Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 4 czerwca 2025 06:18
  • Data zakończenia: 4 czerwca 2025 06:29

Egzamin zdany!

Wynik: 39/40 punktów (97,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Odpowiednia liczba oddechów w spoczynku dla noworodków oraz niemowląt to około

A. 60-70/min
B. 40-50/min
C. 20-30/min
D. 12-19/min
Prawidłowa liczba oddechów w spoczynku u noworodków i niemowląt wynosi 40-50 na minutę, co jest zgodne z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi monitorowania i oceny stanu zdrowia dzieci. Noworodki i małe dzieci mają znacznie wyższą częstość oddechów w porównaniu do dorosłych, co wynika z ich mniejszych płuc oraz wyższego metabolizmu. Wyższa częstość oddechów jest niezbędna do zapewnienia odpowiedniego poziomu tlenu oraz usunięcia dwutlenku węgla. W praktyce, podczas oceny noworodków, pielęgniarki i lekarze korzystają z pomiarów częstości oddechów jako jednego z kluczowych parametrów życiowych, które pozwalają na szybką ocenę stanu zdrowia dziecka. Ponadto, zrozumienie tych wartości ma istotne znaczenie w kontekście diagnozowania ewentualnych patologii, takich jak infekcje układu oddechowego czy niewydolność oddechowa, które mogą być krytyczne w pierwszych miesiącach życia. Warto także pamiętać, że różne czynniki, takie jak temperatura otoczenia, aktywność fizyczna, czy stan emocjonalny, mogą wpływać na częstość oddechów, dlatego należy monitorować parametry w kontekście całkowitego stanu zdrowia dziecka.

Pytanie 2

Ostatecznym skutkiem przewlekłej choroby dla psychiki dziecka są zaburzenia

A. żywienia
B. osobowości
C. snu
D. ruchowe
Odpowiedź 'osobowości' jest poprawna, ponieważ przewlekłe choroby mogą znacząco wpływać na rozwój psychiczny dzieci, prowadząc do zaburzeń osobowości. Długotrwałe cierpienie fizyczne i psychiczne związane z chorobą może zakłócać prawidłowy rozwój emocjonalny oraz społeczny, co w przyszłości może skutkować problemami w relacjach interpersonalnych, obniżoną samooceną i trudnościami w adaptacji do zmian. Dzieci chore mogą doświadczać lęków, depresji oraz problemów z tożsamością, co może prowadzić do rozwoju zaburzeń osobowości. W praktyce ważne jest, aby zapewnić dzieciom wsparcie psychologiczne oraz terapię, która pomoże im radzić sobie z emocjami i wyzwaniami związanymi z chorobą. Standardy opieki psychologicznej zalecają wieloaspektowe podejście, uwzględniające terapię rodzinną, wsparcie rówieśnicze i interwencje behawioralne. Wczesna identyfikacja i interwencja mogą przyczynić się do lepszego funkcjonowania dziecka w przyszłości.

Pytanie 3

Która z poniższych czynności nie jest zgodna z zasadami podawania leków dziecku?

A. Wykorzystanie strzykawki do aplikacji płynnych leków
B. Dawanie antybiotyków z własnej woli
C. Podawanie niektórych leków przeznaczonych dla dorosłych w należytej dawce
D. Podawanie kropli do oczu w pozycji leżącej
Podawanie antybiotyków samodzielnie to na pewno nie jest dobre podejście, zwłaszcza w przypadku dzieci. Takie lekki powinny być stosowane tylko wtedy, gdy lekarz to zaleci. Dlaczego? Bo niewłaściwe użycie może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, a nawet oporności bakterii na leki. To strasznie ważne, by zawsze pytać lekarza przed podaniem jakiegokolwiek leku, łącznie z antybiotykami. Rodzice powinni wiedzieć, jak to działa i jakie mogą być skutki uboczne, dlatego dobrze jest mieć wsparcie specjalisty i stosować się do jego wskazówek.

Pytanie 4

Kiedy u dziecka nagle wystąpi gorączka bez towarzyszących objawów, ostateczna dawka leku przeciwgorączkowego, którą należy podać, jest uzależniona od

A. momentu zażycia leku w ciągu dnia.
B. poziomu temperatury ciała dziecka.
C. wiek i masa ciała dziecka.
D. czasu występowania oraz rodzaju infekcji.
Wiek i masa ciała dziecka to kluczowe czynniki przy ustalaniu jednorazowej dawki leku przeciwgorączkowego. Dzieci mają różne potrzeby farmakologiczne w zależności od tych parametrów, dlatego lekarze lub farmaceuci opracowują dawki na podstawie masy ciała, aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność terapii. Na przykład, ibuprofen jest często dawkowany na podstawie wagi dziecka, co gwarantuje, że nie przekroczona zostanie maksymalna dawka dobowa, a także minimalizuje ryzyko działań niepożądanych. Standardowe wytyczne, takie jak te opracowane przez American Academy of Pediatrics, podkreślają, że przy leczeniu gorączki u dzieci kluczowe jest dostosowanie leczenia do ich indywidualnych potrzeb. Rekomendacje te obejmują również monitorowanie reakcji dziecka na lek oraz ewentualną korektę dawki w przypadku niepożądanych efektów lub braku skuteczności leku.

Pytanie 5

Podczas kąpieli niemowlęcia z ropnymi zmianami skórnymi, aby chronić siebie przed możliwym zakażeniem, opiekunka powinna

A. założyć rękawiczki ochronne
B. umyć jedynie te części ciała, które są zdrowe
C. umyć podopiecznego z użyciem myjki jednorazowej
D. założyć maseczkę ochronną
Użycie rękawiczek ochronnych podczas kąpieli dziecka z ropnymi zmianami na skórze jest kluczowym środkiem ochrony przed ewentualnym zakażeniem. Rękawiczki tworzą barierę między skórą opiekuna a potencjalnymi patogenami, które mogą być obecne w wydzielinie ropnej. Standardy ochrony osobistej w pracy z dziećmi oraz w opiece zdrowotnej zalecają stosowanie rękawiczek w sytuacjach, gdy istnieje ryzyko kontaktu z materiałem zakaźnym. Przykładowo, w środowisku szpitalnym personel medyczny powszechnie używa rękawiczek, aby zminimalizować ryzyko przeniesienia bakterii, wirusów oraz innych patogenów. Rękawiczki powinny być jednorazowe, co zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa, a ich użycie jest zgodne z zasadami higieny i najlepszymi praktykami w zakresie ochrony zdrowia. Po zakończeniu kąpieli rękawiczki należy odpowiednio usunąć, aby zapobiec potencjalnemu zakażeniu. W takich sytuacjach warto także pamiętać o myciu rąk po usunięciu rękawiczek, co jest standardem w procedurach higienicznych.

