Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 11 lutego 2025 08:52
  • Data zakończenia: 11 lutego 2025 09:02

Egzamin niezdany

Wynik: 10/40 punktów (25,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zastosowanie zasady wyznaczania rozmiaru partii dostawy na podstawie formuły Wilsona umożliwia wykorzystanie metod uzupełniania zapasów

A. partia na partię oraz s-S
B. stałego cyklu oraz ROP
C. stałej wielkości oraz ROC
D. maksymalnej dostawy oraz s-C-S
Podejścia wymienione w niepoprawnych odpowiedziach opierają się na błędnych założeniach dotyczących zarządzania zapasami i metod uzupełniania. Metoda partia na partię oraz s-S, mimo że jest popularna w niektórych kontekstach, nie jest zgodna z zasadą ustalania wielkości partii dostawy w oparciu o formułę Wilsona. Zasada ta koncentruje się na optymalizacji wielkości zamówień, co jest kluczowe dla minimalizacji całkowitych kosztów zapasów. Metoda stałej wielkości oraz ROC opiera się na gorszej elastyczności w podejściu do zamówień, ponieważ nie uwzględnia zmieniających się warunków rynkowych i popytu, co prowadzi do niedoskonałości w zarządzaniu zapasami. Z kolei metoda maksymalnej dostawy oraz s-C-S nie jest odpowiednia, ponieważ nie uwzględnia cyklicznych aspektów zamawiania i nie optymalizuje punktu zamówienia, co może prowadzić do sytuacji nadmiernego gromadzenia zapasów lub ich braku. W kontekście dobrych praktyk, zarządzanie zapasami powinno być oparte na elastycznych i adaptacyjnych metodach, które pozwalają na szybkie reagowanie na zmiany w popycie i sytuacji rynkowej. Typowe błędy myślowe to zbytnie uproszczenie problemu zapasów oraz brak zrozumienia związku między kosztami a wielkością zamówienia, co prowadzi do nieefektywnego zarządzania i strat finansowych.

Pytanie 2

Wydatki związane z zatrudnieniem pracowników w magazynie oraz amortyzacją sprzętu magazynowego są klasyfikowane jako koszty

A. uzupełniania zapasów
B. utrzymania zapasów
C. niedoboru zapasów
D. przesycenia zapasami
Wybór odpowiedzi związanej z nadmiarem zapasów wskazuje na nieporozumienie dotyczące klasyfikacji kosztów w kontekście zarządzania magazynem. Koszty nadmiaru zapasów dotyczą sytuacji, w której przedsiębiorstwo posiada zbyt duże ilości towarów, co może prowadzić do problemów finansowych, jak np. zwiększone koszty przechowywania czy ryzyko przestarzałości produktów. Utrzymanie zapasów, w przeciwieństwie do nadmiaru zapasów, skupia się na wydatkach związanych z efektywnym zarządzaniem posiadanymi zapasami i zapewnieniu ich dostępności. Odnosząc się do braku zapasów, można zauważyć, że koszty te dotyczą utraty sprzedaży i potencjalnych niezadowolonych klientów, co również jest inną kategorią wydatków. Uzupełnianie zapasów odnosi się do działań mających na celu przywrócenie poziomu zapasów do optymalnego stanu, co wiąże się z innymi kosztami, takimi jak zamówienia i transport. Właściwe zrozumienie różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami oraz minimalizacji kosztów w organizacji. Dlatego istotne jest, aby nie mylić tych kategorii kosztów, gdyż mogą one prowadzić do nieadekwatnych strategii finansowych i operacyjnych.

Pytanie 3

Kolejność działań technologicznych w procesie produkcji, począwszy od najbardziej skomplikowanych do najprostszych, przedstawia się następująco:

A. zabieg → proces → czynność → operacja
B. czynność → zabieg → operacja → proces
C. operacja → czynność → proces → zabieg
D. proces → operacja → zabieg → czynność
Odpowiedzi, które nie uwzględniają poprawnej hierarchii działań technologicznych, pokazują pewne błędne zrozumienie struktury i organizacji procesów produkcyjnych. Na przykład, w przedstawionej odpowiedzi, procesy są mylone z poszczególnymi czynnościami, co prowadzi do zamieszania w zakresie zarządzania produkcją. Proces jest zbiorem powiązanych operacji, które mają na celu osiągnięcie określonego rezultatu, a nie pojedynczą czynnością. Odpowiedzi, które zaczynają od czynności lub zabiegu, pomijają kluczowe aspekty planowania i strategii, co jest podstawą efektywnego zarządzania. Często pojawia się mylne przekonanie, że wszystkie działania są równoważne i nie należy ich hierarchizować. W praktyce jednak, zrozumienie, które działania są bardziej złożone, a które prostsze, jest kluczowe dla usprawnienia produkcji i minimalizacji błędów. Na przykład, błędne przypisanie zabiegu na równi z procesem może prowadzić do niedostatecznej kontroli jakości, co w efekcie skutkuje większymi stratami. Warto również zauważyć, że ignorowanie hierarchii może prowadzić do nieefektywnego alokowania zasobów oraz trudności w identyfikacji i rozwiązywaniu problemów produkcyjnych. Dlatego ważne jest, aby stosować się do uznawanych standardów i dobrych praktyk w zarządzaniu procesami, takich jak podejście Lean Manufacturing, które promuje ciągłe doskonalenie i eliminację marnotrawstwa.

Pytanie 4

Znak przedstawiony na rysunku oznacza ostrzeżenie przed

Ilustracja do pytania
A. promieniami laserowymi.
B. skażeniem biologicznym.
C. porażeniem elektrycznym.
D. substancjami radioaktywnymi i promieniowaniem.
Odpowiedź na to pytanie jest prawidłowa, ponieważ znak przedstawiony na rysunku rzeczywiście oznacza ostrzeżenie przed substancjami radioaktywnymi i promieniowaniem. Międzynarodowy symbol, który jest powszechnie używany w kontekście materiałów radioaktywnych, składa się z trzech łuków, które symbolizują promieniowanie emitowane przez radioaktywne izotopy. Tego rodzaju oznaczenia są kluczowe w miejscach, gdzie mogą występować zagrożenia związane z promieniowaniem, takich jak elektrownie jądrowe, laboratoria badawcze czy szpitale, które stosują materiały radioaktywne do diagnostyki i terapii. Przestrzeganie standardów dotyczących oznakowania takich miejsc jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników oraz osób postronnych. Znajomość tych symboli jest również istotna w kontekście transportu materiałów niebezpiecznych, gdzie odpowiednie oznakowanie pomaga unikać kontaktu z substancjami, które mogą być szkodliwe dla zdrowia ludzi i środowiska.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Który system komputerowy umożliwia integrację wszystkich procesów zachodzących w firmie na różnych poziomach?

A. MRP
B. SCM
C. ERP
D. DRP
Kiedy mówimy o zintegrowanym zarządzaniu procesami w firmach, często zapominamy, że różne systemy IT mają różne role, co może prowadzić do błędnych wniosków. DRP, czyli planowanie wymagań dystrybucji, głównie skupia się na dostawach i logistyce, ale nie radzi sobie z całą działalnością wewnętrzną firmy. Dlatego nie wystarczy, żeby wszystko było zintegrowane. Z kolei MRP, które dotyczy planowania potrzeb materiałowych, chociaż jest ważne, to jednak nie obejmuje wszystkich aspektów działalności. SCM koncentruje się na łańcuchu dostaw i od relacjach z dostawcami, ale znów nie załatwia całości spraw. Używanie tych podejść sprawia, że informacje i działania są rozproszone, co w nowoczesnym zarządzaniu jest zupełnie nieakceptowalne. Firmy, które wprowadzają ERP, chcą zlikwidować te silosy informacyjne, a nie je tworzyć, co jest częstym błędem w zrozumieniu funkcji różnych systemów.

