunkach znormalizowanej temperatury, co pozwala na dokładniejszą ocenę stanu naładowania. Znajomość i umiejętność interpretacji gęstości elektrolitu są niezbędne dla każdej osoby zajmującej się obsługą techniczną akumulatorów.

Pytanie 11

Podczas serwisowania silnika wymieniono 4 wtryskiwacze o łącznym koszcie 1750,00 zł netto oraz turbinę w cenie 1900,00 zł netto. Całkowity czas serwisowania wyniósł 5,5 roboczogodziny, a stawka za jedną roboczogodzinę to 120,00 zł brutto. Części samochodowe podlegają opodatkowaniu VAT w wysokości 23%. Jaki jest całkowity koszt serwisowania brutto?

A. 4 489,50 zł
B. 5 149,50 zł
C. 4 310,00 zł
D. 5 301,30 zł
Aby obliczyć łączny koszt naprawy brutto, należy uwzględnić zarówno koszty części, jak i robocizny oraz odpowiednie stawki VAT. W naszym przypadku wtryskiwacze kosztowały 1750,00 zł netto, co po dodaniu 23% VAT daje 2152,50 zł. Turbina kosztowała 1900,00 zł netto, co z VAT wynosi 2337,00 zł. Koszt robocizny to 5,5 roboczogodziny mnożone przez 120,00 zł brutto, co daje 660,00 zł. Teraz sumujemy wszystkie te wartości: 2152,50 zł (wtryskiwacze) + 2337,00 zł (turbina) + 660,00 zł (robocizna) = 5150,50 zł. Dodając VAT (23%), całkowity koszt naprawy brutto wynosi 5 149,50 zł. Taki sposób kalkulacji jest zgodny z obowiązującymi standardami rachunkowości oraz praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie każda część oraz usługa są fakturowane z uwzględnieniem podatku VAT.

Pytanie 12

Każdą element chromowany i niklowany w pojeździe, który został poddany konserwacji przed długoterminowym magazynowaniem, należy zabezpieczyć

A. wazeliną techniczną
B. preparatem silikonowym
C. smarem litowym
D. smarem miedziowym
Wazelina techniczna to świetny wybór, jeśli chodzi o ochronę chromowanych i niklowanych części w samochodach, zwłaszcza kiedy je długo przechowujemy. Dzięki temu, że jest dość gęsta, tworzy fajną barierę, która nie pozwala na przedostawanie się wilgoci i chemikaliów, które mogą zniszczyć metal. W praktyce, używa się jej często w warsztatach samochodowych. Na przykład, jak posmarujesz wazeliną elementy chromowane, to naprawdę możesz wydłużyć ich żywotność i sprawić, że będą ładnie wyglądały przez dłuższy czas. Dobrze jest też pamiętać o tym, że są pewne normy dotyczące przechowywania aut, które mówią, żeby stosować takie preparaty, żeby zmniejszyć ryzyko korozji. Regularne sprawdzanie stanu zabezpieczeń też jest dobrym pomysłem – w ten sposób mogą szybciej zauważyć ewentualne usterki i coś z tym zrobić na czas.

Pytanie 13

Reperacja tarczy hamulcowej, której bicie osiowe przekracza dozwolone wartości, polega na

A. wyprostowaniu
B. przetaczaniu
C. frezowaniu
D. osiowaniu
Przetaczanie tarczy hamulcowej to proces, który pozwala na przywrócenie jej prawidłowego kształtu i grubości, eliminując bicie osiowe, które może wpływać na jakość hamowania. W trakcie przetaczania, tarcza jest obrabiana na specjalnej maszynie, co pozwala na usunięcie materiału w miejscach, gdzie występują nierówności. To zyskuje szczególne znaczenie, gdy tarcza jest już zużyta, a jej wymiana na nową nie jest konieczna, co jest korzystne z perspektywy ekonomicznej i ekologicznej. Przetaczanie tarcz hamulcowych powinno być przeprowadzane zgodnie z normami przemysłowymi, które określają minimalne grubości tarcz oraz tolerancje bicia, co zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy. Dobre praktyki branżowe sugerują, aby przetaczanie wykonywać w wyspecjalizowanych warsztatach, gdzie fachowcy mają odpowiedni sprzęt oraz doświadczenie. Dzięki temu można uniknąć błędów, które mogłyby prowadzić do dalszego zużycia układu hamulcowego oraz zagrożenia dla bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 14