Pytanie 6

Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. dotyczącą opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat w żłobku dla dwulatków, w przypadku braku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, jeden opiekun może sprawować opiekę najwyżej nad

A. sześciorgiem dzieci
B. ośmiorgiem dzieci
C. dziesięciorgiem dzieci
D. siedmiorgiem dzieci
Zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, maksymalna liczba dzieci przypadająca na jednego opiekuna w żłobku wynosi osiem. Taka regulacja ma na celu zapewnienie odpowiedniej jakości opieki oraz bezpieczeństwa najmłodszych, gdzie opiekun może skutecznie monitorować i reagować na potrzeby dzieci. Praktyczne zastosowanie tej normy jest kluczowe w kontekście rozwoju dzieci, gdyż umożliwia indywidualne podejście i wsparcie w ich codziennych aktywnościach. W sytuacjach, gdy w grupie występują dzieci z różnymi potrzebami, np. z zaburzeniami rozwojowymi, liczba ta ulega zmniejszeniu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie opieki i edukacji wczesnoszkolnej. Utrzymanie odpowiedniej proporcji opiekunów do dzieci wpływa na jakość interakcji oraz możliwość stymulacji rozwoju, co zostało również potwierdzone w badaniach dotyczących efektywności nauczania i rozwoju społecznego dzieci.

Pytanie 7

Jakie materiały powinny być wykluczone podczas technicznych zabaw z małym dzieckiem?

A. Wielobarwne.
B. Srebrne.
C. Drobne.
D. Obszerne.
Drobne materiały, takie jak małe klocki, guziki czy inne detale, powinny być unikane w zabawach techniczno-konstrukcyjnych z małymi dziećmi głównie z powodów bezpieczeństwa. Dzieci w wieku przedszkolnym często wkładają rzeczy do ust, a małe elementy mogą stanowić zagrożenie zadławienia. Przykładowo, według standardów bezpieczeństwa zabawek, takich jak norma EN 71, wszystkie zabawki przeznaczone dla dzieci poniżej 3 roku życia nie mogą zawierać małych części, które mogłyby być połknięte. W związku z tym, aby zapewnić bezpieczne środowisko zabawy, warto wybierać większe elementy, które są łatwe do uchwycenia i manipulowania przez małe rączki. Takie podejście nie tylko minimalizuje ryzyko urazów, ale także wspiera rozwój motoryki małej, ponieważ dzieci uczą się precyzyjnych ruchów i koordynacji. Ponadto, korzystanie z odpowiednich materiałów wspiera kreatywność i wyobraźnię dzieci, które mogą skonstruować różne obiekty bez obaw o swoje bezpieczeństwo.

Pytanie 8

Aby przygotować podstawową masę solną, oprócz wody, należy zastosować sól oraz mąkę w odpowiednich proporcjach?

A. 1:2
B. 2:1
C. 3:1
D. 1:1
Wybór nieodpowiednich proporcji w tworzeniu masy solnej może prowadzić do istotnych problemów z jej właściwościami fizycznymi i użytkowymi. Odpowiedzi sugerujące inne stosunki, takie jak 1:2, 3:1 czy 2:1, zakładają różne ilości soli w stosunku do mąki, co prowadzi do nieprawidłowej konsystencji gotowej masy. Przykładowo, zwiększenie ilości soli w stosunku do mąki (np. 1:2) może spowodować, że masa stanie się zbyt twarda i krucha, co utrudnia jej formowanie i obróbkę. Z kolei zbyt mała ilość soli (np. w proporcji 2:1) może nie zapewnić odpowiedniego zgięcia masy, co skutkuje jej szybszym wysychaniem i łamliwością. Tego rodzaju błędy zazwyczaj wynikają z niepełnego zrozumienia roli, jaką każda z substancji odgrywa w procesie tworzenia masy solnej. Sól nie tylko służy jako konserwant, ale także wpływa na strukturę masy - zbyt duża lub zbyt mała ilość może prowadzić do niepożądanych efektów. Najlepszym podejściem jest wytrwałe trzymanie się sprawdzonych proporcji, aby uzyskać optymalne wyniki w pracy twórczej, co jest poparte doświadczeniem wielu artystów i rzemieślników, którzy doskonale znają zasady tworzenia mas plastycznych.

Pytanie 9

Jakie z wymienionych działań zapobiegawczych w chorobach dziecięcych sprzyja stymulacji układu odpornościowego u dziecka?

A. Szczepienia ochronne
B. Brak interakcji z innymi dziećmi
C. Zachowanie dziecka w czystości
D. Dieta eliminacyjna
Szczepienia ochronne są kluczowym elementem profilaktyki zdrowotnej, szczególnie w chorobach wieku dziecięcego, ponieważ stymulują układ odpornościowy do produkcji przeciwciał przeciwko patogenom. Szczepienia działają na zasadzie wprowadzenia do organizmu osłabionych lub martwych form wirusów i bakterii, co pozwala układowi odpornościowemu na rozpoznanie zagrożeń oraz wykształcenie specyficznych przeciwciał. Przykładowo, szczepienie przeciwko odrze, śwince i różyczce (szczepionka MMR) znacząco obniża ryzyko zachorowania na te groźne choroby. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz krajowych programów szczepień, regularne immunizacje powinny być wprowadzane zgodnie z harmonogramem, co zapewnia nie tylko ochronę indywidualnego dziecka, ale także wspiera tzw. odporność zbiorowiskową, ograniczając rozprzestrzenianie się chorób zakaźnych w społeczeństwie. Warto również podkreślić, że w kontekście globalnych działań zdrowotnych, szczepienia są jednymi z najskuteczniejszych interwencji, które przyczyniły się do znacznego spadku zachorowalności i umieralności wśród dzieci na całym świecie.

Pytanie 10

U dziecka występuje ogólne osłabienie, podwyższona temperatura ciała powyżej 38°, utrzymująca się przez kilka dni, a także ból głowy, mięśni i gardła. Może wystąpić również kaszel, ból w klatce piersiowej, bóle brzucha oraz brak apetytu. Powiększone są migdały podniebienne oraz tylne węzły chłonne. Jaką chorobę wieku dziecięcego może sugerować ten zespół objawów?

A. odra
B. mononukleoza zakaźna
C. krztusiec
D. ospa wietrzna
Mononukleoza zakaźna, znana również jako choroba pocałunków, jest wywoływana przez wirus Epstein-Barr (EBV) i charakteryzuje się symptomami, które są zbieżne z opisanymi w pytaniu. Ogólne osłabienie, gorączka powyżej 38°, ból głowy, mięśni oraz gardła to typowe dolegliwości, które pojawiają się w przebiegu tej choroby. Powiększenie migdałów oraz węzłów chłonnych jest specyficznym objawem mononukleozy, a towarzyszące dolegliwości, takie jak kaszel, ból w klatce piersiowej, czy bóle brzucha, dodatkowo potwierdzają diagnozę. W praktyce medycznej, rozpoznanie mononukleozy opiera się nie tylko na objawach klinicznych, ale również na wynikach badań laboratoryjnych, które mogą wykazać obecność przeciwciał przeciwko wirusowi EBV. Warto również zaznaczyć, że odpowiednie podejście do pacjenta z mononukleozą obejmuje zalecenia dotyczące odpoczynku, nawodnienia oraz unikania wysiłku fizycznego, aby zminimalizować ryzyko powikłań, takich jak pęknięcie powiększonej śledziony. Wiedza na temat mononukleozy jest niezbędna dla pracowników służby zdrowia, aby skutecznie diagnozować i leczyć tę chorobę.

