Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 kwietnia 2025 10:56
  • Data zakończenia: 13 kwietnia 2025 11:31

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dokumentem, który umożliwia wprowadzenie nowego rodzaju pojazdu do ruchu na obszarze Polski, jest

A. świadectwo homologacji
B. książka serwisowa
C. dowód rejestracyjny
D. karta pojazdu
Świadectwo homologacji to dokument potwierdzający, że dany typ pojazdu spełnia określone normy techniczne oraz wymagania bezpieczeństwa, a także normy emisji spalin. W Polsce, zanim pojazd zostanie dopuszczony do ruchu, musi przejść proces homologacji, który jest niezbędny do zapewnienia, że pojazdy dopuszczane do ruchu publicznego są bezpieczne i zgodne z obowiązującymi przepisami. Homologacja obejmuje szereg testów i kontroli, w tym sprawdzenie układów hamulcowych, stabilności, wydajności silnika oraz emisji zanieczyszczeń. Przykładem zastosowania świadectwa homologacji jest wprowadzenie nowych modeli samochodów na rynek, które muszą być zatwierdzone przez odpowiednie instytucje przed ich rejestracją. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć pewność, że pojazdy, którymi się poruszają, są odpowiednio przetestowane i spełniają standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Pytanie 2

Jakim dokumentem potwierdzającym naprawę pojazdu w ASO jest?

A. paragon niefiskalny
B. zlecenie naprawy
C. zlecenie serwisowe
D. faktura VAT
Faktura VAT jest dokumentem, który potwierdza dokonanie sprzedaży usług lub towarów, w tym przypadku naprawy pojazdu, oraz jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT. W branży motoryzacyjnej faktura VAT jest kluczowym elementem procesu rozliczeniowego, ponieważ stanowi dowód zarówno dla klienta, jak i dla urzędów skarbowych. Dzięki niej klient może ubiegać się o zwrot części kosztów, jeśli naprawa była związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przykładowo, jeśli firma transportowa naprawia swój pojazd, faktura VAT staje się podstawą do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z eksploatacją floty. Dodatkowo, faktura VAT musi spełniać określone wymogi formalne, takie jak numer NIP sprzedawcy i nabywcy, datę sprzedaży oraz szczegółowy opis wykonanych usług, co czyni ją dokumentem zgodnym z przepisami prawa podatkowego.

Pytanie 3

Serwis OO-1/OT-1 zalicza się do kategorii obsługi

A. okresowej
B. w fazie docierania
C. jednorazowej
D. codziennej
Obsługa OO-1/OT-1 jest klasyfikowana jako obsługa okresowa, co oznacza, że jest realizowana w regularnych odstępach czasu w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania i bezpieczeństwa sprzętu. Tego typu obsługa obejmuje przeglądy techniczne, konserwację oraz wymianę części eksploatacyjnych, co jest kluczowe dla utrzymania sprawności urządzeń. Przykładowo, w przypadku urządzeń mechanicznych czy elektrycznych, okresowa obsługa może obejmować kontrolę poziomu oleju, sprawdzenie stanu akumulatora, czy też przegląd systemów chłodzenia. Takie działania są zgodne z wytycznymi producentów oraz standardami branżowymi, które zalecają regularne przeglądy, aby zredukować ryzyko awarii oraz przedłużyć żywotność sprzętu. Zastosowanie tej wiedzy w praktyce pozwala na efektywne zarządzanie zasobami technicznymi, co jest kluczowe w branżach intensywnie eksploatujących maszyny.

Pytanie 4

Bieżące, gwarancyjne, pogwarancyjne oraz reklamacyjne naprawy wykonuje pracownik

A. diagnosta
B. napraw powypadkowych
C. napraw mechanicznych
D. biura wsparcia klienta
Naprawy mechaniczne to naprawdę ważny temat w branży motoryzacyjnej. Wbrew pozorom, obejmują one dużo więcej niż tylko zmieniające się opony. Mechanicy muszą mieć solidną wiedzę i umiejętności, żeby móc skutecznie diagnozować różne problemy i przeprowadzać naprawy zgodnie z najlepszymi praktykami. Wyobraź sobie, że mechanik zajmuje się naprawą hamulców, wymianą oleju albo naprawą silnika. To tylko kilka z wielu zadań, które mogą go spotkać. Dobrze jest również znać nowoczesne systemy diagnostyczne, które naprawdę przyspieszają cały proces szukania usterek. Żeby naprawy były wykonane na odpowiednim poziomie, muszą spełniać normy ISO i inne regulacje, co z kolei przekłada się na bezpieczeństwo i trwałość. W końcu, dobrze zrobione naprawy to większa satysfakcja klientów i mniejsze ryzyko awarii w przyszłości.

Pytanie 5

Użycie układu OBD II w pojeździe umożliwia pracownikowi zyskanie dostępu do informacji

A. z archiwum wizyt serwisowych oraz rodzajów przeprowadzanych napraw
B. z tachografu pojazdu
C. z analizatora spalin na stacji diagnostycznej
D. z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu
Odpowiedź wskazująca, że skorzystanie z układu OBD II (On-Board Diagnostics II) pozwala na odczyt danych z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu, jest prawidłowa. OBD II to standard, który został wprowadzony w celu umożliwienia monitorowania stanu silnika oraz systemów emisji spalin w pojazdach osobowych. Dzięki temu mechanicy oraz technicy mogą szybko i skutecznie uzyskać dostęp do informacji diagnostycznych, takich jak kody błędów, parametry pracy silnika, a także dane dotyczące emisji. Przykładowo, przy użyciu odpowiedniego interfejsu OBD II oraz aplikacji diagnostycznych, można odczytać kody usterek, które informują o problemach z systemem spalania lub emisji. Standard ten jest powszechnie stosowany w branży motoryzacyjnej, co pozwala na łatwiejsze naprawy i diagnostykę pojazdów, a także współpracę między różnymi producentami i warsztatami. Umożliwia to również monitorowanie efektywności pojazdu, co jest istotne w kontekście ochrony środowiska oraz oszczędności paliwa.

Pytanie 6

Z powodu nagłej zmiany warunków atmosferycznych do serwisu opon zgłosiła się większa liczba klientów, niż wynosi wydajność serwisu. Najlepszym rozwiązaniem będzie

A. odesłanie nadmiaru klientów do najbliższego warsztatu
B. wydłużenie godzin pracy serwisu
C. zatrudnienie nowego pracownika
D. nieprzyjmowanie nadmiaru zleceń klientów
Przyjęcie nowego pracownika w odpowiedzi na nagły wzrost liczby klientów może wydawać się logicznym rozwiązaniem, jednak wiąże się z wieloma aspektami, które należy dokładnie rozważyć. Proces rekrutacji zajmuje czas, co oznacza, że nowy pracownik nie będzie w stanie natychmiastowo przyczynić się do zwiększenia mocy przerobowej. Dodatkowo, wprowadzenie nowego członka zespołu do istniejącej struktury wymaga czasu na szkolenie i adaptację, co może prowadzić do chwilowego spadku efektywności. Odesłanie nadmiaru klientów do najbliższego warsztatu wydaje się wygodne, ale może negatywnie wpłynąć na wizerunek serwisu. Klienci mogą poczuć się zlekceważeni i zniechęceni do korzystania z usług danego serwisu w przyszłości, co jest szczególnie istotne w branży o dużej konkurencji. Z kolei brak przyjmowania dodatkowych zleceń w sytuacji wzmożonego popytu może prowadzić do utraty klientów, a tym samym do spadku przychodów. Warto również zauważyć, że nieprzyjmowanie nadmiaru zleceń buduje negatywną reputację i może prowadzić do długotrwałych konsekwencji finansowych. W obliczu zmieniającej się sytuacji rynkowej, elastyczność i zdolność do szybkiego dostosowania się do potrzeb klientów są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 7

Kto jest uprawniony do przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdu?

