Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 7 stycznia 2025 20:25
  • Data zakończenia: 7 stycznia 2025 20:26

Egzamin niezdany

Wynik: 1/40 punktów (2,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W jaki sposób procesor nawiązuje komunikację z pamięcią podręczną (cache)?

A. Poprzez linie danych w magistrali systemowej
B. Bezpośrednio, omijając mostki systemowe
C. Używając wyłącznie pamięci RAM
D. Za pomocą systemu przerwań
Procesor komunikuje się z pamięcią podręczną (cache) za pomocą linii danych w magistrali systemowej, co jest kluczowym elementem architektury komputerowej. Magistrala systemowa to zestaw ścieżek, które umożliwiają przesyłanie danych pomiędzy różnymi komponentami systemu, w tym procesorem, pamięcią RAM oraz pamięcią podręczną. Pamięć podręczna działa jako bufor, który przechowuje najczęściej używane dane, co pozwala na znaczne zwiększenie szybkości operacji, ponieważ dostęp do pamięci cache jest znacznie szybszy niż dostęp do pamięci RAM. W standardach takich jak Intel's QuickPath Interconnect (QPI) czy AMD's HyperTransport, linie danych odgrywają kluczową rolę w efektywnej komunikacji, co przekłada się na ogólną wydajność systemu. Przykładowo, w nowoczesnych procesorach wielordzeniowych, każda rdzeń może mieć własną pamięć podręczną, a komunikacja za pomocą magistrali pozwala na synchronizację danych pomiędzy tymi rdzeniami oraz współdzielenie zasobów. Efektywne zarządzanie pamięcią podręczną i magistralą jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej wydajności w obliczeniach oraz przetwarzaniu danych.

Pytanie 2

Jakie sformułowanie najlepiej oddaje złożoność obliczeniową algorytmu quicksort?

A. jest większa niż O(n2)
B. jest większa niż złożoność sortowania bąbelkowego
C. jest zawsze mniejsza niż złożoność jakiegokolwiek innego algorytmu sortowania
D. jest różna w zależności od wyboru elementu dzielącego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Quicksort to jeden z najszybszych i najczęściej stosowanych algorytmów sortowania, ale jego złożoność obliczeniowa nie jest stała i zależy od wyboru elementu rozdzielającego (pivot). W najgorszym przypadku, gdy pivot wybierany jest niefortunnie (np. największy lub najmniejszy element), złożoność quicksort wynosi O(n²). W przypadku optymalnym (pivot dzieli zbiór na dwie równe części), złożoność to O(n log n). Algorytm ten działa w sposób rekurencyjny, dzieląc tablicę na mniejsze podzbiory, co czyni go bardzo efektywnym dla dużych zbiorów danych. W praktyce quicksort jest często szybszy niż sortowanie przez scalanie (merge sort) ze względu na mniejszą liczbę operacji przesuwania danych, mimo że oba algorytmy mają podobną średnią złożoność obliczeniową.

Pytanie 3

W środowisku do tworzenia aplikacji, gdzie przedstawiono menu, aby usunąć wszystkie pliki tymczasowe oraz wyniki projektu, należy wybrać opcję

Ilustracja do pytania
A. Run Code Analysis on Solution
B. Build Solution
C. Clean Solution
D. Batch Build

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opcja Clean Solution usuwa wszystkie pliki pośrednie i wyjściowe projektu, pozostawiając czysty kod źródłowy. Jest to przydatne przed ponownym kompilowaniem, aby uniknąć konfliktów i błędów wynikających z nieaktualnych plików.

Pytanie 4

Cytat zaprezentowany powyżej dotyczy metodyki RAD. Co oznacza ten skrót w języku polskim?

Ilustracja do pytania
A. zintegrowane środowisko deweloperskie
B. środowisko błyskawicznego programowania
C. szybki rozwój aplikacji
D. środowisko do tworzenia aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
RAD czyli Rapid Application Development to podejście do tworzenia oprogramowania które skupia się na szybkim wytwarzaniu aplikacji. Kluczowym elementem tej metodyki jest minimalizacja czasu spędzanego na planowaniu i projektowaniu na rzecz szybkiego prototypowania i elastycznego dostosowywania się do zmieniających się wymagań. W praktyce RAD wykorzystuje krótkie cykle rozwoju oraz intensywną współpracę z użytkownikami końcowymi co pozwala na szybkie reagowanie na ich potrzeby. W porównaniu do tradycyjnych metod RAD zapewnia większą elastyczność i skrócenie czasu dostarczenia produktu co jest szczególnie wartościowe w dynamicznie zmieniających się środowiskach biznesowych. Dobre praktyki w RAD obejmują użycie narzędzi do szybkiego prototypowania oraz zaangażowanie użytkowników w proces testowania co pozwala na bieżące wprowadzanie zmian i udoskonaleń. Dzięki temu uzyskuje się produkt lepiej dopasowany do oczekiwań użytkowników co zwiększa jego użyteczność i satysfakcję końcową. RAD jest często stosowany w projektach gdzie czas dostarczenia jest krytycznym czynnikiem sukcesu co odzwierciedla jego praktyczne zastosowanie w wielu branżach

Pytanie 5

Kod funkcji "wykonaj()" przedstawiony powyżej weryfikuje, czy

Ilustracja do pytania
A. w tablicy liczb całkowitych znajdują się jedynie wartości 4, 15, -2, 9, 202
B. wszystkie elementy w tablicy odpowiadają wartości konkretnego elementu (argument)
C. konkretny element (argument) przypada w zakresie od 0 do 4
D. konkretny element (argument) jest obecny w tablicy liczb całkowitych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Funkcja 'wykonaj()' sprawdza, czy określony element (argument) znajduje się w tablicy zawierającej liczby całkowite. Algorytm przeszukuje tablicę iteracyjnie, porównując element wejściowy z każdym elementem tablicy, co pozwala na efektywne odnalezienie wartości, jeśli istnieje.

Pytanie 6

W przedstawionych funkcjonalnie równoważnych kodach źródłowych po przeprowadzeniu operacji w zmiennej b zostanie zapisany wynik:

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 6
C. 5.96
D. 596

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wynik operacji zapisanej w zmiennej 'b' to 5. Jest to rezultat konwersji wartości zmiennoprzecinkowej na liczbę całkowitą, co oznacza odrzucenie części dziesiętnej. Taka operacja jest powszechna w programowaniu, gdy chcemy uzyskać tylko część całkowitą liczby, np. w algorytmach podziału, zaokrąglania w dół (floor) lub obliczania indeksów w tablicach.

Pytanie 7

Które z wymienionych stanowi przykład zagrożenia fizycznego w miejscu pracy?

A. Obciążenie psychiczne
B. Promieniowanie UV
C. Nieodpowiednie relacje w zespole
D. Brak ergonomicznych miejsc pracy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zagrożenia fizyczne w środowisku pracy obejmują czynniki, które mogą prowadzić do obrażeń ciała lub problemów zdrowotnych. Przykładem takiego zagrożenia jest promieniowanie UV, które może powodować oparzenia skóry, uszkodzenia oczu oraz zwiększać ryzyko nowotworów skóry. Ochrona przed promieniowaniem UV jest kluczowa w zawodach wymagających pracy na zewnątrz lub przy urządzeniach emitujących intensywne światło UV. Stosowanie odpowiednich środków ochrony, takich jak okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV, odzież ochronna i kremy z filtrem, jest niezbędne do minimalizacji ryzyka. Pracodawcy są zobowiązani do wdrażania procedur bezpieczeństwa i zapewniania odpowiednich środków ochrony pracowników narażonych na działanie promieniowania UV.

Pytanie 8

Z jakiej kolekcji powinno się korzystać, aby przechowywać informacje związane z elementem interfejsu użytkownika w taki sposób, aby ten element był informowany przez kolekcję o dodaniu, usunięciu lub zmianie jej zawartości?

A. KeyedCollection
B. ReadOnlyCollection
C. Collection
D. ObservableCollection

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
ObservableCollection to taka fajna kolekcja, która potrafi na bieżąco informować interfejs użytkownika, kiedy coś się zmienia, na przykład jak dodasz, usuniesz albo zmienisz element. Dzięki temu wszystko w aplikacji, jak lista czy inne komponenty, od razu się aktualizuje, co naprawdę poprawia synchronizację i wydajność, zwłaszcza w projektach MVVM.

Pytanie 9

Jaki język programowania został stworzony z myślą o tworzeniu aplikacji na system Android?

A. Python
B. Swift
C. Objective-C
D. Java

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Java to taki język, który jest głównie używany do robienia aplikacji na Androida. Od początku Androida, Java była jego podstawowym językiem, dlatego jest tak popularna i dobrze opisana w dokumentacji. Kiedy tworzysz aplikacje na Androida w Javie, to korzystasz z Android SDK oraz API, które świetnie integrują się z funkcjami urządzeń, jak GPS czy kamera. Teraz trochę więcej mówi się o Kotlinie jako nowoczesnej alternatywie dla Javy, ale Java wciąż ma swoje mocne miejsce w tworzeniu aplikacji i Google dalej ją wspiera.

Pytanie 10

W jakim modelu Cyklu Życia Projektu Informatycznego znajduje się etap analizy ryzyka?

A. W spiralnym
B. W modelu Fry’ego
C. W modelu z prototypem
D. W kaskadowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Model spiralny zawiera etap analizy ryzyka na każdym poziomie iteracji. To kluczowy element tej metodyki, który pozwala minimalizować potencjalne problemy na wczesnym etapie rozwoju projektu.

Pytanie 11

Jakie środowisko jest przeznaczone do tworzenia aplikacji mobilnych dla urządzeń Apple, wykorzystujące różne języki programowania, takie jak Java i Objective C?

A. React Native
B. NetBeans
C. XCode
D. Android Studio

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Xcode to środowisko dedykowane do tworzenia aplikacji mobilnych na urządzenia Apple. Obsługuje języki takie jak Swift i Objective-C, co czyni go narzędziem pierwszego wyboru dla programistów iOS.

Pytanie 12

Jakie jest podstawowe działanie w ochronie miejsca zdarzenia?

A. Usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia
B. Zagwarantowanie odpowiedniego oświetlenia
C. Zagwarantowanie stabilności ciała rannego
D. Zastosowanie sterylnych materiałów opatrunkowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Z mojego doświadczenia, usunięcie niebezpiecznych rzeczy z miejsca, gdzie doszło do wypadku, to naprawdę kluczowa sprawa. Dzięki temu zmniejszamy szanse na dodatkowe obrażenia i możemy lepiej pomóc poszkodowanemu, nie narażając siebie na ryzyko. Na przykład, warto odsunąć ostre narzędzia, wyłączyć działające maszyny czy podnieść ciężkie przedmioty, które mogłyby kogoś zranić. Takie działania są istotne w każdej sytuacji, czy to wypadek na drodze, czy w pracy.

Pytanie 13

Jakie jest zastosowanie języka XAML przy tworzeniu aplikacji desktopowych?

A. Do projektowania graficznego interfejsu użytkownika
B. Do obsługi zdarzeń klawiatury
C. Do zarządzania bazami danych
D. Do optymalizacji działania aplikacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
XAML (Extensible Application Markup Language) to język znaczników wykorzystywany w technologii WPF (Windows Presentation Foundation) oraz UWP (Universal Windows Platform) do projektowania graficznego interfejsu użytkownika (GUI). XAML pozwala na definiowanie układów, przycisków, etykiet oraz innych elementów interaktywnych w aplikacjach desktopowych. Dzięki XAML, projektowanie interfejsu jest intuicyjne, a kod interfejsu jest oddzielony od logiki aplikacji, co sprzyja przejrzystości projektu. XAML wspiera animacje, style i szablony, co umożliwia budowę nowoczesnych, dynamicznych aplikacji. Jego elastyczność i możliwość współpracy z C# sprawiają, że XAML jest niezastąpiony w środowisku Windows.

Pytanie 14

Które z wymienionych praw autorskich nie wygasa po pewnym czasie?

A. Autorskie prawa osobiste
B. Prawa pokrewne
C. Licencje wolnego oprogramowania
D. Autorskie prawa majątkowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Autorskie prawa osobiste to rodzaj praw autorskich, które nie wygasają po upływie określonego czasu i są bezterminowe. Obejmują one prawo do autorstwa, oznaczania dzieła swoim nazwiskiem oraz sprzeciwiania się wszelkim zmianom, które mogłyby naruszać reputację twórcy. Prawa osobiste są niezbywalne, co oznacza, że nie można ich przenieść na inną osobę ani sprzedać. Nawet po śmierci twórcy, prawo do ochrony integralności jego dzieła jest respektowane. W praktyce oznacza to, że choć prawa majątkowe mogą wygasnąć (np. po 70 latach od śmierci autora), prawo do bycia uznanym za twórcę trwa wiecznie.

Pytanie 15

Wskaż właściwość charakterystyczną dla metody abstrakcyjnej?

A. nie ma implementacji w klasie bazowej
B. jest pusta w klasach dziedziczących
C. zawsze jest prywatna
D. jest pusta w klasie nadrzędnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Metoda abstrakcyjna to metoda zadeklarowana w klasie bazowej, ale nieposiadająca implementacji. Wymusza ona na klasach dziedziczących zaimplementowanie tej metody. Taki mechanizm pozwala na tworzenie szkieletów klas, gdzie szczegóły implementacyjne są delegowane do klas potomnych. Dzięki temu można stosować polimorfizm i ujednolicić interfejs dla różnych obiektów.

Pytanie 16

Który z wymienionych dysków oferuje najszybszy dostęp do danych?

A. SSD NVMe PCIe 3.0, prędkość odczytu do 3500 MB/s
B. HDD 5400 RPM, SATA II, 32 MB Cache
C. SSD SATA III, prędkość odczytu do 550 MB/s
D. HDD 7200 RPM, SATA III, 64 MB Cache

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na SSD NVMe PCIe 3.0 jako najszybszy dysk do odczytu danych jest zgodna z obecnymi standardami technologii przechowywania. Dyski SSD (Solid State Drive) korzystają z pamięci flash, co pozwala na znacznie szybszy dostęp do danych w porównaniu do tradycyjnych dysków HDD (Hard Disk Drive), które działają na zasadzie mechanicznych ruchomych elementów. Dyski NVMe (Non-Volatile Memory Express) są szczególnie wydajne, ponieważ wykorzystują interfejs PCIe (Peripheral Component Interconnect Express), co umożliwia znacznie wyższe prędkości transferu danych. W przypadku SSD NVMe PCIe 3.0, prędkość odczytu może osiągać do 3500 MB/s, co jest znaczącą różnicą w porównaniu do prędkości odczytu w dyskach HDD i SSD SATA. Przykładowo, w zastosowaniach takich jak edycja wideo, renderowanie grafiki 3D czy gry komputerowe, wyższa prędkość odczytu przekłada się na szybsze ładowanie danych i lepszą wydajność systemu. Standardy SATA III dla HDD również mają swoje ograniczenia, ponieważ maksymalna teoretyczna prędkość transferu wynosi 6 Gb/s, co jest dalekie od osiągów oferowanych przez NVMe. Dlatego SSD NVMe PCIe 3.0 jest zdecydowanym liderem w kontekście wydajności odczytu danych w porównaniu do pozostałych opcji.

Pytanie 17

Który z protokołów w modelu TCP/IP odpowiada za pewne przesyłanie danych?

A. HTTP
B. TCP
C. IP
D. UDP

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Protokół TCP (Transmission Control Protocol) jest kluczowym elementem modelu TCP/IP, odpowiedzialnym za zapewnienie niezawodnego i uporządkowanego przesyłania danych między urządzeniami w sieci. TCP działa na poziomie transportu i gwarantuje, że dane są dostarczane w odpowiedniej kolejności oraz bez błędów. Protokół ten wykorzystuje mechanizmy takie jak kontrola przepływu, retransmisja utraconych pakietów oraz potwierdzenia odbioru, co czyni go idealnym do aplikacji wymagających wysokiej niezawodności, takich jak przesyłanie plików czy komunikacja w sieciach WWW. Na przykład, gdy przeglądarka internetowa pobiera stronę, TCP segmentuje dane na mniejsze pakiety, które są następnie przesyłane do użytkownika, a każdy z nich jest potwierdzany przez odbiorcę. Jeśli pakiet nie zostanie potwierdzony w określonym czasie, TCP automatycznie go retransmituje. Protokół ten jest zgodny z standardami RFC 793 oraz RFC 1122, które definiują jego działanie oraz zasady dotyczące niezawodnego przesyłania danych w sieciach komputerowych.

Pytanie 18

Jakie narzędzie jest najbardziej odpowiednie do identyfikacji błędów w trakcie działania programu?

A. Debugger
B. Interpreter
C. Linker
D. Kompilator

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Debugger to narzędzie przeznaczone do wyszukiwania błędów w czasie wykonywania programu. Pozwala na zatrzymywanie aplikacji w wybranych miejscach, analizowanie wartości zmiennych i śledzenie przepływu sterowania, co umożliwia szybkie wykrywanie błędów logicznych i błędów czasu wykonania. Debugger jest niezbędny w procesie rozwoju oprogramowania, ponieważ pomaga programistom w zrozumieniu, jak ich kod działa w rzeczywistości i jak różne warunki wpływają na jego funkcjonowanie.

Pytanie 19

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Pasek narzędziowy
B. Przycisk
C. Dialog wyboru pliku
D. Pole tekstowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 20

W przypadku przedstawionych kodów źródłowych, które są funkcjonalnie równoważne, wartość, która zostanie zapisana w zmiennej b po wykonaniu operacji, to

Ilustracja do pytania
A. 6
B. 5.96
C. 596
D. 5

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W tym zadaniu mamy do czynienia z fajnym przykładem konwersji liczby 5.96 na liczbę całkowitą w różnych językach, takich jak Python czy C++. Kiedy robimy rzutowanie, to po prostu odcinamy część ułamkową, co daje nam 5 w zmiennej b. To jest trochę klasyczne rzutowanie albo konwersja typu, gdzie w większości języków po prostu się to robi. Ciekawostką jest, że w Pythonie działa to przez funkcję int(), która zawsze zaokrągla w dół. A w C++ czy Javie używasz po prostu (int) i efekt jest ten sam. Warto też zwrócić uwagę, że przy liczbach ujemnych rzutowanie działa inaczej, bo zawsze zmierza w stronę zera. Z doświadczenia wiem, że warto być świadomym użycia takich konwersji, bo w niektórych przypadkach, jak operacje finansowe, nawet małe różnice mogą się okazać bardzo istotne.

Pytanie 21

Jakie są kluczowe zasady WCAG 2.0?

A. Percepcyjna, operacyjna, zrozumiała, solidna
B. Ewolucyjna, interaktywna, efektywna
C. Dostosowana, błyskawiczna, mobilna, dostępna
D. Elastyczna, prosta, przejrzysta, trwała

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zasady WCAG 2.0, czyli Wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych, skupiają się na zapewnieniu, że strony internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności. Główne zasady to percepcyjna, operacyjna, zrozumiała i solidna. Percepcyjna oznacza, że ​​wszystkie elementy na stronie muszą być przedstawione w sposób, który umożliwia ich percepcję przez różne zmysły, takie jak wzrok i słuch. Na przykład, tekst alternatywny dla obrazów pozwala osobom niewidomym zrozumieć zawartość wizualną. Operacyjna dotyczy interakcji użytkownika z treścią; nawigacja powinna być intuicyjna, a elementy interaktywne łatwo osiągalne. Zrozumiała oznacza, że ​​treść powinna być zrozumiała dla wszystkich użytkowników, co można osiągnąć poprzez prosty język i jasne instrukcje. Solidna koncentruje się na tym, aby treść była wystarczająco elastyczna, aby działała w różnych przeglądarkach i urządzeniach, co jest kluczowe w dobie różnorodności technologii. Przykładem wdrożenia tych zasad może być wykorzystanie ARIA (Accessible Rich Internet Applications), które wspomagają dostępność dynamicznych treści w aplikacjach internetowych.

Pytanie 22

W zestawieniu przedstawiono doświadczenie zawodowe członków zespołu IT. Osobą odpowiedzialną za stworzenie aplikacji front-end powinna być:

Ilustracja do pytania
A. Anna
B. Ewa
C. Krzysztof
D. Patryk

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Do zbudowania aplikacji front-end najlepiej przydzielić Krzysztofa, który posiada największe doświadczenie w tej dziedzinie. Tworzenie interfejsu użytkownika wymaga znajomości technologii front-endowych, takich jak HTML, CSS i JavaScript, a także frameworków takich jak React czy Angular. Wykwalifikowany programista front-endowy zapewnia, że aplikacja będzie responsywna, intuicyjna i dostosowana do różnych urządzeń.

Pytanie 23

Jakie z następujących skutków może wystąpić w przypadku naruszenia prawa autorskiego?

A. Unieważnienie umowy licencyjnej użytkownika końcowego
B. Obowiązek zamieszczenia publicznych przeprosin
C. Zakaz korzystania z oprogramowania open-source
D. Nałożenie grzywny lub kary więzienia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Naruszenie prawa autorskiego może skutkować nałożeniem grzywny lub karą więzienia. W zależności od skali naruszenia oraz obowiązujących przepisów, osoba odpowiedzialna za naruszenie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej lub cywilnej. Kary mogą obejmować nie tylko grzywny finansowe, ale także konieczność wypłaty odszkodowań na rzecz twórcy lub właściciela praw autorskich. W niektórych przypadkach naruszenie praw autorskich na dużą skalę może prowadzić do kary pozbawienia wolności, co podkreśla wagę przestrzegania przepisów o ochronie własności intelektualnej.

Pytanie 24

Jakie ma znaczenie operator "==" w języku C++?

A. Zwiększenie wartości zmiennej o 1
B. Przypisanie wartości do zmiennej
C. Negacja logiczna
D. Porównanie dwóch wartości

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Operator `==` w języku C++ oraz w wielu innych językach programowania, takich jak Java, Python czy JavaScript, jest używany do porównywania dwóch wartości. Jeśli wartości są równe, zwracana jest wartość logiczna `true`, w przeciwnym razie `false`. Operator ten jest niezbędny w instrukcjach warunkowych i pętlach, umożliwiając programowi podejmowanie decyzji na podstawie porównań. Przykładem użycia jest `if (a == b)`, co oznacza: jeśli zmienna `a` jest równa zmiennej `b`, wykonaj określony blok kodu.

Pytanie 25

Który fragment kodu ilustruje zastosowanie rekurencji?

Ilustracja do pytania
A. Blok 2
B. Blok 4
C. Blok 1
D. Blok 3

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Blok 1 zawiera przykład użycia rekurencji, gdzie funkcja wywołuje samą siebie z innym parametrem, aż do spełnienia określonego warunku końcowego. Rekurencja jest powszechnie stosowana w algorytmach przeszukiwania, sortowania oraz rozwiązywania problemów podziel i zwyciężaj.

Pytanie 26

W metodach klasy GoldCustomer dostępne są tylko pola

Ilustracja do pytania
A. GoldPoints, Name
B. GoldPoints, Name, Id, Age
C. GoldPoints, Name, Id
D. GoldPoints

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W metodach klasy GoldCustomer widoczne są pola GoldPoints, Name i Id, co oznacza, że są one dziedziczone lub publiczne i mogą być bezpośrednio dostępne w obrębie tej klasy.

Pytanie 27

Zamieszczony kawałek kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż prawdziwe stwierdzenie dotyczące cech tego hasła?

Ilustracja do pytania
A. Może zawierał małe i wielkie litery oraz cyfry
B. Ma 8 znaków lub więcej i zawiera małe oraz wielkie litery, a także cyfry
C. Ma maksymalną długość 7 znaków, co ustala zmienna i
D. Może zawierać małe oraz wielkie litery, cyfry i znaki specjalne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Fragment programu w języku C# generuje hasło, które zawiera małe i wielkie litery oraz cyfry. W kodzie widzimy, że zmienna pulaZnakow zawiera wszystkie małe litery alfabetu, wszystkie wielkie litery oraz cyfry od 0 do 9. Zmienna dlPuli przechowuje długość ciągu znaków, co umożliwia losowe wybieranie znaków z pełnego zakresu dostępnych znaków. W pętli for odbywa się iteracja 8 razy, co oznacza, że każde generowane hasło ma długość 8 znaków. Każdy znak jest losowo wybierany z puli, co zapewnia różnorodność i brak uprzedzeń w doborze znaków. Warto również zwrócić uwagę na praktyczne użycie klasy Random, która jest standardem w przypadkowej generacji danych w C#. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami, gdzie hasła powinny mieć różnorodne znaki, co zwiększa ich siłę i trudność złamania. Dobrym pomysłem jest również dodanie symboli specjalnych dla jeszcze większego bezpieczeństwa, co można łatwo zaimplementować modyfikując pule dostępnych znaków.

Pytanie 28

Jaką komendę w języku C++ używa się do wielokrotnego uruchamiania tego samego bloku kodu?

A. while
B. break
C. switch
D. if

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Instrukcja `while` w języku C++ i innych językach programowania pozwala na wielokrotne wykonanie tego samego fragmentu kodu, dopóki warunek logiczny jest spełniony. Przykład: `while (x < 10) { x++; }` będzie zwiększać zmienną `x` o 1, dopóki jej wartość nie osiągnie 10. Pętle `while` są przydatne, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od spełnienia określonego warunku w trakcie wykonywania programu.

Pytanie 29

Polecenia wydane w kontekście repozytorium Git, przy założeniu, że folder projektu jest aktualnie wybrany, mają na celu

Ilustracja do pytania
A. rozpoczęcie sesji z już istniejącym repozytorium oraz pobranie kodu projektu do lokalnego folderu
B. utworzenie kopii istniejącego repozytorium z jedynie tą rewizją, która zostanie zapisana pod nazwą first commit
C. zamknięcie projektu, co spowoduje zarchiwizowanie wszystkich rewizji do lokalnego archiwum pod nazwą first commit
D. rozpoczęcie pracy z nowym repozytorium, dodanie oraz zatwierdzenie kodu projektu jako first commit

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Polecenia git init git add . oraz git commit -m 'first commit' są podstawowymi komendami do rozpoczęcia pracy z nowym repozytorium Gita. git init inicjalizuje puste repozytorium w aktualnym katalogu co tworzy podkatalog .git zawierający wszystkie metadane i historię w wersjonowania. Następnie git add . dodaje wszystkie nowe i zmodyfikowane pliki w bieżącym katalogu do indeksu co oznacza że są one gotowe do zatwierdzenia w repozytorium. Kolejne polecenie git commit -m 'first commit' tworzy pierwszy snapshot aktualnego stanu projektu z przypisaną wiadomością 'first commit' co jest dobrą praktyką sygnalizującą początek nowej historii projektu. Taki proces inicjacji jest standardem w zarządzaniu wersjami w branży IT umożliwiając śledzenie zmian w kodzie ułatwiając współpracę zespołową oraz zapewniając kontrolę nad rozwojem oprogramowania. Ważne jest by w pierwszym commicie umieścić podstawowe działające elementy projektu co stanowi solidną bazę do dalszego rozwoju.

Pytanie 30

Jakie środowisko jest natywne do tworzenia aplikacji desktopowych w języku C#?

A. MS Visual Studio
B. PyCharm
C. NetBeans
D. Eclipse

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
MS Visual Studio to środowisko natywne do programowania aplikacji desktopowych w języku C#. To jedno z najczęściej używanych IDE do programowania w ekosystemie Microsoftu, oferujące wsparcie dla debugowania, projektowania interfejsu użytkownika i integracji z .NET. Visual Studio posiada również zaawansowane narzędzia do refaktoryzacji kodu, analizy oraz tworzenia aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 31

Jakie kwestie związane z percepcją są uwzględnione w rekomendacjach standardu WCAG 2.0?

A. jasności i dokładności w dostarczonych treściach na stronie
B. zapewnienia odpowiedniego czasu na zapoznanie się i przetworzenie informacji
C. umożliwienia interakcji między elementami użytkownika za pomocą klawiatury
D. prezentacji elementów interfejsu użytkownika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rekomendacje WCAG 2.0 dotyczące percepcji koncentrują się na zapewnieniu dostępności treści dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności percepcyjnych. Obejmuje to m.in. dostarczanie tekstów alternatywnych dla obrazów, odpowiednie kontrasty i możliwość odczytu treści przez czytniki ekranowe. Percepcja jest jednym z kluczowych filarów dostępności i jej odpowiednie wdrożenie znacząco zwiększa użyteczność aplikacji i stron internetowych.

Pytanie 32

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. SizeChanged
B. Unfocused
C. ValueChanged
D. DescendantAdded

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.

Pytanie 33

Jakiego typu testy są stosowane do sprawdzania funkcjonalności prototypu interfejsu?

A. Testy efektywnościowe
B. Testy obciążeniowe
C. Testy interfejsu
D. Testy zgodności

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Testy interfejsu są kluczowe w procesie weryfikacji funkcji prototypu interfejsu użytkownika. Testy te koncentrują się na sprawdzeniu poprawności działania wszystkich elementów graficznych, takich jak przyciski, pola tekstowe, menu rozwijane oraz formularze. Testy interfejsu pozwalają upewnić się, że interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z oczekiwaniami i nie powodują błędów w nawigacji. Dzięki nim można wykryć problemy związane z nieprawidłowym rozmieszczeniem elementów, brakiem reakcji na kliknięcia lub nieintuicyjnym działaniem, co pozwala na wczesne wdrożenie poprawek i zwiększenie użyteczności aplikacji.

Pytanie 34

Które z podanych logo reprezentuje narzędzie, które nie jest używane do tworzenia aplikacji mobilnych?

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 3
C. 1
D. 2

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Logo przedstawiające narzędzie niewykorzystywane do tworzenia aplikacji mobilnych to narzędzie graficzne lub biurowe, które nie posiada funkcji programistycznych.

Pytanie 35

Jakie korzyści płyną z użycia pseudokodu przy tworzeniu algorytmu?

A. Zrozumiałość dla osób nieznających się na programowaniu
B. Łatwość w zmianie kodu maszynowego
C. Generowanie dynamicznych struktur danych
D. Możliwość szybkie zrealizowania algorytmu w którymkolwiek języku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zaletą wykorzystania pseudokodu podczas projektowania algorytmu jest jego czytelność i prostota, dzięki czemu jest zrozumiały nawet dla osób, które nie są biegłe w programowaniu. Pseudokod pozwala skupić się na logice działania algorytmu bez konieczności przestrzegania ścisłej składni konkretnego języka programowania. Dzięki temu proces projektowania jest szybszy, a algorytm można łatwo przełożyć na dowolny język programowania. Pseudokod ułatwia również współpracę między programistami i analitykami, wspierając tworzenie i dokumentowanie złożonych rozwiązań.

Pytanie 36

Jak najlepiej przełożyć oczekiwania klienta na dokumentację techniczną dla programistów?

A. Rozmawiając wyłącznie z zespołem programistów
B. Opracowując wizualne makiety bez dokładnych opisów
C. Tworząc szczegółowy dokument z funkcjami oraz wymaganiami technicznymi
D. Pomijając szczegółowe wymagania techniczne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sporządzenie szczegółowego dokumentu z funkcjami i wymaganiami technicznymi to najlepszy sposób na przełożenie wymagań klienta na specyfikację techniczną. Dokumentacja techniczna jest podstawą do stworzenia aplikacji zgodnej z oczekiwaniami klienta i pozwala na precyzyjne określenie zakresu prac. Zawiera ona opisy funkcjonalności, diagramy architektury, wymagania dotyczące wydajności oraz harmonogram wdrożenia, co minimalizuje ryzyko błędów i nieporozumień podczas realizacji projektu.

Pytanie 37

Który z poniższych kodów realizuje przedstawiony fragment algorytmu?

Ilustracja do pytania
A. Kod 1
B. Kod 3
C. Kod 2
D. Kod 4

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kod 3 jest poprawną implementacją przedstawionego algorytmu. Jego struktura i sposób działania odpowiadają założeniom algorytmu, co prowadzi do uzyskania prawidłowego wyniku.

Pytanie 38

Który z wymienionych przykładów ilustruje projektowanie interfejsu zgodnego z zasadami user experience (UX)?

A. Brak opcji cofnięcia już wykonanej akcji
B. Przycisk umieszczony w przypadkowym miejscu aplikacji
C. Zastosowanie jedynie jednego koloru w całym interfejsie
D. Użycie czytelnych czcionek i intuicyjnego układu elementów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Użycie czytelnych czcionek i intuicyjnego układu elementów to kluczowe zasady projektowania zgodne z user experience (UX). Przejrzystość i estetyka interfejsu zwiększają komfort użytkownika i ułatwiają korzystanie z aplikacji. Intuicyjny układ elementów pozwala na szybkie odnalezienie potrzebnych funkcji, co redukuje frustrację użytkownika i skraca czas potrzebny na realizację zadania. UX opiera się na badaniach dotyczących zachowań użytkowników i dostosowywaniu projektu do ich potrzeb.

Pytanie 39

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje tablicę asocjacyjną?

A. Tablica przechowująca dane w formie par klucz-wartość
B. Tablica, która zmienia swoje wymiary w trakcie działania programu
C. Tablica, która przechowuje wyłącznie dane tekstowe
D. Tablica, która przechowuje wartości, do których można uzyskać dostęp tylko za pomocą indeksów numerycznych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tablica asocjacyjna to fajna rzecz, bo przechowuje dane w formie par klucz-wartość. W przeciwieństwie do zwykłych tablic, gdzie używasz numerów do indeksowania, tutaj możesz mieć różne unikalne klucze, na przykład teksty czy liczby. To naprawdę ułatwia wyszukiwanie informacji i organizowanie danych. W Pythonie nazywa się to 'słownikami', a w C++ używa się 'map'. Moim zdaniem, to świetne narzędzie do pracy z większymi zbiorami danych.

Pytanie 40

Który z operatorów w języku C++ służy do pobierania adresu zmiennej?

A. >
B. delete
C. *
D. &

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wielka sprawa, że wiesz, że operator '&' w C++ jest do przypisywania adresów zmiennych. Dzięki temu możesz stworzyć wskaźnik, który wskazuje na konkretne miejsce w pamięci, co daje ci dużą moc do manipulowania wartościami. Używając tego operatora, możesz naprawdę dobrze zarządzać pamięcią i poprawić wydajność swojego kodu. Jest to kluczowe, zwłaszcza, gdy pracujesz z dynamiczną alokacją pamięci, albo kiedy iterujesz przez tablice czy tworzysz takie struktury jak listy czy drzewa. To narzędzie jest po prostu super ważne w programowaniu!