Pytanie 11

Najskuteczniejszym sposobem na zapobieganie próchnicy butelkowej u dziecka jest

A. dobór właściwego smoczka
B. odpowiedni wybór butelki
C. właściwa higiena jamy ustnej
D. staranna obróbka pokarmów stałych
Prawidłowa higiena jamy ustnej jest kluczowym elementem zapobiegania próchnicy butelkowej u dzieci. To schorzenie, znane również jako próchnica zębów mlecznych, najczęściej występuje, gdy cukry zawarte w pokarmach lub napojach pozostałych na zębach dziecka są fermentowane przez bakterie, co prowadzi do ich demineralizacji i ostatecznie do powstania ubytków. Dbanie o higienę jamy ustnej, w tym regularne szczotkowanie zębów dziecka co najmniej dwa razy dziennie, jest podstawą profilaktyki. Używanie odpowiedniego szczoteczka oraz pasty do zębów dostosowanej do wieku dziecka również odgrywa ważną rolę. Dobrą praktyką jest również ograniczanie podaży słodkich napojów i karmienie dziecka w sposób, który minimalizuje kontakt zębów z cukrem. Przykładem może być podawanie wody zamiast soków owocowych, które mogą być bogate w cukry. Rekomendacje stomatologiczne sugerują wizyty kontrolne u dentysty co najmniej raz w roku, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów i edukację rodziców na temat właściwej pielęgnacji zębów ich dzieci.

Pytanie 12

Zgodnie z wytycznymi WHO, kiedy należy rozpocząć higienę jamy ustnej u dziecka?

A. gdy pojawi się pierwszy ząb
B. już w pierwszych dniach życia dziecka
C. po zakończeniu drugiego roku życia przez dziecko
D. po ukończeniu przez dziecko pierwszego roku życia
Zalecenie rozpoczęcia toalety jamy ustnej u dziecka już w pierwszych dniach życia opiera się na zasadach promujących zdrowie jamy ustnej. Choć pierwszy ząb zazwyczaj pojawia się około szóstego miesiąca życia, dbanie o jamę ustną wcześniej jest kluczowe dla zapobiegania późniejszym problemom. W ciągu pierwszych dni życia warto dbać o czystość dziąseł, co można osiągnąć poprzez delikatne przemywanie ich wilgotną gazą lub specjalną chusteczką. Takie działanie nie tylko przyzwyczaja dziecko do higieny jamy ustnej, ale także redukuje ryzyko rozwoju próchnicy zębów mlecznych, które mogą zacząć się formować już w momencie wyrznięcia się pierwszych zębów. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wczesne wdrażanie nawyków higienicznych, aby zminimalizować ryzyko chorób jamy ustnej w późniejszym życiu. Regularne czyszczenie jamy ustnej od najwcześniejszych dni życia stanowi fundament dla zdrowego rozwoju zębów oraz dziąseł.

Pytanie 13

Według modelu piramidy potrzeb Abrahama Maslowa, potrzeba bezpieczeństwa

A. może być zaspokojona po spełnieniu potrzeby szacunku
B. stanowi wierzchołek piramidy
C. może być zaspokojona po zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych
D. stanowi podstawę piramidy
Wiesz, to o bezpieczeństwie w modelu Maslowa to naprawdę ważna sprawa. Musimy najpierw zaspokoić potrzeby fizjologiczne, żeby móc myśleć o bezpieczeństwie. Jak masz już jedzenie, picie i dach nad głową, to dopiero wtedy możesz zacząć martwić się o to, czy jesteś bezpieczny, zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie. Na przykład, w pracy dobrze jest, gdy firma zapewnia pracownikom stabilne warunki i dobre ubezpieczenie – to takie podstawy. Dzięki temu czują się bardziej zaangażowani i lepiej pracują. Moim zdaniem, znajomość tej hierarchii potrzeb jest kluczowa, gdy mówimy o budowaniu zespołu, bo zadowolenie ludzi w pracy to podstawa. Im szczęśliwsi pracownicy, tym lepiej funkcjonująca organizacja, co jest w sumie zupełnie logiczne.

Pytanie 14

Jakie są główne cele pomiarów antropometrycznych w kontekście oceny rozwoju?

A. indywidualnego dorastania
B. zróżnicowania psychicznego
C. wzrastania fizycznego
D. dojrzewania społecznego
Prawidłowa odpowiedź to wzrastanie fizyczne, ponieważ pomiary antropometryczne, takie jak wysokość, masa ciała, obwód głowy czy długość kończyn, bezpośrednio odnoszą się do oceny rozwoju fizycznego jednostki. Wzrost i rozwój ciała są kluczowymi wskaźnikami ogólnego stanu zdrowia oraz postępów w rozwoju dzieci i młodzieży. Pomiary te są szczególnie istotne w kontekście monitorowania norm rozwoju w różnych grupach wiekowych. Przykładowo, w pediatrii lekarze regularnie wykonują pomiary antropometryczne, aby ocenić, czy dziecko rozwija się zgodnie z przyjętymi normami. Praktyki te są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która zaleca regularne monitorowanie wzrostu i masy ciała jako kluczowe elementy oceny zdrowia dzieci. Właściwa interpretacja tych danych pozwala na wczesne wykrywanie problemów zdrowotnych oraz interwencje, które mogą zapobiec późniejszym komplikacjom.

Pytanie 15

Jeśli masa dziecka znajduje się na 75. centylu w siatce centylowej, to oznacza, że w grupie 100 dzieci w tym samym wieku

A. 75 dzieci ma masę równą lub wyższą, a 25 dzieci ma masę równą lub niższą
B. 25 dzieci ma masę równą, a 25 dzieci ma masę niższą
C. 75 dzieci ma masę równą lub niższą, natomiast 25 dzieci ma masę równą lub wyższą
D. 75 dzieci ma masę równą, a 75 dzieci ma masę wyższą
Odpowiedź wskazująca, że 75 dzieci waży tyle samo lub mniej, a 25 dzieci waży tyle samo lub więcej, jest poprawna, ponieważ centylowa siatka wzrostu i masy ciała jest narzędziem statystycznym, które pozwala na porównanie wyników danej grupy dzieci z wynikami populacji odniesienia. W przypadku 75 centyla oznacza to, że 75% dzieci w tej grupie ma masę ciała równą lub niższą od masy ciała dziecka, którego wynik znajdujemy na tym centylu. Z tego wynika, że jedynie 25% dzieci ma masę ciała równą lub wyższą. Takie podejście jest kluczowe w pediatrii, gdzie monitorowanie rozwoju dzieci ma na celu ocenę ich zdrowia oraz identyfikację potencjalnych problemów związanych z niedożywieniem lub otyłością. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest ocena wzrostu i wagi dzieci w szkołach oraz przychodniach zdrowia, co pozwala na wczesne wykrywanie nieprawidłowości. Ponadto, w pracy z dziećmi istotne jest, aby lekarze i dietetycy mieli świadomość, jak interpretować wyniki siatek centylowych, aby móc skutecznie doradzać rodzicom i opiekunom.

