Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 8 czerwca 2025 09:38
  • Data zakończenia: 8 czerwca 2025 09:39

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Które z wybranych sprawozdań budżetowych sporządzane jest tylko raz w roku?

Wybrane rodzaje sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Symbol sprawozdaniaRodzaj sprawozdania
Rb-27SSprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/ jednostki samorządu terytorialnego – sporządza się narastająco za kolejne miesiące roku budżetowego
Rb-27ZZSprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami – sporządza się narastająco za kolejne kwartały roku budżetowego
Rb-PDPSprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu – sporządza się za rok budżetowy
Rb-28SSprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/ jednostki samorządu terytorialnego – sporządza się narastająco za kolejne miesiące roku budżetowego
Rb-NDSSprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego – sporządza się narastająco za kolejne kwartały roku budżetowego
Rb-50Sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami – sporządza się narastająco za kolejne kwartały roku budżetowego

A. Rb-PDP
B. Rb-28S
C. Rb-27S
D. Rb-50
W przypadku nieprawidłowych odpowiedzi, kluczowe jest zrozumienie różnic między sprawozdaniami budżetowymi i ich częstotliwością sporządzania. Na przykład, sprawozdania Rb-27S, Rb-28S oraz Rb-50 są dokumentami, które wymagają częstszej aktualizacji, sporządzane są bowiem narastająco za poszczególne kwartały roku budżetowego. Sprawozdanie Rb-27S dotyczy wykonania wydatków budżetowych, a Rb-28S przedstawia wykonanie dochodów, co oznacza, że jednostki muszą je przygotowywać co kwartał. Ten błąd w rozumieniu może wynikać z nieprecyzyjnego zapoznania się z wymaganiami dotyczącymi sprawozdawczości budżetowej, co jest istotnym elementem zarządzania finansami publicznymi. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie wszystkich sprawozdań, aby uniknąć opóźnień i błędów w ich sporządzaniu. Dodatkowo, brak odpowiedniego zrozumienia harmonogramu sporządzania sprawozdań może prowadzić do problemów w zarządzaniu budżetem, co w skrajnych przypadkach może skutkować sankcjami ze strony organów nadzoru. Dlatego tak ważne jest, aby osoby zarządzające finansami publicznymi były dobrze poinformowane o wymaganiach oraz terminach związanych z różnymi typami sprawozdań.

Pytanie 2

W skład przychodów przedsiębiorstwa wchodzi

A. koszt sprzedaży inwestycji finansowych
B. ujemne różnice kursowe
C. otrzymane dywidendy
D. zapłacone odsetki od kredytów i pożyczek

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Otrzymane dywidendy są uznawane za przychody podmiotu gospodarczego, ponieważ stanowią one część zysku, który został wypracowany przez inne przedsiębiorstwa, w których dany podmiot posiada udziały. Dywidendy są wypłacane akcjonariuszom w formie gotówki lub dodatkowych akcji i odzwierciedlają część zysku, którą przedsiębiorstwo postanowiło podzielić z właścicielami. W praktyce, przychody z dywidend są istotnym elementem portfela inwestycyjnego, a ich prawidłowe zaksięgowanie ma kluczowe znaczenie dla oceny wyników finansowych danej jednostki. Warto również pamiętać, że zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), dywidendy są klasyfikowane jako przychody operacyjne, co podkreśla ich rolę w generowaniu pozytywnego wyniku finansowego. Otrzymywanie dywidend może być także częścią strategii inwestycyjnej, mającej na celu generowanie stałego dochodu pasywnego. Dlatego umiejętność klasyfikowania dywidend jako przychodu jest niezbędna w rachunkowości i finansach przedsiębiorstw.

Pytanie 3

Konsekwencją oświadczenia woli złożonego przez osobę, która z powodu zażycia narkotyku znajdowała się w stanie uniemożliwiającym świadome podjęcie decyzji i wyrażenie swojej woli, jest

A. bezskuteczność względna czynności prawnej
B. wzruszalność czynności prawnej
C. nieważność czynności prawnej
D. bezskuteczność zawieszona czynności prawnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "nieważność czynności prawnej" jest poprawna, ponieważ osoba, która znajduje się w stanie wyłączającym świadome powzięcie decyzji i wyrażenie woli, nie jest zdolna do działania w rozumieniu prawa. W takim przypadku, czynność prawna dokonana przez taką osobę jest uznawana za nieważną z mocy prawa. Przykładem może być sytuacja, w której osoba podpisuje umowę pod wpływem substancji psychoaktywnych, co prowadzi do jej niemożności oceny konsekwencji podejmowanych działań. W praktyce oznacza to, że żadna ze stron umowy nie może egzekwować praw wynikających z tej umowy, co podkreśla istotę zasady ochrony osób niezdolnych do działania. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, nieważność czynności prawnej jest szczególnie istotna, aby chronić osoby, które mogłyby być narażone na szkodliwe skutki swoich decyzji w stanie braku zdolności do ich podejmowania. Warto zwrócić uwagę, że w takich przypadkach podstawą do ochrony jest nie tylko sama okoliczność związana z użyciem narkotyku, ale także wpływ, jaki miało to na zdolność do wyrażania woli.

Pytanie 4

Wskaż właściwość, która nie odnosi się do organu administracji publicznej?

A. Organ administracji publicznej funkcjonuje w ramach kompetencji przyznanych przez prawo
B. Organ administracji publicznej nie wykorzystuje środków przymusu
C. Organ administracji publicznej działa zgodnie z prawem oraz w jego granicach
D. Organ administracji publicznej działa dla dobra publicznego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Organ administracji publicznej nie stosuje środków przymusu, co oznacza, że jego działania są oparte na zasadach współpracy i dialogu z obywatelami. W praktyce oznacza to, że organy te dążą do rozwiązywania problemów społecznych poprzez zachęcanie do dobrowolnego przestrzegania przepisów i norm, a nie poprzez stosowanie przymusu. Przykładem może być działalność inspekcji sanitarnej, która poprzez edukację i doradztwo stara się przekonać przedsiębiorców do stosowania się do norm sanitarnych, zamiast stosować kary. Taka postawa wpisuje się w nowoczesne podejście do administracji publicznej, które stawia na partnerstwo i zaufanie między obywatelami a instytucjami. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują stosowanie mediacji i negocjacji w konfliktach oraz promowanie inicjatyw obywatelskich, co zwiększa efektywność działania administracji i jej pozytywny wizerunek w społeczeństwie.

