Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 6 marca 2025 09:16
  • Data zakończenia: 6 marca 2025 09:52

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dokument, który wskazuje daty rozpoczęcia oraz zakończenia produkcji, a także określa, który wyrób gotowy i w jakiej ilości ma być wytwarzany, to

A. przyjęcie wyrobu
B. rozchód wewnętrzny
C. zlecenie produkcyjne
D. struktura materiałowa wyrobu
Zlecenie produkcyjne to kluczowy dokument w procesie zarządzania produkcją, który szczegółowo określa, jakie wyroby gotowe będą produkowane oraz w jakich ilościach, a także ustala daty rozpoczęcia i zakończenia produkcji. Pełni istotną rolę w planowaniu operacyjnym oraz zarządzaniu zasobami w przedsiębiorstwie. Na przykład w branży motoryzacyjnej zlecenie produkcyjne może dotyczyć konkretnych modeli samochodów, określając ich ilość oraz przewidywaną datę zakończenia produkcji, co umożliwia optymalizację procesów logistycznych i zarządzanie łańcuchem dostaw. Dobrą praktyką jest wykorzystanie systemów ERP, które automatyzują procesy związane z tworzeniem i zarządzaniem zleceniami produkcyjnymi, co przyczynia się do zwiększenia efektywności oraz redukcji błędów. W kontekście standardów branżowych, zlecenie produkcyjne odpowiada wymaganiom norm ISO 9001, które kładą nacisk na dokumentację procesów produkcyjnych dla zapewnienia jakości i powtarzalności wytwarzania.

Pytanie 2

Dokument, który zawiera zasady dotyczące przygotowania towaru do transportu, potencjalny zakres wymaganej kontroli, rodzaj i ilość dokumentów potrzebnych podczas przewozu, to

A. instrukcja wysyłkowa
B. umowa spedycji
C. zlecenie spedycyjne
D. list przewozowy
Instrukcja wysyłkowa to super ważny dokument w logistyce. Mówi jakie zasady trzeba przestrzegać, żeby dobrze przygotować towar do wysyłki. Znajdziesz tam rzeczy o kontrolach, które mogą być wymagane przed wysyłką, a także info o dokumentach, jakie trzeba mieć podczas transportu. Na przykład w branży transportowej instrukcja może mówić o pakowaniu rzeczy, wskazówkach do etykietowania, a nawet co zrobić, jak coś zostanie uszkodzone. Z mojego doświadczenia, dobrze zrobiona instrukcja wysyłkowa może znacząco zmniejszyć ryzyko różnych pomyłek i opóźnień, co jest mega ważne, żeby dostawy były na czas. Patrząc na normy ISO w zarządzaniu jakością, ten dokument jest kluczowy, żeby spełniać wymagania klientów i przepisy prawne. Fajnie mieć jasne instrukcje wysyłkowe, bo to nie tylko ułatwia pracę, ale i wprowadza większą przejrzystość do całego procesu, co w dzisiejszych czasach jest naprawdę istotne.

Pytanie 3

W firmie transportowej w ciągu miesiąca przetransportowano 200 ton ładunku na łączną odległość 2 000 km. Jaka jest cena za 1 tonokilometr (tkm), jeżeli koszty transportu wyniosły 40 tys. zł?

A. 0,05 km/zł
B. 0,10 zł/tkm
C. 20 zł/km
D. 10 tkm/zł
Wybór jednej z niepoprawnych odpowiedzi często wynika z nieporozumienia dotyczącego definicji kosztów transportu oraz jednostek miary. Odpowiedź 10 tkm/zł sugeruje, że koszt jednostkowy jest w odwrotnej relacji do tonokilometrów, co nie jest zgodne z zasadami ekonomii transportu. Koszt tonokilometra powinien być wyrażony w jednostkach walutowych na tonokilometr, a nie jako ilość tonokilometrów na złotówki. Odpowiedź 0,05 km/zł nie ma sensu w kontekście kosztów transportowych, ponieważ łączy niewłaściwe jednostki miary: kilometr i złotówkę, co prowadzi do nieczytelnych i niepraktycznych konkluzji. Z kolei 20 zł/km to całkowicie błędne podejście, które może sugerować pomyłkę w obliczeniach kosztów transportu. Właściwe zarządzanie kosztami w logistyce wymaga zrozumienia, jak analizować dane i interpretować wyniki w kontekście efektywności operacyjnej. Typowym błędem jest mylenie kosztów jednostkowych z całkowitymi kosztami przewozu, co prowadzi do błędnych wniosków o rentowności lub efektywności transportu. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie wskaźników kosztowych oraz ich porównywanie z branżowymi standardami, co umożliwia identyfikację obszarów do poprawy.

Pytanie 4

Firma przewozowa zrealizowała usługę, za którą wystawiła fakturę na kwotę 18 450 zł brutto. Stawka VAT na usługi przewozowe wynosi 23%. Jaką kwotę netto stanowi ta usługa?

A. 18 100 zł
B. 15 000 zł
C. 18 326 zł
D. 14 274 zł
Odpowiedź 15 000 zł jest poprawna, ponieważ w celu obliczenia wartości netto usługi transportowej należy od kwoty brutto odjąć podatek VAT. Wartość brutto wynosi 18 450 zł, a stawka VAT na usługi transportowe wynosi 23%. Wzór na obliczenie wartości netto z kwoty brutto wygląda następująco: wartość netto = wartość brutto / (1 + stawka VAT). Wstawiając wartości, mamy: 18 450 zł / 1,23 = 15 000 zł. Takie obliczenia są kluczowe w obszarze rachunkowości i finansów, ponieważ pozwalają na prawidłowe określenie kosztów usług oraz wyliczenie należności do urzędów skarbowych. Podobne obliczenia można zastosować w przypadku innych usług i produktów, gdzie stawka VAT również jest istotnym czynnikiem. Rzetelne ustalanie wartości netto jest fundamentalne dla przedsiębiorstw, które muszą prowadzić poprawną ewidencję podatkową oraz sporządzać raporty finansowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 5

Do podstawowych środków używanych do formowania pakietowych jednostek ładunkowych nie wliczają się

A. zawiesia
B. pasy
C. klamry
D. jarzma
Jarzma, klamry i pasy to podstawowe elementy, które są niezbędne w procesie formowania pakietowych jednostek ładunkowych. Jarzma są stosowane do łączenia elementów ładunkowych w stabilne pakiety, co znacznie ułatwia ich transport oraz składowanie. Użycie jarzm pozwala na efektywne rozłożenie ciężaru, co zwiększa bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i osób pracujących w jego otoczeniu. Klamry, z drugiej strony, służą do zabezpieczania ładunków na paletach, co jest kluczowe w transporcie drogowym oraz morskim. Stosowanie klamer zgodnie z normami, takimi jak ISO 3874, zapewnia, że ładunki będą dobrze zorganizowane i zabezpieczone w czasie transportu. Pasy, podobnie jak klamry, są wykorzystywane do mocowania ładunków, a ich rola w utrzymaniu stabilności ładunków podczas transportu jest nie do przecenienia. W przemyśle logistycznym ich właściwe zastosowanie jest kluczowe, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń ładunków oraz wypadków przy pracy. Mimo że wszystkie wymienione elementy mają różne funkcje, to stanowią one integralną część systemu transportowego, co jest często niedoceniane. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że ich stosowanie w kontekście formowania jednostek ładunkowych jest kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa operacji logistycznych.

