Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 5 lutego 2025 07:40
  • Data zakończenia: 5 lutego 2025 08:10

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby ujednolicić oznaczenia na opakowaniach zbiorczych, wprowadzono etykietę logistyczną EAN-UCC. Jest to przykład

A. identyfikatora centrum logistycznego
B. znaku towarowego w transporcie
C. kodu towarowego w spedycji
D. międzynarodowego standardu
Etykieta logistyczna EAN-UCC jest przykładem międzynarodowego standardu, który został wprowadzony w celu ujednolicenia i standaryzacji znaków na opakowaniach zbiorczych. W praktyce oznacza to, że produkty mogą być zidentyfikowane i śledzone w międzynarodowym łańcuchu dostaw za pomocą unikalnych kodów kreskowych. System EAN (European Article Number) i UCC (Uniform Code Council) to standardy, które umożliwiają przedsiębiorstwom efektywne zarządzanie zapasami, optymalizację procesów logistycznych oraz minimalizację błędów podczas transportu. Przykładowo, dzięki etykietom EAN-UCC, każdy produkt jest oznaczony unikalnym kodem, co ułatwia jego identyfikację w magazynach oraz w trakcie transportu. Stosowanie tego standardu przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej, umożliwia automatyzację procesów skanowania i weryfikacji towarów, a także wspiera wymianę informacji pomiędzy partnerami handlowymi. Warto zauważyć, że standard EAN-UCC jest szeroko stosowany w różnych branżach, od detalicznej sprzedaży po przemysł spożywczy, co potwierdza jego uniwersalność i znaczenie. Dodatkowo, zgodność z tym standardem jest często wymagana przez dużych detalistów oraz w ramach międzynarodowych norm, co podkreśla jego istotność w globalnym handlu.

Pytanie 2

Które przedsiębiorstwo transportowe powinno wybrać centrum dystrybucyjne do dystrybucji ładunku na odległość 100 km, uwzględniając informacje zawarte w tabeli oraz hierarchię kryteriów - dostarczenie towaru po najniższym koszcie i w czasie nie dłuższym niż 2 godziny 15 minut?

Przedsiębiorstwo transportoweŚrednia prędkość samochodów, km/hKoszt, zł/1 km
A.402,00
B.452,50
C.503,00
D.553,50

A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wybór niewłaściwego przedsiębiorstwa transportowego może prowadzić do wielu problemów, w tym zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawie. Odpowiedzi, które wybierają opcje C, D, czy A, nie uwzględniają kluczowych kryteriów ustalonych w pytaniu, co pokazuje brak zrozumienia podstaw logistyki. Odpowiedź A, mimo że mogłaby być rozważana w kontekście innych kryteriów, nie spełnia wymogu czasowego, co jest fundamentalnym błędem w ocenie efektywności transportu. Dla dostaw, które muszą dotrzeć w określonym czasie, nie można ignorować tego aspektu, nawet jeżeli koszt wydaje się korzystny. Przedsiębiorstwa C i D, chociaż mogą oferować czas dostawy w granicach akceptowalnych, ich koszty są wyższe, co w dłuższym okresie może negatywnie wpływać na marże zysku firmy. Kluczowe jest zrozumienie, jak optymalizacja dostaw wpływa na całkowity proces logistyczny, w zgodzie z aktualnymi trendami i standardami branżowymi, gdzie strategia kosztowa nie powinna kolidować z czasem realizacji. Wybór niewłaściwego partnera transportowego może również prowadzić do obniżenia jakości obsługi klienta, co jest nie do zaakceptowania w dzisiejszym rynku, gdzie klient oczekuje zarówno szybkości, jak i konkurencyjności cenowej.

Pytanie 3

Jaką kwotę należy zapłacić spedytorowi morskiemu w przypadku, gdy obsłuży on 2 kontenery 40' oraz 3 kontenery 20', przy stawce 100 USD/TEU (20-stopowa jednostka przeliczeniowa)?

A. 700 USD
B. 600 USD
C. 300 USD
D. 500 USD
Koszt usługi spedytora morskiego oblicza się na podstawie stawki czynnościowej oraz liczby kontenerów, które wymagają obsługi. W tym przypadku stawka wynosi 100 USD za TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), co oznacza 20-stopowy kontener. Klient zlecił obsługę 2 kontenerów 40-stopowych oraz 3 kontenerów 20-stopowych. Kontener 40-stopowy jest równoważny 2 TEU, więc 2 kontenery 40-stopowe to 4 TEU. Kontenery 20-stopowe to 3 TEU. Łączna liczba TEU wynosi zatem 4 + 3 = 7 TEU. Koszt usługi spedytora obliczamy, mnożąc liczbę TEU przez stawkę: 7 TEU * 100 USD/TEU = 700 USD. Taka kalkulacja jest standardową praktyką w branży spedycyjnej, uwzględniającą wielkość ładunku, co jest kluczowe dla określenia kosztów transportu morskiego. Warto również zauważyć, że prawidłowe określenie liczby TEU jest kluczowe dla optymalizacji kosztów transportowych.

Pytanie 4

Jak nazywa się zapas znajdujący się w systemie produkcyjnym podczas procesu obróbki?

A. Robót w toku
B. Cykliczny
C. Zabezpieczający
D. W transporcie
Odpowiedź "Robót w toku" odnosi się do zapasu, który jest w trakcie przetwarzania w systemie produkcyjnym. Ten typ zapasu obejmuje wszystkie materiały, które zostały rozpoczęte w procesie produkcyjnym, ale jeszcze nie zostały zakończone. Przykładowo, w zakładzie produkcyjnym zajmującym się montażem, komponenty, które są aktualnie montowane na linii produkcyjnej, są klasyfikowane jako roboty w toku. Zarządzanie tym rodzajem zapasu jest kluczowe dla optymalizacji procesów produkcyjnych, ponieważ zbyt duża ilość robót w toku może prowadzić do nieefektywności, zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawach. W praktyce, firmy stosują różne metody, takie jak Just-In-Time (JIT) czy Lean Manufacturing, aby zminimalizować ilość robót w toku i poprawić płynność produkcji. Dbanie o odpowiedni poziom robót w toku jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jakie urządzenie modyfikuje kierunek transportu materiału na automatycznej linii montażowej?

