Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Florysta
  • Kwalifikacja: OGR.01 - Wykonywanie kompozycji florystycznych
  • Data rozpoczęcia: 17 czerwca 2025 12:52
  • Data zakończenia: 17 czerwca 2025 13:05

Egzamin niezdany

Wynik: 19/40 punktów (47,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Do stworzenia wielkanocnego wieńca z sizalu na podstawie wianka ze słomy stosuje się

A. haftek rzymskich
B. klej na gorąco
C. taśmę kotwicy
D. drut o średnicy 1,8 mm
Klejenie na gorąco to technika, która jest dość popularna, zwłaszcza w rękodziele, ale w przypadku wieńców z sizalu może być kłopotliwe. Klej na gorąco, choć szybko wszystko łączy, nie jest zbyt elastyczny i po jakimś czasie może się wszystko porozpadać. Jak przyjdą upały latem, to klej może totalnie stracić swoje właściwości i wieniec zacznie wyglądać nie najlepiej. Z drugiej strony, taśma kotwicy, chociaż czasami się przydaje, nie jest najlepsza do delikatnych rzeczy jak sizal, bo może go uszkodzić. Jeszcze drut o średnicy 1,8 mm też nie jest za bardzo praktyczny, bo przez swoją sztywność może utrudniać formowanie i przymocowywanie, zwłaszcza jak pracujesz z delikatnymi elementami. Generalnie, ważne jest, żeby dobrze wybierać narzędzia i techniki, bo inaczej można sobie cały efekt popsuć.

Pytanie 2

Preparaty Floralife mają na celu

A. umieszczanie ich pomiędzy kwiatami w celu pochłaniania etylenu z powietrza
B. nawilżanie wianków komunijnych
C. ulepszanie wyglądu liści roślin w bukietach ślubnych
D. wydłużanie trwałości kwiatów ciętych
Odpowiedzi sugerujące poprawę estetyki liści roślin w bukietach ślubnych oraz zraszanie wianków komunijnych nie uwzględniają kluczowej roli, jaką pełnią preparaty Floralife. Ich stosowanie nie dotyczy poprawy wyglądu liści, gdyż preparaty te są zaprojektowane przede wszystkim do przedłużenia trwałości kwiatów ciętych, a nie do estetycznych zabiegów na liściach. Używanie preparatów w sposób, który nie jest zgodny z ich przeznaczeniem, może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania ich właściwości. Natomiast pomysł umieszczania tych substancji pomiędzy kwiatami w celu absorbowania etylenu jest mylny, ponieważ Floralife nie działa w ten sposób. Etylen jest gazem roślinnym, który przyspiesza procesy starzenia się kwiatów, jednak preparaty Floralife koncentrują się na odżywianiu i nawilżaniu roślin, a nie na eliminacji etylenu. Typowym błędem w myśleniu jest skupienie się na estetycznych aspektach dekoracji kwiatowych, co może prowadzić do zaniedbania ich biologicznych potrzeb. Zrozumienie roli, jaką pełnią substancje odżywcze, jest kluczowe w florystyce, a ignorowanie tego aspektu może skutkować szybkim więdnięciem roślin w bukietach.

Pytanie 3

Nadmierne nawożenie azotem podczas uprawy prowadzi do

A. chlorozy międzyżyłkowej na starszych liściach
B. wybujałego wzrostu rośliny, opóźnienia w kwitnieniu oraz skrócenia trwałości pozbiorczej
C. obumierania brzegów liści i zmniejszenia odporności na niekorzystne warunki
D. spowolnienia wzrostu rośliny oraz bladozielonego zabarwienia liści
Zauważam, że część odpowiedzi może brzmieć sensownie, ale tak na dobrą sprawę nie oddaje to, co się dzieje z roślinami przy przenawożeniu azotem. Na starszych liściach chloraza międzyżyłkowa niekoniecznie oznacza nadmiar azotu, może to raczej brak magnezu albo żelaza. Zahamowanie wzrostu i jasne liście mogą być spowodowane tym, że coś jest nie tak z bilansem składników odżywczych, ale też innymi rzeczami, jak choroby czy szkodniki. Zasychanie liści to zazwyczaj objaw stresu wodnego, a nie brak azotu. Dlatego w nawożeniu ważne jest, żeby mieć równowagę między wszystkimi składnikami, bo za dużo azotu wcale nie jest w porządku. Jasne, rośliny mogą rosnąć szybko, ale to może też prowadzić do problemów w plonach. W praktyce agronomicznej ważne jest, aby rozumieć, jak to wszystko działa, żeby nie popełniać błędów i dawań roślinom to, czego naprawdę potrzebują.

Pytanie 4

Jakie z wymienionych roślin nadają się do uprawy w pojemnikach na tarasie w miejscach o półcienistym oświetleniu?

A. Hedera helix, Pelargonium hortorum, Tagetes erecta
B. Lobelia erinus, Salvia splendens, Tagetes erecta
C. Coleus blumei, Glechoma hederacea, Impatiens hawkeri
D. Salvia splendens, Sanvitaliaprocumbens, Tagetes erecta
Wybór roślin do obsadzenia pojemników na tarasie w półcienistym stanowisku powinien opierać się na dokładnej wiedzy o wymaganiach poszczególnych gatunków. W przypadku pierwszej opcji, Hedera helix, Pelargonium hortorum i Tagetes erecta, nie wszystkie te rośliny są odpowiednie do półcienistego stanowiska. Hedera helix, czyli bluszcz pospolity, może rosnąć w cieniu, ale Pelargonium hortorum, czyli pelargonia, preferuje pełne słońce, co czyni ją nieodpowiednią do takich warunków. Tagetes erecta, znane jako aksamitki, również najlepiej rosną w pełnym słońcu. Zatem, ta kombinacja roślin nie spełnia wymogów dla stanowiska półcienistego. Kolejna propozycja, Lobelia erinus, Salvia splendens i Tagetes erecta, również nie jest zgodna z zaleceniami. Lobelia erinus może tolerować cień, ale Salvia splendens oraz Tagetes erecta preferują słońce. Dobierając rośliny, ważne jest, aby zrozumieć ich potrzeby oraz środowisko, w którym będą się rozwijały. Błędem jest zakładanie, że rośliny o różnych wymaganiach świetlnych będą dobrze rosły w jednym pojemniku. W końcu, w czwartej opcji, Salvia splendens oraz Tagetes erecta również wskazują na nieodpowiedni wybór, gdyż wymagają pełnego słońca. Kluczowe jest, aby przy obsadzaniu pojemników stawiać na gatunki, które mają podobne wymagania, co zapewni lepsze warunki wzrostu i zdrowie roślin, a także estetykę całej kompozycji.

Pytanie 5

Wśród znanych klas toksyczności najmniej niebezpieczne substancje stosowane w ochronie roślin wskazuje się cyfrą

A. II
B. I
C. IV
D. III
Klasa IV toksyczności środków ochrony roślin oznacza substancje o najmniejszym potencjale szkodliwości dla ludzi i środowiska. Zgodnie z europejskim systemem klasyfikacji, środki z tej grupy wykazują niską toksyczność, co oznacza, że ich stosowanie jest bezpieczne przy przestrzeganiu zaleceń producenta i norm ochrony zdrowia. Przykłady takich substancji to niektóre środki biologiczne lub organiczne, które mogą być stosowane w uprawach ekologicznych, minimalizując ryzyko dla zdrowia ludzi. Ważne jest, aby stosując te środki, przestrzegać zasad dobrych praktyk agronomicznych, takich jak odpowiednia rotacja upraw oraz kontrola szkodników. Klasa IV pozwala także na ograniczenie negatywnego wpływu na bioróżnorodność i ekosystemy, co jest istotne w kontekście zrównoważonego rolnictwa. W praktyce, przy wyborze środków ochrony roślin, warto zwracać szczególną uwagę na etykiety i zalecenia dotyczące stosowania, aby maksymalizować efekty ochrony roślin przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka dla zdrowia i środowiska.

