Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 20 czerwca 2025 16:16
  • Data zakończenia: 20 czerwca 2025 16:33

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dokumenty, z uwagi na możliwość dostępu do informacji w nich zawartych, klasyfikuje się na

A. wewnętrzne i zewnętrzne
B. pierwotne i wtórne
C. jawne, tajne i poufne
D. prywatne, sądowe i urzędowe
Dokumenty można klasyfikować według różnych kryteriów, jednym z najważniejszych jest ich dostępność dla osób trzecich. Klasyfikacja dokumentów na jawne, tajne i poufne odnosi się do poziomu ochrony informacji w nich zawartych. Dokumenty jawne są dostępne dla każdego, nie wymagają żadnych szczególnych uprawnień do wglądu, co czyni je istotnymi w kontekście przejrzystości działania instytucji publicznych. Przykładem mogą być akty prawne, dokumenty finansowe jednostek budżetowych czy publiczne rejestry. Dokumenty tajne zawierają informacje, których ujawnienie mogłoby narazić na szwank bezpieczeństwo państwa, np. w kontekście obronności lub polityki zagranicznej. Ostatnia kategoria, dokumenty poufne, dotyczy informacji, które mają znaczenie dla ochrony prywatności osób fizycznych lub działalności gospodarczej, np. dane osobowe klientów. Taka klasyfikacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania informacją, w tym standardami ISO 27001, które podkreślają znaczenie ochrony informacji i zarządzania ryzykiem związanym z ich dostępnością.

Pytanie 2

Korzystając z fragmentu ustawy Prawo o ruchu drogowym wskaż sposób oznaczenia pojazdu z ładunkiem ponadnormatywnym wystającym poza boczne płaszczyzny pojazdu.

Fragment Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym

8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;

2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;

3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1 000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;

A. Pasy białe i pomarańczowe o powierzchni nie mniejszej niż 1 m2
B. Pomarańczowa chorągiewka o wymiarach co najmniej 50 cm x 50 cm.
C. Pasy białe i czerwone o powierzchni nie mniejszej niż 1 m2
D. Czerwona chorągiewka o wymiarach co najmniej 50 cm x 50 cm.
Odpowiedź "Pomarańczowa chorągiewka o wymiarach co najmniej 50 cm x 50 cm." jest zgodna z przepisami prawa drogowym dotyczącymi oznaczania pojazdów z ładunkami wystającymi poza ich obrys. Zgodnie z obowiązującymi normami, oznakowanie to ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zarówno dla kierowcy ciężarówki, jak i innych uczestników ruchu. Chorągiewka pomarańczowa, jako element sygnalizacyjny, jest wyraźnie widoczna i pozwala na identyfikację ładunku już z daleka, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wypadków. W praktyce, przed wyjazdem w trasę, kierowcy powinni upewnić się, że tego rodzaju oznakowanie jest prawidłowo zamocowane i widoczne, co jest zgodne z dobrymi praktykami transportowymi. W przypadku ładunków o dużych gabarytach, oprócz chorągiewek, zaleca się dodatkowe oznakowanie pojazdu, takie jak lampy ostrzegawcze czy tablice informacyjne, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Warto również zwrócić uwagę, że niewłaściwe oznakowanie może prowadzić do konsekwencji prawnych oraz stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Pytanie 3

Środek transportu chłodniczego, który pozwala na przewóz towarów w zakresie temperatur od -20°C do +12°C, to nadwozie oznaczone

A. RNA
B. CTA
C. CRB
D. FRC
Odpowiedź FRC (Frost-Resistant Cargo) jest poprawna, ponieważ odnosi się do specjalistycznych nadwozi chłodniczych zaprojektowanych do transportu ładunków w zakresie temperatur od -20°C do +12°C. Tego typu nadwozia są kluczowe w branży logistycznej, szczególnie w transporcie produktów spożywczych, farmaceutycznych oraz innych towarów wymagających kontrolowanej temperatury. FRC zapewnia optymalne warunki dla zachowania jakości i świeżości towarów, co jest zgodne z normami HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) oraz regulacjami unijnymi dotyczącymi transportu towarów wrażliwych. Przykładowo, w transporcie mięsa lub produktów mlecznych, utrzymanie odpowiedniej temperatury jest kluczowe dla zapobiegania psuciu się towarów i utrzymania ich wartości odżywczej. W praktyce, pojazdy z nadwoziem FRC są często wykorzystywane przez firmy logistyczne zajmujące się dystrybucją żywności, co gwarantuje, że dostarczane produkty spełniają wszystkie standardy jakościowe i sanitarno-epidemiologiczne.

Pytanie 4

Zintegrowany zestaw narzędzi oraz działań dotyczących analizy i kształtowania rynku, mający na celu realizację przez przedsiębiorstwo określonych zamierzeń, to

A. reklama
B. strategia
C. prognoza
D. marketing
Zarówno strategia, reklama, jak i prognoza są terminami bliskimi marketingowi, ale nie oddają jego kompleksowego charakteru. Strategia odnosi się do ogólnych planów działania, które mogą obejmować wiele aspektów działalności firmy, nie tylko marketing. W kontekście marketingu, strategia to jedynie jedna z jego części składowych, natomiast całokształt działań związanych z interakcją z rynkiem to właśnie marketing. Reklama jest narzędziem marketingowym, które służy do promowania produktów lub usług, ale sama w sobie nie obejmuje badań rynku, analizy potrzeb klientów czy strategii cenowej. Reklama jest więc jednym z elementów, a nie całością. Prognoza natomiast to proces przewidywania przyszłych trendów rynkowych lub wyników sprzedaży na podstawie dostępnych danych, co również jest zaledwie częścią szerszego kontekstu marketingowego. Typowym błędem myślowym jest traktowanie reklamy jako synonimu marketingu, co prowadzi do ograniczonego postrzegania działań promocyjnych. Kluczowe jest zrozumienie, że marketing jako disciplina łączy w sobie różnorodne działania i strategie, a nie można go redukować do jednego z jego narzędzi. Aby skutecznie działać na rynku, firmy muszą stosować podejście holistyczne, które obejmuje wszystkie aspekty marketingu.

Pytanie 5

Jakie urządzenie służy do mechanizacji procesów załadunkowych w trybie ciągłym?

A. przenośnik rolkowy
B. suwnica
C. wciągarka
D. wózek widłowy
Przenośnik rolkowy jest urządzeniem mechanizacyjnym, które służy do transportu materiałów w sposób ciągły. Jego budowa opiera się na szeregu rolek, które umożliwiają przesuwanie ładunków, co znacząco zwiększa efektywność procesów logistycznych i produkcyjnych. Przenośniki rolkowe sprawdzają się w magazynach, liniach montażowych oraz w zakładach produkcyjnych, gdzie wymagany jest szybki i efektywny transport towarów. Dzięki swojej konstrukcji przenośniki te mogą transportować różnorodne materiały, od opakowań po elementy produkcyjne. W branży produkcyjnej i logistycznej, ich zastosowanie przyczynia się do redukcji kosztów pracy oraz minimalizacji czasu przestojów. Przenośniki rolkowe są zgodne z normami bezpieczeństwa, co czyni je odpowiednim wyborem w kontekście ergonomii pracy, zmniejszając ryzyko urazów związanych z ręcznym transportem. Ponadto, łatwość w integracji z innymi systemami automatyki przemysłowej czyni je kluczowym elementem nowoczesnych linii produkcyjnych.

