Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 8 kwietnia 2025 13:03
  • Data zakończenia: 8 kwietnia 2025 13:20

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Który z rodzajów płynów hamulcowych ma najniższą temperaturę wrzenia?

A. DOT5.1
B. DOT4
C. DA1
D. R3
Wybór R3, DOT5.1 lub DOT4 jako odpowiedzi na pytanie o płyn hamulcowy z najniższą temperaturą wrzenia jest nieuzasadniony z punktu widzenia technicznego. R3 jest często używany w zastosowaniach, które nie wymagają ekstremalnych parametrów, co sprawia, że jego temperatura wrzenia jest wyższa niż w przypadku DA1. Z kolei DOT5.1 i DOT4 są bardziej zaawansowane pod względem wydajności, jednak ich charakterystyka temperaturowa również nie jest korzystniejsza niż DA1. Mimo że płyny te mają swoje zalety, takie jak lepsza odporność na wilgoć (w przypadku DOT4) czy wysoka temperatura wrzenia (DOT5.1), ich podstawowe właściwości nie przewyższają DA1 w kontekście temperatury wrzenia. Wybór niewłaściwego płynu hamulcowego na podstawie niepełnych informacji może prowadzić do poważnych problemów z hamowaniem, zwłaszcza w sytuacjach wymagających dużych obciążeń. W praktyce, kluczowe jest zrozumienie specyfikacji płynów hamulcowych oraz ich zastosowań, aby podejmować świadome decyzje zgodne z normami branżowymi.

Pytanie 3

W trakcie diagnozowania systemu oświetleniowego w samochodzie osobowym zidentyfikowano przepalenie żarówki świateł mijania, uszkodzenie żarówki kierunkowskazów w tylnej lampie oraz awarię włącznika świateł stop. Aby naprawić te usterki, konieczne jest zakupienie

A. dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop
B. dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów, dwóch żarówek świateł stop oraz włącznika świateł stop
C. dwóch żarówek świateł mijania, dwóch żarówek świateł kierunkowskazów, dwóch żarówek świateł stop oraz włącznika świateł stop
D. dwóch żarówek świateł mijania, dwóch żarówek świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop
Wybór odpowiedzi, która sugeruje zakup dwóch żarówek świateł kierunkowskazów lub dodatkowych żarówek świateł stop, jest błędny z kilku powodów. Oświetlenie w pojeździe powinno być zawsze dostosowane do stanu technicznego i potrzeb. Zakup dwóch żarówek kierunkowskazów w sytuacji, gdy tylko jedna jest uszkodzona, prowadzi do niepotrzebnych wydatków. Dobrą praktyką jest wymiana tylko tych elementów, które rzeczywiście tego wymagają, co zmniejsza koszty oraz czas naprawy. Ponadto, odpowiedzi sugerujące zakup dwóch żarówek świateł stop są niepoprawne, ponieważ diagnostyka wskazała na uszkodzenie włącznika świateł stop, a nie na przepalenie żarówek. Należy pamiętać, że każda z definicji w systemie oświetlenia pojazdu ma swoje konkretne wymagania. Istotne jest, aby podejść do diagnozy z pełnym zrozumieniem, co jest zepsute, a co nie wymaga wymiany. Niepoprawne podejście do diagnostyki może prowadzić do mylnych wniosków, a w konsekwencji do nieefektywnej naprawy, co jest sprzeczne z zasadami dobrej praktyki w serwisach samochodowych.

Pytanie 4

W celu zabezpieczenia dodatkowo zainstalowanego układu podgrzewania dysz spryskiwacza, który ma maksymalną moc 50 W w instalacji elektrycznej 12 V pojazdu, powinno się wykorzystać standardowy bezpiecznik o natężeniu prądu

A. 5 A
B. 10 A
C. 20 A
D. 30 A
Wybór zbyt wysokiej wartości bezpiecznika, jak 30 A, 10 A lub 20 A, prowadzi do poważnych zagrożeń bezpieczeństwa w instalacji elektrycznej pojazdu. Bezpiecznik ma za zadanie chronić obwód przed nadmiernym przepływem prądu, który może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia przewodów lub elementów układu. Użycie bezpiecznika o wartości 30 A do układu o maksymalnej mocy 50 W jest nieadekwatne, ponieważ nie zapewnia skutecznej ochrony. Przy prądzie wynoszącym 4,17 A, bezpiecznik 30 A nie zadziałałby w przypadku zwarcia, co mogłoby doprowadzić do zapłonu lub trwałego uszkodzenia komponentów. Podobnie, wartości 10 A czy 20 A również są zbyt wysokie, co nie tylko zwiększa ryzyko uszkodzenia sprzętu, ale także nie spełnia standardów ochrony instalacji. W prawidłowym doborze bezpieczników należy uwzględnić nie tylko maksymalne wartości prądu, ale także przewidziane obciążenia oraz zastosować odpowiednie marginesy bezpieczeństwa, co czyni 5 A najbardziej optymalnym rozwiązaniem w tej sytuacji. Bezpieczniki powinny być wybierane z uwagi na ich zdolność do reagowania na nagłe zmiany w obciążeniu, a nie tylko na podstawie maksymalnej mocy układu.