Pytanie 5

Zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) jest zarządzana w systemie informatycznym przez

A. ministra odpowiedzialnego za sprawy wewnętrzne
B. wójta
C. ministra właściwego do spraw gospodarki
D. wojewodę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'minister właściwy do spraw gospodarki' jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, to właśnie ten minister odpowiada za prowadzenie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) w systemie teleinformatycznym. CEIDG to kluczowy element polskiego systemu gospodarczego, który ma na celu usprawnienie procesu rejestracji i funkcjonowania przedsiębiorstw. Minister właściwy do spraw gospodarki realizuje zadania związane z nadzorem nad tym systemem, a także zapewnia jego aktualizację i rozwój. W praktyce oznacza to, że wszelkie zmiany legislacyjne dotyczące działalności gospodarczej są wprowadzane do CEIDG przez ten resort. Dobre praktyki w zakresie ewidencji działalności gospodarczej wskazują na konieczność centralizacji informacji, co umożliwia łatwy dostęp do danych zarówno dla przedsiębiorców, jak i instytucji publicznych. W związku z tym, ministerstwo odgrywa zasadniczą rolę nie tylko w utrzymaniu systemu, ale także w promowaniu przedsiębiorczości i innowacyjności, co jest kluczowe dla rozwoju gospodarczego kraju.

Pytanie 6

Jaką formą prawną nie jest spółka handlowa?

A. spółka akcyjna
B. spółka cywilna
C. spółka komandytowa
D. spółka jawna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spółka cywilna różni się od pozostałych wymienionych form organizacyjnych, ponieważ nie jest uznawana za spółkę handlową w rozumieniu prawa handlowego. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, spółka cywilna to umowa między co najmniej dwoma osobami, które postanawiają wspólnie prowadzić działalność gospodarczą. W przeciwieństwie do spółek handlowych, spółka cywilna nie jest osobą prawną, co oznacza, że sama w sobie nie ma zdolności prawnej ani majątkowej. Praktycznie oznacza to, że wspólnicy odpowiadają za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem osobistym, co nie jest regułą w spółkach handlowych. Dla przedsiębiorców, którzy planują działalność bez skomplikowanej struktury, spółka cywilna może być atrakcyjną formą współpracy. Jednakże, jej ograniczenia, takie jak brak odrębnej osobowości prawnej czy pełna odpowiedzialność wspólników, należy starannie rozważyć przed podjęciem decyzji o jej wyborze.

Pytanie 7

W myśl Kodeksu postępowania administracyjnego, w protokole skreślenia oraz poprawki wprowadza się

A. czarnym długopisem z parafką
B. w taki sposób, aby skreślone wyrazy były nieczytelne
C. w taki sposób, aby skreślone i poprawione wyrazy były czytelne
D. czerwonym długopisem z parafką

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
To, że skreślenia i poprawki w protokole muszą być zrozumiałe, jest zgodne z Kodeksem postępowania administracyjnego. To ważne, bo dzięki temu można łatwo sprawdzić, co zostało zmienione. W administracji publicznej dobrze jest stosować takie praktyki, które eliminują nieczytelne zapiski i poprawiają ogólny zrozumienie kontekstu, w jakim poprawki zostały naniesione. W dokumentach oficjalnych to naprawdę ważne, bo nieczytelne skreślenia mogą prowadzić do różnych nieporozumień oraz błędów w interpretacji. Przykładem może być protokół z posiedzenia, gdzie wprowadzono kilka poprawek. Wyrazy muszą być widoczne, żeby każdy, kto zobaczy ten dokument, wiedział, co się zmieniło i czemu. Utrzymanie czytelności dokumentów to podstawa dobrego zarządzania, a do tego pomaga w respektowaniu wszelkich norm i zasad.

Pytanie 8

Jakie są źródła dochodów budżetowych państwa?

A. podatki oraz opłaty lokalne
B. pozyskane kredyty oraz pożyczki
C. fundusze przekazywane dla samorządów terytorialnych
D. wpłaty z zysków Narodowego Banku Polskiego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego (NBP) stanowią istotny element dochodów budżetu państwa. NBP, jako centralny bank, generuje zyski głównie z realizacji polityki monetarnej, operacji na rynku walutowym oraz z zarządzania rezerwami dewizowymi. Zyski te są co roku przekazywane do budżetu państwa zgodnie z zasadami ustawy o NBP, co wpływa na stabilność finansową kraju. Przykładem zastosowania tego mechanizmu jest finansowanie różnych programów rządowych, które wspierają rozwój infrastruktury czy edukacji. Dobrą praktyką jest coroczne monitorowanie wpływów z NBP w kontekście planowania budżetu, co pozwala na lepsze zarządzanie środkami publicznymi oraz przewidywanie potencjalnych kryzysów finansowych. Warto także zauważyć, że wpłaty z zysku NBP mają istotne znaczenie dla utrzymania stabilności całego systemu finansowego, stanowiąc alternatywne źródło dochodów w porównaniu do tradycyjnych podatków.

Pytanie 9

Jakie jest narzędzie egzekucyjne w postępowaniu administracyjnym, które dotyczy zobowiązań finansowych?

A. zabranie przedmiotów ruchomych
B. kara pieniężna mająca na celu przymuszenie
C. egzekucja z ruchomości
D. siła bezpośrednia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "egzekucja z ruchomości" to strzał w dziesiątkę. W administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym chodzi dokładnie o to, że jak ktoś nie płaci, to organ ma pełne prawo zająć jego ruchomości. Wyobraź sobie sytuację, że przedsiębiorca ma długi i nie płaci podatków. W takiej sytuacji urząd skarbowy może zająć jego sprzęt, na przykład komputery czy maszyny. Ważne jest, żeby wszystko było robione zgodnie z przepisami, bo przecież są zasady ochrony praw dłużników. Dobrze jest też wycenić te ruchomości przed sprzedażą. To wszystko ma za zadanie zapewnić, że cały proces będzie sprawiedliwy dla obu stron.

Pytanie 10

Która z poniższych czynności prawnych nie ma mocy prawnej?

A. Zbycie przedsiębiorstwa w formie pisemnej z notarialnie potwierdzonymi podpisami
B. Udzielenie pełnomocnictwa ogólnego w formie ustnej
C. Zawarcie umowy pożyczki w formie ustnej, której wartość przekracza pięćset złotych
D. Zawarcie umowy najmu mieszkania w formie ustnej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Udzielenie w formie ustnej pełnomocnictwa ogólnego jest czynnością prawną, która jest nieważna, co wynika z przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 99 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo ogólne powinno być udzielone w formie pisemnej, co zabezpiecza interesy stron oraz zapewnia odpowiednią dokumentację dla przyszłych działań prawnych. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy osoba A udziela osobie B pełnomocnictwa do reprezentowania jej w sprawach finansowych. Jeśli to pełnomocnictwo zostanie udzielone ustnie, osoba B nie będzie mogła skutecznie działać w imieniu osoby A, co może prowadzić do nieporozumień i sporów prawnych. Dobrą praktyką jest zawsze spisywanie pełnomocnictw, aby uniknąć niejasności oraz mieć dowód na jego udzielenie. Ponadto, stosowanie się do odpowiednich form w czynnościach prawnych jest kluczowe dla ich ważności i skuteczności.