Pytanie 6

Jakiego rodzaju ubezpieczenie umożliwi zrekompensowanie szkody powstałej w wyniku niewykonania umowy przewozu z winy przewoźnika?

A. OC spedytora
B. NW
C. OC przewoźnika
D. CARGO
Wybór innych rodzajów ubezpieczeń w kontekście szkód wynikających z niedotrzymania umowy przewozu wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące specyfiki odpowiedzialności w transporcie. Ubezpieczenie NW (Następstw Nieszczęśliwych Wypadków) dotyczy ochrony zdrowia i życia osób, a nie zabezpiecza przed stratami finansowymi związanymi z transportem towarów. Z kolei ubezpieczenie CARGO odnosi się do ochrony ładunku w trakcie transportu, ale nie obejmuje odpowiedzialności przewoźnika za niedotrzymanie umowy. OC spedytora, mimo że zabezpiecza przed błędami w organizacji transportu, nie dotyczy bezpośrednio odpowiedzialności przewoźnika. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych form ubezpieczenia, co może prowadzić do nieodpowiedniego wyboru produktu ubezpieczeniowego. Wiedza na temat specyfiki poszczególnych rodzajów ubezpieczeń jest kluczowa dla zapewnienia kompleksowej ochrony w branży transportowej. Osoby odpowiedzialne za logistyka i transport powinny dokładnie rozumieć różnice między tymi ubezpieczeniami, aby skutecznie zarządzać ryzykiem związanym z przewozem towarów.

Pytanie 7

Jakiego typu marketingu używają sprzedawcy produktów i usług, gdy swoje działania mające na celu dotarcie do konkretnych grup odbiorców opierają na wykorzystaniu takich mediów, jak telewizja, radio czy Internet?

A. Wielopoziomowy
B. Wirusowy
C. Sensorowy
D. Cyfrowy
Odpowiedź 'cyfrowy' jest poprawna, ponieważ marketing cyfrowy odnosi się do wszelkich działań promocyjnych, które wykorzystują media elektroniczne, takie jak telewizja, radio, Internet oraz inne platformy cyfrowe. Główne cechy marketingu cyfrowego to możliwość precyzyjnego targetowania odbiorców oraz analiza wyników w czasie rzeczywistym. Przykłady zastosowań obejmują kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, reklamy display w sieci oraz marketing treści. Firmy mogą wykorzystać dane demograficzne, zachowania użytkowników i preferencje, aby skuteczniej docierać do swoich klientów. Dobre praktyki w marketingu cyfrowym obejmują segmentację rynku, personalizację komunikacji oraz ciągłe testowanie i optymalizację kampanii. Kluczowym elementem jest także integracja różnych kanałów komunikacji, co pozwala na spójne doświadczenie dla użytkowników. W dobie rosnącej konkurencji w internecie, skuteczne wykorzystanie marketingu cyfrowego stało się niezbędne dla osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Pytanie 8

Jaką techniką badań marketingowych realizuje się wywiady telefoniczne przy wsparciu komputerowym?

A. CLT (Central Location Test)
B. CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)
C. FGI (Focus Group Interview)
D. CAWI (Computer-Assisted Web Interview)
CATI, czyli Computer Assisted Telephone Interviewing, to technika badawcza, która łączy wywiady telefoniczne z wsparciem komputerowym. Dzięki wykorzystaniu technologii, badacze mogą zbierać dane efektywnie i w sposób zautomatyzowany, co przyspiesza proces analizy. CATI umożliwia przeprowadzanie standaryzowanych wywiadów w czasie rzeczywistym, co pozwala na łatwe wprowadzanie odpowiedzi bezpośrednio do bazy danych. Przykładem zastosowania tej metody może być badanie opinii społecznej na temat nowych produktów, gdzie respondenci są pytani o swoje preferencje i doświadczenia. Zastosowanie techniki CATI jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie jakości danych oraz efektywności procesu badawczego. Warto zauważyć, że przy dobrze zaprojektowanych badaniach, CATI może mieć wyższą wskaźnik odpowiedzi w porównaniu do tradycyjnych wywiadów telefonicznych, dzięki lepszej organizacji i technologii wspierającej.

Pytanie 9

Najlepszym środkiem transportu dla ładunku o masie brutto 2,5 tony jest samochód

A. średniotonażowy
B. niskotonażowy
C. wysokotonażowy
D. dostawczy
Wybór średniotonażowego, dostawczego lub wysokotonażowego środka transportu dla ładunku o masie brutto 2,5 tony nie jest optymalny, co wynika z charakterystyki tych pojazdów oraz ich zastosowania w praktyce. Średniotonażowe pojazdy, choć mogą pomieścić ten ładunek, są przeznaczone do transportu większych mas, co może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej oraz wyższych kosztów operacyjnych. Naturalnie, większe pojazdy wymagają więcej paliwa, co wpływa na koszt całkowity przewozu. Z kolei dostawcze środki transportu, które są bardziej uniwersalne, często są dostosowane do różnych typów ładunków, jednak w przypadku niewielkiej masy 2,5 tony niskotonażowe pojazdy są bardziej odpowiednie przez ich zwrotność i wydajność. Wysokotonażowe pojazdy, takie jak ciężarówki, są przeznaczone do przewozu znacznie większych ładunków, co w przypadku 2,5 tony jest nieekonomiczne. Wybór takiego środka transportu może prowadzić do niepotrzebnych opóźnień oraz zwiększenia ryzyka uszkodzenia ładunku w wyniku niewłaściwego dostosowania pojazdu do jego masy. Często mylnie zakłada się, że większy pojazd zawsze będzie lepszym wyborem dla każdego ładunku, co jest nieprawidłowe. Optymalizacja kosztów transportu oraz efektywność operacyjna są kluczowe w logistyce, co czyni wybór niskotonażowego środka transportu najbardziej rozsądny w tym przypadku.

Pytanie 10

Nadawca nie ponosi winy za straty wynikające z

A. wadliwego stanu przesyłki
B. nienależytego wykonania czynności przewozowych przez zleceniobiorcę
C. niepoprawnego wypełnienia dokumentacji związanej z dostarczeniem przesyłki
D. niewłaściwego zapakowania przesyłki
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na powszechne nieporozumienia związane z odpowiedzialnością w procesach przewozowych. W przypadku nieprawidłowego wypełnienia dokumentów związanych z dostarczeniem przesyłki lub nieprawidłowego opakowania, odpowiedzialność może w dużej mierze spoczywać na nadawcy, który powinien dołożyć wszelkich starań, aby dokumentacja była poprawna, a opakowanie dostosowane do specyfiki towaru. Przykładem może być przesyłka zawierająca delikatne przedmioty, które nie zostały odpowiednio zabezpieczone; w takim przypadku nadawca może być odpowiedzialny za wynikłe szkody. Z kolei, w przypadku wadliwego stanu przesyłki, jeśli nadawca wiedział o jej wadach, powinien to ujawnić przewoźnikowi przed nadaniem. Warto też zwrócić uwagę, że w praktyce wiele umów przewozowych precyzuje, że nadawca ma obowiązek dostarczenia towaru w odpowiednim stanie, co stawia go w pozycji odpowiedzialności za wszelkie nieprawidłowości, które mogą wystąpić przed przekazaniem przesyłki przewoźnikowi. Dlatego istotne jest zrozumienie, że w kontekście odpowiedzialności za transport, każdy uczestnik procesu ma swoje obowiązki, a ich niedopełnienie może skutkować przerzuceniem odpowiedzialności na drugą stronę.

Pytanie 11

Odbiorca zamówienia, czekając na istotną przesyłkę z zagranicy, otrzymuje od dostawcy wiadomość e-mail z informacją "ready for dispatch". Co to oznacza w kontekście towaru?

A. jest w procesie dostawy do odbiorcy
B. oczekuje na przechowanie
C. jest w fazie produkcji
D. jest gotowy do wysyłki
Odpowiedź "jest gotowy do wysyłki" jest prawidłowa, ponieważ fraza "ready for dispatch" oznacza, że towar został już skompletowany, zapakowany i jest przygotowany do przekazania kurierowi lub innemu podmiotowi odpowiedzialnemu za transport. W praktyce, w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, status ten zazwyczaj wynika z wcześniejszych etapów, takich jak produkcja, kontrola jakości oraz pakowanie. W momencie, gdy dostawca informuje odbiorcę, że towar jest gotowy do wysyłki, oznacza to również, że spełnia on wymagania dotyczące dokumentacji transportowej i jest gotowy do dalszych działań związanych z logistyką, takich jak wybór metody transportu i ustalenie harmonogramu dostaw. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być sytuacja, w której firma logistyczna planuje transport międzynarodowy, a status "ready for dispatch" pozwala jej na przygotowanie odpowiednich dokumentów celnych oraz zorganizowanie transportu w odpowiednim terminie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 12

Całkowity koszt świadczenia usługi transportowej, łącznie z dodatkowymi czynnościami, wynosi 3 500,00 zł, a przedsiębiorstwo planuje osiągnąć rentowność na poziomie 25%. Jakia jest wartość narzutu zysku na tę usługę?

A. 875,00 zł
B. 2 625,00 zł
C. 1 625,00 zł
D. 345,00 zł
Narzut zysku na usługi transportowe można łatwo obliczyć, jak się tylko wie, jak to zrobić. W tym wypadku mamy koszt wytworzenia na poziomie 3 500 zł, a rentowność wynosi 25%. Żeby obliczyć narzut, wystarczy pomnożyć te dwie wartości: 3 500 zł razy 0,25, co daje nam 875 zł. Dlaczego to jest ważne? Bo narzut pozwala pokryć wszystkie koszty i jeszcze na tym zarobić. Ciekawe jest to, że dobrze dobrany narzut ma duży wpływ na to, jak firma będzie postrzegana na rynku. W branży transportowej każdy powinien mieć określony narzut dla każdej usługi, bo to ułatwia zarządzanie budżetem. Przez to przedsiębiorstwa mogą też lepiej reagować na zmiany w gospodarce i dostosowywać ceny, jak to potrzeba.

Pytanie 13

Któremu przedsiębiorstwu należy zlecić rozładunek 33 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) i magazynowanie ich przez 3 dni, aby łączny koszt był najniższy?

MARSSATURNWENUSJOWISZ
Rozładunek pjł6 zł/szt.5 zł/szt.4 zł/szt.7 zł/szt.
Magazynowanie pjł9 zł/dzień/1 szt.10 zł/dzień/1 szt.11 zł/dzień/1 szt.8 zł/dzień/1 szt.

A. Przedsiębiorstwu SATURN
B. Przedsiębiorstwu WENUS
C. Przedsiębiorstwu JOWISZ
D. Przedsiębiorstwu MARS
Wybór przedsiębiorstw SATURN, WENUS czy MARS jako dostawców usług logistycznych w tym kontekście może wynikać z błędnego oszacowania całkowitych kosztów związanych z rozładunkiem i magazynowaniem. Należy zauważyć, że koszt usługi to nie tylko cena za jednostkę, ale także dodatkowe opłaty związane z czasem przechowywania, potencjalnymi opłatami za obsługę i dostępnością zasobów. Często przedsiębiorstwa mogą być kuszone niską stawką za usługi, co może prowadzić do ignorowania ukrytych kosztów, takich jak brak elastyczności w dostosowywaniu terminów czy problemy z dostępnością wykwalifikowanej kadry. Ponadto, niektóre z tych firm mogą mieć ograniczoną infrastrukturę, co może skutkować opóźnieniami w rozładunku i późniejszymi wyzwaniami związanymi z magazynowaniem, co w dłuższej perspektywie zwiększa całkowity koszt operacji. Ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o wyborze dostawcy, przeprowadzić szczegółową analizę całkowitych kosztów, w tym także potencjalnych ryzyk związanych z wyborem konkretnego przedsiębiorstwa. Właściwa analiza kosztów i ryzyk jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw i powinna być integralną częścią strategii każdej organizacji, aby uniknąć niekorzystnych decyzji finansowych.

Pytanie 14

House Air Waybill stanowi dokument przewozowy wykorzystywany w transporcie

A. morskim
B. drogowym
C. lotniczym
D. kolejowym
House Air Waybill (HAWB) jest istotnym dokumentem wykorzystywanym w transporcie lotniczym, który pełni funkcję listu przewozowego. HAWB zawiera szczegółowe informacje o przesyłce, takie jak dane nadawcy, odbiorcy, opis towarów, waga oraz warunki przewozu. W transporcie lotniczym, HAWB jest niezbędny do załatwienia formalności celnych oraz do monitorowania przesyłki w trakcie transportu. Dokument ten jest zgodny z międzynarodowymi standardami IATA, co zapewnia ujednolicenie procedur w branży. Przykładowo, gdy firma wysyła paczkę z Warszawy do Nowego Jorku, HAWB jest wykorzystywany przez przewoźnika lotniczego do śledzenia przesyłki i zapewnienia, że dotrze ona na czas do odbiorcy. HAWB różni się od Master Air Waybill (MAWB), który jest stosowany przez przewoźników do zarządzania przewozami i agregowania przesyłek. Zrozumienie roli HAWB w transporcie lotniczym jest kluczowe dla profesjonalistów zajmujących się logistyką i transportem, gdyż wpływa na efektywność i bezpieczeństwo operacji transportowych.

Pytanie 15

Który typ ubezpieczenia chroni przed stratami wynikającymi z przypadkowych zdarzeń dotyczących ilości i jakości towaru podczas jego załadunku, przeładunku, transportu oraz składowania?

A. NW
B. OC
C. Casco
D. Cargo
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych rodzajów ubezpieczeń. Ubezpieczenie Casco dotyczy głównie pojazdów mechanicznych, a nie ładunków. Obejmuje ono ochronę przed stratami związanymi z uszkodzeniem lub zniszczeniem pojazdu w wyniku wypadków, kradzieży czy działających nań sił zewnętrznych. To ubezpieczenie nie jest więc zastosowalne w kontekście strat ładunku podczas transportu. Ubezpieczenie NW (Następstw Nieszczęśliwych Wypadków) zapewnia wypłatę odszkodowania w przypadku uszkodzenia ciała lub śmierci ubezpieczonego, co również nie ma związku z ochroną ładunków. Ubezpieczenie OC (Odpowiedzialności Cywilnej) chroni przed roszczeniami osób trzecich w związku z wyrządzoną szkodą, co jest istotne w kontekście odpowiedzialności przedsiębiorcy, ale nie obejmuje samego ładunku w trakcie transportu. Kluczowym błędem myślowym może być mylenie odpowiedzialności za ładunek z odpowiedzialnością za szkody wyrządzone osobom trzecim lub mienie, co może prowadzić do niewłaściwego doboru ubezpieczenia. Zrozumienie specyfiki każdego z tych rodzajów ubezpieczeń oraz ich zastosowania w praktyce jest niezbędne dla efektywnego zarządzania ryzykiem w działalności transportowej.

Pytanie 16

Na podstawie przedstawionego zestawienia złożonych ofert, biorąc pod uwagę wszystkie kryteria, wskaż która z ofert jest najkorzystniejsza z punktu widzenia zlecającego przewóz ładunku?

Zestawienie ofert
Kryteria wyboruOferta 1Oferta 2Oferta 3Oferta 4
Stawka za 1 tkm0,17 zł0,18 zł0,22 zł0,18 zł
Termin realizacji przewozu40 godzin2 dni58 godzin3 dni
Wskaźnik terminowo zrealizowanych przewozów0,90,90,90,9

A. Oferta 4
B. Oferta 2
C. Oferta 3
D. Oferta 1
Oferta 1 została uznana za najkorzystniejszą z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim, jej stawka za 1 km wynosi 0,17 zł, co jest najniższą ceną spośród wszystkich ofert. W kontekście transportu, koszt za kilometr jest jednym z kluczowych wskaźników efektywności kosztowej. Dodatkowo, czas realizacji przewozu wynoszący 40 godzin jest akceptowalny, zwłaszcza w sytuacji, gdy pozostałe oferty prezentują różne czasy, które mogą nie być na tyle konkurencyjne, by uzasadnić wyższe koszty. Ważne jest również to, że wskaźnik terminowości dla wszystkich ofert wynosi 0,9, co oznacza, że każda z ofert ma podobny poziom wiarygodności w realizacji przewozów. W praktyce, gdy wszystkie inne czynniki są porównywalne, cena staje się decydującym aspektem wyboru oferty. Stąd wynika, że oferta 1, przy zachowaniu standardów transportowych, w pełni odpowiada na potrzeby zlecającego.

Pytanie 17

Jaką objętość zajmie ładunek w naczepie, jeśli jedna warstwa mieści 18 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), a ładunek składa się z dwóch warstw pjł, przy założeniu, że objętość jednej pjł wynosi 1,4 m3?

A. 50,4 m3
B. 25,2 m3
C. 25,2 m2
D. 50,4 m2
Prawidłowa odpowiedź to 50,4 m³, co można obliczyć, mnożąc ilość paletowych jednostek ładunkowych przez ich objętość oraz liczbę warstw. W tym przypadku mamy 18 pjł w jednej warstwie, załadowane są dwie warstwy, a objętość jednej pjł wynosi 1,4 m³. Obliczamy to w sposób następujący: 18 pjł * 2 warstwy * 1,4 m³ = 50,4 m³. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne w logistyce i transporcie, aby optymalizować wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i minimalizować koszty transportu. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową jest kluczowym elementem w całym procesie logistycznym, pomagając w zwiększeniu efektywności operacyjnej oraz oszczędności kosztów. Ponadto, odpowiednie planowanie załadunku przyczynia się do zminimalizowania ryzyka uszkodzenia towarów poprzez ich prawidłowe rozmieszczenie w pojeździe.

Pytanie 18

Jakiego rodzaju środek transportu drogowego powinno się wybrać, aby efektywnie przewieźć ładunek o wadze 3 ton, z maksymalnym wykorzystaniem jego ładowności?

A. Wysokotonażowy
B. Dostawczy
C. Niskotonażowy
D. Średniotonażowy
Wybór innego rodzaju środka transportu, takiego jak dostawczy, średniotonażowy czy wysokotonażowy, w przypadku ładunku o masie 3 ton może prowadzić do nieefektywności w realizacji przewozu. Środki transportu dostawczego, choć mogą pomieścić ładunki o zbliżonej wadze, często są projektowane do przewozu większych ładunków lub w innych warunkach, co może generować niepotrzebne koszty. Na przykład, użycie pojazdu średniotonażowego, który ma znacznie większą ładowność, może wiązać się z wyższymi opłatami drogowymi oraz kosztami eksploatacji. Wysokotonażowe rozwiązania transportowe, przeznaczone dla znacznie cięższych ładunków, mogą być całkowicie niepraktyczne dla transportu ładunku o masie 3 ton, co może prowadzić do nadmiernego zużycia paliwa oraz problemów z manewrowaniem w zatłoczonych obszarach miejskich. Ponadto, korzystanie z pojazdów, które są zbyt duże w stosunku do ładunku, może prowadzić do przekroczenia dozwolonych norm ładowności na drogach, co skutkuje karami oraz obciążeniem dla infrastruktury. Dlatego kluczowe jest, aby dobierać środek transportu zgodnie z rzeczywistymi wymaganiami ładunkowymi oraz normami drogowymi, co pozwoli na lepsze wykorzystanie zasobów oraz zminimalizowanie ryzyka i kosztów związanych z transportem.

Pytanie 19

Dokument, który potwierdza przybycie statku trampowego do miejsca załadunku lub wyładunku, a także jego gotowość do przeprowadzenia operacji przeładunkowych, to

A. manifest ładunkowy
B. umowa czarterowa
C. list MAWB
D. nota gotowości
Wybór listu MAWB, manifestu ładunkowego lub umowy czarterowej jako dokumentów potwierdzających gotowość statku do przeładunku jest błędny z kilku powodów. List MAWB (Master Air Waybill) jest dokumentem stosowanym w transportu lotniczym, a jego funkcja polega na potwierdzeniu przyjęcia towaru przez przewoźnika, a nie na stwierdzeniu gotowości statku do przeładunku w portach morskich. Manifest ładunkowy natomiast jest zestawieniem wszystkich towarów, które znajdują się na statku, ale nie informuje o jego gotowości do przeładunku. Jest to dokument niezbędny dla celów celnych oraz dla organizacji transportu, lecz jego rola jest zupełnie inna niż rola noty gotowości. Umowa czarterowa określa warunki, na jakich statek jest wynajmowany, ale również nie stwierdza gotowości statku w danym momencie. W praktyce, brak zrozumienia tych różnic może prowadzić do poważnych błędów w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie każda z tych dokumentacji odgrywa kluczową rolę, ale w zupełnie innych aspektach transportu morskiego. Przykładowo, nieprawidłowe wykorzystanie listu MAWB w kontekście transportu morskiego może spowodować opóźnienia w realizacji transportu, a także problemy z organami celnymi, które wymagają poprawnej dokumentacji dla transportu morskiego. Dlatego tak ważne jest, aby znać różne funkcje dokumentów i stosować je zgodnie z ich przeznaczeniem.

Pytanie 20

Jaką wagę obliczeniową zastosuje się do wyliczenia kosztu frachtu za 12 sztuk przesyłek o wymiarach 0,7 x 0,8 x 0,4 m (dł. x szer. x wys.) każda, przy założeniu, że 1m³ = 1 000 kg?

A. 3 840 kg
B. 2 688 kg
C. 3 360 kg
D. 6 720 kg
Obliczanie wagi obliczeniowej przesyłek wymaga zrozumienia zasad dotyczących objętości i przelicznika masy. W przypadku podanych odpowiedzi, kluczowym błędem jest nieprawidłowe pomnożenie objętości przez ilość przesyłek lub błędne zastosowanie przelicznika. Na przykład, jeśli ktoś zobaczyłby objętość jednej przesyłki i pomnożyłby ją przez 1 000 kg bez uwzględnienia liczby przesyłek, mógłby dojść do wniosku, że waga obliczeniowa wynosi 224 kg zamiast 2 688 kg, co jest błędne. Ważne jest, aby najpierw obliczyć całkowitą objętość wszystkich przesyłek, a dopiero potem zastosować przelicznik, co często bywa mylone. W branży logistycznej, nieprecyzyjne obliczenia mogą prowadzić do znacznych różnic w kosztach transportu, co podkreśla znaczenie dokładności w tego typu wyliczeniach. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe, które rekomendują stosowanie wagi obliczeniowej jako podstawy do wyceny frachtu, zapewniając tym samym przejrzystość i sprawiedliwość w handlu międzynarodowym.

Pytanie 21

Zespół składający się z pojazdów, infrastruktury, ludzi oraz reguł i zasad, które odpowiadają za transport osób i towarów od punktów początkowych, przez ewentualne miejsca przeładunku, do miejsc docelowych, nazywamy

A. procesem spedycyjnym
B. systemem transportowym
C. łańcuchem logistycznym
D. energochłonnością transportu
System transportowy to złożony układ składający się z różnych elementów, które współdziałają w celu efektywnego przemieszczenia osób i ładunków. Obejmuje on środki transportowe, takie jak pojazdy, infrastruktury, takie jak drogi i porty, a także zasady i reguły, które regulują te procesy. Przykładem praktycznego zastosowania systemu transportowego jest organizacja transportu towarów w ramach łańcucha dostaw, gdzie planowanie tras, zarządzanie flotą oraz optymalizacja czasu dostaw są kluczowe dla efektywności operacji. W branży transportowej istotne jest przestrzeganie standardów takich jak ISO 9001, które koncentrują się na zarządzaniu jakością, oraz ISO 14001, dotyczących zarządzania środowiskowego, co podkreśla znaczenie zrównoważonego rozwoju. Dobrze zaprojektowany system transportowy nie tylko zwiększa wydajność, ale także minimalizuje koszty operacyjne i wpływ na środowisko, co jest zgodne z aktualnymi trendami w logistyce i transport. Zrozumienie tych powiązań jest kluczowe dla skutecznego zarządzania procesami transportowymi w każdej organizacji.

Pytanie 22

Dokument międzybankowy, który pozwala na ściągnięcie należności od zagranicznego klienta przez bank sprzedawcy za dostarczony towar przed jego faktycznym przekazaniem do odbiorcy, to

A. akredytywa handlowa
B. manifest ładunkowy
C. konosament
D. routing order
Akredytywa handlowa jest dokumentem finansowym, który odgrywa kluczową rolę w międzynarodowym handlu, zapewniając zabezpieczenie płatności obu stronom transakcji. Umożliwia bankowi sprzedawcy pobranie należności od zagranicznego kontrahenta przed dostarczeniem towaru, co minimalizuje ryzyko związane z transakcjami międzynarodowymi. W procesie akredytywy, bank kupującego zobowiązuje się do wypłaty określonej kwoty bankowi sprzedającego, pod warunkiem spełnienia określonych warunków, takich jak dostarczenie odpowiednich dokumentów transportowych. Taka struktura chroni interesy sprzedawcy, zapewniając, że nie zostanie on oszukany, a kontrahent zyskuje pewność, że towar zostanie wysłany zgodnie z umową. Akredytywa jest często wykorzystywana w sytuacjach, w których zaufanie między stronami jest ograniczone, co jest powszechne w międzynarodowym handlu. Przykładem praktycznego zastosowania akredytywy może być sytuacja, w której producent odzieży w Polsce eksportuje swoje produkty do kupca w Stanach Zjednoczonych. Dzięki akredytywie handlowej, producent ma gwarancję otrzymania płatności, a kupiec ma pewność, że towar zostanie wysłany zgodnie z ustalonymi warunkami. Warto również zauważyć, że akredytywy handlowe są regulowane przez przepisy Międzynarodowej Izby Handlowej (ICC), co wprowadza dodatkowe standardy i zabezpieczenia w międzynarodowych transakcjach.

Pytanie 23

Jaką maksymalną odległość pokona kierowca w standardowym czasie jazdy między codziennymi przerwami, jeśli średnia prędkość samochodu wynosi 80 km/godz?

A. 720 km
B. 800 km
C. 880 km
D. 700 km
Poprawna odpowiedź to 720 km, co wynika z obliczeń opartych na standardowych zasadach dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowcy. Zakładając, że kierowca jedzie z średnią prędkością 80 km/h, a maksymalny czas jazdy bez odpoczynku wynosi 9 godzin dziennie (zgodnie z przepisami drogowymi w wielu krajach, w tym w Unii Europejskiej), można łatwo obliczyć, że pokonany dystans wyniesie 720 km. Aby to obliczyć, wystarczy pomnożyć prędkość (80 km/h) przez czas jazdy (9 godzin): 80 km/h x 9 h = 720 km. Taka wiedza jest niezbędna dla kierowców zawodowych, którzy muszą zarządzać swoim czasem i dystansem, aby przestrzegać przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku. Przykładem może być planowanie trasy przez kierowców ciężarówek, którzy muszą uwzględniać maksymalne odległości do przejechania w ciągu dnia, aby uniknąć kar związanych z przekroczeniem dozwolonych limitów czasu jazdy.

Pytanie 24

Jaką powierzchnię magazynu należy zarezerwować dla składowania 30 kontenerów 40 stopowych typu Open Top w dwóch warstwach?

TypDługość zewnętrzna
mm
Długość wewnętrzna
mm
Szerokość zewnętrzna
mm
Szerokość wewnętrzna
mm
Wysokość zewnętrzna
mm
Wysokość wewnętrzna
mm
Open Top12098118982430223028962695
Flat Rack12196119982432233025912350
Open Top599558672398233025912197

A. Ok. 441 m2
B. Ok. 216 m2
C. Ok. 445 m2
D. Ok. 398 m2
Wybór jednej z błędnych odpowiedzi może się brać z tego, że nie do końca rozumiesz, jak obliczyć wymaganą powierzchnię magazynu dla tych kontenerów. Jak masz 30 kontenerów 40-stopowych w dwóch warstwach, to trzeba dokładnie policzyć, ile miejsca przynajmniej potrzebujesz na jeden rząd. Powierzchnia jednego kontenera to 29,37414 m2, a gdy źle założysz liczbę kontenerów w warstwie, to łatwo o pomyłkę. Często pomija się fakt, że dwa kontenery w jednej warstwie nie mogą stać w tym samym miejscu, więc musimy dołożyć trochę przestrzeni na ich bezpieczne składowanie. Może też zdarzyć się, że nie uwzględniono zasady zaokrąglania, co prowadzi do błędnych obliczeń. W logistyce te zasady są naprawdę ważne, żeby wszystko działało dobrze i zgodnie z normami branżowymi. Dobrze jest to zrozumieć, żeby efektywnie zarządzać przestrzenią w magazynie i optymalizować różne procesy.

Pytanie 25

Dokonaj wyboru firmy transportowo-spedycyjnej, przedstawiającej najkorzystniejszą łączną ofertę za obsługę spedycyjną i przewóz ładunku na odległość 230 km.

Czynniki wpływające
na wysokość opłat
FIRMA IFIRMA IIFIRMA IIIFIRMA IV
Opłata za przewóz ładunkuzryczałtowana
do 300 km - 420 zł
2,00 zł za każdy kilometr50 zł za pierwsze 100 km oraz 2 zł za każdy kilometr powyżej 100 km90 zł za pierwsze 50 km oraz 2 zł za każdy kilometr powyżej 50 km
Obsługa spedycyjna300 zł200 zł30% wysokości całkowitej opłaty za przewóz20% wysokości całkowitej opłaty za przewóz

A. FIRMA III
B. FIRMA IV
C. FIRMA II
D. FIRMA I
Wybór innych firm transportowo-spedycyjnych oparty na niekompletnych lub błędnych założeniach prowadzi do niekorzystnych decyzji. Często zdarza się, że osoby podejmujące decyzje o wyborze dostawcy skupiają się głównie na kosztach przewozu, zaniedbując inne istotne aspekty, takie jak jakość obsługi spedycyjnej, terminowość dostaw oraz dostępność usług dodatkowych. Przykładowo, wybierając FIRMA III lub FIRMA I, można pomylić się, zakładając, że niższa cena przewozu automatycznie oznacza lepszą ofertę. W rzeczywistości, całkowity koszt usług powinien obejmować wszystkie elementy składające się na proces spedycji, w tym wszelkie ukryte opłaty, które mogą znacząco wpłynąć na ostateczną kwotę. Często mylnie zakłada się, że firmy z dłuższym stażem na rynku są zawsze najlepszym wyborem. Należy pamiętać, że innowacyjne firmy mogą oferować bardziej korzystne warunki, dlatego kluczowe jest przeprowadzenie gruntownej analizy ofert. Nie można również zapominać o aspektach reputacyjnych i jakościowych, które mają istotne znaczenie w branży transportowej. Zrozumienie tych zagadnień jest kluczowe, aby podejmować świadome i racjonalne decyzje w zakresie wyboru dostawcy usług transportowych.

Pytanie 26

W pojeździe o pojemności 88 m3 oraz maksymalnej ładowności 24 ton załadowano 64 beczki o wymiarach (śred. x wys.) 1 100 x 1 100 mm i masie brutto każdej z nich wynoszącej 225 kg. Jakie jest masowe wykorzystanie pojazdu?

A. 0,60
B. 0,40
C. 0,87
D. 0,97
Aby obliczyć masowy współczynnik wykorzystania pojazdu, należy najpierw ustalić całkowitą wagę załadunku oraz maksymalne dopuszczalne obciążenie. W tym przypadku załadowano 64 beczki, z których każda ma masę brutto 225 kg. Zatem całkowita masa ładunku wynosi 64 x 225 kg = 14 400 kg, co odpowiada 14,4 ton. Pojazd ma granicę ładowności wynoszącą 24 tony. Masowy współczynnik wykorzystania obliczamy jako stosunek masy ładunku do maksymalnej ładowności, co daje nam 14,4 tony / 24 tony = 0,60. Oznacza to, że pojazd wykorzystuje 60% swojej ładowności. W praktyce, osiągnięcie takiego wskaźnika jest kluczowe dla efektywności transportu, a także dla optymalizacji kosztów przewozu. W transporcie drogowym zaleca się, aby ten współczynnik wynosił co najmniej 0,65, jednak w zależności od specyfiki ładunku oraz wymagań klienta, wartość 0,60 jest akceptowalna.

Pytanie 27

Wybór środka transportowego do przewozu, sporządzenie wymaganej dokumentacji oraz ustalenie trasy to działania realizowane w zakresie

A. przygotowania ładunku do przewozu
B. organizacji procesu przewozowego
C. oceny przebiegu procesu transportowego
D. fizycznego przemieszczania ładunku
Odpowiedź 'organizacji procesu przewozowego' jest na miejscu, bo to po prostu obejmuje całą masę działań związanych z planowaniem i koordynowaniem transportu towarów. Kluczowe tu jest odpowiednie dobranie środka transportu, co potem przekłada się na czas dostawy i koszty. Na przykład, jak przewozimy duże ładunki, to ciężarówki będą najlepszym wyborem. Z kolei dla mniejszych przesyłek, usługi kurierskie mogą okazać się lepsze. Nie zapominajmy też o dokumentacji, która też jest bardzo ważna, bo musi być zgodna z przepisami prawnymi i różnymi normami międzynarodowymi, jak CMR czy INCOTERMS. Oprócz tego, dobór trasy nie jest bez znaczenia, bo to też wpływa na efektywność transportu, uwzględniając takie rzeczy jak stan dróg, ruch czy pogodę. Dobrze zorganizowany proces przewozowy pomaga w optymalizacji kosztów i przyspiesza czas dostawy, co w dzisiejszych czasach naprawdę ma duże znaczenie w świecie logistyki.

Pytanie 28

Transport kontenerów drogą morską w ustalonych odstępach czasowych między tymi samymi portami oraz na wyznaczonych trasach określa się mianem żeglugi

A. trampową
B. nieregularną
C. regularną
D. czarterową
Odpowiedzi, które wskazują na nieregularną, trampową czy czarterową żeglugę, są niepoprawne w kontekście podanego pytania. Żegluga nieregularna oznacza przewozy, które odbywają się w zmiennych odstępach czasu i są uzależnione od zapotrzebowania rynku, co sprawia, że nie można jej sklasyfikować jako regularną. Z kolei żegluga trampowa odnosi się do przewozu towarów w oparciu o konkretne zlecenia, gdzie armator dostosowuje trasę i czas transportu do potrzeb klienta, co również nie odpowiada definicji regularnego transportu. Czarterowa żegluga to z kolei model, w którym statek jest wynajmowany na określony czas lub do przewozu określonego ładunku, co różni się od regularnych połączeń oferowanych przez linie żeglugowe. Te podejścia do transportu mają swoje unikalne zastosowania, jednak nie spełniają kryteriów regularności, które wymagają ustalonych harmonogramów i tras. Typowym błędem myślowym jest mylenie elastyczności transportu, jaką oferują te modele, z przewidywalnością i stałością, jakie cechują żeglugę regularną. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w kontekście logistyki morskiej i planowania operacji transportowych.

Pytanie 29

Technika negocjacyjna mająca na celu osiągnięcie jak największej satysfakcji dla obu stron to

A. adekwatność.
B. ugoda.
C. przewaga.
D. kooperacja.
Kooperacja to strategia negocjacyjna, która koncentruje się na maksymalizacji interesów obu stron zaangażowanych w proces negocjacyjny. To podejście polega na otwartym dzieleniu się informacjami i zasobami, co prowadzi do tworzenia wartości, która może być dzielona w sposób, który zaspokaja potrzeby obu stron. Przykładami zastosowania kooperacji mogą być negocjacje w kontekście długoterminowych umów, gdzie obie strony dążą do znalezienia rozwiązań korzystnych dla obu. W praktyce, kooperacja wymaga aktywnego słuchania, empatii oraz umiejętności identyfikacji wspólnych interesów. W standardach zarządzania projektami, takich jak PMBOK, podkreśla się wartość współpracy jako kluczowego elementu osiągania sukcesu projektowego, co pokazuje, że kooperacja nie tylko sprzyja budowaniu pozytywnych relacji, ale także przyczynia się do efektywności i innowacyjności w realizacji zadań.

Pytanie 30

Ile wózków widłowych jest potrzebnych do załadunku naczepy, jeśli trzeba załadować 66 palet w ciągu 1 godziny, a czas cyklu pracy wózka z załadunkiem jednej palety wynosi 1,5 minuty?

A. 4 wózki
B. 1 wózek
C. 3 wózki
D. 2 wózki
Liczenie na jeden wózek widłowy do załadunku 66 palet w godzinę to kiepski pomysł. Po prostu nie bierzesz pod uwagę, jak długo trwa załadunek. Jak mamy ten cykl 1,5 minuty na paletę, to jeden wózek załadowuje tylko 40 palet w ciągu godziny. To zdecydowanie za mało w porównaniu do 66 palet. Często ludzie myślą, że jeden sprzęt da radę więcej, ale tak nie jest. Co do trzech wózków, to też nie jest to dobry wybór, bo mamy ich za dużo w stosunku do tego, czego naprawdę potrzebujemy. W logistyce istotne jest zrozumienie, jak to wszystko działa, żeby maksymalnie wykorzystać czas pracy i zminimalizować przestoje. Planując załadunek, musimy patrzeć na czas cyklu, ale też inne rzeczy, jak przerwy czy awarie. Dlatego dobrze jest robić kalkulacje na podstawie rzeczywistych potrzeb.

Pytanie 31

Na czynniki mające wpływ na eksploatację samochodu składa się płynność jazdy, a więc

A. aktualne warunki na drogach
B. rodzaj eksploatacji pojazdu
C. styl prowadzenia pojazdu
D. aktualne warunki klimatyczne
Pojęcie płynności jazdy w kontekście eksploatacji pojazdu jest często mylone z innymi czynnikami, co prowadzi do nieporozumień. Na przykład, panujące warunki klimatyczne mogą wpływać na zachowanie pojazdu na drodze, ale to nie sposób prowadzenia pojazdu decyduje o płynności jazdy. Zmienne takie jak opady deszczu, śnieg czy temperatura mogą wpływać na przyczepność opon, co skutkuje koniecznością dostosowania stylu jazdy, ale nie są one bezpośrednim czynnikiem, który kształtuje płynność jazdy. Ponadto, warunki drogowe, takie jak stan nawierzchni czy obecność przeszkód, również wymagają od kierowców dostosowania zachowań, jednak to nie eliminuje potrzeby płynnego prowadzenia. Również charakter eksploatacji pojazdu, na przykład jego przeznaczenie do transportu towarów czy osobowe, definiuje sposób, w jaki pojazd jest używany, ale nie odnosi się bezpośrednio do płynności jazdy. W praktyce kierowcy mogą często zaniedbywać płynność jazdy na rzecz dostosowania się do warunków, co prowadzi do nieefektywności. Kluczowym błędem jest więc niedocenianie znaczenia technik prowadzenia, które powinny być traktowane jako fundament dla każdej jazdy, niezależnie od warunków zewnętrznych.

Pytanie 32

Wytyczne Techniczne ICAO odnoszą się do transportu materiałów niebezpiecznych drogą

A. kolejową.
B. morską.
C. lądową.
D. powietrzną.
Wybór odpowiedzi, która odnosi się do transportu drogowego, kolejowego lub morskiego, pokazuje małe nieporozumienie odnośnie do regulacji ICAO. Oczywiście, te inne metody transportu też mają swoje zasady dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych, ale są one nadzorowane przez różne organizacje i przepisy. Na przykład, transport drogowy podlega regulacjom z Konwencji europejskiej o międzynarodowym przewozie towarów niebezpiecznych (ADR), które dotyczą transportu lądowego. Z kolei transport kolejowy ma swoje regulacje według umowy RID. A transport morski, za który odpowiada Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), korzysta z Kodeksu IMDG. Każda z tych metod ma swoje specyficzne wymagania co do klasyfikacji, pakowania i dokumentacji materiałów. Dlatego ważne, żeby nie mylić regulacji ICAO, które są tylko dla transportu powietrznego, z innymi przepisami dla pozostałych sposobów transportu. Nie zrozumienie tego może prowadzić do niebezpieczeństw i problemów prawnych.

Pytanie 33

Książka serwisowa pojazdu zawiera spis

A. czynników mających wpływ na użytkowanie samochodu
B. czynności serwisowych realizowanych cyklicznie
C. działań eksploatacyjnych pojazdu
D. systemów i instalacji samochodu oraz jego parametry techniczne
Książka serwisowa samochodu jest kluczowym dokumentem, który zawiera szczegółowy wykaz czynności obsługowych wykonywanych okresowo, takich jak wymiana oleju, kontrola systemów hamulcowych czy przeglądy techniczne. Te czynności są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu i jego sprawności eksploatacyjnej. Regularne przeglądy zgodne z harmonogramem producenta pojazdu, dokumentowane w książce serwisowej, są również istotnym elementem utrzymania wartości rynkowej samochodu. Na przykład, posiadanie aktualnej książki serwisowej może znacząco wpłynąć na decyzje potencjalnych nabywców w przypadku sprzedaży pojazdu, ponieważ świadczy o odpowiedniej dbałości o auto i przestrzeganiu zaleceń producenta. Ponadto, w przypadku reklamacji gwarancyjnych, dokumentacja serwisowa jest niezbędna do potwierdzenia wykonania wymaganych czynności zgodnie z normami i dobrymi praktykami branżowymi, co może mieć kluczowe znaczenie w procesie serwisowania i przywracania pojazdu do pełnej sprawności.

Pytanie 34

W ciągu miesiąca zrealizowano 180 zleceń transportowych, a parametr niezawodności transportu wynosił 95%. Ile z tych zleceń zostało zrealizowanych po terminie?

A. 7 zleceń
B. 8 zleceń
C. 10 zleceń
D. 9 zleceń
Odpowiedź 9 zleceń jest jak najbardziej trafna. Żeby policzyć, ile zleceń było realizowanych nieterminowo, musimy wziąć pod uwagę, że mamy 95% niezawodności transportu. To znaczy, że 95% zleceń dotarło na czas. Przy 180 zleceniach łatwo to obliczyć – bierzemy 0,95 * 180 i wychodzi nam 171 zleceń zrealizowanych na czas. Żeby znaleźć te nieterminowe, po prostu odejmujemy 171 od 180, co daje nam 9. Ta metoda jest zgodna z tym, co się stosuje w logistyce, gdzie ważne jest, by śledzić, jak dobrze wszystko działa. Jeśli będziemy analizować takie dane, firmy mogą wprowadzać zmiany w transporcie, żeby poprawić efektywność i zmniejszyć opóźnienia. To na pewno podniesie satysfakcję klientów i poprawi wizerunek marki.

Pytanie 35

Zasady zawierania oraz zakres użycia umowy spedycji, a także prawo do dochodzenia roszczeń na jej podstawie, określone są w ustawie

A. Kodeks postępowania administracyjnego
B. Kodeks cywilny
C. Prawo przewozowe
D. Prawo o ruchu drogowym
Kodeks cywilny reguluje zasady ogólne dotyczące umowy spedycji w Polsce. W szczególności, umowa spedycji jest traktowana jako umowa o usługę, w ramach której spedytor przyjmuje na siebie obowiązek zorganizowania transportu towarów na rzecz nadawcy. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, umowa spedycji może być zawarta w dowolnej formie, co daje stronom elastyczność w negocjacjach. W przypadku dochodzenia roszczeń, Kodeks cywilny określa również terminy przedawnienia, które są kluczowe dla skuteczności egzekwowania praw. Na przykład, jeżeli spedytor nie wykonał usługi zgodnie z umową, nadawca może dochodzić odszkodowania na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, wskazując na konkretne naruszenia. Ważne jest, aby mieć na uwadze, że umowa spedycji zazwyczaj zawiera dodatkowe postanowienia dotyczące odpowiedzialności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 36

W ramach jakiego stylu prowadzenia negocjacji uczestnicy obdarzają się nawzajem zaufaniem, ustępują, aby podtrzymać relacje, składają propozycje oraz godzą się na jednostronne ustępstwa dla osiągnięcia porozumienia, mając na celu uzyskanie zgody między stronami?

A. Rzeczowego
B. Rywalizacyjnego
C. Nieracjonalnego
D. Kooperacyjnego
Wybór stylu kooperacyjnego w negocjacjach jest zgodny z zasadniczą zasadą budowania relacji opartych na zaufaniu. Uczestnicy, decydując się na ten styl, dążą do osiągnięcia wspólnego celu, co często oznacza, że są skłonni do ustępstw. Współpraca w takim modelu prowadzi do sytuacji, w której obie strony czują się komfortowo w dzieleniu się informacjami oraz otwartym dialogu, co sprzyja wypracowywaniu korzystnych dla obu stron rozwiązań. Przykładami mogą być negocjacje dotyczące umów partnerskich, gdzie obie strony starają się zbudować długotrwałą relację, co motywuje je do poszukiwania rozwiązań win-win. Dobre praktyki w negocjacjach kooperacyjnych obejmują aktywne słuchanie, empatię oraz umiejętność zadawania pytań otwartych, które mają na celu zrozumienie potrzeb drugiej strony. Ponadto, decyzje podejmowane w duchu współpracy często prowadzą do większej satysfakcji i trwałości zawartych umów, co potwierdzają liczne badania z zakresu zarządzania konfliktami.

Pytanie 37

Kierowca wyrusza na podróż o godzinie 10:00 i musi pokonać odległość 540 km. Jeśli samochód jedzie ze średnią prędkością 60 km/h, to dotrze na miejsce o której godzinie?

A. 17:15
B. 20:15
C. 19:45
D. 18:45
Aby obliczyć czas przybycia na miejsce, musimy najpierw obliczyć czas podróży. Dystans wynosi 540 km, a średnia prędkość samochodu to 60 km/h. Czas podróży obliczamy, dzieląc dystans przez prędkość, co daje: 540 km ÷ 60 km/h = 9 godzin. Jeśli kierowca wyrusza o godzinie 10:00, dodajemy 9 godzin do tej godziny, co daje 19:00. Jednakże, jeśli uwzględnimy dodatkowy czas na postój lub ewentualne opóźnienia, czas przybycia może się zwiększyć. W tym przypadku, jednak, zakładając, że kierowca nie ma żadnych przerw, dotrze na miejsce dokładnie o godzinie 19:00, co jest najbliżej odpowiedzi 19:45. Ważne jest, aby przy planowaniu podróży uwzględniać zarówno czas jazdy, jak i przerwy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort podróży.

Pytanie 38

Przedstawiona informacja została sporządzona w celu poinformowania

Szanowni Państwo,
informujemy, że Państwa zamówienie nr 123/2020 z dnia 23.06.2020 r. zostanie zrealizowane w ciągu 2 dni od przesłania informacji o przygotowaniu towaru do wysyłki.

A. kierowcy realizującego przewóz.
B. zleceniobiorcy usługi transportowej.
C. zleceniodawcy usługi transportowej.
D. przedsiębiorstwa transportowego.
Poprawna odpowiedź, czyli zleceniodawca usługi transportowej, jest uzasadniona na podstawie analizy treści informacji zawartej na obrazie. Informacja dotyczy realizacji zamówienia, które złożono na transport towaru. Zleceniodawca, jako osoba lub firma, która inicjuje zamówienie, ma kluczowe znaczenie w procesie transportowym, ponieważ jego rola polega na zdefiniowaniu wymagań dotyczących dostawy, w tym terminu oraz specyfikacji towaru. W praktyce, efektywna komunikacja między zleceniodawcą a wykonawcą usługi transportowej jest niezbędna do zapewnienia terminowości i jakości realizacji usługi. Zgodnie z najlepszymi praktykami w branży, informacje o statusie zamówienia powinny być regularnie przekazywane zleceniodawcy, co pozwala na bieżąco monitorować postęp i reagować na ewentualne problemy. Takie podejście zwiększa satysfakcję zleceniodawcy, co jest kluczowe w budowaniu długoterminowej współpracy.

Pytanie 39

W samolotowym liście przewozowym AWB termin Consignee odnosi się do

A. celnika
B. nadawcy przesyłki
C. odbiorcy przesyłki
D. firmy transportowej
Wybór odpowiedzi dotyczącej firmy transportowej jest błędny, ponieważ w dokumentach przewozowych termin ten nie odnosi się do przewoźnika, lecz do osoby lub podmiotu, który ma prawo odebrać przesyłkę. W kontekście celnym celnika, choć jego rola jest kluczowa w procesach importu i eksportu, również nie ma związku z terminem 'Consignee'. Celnik zajmuje się kontrolą towarów oraz ich zgodnością z przepisami prawa, ale nie jest odbiorcą ładunku. Z kolei nadawca ładunku, czyli 'Shipper', to osoba lub firma, która wysyła towar, co również nie odpowiada definicji 'Consignee'. Typowe błędy w rozumieniu tych terminów polegają na myleniu ról w łańcuchu dostaw. Zrozumienie różnicy między nadawcą, odbiorcą a przewoźnikiem jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami logistycznymi i transportowymi. Niewłaściwe przypisanie ról może prowadzić do opóźnień w dostawie, problemów z dokumentacją oraz dodatkowych kosztów, dlatego kluczowe jest, aby wszyscy uczestnicy procesu mieli jasność co do swoich obowiązków i ról.

Pytanie 40

Jaką największą objętość kruszywa o gęstości 1,6 t/m3 można załadować do wagonu dysponującego pojemnością 75 m3 i ładownością wynoszącą 60 t?

A. 60,000 m3
B. 46,875 m3
C. 75,000 m3
D. 37,500 m3
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na większe objętości, takich jak 75,000 m³, 46,875 m³ czy 60,000 m³, jest błędny z kilku powodów. Po pierwsze, odpowiedź 75,000 m³ sugeruje, że wagon jest w stanie pomieścić tę ilość materiału bez uwzględnienia gęstości kruszywa, co jest nieprawidłowe. Pojemność wagonu określa jedynie maksymalną objętość, nie biorąc pod uwagę, że różne materiały mają różne gęstości. Dlatego kluczowe jest, aby przy obliczeniach uwzględniać gęstość kruszywa, co prowadzi do sytuacji, w której, jeśli odpowiedzią byłaby objętość kruszywa w t/m³, to należałoby użyć odpowiednich przeliczeń opartych na gęstości. Przy gęstości 1,6 t/m³ maksymalna ładowność wagonu wynosząca 60 t oznacza, że możemy załadować tylko 37,5 m³ kruszywa, co jest zgodne z normami transportu. Odpowiedzi takie jak 46,875 m³ wynikają z niewłaściwego obliczenia, gdzie nie zrozumiano, że maksymalna ładowność ma bezpośredni wpływ na ładunek, który można załadować w zależności od gęstości. Właściwe podejście do obliczeń ładowności materiałów sypkich opiera się na dokładnym zrozumieniu relacji między objętością, masą a gęstością, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej w branży transportowej.