Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 29 maja 2025 23:10
  • Data zakończenia: 29 maja 2025 23:29

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Od czego będzie zależała struktura paszy uzyskana w wyniku śrutowania w bijakowym śrutowniku?

A. ilości i rozmieszczenia bijaków na wirniku
B. wielkości otworów w użytych sitach
C. prędkości obrotów wirnika z bijakami
D. rozmiaru szczeliny otwarcia zasuwy podajnika
Jak widzisz, wielkość oczek w sitach to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o to, jak pasza wychodzi z śrutownika. Sitka z różnymi średnicami pozwalają uzyskać paszę o różnych granulacjach, co wpływa na to, jak zwierzęta ją przyswajają. Na przykład, dla drobiu lepiej użyć mniejszych oczek, żeby pasza była bardziej drobna. To pomaga w lepszym wchłanianiu składników odżywczych. Natomiast dla bydła czy trzody chlewnej, większe cząstki mogą być korzystne, więc wtedy lepiej wybrać sitka z większymi oczkami. To wszystko ma też znaczenie dla dalszej obróbki paszy, jak mieszanie czy pelletyzacja, a na końcu wpływa to na jakość i akceptację produktu na rynku. Także, dobór sit to kluczowa sprawa, żeby mieć dobrą paszę i zminimalizować koszty jej produkcji.

Pytanie 3

Na podstawie danych zawartych w tabeli koszt brutto naprawy dojarki polegający na wymianie łopatek pompy i gum strzykowych jednego aparatu udojowego, wraz z robocizną, wyniesie

Lp.Nazwa części / usługiCena netto [zł]VAT [%]
1Silikonowe gumy strzykowe (komplet)80,0023
2Łopatki pompy (komplet)120,0023
3Robocizna100,008

A. 369 zł
B. 354 zł
C. 300 zł
D. 346 zł
Koszt brutto naprawy dojarki wynoszący 354 zł został obliczony na podstawie szczegółowego zestawienia kosztów związanych z wymianą łopatek pompy oraz silikonowych gum strzykowych, które są kluczowymi elementami w działaniu aparatu udojowego. W skład kosztu brutto wchodzi nie tylko cena samych części, ale również ich montaż, co jest zgodne z obowiązującymi praktykami w branży napraw udojowych. Warto zwrócić uwagę, że przy obliczeniach zawsze należy uwzględniać podatek VAT, który w tym przypadku został właściwie doliczony. Przykład ten ilustruje, jak ważne jest sumowanie kosztów zarówno części, jak i robocizny w celu uzyskania pełnego obrazu wydatków. W sektorze rolniczym, w którym działają dojarki, precyzyjne kalkulacje kosztów są niezbędne do efektywnego zarządzania budżetem i planowania wydatków na konserwację sprzętu, co jest zgodne z zasadami efektywności ekonomicznej.

Pytanie 4

Który zespół w kombajnie zbożowym powinien być poddany wyrównaniu statycznemu i dynamicznemu przed jego zamontowaniem po dokonaniu naprawy?

A. Bęben młócący
B. Klepisko młocarni
C. Kłosownik-żubrownik
D. Wytrząsacz klawiszowy
Bęben młócący w kombajnie zbożowym jest kluczowym elementem odpowiedzialnym za oddzielanie ziarna od słomy. Aby zapewnić jego prawidłowe funkcjonowanie, przed zamontowaniem do maszyny po naprawie musi być wyrównoważony zarówno statycznie, jak i dynamicznie. Wyrównoważenie statyczne polega na usunięciu wszelkich nierówności masy, które mogą prowadzić do drgań w stanie spoczynku, natomiast wyrównoważenie dynamiczne dąży do eliminacji drgań podczas pracy. Niewłaściwie wyrównoważony bęben młócący może prowadzić do szybszego zużycia elementów maszyny, zwiększonego oporu, a nawet uszkodzenia podzespołów. W praktyce, operatorzy powinni stosować techniki takie jak użycie wag elektronicznych, aby precyzyjnie określić rozmieszczenie masy na bębnie oraz wykorzystać maszyny do wyrównoważania, które pomogą w identyfikacji i korekcie nierówności. Dobre praktyki wskazują, że regularne kontrole wyrównoważenia bębna młócącego są niezbędne dla utrzymania efektywności maszyn rolniczych, co przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne i dłuższą żywotność sprzętu.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jakie są powody, dla których traktor wykazuje stałą skłonność do zbaczania z drogi w jedną stronę, pomimo prawidłowego ciśnienia w oponach, sprawnych łożysk kół oraz funkcjonującej przekładni kierowniczej?

A. Ujemne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic
B. Zbyt mała zbieżność kół
C. Różne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic kół kierowanych
D. Zbyt duża zbieżność kół
Różne kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnic kół kierowanych to kluczowy czynnik wpływający na stabilność toru jazdy ciągnika. Kąt wyprzedzenia sworzni zwrotnic jest istotny dla właściwego kierowania pojazdem; jego różnice pomiędzy kołami mogą prowadzić do asymetrycznego działania podczas jazdy. Kiedy jeden z sworzni ma inny kąt wyprzedzenia niż drugi, koła mogą niechcący dążyć do obracania się w jednym kierunku, co skutkuje zbaczaniem z toru. Praktyka w diagnostyce pojazdów rolniczych oraz standardy branżowe zalecają regularne sprawdzanie i kalibrację tych kątów, aby zapewnić właściwe prowadzenie. Zastosowanie odpowiednich narzędzi do pomiaru geometrii kół, takich jak specjalistyczne urządzenia do alignacji, pozwala na precyzyjne ustalenie kątów wyprzedzenia i ich ewentualną korekcję. W efekcie, dbając o prawidłowe kąty wyprzedzenia, można zredukować zużycie opon oraz poprawić komfort jazdy, co jest niezwykle ważne w kontekście wydajności i bezpieczeństwa pracy ciągnika.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