Pytanie 11

Zgodnie z ustawą zasadniczą RP, najważniejszym dowódcą Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jest

A. Prezydent RP
B. Minister Obrony Narodowej
C. Dowódca Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
D. Przewodniczący Rady Ministrów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z artykułem 126 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydent RP jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych. To oznacza, że posiada on kluczowe kompetencje w zakresie dowodzenia i kierowania armią. Prezydent, jako głowa państwa, ma prawo do wydawania rozkazów i podejmowania decyzji o użyciu Sił Zbrojnych, co jest istotne w kontekście bezpieczeństwa narodowego. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być sytuacja kryzysowa, w której Prezydent podejmuje decyzje dotyczące mobilizacji wojsk. Ważne jest, aby zrozumieć, że rola Prezydenta w tym zakresie jest nie tylko ceremonialna; jego decyzje mają realny wpływ na funkcjonowanie armii oraz zabezpieczenie kraju. Dobrze zorganizowany system dowodzenia, w którym Prezydent jest najważniejszą osobą, zapewnia spójność działań i odpowiedzialność za bezpieczeństwo narodowe.

Pytanie 12

Decyzja o rozbiórce obiektu budowlanego, który powstał bez niezbędnego pozwolenia na budowę, wydana przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, zalicza się do aktów

A. deklaratoryjnych
B. wewnętrznych
C. dwustronnych
D. konstytutywnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nakaz rozbiórki obiektu budowlanego wydany przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego zalicza się do aktów konstytutywnych, ponieważ jego wydanie pociąga za sobą powstanie nowych skutków prawnych, które wcześniej nie istniały. Akty konstytutywne są instrumentem, dzięki któremu organ administracji publicznej może wprowadzić zmiany w stanie prawnym, na przykład poprzez nakazanie wykonania określonej czynności. W przypadku rozbiórki obiektu budowlanego, inspektor podejmuje decyzję, która formalnie przyznaje mu prawo do działania w sytuacji, gdy obiekt został wybudowany bez wymaganego pozwolenia, co narusza przepisy prawa budowlanego. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której inspektor stwierdza, że budynek nie spełnia norm bezpieczeństwa, co uzasadnia decyzję o jego rozbiórce. Praktyczne zastosowanie takich aktów jest kluczowe w zapewnieniu przestrzegania prawa budowlanego oraz ochrony bezpieczeństwa publicznego, co jest zgodne z dobrymi praktykami w obszarze nadzoru budowlanego. Warto zauważyć, że akty konstytutywne różnią się od deklaratoryjnych, które jedynie potwierdzają stan prawny, a nie wprowadzają nowych skutków.

Pytanie 13

Strona została właściwie wezwana na rozprawę, która odbywa się w trakcie postępowania administracyjnego. Nieobecność strony nie była spowodowana żadną przeszkodą trudną do pokonania i nie wynikała z innej istotnej przyczyny. W takim przypadku nieobecność strony

A. prowadzi do konieczności odroczenia rozprawy
B. uniemożliwia odbycie rozprawy
C. prowadzi do konieczności zawieszenia postępowania
D. nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia rozprawy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W sytuacji, gdy strona została prawidłowo wezwana na rozprawę w postępowaniu administracyjnym, nieobecność strony, która nie jest spowodowana przeszkodą trudną do przezwyciężenia ani inną ważną przyczyną, nie wpływa na możliwość kontynuowania rozprawy. Zgodnie z zasadami procedury administracyjnej, nieobecność strony nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia rozprawy, co oznacza, że organ administracyjny może kontynuować postępowanie w jej nieobecności. Przykładem może być sytuacja, w której strona nie stawiła się na rozprawę, ale organ ma wystarczające materiały dowodowe i informacje, aby podjąć decyzję. W praktyce oznacza to, że organ nie musi odraczać rozprawy ani podejmować innych działań w celu zapewnienia obecności strony. Tego rodzaju przepisy mają na celu efektywność postępowania administracyjnego, pozwalając na rozpatrywanie spraw bez zbędnych opóźnień, co jest zgodne z zasadą szybkości i sprawności działania administracji publicznej.

Pytanie 14

Zgodnie z regulacjami Kodeksu cywilnego, jako konsumenta definiuje się osobę, która dokonuje z przedsiębiorcą czynności prawnej, której nie można bezpośrednio powiązać z jej działalnością gospodarczą lub zawodową?

A. osobę prawną
B. każdą spółkę handlową
C. osobę fizyczną
D. spółkę cywilną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, konsumentem jest osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej niezwiązanej z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Definicja ta ma na celu ochronę jednostek przed niekorzystnymi warunkami, które mogą wystąpić w relacjach z profesjonalnymi przedsiębiorcami. Przykładem może być sytuacja, w której osoba fizyczna kupuje produkt w sklepie detalicznym. Z perspektywy prawa, ta osoba jest traktowana jako konsument, co oznacza, że przysługują jej różne prawa, takie jak prawo do zwrotu towaru czy reklamacji. Praktyczne zastosowanie tej definicji jest kluczowe w branży e-commerce, gdzie cały czas powstają nowe regulacje dotyczące ochrony konsumentów. Znajomość tych przepisów oraz umiejętność ich stosowania w praktyce jest niezbędna dla przedsiębiorców, którzy chcą funkcjonować zgodnie z prawem i budować pozytywne relacje z klientami.

Pytanie 15

Zgodnie z ustawą Prawo o ustroju sądów administracyjnych, które instytucje zaliczają się do sądów administracyjnych?

A. Naczelny Sąd Administracyjny oraz okręgowe sądy administracyjne
B. Naczelny Sąd Administracyjny oraz apelacyjne sądy administracyjne
C. Naczelny Sąd Administracyjny oraz rejonowe sądy administracyjne
D. Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy administracyjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy administracyjne jako sądy administracyjne, jest prawidłowa, ponieważ odzwierciedla aktualny stan prawny zgodny z ustawą Prawo o ustroju sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) pełni rolę najwyższego organu sądowego w systemie sądownictwa administracyjnego, odpowiadając za kontrolowanie działalności innych sądów administracyjnych oraz rozstrzyganie spraw kasacyjnych. Wojewódzkie sądy administracyjne (WSA) są odpowiedzialne za rozpatrywanie skarg na akty administracyjne organów władzy publicznej. Przykładem praktycznym zastosowania tej wiedzy może być proces odwołania od decyzji administracyjnej, gdzie skarga najpierw trafia do WSA. W przypadku, gdy strona niezadowolona z wyroku WSA chce zaskarżyć go, może złożyć kasację do NSA. Zrozumienie struktury sądownictwa administracyjnego jest kluczowe dla zastosowania przepisów prawa w praktyce oraz dla efektywnego korzystania z dostępnych środków prawnych. Wiedza ta jest również istotna dla prawników, którzy zajmują się sprawami administracyjnymi, a także dla pracowników administracji publicznej, aby prawidłowo interpretować i stosować przepisy prawa.