Pytanie 5

Czas wymiany wału napędowego wynosi 2 h. Koszt regenerowanego wału napędowego to 200 zł, a cena za 1 roboczogodzinę wynosi 100 zł. Podano ceny netto. Stawka VAT na części zamienne oraz usługi samochodowe wynosi 22 %. Jaki będzie całkowity koszt usługi brutto?

A. 600,00 zł
B. 488,00 zł
C. 400,00 zł
D. 244,00 zł
Całkowity koszt usługi brutto wynosi 488,00 zł, co wynika z dokładnego obliczenia wszystkich niezbędnych składników kosztów. W pierwszej kolejności należy obliczyć koszt regenerowanego wału napędowego, który wynosi 200 zł. Następnie, uwzględniając czas pracy, który trwa 2 godziny oraz stawkę za roboczogodzinę wynoszącą 100 zł, otrzymujemy dodatkowy koszt w wysokości 200 zł (2 h x 100 zł/h). Suma tych kosztów netto wynosi 400 zł (200 zł za wał napędowy + 200 zł za robociznę). Aby uzyskać koszt brutto, należy dodać podatek VAT, który wynosi 22% tej kwoty. Obliczając VAT, mamy 88 zł (400 zł x 0,22). W rezultacie całkowity koszt brutto usługi wynosi 488 zł (400 zł + 88 zł). Takie podejście jest zgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi VAT i ogólnymi standardami w branży motoryzacyjnej, co potwierdza dokładność przeprowadzonych obliczeń.

Pytanie 6

Stwierdzenie: "Suma prądów wpływających do węzła jest równa sumie prądów wypływających z tego węzła", to

A. prawo Ohma
B. II prawo Kirchhoffa
C. I prawo Kirchhoffa
D. prawo Coulomba
I prawo Kirchhoffa, znane również jako zasada zachowania ładunku elektrycznego, jest fundamentem teorii obwodów elektrycznych. Mówi ono, że suma prądów wpływających do węzła (punktu, w którym spotykają się trzy lub więcej przewodów) jest zawsze równa sumie prądów wypływających z tego węzła. Prawo to ma kluczowe znaczenie w analizie i projektowaniu obwodów elektrycznych, ponieważ pozwala na bilansowanie prądów oraz ustalanie wartości prądów w poszczególnych gałęziach obwodu. Praktyczne zastosowanie można zauważyć w inżynierii elektrycznej, na przykład w obliczeniach dotyczących rozkładu prądów w sieciach zasilających. Dzięki temu prawo wspiera rozwój efektywnych i bezpiecznych systemów zasilania, zgodnych z normami takimi jak IEC 61000, dotyczące jakości energii elektrycznej oraz ochrony sprzętu.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

W systemach smarowania silników samochodowych wykorzystuje się pompy olejowe

A. łopatkowe
B. zębate
C. przeponowe
D. tłokowe
Pompy zębate są powszechnie stosowane w układach smarowania silników samochodowych ze względu na swoją efektywność w pompowaniu oleju pod wysokim ciśnieniem. Działają na zasadzie przekazywania oleju między zębami kół zębatych, co zapewnia stabilny przepływ i ciśnienie. Dzięki swoim właściwościom, pompy zębate skutecznie zapewniają odpowiednie smarowanie wszystkich elementów silnika, co jest kluczowe dla jego prawidłowego funkcjonowania. W praktyce, pompy te są często wykorzystywane w pojazdach osobowych, ciężarowych oraz w maszynach przemysłowych, gdzie niezawodność i wydajność smarowania są priorytetem. Warto również zauważyć, że standardy ISO 9001 oraz normy branżowe, takie jak API (American Petroleum Institute), podkreślają znaczenie stosowania odpowiednich układów smarowania, a pompy zębate spełniają te wymagania dzięki swojej niezawodności i prostocie obsługi.

Pytanie 9

Opona, która znajduje się na osi napędowej, jest oznaczona literą

A. D
B. U
C. S
D. T
Wybierając inne litery, nie uwzględniasz kluczowej informacji dotyczącej oznaczeń opon. Opona oznaczona literą U (Universal) nie odnosi się do osi napędowej; jest to typ opony, który często znajduje zastosowanie w pojazdach o niskich wymaganiach w zakresie trakcji. Podobnie, opona oznaczona literą S (Snow) jest projektowana specjalnie do użytku w warunkach zimowych, co oznacza, że ma inny bieżnik i mieszankę gumy, co nie czyni jej odpowiednią do zastosowania na osiach napędowych w standardowych warunkach letnich. Opona oznaczona literą T (Trailer) odnosi się do opon przeznaczonych dla przyczep, które mają inne wymagania konstrukcyjne niż opony na oś napędową. Użycie niewłaściwej opony może prowadzić do pogorszenia przyczepności, co z kolei zwiększa ryzyko poślizgu i obniża efektywność pojazdu. Kluczowe jest zwracanie uwagi na odpowiednie oznaczenia, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność pojazdu, co jest zgodne ze standardami bezpieczeństwa w motoryzacji.