W Polsce olej napędowy typu F (zimowy) jest dostępny do sprzedaży

A. od 31 grudnia do 20 marca
B. przez cały rok
C. od 16 kwietnia do 30 września
D. od 16 listopada do końca lutego
Odpowiedź, że olej napędowy gatunku F (zimowy) w Polsce jest sprzedawany od 16 listopada do końca lutego, jest prawidłowa, ponieważ ten okres jest zgodny z regulacjami prawnymi wprowadzonymi przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz związanymi z warunkami atmosferycznymi, które wpływają na właściwości paliw. Olej napędowy zimowy charakteryzuje się niższą temperaturą krzepnięcia, co jest kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowego działania w niskich temperaturach. Zastosowanie oleju napędowego zimowego jest szczególnie istotne w transporcie i logistyce, gdzie niezawodność pojazdów jest niezbędna. W praktyce, w okresie zimowym, stosowanie oleju napędowego gatunku F pozwala uniknąć problemów z zapychaniem filtrów paliwowych oraz zapewnia lepszą wydajność silników w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dobrą praktyką jest również monitorowanie prognoz pogodowych i dostosowywanie rodzaju paliwa do panujących warunków, co jest zgodne z zasadą efektywności energetycznej i bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Jaki będzie koszt osuszenia 100 ton zboża o wilgotności 18% do 14% oraz 50 ton zboża z wilgotnością 16% do 14%, jeśli cena wysuszenia jednej tony zboża o 1% wynosi 10 zł?

A. 6 000 zł
B. 5 000 zł
C. 8 000 zł
D. 4 000 zł
Analizując pozostałe odpowiedzi, można dostrzec typowe błędy logiczne oraz nieporozumienia związane z obliczeniami. Na przykład, odpowiedź sugerująca koszt 8 000 zł sprzyja przekonaniu, że całkowita ilość wody usuniętej z ziarna była znacznie wyższa niż w rzeczywistości. W rzeczywistości, konieczność obniżenia wilgotności jest ograniczona do konkretnej wartości, co bezpośrednio wpływa na całkowity koszt. Ponadto, odpowiedzi zawierające wartości 4 000 zł i 6 000 zł również mylą się w obliczeniach i nie uwzględniają wszystkich partii zboża, co prowadzi do błędnych wniosków. Przy ocenie kosztów wysuszenia, mylona jest skala redukcji wilgotności oraz jej wpływ na całkowity koszt operacji. Kluczowe jest, aby podczas takich obliczeń skupić się na absolutnych wartościach i nie ignorować żadnego z elementów, co może prowadzić do niepełnych danych. Tego rodzaju błędy są powszechne w analizach kosztów i pokazują, jak ważne jest zrozumienie procesów technologicznych oraz umiejętność podejmowania decyzji na podstawie poprawnych kalkulacji. Doświadczenie w tej branży wymaga nie tylko znajomości kosztów, ale także umiejętności analizy i wnioskowania przy użyciu odpowiednich danych.

Pytanie 11

W czasie długoterminowego przechowywania ciągnika akumulatory należy

A. oczyścić, zakonserwować zaciski smarem stałym, a do każdego ogniwa dolać elektrolitu
B. odłączyć, uzupełnić elektrolit, a zaciski zabezpieczyć olejem
C. zdemontować, dokręcić korki i trzymać w chłodnym, ciemnym miejscu
D. zdemontować i umieścić w ciepłym, suchym miejscu z możliwością okresowego doładowania
Właściwe przechowywanie akumulatorów jest kluczowe dla ich długowieczności i efektywności. Odpowiedź wskazująca na wymontowanie akumulatorów oraz ich przechowywanie w ciepłym, suchym miejscu z możliwością okresowego doładowania jest zgodna z zaleceniami producentów akumulatorów. W takich warunkach minimalizowane jest ryzyko korozji i uszkodzeń wynikających z niskich temperatur oraz nadmiernej wilgoci, które mogą prowadzić do strat elektrolitu. Ponadto, regularne doładowanie akumulatorów zapobiega ich głębokiemu rozładowaniu, co jest kluczowe dla zachowania ich pojemności i wydajności. Przykładem praktycznym może być użycie inteligentnej ładowarki, która automatycznie dostosowuje napięcie i prąd ładowania, co jest szczególnie ważne w przypadku akumulatorów AGM lub żelowych. Stosowanie się do tych wytycznych pozwala na zachowanie wysokiej sprawności akumulatora przez dłuższy czas oraz minimalizuje ryzyko awarii w kluczowych momentach eksploatacji ciągnika.

Pytanie 12

Część układu zawieszenia, która chroni nadwozie pojazdu przed zbyt dużym przechyleniem w trakcie pokonywania zakrętów, to

A. wahacz
B. resor
C. stabilizator
D. amortyzator
Stabilizator, znany również jako stabilizator przechyłów lub drążek stabilizacyjny, jest kluczowym elementem układu zawieszenia, który ma na celu ograniczenie przechylania się nadwozia pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Działa on poprzez minimalizację różnicy w wysokości między lewym a prawym kołem, co z kolei poprawia stabilność i kontrolę pojazdu. W praktyce, stabilizator łączy się z wahaczami i przenosi siły działające na zawieszenie, umożliwiając równomierne rozłożenie obciążenia. Dobre praktyki w zakresie projektowania układów zawieszenia zalecają stosowanie stabilizatorów w pojazdach osobowych oraz sportowych, aby zwiększyć ich osiągi i bezpieczeństwo. Przykładowo, w samochodach wyścigowych, stosowanie sztywnych drążków stabilizacyjnych pozwala na szybsze przechodzenie przez zakręty bez utraty przyczepności. Stabilizatory są również coraz częściej wykorzystywane w pojazdach elektrycznych, gdzie ich rola w zapewnieniu stabilności staje się kluczowa ze względu na różnice w rozkładzie masy.