A. transponder
B. trymer
C. obrotnica
D. ploter
Obrotnica to urządzenie stosowane w automatycznych liniach montażowych, które umożliwia zmianę kierunku transportu ładunku. Jej główną funkcją jest przekierowanie elementów w trakcie ich transportu, co pozwala na zwiększenie efektywności procesu produkcyjnego. Obrotnice są powszechnie wykorzystywane w różnych branżach, takich jak motoryzacja, elektronika czy przemysł spożywczy, gdzie wymagane jest szybkie i precyzyjne przemieszczanie komponentów. Przykładem zastosowania może być linia produkcyjna samochodów, gdzie obrotnice kierują podzespoły do różnych stacji roboczych, co minimalizuje czas przestoju i zwiększa wydajność operacyjną. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, obrotnice są projektowane z myślą o łatwej integracji z innymi systemami automatyzacji, co pozwala na elastyczne dostosowanie do zmieniających się potrzeb produkcyjnych.

Pytanie 9

Wydatki związane z przechowywaniem oraz koszty związane z obsługą zapasów w magazynie klasyfikowane są jako koszty

A. zmienne.
B. jednostkowe.
C. całkowite.
D. stałe.
Koszty składowania i manipulacji zapasów w magazynie często mylnie klasyfikowane są jako koszty całkowite lub stałe. Koszty całkowite obejmują zarówno koszty stałe, jak i zmienne, co oznacza, że nie dostarczają właściwego obrazu, gdyż nie odzwierciedlają jednej z najważniejszych charakterystyk tych kosztów – ich zmienności w zależności od poziomu działalności. Koszty stałe, takie jak leasing budynku czy amortyzacja sprzętu, nie zmieniają się z poziomem produkcji i są niezależne od ilości zapasów. W przeciwieństwie do tego, koszty składowania, które mogą obejmować opłaty za usługi magazynowe, koszty transportu wewnętrznego oraz wynagrodzenia pracowników, są ściśle związane z ilością zapasów. W związku z tym, klasyfikowanie tych kosztów jako stałe, prowadzi do zniekształcenia analizy finansowej oraz błędnych decyzji strategicznych. Zrozumienie różnicy pomiędzy kosztami stałymi a zmiennymi jest kluczowe dla skutecznego zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz podejmowania trafnych decyzji dotyczących zapasów. Dobre praktyki w zarządzaniu magazynem opierają się na skrupulatnym monitorowaniu i analizowaniu kosztów zmiennych, co pozwala na ich efektywne zarządzanie i optymalizację.

Pytanie 10

Proces rozmieszczania produktów w magazynie oraz ich przechowywania w sposób zorganizowany określamy mianem

A. składowaniem
B. dystrybucją
C. controllingiem
D. outsourcingiem
Odpowiedź 'składowaniem' jest poprawna, ponieważ odnosi się do procesów związanych z przyjmowaniem, przechowywaniem oraz wydawaniem towarów w magazynach. Składowanie to kluczowy element logistyki, który zapewnia efektywność zarządzania zapasami. W praktyce, składowanie obejmuje organizację przestrzeni magazynowej, co pozwala na łatwiejsze zlokalizowanie i dostęp do towarów. Dobre praktyki w składowaniu obejmują stosowanie systemów zarządzania magazynem (WMS), które automatyzują procesy, minimalizują błędy i zwiększają efektywność operacyjną. Przykładem może być system FIFO (First In, First Out), który pomaga w zarządzaniu terminami przydatności towarów. Składowanie nie kończy się na fizycznym umiejscowieniu towarów; dobrym zwyczajem jest także regularna inwentaryzacja, która pozwala na kontrolowanie stanów magazynowych i unikanie nadmiaru zapasów.

Pytanie 11

Ułożenie ładunków bezpośrednio na podłodze, gdzie stosy zorganizowano w rzędach lub blokach, znajduje zastosowanie w magazynach

A. niskich
B. specjalistycznych
C. wielopoziomowych
D. wysokich
Słuchaj, jak ktoś myśli o układzie ładunków w magazynach wysokich, to niestety coś mu umyka. W tych magazynach, które często mają więcej niż 8 metrów wysokości, naprawdę nie ma sensu kłaść towarów na podłodze, bo to po prostu nie działa. Regały wysokiego składowania są tu kluczowe. Jeśli się nie używa wózków widłowych czy automatycznych systemów, to dostęp do towarów na górze staje się mega trudny. Magazyny specjalistyczne też mają swoje zasady, bo jak się wrzuci wszystko na dół, to potem jest chaos z różnorodnymi towarami, a efektywność w pracy spada. A w wielopoziomowych magazynach to już w ogóle – po co ograniczać segregację i transport? Jak się nie zna zasad, to łatwo popełnić błąd, a w końcu każda z tych przestrzeni ma swoje własne wymagania. Więc warto zrozumieć, że nie w każdej sytuacji układ poziomy to dobry ruch.

Pytanie 12

Analiza metodą ABC/XYZ pozwala na klasyfikację asortymentu magazynowego w dziewięciu grupach. Towary należące do grupy CZ wyróżniają się

A. wysoką wartością obrotu oraz dużym zapotrzebowaniem ilościowym
B. średnią wartością obrotu i dużym zapotrzebowaniem ilościowym
C. niską wartością obrotu oraz dużym zapotrzebowaniem ilościowym
D. niską wartością obrotu oraz niewielkim zapotrzebowaniem ilościowym
Analiza ABC/XYZ jest metodą klasyfikacji asortymentu, która pozwala na efektywne zarządzanie zapasami w magazynach. Towary zaklasyfikowane do grupy CZ charakteryzują się małą wartością obrotu oraz niewielkim ilościowym zapotrzebowaniem. Oznacza to, że są to produkty, które nie generują znaczących przychodów i ich sprzedaż nie jest zbyt intensywna. W praktyce, takie artykuły mogą stanowić około 70-80% całkowitej liczby pozycji w magazynie, jednak ich wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa jest marginalny. Przykładowymi towarami z tej grupy mogą być materiały biurowe, akcesoria o niskiej rotacji czy produkty sezonowe. Wprowadzenie tej klasyfikacji pozwala firmom skoncentrować się na bardziej opłacalnych produktach z grupy A i B, co z kolei prowadzi do optymalizacji kosztów magazynowania, redukcji przestrzeni magazynowej oraz lepszego zarządzania kapitałem obrotowym. Kluczowe jest również wdrożenie strategii minimalizacji zamówień na produkty z grupy CZ, co pozytywnie wpłynie na efektywność operacyjną firmy.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Dokumentem upoważniającym do wyprodukowania określonej ilości towarów z ustaloną datą jest

