Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 22:15
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 22:55

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która funkcja z biblioteki jQuery w JavaScript służy do naprzemiennego dodawania oraz usuwania klasy z elementu?

A. .toggleClass()
B. .bingClass()
C. .switchClass()
D. .changeClass()
Metoda .toggleClass() w jQuery jest mega przydatna, bo pozwala na dodawanie lub usuwanie klasy CSS w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można fajnie urozmaicić interakcje na stronie i dodać różne efekty wizualne, co na pewno przyciąga uwagę użytkowników.

Pytanie 2

Jaką technologię stosuje się do powiązania aplikacji internetowej z systemem baz danych?

A. CSS
B. JavaScript
C. SQL
D. HTTP
HTTP to protokół, który pozwala na przesyłanie danych między przeglądarką a serwerem, ale to nie to samo, co narzędzie do zarządzania danymi w bazach. CSS się zajmuje stylizowaniem stron i nie ma nic wspólnego z bazami danych. JavaScript z kolei to język do robienia fajnych, interaktywnych rzeczy na stronach, ale sam w sobie nie ogarnie bazy danych. Musisz użyć jakiegoś dodatkowego narzędzia, na przykład Node.js albo ORM.

Pytanie 3

Jakie znaczenie ma deklaracja zmiennej w programowaniu?

A. Stworzenie nowej wartości w bazie danych
B. Przypisanie zmiennej wartości domyślnej
C. Zarezerwowanie miejsca w pamięci dla wyników operacji arytmetycznych
D. Określenie typu oraz nazwy zmiennej w kodzie programu
Deklaracja zmiennej to podstawowy krok w programowaniu, który polega na określeniu typu oraz nazwy zmiennej, zanim zostanie do niej przypisana wartość. W językach takich jak C++, Java, czy C# deklaracja wygląda na przykład tak: `int liczba;`. Określenie typu zmiennej pozwala kompilatorowi lub interpreterowi zarezerwować odpowiednią ilość pamięci oraz kontrolować, jakie operacje mogą być na niej wykonywane. Deklaracja zmiennej zwiększa czytelność kodu, umożliwia wykrywanie błędów na wczesnym etapie kompilacji i jest kluczowa w zarządzaniu zasobami aplikacji.

Pytanie 4

Jakie metody pozwalają na przesłanie danych z serwera do aplikacji front-end?

A. metody POST
B. protokołu SSH
C. biblioteki jQuery
D. formatu JSON
Biblioteka jQuery umożliwia manipulację DOM i wykonywanie zapytań AJAX, ale nie jest formatem przesyłania danych. Protokół SSH służy do bezpiecznej komunikacji z serwerem, natomiast metoda POST to część protokołu HTTP, wykorzystywana do przesyłania danych, ale nie jest formatem danych samym w sobie.

Pytanie 5

Który z wymienionych poniżej przykładów ilustruje użycie systemu informatycznego w działalności gospodarczej?

A. System sterowania ruchem miejskim
B. System nawigacji GPS
C. System wentylacji
D. E-sklep
E-sklep, jako przykład zastosowania systemu informatycznego w działalności biznesowej, reprezentuje złożony ekosystem technologiczny, który umożliwia przedsiębiorstwom sprzedaż produktów i usług w Internecie. E-sklepy wykorzystują różnorodne technologie, takie jak systemy zarządzania treścią (CMS), bazy danych oraz systemy płatności, co pozwala na efektywne zarządzanie ofertą, realizację zamówień oraz obsługę klienta. Przykładem może być platforma Shopify, która oferuje funkcjonalności umożliwiające łatwe tworzenie i zarządzanie sklepem online. E-sklepy są zgodne z różnymi standardami, takimi jak PCI DSS, które zapewniają bezpieczeństwo transakcji płatniczych. Dzięki integracji z systemami analitycznymi, właściciele e-sklepów mogą śledzić zachowania użytkowników, co pozwala na optymalizację oferty oraz strategii marketingowej. Tego rodzaju rozwiązania informatyczne fundamentalnie zmieniają sposób, w jaki przedsiębiorstwa prowadzą działalność i komunikują się z klientami, czyniąc procesy bardziej wydajnymi i zautomatyzowanymi.