Pytanie 6

W celu stworzenia specyficznego strumienia danych zawierającego zintegrowane informacje z różnych źródeł, rozpoznawanych przy pomocy identyfikatorów, stosowany jest system

A. ZSI - zintegrowany system informacji
B. MRP - funkcje ekonomiczno-planistyczne
C. WMS - zarządzanie magazynowaniem
D. SCM - wspieranie łańcucha dostaw
Zintegrowany system informacji (ZSI) to kluczowe narzędzie w zarządzaniu danymi pochodzącymi z różnych źródeł. Jego podstawowym celem jest tworzenie spójnego strumienia informacji, który umożliwia kompleksowe analizy i podejmowanie decyzji. ZSI wykorzystuje unikalne identyfikatory do rozróżniania danych, co pozwala na efektywne zarządzanie informacjami i ich integrację z różnych lokalizacji. Na przykład, w branży logistycznej ZSI może integrować dane z systemów zarządzania magazynami (WMS), planowania zasobów produkcyjnych (MRP) oraz zarządzania łańcuchem dostaw (SCM), co prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej i redukcji błędów. W praktyce, ZSI wspiera raportowanie w czasie rzeczywistym, co jest niezwykle ważne w szybko zmieniających się warunkach rynkowych. Użycie ZSI zgodnie z najlepszymi praktykami, takimi jak standardy ISO dotyczące zarządzania danymi, zapewnia nie tylko wyższą jakość informacji, ale i zgodność z regulacjami prawnymi. W rezultacie organizacje, które wdrażają ZSI, mogą znacząco zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku.

Pytanie 7

Gdy rzeczywisty poziom zapasu w magazynie jest niższy od tego, co wskazuje ewidencja księgowa, mamy do czynienia z

A. nadwyżką
B. zyskiem
C. niedoborem
D. równowagą
Niedobór zapasu występuje w sytuacji, gdy rzeczywisty stan magazynowy jest mniejszy od stanu wynikającego z ewidencji księgowej. Taka sytuacja może wynikać z różnych przyczyn, takich jak błędy w inwentaryzacji, kradzieże, uszkodzenia towarów, bądź nieprawidłowe zapisy w systemie księgowym. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić inwentaryzacje, aby zidentyfikować i zrozumieć przyczyny niedoborów. Zgodnie z dobrymi praktykami zarządzania zapasami, istotne jest także stosowanie systemów ERP, które automatyzują procesy związane z ewidencją stanu magazynowego, co minimalizuje błędy ludzkie. Warto także wdrożyć ścisłe procedury kontroli, takie jak stosowanie kodów kreskowych czy RFID w celu śledzenia ruchów towarów i zapewnienia zgodności między stanem rzeczywistym a ewidencją.

Pytanie 8

Zbiór procedur związanych z obróbką danych komputerowych, zarządzaniem bazami danych oraz urządzeniami, które pozwalają na przetwarzanie i przechowywanie informacji określamy mianem systemu

A. zarządzania
B. logistycznego
C. informatycznego
D. komunikowania
Odpowiedzi takie jak "logistycznym", "komunikowania" i "zarządzania" są trochę nietrafione. "Logistycznym" kojarzy się z transportem, magazynowaniem i dostawą, a to jest tylko jeden kawałek układanki systemów informatycznych. Logistyka może korzystać z IT, ale nie wyczerpuje definicji systemu informatycznego. Natomiast "komunikowania" sugeruje, że mówimy tylko o komunikacji, a przecież systemy informatyczne zajmują się też zarządzaniem danymi. Takie myślenie może wprowadzać w błąd, bo kluczowe są też inne funkcje, jak analiza danych. A jeśli chodzi o "zarządzania", to to jest za szerokie pojęcie, które obejmuje różne metody i praktyki, a niekoniecznie robi to sam w sobie. Systemy informatyczne to zorganizowane struktury i interakcje między danymi, programami a sprzętem i to jest mega ważne w dzisiejszym świecie. Dobrze byłoby unikać uproszczeń, bo nie oddają one złożoności tych współczesnych systemów.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Magazyn stosuje opłatę za usługę co-packingu w wysokości 24,50 zł netto za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Ile wynosi całkowity koszt usługi pakowania 34 pjł, jeśli naliczany jest 23% VAT?

A. 641,41 zł
B. 833,00 zł
C. 899,64 zł
D. 1 024,59 zł
Aby obliczyć koszt brutto kompleksowej usługi pakowania 34 jednostek ładunkowych (pjł) z zastosowaniem stawki 24,50 zł netto za jedną pjł oraz 23% VAT, należy najpierw obliczyć łączny koszt netto. Koszt netto dla 34 pjł wynosi 34 x 24,50 zł = 833,00 zł. Następnie dodajemy VAT: 833,00 zł x 0,23 = 191,59 zł. Łączny koszt brutto to więc 833,00 zł + 191,59 zł = 1 024,59 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w działalności logistycznej i magazynowej, pozwalając na precyzyjne planowanie budżetu oraz oceny kosztów związanych z usługami pakowania. Zastosowanie tego kalkulatora podczas podejmowania decyzji o wyborze dostawcy usług co-packingu przyczynia się do optymalizacji wydatków, co jest standardem w branży. Ponadto, takie umiejętności są niezbędne w codziennym zarządzaniu operacjami magazynowymi, gdzie dokładne oszacowanie kosztów jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 11

Strefa do kompletacji powinna być zlokalizowana pomiędzy strefami

A. składowania i wydań
B. przyjęć a wydaniami
C. wydań i buforową
D. przyjęć oraz składowania
Wydzielona strefa kompletacji powinna być umiejscowiona pomiędzy strefą składowania a strefą wydań, ponieważ to optymalizuje procesy logistyczne w magazynie. Strefa składowania to miejsce, gdzie towary są przechowywane przed ich dalszym przetwarzaniem, natomiast strefa wydań to obszar, w którym przygotowuje się zamówienia do wysyłki. Umiejscowienie strefy kompletacji pomiędzy tymi dwiema strefami sprzyja efektywnemu zarządzaniu przepływem towarów i minimalizuje czas transportu wewnętrznego. Przykładowo, w dużych centrach dystrybucyjnych, takie rozmieszczenie pozwala na szybkie reakcje na zamówienia i ogranicza niepotrzebne przestoje. Dobre praktyki w magazynach, takie jak stosowanie systemów zarządzania magazynem (WMS), sugerują, że wydzielona strefa kompletacji powinna być blisko do strefy składowania, aby umożliwić szybki dostęp do produktów. Taka organizacja przestrzeni przyczynia się do zwiększenia wydajności operacyjnej oraz obniżenia kosztów związanych z logistyką.