Kształt stożkowy przekroju tarczy hamulcowej kwalifikuje ją do

A. napawania
B. przeszlifowania
C. wymiany
D. przetoczenia
Stożkowatość przekroju tarczy hamulcowej jest oznaką zużycia, które może znacząco wpłynąć na działanie układu hamulcowego. W przypadku, gdy przekrój tarczy hamulcowej staje się stożkowaty, oznacza to, że jedna część tarczy jest bardziej zużyta niż inna. Taka nierównomierność może prowadzić do nieprawidłowego kontaktu między tarczą a klockami hamulcowymi, co skutkuje wydłużeniem drogi hamowania oraz zwiększeniem ryzyka wypadku. W takiej sytuacji wymiana tarczy hamulcowej jest najbezpieczniejszym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem. Zgodnie z wytycznymi branżowymi, takie jak dokumenty ASI (Automotive Service Industry), regularne sprawdzanie stanu tarcz hamulcowych i ich wymiana w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek deformacji jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Należy pamiętać, że inwestycja w nowe tarcze hamulcowe przekłada się na lepszą efektywność hamowania oraz długoterminowe oszczędności związane z naprawami.

Pytanie 15

Frenotest to przyrząd wykorzystywany do pomiaru

A. opóźnienia hamowania
B. ciśnienia w oponach
C. poziomu wody w elektrolicie
D. ciśnienia oleju w silniku
Frenotest to specjalistyczne urządzenie wykorzystywane do pomiaru opóźnienia hamowania, które jest kluczowym parametrem w ocenie skuteczności systemów hamulcowych pojazdów. Pomiar ten jest niezwykle istotny dla bezpieczeństwa jazdy, ponieważ pozwala na weryfikację, czy układ hamulcowy działa prawidłowo i jest w stanie zapewnić odpowiednie zatrzymanie pojazdu w różnych warunkach. Przykładowo, w testach drogowych, inżynierowie motoryzacyjni mogą korzystać z Frenotestu, aby dokładnie zmierzyć czas, jaki zajmuje pojazdowi zatrzymanie się z określonej prędkości. Tego typu pomiary są zgodne z normami ISO oraz regulacjami bezpieczeństwa w motoryzacji, które wymagają regularnych testów hamulców w celu zapewnienia ich efektywności. Dodatkowo, stosowanie Frenotestu pozwala na identyfikację ewentualnych problemów z układem hamulcowym, takich jak zużycie komponentów czy niewłaściwe ustawienie, co jest kluczowe dla utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa w pojazdach.

Pytanie 16

Funkcja amortyzatora w systemie zawieszenia

A. może pełnić rolę sprężyny w układzie zawieszenia
B. zapobiega odrywaniu kół od powierzchni
C. zalicza się do kategorii elementów sprężystych zawieszenia
D. wydłuża czas oscylacji sprężyny
Amortyzator w układzie zawieszenia odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu stabilności pojazdu oraz komfortu jazdy. Jego głównym zadaniem jest kontrolowanie ruchów sprężyny, co ma na celu zapobieganie odrywaniu się kół od nawierzchni. W praktyce oznacza to, że amortyzator tłumi drgania, które pojawiają się w wyniku nierówności drogi, co z kolei pozwala na zachowanie kontaktu kół z nawierzchnią. Przykładem zastosowania amortyzatorów są pojazdy terenowe, w których odpowiednia kontrola drgań jest niezbędna do utrzymania stabilności w trudnym terenie. Warto również wspomnieć, że nowoczesne amortyzatory, takie jak amortyzatory gazowe lub aktywne, są projektowane zgodnie z najnowszymi standardami branżowymi, co pozwala na jeszcze lepsze dostosowanie do warunków drogowych i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Dobre praktyki w konstrukcji zawieszeń obejmują regularne sprawdzanie stanu amortyzatorów, ponieważ ich zużycie może negatywnie wpływać na osiągi pojazdu oraz komfort podróży."

Pytanie 17

Do zadań tarczy sprzęgłowej należy przekazywanie momentu obrotowego?

A. z wałka pośredniego na wałek sprzęgłowy
B. z wałka sprzęgłowego na koło zamachowe
C. z wałka sprzęgłowego na wałek atakujący
D. z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy
Tarcza sprzęgłowa odgrywa kluczową rolę w przenoszeniu momentu obrotowego z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy. To połączenie jest niezbędne do efektywnego przekazywania energii mechanicznej w układzie napędowym pojazdu. W praktyce, tarcza sprzęgłowa działa na zasadzie tarcia, co pozwala na synchronizację obrotów silnika z ruchem kół. W momencie, gdy kierowca naciska pedał sprzęgła, tarcza sprzęgłowa odłącza silnik od skrzyni biegów, co umożliwia zmianę biegów. Dobre praktyki w zakresie konserwacji sprzęgła obejmują regularne sprawdzanie stanu tarczy oraz odpowiednie użytkowanie, aby zminimalizować zużycie. Zrozumienie działania tarczy sprzęgłowej jest kluczowe dla diagnozowania problemów z układem napędowym oraz dla świadomego użytkowania pojazdu, co może poprawić jego wydajność i żywotność podzespołów.