Pytanie 16

Zgodnie z hierarchią potrzeb Abrahama Maslowa, potrzeba związana z bezpieczeństwem

A. stanowi wierzchołek hierarchii.
B. jest zaliczana do potrzeb wyższego rzędu.
C. tworzy podstawę hierarchii.
D. należy do potrzeb niższego rzędu.
Odpowiedź 'należy do potrzeb niższego rzędu' jest poprawna, ponieważ w modelu piramidy potrzeb Abrahama Maslowa potrzeby bezpieczeństwa są klasyfikowane jako podstawowe. Model ten podzielił potrzeby ludzkie na pięć poziomów, w których potrzeby niższego rzędu, takie jak potrzeba bezpieczeństwa, są zlokalizowane na drugim poziomie, tuż nad potrzebami fizjologicznymi. Potrzeby bezpieczeństwa obejmują pragnienie stabilności, ochrony przed niebezpieczeństwami oraz zapewnienia zdrowia. Przykładowo, w kontekście miejsca pracy pracownicy oczekują nie tylko wynagrodzenia, ale także zabezpieczeń socjalnych oraz warunków pracy, które minimalizują ryzyko urazów. W praktyce, organizacje powinny dążyć do tworzenia środowiska pracy, w którym pracownicy czują się bezpiecznie, co przekłada się na ich zaangażowanie i efektywność. Dlatego odpowiednie praktyki zarządzania, takie jak ocena ryzyka i wdrażanie procedur bezpieczeństwa, są kluczowe w utrzymywaniu potrzeby bezpieczeństwa na właściwym poziomie, co jest zgodne z najlepszymi standardami w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Pytanie 17

Podstawowe czynności resuscytacyjne u dziecka powinny rozpocząć się od wykonania

A. pięciu oddechów ratowniczych
B. uciśnięć mostka
C. uderzenia przedsercowego
D. dwóch oddechów ratowniczych
Poprawna odpowiedź to wykonanie 5 oddechów ratowniczych. W przypadku dzieci, kiedy występuje zatrzymanie oddechu, kluczowe jest jak najszybsze przywrócenie wentylacji. Zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC), w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia u dzieci należy rozpocząć od 5 oddechów ratowniczych przed przystąpieniem do uciśnięć klatki piersiowej. Takie podejście ma na celu uzupełnienie niedoboru tlenu w organizmie dziecka i uniknięcie uszkodzenia mózgu spowodowanego hipoksją. Przykładowo, w przypadku dziecka, które uległo utonięciu, natychmiastowe wykonanie 5 oddechów ratowniczych może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie i minimalizację powikłań neurologicznych. Ważne jest również, aby oddechy były wykonane skutecznie, co oznacza, że należy odpowiednio zabezpieczyć drogi oddechowe dziecka, aby zapewnić prawidłowy przepływ powietrza. Tego rodzaju praktyki są zgodne z aktualnymi standardami resuscytacji i powinny być znane każdemu, kto ma do czynienia z opieką nad dziećmi.

Pytanie 18

Jakie postępowanie opiekunki jest odpowiednie wobec dziecka z ADHD?

A. Karanie dziecka za niewłaściwe zachowania
B. Dostarczanie dziecku nowych bodźców, aby ciągle miało coś do zrobienia
C. Przyzwyczajanie dziecka do kończenia każdej rozpoczętej czynności
D. Przypominanie dziecku, aby zachowywało się spokojnie i cicho
Przyzwyczajanie dziecka do kończenia każdego rozpoczętego działania jest kluczowym elementem w pracy z dziećmi z ADHD. Dzieci z tym zaburzeniem często mają trudności z koncentracją i dokończeniem zadań, co może prowadzić do frustracji zarówno u nich, jak i u ich opiekunów. Wprowadzanie strategii, które pomagają dziecku nauczyć się kończyć to, co zaczęło, wspiera rozwój umiejętności organizacyjnych oraz samodyscypliny. Na przykład, można stosować techniki takie jak podział zadań na mniejsze etapy oraz wprowadzenie systemu nagród za ukończenie każdej części zadania. Takie podejście jest zgodne z zasadami tworzenia środowiska sprzyjającego nauce, które zakłada, że sukcesy, nawet te małe, budują pewność siebie dziecka oraz motywację do działania. Dodatkowo, warto wykorzystać metody terapeutyczne, takie jak terapia behawioralna, które uczą dzieci umiejętności społecznych oraz technik radzenia sobie z impulsami, co jest niezwykle ważne w kontekście ADHD.

Pytanie 19

W trakcie pierwszego roku życia długość ciała zdrowo rozwijającego się niemowlęcia w odniesieniu do długości przy narodzinach zwiększa się przeciętnie

A. 060%
B. 030%
C. 020%
D. 050%
Dobra robota z wyborem odpowiedzi 50%! To rzeczywiście prawidłowe, bo w pierwszym roku życia dzieci rosną bardzo szybko, zazwyczaj o 50% w porównaniu do długości, jaką miały po urodzeniu. To spory wzrost, szczególnie, że to czas, gdy ich ciała intensywnie się rozwijają. Na przykład, jak dziecko urodziło się z długością 50 cm, to w ciągu roku powinno osiągnąć około 75 cm. Ten przyrost jest zgodny z tym, co mówią wytyczne WHO i inne normy wzrostu, a to ważne, żeby wiedzieć, jak monitorować rozwój dzieci. Wiedząc o tych normach, lekarze mogą szybciej zauważyć ewentualne problemy i dostosować opiekę do potrzeb malucha.

Pytanie 20

Jakiego środka należy użyć do mycia twarzy noworodka?

A. mydła w płynie
B. wody z kranu
C. wody przegotowanej
D. oliwki dla dzieci
Mycie twarzy noworodka wodą przegotowaną jest najlepszą praktyką, ponieważ zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i minimalizuje ryzyko podrażnień. Woda przegotowana jest wolna od niepożądanych mikroorganizmów i zanieczyszczeń, co jest kluczowe w przypadku wrażliwej skóry noworodka. Skóra niemowląt jest znacznie cieńsza i bardziej wrażliwa niż u dorosłych, dlatego wszelkie substancje chemiczne, jak te zawarte w mydłach w płynie, mogą wywołać reakcje alergiczne lub podrażnienia. Używając przegotowanej wody, rodzice mogą mieć pewność, że nie wprowadzają na skórę noworodka żadnych dodatkowych substancji, które mogłyby zaszkodzić. Ponadto, przegotowanie wody jest prostym i efektywnym sposobem na zapewnienie czystości, co wpisuje się w zalecenia pediatrów oraz specjalistów z zakresu dermatologii dziecięcej, którzy podkreślają znaczenie stosowania naturalnych i bezpiecznych metod pielęgnacji skóry noworodków.