Pytanie 12

Porty lotnicze, biorąc pod uwagę ich zasięg, dzielą się na:

A. centralny, regionalne, wojskowe
B. centralny, regionalne, lokalne
C. cywilne, wojskowe, towarowe
D. cywilne, lokalne, towarowe
Odpowiedź 'centralny, regionalne, lokalne' jest poprawna, ponieważ klasyfikacja infrastruktury portów lotniczych według zasięgu geograficznego uwzględnia hierarchię ich funkcji i znaczenia. Porty centralne, takie jak lotniska międzynarodowe, pełnią kluczową rolę w transporcie lotniczym, obsługując duże ilości pasażerów oraz ładunków, często łącząc różne kontynenty. Porty regionalne są zaprojektowane do obsługi ruchu na poziomie regionalnym, łącząc mniejsze miejscowości z większymi aglomeracjami, co ma istotne znaczenie dla lokalnej gospodarki. Porty lokalne, z kolei, mogą być mniejsze, często obsługują głównie ruch krajowy i mają ograniczone możliwości operacyjne. Przykładem zastosowania tej klasyfikacji jest planowanie rozwoju infrastruktury lotniczej w oparciu o prognozy ruchu lotniczego oraz potrzeby lokalnych społeczności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania transportem lotniczym oraz standardami ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego).

Pytanie 13

Umieszczony na opakowania symbol graficzny oznacza

Ilustracja do pytania
A. opakowanie hermetyczne.
B. środek ciężkości paczki.
C. opakowanie aseptyczne.
D. zakaz używania haków.
Symbol graficzny umieszczony na opakowaniu hermetycznym informuje o jego właściwościach, które zapewniają długotrwałe zachowanie świeżości produktów oraz ich ochronę przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, powietrze czy zanieczyszczenia. Opakowania hermetyczne są szeroko stosowane w branży spożywczej, farmaceutycznej oraz kosmetycznej, gdzie zachowanie jakości i bezpieczeństwa produktów jest kluczowe. Przykładem zastosowania są słoiki, które po zamknięciu tworzą próżnię, co minimalizuje ryzyko rozwoju mikroorganizmów. Ponadto, zgodnie z normą ISO 11607, opakowania hermetyczne powinny być testowane pod kątem szczelności, aby zapewnić ich funkcjonalność. Poprawne oznaczenie takich opakowań jest ważne dla konsumentów, którzy mogą być pewni, że nabywają produkty odpowiednio zabezpieczone, co wpływa na ich decyzje zakupowe i zaufanie do marki.

Pytanie 14

Charakterystyka zasady dotyczy oferowania lepszej jakości produktów, które są coraz łatwiej dostępne dla klientów i wygodne w zakupie, a także zmniejszania kosztów całego łańcucha dostaw

A. standaryzacji pomiaru efektywności świadczonych usług
B. ulepszania przepływu towarów
C. efektywności informacji
D. maksymalizacji wartości dostarczanej konsumentom
Podejścia wskazane w niepoprawnych odpowiedziach nie oddają w pełni złożoności zagadnienia maksymalizacji wartości dostarczanej konsumentom. Usprawnianie przepływu towarów koncentruje się na logistyce i efektywności transportu, co jest jedynie częścią większego obrazu. Choć jest to istotny element, sama poprawa logistyki nie gwarantuje maksymalizacji wartości, jeżeli oferta produktów nie odpowiada na potrzeby klientów. Efektywność informacji odnosi się do zarządzania danymi i komunikacji w przedsiębiorstwie, co jest ważne, jednak bez zrozumienia, co jest istotne dla konsumenta, takie podejście może prowadzić do nieoptymalnego wykorzystania zasobów. Ujednolicenie pomiaru efektywności świadczonych usług również nie wyczerpuje tematu, jako że skupia się bardziej na wewnętrznych procesach organizacji, a nie na interakcji z klientami. W praktyce, wiele organizacji popełnia błąd, koncentrując się na zwiększeniu efektywności operacyjnej bez uwzględnienia realnych potrzeb i oczekiwań konsumentów, co prowadzi do oferowania produktów, które mogą nie spełniać ich wymagań. Kluczowym wnioskiem jest potrzeba holistycznego podejścia, które łączy efektywność operacyjną z dostosowaniem oferty do preferencji klientów, co jest fundamentem maksymalizacji wartości w łańcuchu dostaw.

Pytanie 15

Zarządzanie procesem odzyskiwania produktów obejmuje wszystkie wymienione poniżej działania:

A. renowacja, ponowne użycie, marketing
B. renowacja, ponowne użycie, przewidywanie popytu
C. naprawa, renowacja, marketing
D. naprawa, renowacja, ponowne użycie
Zarządzanie odzyskiem produktów to proces, który obejmuje szereg działań mających na celu minimalizację odpadów oraz maksymalizację wartości produktów po ich pierwotnym cyklu życia. Naprawianie, odrestaurowanie i powtórne wykorzystanie to kluczowe działania w tym zakresie. Naprawianie polega na przywróceniu produktu do stanu używalności, co nie tylko przedłuża jego życie, ale także zmniejsza potrzebę zakupu nowych produktów. Odrestaurowanie to często bardziej zaawansowane techniki, które mogą obejmować przywracanie estetyki lub funkcjonalności uszkodzonych przedmiotów. Powtórne wykorzystanie odnosi się do kreatywnego zastosowania produktów w nowych kontekstach, co jest zgodne z zasadami gospodarki cyrkularnej. Przykładowo, uszkodzone meble mogą być przekształcone w unikalne elementy dekoracyjne, co nie tylko zmniejsza odpady, ale także wspiera zrównoważony rozwój. Te działania są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zrównoważonego rozwoju, które zalecają maksymalizację wartości zasobów oraz minimalizację wpływu na środowisko. W kontekście standardów branżowych, takie podejście jest zgodne z normami ISO 14001, które promują efektywne zarządzanie środowiskowe.