A. właściciel pojazdu
B. pracownik obsługi klienta w warsztacie samochodowym
C. uprawniony diagnosta
D. mechanik samochodowy
Uprawniony diagnosta jest osobą, która posiada specjalistyczne kwalifikacje oraz certyfikaty wymagane do przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów. W Polsce, zgodnie z przepisami prawa, diagnostyka pojazdów musi być wykonywana przez osoby, które ukończyły odpowiednie kursy i egzamin na diagnostę. Diagnosta ocenia stan techniczny pojazdu w kontekście jego bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska. Przykładowo, podczas badania sprawdzane są układy hamulcowe, oświetlenie, zawieszenie oraz emisje spalin. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, diagnosta ma obowiązek zarekomendować konieczne naprawy. Tylko uprawnieni diagności są w stanie wystawić ważne zaświadczenie, które jest niezbędne do rejestracji pojazdu czy jego dalszego użytkowania. W praktyce, dobry diagnosta nie tylko wykonuje badania, ale również doradza właścicielom pojazdów w zakresie ich utrzymania i poprawy stanu technicznego, co wpływa na bezpieczeństwo na drogach i zmniejsza ryzyko wypadków.

Pytanie 8

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi gospodarowania zużytymi oponami, powinny być one

A. przekazane do magazynu
B. przekazane do utylizacji
C. przekazane do składowania
D. za każdym razem poddane procesowi regeneracji
Odpowiedź \"oddać do utylizacji\" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami, zużyte opony kwalifikują się jako odpady, które muszą być odpowiednio przetworzone w celu minimalizacji ich negatywnego wpływu na środowisko. Utylizacja zużytych opon obejmuje procesy takie jak recykling, w której materiał gumowy jest przetwarzany na nowe produkty, lub odzysk energii, gdzie opony są spalane w piecach przemysłowych, co pozwala na wykorzystanie ich jako źródła energii. Przykładowo, w Polsce funkcjonuje system zbiórki i utylizacji opon, który obejmuje producentów, sprzedawców oraz zakłady zajmujące się recyklingiem, co jest zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej w zakresie gospodarki odpadami. Dzięki tym praktykom, zużyte opony nie tylko przestają obciążać środowisko, ale także mogą być wykorzystywane do produkcji nowych materiałów, co wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym."

Pytanie 9

Oblicz, jaki będzie łączny brutto koszt naprawy układu wydechowego pojazdu. Cena netto całego układu wydechowego wynosi 250,00 zł, czas wymiany to 1,5 godziny, stawka netto za jedną roboczogodzinę to 80,00 zł, a podatek VAT wynosi 23%. Klientowi udzielono zniżki w wysokości 5%.

A. 370,00 zł
B. 410,00 zł
C. 432,35 zł
D. 455,10 zł
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może pochodzić z kilku typowych błędów, które łatwo popełnić. W przypadku odpowiedzi 370 zł, zapomniałeś o dodaniu VAT-u i rabatu, co prowadzi do zaniżenia końcowej wartości. Być może inni skupili się tylko na początkowym podsumowaniu kosztów, nie myśląc o tym, jak ważne jest dodanie podatku do ostatecznej kwoty. Odpowiedź 410 zł też jest nietrafiona, bo nie bierze pod uwagę pełnych obliczeń rabatów i VAT-u. Może ktoś obliczył rabat, ale potem nie zaktualizował całkowitej wartości. Z kolei 455,10 zł to koszt brutto bez uwzględnienia rabatu, co pokazuje, jak łatwo można przeoczyć ważne elementy tego procesu. Kiedy robisz takie obliczenia, ważne jest, żeby być przejrzystym w stosunku do wszystkich kosztów i zwracać uwagę na to, jak różne elementy wpływają na końcowy wynik. W branży wymagają, żeby kalkulacje były jasne i dokładne, więc musimy dokładnie rozumieć każdy krok obliczeń, żeby nie wpaść w pułapki, które mogą prowadzić do błędnych wyników. Właściwe rozbicie kosztów na poszczególne składniki i ich uwzględnienie to klucz do dobrych obliczeń w usługach, takich jak motoryzacja.

Pytanie 10

Które z wymienionych badań nie jest przeprowadzane przez diagnostę podczas rocznego przeglądu rejestracyjnego na stacji kontroli pojazdów?

A. Ocena stanu technicznego sygnału dźwiękowego.
B. Weryfikacja poprawności działania i ustawienia świateł.
C. Sprawdzenie prawidłowości działania układu zasilania silnika.
D. Ocena skuteczności oraz równomierności działania hamulców.
Wybierając odpowiedzi związane z kontrolą działania świateł, hamulców czy sygnałów dźwiękowych, można pomyśleć, że wszystkie te elementy są jednakowo ważne w ramach przeglądu rejestracyjnego. To może być mylące, bo każdy z tych testów ma swoje miejsce, ale nie wszystkie z nich są realizowane podczas corocznych przeglądów. Sprawdzanie hamulców i świateł jest super istotne, bo wpływa na nasze bezpieczeństwo, a pominięcie tych rzeczy może skończyć się tragicznie. Często ludzie myślą, że wszystko co dotyczy działania pojazdu, powinno być badane, co prowadzi do błędnej opinii o konieczności testowania układu zasilania silnika. Choć to też ważny element, to nie jest on sprawdzany podczas przeglądów rejestracyjnych. Zrozumienie tych różnic oraz ich znaczenia w kontekście przepisów i bezpieczeństwa na drodze jest naprawdę ważne dla każdego kierowcy i diagnosty, bo błędne podejście może mieć poważne konsekwencje.