A. zlecenie kompletacji
B. dokument rozchodowy Wz
C. dokument przesunięcia Mm
D. zlecenie robocze
Zlecenie robocze to kluczowy dokument w procesie produkcyjnym, który stanowi formalne upoważnienie do wytworzenia określonej ilości produktów w ustalonym czasie. Zawiera szczegółowe informacje dotyczące specyfikacji produkcji, takie jak rodzaj produktu, ilość, termin realizacji oraz niezbędne zasoby, takie jak materiały i maszyny. W praktyce, zlecenie robocze jest wykorzystywane w systemach zarządzania produkcją oraz w oprogramowaniu ERP, co pozwala na efektywne planowanie i monitorowanie procesów produkcyjnych. Na przykład, w branży motoryzacyjnej, zlecenia robocze mogą być stosowane do zarządzania produkcją różnych modeli pojazdów, co umożliwia dostosowanie linii produkcyjnej do bieżącego zapotrzebowania. Zastosowanie zleceń roboczych zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi przyczynia się do zwiększenia efektywności, redukcji kosztów oraz poprawy jakości produktów, co jest zgodne z zasadami lean manufacturing i just-in-time.

Pytanie 15

Podaj wymiary palety według normy ISO?

A. 800 mm x 600 mm x 144 mm
B. 1 200 mm x 1 000 mm x 144 mm
C. 1 200 mm x 800 mm x 144 mm
D. 1 200 mm x 1 200 mm x 144 mm
Odpowiedź 1 200 mm x 1 000 mm x 144 mm jest poprawna, ponieważ odpowiada standardowym wymiarom palety typu EUR, która jest szeroko stosowana w europie w transporcie i logistyce. Paleta ta, znana również jako paleta euro, jest zaprojektowana tak, aby spełniać standardy przemysłowe i ułatwiać wymianę towarów w różnych sektorach. Dzięki tym wymiarom, paleta EUR idealnie pasuje do większości systemów regałowych oraz umożliwia optymalne wykorzystanie przestrzeni w środkach transportu, takich jak ciężarówki czy kontenery. Praktycznym zastosowaniem palet o tych wymiarach jest ich powszechne używanie w magazynach i centrach dystrybucji, co pozwala na efektywne składowanie i transport towarów. Dodatkowo, stosowanie standardowych wymiarów palet wpływa na poprawę efektywności logistyki, zmniejszając ryzyko uszkodzeń towarów oraz umożliwiając korzystanie z uniwersalnych urządzeń transportowych.

Pytanie 16

W tabeli opisano zalety i wady produkcji

Zalety i wady produkcji
Zaletą tej produkcji jest obniżenie jednostkowego kosztu produkcji. Dzieje się tak za sprawą specjalizacji pracy, która przynosi lepsze wyniki jakościowe oraz wyniki ilościowe. Drugą zaletą jest fakt, że powtarzalność pracy przyczynia się do osiągania coraz wyższych oraz lepszych efektów. Stałe i regularne wykonywanie tych samych zadań ma duży wpływ na udoskonalenie systemu produkcyjnego.
Do wad tej produkcji należy bardzo wąska oferta wyprodukowanych jednostek oraz mała elastyczność produkcji. Wysoko wyspecjalizowana taśma produkcyjna, jaka jest jedynie nastawiona na określony wyrób musiałaby zostać istotnie przebudowana, żeby móc produkować inny wyrób, co wiąże się z poniesieniem kosztu przeróbki.

A. wieloseryjnej.
B. małoseryjnej.
C. masowej.
D. jednostkowej.
Produkcja małoseryjna, jednostkowa oraz wieloseryjna to modele, które różnią się od produkcji masowej i mają inne zastosowanie oraz charakterystykę. W przypadku produkcji małoseryjnej wytwarza się ograniczoną liczbę produktów, co pozwala na większą elastyczność, ale jednocześnie zwiększa jednostkowe koszty produkcji. Taki model sprawdza się w branżach, gdzie klienci oczekują personalizacji wyrobów, jednak obniżona efektywność może prowadzić do wyższych cen. Produkcja jednostkowa, z kolei, jest stosowana przy tworzeniu jednych, unikalnych produktów, co wymaga wysokiego poziomu umiejętności i długich cykli produkcyjnych. Choć jest to korzystne w kontekście unikalności, nie jest efektywne w skali większej niż kilka sztuk. Z kolei produkcja wieloseryjna łączy cechy produkcji masowej i małoseryjnej, umożliwiając większą elastyczność, ale nie osiąga tak wysokiej efektywności kosztowej jak produkcja masowa. Wszystkie te podejścia mają swoje miejsce w różnych strategiach produkcji, jednak w kontekście podanych zalet i wad, produkcja masowa pozostaje najbardziej efektywnym rozwiązaniem, zapewniającym równocześnie jakość i ilość, co jest kluczowe w konkurencyjnych rynkach.

Pytanie 17

Pracownik magazynu złamał nogę w trakcie pracy. Jak powinna wyglądać prawidłowa sekwencja działań osoby udzielającej pierwszej pomocy?