Pytanie 16

Z treści artykułu 36.§1 wynika, że czas wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony zależy od długości zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
1) 2 tygodnie, jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
2) 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
3) 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.

Na podstawie powyższego fragmentu Kodeksu pracy, można stwierdzić, że umowa o pracę na czas nieokreślony może być wypowiedziana po 3 miesiącach, jeśli pracownik był zatrudniony co najmniej

A. 6 miesięcy
B. 2 tygodnie
C. 34 miesiące
D. 3 lata

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że okres wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony wynosi 3 miesiące, jeśli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata, jest prawidłowa. Zgodnie z Kodeksem pracy, okres wypowiedzenia jest ściśle uzależniony od stażu pracy u danego pracodawcy. W przypadku zatrudnienia trwającego co najmniej 3 lata, pracownik ma prawo do najdłuższego okresu wypowiedzenia, co oznacza, że pracodawca musi dać mu czas na znalezienie nowej pracy. Przykładowo, w przypadku zwolnienia pracownika z długim stażem, pracodawca powinien uwzględnić nie tylko czas, który pracownik spędził w firmie, ale także jego sytuację osobistą oraz możliwości na rynku pracy. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami HR, które podkreślają znaczenie zachowania sprawiedliwości w relacjach pracodawca-pracownik. Dodatkowo, znajomość przepisów dotyczących okresów wypowiedzenia jest kluczowa dla każdej strony umowy o pracę, aby uniknąć potencjalnych sporów oraz nieporozumień.

Pytanie 17

Ewa Mróz wynajęła mieszkanie od Anny Nowak, która jest jego właścicielką. Po zakończeniu okresu najmu Ewa Mróz odmówiła opuszczenia lokalu. Anna Nowak postanowiła złożyć pozew do sądu. Czy roszczenie właścicielki mieszkania wobec Ewy Mróz to roszczenie

A. negatoryjne
B. windykacyjne
C. regresowe
D. posesoryjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Anna Nowak, właścicielka mieszkania, chce odzyskać swoją nieruchomość od Ewy Mróz, która mimo zakończenia umowy nadal tam mieszka. To tak zwane roszczenie windykacyjne, czyli po prostu żądanie zwrotu rzeczy, która nie powinna być w czyichś rękach. Tu mamy do czynienia z sytuacją, w której Ewa łamie prawo właściciela, bo powinna opuścić lokal. Właściciel musi udowodnić swoje prawo do mieszkania i pokazać, że Ewa nie powinna go zajmować. Jeśli wynajmujący nie dostaje zgody na opuszczenie mieszkania, ma prawo iść do sądu po eksmisję. Warto też skonsultować się z prawnikiem, żeby wszystko było załatwione zgodnie z prawem, bo to zwiększa szanse na wygraną sprawę.

Pytanie 18

Trwały, ogólny spadek wartości towarów w gospodarce przy równoczesnym wzroście siły nabywczej pieniądza określany jest jako

A. deflacja
B. rewaluacja
C. dewaluacja
D. inflacja

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Deflacja to coś, co można zauważyć w gospodarce, kiedy ceny spadają przez dłuższy czas. Moim zdaniem, to ciekawy temat, bo wtedy za tę samą kasę możemy kupić więcej rzeczy. Na przykład, jak ceny mieszkań lecą w dół, to osoba, która chce kupić nowe mieszkanie, może dostać większą powierzchnię za te same pieniądze. Z reguły deflacja pojawia się, gdy ludzie kupują mniej, co może mieć związek z kryzysem gospodarczym. Z mojego doświadczenia wynika, że to może być niebezpieczne, bo jak ludzie czekają z zakupami, bo liczą na jeszcze tańsze ceny, to gospodarka może utknąć w miejscu. Dlatego banki centralne czasem starają się coś z tym zrobić, aby zapobiec deflacji i ustabilizować sytuację.

Pytanie 19

Jakim symbolem oznaczana jest dokumentacja, która ma być przekazana do archiwum państwowego i posiada trwałą wartość historyczną?

A. A
B. BE
C. B
D. BC

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dokumentacja przewidziana do przekazania do archiwum państwowego, która ma trwałą wartość historyczną, oznaczana jest symbolem A. Oznaczenie to jest zgodne z przepisami prawa archiwalnego oraz regulacjami dotyczącymi ochrony dokumentów. W Polsce zasady te zostały określone w Ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Dokumenty oznaczone symbolem A powinny być przechowywane i chronione z uwagi na ich znaczenie dla zachowania dziedzictwa narodowego. Przykładami takich dokumentów są akta związane z ważnymi wydarzeniami historycznymi, dokumenty dotyczące działalności instytucji państwowych oraz inne materiały, które mogą mieć wartość dla badań historycznych lub kulturowych. W praktyce, instytucje powinny zapewnić odpowiednie procedury archiwizacji tych dokumentów, co może obejmować ich digitalizację oraz ochronę przed zniszczeniem. Wiedza na temat klasyfikacji dokumentów jest kluczowa dla archiwistów oraz pracowników administracyjnych, ponieważ pozwala na prawidłowe zarządzanie zasobami informacyjnymi i ich późniejsze udostępnianie.

Pytanie 20

Według Kodeksu cywilnego, umowa dotycząca zbycia przedsiębiorstwa musi być sporządzona w formie

A. aktu notarialnego
B. pisemnej pod rygorem nieważności
C. ustnej
D. pisemnej z notarialnie poświadczonymi podpisami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa zbycia przedsiębiorstwa, zgodnie z Kodeksem cywilnym, wymaga sporządzenia w formie pisemnej z notarialnie poświadczonymi podpisami, co ma kluczowe znaczenie dla jej ważności. Forma ta zapewnia nie tylko ochronę interesów stron, ale także gwarantuje, że umowa będzie miała moc dowodową w przypadku ewentualnych sporów. Sporządzając umowę w takiej formie, obie strony potwierdzają swoją tożsamość oraz świadome wyrażenie woli przystąpienia do umowy. Przykładem może być transakcja sprzedaży przedsiębiorstwa, gdzie obie strony chcą zabezpieczyć się przed późniejszymi roszczeniami lub wątpliwościami co do warunków umowy. Dobrą praktyką jest również załączenie dodatkowych dokumentów, takich jak bilanse finansowe, które mogą wpływać na decyzję o transakcji. Ponadto, sporządzając umowę w formie notarialnej, zyskujemy pewność, że dokument będzie miał charakter publiczny, co może być istotne w przypadku późniejszych działań prawnych.