Pytanie 6

Prunus laurocerasus oraz Buxus sempervirens to rośliny drewniejące, często wykorzystywane do

A. wykonania korpusu wieńca
B. przygotowywania dekoracji adwentowych
C. tworzenia zwisających bukietów kaskadowych
D. przygotowywania kryzy bukietu biedermeier
Wybór odpowiedzi dotyczących tworzenia spływających bukietów kaskadowych, kryz bukietu biedermeier oraz dekoracji adwentowych wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące zastosowania Prunus laurocerasus i Buxus sempervirens. Spływające bukiety kaskadowe to kompozycje charakteryzujące się dynamicznymi, opadającymi liniami, które wymagają zastosowania bardziej delikatnych, elastycznych materiałów roślinnych. W tym kontekście, gatunki takie jak Prunus czy Buxus, ze względu na swoją sztywność i twardość, nie są idealnym wyborem. Chociaż bukszpan może być użyty jako element dekoracyjny, jego zastosowanie w kaskadowych bukietach jest ograniczone. Kryzy bukietu biedermeier, które są z reguły stworzone z różnych warstw kwiatów w jednym stylu, również wymagają większej różnorodności roślinnej oraz miękkich, zróżnicowanych tekstur, co nie jest typowe dla tych zdrewniałych roślin. Dekoracje adwentowe natomiast, chociaż mogą obejmować różnorodne materiały, zazwyczaj korzystają z bardziej zielonych, elastycznych roślin, jak gałązki świerku czy jodły. Ogólnie rzecz biorąc, rośliny zdrewniałe, takie jak Prunus i Buxus, są stosowane przede wszystkim w strukturach, które wymagają stabilności i wytrzymałości, a nie w bardziej finezyjnych zastosowaniach, które wymagają lekkich i zwiewnych komponentów. Warto rozważyć, jakie właściwości materiałów roślinnych są kluczowe dla danego rodzaju kompozycji, aby uniknąć błędnych wyborów w przyszłości.

Pytanie 7

Dekoracje kwiatowe w stylu barokowym są prezentowane

A. w naczyniach szklanych zdobionych w kwiaty i owady
B. w urnach wykonanych z metalu lub kamienia
C. w wysokich wazonach szklanych
D. w dzbanach lub w aptecznych słoikach
Wnętrza barokowe charakteryzują się bogatą dekoracją oraz ekspresyjnym wykorzystaniem różnych materiałów i form. Odpowiedź, że dekoracje kwiatowe eksponuje się w metalowych lub kamiennych urnach, jest szczególnie trafna, ponieważ urny te były powszechnie stosowane w architekturze i sztuce barokowej. Metalowe urny, często wykonane z brązu lub mosiądzu, oraz kamienne urny, wykonane z marmuru czy granitu, stanowiły symbol luksusu i prestiżu. Użycie takich materiałów podkreślało zamożność właścicieli oraz ich status społeczny. Wysokiej jakości urny zdobione motywami roślinnymi czy figuralnymi często pełniły także funkcje dekoracyjne, będąc centralnym punktem wnętrza. Przykładem mogą być monumentalne kompozycje w kościołach, pałacach czy ogrodach, gdzie takie urny wypełniano kwiatami, tworząc harmonijną całość z otoczeniem. W praktyce, projektanci wnętrz barokowych wykorzystywali te elementy, aby uzyskać efekty teatralne i dramatyczne, co jest zgodne z głównymi założeniami estetycznymi epoki baroku, w której dominowała emocjonalność i dynamika.

Pytanie 8

Strelitzia reginae to roślina

A. o społecznych cechach
B. o małej wartości
C. o dominującym charakterze
D. o przeciętnej wartości
Wybór odpowiedzi, która kwalifikuje Strelitzia reginae jako roślinę o średniej, niskiej wartości czy o charakterze społecznym, wskazuje na nieporozumienia dotyczące biologii i ekologii tej rośliny. Strelitzia reginae jest rośliną o bardzo wysokiej wartości estetycznej i ekologicznej, co czyni ją kluczowym elementem w wielu projektach ogrodniczych. Oznaczanie rośliny jako o średniej wartości nie uwzględnia jej przyciągających wzrok kwiatów, które są często wykorzystywane w reklamach oraz aranżacjach wnętrz. Rośliny o niskiej wartości zazwyczaj są mniej efektowne, co w przypadku rajskiego ptaka nie ma miejsca. Kolejnym błędnym podejściem jest zaklasyfikowanie tej rośliny jako mającej charakter społeczny. Charakteryzuje się ona raczej dominacją w przestrzeni fizycznej niż interakcjami społecznymi. Rośliny, które mają charakter społeczny, są często związane z ekosystemami, w których współistnieją z innymi gatunkami, a Strelitzia reginae pełni rolę dominanta, co sprawia, że jest kluczowym elementem w kompozycji krajobrazowej. Błędy te mogą wynikać z braku zrozumienia zasad ekologii oraz roli, jaką poszczególne gatunki odgrywają w ich naturalnych siedliskach.

Pytanie 9

Biel, która w naszej tradycji oznacza niewinność, jest kolorem

A. chromatycznym
B. achromatycznym
C. pierwszorzędnym
D. drugorzędnym
Biel to taka kolorowa pustka, oznacza, że nie ma koloru w typowym sensie, tak jak inne barwy chromatyczne. Do kolorów achromatycznych zaliczają się też szarości i czerń, które są takimi nieco bezbarwnymi odcieniami. W naszej kulturze biel często oznacza niewinność i spokój, co widać w sztuce i designie. Na przykład, w projektowaniu wnętrz używa się bieli, żeby pomieszczenia wydawały się większe i bardziej przestrzenne. W modzie z kolei białe rzeczy dają poczucie świeżości i elegancji. W projektowaniu wizualnym biel może mocno kontrastować z innymi kolorami, co przyciąga wzrok do różnych elementów. Z tego, co wiem, biel także łączy się z prostotą i minimalizmem, co może pomóc w projektowaniu oraz promocji różnych rzeczy.

Pytanie 10

Jakie rośliny są zalecane do tworzenia kompozycji florystycznych w stylu formalno-linearnym?

A. Paproć skórzasta, gipsówka, róże
B. Trawa niedźwiedzia, tulipany
C. Pędy leszczyny 'Contorta', strelicje
D. Kłosy zbóż, owocostany miechunki, cynie
Pędy leszczyny 'Contorta' oraz strelicje to rośliny, które doskonale wpisują się w estetykę kompozycji florystycznych o charakterze formalno-linearnym. Styl ten charakteryzuje się wyraźnymi liniami, minimalistycznym podejściem oraz uporządkowaniem, co sprawia, że elementy w nim użyte powinny być starannie dobrane. Pędy leszczyny 'Contorta' z ich charakterystycznymi, skręconymi kształtami wprowadzają dynamikę i teksturę, podczas gdy strelicje, znane także jako rajskie ptaki, przyciągają wzrok swoimi egzotycznymi kształtami kwiatów. Te rośliny mogą być wykorzystywane w aranżacjach, które mają na celu podkreślenie minimalistycznego stylu przy jednoczesnym zachowaniu elegancji. Użycie pędów leszczyny w połączeniu z dużymi, geometrycznymi formami strelicji pozwala na uzyskanie wyrafinowanej równowagi, co jest kluczowe w formalno-linearnym podejściu do florystyki. Dodatkowo, pędy leszczyny mogą być używane jako elementy strukturalne w kompozycjach, co zwiększa ich stabilność i estetykę.