Pytanie 6

Jaką komendę w języku C++ używa się do wielokrotnego uruchamiania tego samego bloku kodu?

A. if
B. break
C. while
D. switch
Instrukcja `while` w języku C++ i innych językach programowania pozwala na wielokrotne wykonanie tego samego fragmentu kodu, dopóki warunek logiczny jest spełniony. Przykład: `while (x < 10) { x++; }` będzie zwiększać zmienną `x` o 1, dopóki jej wartość nie osiągnie 10. Pętle `while` są przydatne, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od spełnienia określonego warunku w trakcie wykonywania programu.

Pytanie 7

Jak oddziaływanie monotonnego środowiska pracy może wpłynąć na organizm człowieka?

A. Wzrost poziomu motywacji
B. Obniżenie koncentracji oraz zwiększone ryzyko popełniania błędów
C. Zwiększenie odporności na stres
D. Poprawa kondycji fizycznej
Kiedy w pracy ciągle powtarzamy te same czynności, to może nas to naprawdę zniechęcać. Zauważyłem, że takie monotonne środowisko potrafi sprawić, że gorzej się skupiamy i łatwiej popełniamy błędy. Jeśli pracownicy cały czas robią to samo bez żadnych zmian, to szybko tracą zapał i nie są zadowoleni z tego, co robią. Moim zdaniem, warto czasem zmieniać zadania, żeby wprowadzić trochę świeżości i wyzwań. Dobrze jest też organizować przerwy, bo to pomaga nabrać energii oraz zadbać o fajną atmosferę w pracy.

Pytanie 8

Jakie są główne różnice między środowiskiem RAD (Rapid Application Development) a klasycznymi IDE?

A. RAD koncentruje się tylko na testowaniu programów
B. RAD nie oferuje żadnych narzędzi do debugowania
C. RAD funkcjonuje tylko w systemach operacyjnych Linux
D. RAD pozwala na szybkie tworzenie prototypów i rozwijanie aplikacji przy minimalnej ilości kodu
Twierdzenie, że RAD skupia się wyłącznie na testowaniu kodu, jest błędne – jego głównym celem jest szybkie tworzenie aplikacji, a nie jedynie testowanie. Brak narzędzi do debugowania to również nieprawdziwa informacja, ponieważ narzędzia RAD oferują pełne wsparcie dla debugowania i testowania aplikacji w trakcie ich rozwoju. Stwierdzenie, że RAD działa tylko na systemach operacyjnych typu Linux, jest niezgodne z rzeczywistością – narzędzia RAD działają zarówno na Windows, macOS, jak i Linux, co czyni je uniwersalnym rozwiązaniem dla szerokiej gamy deweloperów.

Pytanie 9

Wartość liczby 1AF, zapisana w systemie szesnastkowym, po przeliczeniu na system dziesiętny wynosi

A. 26
B. 431
C. 257
D. 6890
Słuchaj, liczba szesnastkowa 1AF to w systemie dziesiętnym 431. Przeliczenie robimy tak: (1 * 16^2) + (10 * 16^1) + (15 * 16^0). To jest jedna z podstawowych rzeczy, które musisz znać przy konwersji liczb. Szczególnie przydaje się to w programowaniu i ogólnie w informatyce, gdzie często mamy do czynienia z różnymi systemami liczbowymi.

Pytanie 10

Która z dokumentacji funkcji odpowiada przedstawionemu kodowi źródłowemu?

Ilustracja do pytania
A. Dokumentacja 3
B. Dokumentacja 4
C. Dokumentacja 2
D. Dokumentacja 1
Dokumentacje 1, 3 i 4 mogą zawierać błędy, nieścisłości lub brakujące elementy. Prawidłowa dokumentacja powinna zawierać opis funkcji, parametry oraz przykład użycia, co jest kluczowe dla programistów korzystających z kodu.