Pytanie 21

Kazimierz Maliniak otrzymał od pracodawcy wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony. W trakcie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia przysługuje mu czas wolny na poszukiwanie nowego zatrudnienia w wymiarze

A. 1 tygodnia
B. 2 dni
C. 3 dni
D. 1 dnia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź '3 dni' jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik ma prawo do zwolnienia na poszukiwanie pracy w wymiarze 2 dni roboczych w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony, które trwa przez co najmniej trzy miesiące. Pracodawca powinien umożliwić pracownikowi wykorzystanie przysługujących dni zwolnienia w dogodnym dla niego czasie, co pozwala na aktywne poszukiwanie nowego zatrudnienia. Przykład praktyczny: Kazimierz Maliniak, mając trzy dni zwolnienia, może je wykorzystać na rozmowy kwalifikacyjne, co zwiększa jego szanse na szybsze znalezienie nowego miejsca pracy. Zastosowanie takiego rozwiązania jest zgodne z ideą wspierania pracowników w trudnych momentach zawodowych, co wpisuje się w dobre praktyki HR, szczególnie w kontekście dbałości o dobrostan pracowników. Warto również pamiętać, że pracownik powinien zgłosić pracodawcy chęć skorzystania z takich dni z wyprzedzeniem, aby umożliwić odpowiednie zaplanowanie pracy zespołu.

Pytanie 22

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej przyznaje obywatelstwo polskie lub odmawia jego przyznania w formie

A. decyzji
B. postanowienia
C. zawiadomienia
D. zaświadczenia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "postanowienia" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z polskim prawem, to właśnie w formie postanowienia prezydent nadaje obywatelstwo polskie lub odmawia jego nadania. Postanowienie jest aktem administracyjnym, który ma charakter decyzji w sprawach indywidualnych. W praktyce oznacza to, że każda sprawa dotycząca nadania obywatelstwa jest rozpatrywana na podstawie specjalnego wniosku, a prezydent podejmuje decyzję, uwzględniając między innymi sytuację prawną, społeczną oraz osobistą wnioskodawcy. Postanowienia są następnie publikowane w Dzienniku Urzędowym, co zapewnia transparentność procesu. Przykładowo, w sytuacji, gdy osoba ubiega się o obywatelstwo z tytułu przynależności do Polonii, prezydent może, na podstawie dokumentacji przedstawionej przez wnioskodawcę, wydać postanowienie o nadaniu obywatelstwa. Zrozumienie tego procesu oraz roli postanowienia w nim jest kluczowe dla osób zmagających się z procedurą uzyskania obywatelstwa.

Pytanie 23

Jakie działania podejmuje się w przypadku egzekucji dotyczącej zobowiązań finansowych?

A. nałożenie grzywny w celu przymuszenia
B. zajęcie nieruchomości
C. egzekucja z nieruchomości
D. zlecenie wykonania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Egzekucja z nieruchomości jest jednym z podstawowych środków egzekucyjnych stosowanych w celu realizacji należności pieniężnych. W ramach tego procesu, wierzyciel może dochodzić swoich praw poprzez przeprowadzenie sprzedaży nieruchomości dłużnika, co pozwala na uzyskanie środków na spłatę zobowiązań. Przykładem może być sytuacja, gdy dłużnik nie spłaca kredytu hipotecznego; bank może wszcząć egzekucję, co prowadzi do licytacji nieruchomości. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego, procedura ta wymaga przeprowadzenia analizy stanu prawnego nieruchomości oraz oceny jej wartości. Zastosowanie egzekucji z nieruchomości jest zgodne z dobrymi praktykami, ponieważ zapewnia wierzycielowi realną możliwość odzyskania należności, przy jednoczesnym poszanowaniu praw dłużnika, który ma prawo do obrony swoich interesów w toku postępowania. Warto również zauważyć, że egzekucja z nieruchomości jest uregulowana w szczegółowy sposób, co ma na celu zapewnienie przejrzystości i sprawiedliwości całego procesu.

Pytanie 24

Uprawnienie organu administracyjnego do rozpatrywania konkretnych spraw, które wynika z przepisów dotyczących jego kompetencji, nazywamy właściwością

A. funkcjonalną
B. instancyjną
C. miejscową
D. rzeczową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Właściwość rzeczowa organu administracji odnosi się do jego kompetencji do rozpatrywania i załatwiania spraw w określonym zakresie tematycznym, co wynika z przepisów prawa. Oznacza to, że dany organ ma prawo do podejmowania decyzji w sprawach, które są zgodne z jego zakresem działania, co jest kluczowe dla efektywności administracji publicznej. Przykładem może być urząd skarbowy, który ma rzeczową właściwość do załatwiania spraw podatkowych. Oznacza to, że tylko on ma uprawnienia do wydawania decyzji w sprawach związanych z opodatkowaniem, a inne organy, np. urzędy gmin, nie mogą podejmować decyzji w tych kwestiach. Znajomość zakresu rzeczowej właściwości jest niezbędna dla obywateli, by wiedzieli, do którego organu się zwrócić w konkretnej sprawie administracyjnej. W praktyce, właściwość rzeczowa jest regulowana przez przepisy prawa, takie jak Kodeks postępowania administracyjnego, które precyzują, jakie sprawy do jakiego organu należy kierować.

Pytanie 25

Jednym ze sposobów uzyskania prawa własności jest

A. najem
B. dzierżawa
C. zasiedzenie
D. użyczenie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zasiedzenie to jeden z głównych sposobów na zdobycie prawa własności. Chodzi o to, że jeśli ktoś przez długi czas, czyli np. 20 lat w dobrej wierze, korzysta z jakiejś nieruchomości jak jej właściciel, to może ją legalnie "przejąć". Jeśli jednak korzystał w złej wierze, to musi to trwać aż 30 lat. Ważne jest to, że zasiedzenie przydaje się w sytuacjach, kiedy ktoś może mieć kłopoty dotyczące własności, bo może udowodnić, że od lat dba o daną działkę. Jak na przykład ktoś, kto przez wiele lat zajmował się zapuszczoną działką. Fajnie jest też prowadzić różne notatki dotyczące użytkowania nieruchomości, bo to może pomóc w ewentualnych sprawach sądowych w przyszłości. W końcu prawo naprawdę stoi po stronie tych, którzy dbają o swoją własność, więc warto to mieć na uwadze.