Pytanie 16

Ile czasu potrzeba na rozładunek jednego pojazdu z 34 paletowymi jednostkami ładunkowymi (pjł) przy użyciu dwóch wózków widłowych pracujących równocześnie, jeśli cykl podstawowy związany z rozładunkiem jednej pjł wózkiem wynosi 1,5 min, a podjazd samochodu pod rampę oraz przygotowanie go do rozładunku zajmie 10,5 minut?

A. 61,5 minut
B. 25,5 minut
C. 36,0 minut
D. 60,0 minut
Wielu uczestników testów może nie dostrzegać istotnych elementów obliczeń związanych z czasem rozładunku, co prowadzi do błędnych wniosków. Czas rozładunku jednostek ładunkowych jest często mylony z całkowitym czasem operacji. Na przykład niektórzy mogą sądzić, że sumaryczny czas rozładunku jednostek ładunkowych powinien być równy czasowi rozładunku wszystkich jednostek bez uwzględnienia podziału pracy pomiędzy dwa wózki widłowe. W rzeczywistości, gdy dwa wózki pracują jednocześnie, czas rozładunku jest dzielony, co znacznie przyspiesza cały proces. Ponadto, nieuwzględnienie dodatkowego czasu na podjazd samochodu pod rampę oraz przygotowanie do rozładunku jest typowym błędem, który może prowadzić do niedoszacowania całkowitego czasu operacji. Ważne jest, aby w takich zadaniach uwzględnić wszystkie elementy związane z logistyka, co pokazuje, jak kluczowe jest zrozumienie cykli operacyjnych oraz efektywności pracy wózków widłowych. Dobre praktyki w logistyce zalecają dokładne planowanie i prognozowanie czasu potrzebnego na wszystkie etapy operacji, co może pomóc w unikaniu błędów i zwiększeniu wydajności w procesach rozładunkowych.

Pytanie 17

Oblicz, jaką kwotę brutto należy wpisać na fakturze za 200 sztuk drukarek, gdy cena netto jednej drukarki wynosi 178,00 zł, drukarki są objęte 23% stawką VAT, a klient ma prawo do 23% rabatu?

A. 43 788,00 zł
B. 35 600,00 zł
C. 53 859,24 zł
D. 33 716,76 zł
Aby obliczyć kwotę brutto faktury za 200 sztuk drukarek, należy najpierw uwzględnić cenę netto oraz rabat. Cena netto jednej drukarki wynosi 178,00 zł, więc cena netto dla 200 sztuk to: 200 x 178,00 zł = 35 600,00 zł. Następnie zastosujmy rabat w wysokości 23%. Rabat na całość wynosi: 35 600,00 zł x 23% = 8 188,00 zł. Kwota netto po rabacie wynosi: 35 600,00 zł - 8 188,00 zł = 27 412,00 zł. Teraz musimy dodać VAT, który wynosi 23%. Obliczamy VAT: 27 412,00 zł x 23% = 6 309,76 zł. Ostateczna kwota brutto wynosi: 27 412,00 zł + 6 309,76 zł = 33 721,76 zł, co zaokrąglamy do 33 716,76 zł. Taki proces obliczeń jest zgodny z ogólnymi zasadami rachunkowości i standardami wystawiania faktur, które nakładają obowiązek uwzględnienia rabatu przed naliczeniem podatku VAT.

Pytanie 18

Transport realizowany pojazdem samochodowym, który jest zarejestrowany za granicą lub przez zagraniczne przedsiębiorstwo, pomiędzy miejscami znajdującymi się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nazywa się przewozem

A. intermodalnym
B. kombinowanym
C. kabotażowym
D. okazjonalnym
Odpowiedzi, które wybrałeś, jak "intermodalny" i "kombinowany", dotyczą różnych form transportu, w których używa się przynajmniej dwóch różnych środków. Transport intermodalny łączy różne środki transportu, co jest inne niż kabotaż, który skupia się na przewozach krajowych przez zagranicznych przewoźników. Przewóz kombinowany także nie jest lokalny, jak kabotaż. Odpowiedzi "okazjonalny" mówią o przewozach, które odbywają się sporadycznie i nie są regularne, więc też nie pasują do kabotażu. Często ludzie mylą kabotaż z innymi formami transportu międzynarodowego, co prowadzi do nieporozumień dotyczących przepisów i zasad. Ważne jest, żeby zrozumieć, że kabotaż to transport realizowany przez zagraniczne firmy na terenie danego kraju, co ma na celu lepsze wykorzystanie zasobów i koordynację w transporcie.

Pytanie 19

Transportem, który nie wchodzi w skład transportu kolejowo-drogowego, jest transport

A. modalny
B. magazynowy
C. kombinowany
D. bimodalny
Odpowiedź 'magazynowy' jest prawidłowa, ponieważ transport magazynowy odnosi się do procesów przechowywania towarów, a nie do ich przewozu. W kontekście transportu kolejowo-drogowego mówimy o różnych rodzajach transportu, takich jak transport modalny, bimodalny i kombinowany, które obejmują różne środki transportu, w tym kolej i drogi. Transport magazynowy nie polega na przemieszczaniu towarów, lecz na ich składowaniu w odpowiednich obiektach, co jest kluczowe dla logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Dobre praktyki w zakresie transportu to zintegrowane zarządzanie dostawami, które obejmuje nie tylko transport, ale także przechowywanie i dystrybucję towarów, co pozwala na optymalizację procesów. W praktyce korzystanie z transportu magazynowego ma na celu zapewnienie efektywnego wykorzystania przestrzeni oraz minimalizowanie kosztów związanych z przechowywaniem i obsługą towarów.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Dokument celny, który w międzynarodowym transporcie drogowym pozwala na transport towarów bez kontroli celnej przy przejeżdżaniu przez granice krajów tranzytowych oraz na opłacanie ceł w miejscu docelowym towarów, to

A. SAD
B. CIT
C. CMR
D. TIR
Odpowiedź TIR jest poprawna, ponieważ odnosi się do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej przewozu towarów w systemie TIR, która umożliwia transport towarów przez terytoria krajów tranzytowych bez konieczności przeprowadzania kontroli celnej na granicach. W ramach tego systemu, kierowcy posiadają specjalne dokumenty TIR, które upraszczają formalności celne. Dzięki temu, towary mogą być transportowane szybciej i efektywniej, co jest korzystne zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla administracji celnej. Przykładem zastosowania systemu TIR może być przewóz towarów z Polski do Włoch przez Niemcy; dzięki dokumentowi TIR, transport może odbywać się bez dodatkowych przystanków w celu odprawy celnej w krajach tranzytowych. Warto zaznaczyć, że stosowanie systemu TIR zwiększa bezpieczeństwo transportu oraz umożliwia lepsze zarządzanie ryzykiem. Zastosowanie tego systemu ma oparcie w międzynarodowych standardach i dobrych praktykach w obszarze logistyki i transportu.