A. Udzielić pierwszej pomocy, powiadomić przełożonego, zabezpieczyć miejsce zdarzenia, zawiadomić pogotowie
B. Udzielić pierwszej pomocy, zawiadomić pogotowie, powiadomić przełożonego, zabezpieczyć miejsce zdarzenia
C. Zabezpieczyć miejsce zdarzenia, zawiadomić pogotowie, udzielić pierwszej pomocy, powiadomić przełożonego
D. Zawiadomić pogotowie, udzielić pierwszej pomocy, powiadomić przełożonego, zabezpieczyć miejsce zdarzenia
Jeżeli wybierasz inne odpowiedzi, to znaczy, że nie do końca rozumiesz, jak powinno się postępować w sytuacjach awaryjnych. Na przykład, zabezpieczenie miejsca wypadku przed udzieleniem pomocy to błąd, bo może to wydłużyć czas reakcji i jeszcze bardziej zaszkodzić poszkodowanemu. Poza tym, informowanie pogotowia przed udzieleniem pierwszej pomocy to też złe podejście, szczególnie przy poważnych obrażeniach, jak złamanie nogi. Od razu pomagając można znacząco wpłynąć na to, jak będzie się miał poszkodowany. Inny błąd to nieinformowanie szefa o wypadku, a to przecież jest ważne, żeby monitorować bezpieczeństwo w pracy i unikać problemów prawnych. W nagłej sytuacji każda sekunda się liczy, więc pamiętaj, że najważniejsze jest ratowanie życia i zdrowia. Zgodnie z zaleceniami instytucji zajmujących się bezpieczeństwem, najpierw trzeba zapewnić pomoc przedmedyczną, a dopiero później podejmować inne działania.

Pytanie 18

Korzystając z przedstawionego schematu, oblicz ile minimum kilogramów jabłek oraz marchwi należy zamówić, aby przedsiębiorstwo produkcyjne mogło zrealizować zamówienie na 1 500 sztuk soku w kartonie, jeżeli w magazynie znajduje się 150 szt. wyrobu gotowego oraz 13 kg jabłek.

Ilustracja do pytania
A. Jabłek – 675 kg, marchwi – 1 350 kg
B. Jabłek – 750 kg, marchwi – 1 500 kg
C. Jabłek – 662 kg, marchwi – 1 350 kg
D. Jabłek – 1 500 kg, marchwi – 1 500 kg
Poprawna odpowiedź to 662 kg jabłek oraz 1350 kg marchwi, co wynika z dokładnych obliczeń wymaganych surowców do produkcji 1350 sztuk soku. W celu zrozumienia tego zagadnienia, kluczowe jest zbadanie proporcji, w jakich składniki są używane w procesie produkcji. W przypadku produkcji soków, ilość składników jest ściśle określona w przepisie technologicznym, który powinien być stosowany w każdym zakładzie w celu zapewnienia jakości wyrobu końcowego. W tym przypadku, mając już 13 kg jabłek w magazynie, możemy obliczyć, ile dodatkowych jabłek potrzebujemy, odejmując tę wartość od wymaganego 675 kg. Wynik to 662 kg, co jest ilością potrzebną do zrealizowania zamówienia. Jeśli chodzi o marchew, ponieważ brak jest informacji o jej dostępności, musimy zamówić pełną ilość 1350 kg. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania zapasami i produkcją, które wymagają precyzyjnych obliczeń oraz bieżącej kontroli stanu magazynowego, aby uniknąć przestojów w produkcji.

Pytanie 19

Na podstawie załączonego dokumentu ustal wartość zwróconych do magazynu materiałów, niewykorzystanych w procesie produkcyjnym.

Ilustracja do pytania
A. 64,70 zł
B. 382,00 zł
C. 351,60 zł
D. 412,50 zł
Zwrócone do magazynu materiały można skutecznie wycenić poprzez zastosowanie metody obliczeniowej, która polega na mnożeniu jednostkowej ceny materiału przez ilość zwróconych sztuk. W tym przypadku wartość zwróconych materiałów wynosi 351,60 zł, co potwierdza, że prawidłowo wykonano obliczenia. Obliczając wartość zapasów w magazynie, przedsiębiorstwa powinny stosować zasady księgowości i rachunkowości, aby mieć precyzyjny obraz stanu swojego majątku. Znając wartość zwróconych materiałów, organizacja może lepiej planować przyszłe zakupy oraz zarządzać swoimi zasobami. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami, które zakładają, że każda transakcja powinna być precyzyjnie rejestrowana i analizowana, co sprzyja efektywności operacyjnej. Dodatkowo, takie wyliczenia mogą być przydatne w kontekście audytów finansowych, gdzie dokładność danych ma kluczowe znaczenie dla transparentności działania firmy.

Pytanie 20

Zasady międzynarodowego transportu kolejowego towarów niebezpiecznych określa się jako

A. ADN
B. RID
C. DGR
D. ADR
Odpowiedzi ADN, DGR i ADR, mimo że dotyczą transportu towarów niebezpiecznych, nie są związane z przewozem kolejowym i dlatego nie są prawidłowymi odpowiedziami na to pytanie. ADN, czyli Umowa Europejska o Międzynarodowym Przewozie Drogowym Towarów Niebezpiecznych, odnosi się jedynie do transportu drogowego, co czyni ją niewłaściwą w kontekście regulacji dotyczących transportu kolejowego. DGR, czyli Przepisy dotyczące Przewozu Towarów Niebezpiecznych w Lotnictwie, koncentruje się na aspektach transportu lotniczego, co również nie ma zastosowania w przypadku transportu koleją. ADR, czyli Europejska Umowa dotycząca Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów Niebezpiecznych, podobnie jak ADN, dotyczy transportu drogowego. W związku z tym, wybór tych odpowiedzi wskazuje na brak zrozumienia podziałów między różnymi środkami transportu, które mają swoje specyficzne regulacje. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie przepisów dotyczących różnych rodzajów transportu, co może prowadzić do nieprawidłowego stosowania regulacji i w konsekwencji do naruszeń przepisów bezpieczeństwa. W praktyce, znajomość odpowiednich regulacji dla każdego środka transportu jest kluczowa, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi normami i minimalizować ryzyko związane z przewozem towarów niebezpiecznych.