Pytanie 10

W oznaczeniu na główce śruby 10.9 liczba 10 wskazuje na

A. wytrzymałość materiału na ścinanie
B. granice plastyczności materiału
C. wytrzymałość materiału na rozciąganie
D. kategorię dokładności wykonania gwintu
Wiesz, wybierając inne odpowiedzi, które nie dotyczą wytrzymałości materiału na rozciąganie, można wpaść w parę typowych pułapek. Klasa dokładności wykonania gwintu to zupełnie inna bajka i nie ma nic wspólnego z oznaczeniem 10.9, bo zajmuje się precyzją obróbki gwintów, a nie ich wytrzymałością. Z kolei wytrzymałość na ścinanie to też inny temat i w ogóle nie odnosi się do tego oznaczenia. Granica plastyczności, o której mówiliśmy, dotyczy poziomu naprężenia, kiedy materiał zaczyna się odkształcać, co jest ważne, ale nie kluczowe przy klasyfikacji śrub. Tak więc klasa 10.9 faktycznie jest ściśle związana z wytrzymałością na rozciąganie, więc inne odpowiedzi są nietrafione. Brak zrozumienia tych różnic może prowadzić do błędnych wniosków i wyborów, co w praktyce inżynieryjnej może mieć poważne skutki.

Pytanie 11

Jaki będzie całkowity koszt naprawy w silniku R4 1,4 16V, po zerwaniu paska rozrządu, jeżeli stwierdzono uszkodzenie połowy zaworów, a naprawa zajmie 4 godziny pracy.

Lp.Wartość jednostkowa części (podzespołu)Wartość [PLN]
1.Zawór głowicy20,00
2.Zestaw rozrządu260,00
3.Zestaw uszczelek160,00
4.Zestaw świec zapłonowych100,00
Lp.Wykonana usługa (czynność)Wartość [PLN]
1.Koszt 1 rbh pracy mechanika50,00
2.Jazda testowa20,00

A. 570,00 PLN
B. 780,00 PLN
C. 820,00 PLN
D. 720,00 PLN
W przypadku odpowiedzi, które wskazują na inne kwoty, kluczowym błędem jest niezrozumienie struktury kosztów naprawy silnika po zerwaniu paska rozrządu. Warto zwrócić uwagę, że każdy element kosztów musi być precyzyjnie oszacowany. Przykładowo, wybór kwoty 720,00 PLN sugeruje zaniżenie kosztów robocizny lub części zamiennych, co jest niezgodne z realiami warsztatu. Koszt robocizny powinien być obliczany na podstawie rzeczywistego czasu pracy oraz stawki godzinowej, co w tym przypadku wynosi 600,00 PLN. Jeśli ktoś wskazuje na kwoty 820,00 PLN lub 570,00 PLN, można zauważyć, że mogą one opierać się na błędnych założeniach dotyczących kosztów części zamiennych lub robocizny. Na przykład, kwota 820,00 PLN może sugerować dodanie kosztów, które nie są adekwatne do rzeczywistej naprawy, a także nie uwzględniać efektywności procesu naprawczego, podczas gdy 570,00 PLN jest nieadekwatna, gdyż nie pokrywa nawet kosztów robocizny. Tego rodzaju błędy w oszacowaniach mogą wynikać z braku doświadczenia w zakresie kosztów naprawy silników oraz nieznajomości standardów branżowych, które określają przejrzystość i dokładność w kalkulacjach. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnej kwoty, dokładnie zrozumieć proces naprawy oraz związane z nim koszty.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Mechanizm, który pozwala na różne prędkości obrotowe kół napędowych podczas jazdy po zakręcie, to

A. mechanizm różnicowy
B. przekładnia główna
C. piasta koła
D. skrzynia rozdzielcza z reduktorem
Mechanizm różnicowy jest kluczowym elementem układu napędowego pojazdu, który umożliwia toczenie się kół napędowych z różnymi prędkościami obrotowymi, co jest szczególnie istotne podczas jazdy po zakrętach. Gdy pojazd skręca, zewnętrzne koło musi przebyć dłuższą drogę niż wewnętrzne, co wymaga od nich różnej prędkości obrotowej. Mechanizm różnicowy wykonuje tę funkcję poprzez wykorzystanie zestawu zębatek, które dostosowują moment obrotowy i prędkość obrotową kół w zależności od sytuacji. Znajduje on zastosowanie w praktycznie każdym nowoczesnym samochodzie, a jego poprawne działanie jest kluczowe dla stabilności, bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Standardy branżowe w projektowaniu mechanizmów różnicowych obejmują zarówno wytrzymałość materiałów, jak i precyzję wykonania, co wpływa na ich żywotność oraz efektywność działania.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Moduł Younga opisuje odporność materiału na deformacje. Jakie jednostki są używane do jego określenia?