Pytanie 7

W wyniku integracji działań gospodarczych państw Unii Europejskiej w obszarze logistyki doszło do konsolidacji zarządzania zasobami w materiały i surowce do produkcji, transportem materiałów oraz dystrybucją produktów gotowych. Umożliwiło to stworzenie

A. mechanizmu logistycznego
B. łańcucha dostaw
C. infrastruktury logistycznej
D. strategii produkcyjnej
Odpowiedzi takie jak \"infrastruktura logistyki\", \"mechanizm logistyki\" czy \"strategia produkcji\" nie oddają w pełni istoty zjawiska, które zostało opisane w pytaniu. Infrastruktura logistyki odnosi się do fizycznych elementów, takich jak magazyny czy środki transportu, które są niezbędne do realizacji procesów logistycznych. Choć jest to ważny aspekt, sama infrastruktura nie tworzy wartości dodanej bez efektywnego zarządzania procesami i interakcjami między różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Mechanizm logistyki może sugerować funkcjonalność operacyjną, ale nie uwzględnia złożoności relacji między dostawcami, producentami i klientami. Z kolei strategia produkcji odnosi się głównie do planowania i organizacji procesu wytwarzania, co również jest tylko jednym z elementów szerszego kontekstu zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce te podejścia mogą prowadzić do mylnego wrażenia, że zarządzanie logistyką ogranicza się tylko do fizycznych aspektów i operacji, podczas gdy kluczowym celem jest efektywne integrowanie różnorodnych działań w celu maksymalizacji wydajności i zadowolenia klienta. Typowe błędy myślowe polegają na postrzeganiu logistyki jako wyłącznie operacyjnej funkcji zamiast kompleksowego systemu obejmującego wszystkie etapy od zaopatrzenia, przez produkcję, aż po dystrybucję."

Pytanie 8

Racjonalne zarządzanie pozostałościami po produkcji wiąże się z eliminowaniem

A. strat magazynowych
B. odpadów
C. zapasów bezpieczeństwa
D. nadmiernych zapasów
Wybór odpowiedzi dotyczącej zapasów bezpieczeństwa, nadmiernych zapasów czy strat magazynowych może wynikać z nieporozumienia dotyczącego definicji i zakresu pojęć związanych z gospodarką odpadami. Zapasy bezpieczeństwa są niezbędne dla zapewnienia ciągłości produkcji i minimalizacji ryzyka przerwania dostaw. Mogą one w pewnym sensie przyczynić się do efektywności operacyjnej, jednak nie są bezpośrednio związane z gospodarką pozostałościami poprodukcyjnymi. Nadmierne zapasy wiążą się z posiadaniem więcej materiałów niż jest to konieczne, co może prowadzić do przestarzałości surowców, a nie wynikających z procesów produkcyjnych odpadów. Straty magazynowe, z drugiej strony, odnoszą się do utraty wartości towarów na etapie ich przechowywania, co nie ma bezpośredniego związku z generowaniem odpadów. Właściwe podejście do zarządzania zapasami wymaga zrozumienia dynamicznych procesów logistycznych oraz optymalizacji, a nie tylko ich redukcji. W rezultacie, koncentrowanie się na zapobieganiu odpadom jest kluczowe dla całej strategii zrównoważonego rozwoju i efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa, a inne odpowiedzi nie oddają istoty tego problemu.

Pytanie 9

Koszty dotyczące utrzymania zapasów to

– koszt energii elektrycznej działu zaopatrzenia,

– wynagrodzenie kierowcy,

– amortyzacja samochodu ciężarowego.

– koszt ubytków naturalnych,

– amortyzacja magazynu,

– wynagrodzenie magazyniera.

A.B.

– dzierżawa wyposażenia magazynowego

– wydatki na odczynniki do badania jakości

dostarczonych zapasów.

– opłata za wynajęcie dodatkowego magazynu przy

krótkotrwałym nadmiarze zapasu,

– opłata za przetrzymywanie kontenera.

C.D.

A. D.
B. C.
C. A.
D. B.
Wybierając odpowiedzi inne niż B, można nieprawidłowo zrozumieć, jakie elementy kosztów są kluczowe w kontekście utrzymania zapasów. Często popełnianym błędem jest mylenie kosztów operacyjnych z kosztami magazynowania. Niektóre odpowiedzi mogą sugerować, że koszty transportu czy zakupu towarów są bezpośrednio związane z utrzymywaniem zapasów, co jest błędnym podejściem. Koszty transportu są niewątpliwie ważne, ale są to wydatki związane z dostarczaniem towarów do magazynu, a nie ich przechowywaniem. Analizując temat, warto również przyjrzeć się koncepcji kosztów ukrytych, które mogą nie być bezpośrednio widoczne, a które mają istotny wpływ na całkowity koszt posiadania zapasów. Innym typowym błędem myślowym jest skupianie się na zewnętrznych wskaźnikach wydajności bez uwzględnienia wewnętrznych kosztów operacyjnych związanych z utrzymywaniem zapasów. Przykładem może być ignorowanie wpływu efektywności procesów magazynowych na całkowity koszt zapasów, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do nieefektywności i wzrostu kosztów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że koszty utrzymania zapasów to nie tylko wydatki na przechowywanie towarów, ale także wszystkie związane z nimi operacje, które mają na celu zapewnienie ciągłości działalności przedsiębiorstwa.

Pytanie 10

Przykładem opakowania, które służy do tworzenia jednostek ładunkowych w magazynach oraz podczas transportu, jest

A. paleta
B. tektura
C. pudełko
D. flaszka
Paleta jest istotnym elementem w procesie formowania jednostek ładunkowych, zarówno w magazynach, jak i podczas transportu towarów. Została zaprojektowana w celu zwiększenia efektywności przechowywania i transportu, co znajduje odzwierciedlenie w powszechnym stosowaniu palet w branży logistycznej. Dzięki standardowym wymiarom, które są zgodne z międzynarodowymi normami, palety umożliwiają łatwe załadunki i rozładunki, przyspieszając procesy logistyczne. Umożliwiają one także efektywne wykorzystanie przestrzeni, zarówno w magazynach, jak i w środkach transportu, takich jak ciężarówki czy kontenery. Warto również zauważyć, że stosowanie palet wspiera systemy zarządzania łańcuchem dostaw, umożliwiając łatwe śledzenie i kontrolę zapasów. Każda paleta, w zależności od materiału i konstrukcji, może być dostosowana do specyficznych wymagań ładunków, co czyni je niezwykle wszechstronnym rozwiązaniem w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 11

Koszty związane z utrzymaniem magazynu klasyfikowane są jako

A. koszty bezpośrednie
B. nakłady bezpośrednie
C. koszty pośrednie
D. nakłady pośrednie
Wszystkie inne odpowiedzi wskazują na różne kategorie kosztów, które nie są właściwie przypisane do kosztów utrzymania magazynu. Nakłady bezpośrednie, nakłady pośrednie, koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie to kategorie, które często są mylone w kontekście zarządzania kosztami. Nakłady bezpośrednie odnoszą się do wydatków, które można jednoznacznie przypisać do konkretnego produktu, jak np. materiały użyte w produkcji. Jeśli zatem stwierdzimy, że koszty utrzymania magazynu są nakładami bezpośrednimi, zakładamy, że możemy je przypisać do konkretnego wyrobu, co nie oddaje rzeczywistości. Koszty pośrednie, w tym koszty magazynowania, są kluczowe dla całej operacyjnej struktury organizacji. Koszty te są wspólne dla wielu produktów i stanowią część ogólnych wydatków, które wpływają na rentowność firmy. W przypadku kosztów pośrednich, do których zaliczają się również koszty administracyjne czy marketingowe, trudno jest przypisać je do pojedynczego produktu, co może prowadzić do błędnych wniosków przy ocenie efektywności finansowej. Dlatego zrozumienie, w jaki sposób klasyfikować i analizować koszty, jest niezbędne dla podejmowania właściwych decyzji zarządzających oraz skutecznego planowania budżetu w przedsiębiorstwie.

