Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 10 kwietnia 2025 19:29
  • Data zakończenia: 10 kwietnia 2025 19:52

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jakie są rodzaje odpadów?

A. komunalne, gazowe oraz stałe
B. niebezpieczne, komunalne i przemysłowe
C. niebezpieczne, komunalne oraz rolne
D. przemysłowe, ciekłe i stałe
Odpady są klasyfikowane na różne kategorie w zależności od ich źródła, charakterystyki oraz potencjalnego zagrożenia dla zdrowia i środowiska. Odpady niebezpieczne, komunalne i przemysłowe stanowią kluczowe kategorie w systemach zarządzania odpadami. Odpady niebezpieczne to te, które mogą powodować znaczące zagrożenie dla zdrowia ludzi lub środowiska, np. chemikalia, odpady medyczne. Odpady komunalne to resztki pochodzące z gospodarstw domowych, takie jak żywność, opakowania czy materiały użytkowe. Odpady przemysłowe to materiały powstające w procesach produkcyjnych, które również mogą być niebezpieczne lub podlegać specjalnym normom. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest segregacja odpadów w domach i na zakładach pracy, co pozwala na ich efektywne przetwarzanie i odzyskiwanie surowców. Dobre praktyki branżowe zalecają klasyfikację i odpowiednie zarządzanie odpadami zgodnie z przepisami prawa oraz normami ISO, co znacząco wpływa na ochronę środowiska oraz zdrowia publicznego.

Pytanie 3

Stosowanie optymalnej wielkości zamówienia prowadzi do

A. wzrostu jednostkowego kosztu składowania
B. minimalizacji wydatków na uzupełnianie oraz przechowywanie zapasów w magazynie
C. minimalizacji odpadów powstałych w procesie produkcji
D. zwiększenia kosztów obsługi powierzchni magazynowej
Chciałbym zwrócić uwagę, że odpowiedzi, które mówią o tym, że większy koszt magazynowania jest lepszy, są nie do końca trafne. Tu chodzi o to, żeby EOQ pomagało w optymalizacji procesu, a nie w zwiększaniu kosztów. Zwiększone koszty magazynowania to zupełnie nie to, co chcemy osiągnąć. Z mojego punktu widzenia, zbyt duża ilość zapasów to nie tylko wyższe koszty, ale też ryzyko, że coś się popsuje lub przestarzeje. Co do minimalizowania odpadów poprodukcyjnych, to też nie jest bezpośrednio związane z EOQ, bo ta metodologia skupia się głównie na oszczędnościach związanych z zamówieniami i zapasami. Kluczem do skutecznego użycia EOQ jest znalezienie optymalnego miejsca, w którym nasze koszty są najniższe. Trzeba to dobrze rozumieć, bo znając zmienne kosztowe, łatwiej podejmować decyzje. Więc pamiętaj, aby wprowadzać te strategie w życie, bo poprawi to efektywność działania firmy.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

W systemie portowym do wyładunku pełnych kontenerów ze statku na brzeg, przeprowadza się kontrolę

A. numeru plomby na kontenerze
B. oznaczeń ładunku
C. masy ładunku
D. masy kontenera
Kontrola wagi ładunku, wagi kontenera oraz oznakowania ładunku, mimo że mają swoje znaczenie, nie są kluczowymi elementami w kontekście bezpośredniego wyładunku kontenerów. Waga ładunku, choć istotna dla bezpieczeństwa i obliczeń transportowych, jest zazwyczaj weryfikowana w trakcie załadunku oraz w specjalnych stacjach wagowych. W przypadku kontenerów, ich waga (opcja dotycząca wagi kontenera) jest z reguły ustalana na podstawie masy pustego kontenera oraz wagi ładunku, co nie jest przedmiotem kontroli podczas samego wyładunku, lecz raczej na etapie załadunku. Oznakowanie ładunku może być użyteczne, lecz nie zastępuje ono potrzeby weryfikacji stanu zabezpieczenia kontenera. Błędne podejście do kwestii kontroli i identyfikacji ładunku może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak usunięcie nieprawidłowości w dokumentacji czy niewłaściwe przypisanie ładunku. Praktyka ta jest sprzeczna ze standardami branżowymi, które przewidują, że bezpieczeństwo oraz integralność ładunków powinno być zapewnione poprzez odpowiednią kontrolę plomb oraz ich numerów. W rezultacie, skupienie się na tych aspektach jest kluczowe dla zachowania standardów jakości i bezpieczeństwa w logistyce portowej.

Pytanie 6

System produkcji, w którym wyroby są wytwarzane w ustalonym porządku, z zachowaniem stałego interwału pomiędzy kolejnych uruchomieniami lub zakończeniami serii tych samych produktów, dotyczy produkcji

A. masowej
B. jednostkowej
C. cyklicznej
D. ciągłej
Produkcja cykliczna to model organizacji, w którym wyroby są wytwarzane w określonym porządku z zachowaniem stałych interwałów czasowych między uruchomieniami lub zakończeniami serii tych samych produktów. Taki system pozwala na efektywne zarządzanie zasobami i planowaniem produkcji, co jest kluczowe w branżach, gdzie popyt jest zmienny, a okresy produkcyjne są dobrze zdefiniowane. Przykładem mogą być zakłady produkujące odzież, które seryjnie wytwarzają kolekcje na podstawie sezonowych trendów. W praktyce, metodologia ta wspiera optymalizację procesów, co przekłada się na skrócenie czasu produkcji, redukcję odpadów oraz efektywne wykorzystanie maszyn i ludzi. Dobre praktyki w zakresie produkcji cyklicznej podkreślają znaczenie analizy danych sprzedażowych oraz prognozowania popytu, co umożliwia lepsze dostosowanie harmonogramów produkcji do rzeczywistych potrzeb rynku.

Pytanie 7

Oblicz czas potrzebny na przewóz przesyłki kurierskiej z punktu A do punktu B, gdy odległość pomiędzy tymi punktami wynosi 180 km, a średnia prędkość wynosi 75 km/h?