A. MPa
B. kN
C. daN
D. Nm
Odpowiedzi wskazujące na jednostki takie jak Nm, daN oraz kN nie są właściwe w kontekście modułu Younga. Newtonometr (Nm) jest jednostką momentu siły, a nie sztywności materiału. Moment siły opisuje zdolność do obracania obiektów, a nie ich odporność na odkształcenia. DaN (dekanewton) to jednostka siły, która również nie odnosi się bezpośrednio do pojęcia sprężystości, a kN (kilonewton) również jest jednostką siły, nie właściwością materiału. Kluczowym błędem jest mylenie jednostek siły z jednostkami sprężystości. Sprężystość materiału, wyrażająca zdolność do powrotu do pierwotnego kształtu po usunięciu obciążenia, jest opisana w jednostkach ciśnienia, takich jak Pascal (Pa) lub jego wielokrotności, jak MPa. Zrozumienie tego rozróżnienia jest kluczowe w inżynierii, gdzie niewłaściwe użycie jednostek może prowadzić do poważnych błędów projektowych. W praktyce, projektanci muszą stosować właściwe jednostki dla wymagań materiałowych, aby zapewnić odpowiednią analizę wytrzymałości i bezpieczeństwa konstrukcji.

Pytanie 16

Jakie urządzenie należy użyć do weryfikacji prawidłowego funkcjonowania systemu klimatyzacji po jego naprawie w samochodzie?

A. aerometr
B. wariometr
C. pirometr
D. higrometr
Pirometr jest narzędziem niezbędnym do oceny efektywności działania układu klimatyzacji w pojeździe samochodowym, ponieważ umożliwia pomiar temperatury czynników chłodzących oraz elementów systemu. Po naprawie klimatyzacji należy sprawdzić, czy temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów odpowiada zalecanym wartościom, co można precyzyjnie ustalić za pomocą pirometru. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zalecają, aby pomiary temperatury przeprowadzać w różnych warunkach pracy, na przykład w czasie jazdy oraz w trybie postoju, aby uzyskać pełny obraz wydajności układu. Pirometr pozwala również na identyfikację potencjalnych problemów, takich jak nieszczelności lub niewłaściwe ciśnienie, co jest kluczowe dla zapewnienia komfortu oraz bezpieczeństwa podróżujących. Właściwe korzystanie z tego narzędzia jest zgodne z normami diagnostyki pojazdów, co podkreśla jego znaczenie w procesie naprawy i konserwacji klimatyzacji.

Pytanie 17

Jakie jest napięcie nominalne w instalacji elektrycznej dużego ciągnika siodłowego?

A. 36 V
B. 12 V
C. 24 V
D. 6 V
Napięcie znamionowe 24 V jest standardem stosowanym w większości nowoczesnych ciężkich ciągników siodłowych. Takie napięcie zasilania jest korzystne dla systemów elektrycznych w pojazdach ciężarowych, ponieważ zapewnia odpowiednią moc dla wszystkich podzespołów, takich jak światła, układy sterowania silnikiem, a także systemy bezpieczeństwa. Zastosowanie napięcia 24 V umożliwia także korzystanie z bardziej wydajnych silników elektrycznych i akumulatorów, co wpływa na ogólną efektywność energetyczną pojazdu. Przykładem może być system ABS, który wymaga stabilnego zasilania, by prawidłowo funkcjonować i zapewniać bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Ponadto, zgodnie z normami branżowymi i standardami, takim jak ISO 5011, stosowanie napięcia 24 V w pojazdach ciężarowych jest rekomendowane dla zapewnienia optymalnej wydajności i niezawodności.

Pytanie 18

Który z wymienionych elementów po awarii nie podlega naprawie?

A. Moduł zapłonowy
B. Sonda lambda
C. Generator elektryczny
D. Silnik rozruchowy
Sonda lambda jest kluczowym elementem systemu zarządzania silnikiem, odpowiedzialnym za monitorowanie stężenia tlenu w spalinach. W przypadku jej uszkodzenia, większość warsztatów decyduje się na wymianę, zamiast naprawy. Jest to związane z technologią produkcji sond, które często nie są przystosowane do regeneracji. Wymiana sondy lambda jest standardem w branży, ponieważ nowe części zapewniają lepszą dokładność pomiaru i poprawiają wydajność silnika. Przykładowo, nowoczesne samochody często korzystają z kilku sond lambda, co pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie mieszanką paliwowo-powietrzną i spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin. Wiedza na temat stanu sondy lambda jest również kluczowa dla diagnostyki problemów z silnikiem, co czyni ją istotnym elementem w utrzymaniu sprawności pojazdu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jaką sprawność jednego z elementów można ocenić, analizując zmianę jego rezystancji?

A. Czujnika temperatury silnika
B. Diody prostowniczej
C. Cewki elektromagnetycznej
D. Czujnika hallotronowego
Diody prostownicze, cewki elektromagnetyczne oraz czujniki hallotronowe to podzespoły, które działają na zupełnie innych zasadach i nie ocenia się ich sprawności na podstawie zmiany rezystancji. Diody prostownicze są elementami półprzewodnikowymi, które działają na zasadzie przewodzenia prądu w jednym kierunku. Ich sprawność i działanie można oceniać na podstawie parametrów takich jak napięcie progowe czy prąd przewodzenia, a nie rezystancji. Cewki elektromagnetyczne bazują na zjawisku indukcji elektromagnetycznej i ich efektywność ocenia się głównie poprzez parametry takie jak indukcyjność czy straty mocy podczas pracy. Z kolei czujniki hallotronowe, które służą do pomiaru pola magnetycznego, ocenia się głównie na podstawie ich czułości i zakresu detekcji, a nie zmiany rezystancji. Wybór niewłaściwego podejścia do oceny sprawności tych podzespołów może prowadzić do błędnych wniosków oraz trudności w ich diagnostyce, co podkreśla znaczenie zrozumienia specyfiki działania każdego z tych elementów w kontekście ich zastosowania w systemach elektronicznych i automatyce.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Zużyty olej silnikowy powinien być

A. wyrzucony do śmieci w pojemnikach
B. wylany do kanalizacji
C. przekazany do utylizacji
D. zmieszany z trocinami i spalony
Zużyty olej silnikowy należy przekazać do utylizacji, ponieważ jest to substancja niebezpieczna, która może negatywnie wpływać na środowisko. Utylizacja oleju polega na jego odpowiednim przetwarzaniu, co pozwala na odzyskanie cennych surowców oraz zminimalizowanie zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych. W procesie utylizacji olej jest poddawany oczyszczeniu i przetworzeniu, co pozwala na jego ponowne wykorzystanie w różnych aplikacjach industrialnych, takich jak produkcja smarów czy biopaliw. Przykładem dobrych praktyk jest oddawanie zużytego oleju do punktów zbiórki, które są często organizowane przez stacje benzynowe lub warsztaty samochodowe. Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej oraz krajowymi przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami, odpowiednia utylizacja oleju silnikowego jest nie tylko wymaganiem prawnym, ale również moralnym obowiązkiem, który każdy właściciel pojazdu powinien respektować.

Pytanie 23

W warsztacie samochodowym pracującym w systemie dwuzmianowym przez pięć dni w tygodniu średnio dokonuje się wymiany świec żarowych w siedmiu autach na każdej zmianie. Jakie jest tygodniowe zapotrzebowanie na świece żarowe, zakładając, że wszystkie pojazdy mają silniki czterocylindrowe?

A. 70 sztuk
B. 35 sztuk
C. 140 sztuk
D. 280 sztuk
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia problemu związanego z obliczeniem tygodniowego zapotrzebowania na świece żarowe. Odpowiedzi sugerujące 70, 35 lub 140 sztuk bazują na niewłaściwych założeniach dotyczących liczby świec żarowych wymienianych na jednym samochodzie. Odpowiedź 70 sztuk, na przykład, wynika z pominięcia faktu, że każdy samochód ma cztery świece żarowe. Tylko obliczając wymianę świec na poziomie 7 na zmianę, nie uwzględnia się, że ta liczba dotyczy jedynie wymiany świec w kontekście jednego samochodu, a nie całości. Ponadto, odpowiedzi 35 i 140 sztuk również opierają się na błędnych założeniach, takich jak błędne pomnożenie lub niewłaściwe rozważenie liczby zmian i dni pracy. Typowym błędem myślowym może być skupienie się na pojedynczej zmianie pracy, a nie na całkowitej liczbie zmian w tygodniu. Kluczowe w takich obliczeniach jest zrozumienie, iż dokładna liczba wymienianych świec żarowych zależy nie tylko od liczby aut, ale również od ich konstrukcji, a w tym przypadku specyfiki silników czterocylindrowych, co wymaga uwzględnienia wszystkich świec w obliczeniach.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Jakie natężenie prądu powinien mieć standardowy bezpiecznik do ochrony dodatkowo zainstalowanego systemu podgrzewania dysz spryskiwacza o maksymalnej mocy 50W w instalacji elektrycznej 12V pojazdu?

A. 5 A
B. 30 A
C. 20 A
D. 10 A
Wybór wartości bezpiecznika powyżej 5 A, jak 20 A, 10 A czy 30 A, nie jest trafny, ponieważ może prowadzić do poważnych problemów z bezpieczeństwem. Bezpiecznik ma za zadanie chronić instalację elektryczną przed nadmiernym prądem, który może uszkodzić przewody lub komponenty. Użycie zbyt dużego bezpiecznika, na przykład 20 A, spowoduje, że w przypadku zwarcia lub przeciążenia prąd może przekroczyć dopuszczalne wartości, co skutkuje potencjalnym pożarem lub uszkodzeniem układu. Przykładem błędnego myślenia jest założenie, że większy bezpiecznik daje większe bezpieczeństwo, podczas gdy w rzeczywistości to odwrotnie - może on nie zadziałać w odpowiednim czasie, co narazi pojazd na niebezpieczeństwo. W kontekście norm branżowych, takich jak ISO czy SAE, stosowanie bezpieczników o niewłaściwej wartości narusza zasady bezpieczeństwa i może prowadzić do niezgodności z przepisami. Warto pamiętać, że bezpieczeństwo w pojazdach jest priorytetem, a dobór odpowiednich komponentów elektrycznych jest kluczowy dla ich niezawodności.

Pytanie 26

Jakie jest dopuszczalne zakres zmiany napięcia na zaciskach akumulatora podczas zmiennego obciążenia oraz pracy silnika?

A. 0 ÷ 1,0 V
B. 0 ÷ 1,5 V
C. 0 ÷ 2,0 V
D. 0 ÷ 0,5 V
Wybierając odpowiedzi spoza wskazanego przedziału, można popełnić kilka błędów poznawczych. W przypadku wartości 0 ÷ 0,5 V, przyjmuje się zbyt wąski zakres wahań napięcia, co może sugerować, że akumulator pracuje w warunkach krytycznych, a rzeczywistość jest taka, że napięcie na zaciskach akumulatora musi mieć pewien margines operacyjny. Z kolei przedział 0 ÷ 1,0 V również nie uwzględnia naturalnych fluktuacji związanych z pracą alternatora i zasilaniem różnych układów elektrycznych pojazdu. Warto pamiętać, że standardy branżowe zalecają, aby napięcie akumulatora nie odbiegało zbytnio od normy, ponieważ może to prowadzić do szybszego zużycia akumulatora oraz innych elementów układu elektrycznego. Użytkownicy często mylnie zakładają, że nadmierna stabilizacja napięcia jest korzystna, co jest błędnym rozumowaniem, gdyż systemy nowoczesnych pojazdów zaprojektowane są tak, by radzić sobie z pewnymi wahania napięcia, jednak zbyt duża zmiana może być niekorzystna.

Pytanie 27

Na desce rozdzielczej pojawiła się informacja o awarii systemu poduszek powietrznych. Jakim urządzeniem przeprowadza się diagnostykę tego systemu?

A. Amperomierzem cęgowym
B. Testerem diagnostycznym systemu OBD
C. Multimetrem uniwersalnym
D. Oscyloskopem elektronicznym
Tester diagnostyczny systemu OBD (On-Board Diagnostics) jest narzędziem, które pozwala na interakcję z systemami elektronicznymi pojazdu, w tym z układem poduszek powietrznych. Umożliwia odczyt i kasowanie kodów błędów, co jest kluczowe w diagnozowaniu usterek. W przypadku problemów z poduszkami powietrznymi, tester OBD dostarcza szczegółowych informacji o stanie układów, wykrywając nieprawidłowości, takie jak uszkodzenia czujników czy problemy z połączeniami elektrycznymi. Stosowanie testera OBD jest zgodne z najlepszymi praktykami diagnostycznymi, co zapewnia efektywność i dokładność w identyfikacji problemów. Warto podkreślić, że umiejętność korzystania z tego narzędzia jest niezbędna dla specjalistów zajmujących się naprawą samochodów, pozwalając na szybkie i precyzyjne działania w sytuacjach awaryjnych.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Co oznacza symbol V12 w kontekście silników?

A. widlasty, dwunastocylindrowy
B. widlasty, sześciocylindrowy z dwoma zaworami w każdym cylindrze
C. rzędowy, trzycylindrowy z czterema zaworami w cylindrze
D. rzędowy, czterocylindrowy z trzema zaworami na cylinder
Symbol V12 odnosi się do silnika widlasto-dwunastocylindrowego, co oznacza, że silnik ten posiada dwanaście cylindrów ułożonych w dwóch rzędach pod kątem do siebie. Takie rozwiązanie konstrukcyjne zwiększa moc silnika i jego kulturę pracy. Silniki V12 są powszechnie stosowane w samochodach sportowych oraz luksusowych, gdzie wymagana jest wysoka wydajność oraz płynne przyspieszenie. Przykładem zastosowania silnika V12 jest marka Ferrari, która wykorzystuje ten typ silnika w swoich modelach, co przekłada się na ich wysoką moc i osiągi. W kontekście standardów branżowych, silniki V12 są często projektowane zgodnie z normami emisji spalin oraz z uwzględnieniem efektywności paliwowej, co staje się kluczowym aspektem w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym.

Pytanie 30

Jakie urządzenie służy do określania poziomu zadymienia spalin wydobywających się z silników zapłonowych?

A. czujnik lambda
B. diagnostyk
C. dymomierz
D. analyzer spalin
Analizator spalin, diagnoskop i sonda lambda to urządzenia, które pełnią różne funkcje w ocenie i diagnostyce silników, ale nie są przeznaczone do pomiaru stopnia zadymienia spalin. Analizator spalin jest wykorzystywany do pomiaru składników chemicznych obecnych w spalinach, takich jak tlenek węgla, tlenki azotu czy dwutlenek węgla. Dzięki temu pozwala na ocenę efektywności spalania i detekcję ewentualnych problemów związanych z mieszanką paliwowo-powietrzną. Diagnoskop natomiast to sprzęt diagnostyczny, który służy do analizy ogólnego stanu technicznego pojazdu, ale także nie specjalizuje się w pomiarze zadymienia spalin. Z kolei sonda lambda jest elementem systemu zarządzania silnikiem, który monitoruje skład spalin w celu optymalizacji procesu spalania. Każde z tych urządzeń ma swoje unikalne zastosowanie, jednakże w kontekście pomiaru stopnia zadymienia spalin nie są one skuteczne. Wybór dymomierza jako odpowiedniego narzędzia do tego celu wynika z jego specyficznej konstrukcji i zasady działania, które są dostosowane do pomiaru cząstek stałych, co jest kluczowe dla oceny stopnia zanieczyszczenia spalin.

Pytanie 31

W trakcie analizy układu zapłonowego spadki napięcia na stykach przerywacza nie powinny być większe niż

A. 0,25V
B. 0,20V
C. 0,30V
D. 0,15V
Wybór 0,15V jako maksymalnego dopuszczalnego spadku napięcia na stykach przerywacza jest zgodny z najlepszymi praktykami w diagnostyce układów zapłonowych. Przy odpowiednich wartościach spadków napięcia, zapewnia się optymalne działanie układu, co przekłada się na efektywność spalania i wydajność silnika. Zbyt duże spadki napięcia mogą prowadzić do problemów z iskrą, co z kolei może skutkować nierówną pracą silnika, większym zużyciem paliwa oraz emisją spalin wykraczającą poza normy. W praktyce, podczas diagnostyki warto korzystać z multimetru do pomiaru napięcia na stykach przerywacza, aby zapewnić, że wartości nie przekraczają ustalonych norm. W przypadku wykrycia wyższych wartości, konieczne może być sprawdzenie stanu styków, ich czystości oraz prawidłowego działania całego układu zapłonowego, co może wymagać wymiany przerywacza lub innych komponentów układu. Takie podejście pozwala na utrzymanie wysokiej sprawności i niezawodności silnika.

Pytanie 32

Jak często przeprowadza się okresowe badanie techniczne dla samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej 12 000 kg?

A. corocznie
B. co trzy lata
C. co sześć miesięcy
D. co dwa lata
Wybór odpowiedzi, że badanie techniczne wykonuje się co dwa lata, co trzy lata lub co pół roku opiera się na mylnych założeniach dotyczących regulacji dotyczących transportu drogowego. Przepisy prawa jasno określają, że pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony podlegają obowiązkowym corocznym badaniom technicznym. Wybór odpowiedzi co dwa lata odzwierciedla nieprecyzyjne zrozumienie przepisów, które mogą dotyczyć innych typów pojazdów, jak na przykład samochody osobowe, które rzeczywiście mogą być badane co dwa lata, ale tylko po 3 latach użytkowania. Podobnie, odpowiedzi co trzy lata i co pół roku są nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniają specyfiki pojazdów ciężarowych. Częstsze badania mogłyby prowadzić do niepotrzebnych obciążeń finansowych dla właścicieli flot, a dłuższe interwały mogą z kolei stwarzać ryzyko, że pojazdy nie będą w odpowiednim stanie technicznym, co zwiększa ryzyko wypadków. Właściwe zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla odpowiedzialności w zarządzaniu pojazdami oraz bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Powierzchnie cylindrów tulei podlegają obróbce wykańczającej w wyniku

A. honowania
B. szlifowania
C. polerowania
D. skrobania
Obróbka wykańczająca tulei cylindrowych może być realizowana różnymi metodami, jednak nie wszystkie z nich są odpowiednie w kontekście uzyskiwania wymaganej precyzji i jakości powierzchni. Szlifowanie, choć powszechnie używane, polega na użyciu narzędzi ściernych, które mogą nie zapewnić wystarczającej gładkości powierzchni dla elementów wymagających mikronowych tolerancji. Szlifowanie zazwyczaj prowadzi do uzyskania powierzchni o większej chropowatości niż honowanie, co w kontekście tulei cylindrowych może wpływać na ich działanie w mechanizmach z dużym obciążeniem. Skrobanie jest techniką, która polega na usuwaniu materiału przy pomocy narzędzi skrawających, ale jest ono bardziej odpowiednie dla dużych, płaskich powierzchni i może prowadzić do deformacji elementów cylindrycznych, co jest niepożądane. Polerowanie, z kolei, jest procesem mającym na celu uzyskanie bardzo gładkiej powierzchni, jednak nie ma na celu precyzyjnego kształtowania wymiarów, co jest kluczowe w przypadku tulei cylindrowych. Wybór niewłaściwej metody wykańczania może prowadzić do uszkodzenia elementów, zwiększonego zużycia i niestabilności w działaniu mechanizmów, dlatego ważne jest, aby stosować odpowiednie techniki w zależności od wymagań aplikacji.

Pytanie 35

Jakim typem przekaźnika można zamienić przekaźnik, który jest normalnie zwarty?

A. Dwoma przekaźnikami kontaktronowymi
B. Przekaźnikiem kontaktronowym
C. Przekaźnikiem rozłączającym
D. Przekaźnikiem przełączającym
Przekaźnik przełączający jest odpowiednim zamiennikiem dla przekaźnika normalnie zwartego, ponieważ umożliwia zmianę stanu obwodu na przeciwny, co jest kluczowe w wielu aplikacjach automatyki. Przekaźniki przełączające potrafią jednocześnie kontrolować dwa różne obwody – jeden, który zostaje włączony, oraz drugi, który zostaje wyłączony. Na przykład, w systemach oświetleniowych, można zastosować przekaźnik przełączający do włączania i wyłączania zasilania w różnych sekcjach oświetleniowych. W praktyce, przekaźniki przełączające są szeroko stosowane w układach zabezpieczeń i automatyzacji, gdzie konieczne jest przełączanie pomiędzy różnymi stanami urządzeń. W kontekście norm, standardy takie jak IEC 60947 definiują wymagania dotyczące tego typu przekaźników, co zapewnia ich niezawodność i bezpieczeństwo w użytkowaniu.

Pytanie 36

Oznaczenie 20H7/e8 w dokumentacji technicznej odnosi się do pasowania obrotowego

A. luźnego na zasadzie stałego otworu
B. mieszanego na zasadzie stałego otworu
C. ciasnego na zasadzie stałego otworu
D. luźnego na zasadzie stałego wałka
Oznaczenie 20H7/e8 w dokumentacji technicznej wskazuje na luźne pasowanie na zasadzie stałego otworu. W tym przypadku '20' oznacza średnicę otworu w milimetrach, 'H7' reprezentuje tolerancję otworu, a 'e8' określa tolerancję wałka. Pasowanie luźne jest stosowane w aplikacjach, gdzie istotna jest możliwość łatwego montażu i demontażu elementów, np. w maszynach i urządzeniach, gdzie wymagana jest swoboda ruchu, a jednocześnie pewna stabilność połączenia. W praktyce, taki typ pasowania można spotkać w łożyskach, gdzie luźne pasowanie wałka pozwala na jego swobodny obrót w otworze, co zapobiega nadmiernemu zużyciu i uszkodzeniom spowodowanym niewłaściwym dopasowaniem. Dobrą praktyką jest stosowanie standardów ISO, które szczegółowo opisują tolerancje oraz pasowania, co pozwala na osiągnięcie zamierzonych parametrów technicznych i trwałości konstrukcji.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Który z podanych systemów poprawia bezpieczeństwo pojazdu podczas pokonywania zakrętu?

A. ESP
B. AGR
C. ASR
D. ACC
AGR, ASR oraz ACC to systemy, które pełnią inne funkcje niż ESP i nie są bezpośrednio odpowiedzialne za bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów. AGR, czyli system regulacji siedzeń, jest zaprojektowany do poprawy komfortu kierowcy i pasażerów, a nie do zwiększenia stabilności pojazdu w zakrętach. ASR, czyli system zapobiegania poślizgowi kół napędowych, ogranicza poślizg kół podczas przyspieszania, ale nie ma tak wszechstronnej funkcji stabilizacji pojazdu, jak ESP. ACC z kolei to adaptacyjny tempomat, który reguluje prędkość pojazdu w zależności od ruchu innych pojazdów na drodze, co również nie wpływa na dynamikę w zakręcie. Często mylnie przyjmuje się, że wszystkie te systemy są równoważne w kontekście bezpieczeństwa, co jest błędem. Różnice w ich funkcjonalności są kluczowe dla zrozumienia, jak każdy z tych systemów wpływa na zachowanie pojazdu w różnych warunkach drogowych. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy zdawali sobie sprawę z roli, jaką pełni każdy z tych systemów w kontekście poprawy bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 39

Cykliczna konserwacja układu zapłonowego obejmuje

A. weryfikację i wymianę świec zapłonowych
B. wymianę cewki wysokiego napięcia
C. ustawienie naprężenia paska alternatora
D. serwis modułu zapłonowego
Okresowa obsługa układu zapłonowego jest kluczowym elementem zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie silnika spalinowego. Kontrola i wymiana świec zapłonowych jest niezwykle istotna, ponieważ to one odpowiadają za inicjację procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W miarę eksploatacji, świece mogą ulegać zużyciu, co prowadzi do osłabienia iskry i w konsekwencji do problemów z uruchomieniem silnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji spalin. Standardowa praktyka zaleca kontrolę świec co 20-30 tys. km, przy czym w przypadku silników z doładowaniem lub intensywnego użytkowania może być konieczność ich wcześniejszej wymiany. Regularna konserwacja świec zapobiega poważniejszym awariom silnika i poprawia jego wydajność, co jest zgodne z wytycznymi producentów pojazdów oraz mechaniki pojazdowej.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.