Pytanie 11

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
B. Text, UseWaitCursor, BackColor
C. (Name), Cursor, BackgroundImage
D. Text, Cursor, BackColor
Pole 'UseWaitCursor' dotyczy kursora, jak sobie czekasz na coś, a 'BackgroundImage' ustawia tło, czyli nie kolor, a obrazek. A '(Name)' to wewnętrzna nazwa komponentu, a nie to, co widzisz na górnej belce.

Pytanie 12

Mobilna aplikacja przedstawia listę, w której każdy element można dotknąć palcem, aby zobaczyć jego detale. Zdarzenie, które odpowiada tej czynności, to

A. button clicked.
B. value changed.
C. toggled.
D. tapped.
Zdarzenie 'toggled' mówi o przełącznikach, czyli o tych małych suwakach, co zmieniają stan. 'Value changed' to w sumie zmiana wartości w różnych kontrolkach, takich jak suwaki czy pola tekstowe. A 'Button clicked' dotyczy przycisków, a nie elementów z listy. Każde z tych zdarzeń ma swój cel w interfejsie, więc warto o tym pamiętać.

Pytanie 13

Który z wymienionych dokumentów jest najczęściej stosowany w zarządzaniu pracą zespołu Scrum?

A. Diagram Gantta
B. Specyfikacja techniczna
C. Product backlog
D. Lista zasobów ludzkich
Diagram Gantta jest fajnym narzędziem do pokazywania harmonogramu, ale nie ma go w zarządzaniu backlogiem. Specyfikacja techniczna to co innego – tam są szczegóły implementacyjne, a nie priorytety funkcji. Lista zasobów ludzkich to temat o zarządzaniu personelem, a nie o zadaniach i priorytetach w Scrumie. Więc tu bardziej musisz uważać na to, co do czego pasuje.

Pytanie 14

Wartości składowych RGB koloru #AA41FF zapisane w systemie szesnastkowym po przekształceniu na system dziesiętny są odpowiednio

A. 170, 64, 255
B. 160, 65, 255
C. 160, 64, 255
D. 170, 65, 255
Niektóre błędne odpowiedzi wynikają z błędnej konwersji wartości szesnastkowych. Na przykład AA w szesnastkowym to 170, a nie 160. Poprawna interpretacja kolorów jest istotna w pracy grafików i programistów front-end.

Pytanie 15

Który z warunków logicznych weryfikuje, czy zmienna całkowita x jest dodatnią liczbą składającą się z dwóch cyfr i jest podzielna przez 4?

A. (x > 0 && x < 100) || (x / 4 == 0)
B. (x > 9 && x < 100) || (x % 4 == 0)
C. (x > 9 && x < 100) && (x % 4 == 0)
D. (x > 9 || x < 100) && (x / 4 == 0)
Warunek z operatorem || (lub) nie zapewnia dokładnej kontroli zakresu i podzielności, co prowadzi do nieprawidłowych wyników. Operacje dzielenia, np. (x / 4 == 0), zamiast operatora modulo, są błędne, ponieważ wynik dzielenia całkowitego nie wykrywa reszty. Sprawdzenie wyłącznie zakresu, bez uwzględnienia podzielności, nie spełnia warunku zadania.

Pytanie 16

Który z wymienionych aktów prawnych odnosi się do ochrony danych osobowych w krajach Unii Europejskiej?

A. Open Source Initiative
B. Creative Commons
C. DMCA
D. GDPR (RODO)
GDPR (RODO) to akt prawny dotyczący ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej. Wprowadza on jednolite zasady przetwarzania danych, zwiększając ochronę prywatności obywateli. RODO daje użytkownikom prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także żądania ich usunięcia (prawo do bycia zapomnianym). Firmy muszą transparentnie informować o celach przetwarzania danych oraz zapewniać odpowiedni poziom zabezpieczeń. Niezastosowanie się do przepisów RODO skutkuje wysokimi karami finansowymi.

Pytanie 17

Jakie jest przeznaczenie komentarzy w kodzie źródłowym programu?