Pytanie 12

Zasada handlowa zawarta w kontrakcie między stronami, definiująca obowiązek sprzedającego do udostępnienia towaru kupującemu na terenie odbiorcy (np. w zakładzie), określana jest terminem

A. franco
B. ex works
C. free on board
D. free Carrier
Odpowiedzi, takie jak 'free Carrier', 'ex works' oraz 'free on board', są mylące, ponieważ odnoszą się do różnych zasad dostawy, które nie spełniają kryteriów opisanych w pytaniu. 'Free Carrier' (FCA) oznacza, że sprzedający dostarcza towar do określonego przewoźnika, a odpowiedzialność za transport przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru przewoźnikowi. Z kolei 'ex works' (EXW) to zasada, która nakłada na kupującego obowiązek zorganizowania transportu towaru z miejsca dostawy, co oznacza, że sprzedający nie ponosi żadnych kosztów transportu ani ryzyka. 'Free on board' (FOB) odnosi się do sytuacji, w której sprzedający dostarcza towar na pokład statku, a odpowiedzialność przenosi się na kupującego w momencie załadunku. Te odpowiedzi są błędne, ponieważ nie uwzględniają, że w pytaniu podano, iż sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru do dyspozycji kupującego na terenie odbiorcy. Każda z tych formuł ma swoje zastosowania, jednak kluczową różnicą jest to, że 'franco' obejmuje pełną odpowiedzialność sprzedającego za transport do wskazanego miejsca, co nie jest prawdą dla pozostałych terminów. Zrozumienie różnic między tymi formułami jest istotne w kontekście międzynarodowego handlu oraz negocjacji umów, aby uniknąć nieporozumień i zagwarantować odpowiednie zabezpieczenie interesów obu stron.

Pytanie 13

Na którym rysunku przedstawiono przenośnik rolkowy?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Przenośnik rolkowy, przedstawiony na rysunku C, jest kluczowym elementem w wielu procesach logistycznych i przemysłowych. Składa się z szeregu równolegle ułożonych rolek, które umożliwiają efektywny transport materiałów, co jest szczególnie istotne w magazynach i liniach produkcyjnych. Dzięki swojej budowie, przenośniki rolkowe pozwalają na bezproblemowe przesuwanie ciężkich i dużych przedmiotów bez potrzeby angażowania dodatkowych sił ludzkich. Stosowanie przenośników rolkowych w procesach transportowych przyczynia się do zwiększenia wydajności oraz redukcji kosztów operacyjnych. Dodatkowo, zgodnie z normami ISO i dobrymi praktykami w zakresie logistyki i zarządzania magazynem, przenośniki rolkowe powinny być projektowane z uwzględnieniem ergonomii i bezpieczeństwa pracy, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemów transportowych w zakładach przemysłowych.

Pytanie 14

Wydatki na wynagrodzenia pracowników magazynowych w pierwszym kwartale wyniosły 24 000 zł. Jeśli w styczniu zatrudnionych było 4 pracowników, w lutym 5, a w marcu 3, to jaki był średni miesięczny wskaźnik kosztów zatrudnienia jednego pracownika magazynowego?

A. 2 000 zł/pracownika
B. 8 000 zł/pracownika
C. 4 800 zł/pracownika
D. 6 000 zł/pracownika
Analiza błędnych odpowiedzi często wynika z nieprawidłowego zrozumienia koncepcji obliczania średnich kosztów zatrudnienia. Warto zauważyć, że niektóre z proponowanych odpowiedzi mogą być mylące. Na przykład, odpowiedź 4 800 zł na pracownika mogła powstać poprzez błędne pomnożenie rocznych kosztów zamiast ich podziału na liczbę miesięcy i pracowników. Inni mogą myśleć, że sumaryczne koszty zatrudnienia powinny być po prostu podzielone przez liczbę pracowników w jednym z miesięcy, co prowadzi do nieprawidłowego wniosku. Przykładowo, jeśli ktoś uważał, że powinniśmy wykorzystać 5 pracowników z lutego jako podstawę, to wynikiem byłoby 24 000 zł / 5 = 4 800 zł, co ignoruje fakt, że liczba zatrudnionych różniła się w każdym z miesięcy. Podobnie w przypadku odpowiedzi 8 000 zł, można błędnie przyjąć, że całość kosztów powinna zostać podzielona przez liczbę pracowników w marcu, co również jest niewłaściwe. Kluczową zasadą jest, aby w obliczeniach uwzględniać całkowite zatrudnienie w danym okresie, co odzwierciedla rzeczywiste koszty pracy i pozwala na ich efektywne zarządzanie. Ostatecznie, analizując koszty osobowe, warto stosować standardy i praktyki branżowe, takie jak narzędzia do analizy kosztów, które pomagają dokładniej zrozumieć wydatki związane z zatrudnieniem i optymalizować procesy kadrowe.

Pytanie 15

Producent makaronu przechowuje mąkę w swoim magazynie?

A. części zamiennych
B. materiałów
C. półproduktów
D. wyrobów gotowych
Wybór odpowiedzi dotyczących półproduktów, części zamiennych, czy wyrobów gotowych jest nieadekwatny ze względu na ich definicje i zastosowania w cyklu produkcyjnym. Półprodukty to już przetworzony materiał, który wymaga dalszej obróbki w procesie produkcji, co jest sprzeczne z przechowywaniem surowca, jakim jest mąka. Części zamienne odnoszą się do komponentów maszyn i urządzeń, a ich przechowywanie nie ma związku z surowcami stosowanymi w produkcji żywności. Wyroby gotowe to finalny produkt, który został już wytworzony i skierowany do dystrybucji, co jest kolejnym krokiem po wykorzystaniu materiałów, takich jak mąka. Błędne postrzeganie tych pojęć często prowadzi do mylnych wniosków o tym, jakie zasoby są niezbędne na etapie produkcji. Aby poprawnie zrozumieć cykl produkcji, ważne jest rozróżnienie pomiędzy różnymi rodzajami zasobów i ich rolą w procesie. Przyjęcie niewłaściwych kategorii materiałów może wpłynąć na efektywność operacyjną, jakość produktów, a także spełnianie norm oraz oczekiwań klientów.

Pytanie 16

Informatyczny system wspomagający zarządzanie magazynami, obejmujący zarówno stany towarów, ich lokalizacje, jak również kierowanie i nadzorowanie działań realizowanych w magazynie oraz w interakcji z produkcją, przyjęciami, wysyłkami i innymi procesami, to system

A. WMS
B. EAN
C. ERP
D. RFID
Wybór EAN, RFID lub ERP jako odpowiedzi na zadane pytanie wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji i zastosowania tych systemów w kontekście zarządzania magazynami. EAN, czyli European Article Number, to system kodowania produktów, który służy do identyfikacji towarów w handlu detalicznym. Choć jest niezwykle przydatny w kontekście śledzenia produktów, nie pełni roli systemu zarządzania magazynem, ponieważ nie obejmuje procesów takich jak kontrola stanów magazynowych czy lokalizacja towarów. RFID (Radio Frequency Identification) to technologia umożliwiająca bezprzewodową identyfikację obiektów, która również wspiera procesy inwentaryzacyjne, ale nie zarządza nimi kompleksowo. Wprowadza jedynie dodatkowy poziom automatyzacji, ale sama w sobie nie organizuje procesów logistycznych. Z kolei ERP (Enterprise Resource Planning) to system integrujący różne aspekty działalności przedsiębiorstwa, od finansów po zarządzanie zasobami ludzkimi, jednak nie koncentruje się wyłącznie na operacjach magazynowych. Często jednak może być zintegrowany z WMS, co prowadzi do zamieszania w zrozumieniu ich odmiennych funkcji. Kluczowym błędem jest mylenie narzędzi wspierających zarządzanie z systemem, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za operacje magazynowe. Przy wyborze rozwiązań do zarządzania magazynem warto kierować się najlepszymi praktykami branżowymi, aby zapewnić płynność i efektywność operacji logistycznych.