Pytanie 11

Kompozycja żałobna w kształcie kropli o proporcji 3:5 ma długość 100 cm. Jeśli zachowamy wymaganą proporcję, jaką szerokość powinna mieć?

A. 60 cm
B. 30 cm
C. 40 cm
D. 90 cm
Odpowiedź 60 cm jest poprawna, ponieważ zachowuje proporcje 3:5, które zostały określone w pytaniu. Aby obliczyć szerokość kompozycji, stosujemy proporcję, gdzie długość wynosi 100 cm. Proporcje 3:5 oznaczają, że na każde 3 jednostki szerokości przypada 5 jednostek długości. Możemy to zapisać jako równanie: szerokość = (3/5) * długość. Podstawiając wartości, otrzymujemy szerokość = (3/5) * 100 cm = 60 cm. Tego rodzaju proporcje są powszechnie stosowane w projektowaniu, na przykład w architekturze i sztuce, aby uzyskać estetycznie zbalansowane kompozycje. Zachowanie proporcji jest kluczowe nie tylko w sztuce, ale również w zastosowaniach technicznych, takich jak projektowanie wnętrz, gdzie właściwe wymiary mają wpływ na funkcjonalność i wizualny odbiór przestrzeni.

Pytanie 12

Korpus wieńca w stylu rzymskim, bukiet biedermeier oraz kula z goździków to przykłady

A. wiązań formy
B. budowania konstrukcji
C. stylu asocjacyjnego
D. dekoracji z XIX wieku
Wiązanie formy to technika, która w przypadku dekoracji florystycznych odnosi się do sposobu, w jaki różne elementy roślinne są ze sobą łączone, aby stworzyć spójną całość. Korpus wieńca rzymskiego, bukiet biedermeier oraz kula z goździków to przykłady, które doskonale ilustrują tę technikę. Wiązanie formy polega na zestawieniu różnych kształtów, kolorów i tekstur w taki sposób, aby uzyskać harmonijną kompozycję. Przykładem tego może być użycie bukietu biedermeier, który charakteryzuje się starannie ułożonymi kwiatami w wyraźne okręgi, co podkreśla jego elegancki wygląd. Tego typu podejście jest zgodne z aktualnymi standardami w florystyce, które promują estetykę i dbałość o szczegóły. W praktyce, wiedza o wiązaniu formy jest niezbędna dla florystów, którzy chcą tworzyć wyjątkowe aranżacje, cieszące oko i spełniające oczekiwania klientów. Zrozumienie tej techniki pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnych materiałów i kreatywne podejście do projektowania kompozycji.

Pytanie 13

Na projektach graficznych wiązanka biedermeierowska o średnicy 20 cm ma 5 cm. Jaką skalę przyjęto w dokumentacji projektowej?

A. 1:4
B. 1:5
C. 1:20
D. 1:10
Zastosowanie skali 1:4 jest poprawne, ponieważ oznacza, że każdy 1 cm na rysunku odpowiada 4 cm w rzeczywistości. W przypadku wiązanki biedermeierowskiej o rzeczywistej średnicy 20 cm, jej przedstawienie na rysunku jako 5 cm odpowiada tej skali, gdyż 5 cm x 4 = 20 cm. W praktyce architektonicznej i projektowej, prawidłowe zastosowanie skali jest kluczowe dla właściwego odwzorowania rzeczywistych wymiarów obiektów, co ma istotne znaczenie w zapewnieniu ich funkcjonalności oraz estetyki. Przy projektowaniu przedmiotów, takich jak wiązanki kwiatowe, ważne jest, aby zachować odpowiednią proporcję i perspektywę, co ma wpływ na ich odbiór przez klienta. Dobrą praktyką przy tworzeniu dokumentacji projektowej jest stosowanie standardowych skal, co ułatwia komunikację między projektantem a wykonawcą oraz zapewnia, że wszyscy uczestnicy projektu operują na tych samych założeniach wymiarowych.

Pytanie 14

Roślina charakteryzująca się liśćmi w kształcie strzały oraz srebrnym unerwieniem to

A. alokazja
B. aspidistra
C. anturium
D. areka
Alokazja to naprawdę fajna roślina! Ma te charakterystyczne, strzałkowate liście z pięknym, srebrnym unerwieniem. Dzięki temu świetnie wygląda w różnych wnętrzach i ogrodach. Rośliny te lubią wilgotne środowisko i są często trzymane w doniczkach, ale trzeba uważać, żeby je dobrze podlewać i zwrócić uwagę na odpowiednie podłoże. Poza tym, alokazje są super, jeśli chodzi o oczyszczanie powietrza, więc to też duży plus. Warto pamiętać, że to rośliny tropikalne, więc wymagają odpowiedniej temperatury i wilgotności, żeby mogły ładnie rosnąć. Z mojego doświadczenia, jak się o nie zadba, to potrafią naprawdę dodać uroku każdemu wnętrzu!

Pytanie 15

W celu zwalczania grzybów, które atakują rośliny dekoracyjne, wykorzystuje się środki z kategorii

A. moluskocydów
B. fungicydów
C. akarycydów
D. insektycydów
Fungicydy to środki ochrony roślin, które są specjalnie zaprojektowane do zwalczania chorób grzybowych, które mogą atakować rośliny ozdobne. Ich działanie opiera się na hamowaniu wzrostu grzybów, a także ich rozmnażania. Na rynku dostępne są różne rodzaje fungicydów, w tym systemiczne, które wnikają w tkanki roślinne oraz kontaktowe, które działają tylko na powierzchni roślin. Przykładem zastosowania fungicydów może być ich użycie w przypadku chorób takich jak mączniak, rdza czy szara pleśń. Oprócz ich skuteczności, ważne jest również przestrzeganie zasad stosowania tych środków, takich jak czas aplikacji i dawki, aby zminimalizować ryzyko rozwoju odporności grzybów. W celu zwiększenia efektywności fungicydów, często stosuje się je w ramach zintegrowanej ochrony roślin, co pozwala na skoordynowanie stosowania różnych metod ochrony, w tym biologicznych oraz agrotechnicznych, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 16

Rośliny doniczkowe z kwiatami zyskują na atrakcyjności, gdy znajdują się obok gatunków o dekoracyjnych liściach. Dlatego opłaca się zestawić

A. adiantum z cyklamenem
B. dracenę z fikusem
C. jukkę z szeflerą
D. cyklamen z sępolią
Połączenie juki z szeflerą czy cyklamenu z sępolią to chyba nie najlepszy pomysł na stworzenie ładnej kompozycji roślinnej. Juka, jako sukulent, nie potrzebuje aż takiej ilości wody jak szeflera, która za to lubi umiarkowane warunki. Można się w tym pogubić i jedna roślina dostanie za dużo, a druga za mało, co nie jest dobre dla ich zdrowia. Podobnie rzecz się ma z cyklamenem i sępolia, które mają różne potrzeby świetlne, więc mogą się wzajemnie hamować. Co do draceny i fikusa, oba są super popularne, ale mają różne wymagania dotyczące światła i podłoża. Jak posadzisz je blisko siebie, to mogą się osłabiać i nie rosnąć jak powinny. Wydaje mi się, że błędy w tych połączeniach biorą się głównie z braku zrozumienia ich potrzeb i naturalnych warunków. Dobrze jest wiedzieć, jak łączyć rośliny, żeby sobie nie szkodziły, tylko wspierały zdrowy rozwój.