Pytanie 11

W serwisie samochodowym zgłosił się właściciel auta, w którym wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje wartość 60 °C. W tej sytuacji powinno się najpierw sprawdzić

A. termostatu
B. szczelności głowicy
C. chłodnicy
D. pompy wody
Wybór odpowiedzi dotyczącej chłodnicy może wydawać się logiczny, jednak w kontekście problemu z niską temperaturą płynu chłodzącego może prowadzić do mylnego wniosku. Chłodnica odpowiada za odprowadzanie ciepła z płynu chłodzącego, a jej awaria zazwyczaj prowadzi do przegrzania silnika, a nie do niskiej temperatury. W przypadku, gdy płyn chłodzący nie osiąga wymaganej temperatury, awarie chłodnicy są rzadko spotykane. Podobnie, pytanie o szczelność głowicy może wynikać z błędnych przypuszczeń o wyciekach płynów, które w rzeczywistości prowadzą do przegrzania. Głowica silnika, owszem, może wpływać na temperaturę silnika, ale jej nieszczelność nie jest typowym czynnikiem przy niskiej temperaturze. Co więcej, pompa wody, która również pełni istotną rolę w układzie chłodzenia, w przypadku awarii zwykle skutkuje brakiem obiegu płynu, co może prowadzić do przegrzania, a nie do niskich temperatur. W praktyce, kluczowym błędem jest skupienie się na elementach układu chłodzenia, które mogą wpływać na przegrzanie, a nie na te, które odpowiadają za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy silnika. Dlatego zrozumienie funkcji termostatu i jego wpływu na cały proces chłodzenia jest niezbędne do właściwej diagnozy i naprawy.

Pytanie 12

Jaką minimalną głębokość bieżnika powinny mieć opony samochodu osobowego?

A. 1,5 mm
B. 3,5 mm
C. 2,1 mm
D. 1,6 mm
Dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika opon dla pojazdów osobowych wynosi 1,6 mm. Jest to standard określony w przepisach prawnych wielu krajów, w tym w Polsce, który ma na celu zapewnienie odpowiedniej przyczepności opon do nawierzchni drogi. Opony z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm są w stanie skutecznie odprowadzać wodę, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu i poprawia stabilność pojazdu w trudnych warunkach pogodowych. Przykładowo, w czasie deszczu, opony z minimalną głębokością bieżnika są mniej narażone na poślizg, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie głębokości bieżnika, aby upewnić się, że opony nie osiągnęły granicy zużycia, co z kolei wpływa na efektywność hamowania oraz komfort jazdy. Użytkownicy powinni pamiętać, że w niektórych sytuacjach, na przykład przy intensywnym użytkowaniu pojazdu lub w trudnych warunkach, zaleca się wymianę opon nawet przed osiągnięciem minimalnej głębokości ze względów bezpieczeństwa.

Pytanie 13

Podstawowym wyposażeniem warsztatu zajmującego się diagnostyką oraz naprawą systemów zawieszeń pojazdów jest

A. stanowisko do testowania na rolkach
B. płyta najazdowa
C. urządzenie typu szarpak
D. maszyna do wyważania kół
Urządzenie typu szarpak jest kluczowym elementem wyposażenia warsztatu zajmującego się diagnostyką i naprawą układów zawieszenia pojazdów. Jego podstawowym zadaniem jest symulacja warunków drogowych, co pozwala na dokładne pomiary i oceny stanu zawieszenia. Dzięki szarpakom można przeprowadzać testy zawieszenia w zakresie takich parametrów jak tłumienie, sprężystość oraz ogólna charakterystyka pracy amortyzatorów. W praktyce, operatorzy wykorzystują to urządzenie do oceny, czy amortyzatory działają prawidłowo i czy nie występują inne nieprawidłowości w układzie zawieszenia. Ponadto, szarpaki są zgodne z normami diagnostycznymi obowiązującymi w branży motoryzacyjnej, takimi jak normy SAE i ISO, co potwierdza ich niezawodność i przydatność w codziennej praktyce warsztatowej. Warto dodać, że regularne korzystanie z szarpaka w procesie diagnostycznym pozwala na wcześniejsze wykrywanie usterek, co wpływa na bezpieczeństwo pojazdów na drogach oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 14

Podczas diagnozowania sprzęgła mechanik zauważył szarpanie przy puszczaniu pedału sprzęgła. Możliwą przyczyną tej usterki może być

A. zaolejona tarcza sprzęgła
B. zużycie łożyska oporowego sprzęgła
C. odkształcona tarcza dociskowa
D. wyciek płynu z układu wysprzęglnika
Odkształcona tarcza dociskowa jest jedną z najczęstszych przyczyn szarpania przy zwalnianiu pedału sprzęgła. Tarcza dociskowa, będąca kluczowym elementem układu sprzęgłowego, odpowiada za równomierne przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Jeśli tarcza jest odkształcona, może to prowadzić do nierównomiernego nacisku na tarczę sprzęgłową, co skutkuje szarpaniem i trudnościami w płynnej zmianie biegów. Przykładowo, w pojazdach o dużym przebiegu, tarcze dociskowe mogą ulegać deformacjom wskutek zmęczenia materiału. W diagnostyce tego typu usterki mechanicy często sprawdzają nie tylko stan tarczy dociskowej, ale również całość układu sprzęgłowego, aby zidentyfikować ewentualne problemy z wyrównaniem lub zużyciem innych komponentów. Dobre praktyki w zakresie serwisowania układów sprzęgłowych zalecają regularne kontrole oraz wymiany elementów, które mogą wpływać na ich funkcjonalność, co pozwala na uniknięcie bardziej kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 15

Częścią wyposażenia pojazdu, która nie podlega naprawie, jest

A. pirotechniczny napinacz pasów
B. przekładnia kierownicza
C. kompresor układu klimatyzacji
D. wał korbowy
Pirotechniczny napinacz pasów jest elementem wyposażenia pojazdu, który nie podlega regeneracji z powodu swojej konstrukcji i funkcji. Działa na zasadzie wykorzystania materiału pirotechnicznego, który w momencie kolizji uruchamia mechanizm napinający pasy bezpieczeństwa, zapewniając lepszą ochronę pasażerów. Po uruchomieniu napinacza jego elementy nie mogą być ponownie użyte, co oznacza, że po każdej aktywacji konieczna jest wymiana całego urządzenia. Z punktu widzenia bezpieczeństwa i standardów branżowych, takich jak normy ISO oraz regulacje dotyczące systemów pasów bezpieczeństwa, istotne jest, aby pirotechniczne napinacze były wymieniane po każdym użyciu. Nieprzestrzeganie tych standardów może prowadzić do poważnych konsekwencji w przypadku wypadku, ponieważ nieaktywny napinacz nie zapewni odpowiedniego zabezpieczenia. Dlatego użytkownicy powinni być świadomi, że pirotechniczne napinacze pasów wymagają regularnych przeglądów oraz wymiany w przypadku ich uruchomienia.

Pytanie 16

Przed przeprowadzeniem regulacji zbieżności przednich kół nie jest konieczne

A. wyrównanie bicia kół
B. sprawdzenie i dostosowanie luzu w łożyskach kół tylnych
C. ustawienie ciśnienia powietrza w oponach
D. sprawdzenie i eliminacja luzów w układzie kierowniczym
Wszystkie inne odpowiedzi dotyczą istotnych aspektów konserwacji i regulacji pojazdów, jednak nie mają one bezpośredniego związku z koniecznością przeprowadzenia regulacji zbieżności kół przednich. Regulacja ciśnienia powietrza w ogumieniu jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy i trwałości opon, ale jest działaniem, które można przeprowadzić niezależnie, przed lub po ustawieniu zbieżności. Kontrola i usunięcie luzów w układzie kierowniczym to istotny krok, który powinien być dokonany przy każdej regulacji zbieżności, gdyż luz w tym układzie może prowadzić do nieprawidłowego ustawienia kół. Również kompensacja bicia kół jest ważnym procesem, który należy wykonać, aby zapewnić komfort jazdy oraz zminimalizować zużycie podzespołów. Typowym błędem myślowym jest błędne założenie, że wszystkie te czynności muszą być wykonane przed regulacją zbieżności. W rzeczywistości, regulacja luzów w łożyskach tylnych nie jest konieczna, ponieważ nie wpływa na ustawienie zbieżności kół przednich. Prawidłowe podejście do tego zagadnienia opiera się na zrozumieniu, które elementy układu jezdnego są bezpośrednio związane z geometrią kół przednich, co jest zgodne z zaleceniami technicznymi producentów oraz obowiązującymi normami bezpieczeństwa.