Pytanie 13

Jeśli w pasach słomy za kombajnem widoczne są kłosy z niewymłóconym ziarnem, mimo że zespół młócący jest prawidłowo ustawiony, to co może być tego przyczyną?

A. zużyciem zespołu omłotowego
B. przepełnionym zbiornikiem ziarna
C. zapchaniem zespołu czyszczącego
D. zbyt dużą prędkością nagarniacza
Zużycie zespołu omłotowego jest powszechnym problemem w procesie młócenia, które może prowadzić do sytuacji, w której w pasach słomy pozostają kłosy z niewymłóconym ziarnem. Zespół omłotowy, którego kluczowym zadaniem jest oddzielanie ziarna od plew, może z biegiem czasu tracić swoją efektywność z powodu zużycia mechanicznych elementów, takich jak wirnik czy młocarnia. Przykładowo, jeśli elementy te są zbyt zużyte, nie będą w stanie skutecznie rozbić kłosów, co prowadzi do pozostawienia dużej ilości ziaren w słomie. Praktyczne działanie obejmuje regularne kontrole i konserwację zespołu omłotowego, a także wymianę zużytych części zgodnie z zaleceniami producenta oraz standardami branżowymi. Należy również zwrócić uwagę na parametry pracy maszyny, takie jak prędkość obrotowa zespołu omłotowego oraz jego ustawienia, które powinny być dostosowane do rodzaju zbieranego zboża, co pozwoli na maksymalną efektywność procesu młócenia.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Analiza za pomocą endoskopu umożliwia ocenę stanu technicznego

A. elementów układu wydechowego pojazdu
B. powietrznego układu chłodzenia silnika
C. przestrzeni zamkniętych bez ich demontażu
D. osprzętu zewnętrznego silnika
Odpowiedź dotycząca możliwości oceny stanu technicznego przestrzeni zamkniętych bez ich demontażu jest prawidłowa, ponieważ stosowanie sondy endoskopowej w diagnostyce technicznej staje się standardem w wielu branżach, w tym w motoryzacji, lotnictwie oraz przemyśle. Sonda endoskopowa umożliwia wizualizację trudno dostępnych miejsc, takich jak wnętrza silników, układów wydechowych czy komór spalania, co pozwala na dokładną ocenę ich stanu. Dzięki zastosowaniu oświetlenia LED i wysokiej rozdzielczości kamer, technicy mogą zidentyfikować uszkodzenia, osady lub inne nieprawidłowości bez konieczności rozkręcania i demontażu podzespołów. W praktyce, inspekcja endoskopowa nie tylko oszczędza czas i koszty związane z demontażem, ale także minimalizuje ryzyko uszkodzeń, które mogą wystąpić podczas rozkładania i składania elementów. Zgodnie z zaleceniami branżowymi, wprowadzenie takich technologii jest nie tylko korzystne, ale wręcz zalecane w celu zapewnienia wysokiej jakości diagnostyki i serwisu.

Pytanie 16

Wybierz zestaw urządzeń niezbędnych w procesie zbioru trawy na sianokiszonkę.

A. Kosiarka rotacyjna, przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel, nośnik bel
B. Przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel
C. Kosiarka rotacyjna, prasa zwijająca, owijarka bel
D. Przetrząsaczo-zgrabiarka, prasa zwijająca, owijarka bel, rozdrabniacz bel, nośnik bel
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne maszyny do efektywnego procesu zbioru trawy na sianokiszonkę. Kosiarka rotacyjna jest kluczowym elementem, który służy do koszenia trawy na odpowiednią wysokość, co zapewnia optymalny rozwój roślin i jakość materiału do zbioru. Przetrząsaczo-zgrabiarka, jako kolejny element, pozwala na równomierne rozłożenie skoszonej trawy, co przyspiesza jej suszenie oraz ułatwia zbiór. Prasa zwijająca jest niezbędna do formowania beli sianokiszonki, co zwiększa efektywność transportu i przechowywania. Owijarka bel natomiast zabezpiecza beli przed wilgocią i pleśnią, co jest kluczowe dla zachowania wartości odżywczych paszy. Nośnik bel, jako dodatkowy element wyposażenia, zapewnia efektywny transport i składowanie gotowych producentów, co jest istotne dla zarządzania farmą. Zastosowanie tych maszyn zgodnie z dobrą praktyką rolniczą przyczynia się do zwiększenia wydajności i jakości zbiorów, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 17

Jakie mogą być powody sytuacji, w której prawidłowo ustawiony pług ma skłonność do ściągania w jedną stronę?

A. Wytarte odkładnice
B. Wyczerpane lemiesze
C. Zużyte lub wygięte płozy
D. Niewłaściwie dobrana regulacja głębokości pracy
Starcie lub wygięcie płozów może prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia pługa w trakcie pracy, co skutkuje jego tendencją do ściągania w jedną stronę. Płozy to elementy, które odpowiadają za stabilizację narzędzia w glebie, a ich nieidealny stan wpływa na równomierne rozkładanie sił działających na pług. W przypadku, gdy płozy są starte, ich powierzchnia kontaktowa z glebą jest mniejsza, co powoduje, że pług może nie trzymać się linii roboczej, a zamiast tego będzie zbaczał w stronę, gdzie płoza jest mniej efektywna. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne kontrolowanie stanu płozy oraz ich odpowiednia wymiana lub prostowanie, zgodnie z normami producenta. Utrzymanie pługa w dobrym stanie technicznym jest kluczowe dla efektywności orki, a także dla zapewnienia optymalnego zużycia paliwa i zmniejszenia ryzyka uszkodzenia gleby. Dlatego przed każdym sezonem warto przeprowadzić dokładny przegląd sprzętu, aby uniknąć problemów z jego działaniem.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jaki będzie łączny koszt wymiany opon w samochodzie dostawczym, jeżeli przy zakupie czterech opon w zakładzie usługowym wykonawca udziela 10% rabatu na opony i 20% na robociznę?

