Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 11:26
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 11:55

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Silnik z systemem CNG jest zasilany przez

A. olej napędowy
B. gaz propan-butan
C. wysokooktanową benzynę
D. gaz ziemny
Silnik z układem CNG (Compressed Natural Gas) zasilany jest gazem ziemnym, który stanowi alternatywne paliwo dla tradycyjnych silników spalinowych. Gaz ziemny składa się głównie z metanu, co czyni go bardziej ekologicznym rozwiązaniem, emitującym znacznie mniej szkodliwych substancji niż olej napędowy czy benzyna. Wykorzystanie gazu ziemnego w motoryzacji przyczynia się do redukcji emisji CO2, tlenków azotu oraz cząstek stałych. Przykłady zastosowania silników CNG obejmują transport publiczny, w tym autobusy, a także floty pojazdów dostawczych. Ponadto, zgodnie z normami emisji Euro, samochody zasilane CNG spełniają coraz bardziej restrykcyjne wymagania dotyczące ochrony środowiska. Warto również zauważyć, że infrastrukturę dla CNG rozwija się w wielu krajach, co umożliwia coraz szersze korzystanie z tego paliwa. Przechodząc na gaz ziemny, przedsiębiorstwa transportowe mogą obniżyć koszty eksploatacji oraz zredukować swój ślad węglowy.

Pytanie 2

W celu regulacji zaworów w silniku, pracownik serwisu powinien wykorzystać

A. elektroniczny miernik
B. szczelinomierz
C. mikrometr
D. czujnik zegarowy
Szczelinomierz jest narzędziem wykorzystywanym do precyzyjnego pomiaru luzów międzyzaworowych w silnikach spalinowych. Umożliwia on dokładne określenie odległości pomiędzy elementami silnika, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania zaworów. W przypadku silników, w których luz zaworowy jest zbyt mały, może dojść do zatarcia zaworów, z kolei zbyt duży luz prowadzi do hałasu i zmniejszenia skuteczności pracy silnika. W praktyce, podczas regulacji luzu zaworowego, szczelinomierz jest wkładany pomiędzy wałek rozrządu a końcówkę zaworu, co pozwala na zmierzenie rzeczywistej wartości luzu i dostosowanie go do specyfikacji producenta. Standardy branżowe sugerują, że luz zaworowy powinien być kontrolowany regularnie, a użycie szczelinomierza jest szeroko uznawane za najlepszą praktykę w tej dziedzinie. Dobrze przeprowadzona regulacja luzu zwiększa efektywność silnika i wydłuża jego żywotność.

Pytanie 3

Proces naprawy opony metodą szorstkowania polega na

A. wulkanizacji powierzchni gumowej.
B. ujawnianiu uszkodzeń poprzez zanurzenie lekko napompowanej dętki w wodzie.
C. usunięciu gładkiej zewnętrznej warstwy oraz nadaniu powierzchni gumy odpowiedniej porowatości.
D. połączeniu powierzchni gumy z materiałem używanym do naprawy.
Zastosowanie innych metod naprawy opon, takich jak wykrywanie uszkodzeń przez zanurzenie dętki w wodzie, wulkanizacja czy zespojenie powierzchni gumy z materiałem naprawczym, może prowadzić do nieefektywnej naprawy, co w dłuższej perspektywie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników. Wykrywanie uszkodzeń w dętce poprzez zanurzenie jej w wodzie, choć może być użyteczne do lokalizacji wycieków powietrza, nie ma zastosowania w kontekście naprawy opony, ponieważ nie rozwiązuje problemu uszkodzeń strukturalnych samej opony. Wulkanizacja, która polega na chemicznym utwardzeniu gumy, może być skuteczna, ale wymaga precyzyjnych warunków temperaturowych i czasowych, które są trudne do osiągnięcia w warunkach domowych. Zespojenie powierzchni gumy z materiałem naprawczym jest również niewystarczające, jeśli powierzchnia nie została odpowiednio przygotowana poprzez szorstkowanie. Kluczowym błędem myślowym w tych koncepcjach jest zrozumienie, że skuteczna naprawa opon wymaga nie tylko aplikacji materiału naprawczego, ale również odpowiedniego przygotowania powierzchni, co znacząco wpływa na trwałość naprawy. Należy również zwrócić uwagę na normy i zalecenia producentów opon, które podkreślają znaczenie szorstkowania jako kluczowego etapu w procesie naprawy, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i niezawodność.

Pytanie 4

Dystans, jaki może pokonać pojazd między przeglądami okresowymi

A. wynosi zawsze 20 tys. km
B. może być przedłużony o 25%
C. jest taki sam dla aut o dmc. do 3,51
D. jest określony przez producenta
Dobra robota! Twoja odpowiedź pokazuje, że wiesz, jak ważne jest trzymanie się zaleceń producenta dotyczących przeglądów. To, co mówiłeś, ma sens, bo każdy producent ustala maksymalny przebieg, po którym pojazd powinien iść na przegląd. Wiesz, że to nie jest jednoznaczne dla wszystkich aut? Samochody osobowe i ciężarówki mogą się różnić pod względem tych interwałów, bo różnie się je eksploatuje. Regularne przeglądy są kluczowe, bo mogą uratować nas przed poważnymi awariami i wydatkami w przyszłości. No i co najważniejsze, jak auto jest w dobrym stanie, to i bezpieczeństwo na drodze jest większe. Trzymanie się tych zasad to świetny sposób, żeby mieć spokojną głowę, jeżdżąc samochodem.

Pytanie 5

Pomiar emisji spalin dymomierzem absorpcyjnym przeprowadza się w pojeździe z silnikiem oznaczonym jako

A. SPI
B. FSI
C. MPI
D. DTI
Odpowiedź DTI jest prawidłowa, ponieważ oznacza silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem, które są odpowiednie do pomiaru spalin dymomierzem absorpcyjnym. Dymomierze absorpcyjne są używane do oceny emisji zanieczyszczeń, takich jak cząstki stałe i węgiel, w spalinach silników. W standardzie ISO 11614 przedstawiono metody pomiaru dymu i zanieczyszczeń dla silników, co jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska i spełniania norm emisji. Praktyczne zastosowanie pomiaru spalin polega na ocenie efektywności procesów spalania oraz na identyfikacji ewentualnych problemów technicznych, które mogą prowadzić do nadmiernych emisji. Dla silników DTI, dymomierz absorpcyjny jest szczególnie użyteczny, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie ilości emitowanego dymu, co jest niezbędne w diagnostyce i regulacji parametrów silnika, aby spełnić wymagania norm emisji. W efekcie, użytkowanie dymomierzy absorpcyjnych przekłada się na lepsze zrozumienie procesów spalania oraz na poprawę jakości powietrza.