Pytanie 21

Z diety dziecka cierpiącego na celiakię należy usunąć pokarmy, które zawierają

A. mleko
B. mąkę pszenną
C. ryż
D. mięso kurczaka
Celiakia jest przewlekłą chorobą autoimmunologiczną, w której organizm reaguje negatywnie na gluten, białko znajdujące się w pszenicy oraz innych zbożach, takich jak żyto i jęczmień. Dlatego też kluczowe jest wykluczenie mąki pszennej z diety osoby chorej na celiakię. Gluten obecny w mące pszennej może prowadzić do uszkodzenia błony śluzowej jelita cienkiego, co skutkuje problemami z wchłanianiem składników odżywczych oraz wywołuje objawy takie jak bóle brzucha, wzdęcia, biegunki czy zmęczenie. W praktyce, osoby z celiakią powinny stosować dietę bezglutenową, która opiera się na produktach naturalnych, takich jak ryż, kukurydza, quinoa, czy warzywa. Ważne jest również, aby zwracać uwagę na etykiety produktów, ponieważ wiele przetworzonych żywności może zawierać gluten jako dodatek. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, dietetycy zalecają regularne konsultacje z lekarzem oraz specjalistą ds. żywienia, aby monitorować postępy i zapewnić odpowiednią podaż składników odżywczych, co jest kluczowe w zarządzaniu celiakią.

Pytanie 22

Od którego miesiąca życia zdrowo rozwijające się niemowlę zaczyna przewracać się z pozycji na brzuchu na plecy oraz siadać, gdy jest podciągane za ręce?

A. Od 8. miesiąca życia
B. Od 9. miesiąca życia
C. Od 6. miesiąca życia
D. Od 3. miesiąca życia
Prawidłowa odpowiedź, że niemowlę zaczyna przewracać się z brzucha na plecy oraz siadać, podciągane za ręce, od 6. miesiąca życia, jest zgodna z ogólnie uznawanymi normami rozwoju psychomotorycznego. W tym okresie życia dzieci rozwijają swoje umiejętności motoryczne oraz koordynację. Przewracanie się z brzucha na plecy jest istotnym krokiem w rozwoju, ponieważ pozwala na większą swobodę ruchu i eksplorację otoczenia. Ponadto, umiejętność siadania z pomocą dorosłego wskazuje na rozwój mięśni brzucha oraz pleców, co jest kluczowe dla dalszych etapów rozwoju, takich jak samodzielne siedzenie czy raczkowanie. Rodzice i opiekunowie powinni wspierać te umiejętności, oferując bezpieczne i stymulujące środowisko do zabawy, w którym dziecko może swobodnie ćwiczyć te ruchy. Dobrą praktyką jest także regularne zachęcanie do przewracania się poprzez umieszczanie zabawek w zasięgu wzroku i ożywiając dziecko, co wspiera rozwój motoryki oraz koordynacji ruchowej.

Pytanie 23

Aby zapobiec krzywicy, zaleca się podawanie niemowlakom w pierwszych sześciu miesiącach życia witaminy D w dobowej dawce wynoszącej

A. 400 IU
B. 800 IU
C. 200 IU
D. 600 IU
Odpowiedź 400 IU jest prawidłowa, ponieważ zalecenia dotyczące profilaktyki krzywicy wskazują, że niemowlęta w pierwszym półroczu życia powinny otrzymywać witaminę D w dawce 400 IU dziennie. Witamina D odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia i fosforu, co jest niezbędne do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Niedobór tej witaminy może prowadzić do krzywicy, schorzenia objawiającego się osłabieniem i deformacjami kości. W praktyce oznacza to, że niemowlęta karmione piersią, które są szczególnie narażone na niedobory, powinny otrzymywać suplementację witaminy D, aby zapewnić odpowiedni poziom tej substancji w organizmie. Warto pamiętać, że dawka 400 IU jest zalecana przez takie organizacje jak Amerykańska Akademia Pediatrii oraz Światowa Organizacja Zdrowia, co świadczy o jej powszechnej akceptacji wśród specjalistów. Zastosowanie tej dawki jest zgodne z aktualnymi standardami zdrowotnymi, co czyni ją najlepszą praktyką w zakresie profilaktyki zdrowotnej w tej grupie wiekowej.

Pytanie 24

Opiekunka, rozmawiając z dzieckiem z umiarkowanym niedosłuchem, nie powinna

A. korzystać z gestów
B. mówić w spokojny sposób, nie za szybko
C. ustawiać się bokiem do dziecka
D. zapewnić, aby jej twarz była widoczna dla dziecka
Dobra robota! Wskazanie, że opiekunka nie powinna stać bokiem do dziecka z umiarkowanym niedosłuchem, to świetna sprawa. Widoczność ust mówiącego jest naprawdę ważna, bo to nie tylko kwestia słuchu, ale też możliwości czytania z ruchu warg. Jak opiekunka stoi bokiem, to dziecko może mieć trudność w zrozumieniu, co się do niego mówi, a to może być frustrujące. Najlepiej, jakby przyjęła pozycję frontalną, żeby dziecko mogło widzieć mimikę i ruchy warg. I pamiętajmy o oświetleniu – twarz opiekunki powinna być dobrze widoczna. Warto też używać prostych słów i gestów, bo to wszystko pomaga w komunikacji i budowaniu relacji.

Pytanie 25

Który z podanych sposobów na zabezpieczenie przed kleszczami podczas spaceru powinno się zastosować u 28-miesięcznego dziecka?

A. Noszenie dziecka tylko w nosidełku lub specjalnej chuście
B. Transportowanie dziecka wyłącznie w wózku
C. Ubranie dziecka w odzież z długimi rękawami i długie spodnie
D. Ubranie dziecka w ciemne ubrania
Dzieciak powinien nosić ciuchy z długim rękawem i długie spodnie, bo to najlepszy sposób na ochronę przed kleszczami. Te małe robaki są najczęściej w trawie i krzakach, a ich ukąszenia mogą być naprawdę groźne, na przykład mogą prowadzić do boreliozy. Jak dziecko ma długie rękawy i spodnie, to skóra ma mniej kontaktu z kleszczami, więc ryzyko ich ukąszenia maleje. Fajnie, jak materiał ubrań jest gęsty i dobrze przylega do ciała, bo wtedy jest dodatkowa ochrona. I warto pomyśleć o jasnych kolorach – łatwiej je wtedy zauważyć. Rodzice powinni po spacerze zawsze sprawdzić ubrania i skórę dziecka, to naprawdę ważne, żeby zminimalizować ryzyko. Dobrze jest też używać repelentów na ubrania, które są bezpieczne dla dzieci, bo to może bardzo pomóc.

Pytanie 26

Jaką technikę plastyczną powinno się zastosować w pracy z dzieckiem, które prawidłowo rozwija się w drugiej połowie 3. roku życia?