Pytanie 21

Wykorzystanie regałów przejezdnych torowych w obszarze składowania umożliwia zredukowanie nadmiaru

A. korytarzy roboczych
B. dróg magazynowych
C. rzędów regałowych
D. kolumn regałowych
Regały przejezdne torowe są specjalistycznym rozwiązaniem, które ma na celu optymalizację przestrzeni w magazynach. Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak drogi magazynowe, kolumny regałowe czy rzędy regałowe, wskazuje na zrozumienie nieefektywnych układów składowania. Drogi magazynowe to obszary, które służą do transportu towarów, a ich nadmiar prowadzi do marnotrawstwa przestrzeni. Kolumny regałowe, choć są istotne dla stabilności konstrukcji, nie eliminują konieczności posiadania korytarzy roboczych. Z kolei rzędy regałowe są standardem w tradycyjnych układach składowania, co sprawia, że nie są tak efektywne jak regały przejezdne w kontekście minimalizacji przestrzeni potrzebnej do manewrowania. W praktyce, błędne odpowiedzi sugerują, że użytkownik nie dostrzega, jak kluczowe jest optymalne zarządzanie przestrzenią. Właściwe zrozumienie układów magazynowych jest kluczem do poprawy efektywności operacji, a niewłaściwy wybór może prowadzić do obniżenia wydajności oraz zwiększenia kosztów operacyjnych. W standardach branżowych zwraca się uwagę na elastyczność układów magazynowych oraz ich zdolność do adaptacji w zmieniających się warunkach rynkowych.

Pytanie 22

Jaką wartość netto osiągną 10-paletowe jednostki ładunkowe, gdy jednostkowa cena brutto wynosi 6,15 zł, a stawka VAT wynosi 23%?

A. 50,00 zł
B. 5,00 zł
C. 4,74 zł
D. 61,50 zł
Poprawna odpowiedź to 50,00 zł, co jest obliczone na podstawie jednostkowej ceny brutto oraz liczby jednostek ładunkowych. Wartość netto to cena brutto pomniejszona o podatek VAT. W tym przypadku jednostkowa cena brutto wynosi 6,15 zł, a stawka VAT wynosi 23%. Aby obliczyć wartość netto jednej jednostki ładunkowej, stosujemy wzór: wartość netto = cena brutto / (1 + stawka VAT). Otrzymujemy: 6,15 zł / 1,23 = 5,00 zł. Następnie, aby uzyskać wartość netto dla 10-paletowych jednostek ładunkowych, mnożymy wartość netto jednej jednostki przez 10: 5,00 zł * 10 = 50,00 zł. Ta metoda obliczania wartości netto jest kluczowa w wielu procesach biznesowych, zarówno w logistyce, jak i w rachunkowości, gdzie prawidłowe określenie wartości netto umożliwia dokładne planowanie kosztów oraz budżetu. Wiedza na temat obliczania wartości netto jest niezbędna w kontekście ustalania cen, negocjacji umów oraz w celu zrozumienia wpływu podatków na ceny towarów i usług."

Pytanie 23

Rodzaje transportu wewnętrznego, w których urządzenia dźwigowe są zawieszone na wciągniku żurawia lub wciągarki jezdnej, poruszające się wzdłuż mostu, to

A. suwnice
B. podnośniki
C. wózki unoszące
D. przenośniki
Suwnice są to urządzenia dźwignicowe, które charakteryzują się możliwością podnoszenia i transportowania ładunków w poziomie oraz w pionie. W przypadku suwnic, urządzenia podnoszące ładunki są często podwieszane do wciągników zamontowanych na konstrukcji mostu. Dzięki tej konstrukcji suwnice są w stanie poruszać się po wydzielonym torze, co pozwala na efektywne przemieszczanie materiałów w obrębie hal produkcyjnych, magazynów czy na placach budowy. Dodatkowo, suwnice mogą być wykorzystywane w różnych branżach, takich jak przemysł ciężki, budownictwo czy logistyka. Kluczowym aspektem ich działania jest zgodność z normami bezpieczeństwa, takimi jak PN-EN 15011, które regulują ich projektowanie i eksploatację. Przykłady zastosowania suwnic obejmują przenoszenie ciężkich detali podczas montażu maszyn, transport materiałów w magazynach oraz prace na dużych wysokościach.

Pytanie 24

W zakładzie zajmującym się produkcją napojów, surowce na linię produkcyjną z zbiorników magazynowych powinny być dostarczane przy pomocy

A. wózków widłowych
B. transportu bimodalnego
C. transportu szynowego
D. transportu przesyłowego
Transport przesyłowy to jeden z najefektywniejszych sposobów dostarczania surowców w zakładach produkcyjnych, szczególnie w przemyśle napojowym. Pozwala on na bezpośrednie przesyłanie cieczy z jednej lokalizacji do drugiej za pomocą systemów rur, co minimalizuje straty materiałowe oraz czas transportu. W przypadku wytwarzania napojów, gdzie surowce często mają postać cieczy, transport przesyłowy zapewnia również ochronę przed zanieczyszczeniem, co jest kluczowe dla utrzymania wysokich standardów jakości. Przykłady zastosowania transportu przesyłowego obejmują transport wody, syropów czy soków bezpośrednio z magazynów do zbiorników na linię produkcyjną. Wdrożenie tego systemu może również przyczynić się do zwiększenia efektywności energetycznej i zmniejszenia kosztów operacyjnych, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi. Ponadto, transport przesyłowy wspiera automatyzację procesów, co jest nieodzownym elementem współczesnych zakładów produkcyjnych.

Pytanie 25

Koszt wynajmu jednego metra kwadratowego powierzchni magazynowej wynosi 13,50 zł za dzień. Oblicz całkowity koszt wynajęcia przestrzeni magazynowej o wymiarach 27,9 x 19,0 x 5,0 m (dł. x szer. x wys.) przez 30 dni.

A. 35 781,75 zł
B. 214 690,50 zł
C. 1 073 452,50 zł
D. 7 156,35 zł
Aby obliczyć koszt wynajmu magazynu, należy najpierw określić jego powierzchnię. Powierzchnia magazynu o wymiarach 27,9 m x 19,0 m wynosi 529,1 m². Następnie, stosując jednostkową cenę wynajmu, która wynosi 13,50 zł za m² za dzień, obliczamy koszt wynajmu na jeden dzień. Koszt dzienny wynajmu to 529,1 m² x 13,50 zł = 7 152,85 zł. Aby uzyskać całkowity koszt wynajmu na 30 dni, pomnożymy koszt dzienny przez 30: 7 152,85 zł x 30 = 214 690,50 zł. Obliczenia te są zgodne z powszechnie przyjętymi zasadami wynajmu nieruchomości komercyjnych, gdzie kluczowym elementem jest określenie kosztu na podstawie rzeczywistej powierzchni wynajmowanej oraz jednostkowej stawki za wynajem. W praktyce takie obliczenia są istotne dla menedżerów logistyki i finansów, którzy planują budżet i optymalizują koszty operacyjne firmy.