Pytanie 18

Aby ocenić skuteczność działania systemu bezpieczeństwa aktywnego w pojeździe, należy zweryfikować

A. mechanizmy napinaczy pasów bezpieczeństwa
B. oświetlenie zewnętrzne pojazdu
C. stan oleju w silniku
D. szczelność systemu paliwowego
Weryfikacja działania układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu powinna koncentrować się na elementach, które bezpośrednio wpływają na zdolność do bezpiecznego prowadzenia. Poziom oleju w silniku, choć istotny dla ogólnej kondycji silnika, nie jest bezpośrednio związany z systemem bezpieczeństwa czynnego. Odpowiedzialność za prawidłowe smarowanie silnika ma na celu przede wszystkim zapobieganie uszkodzeniom, a nie aktywne zabezpieczenie w sytuacji zagrożenia. Napinacze pasów bezpieczeństwa, mimo iż są elementem, który wpływa na bezpieczeństwo pasażerów, nie stanowią same w sobie aktywnego elementu bezpieczeństwa, który byłby weryfikowany w kontekście ogólnej funkcjonalności pojazdu. Kontrola szczelności układu paliwowego, chociaż istotna dla uniknięcia ryzyka pożaru, również nie należy do czynnych systemów bezpieczeństwa, które obowiązkowo muszą być weryfikowane przed jazdą. Oświetlenie zewnętrzne jest tym elementem, który z jasno określonym celem ma na celu zapewnienie widoczności. Prawidłowe działania w tym zakresie są niezbędne dla bezpieczeństwa na drogach, a zaniedbanie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Kierowcy często błędnie oceniają wagę poszczególnych elementów, wybierając te, które nie są kluczowe dla aktywnego bezpieczeństwa, co może prowadzić do poważnych konsekwencji w ruchu drogowym.

Pytanie 19

Aby zmierzyć średnice czopów wału korbowego, należy zastosować

A. mikrometr wewnętrzny
B. głębokościomierz mikrometryczny
C. średnicówkę mikrometryczną
D. mikrometr zewnętrzny
Użycie głębokościomierza mikrometrycznego do pomiarów średnic czopów wału korbowego jest nieodpowiednie, ponieważ narzędzie to zostało zaprojektowane do pomiaru głębokości otworów, rowków czy szczelin, a nie średnic zewnętrznych. Podobnie, mikrometr wewnętrzny jest narzędziem stosowanym do pomiarów średnic wewnętrznych, takich jak otwory, ale nie nadaje się do oceny średnic zewnętrznych czopów. Średnicówka mikrometryczna, choć z pozoru mogłaby wydawać się odpowiednia, służy głównie do pomiaru średnic części, które mają formę cylindryczną i są montowane w specjalnych uchwytach, a nie do pomiarów bezpośrednich na czopach wału. Stosowanie niewłaściwego narzędzia pomiarowego może prowadzić do błędnych wyników, co w przemyśle może skutkować nieprawidłowym montażem komponentów, a w konsekwencji awarią maszyn. W kontekście standardów i dobrych praktyk, kluczowe jest stosowanie odpowiednich narzędzi do konkretnych zastosowań, co podkreśla znaczenie precyzyjnych pomiarów w procesach produkcyjnych oraz diagnostycznych.

Pytanie 20

W hydrokinetycznym sprzęgle elementem przenoszącym napęd jest

A. pole elektromagnetyczne
B. układ kół zębatych
C. przekładnia pasowa
D. ciecz
Sprzęgło hydrokinetyczne jest elementem przekładni, w którym napęd jest przenoszony za pomocą cieczy. Działa na zasadzie transferu energii z wirnika napędowego do wirnika odbiorczego poprzez ciecz, na przykład olej, który krąży w zamkniętej komorze. Podczas pracy, wirnik napędowy wprowadza ciecz w ruch, co powoduje, że wirnik odbiorczy również zaczyna obracać się. Taki system umożliwia płynne przenoszenie momentu obrotowego, co jest szczególnie przydatne w pojazdach i maszynach, gdzie wymagana jest efektywność i redukcja wstrząsów związanych z nagłymi zmianami obrotów. W praktyce sprzęgła hydrokinetyczne są szeroko stosowane w automatycznych skrzyniach biegów, gdzie pozwalają na płynne przejścia między biegami. Dzięki właściwościom cieczy, które pozwalają na absorpcję energii, sprzęgła te są w stanie zredukować zużycie elementów mechanicznych oraz zwiększyć komfort jazdy. W branży motoryzacyjnej, normy dotyczące efektywności i bezpieczeństwa wymagają zastosowania tego typu rozwiązań technicznych, co wpisuje się w aktualne standardy produkcji pojazdów.

Pytanie 21

Wtryskiwacz, będący częścią systemu zasilania K-Jetronic, ma na celu dostarczenie dawki

A. powietrza do kolektora dolotowego
B. paliwa bezpośrednio do komory spalania
C. paliwa do kolektora dolotowego
D. powietrza bezpośrednio do komory spalania
Pomimo że wszystkie podane odpowiedzi dotyczą elementów układu zasilania, niestety niektóre z nich są błędne z merytorycznego punktu widzenia. Wtryskiwacz nie ma na celu dostarczania powietrza do kolektora dolotowego, ponieważ jego funkcja polega wyłącznie na wtryskiwaniu paliwa. Powietrze do silnika jest zasysane przez układ dolotowy, a jego ilość jest kontrolowana przez przepustnicę, a nie przez wtryskiwacz. Kolejna nieprecyzyjna odpowiedź sugeruje, że wtryskiwacz dostarcza paliwo bezpośrednio do komory spalania, co jest mylnym założeniem. Proces spalania w silniku spalinowym wymaga, aby paliwo najpierw zmieszało się z powietrzem w kolektorze dolotowym, gdzie następuje atomizacja paliwa, co zwiększa efektywność spalania. Również stwierdzenie, że wtryskiwacz wprowadza powietrze bezpośrednio do komory spalania, jest całkowicie błędne, ponieważ wtryskiwacz jest odpowiedzialny tylko za paliwo. Te nieporozumienia mogą wynikać z braku świadomości, jak działa system zasilania i jakie są różnice między różnymi komponentami wtrysku paliwa. Właściwe zrozumienie działania wtryskiwacza i jego roli w procesie zasilania silnika jest kluczowe dla analizy i diagnozy problemów związanych z układami paliwowymi. Zastosowanie systemów wtrysku paliwa zgodnych z aktualnymi normami emisji spalin oraz standardami technicznymi jest niezbędne dla zapewnienia efektywności i ekologiczności nowoczesnych pojazdów.

Pytanie 22

W trakcie wypadku rolą napinacza pasa bezpieczeństwa jest

A. zablokowanie zwijacza, co uniemożliwi rozwinięcie pasa
B. ułatwienie wypięcia pasa tuż po zamortyzowaniu uderzenia
C. zmniejszenie nacisku pasa na ludzkie ciało, gdy jest on zbyt duży
D. jak najszybsze, mocne związanie ciała człowieka z konstrukcją pojazdu
Wybór odpowiedzi, która sugeruje ułatwienie wypięcia pasa po uderzeniu, jest mylny z kilku powodów. Przede wszystkim, celem napinacza pasa bezpieczeństwa nie jest ułatwienie wypięcia, lecz zabezpieczenie pasażera w trakcie wypadku. Po uderzeniu, pas bezpieczeństwa powinien pozostać zaciśnięty, aby chronić osobę siedzącą w pojeździe przed poważnymi obrażeniami, a nie umożliwiać jej łatwe wydostanie się z pasów. Kolejny błąd to założenie, że napinacz ma zmniejszać nacisk pasa na ciało. W rzeczywistości, napinacz ma za zadanie zwiększyć napięcie pasa w krytycznych momentach, aby zapobiec jego luzowaniu i minimalizować ryzyko urazów. Takie podejście wiąże się z mylnym przekonaniem, że luźny pas jest bezpieczniejszy, co jest sprzeczne z zasadami inżynierii bezpieczeństwa. Zablokowanie zwijacza natomiast, które może wydawać się sensowne, również nie jest zgodne z jego funkcją. Napinacz współpracuje z systemem zwijania pasa, a nie go blokuje, aby zapewnić optymalne trzymanie pasa w sytuacji zagrożenia. Takie rozumienie roli napinacza prowadzi do niebezpiecznych wniosków, które mogą wpływać na decyzje związane z bezpieczeństwem w pojazdach.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Diagnostyka systemu hamulcowego na stanowisku rolkowym nie umożliwia

A. ustalenia różnic sił hamowania na wszystkich kołach pojazdu
B. oceny stopnia zużycia elementów ciernych
C. wykrycia owalizacji bębnów hamulcowych
D. wykrycia deformacji oraz bicia tarcz hamulcowych
Diagnostyka układu hamulcowego na stanowisku rolkowym rzeczywiście ma swoje ograniczenia, jednak wiele osób może błędnie wywnioskować, że pozwala ona na zidentyfikowanie deformacji i bicia tarcz hamulcowych, owalizacji bębnów hamulcowych oraz różnic sił hamowania na wszystkich kołach pojazdu. W rzeczywistości, przy użyciu stanowiska rolkowego można z powodzeniem wykrywać deformacje i bicie tarcz hamulcowych. Te defekty są często spowodowane zużyciem, korozją lub nieprawidłowym montażem, co prowadzi do wibracji i obniżenia skuteczności hamowania. Stanowiska rolkowe umożliwiają oceny siły hamowania, co pozwala na wykrycie różnic między poszczególnymi kołami, co jest istotnym wskaźnikiem stanu układu hamulcowego. W przypadku owalizacji bębnów hamulcowych, testy na rolkach również mogą dostarczyć informacji o ich stanie, ponieważ owalność wpływa na równomierne rozłożenie siły hamowania. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że stanowisko rolkowe jedynie mierzy siłę hamowania, podczas gdy w rzeczywistości dostarcza ono cennych danych na temat całego układu hamulcowego. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że chociaż stanowisko rolkowe jest narzędziem diagnostycznym, nie jest w stanie ocenić rzeczywistego zużycia materiałów ciernych, co powinno być realizowane w trakcie regularnych inspekcji.

Pytanie 26

Filtry oleju zamontowane w pojeździe powinny

A. zostać wyrzucone do pojemnika na odpady komunalne
B. zostać przekazane do utylizacji
C. zostać zakopane w ziemi
D. zostać spalone w piecu
Oddanie filtrów oleju do utylizacji jest kluczowym krokiem w dbaniu o środowisko. Filtry oleju zawierają zanieczyszczenia, takie jak metale ciężkie i związki chemiczne, które mogą być szkodliwe dla ekosystemów, jeśli zostaną niewłaściwie usunięte. Utylizacja filtrów olejowych powinna być przeprowadzana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i normami dotyczącymi odpadów niebezpiecznych. Wiele warsztatów samochodowych oraz stacji obsługi pojazdów oferuje usługi odbioru i utylizacji filtrów olejowych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Prawidłowa utylizacja filtrów zapobiega ich przedostawaniu się do środowiska, co może prowadzić do zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych. Z tego powodu istotne jest, aby każdy właściciel pojazdu zdawał sobie sprawę z tej odpowiedzialności i zawsze oddawał zużyte filtry oleju w odpowiednie miejsca, co również wspiera recykling materiałów i przyczynia się do ochrony środowiska.

Pytanie 27

Po przeprowadzeniu analizy amortyzatorów tylnych pojazdu ustalono, że poziom tłumienia prawego wynosi 35%, a lewego 56%. Wyniki te sugerują, że

A. prawy amortyzator powinien zostać wymieniony
B. konieczna jest wymiana obu amortyzatorów
C. należy zregenerować prawy amortyzator
D. amortyzatory są całkowicie sprawne
Musisz wymienić oba amortyzatory, bo ich zdolność tłumienia jest za niska. Standardowo powinno być przynajmniej 50%, a prawy ma tylko 35%. To znacznie obniża jego efektywność, co później może wpłynąć na komfort jazdy i stabilność całego auta. Lewy amortyzator też nie jest idealny, bo choć ma 56%, to wciąż nie spełnia wymagań. W praktyce lepiej jest wymienić oba naraz, bo jak jeden działa słabo, to może to negatywnie wpływać na jazdę i sporadycznie przyspieszać zużycie innych części zawieszenia. Pamiętaj, amortyzatory są mega ważne dla bezpieczeństwa, więc lepiej je mieć w dobrym stanie, żeby nie narażać siebie i innych na drodze. Regularne sprawdzanie i wymiana amortyzatorów to klucz do zachowania dobrego stanu zawieszenia.

Pytanie 28

Amortyzatory, które zostały poddane badaniu metodą Eusama, mają współczynnik tłumienia drgań na poziomie 60%

A. kwalifikują się do wymiany
B. są w dobrym stanie
C. są w stanie dostatecznym
D. są w 40% uszkodzone
To, że amortyzatory kwalifikują się do wymiany przy 60% współczynnika tłumienia, to trochę nieporozumienie. Coś tu nie gra, bo taki współczynnik świadczy o tym, że amortyzatory są ok. Zwykle te sprawne mają przynajmniej 50%, więc jak coś mówi, że są w 40% niesprawne, to chyba trzeba to lepiej zrozumieć. Amortyzator z 60% działa normalnie i nie powinien być nazywany niesprawnym. I „dostateczny stan” też nie do końca oddaje rzeczywistość, bo to nie zapewnia odpowiednich parametrów. Musisz pamiętać, że amortyzatory są ważne dla całego zawieszenia i ich sprawność wpływa na bezpieczeństwo. Źle zrozumiane informacje o ich stanie technicznym mogą prowadzić do niepotrzebnych napraw i zagrożeń na drodze. Wiedza o tym, jak działają te rzeczy pod względem technicznym, jest kluczowa, żeby dobrze ocenić stan amortyzatorów.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Zmiana koloru cieczy stosowanej do identyfikacji nieszczelności uszczelki pod głowicą jest spowodowana gazem obecnym w spalinach

A. NOx
B. O2
C. CO2
D. CO
Odpowiedź CO2 jest prawidłowa, ponieważ dwutlenek węgla jest jednym z głównych produktów spalania paliw w silnikach spalinowych. W przypadku nieszczelności uszczelki pod głowicą, spaliny mogą przedostawać się do układu chłodzenia, co prowadzi do zmiany zabarwienia płynu chłodniczego. Wykrywanie nieszczelności jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silników, a stosowanie wskaźników zabarwienia płynu opartych na obecności CO2 jest szeroko przyjętą praktyką. Standardy branżowe, takie jak SAE J1349, podkreślają konieczność monitorowania emisji spalin i ich składników, co jest istotne dla ochrony środowiska. Przykładem zastosowania jest test szczelności, w którym płyn zmienia kolor na żółty lub zielony w obecności CO2, co ułatwia diagnostykę i zapobiega dalszym uszkodzeniom silnika.

Pytanie 31

W systemie chłodzenia silnika, ilość płynu krążącego w obiegu kontrolowana jest przez

A. wentylator chłodnicy
B. pompę cieczy
C. termostat
D. czujnik temperatury cieczy
Termostat odgrywa kluczową rolę w układzie chłodzenia silnika, regulując przepływ płynu chłodzącego w obiegu chłodzenia. Jego zadaniem jest otwieranie lub zamykanie przepływu płynu w zależności od temperatury silnika. Po uruchomieniu silnika, termostat pozostaje zamknięty, co pozwala na szybkie nagrzanie się silnika do optymalnej temperatury roboczej. Po osiągnięciu tej temperatury, termostat otwiera się, umożliwiając przepływ płynu chłodzącego przez chłodnicę, co skutkuje obniżeniem temperatury silnika. Dzięki tym właściwościom, termostat przyczynia się do efektywnego i stabilnego działania silnika, co ma kluczowe znaczenie dla wydajności oraz trwałości jednostki napędowej. W praktyce, regularna kontrola stanu termostatu jest zalecana w ramach przeglądów technicznych, a jego wymiana powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, aby zapewnić optymalne warunki pracy silnika oraz zapobiec przegrzaniu lub zbyt niskiej temperaturze pracy.

Pytanie 32

Jasnobłękitny kolor spalin wydobywających się z układu wydechowego wskazuje

A. na przedostawanie się cieczy chłodzącej do cylindrów
B. na zbyt niską temperaturę pracy silnika
C. na zbyt duży luz między tłokiem a cylindrem
D. na nieszczelność przylgni zaworowych
Wiele osób może błędnie interpretować jasnobłękitny kolor spalin jako symptom zbyt niskiej temperatury pracy silnika. W rzeczywistości, niska temperatura pracy silnika zazwyczaj objawia się innymi symptomami, takimi jak zwiększone zużycie paliwa czy gorsza dynamika pojazdu. Zbyt niska temperatura pracy nie wpływa bezpośrednio na kolor spalin, a raczej na ich gęstość i skład chemiczny. Warto zauważyć, że silniki są projektowane z myślą o osiągnięciu optymalnej temperatury pracy, co pozwala na efektywne spalanie paliwa i minimalizację emisji zanieczyszczeń. Kolejną mylną interpretacją może być myślenie, że jasnobłękitne spaliny świadczą o dostawaniu się cieczy chłodzącej do cylindrów. W takim przypadku, typowym objawem byłby różowy lub niebieskawy dym, ale niekoniecznie jasno-niebieski. Problemy z nieszczelnością przylgni zaworowych, które mogą generować dym w kolorze niebieskim, są również rzadziej spotykane i mają inne objawy, jak na przykład nieszczelności w układzie dolotowym. Konsekwencją tych błędnych analiz jest nie tylko niezrozumienie działania silnika, ale także ryzyko podejmowania nieodpowiednich działań naprawczych, co może prowadzić do poważniejszych usterek.

Pytanie 33

Głównym surowcem używanym do produkcji bębnów hamulcowych jest

A. żeliwo
B. stal
C. brąz
D. aluminium
Żeliwo jest głównym materiałem stosowanym do produkcji bębnów hamulcowych ze względu na swoje właściwości mechaniczne i termiczne. Posiada doskonałą zdolność do odprowadzania ciepła, co jest kluczowe w procesie hamowania, gdzie temperatura bębnów może znacznie wzrosnąć. Dodatkowo, żeliwo ma wysoką odporność na ścieranie, co zwiększa trwałość elementów hamulcowych. W praktyce, bębny hamulcowe wykonane z żeliwa są powszechnie stosowane w pojazdach osobowych oraz ciężarowych, a ich konstrukcja często spełnia normy takie jak ISO 9001, które zapewniają wysoką jakość i niezawodność. Żeliwo jest również łatwe do obróbki, co umożliwia precyzyjne dopasowanie bębnów do reszty układu hamulcowego, co jest istotne dla poprawnej pracy całego systemu. Użycie żeliwa w produkcji bębnów hamulcowych jest więc zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co świadczy o jego niezawodności i efektywności w aplikacjach motoryzacyjnych.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Przed zamontowaniem nowych tarcz hamulcowych w pojeździe należy

A. sprawdzić bicie tarcz.
B. przeszlifować tarcze papierem ściernym.
C. zmierzyć grubość tarcz.
D. tarcze odtłuścić.
Odtłuszczanie tarcz hamulcowych przed ich montażem jest kluczowym krokiem, który zapewnia optymalne działanie układu hamulcowego. Tarczę należy dokładnie oczyścić ze wszelkich zanieczyszczeń, takich jak oleje, smary czy tłuszcze, które mogą się na niej znajdować. Zanieczyszczenia te mogą prowadzić do nieprawidłowej pracy hamulców, obniżając ich skuteczność oraz zwiększając zużycie okładzin hamulcowych. Odtłuszczenie działa również na poprawę przyczepności okładzin do tarczy, co wpływa na stabilność hamowania. W praktyce, do odtłuszczania tarcz wykorzystuje się dedykowane preparaty chemiczne, które są łatwo dostępne w sklepach motoryzacyjnych. Istotne jest również, aby po odtłuszczeniu, nie dotykać powierzchni roboczej tarczy gołymi rękami, aby nie nanosić na nią nowych zanieczyszczeń. Warto zaznaczyć, że wiele warsztatów stosuje procedury zgodne z wytycznymi producentów pojazdów, co podkreśla znaczenie tego procesu w zapewnieniu bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 36

W trakcie corocznego przeglądu serwisowego pojazdu należy zawsze przeprowadzić

A. wymianę oleju silnikowego i filtra oleju
B. wymianę piór wycieraczek
C. wymianę płynu chłodzącego
D. wymianę płynu hamulcowego
Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju jest jednym z kluczowych elementów corocznego przeglądu serwisowego pojazdu, ponieważ zapewnia optymalne działanie silnika oraz przedłuża jego żywotność. Olej silnikowy odgrywa fundamentalną rolę w smarowaniu ruchomych części silnika, co zapobiega nadmiernemu zużyciu i uszkodzeniom mechanicznym. W miarę eksploatacji pojazdu, olej ulega degradacji z powodu wysokich temperatur oraz powstawania zanieczyszczeń, co wpływa na jego właściwości smarne. Dlatego regularna wymiana oleju oraz filtra oleju, który zatrzymuje zanieczyszczenia, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Przykładowo, zalecenia producentów dotyczące wymiany oleju często określają interwały czasowe lub przebieg, po którym należy wykonać tę czynność, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Ignorowanie tej procedury może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw silnika, dlatego kluczowe jest przestrzeganie harmonogramu konserwacji pojazdu, aby zapewnić jego długotrwałe i niezawodne działanie.

Pytanie 37

Korzystając z tabeli, określ zakres wymiaru grubości półpanewki dla drugiego wymiaru naprawczego

Oznaczenie wymiaruNr katalogowy półpanewki (górnej lub dolnej)Grubość ścianki półpanewki (mm)Średnica wewnętrzna panewki po zamontowaniu (mm)
N000Produkcyjny0050/50-312/02.000+0.020-0.03060.00+0.079-0.040
N0251 naprawa0050/50-349/02.125+0.020-0.03059.75+0.079-0.040
N0502 naprawa0050/50-393/02.250+0.020-0.03059.50+0.079-0.040
N0753 naprawa0050/50-392/02.375+0.020-0.03059.25+0.079-0.040
N1004 naprawa0050/50-385/02.500+0.020-0.03059.00+0.079-0.040
N1255 naprawa0050/50-386/02.625+0.020-0.03058.75+0.079-0.040

A. 2,220-2,230 mm
B. 2,020-2,030 mm
C. 2,105-2,155 mm
D. 2,355-2,405 mm
Zakres wymiaru grubości półpanewki dla drugiego wymiaru naprawczego, wynoszący od 2,220 mm do 2,230 mm, jest wynikiem precyzyjnych obliczeń opartych na odchyłkach nominalnych. W praktyce oznacza to, że wytwarzane elementy muszą mieścić się w tych granicach, aby zapewnić odpowiednią funkcjonalność i trwałość w układzie mechanicznym. W branży motoryzacyjnej oraz w inżynierii mechanicznej, przestrzeganie precyzyjnych wymiarów jest kluczowe dla zapewnienia niezawodności komponentów. Na przykład, zbyt mała grubość półpanewki może skutkować nieodpowiednim dopasowaniem części, co prowadzi do zwiększonego tarcia i potencjalnego uszkodzenia. Z kolei zbyt duża grubość może generować nadmierne naprężenia, co także wpływa negatywnie na żywotność podzespołów. Dlatego istotne jest korzystanie z aktualnych standardów i norm, takich jak ISO, które definiują tolerancje wymiarowe i jakościowe dla tego typu elementów. Dzięki temu produkowane komponenty są nie tylko zgodne z wymaganiami, ale również optymalizują procesy produkcyjne i redukują koszty eksploatacji.

Pytanie 38

Proces odpowietrzania hamulców w pojeździe, który nie jest wyposażony w system ABS, powinien być realizowany

A. w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara
B. zgodnie z ruchem wskazówek zegara
C. rozpoczynając od najbliższego koła do pompy hamulcowej
D. rozpoczynając od najdalszego koła od pompy hamulcowej
Odpowietrzanie układu hamulcowego pojazdu nie wyposażonego w układ ABS powinno być przeprowadzane, zaczynając od najdalszego koła od pompy hamulcowej. Taki sposób działania jest zgodny z zasadami hydrauliki oraz praktykami stosowanymi w branży motoryzacyjnej. W układzie hamulcowym, powietrze gromadzi się w miejscach, gdzie ciśnienie jest najniższe, a więc najczęściej w najdalszym kole od pompy. Przy odkręcaniu odpowietrznika w tym kole, powietrze, które wpływa do układu, jest usuwane, co pozwala na poprawne działanie hydrauliki hamulcowej. Przykładowo, jeśli odpowietrzanie zaczniemy od najbliższego koła, powietrze nie zostanie całkowicie usunięte, co może prowadzić do słabszej efektywności hamulców oraz wydłużenia drogi hamowania. Przy odpowiednim odpowietrzaniu układu, podczas serwisowania pojazdu, można zapewnić jego bezpieczeństwo oraz prawidłowe działanie, co jest kluczowe dla każdego kierowcy.

Pytanie 39

Jakiego woltomierza o odpowiednim zakresie pomiarowym należy użyć do pomiaru spadku napięcia podczas rozruchu akumulatora?

A. 20 V AC
B. 2 V DC
C. 2 V AC
D. 20 V DC
Odpowiedź 20 V DC to trafny wybór. Kiedy mierzysz spadek napięcia na akumulatorze, który działa w trybie stałoprądowym, to woltomierz musi być przystosowany do napięcia stałego (DC). Wartość 20 V powinna być wystarczająca do uchwycenia typowych spadków napięcia, które mogą wystąpić podczas uruchamiania silnika. W praktyce, warto zmierzyć napięcie przed uruchomieniem i w trakcie rozruchu, żeby upewnić się, że akumulator działa jak należy. Jeśli wskazania spadają poniżej 12 V, to raczej coś jest nie tak. W branży mamy standardy, jak SAE J537, które podkreślają, jak ważne jest monitorowanie napięcia akumulatora, żeby zapobiegać różnym awariom w systemach elektrycznych pojazdu. Z kolei prawidłowe pomiary to klucz do diagnostyki i planowania konserwacji akumulatorów – bez tego ciężko będzie utrzymać efektywność zasilania.

Pytanie 40

Jakie czynności należy wykonać, aby oddzielić oponę od tarczy koła podczas demontażu?

A. siłownikiem mechanicznym lub pneumatycznym
B. ściągaczem hydraulicznym
C. łyżką o długim ramieniu
D. w imadle
Odpowiedź dotycząca zastosowania siłownika mechanicznego lub pneumatycznego do oddzielenia opony od tarczy koła jest poprawna, ponieważ te narzędzia są specjalnie zaprojektowane do wykonywania zadań wymagających precyzyjnego i kontrolowanego działania. Siłowniki mechaniczne oraz pneumatyczne umożliwiają uzyskanie dużej siły przy stosunkowo niewielkim wysiłku, co czyni je idealnym rozwiązaniem do demontażu opon. W praktyce, zastosowanie takiego siłownika pozwala na równomierne rozłożenie siły, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia opony lub tarczy koła. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa i efektywności, zalecają korzystanie z takich narzędzi, aby zapewnić nie tylko efektywność, ale i bezpieczeństwo pracy. Przykładem zastosowania siłowników pneumatycznych jest ich wykorzystanie w warsztatach samochodowych, gdzie umożliwiają szybkie i efektywne demontaże, co w konsekwencji zwiększa wydajność pracy i redukuje czas przestoju pojazdów.