Pytanie 17

Aby ustalić przyczyny zgrzytów podczas zmiany biegów, w pierwszej kolejności powinno się

A. wymienić mechanizm do zmiany biegów
B. sprawdzić i w razie potrzeby uzupełnić stan oleju w przekładni
C. zdemontować skrzynię biegów i dokonać analizy komponentów
D. zweryfikować, czy sprzęgło działa poprawnie
Sprawdzanie, czy sprzęgło rozłącza się prawidłowo, jest kluczowym krokiem w diagnostyce problemów z zgrzytami podczas zmiany biegów. Sprzęgło, jako podzespół przenoszący moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów, odgrywa fundamentalną rolę w płynności zmiany biegów. Problemy ze sprzęgłem mogą prowadzić do zgrzytów, jeśli nie rozłącza się ono całkowicie lub jeśli występuje opóźnienie w jego działaniu. W praktyce, oznaki niesprawnego sprzęgła mogą obejmować trudności w włączaniu biegów, zgrzyty oraz niemożność płynnej jazdy. Warto również zwrócić uwagę na regularną konserwację układów sprzęgłowych, zgodnie z rekomendacjami producentów pojazdów. Przykładowo, należy kontrolować stan tarcz sprzęgłowych oraz linki, a w przypadku zastosowania sprzęgieł hydraulicznych, regularnie sprawdzać poziom i jakość płynu hydraulicznego. W trosce o bezpieczeństwo i niezawodność, diagnostykę sprzęgła należy traktować priorytetowo, wprowadzając odpowiednie procedury kontrolne podczas przeglądów okresowych.

Pytanie 18

Pracownik wulkanizacji, który dostrzegł, że nabycie wózka do transportu kół znacząco poprawi efektywność pracy w zakładzie, powinien

A. zarezerwować wózek i poinformować przełożonego o tym fakcie
B. wymusić na właścicielu zakładu zakup wózka transportowego
C. zasygnalizować przełożonemu możliwość zwiększenia efektywności oraz polepszenia warunków pracy
D. nabyć wózek transportowy, a fakturę zakupu przekazać właścicielowi zakładu
Prawidłowa odpowiedź polegająca na poinformowaniu przełożonego o możliwości poprawy efektywności i warunków pracy jest kluczowa w kontekście zarządzania w firmach wulkanizacyjnych. Pracownik, dostrzegając potrzebę zakupu wózka transportowego, powinien podejść do tego zagadnienia w sposób systematyczny i zorganizowany. Przekazanie takiej informacji przełożonemu to nie tylko wykazanie inicjatywy, ale również zaangażowania w rozwój procesów roboczych. Dobrą praktyką w miejscu pracy jest komunikowanie sugestii, które mogą prowadzić do zwiększenia wydajności, poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu pracy. Przykładowo, wózek transportowy zmniejsza czas potrzebny na przenoszenie kół, co z kolei przekłada się na sprawniejszą obsługę klientów i mniejsze ryzyko kontuzji. Warto również odnosić się do standardów branżowych, które promują efektywność i bezpieczeństwo, tak jak normy ISO dotyczące zarządzania jakością i ciągłego doskonalenia procesów."

Pytanie 19

Aby ocenić poziom satysfakcji klientów z realizowanych napraw oraz jakości usług serwisowych, należy zrealizować

A. badania ankietowe wśród pracowników warsztatu
B. badania ankietowe wśród klientów
C. analizę miesięcznych przychodów finansowych
D. zestawienie liczby przeprowadzonych napraw
Analiza miesięcznych obrotów finansowych, zestawienie ilości wykonanych napraw oraz badania ankietowe wśród pracowników warsztatu to podejścia, które nie mogą w pełni oddać doświadczenia klientów ani dostarczyć informacji o ich zadowoleniu. Miesięczne obroty finansowe mogą jedynie wskazywać na ogólną rentowność serwisu, ale nie dostarczają informacji na temat jakości usług czy satysfakcji klientów. Często wysoka sprzedaż może być wynikiem sezonowości lub promocji, a niekoniecznie jakości świadczonych napraw. Z kolei zestawienie ilości wykonanych napraw może sugerować efektywność operacyjną, ale nie uwzględnia jakości tych napraw ani reakcji klientów. Warto zauważyć, że badania ankietowe wśród pracowników, choć mogą dostarczać informacji o wewnętrznych procesach, nie oddają perspektywy klientów, co jest kluczowe dla oceny jakości usług. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że dane wewnętrzne wystarczą do oceny satysfakcji klientów, podczas gdy zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań powinno być priorytetem. W branży usługowej, gdzie relacja z klientem jest fundamentem sukcesu, ignorowanie bezpośrednich opinii klientów jest poważnym uchybieniem, które może negatywnie wpłynąć na rozwój serwisu."

Pytanie 20

Zakład zajmujący się rozbiórką pojazdów wycofanych z użytku powinien być wyposażony

A. w piec do spalania zużytego oleju
B. w osobne miejsca magazynowe dla każdego przyjętego pojazdu
C. własny piec hutniczy do przetopu odzyskanej stali
D. w separator płynów eksploatacyjnych
Separator płynów eksploatacyjnych jest kluczowym elementem infrastruktury warsztatu zajmującego się demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji. Jego głównym zadaniem jest rozdzielanie różnych rodzajów płynów, takich jak oleje silnikowe, płyny chłodzące czy płyny hamulcowe, które mogą być szkodliwe dla środowiska. Właściwe zainstalowanie i użytkowanie separatora pozwala na minimalizację ryzyka zanieczyszczenia środowiska oraz zgodność z przepisami prawa, które regulują gospodarkę odpadami. Przykładowo, w Polsce zgodnie z Ustawą o odpadach, każdy warsztat musi dążyć do ograniczenia emisji szkodliwych substancji poprzez odpowiednie zabezpieczenia. Separator płynów eksploatacyjnych nie tylko spełnia te normy, ale również wspiera proces recyklingu, umożliwiając odzysk wartościowych surowców z odpadów. Dobrze zaplanowany system demontażu i segregacji płynów jest więc niezbędny, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo operacyjne, jak i ochronę środowiska.