Pytanie 22

Bezpośrednie przesyłanie informacji - dokumentów handlowych w formie elektronicznych komunikatów pomiędzy różnymi partnerami: dostawcami, producentami, odbiorcami oraz bankami - realizuje system

A. ERP
B. WMS
C. WWW
D. EDI
EDI, czyli Elektroniczna Wymiana Danych, to kluczowy system, który umożliwia bezpośrednią wymianę informacji między różnymi partnerami biznesowymi w formie elektronicznych komunikatów. Dzięki EDI, dokumenty handlowe, takie jak zamówienia, faktury czy potwierdzenia dostaw, mogą być przesyłane w sposób zautomatyzowany, co znacząco zwiększa efektywność procesów biznesowych. EDI opiera się na ustalonych standardach, takich jak UN/EDIFACT, ANSI X12 czy XML, które zapewniają kompatybilność między różnymi systemami informatycznymi. Przykładem praktycznego zastosowania EDI jest zautomatyzowany proces zamawiania towarów, gdzie dostawcy i odbiorcy mogą szybko i dokładnie wymieniać informacje, co minimalizuje ryzyko błędów ludzkich oraz przyspiesza czas realizacji zamówień. Firmy stosujące EDI często zauważają znaczące oszczędności kosztów operacyjnych oraz poprawę relacji z partnerami dzięki lepszej komunikacji. W obliczu rosnącej globalizacji i potrzeby szybkiej reakcji na zmiany rynkowe, EDI staje się nieodzownym elementem współczesnego biznesu.

Pytanie 23

Towary 1-2-3-4-5 rozmieszczono w magazynie według metody

1432
231
1145
542

A. wskaźnika pokrycia obrotu.
B. stałych miejsc składowania.
C. wolnych miejsc składowania.
D. wskaźnika rotacji obrotu.
Wybór metody wolnych miejsc składowania w magazynie jest trafny ze względu na elastyczność, jaką ta metoda oferuje w kontekście rozmieszczania towarów. Zauważalne na zdjęciu nieregularne umiejscowienie produktów 1-5 potwierdza, że towary nie są przypisane do stałych lokalizacji, co jest kluczowym elementem tej metody. Wolne miejsca składowania umożliwiają optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, co jest szczególnie istotne w dynamicznych środowiskach magazynowych. W praktyce, ta metoda pozwala na szybsze dostosowanie się do zmieniających się potrzeb przestrzennych, co może być korzystne w przypadkach, gdy przyjmowane są różne partie towarów. Zgodnie z najlepszymi praktykami w logistyce, efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową poprzez wykorzystanie wolnych miejsc składowania zwiększa rotację towarów oraz optymalizuje procesy kompletacji zamówień. Warto również zauważyć, że podejście to wspiera zrównoważony rozwój, minimalizując puste przestrzenie w magazynie oraz redukując koszty operacyjne.

Pytanie 24

Pracownik magazynu widząc w magazynie taki znak jest zobowiązany do stosowania środków ochrony

Ilustracja do pytania
A. głowy.
B. twarzy.
C. oczu.
D. uszu.
Odpowiedź "oczu" jest poprawna, ponieważ znak przedstawiony w magazynie symbolizuje ochronę oczu, co jest kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa pracy w środowisku magazynowym. Używanie okularów ochronnych jest normą zgodną z przepisami BHP, szczególnie w miejscach, gdzie istnieje ryzyko uszkodzenia wzroku spowodowanego czynnikami takimi jak pyły, odpryski czy intensywne światło. Wiele branż, w tym przemysł budowlany i produkcyjny, wymaga przestrzegania tych zasad, aby minimalizować ryzyko wypadków. Ponadto, stosowanie odpowiednich środków ochrony oczu nie tylko chroni zdrowie pracowników, ale również zmniejsza koszty związane z leczeniem urazów. Warto zaznaczyć, że zgodnie z normą EN 166, każde miejsce pracy powinno być ocenione pod kątem ryzyk, a odpowiednie środki ochrony osobistej powinny być dobierane na podstawie tej oceny. Pracownicy powinni być również przeszkoleni w zakresie poprawnego użytkowania tych środków ochrony, co przyczynia się do utrzymania wysokiego standardu bezpieczeństwa.

Pytanie 25

Przedstawiony znak oznacza nakaz stosowania ochrony

Ilustracja do pytania
A. głowy i twarzy.
B. słuchu i oczu.
C. twarzy.
D. głowy.
Odpowiedź "głowy" jest poprawna, ponieważ znak przedstawiony na zdjęciu jest standardowym symbolem nakazu stosowania ochrony głowy, co jest kluczowe w miejscach, gdzie występuje ryzyko urazów głowy. W zgodzie z przepisami BHP oraz normami ISO, stosowanie odpowiednich środków ochrony osobistej, w tym kasków, jest niezbędne w takich warunkach. Przykładowo, w budownictwie, gdzie istnieje ryzyko spadania przedmiotów, noszenie kasku jest wymagane, aby zminimalizować ryzyko poważnych urazów. Dobry kask powinien być odpowiednio dopasowany i spełniać normy bezpieczeństwa, takie jak EN 397, co zapewnia skuteczną ochronę. Ochrona głowy jest istotnym elementem kultury bezpieczeństwa w wielu branżach, a świadomość dotycząca jej konieczności przekłada się na znaczne zmniejszenie liczby wypadków. Zawsze należy przestrzegać oznaczeń i zaleceń dotyczących BHP, aby zadbać o własne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo współpracowników.

Pytanie 26

Firma transportowa "Smyk" używa następującego cennika przewozu: 1-10 palet 2,00 zł/km, 11-21 palet 2,50 zł/km. Jaką kwotę będzie musiało zapłacić przedsiębiorstwo za transport 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 300 zł
B. 250 zł
C. 240 zł
D. 270 zł
Aby obliczyć całkowity koszt przewozu 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz, należy zastosować odpowiednią stawkę w zależności od liczby palet. W przypadku przewozu 19 palet stosuje się stawkę 2,50 zł/km, ponieważ mieści się ona w przedziale 11-21 palet. Dystans tej trasy wynosi 120 km. Zatem obliczenia przedstawiają się następująco: 120 km * 2,50 zł/km = 300 zł. Jest to poprawne podejście, które odzwierciedla standardowe praktyki w branży transportowej. Firmy przewozowe często ustalają cenniki w oparciu o ilość przewożonych ładunków, co pozwala na elastyczne dostosowanie kosztów do potrzeb klientów. Warto również zauważyć, że zrozumienie struktury cenników jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami transportu oraz dla podejmowania świadomych decyzji biznesowych, co przekłada się na lepsze planowanie logistyczne oraz optymalizację wydatków.