Pytanie 17

Stworzenie wianka dla panny młodej wymaga zastosowania

A. autocorso
B. kenzanu
C. drutu florystycznego
D. fiolki
Drut florystyczny jest kluczowym materiałem w procesie tworzenia wianków dla panny młodej, ponieważ zapewnia strukturę i stabilność kompozycji kwiatowej. Użycie drutu umożliwia łatwe formowanie i łączenie ze sobą różnych elementów, takich jak kwiaty, liście oraz inne ozdoby. W praktyce, drut florystyczny występuje w różnych grubościach, co pozwala na dopasowanie go do indywidualnych potrzeb i charakterystyki używanych roślin. Na przykład, do cięższych kwiatów, takich jak róże, warto zastosować grubszy drut, natomiast do delikatnych elementów, jak stokrotki, sprawdzi się cieńszy drut. Dobrą praktyką jest również używanie drutu powleczonego zieloną lub brązową powłoką, co sprawia, że jest on mniej widoczny w finalnej kompozycji. Dodatkowo, drut florystyczny można łatwo formować i przycinać, co daje możliwość precyzyjnego dopasowania do kształtu wianka oraz umożliwia tworzenie różnych wzorów i konfiguracji. W branży florystycznej stosowanie drutu florystycznego jest standardem, który pozwala na tworzenie trwałych i estetycznie wykonanych ozdób florystycznych.

Pytanie 18

Gąbkę florystyczną w kolorze zielonym należy namoczyć, aby

A. dostarczyć wodę kwiatom
B. stała się cięższa
C. zwiększyła swoją objętość
D. pozbyć się zawartego w niej powietrza
Gąbka florystyczna, znana również jako gąbka do układania kwiatów, jest materiałem wykorzystywanym w floristykę do aranżacji bukietów i kompozycji kwiatowych. Mokry proces, polegający na nasiąkaniu gąbki wodą, jest kluczowym krokiem, który umożliwia dostarczenie wilgoci kwiatom umieszczonym w gąbce. Kwiaty potrzebują wody do przetrwania i prawidłowego funkcjonowania, a gąbka działa jak reservoir, który stopniowo uwalnia wodę do łodyg kwiatów, co pozwala na ich dłuższe zachowanie świeżości. Zgodnie z najlepszymi praktykami florystycznymi, przed użyciem gąbkę należy moczyć przez co najmniej 30 minut, aby zapewnić jej pełne nasycenie. Niewłaściwie namoczona gąbka nie będzie w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości wody, co może prowadzić do szybszego więdnięcia kwiatów. W praktyce florystycznej, stosowanie gąbki florystycznej jest standardem, szczególnie w przypadku bukietów, które mają być eksponowane na wystawach lub podczas wydarzeń, gdzie ich świeżość jest kluczowa.

Pytanie 19

Jakie naczynia najlepiej nadają się do floralnej aranżacji, która ma służyć jako ozdoba drewnianego stołu w rustykalnym wnętrzu?

A. Szklane patery
B. Pojemniki z laki
C. Kamionkowe pojemniki
D. Kryształowe dzbanki
Kamionkowe pojemniki to doskonały wybór do dekoracji wnętrz w stylu rustykalnym. Ich naturalny wygląd i tekstura doskonale komponują się z drewnem, podkreślając ciepło i autentyczność tego stylu. Kamionka, będąca materiałem ceramicznym, charakteryzuje się dużą trwałością oraz porowatością, co sprawia, że doskonale akumuluje i oddaje wilgoć, co jest korzystne dla roślin. W kontekście rustykalnym, kamionkowe naczynia często mają niejednolitą powierzchnię i naturalne odcienie, które harmonizują ze środowiskiem wiejskim. Przykładowo, zestaw kamionkowych doniczek umieszczonych na drewnianym stole z bukietem dzikich kwiatów stworzy przytulną atmosferę, idealną na spotkania rodzinne lub przyjęcia. Dodatkowo, kamionka jest łatwa do czyszczenia oraz odporna na wysokie temperatury, co czyni ją praktycznym wyborem również w kontekście użytkowym. Warto także zauważyć, że w branży florystycznej kamionkowe pojemniki są często wybierane przez profesjonalistów ze względu na ich estetyczne walory oraz funkcjonalność, co potwierdza ich wysoką pozycję w standardach dekoracyjnych.

Pytanie 20

Wydłużenie życia kompozycji z róż umieszczonej w gąbce florystycznej osiąga się dzięki

A. owinięciu łodyg drutem florystycznym
B. zastosowaniu odpowiedniej pożywki
C. rozgniataniu końcówek łodyg
D. owinięciu łodyg taśmą kauczukową
Owinięcie łodyg drutem florystycznym teoretycznie może wydawać się praktyczne, jednak nie jest to skuteczna metoda na przedłużenie trwałości kwiatów. Drut nie wpływa na zdolność roślin do pobierania wody czy składników odżywczych, co jest kluczowe dla ich długowieczności. Z kolei owinięcie łodyg taśmą kauczukową, mimo iż może zapewnić pewne wsparcie fizyczne, również nie dostarcza żadnych substancji odżywczych i może wręcz ograniczać naturalny proces transpiracji. Rozgniatanie końcówek łodyg jest najczęściej stosowaną metodą w celu zwiększenia powierzchni pobierania wody, jednak w praktyce może prowadzić do uszkodzenia tkanek roślinnych i spowodować, że końcówki łodyg będą bardziej podatne na infekcje. Kluczowym błędem w myśleniu o tych metodach jest brak zrozumienia, że trwałość kwiatów zależy przede wszystkim od odpowiedniego nawadniania i zasilania roślin w niezbędne substancje odżywcze. Dlatego zastosowanie pożywki jest jedynym skutecznym sposobem na zapewnienie kwiatom długotrwałej świeżości, a wszelkie inne metody są jedynie wspomagające, nie rozwiążą podstawowego problemu. W branży florystycznej, ignorowanie tych zasad może prowadzić do znacznych strat finansowych, a także do niezadowolenia klientów.

Pytanie 21

Dekorację stołu wykonano, łącząc kolory podstawowe

A. pomarańczowych gerber i żółtych róż.
B. niebieskich irysów i żółtych róż.
C. fioletowych irysów i żółtych róż.
D. niebieskich irysów i białych róż.
Wszystkie pozostałe propozycje dekoracji stołu są błędne, ponieważ ich kombinacje nie opierają się na połączeniu dwóch barw podstawowych. W przypadku dekoracji kwiatowych, istotne jest zrozumienie podstaw teorii barw, w której barwy podstawowe (czerwony, niebieski, żółty) służą jako fundament dla tworzenia innych kolorów. Wybór pomarańczowych gerber i żółtych róż opiera się na połączeniu pomarańczowego, który jest wynikiem mieszania czerwonego i żółtego, co oznacza, że nie jest to czysta barwa podstawowa. Podobnie, niebieskie irysy i białe róże można uznać za nieprawidłowe, ponieważ biały nie jest barwą podstawową, a jego użycie jako tła nie tworzy zharmonizowanej kompozycji opartej na barwach. Fioletowe irysy i żółte róże również nie spełniają wymagań, ponieważ fioletowy jest wynikiem mieszania niebieskiego i czerwonego, a nie jest barwą podstawową. Takie błędne zestawienia mogą prowadzić do stworzenia dekoracji, która jest wizualnie nieprzyjemna i nieprzyjemna dla oka. Kluczowym błędem jest nieznajomość zasady, że mieszanie barw powinno bazować na ich podstawowych wersjach, co zapewnia spójność i harmonię w aranżacji. Zrozumienie tego aspektu jest niezwykle ważne w kontekście projektowania przestrzeni, bowiem odpowiedni dobór kolorów może znacząco wpłynąć na odbiór estetyczny całej aranżacji.