Pytanie 6

Do standardowych obowiązków kierownika serwisu, który zatrudnia od 5 do 10 pracowników, należy

A. opracowywanie wynagrodzeń dla pracowników
B. prowadzenie dokumentacji finansowej
C. przygotowywanie kosztorysów
D. utrzymywanie relacji z klientami
Utrzymywanie kontaktu z klientem to kluczowe zadanie kierownika serwisu, które ma bezpośredni wpływ na satysfakcję klientów oraz na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Dobry kontakt z klientem umożliwia nie tylko zrozumienie jego potrzeb i oczekiwań, ale także szybkie reagowanie na ewentualne problemy czy reklamacje. Przykładowo, kierownik serwisu powinien regularnie organizować spotkania z klientami, aby zbierać feedback oraz proponować możliwe usprawnienia w świadczonych usługach. Zgodnie z najlepszymi praktykami w zarządzaniu relacjami z klientem (CRM), utrzymanie długoterminowych relacji opartych na zaufaniu i komunikacji jest kluczowe. Tego rodzaju podejście sprzyja lojalności klientów oraz zwiększa szanse na rekomendacje, co jest istotne w branży usługowej. Warto również pamiętać, że efektywne korzystanie z narzędzi CRM może wspierać kierownika serwisu w monitorowaniu interakcji z klientami oraz w analizowaniu danych, co z kolei pozwala na bardziej strategiczne podejście do zarządzania relacjami.

Pytanie 7

Jakie szkolenie BHP pracownik powinien ukończyć przed rozpoczęciem pracy na określonym stanowisku?

A. Ogólne
B. Sytuacyjne
C. Stanowiskowe
D. Okresowe
Szkolenie stanowiskowe jest istotnym elementem przygotowania pracownika do wykonywania określonych zadań na danym stanowisku pracy. To szkolenie ma na celu Zapewnienie, że pracownik zna i rozumie wszystkie zasady BHP oraz specyfikę zagrożeń związanych z wykonywaną pracą. Na przykład, jeśli pracownik będzie obsługiwał maszyny, szkolenie stanowiskowe powinno obejmować nie tylko ogólne zasady BHP, ale także szczegółowe instrukcje dotyczące bezpiecznego użytkowania tych urządzeń, ochrony osobistej oraz procedur awaryjnych. W Polskim prawodawstwie, na podstawie Kodeksu pracy, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom odpowiedniego przeszkolenia przed rozpoczęciem pracy na nowych stanowiskach. Dobrą praktyką jest również przeprowadzanie regularnych szkoleń aktualizacyjnych, aby pracownicy byli na bieżąco z nowymi procedurami oraz technologiami. Dobrze przeprowadzone szkolenie stanowiskowe zwiększa nie tylko bezpieczeństwo, ale także efektywność pracy, co jest korzystne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.

Pytanie 8

Jakie ciśnienie powinno być zalecane w oponach samochodowych podczas ich składowania (układanie poziomo jedno na drugim)?

A. wyższe od normatywnego o 1,0 bara
B. niższe od normatywnego o 1,0 bara
C. zgodne z zaleceniami producenta
D. na poziomie zerowym
Zalecane ciśnienie w kołach samochodowych podczas ich przechowywania powinno być zgodne z normatywem producenta, ponieważ zapewnia to optymalne warunki dla opon. Odpowiednie ciśnienie w oponach w czasie ich przechowywania jest kluczowe dla zachowania ich struktury, elastyczności oraz trwałości. Opony, które są przechowywane przy niewłaściwym ciśnieniu, mogą ulegać odkształceniom, co prowadzi do ich przedwczesnego zużycia lub uszkodzeń. Przykładowo, oponę przechowywaną przy ciśnieniu niższym od normatywnego o 1,0 bara może dotknąć zjawisko zwane "flat spotting", które powoduje, że opona zyskuje trwałe odkształcenia na powierzchni styku z podłożem. Zgodnie z zaleceniami wielu producentów, ciśnienie powinno być regularnie sprawdzane, a przy długotrwałym przechowywaniu zaleca się przynajmniej raz na kilka miesięcy. Dobre praktyki wskazują również, że w przypadku długoterminowego przechowywania opon należy unikać ekspozycji na światło słoneczne oraz wilgoć, co dodatkowo wspiera ich długowieczność.

Pytanie 9

Jakie informacje zawiera dokumentacja technologiczna dotycząca naprawy?

A. plany operacyjne do montażu i demontażu.
B. przykłady paragonów fiskalnych z napraw.
C. ceny netto dla regenerowanych części.
D. warunki techniczne dotyczące przyjęcia pojazdu do naprawy
Plany operacyjne montażu i demontażu są kluczowym elementem dokumentacji technologicznej naprawy, ponieważ precyzyjnie określają kroki, jakie należy podjąć podczas rozbiórki i składania komponentów pojazdu. Tego typu dokumentacja ma na celu nie tylko ułatwienie pracy techników, ale również zapewnienie bezpieczeństwa oraz zwiększenie efektywności procesu naprawy. W praktyce, dobrze przygotowane plany operacyjne mogą obejmować schematy, instrukcje krok po kroku, a także wskazówki dotyczące narzędzi i materiałów, które będą niezbędne. Przykładowo, w przypadku wymiany silnika, dokumentacja powinna zawierać informacje o sposobie demontażu starych komponentów oraz montażu nowych, co jest zgodne z obowiązującymi normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, które kładą duży nacisk na jakość procesów operacyjnych. Właściwe zastosowanie takich planów przyczynia się do minimalizacji ryzyka uszkodzeń i nieprawidłowości w trakcie naprawy, co jest niezwykle ważne dla zachowania standardów jakości i bezpieczeństwa.

Pytanie 10

Osoba, która zdobyła certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia w zakresie obsługi oraz naprawy systemów z czynnikiem R134a, ma prawo do obsługi

A. układu hamulcowego
B. układu klimatyzacji
C. reaktora katalitycznego
D. akumulatora kwasowego
Certyfikat potwierdzający przeszkolenie z zakresu obsługi i naprawy układów z czynnikiem R134a jest kluczowym dokumentem, który uprawnia do pracy z systemami klimatyzacyjnymi w pojazdach oraz w innych zastosowaniach. Czynnik R134a jest powszechnie stosowany w układach klimatyzacji, a umiejętność jego obsługi jest niezbędna dla zapewnienia efektywności oraz bezpieczeństwa tych systemów. Osoby posiadające taki certyfikat są zazwyczaj przeszkolone w zakresie diagnostyki, konserwacji, a także naprawy układów klimatyzacji, co obejmuje m.in. wymianę filtrów, napełnianie systemu czynnikiem oraz sprawdzanie szczelności. Praktyczna znajomość norm branżowych, takich jak SAE J2776, jest niezbędna do prawidłowego postępowania z czynnikami chłodniczymi. Przykładowo, nieodpowiednie obchodzenie się z czynnikiem R134a może prowadzić do jego wycieków, co jest nie tylko nieekologiczne, ale także niebezpieczne dla zdrowia ludzi i środowiska. Certyfikat jest więc gwarancją, że osoba jest odpowiednio przygotowana do obsługi układów klimatyzacji, co ma kluczowe znaczenie w branży motoryzacyjnej oraz w innych sektorach przemysłowych.