A. Do definiowania zmiennych globalnych
B. Do optymalizacji wydajności kodu
C. Do dokumentowania działania kodu i ułatwienia jego zrozumienia
D. Do uruchamiania kodu w trybie debugowania
Komentarze w kodzie źródłowym programu pełnią kluczową rolę w dokumentowaniu działania aplikacji. Dzięki nim programiści mogą opisywać, co robią poszczególne fragmenty kodu, jakie funkcje realizują oraz jakie są zależności między modułami. Komentarze nie wpływają na działanie programu, ale znacząco ułatwiają pracę nad nim w przyszłości, zwłaszcza gdy projekt jest rozwijany przez wielu programistów lub po dłuższej przerwie. Komentarze poprawiają czytelność kodu, minimalizując ryzyko błędów wynikających z niejasności lub złej interpretacji działania aplikacji. W dobrze napisanym kodzie komentarze są używane strategicznie – opisują kluczowe algorytmy, niestandardowe rozwiązania oraz obszary wymagające szczególnej uwagi. Przejrzysty i dobrze udokumentowany kod to fundament skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 18

Zgodnie z dokumentacją dotyczącą menu Navbar z biblioteki Bootstrap 4, w celu stworzenia menu należy zdefiniować listę

Ilustracja do pytania
A. < ol class="navbar-nav" > ... < /ol>
B. < ul class="navbar-nav" > ... < /ul>
C. < ol class="a, .nav-item" > ... < /ol>
D. < ul class="a, .nav-item" > ... < /ul>
Aby utworzyć menu nawigacyjne w Bootstrap 4, należy użyć listy

Pytanie 19

Która z wymienionych sytuacji stanowi naruszenie praw autorskich?

A. Udostępnianie filmu objętego prawami autorskimi bez zgody właściciela
B. Tworzenie kopii zapasowej legalnie zakupionego programu
C. Używanie programu typu open-source zgodnie z warunkami licencji
D. Nabycie licencji na oprogramowanie
Publikowanie filmu chronionego prawami autorskimi bez zgody właściciela jest naruszeniem praw autorskich. Prawa autorskie chronią twórców przed nieuprawnionym kopiowaniem, dystrybucją i rozpowszechnianiem ich dzieł. W przypadku filmów, muzyki czy oprogramowania, każde użycie bez odpowiednich licencji lub zgody właściciela jest niezgodne z prawem. Twórcy mają prawo do wynagrodzenia za swoją pracę, a naruszenia mogą skutkować wysokimi grzywnami, a nawet postępowaniem sądowym. Przestrzeganie praw autorskich wspiera rozwój kultury i technologii, chroniąc interesy twórców.

Pytanie 20

Wskaż algorytm sortowania, który nie jest stabilny?

A. sortowanie przez wstawianie
B. sortowanie bąbelkowe
C. sortowanie szybkie
D. sortowanie przez zliczanie
Sortowanie bąbelkowe (Bubble Sort) jest stabilne, ponieważ nie zmienia kolejności elementów o równej wartości. Sortowanie przez wstawianie (Insertion Sort) również zachowuje stabilność. Sortowanie przez zliczanie (Counting Sort) to algorytm stabilny, szczególnie efektywny dla danych o ograniczonym zakresie wartości.

Pytanie 21

Po uruchomieniu podanego kodu w języku C++ w konsoli pojawi się ciąg liczb

Ilustracja do pytania
A. 1 2 3 4 5
B. 2 3 4 5 6
C. 1 2 3 4 5 6
D. 2 3 4 5 6 7
Kod w C++ wyświetla ciąg liczb '2 3 4 5 6', co wynika z iteracyjnego zwiększania wartości początkowej w pętli. Algorytm startuje od wartości 2 i zatrzymuje się przed osiągnięciem 7, co skutkuje wyświetleniem kolejnych liczb.

Pytanie 22

W jaki sposób procesor nawiązuje komunikację z pamięcią podręczną (cache)?