Pytanie 22

Platycerium bifurcatum, używane w aranżacji wnętrz, to rodzaj

A. paproci
B. palm
C. widłaków
D. storczyków
Platycerium bifurcatum, znane również jako rogi jelenia, to gatunek paproci z rodziny polypodiowatych. Charakteryzuje się unikalnym kształtem liści, które przypominają rogi, co czyni je popularnym wyborem w dekoracji wnętrz. Paprocie, w tym P. bifurcatum, są cenione za zdolność do poprawy jakości powietrza w pomieszczeniach, ponieważ absorbują zanieczyszczenia i wilgoć. W zastosowaniu komercyjnym, rośliny te często umieszczane są w biurach oraz przestrzeniach mieszkalnych, gdzie ich efektowny wygląd przyciąga uwagę. Przy uprawie P. bifurcatum ważne jest zapewnienie odpowiednich warunków świetlnych oraz wilgotności, ponieważ preferują one miejsca o rozproszonym świetle i umiarkowanej wilgotności. Dobrze rozwinięta paproć może stać się centralnym punktem aranżacji, a jej unikalna struktura sprawia, że jest doskonałym wyborem do stylizacji wnętrz zgodnych z trendami biophilic design, które promują kontakt z naturą.

Pytanie 23

Wysoki stan wody w pojemniku wskazany jest dla ciętych

A. bzów
B. gerber
C. tulipanów
D. róż
Wybór bzów, gerber oraz tulipanów jako odpowiedzi na pytanie o wysoki poziom wody w naczyniu wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące ich potrzeb hydratacyjnych. Bzy, pomimo że są pięknymi kwiatami, nie wymagają aż tak dużej ilości wody, aby dobrze się prezentować w wazonie. Zbyt wysoki poziom wody może prowadzić do gnicia końców łodyg, co jest szczególnie problematyczne. Gerbery, znane ze swojej wrażliwości na wilgoć, również nie tolerują nadmiaru wody. W przypadku gerber, zaleca się umiarkowane nawadnianie, aby uniknąć zepsucia. Natomiast tulipany, choć wymagają odpowiedniej ilości wody, najlepiej czują się w umiarkowanych warunkach wilgotności. Pamiętajmy, że każdy z tych kwiatów ma swoje specyficzne wymagania dotyczące pielęgnacji. Typowym błędem jest założenie, że wszystkie kwiaty cięte będą miały podobne potrzeby. Ignorowanie tych różnic może prowadzić do przedwczesnego więdnięcia kwiatów oraz ich gorszej prezencji. Dlatego kluczowe jest dostosowanie poziomu wody do indywidualnych potrzeb każdego rodzaju kwiatu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami florystycznymi.

Pytanie 24

Ile grup znajduje się w kole barw według J. Ittena?

A. 4 grupy
B. 6 grup
C. 2 grupy
D. 3 grupy
Wybór innej liczby grup w kole barw Ittena może wynikać z nieporozumienia dotyczącego jego klasyfikacji kolorów. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 6 grup mogą sugerować, że osoba myli kolory podstawowe z odcieniami i tonami, które są w rzeczywistości bardziej złożonymi wariacjami kolorów, a nie podstawowymi grupami w teorii. Z kolei wskazanie 4 grup może wynikać z błędnego rozumienia pojęcia kolorów pochodnych i neutralnych, które nie są traktowane jako osobne grupy, ale raczej jako kategorie współistniejące z kolorami podstawowymi. Odpowiedź na 2 grupy może być wynikiem uproszczenia, które ignoruje różnorodność kolorów i ich interakcje. W teorii koloru Ittena, nie tylko kolory podstawowe i pochodne są istotne, ale także ich relacje oraz możliwości mieszania, które tworzą bogate spektrum zastosowań w wizualnych dziedzinach. Ignorowanie tych grup prowadzi do ubogiego zrozumienia kolorów, co może wpływać na jakość projektów artystycznych czy graficznych. Wiedza na temat prawidłowego podziału kolorów jest niezbędna do tworzenia harmonijnych kompozycji oraz skutecznego przekazywania idei wizualnych w każdej dziedzinie, gdzie kolor pełni kluczową rolę.

Pytanie 25

Aby stworzyć wiązankę pogrzebową w jak najniższej cenie, należy zastosować

A. kwiaty drugiej jakości, które nie są zbyt świeże
B. dostępne kwiaty w sezonie
C. rośliny z ozdobnymi liśćmi na podkładzie ze stroiszu świerkowego
D. kwiaty z tropików
Wybór kwiatów drugiego wyboru, które są niezbyt świeże, jest nieodpowiedni, ponieważ nie tylko obniża estetykę wiązanki, ale również wpływa na jej trwałość i ogólne wrażenie. Kwiaty niskiej jakości mogą szybko więdnąć, co jest niepożądane w kontekście ceremonii pogrzebowej. Egzotyczne rośliny, chociaż atrakcyjne wizualnie, często są znacznie droższe, a ich dostępność może być ograniczona, co czyni je niepraktycznym rozwiązaniem w przypadku chęci zminimalizowania kosztów. Rośliny o ozdobnych liściach na podkładzie ze stroiszu świerkowego mogą wyglądać interesująco, ale również mogą wiązać się z wyższymi kosztami, które nie są uzasadnione, szczególnie w trudnych czasach, kiedy koszty pogrzebu są wysokie. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że jakość kwiatów jest mniej istotna, gdy faktycznie estetyka i świeżość mają kluczowe znaczenie dla szacunku i pamięci o zmarłym. Warto kierować się zasadami dobrych praktyk, które wskazują na preferencje dla lokalnych i sezonowych kwiatów, co sprzyja nie tylko ekonomii, lecz także etyce związanej z branżą florystyczną.

Pytanie 26

Której z wymienionych technik używa się, aby przedłużyć świeżość goździków zastosowanych w kompozycji florystycznej?

A. Zanurzenie końców łodyg w gorącej parafinie
B. Częste przycinanie pędów oraz regularne uzupełnianie wody w gąbce
C. Użycie pożywki do gotowych produktów florystycznych
D. Włożenie łodyg na kilka sekund do wrzącej wody
Zanurzenie końcówek łodyg w gorącej parafinie to metoda, która w rzeczywistości nie wspomaga długotrwałej świeżości goździków, a może wręcz przeciwnie - prowadzić do ich uszkodzenia. Parafina, będąc substancją oleistą, zamyka naturalne kanały transportowe rośliny, co uniemożliwia jej prawidłowe wchłanianie wody i substancji odżywczych. Tego typu techniki mogą być używane w niektórych przypadkach, aby zabezpieczyć końcówki łodyg przed utratą wilgoci, jednak nie są one standardem w florystyce. Częste podcinanie pędów i systematyczne dolewanie wody do gąbki, choć na pierwszy rzut oka wydaje się logiczne, nie zawsze jest wystarczające, aby zapewnić odpowiednią długość życia goździków. Podcinanie powinno być wykonywane tylko w przypadku, gdy łodygi są znacznie uszkodzone lub zanieczyszczone, a nie jako rutynowa praktyka. Co więcej, woda w gąbce powinna być regularnie zmieniana, jednak nie jest to jedyna metoda zapewniająca trwałość kompozycji. Wstawienie łodyg na kilka sekund do wrzątku, choć może zabić bakterie, radykalnie zmienia temperaturę kwiatów, co może prowadzić do stresu termicznego i uszkodzenia komórek roślinnych. Właściwe podejście do przedłużania trwałości kwiatów wymaga zrozumienia procesów biologicznych, jakie zachodzą w roślinach, oraz stosowania sprawdzonych metod, które są zgodne z naukowymi standardami florystyki.