Pytanie 11

Demontaż elementów nadających się do ponownego wykorzystania z pojazdu, który został wycofany z użytkowania, jest

A. dozwolony wyłącznie w stacji demontażu pojazdów
B. całkowicie niedozwolony
C. dozwolony jedynie w autoryzowanych warsztatach samochodowych
D. dozwolony bez jakichkolwiek ograniczeń
No, to nie tak, że wymontowanie części nadających się do ponownego użycia jest całkowicie zabronione. Chociaż niektóre przepisy rzeczywiście mówią o tym, że można odzyskiwać części, to musi się to odbywać w odpowiednich warunkach. Ale to, że można wymontować wszystko bez ograniczeń, też nie jest prawdą, bo to musisz robić odpowiedzialnie. Demontaż powinien się odbywać w stacjach, które są do tego przeszkolone. Nieautoryzowane działania mogą skończyć się źle, na przykład niewłaściwe składowanie szkodliwych materiałów jak oleje czy akumulatory, a to już może być niebezpieczne dla ludzi i środowiska. Poza tym, jeśli ktoś by chciał coś demontować w autoryzowanych serwisach bez zezwoleń, to też może narobić sobie kłopotów zarówno prawnych, jak i zepsuć gwarancję na nowe części. Tak więc, warto trzymać się regulacji i działać w zgodzie z przyjętymi standardami.

Pytanie 12

Na dziesiątej pozycji numeru VIN pojazdu zazwyczaj zakodowana jest informacja o

A. typie nadwozia
B. pojemności silnika
C. dacie wyprodukowania pojazdu
D. mocy jednostki napędowej
Na pozycji dziesiątej numeru VIN (Vehicle Identification Number) znajduje się informacja o dacie produkcji pojazdu. W ramach tego systemu, producenci samochodów stosują specjalne kody, które umożliwiają szybkie zidentyfikowanie roku oraz miesiąca, w którym dany pojazd został wyprodukowany. To kluczowa informacja zarówno dla nabywców, jak i dla serwisów, gdyż pozwala na ustalenie, które części zamienne będą odpowiednie dla danego modelu. Na przykład, w przypadku pojazdów, które zmieniają specyfikację lub wyposażenie w różnych latach, właściwa data produkcji jest niezbędna do zapewnienia zgodności. Ponadto, znajomość daty produkcji jest ważna w kontekście historii pojazdu, co ma znaczenie podczas oceny jego wartości rynkowej oraz przy rejestracji, gdzie organy regulacyjne mogą wymagać tej informacji. Użycie VIN w praktyce, takie jak sprawdzanie historii pojazdu w bazach danych, umożliwia uzyskanie potwierdzenia daty produkcji, co jest istotne w procesie zakupu używanego pojazdu.

Pytanie 13

Na podstawie książki serwisowej, którą klient dostaje w momencie zakupu pojazdu, można określić

A. procedury serwisowe
B. dodatkowe akcesoria pojazdu
C. częstość przeprowadzania przeglądów
D. wydatki związane z użytkowaniem pojazdu
Częstotliwość przeglądów to naprawdę ważny temat, który można ogarnąć na podstawie książki serwisowej twojego samochodu. Znajdziesz w niej konkretne info o tym, jak często powinieneś robić przeglądy, co jest kluczowe, żeby wszystko chodziło jak w zegarku i było bezpieczne. Regularne przeglądy są zgodne z tym, co zalecają producenci i różne normy branżowe, jak ISO 9001, które dotyczą jakości. Na przykład, jeśli producent mówi, że przegląd trzeba robić co 15 000 km albo raz w roku, to trzymanie się tego schematu pozwala z wyprzedzeniem wyłapać jakieś usterki i uniknąć większych awarii oraz kosztownych napraw. Co więcej, w książce mogą być też wskazówki dotyczące konserwacji, jak na przykład wymiana oleju, co jest mega istotne dla długowieczności silnika. Dlatego warto zrozumieć, jak ważne są te przeglądy zapisane w książce serwisowej, bo to podstawa, by cieszyć się sprawnym i niezawodnym autem.

Pytanie 14

Na etykiecie wymiany oleju silnikowego znajduje się informacja dotycząca klasy lepkości oleju według klasyfikacji

A. SAE
B. ŁT4
C. API GL
D. ATF
Odpowiedź, którą zaznaczyłeś, to SAE, czyli Society of Automotive Engineers. To organizacja, która zajmuje się ustalaniem standardów dla olejów silnikowych, w tym ich lepkości. Dzięki klasyfikacji lepkości przez SAE, użytkownicy i producenci mogą łatwiej dobrać odpowiedni olej do silnika. To naprawdę ważne, bo właściwy olej wpływa na ochronę silnika i jego wydajność. Na przykład, jak widzisz oznaczenie 5W-30, to znaczy, że ma on lepkość 5 w zimie i 30 latem. To bardzo uniwersalny wybór do różnych silników. Kiedy używasz oleju zgodnego z SAE, to zmniejsza się zużycie silnika i poprawia efektywność paliwowa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dobre dopasowanie oleju może też wydłużyć żywotność silnika i ograniczyć emisję szkodliwych substancji.

Pytanie 15

Program lojalnościowy dotyczy jedynie klientów

A. niewypłacalnych
B. sporadycznych
C. niezadowolonych
D. strategicznych
Wszystkie pozostałe odpowiedzi sugerują typowe błędy w myśleniu o programach lojalnościowych i ich celach. Klienci niezadowoleni mogą być przyczyną problemów w rozwoju biznesu, a ich obecność w programie lojalnościowym nie przynosi korzyści. W rzeczywistości, lojalność klientów zależy od ich zadowolenia z usług i produktów, a nie od ich niezadowolenia, co mogłoby jedynie prowadzić do dalszych negatywnych doświadczeń. Klienci sporadyczni to ci, którzy dokonują zakupów nieregularnie, a programy lojalnościowe są zazwyczaj skierowane do osób regularnie korzystających z oferty. Włączanie ich do programów lojalnościowych może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, gdyż nie mają oni nawyku korzystania z oferty danej firmy. Z kolei klienci strategiczni, choć istotni dla wzrostu firmy, nie są typowymi uczestnikami programów lojalnościowych, które skupiają się raczej na masowej bazie klientów. Dlatego też ich obecność w programie lojalnościowym może być niewłaściwa, ponieważ ci klienci już korzystają z oferty firmy i nie potrzebują dodatkowych zachęt. Wreszcie, niewypłacalni klienci niestety są ryzykiem dla każdej organizacji, a ich włączenie do programu lojalnościowego, bez odpowiednich zabezpieczeń finansowych, może prowadzić do dalszych strat. Dlatego istotne jest, aby mieć na uwadze definicje i funkcję klientów w kontekście programów lojalnościowych, co pozwala na skuteczniejsze zarządzanie relacjami z klientami i minimalizowanie ryzyka finansowego.