L.p.WyszczególnienieCena jednostkowa brutto [zł]
1Opona250,00
2Koszt wymiany ( jedno koło)25,00

A. 920,00 zł
B. 1 080,00 zł
C. 980,00 zł
D. 1 000,00 zł
Łączny koszt wymiany opon w samochodzie dostawczym, który wynosi 980,00 zł, jest wynikiem precyzyjnego zastosowania rabatów na zakupione opony oraz usługi wymiany. Cena czterech opon przed rabatem wynosi 1 000,00 zł, co jest typowe dla tej klasy produktów. Po uwzględnieniu 10% rabatu, cena opon spada do 900,00 zł. Rabaty są powszechnie stosowane w branży motoryzacyjnej, aby zachęcić klientów do większych zakupów. Koszt robocizny, który przed rabatem wynosi 100,00 zł, po zastosowaniu 20% rabatu wynosi 80,00 zł. Sumując 900,00 zł za opony i 80,00 zł za robociznę, otrzymujemy łączny koszt wynoszący 980,00 zł. Zrozumienie, jak stosować rabaty w praktyce jest istotne dla efektywnego zarządzania budżetem na konserwację pojazdów, szczególnie w przypadku flot samochodowych, gdzie oszczędności mogą mieć znaczący wpływ na koszty operacyjne.

Pytanie 20

Do smarowania podwozi pojazdów mechanicznych, sworzni, przegubów oraz pozostałych węzłów tarcia w temperaturach od -10°C do 60°C powinien być użyty smar

A. ŁT 42
B. silikonowy
C. STP
D. grafitowy
Smar grafitowy to może i znany produkt, ale nie jest najlepszym wyborem do smarowania podwozi pojazdów. W sumie, działa on w specyficznych warunkach, ale może nie wystarczyć tam, gdzie są duże przeciążenia i zmiany temperatur. A smar ŁT 42? Może być problematyczny, bo nie nadaje się do pełnego zakresu temperatur, co wpływa na to, jak dobrze smaruje w ekstremalnych sytuacjach. Z kolei silikonowy smar to inna bajka – sprawdza się tam, gdzie trzeba odporności na wysokie temperatury, ale w pojazdach może nie dawać odpowiedniego oporu przy dużych obciążeniach. Często ludzie mylą smary tylko przez ich nazwę czy skład, a to błąd. Wybór smaru powinien być dokładnie przemyślany w kontekście jego zastosowania i technicznych wymagań, a nie bazowany na ogólnych założeniach.

Pytanie 21

Aby uzyskać poprawny wynik pomiaru siły hamowania na urządzeniu rolkowym, konieczne jest

A. stabilizacja pojazdu na stanowisku poprzez umieszczenie klinów pod kołami drugiej osi
B. przeprowadzenie kontroli oraz regulacji ciśnienia w ogumieniu przed pomiarem
C. odłączenie hamulca drugiej osi, która jest hamowana
D. przeprowadzenie wymiany płynu hamulcowego przed wykonaniem badania
Twoja odpowiedź o tym, że przed pomiarem siły hamowania trzeba sprawdzić ciśnienie w oponach, jest jak najbardziej trafna. Odpowiednie ciśnienie w ogumieniu jest mega ważne, bo wpływa na to, jak dokładnie zmierzymy siłę hamowania. Jak opony nie mają dobrego ciśnienia, to mogą źle przylegać do rolek, a to z kolei fałszuje nasze wyniki pomiarów. Z doświadczenia wiem, że zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie może sprawić, że każde koło będzie hamować inaczej, co daje straszne błędy. Organizacje zajmujące się bezpieczeństwem drogowym mówią, że warto kontrolować ciśnienie zawsze przed testami, żeby mieć pewność, że wyniki są wiarygodne. Kontrola ciśnienia to także część dbania o pojazd, którą powinien robić każdy mechanik, żeby wszystko działało jak należy. Podsumowując, kluczowe jest, aby ogumienie było w dobrych warunkach, żeby wyniki naszych testów były powtarzalne i dokładne.

Pytanie 22

Jakie urządzenie wykorzystuje się do mechanicznego zwalczania chwastów w redlinach ziemniaków?

A. Kultywator z zębami sprężynowymi i gęsiostópkami
B. Kultywator o zębach lekkich z redlicami
C. Brona sprężynowa
D. Brona chwastownik
Kultywator o zębach sprężynowych z gęsiostópkami, bronę sprężynową oraz kultywator o zębach lekkich z redliczkami można mylnie uznać za narzędzia odpowiednie do niszczenia chwastów w redlinach ziemniaków, jednak każde z tych narzędzi ma istotne ograniczenia. Kultywator o zębach sprężynowych z gęsiostópkami jest zaprojektowany głównie do spulchniania gleby i nie zapewnia wystarczającej precyzji w niszczeniu chwastów, co może prowadzić do ich wzrostu, a tym samym osłabienia upraw. Bronę sprężynową można wykorzystać w ogólnym procesie uprawy, ale jej działanie na chwasty jest ograniczone, a niewłaściwe zastosowanie może skutkować niezamierzonym usuwaniem pożądanych roślin. Z kolei kultywator o zębach lekkich z redliczkami, choć może być przydatny w niektórych zastosowaniach, nie jest optymalnym rozwiązaniem do walki z chwastami, gdyż jego konstrukcja nie pozwala na efektywne usuwanie chwastów, szczególnie w wypadku większych zarośli. Zastosowanie tych narzędzi może prowadzić do nieefektywnego zarządzania chwastami, co z kolei może skutkować większymi stratami w plonach i zwiększeniem kosztów produkcji. Dlatego kluczowe jest, aby zrozumieć, jakie narzędzia są najbardziej odpowiednie dla danego celu, a także jakie metody są zgodne z dobrymi praktykami agronomicznymi.