A. Wycinanie
B. Modelowanie
C. Malowanie
D. Rozrywanie
Wycinanie to naprawdę super technika plastyczna, która pomaga dzieciakom rozwijać zarówno sprawność manualną, jak i różne zdolności poznawcze, szczególnie w drugiej połowie trzeciego roku życia. W tym czasie maluchy stają się bardziej zwinne w operowaniu rączkami, co świetnie sprawdza się przy nauce precyzyjnych ruchów, takich jak wycinanie. Dzięki tej technice mają okazję poznawać różne kształty i formy, co pobudza ich wyobraźnię oraz rozwija talenty artystyczne. Na przykład, mogą wycinać różne kształty z kolorowego papieru, co nie tylko ćwiczy ich zdolności manualne, ale też pomaga im uczyć się rozpoznawania kolorów i kształtów. Wprowadzenie wycinania do zajęć plastycznych to zgodne z tym, co mówi się o edukacji wczesnoszkolnej, gdzie podkreśla się znaczenie aktywności manualnych w rozwoju dziecka. No i oczywiście wycinanie wspiera też koordynację wzrokowo-ruchową, a kiedy dzieci pracują razem, to dodatkowo rozwija ich umiejętności społeczne, bo dzielą się narzędziami i materiałami.

Pytanie 27

Do symptomów dziecka doświadczającego przemocy zaliczają się między innymi fizyczne objawy zaburzeń lękowych, które obejmują

A. zaburzony obraz samego siebie
B. moczenie nocne oraz problemy ze snem
C. unikanie interakcji społecznych
D. trudności w nauce oraz kłopoty z pamięcią
Moczenie nocne i zaburzenia snu są istotnymi somatycznymi objawami zaburzeń lękowych, które mogą występować u dzieci będących ofiarami przemocy. Te objawy mogą być wynikiem chronicznego stresu oraz traumy, które wpływają na układ nerwowy i procesy snu. Przykładowo, dziecko, które doświadcza przemocy, może mieć trudności z zasypianiem lub przerywany sen, co prowadzi do zmęczenia w ciągu dnia. Moczenie nocne, często wywołane lękiem i obawami, może być manifestacją nieprzepracowanej traumy. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia i American Academy of Pediatrics, ważne jest, aby specjaliści zdrowia psychicznego oraz pedagodzy byli w stanie zidentyfikować te objawy i wprowadzić odpowiednie interwencje, takie jak terapia poznawczo-behawioralna czy wsparcie psychologiczne, które mogą poprawić samopoczucie dzieci oraz ich zdolność do radzenia sobie z lękiem i stresami. W praktyce, rozpoznanie tych objawów i ich związku z doświadczeniem przemocy jest kluczowe w procesie terapeutycznym oraz w tworzeniu bezpiecznego środowiska dla dziecka.

Pytanie 28

Botulizm u niemowląt może wystąpić w przypadku, gdy dziecko spożyje pokarm zanieczyszczony toksyną botulinową

A. kaszy manny
B. jogurtu
C. kleiku ryżowego
D. miodu
Botulizm dziecięcy jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia niemowląt, które może wystąpić w wyniku spożycia pokarmów zawierających toksynę botulinową, wytwarzaną przez bakterie Clostridium botulinum. Miód, jako naturalny produkt pszczeli, jest jednym z najczęstszych źródeł tej toksyny, co czyni go szczególnie niebezpiecznym dla dzieci poniżej 12. miesiąca życia. Niemowlęta mają niedojrzały układ pokarmowy, który jest bardziej podatny na kolonizację bakterii, co zwiększa ryzyko wystąpienia botulizmu. W praktyce oznacza to, że rodzice i opiekunowie powinni unikać podawania miodu małym dzieciom, aby zapobiec ewentualnym komplikacjom zdrowotnym. Warto znać tę informację, aby stosować się do zalecanych norm żywieniowych i przestrzegać zasad bezpieczeństwa żywności, co jest kluczowe w opiece nad niemowlętami. Wiedza na temat zapobiegania botulizmowi dziecięcemu powinna być integralną częścią edukacji zdrowotnej dla rodziców.

Pytanie 29

Opiekunka w żłobku zauważyła, że u dziecka występują liczne siniaki oraz rany w różnym stadium gojenia, a także lęk przed ojcem. Jak powinna postąpić, mając podejrzenia o przemoc w rodzinie?

A. Natychmiast skontaktować się z policją
B. Poinformować dyrektora placówki o swoich obawach
C. Pouczyć rodziców o ich zachowaniu wobec dziecka
D. Zapytać dziecko, czy jest maltretowane
Prawidłowa odpowiedź polega na poinformowaniu dyrektora placówki o swoich podejrzeniach dotyczących przemocy w rodzinie. W sytuacjach, gdy opiekunowie dostrzegają symptomy mogące sugerować przemoc, priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa dziecka oraz działanie zgodnie z procedurami obowiązującymi w danej instytucji. Dyrektor, jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie placówką, ma obowiązek podjąć odpowiednie kroki w celu ochrony dziecka, co może obejmować kontakt z odpowiednimi służbami wsparcia, takimi jak policja lub opieka społeczna. Ważne jest, aby opiekunowie działali zgodnie z procedurami interwencji, które są określone w regulaminach instytucji oraz w wytycznych dotyczących ochrony dzieci. Współpraca z profesjonalistami w tej dziedzinie jest kluczowa, ponieważ mogą oni przeprowadzić dalsze kroki, takie jak ocena sytuacji i udzielenie wsparcia rodzinie. Zgłaszanie podejrzeń nie wymaga udowodnienia przemocy, a jedynie zaobserwowania niepokojących sygnałów, co należy do obowiązków każdego pracownika placówki edukacyjnej.

Pytanie 30

Dziecko potrafi już poprawnie wymówić prawie wszystkie samogłoski, z wyjątkiem nosowych. Z spółgłoskami radzi sobie z: p, b, m, t, d, n, k, ś, a czasami ć. Inne spółgłoski zastępuje innymi, które są podobne pod względem miejsca artykulacji. Grupę spółgłoskową upraszcza. Cechą charakterystyczną mowy dziecka jest wymawianie jedynie pierwszej sylaby lub końcówki.

Umiejętności te w obszarze rozwoju mowy dziecka odnoszą się do określonego przez Leona Kaczmarka etapu

A. wyrazu.
B. zdania.
C. specyficznej mowy dziecięcej.
D. melodii.
Odpowiedź "wyrazu" jest prawidłowa, ponieważ w kontekście rozwoju mowy dziecka, okres wyrazu odnosi się do etapu, w którym maluch zaczyna używać słów, zarówno w formie pojedynczej, jak i w prostych zdaniach. W tym czasie dziecko opanowuje podstawowe dźwięki i struktury językowe. Przykładowo, dziecko może używać samogłosków i niektórych spółgłoskowych, jednak zdarza się, że wymawia je w uproszczony sposób, na przykład zastępując trudniejsze dźwięki ich prostszymi odpowiednikami. Taki etap rozwoju mowy jest kluczowy, ponieważ umożliwia dziecku komunikację, a także rozwija jego umiejętności społeczne. W praktyce, nauczyciele i rodzice powinni wspierać dzieci w tym okresie, zachęcając je do mówienia i wprowadzając nowe słowa poprzez zabawę, co sprzyja ich późniejszemu rozwojowi językowemu oraz umiejętności wyrażania się. Warto również korzystać z materiałów edukacyjnych, które oferują ciekawe formy nauki, takie jak piosenki czy rymowanki, co sprzyja przyswajaniu nowych dźwięków i słów.