Pytanie 16

Dźwięki przypominające gwizdanie lub świstanie, które można usłyszeć podczas rozłączania sprzęgła, mogą świadczyć o uszkodzeniu

A. tarczy sprzęgła
B. łożyska wyciskowego
C. sprężyny talerzowej
D. widełek rozłączających
Dźwięki przypominające gwizdanie lub świstanie, które pojawiają się podczas wyłączania sprzęgła, najczęściej wskazują na zużycie lub uszkodzenie łożyska wyciskowego. Łożysko to ma za zadanie umożliwienie płynnej pracy mechanizmu sprzęgła, a jego nieprawidłowe funkcjonowanie może w efekcie prowadzić do problemów z rozłączaniem silnika od skrzyni biegów. W przypadku, gdy łożysko wyciskowe jest uszkodzone, jego ruch może generować dźwięki, które są słyszalne wewnątrz kabiny pojazdu. Praktyczne przykłady, które można podać, obejmują sytuacje, gdy mechanicy podczas diagnostyki usterek sprzęgła zwracają szczególną uwagę na te dźwięki, co pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemu. W branży motoryzacyjnej, przestrzeganie standardów diagnostycznych, takich jak procedury określone przez producentów, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania pojazdów. Utrzymanie w dobrym stanie łożyska wyciskowego jest zatem kluczowe, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom i kosztownym naprawom.

Pytanie 17

Jakie elementy pojazdu nie mogą być ponownie wykorzystane (są zabronione prawnie) do handlu po rozbiórce na stacji demontażu?

A. Błotniki
B. Opony
C. Czujniki parkowania
D. Klocki hamulcowe
Klocki hamulcowe są elementem układu hamulcowego, który w momencie zużycia odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. Po rozbiórce samochodu na stacji demontażu, klocki hamulcowe nie mogą być ponownie przeznaczone do sprzedaży z powodu ryzyka, jakie wiąże się z ich używaniem w pojazdach. Zgodnie z regulacjami prawnymi, ich ponowne wprowadzenie do obiegu może prowadzić do poważnych awarii układu hamulcowego, co zagraża bezpieczeństwu kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Warto zauważyć, że klocki hamulcowe są poddawane intensywnemu zużyciu i ich stan techniczny jest kluczowy dla efektywności hamowania. Usunięcie ich z obiegu wspiera standardy bezpieczeństwa i dobre praktyki branżowe, które nakładają na producentów i dystrybutorów obowiązek zapewnienia, że sprzedawane komponenty są w pełni sprawne i nie zagrażają użytkownikom. Na przykład, w wielu krajach obowiązują przepisy, które wymagają testowania klocków hamulcowych przed ich wprowadzeniem na rynek wtórny, co nie ma miejsca dla klocków używanych, co czyni je niebezpiecznymi do dalszego użytkowania.

Pytanie 18

Do zasadniczych zadań w obszarze gospodarki magazynowej części zamiennych nie należy

A. kompletowanie zestawów
B. utrzymywanie zapasów części na określonym poziomie
C. analiza kosztów funkcjonowania magazynu
D. pakowanie materiałów i komponentów
Analiza kosztów działalności magazynu, jako zadanie, jest kluczowym aspektem zarządzania finansami w każdym przedsiębiorstwie, ale nie jest bezpośrednio związana z podstawowymi funkcjami gospodarki magazynowej części zamiennych. Główne zadania magazynu części zamiennych koncentrują się na efektywnym zarządzaniu zapasami, co obejmuje konfekcjonowanie materiałów, utrzymanie zapasów na odpowiednim poziomie oraz kompletowanie zestawów. Przykładowo, konfekcjonowanie materiałów polega na dostosowywaniu produktów do specyficznych zamówień lub zestawów, co zwiększa efektywność operacyjną. Utrzymywanie zapasów na pewnym poziomie jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji i minimalizacji przestojów. Z kolei kompletowanie zestawów pozwala na szybkie reagowanie na potrzeby klientów, co jest niezwykle istotne w branży, gdzie czas realizacji zamówienia ma kluczowe znaczenie. Dlatego analiza kosztów, choć ważna, nie jest jednym z podstawowych zadań operacyjnych w kontekście gospodarki magazynowej.

Pytanie 19

Przyczyną zatarcia łożysk turbosprężarki może być

A. niewystarczający poziom płynu chłodzącego
B. użycie paliwa o gorszej jakości
C. nadmierne obroty sprężarki
D. wybór niewłaściwego oleju silnikowego
Zastosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego może prowadzić do zatarcia się łożysk turbosprężarki z kilku kluczowych powodów. Olej silnikowy pełni fundamentalną rolę w smarowaniu, chłodzeniu i ochronie komponentów silnika. W przypadku turbosprężarki, szczególnie istotne jest, aby olej charakteryzował się odpowiednimi właściwościami, takimi jak lepkość, temperatura, stabilność oksydacyjna oraz odporność na wysokie temperatury. Wybór oleju o niewłaściwej lepkości może skutkować niewystarczającym smarowaniem, co z kolei prowadzi do nadmiernego tarcia między ruchomymi częściami łożysk. W praktyce, oleje syntetyczne często oferują lepszą wydajność w ekstremalnych warunkach pracy, takich jak te, które występują w turbosprężarkach. Ponadto, oleje o niskiej jakości mogą zawierać zanieczyszczenia, które przyspieszają zużycie łożysk, co również może prowadzić do ich zatarcia. W związku z tym, stosowanie olejów zgodnych z zaleceniami producenta i spełniających standardy branżowe, takie jak API lub ACEA, jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki.

Pytanie 20

Opony po użyciu samochodów ciężarowych powinny

A. zostać bezwzględnie oddane do utylizacji
B. być składowane w magazynach
C. zostać oddane do utylizacji lub regeneracji
D. być bezwzględnie poddane regeneracji
Pomysły zawarte w niepoprawnych odpowiedziach są często oparte na niepełnym zrozumieniu problematyki zarządzania zużytymi oponami. Bezwzględne poddanie regeneracji, choć z perspektywy ekologicznej może wydawać się atrakcyjne, nie jest zawsze wykonalne. Opony, które są zbyt mocno zużyte lub uszkodzone mogą nie nadawać się do regeneracji, co może skutkować nieodpowiedzialnym podejściem do ich utylizacji. Składowanie w magazynie jest rozwiązaniem, które w większości przypadków prowadzi do dalszej degradacji opon, a także stwarza ryzyko ich nielegalnego porzucenia. Odpowiedzialne zarządzanie odpadami wymaga aktywnego podejścia, które obejmuje zarówno utylizację, jak i regenerację, ale także właściwe składowanie, gdy inne opcje nie są dostępne. Bezwzględne oddanie do utylizacji jest również niewłaściwe, ponieważ nie uwzględnia możliwości regeneracji, co jest kluczowe w kontekście zrównoważonego rozwoju. Właściwe podejście do zarządzania oponami wymaga zrozumienia ich cyklu życia, jak również znajomości przepisów prawnych oraz standardów branżowych dotyczących ochrony środowiska. Zrozumienie tych aspektów pomoże unikać typowych błędów myślowych i umożliwi praktyczne wprowadzenie zasad zrównoważonego rozwoju w codziennej działalności przedsiębiorstw. Nieprzemyślane decyzje dotyczące utylizacji opon mogą prowadzić do potencjalnych kar finansowych oraz negatywnego wpływu na wizerunek firmy.