Pytanie 26

Magazyn, w którym obszar przyjęć może w zależności od struktury TPM także pełnić rolę obszaru wydania, nosi nazwę szyku magazynowego

A. mieszany
B. kątowy
C. workowy
D. przelotowy
Odpowiedzi związane z układami mieszanymi, workowymi oraz przelotowymi nie są trafne w kontekście pytania. W przypadku układu mieszane, magazyn może być podzielony na różne strefy, jednak niekoniecznie sprzyja to efektywności przyjmowania i wydawania towarów w tym samym obszarze. Taki układ potrafi skomplikować operacje logistyczne, szczególnie jeśli przyjęcie i wydanie towarów odbywa się w różnych strefach, co prowadzi do wydłużenia czasu operacyjnego i wzrostu kosztów. Z kolei układ workowy, który zazwyczaj odnosi się do magazynowania towarów w formie worków, nie jest odpowiedni w kontekście elastyczności strefy przyjęć i wydań, ponieważ ogranicza możliwości operacyjne i nie odpowiada na potrzeby zróżnicowanych procesów logistycznych. Układ przelotowy, w którym towary przechodzą przez magazyn w jednej linii, również nie uwzględnia potrzeby na jednoczesne przyjmowanie i wydawanie towarów w obrębie tej samej strefy. W efekcie, odpowiedzi te nie tylko nie odpowiadają na pytanie, ale także wskazują na typowe błędy myślowe związane z niepełnym zrozumieniem koncepcji zarządzania magazynem. Właściwe zrozumienie układów magazynowych jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, a błędna interpretacja tych koncepcji może prowadzić do nieoptymalnych decyzji w zakresie organizacji przestrzeni magazynowej.

Pytanie 27

Firma transportowa "Smyk" używa następującego cennika przewozu: 1 - 10 palet: 2,00 zł/km, 11 - 21 palet: 2,50 zł/km. Jaką kwotę poniesie firma za transport 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz (120 km)?

A. 250 zł
B. 240 zł
C. 300 zł
D. 270 zł
Aby obliczyć koszt przewozu 19 palet na trasie Poznań - Bydgoszcz, musimy skorzystać z odpowiedniego cennika przewozów firmy 'Smyk'. Zgodnie z podanym cennikiem, przewóz 11-21 palet kosztuje 2,50 zł/km. Dystans między Poznaniem a Bydgoszczą wynosi 120 km. Zatem całkowity koszt przewozu można obliczyć, mnożąc stawkę za kilometr przez dystans: 2,50 zł/km * 120 km = 300 zł. Warto zauważyć, że poprawne zrozumienie cennika jest kluczowe w działalności przewozowej, ponieważ nieprawidłowe oszacowanie kosztów może prowadzić do znacznych strat finansowych. Firmy przewozowe powinny dążyć do precyzyjnego obliczania kosztów, aby dostarczać konkurencyjne oferty oraz utrzymywać transparentność wobec swoich klientów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest również istotne w kontekście negocjacji umów przewozowych, gdzie dokładne obliczenia mogą wpłynąć na warunki współpracy.

Pytanie 28

Dostarczanie surowców bezpośrednio do miejsca produkcji, bez konieczności przechowywania zapasów, to podejście

A. Co-managed Inventory
B. Vendor Managed Inventory
C. Just in Time
D. Quick Response
Wybór odpowiedzi alternatywnych może wynikać z niepełnego zrozumienia koncepcji zarządzania zapasami i produkcją. 'Quick Response' to strategia, która koncentruje się na szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby rynku, jednak niekoniecznie wiąże się z eliminacją zapasów, co czyni ją niewłaściwą w kontekście pytania o dostarczanie materiałów bezpośrednio na linię produkcyjną. 'Co-managed Inventory' polega na współpracy dostawcy i odbiorcy w zarządzaniu zapasami, ale niekoniecznie gwarantuje dostarczanie materiałów w momencie ich potrzeby, co jest kluczowe w strategii JIT. 'Vendor Managed Inventory' oznacza, że dostawca zarządza zapasami u klienta, co może prowadzić do utrzymywania zapasów na poziomie, który jest niezgodny z założeniami JIT. Właściwe podejście wymaga pełnej integracji procesów i przepływu informacji pomiędzy producentem a dostawcą. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wyborów mogą obejmować mylenie pojęcia 'szybkości' z 'efektywnością' oraz niedocenianie znaczenia synchronizacji dostaw z produkcją. Rzeczywistość rynkowa wymaga zrozumienia różnic pomiędzy tymi strategiami, aby wybrać najbardziej odpowiednią dla danego kontekstu operacyjnego.

Pytanie 29

Ile miejsc pracy trzeba zorganizować, aby w ciągu 30 minut wyprodukować 25% z 600 sztuk komponentów, jeśli czas produkcji jednego komponentu wynosi 1 minutę?

A. 1 miejsce pracy
B. 4 miejsca pracy
C. 5 miejsc pracy
D. 3 miejsca pracy
Aby obliczyć liczbę stanowisk roboczych potrzebnych do wytworzenia 25% komponentów z 600 sztuk w ciągu 30 minut, najpierw określmy, ile komponentów musimy wyprodukować. 25% z 600 to 150 komponentów. Czas produkcji jednego komponentu wynosi 1 minutę, co oznacza, że jedno stanowisko robocze może wyprodukować 30 komponentów w ciągu 30 minut. Aby wyprodukować 150 komponentów w tym czasie, potrzebujemy zatem 150 komponentów podzielić przez 30 komponentów na stanowisko, co daje 5 stanowisk roboczych. Przykładem zastosowania tej metodyki jest zarządzanie produkcją w fabrykach, gdzie precyzyjne obliczenia są niezbędne dla osiągnięcia efektywności i minimalizowania kosztów. Dobrą praktyką jest także weryfikowanie dostępnych zasobów i ich rozmieszczenia na stanowiskach roboczych, co pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych. Takie podejście pozwala na zwiększenie wydajności oraz redukcję czasu przestojów.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Pojazd mechaniczny, który służy do transportowania naczep nieposiadających przednich kół, określa się mianem ciągnika

A. specjalnym
B. uniwersalnym
C. siodłowym
D. ciężarowym
Ciągnik siodłowy jest specjalistycznym pojazdem mechanicznym, który został zaprojektowany do transportowania naczep, które nie są wyposażone w przednie koła. Jego konstrukcja umożliwia stabilne połączenie z naczepą, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu. Ciągniki siodłowe są powszechnie stosowane w transporcie drogowym, zwłaszcza w branży logistycznej i przewozowej. W odróżnieniu od innych pojazdów, takich jak ciężarówki uniwersalne, które mogą przewozić różne ładunki, ciągniki siodłowe są zoptymalizowane pod kątem transportu naczep, co czyni je bardziej efektywnymi. W praktyce, naczepy są często wykorzystywane do przewozu towarów o dużych gabarytach, a ciągniki siodłowe wyróżniają się mocnymi silnikami oraz wytrzymałą konstrukcją, co pozwala na transport ciężkich ładunków. Dobrą praktyką w branży jest regularne przeprowadzanie przeglądów technicznych ciągników siodłowych, aby zapewnić ich niezawodność i bezpieczeństwo podczas użytkowania.

Pytanie 33

Jaką sieć dystrybucyjną powinien wybrać producent, który zamierza prowadzić działalność dystrybucyjną bez korzystania z pośredników?

A. Bezpośrednią
B. Pośrednią
C. Zdecentralizowaną
D. Scentralizowaną
Producent planujący prowadzić działalność dystrybucyjną bez udziału pośredników powinien zastosować sieć dystrybucji bezpośrednią. Ta forma dystrybucji pozwala producentowi na bezpośredni kontakt z klientem końcowym, co umożliwia lepsze zrozumienie jego potrzeb oraz preferencji. Bezpośrednia dystrybucja eliminuje pośredników, co może prowadzić do obniżenia kosztów i zwiększenia marży zysku. Przykładem mogą być przedsiębiorstwa, które sprzedają swoje produkty za pośrednictwem własnych sklepów internetowych lub fizycznych lokalów. Dzięki temu producent ma pełną kontrolę nad procesem sprzedaży, co pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży e-commerce, bezpośrednia forma dystrybucji sprzyja również budowaniu silnych relacji z klientami, co jest kluczowe w dłuższej perspektywie. Warto zauważyć, że w modelu bezpośrednim producent ma możliwość prowadzenia działań marketingowych oraz promocji, co przyczynia się do lepszego wizerunku marki.

Pytanie 34

Wykorzystanie strategii Just in Time (czyli dokładnie na czas) pozwala między innymi na zarządzanie

A. pracownikami
B. reklamą
C. promocją
D. zapasami
Zarządzanie reklamą, promocją i pracownikami, choć jest istotne dla funkcjonowania firmy, nie jest bezpośrednio związane z koncepcją Just in Time. Reklama koncentruje się na komunikacji z klientami, tworzeniu wizerunku marki oraz zwiększaniu sprzedaży, co nie ma bezpośredniego wpływu na zarządzanie zapasami. Promocja, podobnie jak reklama, dotyczy działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności produktów w oczach konsumentów, co również nie jest zintegrowane z zasadami JIT. Z kolei zarządzanie pracownikami odnosi się do kwestii zasobów ludzkich, gdzie nacisk kładzie się na efektywność pracy zespołu, szkolenia, oraz rozwój kariery, a nie na optymalizację procesów związanych z dostawami i produkcją. Typowym błędem myślowym jest skupienie się na ogólnym zarządzaniu, które nie bierze pod uwagę specyfiki zarządzania zapasami. Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na mylne przekonanie, że wszystkie aspekty działalności firmy są ze sobą ściśle powiązane i można je w prosty sposób przekształcić w jedną strategię, co jest mylące. Właściwe zrozumienie JIT wymaga zatem zrozumienia jego kontekstu w zarządzaniu łańcuchem dostaw i jego zastosowania w optymalizacji procesów produkcyjnych.

Pytanie 35

Złożone operacje logistyczne wymagają przeprowadzenia analizy strategicznej dotyczącej transportu. Na podstawie uzyskanych danych podejmowane są decyzje?

A. publicity
B. just in time
C. make or buy
D. public relations
Podejścia związane z public relations i publicity są ważne dla wizerunku firmy, ale nie mają dużego wpływu na logistykę czy transport. W logistyce chodzi głównie o zarządzanie informacjami i relacjami z partnerami, a to różni się od reklamy. Podejmowanie decyzji o transporcie wymaga patrzenia na koszty, jakość i wydajność operacyjną, co nie ma bezpośredniego związku z public relations. A termin 'just in time' odnosi się do strategii zarządzania zapasami, gdzie celem jest zmniejszenie kosztów magazynowania i redukcja zapasów. Chociaż to jest ważne dla optymalizacji, nie odpowiada na pytanie, czy lepiej produkować czy kupować towar. Mylenie tych rzeczy może prowadzić do złych decyzji. Firmy naprawdę powinny rozumieć, że decyzje logistyczne opierają się na analizach ekonomicznych i strategicznych, a nie na marketingowych.

Pytanie 36

W procesie projektowania supra- i infrastruktury systemu logistyki produkcyjnej można wyodrębnić kolejne cztery etapy. Na którym etapie projektowania (patrz tabela poniżej) ustala się harmonogram dla transportu wewnątrzzakładowego?

Etap IEtap IIEtap IIIEtap IV
dobór formy organizacji produkcjidobór sprzętu ładunkowego i określenie jego liczbydobór środków transportowych i określenie ich liczby oraz organizacja i planowanie transportu wewnętrznegoustalenie zapotrzebowania na powierzchnię magazynową oraz wyposażenie zaplecza technicznego
ABCD

A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Odpowiedź C jest poprawna, ponieważ harmonogram dla transportu wewnątrzzakładowego rzeczywiście ustala się na etapie III projektowania systemu logistyki produkcyjnej. Na tym etapie kluczowe jest właściwe dobranie środków transportowych, co ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną. Przykładowo, wybór odpowiednich wózków widłowych czy systemów transportu pneumatycznego powinien być zgodny z analizą przepływów materiałowych w zakładzie. W praktyce, dobór pojazdów musi uwzględniać nie tylko ich funkcjonalność, ale także bezpieczeństwo i ergonomię pracy. Ponadto, organizacja transportu wewnętrznego wymaga przemyślenia optymalizacji tras transportowych oraz synchronizacji z innymi procesami produkcyjnymi. Dobre praktyki w tej dziedzinie wskazują na konieczność implementacji systemów informatycznych do zarządzania logistyką, co może znacząco zwiększyć efektywność i zredukować koszty operacyjne.

Pytanie 37

Firma transportowa została zlecona do wykonania dziesięciu dostaw. Koszt jednej dostawy wynosi 3 200,00 zł. Jaką kwotę wyniesie realizacja zlecenia, jeśli klient ma prawo do 20% rabatu?

A. 7 872,00 zł
B. 31 488,00 zł
C. 6 400,00 zł
D. 25 600,00 zł
Wartość realizacji zlecenia można obliczyć, mnożąc liczbę dostaw przez cenę jednostkową, a następnie uwzględniając rabat, który przysługuje klientowi. W tym przypadku mamy 10 dostaw, a cena jednej dostawy wynosi 3 200,00 zł. Zatem całkowita wartość przed rabatem wynosi 10 * 3 200,00 zł, co daje 32 000,00 zł. Następnie, aby obliczyć wartość po rabacie, należy pomnożyć tę kwotę przez 20%, co daje rabat w wysokości 6 400,00 zł. Ostateczna wartość zlecenia, po odjęciu rabatu, wynosi 32 000,00 zł - 6 400,00 zł = 25 600,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są standardową praktyką w branży transportowej, gdzie rabaty i negocjacje cenowe są powszechnie stosowane, aby zapewnić konkurencyjność ofert. Umiejętność dokładnego obliczania wartości zlecenia jest kluczowa, aby przedsiębiorstwa mogły efektywnie zarządzać swoimi finansami i utrzymać rentowność.

Pytanie 38

Rękojmia stanowi sposób dochodzenia odpowiedzialności w związku z

A. odrzuceniem reklamacji
B. nabyciem towaru po cenie przekraczającej średnią cenę rynkową tego towaru
C. uznawaniem reklamacji
D. ujawnioną wadą fizyczną lub prawną zakupionego towaru
Rękojmia to ważna rzecz, która chroni nas, konsumentów, gdy okazuje się, że coś, co kupiliśmy, ma jakieś wady. W polskim prawie, a konkretnie w Kodeksie cywilnym, sprzedawca jest odpowiedzialny za te wady, jeśli były one obecne już w momencie zakupu. Na przykład, kupując telewizor, który po kilku dniach nagle przestaje działać przez jakąś ukrytą wadę, mamy prawo złożyć reklamację. Sprzedawca wtedy musi naprawić ten telewizor, wymienić na nowy lub oddać pieniądze. Rękojmia działa przez dwa lata od momentu zakupu, co jest dość powszechne w krajach Unii Europejskiej. Ważne, żeby reklamację zgłosić w odpowiednim czasie, bo to może mieć wpływ na to, co dalej robimy. Rękojmia to istotna ochrona dla nas, bo sprzedawcy muszą dbać o jakość tego, co nam sprzedają.

Pytanie 39

Na rysunku przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. przenośną nawigację GPS.
B. przenośny terminal odczytywania kodów kreskowych.
C. ręczną naklejarkę etykiet logistycznych.
D. drukarkę etykiet logistycznych.
Odpowiedzi, takie jak drukarka etykiet logistycznych, przenośna nawigacja GPS i ręczna naklejarka etykiet logistycznych, mogą wydawać się atrakcyjne, jednak nie odzwierciedlają funkcji przedstawionego urządzenia. Drukarka etykiet logistycznych jest używana do tworzenia etykiet, które następnie można naklejać na różne przedmioty, ale sama w sobie nie ma możliwości skanowania kodów kreskowych ani interakcji z danymi w czasie rzeczywistym. Przenośna nawigacja GPS służy do określania lokalizacji i tras, co jest zupełnie inną kategorią urządzeń, które nie mają zastosowania w skanowaniu kodów ani zarządzaniu danymi magazynowymi. Ręczna naklejarka etykiet logistycznych to narzędzie, które umożliwia fizyczne naklejanie etykiet, jednak nie wspiera procesów związanych z ich odczytem ani automatyzacją, co jest kluczowe w nowoczesnych systemach zarządzania magazynem. Typowym błędem jest używanie terminologii, która nie oddaje specyfiki funkcji urządzenia. Warto zauważyć, że przenośne terminale odczytywania kodów kreskowych pełnią rolę pomostu między fizycznym a cyfrowym światem zarządzania danymi, co czyni je niezbędnym narzędziem w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 40

Którą z metod zarządzania wydaniami magazynowymi powinno się wdrożyć w mleczarni, kierując się zasadą 'pierwsze traci ważność, pierwsze opuszcza magazyn'?

A. LIFO
B. LOFO
C. FEFO
D. HIFO
FEFO (First Expired, First Out) to zasada stosowana w obrocie towarami, która zakłada, że najpierw z magazynu usuwane są te produkty, które mają najkrótszy okres przydatności do spożycia. W kontekście mleczarni, gdzie daty ważności produktów są kluczowe, stosowanie metody FEFO jest niezbędne dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności. Przykładowo, w przypadku jogurtów czy serów, które szybko tracą swoje właściwości odżywcze, wycofanie produktów z najbliższą datą ważności minimalizuje ryzyko ich przeterminowania. Przy zastosowaniu tej metody, pracownicy magazynu muszą być świadomi dat ważności i organizować produkty w taki sposób, aby te o krótszym okresie przydatności były łatwo dostępne. Warto również wspomnieć, że stosowanie zasady FEFO współczesne standardy zarządzania magazynem i bezpieczeństwem żywności, takie jak HACCP, nakładają obowiązek monitorowania dat ważności, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej metody w branży mleczarskiej.