Pytanie 27

Liście, które mają brokatową fakturę, są charakterystyczne dla

A. koleusa.
B. gardenii.
C. anturium.
D. gloksynii.
Wybór anturium jest błędny, ponieważ rośliny te znane są głównie z dekoracyjnych kwiatów, a nie z liści. Anturium charakteryzuje się błyszczącymi liśćmi, ale nie mają one brokatowych wzorów typowych dla koleusów. Również gardenia, chociaż ma piękne, ciemnozielone liście, nie wykazuje cech brokatowego wzoru, a jej popularność wynika z pachnących kwiatów, a nie z różnorodności liści. Z kolei gloksynia jest rośliną, która również ma atrakcyjne kwiaty, jednak jej liście są bardziej matowe i nie mają charakterystycznych wzorów. Wybierając rośliny do dekoracji, ważne jest, aby zrozumieć ich unikalne cechy, a nie tylko opierać się na ogólnych wrażeniach wizualnych. Błąd w rozpoznaniu roślin często wynika z powierzchownej analizy ich wyglądu, co prowadzi do mylnych wniosków. Kluczowe jest zwracanie uwagi nie tylko na estetykę, ale także na specyfikę biologiczną i wymagania każdej rośliny. W kontekście pielęgnacji roślin oznacza to również zrozumienie ich preferencji dotyczących światła, wilgotności oraz rodzaju gleby, co z kolei wpływa na ich zdrowie oraz wygląd.

Pytanie 28

W dokumentacji dotyczącej projektu dekoracji ściany, rysunek techniczny służy do przedstawienia

A. szczegółowego przekroju konstrukcji dekoracji ściany
B. ogólnego obrazu dekoracji ściany
C. wizji kolorystycznych dotyczących dekoracji ściany
D. wizji rozwiązania przestrzennego dla dekoracji ściany
Wybór odpowiedzi, który odnosi się do wizji kolorystycznych dekoracji ściany, nie uwzględnia kluczowych aspektów technicznych wymaganych w dokumentacji projektowej. Wizje kolorystyczne służą przede wszystkim do prezentacji estetyki i koncepcji wizualnych, co ma swoje miejsce w etapie twórczym, ale nie dostarczają one informacji potrzebnych do realizacji projektu. Podobnie, wizja rozwiązania przestrzennego, choć istotna w kontekście aranżacji przestrzeni, nie zawiera szczegółów dotyczących materiałów oraz ich struktury, co jest niezbędne dla wykonawców. Ostatecznie, ogólny obraz dekoracji ściany, który mógłby być atrakcyjny w kontekście wizualnym, nie dostarcza istotnych informacji technicznych wymaganych do zrozumienia, jak dana dekoracja będzie funkcjonować w praktyce. Ważnym aspektem jest zrozumienie, że rysunki techniczne są niezbędne do precyzyjnego określenia wymagań konstrukcyjnych, technologicznych i materiałowych. Ignorowanie tego podejścia może prowadzić do wielu problemów podczas realizacji projektu, w tym do błędów w wykonawstwie oraz niezadowolenia klienta z efektu końcowego. Dlatego kluczowe jest, aby dokumentacja projektowa zawierała szczegółowe przekroje konstrukcyjne, które jasno komunikują wszystkie istotne aspekty techniczne.

Pytanie 29

W chłodni z "kontrolowaną atmosferą" przechowuje się róże oraz goździki. Jakie działania należy podjąć, aby regulować poziom tlenu i dwutlenku węgla, odpowiednie dla ciętych kwiatów?

A. Zwiększenie stężenia O2, zwiększenie stężenia CO2
B. Zmniejszenie stężenia O2, zmniejszenie stężenia CO2
C. Zwiększenie stężenia O2, zmniejszenie stężenia CO2
D. Zmniejszenie stężenia O2, zwiększenie stężenia CO2
W przypadku podejść, które sugerują podwyższanie stężenia O2, należy zwrócić uwagę, że wyższe poziomy tlenu prowadzą do przyspieszenia procesów oddychania, co negatywnie wpływa na trwałość ciętych kwiatów. Zwiększenie stężenia O2 przyspiesza także procesy metaboliczne, co skutkuje szybszym wilgotnieniem i obniżeniem jakości kwiatów. Podobnie, podwyższanie stężenia CO2 w połączeniu z wyższym O2 może prowadzić do niepożądanych reakcji, ponieważ nadmiar dwutlenku węgla może ograniczać dostęp tlenu, co jest szkodliwe dla ich zdrowia. Istnieją również błędne przekonania dotyczące obniżania zarówno O2, jak i CO2, które mogą prowadzić do niewłaściwego zrozumienia dynamiki atmosfery kontrolowanej. Obniżenie stężenia CO2 w rzeczywistości nie odpowiada na potrzebę kwiatów, które wymagają odpowiedniego środowiska, aby spowolnić metabolizm. Zrozumienie mechanizmów oddychania i metabolizmu roślin jest kluczowe, aby unikać takich pomyłek. Właściwe podejście do regulacji atmosferycznych pozwala na znaczne wydłużenie trwałości kwiatów oraz poprawę ich jakości, co powinno być celem każdej praktyki związanej z przechowywaniem produktów florystycznych.

Pytanie 30

Można wydłużyć trwałość kwiatów w aranżacji w naczyniu

A. regularnie zmieniając wodę
B. uzupełniając wodę w naczyniu
C. dodając pożywkę do naczynia
D. zamieniając pożywkę w naczyniu
Dostrzeganie alternatywnych metod przedłużania trwałości kwiatów, takich jak dosypywanie pożywki czy regularna wymiana wody, może na pierwszy rzut oka wydawać się sensowne, jednak w praktyce nie są to wystarczające ani efektywne metody. Dosypywanie pożywki do naczynia może prowadzić do nadmiernego stężenia substancji odżywczych w wodzie, co może zaszkodzić kwiatom, doprowadzając do ich przedwczesnego więdnięcia. Ponadto, regularna wymiana wody jest czasochłonnym procesem, który nie zapewnia stabilnych warunków dla roślin, a wręcz przeciwnie - może powodować szok hydratacyjny, zwłaszcza w momencie, gdy kwiaty zostały wcześniej przyzwyczajone do konkretnego poziomu wody. Wymiana pożywki również nie jest skuteczną strategią, ponieważ pożywka musi być dobrze zbilansowana i dostosowana do potrzeb danego gatunku rośliny. Zbyt częste zmiany mogą być stresujące dla kwiatów i prowadzić do obniżenia ich żywotności. W praktyce, najlepszym podejściem do przedłużania trwałości kwiatów jest skoncentrowanie się na utrzymaniu odpowiedniego poziomu wody oraz monitorowaniu jej jakości, co pozwala na regulowanie dostępu do niezbędnych składników odżywczych w sposób bardziej zrównoważony i efektywny.