Pytanie 27

Kto ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w wyniku niewłaściwego transportu towarów?

A. spedytora
B. sprzedawcy
C. przewoźnika
D. nabywcy
Odpowiedzialność za powstałe szkody wynikające z nieprawidłowego przewożenia towaru spoczywa na przewoźniku, który jest zobowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków transportu oraz dbałości o ładunek. Zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Przewozie Drogowym Towarów (CMR), przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody, które powstają w wyniku utraty lub uszkodzenia towaru, chyba że udowodni, że szkoda powstała wskutek okoliczności, za które nie ponosi odpowiedzialności. Przykładowo, jeśli przewoźnik nie zabezpieczył należycie ładunku, co doprowadziło do jego uszkodzenia w trakcie transportu, to jest on bezpośrednio odpowiedzialny za wyrównanie szkód. W praktyce, firmy transportowe powinny stosować standardowe procedury pakowania i zabezpieczania towarów, aby minimalizować ryzyko uszkodzeń podczas transportu oraz wprowadzać systemy monitorowania, które potwierdzają stan przesyłki w trakcie przewozu. Dobrą praktyką jest również posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika, co daje dodatkową ochronę zarówno przewoźnikowi, jak i klientowi.

Pytanie 28

Czy w wyniku procesu planowania MRP powstaje?

A. cyklogram wyrobu
B. zlecenie produkcyjne
C. harmonogram dostaw
D. marszruta produkcyjna
Zlecenie produkcyjne, choć ważne w procesie produkcyjnym, jest wynikiem wcześniejszych etapów planowania, a nie bezpośrednim rezultatem MRP. Zlecenie to jest dokumentem, który wskazuje na konkretne działania produkcyjne, podczas gdy MRP koncentruje się na planowaniu potrzeb materiałowych, co prowadzi do tworzenia harmonogramu dostaw. Cyklogram wyrobu jest narzędziem służącym do wizualizacji procesu produkcji, co nie jest bezpośrednio związane z MRP, które skupia się na synchronizacji dostępności materiałów z harmonogramem produkcji. Marszruta produkcyjna z kolei odnosi się do sekwencji operacji, które muszą być wykonane w procesie produkcyjnym, ale nie określa ona, kiedy i jakie materiały powinny być dostarczone. Typowym błędem myślowym jest mylenie dokumentów lub narzędzi, które mają różne cele w procesie zarządzania produkcją. W rzeczywistości MRP nie zajmuje się generowaniem zleceń produkcyjnych ani szczegółowym opisem procesów produkcyjnych, lecz dostarcza informacji niezbędnych do stworzenia harmonogramów dostaw, które są kluczowe dla realizacji produkcji w odpowiednich terminach.

Pytanie 29

Aby rozprowadzać produkty takie jak: żywność, kosmetyki, prasa czy środki czystości, należy wykorzystać dystrybucję

A. wyłączną
B. selektywną
C. ekskluzywną
D. intensywną
Odpowiedź 'intensywna' jest właściwa, ponieważ dystrybucja intensywna polega na maksymalizacji obecności towarów w punktach sprzedaży. W przypadku produktów takich jak żywność, kosmetyki, prasa czy artykuły chemii gospodarczej, kluczowe jest zapewnienie ich dostępności w jak najszerszej sieci sprzedaży, co pozwala na dotarcie do jak największej liczby klientów. Intensywna dystrybucja często stosowana jest w przypadku produktów codziennego użytku, które muszą być łatwo dostępne dla konsumentów. Przykładem mogą być popularne marki napojów, które można znaleźć w supermarketach, małych sklepach osiedlowych oraz automatach. Strategie intensywnej dystrybucji są zgodne z dobrą praktyką marketingową, która sugeruje, że im łatwiej klientom będzie zdobyć dany produkt, tym większa szansa na jego zakup. W ten sposób firmy mogą szybko zwiększać swoje udziały w rynku oraz generować wyższe przychody.

Pytanie 30

Który z poniższych składników nie jest zintegrowany z elektronicznym systemem oprogramowania, który umożliwia całościowe zarządzanie dokumentami oraz procesami pracy w dystrybucji?

A. Zdalny oraz natychmiastowy dostęp do dokumentów
B. Całkowite bezpieczeństwo przechowywanych informacji
C. Proces produkcyjny wyrobu
D. Zwiększenie jakości obsługi klientów
Proces produkcyjny wyrobu nie jest bezpośrednio związany z elektronicznym systemem oprogramowania do zarządzania dokumentami i procesami pracy, ponieważ koncentruje się on na wytwarzaniu fizycznych produktów. Systemy te, takie jak zarządzanie dokumentami (DMS) czy systemy ERP, są zaprojektowane do wspierania procesów administracyjnych i informacyjnych, a nie bezpośredniego zarządzania produkcją. Przykładem zastosowania może być przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją, które implementuje DMS do archiwizacji i zarządzania dokumentami, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie informacjami i poprawę komunikacji w zespole. Oprogramowanie to skupia się na optymalizacji przepływu informacji, zapewnieniu bezpieczeństwa danych oraz umożliwieniu zdalnego dostępu do dokumentacji, co zwiększa wydajność operacyjną. Dobrą praktyką jest integracja różnych systemów w celu stworzenia spójnego środowiska, które pozwala na łatwe zarządzanie zarówno dokumentacją, jak i procesami biznesowymi.

Pytanie 31

Ustal koszty magazynowania na jednostkę zapasu na podstawie danych z tabeli.