Pytanie 21

Pojazd, w którym podczas diagnostyki wykryto kod błędu oznaczony jako P02XX w EOBD, powinien być skierowany do naprawy układu

A. sterownika AB S-u
B. recyrkulacji spalin
C. zasilania paliwem
D. przeniesienia napędu
Kod błędu P02XX w systemie EOBD (European On-Board Diagnostics) odnosi się do problemów z układem zasilania paliwem. W skrócie, błędy oznaczone jako P02XX dotyczą nieprawidłowej pracy czujników związanych z podawaniem paliwa, takich jak ciśnienie paliwa, mieszanka paliwowa czy parametry wtrysku. W praktyce, zidentyfikowanie błędu P02XX może wskazywać na problemy z pompą paliwa, wtryskiwaczami lub innymi elementami układu zasilania. Przykładowo, jeśli diagnostyka wykryje niski sygnał ciśnienia paliwa, może to sugerować, że pompa paliwa nie dostarcza odpowiedniej ilości paliwa do silnika, co wpływa na jego wydajność i ekonomiczność. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, zawsze zaleca się dokładne sprawdzenie układu zasilania paliwem w przypadku wystąpienia kodów błędów z tej grupy, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia silnika i zapewnić jego optymalne działanie.

Pytanie 22

Wynik przeprowadzonego testu uznaje się za niewystarczający, jeśli jasność przynajmniej jednej pary sygnalizatorów świetlnych nie osiąga wymaganego poziomu, który wynosi

A. 40 kcd
B. 50 kcd
C. 30 kcd
D. 20 kcd
Odpowiedź 30 kcd jest poprawna, ponieważ stanowi wymaganą minimalną wartość światłości dla pary świateł drogowych, zgodnie z normami dotyczącymi oświetlenia drogowego, takimi jak PN-EN 13201. Oświetlenie drogowe odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drogach, a odpowiednia światłość to podstawa widoczności i orientacji kierowców. W praktyce oznacza to, że każde światło drogowe powinno mieć zdolność do emitowania co najmniej 30 kandeli, aby skutecznie oświetlać jezdnię i umożliwić użytkownikom dróg bezpieczne poruszanie się, szczególnie w warunkach nocnych lub złej widoczności. Przykładowo, stosując się do tej normy, projektanci systemów oświetleniowych mogą zapobiegać sytuacjom, w których kierowcy mogą nie zauważyć istotnych oznak lub przeszkód na drodze. Niedostateczna intensywność światła może prowadzić do zwiększonego ryzyka wypadków oraz obniżenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pytanie 23

Podczas serwisowania pojazdu użytkownik powinien zostawić

A. tylko polisę ubezpieczenia OC
B. jedynie dowód rejestracyjny
C. kluczyki od pojazdu oraz kartę pojazdu
D. kluczyki od pojazdu, dowód rejestracyjny oraz polisę ubezpieczenia OC
No super, że wybrałeś kluczyki, dowód rejestracyjny i dowód ubezpieczenia OC. Te rzeczy są naprawdę niezbędne, jeśli musisz naprawić auto w serwisie. Kluczyki to jakby „bilet wstępu” dla mechaników, bo bez nich nie wejdą do środka i nie sprawdzą, co się dzieje z pojazdem. Dowód rejestracyjny też jest mega ważny, bo pokazuje, do kogo należy auto i jakie ma dane. Natomiast dowód ubezpieczenia OC to podstawa, żeby mieć pewność, że auto jest ubezpieczone w razie jakichś nieszczęśliwych wypadków. Jakby coś się stało podczas naprawy, to ubezpieczenie OC chroni właściciela przed dodatkowymi kosztami. Generalnie, trzymając te dokumenty razem, wszystko idzie sprawniej i nie ma później problemów z identyfikacją auta i właściciela. Takie zasady są standardem w branży i to pomaga, żeby wszystko szło gładko.

Pytanie 24

Jaką minimalną przepuszczalność musi mieć szyba czołowa, aby pojazd mógł być dopuszczony do ruchu?

A. 85%
B. 70%
C. 80%
D. 75%
Wybór odpowiedzi 80%, 75% czy 85% wynika z powszechnego błędnego założenia, że wyższa przepuszczalność szkła jest korzystniejsza. Kluczowym aspektem jest jednak to, że przepuszczalność szyby czołowej powinna mieścić się w określonym zakresie, a nie przekraczać go. Przepuszczalność na poziomie 80% czy 85% może być teoretycznie korzystna z perspektywy wizualnej, ale w rzeczywistości takie wartości nie są wymagane, ponieważ mogą wprowadzać kierowców w błąd co do rzeczywistych przepisów. Zbyt wysoka przepuszczalność może również prowadzić do problemów z odbiciem światła, co w nocy czy w trudnych warunkach atmosferycznych może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Ponadto, w przypadku stosowania nieprzepisowych szyb, kierowca naraża się na konsekwencje prawne, a także ryzykuje własnym bezpieczeństwem oraz bezpieczeństwem innych uczestników ruchu. Zrozumienie wymogów dotyczących przepuszczalności szyb czołowych jest kluczowe dla właściwego doboru materiałów używanych w pojazdach, co wpływa nie tylko na przestrzeganie przepisów, ale również na ogólny komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właściwe podejście do tego aspektu regulacji prawnych powinno być oparte na rzetelnej wiedzy i zrozumieniu, a nie na domysłach.

Pytanie 25

Po przeprowadzonej naprawie systemu zawieszenia należy zrealizować czynności kontrolne

A. metodą drgań wymuszonych
B. na stanowisku rolkowym
C. na płycie najazdowej
D. urządzeniem typu szarpak
Użycie urządzenia typu szarpak do kontroli układu zawieszenia po naprawie jest kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowej pracy. Szarpak umożliwia symulację warunków drogowych, generując dynamiczne obciążenia, które pozwalają na ocenę funkcji zawieszenia w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Dzięki tej metodzie możliwe jest wykrycie ewentualnych usterek, takich jak niewłaściwe ustawienie geometrii kół czy nadmierne luzy w elementach zawieszenia. Standardy branżowe, takie jak ISO 17273, zalecają stosowanie tego rodzaju urządzeń w celu precyzyjnego pomiaru charakterystyk dynamicznych zawieszenia. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której po wymianie amortyzatorów w samochodzie, z użyciem szarpaka sprawdza się ich efektywność i responsywność, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Ponadto, takie testy mogą być również przydatne w diagnostyce pojazdów osobowych oraz ciężarowych, gdzie prawidłowe działanie zawieszenia ma bezpośredni wpływ na stabilność i prowadzenie pojazdu.

Pytanie 26

Czas pracy, który uznaje się za międzynaprawczy, określa się jako

A. w dniach lub przejechanych kilometrach, po którym należy przeprowadzić konserwację
B. w dniach lub przejechanych kilometrach, do momentu zakończenia okresu docierania
C. w latach, po którym auto powinno być przekazane do stacji demontażu
D. w miesiącach lub przejechanych kilometrach, po którym wystąpiło zużycie awaryjne
Wszystkie inne odpowiedzi są niepoprawne, ponieważ nie odnoszą się do kluczowych zasad określających resursy międzynaprawcze. Definiowanie resursu w miesiącach lub kilometrach w kontekście awarii nie jest uzasadnione, ponieważ nie każda awaria jest przewidywalna ani wynika z normalnego zużycia. W przypadku, gdy pojazd należy oddać do stacji demontażu po określonym czasie eksploatacji, nie jest to związane z resursami naprawczymi, lecz z normami dotyczącymi cyklu życia produktu. Ponadto, zalecenie o wykonywaniu napraw w dniach lub kilometrach do zakończenia okresu docierania jest mylące, ponieważ dotyczy to wczesnych etapów eksploatacji pojazdu, a nie jego konserwacji. Typowym błędem myślowym jest mylenie interwałów czasowych z kryteriami użytkowania pojazdów; naprawy okresowe są oparte na rzeczywistym zużyciu, a nie na umownych terminach, takich jak miesiące czy dni. Wiedza na temat właściwego użytkowania i konserwacji pojazdów to klucz do efektywnego zarządzania flotą, co może mieć istotny wpływ na koszty operacyjne i bezpieczeństwo użytkowników.