Pytanie 21

Podczas wymiany klocków hamulcowych zleconej przez klienta, mechanik odkrył uszkodzony elastyczny przewód hamulcowy. W związku z tym powinien

A. zrealizować zlecenie, nie podejmując żadnych dodatkowych działań
B. poinformować klienta o potrzebie rozszerzenia zlecenia
C. spróbować naprawić przewód wykorzystując metodę klejenia
D. wymienić przewód elastyczny, zastępując go bardziej wytrzymałym metalowym
W sytuacji, gdy mechanik podczas wymiany klocków hamulcowych zauważył pęknięty elastyczny przewód hamulcowy, powinien powiadomić klienta o konieczności rozszerzenia zlecenia. Elastyczne przewody hamulcowe są kluczowymi elementami systemu hamulcowego, które zapewniają właściwe działanie układu. Ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata ciśnienia w układzie hamulcowym, co w rezultacie może doprowadzić do awarii hamulców. Standardy branżowe, takie jak te ustalone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers) czy ISO (International Organization for Standardization), podkreślają konieczność regularnych kontroli oraz wymiany uszkodzonych komponentów, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników pojazdów. Warto zauważyć, że informowanie klienta o dodatkowych naprawach jest nie tylko etyczne, ale także profesjonalne, ponieważ pomagamy w utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie technicznym. Dbanie o bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego mechanika, a podejmowanie decyzji zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi jest kluczowe.

Pytanie 22

Elektromechanik wykonał pomiar gęstości elektrolitu w temperaturze otoczenia. W różnych komorach akumulatora otrzymał wyniki w zakresie 1,285-1,30 g/cm3. Uzyskany rezultat wskazuje

A. na zasiarczenie
B. na zbyt wysoką gęstość elektrolitu
C. na pełne naładowanie
D. na konieczność doładowania
Odpowiedź dotycząca zbyt dużej gęstości elektrolitu w akumulatorze jest prawidłowa, ponieważ wartość gęstości w granicach 1,285-1,30 g/cm3 wskazuje na stan naładowania akumulatora, który jest większy niż nominalna wartość. W praktyce, gęstość elektrolitu w akumulatorach kwasowych zmienia się w zależności od poziomu naładowania; pełne naładowanie typowego akumulatora kwasowo-ołowiowego powinno skutkować gęstością na poziomie około 1,265 g/cm3. Wartości powyżej tego zakresu mogą sugerować, że akumulator jest naładowany, ale jeśli osiągną 1,30 g/cm3, może to wskazywać na inne problemy, takie jak nadmiar elektrolitu lub zanieczyszczenia. Zazwyczaj, w przypadku stwierdzenia zbyt wysokiej gęstości elektrolitu, należy sprawdzić poziom elektrolitu oraz jego czystość, co jest zgodne z zaleceniami dotyczącymi konserwacji akumulatorów. Regularne monitorowanie gęstości elektrolitu jest kluczowe dla długowieczności akumulatorów oraz ich efektywności operacyjnej, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 23

Aby poprawić oraz przyspieszyć obsługę klientów w serwisie naprawy samochodów, należy najpierw

A. skrócić czas pracy BOK
B. wprowadzić szczegółowe rozliczanie czasu pracy pracownika
C. wdrożyć elektroniczną bazę danych klientów
D. zmniejszyć liczbę zatrudnionych pracowników
Wdrożenie elektronicznej bazy danych klientów w warsztacie naprawy samochodów jest kluczowym krokiem w kierunku efektywnej obsługi klienta. Taki system umożliwia gromadzenie i zarządzanie informacjami o klientach, co pozwala na szybsze identyfikowanie potrzeb i preferencji klientów. Dzięki bazie danych, pracownicy mogą łatwo przeglądać historię wizyt, serwisów oraz preferencji zakupowych, co znacząco zwiększa personalizację obsługi. Przykładowo, jeśli klient regularnie korzysta z określonych usług, system może automatycznie przypominać o nadchodzących terminach lub oferować zniżki na kolejne wizyty. Dodatkowo, elektroniczna baza danych wspiera proces raportowania i analityki, co pozwala na identyfikowanie trendów i obszarów do poprawy. W kontekście standardów branżowych, takie podejście wpisuje się w najlepsze praktyki zarządzania relacjami z klientami (CRM), które są niezbędne w dzisiejszym zcompetitiveznym rynku usług motoryzacyjnych.

Pytanie 24

W trakcie przeglądu technicznego, identyfikacja pojazdu opiera się na porównaniu

A. numeru silnika z informacjami zawartymi w dowodzie rejestracyjnym pojazdu
B. numeru VIN w dowodzie rejestracyjnym pojazdu z numerem odczytanym na nadwoziu
C. informacji z karty pojazdu oraz dowodu rejestracyjnego
D. numeru rejestracyjnego znajdującego się na pojeździe z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym
Porównanie numeru rejestracyjnego z danymi w dowodzie rejestracyjnym, numeru silnika z danymi w dowodzie rejestracyjnym pojazdu czy danych z karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego to podejścia, które mogą budzić wątpliwości w kontekście właściwej identyfikacji pojazdów. Numer rejestracyjny, choć istotny, jest zmienny i może się różnić w przypadku przerejestrowania pojazdu, co czyni go mniej wiarygodnym w procesie identyfikacji. Numer silnika również nie jest najlepszym wskaźnikiem, ponieważ może być wymieniany w przypadku uszkodzenia lub modyfikacji, co prowadzi do rozbieżności z dokumentacją. W przypadku porównania danych z karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego, choć te informacje mogą być ze sobą zgodne, nie stanowią one pełnego obrazu identyfikacji pojazdu, ponieważ nie uwzględniają specyficznych cech danego egzemplarza. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich wniosków, obejmują zaufanie do mniej stałych informacji, jak numery rejestracyjne czy silnik, które są łatwiejsze do zmiany i mogą nie odzwierciedlać rzeczywistej sytuacji. Dlatego kluczowe jest opieranie się na numerze VIN, który jest unikalny i stały dla każdego pojazdu, co czyni go niezawodnym narzędziem w identyfikacji i weryfikacji tożsamości pojazdu.

Pytanie 25

Które z wymienionych badań nie jest przeprowadzane przez diagnostę podczas rocznego przeglądu rejestracyjnego na stacji kontroli pojazdów?

A. Sprawdzenie prawidłowości działania układu zasilania silnika.
B. Weryfikacja poprawności działania i ustawienia świateł.
C. Ocena skuteczności oraz równomierności działania hamulców.
D. Ocena stanu technicznego sygnału dźwiękowego.
Odpowiedź 'Sprawdzenie prawidłowości działania układu zasilania silnika' jest jak najbardziej trafna. W czasie przeglądów rejestracyjnych stacji kontroli pojazdów nie sprawdza się układu zasilania silnika. Z mojej perspektywy, jest to dość logiczne, bo przepisy stawiają nacisk głównie na to, co ma wpływ na bezpieczeństwo i ochronę środowiska. Przeglądy obejmują między innymi kontrolę hamulców, regulację świateł czy też stan sygnałów dźwiękowych, bo te elementy mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznej jazdy. Diagnosta powinien koncentrować się na tym, co może wpływać na bezpieczeństwo na drodze, co moim zdaniem jest podstawą jego pracy. Jak już wspomniałem, sprawdzenie świateł wymaga użycia specjalistycznych narzędzi i znajomości przepisów, które mówią o ich działaniu, co jest przydatne w codziennej eksploatacji samochodu.