Pytanie 17

Zaplanuj liczbę środków transportu na miesiąc luty wiedząc, że dostępność pojazdu wynosi 20 dni w miesiącu, średni czas transportu 5 dni, a średnia ładowność 5 ton.

MiesiącZapotrzebowanie przewozu
[w tonach]
Styczeń1500
Luty1800
Marzec2100

A. 85 pojazdów,
B. 90 pojazdów.
C. 55 pojazdów.
D. 93 pojazdy.
Wybór niepoprawnej liczby pojazdów może wynikać z błędnego zrozumienia zasady funkcjonowania transportu oraz zasad planowania logistycznego. Często błędem jest niepełne uwzględnienie dostępności pojazdów, co prowadzi do niedoszacowania ich liczby. Przykładowo, jeśli ktoś wybierze odpowiedź, która jest znacznie poniżej obliczonej potrzeby, może to wynikać z założenia, że każdy pojazd może wykonać więcej niż jeden transport w danym okresie, co jest mylnym wnioskiem. W rzeczywistości, przy założeniu 5 dni na transport, jeden pojazd może wykonać tylko 4 transporty w ciągu 20 dni. Niezrozumienie ładowności również może być przyczyną błędnych wyborów, gdyż zbyt niska liczba pojazdów nie pozwala na efektywne przewożenie zadanej ilości towaru. W kontekście praktyki logistycznej, niedoszacowanie potrzeb fleetowych może prowadzić do opóźnień w dostawach oraz zwiększenia kosztów związanych z priorytetowym transportem lub wynajmem dodatkowych pojazdów. Kluczowym jest stosowanie metodyki opartej na danych oraz uwzględnienie wszystkich zmiennych w planowaniu, aby uniknąć typowych błędów myślowych, które często prowadzą do błędnych decyzji w zarządzaniu flotą transportową.

Pytanie 18

W zakładzie produkcyjnym opracowano plan wykorzystania przestrzeni magazynowej, który obejmuje następujące etapy. Do działań charakterystycznych dla etapu przyjęcia należą

A. składowanie według przyjętej technologii, transport do strefy komplementacji
B. wyładunek ze środków transportu, czynności przeładunkowe w strefie
C. wyładunek ze środków transportu, transport do strefy komplementacji
D. załadunek na środki transportu wewnętrznego, czynności przeładunkowe w strefie
Wybór odpowiedzi, które nie uwzględniają kluczowych czynności fazy przyjęcia, wskazuje na nieporozumienia dotyczące procesu logistycznego w magazynie. Odpowiedzi, które sugerują transport do strefy komplementacji lub załadunek na środki transportu wewnętrznego, głównie koncentrują się na procesach, które mają miejsce po zakończeniu etapu przyjęcia. Faza przyjęcia towarów obejmuje wyładunek oraz bezpośrednie czynności związane z ich przetwarzaniem na miejscu, co jest kluczowe dla właściwego zarządzania łańcuchem dostaw. Odpowiedzi opisujące składowanie według technologii są również nieadekwatne, ponieważ składowanie następuje po zakończeniu fazy przyjęcia, a nie w jej trakcie. Istotne jest, aby zrozumieć, że każda z tych odpowiedzi pomija fundamentalne elementy dotyczące kontroli jakości oraz identyfikacji towarów, co jest niezbędne dla uniknięcia błędów w późniejszych etapach. Zrozumienie tych procesów oraz ich poprawne wykonanie jest kluczowe dla efektywności operacji magazynowych, co podkreślają normy ISO 9001 dotyczące zarządzania jakością oraz standardy logistyczne, które wskazują na konieczność precyzyjnego zarządzania informacjami na temat stanu magazynowego.

Pytanie 19

Na podstawie zamieszczonego cennika oblicz koszt przewozu 20 ton ładunku na odległość 200 km.

Cennik
ładunek do 3,5 t: 0,20 zł/tkm
ładunek do 6,5 t: 0,22 zł/tkm
ładunek do 12,0 t: 0,25 zł/tkm
ładunek do 15,0 t: 0,27 zł/tkm
ładunek do 24,0 t: 0,30 zł/tkm

A. 1 200,00 zł
B. 50,00 zł
C. 60,00 zł
D. 1 080,00 zł
Odpowiedź 1 200,00 zł jest poprawna, ponieważ obliczenie kosztu przewozu opiera się na określonej stawce za tonokilometr (tkm). W tym przypadku stawka wynosi 0,30 zł za tkm dla ładunku o wadze 20 ton na odległość 200 km. Aby obliczyć całkowity koszt, należy wykonać następujące działania: mnożymy stawkę (0,30 zł/tkm) przez wagę ładunku (20 ton) oraz przez odległość (200 km). Wynik to 0,30 zł * 20 ton * 200 km = 1 200,00 zł. Tego rodzaju kalkulacje są kluczowe w logistyce i transporcie, gdzie precyzyjne ustalanie kosztów jest niezbędne do efektywnego zarządzania budżetem oraz optymalizowania wydatków. W praktyce, umiejętność obliczania kosztów transportu przy użyciu rzeczywistych stawek jest nie tylko przydatna dla spedytorów, ale również dla menedżerów w logistyce, którzy muszą podejmować decyzje o wyborze odpowiednich dostawców na podstawie transparentnych i precyzyjnych kosztów.

Pytanie 20

Intensywna strategia dystrybucji jest stosowana w sprzedaży

A. wyposażenia wnętrz.
B. systemów komputerowych.
C. aut.
D. produktów mlecznych.
Zarówno samochody, meble, jak i komputery to produkty, które nie pasują do strategii dystrybucji intensywnej. W przypadku samochodów, dystrybucja jest zazwyczaj ekskluzywna, co oznacza, że producenci ograniczają liczbę dealerów, aby utrzymać kontrolę nad marką i doświadczeniem klienta. Klienci często odwiedzają konkretne salony, co sprawia, że nie ma potrzeby szerokiej dystrybucji. Podobnie jest z meblami, które wymagają specjalistycznych punktów sprzedaży, gdzie klienci mogą zobaczyć i przetestować produkty przed zakupem. Meble często mają także bardziej skomplikowany proces sprzedaży, obejmujący dostawę i montaż, co czyni dystrybucję intensywną mało praktyczną. Komputery, z kolei, mogą być sprzedawane w różnych kanałach, ale zazwyczaj wymagają specjalistycznej obsługi i doradztwa, co również nie sprzyja intensywnej dystrybucji. Warto zauważyć, że podejścia te często prowadzą do błędnych wniosków o naturze dystrybucji, gdzie użytkownicy mogą mylić dostępność z efektywnością, co w konsekwencji wpływa na strategię marketingową i sprzedażową tych produktów.

Pytanie 21

Jaką wartość miał zapas początkowy Zp w sieci dystrybucji, jeśli zapas w punkcie końcowym wynosi Zk = 2 400 szt, sprzedano Z = 1 000 szt., a dostawy wyniosły D = 400 szt.?