Pytanie 23

Zgodna kolejność działań przy łączeniu maszyny zawieszanej z ciągnikiem wymaga precyzyjnego podjechania tyłem do urządzenia, a potem w następującej kolejności:

A. wyłączeniu biegu, połączeniu cięgien dolnych, wału przegubowego, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
B. wyłączeniu biegu, połączeniu wału przegubowego, cięgien dolnych, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
C. wyłączeniu biegu, połączeniu łącznika górnego, cięgien dolnych, złączy instalacji hydraulicznej, wału przegubowego
D. unieruchomieniu ciągnika, połączeniu cięgien dolnych, łącznika górnego, wału przegubowego, złączy instalacji hydraulicznej
Prawidłowa odpowiedź wskazuje na kluczowe czynności, które powinny być wykonane podczas łączenia maszyny zawieszanej z ciągnikiem. Unieruchomienie ciągnika to pierwszy krok, który zabezpiecza operatora przed przypadkowym ruchem maszyny, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa pracy w rolnictwie. Następnie, połączenie cięgien dolnych zapewnia stabilność i prawidłowe ustawienie maszyny względem ciągnika. Połączenie łącznika górnego jest również istotne, ponieważ zapewnia centralizację siły działającej na maszynę. Wał przegubowy, który musi być podłączony później, przekazuje napęd z ciągnika do maszyny i jego prawidłowe połączenie jest kluczowe dla efektywności pracy. Złącza instalacji hydraulicznej na końcu gwarantują prawidłowe funkcjonowanie systemów hydraulicznych, co jest niezbędne w wielu nowoczesnych maszynach rolniczych. Takie podejście jest zgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa i najlepszymi praktykami w branży, które podkreślają znaczenie kolejności czynności podczas pracy z maszynami rolniczymi, aby uniknąć awarii i zagrożeń dla operatora.

Pytanie 24

Przystępując do odnawiania lemiesza pługa, trzeba go poddać

A. obróbce cieplnej
B. piaskowaniu
C. obróbce skrawaniem
D. odrdzewianiu
Odpowiedź dotycząca obróbki cieplnej lemiesza pługa jest poprawna, ponieważ ten proces znacząco wpływa na właściwości materiału, poprawiając jego twardość, odporność na zużycie oraz wytrzymałość. Obróbka cieplna polega na podgrzewaniu materiału do określonej temperatury, a następnie jego schładzaniu, co prowadzi do zmian w strukturze krystalicznej stali. Dzięki temu lemiesz staje się bardziej odporny na deformacje i uszkodzenia mechaniczne, co jest kluczowe podczas pracy w trudnych warunkach glebowych. Przykładem zastosowania obróbki cieplnej może być hartowanie lemieszy, co zwiększa ich trwałość nawet o 50%. W branży rolniczej stosowanie takiej technologii jest zgodne z najlepszymi praktykami, co jest istotne dla zapewnienia długotrwałej efektywności sprzętu. Warto również wspomnieć, że odpowiednio przeprowadzona obróbka cieplna, jak na przykład hartowanie z następnym odpuszczaniem, pozwala na uzyskanie idealnych parametrów mechanicznych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność pracy w polu.

Pytanie 25

Do przewozu ładunków w kartonach lub skrzynkach należy wykorzystać przenośnik

A. wstrząsowy
B. ślimakowy
C. rolkowy
D. pneumatyczny
Przenośnik rolkowy to idealne rozwiązanie do transportu towarów w kartonach lub skrzyniach, ponieważ jest zaprojektowany do efektywnego przenoszenia jednostek ładunkowych o różnych wymiarach i masie. Jego konstrukcja opiera się na serii rolek, które umożliwiają swobodne przemieszczanie się towarów po powierzchni transportowej. Dzięki temu proces transportu jest nie tylko szybki, ale także zminimalizowane są straty energii oraz ryzyko uszkodzenia towarów. Przenośniki rolkowe są wykorzystywane w wielu branżach, w tym w logistyce, magazynowaniu i produkcji. Na przykład w magazynach e-commerce, gdzie szybkość i efektywność transportu towarów są kluczowe, przenośniki rolkowe umożliwiają płynny przepływ produktów od punktu przyjęcia do miejsca wysyłki. Dodatkowo, dostosowanie przenośników rolkowych do różnych systemów automatyzacji, takich jak zautomatyzowane systemy magazynowe, podkreśla ich uniwersalność i zgodność z nowoczesnymi standardami branżowymi.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Korzystając z zamieszczonej tabeli, określ numer klasy ciągnika, który trzeba zagregatować z kultywatorem U415/0 o wymaganej sile uciągu 13,5 kN.