Pytanie 26

Jeżeli organ doręcza pismo przez operatora pocztowego, w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43 kpa, operator pocztowy przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej, a zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w placówce, umieszcza się w miejscu określonym w art. 44 § 2 kpa. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie 7 dni

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art. 39.Organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529 oraz z 2015 r. poz. 1830), przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
(…)
Art. 42.§ 1. Pisma doręcza się osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy.
§ 2. Pisma mogą być doręczane również w lokalu organu administracji publicznej, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 3. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób określony w § 1 i 2, a także w razie koniecznej potrzeby, pisma doręcza się w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie.
Art. 43.W przypadku nieobecności adresata pismo doręcza się, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. O doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy zawiadamia się adresata, umieszczając zawiadomienie w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy to nie jest możliwe, w drzwiach mieszkania.
Art. 44.§ 1. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43:
1) operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej – w przypadku doręczania pisma przez operatora pocztowego;
2) pismo składa się na okres czternastu dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) – w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.
§ 2. Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w § 1, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.
§ 3. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie, o którym mowa w § 2, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia.
§ 4. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.
(…)

A. pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 21 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia powyższego okresu.
B. doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia siedmiodniowego okresu.
C. doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia czternastodniowego okresu.
D. pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia powyższego okresu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota z odpowiedzią! Wiesz, że zgodnie z artykułem 44 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, jeśli nie odbierzesz przesyłki w ciągu 7 dni od pierwszego zawiadomienia, muszą ci wysłać kolejne? To drugie zawiadomienie mówi ci, że masz jeszcze 14 dni na odebranie przesyłki. To sprawia, że proces administracyjny działa sprawniej i nie ma nieporozumień. Jak na to patrzę, to naprawdę ważne, żeby każdy wiedział, jak to działa, bo jakbyś spóźnił się z odbiorem, to administracja może działać dalej, bo formalnie uznaje się, że przesyłka została doręczona. Ogólnie rzecz biorąc, te zasady są ważne dla przejrzystości w administracji publicznej i ułatwiają życie wszystkim stronom, które są w to zaangażowane.

Pytanie 27

Wobec osoby, która narusza własność w sposób inny niż poprzez pozbawienie właściciela rzeczy rzeczywistej kontroli, właścicielowi przysługuje tzw. roszczenie

A. windykacyjne
B. wydobywcze
C. o zwrot rzeczy
D. negatoryjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "negatoryjne" jest jak najbardziej na miejscu. O co chodzi? Roszczenie negatoryjne ma właściciel, gdy ktoś narusza jego prawo do korzystania z rzeczy, ale nie odbiera mu samych władz. Przykładowo, jeśli ktoś wchodzi na teren czyjejś nieruchomości bez zgody, to narusza prawa właściciela. W takiej sytuacji, właściciel ma prawo domagać się, by ta osoba przestała to robić, bo to właśnie roszczenie negatoryjne działa w takich sprawach. Chodzi tu o to, żeby właściciel mógł bronić swoich praw do posiadania i korzystania z rzeczy. Jak mówi Kodeks cywilny, to świetny sposób na ochronę w sytuacjach, gdy ktoś narusza prawo własności, ale nie sprawia, że właściciel traci kontrolę nad rzeczą. Właściciele powinni wiedzieć, jakie mają prawa i co mogą zrobić, gdy ktoś narusza ich przestrzeń, to naprawdę ważne dla zarządzania swoim majątkiem.

Pytanie 28

Koszt, który ponosi końcowy nabywca dóbr konsumpcyjnych, nazywamy ceną

A. giełdową
B. hurtową
C. detaliczną
D. bazową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cena detaliczna to cena, którą finalny konsument płaci za produkty i usługi w sklepach detalicznych. Termin ten odnosi się do transakcji, które odbywają się pomiędzy sprzedawcami a ostatecznymi nabywcami, co oznacza, że jest to cena, którą klienci widzą na metkach produktów. Przykładem może być zakup żywności w supermarkecie, gdzie cena detaliczna zawiera koszty zakupu, marżę sprzedawcy oraz ewentualne podatki. W praktyce cena detaliczna jest kluczowym elementem strategii marketingowej i sprzedażowej, ponieważ wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Firmy często pracują nad ustaleniem optymalnej ceny detalicznej, aby maksymalizować zyski przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności na rynku. Dobre praktyki wskazują na konieczność uwzględniania kosztów produkcji, analizy konkurencji oraz badań rynkowych przy ustalaniu ceny detalicznej.

Pytanie 29

Decyzja rady gminy dotycząca stawek podatku od nieruchomości stanowi akt prawa

A. proceduralnego
B. powszechnie obowiązującego
C. ustrojowego
D. wewnętrznie obowiązującego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uchwała rady gminy w sprawie stawek podatku od nieruchomości jest aktem prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że ma zastosowanie do wszystkich osób i podmiotów na danym terenie. Ustawa o samorządzie gminnym oraz ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazują, że rady gminy mają prawo do uchwalania takich aktów prawnych, które regulują wysokość stawek podatku od nieruchomości. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, w której przedsiębiorca planuje inwestycję w danej gminie. Powinien on zapoznać się z obowiązującymi stawkami podatku od nieruchomości, aby uwzględnić te koszty w swoim budżecie. Rady gminy muszą również przestrzegać ogólnych zasad prawa, takich jak zasada równości wobec prawa oraz zasada przejrzystości. Dobrą praktyką jest informowanie mieszkańców o zmianach w stawkach podatkowych, co sprzyja zaufaniu do instytucji samorządowych oraz pozwala na lepsze planowanie budżetów przez obywateli i przedsiębiorców.

Pytanie 30

W okresie stanu wojennego, kto posiada uprawnienia do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy?

A. Sejm
B. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
C. Rada Ministrów
D. Prezes Rady Ministrów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W okresie stanu wojennego w Polsce, wprowadzonym w 1981 roku, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej zyskał prawo do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy. Jest to mechanizm, który pozwala na szybkie podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych, gdy klasyczne procedury legislacyjne mogą być zbyt wolne lub nieefektywne. Takie uprawnienia są wyjątkowe i mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa państwa. Przykładowo, Prezydent mógł wprowadzać rozporządzenia dotyczące porządku publicznego, ochrony zdrowia czy gospodarki, co było kluczowe w obliczu zagrożeń związanych z wojną. Warto podkreślić, że tego typu uprawnienia są ściśle regulowane przez prawo i muszą być wykorzystywane z pełnym poszanowaniem zasad demokratycznych i praw człowieka. Współczesne standardy prawne, takie jak przepisy konstytucji oraz akty prawa międzynarodowego, wymagają zachowania równowagi między bezpieczeństwem a wolnościami obywatelskimi, co jest fundamentalnym aspektem dobrego zarządzania w sytuacjach nadzwyczajnych.

Pytanie 31

Właściciel, który został pozbawiony rzeczywistego władztwa nad przedmiotem, ma prawo zwrócić się do osoby naruszającej jego własność z żądaniem

A. akcesoryjnym
B. windykacyjnym
C. negatoryjnym
D. uzupełniającym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź windykacyjna jest właściwa, ponieważ w polskim prawie cywilnym dotyczy sytuacji, w której właściciel rzeczy, pozbawiony władztwa nad nią, może domagać się jej zwrotu od osoby, która ją posiada bezprawnie. Roszczenie windykacyjne ma na celu ochronę prawa własności i umożliwia właścicielowi dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy doszło do naruszenia posiadania. Przykładem może być sytuacja, w której ktoś pożyczył od nas samochód i nie chce go oddać. Właściciel ma prawo wystąpić z roszczeniem windykacyjnym, aby przywrócić sobie faktyczne władztwo nad rzeczą. W praktyce oznacza to, że sąd może nakazać zwrot rzeczy właścicielowi oraz zabezpieczyć jego interesy. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, właściciel nie musi udowadniać, że posiadał rzecz, wystarczy, że wykaże swoje prawo do niej. Tego typu roszczenie jest zatem fundamentalnym narzędziem ochrony własności, które wspiera zasady porządku prawnego oraz stabilności obrotu prawnego.

Pytanie 32

Zgodnie z przepisami dotyczącymi utrzymania porządku i czystości w gminach, odpowiedzialność za zarządzanie odpadami komunalnymi, w tym za wykonanie zadań zleconych podmiotom odpowiedzialnym za odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, spoczywa na

A. gminy
B. sołectwa
C. powiatu
D. osiedla

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź gminy jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to gminy są odpowiedzialne za organizację i nadzór nad gospodarką odpadami komunalnymi. Gminy mają obowiązek tworzenia lokalnych programów gospodarowania odpadami, które obejmują m.in. zbieranie, transport, a także unieszkodliwianie odpadów. Przykładem dobrych praktyk jest wprowadzenie segregacji odpadów, co ma na celu zmniejszenie ich ilości oraz promowanie recyklingu, a gmina powinna monitorować skuteczność tych działań. Gminy współpracują również z różnymi podmiotami, które zajmują się odbiorem odpadów, co wymaga odpowiedniego nadzoru, aby zapewnić przestrzeganie umów i regulacji prawnych. Dzięki temu mieszkańcy mają zapewniony dostęp do efektywnego systemu gospodarki odpadami, co przyczynia się do ochrony środowiska i poprawy jakości życia.

Pytanie 33

Wójt gminy zlecił kierownikowi Referatu Ochrony Środowiska uporządkowanie terenu gminy. Jak w tej sytuacji przebiega kierunek informacji?

A. równolegle
B. pionowo w górę
C. pionowo w dół
D. poziomo

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "pionowo w dół" jest prawidłowa, ponieważ przedstawia właściwy kierunek przepływu informacji w hierarchii organizacyjnej jednostki samorządowej. W sytuacji, gdy wójt gminy wydaje polecenie kierownikowi Referatu Ochrony Środowiska, informacja ta przemieszcza się w dół hierarchii, od wyższej instancji (wójta) do niższej (kierownika referatu). Tego typu komunikacja jest kluczowa w zarządzaniu, ponieważ pozwala na efektywne przekazywanie zadań i oczekiwań. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której wójt zleca organizację akcji sprzątania terenów gminnych. Kierownik referatu następnie przekaże to zadanie pracownikom. Właściwe zrozumienie hierarchii w organizacji jest istotne, aby zapewnić skuteczność działań administracyjnych oraz odpowiednią odpowiedzialność za realizowane zadania. W kontekście dobrych praktyk, zaleca się, aby każde polecenie było jasno sformułowane oraz przekazywane w sposób zrozumiały, co minimalizuje ryzyko błędów w jego realizacji.

Pytanie 34

Co należy zrobić w przypadku, gdy pracownik stracił przytomność i wystąpiło u niego zatrzymanie akcji serca?

A. podać niewielką ilość wody
B. zastosować zimny okład
C. ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
D. rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rozpoczęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) jest kluczowym działaniem w przypadku zatrzymania akcji serca, które może prowadzić do śmierci w ciągu kilku minut. RKO polega na wykonywaniu ucisków klatki piersiowej oraz wentylacji, co ma na celu przywrócenie krążenia i dotlenienie organizmu. W sytuacji, gdy pracownik stracił przytomność i nie oddycha, należy niezwłocznie wezwać pomoc medyczną i rozpocząć RKO. Standardy Europejskiej Rady Resuscytacji wskazują, że należy wykonywać 30 ucisków klatki piersiowej na 2 wdechy. Uciskanie klatki piersiowej powinno być wykonywane z częstotliwością 100-120 ucisków na minutę. Przykładowo, w miejscu pracy, jeśli ktoś doświadczy takiego incydentu, pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie prowadzenia RKO, co może znacznie zwiększyć szanse na przeżycie poszkodowanego. Pamiętaj, że każda sekunda jest cenna, dlatego kluczowe jest działanie w sposób szybki i zdecydowany, co może uratować życie.

Pytanie 35

Celem umowy sprzedaży nie jest wskazanie

A. przedmiotu świadczeń stron
B. stron umowy
C. kary umownej
D. ceny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kara umowna to taki dodatek do umowy sprzedaży, ale nie jest kluczowym elementem. W tej umowie ważne są takie rzeczy jak przedmiot sprzedaży, cena i oczywiście strony, które chcą coś kupić lub sprzedać. Przykładowo, jeśli sprzedajesz samochód, to musisz dokładnie opisać, co sprzedajesz: marka, model, a nawet numer VIN są bardzo ważne. Bez tego nie wiadomo, co tak naprawdę się kupuje. Cena to też istotna sprawa, bo bez niej nie wiemy ile to wszystko kosztuje. No i oczywiście, obie strony muszą być jasno określone, żeby w razie jakichś problemów było wiadomo, kto jest kim. Kary umowne w praktyce mogą się pojawić, ale bardziej dotyczą odpowiedzialności za to, co się stanie, jak umowa nie zostanie wykonana, a nie są podstawą tych umów.

Pytanie 36

W trakcie trwającego postępowania administracyjnego osoba, która złożyła wniosek o zmianę nazwiska, zmarła. Jak powinien w tej sytuacji zareagować organ administracji?

A. Zostawić wniosek w aktach sprawy bez rozpatrzenia
B. Zawiesić postępowanie administracyjne
C. Umorzyć postępowanie administracyjne
D. Wyznaczyć przedstawiciela do reprezentowania strony

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umorzenie postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy strona umiera, jest zgodne z zasadami prawa administracyjnego, które regulują kwestie związane z osobami występującymi w postępowaniu. Zgodnie z przepisami, w przypadku śmierci strony, postępowanie administracyjne nie może być kontynuowane, ponieważ dotyczy ono praw i obowiązków tej konkretnej osoby. Umorzenie postępowania jest nie tylko zgodne z literą prawa, ale także z zasadą, że prawa zmarłego nie mogą być przedmiotem dalszego rozpoznania w toczącym się postępowaniu. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której zmarły wnosił o zmianę nazwiska ze względu na ochronę dóbr osobistych. Po jego śmierci, kontynuowanie sprawy mogłoby prowadzić do naruszenia tych dóbr przez nieodpowiednie ujawnienie informacji. W takim przypadku organ administracji ma obowiązek umorzenia sprawy, co zapewnia zarówno poszanowanie prawa zmarłego, jak i stabilność w obiegu prawnym. Warto zauważyć, że w sytuacji, gdy osoba zmarła miała pełnomocnika, jego pełnomocnictwo wygasa, a nowa procedura dotycząca zmarłego musi być przeprowadzona przez uprawnione osoby, jak spadkobiercy.

Pytanie 37

Głównym organem administracji rządowej jest

A. starosta
B. burmistrz
C. wójt
D. minister

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'minister' jest prawidłowa, ponieważ w polskiej administracji rządowej minister jest naczelnym organem, który kieruje określonym działem administracji państwowej. W Polsce ministrów powołuje Prezydent na wniosek Prezesa Rady Ministrów. Każdy minister odpowiada za zarządzanie swoim Ministerstwem, a jego zadania obejmują nie tylko administrację, ale także wprowadzanie polityki rządowej oraz reprezentację rządu w danym obszarze. Przykładowo, Minister Zdrowia odpowiada za politykę zdrowotną, regulacje w systemie ochrony zdrowia oraz nadzór nad instytucjami w tym zakresie. W praktyce, ministerstwo stanowi kluczowy element struktury władzy wykonawczej, a jego działania są istotne dla funkcjonowania całego państwa. Administracja rządowa, w której skład wchodzą ministrowie, dąży do realizacji polityki publicznej, co odzwierciedla standardy i dobre praktyki w zarządzaniu publicznym, takie jak transparentność i odpowiedzialność. Zrozumienie roli ministra w administracji jest kluczowe dla właściwego pojmowania funkcjonowania systemu rządowego oraz jego wpływu na życie obywateli.

Pytanie 38

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ustala się każdego roku

A. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych
B. Minister Pracy
C. pracodawca
D. związek zawodowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych jest organem, który ma kluczowe znaczenie w polskim systemie regulacji rynku pracy, w tym ustalania minimalnego wynagrodzenia. Komisja ta składa się z przedstawicieli rządu, pracodawców oraz związków zawodowych, co zapewnia zrównoważony proces decyzyjny, uwzględniający interesy wszystkich stron. Ustalanie minimalnego wynagrodzenia przez tę komisję odbywa się w oparciu o analizy ekonomiczne oraz dane dotyczące sytuacji na rynku pracy. Przykładami praktycznego zastosowania tego mechanizmu są coroczne ustalenia dotyczące wysokości minimalnej płacy, które mają na celu zapewnienie pracownikom godziwego wynagrodzenia, a jednocześnie wsparcie stabilności ekonomicznej pracodawców. Dobrze zdefiniowane procedury i kryteria oceny, stosowane przez Komisję, są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie dialogu społecznego, co przyczynia się do bardziej efektywnego i sprawiedliwego rynku pracy. Dodatkowo, decyzje podejmowane przez Komisję są często podstawą dla lokalnych regulacji i polityk społecznych, co podkreśla jej istotę w systemie zarządzania pracą w Polsce.

Pytanie 39

Dokument PW-przyjęcie wyrobów gotowych jest jednocześnie dowodem księgowym

A. obcym, zbiorczym, potwierdzającym
B. własnym, pierwotnym, zewnętrznym
C. własnym, wewnętrznym, magazynowym
D. obcym, wewnętrznym, dyspozycyjnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'własnym, wewnętrznym, magazynowym' jest poprawna, ponieważ dokument PW (przyjęcie wyrobów gotowych) jest dowodem księgowym wystawianym przez jednostkę, która przyjmuje towar na stan magazynowy. Jest to dokument wewnętrzny, co oznacza, że dotyczy procesów zachodzących w obrębie organizacji, a nie jest wystawiany przez podmiot zewnętrzny. Klasyfikacja dokumentów księgowych jako 'własne' odnosi się do faktu, że są one generowane przez jednostkę, której dotyczą, a ich celem jest udokumentowanie operacji gospodarczej, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i standardami rachunkowości. Przykładowo, taki dokument jest niezbędny dla prawidłowego wprowadzenia towarów do systemu ERP, co z kolei wpływa na zarządzanie zapasami oraz procesy logistyczne. Umożliwia to także późniejsze rozliczenie kosztów oraz kontrolę stanów magazynowych, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. Zastosowanie takiego dokumentu jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają stosowanie precyzyjnych dokumentacji wewnętrznych dla zapewnienia transparentności i zgodności z obowiązującymi regulacjami.

Pytanie 40

W przypadku gdy strona, która złożyła wniosek o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych, zmarła, jakie kroki powinien podjąć organ administracyjny?

A. Zawiesić postępowanie
B. Pozostawić wniosek w aktach do dalszego rozpatrzenia
C. Wyznaczyć pełnomocnika do reprezentowania strony
D. Umorzyć postępowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź, czyli umorzenie postępowania, wynika z faktu, że w polskim prawie administracyjnym postępowanie wygasa z chwilą śmierci strony. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, śmierć osoby, która wniosła o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych, skutkuje tym, że organ administracji nie może kontynuować postępowania w sprawie, ponieważ nie ma już strony, która mogłaby reprezentować swoje interesy. Umorzenie postępowania jest działaniem zgodnym z zasadą legalności, która wymaga, aby każdy akt administracyjny był wydawany w stosunku do podmiotu mającego zdolność prawną. Praktycznie oznacza to, że jeżeli osoba zmarła, wnioskodawca nie może być dalej stroną w postępowaniu. Prawidłowym działaniem w takiej sytuacji jest wydanie decyzji o umorzeniu postępowania, co z reguły jest dokumentowane i nie wymaga dodatkowych formalności. Warto zauważyć, że w przypadku złożenia podania o zasiłek dla bezrobotnych przez osobę, której sytuacja zmieniła się na skutek zgonu, nie ma możliwości przyznania zasiłku, ponieważ zasiłek jest świadczeniem, które przysługuje osobom fizycznym w określonych warunkach. Zatem postępowanie powinno być umorzone, aby zakończyć sprawę w sposób zgodny z obowiązującym prawem i praktyką.