A. 3 000 szt.
B. 1 400 szt.
C. 2 800 szt.
D. 1 800 szt.
Wiele osób przy obliczaniu zapasów początkowych może pomylić się, zakładając, że wystarczy dodać sprzedane sztuki do zapasu końcowego, co prowadzi do błędnych wniosków. Przykładowo, jeśli ktoś oblicza zapas początkowy jako Zk + Z, otrzymuje 3400 sztuk, co jest wynikiem niepoprawnym. Takie myślenie ignoruje kluczowy aspekt przyjętych dostaw, które zmieniają całkowitą ilość produktów dostępnych w sieci. Kolejny typowy błąd to nieuwzględnienie dostaw. Nie znając tego parametru, nie można uzyskać pełnego obrazu sytuacji. Zmiany w zapasach są złożonym zagadnieniem, w którym kluczowe jest zrozumienie relacji między zapasami początkowymi, końcowymi, dostawami i sprzedażą. W praktyce, bez uwzględnienia wszystkich tych elementów, podejście do zarządzania zapasami staje się chaotyczne i może prowadzić do problemów z dostępnością produktów. Istotnym aspektem jest także zrozumienie przepływów w łańcuchu dostaw, które wymagają ciągłego monitorowania i dostosowywania strategii do zmieniających się warunków rynkowych. Dlatego też, umiejętność analizy i obliczania zapasów początkowych powinna być podstawowym elementem wiedzy każdego specjalisty w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 22

Dział zajmujący się planowaniem określił ilość zużycia materiałów na podstawie norm produkcyjnych w odniesieniu do zaplanowanej produkcji miesięcznej. Aby ustalić zamówienie na konieczne materiały, potrzebne będą dane takie jak

A. koszty materiałów proponowanych przez dostawców
B. planowane poziomy zapasów na początku i na końcu miesiąca
C. czas potrzebny na realizację operacji produkcyjnych
D. wydajność konkretnych stanowisk pracy
Wydajność poszczególnych stanowisk pracy, ceny materiałów oraz czasochłonność operacji produkcyjnych, choć ważne, nie są bezpośrednio związane z ustaleniem zamówienia na materiały. Wydajność stanowisk pracy odnosi się do możliwości produkcyjnych i nie wpływa bezpośrednio na zapotrzebowanie materiałowe. Analiza wydajności może być przydatna w kontekście optymalizacji procesów wytwórczych, ale nie zastąpi precyzyjnego planowania zapasów. Ceny materiałów dostarczanych przez dostawców są istotne przy podejmowaniu decyzji zakupowych, lecz nie wpływają na ilość potrzebnych surowców. Z kolei czasochłonność operacji produkcyjnych jest czynnikiem, który może wpłynąć na harmonogram produkcji, ale nie ma bezpośredniego związku z obliczaniem zapotrzebowania na materiały. Kluczowym błędem myślowym jest pomijanie zasadniczej roli stanów zapasów w procesie planowania, co może prowadzić do nieefektywności operacyjnych i zwiększenia kosztów, jeśli zapasy nie zostaną odpowiednio uwzględnione w procesie zakupowym.

Pytanie 23

Na podstawie tabeli ustal miesięczną strukturę kosztów logistyki w przedsiębiorstwie produkcyjnym.

Rodzaj kosztuKwota kosztów (zł)
Koszty transportu obcego1 500,00
Koszty transportu własnego4 000,00
Koszty zapasów2 500,00
Koszty funkcjonowania magazynów2 000,00

A. Koszty transportu obcego 10%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 35%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
B. Koszty transportu obcego 20%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 25%, koszty funkcjonowania magazynów 15%.
C. Koszty transportu obcego 15%, koszty transportu własnego 45%, koszty zapasów 35%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
D. Koszty transportu obcego 15%, koszty transportu własnego 40%, koszty zapasów 25%, koszty funkcjonowania magazynów 20%.
Zaznaczenie innej struktury kosztów może świadczyć o tym, że nie do końca rozumiesz, jak to działa w praktyce w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Na przykład wysokie koszty transportu obcego mogą sugerować, że firma powinna lepiej ogarnąć swój łańcuch dostaw albo bardziej się postarać przy negocjacjach z przewoźnikami. Z drugiej strony, jeżeli transport własny masz na poziomie 45%, to może to oznaczać, że flota prowadzi do nieefektywności i nie wiesz, jak dobrze analizować koszty. Przykład 35% w zapasach również źle działa, bo za dużo wydajesz na magazynowanie, co obniża całkowitą rentowność. Mówiąc szczerze, dzisiaj firmy powinny postarać się obniżyć te koszty, używając przykładów jak Just-in-Time (JIT). Analizując te odpowiedzi, można zauważyć, że brak zrozumienia zasad zarządzania kosztami może prowadzić do marnotrawienia zasobów. To ważne, żeby zrozumieć, że dobrze zbalansowana struktura kosztów wspiera nie tylko efektywność operacyjną, ale też strategiczne cele firmy.

Pytanie 24

Które opakowanie powinno zostać wybrane do przechowywania 120 sztuk wyrobów gotowych o wymiarach 55 x 35 x 14 cm (długość x szerokość x wysokość), jeżeli wyroby w opakowaniu mają być piętrzone w 3 warstwach i przechowywane w pionie?

Opakowanie 1.Opakowanie 2.Opakowanie 3.Opakowanie 4.
– długość: 600 mm
– szerokość: 320 mm
– wysokość: 500 mm
– w magazynie: 20 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 400 mm
– wysokość: 500 mm
– w magazynie: 50 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 350 mm
– wysokość: 150 mm
– w magazynie: 40 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 320 mm
– wysokość: 400 mm
– w magazynie: 10 szt.
B.C.D.

A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wybór opakowania A, C lub D do przechowywania 120 sztuk wyrobów gotowych o wymiarach 55 x 35 x 14 cm jest nieprawidłowy, co wynika z analizy ich wymiarów oraz możliwości ułożenia ich w 3 warstwach. Opakowanie A jest za wąskie, co nie pozwala na swobodne umieszczenie wyrobów o szerokości 35 cm. To typowy błąd polegający na ignorowaniu krytycznych wymiarów towaru, co może prowadzić do uszkodzeń i utraty towaru. Opakowanie C, z kolei, jest zbyt niskie, co uniemożliwia ułożenie wyrobów w wymaganej liczbie warstw. Przy układaniu w warstwy kluczowe jest zachowanie odpowiedniej wysokości, aby uniknąć zgniecenia towarów. Opakowanie D, podobnie jak A, ma niewłaściwe wymiary, co sprawia, że nie jest w stanie pomieścić zamówionej liczby wyrobów. W takich przypadkach, decydowanie na podstawie nieprawidłowych wymiarów lub niewłaściwego zrozumienia zasad logistyki prowadzi do nieefektywności operacyjnej. Kluczowe jest, aby zawsze analizować wymiary produktów oraz dostosowywać wybór opakować do rzeczywistych potrzeb, unikając podejmowania decyzji wyłącznie na podstawie wyglądu opakowania. Dobrą praktyką jest również korzystanie z narzędzi do optymalizacji, które mogą pomóc w dokonywaniu właściwych wyborów opakowań w celu maksymalizacji efektywności przechowywania i transportu.