Klasyfikacja ciągników rolniczych
Nr klasyNominalna siła uciągu kNWymagana moc silnika kW
22min. 10
3413,2 – 14,7
4625,7 – 30
5937 – 44
61455 – 73,5
72088 – 110

A. 6
B. 5
C. 4
D. 3
Aby poprawnie zagregatować kultywator U415/0 o wymaganej sile uciągu 13,5 kN, kluczowe jest zrozumienie nominalnych parametrów ciągników, które są określane przez ich klasy. Klasa 6, która oferuje nominalną siłę uciągu równą 14 kN, zapewnia wystarczającą moc do efektywnej pracy z tym kultywatorem. Ważne jest, aby dobierać maszyny zgodnie z wymaganiami technicznymi, aby uniknąć nieefektywności w pracy oraz potencjalnych uszkodzeń sprzętu. W praktyce, ciągniki o wyższej klasie nie tylko spełniają wymogi siły uciągu, ale również oferują dodatkowe funkcjonalności oraz lepszą stabilność podczas pracy w trudnych warunkach glebowych. Dobór odpowiedniego ciągnika wpływa na efektywność pracy w rolnictwie, dlatego też należy kierować się zarówno wymaganiami technicznymi, jak i specyfiką danego zadania. Klasa 6 jest zatem najlepszym wyborem, zgodnym z dobrymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 28

Ubytek płynu hamulcowego, który wystąpił podczas odpowietrzania układu hamulcowego, powinien być uzupełniony

A. płynem o tej samej jakości
B. olejem hydraulicznym
C. płynem o gorszej jakości
D. płynem zebranym z cylinderków
Ubytek płynu hamulcowego podczas odpowietrzania hamulców należy uzupełnić płynem tej samej jakości, ponieważ hamulce samochodowe wymagają płynu hydraulicznego o określonych właściwościach, które zapewniają ich prawidłowe działanie. Płyny hamulcowe są klasyfikowane według standardów DOT, takich jak DOT 3, DOT 4 czy DOT 5.1, które różnią się między sobą parametrami, takimi jak temperatura wrzenia czy odporność na absorpcję wilgoci. Uzupełniając płyn hamulcowy płynem o innej jakości, można osłabić działanie systemu hamulcowego, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Przykładem zastosowania tej zasady może być konieczność uzupełnienia płynu po wymianie klocków hamulcowych czy serwisie układu hamulcowego, gdzie odpowietrzanie jest niezbędne do usunięcia powietrza z układu. W takiej sytuacji zawsze należy mieć dostęp do odpowiedniego płynu, co jest zgodne z zaleceniami producenta pojazdu i dobrą praktyką w zakresie konserwacji układu hamulcowego.

Pytanie 29

Jakie będą koszty naprawy rotacyjnej kosiarki dwubębnowej z sześcioma nożami, jeśli konieczna jest wymiana trzymaków nożowych i nożyków, a ceny części brutto wynoszą: 15 zł za trzymak oraz 20 zł za nożyk? Pomiń wydatki na śruby, nakrętki oraz robociznę?

A. 210 zł
B. 105 zł
C. 420 zł
D. 70 zł
Koszt naprawy dwubębnowej 6-nożowej kosiarki rotacyjnej można obliczyć, sumując ceny części, które wymagają wymiany. W przypadku trzymaków nożowych, których koszt wynosi 15 zł za sztukę, oraz nożyków w cenie 20 zł, kluczowe jest zrozumienie, ile z tych części potrzeba do przeprowadzenia pełnej naprawy. W kosiarkach rotacyjnych zazwyczaj wymienia się zarówno trzymaki, jak i nożyki w zestawach. Przyjmując, że do kosiarki rotacyjnej potrzeba 6 nożyków oraz 6 trzymaków nożowych, całkowity koszt części to: (6 x 15 zł) + (6 x 20 zł). To daje 90 zł za trzymaki oraz 120 zł za nożyki, co w sumie daje 210 zł. W praktyce, właściwe obliczenie kosztów naprawy nie tylko pozwala na efektywne zarządzanie budżetem na konserwację sprzętu, ale również zapewnia jego długowieczność i efektywność. Regularne analizy kosztów napraw pomagają w lepszym planowaniu i unikaniu nieprzewidzianych wydatków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu sprzętem.

Pytanie 30

Jakie działania powinny być podjęte w celu przygotowania pasów napędowych maszyn rolniczych do długotrwałego składowania?

A. Umyć w rozpuszczalniku TRI i zabezpieczyć wazeliną
B. Odtłuścić w oleju napędowym i owinąć materiałem czyszczącym
C. Umyć w ciepłej wodzie z mydłem, przepłukać ciepłą wodą i osuszyć
D. Odtłuścić w benzynie i owinąć papierem
Właściwe przygotowanie pasów napędowych maszyn rolniczych przed długotrwałym przechowywaniem jest kluczowe dla ich długowieczności i niezawodności. Umycie pasów w ciepłej wodzie z mydłem pozwala usunąć zanieczyszczenia oraz resztki olejów, które mogą przyciągać brud i wilgoć. Przepłukanie ciepłą wodą zmywa wszelkie pozostałości detergentu, zapobiegając ich potencjalnemu oddziaływaniu na materiały gumowe w pasach. Następnie, osuszenie ich jest niezwykle ważne, ponieważ wilgoć może prowadzić do korozji metalowych elementów oraz rozwoju pleśni i grzybów, które mogą osłabić strukturę pasów. Przykładem zastosowania tej metody jest przygotowanie pasów do maszyn zbiorczych, które będą przechowywane w magazynach przez dłuższy czas – odpowiednie czyszczenie i osuszanie znacząco wpływają na ich przyszłe działanie. W branży rolniczej, zgodnie z zaleceniami producentów, regularne czyszczenie i konserwacja pasów napędowych są standardem, co zwiększa efektywność operacyjną oraz minimalizuje ryzyko awarii.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Agregowanie narzędzi polega na zestawieniu różnych narzędzi uprawowych w jedną konfigurację w takiej kolejności, aby najpierw działały narzędzia