Pytanie 26

Przyczyną poślizgu tarczy sprzęgłowej może być

A. zbyt duży luz na pedale sprzęgła
B. zatarte łożysko ślizgowe sprzęgła
C. uszkodzony tłumik drgań skrętnych tarczy sprzęgła
D. pęknięta środkowa sprężyna sprzęgła
Uszkodzony tłumik drgań skrętnych tarczy sprzęgłowej może wprowadzać zakłócenia w pracy układu, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną ślizgania się tarczy. Tłumik drgań ma na celu redukcję drgań skrętnych, co jest istotne dla komfortu jazdy oraz trwałości komponentów, ale jego uszkodzenie nie powoduje utraty kontaktu pomiędzy tarczą a kołem zamachowym. Zbyt duży jałowy skok pedału sprzęgła może być kolejnym czynnikiem, ale nie wpływa bezpośrednio na mechaniczne połączenie, a raczej na ergonomię działania sprzęgła, skutkując nieefektywnym włączeniem lub wyłączeniem. Pęknięta centralna sprężyna sprzęgła, jak już wspomniano, jest najważniejsza w tym kontekście, ponieważ to ona bezpośrednio odpowiada za docisk tarczy. Zatarte łożysko ślizgowe sprzęgła również jest problemem, ale jego wystąpienie wywołuje inne objawy, zwykle związane z hałasem czy oporem, a niekoniecznie ze ślizganiem. W praktyce, często mylone są symptomy uszkodzeń, co prowadzi do błędnych diagnoz i kosztownych napraw, ponieważ problemy z układem sprzęgłowym wymagają precyzyjnej analizy i znajomości specyfiki działania poszczególnych komponentów.

Pytanie 27

W serwisie samochodowym zgłosił się właściciel auta, w którym wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje wartość 60 °C. W tej sytuacji powinno się najpierw sprawdzić

A. szczelności głowicy
B. termostatu
C. pompy wody
D. chłodnicy
Termostat odgrywa kluczową rolę w kontrolowaniu temperatury płynu chłodzącego w silniku. Jego głównym zadaniem jest otwieranie i zamykanie przepływu płynu chłodzącego w zależności od temperatury silnika. Jeśli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego nie przekracza 60 °C, może to oznaczać, że termostat jest uszkodzony lub zablokowany w pozycji zamkniętej, co uniemożliwia odpowiednie obieg płynu chłodzącego i może prowadzić do przegrzania silnika. W przypadku niskiej temperatury płynu, silnik nie osiągnie optymalnej temperatury roboczej, co ma wpływ na jego efektywność oraz emisję spalin. Dla przykładu, w praktyce serwisowej, zaleca się kontrolę termostatu w pierwszej kolejności, ponieważ jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla utrzymania odpowiedniej temperatury silnika i zapobiegania poważnym uszkodzeniom. Standardy techniczne, takie jak te publikowane przez SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie regularnych kontroli termostatu w ramach konserwacji układu chłodzenia.

Pytanie 28

Podczas wykonywania przeglądu technicznego pojazdu przyjętego do warsztatu należy

A. założyć radio samochodowe
B. wymienić łożyska koła
C. ustalić geometrię kół
D. sprawdzić stan zawieszenia
Sprawdzenie stanu zawieszenia jest kluczowym elementem przeglądu okresowego pojazdu, ponieważ zawieszenie odgrywa istotną rolę w bezpieczeństwie jazdy oraz komforcie pasażerów. W ramach przeglądu należy ocenić nie tylko stan amortyzatorów, sprężyn i sworzni, ale także uszczelek oraz elementów gumowych, które mogą ulegać zużyciu w wyniku eksploatacji. Niezawodne zawieszenie pozwala na prawidłowe trzymanie się drogi, redukcję drgań oraz ograniczenie zużycia innych komponentów pojazdu, takich jak opony. Przykładowo, kontrola stanu zawieszenia w przypadku pojazdów użytkowych jest szczególnie istotna, ponieważ ich obciążenie może prowadzić do szybszego zużycia tych elementów. Należy również pamiętać o standardach branżowych, które zalecają regularne inspekcje zawieszenia co określony przebieg lub czas, aby zapewnić ciągłe bezpieczeństwo pojazdu na drodze. Warto zainwestować w diagnostykę, która pozwoli na wczesne wykrycie problemów.

Pytanie 29

Aby ocenić skuteczność działania działu utrzymania ruchu (gospodarki magazynowej) w firmie, należy

A. wprowadzić dostawy zapasowe
B. wyznaczyć kluczowe wskaźniki efektywności
C. zanalizować wybór źródeł zakupowych
D. przeprowadzić analizę kosztów
Wyznaczenie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) jest kluczowym krokiem w ocenie funkcjonowania działu utrzymania ruchu oraz gospodarki magazynowej. KPI pozwalają na mierzenie i monitorowanie wydajności procesów, co umożliwia identyfikację obszarów wymagających poprawy. Kluczowe wskaźniki takie jak dostępność maszyn, czas przestoju, koszt na jednostkę produkcji czy rotacja zapasów są fundamentalne dla efektywnego zarządzania. Przykładowo, analiza wskaźnika OEE (Overall Equipment Effectiveness) może ujawnić, jak dobrze wykorzystywane są zasoby produkcyjne. W praktyce, KPI mogą być wykorzystywane do tworzenia raportów, które dostarczają informacji zarządu na temat efektywności operacyjnej. Standardy takie jak ISO 55000 dotyczące zarządzania aktywami podkreślają znaczenie KPI w procesie oceny efektywności i podejmowania decyzji opartych na danych. Systematyczne monitorowanie i analiza KPI pozwala również na proaktywne podejście do zarządzania utrzymaniem ruchu, co może prowadzić do redukcji kosztów i zwiększenia rentowności.

Pytanie 30

Sekcja przeznaczona do początkowego montażu jest oznaczona symbolem

A. OEM
B. OEQ
C. OE
D. AM
Odpowiedź "OE" jest poprawna, ponieważ oznaczenie to odnosi się do części przeznaczonej na pierwszy montaż w kontekście standardów przemysłowych. W terminologii inżynieryjnej oraz w dokumentacji technicznej, "OE" oznacza "Original Equipment" (oryginalny produkt), co wskazuje, że dana część była zaprojektowana i wyprodukowana przez oryginalnego producenta urządzenia. Części OE są preferowane w wielu zastosowaniach, ponieważ zapewniają najwyższą jakość i zgodność z wymaganiami technicznymi pojazdów oraz maszyn. Przykładem zastosowania części OE może być wymiana elementów w układzie hamulcowym, gdzie wykorzystanie oryginalnych części zwiększa bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jakości i zgodności, co czyni wybór części OE kluczowym dla utrzymania wysokich norm w produkcji i serwisowaniu sprzętu.

Pytanie 31

Wyznacz całkowity koszt (do zapłaty) za wymianę 4 opon samochodowych, jeśli cena jednej opony wynosi 230 zł/szt. Czas potrzebny do wymiany pojedynczej opony, łącznie z wyważeniem, to 15 minut, a koszt roboczo godziny wynosi 50 zł. Wskazane ceny są cenami netto, należy dodać podatek VAT w wysokości 23%.

A. 1 030,00 zł
B. 1 193,10 zł
C. 980,00 zł
D. 970,00 zł
Wiele osób może wpaść w pułapkę przy obliczaniu całkowitych kosztów związanych z wymianą opon, co prowadzi do błędnych wniosków. Niektórzy mogą sądzić, że wystarczy jedynie pomnożyć cenę opony przez liczbę opon, co prowadzi do błędnych odpowiedzi, takich jak 920 zł, nie uwzględniając kosztów robocizny. Kolejnym typowym błędem jest pomijanie obliczeń związanych z czasem pracy. W obliczeniach należy zawsze uwzględniać czas, który mechanik spędza na wykonaniu usługi, ponieważ robocizna jest integralną częścią całkowitego kosztu. Można również pomylić się w obliczeniach VAT, zapominając o dodaniu tej kwoty do wartości netto. Warto zwrócić uwagę, że kalkulacje powinny zawsze opierać się na pełnym zrozumieniu struktury kosztów, co obejmuje zarówno towar, jak i usługi, które są niezbędne do realizacji danego zadania. Prawidłowe podejście do obliczeń oszczędza czas i pieniądze oraz zwiększa przejrzystość finansową w każdej organizacji. W praktyce biznesowej, znajomość zasad VAT i umiejętność poprawnego obliczania kosztów jest kluczowa dla zdrowia finansowego przedsiębiorstwa.

Pytanie 32

W którym dokumencie jest umieszczany nowy właściciel pojazdu?

A. Karta pojazdu
B. Instrukcja obsługi
C. Dowód rejestracyjny
D. Homologacja
Niepoprawne odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z nieporozumień dotyczących ról poszczególnych dokumentów związanych z pojazdami. Instrukcja obsługi jest dokumentem, który dostarcza użytkownikom informacji na temat prawidłowej eksploatacji i konserwacji pojazdu, jednak nie ma nic wspólnego z rejestracją własności. Homologacja to proces certyfikacji, który potwierdza, że dany model pojazdu spełnia określone normy techniczne i bezpieczeństwa, ale również nie odnosi się do kwestii własności. Dowód rejestracyjny jest dokumentem stwierdzającym, że pojazd jest zarejestrowany, jednak to karta pojazdu jest miejscem, gdzie wpisywani są właściciele. Często pojawia się mylne przeświadczenie, że dowód rejestracyjny jest wystarczający do udokumentowania zmian własności. W praktyce, niewłaściwe postrzeganie roli karty pojazdu w obrocie prawno-rejestrowym może prowadzić do nieporozumień oraz problemów z udowodnieniem praw własności. Dlatego tak ważne jest, aby osoby zajmujące się zakupem lub sprzedażą pojazdów były świadome, jakie dokumenty są odpowiedzialne za konkretne aspekty rejestracji i obrotu własnością pojazdów.

Pytanie 33

Kto powinien zająć się przyjęciem samochodu do przeglądu gwarancyjnego od klienta?

A. pracownik biura obsługi klienta
B. inżynier serwisu
C. mistrz serwisowy
D. mechanik serwisowy
Odpowiedź, że przegląd gwarancyjny powinien przyjąć pracownik biura obsługi klienta, jest prawidłowa. Pracownik ten pełni kluczową rolę w procesie obsługi klienta, będąc pierwszym punktem kontaktowym dla klientów przy dostarczaniu pojazdów na przegląd. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, pracownicy biura obsługi klienta są odpowiedzialni za wstępną weryfikację dokumentacji oraz zapewnienie, że wszystkie wymagane informacje dotyczące przeglądu są zebrane przed przekazaniem samochodu do dalszej obsługi. Przykładem praktycznego zastosowania tej roli jest konieczność zweryfikowania, czy pojazd spełnia warunki gwarancyjne oraz czy klient dostarczył wszystkie niezbędne dokumenty, takie jak książka serwisowa. Taki proces pomaga uniknąć nieporozumień, które mogą prowadzić do wydłużenia czasu obsługi i niezadowolenia klienta. Pracownicy biura obsługi klienta są szkoleni w zakresie standardów obsługi, co zapewnia profesjonalne podejście i wysoką jakość świadczonych usług, co jest zgodne z standardami ISO w zakresie jakości w obszarze serwisowania pojazdów.

Pytanie 34

Zgłoszenia dotyczące problemów zgłaszanych przez klienta, które dotyczą samochodu objętego gwarancją, pracownik działu obsługi klienta notuje w

A. karcie przeglądu technicznego
B. dokumencie identyfikacyjnym
C. zleceniu serwisowym
D. karcie gwarancyjnej
Jak klient zgłasza usterkę dotyczącą samochodu na gwarancji, ważne jest, żeby to wszystko trafiło do zlecenia serwisowego. To taki dokument, który pozwala na śledzenie wszystkiego, co się dzieje z pojazdem – naprawy, konserwacje i inne prace. Musi tam być opis usterki, data zgłoszenia, dane klienta i co dokładnie zrobiono. Na przykład, jeśli klient mówi, że coś jest nie tak z hamulcami, pracownik serwisu to zapisuje. Dzięki temu później można łatwo zobaczyć, co się działo z autem i jakie kroki podjęto do diagnozy. Poza tym, zlecenie serwisowe to dobre praktyki w branży, bo pomaga w dokumentowaniu usterek i napraw. Im lepiej to wszystko zapisane, tym łatwiej ocenić jakość usług i, w razie potrzeby, poradzić sobie z reklamacjami związanymi z gwarancją.

Pytanie 35

Do pomiaru średnicy należy wykorzystywać średnicówkę zegarową

A. czopów korbowodowych
B. tłoka
C. wału korbowego
D. tulei cylindra
Przy dokonywaniu pomiarów średnicy różnych elementów mechanicznych, wybór odpowiednich narzędzi pomiarowych jest kluczowy. Odpowiedzi wskazujące na tłok, wał korbowy oraz czopy korbowodowe jako obiekty do pomiarów średnicy za pomocą średnicówki zegarowej są nieprawidłowe, ponieważ te elementy mają inną geometrię oraz właściwości, które mogą nie pozwalać na dokładny pomiar ich średnicy za pomocą tego narzędzia. Tłok, będący ruchomym elementem silnika, ma skomplikowaną geometrię, a jego pomiar wymaga zastosowania innych narzędzi pomiarowych, takich jak suwmiarka, aby dokładnie zmierzyć jego średnicę w różnych punktach. W przypadku wału korbowego, również jego kształt i wymagania dotyczące tolerancji wymagają innych podejść, w tym pomiarów średnicy w kilku miejscach, co nie jest możliwe przy użyciu standardowej średnicówki. Czopy korbowodowe, z kolei, muszą być badane pod kątem wartości cylindryczności, a nie tylko samej średnicy, co również wymaga innych metod pomiarowych. Wybór tych niewłaściwych elementów do pomiaru za pomocą średnicówki może prowadzić do błędów w ocenie stanu technicznego, co w konsekwencji może wpłynąć na bezpieczeństwo i wydajność maszyn. Niezrozumienie specyfiki narzędzi pomiarowych oraz obiektów, które powinny być nimi mierzone, jest typowym błędem, który należy unikać w profesjonalnej praktyce inżynieryjnej.

Pytanie 36

Po wymianie lewego przedniego wahacza konieczne jest przeprowadzenie pomiarów

A. geometrii przednich kół
B. luzu na kierownicy
C. tylko kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
D. efektywności tłumienia drgań
Po wymianie wahacza przedniego lewego, kluczowe jest dokonanie pomiarów geometrii kół przednich, aby zapewnić prawidłowe parametry prowadzenia pojazdu. Wahacz jest elementem zawieszenia, który wpływa na ustawienie kół i ich kąt nachylenia. Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, pogorszenia stabilności pojazdu oraz zwiększonego zużycia paliwa. Pomiar geometrii kół obejmuje kontrolę takich parametrów jak kąt wyprzedzenia sworznika zwrotnicy, kąt pochylenia kół, zbieżność oraz kąt wychylenia. Standardy branżowe, np. normy ISO dotyczące obsługi i naprawy pojazdów, podkreślają znaczenie precyzyjnego ustawienia geometrii w kontekście bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Praktyczne przykłady to poddanie pojazdu testowi na stanowisku do pomiaru geometrii, co pozwala na dokładne dostosowanie ustawień po wymianie wahacza, minimalizując ryzyko nieprawidłowego prowadzenia pojazdu.

Pytanie 37

Przed przeprowadzeniem regulacji zbieżności przednich kół nie jest konieczne

A. wyrównanie bicia kół
B. sprawdzenie i eliminacja luzów w układzie kierowniczym
C. ustawienie ciśnienia powietrza w oponach
D. sprawdzenie i dostosowanie luzu w łożyskach kół tylnych
Odpowiedź dotycząca kontroli i regulacji luzu w łożyskach kół tylnych jest poprawna, ponieważ przed przystąpieniem do regulacji zbieżności kół przednich nie jest konieczne zajmowanie się elementami układu napędowego tylnych kół. Zbieżność kół przednich dotyczy ustawienia kół przednich względem osi pojazdu oraz ich wzajemnej pozycji, co wpływa na stabilność jazdy i zużycie opon. W praktyce, przed regulacją zbieżności, ważnymi czynnikami są właściwe ciśnienie w ogumieniu, brak luzów w układzie kierowniczym oraz stan kół, co zapewnia precyzyjne ustawienie geometrii. Przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują coroczne przeglądy i częste kontrole stanu technicznego pojazdu, które pozwalają na utrzymanie odpowiednich parametrów eksploatacyjnych. Warto pamiętać, że zaniedbanie tej kwestii może prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia pojazdu oraz szybszego zużycia opon, co jest zgodne z zaleceniami producentów samochodów oraz standardami branżowymi.

Pytanie 38

Akumulator powinien zostać wymieniony, jeżeli

A. gęstość elektrolitu mieści się w zakresie 1,26-1,28 g/cm3
B. spoczynkowa wartość napięcia wynosi 12,4 V
C. upłynął czas jego gwarancji
D. wziernik ma kolor czarny
Wybór opcji dotyczącej wziernika, który wskazuje kolor czarny, jako podstawy do wymiany akumulatora jest uzasadniony, ponieważ kolor ten wskazuje na niski poziom elektrolitu w akumulatorze. W przypadku akumulatorów ołowiowych, właściwy poziom elektrolitu jest kluczowy dla ich wydajności oraz długowieczności. Wziernik, który pokazuje kolor czarny, oznacza, że zawartość elektrolitu jest niewystarczająca, co może prowadzić do uszkodzenia ogniw oraz skrócenia żywotności akumulatora. Regularne sprawdzanie poziomu elektrolitu oraz jego gęstości to praktyka rekomendowana przez producentów akumulatorów. Właściwa gęstość elektrolitu powinna mieścić się w przedziale 1,26-1,28 g/cm3, co wskazuje na optymalne naładowanie akumulatora. Jednakże, nawet gdy gęstość jest w normie, niski poziom elektrolitu wymaga uzupełnienia lub wymiany akumulatora. Z tego względu, obserwowanie wskaźników, takich jak wziernik, jest kluczowe w zarządzaniu stanem akumulatora i zapewnianiu jego optymalnej pracy w pojazdach.

Pytanie 39

Do zadań Transportowego Dozoru Technicznego należy nadzorowanie

A. projektów oraz planów zagospodarowania przestrzennego
B. transportowymi urządzeniami technicznymi
C. urządzeń, które mogą stwarzać zagrożenie w związku z rozprężaniem sprężonych gazów i cieczy
D. początku produkcji w zakładzie przemysłowym
Transportowy Dozór Techniczny (TDT) ma naprawdę sporo do zrobienia, jeśli chodzi o bezpieczeństwo w transporcie. Zajmuje się nadzorowaniem różnych urządzeń, które spotykamy w transporcie, jak dźwigi, windy, wózki widłowe czy inne maszyny. TDT sprawdza, czy te urządzenia są zgodne z normami prawnymi oraz czy są bezpieczne w użyciu. Na przykład, dźwigi w wysokich budynkach potrzebują regularnych kontroli, bo to jest kluczowe dla bezpieczeństwa ludzi. Są też specjalne normy, jak PN-EN 81 dla wind, które mówią, jak powinny być projektowane i użytkowane. Kiedy przestrzegamy tych zasad, ryzyko wypadków znacznie maleje, a urządzenia działają lepiej przez długi czas. Dobrze jest, że TDT wdraża procedury, bo to naprawdę pomaga w poprawie bezpieczeństwa w transporcie.

Pytanie 40

W jakiej sytuacji przeprowadza się tzw. przegląd zerowy?

A. Przed sprzedażą pojazdu
B. W trakcie obsługi OT-2
C. Podczas pierwszej wizyty klienta w ASO
D. Po odbyciu jazdy próbnej
Przegląd zerowy, wykonywany przed sprzedażą samochodu, jest kluczowym etapem w procesie przygotowania pojazdu do transakcji. Jego celem jest zapewnienie, że samochód jest w odpowiednim stanie technicznym oraz wizualnym, co zwiększa atrakcyjność oferty i minimalizuje ryzyko reklamacji po sprzedaży. Przegląd zerowy obejmuje szczegółową inspekcję wszystkich istotnych komponentów pojazdu, takich jak układ hamulcowy, zawieszenie, oświetlenie, stan nadwozia oraz wnętrza. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek usterek, sprzedawca ma możliwość ich naprawy przed wystawieniem samochodu na sprzedaż. To nie tylko poprawia wrażenie wizualne, ale również buduje zaufanie potencjalnych nabywców, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie obsługi klienta i sprzedaży. Na przykład, w standardach ASO (Autoryzowanej Stacji Obsługi), właściciele pojazdów są często zachęcani do przeprowadzania przeglądów zerowych, aby upewnić się, że samochód spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa i emisji przed jego sprzedażą.