Pytanie 25

W logistyce procesu dystrybucyjnego występują zapasy

A. wyrobów gotowych
B. surowców
C. produkcji w toku
D. materiałów
Odpowiedzi takie jak produkcja niezakończona, materiały czy surowce odzwierciedlają nieporozumienia dotyczące zarządzania zapasami w logistyce. Produkcja niezakończona odnosi się do etapów w procesie produkcji, które nie są końcowymi produktami i nie są gotowe do sprzedaży. W kontekście logistyki, zapasy produkcji niezakończonej są istotne w wewnętrznych procesach produkcyjnych, ale nie są częścią dystrybucji. Z kolei materiały i surowce to zasoby wykorzystywane w procesie produkcji, a nie gotowe do sprzedaży produkty. W logistyce dystrybucji, kluczowym celem jest dostarczenie wyrobów gotowych do klientów, co oznacza, że surowce i materiały są zaangażowane głównie w wcześniejsze etapy łańcucha dostaw. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych etapów łańcucha wartości i nieodpowiednie klasyfikowanie zasobów. Zrozumienie różnicy między zapasami surowców, materiałów a wyrobami gotowymi jest kluczowe dla skutecznego zarządzania procesami logistycznymi i dystrybucyjnymi. W praktyce, nieprawidłowe identyfikowanie zapasów może prowadzić do nadmiernych kosztów magazynowych oraz opóźnień w dostawach, co negatywnie wpływa na satysfakcję klientów i ogólną wydajność organizacji.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Korzystając z informacji zamieszczonych w tabelach, określ którego dnia Centrum dystrybucji I powinno złożyć zamówienie na dostawę.

Informacje dotyczące sieci dostaw
WyszczególnienieZapas początkowy [szt.]Wielkość dostawy [szt.]Czas dostawy [dzień]
Centrum dystrybucji I2301002
Centrum dystrybucji II130501
Magazyn centralny2003004


Informacje dotyczące zapotrzebowania brutto w Centrum dystrybucji i
WyszczególnienieDzień
1011121314151617
Potrzeby brutto [szt.]3050402050302040

A. 16-go dnia.
B. 10-go dnia.
C. 14-go dnia.
D. 17-go dnia.
Wybór niewłaściwego dnia na złożenie zamówienia, jak na przykład 10-go, 16-go czy 17-go dnia, wynika często z błędnej analizy potrzeb zapasowych oraz zignorowania kluczowych wskaźników dotyczących zapotrzebowania. Złożenie zamówienia 10-go dnia skutkuje niewystarczającym czasem na dostawę potrzebnych towarów. Po pierwsze, nie uwzględnia to rzeczywistego zapotrzebowania na produkty, które wzrastają w nadchodzących dniach. Z kolei, zamówienie złożone 16-go dnia prowadziłoby do natychmiastowego braku zapasu, ponieważ zapas na ten dzień jest już ujemny. Takie podejście jest sprzeczne z zasadami zarządzania zapasami i optymalizacji łańcucha dostaw, które podkreślają znaczenie przewidywania potrzeb oraz planowania z wyprzedzeniem. Nieprzemyślane decyzje mogą prowadzić do przestojów w produkcji, co w ostateczności negatywnie wpływa na zadowolenie klientów i reputację firmy. Typowym błędem jest także zignorowanie czasu realizacji zamówień oraz brak uwzględnienia zmienności popytu. W związku z tym, kluczowe jest, aby menedżerowie łańcucha dostaw posiadali umiejętności analizy danych oraz prognozowania, co pozwoli im podejmować świadome decyzje w zakresie zarządzania zapasami.

Pytanie 28

Przekształcenie dużych partii towarów o jednolitym asortymencie w różnorodne zestawy, które odpowiadają aktualnym wymaganiom odbiorcy, nazywa się

A. lean management
B. cross-docking
C. outsourcing
D. benchmarking
Cross-docking to taki sposób w logistyce, który polega na tym, że towary idą od dostawcy prosto do klienta, bez zbędnego trzymania ich w magazynie. To jakby szybkie przesyłanie towarów w dużych partiach, a potem pakowanie ich w zestawy, które są potrzebne klientom. Na przykład, w dystrybucji jedzenia, produkty przyjeżdżają do centrum, są szybko sortowane i od razu wysyłane do sklepów. Dzięki temu oszczędzamy na kosztach przechowywania i skracamy czas, w którym zamówienia są realizowane. W dzisiejszych czasach, kiedy konkurencja jest ogromna, a klienci wymagają coraz więcej, to naprawdę ważne. W logistyce cross-docking jest często chwalony jako skuteczny sposób na zarządzanie łańcuchem dostaw, bo pomaga być bardziej elastycznym i szybko reagować na zmiany w rynku. Jak wprowadzisz ten model w firmie, to możesz poprawić swoją efektywność i sprawić, że klienci będą bardziej zadowoleni – to takie podstawowe założenie w lean management.

Pytanie 29

W systemie kontroli ciągłej monitorowanie poziomu zapasów oraz podejmowanie odpowiednich decyzji odbywa się

A. w regularnych odstępach czasowych
B. co miesiąc
C. na bieżąco
D. w ustalonych interwałach obserwacji
Odpowiedź 'na bieżąco' jest poprawna, ponieważ w systemie kontroli ciągłej kluczowym elementem jest nieprzerwane monitorowanie stanu zapasów, co pozwala na szybką reakcję na zmieniające się warunki rynkowe oraz potrzeby klientów. Przykładem zastosowania tego podejścia może być wykorzystanie technologii RFID, która umożliwia automatyczne śledzenie i aktualizowanie stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. W praktyce, firmy stosujące kontrolę ciągłą, jak np. Amazon, są w stanie błyskawicznie dostosowywać swoje zapasy na podstawie analiz danych sprzedażowych, co optymalizuje koszty operacyjne i zwiększa efektywność zarządzania łańcuchem dostaw. Dobrą praktyką jest także wdrożenie systemów ERP, które integrują różne funkcje przedsiębiorstwa, umożliwiając centralne zarządzanie informacjami o zapasach, co skutkuje lepszym podejmowaniem decyzji o zaopatrzeniu. Monitorowanie na bieżąco jest zgodne z zasadami Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa, w tym nadmiarowych zapasów, co prowadzi do zwiększenia wartości dla klienta oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 30

Rysunek przedstawia magazyn

Ilustracja do pytania
A. zamknięty zautomatyzowany.
B. otwarty niezautomatyzowany.
C. otwarty zmechanizowany.
D. zamknięty niezmechanizowany.
Wybór odpowiedzi innej niż 'zamknięty zautomatyzowany' wskazuje na niepełne zrozumienie różnic pomiędzy typami magazynów. Odpowiedzi takie jak 'otwarty niezautomatyzowany' czy 'otwarty zmechanizowany' sugerują, że użytkownik mógł mylnie zinterpretować charakterystykę obiektów magazynowych. Magazyny otwarte, zazwyczaj, to przestrzenie, które nie są w pełni zadaszone i nie oferują odpowiednich warunków do składowania wrażliwych towarów, co nie pasuje do opisanego przypadku. Ponadto, otwarte magazyny zmechanizowane nie są powszechnie spotykane w praktyce, ponieważ mechanizacja w takich warunkach nie zapewnia pełnej ochrony i efektywności operacyjnej. Typowe błędy myślowe mogą wynikać z mylnego wyobrażenia, że każdy magazyn z jakimkolwiek systemem transportowym musi być zmechanizowany, a niekoniecznie zautomatyzowany. Zrozumienie, co oznacza automatyzacja w kontekście magazynów, jest kluczowe. Magazyn zautomatyzowany to taki, w którym procesy są w pełni zintegrowane z technologią, co pozwala na eliminację manualnych interwencji i zwiększa wydajność operacyjną. Wnioski te podkreślają znaczenie znajomości współczesnych standardów w logistyce i zarządzaniu magazynem.

Pytanie 31

Jakie zestawienie pokazuje właściwą sekwencję procesów w łańcuchu dostaw?