Pytanie 31

Glamelię jako ozdobę ślubną można stworzyć metodą

A. klejenia z płatków lilii
B. nawlekania z płatków róż
C. drutowania z płatków irysa
D. splatania z liści bluszczu
Klejenie z płatków lilii to technika, która jest szczególnie ceniona w tworzeniu ozdób ślubnych, takich jak glamelie. Płatki lilii charakteryzują się dużą powierzchnią, dzięki czemu łatwo je formować i łączyć w różnorodne kompozycje. Proces klejenia pozwala na precyzyjne umiejscowienie każdego płatka, co jest kluczowe w uzyskiwaniu estetycznych efektów. W branży florystycznej standardy dotyczące użycia kleju są ściśle określone – należy stosować kleje florystyczne, które są bezpieczne dla roślin i nie wpływają na ich wygląd. Ozdoby wykonane tą techniką są trwałe i odporne na działanie czasu, co czyni je idealnym wyborem na tak wyjątkową okazję jak ślub. Przykładem zastosowania tej techniki może być stworzenie bukietu ślubnego, w którym lilia z płatków jest głównym elementem, podkreślającym urodę panny młodej. Warto także pamiętać o tym, że wykorzystanie płatków lilii w ozdobach ślubnych odzwierciedla elegancję i romantyzm, co jest zgodne z aktualnymi trendami w branży ślubnej.

Pytanie 32

W cienistym pojemniku na tarasie zaleca się zasadzić

A. petunię ogrodową
B. ostróżkę ogrodową
C. miodunkę plamistą
D. uczep rózgowaty
Miodunka plamista, znana też jako Pulmonaria officinalis, to super roślina, jeśli masz cień w ogrodzie. Preferuje półcień i cień, więc świetnie się sprawdzi w takich miejscach. Jej liście są naprawdę ładne, mają srebrzyste plamki, a do tego kwiaty, które wybuchają na wiosnę, przyciągają pszczoły. To bonus dla ogrodników! Co ciekawe, dobrze rośnie w różnych glebach, byleby były wilgotne. Dlatego, jeśli myślisz o sadzeniu na tarasie, gdzie słońca jest mało, to miodunka to strzał w dziesiątkę. Ale pamiętaj, żeby postawić ją w osłoniętym kącie, bo bez bezpośredniego słońca będzie miała lepsze warunki do wzrostu. Co więcej, miodunka pomaga poprawić jakość gleby - to coś, co naprawdę warto docenić. Dlatego, planując ogród w cieniu, miodunka powinna być na Twojej liście!

Pytanie 33

Która z poniższych technik jest najczęściej stosowana do utrwalania koloru i kształtu suszonych kwiatów?

A. Parzenie
B. Gotowanie
C. Zamrażanie
D. Suszenie na powietrzu
Zamrażanie, jako metoda utrwalania kwiatów, jest często mylone z procesem liofilizacji, który faktycznie polega na zamrażaniu i usuwaniu wilgoci z materiału. Jednak samo zamrażanie nie jest skuteczne w utrwalaniu koloru i kształtu kwiatów, ponieważ prowadzi do ich zniszczenia przez kryształki lodu, które uszkadzają struktury komórkowe. Gotowanie to technika całkowicie nieodpowiednia dla suszenia kwiatów, ponieważ wysoka temperatura powoduje ich rozpad i utratę koloru. Z kolei parzenie, choć czasem stosowane w innych kontekstach konserwacji roślin, nie jest wykorzystywane do suszenia kwiatów, ponieważ prowadzi do ich zwiędnięcia i utraty kształtu. Błędne przekonania o tych metodach wynikają często z braku wiedzy na temat procesów biologicznych zachodzących w roślinach. W rzeczywistości, dla zachowania estetyki suszonych kwiatów, kluczowe jest powolne i kontrolowane usuwanie wilgoci, co zapewnia suszenie na powietrzu. Zrozumienie różnic między tymi metodami jest istotne dla osiągnięcia pożądanych rezultatów w praktyce florystycznej.

Pytanie 34

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli określ, który sposób postępowania przedłuży trwałość ciętych narcyzów.

Przedłużanie trwałości kwiatów ciętych
Cechy roślinSposób postępowania
łodygi wydzielające sok mlecznyopalanie końców łodyg nad płomieniem
łodygi wydzielające śluzumieszczanie łodyg w ciepłej wodzie
łodygi mięsiste i uwodnionenakłuwanie szpilką części łodyg znajdujących się pod wodą
łodygi puste w środkunakłuwanie szpilką górnej części łodyg nad wodą

A. Opalanie końców łodyg nad płomieniem.
B. Umieszczanie łodyg w ciepłej wodzie.
C. Nakłuwanie szpilką części łodyg znajdujących się pod wodą.
D. Nakłuwanie szpilką górnej części łodyg nad wodą.
Wybór innych metod, takich jak nakłuwanie łodyg szpilką nad wodą, opalanie końców łodyg płomieniem, czy nakłuwanie dolnych części łodyg pod wodą, jest nieodpowiedni i może prowadzić do osłabienia ciętych narcyzów. Nakłuwanie łodyg może wydawać się techniką, która ma na celu zwiększenie ich zdolności do wchłaniania wody, jednak w rzeczywistości może spowodować uszkodzenie tkanek roślinnych, co prowadzi do ich obumierania. Opalanie końców łodyg jest metodą stosowaną w przypadku niektórych innych roślin, ale nie jest zalecana dla narcyzów, ponieważ wysoka temperatura może spalić tkanki i zablokować ich zdolność do pobierania wody. Nakłuwanie dolnych części łodyg pod wodą również nie przynosi oczekiwanych rezultatów, ponieważ nie eliminuje problemu z tworzeniem się śluzu. W rzeczywistości, te metody mogą prowadzić do większego uszkodzenia rośliny i skrócenia jej trwałości. Kluczowe jest zrozumienie, że skuteczność pielęgnacji ciętych kwiatów opiera się na ich naturalnych zdolnościach do wchłaniania wody, a metody, które zakłócają ten proces, są szkodliwe. Zgodnie z aktualnymi standardami i dobrymi praktykami, należy zawsze dążyć do zapewnienia ciętym kwiatom optymalnych warunków, które umożliwią im zachowanie świeżości jak najdłużej.

Pytanie 35

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli wskaż temperaturę przechowywania w chłodni ściętych frezji.

Typ kwiatostanuTemperatura przechowywania
w chłodni
A. Koszyczek2°C – 4°C
B. Kolba12°C – 13°C
C. Kłos1°C – 2°C
D. Grono0°C – 1°C

A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Frezja to roślina, której kwiatostany mają charakterystyczny kształt kłosa. W przechowywaniu ciętych kwiatów, odpowiednia temperatura jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ich trwałość i świeżość. Zgodnie z literaturą ogrodniczą, kwiatostany typu kłos powinny być przechowywane w chłodni w temperaturze od 1°C do 2°C. Dzięki utrzymywaniu tak niskiej temperatury, procesy metaboliczne rośliny są znacznie spowolnione, co przyczynia się do dłuższego zachowania świeżości. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być zachowanie ciętych frezji w kwiaciarniach lub podczas transportu, gdzie odpowiednia temperatura przechowywania może znacząco wpłynąć na zadowolenie klientów oraz sprzedaż. Ponadto, stosowanie standardów przechowywania, takich jak te określone przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), może pomóc w zapewnieniu jakości produktów florystycznych na każdym etapie dystrybucji.

Pytanie 36

Aby stworzyć wiosenną kompozycję z kwitnących gałęzi, florysta zastosuje

A. wierzby sachalińskie i derenie białe
B. różę pomarszczoną oraz trzmielinę Fortune'a
C. oczary pośrednie oraz forsycje pośrednie
D. katalpę bignoniową i wiśnie piłkowane
Wybór innych roślin, takich jak katalpa bignoniowa, wiśnia piłkowana, róża pomarszczona czy trzmielina Fortune'a, miałby swoje uzasadnienie, jednak nie są to gatunki, które najlepiej nadają się do wiosennych kompozycji kwiatowych. Katalpa bignoniowa (Catalpa bignonioides), choć efektowna, kwitnie znacznie później, w czerwcu, co czyni ją nieodpowiednią do wiosennej aranżacji. Jej duże liście i kwiaty mogą zdominować inne rośliny w kompozycji, co sprawia, że nie spełnia wymogów wczesnowiosennego wystroju. Wiśnia piłkowana (Prunus serrulata) również kwitnie na wiosnę, ale jej sezon kwitnienia jest krótki i często zbiega się z opadaniem płatków, co nie sprzyja trwałości kompozycji. Róża pomarszczona (Rosa rugosa) to z kolei krzew, którego kwitnienie przypada na lato, a trzmielina Fortune'a (Euonymus fortunei) to roślina ozdobna, której walory estetyczne ujawniają się w innym kontekście. Wybierając rośliny do florystycznej kompozycji, niezbędne jest zrozumienie ich cyklu życia, czasu kwitnienia oraz estetycznych właściwości. Błędem jest ignorowanie tych aspektów, co prowadzi do niewłaściwego doboru roślin, które nie współgrają ze sobą zarówno pod względem wizualnym, jak i czasowym. Dobre praktyki w florystyce zalecają tworzenie kompozycji na podstawie harmonii kwitnienia oraz zgodności kolorystycznej, co w przypadku wymienionych niepoprawnych odpowiedzi nie zostało uwzględnione.

Pytanie 37

Candleholder jest przeznaczony do trzymania

A. świec
B. szyszek
C. kwiatów
D. liści
Candleholder, czyli świecznik, jest elementem dekoracyjnym oraz funkcjonalnym, zaprojektowanym specjalnie do utrzymywania świec w stabilnej pozycji. Jego podstawową funkcją jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas spalania świec poprzez zapobieganie ich przewracaniu się oraz zbieraniu wosku. Świeczniki występują w różnych formach, od prostych, minimalistycznych konstrukcji po bardziej skomplikowane, artystyczne projekty, co czyni je uniwersalnym elementem zarówno wnętrz klasycznych, jak i nowoczesnych. Warto zwrócić uwagę na materiały, z jakich są wykonane, gdyż mogą one wpływać na estetykę oraz bezpieczeństwo użytkowania. Przykładowo, metalowe świeczniki mogą wytrzymać wyższą temperaturę i są mniej podatne na uszkodzenia w porównaniu do tych wykonanych z plastiku. Stosowanie świeczników zgodnie z ich przeznaczeniem, czyli do świec, jest zgodne z najlepszymi praktykami i normami bezpieczeństwa, co minimalizuje ryzyko pożaru oraz pozwala cieszyć się chwilami relaksu przy blasku świec.

Pytanie 38

Wyznacz rzeczywiste wymiary stołu na przyjęcie urodzinowe, który na projektach w skali 1:20 ma długość wynoszącą 16 cm i szerokość równą 7,5 cm?

A. 300 cm x 120 cm
B. 160 cm x 75 cm
C. 240 cm x 112 cm
D. 320 cm x 150 cm
Obliczając wymiary rzeczywiste stołu urodzinowego na podstawie rysunków projektowych sporządzonych w skali 1:20, musimy pamiętać, że skala ta oznacza, że 1 cm na rysunku odpowiada 20 cm w rzeczywistości. Dlatego, aby uzyskać wymiary rzeczywiste, należy pomnożyć długość i szerokość podane na rysunku przez 20. W tym przypadku długość 16 cm przelicza się na 16 cm x 20 = 320 cm, a szerokość 7,5 cm przelicza się na 7,5 cm x 20 = 150 cm. Takie przeliczenia są kluczowe w wielu dziedzinach, takich jak architektura czy projektowanie wnętrz, gdzie precyzyjne odzwierciedlenie wymiarów jest niezbędne do właściwego wykonania zamówienia. Dobrą praktyką jest zawsze zwracać uwagę na skalę w dokumentacji projektowej, aby uniknąć pomyłek w wymiarowaniu mebli czy przestrzeni. W tym przypadku odpowiedź 320 cm x 150 cm jest zatem całkowicie poprawna i zgodna z zasadami przeliczania wymiarów w skali.

Pytanie 39

Jakie jest zastosowanie haczyków rzymskich w florystyce?

A. do przypinania florystycznych ozdób do włosów
B. do przypinania kwiatów do klapy marynarki Pana Młodego
C. do mocowania dekoracji florystycznych na ścianie
D. do przytwierdzania zieleni do podłoża ze słomy
Przymocowywanie dekoracji florystycznych do ściany nie jest funkcją haftków rzymskich. W rzeczywistości, do takiego celu wykorzystuje się inne narzędzia, takie jak kleje, taśmy montażowe lub specjalne uchwyty. Haftki rzymskie nie są projektowane do przymocowywania elementów do twardych powierzchni, ponieważ ich budowa i mechanizm działania jest dostosowany do łączenia roślinnych elementów z miękkimi podkładami. Przypinanie ozdób do włosów jest także niepoprawnym zastosowaniem haftków rzymskich. W takim przypadku bardziej odpowiednie byłyby klamry lub spinki, które zostały zaprojektowane z myślą o utrzymywaniu dekoracji na włosach. Kolejny błąd to pomysł przypinania kwiatów do klapy marynarki Pana Młodego. Chociaż kwiaty są często przypinane do marynarek, do tego celu używa się specjalnych szpilków lub broszek, które są bardziej odpowiednie w kontekście ich estetyki i funkcjonalności. Zrozumienie zastosowań poszczególnych narzędzi i technik w florystyce jest kluczowe dla osiągnięcia profesjonalnych rezultatów. W branży florystycznej kluczowe jest precyzyjne dobieranie narzędzi do specyficznych zadań, aby uniknąć nieefektywnych rozwiązań i problemów z trwałością kompozycji.

Pytanie 40

Kolaże z roślin zasuszonych metodą zielnikową powinno się przechowywać

A. w kartonach, w wilgotnym oraz ciemnym pomieszczeniu
B. w foliowych workach, w wilgotnym i nieprzewiewnym miejscu
C. w metalowych pojemnikach, w chłodnym i nieprzewiewnym miejscu
D. w kartonach, w suchym i przewiewnym pomieszczeniu
Odpowiedź wskazująca na przechowywanie kolaży z roślin zasuszonych metodą zielnikową w kartonach, w suchym i przewiewnym pomieszczeniu jest poprawna z kilku powodów. Przede wszystkim, kartony są materiałem, który zapewnia odpowiednią wentylację, co jest kluczowe dla zapobiegania pleśni i gniciu. Wysoka wilgotność sprzyja rozwojowi mikroorganizmów, co negatywnie wpływa na zachowanie jakości roślin. Suchość pomieszczenia pozwala na dłuższe przechowywanie, a przewiewność umożliwia cyrkulację powietrza, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie konserwacji materiałów roślinnych. Przykładowo, wiele instytucji zajmujących się botanika i zielnikami stosuje właśnie takie warunki dla przechowywania kolekcji, aby zachować ich integralność przez długie lata. Dodatkowo, unikanie bezpośredniego światła słonecznego jest istotne, aby nie doprowadzić do blaknięcia kolorów oraz degradacji struktur komórkowych roślin. Ogólnie rzecz biorąc, takie metody są zgodne z zaleceniami zarówno w kontekście naukowym, jak i kolekcjonerskim, co potwierdza słuszność tej odpowiedzi.