A. 2 godziny i 14 minut
B. 2 godziny i 34 minuty
C. 2 godziny i 24 minuty
D. 2 godziny i 4 minuty
Poprawna odpowiedź to 2 godziny i 24 minuty, co wynika z obliczenia czasu przewozu przesyłki kurierskiej na podstawie danej odległości i średniej prędkości. Czas transportu można obliczyć, dzieląc odległość przez prędkość: Czas = Odległość / Prędkość. W tym przypadku: Czas = 180 km / 75 km/h = 2,4 godziny. Przekształcając 0,4 godziny na minuty, uzyskujemy 0,4 * 60 = 24 minuty, co w sumie daje 2 godziny i 24 minuty. Zrozumienie tych obliczeń jest niezbędne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne planowanie czasu transportu wpływa na efektywność operacyjną oraz zadowolenie klienta. Takie obliczenia są standardem w branży kurierskiej, gdzie czas dostawy jest kluczowy, a dokładne prognozy pomagają w optymalizacji tras i zasobów transportowych.

Pytanie 8

Przedstawiona tabela zawiera opis karty

Opis dokumentu przepływów produkcyjnych
Dokument przedstawiający przebieg procesu produkcji wyrobu gotowego. Zawiera on wszelkie informacje dotyczące ciągu operacji, które należy wykonać w odpowiedniej kolejności, aby z materiałów i półfabrykatów wytworzyć wyrób gotowy. Przebieg operacji produkcyjnych jest uzupełniony o czasy trwania poszczególnych etapów, zgodnie z marszrutą technologiczną. Dokument ten zawiera również informacje dotyczące materiałów i komponentów niezbędnych do wykonania wyrobu gotowego.

A. zamówienia.
B. technologicznej.
C. kanban.
D. pracy.
Wybór odpowiedzi związanych z zamówieniami, kanbanem czy pracą sugeruje pewne nieporozumienia dotyczące terminologii i zastosowania dokumentacji w procesie produkcyjnym. Karta zamówienia odnosi się do specyfikacji zakupów materiałów lub usług, co nie ma związku z przebiegiem samego procesu produkcji. Podejście to ignoruje kontekst, w którym karty technologiczne funkcjonują jako narzędzia do zarządzania produkcją, a nie do administracji zamówieniami. Kanban, z kolei, jest metodą zarządzania zapasami i przepływem pracy, która także nie dotyczy szczegółowych danych związanych z technologią produkcji. Wykorzystanie podejścia kanban bez zrozumienia jego fundamentów może prowadzić do chaosu w organizacji pracy. Kiedy zaś mówimy o kartach pracy, mamy na myśli dokumenty operacyjne, które mogą wspierać produkcję, ale nie dostarczają one pełnego obrazu procesu technologicznego. Typowe błędy rozumienia polegają na myleniu różnych dokumentów i ich funkcji w systemie produkcyjnym, co skutkuje nieadekwatnym doborem narzędzi do zarządzania procesami. Niezrozumienie tych różnic prowadzi do nieefektywności i może wpływać na jakość końcowych produktów.

Pytanie 9

Która z metod zarządzania zapasami umożliwia firmom produkcyjnym utrzymanie stanów magazynowych bliskich zera?

A. Quick Response
B. Supply Chain Management
C. Just In Time
D. Efficient Consumer Response
Just In Time (JIT), to taka fajna strategia do zarządzania zapasami. Chodzi o to, żeby produkcja i dostawy były zawsze tak dopasowane do tego, czego akurat potrzebują klienci. Dzięki temu można zredukować zapasy do minimum. JIT ma na celu wyeliminowanie wszelkich marnotrawstw, bo materiały są dostarczane dokładnie wtedy, gdy są potrzebne na linii produkcyjnej. Na przykład fabryka samochodów zamawia części od dostawców tuż przed ich użyciem. Dzięki temu oszczędza na kosztach magazynowania i podkręca efektywność. Ale, żeby to działało, trzeba mieć dobrą współpracę z dostawcami i fajnie przewidywać popyt. To pasuje do tego, co się robi w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Firmy jak Toyota czy Honda świetnie sobie radzą z tym podejściem, bo potrafią ograniczyć zapasy, dzięki czemu są bardziej elastyczne na rynku.

Pytanie 10

Dokumentem, który potwierdza przyjęcie nabytego towaru do magazynu, jest

A. WZ
B. PW
C. PZ
D. RW
Wybór odpowiedzi innych niż PZ wskazuje na nieporozumienia dotyczące roli i funkcji dokumentów związanych z zarządzaniem magazynem. WZ, czyli Wydanie Zewnętrzne, jest dokumentem, który rejestruje wydanie towaru z magazynu, a nie jego przyjęcie. Użycie WZ w kontekście pytania sugeruje pomylenie procesów przyjęcia i wydania towarów, co może prowadzić do nieprawidłowego zarządzania zapasami oraz problemów z księgowością. PW, czyli Przyjęcie Wewnętrzne, dotyczy sytuacji, w których towary są przyjmowane z innych działów firmy, a nie z zewnątrz. W przypadku tego dokumentu kluczowe jest zrozumienie, że nie jest on stosowany do zakupów zewnętrznych, co czyni go niewłaściwym wyborem w kontekście pytania. Z kolei RW, czyli Rozchód Wewnętrzny, dokumentuje wydanie towarów z magazynu na potrzeby wewnętrzne, co również nie odpowiada na pytanie o przyjęcie towaru. Wybierając jedną z tych odpowiedzi, można wpaść w pułapkę myślenia, że wszystkie dokumenty magazynowe są równoważne, co jest błędne. W praktyce, brak poprawnej identyfikacji dokumentów prowadzi do chaosu w zarządzaniu zapasami, co może skutkować nieścisłościami w inwentaryzacji, a w dłuższej perspektywie do strat finansowych. Każdy z tych dokumentów ma swoje specyficzne zastosowanie i nie może być stosowany zamiennie bez utraty przejrzystości i efektywności w procesach logistycznych.

Pytanie 11

Jaką wartość miała dostawa do punktu sprzedaży detalicznej, jeżeli początkowy stan magazynowy wynosił 1 200 szt., sprzedaż wyniosła 900 szt., a końcowy stan to 500 szt.?

A. 400 szt.
B. 300 szt.
C. 650 szt.
D. 200 szt.
Aby obliczyć dostawę do punktu sprzedaży detalicznej, można skorzystać z równania: Zapas końcowy = Zapas początkowy + Dostawa - Sprzedaż. W tym przypadku, zapas początkowy wynosił 1200 sztuk, sprzedaż to 900 sztuk, a zapas końcowy to 500 sztuk. Podstawiając te wartości do równania, uzyskujemy: 500 = 1200 + Dostawa - 900. Po uproszczeniu, mamy: Dostawa = 500 - 1200 + 900 = 200 sztuk. Taki sposób obliczeń jest standardową praktyką w zarządzaniu gospodarką magazynową, gdzie właściwe zarządzanie zapasami jest kluczowe dla utrzymania efektywności operacyjnej. Umożliwia to nie tylko lepsze prognozowanie potrzeb zakupowych, ale również utrzymanie optymalnego poziomu zapasów, co jest istotne w kontekście minimalizacji kosztów i maksymalizacji zysków. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne do podejmowania decyzji o zamówieniach oraz planowaniu przestrzeni magazynowej.

Pytanie 12

Jak długo potrwa proces rozładunku pojazdu, który przywiózł do magazynu 34 paletowe jednostki ładunkowe (pjł), jeżeli cykl pracy wózka widłowego, polegający na pobraniu 1 pjł z pojazdu, przetransportowaniu go do strefy składowania i powrocie do pojazdu, trwa 2,5 minuty?

A. 2 godziny 05 minut
B. 1 godzinę 15 minut
C. 2 godziny 45 minut
D. 1 godzinę 25 minut
Widzę, że wybrałeś 1 godzinę 25 minut, czyli 85 minut. To właściwa odpowiedź! Żeby obliczyć, ile czasu zajmie rozładunek 34 palet, trzeba pomnożyć czas jednego cyklu, który wynosi 2,5 minuty, przez 34. Czyli 34 palety razy 2,5 min = 85 minut, co daje właśnie 1 godzinę i 25 minut. W realnym świecie, dobrze zorganizowany rozładunek ma duże znaczenie, bo wpływa na to, jak szybko wszystko w magazynie działa. Powinieneś również pamiętać, że wózki widłowe trzeba używać efektywnie, a szybkie załadunki i rozładunki to klucz. Szkolenie operatorów jest mega ważne, bo to wpływa na czas cyklu i bezpieczeństwo. No i ważna jest też dobra organizacja strefy składowania, bo odpowiednie ułożenie towarów może naprawdę przyspieszyć wszystko.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Produkty głęboko mrożone, takie jak lody czy ryby, powinny być przechowywane w temperaturze

A. od 0°C do -7°C
B. od -8°C do -14°C
C. od -15°C do -22°C
D. poniżej -22°C
Przechowywanie produktów głęboko mrożonych, takich jak lody czy ryby, w temperaturze poniżej -22°C jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży spożywczej. Utrzymanie tak niskiej temperatury zapewnia, że żywność zachowuje swoje właściwości organoleptyczne, takie jak smak, tekstura i zapach, co jest szczególnie ważne w przypadku produktów, które są spożywane na surowo lub w minimalnie przetworzonej formie. Dodatkowo, mrożenie w tak niskiej temperaturze spowalnia procesy enzymatyczne oraz rozwój mikroorganizmów, które mogą prowadzić do pogorszenia jakości i bezpieczeństwa żywności. W praktyce, przemysł często stosuje temperaturę -18°C jako standardową dla przechowywania mrożonek, jednakże dla niektórych produktów, takich jak ryby, rekomenduje się jeszcze niższe temperatury, aby maksymalizować świeżość i czas przechowywania. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z normami HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), monitorowanie temperatury w procesie przechowywania jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 15

Jakie są rodzaje odpadów?

A. przemysłowe, niebezpieczne, naturalne
B. komunalne, niebezpieczne, surowcowe
C. przemysłowe, komunalne, bezpieczne
D. przemysłowe, komunalne, niebezpieczne
Odpady dzieli się na trzy główne kategorie: przemysłowe, komunalne oraz niebezpieczne. Odpady przemysłowe pochodzą z procesów produkcyjnych i mogą obejmować zarówno materiały niebezpieczne, jak i te, które są neutralne. Odpady komunalne to z kolei odpady generowane przez gospodarstwa domowe i instytucje, w tym odpady organiczne, papierowe czy plastikowe. Odpady niebezpieczne to te, które mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub środowiska, jak chemikalia, baterie czy odpady medyczne. Zgodnie z polskim prawodawstwem, segregacja tych odpadów jest kluczowa dla ich efektywnego przetwarzania i recyklingu. Przykładowo, odpady przemysłowe wymagają specjalnych procedur utylizacji, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na środowisko. W praktyce, odpowiednia klasyfikacja odpadów jest nie tylko wymogiem prawnym, ale również działaniem na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Na podstawie norm ISO 14001 dotyczących zarządzania środowiskowego, firmy są zachęcane do wdrażania dobrych praktyk w zakresie gospodarowania odpadami, co przyczynia się do ich odpowiedzialnej produkcji i utylizacji.

Pytanie 16

Ile paletowych jednostek uda się załadować w ciągu pięciu dni, jeżeli magazyn funkcjonuje na trzech zmianach, a podczas jednej zmiany wydawanych i załadowanych na środki transportu jest średnio 320 pjł?

A. 5 120 pjł
B. 4 500 pjł
C. 4 800 pjł
D. 3 840 pjł
Aby obliczyć, ile jednostek paletowych można załadować w ciągu pięciu dni, trzeba uwzględnić, że magazyn pracuje na trzy zmiany. W ciągu jednej zmiany ładujemy średnio 320 jednostek paletowych. W ciągu jednego dnia, przy założeniu trzech zmian, załadujemy 320 pjł x 3 zmiany = 960 pjł. W ciągu pięciu dni magazyn będzie w stanie załadować 960 pjł x 5 dni = 4800 pjł. Taki sposób obliczeń jest zgodny z powszechnie uznawanymi praktykami w zarządzaniu magazynem i logistyką, gdzie dokładne planowanie operacji i wydajności jest kluczowe dla efektywności działania. Przykładem może być planowanie dostaw do sklepów, gdzie ogniwa logistyczne muszą współpracować, aby zrealizować zamówienia na czas. Warto również zaznaczyć, że w praktyce wpływ na wydajność załadunku mogą mieć różne czynniki, takie jak dostępność pracowników, sprawność sprzętu czy organizacja pracy.

Pytanie 17

W pierwszym etapie procesu dystrybucji zachodzi

A. świadczenie usług po sprzedaży
B. regulacja należności
C. obsługa zamówienia
D. nawiązywanie relacji handlowych
Nawiązanie kontaktów handlowych jest kluczowym elementem pierwszego etapu dystrybucji, ponieważ to właśnie w tym momencie przedsiębiorstwa budują relacje z potencjalnymi klientami oraz partnerami biznesowymi. Efektywne nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów handlowych polega na identyfikacji odpowiednich segmentów rynku oraz dbaniu o jakość komunikacji z interesariuszami. Przykładem może być udział w targach branżowych, gdzie firmy mają okazję bezpośrednio prezentować swoje produkty, wymieniać się doświadczeniami oraz nawiązywać relacje, które mogą prowadzić do przyszłych transakcji. W praktyce, dobre praktyki w tym zakresie obejmują systematyczne podejście do budowania sieci kontaktów, w tym regularne spotkania networkingowe oraz korzystanie z platform online, takich jak LinkedIn. Współczesne podejście do dystrybucji kładzie także duży nacisk na wykorzystanie danych analitycznych do lepszego zrozumienia potrzeb klientów, co z kolei wspiera efektywne nawiązywanie wartościowych kontaktów handlowych.

Pytanie 18

Firma otrzymała do magazynu jabłka, pomarańcze oraz cukier, z których przygotuje 6 litrów zamówionego soku owocowego. W ostatnim etapie produkcji do magazynu zwrócono 0,5 kg jabłek, 0,3 kg pomarańczy oraz 1 kg cukru. Jaką informację o wydaniu z magazynu trzeba wpisać w dokumencie WZ?

A. Sok owocowy - 6 litrów
B. Cukier - 1 kg
C. Pomarańcze - 0,3 kg
D. Jabłka - 0,5 kg
No więc, odpowiedź, która jest poprawna, to "Sok owocowy - 6 litrów". To dlatego, że w dokumencie WZ (Wydanie Zewnętrzne) chodzi o to, co wydajemy z magazynu. Mimo że jabłka, pomarańcze i cukier wróciły, ważne jest to, co faktycznie poszło na zewnątrz w procesie produkcji. Przetworzono te surowce, a wydanie tych 6 litrów soku pokazuje, co tak naprawdę się wydarzyło. W dokumentach WZ muszą być dokładne informacje, bo to istotne dla zarządzania magazynem i śledzenia stanów. Dobrze wypełnione dokumenty są też ważne, żeby wszystko zgadzało się z przepisami i standardami rachunkowości. W branży spożywczej, na przykład, trackowanie wydania towarów jest kluczowe dla bezpieczeństwa żywności oraz jakości produktów, nie mówiąc już o efektywnym zarządzaniu zapasami.

Pytanie 19

Co oznacza gestia transportowa?

A. zarezerwowane w umowie kupna-sprzedaży prawo oraz obowiązek zorganizowania transportu bez pokrycia jego kosztów
B. zarezerwowane w umowie kupna-sprzedaży prawo oraz obowiązek zorganizowania transportu i pokrycia jego kosztów
C. prawo oraz obowiązek realizacji usług spedycyjnych
D. prawo oraz obowiązek realizacji usług transportowych
W kontekście gestii transportowej, niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących zakresu odpowiedzialności oraz kosztów związanych z transportem. Przede wszystkim, pierwsza z błędnych odpowiedzi odnosi się do usług transportowych jako całości, nie uwzględniając kluczowego aspektu umowy kupna-sprzedaży, który jasno definiuje, że to sprzedawca lub kupujący mają prawo i obowiązek zorganizować transport. Z kolei odpowiedź dotycząca usług spedycyjnych myli pojęcia związane z transportem a spedycją, gdzie spedycja odnosi się do organizacji transportu, ale nie obejmuje bezpośrednich kosztów przewozu. Istotnym błędem jest także pominięcie kwestii pokrycia kosztów transportu; odpowiedzi sugerujące, że organizacja transportu może odbywać się bez ponoszenia kosztów, są niezgodne z praktyką rynkową. Koszty transportu są integralną częścią procesów logistycznych, a ich brak może prowadzić do niewłaściwego zarządzania ryzykiem i strat finansowych. Kluczowe jest zrozumienie, że gestia transportowa to nie tylko organizowanie przewozu, ale także odpowiedzialność za związane z tym wydatki, co jest fundamentalne dla zapewnienia płynności i efektywności procesów logistycznych. Takie podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami i dobrymi praktykami w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 20

Zakład produkujący samochody otrzymał zamówienie na wykonanie 70 samochodów. Ustal, na podstawie danych zawartych w tabeli, ile silników powinna zamówić fabryka, aby zamówienie zostało zrealizowane. Przy obliczeniach należy uwzględnić zapas w magazynie i stan produkcji w toku.

Pozycja w kartotece magazynowejZapas w magazynie w szt.Produkcja w toku w szt.
Akumulator8010
Koła30020
Silnik50-
Szyba przednia30-

A. 5 szt.
B. 30 szt.
C. 20 szt.
D. 10 szt.
Odpowiedź 20 sztuk jest prawidłowa, ponieważ w kontekście produkcji samochodów kluczowe jest dokładne oszacowanie potrzebnych komponentów, aby zrealizować zamówienie. W tym przypadku fabryka musi dostarczyć 70 samochodów. Po uwzględnieniu zapasu w magazynie i analizy stanu produkcji w toku, można stwierdzić, że fabryka ma niedobór 20 silników. Praktyka zamawiania odpowiednich ilości komponentów jest zgodna z zasadami zarządzania łańcuchem dostaw, które podkreślają znaczenie planowania produkcji oraz dbałości o minimalizację zapasów. W branży motoryzacyjnej, w której czas i precyzja są kluczowe, zastosowanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning) jest powszechne w celu monitorowania stanów magazynowych oraz synchronizacji zamówień. Dobre praktyki wymagają również, aby przed złożeniem zamówienia na komponenty, dokładnie ocenić popyt i dostępność zasobów, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie kosztami i czasem produkcji.

Pytanie 21

Przedstawiony na opakowaniu znak graficzny oznacza

Ilustracja do pytania
A. "Chronić przed nagrzaniem".
B. "Opakowanie hermetyczne".
C. "Chronić przed promieniowaniem".
D. "Przestrzegać zakresu temperatury".
Przedstawiony na opakowaniu znak graficzny z literą "H" oraz strzałkami skierowanymi do wewnątrz jednoznacznie oznacza, że opakowanie jest hermetyczne. Hermetyczność opakowania jest kluczowa w wielu branżach, w tym w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Ochrona przed działaniem powietrza oraz wilgoci zapobiega procesom utleniania, które mogą prowadzić do pogorszenia jakości produktów. Na przykład, hermetyczne opakowania są powszechnie stosowane w przypadku kawy i herbaty, gdzie zachowanie świeżości i aromatu jest niezwykle istotne. W standardach ISO 9001, które dotyczą zarządzania jakością, podkreśla się znaczenie odpowiedniego pakowania jako elementu wpływającego na trwałość i jakość produktów. W praktyce, hermetyczne opakowania mogą również przyczynić się do wydłużenia okresu przydatności do spożycia oraz redukcji odpadów, co jest zgodne z aktualnymi trendami w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Pytanie 22

Ilu sztuk wyrobu gotowego brakuje do realizacji prognozy sprzedaży?

MagazynZapas w szt.Prognoza sprzedaży w szt.
ML12040
ML21030
ML31030
MR10-
MF--

Ilustracja do pytania
A. 50 szt.
B. 120 szt.
C. 30 szt.
D. 70 szt.
Poprawna odpowiedź to 50 sztuk, ponieważ aby określić brakującą ilość wyrobu gotowego do realizacji prognozy sprzedaży, kluczowe jest zastosowanie odpowiedniej formuły. Należy zsumować prognozowaną sprzedaż i odjąć od niej aktualne zapasy w magazynie. W praktyce, jeśli prognoza sprzedaży wynosi 100 sztuk, a w magazynie jest 50 sztuk, to 100 - 50 daje wynik 50 sztuk. To podejście jest zgodne z metodami zarządzania zapasami i prognozowaniem popytu, które są kluczowe w logistyce. Warto również zauważyć, że utrzymywanie odpowiedniego poziomu zapasów jest istotne dla sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, zmniejszenia kosztów magazynowania oraz poprawy satysfakcji klienta. Dobrą praktyką jest regularna analiza zapasów oraz prognoz sprzedaży, co pozwala na lepsze dopasowanie produkcji do rzeczywistych potrzeb rynku, co w efekcie minimalizuje ryzyko braków w dostępności wyrobów gotowych.

Pytanie 23

W analizowanym okresie przedsiębiorstwo logistyczne poniosło następujące wydatki: - transport: 200 zł - załadunek: 100 zł - przechowywanie: 10 zł - formalności celne: 120 zł Koszty transportu ładunku od dostawcy do klienta wynoszą

A. 420 zł
B. 430 zł
C. 310 zł
D. 300 zł
Wybór koszty, które nie są poprawnie związane z transportem, często prowadzi do błędnych wniosków w analizie kosztów logistyki. Koszt 310 zł, pomimo że wydaje się być logiczny poprzez dodanie wszystkich wymienionych wydatków, nie uwzględnia kluczowych zasad klasyfikacji kosztów. Koszty składowania oraz odprawy celnej, mimo że są istotne w łańcuchu dostaw, nie są bezpośrednio związane z transportem towaru od miejsca pochodzenia do punktu docelowego. Koszt 420 zł zawierałby dodatkowe elementy, które również nie są częścią rzeczywistych kosztów transportowych. Ostatecznie, wybór 430 zł wskazuje na nieporozumienie dotyczące samej definicji kosztów transportu, ponieważ sugeruje dodanie kolejnych elementów, które nie wchodzą w skład bezpośredniego przemieszczania ładunku. Ważne jest, aby w praktyce logistycznej rozróżniać różne kategorie kosztów, aby uniknąć mylnych obliczeń i błędnych decyzji strategicznych. Kluczowym elementem w takiej analizie jest zrozumienie, jakie wydatki bezpośrednio wpływają na transport, a jakie są związane z innymi procesami w łańcuchu dostaw. Właściwa klasyfikacja kosztów jest fundamentem efektywnego zarządzania finansami w logistyce.

Pytanie 24

W sytuacji, gdy list przewozowy zawiera informację "1098 ALKOHOL ALLILOWY, 6.1, i ADR", dotycząca transportowanego ładunku, jakie dokumenty powinien dodać logistyk do przesyłki?

A. zaświadczenie o przeszkoleniu w zakresie transportu zwierząt
B. zaświadczenie o braku przeciwwskazań do transportu żywności
C. zezwolenie na przeprowadzanie przewozów nienormatywnych
D. instrukcję pisemną dla kierowcy
Wybór zezwolenia na transport zwierząt czy na przewozy nienormatywne to nie jest najlepszy pomysł w przypadku alkoholu allilowego. Z tego co wiem, przeszkolenie o zwierzętach dotyczy zupełnie innych zasad i nie ma nic wspólnego z chemikaliami, które mają swoje własne normy. Przewozy nienormatywne to głównie ładunki, które są za duże lub za ciężkie, co z alkoholami nie ma wiele wspólnego. A zaświadczenie o braku przeciwwskazań do przewozu żywności też nie pasuje, bo alkohol allilowy to nie jest jedzenie, więc te przepisy w ogóle się nie odnoszą. Takie błędne myślenie często wynika z tego, że nie rozumiemy dobrze przepisów dotyczących transportu niebezpiecznych materiałów oraz ich klasyfikacji. Przy tych chemikaliach trzeba się skupić na bezpieczeństwie i przepisach ADR, bo bez tego może być naprawdę niebezpiecznie i można narazić się na kłopoty prawne.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Zamówienie nie obejmuje

A. warunków oraz terminu dostawy
B. kwoty podatku VAT
C. warunków oraz terminu płatności
D. ceny jednostkowej
Wybór odpowiedzi, które sugerują, że warunki i termin zapłaty, cena jednostkowa oraz warunki i termin dostawy powinny być zawarte w treści zamówienia, może wynikać z niepełnego zrozumienia struktury dokumentów handlowych. Warunki i termin zapłaty to fundamentalne elementy umowy handlowej, które definiują, kiedy i w jaki sposób płatność powinna być dokonana. W kontekście transakcji B2B, precyzyjne określenie tych warunków jest kluczowe dla zapewnienia płynności finansowej i unikania sporów. Podobnie, cena jednostkowa jest istotna, aby obie strony miały jasność co do wartości zamówionych towarów lub usług, a to wpływa na całościowy koszt zakupu. Warunki i termin dostawy natomiast są niezbędne do zapewnienia, że zamówione towary dotrą do klienta w odpowiednim czasie, co jest kluczowe dla logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Często zdarza się, że pomijanie tych informacji w zamówieniu prowadzi do nieporozumień i konfliktów między stronami. Zgodnie z najlepszymi praktykami w zarządzaniu projektami i zamówieniami, każda transakcja powinna być dokładnie udokumentowana i zawierać wszystkie istotne dane, aby zminimalizować ryzyko błędów i zapewnić transparentność całego procesu.

Pytanie 27

Do typów magazynów półotwartych zaliczają się

A. zbiorniki otwarte zagłębione
B. składowiska z nawierzchnią utwardzoną
C. zbiorniki podziemne
D. silosy wielokomorowe
Zbiorniki otwarte zagłębione należą do magazynów półotwartych, ponieważ ich konstrukcja pozwala na częściowe otwarcie przestrzeni składowania, co ułatwia dostęp oraz kontrolę surowców. Te zbiorniki są często stosowane w przemyśle chemicznym, petrochemicznym oraz w gospodarce wodnej. Dzięki swojej budowie, zbiorniki otwarte są bardziej narażone na czynniki atmosferyczne, co może być zarówno zaletą, jak i wadą, w zależności od rodzaju przechowywanego materiału. Umożliwiają łatwiejsze monitorowanie poziomu przechowywanych substancji oraz redukują koszty związane z budową pełnych konstrukcji zamkniętych. Przykładem zastosowania mogą być zbiorniki do gromadzenia wód opadowych czy zbiorniki na substancje chemiczne, które wymagają ochrony przed zanieczyszczeniem. W praktyce, prawidłowe zaprojektowanie takich zbiorników wymaga przestrzegania standardów branżowych, takich jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Która z niżej podanych grup charakteryzuje zadania ekologistyki?

Grupa 1Grupa 3
  • utrzymywanie minimalnego poziomu zapasów
  • obniżanie kosztów magazynowania
  • budowanie nowych składów
  • skracanie łańcucha dostaw
  • dokonywanie wyboru dostawców
  • stworzenie centrum logistycznego
Grupa 2Grupa 4
  • zarządzanie przepływem odpadów
  • prowadzenie recyklingu
  • zarządzanie informacją związaną z przepływem opakowań
  • dokonywanie wyboru środka transportowego
  • dokonywanie wyboru przewoźnika
  • określenie tras przewozu

A. grupa 2.
B. grupa 3.
C. grupa 4.
D. grupa 1.
Grupa 2 charakteryzuje się zadaniami ekologistyki, które są kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Ekologistyka obejmuje zarządzanie przepływem odpadów, co oznacza odpowiednie planowanie i kontrolowanie procesów związanych z zbieraniem, transportem i przetwarzaniem odpadów. Na przykład, przedsiębiorstwa zajmujące się recyklingiem muszą mieć systemy monitorowania, które umożliwiają efektywne zbieranie danych o rodzaju i ilości odpadów. Dodatkowo, ekologistyka obejmuje również recykling, który polega na ponownym wykorzystaniu materiałów w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Ważnym aspektem jest także zarządzanie informacją na temat opakowań, co jest zgodne z regulacjami dotyczącymi gospodarki odpadami. W praktyce, wdrażanie norm ISO 14001 może pomóc organizacjom w zarządzaniu wpływem ich działalności na środowisko, co podkreśla znaczenie ekologistyki w nowoczesnym zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Pytanie 30

Jakie będzie roczne wskaźnik kosztów utrzymania przestrzeni magazynowej, jeśli objętość użytkowa magazynu wynosi 2 500 m3, powierzchnia użytkowa magazynu to 400 m2, a całkowite roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 280 000,00 zł?

A. 112,00 zł/m3
B. 700,00 zł/m2
C. 0,89 m3/zł
D. 0,14 m2/zł
Wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej w skali roku oblicza się, dzieląc całkowite roczne koszty magazynowania przez powierzchnię użytkową magazynu. W tym przypadku mamy roczne koszty wynoszące 280 000,00 zł oraz powierzchnię użytkową magazynu wynoszącą 400 m². Obliczenie wygląda następująco: 280 000,00 zł / 400 m² = 700,00 zł/m². Ta wartość wskazuje, ile kosztuje utrzymanie jednego metra kwadratowego powierzchni magazynowej przez rok, co jest kluczowym wskaźnikiem dla zarządzania kosztami w logistyce i gospodarce magazynowej. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy obejmuje planowanie budżetu, optymalizację kosztów oraz porównywanie efektywności różnych lokalizacji magazynowych. W branży logistycznej, regularne monitorowanie tego wskaźnika pomaga w podejmowaniu decyzji o inwestycjach i efektywnym zarządzaniu przestrzenią magazynową, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz standardami logistycznymi.

Pytanie 31

Na terminalu przeładowywane są kontenery 20’ (6,1 x 2,4 x 2,6 m). Które urządzenie należy wybrać do załadunku kontenerów na wagony, jeżeli w każdym kontenerze znajduje się ładunek o masie 20 ton?

Urządzenie 1.Urządzenie 2.
Udźwig – 45 ton
Rozstaw spreadera – do 5,5 m
Wysokość podnoszenia – 15 m
Udźwig – 35 ton
Rozstaw spreadera – do 8 m
Wysokość podnoszenia – 10 m
Urządzenie 3.Urządzenie 4.
Udźwig – 45 ton
Rozstaw spreadera – do 4,5 m
Wysokość podnoszenia – 15 m
Udźwig – 35 ton
Rozstaw spreadera – do 5,5 m
Wysokość podnoszenia – 10 m

A. Urządzenie 3.
B. Urządzenie 1.
C. Urządzenie 2.
D. Urządzenie 4.
Wybór innej odpowiedzi niż B może prowadzić do poważnych błędów przy procesie załadunku kontenerów. Kluczowym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest udźwig urządzenia. Na przykład, urządzenia A i C mają udźwig równy 45 ton, co mogłoby wydawać się wystarczające. Jednak ich rozstaw spreadera wynosi tylko 4,5 m i 5,5 m, co jest znacznie mniej niż szerokość kontenera wynosząca 6,1 m. Użycie tych urządzeń w tej sytuacji mogłoby prowadzić do niestabilności podczas załadunku, co z kolei stwarzałoby ryzyko przewrócenia się ładunku lub uszkodzenia kontenera. Ponadto, urządzenie D, pomimo wystarczającego udźwigu 35 ton, również nie spełnia wymogu dotyczącego rozstawu spreadera, co czyni je nieodpowiednim wyborem. Kluczowym błędem w analizie tych urządzeń jest nieuwzględnienie zarówno udźwigu, jak i wymagań dotyczących rozstawu spreadera. W praktyce, ignorowanie tych parametrów może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na terminalu, a także do potencjalnych opóźnień w procesie załadunku, co jest niezgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej.

Pytanie 32

Ekonomiczna wielkość dostawy to zasada, która spełnia kryterium

A. minimalizacji kosztów zmiennych uzupełniania oraz przechowywania zapasów
B. minimalizacji całkowitych kosztów uzupełniania oraz przechowywania zapasów
C. maksymalizacji całkowitych kosztów uzupełniania oraz przechowywania zapasów
D. minimalizacji kosztu jednostkowego uzupełniania oraz przechowywania zapasów
Odpowiedź dotycząca minimalizacji łącznego kosztu uzupełniania i utrzymywania zapasów jest prawidłowa, ponieważ definiuje kluczowy cel zarządzania zapasami. W praktyce oznacza to dążenie do znalezienia optymalnego poziomu zapasów, który minimalizuje całkowity koszt, łącząc koszty zakupu, uzupełniania i przechowywania. W kontekście praktycznym, przedsiębiorstwa mogą stosować modele matematyczne, takie jak model EOQ (Economic Order Quantity), który pozwala na obliczenie najbardziej ekonomicznej wielkości zamówienia. Zastosowanie tego modelu w praktyce pozwala zredukować nadmiarowe koszty związane z przechowywaniem zapasów, które mogą prowadzić do zamrożenia kapitału. Zgodnie z dobrą praktyką branżową, zarządzanie zapasami powinno być oparte na regularnej analizie danych sprzedażowych oraz prognoz, co pozwala dostosować strategię uzupełniania do zmieniającego się popytu, minimalizując ryzyko zarówno braków, jak i nadmiarów. Takie podejście zwiększa efektywność operacyjną i przyczynia się do lepszego wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa.

Pytanie 33

Cykl produkcyjny to okres, który trwa

A. od momentu złożenia zamówienia, aż do momentu wystawienia faktury VAT
B. od momentu złożenia zamówienia, aż do wystawienia Wz
C. od uruchomienia zlecenia usługowego, aż do jego zakończenia.
D. od uruchomienia zlecenia produkcyjnego, aż do jego zakończenia.
Cykl produkcyjny jest kluczowym elementem zarządzania procesami wytwórczymi i obejmuje wszystkie etapy od momentu uruchomienia zlecenia produkcyjnego aż do jego zakończenia. Oznacza to, że cykl ten zaczyna się w momencie, gdy organizacja podejmuje decyzję o rozpoczęciu produkcji konkretnego wyrobu, co wiąże się z przygotowaniem materiałów, zasobów oraz technologii. Na przykład, w branży motoryzacyjnej cykl produkcyjny rozpoczyna się od uruchomienia linii montażowej, a jego zakończenie następuje w momencie, gdy gotowy pojazd opuszcza zakład. Ścisłe zarządzanie cyklem produkcyjnym jest zgodne z najlepszymi praktykami, takimi jak Lean Manufacturing, które dążą do eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji efektywności. Uznając, że zakończenie cyklu produkcyjnego wiąże się często z analizą wydajności oraz kontroli jakości, organizacje mogą efektywnie dostosowywać swoje procesy produkcyjne, co wpływa na ich konkurencyjność oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 34

Średnie zapotrzebowanie miesięczne wynosi 100 kg. W pierwszym tygodniu zapotrzebowanie osiągnęło 110 kg, a w drugim 90 kg. Wskaźniki sezonowości dla tych tygodni przedstawiają się odpowiednio

A. 1,5 dla pierwszego, 0,8 dla drugiego
B. 0,8 dla pierwszego, 1,3 dla drugiego
C. 1,1 dla pierwszego, 0,9 dla drugiego
D. 0,5 dla pierwszego, 1,2 dla drugiego
Poprawna odpowiedź to 1,1 dla pierwszego tygodnia i 0,9 dla drugiego tygodnia. Wskaźniki sezonowości obliczamy dzieląc rzeczywisty popyt w danym okresie przez średni popyt. W pierwszym tygodniu, gdzie rzeczywisty popyt wyniósł 110 kg, wskaźnik sezonowości obliczamy jako 110 kg / 100 kg = 1,1. Oznacza to, że popyt w tym tygodniu był o 10% wyższy niż średnia. W drugim tygodniu, przy popycie wynoszącym 90 kg, wskaźnik wynosi 90 kg / 100 kg = 0,9, co wskazuje na 10% niższy popyt od średniej. Obliczenia te są kluczowe w zarządzaniu zapasami i prognozowaniu popytu, ponieważ pozwalają na lepsze dostosowanie planów produkcyjnych i logistycznych do zmieniającego się popytu. W praktyce firmy wykorzystują te dane, aby zoptymalizować procesy zaopatrzeniowe, unikając nadmiaru lub niedoboru towarów, co jest zgodne z ogólnymi zasadami lean management.

Pytanie 35

W ramach systemu logistycznego - z uwagi na układ obiektów - pojawia się infrastruktura

A. liniowa
B. rezerwowa
C. popytu
D. lotnicza
Odpowiedź "liniowa" jest poprawna, ponieważ w kontekście infrastruktury logistycznej odnosi się do obiektów, które mają charakter ciągły i umożliwiają efektywne połączenie różnych punktów transportowych. Infrastruktura liniowa obejmuje takie elementy jak drogi, tory kolejowe czy rurociągi, które są kluczowe dla sprawnego przepływu towarów i usług. W praktyce oznacza to, że dobrze zaprojektowana infrastruktura liniowa przyczynia się do redukcji kosztów transportu oraz zwiększenia efektywności logistycznej. Przykładem zastosowania infrastruktury liniowej w logistyce jest system kolei towarowych, który pozwala na szybki i ekonomiczny transport dużych ilości ładunków. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, planowanie infrastruktury liniowej powinno uwzględniać analizy ruchu, prognozy popytu oraz aspekty ekologiczne, co wpływa na zrównoważony rozwój transportu.

Pytanie 36

Strategia, która opiera się na planowaniu zapotrzebowania na materiały w oparciu o przewidywany popyt, aby zgromadzić niezbędne surowce do produkcji (zapasy) w jednym miejscu, to

A. ERP
B. ECR
C. DRP
D. MRP
Zarządzanie zapasami i planowanie produkcji opierają się na różnych podejściach, a każda z proponowanych odpowiedzi odnosi się do innego aspektu tych procesów. ERP (Enterprise Resource Planning) to szerszy system, który integruje wszystkie funkcje biznesowe, w tym finansowe, kadrowe oraz logistyczne. Choć ERP wspiera zarządzanie zapasami, nie koncentruje się bezpośrednio na prognozowaniu zapotrzebowania materiałowego, co jest kluczowe dla MRP. DRP (Distribution Requirements Planning) jest techniką planowania dotyczącego dostaw i dystrybucji, a nie samego zapotrzebowania materiałowego w produkcji. DRP koncentruje się na tym, jak zaspokoić popyt w różnych lokalizacjach, co różni się od MRP, które skupia się na zarządzaniu zapasami w jednym miejscu. ECR (Efficient Consumer Response) to strategia marketingowa i logistyczna, która skupia się na dostosowywaniu procesów do potrzeb konsumentów, co również nie dotyczy bezpośrednio planowania zapotrzebowania materiałowego. Błędem myślowym jest mylenie różnych systemów i strategii, co może prowadzić do niewłaściwego zarządzania produkcją oraz zapasami. Kluczowe jest zrozumienie, że MRP to system ściśle związany z planowaniem materiałowym, podczas gdy inne podejścia pełnią inne funkcje w szerszym kontekście zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

System MRP jest powiązany z planowaniem zapotrzebowania

A. magazynowych
B. transportowych
C. materiałowych
D. personalnych
Wybór odpowiedzi związanej z planowaniem potrzeb magazynowych, transportowych czy personalnych wskazuje na nieporozumienie dotyczące roli systemu MRP. System MRP jest ściśle związany z planowaniem potrzeb materiałowych, a nie z innymi obszarami logistyki czy zarządzania zasobami ludzkimi. Planowanie magazynowe dotyczy raczej organizacji i zarządzania przestrzenią magazynową oraz procesami związanymi z przyjmowaniem i wydawaniem towarów, co nie jest bezpośrednio związane z MRP. Z kolei potrzeby transportowe są związane z organizacją przewozu towarów, co jest inną funkcją w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Odpowiedzi sugerujące planowanie potrzeb personalnych z kolei koncentrują się na zarządzaniu ludźmi, co jest zupełnie odrębnym obszarem od zarządzania materiałami. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych funkcji w logistyce i zarządzaniu, co prowadzi do nieprawidłowego postrzegania roli i zakresu działania systemu MRP. Niezrozumienie tych różnic może skutkować brakiem efektywności w procesach produkcyjnych oraz problemami z terminowością dostaw i jakością towarów.

Pytanie 39

Cyklem dostaw realizowanym przez dostawcę określamy czas, który mija od momentu

A. planowania dostaw surowców aż do chwili akceptacji zamówienia
B. złożenia zamówienia do momentu jego potwierdzenia
C. potwierdzenia zamówienia do momentu dostarczenia towaru do odbiorcy
D. złożenia zamówienia do czasu jego weryfikacji
Cyklem dostawy dla dostawcy określamy czas, który zaczyna się od momentu potwierdzenia zamówienia przez dostawcę i kończy się w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw, które akcentują znaczenie monitorowania poszczególnych etapów procesu logistycznego. Przykładowo, w branży produkcyjnej, precyzyjne śledzenie cyklu dostawy pozwala na lepsze planowanie zapasów oraz ograniczenie kosztów związanych z opóźnieniami. Warto zaznaczyć, że efektywne zarządzanie cyklem dostaw wpływa nie tylko na zadowolenie klientów, ale także na wydajność całego procesu. W praktyce, dostawcy często korzystają z systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które automatyzują procesy związane z potwierdzaniem zamówień i monitorowaniem dostaw. W rezultacie, zrozumienie cyklu dostawy jako kluczowego elementu łańcucha dostaw jest niezbędne dla dostawców, chcących utrzymać konkurencyjność na rynku.

Pytanie 40

Aby biologicznie przetworzyć opakowania, stosuje się proces kompostowania. Do tej metody nadają się

A. polichlorek winylu
B. aluminium oraz stal
C. polistyren
D. papier i tektura
Papier i tektura to naturalne materiały, które można kompostować. To znaczy, że mikroorganizmy w ziemi potrafią je rozłożyć. Kiedy wrzucamy papier i tekturę do kompostownika, pomagamy wytworzyć dobry kompost, który można później wykorzystać jako nawóz w ogrodzie. Dzięki temu zmniejszamy ilość śmieci trafiających na wysypiska, a jednocześnie wspieramy naturalne cykle przyrody. W recyklingu kompostowanie tych materiałów to jedna z lepszych praktyk, co potwierdzają różne normy. Właściwe przetwarzanie papieru i tektury naprawdę może pomóc nam w ochronie środowiska i sprawić, że będziemy bardziej odpowiedzialni w zarządzaniu odpadami oraz promocji zrównoważonego rozwoju.