A. Zaopatrzenie — produkcja — dystrybucja — konsumpcja
B. Konsumpcja — zaopatrzenie — produkcja — dystrybucja
C. Produkcja — dystrybucja — konsumpcja — zaopatrzenie
D. Dystrybucja — konsumpcja — zaopatrzenie — produkcja
Wszystkie alternatywne odpowiedzi błędnie przedstawiają kolejność procesów w łańcuchu dostaw, co może wynikać z mylnego zrozumienia logiki działania tego systemu. Na przykład, jeśli proces konsumpcji zostanie umieszczony przed zaopatrzeniem, sugeruje to, że klienci już korzystają z produktów, zanim te zostaną wytworzone, co jest niemożliwe w praktyce. Kolejność procesów w łańcuchu dostaw jest ściśle zorganizowana i każdy etap opiera się na poprzednim. Proces produkcji nie może rozpocząć się, jeśli nie ma dostępnych materiałów, a dystrybucja następuje dopiero po tym, jak produkty zostały wytworzone. Często takie błędne rozumienie wynika z pomylenia roli poszczególnych uczestników łańcucha dostaw i ich zadań. Dobre praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw sugerują, że każda firma powinna mieć jasno określone procedury dotyczące planowania, które pozwalają na sprawne zarządzanie zapasami oraz przewidywanie potrzeb rynku. Zastosowanie metod takich jak Just-In-Time (JIT) podkreśla znaczenie synchronizacji procesów oraz zrozumienia, że każdy element łańcucha dostaw jest ze sobą powiązany, a nie można ich traktować jako niezależnych od siebie działań.

Pytanie 32

Jaki rodzaj transportu wewnętrznego cechuje się stałym ruchem?

A. Przenośnik taśmowy
B. Suwnica
C. Układnica
D. Wózek widłowy
Przenośnik taśmowy to układ transportowy, który charakteryzuje się ciągłym ruchem materiałów. Jest to kluczowy element w wielu procesach produkcyjnych i magazynowych, wykorzystywany przede wszystkim do transportu surowców, komponentów oraz gotowych produktów. Działa na zasadzie przesuwania materiałów po taśmie, która porusza się w stałym rytmie. Zastosowanie przenośników taśmowych pozwala na zwiększenie efektywności transportu, zredukowanie czasu przestojów oraz minimalizację ryzyka uszkodzeń przewożonych towarów. Dobre praktyki w branży wskazują, że stosowanie przenośników taśmowych jest zalecane w sytuacjach, gdzie zachodzi potrzeba transportu dużych ilości materiałów na długich odległościach, co czyni je nieocenionym narzędziem w logistyce i produkcji. Przykładowo, w branży spożywczej przenośniki taśmowe są wykorzystywane do transportowania produktów od momentu ich wytworzenia aż po pakowanie, co zapewnia ciągłość procesu produkcyjnego i wysoką wydajność.

Pytanie 33

W którym magazynie najefektywniej wykorzystywana jest przestrzeń w strefie składowania?

Magazyn 1Magazyn 2Magazyn 3Magazyn 4
Pojemność strefy składowania:
4 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
3 000 m3
Pojemność strefy składowania:
3 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
2 100 m3
Pojemność strefy składowania:
12 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
7 200 m3
Pojemność strefy składowania:
9 000 m3

Przeciętna objętość ładunku:
8 100 m3

A. W magazynie 1.
B. W magazynie 3.
C. W magazynie 2.
D. W magazynie 4.
Wybór innego magazynu jako najlepszego w wykorzystaniu przestrzeni może być efektem kilku błędów myślowych. Czasem wydaje się, że efektywność można ocenić tylko na podstawie tego, jak pełne są regały, a tak naprawdę trzeba spojrzeć na dane. Może być tak, że osoby, które głosowały na inny magazyn, kierowały się swoimi subiektywnymi odczuciami, a nie realnymi danymi. Takie podejście sprawia, że można pominąć ważne informacje, jak np. pojemność magazynu czy rotację ładunków. W logistyce nie chodzi tylko o dużą przestrzeń, ale o inteligentne jej wykorzystanie. Nie można też zakładać, że każdy większy magazyn od razu jest lepszy. Efektywność wymaga analizy działań, zmiany układu magazynu i wdrożenia nowych technologii, jak automatyczne systemy czy roboty. Ignorowanie wskaźników, jak rotacja towarów, prowadzi do błędnych wniosków. Bez analizy tych wskaźników, wybór magazynu to jedynie opinia, a nie konkretne stwierdzenie. Dlatego warto kierować się danymi i standardami branżowymi, żeby lepiej ocenić efektywność strefy składowania.

Pytanie 34

Przedstawiony znak, umieszczony na opakowaniu produktu, informuje, że

Ilustracja do pytania
A. w składzie produktu nie ma substancji szkodliwych w stężeniach mających negatywny wpływ na zdrowie człowieka.
B. producent nie stosuje chemicznych środków ochrony rośli i nawozów syntetycznych do produkcji.
C. producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
D. produkt nie był testowany na zwierzętach.
Odpowiedzi wskazujące na brak substancji szkodliwych, niestosowanie chemicznych środków ochrony roślin, czy brak testów na zwierzętach mogą wprowadzać w błąd, ponieważ nie odnoszą się bezpośrednio do znaku "Zielony Punkt". Każda z tych koncepcji jest istotna w kontekście odpowiedzialności producentów, ale nie jest związana z systemem odzysku i recyklingu. To zrozumienie jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów myślowych. Na przykład, pierwsza koncepcja zdaje się sugerować, że znak ten jest gwarancją braku szkodliwych substancji, co jest nieprawdziwe. Znak "Zielony Punkt" nie ocenia składu chemicznego produktu, a jedynie informuje o finansowym wsparciu recyklingu. Ponadto, wiele produktów ekologicznych może zawierać substancje chemiczne, które nie mają wpływu na zdrowie w kontekście ich stężenia. Drugie podejście wskazuje na użycie naturalnych metod produkcji, co również nie ma związku z oznaczeniem recyklingowym. W aktualnym kontekście ekologicznym, wiele firm przechodzi na alternatywne metody upraw, ale to nie jest bezpośrednio związane z systemem "Zielony Punkt". Zrozumienie powyższych aspektów pozwala na lepszą ocenę działań proekologicznych producentów i ich wkładu w ochronę środowiska.

Pytanie 35

Jakie są poprawne etapy procesu dystrybucji w odpowiedniej kolejności?

A. Zamówienia → Realizacja zamówień → Fakturowanie i płatności
B. Realizacja zamówień → Zamówienia → Fakturowanie i płatności
C. Realizacja zamówień → Fakturowanie i płatności → Zamówienia
D. Fakturowanie i płatności → Zamówienia → Realizacja zamówień
Wszystkie pozostałe odpowiedzi nieprawidłowo przedstawiają kolejność etapów procesu dystrybucji, co może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu zamówieniami. Na przykład, w pierwszej z błędnych opcji, proces rozpoczyna się od fakturowania i płatności, co jest całkowicie nieodpowiednie, ponieważ brak wcześniejszego złożenia zamówienia uniemożliwia określenie, co tak naprawdę powinno być fakturowane. W drugiej opcji, realizacja zamówień następuje przed złożeniem zamówień, co jest logicznie i praktycznie niemożliwe. Takie podejście może prowadzić do chaosu w logistyce, gdyż realizacja zakupu nie może odbywać się bez uprzedniego potwierdzenia przez klienta. Podobnie, w trzeciej odpowiedzi, zamówienia są zrealizowane dopiero po ich złożeniu, co jest poprawne, ale kolejność sugeruje, że realizacja może odbyć się przed zatwierdzeniem zamówienia, co narusza podstawy procesu sprzedażowego. Kluczowym błędem myślowym w tych propozycjach jest ignorowanie sekwencji zdarzeń, która jest niezbędna do efektywnego funkcjonowania systemu zamówień i dostaw. Standardy branżowe podkreślają znaczenie precyzyjnego podejścia do każdego etapu, aby zapewnić spójność, przejrzystość oraz satysfakcję klienta.

Pytanie 36

Która z metod zarządzania zapasami umożliwia firmom produkcyjnym utrzymanie stanów magazynowych bliskich zera?

A. Just In Time
B. Supply Chain Management
C. Efficient Consumer Response
D. Quick Response
Supply Chain Management (SCM) to coś większego. To zarządzanie całym procesem dostaw - od surowców, przez produkcję, aż do gotowych produktów. SCM skupia się na optymalizacji całego łańcucha, ale nie zawsze chodzi o to, żeby mieć zapasy na zera. W praktyce, czasami trzeba te zapasy trzymać, jako taki bufor, żeby zabezpieczyć się przed niespodziankami, co jest w sprzeczności z JIT. Quick Response (QR) też jest strategią, która polega na szybkiej reakcji na zmiany popytu, zwłaszcza w handlu, ale też nie zawsze wiąże się z redukcją zapasów. QR może oznaczać szybkie dostawy, ale to nie znaczy, że zapasów nie ma. Co do Efficient Consumer Response (ECR), to koncentruje się na dostosowywaniu oferty do klientów i zwiększaniu efektywności procesu dostaw. Czasami jednak to też oznacza trzymanie pewnych zapasów, żeby móc zaspokoić popyt. Wiele osób myli cele i metody w zarządzaniu zapasami. Żeby efektywnie zarządzać, trzeba zrozumieć, że każda metoda ma swoje miejsce, a nie wszystkie prowadzą do tego samego celu - czyli minimalizacji zapasów. Wiedza o różnicach pomiędzy tymi podejściami jest kluczowa, jeśli chcemy dobrze zarządzać w firmie.

Pytanie 37

W kontekście terminowego zrealizowania zamówienia, dział montażu podwozi przyczep rolniczych przekazał zlecenie produkcyjne do działu montażu nadwozi w celu wykonania gotowych wyrobów na dzień następny. Zaprezentowany sposób realizacji przepływów materiałowych ilustruje zastosowanie techniki

A. REENGINERING
B. Just in Time
C. Just for You
D. KANBAN
Wybór technik takich jak Just in Time, Reengineering czy Just for You jest błędny z kilku powodów. Just in Time (JIT) to strategia, która ma na celu dostarczenie odpowiednich materiałów dokładnie wtedy, gdy są potrzebne w procesie produkcyjnym, co wymaga wysokiego poziomu koordynacji i eliminacji zapasów. Choć podobnie jak KANBAN zmniejsza marnotrawstwo, JIT nie zawsze opiera się na wizualnych sygnałach do zarządzania produkcją, co odróżnia go od KANBAN. Reengineering to podejście do fundamentalnej przebudowy procesów biznesowych w celu osiągnięcia dramatycznych popraw w wydajności. Jest to znacznie szersza koncepcja, która nie odnosi się bezpośrednio do przepływów materiałowych, a skupia się na całkowitym przekształceniu organizacji. Just for You jest terminem, który nie odnosi się do uznawanej metodologii zarządzania produkcją i może być mylony z ideą personalizacji produktów, co jest zupełnie innym podejściem. Zrozumienie różnic między tymi technikami i ich zastosowanie w praktyce jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami produkcyjnymi. Często błędem u uczniów jest mylenie tych terminów i koncepcji, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących strategii optymalizacji produkcji.

Pytanie 38

System MRP odnosi się do planowania

A. czasów produkcji
B. poziomu produkcji
C. wynagrodzenia netto
D. potrzeb materiałowych
System MRP (Material Requirements Planning) jest kluczowym narzędziem w obszarze zarządzania produkcją, które koncentruje się na planowaniu potrzeb materiałowych. W skrócie, MRP pozwala przedsiębiorstwom precyzyjnie określić, jakie surowce i komponenty są wymagane do realizacji planowanej produkcji w danym okresie. Dzięki zastosowaniu MRP możliwe jest zminimalizowanie nadmiaru zapasów, a tym samym obniżenie kosztów magazynowania. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, MRP umożliwia efektywne zarządzanie zamówieniami na części samochodowe, uwzględniając czas dostaw oraz harmonogram produkcji, co pozwala na utrzymanie płynności produkcji i zaspokajanie potrzeb klientów. W praktyce MRP opiera się na zintegrowanych danych dotyczących zapasów, prognoz popytu oraz specyfikacji produktów, co czyni go nieocenionym narzędziem w strategicznym planowaniu zasobów. Standardy, takie jak APICS CSCP, podkreślają znaczenie MRP jako podstawowego elementu efektywnej logistyki i planowania produkcji.

Pytanie 39

Przedstawiona tabela zawiera opis karty

Opis dokumentu przepływów produkcyjnych
Dokument przedstawiający przebieg procesu produkcji wyrobu gotowego. Zawiera on wszelkie informacje dotyczące ciągu operacji, które należy wykonać w odpowiedniej kolejności, aby z materiałów i półfabrykatów wytworzyć wyrób gotowy. Przebieg operacji produkcyjnych jest uzupełniony o czasy trwania poszczególnych etapów, zgodnie z marszrutą technologiczną. Dokument ten zawiera również informacje dotyczące materiałów i komponentów niezbędnych do wykonania wyrobu gotowego.

A. kanban.
B. technologicznej.
C. pracy.
D. zamówienia.
Wybór odpowiedzi związanych z zamówieniami, kanbanem czy pracą sugeruje pewne nieporozumienia dotyczące terminologii i zastosowania dokumentacji w procesie produkcyjnym. Karta zamówienia odnosi się do specyfikacji zakupów materiałów lub usług, co nie ma związku z przebiegiem samego procesu produkcji. Podejście to ignoruje kontekst, w którym karty technologiczne funkcjonują jako narzędzia do zarządzania produkcją, a nie do administracji zamówieniami. Kanban, z kolei, jest metodą zarządzania zapasami i przepływem pracy, która także nie dotyczy szczegółowych danych związanych z technologią produkcji. Wykorzystanie podejścia kanban bez zrozumienia jego fundamentów może prowadzić do chaosu w organizacji pracy. Kiedy zaś mówimy o kartach pracy, mamy na myśli dokumenty operacyjne, które mogą wspierać produkcję, ale nie dostarczają one pełnego obrazu procesu technologicznego. Typowe błędy rozumienia polegają na myleniu różnych dokumentów i ich funkcji w systemie produkcyjnym, co skutkuje nieadekwatnym doborem narzędzi do zarządzania procesami. Niezrozumienie tych różnic prowadzi do nieefektywności i może wpływać na jakość końcowych produktów.

Pytanie 40

Międzynarodowa organizacja non-profit, która zajmuje się tworzeniem standardów w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw oraz popytem, to

A. EDI
B. GTIN
C. GS1
D. ERP
GS1 to międzynarodowa organizacja non-profit, która opracowuje standardy dla zarządzania łańcuchem dostaw oraz zarządzania popytem. Jej głównym celem jest ułatwienie wymiany informacji pomiędzy różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania standardów GS1 jest system kodów kreskowych, który umożliwia szybkie i efektywne skanowanie produktów w punktach sprzedaży. Organizacja ta dostarcza również standardy dotyczące identyfikacji produktów, takie jak GTIN (Global Trade Item Number), co pozwala na jednoznaczną identyfikację towarów na rynku globalnym. Wiedza na temat standardów GS1 jest kluczowa dla firm pragnących usprawnić swoje procesy logistyczne oraz poprawić dokładność danych. Stosowanie tych standardów przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej, zmniejszenia kosztów oraz poprawy satysfakcji klienta poprzez szybsze i bardziej precyzyjne dostarczanie towarów.