Koszty wynajmu magazynu100 000 zł/rok
Koszty robocizny własnej80 000 zł/rok
Amortyzacja sprzętu technicznego20 000 zł/rok
Ilość zapasów w magazynie2 000 000 szt./rok

A. 0,10 zł/szt.
B. 0,01 zł/szt.
C. 1,00 zł/szt.
D. 10,00 zł/szt.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi na pytanie dotyczące kosztów magazynowania na jednostkę zapasu może wynikać z kilku powszechnych błędów myślowych. Często osoby odpowiadające skupiają się na poszczególnych składnikach kosztów, takich jak na przykład tylko koszty wynajmu przestrzeni, zapominając o innych istotnych elementach, takich jak koszty utrzymania, ubezpieczenia czy wynagrodzenia pracowników. W praktyce, błędne odpowiedzi, takie jak 10,00 zł/szt. czy 1,00 zł/szt., mogą wynikać z nadmiernego uproszczenia obliczeń lub błędnego założenia, że tylko jeden typ kosztów ma znaczenie. Takie podejście jest niezgodne z zasadami analizy kosztów w zarządzaniu zapasami, które wymagają holistycznego spojrzenia na wszystkie wydatki. Z kolei wybór 0,01 zł/szt. może sugerować brak zrozumienia skali problemu, ponieważ sugeruje rażąco zaniżone koszty. Koszt magazynowania powinien być obliczany z uwzględnieniem całości kosztów, a nie tylko ich fragmentów. Warto też zwrócić uwagę, że prawidłowe zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami, co ma bezpośredni wpływ na rentowność firmy oraz jej zdolność do reagowania na zmieniające się potrzeby rynku.

Pytanie 32

Przedstawiony znak, umieszczony na opakowaniu produktu, informuje, że

Ilustracja do pytania
A. produkt nie był testowany na zwierzętach.
B. w składzie produktu nie ma substancji szkodliwych w stężeniach mających negatywny wpływ na zdrowie człowieka.
C. producent nie stosuje chemicznych środków ochrony rośli i nawozów syntetycznych do produkcji.
D. producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
Poprawna odpowiedź dotyczy znaku "Zielony Punkt", który jest międzynarodowym symbolem stosowanym w systemie odzysku i recyklingu opakowań. Jego obecność na produkcie oznacza, że producent wniósł wkład finansowy w system, co ma na celu wspieranie recyklingu i minimalizację odpadów. W praktyce oznacza to, że producent jest zobowiązany do pokrywania kosztów związanych z odbiorem, transportem i przetwarzaniem odpadów opakowaniowych, co jest zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Zastosowanie tego znaku jest istotne w kontekście działań proekologicznych, które mają na celu ochronę środowiska. Wspieranie systemów odzysku i recyklingu jest kluczowe, aby zredukować ilość odpadów, co jest zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej dotyczącymi odpadowych strategii zarządzania. Warto nadmienić, że wiele krajów wprowadza regulacje prawne, które obligują producentów do uczestnictwa w takich systemach, co wpływa pozytywnie na wizerunek ich produktów w oczach konsumentów, świadomych ekologicznie.

Pytanie 33

Materiał będzie dostępny 17 czerwca, a czas realizacji zamówienia wynosi 5 dni. Kiedy należy złożyć zamówienie?

A. 11 czerwca
B. 12 czerwca
C. 22 czerwca
D. 21 czerwca
Termin złożenia zamówienia, aby materiał był dostępny 17 czerwca przy cyklu dostawy wynoszącym 5 dni, to 12 czerwca. W praktyce oznacza to, że zamówienie należy złożyć tak, aby producent lub dostawca mieli czas na realizację zamówienia przed datą, kiedy materiał jest potrzebny. W standardach zarządzania łańcuchem dostaw, kluczowe jest zrozumienie czasów realizacji zamówień oraz planowanie ich z odpowiednim wyprzedzeniem. Na przykład, jeśli złożymy zamówienie 12 czerwca, dostawa powinna dotrzeć do nas do 17 czerwca, co pozwala na zachowanie ciągłości procesów produkcyjnych lub projektowych. W praktyce, znając cykl dostawy, przedsiębiorstwa stosują techniki planowania, takie jak metoda Just-In-Time (JIT), aby optymalizować stany magazynowe i minimalizować koszty. Ważne jest również monitorowanie terminowości dostaw, co pozwala na bieżąco dostosowywać harmonogramy i unikać opóźnień.

Pytanie 34

Czas wyładunku pięciu kolejnych dostaw wynosił odpowiednio: 1 h 15 min, 1 h 30 min, 1 h 45 min, 1 h 15 min, 1 h 45 min. Jak długi był średni czas wyładunku?

A. 1 h 10 min
B. 1 h 30 min
C. 1 h 45 min
D. 1 h 15 min
Średni czas wyładunku obliczamy tak, że dodajemy wszystkie czasy wyładunku i dzielimy przez liczbę dostaw. W przypadku naszych czasów: 1 h 15 min (75 min), 1 h 30 min (90 min), 1 h 45 min (105 min), 1 h 15 min (75 min) i 1 h 45 min (105 min), najpierw sumujemy te wszystkie czasy, co daje nam 450 minut. Potem dzielimy przez 5, bo tyle mamy dostaw. Czyli 450 minut podzielone przez 5 to 90 minut, co się zamienia na 1 godzinę i 30 minut. Takie obliczenia są bardzo ważne w logistyce, bo pozwalają na lepsze monitorowanie czasów. Można dzięki temu optymalizować procesy wyładunkowe, a to z kolei pozwala na oszczędności i zwiększenie efektywności. Wiedząc, jakie są średnie czasy wyładunku, można lepiej planować dostawy i przydzielać zasoby, co w zarządzaniu łańcuchem dostaw jest kluczowe.

Pytanie 35

Zorganizowany ciąg działań związanych z obiegiem zasobów to

A. koszty logistyczne
B. proces logistyczny
C. system logistyczny
D. zarządzanie logistyczne
Proces logistyczny to uporządkowany łańcuch operacji związanych z zarządzaniem przepływem zasobów, który obejmuje planowanie, wdrażanie oraz kontrolowanie efektywności przepływu surowców, produktów i informacji. W praktyce proces ten jest kluczowy dla zapewnienia odpowiedniej dostępności towarów przy minimalizacji kosztów i maksymalizacji jakości usług. Przykładem może być zsynchronizowanie dostaw materiałów do produkcji z harmonogramem produkcyjnym, co pozwala na uniknięcie przestojów oraz nadmiernych zapasów. Standardy takie jak ISO 9001 dotyczące zarządzania jakością czy SCOR (Supply Chain Operations Reference) stanowią ramy, które pomagają organizacjom w optymalizacji procesów logistycznych. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują ciągłe doskonalenie procesów, zastosowanie technologii informacyjnych do monitorowania i analizy, a także integrację z dostawcami oraz klientami w celu zapewnienia efektywności całego łańcucha dostaw.