Pytanie 27

Kto jest odpowiedzialny za tworzenie oraz aktualizację bazy danych dotyczącej klientów oraz pojazdów?

A. Pracownicy działu obsługi klienta
B. Zespół ds. reklamy oraz promocji
C. Dział zajmujący się magazynowaniem
D. Cały personel zakładu
Dział reklamy i marketingu, choć istotny w procesie komunikacji z klientami, nie jest odpowiedzialny za tworzenie i aktualizację bazy danych klientów i pojazdów. Ich zadaniem jest raczej promowanie produktów i usług, budowanie marki oraz angażowanie klientów, a nie bezpośrednie zarządzanie danymi. W związku z tym, poleganie na tym dziale w kontekście zarządzania bazą danych może prowadzić do nieaktualnych informacji, co negatywnie wpłynie na strategię marketingową. Również pomysł, że wszyscy pracownicy zakładu są odpowiedzialni za te zadania, jest błędny. Tak szerokie przydzielenie obowiązków wobec bazy danych mogłoby prowadzić do chaosu informacyjnego, gdzie różne osoby wprowadzałyby dane w różnych formatach, co z kolei skutkowałoby problemami z ich spójnością i jakością. Dział magazynowy, z kolei, koncentruje się na zarządzaniu fizycznymi zasobami i logistyką, a nie na relacjach z klientami. Tego rodzaju podejście może prowadzić do dezinformacji i braku klarowności w zakresie odpowiedzialności za dane, co jest niezgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu informacjami. W praktyce skuteczne zarządzanie danymi wymaga jasno określonych ról i odpowiedzialności w organizacji, co pozwala na efektywne monitorowanie, aktualizowanie i zabezpieczanie informacji o klientach.

Pytanie 28

Jaką łączną kwotę należy zapłacić za wymianę zestawu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, jeśli koszt wymiany jednej opony wynosi 10 zł, a przyznany rabat to 10% od całkowitej wartości usługi?

A. 1 800 zł
B. 2 000 zł
C. 500 zł
D. 450 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany kompletu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, najpierw należy ustalić koszt wymiany jednej opony, który wynosi 10 zł. W przypadku kompletu czterech opon, koszt ten wynosi 4 x 10 zł = 40 zł na pojazd. Przy 50 pojazdach całkowity koszt przed rabatem wynosi 50 x 40 zł = 2000 zł. Następnie należy uwzględnić rabat w wysokości 10%. Rabat ten obliczamy jako 10% z 2000 zł, co daje nam 200 zł. W związku z tym, całkowity koszt po zastosowaniu rabatu wynosi 2000 zł - 200 zł = 1800 zł. Obliczenia te są zgodne z ogólnymi zasadami kalkulacji kosztów usług w branży motoryzacyjnej, gdzie rabaty są standardową praktyką, a zrozumienie ich wpływu na końcową cenę jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem w warsztatach samochodowych.

Pytanie 29

W pojeździe napędzanym silnikiem o zapłonie samoczynnym, użytkowanym w temperaturach od -30°C do +20°C, powinno się używać oleju silnikowego oznaczonego symbolem

A. SAE 20W40
B. SAE 10W60
C. SAE 20W20
D. SAE 5W30
Olej silnikowy oznaczony symbolem SAE 5W30 jest odpowiedni dla silników o zapłonie samoczynnym w warunkach temperaturowych od -30°C do +20°C. W kodzie SAE, litera 'W' oznacza właściwości funkcjonalne w niskich temperaturach, co jest kluczowe dla uruchamiania silnika w mroźnych warunkach. Liczba 5 wskazuje na lepkość oleju w niskich temperaturach, co zapewnia dobrą płynność i łatwe rozruchy, nawet w ekstremalnych mrozach. Z kolei liczba 30 informuje o lepkości oleju w temperaturze roboczej silnika, co pozwala na odpowiednią ochronę silnika oraz prawidłowe smarowanie w podwyższonej temperaturze. Zastosowanie oleju o takich właściwościach jest zgodne z zaleceniami wielu producentów pojazdów oraz standardami branżowymi, co zapewnia maksymalną wydajność silnika oraz jego długowieczność. W praktyce, wielu kierowców korzystających z pojazdów w zmiennych warunkach pogodowych wybiera olej SAE 5W30 jako uniwersalne rozwiązanie, które sprawdza się zarówno zimą, jak i latem.

Pytanie 30

Sekcja przeznaczona do początkowego montażu jest oznaczona symbolem

A. OE
B. OEQ
C. AM
D. OEM
Odpowiedzi "AM", "OEQ" i "OEM" są nieprawidłowe, ponieważ nie odnoszą się one bezpośrednio do części przeznaczonej na pierwszy montaż w tym kontekście. Oznaczenie "AM" zazwyczaj oznacza "Aftermarket", co odnosi się do części produkowanych przez firmy zewnętrzne, które nie są oryginalnymi producentami. Chociaż części aftermarket mogą być tańsze, ich jakość i kompatybilność z danym sprzętem mogą być wątpliwe, co może prowadzić do problemów z eksploatacją. Oznaczenie "OEQ" (Original Equipment Quality) sugeruje, że dana część spełnia standardy jakościowe zbliżone do części OE, lecz nie jest oficjalnie klasyfikowana jako część oryginalna, co może prowadzić do sytuacji, w których użytkownicy mylnie zakładają, że wybierając tę opcję, otrzymują to samo, co oferują oryginalni producenci. Oznaczenie "OEM" (Original Equipment Manufacturer) odnosi się do producentów, którzy wytwarzają części dla innych firm, ale nie zawsze oznacza, że są to części przeznaczone na pierwszy montaż w sensie bezpośredniej produkcji dla konkretnego pojazdu. Niezrozumienie tych różnic może prowadzić do wyboru niewłaściwych komponentów i w konsekwencji do problemów mechanicznych lub obniżonej wydajności sprzętu.

Pytanie 31

Co należy zrobić w sytuacji, gdy zachodzi potrzeba rozszerzenia zakresu naprawy pojazdu serwisowanego w ASO?

A. przeprowadzić rozszerzony zakres naprawy i poinformować klienta o tym podczas odbioru pojazdu
B. zrealizować jedynie naprawę zleconą przez klienta i w dokumentacji zaznaczyć potrzebę dodatkowych napraw
C. zaprzestać wykonywać naprawę do momentu przybycia klienta do serwisu, aby omówić potrzebę rozszerzenia zakresu naprawy
D. skontaktować się telefonicznie z klientem w celu przedyskutowania potrzeby rozszerzenia zakresu naprawy
Wybór opcji zadzwonienia do klienta w celu omówienia konieczności rozszerzenia zakresu naprawy jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Komunikacja z klientem jest kluczowa, gdyż pozwala na uzyskanie jego zgody na dodatkowe działania, co jest istotne z perspektywy zaufania i transparentności. W sytuacji, gdy podczas naprawy pojawią się nowe problemy, ważne jest, aby poinformować klienta o tych odkryciach. Przykładowo, jeśli mechanik zauważy, że hamulce wymagają wymiany w trakcie wymiany oleju, powinien niezwłocznie skontaktować się z klientem, aby omówić sytuację. Taki sposób działania minimalizuje ryzyko nieporozumień oraz zapewnia, że klient ma pełną kontrolę nad wydatkami związanymi z jego pojazdem. Zgodnie z normą ISO 9001, organizacje powinny dążyć do ciągłego zaangażowania interesariuszy, co w tym przypadku odnosi się do klienta. Przejrzystość w komunikacji i uzyskiwanie zgody na dodatkowe prace są kluczowe dla budowania długotrwałych relacji z klientami.

Pytanie 32

W klasyfikacji jakościowej API ustala się zastosowanie

A. cieczy chłodzących
B. olejów silnikowych
C. paliw do silników ZS
D. płynów hydraulicznych
Odpowiedź 'olejów silnikowych' jest trafna. Wiesz, API, czyli American Petroleum Institute, ma różne zasady dotyczące jakości olejów. To jest mega ważne, bo w praktyce pozwala to dobrać odpowiedni olej do naszego auta. Na przykład, oleje z symbolem 'SN' są stworzone z myślą o silnikach benzynowych i mają naprawdę określone standardy, które pomagają w ich wydajności. Jeśli korzystasz z takich olejów, to silnik ma lepszą ochronę, paliwo działa efektywniej, a i zwiększa się jego wydajność. W praktyce, potrzebujemy takich olejów w różnych typach pojazdów, czy to osobowych, ciężarowych, a nawet w maszynach, co wpływa na ich długowieczność i niezawodność.

Pytanie 33

Dokumentem prawnym, który ustala minimalną grubość bieżnika opon w samochodzie, jest

A. Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii
B. rozporządzenie właściwego ministra
C. Europejska Norma
D. Polska Norma
Wybór odpowiedzi, które nie do końca dotyczą prawa drogowego, to częsty błąd. Europejska Norma, chociaż ważna, nie jest akt prawny, który tak bezpośrednio określa wymagania dotyczące bieżnika opon w Polsce. Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z kolei dotyczy różnych regulacji gospodarczych, ale nie odnosi się do kwestii bezpieczeństwa na drogach, co czyni je niewłaściwym wyborem. Polska Norma to dokument pomocniczy, ale sama w sobie nie jest aktem prawnym, który określa minimalną wysokość bieżnika. Widać więc, że tu kluczowym błędem jest mylenie norm z aktami prawnymi, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Ważne jest, żeby rozumieć różnicę między tymi pojęciami, bo to jest kluczowe dla podejścia do przepisów związanych z motoryzacją.

Pytanie 34

Podczas naprawy tulei cylindrów silników spalinowych, jaką metodą weryfikuje się precyzję wykonania naprawy?

A. suwmiarki modułowej
B. średnicówki czujnikowej
C. mikrometru zewnętrznego
D. przymiaru kreskowego
Przymiar kreskowy, mikrometr zewnętrzny oraz suwmiarka modułowa, mimo że są to narzędzia pomiarowe, nie są odpowiednie do kontrolowania średnic otworów cylindrów w kontekście naprawy tulei cylindrów silników spalinowych. Przymiar kreskowy służy głównie do pomiarów długości, co ogranicza jego zastosowanie w precyzyjnych pomiarach średnic, gdzie odchylenia rzędu mikrometrów mogą mieć duże znaczenie. Mikrometr zewnętrzny, choć jest narzędziem precyzyjnym, nie jest przystosowany do pomiaru wnętrz cylindrów, a jego konstrukcja utrudnia dokładne pomiary wewnętrznych średnic. Suwmiarka modułowa z kolei, mimo że może być używana do pomiarów średnic, nie oferuje tak wysokiej dokładności jak średnicówka czujnikowa. Zastosowanie niewłaściwych narzędzi pomiarowych może prowadzić do błędnych wyników, co z kolei wpływa na jakość naprawy i może prowadzić do poważnych usterek silnika. Kluczowe jest zrozumienie, że w branży motoryzacyjnej precyzyjność pomiaru jest fundamentem zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa silników, a stosowanie dedykowanych narzędzi, takich jak średnicówki czujnikowe, jest standardem w profesjonalnych warsztatach.

Pytanie 35

Obsługę systemu klimatyzacji w pojeździe należy zlecić

A. osobie dysponującej ważnym zaświadczeniem potwierdzającym ukończenie szkolenia w tym zakresie
B. blacharzowi posiadającemu uprawnienia do pracy z gazami spawalniczymi
C. specjaliście posiadającemu uprawnienia do przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów
D. mechanikowi używającemu maski ochronnej i okularów zabezpieczających
Obsługa układu klimatyzacji pojazdu jest złożonym procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności. Prawidłowa odpowiedź, czyli zlecenie tych czynności pracownikowi posiadającemu aktualne zaświadczenie o przebytym szkoleniu w tym zakresie, jest kluczowa, ponieważ taki specjalista zna zasady działania i czynności konserwacyjne związane z systemami klimatyzacyjnymi. Szkolenia te zazwyczaj obejmują aspekty techniczne, takie jak obsługa narzędzi diagnostycznych, znajomość czynników chłodniczych oraz procedur serwisowych, co jest zgodne z normami branżowymi, np. ISO 9001. Dodatkowo, taki pracownik jest zazwyczaj świadomy obowiązujących przepisów dotyczących ochrony środowiska, co jest niezwykle istotne, zwłaszcza w kontekście postanowień dotyczących substancji chemicznych. Przykładowe zastosowania wiedzy zdobytej podczas szkoleń obejmują diagnostykę nieszczelności układów, wymianę czynnika chłodniczego oraz zapewnienie odpowiedniej efektywności układu klimatyzacji, co przekłada się na komfort podróżowania oraz efektywność energetyczną pojazdu.

Pytanie 36

Proces naprawy opony metodą szorstkowania polega na

A. usunięciu gładkiej zewnętrznej warstwy oraz nadaniu powierzchni gumy odpowiedniej porowatości.
B. wulkanizacji powierzchni gumowej.
C. połączeniu powierzchni gumy z materiałem używanym do naprawy.
D. ujawnianiu uszkodzeń poprzez zanurzenie lekko napompowanej dętki w wodzie.
Zastosowanie innych metod naprawy opon, takich jak wykrywanie uszkodzeń przez zanurzenie dętki w wodzie, wulkanizacja czy zespojenie powierzchni gumy z materiałem naprawczym, może prowadzić do nieefektywnej naprawy, co w dłuższej perspektywie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników. Wykrywanie uszkodzeń w dętce poprzez zanurzenie jej w wodzie, choć może być użyteczne do lokalizacji wycieków powietrza, nie ma zastosowania w kontekście naprawy opony, ponieważ nie rozwiązuje problemu uszkodzeń strukturalnych samej opony. Wulkanizacja, która polega na chemicznym utwardzeniu gumy, może być skuteczna, ale wymaga precyzyjnych warunków temperaturowych i czasowych, które są trudne do osiągnięcia w warunkach domowych. Zespojenie powierzchni gumy z materiałem naprawczym jest również niewystarczające, jeśli powierzchnia nie została odpowiednio przygotowana poprzez szorstkowanie. Kluczowym błędem myślowym w tych koncepcjach jest zrozumienie, że skuteczna naprawa opon wymaga nie tylko aplikacji materiału naprawczego, ale również odpowiedniego przygotowania powierzchni, co znacząco wpływa na trwałość naprawy. Należy również zwrócić uwagę na normy i zalecenia producentów opon, które podkreślają znaczenie szorstkowania jako kluczowego etapu w procesie naprawy, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i niezawodność.

Pytanie 37

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki, mechanik powinien poinformować klienta

A. o niegaszeniu silnika zaraz po intensywnej jeździe
B. o braku zasad poprawiających trwałość turbosprężarki
C. o konieczności przegazowania silnika tuż po uruchomieniu w celu naoliwienia łożysk turbosprężarki
D. o regularnej wymianie płynu chłodniczego silnika
Wybór odpowiedzi dotyczącej niewyłączania silnika zaraz po intensywnej jeździe jest prawidłowy, ponieważ ma kluczowe znaczenie dla trwałości turbosprężarki. Po intensywnej jeździe, szczególnie w warunkach dużego obciążenia, turbosprężarka jest gorąca, a jej łożyska są odpowiednio smarowane olejem silnikowym. Nagłe wyłączenie silnika powoduje, że olej przestaje krążyć, co prowadzi do ryzyka przegrzania i uszkodzenia łożysk. Aby zminimalizować te ryzyka, mechanik powinien zalecić klientowi pozostawienie silnika na biegu jałowym przez około 1-2 minuty, co pozwoli na schłodzenie turbosprężarki i zapewnienie, że olej dalej smaruje łożyska. Dobre praktyki w zakresie użytkowania silników z turbosprężarkami obejmują również regularne kontrole poziomu oleju oraz jego jakości, co znacząco wpływa na żywotność tego komponentu. Wiedza ta jest zgodna z zaleceniami producentów samochodów, którzy podkreślają znaczenie odpowiedniego postępowania z silnikiem po intensywnej pracy.

Pytanie 38

Który z wymienionych materiałów, wykorzystywanych w konstrukcji samochodów i podlegających recyklingowi, jest klasyfikowany jako odpad niebezpieczny?

A. Ołów
B. Kompozyt
C. Tworzywa sztuczne
D. Szkło
Szkło, plastiki i kompozyty, mimo że często się je wykorzystuje w autach, nie są uznawane za odpady niebezpieczne. Weźmy szkło, jest to materiał, który można przetwarzać bez końca i nie traci na jakości. W motoryzacji głównie znajdziemy je w szybach samochodowych, które po zużyciu można przerobić na nowe rzeczy. Plastiki z kolei są mega uniwersalne i używane w różnych częściach aut, jak deski rozdzielcze czy zderzaki. Choć czasem recykling plastiku bywa problematyczny, to same w sobie nie są niebezpieczne. A kompozyty, które łączą różne materiały, też mają swoje miejsce w nowoczesnych samochodach, szczególnie w nadwoziu. Wiele z nich można poddać recyklingowi, ale często bywa to złożony proces. Duży błąd to mylenie tych materiałów z odpadami niebezpiecznymi, co wynika z niezrozumienia różnicy między toksycznością a możliwością recyklingu. Ołów jest uważany za niebezpieczny przez swoje toksyczne właściwości, a to go odróżnia od tych innych materiałów.

Pytanie 39

Sonda lambda umieszczona w układzie wydechowym silnika dokonuje pomiaru zawartości w spalinach

A. azotu
B. tlenu
C. tlenku węgla
D. dwutlenku węgla
Wybór tej odpowiedzi, dotyczącej azotu, tlenku węgla czy dwutlenku węgla, pokazuje, że mogłeś mieć małe nieporozumienie co do roli sondy lambda. Azot, który jest składnikiem atmosfery, w ogóle nie jest mierzony przez sondę lambda, bo jego ilość w spalinach nie zmienia się za bardzo i nie ma wpływu na sposób spalania. Tlenek węgla, mimo że jest niebezpiecznym produktem spalania, nie jest tym, na czym opiera się regulacja silnika. Sonda lambda skupia się na pomiarze tlenu, co jest kluczowe, żeby dostosować proces spalania. A co do dwutlenku węgla, to jest efektem spalania paliwa, ale sam pomiar dwutlenku węgla nie jest celem działania sondy lambda. Jest bardziej związany z całościową efektywnością procesu spalania. Takie błędy w interpretacji mogą prowadzić do złych założeń na temat działania systemów kontrolnych i wpływać na diagnostykę oraz serwis silników. Dlatego ważne jest, żeby dobrze rozumieć, jak działa sonda lambda, bo to klucz do lepszego zarządzania emisjami i optymalizacji spalania w nowoczesnych autach.

Pytanie 40

Odpady generowane w trakcie serwisowania pojazdów samochodowych powinny być

A. systematycznie oddawane na wysypisko komunalne
B. przekazywane klientowi po zakończeniu każdej naprawy oraz obsługi.
C. sprzedawane w punktach zajmujących się skupem surowców wtórnych.
D. gromadzone w segregowanych pojemnikach.
Przekazywanie odpadów użytkowych klientowi po każdej naprawie to rozwiązanie, które może prowadzić do wielu problemów. Klient, przyjmując odpady, staje się ich właścicielem, co wiąże się z odpowiedzialnością prawną za ich dalsze postępowanie. W praktyce, klienci rzadko mają odpowiednie środki do bezpiecznego składowania lub utylizacji tych odpadów, co może prowadzić do sytuacji niezgodnych z prawem, w tym nieprawidłowego pozbywania się odpadów. Sprzedaż odpadów w punktach skupu surowców wtórnych również jest kwestią problematyczną, ponieważ takie punkty mogą nie przyjmować wszystkich typów odpadów, a niektóre z nich, jak oleje czy chemikalia, wymagają specjalnego traktowania i nie mogą być po prostu sprzedawane. Oddawanie odpadów na wysypisko komunalne jest z kolei niewłaściwe, gdyż wiele z tych odpadów powinno być poddawanych recyklingowi lub innym formom utylizacji, a wysypiska są przeznaczone głównie dla odpadów organicznych i niebezpiecznych. Właściwe zarządzanie odpadami poprzez ich segregację jest kluczowe w kontekście ochrony środowiska oraz zgodności z normami prawnymi, a niedopełnienie tych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi.