Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 08:04
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 08:45

Egzamin niezdany

Wynik: 7/40 punktów (17,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Szablon MojaTablica oferuje funkcjonalność tablicy z indeksami oraz elementami różnych typów. W oparciu o pokazany kod, który wykorzystuje ten szablon do tworzenia tablicy asocjacyjnej, wskaż definicję, która posługuje się szablonem do zainicjowania tablicy, gdzie indeksami są liczby całkowite, a elementami są napisy?

Ilustracja do pytania
A. int tab2[] = new MojaTablica()
B. MojaTablica tab2 = new MojaTablica()
C. MojaTablica tab2 = MOjaTablica()
D. int tab2 = new MojaTablica()

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby utworzyć tablicę asocjacyjną w oparciu o szablon, należy zainicjalizować ją przy użyciu właściwej składni: MojaTablica tab2 = new MojaTablica();. Tego typu deklaracja tworzy obiekt tablicy, gdzie klucze są liczbami całkowitymi, a wartości przechowywane w tablicy to napisy. Tablice asocjacyjne to potężne narzędzie pozwalające na szybkie wyszukiwanie i przechowywanie danych, bazujące na unikalnych kluczach, co umożliwia efektywne zarządzanie złożonymi strukturami danych.

Pytanie 2

Jak zostanie przedstawiony poniższy kod XAML?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 4
B. Rysunek 2
C. Rysunek 3
D. Rysunek 1

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W przedstawionym kodzie XAML widoczna jest struktura składająca się z kilku elementów UI ułożonych w pionowym StackLayout co skutkuje wyświetleniem ich w pionowej kolejności. Pierwszym elementem jest Entry z placeholderem Imię a kolejnym Entry z placeholderem Nazwisko co determinuje obecność dwóch pól tekstowych tak jak w Rysunku 4. Następnie w kodzie znajduje się poziomy StackLayout z etykietą Zgoda RODO i przełącznikiem ustawionym na wartość true co oznacza że przełącznik jest domyślnie włączony. To również odpowiada widokowi na Rysunku 4. Kolejny element to Slider z ustawionymi kolorami MinimumTrackColor i MaximumTrackColor co pozwala na zmianę koloru paska suwaka co również jest widoczne w Rysunku 4. Na końcu znajduje się Button z tekstem Zapisz i jest to jedyny przycisk w całym układzie co także zgadza się z Rysunkiem 4. Rozumienie kodu XAML i jego renderowania jest kluczowe w tworzeniu aplikacji mobilnych ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wyglądu i funkcjonalności interfejsu użytkownika i jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu UI.

Pytanie 3

Jaką wydajność posiada sieć, która przesyła 500 MB danych w czasie 10 sekund?

A. 500 Mbps
B. 50 Mbps
C. 400 Mbps
D. 40 Mbps

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przepustowość sieci to tak naprawdę miara, jak dobrze potrafimy przesyłać dane w określonym czasie, najczęściej podawana w bitach na sekundę (bps). Jeśli mamy 500 MB danych do przesłania w ciągu 10 sekund, to najpierw musimy zamienić megabajty na megabity. Pamiętaj, że 1 bajt to 8 bitów, więc 500 MB to 4000 Mb (500 MB * 8 = 4000 Mb). Jak już to zrobimy, dzielimy 4000 Mb przez 10 sekund i wychodzi nam 400 Mb/s. Ale warto też wspomnieć, że generalnie przepustowość mierzona jest w megabitach na sekundę. Tak więc 500 Mbps to w zasadzie to samo co 500 Mb/s w kontekście przesyłania danych. Podsumowując, obliczając 4000 Mb dzielone przez 10 sekund, dostajemy przepustowość 400 Mbps. Wiesz, to pokazuje, że przy takim transferze danych potrzeba sporego pasma, żeby wszystko działało jak należy. W dzisiejszych czasach, szybkość transferu danych to kluczowy element, żeby sieć była wydajna.

Pytanie 4

Zgodnie z informacjami zawartymi w ramce, wskaż, który z rysunków ilustruje element przypisany do klasy Badge określonej w bibliotece Bootstrap?

Ilustracja do pytania
A. B
B. C
C. A
D. D

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klasa 'Badge' w Bootstrap jest używana do wyświetlania małych etykietek lub liczników, często w kontekście przycisków lub elementów nawigacyjnych. Badge pomaga wskazać np. liczbę nieprzeczytanych wiadomości, powiadomień lub status danego elementu. Jest to kluczowy element UI, który poprawia przejrzystość interfejsu użytkownika.

Pytanie 5

Który framework jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia aplikacji internetowych w języku Python?

A. React.js
B. ASP.NET Core
C. Angular
D. Django
Django to framework stworzony specjalnie do budowy aplikacji webowych w języku Python. Jest jednym z najbardziej popularnych i zaawansowanych frameworków typu full-stack, który oferuje szeroki wachlarz narzędzi umożliwiających szybkie i efektywne tworzenie aplikacji internetowych. Django pozwala na tworzenie aplikacji zgodnych z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself), co oznacza minimalizację powtarzalnego kodu. Posiada wbudowany panel administracyjny, system ORM (Object-Relational Mapping) oraz zabezpieczenia przed atakami CSRF i XSS. Dzięki Django programiści mogą skupić się na rozwijaniu logiki biznesowej, a nie na konfiguracji podstawowych funkcji aplikacji, co znacznie skraca czas wdrożenia gotowego produktu.

Pytanie 6

Zgodnie z dokumentacją dotyczącą menu Navbar z biblioteki Bootstrap 4, w celu stworzenia menu należy zdefiniować listę

Ilustracja do pytania
A. < ul class="a, .nav-item" > ... < /ul>
B. < ol class="navbar-nav" > ... < /ol>
C. < ol class="a, .nav-item" > ... < /ol>
D. < ul class="navbar-nav" > ... < /ul>

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby utworzyć menu nawigacyjne w Bootstrap 4, należy użyć listy

Pytanie 7

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. prezentacji elementów interfejsu użytkownika
B. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
C. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
D. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rekomendacje WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na zapewnieniu dostępności treści dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności percepcyjnych. Obejmuje to m.in. dostarczanie tekstów alternatywnych dla obrazów, odpowiednie kontrasty i możliwość odczytu treści przez czytniki ekranowe. Percepcja jest jednym z kluczowych filarów dostępności i jej odpowiednie wdrożenie znacząco zwiększa użyteczność aplikacji i stron internetowych.

Pytanie 8

Cytat zaprezentowany powyżej dotyczy metodyki RAD. Co oznacza ten skrót w języku polskim?

Ilustracja do pytania
A. środowisko błyskawicznego programowania
B. szybki rozwój aplikacji
C. środowisko do tworzenia aplikacji
D. zintegrowane środowisko deweloperskie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
RAD czyli Rapid Application Development to podejście do tworzenia oprogramowania które skupia się na szybkim wytwarzaniu aplikacji. Kluczowym elementem tej metodyki jest minimalizacja czasu spędzanego na planowaniu i projektowaniu na rzecz szybkiego prototypowania i elastycznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań. W praktyce RAD wykorzystuje krótkie cykle rozwoju oraz intensywną współpracę z użytkownikami końcowymi co pozwala na szybkie reagowanie na ich potrzeby. W porównaniu do tradycyjnych metod RAD zapewnia większą elastyczność i skrócenie czasu dostarczenia produktu co jest szczególnie wartościowe w dynamicznie zmieniających się środowiskach biznesowych. Dobre praktyki w RAD obejmują użycie narzędzi do szybkiego prototypowania oraz zaangażowanie użytkowników w proces testowania co pozwala na bieżące wprowadzanie zmian i udoskonaleń. Dzięki temu uzyskuje się produkt lepiej dopasowany do oczekiwań użytkowników co zwiększa jego użyteczność i satysfakcję końcową. RAD jest często stosowany w projektach gdzie czas dostarczenia jest krytycznym czynnikiem sukcesu co odzwierciedla jego praktyczne zastosowanie w wielu branżach

Pytanie 9

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
B. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
C. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
D. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 10

Programista tworzy system zarządzania buforem drukowania dokumentów. Najnowsze zlecenie drukowania dodawane jest na koniec kolejki, a najstarsze z nich są przekazywane do drukarki. Jaką strukturę danych najłatwiej zastosować w tej sytuacji?

A. FIFO
B. Stos
C. LIFO
D. Sterta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
FIFO (First In, First Out) to struktura danych idealnie pasująca do implementacji kolejki wydruku, gdzie zadania są przetwarzane w kolejności ich zgłoszenia. Najstarsze zadanie (pierwsze dodane) jest przetwarzane jako pierwsze, co odwzorowuje rzeczywisty sposób działania kolejek drukowania. FIFO znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach informatyki, takich jak programowanie systemów operacyjnych, zarządzanie buforami oraz implementacja kolejek sieciowych. Dzięki temu zadania są obsługiwane w przewidywalnej kolejności, co jest kluczowe dla zachowania porządku i efektywności przetwarzania.

Pytanie 11

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Podział kodu na funkcje i procedury
B. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
C. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych
D. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Programowanie obiektowe polega na rozwiązywaniu problemów poprzez modelowanie ich za pomocą klas i obiektów. Klasy definiują strukturę i zachowanie obiektów, które są instancjami tych klas. Obiekty przechowują stan (dane) w polach i realizują funkcjonalność poprzez metody. Programowanie obiektowe pozwala na odwzorowanie rzeczywistych systemów, dziedziczenie cech, polimorfizm oraz hermetyzację danych, co prowadzi do bardziej modułowego i skalowalnego kodu. Przykłady języków obiektowych to C++, Java i Python.

Pytanie 12

Który z wymienionych programów jest przeznaczony do zarządzania projektami przy pomocy tablic kanban?

A. Trello
B. Jira
C. Word
D. Photoshop

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Trello to narzędzie do zarządzania projektami, które wykorzystuje tablice kanban do organizacji i monitorowania zadań. Użytkownicy mogą tworzyć karty reprezentujące poszczególne zadania, które następnie są przenoszone między kolumnami odzwierciedlającymi etapy realizacji. Dzięki swojej prostocie i intuicyjności Trello jest szeroko stosowane zarówno w małych zespołach, jak i dużych organizacjach. Umożliwia efektywne zarządzanie projektami, planowanie sprintów oraz monitorowanie bieżącego statusu prac. Tablice kanban pomagają wizualizować przepływ pracy, co ułatwia identyfikację wąskich gardeł i zarządzanie priorytetami.

Pytanie 13

Zaprezentowany fragment kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż zdanie PRAWDZIWE dotyczące charakterystyki tego hasła:

Ilustracja do pytania
A. Jest maksymalnie 7-znakowe, co wynika z wartości zmiennej i
B. Może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry
C. Ma co najmniej 8 znaków oraz zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry
D. Może zawierać zarówno małe, jak i wielkie litery, cyfry oraz symbole

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Algorytm generowania hasła w języku C# może zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry, co zapewnia większe bezpieczeństwo hasła. Tworzenie haseł w taki sposób zwiększa ich odporność na ataki brute-force i umożliwia spełnienie wymagań dotyczących złożoności. Dobrze skonstruowane hasło powinno zawierać różne typy znaków, by maksymalnie utrudnić jego złamanie.

Pytanie 14

Która z niżej wymienionych pozycji jest ekwiwalentem biblioteki jQuery?

A. Express.js
B. TypeScript
C. Lodash
D. Bootstrap

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lodash to popularna biblioteka JavaScript, która dostarcza gotowe funkcje umożliwiające manipulację tablicami, obiektami oraz danymi. Lodash upraszcza wiele złożonych operacji, takich jak filtrowanie, mapowanie, sortowanie i grupowanie danych. Dzięki Lodash programiści mogą efektywnie zarządzać złożonymi strukturami danych, co prowadzi do zwiększenia czytelności i efektywności kodu. Biblioteka jest szeroko stosowana w aplikacjach frontendowych i backendowych, a jej funkcje są zoptymalizowane pod kątem wydajności, co czyni ją nieocenionym narzędziem w dużych projektach. Lodash często bywa porównywany do jQuery, jednak jego głównym celem jest manipulacja danymi, a nie elementami DOM. Dzięki swojej wszechstronności Lodash znajduje zastosowanie w niemal każdym projekcie JavaScript, zarówno w prostych aplikacjach webowych, jak i dużych projektach korporacyjnych.

Pytanie 15

Jaką nazwę kontrolki powinno się umieścić w początkowej linii kodu, w miejscu <???, aby została ona wyświetlona w podany sposób?

Ilustracja do pytania
A. Switch
B. SeekBar
C. Spinner
D. RatinoBar

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Switch to kontrolka używana w Androidzie do stworzenia elementu interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi przełączać się między dwoma stanami. Domyślnie stany te są identyfikowane jako włączone i wyłączone, co jest szczególnie przydatne w przypadku funkcji wymagających prostego wyboru binarnego, jak na przykład włączanie lub wyłączanie ustawień. Kod XML użyty w pytaniu zawiera atrybuty android:textOff i android:textOn, które są typowe dla klasy Switch i pozwalają zdefiniować tekst, jaki ma być wyświetlany w stanie wyłączonym i włączonym. W praktyce Switch jest często stosowany w aplikacjach mobilnych do kontroli ustawień użytkownika, co pozwala na łatwą i intuicyjną obsługę. Dobrymi praktykami jest używanie Switch w kontekście jednoznacznego wyboru, aby nie wprowadzać użytkownika w błąd. Warto również zadbać o dostępność i odpowiednie etykietowanie kontrolki, co zapewnia jej zrozumiałość dla wszystkich użytkowników.

Pytanie 16

Które z wymienionych opcji wspiera osoby niewidome w korzystaniu z witryn internetowych?

A. Umożliwienie modyfikacji czcionki
B. Zmiana rozdzielczości ekranu
C. Ograniczenie liczby grafik na stronie
D. Implementacja czytnika ekranu (screen reader)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dodanie czytnika ekranu (screen reader) jest kluczowym rozwiązaniem, które znacząco ułatwia osobom niewidomym i słabowidzącym korzystanie z serwisów internetowych. Czytniki ekranu to oprogramowanie przekształcające tekst na stronie internetowej na mowę, co pozwala użytkownikom na interakcję z treścią dostępną w internecie. Technologia ta opiera się na standardach dostępności, takich jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), które zalecają projektowanie stron przyjaznych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Przykładem działania czytnika ekranu może być program JAWS, który umożliwia użytkownikom nawigację po stronach internetowych poprzez komendy klawiaturowe oraz odczytywanie treści na głos. Dzięki czytnikom ekranu, osoby niewidome mają możliwość dostępu do informacji, komunikacji oraz interakcji w sieci, co wpisuje się w ideę cyfrowej inkluzji i równości szans. Wprowadzenie czytnika ekranu na stronie internetowej to nie tylko techniczne wsparcie, ale również wyraz odpowiedzialności społecznej, mający na celu zapewnienie, że wszyscy użytkownicy mają równe prawo do korzystania z zasobów w sieci.

Pytanie 17

W zaprezentowanym wideo przedstawiono narzędzie do tworzenia interfejsu użytkownika, dla którego automatycznie generuje się

A. kod Java
B. obsługa wciśniętego przycisku
C. kod XML
D. obsługa przycisku ekranu dotykowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W kreatorze interfejsu użytkownika automatycznie generowany jest kod XML, który opisuje układ i właściwości elementów interfejsu. XML jest standardem w tworzeniu interfejsów dla aplikacji na platformy Android i WPF.

Pytanie 18

Jakie informacje mogą być zapisywane w cookies przeglądarki?

A. Kod źródłowy aplikacji internetowej
B. Dane przechowywane w systemie baz danych
C. Prywatne dane użytkownika, na przykład hasła
D. Preferencje użytkownika, takie jak język lub styl strony
Preferencje użytkownika, takie jak język strony, motyw kolorystyczny lub preferencje dotyczące układu, są typowymi danymi przechowywanymi w ciasteczkach przeglądarki. Mechanizm ciasteczek pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika i jest szeroko stosowany w aplikacjach webowych w celu dostosowania interfejsu do indywidualnych potrzeb. Cookies umożliwiają także zapamiętywanie sesji użytkownika, co pozwala uniknąć konieczności wielokrotnego logowania. Informacje te są przechowywane lokalnie w przeglądarce użytkownika i mogą być odczytywane przez aplikację podczas każdej wizyty. Stosowanie ciasteczek zgodnie z przepisami, takimi jak RODO (GDPR), wymaga informowania użytkownika o ich przeznaczeniu oraz uzyskiwania jego zgody na ich przechowywanie, co zapewnia transparentność i zgodność z prawem.

Pytanie 19

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 2 lub 3
B. 4
C. 3
D. 1 lub 5

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Algorytm numer 4 w tabeli złożoności obliczeniowej działa najszybciej, co wynika z jego niskiej złożoności czasowej. Algorytmy o niższej złożoności są bardziej efektywne przy dużych zbiorach danych.

Pytanie 20

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do usuwania zmian w repozytorium
B. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
C. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
D. Do zakładania nowego repozytorium
'git pull' pobiera zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym, ale nie jest używane do łączenia gałęzi. 'git push' przesyła zmiany do repozytorium zdalnego i nie ma zastosowania w lokalnym scalaniu. 'git clone' tworzy lokalną kopię repozytorium, ale nie łączy gałęzi, co jest głównym zadaniem 'git merge'.

Pytanie 21

Jakie sformułowanie najlepiej oddaje złożoność obliczeniową algorytmu quicksort?

A. jest zawsze mniejsza niż złożoność jakiegokolwiek innego algorytmu sortowania
B. jest różna w zależności od wyboru elementu dzielącego
C. jest większa niż O(n2)
D. jest większa niż złożoność sortowania bąbelkowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Quicksort to jeden z najszybszych i najczęściej stosowanych algorytmów sortowania, ale jego złożoność obliczeniowa nie jest stała i zależy od wyboru elementu rozdzielającego (pivot). W najgorszym przypadku, gdy pivot wybierany jest niefortunnie (np. największy lub najmniejszy element), złożoność quicksort wynosi O(n²). W przypadku optymalnym (pivot dzieli zbiór na dwie równe części), złożoność to O(n log n). Algorytm ten działa w sposób rekurencyjny, dzieląc tablicę na mniejsze podzbiory, co czyni go bardzo efektywnym dla dużych zbiorów danych. W praktyce quicksort jest często szybszy niż sortowanie przez scalanie (merge sort) ze względu na mniejszą liczbę operacji przesuwania danych, mimo że oba algorytmy mają podobną średnią złożoność obliczeniową.

Pytanie 22

Która zasada zwiększa bezpieczeństwo w sieci?

A. Pobieranie plików z niepewnych źródeł
B. Dzielnie się hasłami z przyjaciółmi
C. Zaniedbywanie aktualizacji systemu operacyjnego
D. Korzystanie z mocnych, unikalnych haseł
Używanie silnych, unikalnych haseł jest fundamentalną zasadą poprawiającą bezpieczeństwo w sieci. Silne hasło to takie, które składa się z co najmniej 12 znaków, zawiera wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Takie hasła są trudne do złamania przez ataki brute force, które wykorzystują algorytmy do próbowania różnych kombinacji znaków. Przykładem silnego hasła może być 'P@ssw0rd!2023', które łączy różnorodne typy znaków. Używanie unikalnych haseł dla różnych kont jest równie ważne, ponieważ w przypadku naruszenia bezpieczeństwa jednego konta, inne pozostają zabezpieczone. Standardy takie jak NIST (National Institute of Standards and Technology) zalecają tworzenie haseł w sposób, który ogranicza ich przewidywalność. Narzędzia do zarządzania hasłami, takie jak LastPass czy 1Password, mogą pomóc w generowaniu i przechowywaniu silnych haseł, co dodatkowo redukuje ryzyko. Stosowanie tej zasady jest kluczowe w kontekście ochrony danych osobowych oraz zapobiegania kradzieży tożsamości.

Pytanie 23

Które z wymienionych działań zwiększa bezpieczeństwo transakcji online?

A. Udostępnianie informacji o karcie kredytowej w e-mailach
B. Zastosowanie publicznego Wi-Fi do logowania się na konto bankowe
C. Nieaktualizowanie oprogramowania przeglądarki
D. Weryfikowanie certyfikatów SSL na stronach zajmujących się transakcjami
Sprawdzanie certyfikatów SSL na stronach transakcyjnych to jeden z najważniejszych kroków w zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji internetowych. Certyfikat SSL szyfruje dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem, chroniąc je przed przechwyceniem przez osoby trzecie. Adresy stron z certyfikatem SSL zaczynają się od 'https', co wskazuje na bezpieczne połączenie. Certyfikaty SSL zapewniają integralność danych i są podstawą dla każdej strony internetowej obsługującej płatności lub przechowującej dane użytkowników. Zignorowanie tej kwestii naraża użytkowników na ataki typu man-in-the-middle i phishing.

Pytanie 24

W klasie o nazwie samochod przypisano atrybuty: marka, rocznik, parametry[]. Atrybuty te powinny zostać zdefiniowane jako

A. metody
B. pola
C. funkcje
D. interfejsy
Funkcje służą do wykonywania operacji, nie do przechowywania danych. Interfejsy definiują kontrakty dla klas, ale nie opisują bezpośrednio stanu obiektów. Metody to operacje, które mogą modyfikować lub odczytywać pola, ale same nie są odpowiedzialne za przechowywanie danych obiektu.

Pytanie 25

W zestawieniu zaprezentowano doświadczenie zawodowe pracowników firmy IT. Do stworzenia aplikacji front-end powinien/powinna zostać wyznaczony/a

PracownikZnajomość technologii lub programów
AnnaInkscape, Corel Draw
KrzysztofAngular
PatrykHTML, CSS
EwaDjango, .NET

A. Ewa
B. Anna
C. Krzysztof
D. Patryk
Krzysztof to naprawdę świetny wybór na budowę aplikacji front-end, bo zna Angulara, który jest jednym z najpopularniejszych frameworków do aplikacji jednostronicowych. Dzięki Angularowi można tworzyć dynamiczne i responsywne interfejsy, co jest mega ważne w projektach front-end. Ogólnie rzecz biorąc, ten framework opiera się na komponentach, co zdecydowanie ułatwia pracę z kodem i pozwala na jego ponowne wykorzystanie. W połączeniu z TypeScriptem, Angular daje duże możliwości, bo mocne typowanie zmniejsza ryzyko błędów i poprawia czytelność kodu. Zrozumienie, jak działa aplikacja i jakie są dobre praktyki, takie jak modularność czy testowanie, też jest istotne, żeby wykorzystać Angulara w pełni. Krzysztof ma tę wiedzę i potrafi wdrażać najlepsze praktyki, jak architektura MVC, co sprawia, że aplikacje są bardziej skalowalne i łatwiejsze w utrzymaniu. Dodatkowo, Angular robi też sporo, żeby aplikacje działały szybko, co jest ważne dla doświadczenia użytkownika. Dlatego wybierając Krzysztofa, mamy pewność, że projekt będzie zgodny z nowymi standardami i spełni oczekiwania użytkowników w zakresie interfejsu.

Pytanie 26

W jaki sposób procesor nawiązuje komunikację z pamięcią podręczną (cache)?

A. Używając wyłącznie pamięci RAM
B. Za pomocą systemu przerwań
C. Bezpośrednio, omijając mostki systemowe
D. Poprzez linie danych w magistrali systemowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Procesor komunikuje się z pamięcią podręczną (cache) za pomocą linii danych w magistrali systemowej, co jest kluczowym elementem architektury komputerowej. Magistrala systemowa to zestaw ścieżek, które umożliwiają przesyłanie danych pomiędzy różnymi komponentami systemu, w tym procesorem, pamięcią RAM oraz pamięcią podręczną. Pamięć podręczna działa jako bufor, który przechowuje najczęściej używane dane, co pozwala na znaczne zwiększenie szybkości operacji, ponieważ dostęp do pamięci cache jest znacznie szybszy niż dostęp do pamięci RAM. W standardach takich jak Intel's QuickPath Interconnect (QPI) czy AMD's HyperTransport, linie danych odgrywają kluczową rolę w efektywnej komunikacji, co przekłada się na ogólną wydajność systemu. Przykładowo, w nowoczesnych procesorach wielordzeniowych, każda rdzeń może mieć własną pamięć podręczną, a komunikacja za pomocą magistrali pozwala na synchronizację danych pomiędzy tymi rdzeniami oraz współdzielenie zasobów. Efektywne zarządzanie pamięcią podręczną i magistralą jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej wydajności w obliczeniach oraz przetwarzaniu danych.

Pytanie 27

Jaką cechą charakteryzuje się sieć asynchroniczna?

A. Jest bardziej niezawodna od sieci synchronicznej
B. Wymaga synchronizacji zegarów
C. Dane są przesyłane w sposób nieciągły, bez synchronizacji zegarów
D. Dane są przesyłane jedynie w określonych przedziałach czasowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sieci asynchroniczne to rodzaj systemów komunikacyjnych, w których dane są przesyłane w sposób nieciągły, co oznacza, że nie wymagają one synchronizacji zegarów pomiędzy urządzeniami. W takich sieciach, każda jednostka przesyła dane w dowolnym momencie, co zwiększa elastyczność i efektywność komunikacji. Przykładem zastosowania sieci asynchronicznych są systemy oparte na protokołach, takich jak UART (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter), które są powszechnie używane w mikrokomputerach oraz różnych urządzeniach elektronicznych. W kontekście standardów, sieci asynchroniczne są często stosowane w komunikacji szeregowej, gdzie dane są przesyłane bez ustalonych ram czasowych, co pozwala na redukcję opóźnień i zwiększenie przepustowości. W praktyce, taki model komunikacji jest idealny w sytuacjach, gdzie ciągłość przesyłu danych nie jest kluczowa, jak w przypadku transmisji danych z czujników czy urządzeń IoT, gdzie urządzenia mogą nadawać dane, gdy są gotowe, a nie w ustalonych interwałach czasowych.

Pytanie 28

Jak zrealizować definiowanie własnego wyjątku w języku C++?

A. Utworzyć klasę, która dziedziczy po std::exception
B. Skorzystać z domyślnej metody obsługi błędów
C. Wykorzystać blok try z pustym blokiem catch
D. Automatycznie wywołać funkcję throw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby zdefiniować własny wyjątek w języku C++, należy stworzyć klasę dziedziczącą po standardowej klasie 'std::exception' lub jednej z jej pochodnych. Klasa ta może zawierać własne metody i pola, dostosowując obsługę błędów do specyficznych potrzeb aplikacji. Dziedziczenie z 'std::exception' umożliwia korzystanie z funkcji takich jak 'what()', która zwraca opis błędu. Dzięki temu programista może precyzyjnie określić typ i przyczynę wyjątku, co prowadzi do bardziej czytelnego i łatwiejszego w utrzymaniu kodu. Tworzenie własnych wyjątków jest szczególnie przydatne w dużych projektach, gdzie występuje potrzeba kategoryzacji i obsługi różnych typów błędów w zależności od ich źródła.

Pytanie 29

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
B. Tabela w bazie danych
C. Plik graficzny
D. Nagłówek HTTP
Nagłówek HTTP nie jest elementem interaktywnym dla użytkownika i służy do przesyłania danych między klientem a serwerem. Pliki graficzne mogą być elementem wizualnym formularza, ale same w sobie nie umożliwiają wprowadzania danych. Tabele w bazie danych przechowują dane po stronie serwera i nie są bezpośrednim elementem formularza logowania – odgrywają one rolę na poziomie backendu, a nie interfejsu użytkownika.

Pytanie 30

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 0
B. 108
C. 115
D. 73
Liczba 108 może wynikać z błędnej operacji lub niepełnego obliczenia. Wynik 73 sugeruje pominięcie części danych lub niepełne przetworzenie wejściowych wartości. Wynik 0 oznacza, że operacja mogła zakończyć się błędem lub algorytm nie przeprowadził żadnych operacji na danych wejściowych.

Pytanie 31

Jakie cechy posiada kod dopełniający do dwóch?

A. Reprezentuje liczbę w odwrotnej formie binarnej
B. Umożliwia reprezentację liczb ujemnych w systemie binarnym
C. Umożliwia konwersję systemu binarnego na szesnastkowy
D. Służy do przekształcania liczb binarnych na dziesiętne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod uzupełnieniowy do dwóch jest powszechnie stosowany w systemach komputerowych do reprezentacji liczb całkowitych, w tym liczb ujemnych. W tym systemie najstarsza cyfra (bit) określa znak liczby, gdzie 0 oznacza liczbę dodatnią, a 1 liczbę ujemną. Aby uzyskać reprezentację liczby ujemnej w systemie binarnym, należy najpierw przedstawić jej wartość bezwzględną w postaci binarnej, a następnie odwrócić wszystkie bity i dodać 1 do wyniku, co daje nam liczbę w kodzie uzupełnieniowym do dwóch. Na przykład, aby uzyskać -5 w systemie 8-bitowym, zaczynamy od 5, co w postaci binarnej to 00000101. Następnie odwracamy bity, co daje 11111010, a dodając 1 uzyskujemy 11111011, co stanowi -5 w kodzie uzupełnieniowym do dwóch. Ta metoda umożliwia łatwe wykonywanie arytmetyki, ponieważ dodawanie i odejmowanie liczb ujemnych i dodatnich można realizować z użyciem tych samych operacji binarnych. Kod uzupełnieniowy do dwóch stał się standardem w większości architektur komputerowych, takich jak x86 czy ARM, dzięki swojej efektywności i prostocie.

Pytanie 32

Podaj wspólną cechę wszystkich kontrolek umieszczonych w ramce

Ilustracja do pytania
A. mają identyczny kolor czcionki
B. mają tło w tym samym kolorze
C. są w nich ustawione te same wartości domyślne
D. wszystkie są widoczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wszystkie kontrolki w ramce mają tło tego samego koloru. Jest to kluczowy aspekt projektowania interfejsu użytkownika, który zapewnia spójność wizualną i ułatwia nawigację.

Pytanie 33

Jak wygląda kod uzupełnienia do dwóch dla liczby -5 w formacie binarnym przy użyciu 8 bitów?

A. 11111101
B. 11111011
C. 10000101
D. 00000101

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć kod uzupełnieniowy do dwóch dla liczby -5 w zapisie binarnym na 8 bitach, należy najpierw przedstawić liczbę 5 w postaci binarnej, co daje 00000101. Zgodnie z zasadą uzupełnienia do dwóch, aby uzyskać reprezentację liczby ujemnej, najpierw inwertujemy wszystkie bity tej liczby. Inwersja 00000101 prowadzi do 11111010. Następnie dodajemy 1 do wyniku inwersji: 11111010 + 1 = 11111011. Ostatecznie, kod uzupełnieniowy do dwóch dla -5 na 8 bitach to 11111011. Ta metoda jest powszechnie stosowana w systemach komputerowych i umożliwia efektywne operacje arytmetyczne na liczbach całkowitych, w tym na liczbach ujemnych, co jest kluczowe w kontekście programowania i projektowania systemów. Warto zaznaczyć, że standardy takie jak IEEE 754 definiują zasady reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych, ale w przypadku liczb całkowitych, kod uzupełnieniowy do dwóch pozostaje standardem w większości architektur komputerowych.

Pytanie 34

Jakie jest poprawne określenie interfejsu (szablonu klasy) w języku Java?

Ilustracja do pytania
A. Definicja 2
B. Definicja 1
C. Definicja 4
D. Definicja 3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W języku Java interfejs określa zbiór abstrakcyjnych metod, które klasa implementująca musi zaimplementować. Poprawna definicja interfejsu nie zawiera zmiennych instancji ani konstruktorów, co jest błędem w pierwszej definicji. Interfejsy służą do deklarowania metod, które są automatycznie publiczne i abstrakcyjne. W czwartej definicji, interfejs IMyInterface zawiera dwie metody mth1 i mth2 bez implementacji, co jest zgodne z zasadami Javy. Metody w interfejsie nie mają ciał, co wskazuje, że są przeznaczone do implementacji w klasie, która zadeklaruje się jako implementująca ten interfejs. Interfejsy są kluczowe dla polimorfizmu w Javie, pozwalając na tworzenie kodu, który może pracować z obiektami różnych klas w jednolity sposób, o ile klasy te implementują wspólny interfejs. Zastosowanie interfejsów zwiększa spójność i elastyczność kodu, umożliwiając łatwe dodawanie nowych funkcjonalności bez ingerencji w istniejącą strukturę kodu. Interfejsy są także wykorzystywane do tworzenia klasycznych wzorców projektowych jak Adapter, Strategia czy Obserwator, co jest dobrą praktyką w programowaniu obiektowym.

Pytanie 35

Aby tworzyć aplikacje desktopowe w języku Java, można wybrać jedno z poniższych środowisk

A. NetBeans
B. Ms Visual Studio
C. SharpDevelop
D. PyCharm
SharpDevelop – Jest to narzędzie do programowania w C#. PyCharm – IDE dedykowane językowi Python, nie Java. Visual Studio – Obsługuje wiele języków, ale Java nie jest natywnie wspierana przez to środowisko.

Pytanie 36

Jakie elementy powinny być uwzględnione w scenariuszu testów aplikacji?

A. Zestaw kroków do testowania, oczekiwanych rezultatów oraz warunków początkowych
B. Strategia wdrożenia aplikacji w środowisku produkcyjnym
C. Dokładne wytyczne dotyczące realizacji kodu
D. Dokumentacja techniczna oprogramowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Scenariusz testowy aplikacji powinien zawierać szczegółowy opis kroków testowych, oczekiwane wyniki oraz warunki wstępne, które muszą być spełnione przed rozpoczęciem testu. Scenariusz testowy to kluczowy dokument w procesie testowania oprogramowania, który pozwala na systematyczne i dokładne sprawdzenie, czy aplikacja działa zgodnie z oczekiwaniami. Uwzględnienie kroków testowych pozwala na replikację testów, a opis warunków wstępnych zapewnia, że test jest przeprowadzany w odpowiednim środowisku.

Pytanie 37

Jakie są korzyści z wykorzystania struktur danych typu mapa (np. HashMap w Javie) w kontekście tworzenia zbiorów danych?

A. Gdyż nie potrzebują znajomości wielkości danych przed kompilacją
B. Z powodu szybkiego uzyskiwania dostępu do elementów przy użyciu klucza
C. Bo pozwalają na sortowanie danych bez dodatkowych działań
D. Ponieważ struktury danych typu mapa zajmują mniej pamięci niż tablice

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mapa, na przykład HashMap w Javie, to taka fajna struktura, która trzyma pary klucz-wartość. Dzięki temu szybko możemy znaleźć dane, korzystając z unikalnego klucza. HashMap jest super, bo pozwala nam na błyskawiczne dodawanie, usuwanie i wyszukiwanie elementów w czasie O(1). To naprawdę przydaje się, gdy pracujemy z dużymi zbiorami danych. Używamy jej często w aplikacjach wymagających szybkiego dostępu do informacji, jak różne bazy danych czy strony internetowe. No i jeszcze jej elastyczność – można ją łatwo dostosować do zmieniających się zestawów danych, co jest dużym plusem.

Pytanie 38

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Wydajnościowe
B. Jednostkowe
C. Interfejsu
D. Bezpieczeństwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 39

Jakie ma znaczenie operator "==" w języku C++?

A. Porównanie dwóch wartości
B. Negacja logiczna
C. Zwiększenie wartości zmiennej o 1
D. Przypisanie wartości do zmiennej
Operator `==` w języku C++ oraz w wielu innych językach programowania, takich jak Java, Python czy JavaScript, jest używany do porównywania dwóch wartości. Jeśli wartości są równe, zwracana jest wartość logiczna `true`, w przeciwnym razie `false`. Operator ten jest niezbędny w instrukcjach warunkowych i pętlach, umożliwiając programowi podejmowanie decyzji na podstawie porównań. Przykładem użycia jest `if (a == b)`, co oznacza: jeśli zmienna `a` jest równa zmiennej `b`, wykonaj określony blok kodu.

Pytanie 40

Jakiego kwalifikatora powinno się użyć dla metody, aby umożliwić do niej dostęp jedynie z wnętrza tej klasy oraz klas dziedziczących, a także, by metoda ta nie była dostępna w żadnej funkcji?

A. public
B. reinterpret_cast
C. protected
D. private
Public – Umożliwia dostęp do metody z dowolnego miejsca, co nie jest zgodne z wymaganiami pytania. Private – Ogranicza dostęp wyłącznie do klasy, nie pozwalając na dostęp z klas dziedziczących. reinterpret_cast – To operator rzutowania, nie mający związku z dostępnością metod w klasie.