Pytanie 36

LIFO oznacza zasadę wydawania z magazynu towarów, które

A. zostały już częściowo wydane
B. posiadają określoną datę ważności
C. zostały przyjęte jako ostatnie
D. zostały przyjęte jako pierwsze
LIFO, czyli 'Last In, First Out', to zasada zarządzania zapasami, która oznacza, że towary, które zostały dostarczone jako ostatnie, są wydawane jako pierwsze. Takie podejście jest szczególnie przydatne w branżach, gdzie produkty mogą ulegać szybkiemu przeterminowaniu, jak w przypadku żywności lub chemikaliów. Stosując metodę LIFO, przedsiębiorstwa mogą minimalizować straty związane z przestarzałymi lub przeterminowanymi zapasami. Przykładem zastosowania LIFO może być magazynowanie świeżych owoców, gdzie nowe partie są umieszczane na górze stosu, a te starsze są używane najpierw. LIFO jest także zgodne z zasadami rachunkowości zapasów, które mogą wpływać na sprawozdania finansowe przedsiębiorstw. Warto również zauważyć, że ta metoda jest często wykorzystywana w systemach ERP, które zarządzają procesami magazynowymi. W kontekście standardów, LIFO jest zgodne z zasadami FIFO (First In, First Out), które są przeciwieństwem LIFO, ale wybór odpowiedniej strategii zarządzania zapasami powinien opierać się na analizie specyfiki branży oraz wymagań dotyczących rotacji zapasów.

Pytanie 37

Przedstawiony druk dokumentu wypełnia magazynier, gdy towar jest

Ilustracja do pytania
A. wydany na zewnątrz przedsiębiorstwa.
B. wydany na potrzeby działu produkcji.
C. przesunięty z jednego magazynu do drugiego.
D. przyjęty z zewnątrz przedsiębiorstwa.
Odpowiedź "przyjęty z zewnątrz przedsiębiorstwa" jest poprawna, ponieważ dokument PZ, czyli Przyjęcie Zewnętrzne, jest stosowany w procesach magazynowych do rejestrowania towarów, które trafiają do magazynu z zewnętrznych źródeł. Wypełniany przez magazyniera, dokument ten stanowi potwierdzenie przyjęcia towarów, a jego prawidłowe wypełnienie jest kluczowe dla zachowania porządku w ewidencji zapasów. Praktyczne zastosowanie tego dokumentu można zauważyć w procesie inwentaryzacji, gdzie poprawne zaksięgowanie nowo przyjętych towarów jest niezbędne do aktualizacji stanów magazynowych. W branży logistycznej i zarządzania łańcuchem dostaw, dokumentacja przyjęcia towaru zgodna z normami ISO 9001 oraz standardami GS1 jest istotna, ponieważ zapewnia przejrzystość i ścisłą kontrolę nad stanem zapasów. Poprawne stosowanie dokumentu PZ pozwala uniknąć błędów w systemie ewidencji, które mogą prowadzić do strat finansowych czy problemów z obsługą klienta.

Pytanie 38

W ramach struktury zapasów możemy wyróżnić różne rodzaje zapasów

A. spekulacyjne i promocyjne
B. rotujące i zabezpieczające
C. zbędne i sezonowe
D. przewidujące i surowcowe
Odpowiedź "rotujące i zabezpieczające" to strzał w dziesiątkę! Te dwa rodzaje zapasów są naprawdę kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw i dla całej logistyki. Zapasy rotujące to takie, które są często wymieniane i wykorzystywane na co dzień. Dobrze nimi zarządzać, bo to pomaga w ciągłości produkcji i sprzedaży. Przykładowo, w fabryce zapasy komponentów muszą być regularnie uzupełniane, inaczej produkcja może stanąć. A zapasy zabezpieczające? Te są potrzebne, żeby mieć coś w zapasie, gdyby zdarzyły się jakieś problemy z dostawą czy nagły wzrost popytu. To pozwala firmom utrzymać stabilność w trudnych czasach. Fajnie, jeśli firmy analizują swoje zapasy i wprowadzają systemy monitorowania, bo to naprawdę pomaga w optymalizacji procesów.

Pytanie 39

Ścieżkę realizacji działań produkcyjnych jako sekwencję zadań związanych z wytworzeniem gotowego produktu, według BOM, przedstawia

A. harmonogram produkcji
B. marszruta produkcyjna
C. układ produkcji
D. kompozycja wyrobu
Wybór odpowiedzi dotyczącej planu produkcji, struktury wyrobu czy struktury produkcji może prowadzić do różnych mylów odnośnie tego, jak każdy z tych elementów działa w wytwarzaniu. Plan produkcji to dokument, który pokazuje, ile i kiedy należy produkować, skupiając się na harmonogramach i przydziale zasobów. Ale to nie to samo, co szczegółowa ścieżka operacyjna dla konkretnego wyrobu, a bardziej ogólny obraz planu działania. Struktura wyrobu mówi o tym, jak są zorganizowane i jakie są hierarchie komponentów w produkcie, ale nie daje info o tym, w jakiej kolejności i gdzie odbywają się operacje produkcyjne. Z kolei struktura produkcji zajmuje się organizacją procesów wytwórczych w firmie, a nie marszrutami dla konkretnych wyrobów. Możesz się tu pogubić, myśląc, że wszystkie te elementy mają tę samą rolę w produkcji. Ważne, żeby zrozumieć, że marszruta produkcyjna to dokładna mapa operacji potrzebnych do wytworzenia produktu, a inne odpowiedzi obejmują szersze koncepcje, które nie mówią o szczegółach sekwencji i realizacji zadań.

Pytanie 40

Do kosztów stałych związanych z utrzymywaniem zapasów zalicza się wydatki

A. wynagrodzenia
B. koszty wynajmu dodatkowej przestrzeni magazynowej na czas
C. zamrożonego kapitału
D. naturalnych strat oraz ubytków w magazynie
Zamrożony kapitał, naturalne straty i ubytki magazynowe oraz koszty wynajmu dodatkowej przestrzeni magazynowej to nie są składniki stałych kosztów utrzymania zapasów. Zamrożony kapitał odnosi się do wartości zapasów, które są zainwestowane, ale nie generują bieżącego przychodu. Jest to bardziej kwestia płynności finansowej niż stałych kosztów, które są związane z operacyjnym funkcjonowaniem zapasów. Naturalne straty i ubytki magazynowe są kosztami, które mogą być zmienne w zależności od poziomu zapasów i warunków przechowywania, a więc nie są klasyfikowane jako stałe koszty. Koszt wynajmu dodatkowej przestrzeni magazynowej również jest kosztem zmiennym, związanym z bieżącym zapotrzebowaniem na przestrzeń magazynową, co sprawia, że nie powinien być traktowany jako stały koszt. W zarządzaniu zapasami kluczowe jest rozróżnienie między kosztami stałymi a zmiennymi, co pozwala na lepsze planowanie finansowe i strategię zarządzania zapasami. Stosowanie nieprecyzyjnych kategorii kosztów może prowadzić do błędnych decyzji zarządczych, wpływających na efektywność operacyjną i rentowność przedsiębiorstwa.