Pytanie 31

Aby pomóc dziecku z zapaleniem płuc w odksztuszaniu zalegającej wydzieliny z dróg oddechowych, oklepywanie klatki piersiowej powinno być przeprowadzone tuż po

A. jedzeniu.
B. wyczyszczeniu jamy ustnej.
C. wypiciu płynu.
D. inhalacji.
Oklepywanie klatki piersiowej po zrobieniu inhalacji to naprawdę dobry pomysł. Chodzi o to, że jak drogi oddechowe są nawilżone i rozszerzone, to łatwiej jest odkrztuszać wydzielinę. Inhalacje pomagają, bo rozrzedzają śluz, co ułatwia jego usunięcie. Po inhalacji, zwłaszcza jak podajemy leki, takie jak bronchodilatatory, warto wykonać oklepywanie klatki piersiowej. To pomaga w oczyszczaniu dróg oddechowych. Dobrze jest przez chwilę skupić się na górnej części klatki piersiowej, bo tam często zbiera się najwięcej wydzieliny. A jeśli chodzi o pozycję – dzieci powinny być lekko pochylone do przodu. To naprawdę zwiększa efektywność oklepywania. Można się na tym oprzeć, bo to wszystko jest zgodne z wytycznymi WHO oraz lokalnymi standardami medycznymi, które mówią, że kompleksowe podejście do leczenia chorób układu oddechowego to kluczowa sprawa.

Pytanie 32

Według wytycznych dotyczących żywienia zdrowych niemowląt opracowanych przez Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dziecka, podroby można wprowadzać do diety prawidłowo rozwijającego się malucha po osiągnięciu przez niego

A. 12. miesiąca życia
B. 36. miesiąca życia
C. 18. miesiąca życia
D. 24. miesiąca życia
Podanie podrobów niemowlętom dopuszczone jest według standardów Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dziecka po ukończeniu 36. miesiąca życia. W tym okresie układ pokarmowy dziecka jest na tyle rozwinięty, aby skutecznie trawić bogate w białko oraz żelazo składniki, które znajdują się w podrobach, takie jak wątroba czy serca. Warto zwrócić uwagę, że podroby są uznawane za wartościowe źródło składników odżywczych, ale ich wprowadzenie do diety powinno być przemyślane i dostosowane do etapu rozwoju dziecka. Zaleca się, aby rodzice zaczynali od niewielkich porcji, obserwując reakcje organizmu, co pozwoli zminimalizować ryzyko alergii pokarmowych. Podczas wprowadzania nowych produktów do diety, należy także kierować się zasadą stopniowego wprowadzania, co jest zgodne z zaleceniami ekspertów. Znajomość tych zasad pomoże zapewnić zdrowy rozwój dziecka oraz uniknąć potencjalnych problemów zdrowotnych.

Pytanie 33

Zaburzenia mowy charakteryzujące się błędną wymową jednego lub więcej dźwięków to

A. dyskalkulia
B. dysgrafia
C. dyslalia
D. dysfagia
Dyslalia to zaburzenie mowy charakteryzujące się nieprawidłową artykulacją głosek, co prowadzi do trudności w wymawianiu dźwięków mowy. Osoby z dyslalią mogą mieć problemy z prawidłowym artykułowaniem pojedynczych dźwięków lub całych grup fonemicznych, co może wpływać na ich zdolność do efektywnego komunikowania się. Przykładowo, dziecko z dyslalią może mylić dźwięki "s" i "z", co skutkuje wymawianiem słowa „słoń” jako „złoń”. W praktyce terapeutycznej często stosuje się ćwiczenia artykulacyjne, które pomagają pacjentom poprawić ich umiejętności wymawiania głosek. Warto zwrócić uwagę na znaczenie wczesnej diagnozy i interwencji, ponieważ skuteczna terapia może znacznie poprawić zdolności komunikacyjne i wpływać na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci. Specjaliści w dziedzinie logopedii korzystają z różnych metod, takich jak terapia behawioralna, która kładzie nacisk na pozytywne wzmocnienie, aby wspierać pacjentów w pokonywaniu trudności związanych z dyslalią.

Pytanie 34

Aby zdezynfekować zmiany ropne na skórze niemowlęcia, opiekunka powinna przeprowadzić kąpiel z dodatkiem

A. soli kuchennej
B. antybiotyku
C. nadmanganianu potasu
D. krochmalu
Nadmanganian potasu to substancja o działaniu dezynfekującym i antyseptycznym, która jest powszechnie stosowana w dermatologii do odkażania ran i zmian skórnych, w tym ropnych. Jego właściwości utleniające skutecznie eliminują bakterie, wirusy i grzyby, co czyni go skutecznym środkiem w przypadku infekcji skórnych u niemowląt. W praktyce, kąpiele z dodatkiem nadmanganianu potasu powinny być stosowane w odpowiednich stężeniach, aby zminimalizować ryzyko podrażnień skóry. Zwykle stosuje się roztwór o jasnoróżowym zabarwieniu. Takie zabiegi są zalecane zgodnie z normami w opiece nad dziećmi oraz praktykami w leczeniu dermatologicznym, co potwierdzają liczne badania. Należy jednak pamiętać, że przed zastosowaniem nadmanganianu potasu warto skonsultować się z pediatrą lub dermatologiem, aby ustalić, czy jest to odpowiednia metoda dla konkretnego przypadku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie zdrowia.

Pytanie 35

Jaką umiejętność potrafi właściwie zrealizować 6-miesięczne rozwijające się niemowlę?

A. Przekręcić się z brzuszka na plecy
B. Stać bez jakiejkolwiek podpory
C. Usiąść z pozycji leżącej bez wsparcia
D. Stać przy wsparciu
Odpowiedź "Przekręcić się z brzuszka na plecy" jest poprawna, ponieważ w wieku sześciu miesięcy niemowlęta zazwyczaj osiągają kluczowy kamień milowy w rozwoju motorycznym. Umiejętność obracania się z brzuszka na plecy wskazuje na rozwój siły mięśniowej oraz koordynacji ruchowej. Proces ten wymaga od dziecka zaangażowania mięśni brzucha oraz ramion, co jest istotne dla dalszego rozwoju umiejętności motorycznych, takich jak siadanie czy czworakowanie. W praktyce, rodzice mogą wspierać ten proces, zachęcając niemowlę do zabawy na podłodze oraz oferując różnorodne bodźce wizualne lub dźwiękowe, które skłonią je do ruchu. Dobrą praktyką jest również regularne monitorowanie rozwoju dziecka według wytycznych pediatrycznych, co pozwala na wczesne identyfikowanie ewentualnych opóźnień w rozwoju. Warto zaznaczyć, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a umiejętności mogą się różnić, jednak przewidywane umiejętności w tym wieku są zgodne z ogólnym rozwojem dziecka.

Pytanie 36

Jak powinno się kąpać dziecko z atopowym zapaleniem skóry?