A. Bezpośrednio, omijając mostki systemowe
B. Za pomocą systemu przerwań
C. Poprzez linie danych w magistrali systemowej
D. Używając wyłącznie pamięci RAM
Procesor komunikuje się z pamięcią podręczną (cache) za pomocą linii danych w magistrali systemowej, co jest kluczowym elementem architektury komputerowej. Magistrala systemowa to zestaw ścieżek, które umożliwiają przesyłanie danych pomiędzy różnymi komponentami systemu, w tym procesorem, pamięcią RAM oraz pamięcią podręczną. Pamięć podręczna działa jako bufor, który przechowuje najczęściej używane dane, co pozwala na znaczne zwiększenie szybkości operacji, ponieważ dostęp do pamięci cache jest znacznie szybszy niż dostęp do pamięci RAM. W standardach takich jak Intel's QuickPath Interconnect (QPI) czy AMD's HyperTransport, linie danych odgrywają kluczową rolę w efektywnej komunikacji, co przekłada się na ogólną wydajność systemu. Przykładowo, w nowoczesnych procesorach wielordzeniowych, każda rdzeń może mieć własną pamięć podręczną, a komunikacja za pomocą magistrali pozwala na synchronizację danych pomiędzy tymi rdzeniami oraz współdzielenie zasobów. Efektywne zarządzanie pamięcią podręczną i magistralą jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej wydajności w obliczeniach oraz przetwarzaniu danych.

Pytanie 23

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej wykorzystywane do budowy aplikacji na platformę Android?

A. Visual Studio
B. PyCharm
C. XCode
D. Android Studio
XCode to IDE przeznaczone do tworzenia aplikacji na systemy iOS oraz macOS, a nie na Androida. Visual Studio to środowisko wykorzystywane głównie do programowania aplikacji na Windows, choć z odpowiednimi rozszerzeniami umożliwia tworzenie aplikacji na Androida, to Android Studio jest bardziej kompleksowym narzędziem w tym zakresie. PyCharm to środowisko dedykowane językowi Python i służy do budowy aplikacji desktopowych, webowych lub narzędzi analitycznych, ale nie jest przeznaczone do tworzenia aplikacji mobilnych na Androida.

Pytanie 24

Fragment kodu w języku JavaScript to

Ilustracja do pytania
A. definicja funkcji strzałkowej
B. prototyp metody klasy
C. prototyp interfejsu
D. definicja zmiennej typu tablicowego
Kod w JavaScript opisuje definicję funkcji strzałkowej, która jest nowoczesnym i bardziej zwięzłym sposobem definiowania funkcji. Funkcje strzałkowe mają też specyficzne zachowanie w kontekście 'this', co czyni je często preferowanymi przy pracy z obiektami i metodami callback.

Pytanie 25

Który z wymienionych objawów może sugerować nagłe zagrożenie dla zdrowia?

A. Ostry ból w klatce piersiowej
B. Zwiększona efektywność pracy
C. Intensywne pocenie się w gorącym otoczeniu
D. Obniżony nastrój w ciągu dnia
Ostry ból w klatce piersiowej to jeden z najbardziej alarmujących objawów wskazujących na nagłe zagrożenie zdrowotne, takie jak zawał serca lub zatorowość płucna. Tego rodzaju ból jest często opisywany jako gniotący, ściskający lub rozlewający się na inne części ciała, takie jak ramię, szyja czy żuchwa. W takich przypadkach kluczowe jest szybkie wezwanie pomocy medycznej, ponieważ każda minuta opóźnienia może zwiększyć ryzyko powikłań lub śmierci. Edukacja w zakresie rozpoznawania tego objawu może uratować życie, dlatego tak ważne jest rozróżnianie go od innych mniej groźnych objawów.

Pytanie 26

Jakie są cechy testów interfejsu?

A. Sprawdzają prawidłowość pracy elementów graficznych oraz interakcji użytkownika z aplikacją
B. Analizują wydajność aplikacji w czasie rzeczywistym
C. Weryfikują zgodność aplikacji z przepisami prawnymi
D. Ulepszają kod aplikacji
Testy interfejsu użytkownika (UI) mają na celu sprawdzenie, czy elementy graficzne aplikacji są prawidłowo wyświetlane i czy interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z założeniami. Testy UI pozwalają na wykrycie błędów w układzie, responsywności oraz dostępności aplikacji. Dzięki tym testom możliwe jest zapewnienie, że aplikacja jest intuicyjna i estetyczna, co bezpośrednio wpływa na satysfakcję użytkownika.

Pytanie 27

Z podanej definicji pola licznik można wywnioskować, iż

Ilustracja do pytania
A. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy i nie może być zmieniana
B. pole jest związane z określoną instancją klasy i jego wartość jest unikalna tylko dla tej instancji
C. pole nie może być zmieniane w kodzie klasy
D. bieżąca wartość pola jest wspólna dla wszystkich instancji klasy
Pole charakterystyczne dla jednej instancji klasy oznacza, że jest to pole niestatyczne (instancyjne). Jeśli pole nie może być modyfikowane, jest oznaczone jako final (w Java) lub const (w C#), co nie jest równoznaczne z polem statycznym. Brak możliwości modyfikacji nie oznacza współdzielenia wartości przez wszystkie instancje klasy.

Pytanie 28

W jednostce centralnej, za obliczenia na liczbach zmiennoprzecinkowych odpowiada

A. AU
B. IU
C. ALU
D. FPU
IU to jednostka, która ma do czynienia z liczbami całkowitymi, a nie zmiennoprzecinkowymi. ALU, czyli jednostka arytmetyczno-logiczna, wykonuje różne podstawowe operacje, ale nie jest stworzona do pracy z liczbami zmiennoprzecinkowymi. A AU to jednostka, która przechowuje wyniki, ale sama nie oblicza skomplikowanych rzeczy na liczbach zmiennoprzecinkowych.

Pytanie 29

Jakie z wymienionych czynności można zrealizować przy pomocy składnika statycznego danej klasy?

A. Wywołanie destruktora klasy bez jej usuwania
B. Zachowanie wartości wspólnych dla wszystkich instancji klasy
C. Umożliwienie dzielenia pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy
D. Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdej instancji
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości wspólne dla wszystkich instancji danej klasy. Oznacza to, że niezależnie od liczby utworzonych obiektów, istnieje tylko jedna kopia składowej statycznej, która jest współdzielona przez wszystkie instancje. Składowe statyczne są często wykorzystywane do przechowywania liczników, stałych wartości lub danych konfiguracyjnych. Metody statyczne mogą być wywoływane bezpośrednio na klasie, bez konieczności tworzenia obiektu, co czyni je niezwykle użytecznymi w przypadku funkcji narzędziowych.

Pytanie 30

Jakie znaczenie ma termin "hierarchia dziedziczenia" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zespół metod i pól posiadających ten sam modyfikator dostępu
B. Układ klas, który ogranicza występowanie dziedziczenia wielokrotnego
C. Zbiór klas, które nie mają wspólnych powiązań
D. Układ klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą cechy od klas bazowych
Hierarchia dziedziczenia to fundamentalna koncepcja programowania obiektowego, polegająca na organizacji klas w strukturę, w której klasy pochodne dziedziczą właściwości (pola i metody) od klas bazowych. Pozwala to na wielokrotne wykorzystanie kodu, co zwiększa jego modularność i zmniejsza redundancję. Klasa bazowa dostarcza ogólne cechy i metody, podczas gdy klasy pochodne rozszerzają lub modyfikują tę funkcjonalność, dostosowując ją do bardziej specyficznych wymagań. Przykładem jest klasa 'Pojazd', po której mogą dziedziczyć klasy 'Samochód' i 'Motocykl', zachowując wspólne atrybuty, takie jak 'maksymalna prędkość' czy 'masa'.

Pytanie 31

Jakie narzędzie najlepiej sprawdza się w przekształcaniu liczby szesnastkowej na binarną?

A. Aplikacja internetowa
B. Program do edycji tekstu
C. Program do arkuszy kalkulacyjnych
D. Kalkulator programisty
Kalkulator programisty jest najbardziej odpowiednim narzędziem do konwersji liczby szesnastkowej na binarną ze względu na swoje wyspecjalizowane funkcje matematyczne i programistyczne. Narzędzia te umożliwiają użytkownikom łatwe przekształcanie różnych systemów liczbowych, w tym konwersji z systemu szesnastkowego (hex) na system binarny. Kalkulatory programistyczne często zawierają dedykowane opcje dla konwersji liczbowej, co pozwala na szybkie i dokładne uzyskanie wyników bez potrzeby stosowania skomplikowanych algorytmów lub wzorów. Na przykład, aby przekształcić liczbę szesnastkową '1A' na binarną, użytkownik wprowadza '1A' do kalkulatora, a wynik '00011010' zostaje automatycznie wygenerowany. Dodatkowo, wiele kalkulatorów programistycznych jest zgodnych z międzynarodowymi standardami, co zapewnia ich wiarygodność w obliczeniach. Warto również zauważyć, że kalkulatory programistyczne mogą obsługiwać konwersje z różnych systemów liczbowych, co czyni je wszechstronnym narzędziem w pracy z danymi cyfrowymi i kodowaniem. Dzięki temu, kalkulator programisty stanowi idealne rozwiązanie dla programistów i inżynierów, którzy regularnie pracują z różnymi formatami danych.

Pytanie 32

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Detection of logical errors during program execution
B. Executing code step by step
C. Generating an executable file
D. Real-time translation of instructions
Tłumaczenie instrukcji w czasie rzeczywistym to coś, co robi interpreter, a nie kompilator. Jeśli chodzi o błędy logiczne, to są one wykrywane podczas debugowania albo testów – nie podczas samego wykonywania kodu. Debugger zajmuje się wykonywaniem kodu krok po kroku, a kompilacja to coś zupełnie innego, bo nie dzieje się na żywo. Kompilacja przetwarza kod przed jego uruchomieniem, co różni ją od interpretacji. Takie podejście ma swoje plusy i minusy, ale na pewno warto je znać.

Pytanie 33

Jaką strukturę danych stosuje się w algorytmie BFS (przeszukiwanie wszerz)?

A. Graf
B. Kolejka
C. Tablica
D. Zbiór
Stos jest używany w algorytmie DFS (przeszukiwanie w głąb), a nie w BFS, ponieważ DFS eksploruje możliwie najgłębiej dany graf, zanim wróci do poprzedniego poziomu. Lista jest używana jako struktura ogólnego przeznaczenia, ale nie jest podstawowym narzędziem w algorytmie BFS. Drzewa są strukturą danych, którą BFS może przeszukiwać, ale sama struktura drzewa nie jest narzędziem używanym w algorytmie BFS – to kolejka pełni tę funkcję, przechowując wierzchołki do odwiedzenia.

Pytanie 34

W sekcji, która odpowiada za obsługę wyjątku wygenerowanego przez aplikację, należy to zdefiniować

A. catch
B. finally
C. try
D. throw
Sekcja 'catch' w programowaniu obsługuje wyjątki, które mogą zostać wygenerowane podczas wykonywania programu. Pozwala to na przechwycenie błędów i odpowiednie zareagowanie, co zapobiega nieoczekiwanym awariom. Mechanizm try-catch jest fundamentalny dla zapewnienia stabilności aplikacji i minimalizacji błędów krytycznych.

Pytanie 35

Jakie informacje można uzyskać na temat metod w klasie Point?

Ilustracja do pytania
A. Zawierają błąd, ponieważ nazwy metod powinny być różne.
B. Są przeciążone.
C. Zawierają przeciążenie operatora.
D. Służą jako konstruktory w zależności od liczby argumentów.
Metody klasy Point są przeciążone, co oznacza, że mogą mieć tę samą nazwę, ale różnią się liczbą lub typem parametrów. Przeciążenie metod to jedna z podstawowych technik programowania obiektowego, która pozwala na bardziej elastyczne projektowanie kodu. Dzięki temu programista może tworzyć metody dostosowane do różnych sytuacji, zachowując spójność nazw i intuicyjność użycia. To zwiększa czytelność i utrzymanie kodu, ponieważ wywołania metod o tej samej nazwie, ale różnych parametrach, są łatwe do zrozumienia i odnalezienia.

Pytanie 36

Kod w bibliotece React.js oraz w frameworku Angular, który został zaprezentowany, ma na celu wyświetlenie

Ilustracja do pytania
A. tylko napisu BTN_1
B. wyłącznie przycisku oraz obsłużenie zdarzenia click, które ono generuje
C. liczby kliknięć przycisku
D. wartości 0 po naciśnięciu przycisku
Wyświetlanie samego przycisku bez licznika jest możliwe, ale nie spełnia założeń tego fragmentu kodu. Generowanie liczby 0 po kliknięciu sugeruje błędne zarządzanie stanem komponentu. Wyświetlanie napisu BTN_1 wskazuje na statyczny tekst, który nie zmienia się w odpowiedzi na interakcję użytkownika.

Pytanie 37

Kod zaprezentowany w filmie w języku C++ nie przechodzi kompilacji. Co należy zmodyfikować w tym kodzie, aby kompilacja odbyła się bez błędów?

A. zadeklarować zmienną sprawdz przed jej wykorzystaniem w linii 11
B. naprawić błąd w funkcji sprawdz, który polega na braku nawiasów {} w pętli for
C. dodać deklarację funkcji sprawdz przed funkcją main
D. poprawnie zapisać warunek w instrukcji if w linii 11, np. sprawdz(x)==true
Błąd warunku if – Choć poprawny, nie jest przyczyną problemu z kompilacją. Brak nawiasów – Może prowadzić do błędów logicznych, ale nie uniemożliwia kompilacji. Deklaracja zmiennej – Brak zmiennej to inny rodzaj błędu, który może pojawić się na późniejszym etapie.

Pytanie 38

Jakie są kluczowe etapy realizacji projektu programistycznego?

A. Planowanie, analiza, implementacja, wdrożenie
B. Planowanie, projektowanie, debugowanie, konserwacja
C. Analiza, implementacja, testowanie, aktualizacja
D. Projektowanie, testowanie, aktualizacja, implementacja
Projektowanie i debugowanie to istotne części implementacji, ale nie występują jako odrębne fazy cyklu życia projektu. Testowanie jest istotne, ale stanowi część fazy wdrożenia lub implementacji. Aktualizacja następuje po wdrożeniu i konserwacji systemu, więc nie jest to podstawowa faza w cyklu życia projektu, lecz element utrzymania i rozwoju oprogramowania.

Pytanie 39

Jaką nazwę elementu interfejsu należy wprowadzić w pierwszej linii kodu, na miejscu

Ilustracja do pytania
A. Spinner
B. Switch
C. SeekBar
D. RatingBar
Kontrolka 'Switch' to taki przycisk, który służy do zmiany stanu, na przykład włączania i wyłączania czegoś. W Androidzie mamy klasę Switch, która często jest używana do aktywacji lub dezaktywacji różnych funkcji w ustawieniach aplikacji. Moim zdaniem, to bardzo przydatne narzędzie, bo pozwala użytkownikom łatwo zarządzać opcjami.

Pytanie 40

Co to jest framework?

A. narzędzie przeznaczone do opracowywania, edytowania, testowania i uruchamiania oprogramowania
B. zbiór procedur, danych oraz złożonych typów danych używanych w kodzie źródłowym aplikacji
C. oprogramowanie, które za pomocą metody drag and drop pozwala na stworzenie interfejsu aplikacji
D. platforma programistyczna oferująca określone komponenty oraz narzucająca szkielet lub metodologię tworzenia aplikacji
Framework to platforma programistyczna, która dostarcza gotowe komponenty i narzuca określony sposób tworzenia aplikacji. Ułatwia rozwój oprogramowania, eliminując potrzebę pisania kodu od zera.