A. o większej szerokości roboczej a za nimi o mniejszej i tej samej głębokości
B. płycej a za nimi głębiej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
C. o mniejszej szerokości roboczej a za nimi o większej i tej samej głębokości
D. głębiej a za nimi płycej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
Odpowiedź 'głębiej a za nimi płycej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej' jest prawidłowa, ponieważ skuteczne agregatowanie narzędzi uprawowych opiera się na zasadzie, że narzędzia pracujące na różnych głębokościach mogą optymalizować proces obróbki gleby. Narzędzia działające głębiej, jak np. brony talerzowe, najlepiej wykonują swoje zadanie, gdy rozluźniają glebę w dolnych warstwach, co z kolei sprzyja lepszemu wchłanianiu wody i składników odżywczych. Gdy za nimi podążają narzędzia pracujące płycej, jak np. kultywatory, mogą rozluźniać górne warstwy gleby, co sprzyja poprawie struktury gleby, lepszemu przewietrzaniu oraz ułatwia wzrost roślin. Utrzymanie tej samej szerokości roboczej pozwala na równomierne pokrycie obszaru upraw, co jest zgodne z zaleceniami agrotechnicznymi, które sugerują, aby unikać nadmiernych strat gleby oraz poprawić efektywność działań uprawowych. Przykład zastosowania tej techniki można odnotować w nowoczesnych systemach uprawy roślin, gdzie zarówno głębokie, jak i płytkie zabiegi są niezbędne do uzyskania zdrowej gleby i wysokich plonów.

Pytanie 33

Obecność cieczy roboczej w oleju pompy opryskiwacza oznacza

A. awarię zaworów w pompie
B. zbyt wysokie ciśnienie w powietrzniku
C. uszkodzenie membrany
D. niedrożność na trasie pomiędzy zbiornikiem a pompą
Uszkodzenie membrany w pompie opryskiwacza prowadzi do niewłaściwego uszczelnienia układu, co skutkuje przedostawaniem się cieczy roboczej do oleju pompy. Membrany pełnią kluczową rolę w zapewnieniu odpowiedniego ciśnienia i separacji płynów w systemach hydraulicznych. Gdy membrana ulegnie uszkodzeniu, olej pompy może wymieszać się z cieczą roboczą, co nie tylko wpływa na wydajność samej pompy, ale także może prowadzić do poważniejszych awarii. W praktyce, regularne inspekcje stanu membrany oraz stosowanie wysokiej jakości materiałów do ich produkcji są kluczowe dla utrzymania sprawności opryskiwacza. Zgodnie z zaleceniami producentów, wymiana membrany powinna odbywać się co określony czas lub po przepracowaniu określonego wieku roboczego, co pozwala na uniknięcie kosztownych napraw i przestojów w pracy.

Pytanie 34

Tabela zawiera dane z oceny stanu technicznego trzpieni trzymaków i nożyków kosiarki. Podaj, ile trzymaków i ile nożyków należy wymienić, jeżeli minimalna średnica trzpienia trzymaka nożowego powinna wynosić 10,0 mm.

Dysk [numer]1234
Trzymak [numer]12345678
Średnica trzpienia trzymaka w [mm]10,510,010,09,911,011,59,811,0
Stan techniczny nożyka
D – dobry
U – uszkodzony
DDUUDDUD

A. 4 trzymaki i 4 nożyki.
B. 4 trzymaki i 3 nożyki.
C. 2 trzymaki i 3 nożyki.
D. 2 trzymaki i 4 nożyki.
Wiele osób może pomylić się w ocenie liczby trzymaków i nożyków do wymiany, co prowadzi do niewłaściwych wniosków. W przypadku odpowiedzi wskazujących na wymianę większej liczby trzymaków lub nożyków, problem może wynikać z niejasności w interpretacji danych z tabeli. Często zdarza się, że błędne odpowiedzi opierają się na przypuszczeniach dotyczących stanu poszczególnych elementów, a nie na rzetelnej analizie ich wymiarów oraz stanu technicznego. Ponadto, w przypadku zamiany nożyka, istotne jest, aby zrozumieć, że wymiana jednego elementu na dysku narzędziowym wymaga wymiany całego kompletu nożyków, co jest zgodne z zasadą bezpieczeństwa operacyjnego. Osoby udzielające błędnych odpowiedzi mogą również nie dostrzegać kluczowych standardów dotyczących minimalnej średnicy trzpienia, co prowadzi do wniosków, które nie są poparte faktami. Warto podkreślić znaczenie systematycznej konserwacji oraz przeglądów sprzętu, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić efektywność operacyjną. Te zasady są fundamentalne w zarządzaniu stanem technicznym maszyn, dlatego istotne jest ich właściwe zastosowanie w praktyce.

Pytanie 35

Czas potrzebny na naprawę jednego wtryskiwacza (demontaż, wymiana końcówki, regulacja oraz montaż) wynosi 1 godzinę. Jaka powinna być cena za naprawę wtryskiwaczy w silniku czterocylindrowym, aby osiągnąć zysk w wysokości 200 zł, przy założeniu, że koszt jednej roboczogodziny to 100 zł?

A. 500 zł
B. 700 zł
C. 600 zł
D. 400 zł
Odpowiedź 600 zł jest poprawna, ponieważ koszt naprawy czterech wtryskiwaczy, przy założeniu, że naprawa jednego trwa 1 godzinę, wynosi 4 godziny robocze. Przy stawce 100 zł za roboczogodzinę, całkowity koszt robocizny wynosi 400 zł. Aby osiągnąć zysk w wysokości 200 zł, należy dodać tę kwotę do kosztu robocizny, co prowadzi do ceny 600 zł (400 zł + 200 zł). Takie podejście jest zgodne z zasadami ustalania cen w branży motoryzacyjnej, gdzie cena usługi powinna odzwierciedlać zarówno koszt materiałów i pracy, jak i zysk. Przykładowo, w warsztatach mechanicznych cena usługi często obejmuje nie tylko bezpośrednie koszty robocizny, ale również inne wydatki operacyjne, co jest istotne dla zapewnienia rentowności. W kontekście standardów branżowych, taki sposób kalkulacji pomaga w utrzymaniu konkurencyjności oraz stabilności finansowej warsztatu.

Pytanie 36

Elektrody świec zapłonowych w prawidłowo działającym silniku z zapłonem iskrowym powinny

A. być pokryte warstwą węgla.
B. mieć bardzo jasne srebrzystoszare elektrody.
C. posiadać jasnobrązowe lub jasnoszare elektrody.
D. być pokryte warstwą oleju.
Elektrody świec zapłonowych, które mają jasnobrązowy lub jasnoszary kolor, wskazują na prawidłowe działanie silnika z zapłonem iskrowym. Kolor ten jest efektem optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz odpowiedniego działania układu zapłonowego. Odpowiednie warunki pracy silnika sprawiają, że elektrody są chronione przed nadmiernym osadzaniem się nagaru, co prowadzi do ich efektywnego działania. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularna kontrola świec zapłonowych podczas przeglądów technicznych, co pozwala na wczesne wykrycie problemów, takich jak niewłaściwe ustawienie kąta zapłonu czy zanieczyszczenie układu paliwowego. W branży motoryzacyjnej standardy, takie jak te określone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie monitorowania stanu świec zapłonowych dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Utrzymywanie świec zapłonowych w dobrym stanie ma kluczowe znaczenie dla efektywności paliwowej i redukcji emisji spalin, co jest istotnym aspektem zrównoważonego rozwoju w motoryzacji.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

W sprzęgle, które ślizga się przy starcie, zauważono spadek sztywności sprężyn dociskowych. Jakie działania należy podjąć w celu naprawy?

A. wymienić wszystkie sprężyny na nowe
B. sprężyny poddać młotkowaniu
C. wymienić sprężyny najbardziej zużyte
D. założyć podkładki pod sprężyny
Wymiana wszystkich sprężyn na nowe w przypadku stwierdzenia utraty sztywności sprężyn dociskowych jest kluczowym krokiem w przywracaniu prawidłowego działania sprzęgła. W miarę eksploatacji pojazdu sprężyny mogą ulegać osłabieniu, co prowadzi do problemów ze ślizganiem się sprzęgła. Wymieniając wszystkie sprężyny, zapewniamy równomierne i harmonijne działanie systemu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w mechanice pojazdowej. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której kierowca zauważa, że sprzęgło nie reaguje prawidłowo, a po wymianie sprężyn na nowe, sprzęgło działa jak nowe. Warto również zaznaczyć, że wybór odpowiednich sprężyn, zgodnych z normami producenta, jest istotny dla trwałości i efektywności całego układu napędowego, co podkreślają standardy jakości w branży motoryzacyjnej, takie jak ISO 9001. Praktyka wymiany wszystkich sprężyn eliminuje ryzyko dalszych usterek i zapewnia bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 39

Powodem automatycznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo że koła zębate, sprzęgła, łożyska oraz synchronizatory są w dobrym stanie, jest

A. osłabienie lub pęknięcie sprężyn sprzęgła
B. niski stan oleju
C. zużycie elementów blokujących wodziki
D. użycie oleju o zbyt niskiej lepkości
Zużycie elementów blokujących wodziki jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów w skrzyni przekładniowej, mimo że inne komponenty, takie jak koła zębate, sprzęgła, łożyska i synchronizatory, pozostają sprawne. Elementy blokujące wodziki pełnią fundamentalną rolę w utrzymywaniu biegu w odpowiedniej pozycji, a ich zużycie może prowadzić do luzów, co z kolei może skutkować problemami z precyzyjnym włączaniem biegów. W praktyce, jeśli wodziki nie są odpowiednio blokowane, mogą się przemieszczać, co może prowadzić do przypadkowego wyłączenia się biegów podczas jazdy. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, zaleca się regularne przeglądy i konserwację skrzyń biegów, co pozwala na wczesne wykrycie zużytych elementów. Dobrą praktyką jest również monitorowanie czasu pracy skrzyni biegów i jej obciążenia, co pozwala na lepsze prognozowanie potrzeb konserwacyjnych.

Pytanie 40

Na którym biegu powinien pracować ciągnik współpracujący z siewnikiem o szerokości 3 m, aby agregat uzyskał wydajność teoretyczną 3 ha/godzinę?

Tabela: Prędkości jazdy ciągnika na poszczególnych biegach
Nr. bieguIIIIIIVV
Prędkość [km/godz.]7101525

A. II
B. V
C. III
D. IV
Aby osiągnąć teoretyczną wydajność 3 ha/godzinę przy pracy z siewnikiem o szerokości 3 m, ciągnik musi poruszać się z prędkością 10 km/h. To z kolei jest zgodne z danymi technicznymi dla biegu III, gdzie ta prędkość jest osiągana przy optymalnych obrotach silnika. Użycie odpowiedniego biegu jest kluczowe, aby zachować efektywność paliwową i nie przeciążać silnika. W praktyce, ciągnik pracujący na biegu III przy takiej prędkości zapewnia stabilną i płynną pracę siewnika, minimalizując ryzyko zatorów czy nierównomiernego wysiewu. Warto również zauważyć, że optymalizacja prędkości i biegu jest zgodna z zaleceniami producentów maszyn rolniczych, co przekłada się na długowieczność sprzętu oraz oszczędności w kosztach eksploatacji. Dodatkowo, utrzymanie stałej prędkości roboczej przy odpowiednim biegu pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów w uprawach, co jest istotne w kontekście nowoczesnego rolnictwa.