A. Kąpiel trzy razy dziennie w wodzie o temperaturze 37-37,5°C, bez użycia preparatów natłuszczających
B. Kąpiel raz dziennie w wodzie o temperaturze 37-37,5°C, z dodatkiem emolientu
C. Kąpiel dwa razy dziennie w wodzie o temperaturze 39°C, z zastosowaniem emolientu
D. Kąpiel raz dziennie w wodzie o temperaturze 39°C, bez użycia preparatów natłuszczających
Prawidłowa odpowiedź dotyczy kąpieli dziecka z atopowym zapaleniem skóry, która powinna odbywać się raz dziennie w wodzie o temperaturze 37-37,5°C, z dodatkiem emolientu. Taka temperatura jest optymalna, ponieważ nie podrażnia skóry i nie prowadzi do jej przegrzania, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci z atopowym zapaleniem skóry. Emolienty natomiast pełnią kluczową rolę w nawilżaniu i ochronie bariery lipidowej skóry, co jest niezbędne do łagodzenia objawów atopowego zapalenia. Regularne stosowanie emolientów, szczególnie podczas kąpieli, pozwala na tworzenie filmu ochronnego, który redukuje odparowywanie wody ze skóry i zmniejsza uczucie suchości. Zgodnie z wytycznymi dermatologicznymi, kąpiele powinny być krótkie, a temperatura wody umiarkowana, co sprzyja lepszemu wchłanianiu nawilżających substancji. Na zakończenie kąpieli zaleca się nałożenie dodatkowej warstwy emolientu, co wzmacnia efekty nawilżające i przynosi ulgę w stanach zapalnych. Tego rodzaju praktyki są zgodne z aktualnymi standardami w leczeniu atopowego zapalenia skóry.

Pytanie 37

Tworząc pomoce dydaktyczne z 3-letnimi dziećmi, należy pamiętać, aby unikać używania materiałów

A. ostrych
B. mokrych
C. suchych
D. dużych
Odpowiedź, że należy unikać materiałów ostrych, jest absolutnie kluczowa w kontekście przygotowywania pomocy dydaktycznych dla 3-letnich dzieci. W tym wieku dzieci są niezwykle ciekawskie, co może prowadzić do ryzykownych sytuacji, jeśli mają dostęp do przedmiotów, które mogą spowodować skaleczenia lub inne urazy. Właściwe podejście do planowania zajęć edukacyjnych dla małych dzieci powinno bazować na zasadach bezpieczeństwa, które są kluczowe w pracy z dziećmi w tym przedziale wiekowym. Należy korzystać z materiałów, które są dostosowane do ich umiejętności manualnych i które nie stanowią zagrożenia. Na przykład, zamiast używać nożyczek z ostrymi krawędziami, można zastosować nożyczki z zaokrąglonymi końcami, które są bezpieczniejsze. Zgodnie z wytycznymi organizacji zajmujących się edukacją dzieci, takie jak National Association for the Education of Young Children (NAEYC), istotne jest, aby podejmować decyzje dotyczące wyboru materiałów w sposób, który promuje zarówno rozwój, jak i bezpieczeństwo dzieci. Bezpieczeństwo w edukacji wczesnoszkolnej to fundament, który umożliwia dzieciom eksplorację i naukę w bezpiecznym środowisku.

Pytanie 38

Temperatura powietrza na zewnątrz, przy której nie powinno się wychodzić na spacer z niemowlęciem mającym 3 miesiące, wynosi

A. 0°C
B. -20°C
C. -10°C
D. +5°C
Odpowiedź -10°C na spacer z 3-miesięcznym maluszkiem jest całkiem trafna. Niemowlaki w tym wieku mają dość słabą zdolność do utrzymywania ciepłoty ciała, co sprawia, że są bardziej narażone na zimno i hipotermię. Ogólnie przyjęte zasady mówią, że jak temperatura spada poniżej -10°C, to lepiej nie ryzykować i ograniczyć spacery na zewnątrz. Fajnie jest się też zająć odpowiednim ubraniem malucha, czyli dać mu kilka warstw ciepłych ubrań, które ochronią go przed zimnym powietrzem. I może warto spojrzeć na lokalne przepisy i eksperckie rady pediatrów na temat spacerów zimowych z małymi dziećmi. Z mojego doświadczenia, lepiej być ostrożnym i nie przeceniać ich odporności na zimno.

Pytanie 39

Która sfera rozwoju jest rozwijana, gdy dziecko podczas przedstawienia teatru cieni obserwuje kontury twarzy ludzi lub cienie zwierząt?

A. Kinestetyka
B. Sensomotoryka
C. Percepcja wzrokowa
D. Percepcja słuchowa
Poprawna odpowiedź to percepcja wzrokowa, ponieważ podczas pokazu teatru cieni dziecko angażuje swoje zmysły, szczególnie wzrok, w obserwację kształtów i profili twarzy oraz cieni zwierząt. Percepcja wzrokowa odnosi się do zdolności dostrzegania, interpretowania i analizowania informacji wizualnych, co jest kluczowe w procesie rozwoju poznawczego dziecka. W kontekście teatru cieni, dziecko nie tylko obserwuje, ale także interpretuje to, co widzi, co sprzyja rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia i wyobraźni. Aktywności takie jak teatry cieni mogą być wykorzystywane w edukacji wczesnoszkolnej, aby wspierać rozwój percepcyjny dzieci. Na przykład, nauczyciele mogą wykorzystywać te formy sztuki, aby zachęcać dzieci do tworzenia własnych scenariuszy i postaci, co dodatkowo stymuluje ich kreatywność i umiejętności komunikacyjne. Prawidłowe zrozumienie i wykorzystanie percepcji wzrokowej jest podstawą dla dalszego rozwoju umiejętności artystycznych oraz naukowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w edukacji artystycznej i rozwoju dziecka.

Pytanie 40

Dziecko narzeka na ból podczas otwierania ust i gryzienia, skóra nad opuchniętą ślinianką jest napięta i blada. Na co prawdopodobnie cierpi to dziecko?

A. Na odrę
B. Na różyczkę
C. Na świnkę
D. Na szkarlatynę
Dziecko z opisanymi objawami, takimi jak ból przy otwieraniu buzi i gryzieniu, oraz napięta i blada skóra nad obrzmiałą ślinianką, najprawdopodobniej zmaga się z mumps (świnką). Świnka to wirusowa choroba zakaźna, która charakteryzuje się zapaleniem ślinianek przyusznych. Często prowadzi to do obrzęku i bólu w okolicy szczęki oraz trudności w jedzeniu. W przypadku mumpsa, obrzęk ślinianek może być symetryczny, a dodatkowe objawy to gorączka, ból głowy oraz ogólne osłabienie. Ważne jest, aby zdiagnozować i leczyć tę chorobę odpowiednio, ponieważ powikłania mogą obejmować zapalenie jąder czy zapalenie opon mózgowych. Z perspektywy klinicznej, szczepienia przeciwko śwince są standardem w programie szczepień dziecięcych, co skutecznie zmniejsza częstość występowania tej choroby. Regularne monitorowanie objawów oraz edukacja rodziców na temat profilaktyki wirusowych infekcji dróg oddechowych są kluczowe w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych.